Oude jazz wil niet dood ROB CREMER EN ZIJNFESTIVAL KUNSTENAARS VOOR VIETNAM Voormalige raadhuizen in verkoop Jabbo Smith Benny Waters M--MM televisie Berlijn A NEDERLAND I: NEDERLAND II: DUITSLAND I DUITSLAND II: FRANKRIJK (Rosset) BELGIë (Nederlands) BELGIë (Frans): ARAM: De wraak van Grijze Beer MAANDAG 17 MEI 1971 Breda moet verderop in deze week, zoals gemeld, „The hot test place in the south" worden. Vier dagen lang zal het, als ligt, gonzen van ouwe-jazz-gein. Een van de meest actieve orga nisators is Rob Cremer, een jonge vent die zich al maanden het aan de organisatoren van de Roaring Twenties Club Breda uit de naad sjouwt om er 20 - 21 - 22 en 23 mei een toffe boel van te maken. Tijdens het nachtconcert treden ook de Byrds in Breda op. Zal dan nadelig voor jullie concert zijn? „Neen, diaar zullen wij geen last van hebben. Een oude-stijl-liefheib- ber zal noodt naar een dergelijk concert gaan". Waarom niet? „Dat kan ik niet beoordelen". Zou je er zelf naar toegaan als jouw festival er niet geweest was? „Neen". Rob Cremer is, zo lijkt het wel, een van de drukst bezette mensen van Breda. Voortdurend ratelt de telefoon. Uit heel Europa stromen de reserveringen binnen. Een Italiaan die wil komen, dan weer een Gro ninger die nog twee plaatsen voor het nachtooncert wil reserveren. „Je wordt er bijna stapel van". Het is ook wel aan hem te zien. Voortdu rend rolt hij zijn donkerblauwe ge haakte stropdas op. „Toen wij twee jaar geleden over het festival een levensgrote boom opzetten, had ik dit niet verwacht. Eenmaal in de week repeteren wij met de Peat Boat Dixie Kids (Rob speelt de comet, die Egt lekkerder in de hand, het is niet zo'n lang end als een trompet) hier bdj mij thuis. Het buis staat vrij zodat we voluit kunnen spelen. Na twee uur gaan we op mijn kamer zitten en wordt er door mijn moeder, ondertussen al gepromoveerd tot Mother Jazz, kof fie en thee gezet. Nou, en dan wor den er afschuwelijk grote bomen opgezet. Zo is ook dat idee voor het festival gekomen. We hebben het er met de Roaring Twenties Club over gehad en die was laaiend enthousi ast. We hebben ons wat op de hals gehaald. Een half jaar geleden zijn we begonnen met de voorbereidin gen. De organisatie bestaat uit 80 man onderverdeeld in 8 commissies b.v. de commissie bestaat uit 80 der leiding van Vincent van Ooster hout, de commissie „wapperende handjes", de commissie vervoer, de commissie slaapplaatsen. Het is het eerste grote festival dus je moet in een klap naam maken. Daarom heb ben wij Jabbo Smith en Benny Wa ters uitgenodigd. Grote namen uit de glorieuze periode van 1925 tot 1928. Twee vrienden die elkaar sinds die tijd niet meer gezien heb ben". Weer gaat de telefoon. Een onder breking van een vurig jazzbetoog van een „amgry young man" die zijn baan eraan gaf om dit festival op te zetten. Bob komt terug in de kamer: „Dat was Miohiel de Ruyter, de radio opname van het nachtconcert staat vast". Wat wil voor jou deze jazz vorm nu eigenlijk zeggen? „In deze oude stijl jazz zit alles. Vrienschap, humor, stemming, car naval, vrijheid, gewoon alles waarin je jezelf kunt zijn, waarin