Vervroegde uitvoering
Reimerswaal gepast
W erkgelegenheid
bij De Schelde
jaren veilig
voor
DRS. M. C. VERBURG, DIRECTEUR
VAN HET ZEEUWSE E.T.I., MEENT:
Sluitingsuur
voor Axelse
horeca in
weekeinde
opgeheven
Vervoer op veren scherp gestegen
KINDEREN
MOGEN
WEEK
GRATIS
FOTO'S
MAKEN
Onderwijzerskwestie
in Schoondijke
OPBRENGST
VASTENACTIE
LIEP TERUG
commentaar
„En de rest werd
verschreven../'
Aanhoudend koud
waterstanden
Gevangentoreu
in Vlissingen
ingericht
om te eten
ARENDEN VALLEN
GIDS AAN
ECONOMISCH
VLIEGVELD
Brommer frontaal
tegen bus
SEXLESSEN VOOR
TURKEN IN DELFT
Oefening van
mariniers bij
Retranchement
Jongetje zwaar
gewond door
vrachtauto
Cassatieberoep
van man uit
Middelburg
verworpen
t
WOENSDAG 26 MEI 1971
Ml... I i -- i I
TAE vragen die het PvdA-statenlid
■*-' W. Don als aandeelhouder van
de n.v. PZEM aan de voorzitter van
de raad van bestuur van het energie
bedrijf, mr. J. van Aartsen, commis
saris der koningin in Zeeland, heeft
gesteld verdienen een nadere
analyse.
Dat geldt speciaal de passages die
de heer Don heeft gewijd aan een
publicatie in de Provinciale Zeeuwse
Courant van zaterdag j.l. Waarom is
de heer Don er zo op gebrand te
weten hoe deze publicatie tot stand
is gekomen
De verklaring is in de betreffende
publicatie zelf te vinden, en met
name in twee, schijnbaar onschul
dige regelties. De eerste zin luidt: „Er
is 12.000 aan de directeur in re
kening gebracht. De rest, een be
drag van 38.000 is door de admini
stratie van de PZEM verschreven".
De tweede zin luidt aldus: „Er wor
den tegen het personeel geen maat
regelen overwogen".
De heer Don heeft goede reden om
te veronderstellen dat deze twee
zinnetjes niet toevallig in het be
wuste krantenartikel zijn opgeno
men. Zij kunnen nauwelijks anders
dan het resultaat zijn van informatie
verstrekt door een of meer leden
van het dagelijks bestuur van de
PZEM.
Het is dan evenwel een informatie,
welke iets zegt over een schuld
vraag en die daarmee suggestief en
laakbaar wordt. „De administratie
heeft 38.000 verschreven, doch
maatregelen worden (vooralsnog?)
niet overwogen"De twee zin
nen te zamen vormen een halve dag
vaarding en wekken de indruk dat
de PZEM-ambtenaren schuldig zijn
aan boekhoudkundige manipulaties
ter grootte van 38.000,—.
Het is rijkelijk vroeg op basis van
een nog als geheim beschouwd con
ceptrapport, dat wel aan de direc
teur van de PZEM, doch niet aan de
voltallige raad van bestuur ter ken
nis is gebracht, suggesties omtrent
de verantwoordelijkheid voor de
verschrijvingen te doen. Wij onthou
den ons daar in dit stadium dan ook
liever van.
Het heeft echter zeker zin op de
tendens die de heer Don in het PZC-
artikel opviel, te wijzen. Wat hij en
wat wij wensen, dat is dat het on
derzoek niet alleen grondig zal zijn,
waarbij het alle zin heeft ook de
toeleveringsbedrijven van de PZEM
onder de loep te nemen, maar dat
het bovendien objectief en recht
vaardig zal blijven.
Vooruitzichten
voor donderdag
en vrijdag,
opgesteld door
het K.N.M.I. op
dinsdag
om 18.00 uur:
Aanhoudend
koud, later
plaatselijk regen.
Weersvooruitzichten in cijfers ge
middeld over Nederland.
Voor donderdag: aantal uren zon:
1 tot 8; min.-temp.: van ongeveer
normaal tot 4 graden onder normaal:
max.-temp.: 1 tot 5 graden onder nor
maal; kans op een droge periode van
minstens 12 uur: 90 procent; kans op
een geheel droog etmaal: 70 procent.
