Vervroegde uitvoering Reimerswaal gepast W erkgelegenheid bij De Schelde jaren veilig voor DRS. M. C. VERBURG, DIRECTEUR VAN HET ZEEUWSE E.T.I., MEENT: Sluitingsuur voor Axelse horeca in weekeinde opgeheven Vervoer op veren scherp gestegen KINDEREN MOGEN WEEK GRATIS FOTO'S MAKEN Onderwijzerskwestie in Schoondijke OPBRENGST VASTENACTIE LIEP TERUG commentaar „En de rest werd verschreven../' Aanhoudend koud waterstanden Gevangentoreu in Vlissingen ingericht om te eten ARENDEN VALLEN GIDS AAN ECONOMISCH VLIEGVELD Brommer frontaal tegen bus SEXLESSEN VOOR TURKEN IN DELFT Oefening van mariniers bij Retranchement Jongetje zwaar gewond door vrachtauto Cassatieberoep van man uit Middelburg verworpen t WOENSDAG 26 MEI 1971 Ml... I i -- i I TAE vragen die het PvdA-statenlid ■*-' W. Don als aandeelhouder van de n.v. PZEM aan de voorzitter van de raad van bestuur van het energie bedrijf, mr. J. van Aartsen, commis saris der koningin in Zeeland, heeft gesteld verdienen een nadere analyse. Dat geldt speciaal de passages die de heer Don heeft gewijd aan een publicatie in de Provinciale Zeeuwse Courant van zaterdag j.l. Waarom is de heer Don er zo op gebrand te weten hoe deze publicatie tot stand is gekomen De verklaring is in de betreffende publicatie zelf te vinden, en met name in twee, schijnbaar onschul dige regelties. De eerste zin luidt: „Er is 12.000 aan de directeur in re kening gebracht. De rest, een be drag van 38.000 is door de admini stratie van de PZEM verschreven". De tweede zin luidt aldus: „Er wor den tegen het personeel geen maat regelen overwogen". De heer Don heeft goede reden om te veronderstellen dat deze twee zinnetjes niet toevallig in het be wuste krantenartikel zijn opgeno men. Zij kunnen nauwelijks anders dan het resultaat zijn van informatie verstrekt door een of meer leden van het dagelijks bestuur van de PZEM. Het is dan evenwel een informatie, welke iets zegt over een schuld vraag en die daarmee suggestief en laakbaar wordt. „De administratie heeft 38.000 verschreven, doch maatregelen worden (vooralsnog?) niet overwogen"De twee zin nen te zamen vormen een halve dag vaarding en wekken de indruk dat de PZEM-ambtenaren schuldig zijn aan boekhoudkundige manipulaties ter grootte van 38.000,—. Het is rijkelijk vroeg op basis van een nog als geheim beschouwd con ceptrapport, dat wel aan de direc teur van de PZEM, doch niet aan de voltallige raad van bestuur ter ken nis is gebracht, suggesties omtrent de verantwoordelijkheid voor de verschrijvingen te doen. Wij onthou den ons daar in dit stadium dan ook liever van. Het heeft echter zeker zin op de tendens die de heer Don in het PZC- artikel opviel, te wijzen. Wat hij en wat wij wensen, dat is dat het on derzoek niet alleen grondig zal zijn, waarbij het alle zin heeft ook de toeleveringsbedrijven van de PZEM onder de loep te nemen, maar dat het bovendien objectief en recht vaardig zal blijven. Vooruitzichten voor donderdag en vrijdag, opgesteld door het K.N.M.I. op dinsdag om 18.00 uur: Aanhoudend koud, later plaatselijk regen. Weersvooruitzichten in cijfers ge middeld over Nederland. Voor donderdag: aantal uren zon: 1 tot 8; min.-temp.: van ongeveer normaal tot 4 graden onder normaal: max.-temp.: 1 tot 5 graden onder nor maal; kans op een droge periode van minstens 12 uur: 90 procent; kans op een geheel droog etmaal: 70 procent. Voor vrijdag: aantal uren zon: 0 tot 5; min.-temp omstreeks normaal: max.