MAROKKO: boeiend alternatief voor Spanje mini Toerist houdt zijn warme prak bij Martinair binnenland buitenland i CENTRUM GEPEPERD ADEMBENEMEND TE WEINIG SCHIPHOL De luchtvaart maatschappij Martinair heeft een nieuwe DC-9 in dienst genomen De nieuwe aanwinst „Europa" gedoopt heeft een Europese pri meur in de vorm van een verlichte staart. Schijnwerpers aangebracht in de vleugeltippen, zorgen er voor dat de maatschappijkleuren ook 's nachts zichtbaar zijn. Ter gelegenheid van de indienst- stelling van de nieuwe machine en in samenwerking met het Nationa le Marokkaanse Bureau voor Toe risme organiseerde Martinair een inauguratievlucht naar de Marok kaanse stad Marrakech. Een groot aantal journalisten en reisorganisa tors vloog mee. Tijdens deze vlucht introduceerde Martinair het nieuwe toeristenmenu 1971. Het bijzondere daarvan is dat alles, inclusief wijnflessen plates en de containers voor de op Schip hol warm gemaakte en pas uren later te serveren maaltijden, van wegrrerpmateriaal is gemaakt. Martinair geeft, met zijn eigen catering-bedrijf, sinds vorig jaar de toon aan in Europa op het gebied van maaltijden aan boord. Door het korter worden van de vluchten als gevolg van de steeds snellere vliegtuigen en door de steeds grotere aantallen passagiers per vliegtuig, kwamen de veelge prezen vliegreisgeneugten in de verdrukking. Stewardessen en pur sers konden het niet meer bijbe nen, Bij veel maatschappijen bete kende dit dat op tal van trajecten de warme maaltijd kwam te ver vallen. Vorig jaar introduceerde Martinaii voor zijn reizigers een warme maaltijd, ook voor de korte, Euro pese trajecten. Het voedsel wordt aan de grond warm gemaakt en door opslag in speciale containers blijft het urenlang op temperatuur. Thans ging Martinair een stap ver der en de ontwikkeling beziende moet dit wel uitlopen op het uitde len van kant-en-klaar maaltijdpa- ketten aan de vliegtuigtrap bij het instappen Of... zoals een luchtvaart functionaris me voorspelde „uit- indelijk zullen die gratis maaltij den wel vervallen. Er komt een dag dat het gewoon niet meer kan. Bovendien: als je met de trein van Maastricht naar Groningen moet en daar doe je toch ook uren over dan verwacht niemand van de NS dat er een gratis maaltijd wordt geserveerd". Li 1971 kunnen de 500.000 Ne derlanders die Martinair denkt te vervoeren in elk geval nog reke nen op hun warme prak. W. K. MARRAKECH 's Middags om drie uur schaap eten uit het vuistje in een Berber dorp, diep in het Atlas-gebergte. Om een uur of zeven de witte stad Sevilla op je af zien komen, licht roze gekleurd door de ondergaande zon. Nog vóór de dag definitief ten einde is, thuis in je huisje-in-de-rij je zelf een slaapmutsje inschenken. Leve het tijdperk van de straalmotor! Vliegen is soms ook al doe je het nog zo vaak boeiender dan je denkt. Speciaal merk je dat wanneer je een niet te lange afstand naar een exotisch en volstrekt on- Europees oord hebt afgelegd. Van de Zuidmarokkaanse keizerstad Marrakech kun je beide dingen zeggen: je vliegt er met een moderne jet in drie en een half uur naar toe en het is een volstrekt on- Europese stad waar men zelfs zo kies is geweest om luxueuze hotels als Holiday Inn, het beroemde „De la Mamounia" en het „Menara", te bouwen op een zeer eerbiedige afstand van de Jericho-achtige stadsmuren van het oude Marrakech. merci" is voldoende om de koopman of koopvrouw te verwijzen naar een volgende toerist. Niettemin wijst de aanwezig heid van een Holiday Inn (er zijn ook Holiday Inn-hotels in de Marokkaanse steden Tanger, Ca sablanca en Fès) er duidelijk op dat Marokko in ijltempo wordt klaargestoomd voor het massa toerisme dat zo langzamerhand wel uitgekeken