Voor vrijdag: aantal uren zon: 0
tot 5; min.-temp omstreeks normaal:
max.-temp.: 1 tot 6 graden onder
normaal; kans op een droge periode
van minstens 12 uur: 70 procent;
kans op een geheel droog etmaal:
70 procent.
Konstanz '338 (pl. 2); Rheinfelden
337 (- 8); Straatsburg 244 (onv.);
Plittersdorf 385 (pl. 181; Maxau 433
(pl 17); Plochingen 134 (- 4):
Mannheim 243 pl. 4); Steinbach
140 (pl- 10); Mainz 260 (pl. 4);
Bingen 167 (pl. 5); Kaub 183 (pl.
51- Trier 289 (- 14); Koblenz 199
pl.' 8); Keulen 163 (pl. 20); Ruhrurt
314 (pl. 6); Lobith 916 (pl. 15);
Pannerdense kop 888 (pl. 18); N)J_
megen 702 (pl. 15); Ufelkop 806
(pl. 9); Eefde IJssel 316 pl- 6)
Deventer 204 (pl. 4); Monsin 5466
(- 6); Borgharen 3900 (pl. 5): Bel-
feld 1129 pl. 21); Grave beneden
de sluis 503 (pl. 1).
DRS. M. C. VERBURG:
taken oerdelen
(Van onze correspondente
VLISSINGEN Donderdag
wordt de voormalige hoofdtoe
gangspoort aan de noordwestzij
de van Vlissingen, ook rvei
bomvrije of gevangenpoort ge
noemd, ontsloten. Nu eens niet
om gevangenen op te sluiten,
maar eind van de week kan
Vlissinger en toerist daar eten.
De heer W. van Krugten uit
Middelburg, die op Walcheren
bekend staat als eigenaar van
de hoogst originele Botterbar in
Zoutelande, heeft nn ook weer
het initiatief in eigen hand ge-
noen. Hij laat historie en he
dendaagse tijd hand in hand
gaan.
De Westpoort die eind vijf
tiende eeuw werd gebouwd en
die deel uitmaakte van de be-
muring van de stad, werd in
1811 voor het grootste gedeelte
afgebroken ten behoeve van de
stichting van een zogenaamde
bomvrije kazerne. Alleen de to
ren bleef staiain. De referenda-ris
van kunsten en wetenschappen
uit die dagen jhr. mr. V. d-e
Stuers en de architect der rijks-
museumgebouwen dr. P. Cuy-
pers, wisten in 1882 dank zij
sterke' aandrang hun-nerzijs de
sterke aandrang hunnerzijs d-e
„bomvrije" voor de sloop te be
houden. Op 12 februari 1883
werd het doodvonnis van de
toren veranderd in 'leven
slang.
In datzelfde jaar bedachten b.
en w. van Vlissingen nog iets
leukers. Zij wilden een weg
aanleggen dwars door de poort
heen. Daar stak het ministerie
van binnenlandse zaken dan
toch wel even een stokje voor.
In 1892 werd die toren ingericht
tot oudheidskamer. Na de laat
ste oorlog zag de bomvrije er
deerlijk gehavend uit. Na de
restauratie, die in 1967 gereed
kwam, en die f 512.000 kostte
(het rijk betaalde daarvan 90
procent) zag de toren er uit of
er nooit iets was gebeurd.
Beneden werden in twee ver
diepingen een grote ronde bar
aangelegd, en boven een restau
rant met open keuken gecreë
erd. Daar kunnen ongeveer 50
mensen tegelijk een maaltijd
nuttigen. De top van de toren
kan worden ingericht als expo
sitieruimte.
De oorspronkelijke sfeer is
bewaard gebleven.
NOVARRA (AFP) Op de Monte
Rosa in de Italiaanse Alpen is gis
teren een Italiaanse gids, Erminio
Ranzoni, door arenden aangevallen,
toen hij een mormeldier te hulp
kwam dat door de vogels was ver
rast.
Na een strijd van een kwartier
wist de gids die verscheidene ver
wondingen opliep, de arenden op de
vlucht te jagen.
1
hoogwater
.-ï
J
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG „Reimerswaal doet nu minder kwaad
dan ooit aan de Zeeuwse ontwikkelingsplannen. Als het tech
nisch kan zeg ik „ja" tegen een vervroegde uitvoering van dat
havenplan. Ik ben daar altijd een voorstander van geweest."
