Oude jazz wil niet dood
ROB CREMER EN
ZIJNFESTIVAL
KUNSTENAARS
VOOR VIETNAM
Voormalige
raadhuizen
in verkoop
Jabbo Smith
Benny Waters
M--MM televisie
Berlijn
A
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
DUITSLAND I
DUITSLAND II:
FRANKRIJK (Rosset)
BELGIë (Nederlands)
BELGIë (Frans):
ARAM: De wraak van Grijze Beer
MAANDAG 17 MEI 1971
Breda moet verderop in deze week, zoals gemeld, „The hot
test place in the south" worden. Vier dagen lang zal het, als
ligt, gonzen van ouwe-jazz-gein. Een van de meest actieve orga
nisators is Rob Cremer, een jonge vent die zich al maanden
het aan de organisatoren van de Roaring Twenties Club Breda
uit de naad sjouwt om er 20 - 21 - 22 en 23 mei een toffe boel
van te maken.
Tijdens het nachtconcert treden
ook de Byrds in Breda op. Zal dan
nadelig voor jullie concert zijn?
„Neen, diaar zullen wij geen last
van hebben. Een oude-stijl-liefheib-
ber zal noodt naar een dergelijk
concert gaan".
Waarom niet?
„Dat kan ik niet beoordelen".
Zou je er zelf naar toegaan als
jouw festival er niet geweest was?
„Neen".
Rob Cremer is, zo lijkt het wel,
een van de drukst bezette mensen
van Breda. Voortdurend ratelt de
telefoon. Uit heel Europa stromen de
reserveringen binnen. Een Italiaan
die wil komen, dan weer een Gro
ninger die nog twee plaatsen voor het
nachtooncert wil reserveren. „Je
wordt er bijna stapel van". Het is
ook wel aan hem te zien. Voortdu
rend rolt hij zijn donkerblauwe ge
haakte stropdas op.
„Toen wij twee jaar geleden over
het festival een levensgrote boom
opzetten, had ik dit niet verwacht.
Eenmaal in de week repeteren wij
met de Peat Boat Dixie Kids (Rob
speelt de comet, die Egt lekkerder
in de hand, het is niet zo'n lang end
als een trompet) hier bdj mij thuis.
Het buis staat vrij zodat we voluit
kunnen spelen. Na twee uur gaan
we op mijn kamer zitten en wordt
er door mijn moeder, ondertussen al
gepromoveerd tot Mother Jazz, kof
fie en thee gezet. Nou, en dan wor
den er afschuwelijk grote bomen
opgezet. Zo is ook dat idee voor het
festival gekomen. We hebben het er
met de Roaring Twenties Club over
gehad en die was laaiend enthousi
ast. We hebben ons wat op de hals
gehaald. Een half jaar geleden zijn
we begonnen met de voorbereidin
gen. De organisatie bestaat uit 80
man onderverdeeld in 8 commissies
b.v. de commissie bestaat uit 80
der leiding van Vincent van Ooster
hout, de commissie „wapperende
handjes", de commissie vervoer, de
commissie slaapplaatsen. Het is het
eerste grote festival dus je moet in
een klap naam maken. Daarom heb
ben wij Jabbo Smith en Benny Wa
ters uitgenodigd. Grote namen uit
de glorieuze periode van 1925 tot
1928. Twee vrienden die elkaar
sinds die tijd niet meer gezien heb
ben".
Weer gaat de telefoon. Een onder
breking van een vurig jazzbetoog
van een „amgry young man" die zijn
baan eraan gaf om dit festival op te
zetten.
Bob komt terug in de kamer: „Dat
was Miohiel de Ruyter, de radio
opname van het nachtconcert staat
vast".
Wat wil voor jou deze jazz vorm
nu eigenlijk zeggen?
„In deze oude stijl jazz zit alles.
Vrienschap, humor, stemming, car
naval, vrijheid, gewoon alles waarin
je jezelf kunt zijn, waarin je jezelf
kunt uiten".
En in de moderne jazz dan? Daar
in ben je toch veel vrijer?