zal raken op de zonnige, maar dorre Spaanse kus ten. De regering heeft een vijf jarenplan opgesteld dat in 1972 afloopt en dat alleen Marrakech al, buiten het gloednieuwe Holi day Inn, nog eens zo'n 4000 hotel bedden er bij moet geven. Ook in het kader van dit plan werden de vliegvelden vergroot en de scheepvaartverbindingen met Europa (Spanje) verbeterd Een minder aangename maatregel is het volgen van het Oosteuropese voorbeeld geweest wat betreft het opzetten van een deviezenfuik. Je mag niet in buitenlandse valuta be talen, je moet de nationale Dirhams kopen bij de door de staat aangewe zen banken en bij vertrek mag je zegt een circulaire geen Dirharo uitvoeren. Dat je ze met mag invoe ren is logisch want de Marokkaanse regering bepaalt zelf de koers en een Dirham is in Amsterdam dan ook heel wat goedkoper dan in Tan ger of Marrakech. Dat betekent dat de toerist er geen enkele behoefte aan heeft om Dirhams uit te voeren. En de bepaling in de circulaire dat dit ook niet mag, stelt je dan op je gemak. Want, denk, je, dat impli ceert dat ze dat geld weer terugko pen tegen een koers die enige rela tie heeft met de hoge koopkoers Maar hier zit een mooi extra fuikje want aan de grens of op het vlieg veld merk je "dat er een „kleine lettertjes-bepaling" bestaat die zegt dat de bank niet meer dan 70 Dir ham per persoon mag terugkopen Met de rest kun je. wat de Marok kanen betreft, gerust de woestijn in. Of naar Amsterdam, al naar ie ver kiest. Compensatie in de vorm van een zwarte markt is er althans in Marrakech niet of nauwelijks. Dat bewezen de gelegenheidshande laars en de bedelaars die aan de ingang ;an het vliegveld stonden om hun gevangen buitenlands geld weer bij de toeristen in te wisselen voor Dirhams. Dat zijn irriterende dingen. Even als de nogal gepeperde prijzen in hotels en restaurants die, volgens de Nederlandse assistent-manager van Holiday Inn, te wijten zijn aan be lastingen en andere overheidsvoor schriften. Maar die irritatie ver dwijnt even snel als je voorraad Dirhams. Want per slot van reke ning is Marokko een fascinerend land. Boeiend, beklemmend soms, kleurrijk, romantisch, bijbels zelfs, woest hier en daar, groen en rood bruin met het witte accent van de besneeuwde toppen van het Atlas gebergte. Marrakech, aan de voet van de Haute-Atlas is ook een wintersportcentrum van belang Rijdend van de stad naar de At las, reis je door het tijdperk van de bijbel. Zoals de herders van Betle- hem „lagen bij nachte", zo liggen ze hier nog. De oude stad zelf is mid deleeuws. De twaalfde eeuw is in de ontwikkeling van de stad een hoog tepunt- geweest. Dat viel althans af te leiden uit de woorden van de gids die volgens hemzelf Engels wa ren, maar waarvan alleen het steeds weerkerende „twelfth century" op den duur verstaanbaar was. Om de man niet te kort te doen, moet ik er wel bijzeggen dat zijn toelichting in hoge mate werd verstoord door de luidruchtige busmotor die voortdu rend van de enè versnelling in de andere werd geranseld In de gewijde stilte van de adem benemend mooie Koutoubia-moskef klonk zijn Engels beter en somt zelfs meeslepend. Marrakech heefl verschillende middeleeuwse moskee ën en een schitterend paleis (hel Bahia) dat zelfs te mooi is om als decorum voor een sprookje uit Dui zend-en-één-nacht te dienen. Maai de topper is ongetwijfeld het dool hofachtige netwerk van straatjes stegen en passages dat aangeduid wordt als de „Souks". Daar werken,/deur voor deur, de zilversmeden, de koperslagers, de juweliers en de blikslagers in hun piepkleine werkplaatsjes achter de vitrines. Marrakech is beroemd om dit fele, zeer decoratieve handwerk, evenals om de handgeweven, wollen tapijten