Brabant blij met nieuw plan voor Reimerswaal Turk vrijgelaten tjonge, I G. BROKX IN ZEEHAVENCLUB Mr. Scholte doet" Zeeland per helicopter Spoorbrug over verbinding Schelde-Bijn is gereed Drs. Wilbers: op grond waarvan? OOK VERZET TEGEN MARKERWAARD Weerstanden uit Brabant en Tholen tegen vliegveld aspogiBii NKV Clinge geeft leden stemadvies COMMISSIE POLAK: streek Aanhoudend koud ZeeuwscIi-VIaam se afdeling JOVD opgericht Statencommissie positief Kapperszaken dicht vrijdagmiddag a.s. bijna de helft van alle Nederlandse gezinnen heeftal postgiro! dak makkelijk! D&JÊÖAG 2J Ami *9-71 (Van een onzer verslaggevers) BERGEN OP ZOOM Brabant is erg ingenomen met het standpunt van de Rijksplanologische Commissie dat nog voor 1980 een begin gemaakt kan worden met de aanleg van de Reimerswaalhaven, mits een deel in de Wester schelde en een deel in de Oosterschelde geprojecteerd wordt. Dat viel gisteren te beluisteren op de openbare vergadering van het overlegorgaan Zeehavenontwikkeling Zuidwest Neder land in het stadhuis van Bergen op Zoom. Op de „ham"-vraag van de Zeeuwse commissaris van de koningin, mr. J_ van Aartsen aan de Brabantse delegatie- op deze bijeenkomst (de gedeputeerde Brokx en Van der Harten en burgemeester Van de Laar van Bergen op Zoom) welk standpunt Brabant nu ten aanzien van Reimerswaal inneemt, antwoordde gedeputeerde Brokx dat „Reimerswaal in het vorige week verschenen rap port van de Rijksplanologische Commissie voor Brabant zeer gunstig overkomt." Mr. wan Aartsen stelde deze vraag naar aanleiding van persberichten, volgens welke Brabant met de ge dachte speelt can Reimerswaal te rui len tegen een tweede nationale lucht haven bij Steenbergen. Over het rapport van de R.P.C., dat door topfunctionarissen van elf mini steries is samengesteld en waarmee de regering zich in grote lijnen kan verenigen, werd op de bijeenkomst in het Bergse stadhui® uitvoerig ge discussieerd. Hat gebeurde nadat de directeur van de Rijksplanologische Dienst, ir. Th. Quené een toelichting had gegeven. De Zeeuwse gedeputeerde Kaland vreesde diat Zeeland, waar zich in de eerstkomende tien jaar volgens het rapport van de R.P.C. belangrijke in dustriële ontwikkelingen gaan vol trekken, overspoeld zal worden door arbeidskrachten van buiten af. Zee land heeft op dit moment 100.000 ar beidsplaatsen. Daar zouden er tot 1980 circa 25.000 moeten bijkomen. De gedeputeerde pleitte voor verster king van het Delta-middengebied, dat de R.P.C. ongerept wil laten. Evenals zijn ambtgenoot Boersma vond hij dat het toch wel zin heeft om de centrale Deltaweg die de R.P.C. wil laten vervallen, te handhaven. Burgemeester Roemers van Vlassin- gen zei- het maar zo-zo te vinden dat de commissie met zoveel nadruk Mid delburg als het hoofdcentrum van Zeeland heeft gepousseerd. Integratie van'Middelburg en Vlissingen achtte hij beter. Anders krijgt men maar een situatie die tot conflicten leidt. Ir. Quené: „De R.P.C. heeft het pro. vinciaal bestuur van Zeeland in over weging gegeven om één stedebouw kundig plan voor Middelburg en Vlis singen te ontwerpen. Zij vindt wél dat Middelburg hoofdcentrum moet wor den." Burgemeester Aschoff uit Terneu- zen was niet ontevreden over het rapport van de Rijksplanologische Commissie. Hij miste overigens uit spraken over het Baalhoekplan. Uit het antwoord van de directeur van de R.P.D. bleek dat de commissie zich daar met opzet niet over uitgelaten heeft omdat de onderhandelingen nog gaande zijn. Burgemeester Thomassen van Rot terdam miste in de studie van de R.P.C. de internationale aspecten. Hij wees erop dat de Delta nog altijd de langen van Europa vormen. Aange zien in het rapport van de R.P.C. uit voerig aandacht is besteed aan de ver houding industriële ontwikkeling-ar- koud Vooruitzichten voor woensdag en donderdag, opgesteld door het K.N.MJ. op maandag om 18.00 uur: Enkele buien, nu en dan zon, met plaatseliik aanhoudend nachtvorst. Weersvooruitzichten in cijfers ge middeld over Nederland. Voor woensdag: aamtal uren zon: 1 tot 7; min.-temp.: 1 tot 5 graden on der normaal; max.-termp.: 3 tot 7 gra den onder normaal; kans op een dro ge periode van minstens 12 uur: 70 procent; kans op een geheel droog etmaal; 40 procent. Voor donderdag: aantal uren zon: 3 tot 10; min.-temp.: 0 tot 3 graden onder normaal; max.