„Natuurlijk de moderne jazzvorm
geeft dit ook, maar wat ik op deze
richting tegen heb is de ivoren toren
waarin ze zitten. Wij maken jazz,
wij alleen maken kunst". Kijk dat
is voor mij niet nodig. De oude stijl
heeft geen kapsones, wij willen mu
ziek maken omdat we het zelf leuk
vinden en om die liefhebbers te la
ten genieten. Willem Mengelberg
heeft eens gezegd: „Ik heb geen
publiek nodig. Als hert publiek onze
muziek niet bevalt, dan moeten ze
maar gaan". Ik vind dit onzin, zon
der publiek kun je geen muziek
maken. Zij vormen een essentieel
onderdeel van onze prestaties als
musici. Er moet een vriendschappe-
Mjke band ontstaan tussen beide.
Oude jazz is een internationaal pas
poort. Waar ik ook kom, en er
wordt deze jazz-stijl gespeeld, kan
ik meedoen. Onze stijl past in een
bepaald raam en dat geeft ons ka
meraadschap over geheel de wereld.
Andere muzieksoorten hebben dat
ook; volgens mij hebben trouwens
alle musici planken voor het hoofd,
wij ook".
Waarom niet?
„Dat kan ik niet zeggen".
(Misschien zijn het de planken?)
Over dat nachtconcert. Er schijnen
nogal wat bezwaren te zijn tegen de
prijs. Dertig piek en dat voor twee
dergelijke onbekende musici. Een
Dutch Swing College Band
vraagt
„Kijk, we zijn uitgegaan van een
sluitende begroting. Toen kwamen
we op een bepaald bedrag. Via dr.
Jazz (een blad voor de oude stijl
jazz) werd geïnformeerd wat men
voor een dergelijk concert over had.
Dertig gulden was de prijs waarmee
wij een sluitende begroting kregen
en men had het er voor over. Wat
Jabbo Smith en Benny Waters be
treft, deze twee namen zijn een
begrip voor de jazzUefhebber. En
daar is het concert voor. Je noemt
de Dutch Swing. Die past niet meer
in de oudie jazz van deze tijd. Ze
spelen te perfect. Baarzuivere noten,
akkoorden etc. En wat krijg je dan;
ze worden te commercieel, het show
element komt primair te staan. Dan
is het geen jazz meer. Deze muziek
kan alleen goed gebracht worden als
men vrij en onbevangen kan spelen,
zonder overdreven toestanden die
het doel hebben meer te laten zien
en te horen dan dat erin zit. Mis
schien past Jabbo Smith daarom wel
zo goed in deze tijd. Op 22-jarige
leeftijd stond hij aan de top, en toen
was het voorbij. De muziek werd te
commercieel. Hij kon daar niet te
gen. Louis Armstrong wel. Jazz
moet vrij zijn. Daarom zal tijdens
het nachtooncert de bar open blijven
en zijn er geen stoelen in de zaal
Heb je geen zin om naar een band
te luisteren dan ga je een pint
pikken en gezellig wat kletsen. Jazz
moet een dagje uit zijn".
Rob Cremer, een romanticus, een
fanaticus. Het is moeilijk te zeg
gen.' Een ding is zeker hij staat
voEedig achter zijn muziek en ach
ter het festival. Een festival dat uit
particulier initiatief ontstaan en Ont
wikkeld is en dat is al veel meer
waard dan dertig gulden.
Het boek „Afscheid van Berlijn"
speelt zich af in de periode 1930-
1933. De schrijver, Christopher Is-
herwood, gaf destijds Engelse les in
Berlijn. In verschillende verhalen
wordt een scherpe analyse gegeven
van de levensomstandigheden in een
stad, die steeds meer de invloed
ondervindt van de dreiging van het
inatiionaal-sociaHsme. Deze dreiging
overheerst het boek niet. Het accent
valt op subtiele karaktertekeningen,
met gevoel voor humor op papier
gezet.
Chr. Isherwood: Afscheid van
Berlijn Querido-Salamander,
3,95).
F. de Ligt.
Cladys „Jabbo" Smith werd op 24
dec. 1908 in Pembroke in de Ame
rikaanse staat Georgia geboren.