je jezelf kunt uiten". En in de moderne jazz dan? Daar in ben je toch veel vrijer? „Natuurlijk de moderne jazzvorm geeft dit ook, maar wat ik op deze richting tegen heb is de ivoren toren waarin ze zitten. Wij maken jazz, wij alleen maken kunst". Kijk dat is voor mij niet nodig. De oude stijl heeft geen kapsones, wij willen mu ziek maken omdat we het zelf leuk vinden en om die liefhebbers te la ten genieten. Willem Mengelberg heeft eens gezegd: „Ik heb geen publiek nodig. Als hert publiek onze muziek niet bevalt, dan moeten ze maar gaan". Ik vind dit onzin, zon der publiek kun je geen muziek maken. Zij vormen een essentieel onderdeel van onze prestaties als musici. Er moet een vriendschappe- Mjke band ontstaan tussen beide. Oude jazz is een internationaal pas poort. Waar ik ook kom, en er wordt deze jazz-stijl gespeeld, kan ik meedoen. Onze stijl past in een bepaald raam en dat geeft ons ka meraadschap over geheel de wereld. Andere muzieksoorten hebben dat ook; volgens mij hebben trouwens alle musici planken voor het hoofd, wij ook". Waarom niet? „Dat kan ik niet zeggen". (Misschien zijn het de planken?) Over dat nachtconcert. Er schijnen nogal wat bezwaren te zijn tegen de prijs. Dertig piek en dat voor twee dergelijke onbekende musici. Een Dutch Swing College Band vraagt „Kijk, we zijn uitgegaan van een sluitende begroting. Toen kwamen we op een bepaald bedrag. Via dr. Jazz (een blad voor de oude stijl jazz) werd geïnformeerd wat men voor een dergelijk concert over had. Dertig gulden was de prijs waarmee wij een sluitende begroting kregen en men had het er voor over. Wat Jabbo Smith en Benny Waters be treft, deze twee namen zijn een begrip voor de jazzUefhebber. En daar is het concert voor. Je noemt de Dutch Swing. Die past niet meer in de oudie jazz van deze tijd. Ze spelen te perfect. Baarzuivere noten, akkoorden etc. En wat krijg je dan; ze worden te commercieel, het show element komt primair te staan. Dan is het geen jazz meer. Deze muziek kan alleen goed gebracht worden als men vrij en onbevangen kan spelen, zonder overdreven toestanden die het doel hebben meer te laten zien en te horen dan dat erin zit. Mis schien past Jabbo Smith daarom wel zo goed in deze tijd. Op 22-jarige leeftijd stond hij aan de top, en toen was het voorbij. De muziek werd te commercieel. Hij kon daar niet te gen. Louis Armstrong wel. Jazz moet vrij zijn. Daarom zal tijdens het nachtooncert de bar open blijven en zijn er geen stoelen in de zaal Heb je geen zin om naar een band te luisteren dan ga je een pint pikken en gezellig wat kletsen. Jazz moet een dagje uit zijn". Rob Cremer, een romanticus, een fanaticus. Het is moeilijk te zeg gen.' Een ding is zeker hij staat voEedig achter zijn muziek en ach ter het festival. Een festival dat uit particulier initiatief ontstaan en Ont wikkeld is en dat is al veel meer waard dan dertig gulden. Het boek „Afscheid van Berlijn" speelt zich af in de periode 1930- 1933. De schrijver, Christopher Is- herwood, gaf destijds Engelse les in Berlijn. In verschillende verhalen wordt een scherpe analyse gegeven van de levensomstandigheden