Dit zegt de directeur van het Zeeuwse ETI (Econoinisch-Techno-
logisch Instituut voor Zeeland), drs. M. C. Verburg, die achter de
uitspraak staat van de Rijksplanologische Commissie, „dat het wen
selijk is om het Reimerswaalproject nog vóór 1980 uit te voeren."
De R.P.C. pleit daarvoor in het
onlangs verschenen paarse boekje
over Zuidwest-Nederland en wel
met het oog op de toenemende span
ning op de arbeidsmarkt in dit ge
deelte van ons land.
Drs. Verburg: „Ik zeg natuurlijk
niet: laat Sloe en Terneuzen nu
ma-ar zitten, maar het is gezien
de krapte op de arbeidsmarkt
toch wel duidelijk dat we het pro
gram van het in '68 verschenen
groene boekje (ontwikkelingsmoge
lijkheden voor zeshavens in het
Deltagebied) niet kunnen uitvoeren.
Volgens dat boekje zouden we in de
periode '70 - '80 zo'n 5000 ha. ha
ven-industriegebied moeten beman
nen. Dat ha-len we natuurlijk
rat-ef'.
Naar de mening va-n de directeur
van het Zeeuwse E.T.I. is de uit
spraak van de Rijksplanologische
Commissie: „Zeeland kan niet zo
verschrikkelijk veel hooi meer op
zijn vork nemen; Zeeland heeft al
zo veel gedaan" erg helangrijk.
„Misschien" zo zegt hij „zijn
wij hier in Zeeland wel wat angstig
voor diat Reimerswaal geweest, maar
met de beste wil van de wereld zie
ik geen enkele aanleiding voor een
economische controverse tussen Zee
land en Brabant. Waarom zou je
zo'n Redmerswaaihaven niet met pij
pen aansluiten op Sloe en Antwer
pen en waarom zou je niet bepaalde
bedrijven gewoon van Vlissingen
naar die Reimerswaalh.aven toe diri
geren? Als je het mij vraagt moet
de minister van economische zaken
dait gewoon voorschrijven: dit be
drijf hier, dat bedrijf daar. Dat is
het beste".
Drs. Verburg heeft ook een uitge
sproken mening over de vliegveld af
faire, die de gemoederen in Zuid
west-Nederland nog steeds bezig
houdt. „Ik ben er niet van over-
Morgen, donderdag 27 mei Ber
gen op Zoom 5.38 en 18.07Hans-
weert 4.42 en 17.08, Terneuzen 4.01
en 16.26; Vlissingen 3.27 en 15.55;
Wemeldinge 5.28 en 17.57.
(Van een onzer verslaggevers)
AXEL De gemeenteraad van
Axel heeft gisteravond besloten
om het sluitingsuur voor cafés op
te heffen. Dit impliceert, dat de
horeca-bedryven in deze gemeen
te in het vervolg in de weekends
zelf kunnen bepalen wanneer
men de deur wil sluiten.
Alle gemeenteraadsleden bleken
voorstander van een voorstel van het
college van B. en W. in deze richting.
Het college zelf is evenwel niet tot
een eensluidend standpunt kunnen
komen. Dit bleek uit een verklaring
van wethouder D. J. Oggel, die zich
uit principiële overwegingen uitsprak
tegen de opheffing van het sluitings
uur. „Dit is een meerderheidsvoorstel
van B. en W.", aldus de heer Oggel.
„Mijn persoon hoort evenwel niet bij
die meerderheid. Ik heb er princi
piële bezwaren tegen dat het slui
tingsuur van zaterdag op zondag
wordt opgeheven". De heer Oggel
was van mening, dat daarmee het
laatste stukje van de zondagsrust
werd opgeofferd.
De wethouder bleek ook nog prak
tische bezwaren te hebben. Op de
eerste plaats, dat de verantwoorde
lijkheid voor het sluiten nu bij de
horeca zelf kwam te liggen, waar
door eventueel problemen zouden
kunnen ontstaan. „Maar bovendien",
voegde hij daaraan toe, „kun je de
brommers als het sluitingsuur is op
geheven in het vervolg de hele nacht
over straat horen tuffen".
