Unilever: je ruikt en je eet het dagelijks Beperkte ambtsperiode abt in studie in Trappisten-orde F.van Lanschot VAN PARKETVLOEREN TOT DEODORANT OPTIMISTISCH geslaagd? 'n nieuwe fiets! Persoonlijke aandacht [Al EERSTE HOLLANDSCHE DO- DD 00 DO 00 00 OD DD DD binnenland buitenland Afzetgebied Analyse In de puree Kerk van Peru wil Nobelprijs voor Helder Camara papier oor uw pen Latiji nse mis Opfrissen voor elke polishouder U KJ LEVENSVERZEKERINGS -BANK N.V O F. van Lanschot. Een naam, onverbrekelijk verbonden met handel en industrie in het Brabantse land. Daarom gaat Van Lanschot zich zeer binnenkort ook vestigen in Breda, waardoor Uw financiële belangen nog beter behartigd kunnen worden. Alle bank- en assurantiezaken worden bij ons met persoonlijke aandacht behandeld en wij staan tot Uw dienst met alle mogelijkheden waarover een moderne en veelzijdige bank beschikt. U bent vanaf die datum van harte welkom! DINSDAG 11 MEI 1971 t (Van een onzer redacteuren) ROTTERDAM Kijk in de keuken van een machtig con cern als Unilever dan blijf je als gewone consument en leek voor de rest van je leven over spannen. Er bestaat echter een speciaal soort sterfelijken, over wegend van het mannelijk ge slacht (maar ook vrouwen mo gen best met dit zenuwhedrqf worden opgescheept) dat in dit klimaat pas goed tot zijn recht komt. Dat zijn de managers die dan ook zo vol tegenstrijdig heden zitten, zo'n vreemde com binatie van eigenschappen rijk zijn, dat een normaal mens er niet mee zou kunnen leven. De manager heet zaken als crea tiviteit, vindingrijkheid, door zettingsvermogen en zakelijk inzicht in één persoon te vere nigen. Talenten die maar zel den op één man of vrouw ge vonden worden, en daarom be staat er meestal alleen de ideale manager, op wie men tevergeefs zit te wachten. Toch schijnt in die heksenketel want dat is zo'n concern alles dagelijks nog op zijn pootjes terecht te komen. En dat is moei lijk als je Afrika van flink schui mende wasmiddelen moet voor zien, terwijl de volautomatische wasmachines in Europa en Ameri ka deze hijwerking juist niet kun nen verteren. Als je in Ghana moet zorgen dat er textiel gedrukt wordt en je een man in Calcutta op een nieuwe fiets moet zetten. Tot de jongste activiteiten van het concern behoort het maken van segmenten voor parketvloeren die geëxporteerd worden uit Ghana. Om ons hier in het westen op te laten dainsen, want daarginds doen ze het op hun blote voeten onder een palmboom. Natuurlijk steunen die uiterst creatieve managers af en toe ook wel eens op hun routine. Het is niet al schepping wat de klok slaat. Tenslotte wortelt het concern in de oude westerse wereld. Maar waarom niet eens een ander stek kie opgezocht? Waar en hoe? Een keur van deskundigen staat klaar. Voorop de manager, vervolgens zijn assistent en diens assistent, daarna een aca demisch gevormde vakman, wat PBNA-jongens, een socioloog, een psycholoog en wat marktonderzoe kers, want diezen zijn steeds meer de lichtpunten aan het worden; allen bijeen een hécht team. Zij met z'n allen gaan zaken doen, waaraan de grootste sjacheraar in eijn stoutste dromen niet toekomt [n India bijvoorbeeld. Daar is meer Sunlight-zeep verkocht al lang niet goed genoeg meer voor onze lichamen dan in enig an der land. Waarschijnlijk zijn de marketing-engineers er eerst ach ter gekomen, dat in dit dicht be volkte land een schoonmaakbeurt geen kwaad kon. Evenzo in meer dan twintig a andere landen, waar het leven uit nog niet veel meer bestaat dan transpireren. En nu een citaat van iemand uï+ le hoogste rangen van het concern: „Naarmate de ontwikkeling in de ze landen voortschrijdt en hun ste den groeien, beginnen ze een uit stekend afzetgebied te worden voor synthetische wasmiddelen (dus ook al). Wij fabriceren