in een stad, die steeds meer de invloed ondervindt van de dreiging van het inatiionaal-sociaHsme. Deze dreiging overheerst het boek niet. Het accent valt op subtiele karaktertekeningen, met gevoel voor humor op papier gezet. Chr. Isherwood: Afscheid van Berlijn Querido-Salamander, 3,95). F. de Ligt. Cladys „Jabbo" Smith werd op 24 dec. 1908 in Pembroke in de Ame rikaanse staat Georgia geboren. Op zijn zesde jaar kwam hij in 'n weeshuis terecht waar men hem trompet leerde spelen. Na enige jaren speelde hij in een Orphana ge Band. Door dergeEjke orkes ten op tournee te sturen kreeg de directie van het weeshuis geld bij elkaar om het instituut te laten draaien. Na zijn zestiende verjaardag verbet Jabbo het weeshuis en vertrok naar Phila delphia en kwam bij de band van Harry Marsh. Na Philadelphia komt hij via Atlantic City, waar hij speelde met Charlie Johnson, New York in Chicago terecht. In deze stad werd een vervanger gezocht voor die grote ster Louis Armstrong. Jabbo Smith werd als vervanger aangewezen. Hier speelde hij met de beroemdste musici zoals Earl Hines, Carroll Dickerson en Tiny Parhem. De stijl van jazz veranderde. Er kwam steeds minder werk, voor ster-soHsten. Jabbo Smith verliet Chicago en raakste steeds verder van het „grote" jazzgebeuren. In 1950 verliet hij zijn „beroep" en speelde alleen nog maar als ama teur. Hij is nu taxichauffeur. Benny Waters werd op 23 ja nuari 1902 in Brighton in de staat Maryland geboren. Als teenager leerde hij saxofoon spelen en kwam in de band van Charlie Miller in Philadelphia. Hierna liet hij zich inschrijven op het conservatorium van Boston, en studeerde verschillende jaren muziekleer en piano. Hij schnab belde in die tijd bij verschillende orkesten in en om Boston. In 1938 kwam Benny Waters in de Big Band van Hot Lips Page. Van 1950 tot 1952 werkte hij bij het orkest van Jimmy Archey. Tijdens een tournee door Europa verbet hij de band en vestigde zich in FWijs. In 1969 werd hij leider van het orkest in La Ci- gale een dancing in Parijs. Hij maakt nog steeds tournees als gastsolist door geheel Europa. NA akties van schrijvers en grafi ci, en optreden van musici en van cabaretiers wordt vanavond een ge zamenlijke aktie van kunstenaars gehouden, waarvan de opbrengst ten goede komt aan het Medisch Comité Nederland-Vietnam, dat medische hulp verstrekt aan de bevrijdings fronten van Zuid-Vietnam, Cambod ja en Laos en aan Noord-Vietnam. Het is een veiling van kunstwerken in het Stedelijk Museum in Amster dam gekoppeld aan een optreden van zangers en cabarettiers. Beiden de kunstenaars als Tajiri, Jan Wol kers Lucebert en Carel Vissers heb ben voor deze veiling belangloos werken beschikbaar gesteld. Ook collectioneurs en galeries zijn aange schreven om werken in deze veiling te brengen. Via speciale telefoon nummers zullen ook de kijkers thuis op de te veilen kunstwerken kunnen bieden. De manifestatie gepresenteerd door Yoka Beretty en Koos Postema, wordt afgewisseld met beelden van een optreden in een andere zaal van onder meer Henk van Ulsen, Jaap van de Merwe, Liselore Gerritsen, Marga Minco, Jenny Arean