Op zijn zesde jaar kwam hij in 'n
weeshuis terecht waar men hem
trompet leerde spelen. Na enige
jaren speelde hij in een Orphana
ge Band. Door dergeEjke orkes
ten op tournee te sturen kreeg de
directie van het weeshuis geld
bij elkaar om het instituut te
laten draaien. Na zijn zestiende
verjaardag verbet Jabbo het
weeshuis en vertrok naar Phila
delphia en kwam bij de band van
Harry Marsh. Na Philadelphia
komt hij via Atlantic City, waar
hij speelde met Charlie Johnson,
New York in Chicago terecht. In
deze stad werd een vervanger
gezocht voor die grote ster Louis
Armstrong. Jabbo Smith werd als
vervanger aangewezen. Hier
speelde hij met de beroemdste
musici zoals Earl Hines, Carroll
Dickerson en Tiny Parhem. De
stijl van jazz veranderde. Er
kwam steeds minder werk, voor
ster-soHsten. Jabbo Smith verliet
Chicago en raakste steeds verder
van het „grote" jazzgebeuren. In
1950 verliet hij zijn „beroep" en
speelde alleen nog maar als ama
teur. Hij is nu taxichauffeur.
Benny Waters werd op 23 ja
nuari 1902 in Brighton in de staat
Maryland geboren. Als teenager
leerde hij saxofoon spelen en
kwam in de band van Charlie
Miller in Philadelphia. Hierna
liet hij zich inschrijven op het
conservatorium van Boston, en
studeerde verschillende jaren
muziekleer en piano. Hij schnab
belde in die tijd bij verschillende
orkesten in en om Boston. In
1938 kwam Benny Waters in de
Big Band van Hot Lips Page.
Van 1950 tot 1952 werkte hij bij
het orkest van Jimmy Archey.
Tijdens een tournee door Europa
verbet hij de band en vestigde
zich in FWijs. In 1969 werd hij
leider van het orkest in La Ci-
gale een dancing in Parijs. Hij
maakt nog steeds tournees als
gastsolist door geheel Europa.
NA akties van schrijvers en grafi
ci, en optreden van musici en van
cabaretiers wordt vanavond een ge
zamenlijke aktie van kunstenaars
gehouden, waarvan de opbrengst ten
goede komt aan het Medisch Comité
Nederland-Vietnam, dat medische
hulp verstrekt aan de bevrijdings
fronten van Zuid-Vietnam, Cambod
ja en Laos en aan Noord-Vietnam.
Het is een veiling van kunstwerken
in het Stedelijk Museum in Amster
dam gekoppeld aan een optreden
van zangers en cabarettiers. Beiden
de kunstenaars als Tajiri, Jan Wol
kers Lucebert en Carel Vissers heb
ben voor deze veiling belangloos
werken beschikbaar gesteld. Ook
collectioneurs en galeries zijn aange
schreven om werken in deze veiling
te brengen. Via speciale telefoon
nummers zullen ook de kijkers thuis
op de te veilen kunstwerken kunnen
bieden.
De manifestatie gepresenteerd door
Yoka Beretty en Koos Postema,
wordt afgewisseld met beelden van
een optreden in een andere zaal van
onder meer Henk van Ulsen, Jaap
van de Merwe, Liselore Gerritsen,
Marga Minco, Jenny Arean en Elisa
beth Andersen. Ook buitenlandse
kunstenaars zullen aanwazig zijn
onder wie schrijver Peter Weiss.
(Ned. 1, 21.20).
eindredactie
hans maas
NOS
10.45 SCHOOLTELEVISIE
12.00 SLUITING
18.45 (kleur) DE FABELTJES-
KRANT
18.55 (kleur) JOURNAAL
VARA
19.05 (kleur) PIPO OP BIZARRA
19.30 (kleur) CORONATION
STREET
20.00 (kleur) JOURNAAL. NOS
20.21 (kleur) ZELF UW KIND
ZWEMMEN LEREN.
Vanavond de eerste van een serie
wekelijkse lessen waarin we u laten
zien hoe u zélf uw kind kunt leren
zwemmen.
20.30 (kleur) IRONSIDE.
Afl.: „Noel gaat op stap".
21.20 KUNSTENAARS VOOR
VIETNAM.