die dan ook al in verscheidene landen, het dubbele aantal van 1961 Bo vendien hebben wij in een aantal landen met plaatselijke onderne mers overeenkomsten afgesloten waaronder zij voor ons enkele van onze merken vervaardigen". Voor hoelang? Er kan een kink in de kabel komen. Soms zijn het politieke oorzaken, zoals in het verhaal over de United Africa Company. Laten we weer even ci teren: „Aan het eind van de oorlog (hier is de tweede wereldoorlog bedoeld) was de United Africa Company in wezen een import- en exportbedrijf, dat in tropisch Afri ka produkten kocht en datzelfde (dus tropisch), Afrika textiel, toilet artikelen en vele andere goederen verkocht. We onderkenden al vroeg (in ieder geval na de tweede wereldoorlog) dat met de groei van het Afrikaanse nationalisme en het onafhankelijk worden van de koloniale gebieden deze opzet niet gehandhaafd kon blijven. We begonnen ons terug te trekken uit die activiteiten die de Afrikanen heel goed zelf konden verrichten, zoals het inkopen van inheemse Het laboratorium: „De „Gaarkeuken" van een modern bedrijf als Unilever. produkten. Wij investeerden de vrijgekomen financiële middelen in ondernemingen, die meer gespe cialiseerde kennis vereisen, zoals industriële bedrijven en de ver koop van technische werktuigen, die een veelomvattende service vergen". (Van een onzer verslaggevers) ROTTERDAM. De voorzit ter van de raad van bestuur van Unilever n.v. is optimis tisch over de vooruitzichten van het Unilever-concern op lange termijn. Hij zei gisteren Op de jaarvergadering van aandeel houders in Rotterdam: „Op lan ge termijn gezien is te verwach ten dat de winst zich weer pa rallel met de omzetstijging zal ontwikkelen." Voorzitter, de heer H. S. A. Hartog, zei dat hij geen indruk kon geven over de ontwikkeling op korte termijn. De loonsom per werknemer in het concern is in 1970 ge stegen met 14 procent. De pro- duktiviteitsstijging voor het ge hele concern was in 1970 drie a vier procent. De heer Hartog hield een rede getiteld „Unilever in de jaren zestig de praktijk van een wereldconcern." In nevenstaand artikel worden enige aspecten uit deze redevoering belicht. „Deze heroriëntatie van man kracht en middelen kostten na tuurlijk geld. In 1962 was het ren dement, na aftrek van belastingen, van het in de United Africa Com pany geïnvesteerde kapitaal tot drie procent gedaald. Maar wij hebben deze prijs niet voor niets betaald; onze politiek heeft succes gehad". Het resultaat is om van te likke baarden. Unilever is dn dit wereld deel de voornaamste leverancier van motorvoertuigen. Het maakt er slechts een greep o.m. meu belplaat, deuren, bewerkte panelen en onderdelen voo.r systeembouw, nadat het daarvoor vele jaren werkzaam was geweest op het ge bied van houtwinning, zagerijen en produkten van triplexfabricage. oliën en vetten hebt doorgebracht en daarmee nog voortdurend inten sief bezig bent. De stap naar pro dukten met een ingewikkelder chemische samenstelling is maar een kwestie van een witte jas aantrekken. Zo gaat er dagelijks een onvoorstelbare verscheidenheid van artikelen de deur uit. Unilever is ongetwijfeld 's werelds grootste cash-and-oairry-bedrijf. Een van die typische artikelen is de deodorant, die wellicht een waardige opvolger gaat worden van de bestseller Sunlight. Deze jongste telg uit het Unilever-ge- slacht ds de vrucht van natuurwe tenschappelijk onderzoek, nadat natuurlijk eerst weer door het marktonderzoek de tot dan toe verborgen behoefte 'aan een frisse geur was vastgesteld. „Toch blijft intuïtie, de flair voor zowel bet zien van de kans als voor het aanvoelen van het juiste moment, even essentieel voor het succes in zaken als altijd het geval is geweest", zegt men in de leiding van deze wereldbazar. „Laat mij