en Elisa beth Andersen. Ook buitenlandse kunstenaars zullen aanwazig zijn onder wie schrijver Peter Weiss. (Ned. 1, 21.20). eindredactie hans maas NOS 10.45 SCHOOLTELEVISIE 12.00 SLUITING 18.45 (kleur) DE FABELTJES- KRANT 18.55 (kleur) JOURNAAL VARA 19.05 (kleur) PIPO OP BIZARRA 19.30 (kleur) CORONATION STREET 20.00 (kleur) JOURNAAL. NOS 20.21 (kleur) ZELF UW KIND ZWEMMEN LEREN. Vanavond de eerste van een serie wekelijkse lessen waarin we u laten zien hoe u zélf uw kind kunt leren zwemmen. 20.30 (kleur) IRONSIDE. Afl.: „Noel gaat op stap". 21.20 KUNSTENAARS VOOR VIETNAM. Grote veibng in het Stedelijk Mu seum Amsterdam van kunstwerken die door de kunstenaars zijn afge staan ten bate van het Medisch Co mité Nederland-Vietnam- Deze veiling waaraan ook de kij kers thuis via telefonische biedingen kunnen meedoen wordt afgewisseld door het optreden van kunstenaars als Paul van Vliet, de Zangeres zonder Naaim, Theo Olof, Jan Wol kers, Jaap van der Merwe e.a. 22,25 (kleur) ACHTER HET NIEUWS 22.50 (kleur) JOURNAAL. NOS 23.55 STERRENKUNDE TELEAC 23.25 SLUITING NOS 18.45 (kleur) DE FABELTJES KRANT 18.55 (kleur) JOURNAAL 19.05 KIJKEN NAAR KINDEREN NCRV 19.30 (kleur) DIER EN VRIEND 20.00 (kleur) JOURNAAL. NOS. 20.21 (kleur) MEMORANDUM VAN EEN DOKTER. Vanavond de laatste aflevering: „Ereburger Dr. Cameron". 2X10 HIER EN NU 21.35 (kleur) HET RECHT VAN DE ZWAKSTE UNICEF heeft 25 jaar lang op de bres gestaan voor de rechten van het kind. 22.25 (kleur) ANDER NIEUWS 22.35 (kleur) JOURNAAL. NOS. 22.40 EHBO. TELEAC. 23.10 SLUITING. 20.00 (kleur) JOURNAAL EN WEERBERICHT. 20.15 (Kleur) REPORT MüNCHEN 21.00 (kleur) BAFF 21.30 (kleur) TITEL, THESEN, TEMPERAMENTE 22.15 (Kleun) JOURNAL, COM MENTAAR EN WEERBERICHT 22.35 (kleur) LOBET DEN MARX UND GREIFT ZU DEN WAFFEN! 00.05 (kleur) JOURNAAL 0010 SLUITING 19.45 (kleur) HEUTE Presentatie; Karl Heinz Schwab. Journaal, actualiteiten en weerbe richt. 20.15 (kleur) GEZONDHEIDSMA- GAZIN PRAXIS In dit programma o.a. een reporta ge t.g.v. de herdenking van de 150ste verjaardag van Sebastian Kneipp. Aansluitend: kort nieuws. 21.00 GRONDRECHTEN VOOR AL LEMAAL 21.05 DIE DRITTE DIMENSION Le couteau dans la plaie. Frans- Italiaanse speelfilm uit 1962. Rolverdeling: Lisa Mecklin, Sop hia Loren; Robert Mecklin, Anthony Perkins; Alwin Barns, Gig Young; Barbara Ford, Yolande Turner; Ger hard, Tommy Norden. Regie: Anato- le Litvak. 22.50 (kleur) JOURNAAL, WEER BERICHT EN COMMENTAAR 23.05 SLUITING 10-23-11.00 SCHOOLTELEVISIE. 12.30 MIDI CHEZ VOUS 13.00 JOURNAAL 13.30 BEURSBERICHTEN 13.35-13.45 JE VOUDRAIS SA- VOIR 14.05 SCHOOLTELEVISIE 14.25-16.00 UNE HISTOIRE D'A- MOUR 18.30 NIEUWS 18.35 VTVRE AU PRéSENT 18.45 VOOR DE KLEUTERS 19.00 REGIONAAL NIEUWS 19.20 WEERBERICHT EN MEDEDE LINGEN 19.25 RIEN QUE LA VeRITe 19.40 MEDEDELINGEN 19.45 JOURNAAL 20.10 MEDEDELINGEN 20.15 FRANCE-INTER MAGAZI NE 20.30 A ARMES eGALES 2220 CATCH 22.50-23.05 JOURNAAL 14.00-14.25 SCHOOLTELEVISIE 18.00 (kleur) DE FABELTJES KRANT 18.05 (kleur) DE GEZELLEN VAN DE BLAUWE MEEUW 18.30 (kleur) PROFESSOR BALTA- ZAR 18.40 STERRENKUNDE (3) 19.10 SPORTTRIBUNE 19.33 KEURIG FRANS EN ZOEK LICHT 19.39 MEDEDELINGEN EN DE WEERMAN 19.45 JOURNAAL 20.10 LEVEN WIJ IN EEN WEL VAARTSSTAAT? 