Grote veibng in het Stedelijk Mu
seum Amsterdam van kunstwerken
die door de kunstenaars zijn afge
staan ten bate van het Medisch Co
mité Nederland-Vietnam-
Deze veiling waaraan ook de kij
kers thuis via telefonische biedingen
kunnen meedoen wordt afgewisseld
door het optreden van kunstenaars
als Paul van Vliet, de Zangeres
zonder Naaim, Theo Olof, Jan Wol
kers, Jaap van der Merwe e.a.
22,25 (kleur) ACHTER HET
NIEUWS
22.50 (kleur) JOURNAAL. NOS
23.55 STERRENKUNDE TELEAC
23.25 SLUITING
NOS
18.45 (kleur) DE FABELTJES
KRANT
18.55 (kleur) JOURNAAL
19.05 KIJKEN NAAR KINDEREN
NCRV
19.30 (kleur) DIER EN VRIEND
20.00 (kleur) JOURNAAL. NOS.
20.21 (kleur) MEMORANDUM VAN
EEN DOKTER.
Vanavond de laatste aflevering:
„Ereburger Dr. Cameron".
2X10 HIER EN NU
21.35 (kleur) HET RECHT VAN DE
ZWAKSTE
UNICEF heeft 25 jaar lang op de
bres gestaan voor de rechten van
het kind.
22.25 (kleur) ANDER NIEUWS
22.35 (kleur) JOURNAAL. NOS.
22.40 EHBO. TELEAC.
23.10 SLUITING.
20.00 (kleur) JOURNAAL EN
WEERBERICHT.
20.15 (Kleur) REPORT MüNCHEN
21.00 (kleur) BAFF
21.30 (kleur) TITEL, THESEN,
TEMPERAMENTE
22.15 (Kleun) JOURNAL, COM
MENTAAR EN WEERBERICHT
22.35 (kleur) LOBET DEN MARX
UND GREIFT ZU DEN WAFFEN!
00.05 (kleur) JOURNAAL
0010 SLUITING
19.45 (kleur) HEUTE
Presentatie; Karl Heinz Schwab.
Journaal, actualiteiten en weerbe
richt.
20.15 (kleur) GEZONDHEIDSMA-
GAZIN PRAXIS
In dit programma o.a. een reporta
ge t.g.v. de herdenking van de
150ste verjaardag van Sebastian
Kneipp. Aansluitend: kort nieuws.
21.00 GRONDRECHTEN VOOR AL
LEMAAL
21.05 DIE DRITTE DIMENSION
Le couteau dans la plaie. Frans-
Italiaanse speelfilm uit 1962.
Rolverdeling: Lisa Mecklin, Sop
hia Loren; Robert Mecklin, Anthony
Perkins; Alwin Barns, Gig Young;
Barbara Ford, Yolande Turner; Ger
hard, Tommy Norden. Regie: Anato-
le Litvak.
22.50 (kleur) JOURNAAL, WEER
BERICHT EN COMMENTAAR
23.05 SLUITING
10-23-11.00 SCHOOLTELEVISIE.
12.30 MIDI CHEZ VOUS
13.00 JOURNAAL
13.30 BEURSBERICHTEN
13.35-13.45 JE VOUDRAIS SA-
VOIR
14.05 SCHOOLTELEVISIE
14.25-16.00 UNE HISTOIRE D'A-
MOUR
18.30 NIEUWS
18.35 VTVRE AU PRéSENT
18.45 VOOR DE KLEUTERS
19.00 REGIONAAL NIEUWS
19.20 WEERBERICHT EN MEDEDE
LINGEN
19.25 RIEN QUE LA VeRITe
19.40 MEDEDELINGEN
19.45 JOURNAAL
20.10 MEDEDELINGEN
20.15 FRANCE-INTER MAGAZI
NE
20.30 A ARMES eGALES
2220 CATCH
22.50-23.05 JOURNAAL
14.00-14.25 SCHOOLTELEVISIE
18.00 (kleur) DE FABELTJES
KRANT
18.05 (kleur) DE GEZELLEN VAN
DE BLAUWE MEEUW
18.30 (kleur) PROFESSOR BALTA-
ZAR
18.40 STERRENKUNDE (3)
19.10 SPORTTRIBUNE
19.33 KEURIG FRANS EN ZOEK
LICHT
19.39 MEDEDELINGEN EN DE
WEERMAN
19.45 JOURNAAL
20.10 LEVEN WIJ IN EEN WEL
VAARTSSTAAT?