-temp.: 1 tot 6 graden onder normaal; kans op een droge periode van minstens 12 uur: 70 procent; kans op een geheel droog etmaal: 70 procent. Konstanz '338 (pl. 2); Rheinfelden 337 (- 8); Straatsburg 244 (onv.); Plittersdorf 385 (pl. 181; Maxau 433 (pl 17); Plochingen 134 (- 4): Mannheim 243 pl. 4); Steinbach 140 (pl- 10); Mainz 260 (pl. 4); Bingen 167 (pl. 5); Kaub 183 (pl. 51- Trier 289 (- 14); Koblenz 199 pl.' 8); Keulen 163 (pl. 20); Ruhrurt 314 (pl. 6); Lobith 916 (pl. 15); Pannerdense kop 888 (pl. 18); N)J_ megen 702 (pl. 15); Ufelkop 806 (pl. 9); Eefde IJssel 316 pl- 6) Deventer 204 (pl. 4); Monsin 5466 (- 6); Borgharen 3900 (pl. 5): Bel- feld 1129 pl. 21); Grave beneden de sluis 503 (pl. 1). DRS. M. C. VERBURG: taken oerdelen (Van onze correspondente VLISSINGEN Donderdag wordt de voormalige hoofdtoe gangspoort aan de noordwestzij de van Vlissingen, ook rvei bomvrije of gevangenpoort ge noemd, ontsloten. Nu eens niet om gevangenen op te sluiten, maar eind van de week kan Vlissinger en toerist daar eten. De heer W. van Krugten uit Middelburg, die op Walcheren bekend staat als eigenaar van de hoogst originele Botterbar in Zoutelande, heeft nn ook weer het initiatief in eigen hand ge- noen. Hij laat historie en he dendaagse tijd hand in hand gaan. De Westpoort die eind vijf tiende eeuw werd gebouwd en die deel uitmaakte van de be- muring van de stad, werd in 1811 voor het grootste gedeelte afgebroken ten behoeve van de stichting van een zogenaamde bomvrije kazerne. Alleen de to ren bleef staiain. De referenda-ris van kunsten en wetenschappen uit die dagen jhr. mr. V. d-e Stuers en de architect der rijks- museumgebouwen dr. P. Cuy- pers, wisten in 1882 dank zij sterke' aandrang hun-nerzijs de sterke aandrang hunnerzijs d-e „bomvrije" voor de sloop te be houden. Op 12 februari 1883 werd het doodvonnis van de toren veranderd in 'leven slang. In datzelfde jaar bedachten b. en w. van Vlissingen nog iets leukers. Zij wilden een weg aanleggen dwars door de poort heen. Daar stak het ministerie van binnenlandse zaken dan toch wel even een stokje voor. In 1892 werd die toren ingericht tot oudheidskamer. Na de laat ste oorlog zag de bomvrije er deerlijk gehavend uit. Na de restauratie, die in 1967 gereed kwam, en die f 512.000 kostte (het rijk betaalde daarvan 90 procent) zag de toren er uit of er nooit iets was gebeurd. Beneden werden in twee ver diepingen een grote ronde bar aangelegd, en boven een restau rant met open keuken gecreë erd. Daar kunnen ongeveer 50 mensen tegelijk een maaltijd nuttigen. De top van de toren kan worden ingericht als expo sitieruimte. De oorspronkelijke sfeer is bewaard gebleven. NOVARRA (AFP) Op de Monte Rosa in de Italiaanse Alpen is gis teren een Italiaanse gids, Erminio Ranzoni, door arenden aangevallen, toen hij een mormeldier te hulp kwam dat door de vogels was ver rast. Na een strijd van een kwartier wist de gids die verscheidene ver wondingen opliep, de arenden op de vlucht te jagen. 1 hoogwater .-ï J (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG „Reimerswaal doet nu minder kwaad dan ooit aan de Zeeuwse ontwikkelingsplannen. Als het tech nisch kan zeg ik „ja" tegen een vervroegde uitvoering van dat havenplan. Ik ben daar altijd een voorstander van geweest." Dit zegt de directeur van het Zeeuwse ETI (Econoinisch-Techno- logisch Instituut voor Zeeland), drs. M. C. Verburg, die achter de uitspraak staat van de Rijksplanologische Commissie, „dat het wen selijk is om het Reimerswaalproject nog vóór 1980 uit te voeren." De R.P.C. pleit daarvoor in het onlangs verschenen paarse boekje over Zuidwest-Nederland en wel met het oog op de toenemende span ning op de arbeidsmarkt in dit