u een voorbeeld geven. Dit komt uit onze toiletartikelen- groep. Een terrein dat wij zeer geschikt vinden om onze kennis en ervaring toe te passen en waarop wij de laatste jaren grote vorder ingen hebben gemaakt". „In het begin van de jaren zestig constateerden wij dat deodoranten een vaste plaats op de Amerikaan se markt hadden ingenomen. We hadden reden om aan te nemen dat de inkomens eh de lichaamsverzor ging in Europa een zodanig peil hadden bereikt, dat ook aan deze zijde van de oceaan deodoranten succes zouden kunnen opleveren. We ontwikkelden passende pro dukten en in 1965 begonnen we onze eerste proefmarkten in Frankrijk en Finland. We hadden succes. In 1967 begonnen we onze activiteiten over heel Europa uit te breiden. In 1970 behaalden, we in 32 landen een omzet van bijna negentig miljoen gulden en waren we buiten Noord-Amerika de voor naamste producent geworden". Unilever. Je ruifct het dagelijks, je eet^ het dagelijks, je krijgt het dagelijks op je brood, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed. Natuurlijk moet Je dit alles met managersogen bekijken. Die zijn ook op het westen nog lang niet uitgekeken. Al kunnen zij er ook totaal naast zitten. Zo weigerde Engeland in de jaren zestig hard nekkig ook maar één hap puree tot zich te nemen, die toch zorgvuldig op de Britse maag was afgestemd. Geen markt voor dit blikwerk in het Verenigd Koninkrijk. Deze keer waren ad de inspanningen voor niets geweest, de kapitalen verslindende research, het team work, de inzet van velen, slecht besteed. Maar niet bij de pakken neergezeten. De Duitsers aten er immers goed van. En vele landen gaven blijk van dezelfde smaak. Van smaakjes geven weet men in de keuken van het concern na tuurlijk heel veel af. Het kan ook niet anders, als je je leven tussen Of je wilt of niet. Ze hebben er speciale technieken voor. Er wor den studies gemaakt van de be hoeften die de huisvrouw heeft Aan haar wordt gevraagd, door middel van enquêtes, wat zij vindt van wat er in de winkel te koop ia en aan welke eisen volgens haar de, verschillende produkten moeten voldoen. En hoe dit alles verband houdt met haar persoonlijkheid. Men slaat dan aan het analyseren. Door de z.g. Cluster-analyse is het vervolgens mogelijk om een aantal groepen van consumenten met ge meenschappelijke persoonlijkheids kenmerken te onderkennen. Waar die mensen zich al niet mee bezig houden! Elk van die groepen stelt aparte eisen aan de produkten. Door een „gap-analyse" wordt ver volgens nagegaan of er een bepaal de combinatie van wensen is, waaraan door de reeds bestaande produkten niet geheel tegemoet gekomen wordt m.a.w. of er een „gat" is. En zo worden alle behoeften glaszuiver uitgetekend. Deze tech nieken zijn nog nieuw, maar er zouden „al Interessante resultaten" mee zqn geboekt. JAN WILLEMEN (Van een onzer redacteuren) ROME/ZUNDERT Het alge meen kapittel van de Trappisten heeft besloten de 3470 leden van de orde zelf te laten beslissen over de vraag of de abt voor zijn leven of voor een bepaalde ambtsperiode dient te worden gekozen. De abt van de abdij Maria Toe vlucht in Zundert deelde ons mee, dat in de komende maanden alle le den van de orde een lijst met vra gen krijgen in te vullen. Het volgen de algemeen kapittel van de Trappis ten, dat over twee of drie jaar bijeen zal komen, zal dan aan de hand van de uitslag van de enquête een defi nitieve beslissing nemen. (ADVERTENTIE) Naar een nieuwe school? Beloon al die ijver met het mooiste cadeau: 'n fonkelnieuwe, fijne fiets! Mochten de leden kiezen voor een bepaalde ambtsperiode, dan betekent dit bijna een revolutie voor de oude monastieke orden in de kerk, want vele eeuwen lang werd vader abt beschouwd als de vader van de kloos tergemeenschap, die slechts van zijn