20.50 DE HUTKOFFER
21.40 VERGEET NIET TE LEZEN
22.15 NIEUWS
14.00, 14.30 EN 15.00 SCHOOLTE
LEVISIE
18 05 NIEUWS
18.10 (kleur) HIPPOLYTE ET SES
AMIS
18.25 (Kleur) LE JARDIN EX
TRAORDINAIRE
18.55 (kleur) MUSTY
19.00 RAYONS X
19.30 SPORTUITZENDING
19.45 JOURNAAL
20.15 (kleur) AUX FRONTIèRES DU
POSSIBLE
21.10 SITUATION 71
21.50 CINé-CLUB DE MINUIT
23.25 JOURNAAL
Maandag 17 mei
HILVERSUM 1402 M EN FM
NCRV: 12.00 Loa-Vast: gevarieerd
programma. (12.21 Voor boer en
tuinder; 12.26 Mededelingen tb.v,
land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws;
12.41 Hier en Nu: actualiteiten;
12.58 Rebus). ,14.05 Schoolradio.
14.30 (S) Pianorecital: klassieke
muziek. 15.00 Gereformeerde mid-
da-gdienst. NOS: 15.30 Zoeklicht op
Nederland; impressies' van de agra
rische expositie in De Flevohof en
gesprekken over de situatie in de
Nederlandse londi- en tuinbouw.
(16.00-16.02 Nieuws) - Overheids
voorlichting: 17.20 Surinaamse
luchtpost. Afzender: Tjark Petzoldt.
NCRV: 17.30 NCRV en Bloc: actueel
programma met muzikale illustratie.
(18.19-18.29 Politieke Partijen: uit
zending van de Christelijk Histori
sche Unie; 18.30-18.41 Nieuws). E.O.
19.00 Wij hebben een woord voor de
wereld: gewijde muziek. 19.25 Re
formatie en reveil, lezing. 19.35 Mu
zikaal intermezzo. 19.40 Geloven
vandaag, lezing. NCRV: 20.00 (S)
Das klagende Lied, Mahler, uitge
voerd doo-r Lomdens Symfonie-orkest
en koor en solisten. 21.10 Een ker
kelijke proefpoider: klankbeeld over
de Gereformeerde kerken in Her
steld Verband. 21.55 (S) Jazz-Time.
22.20 Avondoverdenking. 22.30
Nieuws. 22.40 Literama, radiokro
niek over boeken, schrijvers en to
neel. 23.00 Vertolkers beluisterd:
klassieke kamermuziek. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM H 298 M EN FM
VPRO: 12.15 VPRO-Moiandag:
klassieke muziek met tussen 12.15
en 14.30 uur ANP-nieuws en infor
matie over muziek. 14,30 Schoolradi-
NOS: 14.50 De kinderen van Sint
Nikolaae: radio-documentaire over
de school voor blinde kinderen in
Penaing-Maleisië. 15.20 (S) Euro-
light: lichte orkestmuziek. 16.00
Nieuws. AVRO: 16.03 Mikadoo: kin
derprogramma. 17.00 O: jongeren
programma. 17.40 Overheidsvoor
lichting: De politie nu. 17.55 Mede
delingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Radio
journaal. 18.25 (S) II Sdgnor Bru-
schino, komische opera van Rossini,
uitgevoerd door Promenade orkest
en solisten. NOS: 19.30 Nieuws.
IN mei en juni zal de NOS-radio
met een wekelijkse frqnentie op
maandag en serie van zeven docu
mentaires uitzenden over een aantal
door de UNESCO gesteunde onder
wijsprojecten in Zuid-Oost-Azië.