ge deelte van ons land. Drs. Verburg: „Ik zeg natuurlijk niet: laat Sloe en Terneuzen nu ma-ar zitten, maar het is gezien de krapte op de arbeidsmarkt toch wel duidelijk dat we het pro gram van het in '68 verschenen groene boekje (ontwikkelingsmoge lijkheden voor zeshavens in het Deltagebied) niet kunnen uitvoeren. Volgens dat boekje zouden we in de periode '70 - '80 zo'n 5000 ha. ha ven-industriegebied moeten beman nen. Dat ha-len we natuurlijk rat-ef'. Naar de mening va-n de directeur van het Zeeuwse E.T.I. is de uit spraak van de Rijksplanologische Commissie: „Zeeland kan niet zo verschrikkelijk veel hooi meer op zijn vork nemen; Zeeland heeft al zo veel gedaan" erg helangrijk. „Misschien" zo zegt hij „zijn wij hier in Zeeland wel wat angstig voor diat Reimerswaal geweest, maar met de beste wil van de wereld zie ik geen enkele aanleiding voor een economische controverse tussen Zee land en Brabant. Waarom zou je zo'n Redmerswaaihaven niet met pij pen aansluiten op Sloe en Antwer pen en waarom zou je niet bepaalde bedrijven gewoon van Vlissingen naar die Reimerswaalh.aven toe diri geren? Als je het mij vraagt moet de minister van economische zaken dait gewoon voorschrijven: dit be drijf hier, dat bedrijf daar. Dat is het beste". Drs. Verburg heeft ook een uitge sproken mening over de vliegveld af faire, die de gemoederen in Zuid west-Nederland nog steeds bezig houdt. „Ik ben er niet van over- Morgen, donderdag 27 mei Ber gen op Zoom 5.38 en 18.07Hans- weert 4.42 en 17.08, Terneuzen 4.01 en 16.26; Vlissingen 3.27 en 15.55; Wemeldinge 5.28 en 17.57. (Van een onzer verslaggevers) AXEL De gemeenteraad van Axel heeft gisteravond besloten om het sluitingsuur voor cafés op te heffen. Dit impliceert, dat de horeca-bedryven in deze gemeen te in het vervolg in de weekends zelf kunnen bepalen wanneer men de deur wil sluiten. Alle gemeenteraadsleden bleken voorstander van een voorstel van het college van B. en W. in deze richting. Het college zelf is evenwel niet tot een eensluidend standpunt kunnen komen. Dit bleek uit een verklaring van wethouder D. J. Oggel, die zich uit principiële overwegingen uitsprak tegen de opheffing van het sluitings uur. „Dit is een meerderheidsvoorstel van B. en W.", aldus de heer Oggel. „Mijn persoon hoort evenwel niet bij die meerderheid. Ik heb er princi piële bezwaren tegen dat het slui tingsuur van zaterdag op zondag wordt opgeheven". De heer Oggel was van mening, dat daarmee het laatste stukje van de zondagsrust werd opgeofferd. De wethouder bleek ook nog prak tische bezwaren te hebben. Op de eerste plaats, dat de verantwoorde lijkheid voor het sluiten nu bij de horeca zelf kwam te liggen, waar door eventueel problemen zouden kunnen ontstaan. „Maar bovendien", voegde hij daaraan toe, „kun je de brommers als het sluitingsuur is op geheven in het vervolg de hele nacht over straat horen tuffen". De heer A. H. van der Lee corri geerde wethouder Oggel op een punt van zijn betoog: „Ik moet u een illu sie ontnemen. Dit is niet het laatste stukje van de zondagsrust, maar hel voorlaatste. We krijgen nog wel een wijziging van de winkelsluiting, zo dat de winkels voortaan ook op zon dag open zijn". En dat zou de op offering betekenen van het aller laatste stukje zondagsrust, die blijkbaar tot voor kort kenmer kend is geweest voor Axel. tuigd, dat dat vliegveld Dij Steen bergen moet komen. De as Rotter dam - Antwerpen ontwikkelt zich snel. Als we Reimerswaal (ver vroegd) gaan aanleggen en als ook de tweede nationale luchthaven a-an Zuidwest-Nederland zou worden toe