van de Berbers. In de Souks is het altijd levendig. Ieder een schijnt er van alles aan iedereen te verkopen. De vrouwen zitten thuis wonderlijke kunstwerkjes van kralen te vervaardigen of lopen uiteraard gesluierd op straat om hun produkten aan de man te bren gen. Die straathandel richt zich van zelfsprekend vooral op toeristen. De aanpak is nogal indringend zonder echter opdringerig te zijn. Snauwen is beslist niet nodig. Een beslist maar beleeft en vriendelijk „non, Het centrum van de plaatselijke nering is de markt op het Djemaa El Fna-plein, waar dingen aan de man gebracht worden die in de arm zaligste uithoeken van de vogelen markt in Antwerpen, Petticoat Lane in Londen of het Waterlooplein In Amsterdam niet te vinden zijn. Men vindt er kiezentrekkers met hun tangen in een desinfecterend houts koolvuurtje en met een grote hoe veelheid getrokken kiezen en tanden voor zich uitgespreid, ter onderstre ping van hun vakmanschap. Er staan „dokters" die per megafoon (conces sie aan de eeuw der techniek) hun poeders, kruiden en pillen aanbeve len, pijnlijke lichaamsplekken van hun „patiënten" betasten en met be hulp van huiveringwekkende kleu renafbeeldingen van het menselijk lichaam uitleggen wat de patiënt mankeert en welke kruiden of zalf jes genezing kunnen brengen. Het is triest, maar het is druk rond de kramen van deze kwakzalvers, waaronder ik zelfs een onmiskenba re Fransman aantrof Rond vijf uur in de middag neemt de handel af en komen de straatar- Een mobiele zakenman. Een kinderwagen als vervoermidel en marktkraam. Wie niet sterk is moet slim Wie arm is óók. zyn. tiesten in actie. Inmiddels is dan de dagelijkse „pantoffelparade" begon nen en nagenoeg iedereen bevindt üich op straat. Slangenbezweerders, acrobaten, vuurvreters, dansers, ver tellers, boeienkoningen en andere comedianten nemen het plein over van de handelaars en het aardige is dat dit alles niet speciaal is opgezet voor de toeristen, maar dat het a) eeuwenlang een gewoon volksver maak is. Als toerist pik je dat gewoon even mee. Dertig uren Marokko en dan nog alleen Marrakech en omgeving is natuurlijk te weinig om een oordeel te hebben over de toeristi sche kwaliteiten van dit land. De eerste indrukken echter zijn niet slecht. Een exotisch, gevarieerd land schap, boeiende oude steden (vooral de vier keizersteden Rabat, Marra kech, Fès en Meknes), veel zon en mooie stranden en een vriendelijke bevolking. Marokko biedt nog volop kansen voor toeristen met pioniers- of nomadenbloed. Maar tot op de dag dat het sociale toerisme het land zal overspoelen en die dag kan niet zover meer weg zijn is Marokko een tamelijk duur vakan tieland. Maar dat je, wanneer je je luxu euze en zorgvuldig geïsoleerde hotel verlaat om je te storten in de vrien delijke, maar armoedige en stoffig uitgedoste menigte op het Djemaa El Fna-pleinf dat je je dan een beetje geneert voor je keurige licht gewicht kostuum en je haast provo- cerend-welvarend uiterlijk, dat kan alleen maar een goed teken zijn. En daarom niet te flauw over Marok- ko's deviezenfuikje of de hoge com- sumptieprijzen. Want de Marokka nen hebben het hard nodig en ZIJ zijn er nog lang niet aan toe om zich dik te maken over de hoge prijzen in de nachtclubs van Sche- veningen of Zandvoort. Kleurig uitgedoste Berbert proberm op de markt hun met de hand vervaardigt produkten te verkopen. Een ver opengeknipte „mini"- rok over short. De knoopjes garnering aan de zijkant loopt door tot in de brede lus, waar de ceintuur doorheen wordt getrok ken. De Deense, klompen, die de mannequin draagt, zijn in boetieks al in de fraaiste lederen uitvoerin gen te koop.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 15