Drie van de zeven documentaires
in deze serie worden samengesteld
door Bob Usehï. Samenstellers van
de overige vier is de publicist Frans
van Mastrigt, die twee jaar in India
heeft gewoond, Uschi en Van Ma
strigt maakten deze opname voor de
serie tijdens een zes weken durende
reis (van medio februari tot begin
april) door achtereenvolgens Malei
sië, Thailand, Nepal en India. Van
het maken van opnamen in Pakistan
dat ook op het reisprogramma stond
moest wegens de oorlogssituatie
worden afgezien. De reds van beiden
werd mogelijk gemaakt door het
Unesco-centrum-Nederland en door
Unesco-Parijs. De onderwijsinstel
lingen, die zij op hun reis bezochten
zijn voor het merendeel zogenaamde
gescihenkenbonneprojeeten van de
Unesco, dat wil zeggen projecten die
mede tot stand zijn gekomen en in
stand worden gehonden door vrij
willige giften aan de Unesco. Het
geld wordt in de vorm van ge
schenkbonnen aan de diverse pro
jecten ter beschikking gesteld.
RVU: 19.35 Muziikaal Spectrum.
Spreker: Cor Molenbeek. NOS: 20.05
Komt U maar....: aotueel programma
met telefonische reacties en lichte
muziek. 22.20 Jong geleerd, wijs ge
daan, een programma van de Bond
zonder Naam. 22.30 Nieuws. 22.40
Mededelingen. AVRO: 22.45 Radio
journaal. NOS: 22.55 (S) Jazz in
Aktie. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM m 240 M EN FM
12.00 Nieuws. 12.03 Jam on Radio,
met de laatste pop-toppers. KRO:
13.00 Nieuws. 13.03-18.00 KRO-op-
Drie: pop-mixtiure. (14.00, 15.00,
16.00 en 17.00 Nieuws.)
BRUSSEL (NED. UITZ.) 324 M
12.00 Nieuws mededelingen en
SOS-berichten. 12.08 Landbouwkro-
niek. 12.15 Gevarieerd programma.
12.55 Buitenlands persoverzicht.
13.00 Nieuws en toneelagenda. 13.20
Dansmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03
Schoolradio. (15.00 Nieuwe) 16.00
Nieuws en beursberichten. 16.05
Lichte muziek. 17.00 Nieuws en me
dedelingen. 17.15 Muziekprogramma.
17.55 Weegschaal. 18.00 Nieuws.
18.03 Verzoekplaten. 18.43 Paarde-
sportberichten. 18.45 Sport. 18.55
TaaJwenken. 19.00 Nieuws en actua
liteiten. 19.40 Franse taalwenken.
19.45 Openbaar Kunstbezit. 19.55 In
termezzo. 20.00 Operakroniek. 22.00
Nieuws en De Zeven Kunsten. 22.20
Casinomuziek. 23.00 Nieuws. 23.10
muziekprogramma. 23.40 Nieuws.
Dinsdag 18 mei
HILVERSUM I 402 M EN FM
NCRV: 07.00 Nieuws. 7.11 Het le
vende woord. 7.16 (S) Op het eerste
gehoor: klassieke muziek (gr). (7.25
Horen en zien; 7.30 Nieuws; 7.32-
7.50 Hier en Nu: actualiteiten). 8.00
Nieuws. 8.11 Te Deum Laudamus:
gewijde muziek (gr). 8.30 Nieuws.
8.32 (S) Voor de huisvrouw. (9.00-
9.10 Gymnastiek voor de huis
vrouw). 9.40 Schoolradio. 10.00 Bij
belse verkenningen. 10.15 (S) Itali
aanse Operafragmenten. (gr.). 11.00
Nieuws. 11.03 (S) Franse Operamu
ziek. 11.15 Voor de zieken. 11.55
Mededelingen.
HILVERSUM H 298 M EN FM
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Och
tendgymnastiek. 7.20 (S) Dag met
een plaatje: lichte grammofoonmu-
ziek. 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojour
naal. 8.20 (S) Dag met een plaatje
(vervolg). (8.30-8.33 - De groente
man.) 8.50 Morgenwijding. NOS:
9.00 Uitgebreide reportage. 9.35 Wa
terstanden. 9.40 Muziek uit de Mid
deleeuwen en Renaissance. AVRO:
10.00 Voor de kleuters. 10.10 Ar
beidsvitaminen: populair verzoek-
platenprogramma. (11.00 Nieuws).