20.50 DE HUTKOFFER 21.40 VERGEET NIET TE LEZEN 22.15 NIEUWS 14.00, 14.30 EN 15.00 SCHOOLTE LEVISIE 18 05 NIEUWS 18.10 (kleur) HIPPOLYTE ET SES AMIS 18.25 (Kleur) LE JARDIN EX TRAORDINAIRE 18.55 (kleur) MUSTY 19.00 RAYONS X 19.30 SPORTUITZENDING 19.45 JOURNAAL 20.15 (kleur) AUX FRONTIèRES DU POSSIBLE 21.10 SITUATION 71 21.50 CINé-CLUB DE MINUIT 23.25 JOURNAAL Maandag 17 mei HILVERSUM 1402 M EN FM NCRV: 12.00 Loa-Vast: gevarieerd programma. (12.21 Voor boer en tuinder; 12.26 Mededelingen tb.v, land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Hier en Nu: actualiteiten; 12.58 Rebus). ,14.05 Schoolradio. 14.30 (S) Pianorecital: klassieke muziek. 15.00 Gereformeerde mid- da-gdienst. NOS: 15.30 Zoeklicht op Nederland; impressies' van de agra rische expositie in De Flevohof en gesprekken over de situatie in de Nederlandse londi- en tuinbouw. (16.00-16.02 Nieuws) - Overheids voorlichting: 17.20 Surinaamse luchtpost. Afzender: Tjark Petzoldt. NCRV: 17.30 NCRV en Bloc: actueel programma met muzikale illustratie. (18.19-18.29 Politieke Partijen: uit zending van de Christelijk Histori sche Unie; 18.30-18.41 Nieuws). E.O. 19.00 Wij hebben een woord voor de wereld: gewijde muziek. 19.25 Re formatie en reveil, lezing. 19.35 Mu zikaal intermezzo. 19.40 Geloven vandaag, lezing. NCRV: 20.00 (S) Das klagende Lied, Mahler, uitge voerd doo-r Lomdens Symfonie-orkest en koor en solisten. 21.10 Een ker kelijke proefpoider: klankbeeld over de Gereformeerde kerken in Her steld Verband. 21.55 (S) Jazz-Time. 22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nieuws. 22.40 Literama, radiokro niek over boeken, schrijvers en to neel. 23.00 Vertolkers beluisterd: klassieke kamermuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM H 298 M EN FM VPRO: 12.15 VPRO-Moiandag: klassieke muziek met tussen 12.15 en 14.30 uur ANP-nieuws en infor matie over muziek. 14,30 Schoolradi- NOS: 14.50 De kinderen van Sint Nikolaae: radio-documentaire over de school voor blinde kinderen in Penaing-Maleisië. 15.20 (S) Euro- light: lichte orkestmuziek. 16.00 Nieuws. AVRO: 16.03 Mikadoo: kin derprogramma. 17.00 O: jongeren programma. 17.40 Overheidsvoor lichting: De politie nu. 17.55 Mede delingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Radio journaal. 18.25 (S) II Sdgnor Bru- schino, komische opera van Rossini, uitgevoerd door Promenade orkest en solisten. NOS: 19.30 Nieuws. IN mei en juni zal de NOS-radio met een wekelijkse frqnentie op maandag en serie van zeven docu mentaires uitzenden over een aantal door de UNESCO gesteunde onder wijsprojecten in Zuid-Oost-Azië. Drie van de zeven documentaires in deze serie worden samengesteld door Bob Usehï. Samenstellers van de overige vier is de publicist Frans van Mastrigt, die twee jaar in India heeft gewoond, Uschi en Van Ma strigt maakten deze opname voor de serie tijdens een zes weken durende reis (van medio februari tot begin april) door achtereenvolgens Malei sië, Thailand, Nepal en India. Van het maken van opnamen in Pakistan dat ook