De heer A. H. van der Lee corri
geerde wethouder Oggel op een punt
van zijn betoog: „Ik moet u een illu
sie ontnemen. Dit is niet het laatste
stukje van de zondagsrust, maar hel
voorlaatste. We krijgen nog wel een
wijziging van de winkelsluiting, zo
dat de winkels voortaan ook op zon
dag open zijn". En dat zou de op
offering betekenen van het aller
laatste stukje zondagsrust, die
blijkbaar tot voor kort kenmer
kend is geweest voor Axel.
tuigd, dat dat vliegveld Dij Steen
bergen moet komen. De as Rotter
dam - Antwerpen ontwikkelt zich
snel. Als we Reimerswaal (ver
vroegd) gaan aanleggen en als ook
de tweede nationale luchthaven a-an
Zuidwest-Nederland zou worden toe
gewezen, krijgen we hier een conge
stie. Die as Rottendam - Antwerpen
wordt een beetje een overcropped
geval. Eigenlijk is het gevecht om
dat vliegveld een strijd tussen Am
sterdam en Rotterdam. Zo'n vlieg-
veldaffaire is natuurlijk ook wel een
stuk politiek".
De directeur van het Zeeuwse E.
T.I. vindt dat elke regio na-ar haar
specialiteit moet zoeken. Brabant
heeft -Moerdijk, het wil Reimers
waal, een vliegveld. Misschien za-1 ex
een keuze gemaakt moeten worden,
want westelijk Brabant heeft ook
altijd nog een pendelfunctie.
„West-Brabant", aldus d-rs. Ver-
burg, „as uitermate geschikt voor
liiohte industrie, voor dienstverlenen
de bedrijven. Dat blijkt de laatste
tijd hoe langer hoe meer. Misschien
moeten Brabant en Zeeland taken
gaan verdelen".
SCHOONDIJKE Een onderwij
zer aan de r.-k. basisschool te
Schoondijke, zal zijn tijdelijke
dienst aan deze school niet verlengd
zien. Volgens het stichtingsbestuur
zou hij met d-e maatschappelijke re
gels in acht hebben genomen die
van een onderwijzer aan een bijzon
dere school verwacht mogen wor
den. Van een onderwijzer aan een
r.-k. school mag volgens het bestuur
verwacht worden, dat godsdienst
onderwijs wordt gegeven en dat
hij kerkelijk meelevend is. Het
stichtingsbestuur kan zich niet vere
nigen met het feit dat de onderwij
zer samen woont met een vrouw
met wie hij binnenkort in het huwe
lijk hoop te treden. Onlangs heeft
een vergadering van het oudercomi
té plaats gehad waar men het niet
helemaal eens wat met de beslissing
van het bestuur en met het feit dat
het oudercomité in deze zaak niet is
gehoord. Het oudercomit heeft
daarom een onderhoud met het
stichtingsbestuur aangevraagd om
opheldering te vragen.
(Van een onzer verslaggevers)
BREDA De opbrengst van
de vastenactie van dit jaar is
onder die van 1970 gebleven. In
de zes dekenaten werd in totaal
520.697,08 bijeen gebracht. De
opbrengst vorig jaar bedroeg
524.110,31.
Het teruglopen van de op-
opbrengst is te wijten aan de
veel geringere resultaten in het
dekenaat Breda. Leverde de vas
tenactie in dit dekenaat in 1970
136.813,24 op, dit jaar bleef de
actie steken op een totaal van
117.713,06.
Alle andere dekenaten boekten
winst ten opzichte van vorig
jaar. De opbrengsten in de ove
rige dekenaten waren: Bergen op
Zoom 86.015,39 (vorig jaar
84.944,99), Noordrand 37.417,31
(37.013,81), Oosterhout f 74.110,79
(72.083,36), Roosendaal 120.389,72
(110.779,06) en Zeeland 85.050,81
(82.475,85).
De grote winst in het deke
naat Roosendaal is vooral te dan
ken aan sterk gestegen opbreng
sten in de districten Roosendaal,
Oudenbosch en Etten-Leur.
(Van een onzer verslaggevers)
VLISSINGENDe n.v. koninklijke maatschappij De Schelde te Vlissingen
vertegenwoordigt met liaar verschillende vormen van bedrijvigheid ruim
een derde deel van de activiteiten van de gehele Rijn-Scheldegroep al
thans wat de waarde van de opdrachtenportefeuille betreft. De gehele groep
bezat bij de jaarwisseling een orderportefeuille ter waarde van ruim twee
miljard, waarvan het Vlissingse bedrijf 760 miljoen voor zijn rekening
neemt.
De KMS verhoogde de waarde
van de orderportefeuille in de loop
van 1970 met meer dan honderd
procent. De werkgelegenheid bij
Zeeda-nds grootste werkgever (circa
5000 man personeel) is zodoende
voor jaren veilig gesteld. Een en
ander blijkt uit het jaarverslag van
de n.v. koninklijke maatschappij De
Schelde.