gewezen, krijgen we hier een conge stie. Die as Rottendam - Antwerpen wordt een beetje een overcropped geval. Eigenlijk is het gevecht om dat vliegveld een strijd tussen Am sterdam en Rotterdam. Zo'n vlieg- veldaffaire is natuurlijk ook wel een stuk politiek". De directeur van het Zeeuwse E. T.I. vindt dat elke regio na-ar haar specialiteit moet zoeken. Brabant heeft -Moerdijk, het wil Reimers waal, een vliegveld. Misschien za-1 ex een keuze gemaakt moeten worden, want westelijk Brabant heeft ook altijd nog een pendelfunctie. „West-Brabant", aldus d-rs. Ver- burg, „as uitermate geschikt voor liiohte industrie, voor dienstverlenen de bedrijven. Dat blijkt de laatste tijd hoe langer hoe meer. Misschien moeten Brabant en Zeeland taken gaan verdelen". SCHOONDIJKE Een onderwij zer aan de r.-k. basisschool te Schoondijke, zal zijn tijdelijke dienst aan deze school niet verlengd zien. Volgens het stichtingsbestuur zou hij met d-e maatschappelijke re gels in acht hebben genomen die van een onderwijzer aan een bijzon dere school verwacht mogen wor den. Van een onderwijzer aan een r.-k. school mag volgens het bestuur verwacht worden, dat godsdienst onderwijs wordt gegeven en dat hij kerkelijk meelevend is. Het stichtingsbestuur kan zich niet vere nigen met het feit dat de onderwij zer samen woont met een vrouw met wie hij binnenkort in het huwe lijk hoop te treden. Onlangs heeft een vergadering van het oudercomi té plaats gehad waar men het niet helemaal eens wat met de beslissing van het bestuur en met het feit dat het oudercomité in deze zaak niet is gehoord. Het oudercomit heeft daarom een onderhoud met het stichtingsbestuur aangevraagd om opheldering te vragen. (Van een onzer verslaggevers) BREDA De opbrengst van de vastenactie van dit jaar is onder die van 1970 gebleven. In de zes dekenaten werd in totaal 520.697,08 bijeen gebracht. De opbrengst vorig jaar bedroeg 524.110,31. Het teruglopen van de op- opbrengst is te wijten aan de veel geringere resultaten in het dekenaat Breda. Leverde de vas tenactie in dit dekenaat in 1970 136.813,24 op, dit jaar bleef de actie steken op een totaal van 117.713,06. Alle andere dekenaten boekten winst ten opzichte van vorig jaar. De opbrengsten in de ove rige dekenaten waren: Bergen op Zoom 86.015,39 (vorig jaar 84.944,99), Noordrand 37.417,31 (37.013,81), Oosterhout f 74.110,79 (72.083,36), Roosendaal 120.389,72 (110.779,06) en Zeeland 85.050,81 (82.475,85). De grote winst in het deke naat Roosendaal is vooral te dan ken aan sterk gestegen opbreng sten in de districten Roosendaal, Oudenbosch en Etten-Leur. (Van een onzer verslaggevers) VLISSINGENDe n.v. koninklijke maatschappij De Schelde te Vlissingen vertegenwoordigt met liaar verschillende vormen van bedrijvigheid ruim een derde deel van de activiteiten van de gehele Rijn-Scheldegroep al thans wat de waarde van de opdrachtenportefeuille betreft. De gehele groep bezat bij de jaarwisseling een orderportefeuille ter waarde van ruim twee miljard, waarvan het Vlissingse bedrijf 760 miljoen voor zijn rekening neemt. De KMS verhoogde de waarde van de orderportefeuille in de loop van 1970 met meer dan honderd procent. De werkgelegenheid bij Zeeda-nds grootste werkgever (circa 5000 man personeel) is zodoende voor jaren veilig gesteld. Een en ander blijkt uit het jaarverslag van de n.v. koninklijke maatschappij De Schelde. Dit spreekt onder meer over de gevolgen van een eventuele integra tie van het Riijn-Scheldeconcern en het Verolme-concern voor het Vlis singse bedrijf. De voorgestelde fusie zou met zich meebrengen