op het reisprogramma stond moest wegens de oorlogssituatie worden afgezien. De reds van beiden werd mogelijk gemaakt door het Unesco-centrum-Nederland en door Unesco-Parijs. De onderwijsinstel lingen, die zij op hun reis bezochten zijn voor het merendeel zogenaamde gescihenkenbonneprojeeten van de Unesco, dat wil zeggen projecten die mede tot stand zijn gekomen en in stand worden gehonden door vrij willige giften aan de Unesco. Het geld wordt in de vorm van ge schenkbonnen aan de diverse pro jecten ter beschikking gesteld. RVU: 19.35 Muziikaal Spectrum. Spreker: Cor Molenbeek. NOS: 20.05 Komt U maar....: aotueel programma met telefonische reacties en lichte muziek. 22.20 Jong geleerd, wijs ge daan, een programma van de Bond zonder Naam. 22.30 Nieuws. 22.40 Mededelingen. AVRO: 22.45 Radio journaal. NOS: 22.55 (S) Jazz in Aktie. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM m 240 M EN FM 12.00 Nieuws. 12.03 Jam on Radio, met de laatste pop-toppers. KRO: 13.00 Nieuws. 13.03-18.00 KRO-op- Drie: pop-mixtiure. (14.00, 15.00, 16.00 en 17.00 Nieuws.) BRUSSEL (NED. UITZ.) 324 M 12.00 Nieuws mededelingen en SOS-berichten. 12.08 Landbouwkro- niek. 12.15 Gevarieerd programma. 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nieuws en toneelagenda. 13.20 Dansmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. (15.00 Nieuwe) 16.00 Nieuws en beursberichten. 16.05 Lichte muziek. 17.00 Nieuws en me dedelingen. 17.15 Muziekprogramma. 17.55 Weegschaal. 18.00 Nieuws. 18.03 Verzoekplaten. 18.43 Paarde- sportberichten. 18.45 Sport. 18.55 TaaJwenken. 19.00 Nieuws en actua liteiten. 19.40 Franse taalwenken. 19.45 Openbaar Kunstbezit. 19.55 In termezzo. 20.00 Operakroniek. 22.00 Nieuws en De Zeven Kunsten. 22.20 Casinomuziek. 23.00 Nieuws. 23.10 muziekprogramma. 23.40 Nieuws. Dinsdag 18 mei HILVERSUM I 402 M EN FM NCRV: 07.00 Nieuws. 7.11 Het le vende woord. 7.16 (S) Op het eerste gehoor: klassieke muziek (gr). (7.25 Horen en zien; 7.30 Nieuws; 7.32- 7.50 Hier en Nu: actualiteiten). 8.00 Nieuws. 8.11 Te Deum Laudamus: gewijde muziek (gr). 8.30 Nieuws. 8.32 (S) Voor de huisvrouw. (9.00- 9.10 Gymnastiek voor de huis vrouw). 9.40 Schoolradio. 10.00 Bij belse verkenningen. 10.15 (S) Itali aanse Operafragmenten. (gr.). 11.00 Nieuws. 11.03 (S) Franse Operamu ziek. 11.15 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen. HILVERSUM H 298 M EN FM AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Och tendgymnastiek. 7.20 (S) Dag met een plaatje: lichte grammofoonmu- ziek. 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojour naal. 8.20 (S) Dag met een plaatje (vervolg). (8.30-8.33 - De groente man.) 8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Uitgebreide reportage. 9.35 Wa terstanden. 9.40 Muziek uit de Mid deleeuwen en Renaissance. AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Ar beidsvitaminen: populair verzoek- platenprogramma. (11.00 Nieuws). 11.30 Rondom 12: programma voor de vrouw. (Om 11.55 Beursberich ten.) HILVERSUM in 240 M EN FM VARA: 9.00 Nieuws. 9.03 Plaatjes voor de pep. 10.00 Nieuws. 10.03 Ekspres: licht platenprogramma. 