11.30 Rondom 12: programma voor
de vrouw. (Om 11.55 Beursberich
ten.)
HILVERSUM in 240 M EN FM
VARA: 9.00 Nieuws. 9.03 Plaatjes
voor de pep. 10.00 Nieuws. 10.03
Ekspres: licht platenprogramma.
11,00 Nieuws. 11.03 Een opvallend
vrolijke gevarieerde visite.
9-30. Het is een verbeten teleurge
steld viertal, dat even later bepakt
en bezakt het Osagen-dorp verlaat
„Jullie zult er nog spijt van krijgen,
dat je ons er uitjaagt!!", schreeuwt
Tim nijdig tot de indianen, die zwij
gend hun vertrek gadeslaan. „Jullie
met je gekke bijgeloof aan rivier
geesten!!". Aram glimlacht, ais hij
zie dat Presto het oude musket bij
zich heeft. „Wat dacht je daarmee te
beginnen?", vraagt hij mat, „we
hebben immers geen kruit". „Dat
musket is van ons en ik laat het
niet achter bij die ondankbare
schurken", valt Presto fel uit. „On
dankbaar zijn ze niet", zegt Aram
peinzend, „wij kunnen ons nu een
maal htm gedachtenwereld niet in
denken.... Ze zijn doodsbang van die
zogenaamde riviergeesten..". Ze
stappen in de kano, die Wanata hen
heeft aangeboden en peddelen
stroomopwaarts. Vanaf een hoge
heuvel staart Wanata hen zwijgend
na. En die nacht staat in de uitge
strekte wouden van Labrador een
kleine tent, het enige tehuis voor
Aram en zijn vrienden....
10-30. De dag breekt aan. Kille
ochtendnevels hangen nog boven de
rivier als een jong knap indiaans
meisje het stille woud uitkomt. Aar
zelend loopt zij naar de oever en
met een traag, bijna plechtig gebaar
zet ze de kruik en de leren buidel,
die zij bij zich draagt, in het zand.
Dan knielt zij neer, neemt de kruik
weer op en giet de inhoud, een
kostelijk vruchtensap, in het traag
kabbelende water. Terwijl de rode
vloeistof zich snel over het waterop
pervlak verspreid, haalt het meisje
vruchten en maïskolven uit de bui
del en werpt die in het water.
Tussen de struiken, op korte af
stand, bespieden twee indiaanse
krijgers de gedragingen van het
meisje. „Het is- Rode Bloem, de
dochter van het opperhoofd", fluis
tert de een. „Zij brengt een offer
aan de riviergeesten!! Ons plan is
gelukt, Grijze Beer! De Osagen den
ken werkelijk, dat de riviergeesten
hun rendierjacht verstoren!!". „Onze
plannen zullen nog beter lukken, als
we dit duifje vangen...", mompelt
Grijze Beer. En als het meisje met
kruik en tas terugloopt naar het
dorp, springt Grijze Beer geruisloos
achter haar uit de struiken.».
AXEL Notaris D. de Graaf uit
Axel heeft gisteren in het culturele
centrum De Halle openbare verko
ping gehouden van de drie voorma
lige gemeentehuizen van Zuiddorpe,
Overslag en Koewacht. De gemeen
tehuizen staan sinds de gemeentelij
ke herindeling leeg.
Hoogste bieder voor het gemeen
tehuis van Zuiddorpe was voor na
der te noemen lastgever de heer P.
de Jonge uit Sint-Jansteen voor een
bedrag van 21.500 gulden. Voor
Overslag was dat A. P. F. Suy uit
Koewacht voor een bedrag van 7.400
gulden en voor het voormalige ge
meentehuis van Koewacht, de heer
E. P. Mannens uit deze plaats voor
een bedrag van 48.000 gulden.
De belangstelling voor de verkoop
viel iets tegen. Ongeveer veertig
gegadigden waren aanwezig. De ver
schillende hoogste bieders mogen
zich pas eigenaar van de respectie
velijke gemeentehuizen noemen, na
dat Gedeputeerde Staten aan de
verkoop hun goedkeuring hebben
gegeven.