dat de bouw van gespecialiseerde marine schepen bij de werf te Vlissingen zal worden ondergebracht, mat uit zondering van de bouw van onder zeeboten. In 1970 verwierf de KMS reeds een belangrijke marineorder, name lijk voor de bouw van twee geleide- wapenfreg-aitten, de grootste bouwop dracht die in 1970 aan het Rijn- Sch-eüd-econoern in haar geheel ten deel viel. Verder zijn er enkele koopvaardijschepen in aanbouw. Op het gebied van stoomketelin- stal-laties kwam de KMS op d-e markt met een eigen ontwerp voor ketels die gestookt kunnen worden met gassen van la-ge calorische waarden. Van dit type stoomketel werden drie grote eenheden voor inbouw in elektrische centrales be- (Van onze correspondent) HEIKANT Op de Vylainlaan te Heikant botste de bromfietser V. uit St.-Jansteen frontaal tegen een bus van de Cito. V. werd vrij ernstig gewond naar het St.-Luidin-a-zieken- huis te Hulst ovengebraeht. Zijn bromfiets werd zwaar beschadigd. Het ongeluk gebeurde toen V., die kwam uit de richting Koewacht, een voor hem rijdende bus wilde inha len, juist op het moment dat uit tegenovergestelde richting de Cito- bus aan kwam rijden. DELFT (ANP). De werkgroep buitenlandse arbeiders Delft gaat sa men met de NSVH sexuele voorlich ting geven aan in Delft werkende Turken. Hieraan is behoefte gebleken, om dat de meeste Turkse gastarbeiders ongetrouwd of zonder vrouw naar Nederland komen en er door hun an dere achtergrond niet in slagen hier in contact te komen met een Neder lands meisje. steld. Een van de andere specialitei ten van het bedrijf, de bouw van tandwielkaisten voor turbineschepen, ondervindt ook v-eei belangstel ling. In 1970 werden zeven tandwiel kasten opgeleverd, terwijl er op het einde van het jaarverslag nog ruim dertig in bestelling waren. Begin 1970 werden nog orders verworven voor de bouw van twee autotran- sportsschepen, vier industriestoomke tels, een staalconstructie voor een ketelhuis op de Maasvlakte en vijf redactiekasten voor turbinésche- pen. (Van een onzer verslaggevers) SLUIS Op 3 en 4 juni zal door het korps mariniers een oefening worden gehouden in de omgeving van Retranchement. Hieraan wordt door 400 a 500 mariniers deelgeno men. De oefening begint op 3 juni om 4 uur 's morgens met een landing i-n de omgeving vam het Zwin, Na het verzamelen zal onmiddellijk te voet langs binnenwegen worden doorge trokken in d-e richting v-an de Elder- schajns te Aardenburg, waarbij met losse munitie geschoten zal worden. Er zal op genoemde dagen wat mili taire beweging zijn, met helikopters worden gevlogen en voor zover de weersomstandigheden het toelaten een parachutistenlanding plaatsvin den in de Olieslagerspolder. De overlast voor de bevolking zal zo veel mogelijk worden beperkt. (Van onze correspondent) BRESKENS Dinsdagmorgen d-e 5-jarige M. Jansen uit Breskens bij een verkeersongeval zeer ernstig gewond geraakt. Het kind, dat sa men met een vriendje aan de bus halte in de Langeweg plotseling de rijweg overstak, werd aangereden door een vrachtauto, bestuurd door V. T. uit Gameren. De kinderen hadden eerst een bestelauto, komen de vanaf het viaduct laten passeren en liepen daarna de weg over. Het 5-jarige jongetje kwam met de vrachtwagen in aanraking en kwam met zijn been onder het linker voor wie] terecht. Dokter Van de Endt uit Breskens verleende eerste hulp en liet het kind per ambulance naar het ziekenhuis te Oostburg bren gen. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Het vervoer van auto's met veerdiensten over de Westerschelde heeft in de eerste maanden van dit jaar een bijna explosieve opleving te zien gegeven. Het aantal vervoerde auto's steeg in deze periode van ruim 609.000 tot ruim 689.000, een dergelijke netto toename is sinds jaren niet gecon stateerd. De maand april is, waarschijnlijk als gevolg van het prachtige voor jaarsweer, en de vroege paasdagen, in belangrijke maite verantwoorde lijk voor de toename van het ver voer per veerboot. Op alle veren te zamen werden in de maand april 207.800 voertuigen overgezet, tegen 176.376 in het jaar daarvoor. Het aantal voertuigen dat op de veerpi-einen moest achterblijven, steeg eveneens scherp. Breskens spande de kroon met 8380 achter blijvers in de maand april (3826 in a-pril 1970). Wanneer men alle wachtende auto's op de verschillen de veerpleinen in de maand april bij elkaar telt, dan komt men tot ruim 30.000 voertuigen die een beurt moesten overslaan. Remy Neelemans: 150 fototoe stellen voor evenzoveel zesde klus sers. (Van een onzer verslagge vers) HULST Honderd vijftig leerlingen van de zesde klassen van drie lagere scholen uit Hulst kunnen in hun pinkster vakantie naar hartelust een week lang gratis fotograferen. Remy Neelemans, eigenaar van een Hulster fotohandel, heeft voor alle deelnemende scholie ren fototoestellen laten aanruk ken voor dit doel. Te zamen met een dia-film voor 20 opnamen zullen ze nog voor het begin van de pinkstervakantie op de deelnemende scholen worden gedistribueerd. En dat alles gatait de gelukki ge schoolverlatartj-es geen cent kosten. De fototoestellen mogen ze een week lang naar hartelust gebruiken en ook de film hoe ven ze niet te betalen. Doei van dit alles: de lagere schoolleer- lingen wat kennis van de foto grafie bijbrengen, leden probe ren te winnen voor de plaatse lijke fotoclub en natuurlijk ook een klein beetje reclame bedrij ven voor de fotoh-andel. Overigens blijft het niet bij de ene week gratis fotograferen, er is a-an heel deze onderneming ook nog een prijsvraag verbon den. De honderd vijftig maal twintig dia's die men hoopt bin nen te krijgen, zullen geselec teerd worden door een jury. Er zullen in totaal 320 van de bes te dia's worden uitverkoren voor vertoning op een dia-show, die op 22 juni in „De Koning van Engeland" wordt gehouden. Daarbij mogen alle deelnemer- tjes aanwezig zijn. Remy Neelemans: „Als je na gaat dat fotograferen steeds meer opgang maakt als expres sievak op school, kom je toch tot de conclusie dat er op dit moment nog m-aar bar weinig wordt gedaan ter stimulering. Da-ar wil ik op mijn manier een bijdrage aan leveren". De fototoestellen worden van daag op de betrokken lagere scholen verdeeld. De week na de pinkstervakantie begint de jury, bestaande uit vijf perso nen, onder wie een fotojourna list. met d-e selectie. MIDDELBURG De 33-jari-ge uitvoerder van een bouwbedrijf Th. B. heeft voor de rechtbank te Mid delburg terecht gestaan wegens het feit dat hij op de nieuwe Vlissingse - weg zo roekeloos een file auto's wilde inhalen,, dat hij de macht over zijn stuur verloor en een botsing veroorzaakte, waarhij de bestuurder D. 27 jaar monteur bij de PTT te Middelburg, werd gedood. Wegens het toebrengen van zwaar lichame lijk letsel veroordeelde de rechtbank hem tot 2 maanden gevangenistraf en drie jaar ontzegging van de rij bevoegdheid. De onmiddellijke ge vangenneming werd bevolen. Dit laatste liet het gerechtshof te 's- Gravenhage in hoger beroep vallen terwijl het overigens het vonnis be- vesigde. Een door B. ingesteld cassa tieberoep heeft de Hoge Raad nu verworpen. 1

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 3