11,00 Nieuws. 11.03 Een opvallend vrolijke gevarieerde visite. 9-30. Het is een verbeten teleurge steld viertal, dat even later bepakt en bezakt het Osagen-dorp verlaat „Jullie zult er nog spijt van krijgen, dat je ons er uitjaagt!!", schreeuwt Tim nijdig tot de indianen, die zwij gend hun vertrek gadeslaan. „Jullie met je gekke bijgeloof aan rivier geesten!!". Aram glimlacht, ais hij zie dat Presto het oude musket bij zich heeft. „Wat dacht je daarmee te beginnen?", vraagt hij mat, „we hebben immers geen kruit". „Dat musket is van ons en ik laat het niet achter bij die ondankbare schurken", valt Presto fel uit. „On dankbaar zijn ze niet", zegt Aram peinzend, „wij kunnen ons nu een maal htm gedachtenwereld niet in denken.... Ze zijn doodsbang van die zogenaamde riviergeesten..". Ze stappen in de kano, die Wanata hen heeft aangeboden en peddelen stroomopwaarts. Vanaf een hoge heuvel staart Wanata hen zwijgend na. En die nacht staat in de uitge strekte wouden van Labrador een kleine tent, het enige tehuis voor Aram en zijn vrienden.... 10-30. De dag breekt aan. Kille ochtendnevels hangen nog boven de rivier als een jong knap indiaans meisje het stille woud uitkomt. Aar zelend loopt zij naar de oever en met een traag, bijna plechtig gebaar zet ze de kruik en de leren buidel, die zij bij zich draagt, in het zand. Dan knielt zij neer, neemt de kruik weer op en giet de inhoud, een kostelijk vruchtensap, in het traag kabbelende water. Terwijl de rode vloeistof zich snel over het waterop pervlak verspreid, haalt het meisje vruchten en maïskolven uit de bui del en werpt die in het water. Tussen de struiken, op korte af stand, bespieden twee indiaanse krijgers de gedragingen van het meisje. „Het is- Rode Bloem, de dochter van het opperhoofd", fluis tert de een. „Zij brengt een offer aan de riviergeesten!! Ons plan is gelukt, Grijze Beer! De Osagen den ken werkelijk, dat de riviergeesten hun rendierjacht verstoren!!". „Onze plannen zullen nog beter lukken, als we dit duifje vangen...", mompelt Grijze Beer. En als het meisje met kruik en tas terugloopt naar het dorp, springt Grijze Beer geruisloos achter haar uit de struiken.». AXEL Notaris D. de Graaf uit Axel heeft gisteren in het culturele centrum De Halle openbare verko ping gehouden van de drie voorma lige gemeentehuizen van Zuiddorpe, Overslag en Koewacht. De gemeen tehuizen staan sinds de gemeentelij ke herindeling leeg. Hoogste bieder voor het gemeen tehuis van Zuiddorpe was voor na der te noemen lastgever de heer P. de Jonge uit Sint-Jansteen voor een bedrag van 21.500 gulden. Voor Overslag was dat A. P. F. Suy uit Koewacht voor een bedrag van 7.400 gulden en voor het voormalige ge meentehuis van Koewacht, de heer E. P. Mannens uit deze plaats voor een bedrag van 48.000 gulden. De belangstelling voor de verkoop viel iets tegen. Ongeveer veertig gegadigden waren aanwezig. De ver schillende hoogste bieders mogen zich pas eigenaar van de respectie velijke gemeentehuizen noemen, na dat Gedeputeerde Staten aan de verkoop hun goedkeuring hebben gegeven.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 7