Dit spreekt onder meer over de
gevolgen van een eventuele integra
tie van het Riijn-Scheldeconcern en
het Verolme-concern voor het Vlis
singse bedrijf. De voorgestelde fusie
zou met zich meebrengen dat de
bouw van gespecialiseerde marine
schepen bij de werf te Vlissingen
zal worden ondergebracht, mat uit
zondering van de bouw van onder
zeeboten.
In 1970 verwierf de KMS reeds
een belangrijke marineorder, name
lijk voor de bouw van twee geleide-
wapenfreg-aitten, de grootste bouwop
dracht die in 1970 aan het Rijn-
Sch-eüd-econoern in haar geheel ten
deel viel. Verder zijn er enkele
koopvaardijschepen in aanbouw.
Op het gebied van stoomketelin-
stal-laties kwam de KMS op d-e
markt met een eigen ontwerp voor
ketels die gestookt kunnen worden
met gassen van la-ge calorische
waarden. Van dit type stoomketel
werden drie grote eenheden voor
inbouw in elektrische centrales be-
(Van onze correspondent)
HEIKANT Op de Vylainlaan te
Heikant botste de bromfietser V. uit
St.-Jansteen frontaal tegen een bus
van de Cito. V. werd vrij ernstig
gewond naar het St.-Luidin-a-zieken-
huis te Hulst ovengebraeht. Zijn
bromfiets werd zwaar beschadigd.
Het ongeluk gebeurde toen V., die
kwam uit de richting Koewacht, een
voor hem rijdende bus wilde inha
len, juist op het moment dat uit
tegenovergestelde richting de Cito-
bus aan kwam rijden.
DELFT (ANP). De werkgroep
buitenlandse arbeiders Delft gaat sa
men met de NSVH sexuele voorlich
ting geven aan in Delft werkende
Turken.
Hieraan is behoefte gebleken, om
dat de meeste Turkse gastarbeiders
ongetrouwd of zonder vrouw naar
Nederland komen en er door hun an
dere achtergrond niet in slagen hier
in contact te komen met een Neder
lands meisje.
steld. Een van de andere specialitei
ten van het bedrijf, de bouw van
tandwielkaisten voor turbineschepen,
ondervindt ook v-eei belangstel
ling.
In 1970 werden zeven tandwiel
kasten opgeleverd, terwijl er op het
einde van het jaarverslag nog ruim
dertig in bestelling waren. Begin
1970 werden nog orders verworven
voor de bouw van twee autotran-
sportsschepen, vier industriestoomke
tels, een staalconstructie voor een
ketelhuis op de Maasvlakte en vijf
redactiekasten voor turbinésche-
pen.
(Van een onzer verslaggevers)
SLUIS Op 3 en 4 juni zal door
het korps mariniers een oefening
worden gehouden in de omgeving
van Retranchement. Hieraan wordt
door 400 a 500 mariniers deelgeno
men.
De oefening begint op 3 juni om 4
uur 's morgens met een landing i-n
de omgeving vam het Zwin, Na het
verzamelen zal onmiddellijk te voet
langs binnenwegen worden doorge
trokken in d-e richting v-an de Elder-
schajns te Aardenburg, waarbij met
losse munitie geschoten zal worden.
Er zal op genoemde dagen wat mili
taire beweging zijn, met helikopters
worden gevlogen en voor zover de
weersomstandigheden het toelaten
een parachutistenlanding plaatsvin
den in de Olieslagerspolder. De
overlast voor de bevolking zal zo
veel mogelijk worden beperkt.
(Van onze correspondent)
BRESKENS Dinsdagmorgen
d-e 5-jarige M. Jansen uit Breskens
bij een verkeersongeval zeer ernstig
gewond geraakt. Het kind, dat sa
men met een vriendje aan de bus
halte in de Langeweg plotseling de
rijweg overstak, werd aangereden
door een vrachtauto, bestuurd door
V. T. uit Gameren. De kinderen
hadden eerst een bestelauto, komen
de vanaf het viaduct laten passeren
en liepen daarna de weg over. Het
5-jarige jongetje kwam met de
vrachtwagen in aanraking en kwam
met zijn been onder het linker voor
wie] terecht. Dokter Van de Endt
uit Breskens verleende eerste hulp
en liet het kind per ambulance naar
het ziekenhuis te Oostburg bren
gen.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Het vervoer
van auto's met veerdiensten over de
Westerschelde heeft in de eerste
maanden van dit jaar een bijna
explosieve opleving te zien gegeven.