ambt ontheven kon worden door zijn dood of door zijn eigen ontslagaan vraag. De Zundertse abt toonde zich ver heugd over „deze reële stap vooruit", al had hij liever een beslissing op korte termijn gezien. Doch dit was de enige mogelijkheid, aldus de abt. Overigens koos het vorige kapittel al vodr een benoeming van een „abt voor onbepaalde tijd" en niet meer „voor het leven". Dat was in 1969. Voor die tijd waS de praktijk eigen lijk al zo. Gezien de krachtige groei van de Trappistenorde heeft het ge neraal kapittel voorts besloten, dat de orderegel niet onveranderlijk en evenmin voor alle kloosters identiek behoeft te zijn. Bovendien komt naast het generalaat der orde nog een permanente raad, waarvan de le den gekozen worden door de leden in de verschillende continenten. Hiermee wil het algemeen kapittel bewerken, dat de medezeggenschap der ordeleden ook in de gewone gang van zaken tot haar recht komt. LIMA (EFE) Kardinaal Juan Landazuri heeft namens de katho lieke kerk van Peru de Braziliaanse aartsbisschop Helder Camara voor gedragen voor de Nobelprijs voor de vrede. Brieven "oor deze rubriek moeten met vol ledige naam en adres worden ondertekend. Bij publicatie zullen deze vermeld worden. Slechts bij hoge uitzondering zal van deze regel wor den afgeweken. Naam en adres zijn dan bij de redactie bekend. Publicatie van brieven (verkort of onverkort) betekent niet dat de redactie het in alle gevallen eens is met houd, c.q. strekking. Graag wil ik degenen die bezwaar hebben tegen de moderne liturgie attent maken op de Latijnse mis die iediere zondag om 10.45 wordt opge dragen in de kapel van de zusters in de Nieuwstraat, ingang Markendaal- seweg te Breda. Voor hen die niet in de buurt wonen is het beslist de moeite waard er enige inspanning voor over te hebben. In de missiege bieden worden tenslotte ook hele afstanden afgelegd en over minder comfortabele wegen dan wij hier hebben. BREDA M. BOS (ADVERTENTIES) Een kort bericht in de krant: „O- peningsuren gewijzigd in het Bergse overdekte zwembad „Gageldonk omdat de morgenuren niet rendabel zijn". En waarom niet? Waarom moeten de militairen in Bergen op Zoom zo nodig op woensdagmiddag zwemmen, een middag waarop veel schoolkinderen vrij zijn? Kunner die knapen niet zo vroeg hun bed uit? Op andere plaatsen zwemmer' ze wel in de morgenuren, evenal» politie, brandweer en vooral d; wedstrijdzwemmers, die gedurende dat rustige uurtje baantjes kunnen trekken. En waarom de enkele lief hebbers, die wel vroeg het bed uit kunnen, uitsluiten van de fijne ochtendzwemuren, waarvoor de be langstelling zeker gedurende de zo mormaanden zal toenemen? Eri waarom niet direct als overal in den lande: de limiet „een uur zwem men" is lang genoeg in een overdek te en het geeft kans op mind er- rotzooi en vernieling. Een beterf- aanpak, wat meer organiseren en dt liefhebber zijn rustige uurtje gun nen is wel gewenst In het organiseren van kermis vastenavond of shows kunnen zc goed zijn maar laat de heren b en w en raadsleden ook eens even aan de gezondheid van de Bergenaren den ken en eventueel met de sportamb tenaar in het overdekte wekelijks 'n 7 uur 's morgens een duik nemen daar zouden ze lekker van opfrissen vooral na het bakkeleien in eer raadsvergadering. BERGEN OP ZOOM G. HOM? Keizersgracht 174-482, Amsterdam-C, (020) 221770 Bijkantoor: Breda, Sophiastraat 20, 01600 - 38 78 3 komt naar Breda F. VAN LANSCHOT BANKIERS Op 17 mei wordt ons nieuwe kantoor geopend in de Veemarktstraat 44 te Breda. Bankiers Anno 1737 's-Hertogenbosch - Breda - Eindhoven -Tilburg - Vught Affiliaties: Amsterdam, Vermeer Co. Bankiers. Den Haag, Bankierskantoor Staal Co.N.V. Roosendaal/Etten-Leur. J.Luykx Bankiers N.V.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 11