Het aantal vervoerde auto's steeg in
deze periode van ruim 609.000 tot
ruim 689.000, een dergelijke netto
toename is sinds jaren niet gecon
stateerd.
De maand april is, waarschijnlijk
als gevolg van het prachtige voor
jaarsweer, en de vroege paasdagen,
in belangrijke maite verantwoorde
lijk voor de toename van het ver
voer per veerboot. Op alle veren
te zamen werden in de maand april
207.800 voertuigen overgezet, tegen
176.376 in het jaar daarvoor.
Het aantal voertuigen dat op de
veerpi-einen moest achterblijven,
steeg eveneens scherp. Breskens
spande de kroon met 8380 achter
blijvers in de maand april (3826 in
a-pril 1970). Wanneer men alle
wachtende auto's op de verschillen
de veerpleinen in de maand april bij
elkaar telt, dan komt men tot ruim
30.000 voertuigen die een beurt
moesten overslaan.
Remy Neelemans: 150 fototoe
stellen voor evenzoveel zesde klus
sers.
(Van een onzer verslagge
vers)
HULST Honderd vijftig
leerlingen van de zesde klassen
van drie lagere scholen uit
Hulst kunnen in hun pinkster
vakantie naar hartelust een
week lang gratis fotograferen.
Remy Neelemans, eigenaar van
een Hulster fotohandel, heeft
voor alle deelnemende scholie
ren fototoestellen laten aanruk
ken voor dit doel. Te zamen met
een dia-film voor 20 opnamen
zullen ze nog voor het begin
van de pinkstervakantie op de
deelnemende scholen worden
gedistribueerd.
En dat alles gatait de gelukki
ge schoolverlatartj-es geen cent
kosten. De fototoestellen mogen
ze een week lang naar hartelust
gebruiken en ook de film hoe
ven ze niet te betalen. Doei van
dit alles: de lagere schoolleer-
lingen wat kennis van de foto
grafie bijbrengen, leden probe
ren te winnen voor de plaatse
lijke fotoclub en natuurlijk ook
een klein beetje reclame bedrij
ven voor de fotoh-andel.
Overigens blijft het niet bij
de ene week gratis fotograferen,
er is a-an heel deze onderneming
ook nog een prijsvraag verbon
den. De honderd vijftig maal
twintig dia's die men hoopt bin
nen te krijgen, zullen geselec
teerd worden door een jury. Er
zullen in totaal 320 van de bes
te dia's worden uitverkoren
voor vertoning op een dia-show,
die op 22 juni in „De Koning
van Engeland" wordt gehouden.
Daarbij mogen alle deelnemer-
tjes aanwezig zijn.
Remy Neelemans: „Als je na
gaat dat fotograferen steeds
meer opgang maakt als expres
sievak op school, kom je toch
tot de conclusie dat er op dit
moment nog m-aar bar weinig
wordt gedaan ter stimulering.
Da-ar wil ik op mijn manier een
bijdrage aan leveren".
De fototoestellen worden van
daag op de betrokken lagere
scholen verdeeld. De week na
de pinkstervakantie begint de
jury, bestaande uit vijf perso
nen, onder wie een fotojourna
list. met d-e selectie.
MIDDELBURG De 33-jari-ge
uitvoerder van een bouwbedrijf Th.
B. heeft voor de rechtbank te Mid
delburg terecht gestaan wegens het
feit dat hij op de nieuwe Vlissingse -
weg zo roekeloos een file auto's
wilde inhalen,, dat hij de macht over
zijn stuur verloor en een botsing
veroorzaakte, waarhij de bestuurder
D. 27 jaar monteur bij de PTT te
Middelburg, werd gedood. Wegens
het toebrengen van zwaar lichame
lijk letsel veroordeelde de rechtbank
hem tot 2 maanden gevangenistraf
en drie jaar ontzegging van de rij
bevoegdheid. De onmiddellijke ge
vangenneming werd bevolen. Dit
laatste liet het gerechtshof te 's-
Gravenhage in hoger beroep vallen
terwijl het overigens het vonnis be-
vesigde. Een door B. ingesteld cassa
tieberoep heeft de Hoge Raad nu
verworpen.
1