-temp.: 2 tot 6 graden onder normaal; kans op een droge periode van minstens 12 uur: 70 procent; kans op een geheel droog etmaal: 40 procent. Morgen, woensdag 28 april. Ber gen op Zoom: 5.48 en 18.18 uur: Hamsweert: 4.52 en 17.19 uur; Ter- neuzen: 4.12 en 16.37 uur; Vlissin gen: 3.39 en 16.05 aur; WeimeMinge: 5.38 en 18.08 uur. beidsmamkt merkt hij op dat alleen de unieke ligging wel eens bepalend zou kunnen zijn voor de ontwikke ling van het gebied. Waarom de R.P.C. neen tegen Grevelingenstad heeft gezegd en ja tegen urbanisatie van de Hoeksche Waard was hem niet duidelijk. Gedeputeerde Brokx zei dat de door de commissie ontvouwde visie van een ontwikkeling van de as Rotter dam - Bergen op Zoom Antwerpen precies past in het Brabantse stand punt. Burgemeester Van de Laar wees er op dat in het rapport nauwelijks over het vraagstuk Tweede Nationale Luchthaven wordt gerept. Met na druk stelde hij dat het bij de aan wijzing van de meest geschikte plaats niet kan gaan om de vraag of er in de omgeving een arbeidsoverschot is of niet. De Zuidhollandse gedeputeerde En gelsman zei het j ammer te vinden dat de R.P.C. over het vliegveld geen uit spraken heeft gedaan. Hij vroeg zich af of Zuidwest-Nederland wel op tijd is geweest. Mr. van Aartsen voorzitter van het overlegorgaan kon mededelen dat het in de bedoeling ligt om de vliegveldkwestie op de eerstvolgende vergadering van het overlegorgaan ter tafel te brengen. Dan zal het rapport van de Commissie-Polak, over het vliegveld dat gisteren officieel werd aangeboden, behandeld worden. In zijn inleidend woord deelde mr. Van Aartsen mede, dat een nieuwe ontwikkelingsschets voor Zeeland in de maak is. 95 (Van een onzer verslaggevers) TERNEUZEN De verkiezings- tocht van het ARP-lid van de Sta- ten-Generaal, mr. J. N. Scholte wordt vandaag de laatste dag voor de verkiezingen, voortgezet per heli kopter. Hij komt om 13.45 uur aan in Terneuzen, in de Serlippenspol- der. Hij zal hier het bejaardentehuis bezoeken. Na Terneuzen staat Yerseke op het programma. Om 14.45 landt mr. Scholte op het parkeerterrein van „Kijk Uit". Hier wordt door hem gesproken over de verdwijnende oester-en mosseloultuur. Vervolgens wordt Middelburg bezocht. Het AR P-lid komt aan op het sportveld van het zomeravondivoetbal bij de Lau rens Stommesweg. Mr. Scholte be zoekt de christelijke scholengemeen schap. Daarna vertrekt het gezel schap naar Breda. Het laatste verbindingsstuk van de spoorbrug wordt op z'n plaats gebracht. Links en rechts ervan staan de werklieden het gevaarte op te wachten. (Van een onzer verslaggevers) KREEKRAKDAM De eerste mijl paal in de aanleg van het Schelde- Rijnkanaal is bereikt. Met enig cere monieel werd gistermiddag de eerste fase van de bouw van de spoorbrug over dit kanaal afgesloten met het op zijn plaats brengen van het laat ste stalen bouwsegment van de brag. Dat betekende: vlaggen in top, pan nebier voor de bouwvakkers en een borreltje voor enkele tientallen ge nodigden van de zijde van Rijks waterstaat en de Nederlandse Spoor wegen. Tergend langzaam ging het 16,4 ton zware stalen sluitstuk aam de takels van de machtige kraan van hoofdaannemer De Groot Zwljndrecht n.v. naar boven. De Kreekrakbrug zal met zijn 140 meter overspanning de op twee na grootste spoorbrug van ons land zijn. De nieuwe Rijn-Schelde-verbinding kruist' de spoorlijn Roosendaal-Vlis- singen ter plaatse van de afsluitdam van het voormalige Kreekrak. Het kanaal zal door de dam worden ge graven. In verband hiermee was de bouw van een spoorbrug noodzake lijk. Ten noorden van deze brug zal bovendien tevens in de huidige rijks weg 58 een verkeersbrug worden ge bouwd terwijl aan de zuidkant (even eens op ca. 100 m afstand) 'twee bruggen komen voor de vier aan te leggen autosnelweg-banen. Als de spoorlijn begin februari 1972 in gebruik wordt genomen, zal men verder kunnen gaan met de aanleg van de nieuwe verkeersweg, die nu door de spoorlijn doorkruist wordt. Nog dit jaar juni wil men beginnen met de bouw van de ver keersbrug. Met de bouw van de spoorbrug ligt men thans voor op het schema (het bestek vermeldt: mei- juni). Als alle bruggen gereed zijn, zal het kanaal gedeelte hieronder worden gegraven en worden aange sloten op het kanaalvak aan de zuid zijde en het sluizencomplex aan de noordzijde. De spoorbrug is ontworpen door de dienst Weg en Werken van da N.S. Het totale gewicht van de staal constructie bedraagt ongeveer 2900 ton. De aanlegkosten, die ongeveer f9,5 miljoen bedragen (f7,5 miljoen voor de aannemers en f 2 miljoen voor materialen), worden groten deels door België betaald: 85 procent. Zo gaat het bruggencomplex over de Schelde-Rijn-ver bindingen er uit zien. In het midden de gisteren gereed gekomen spoorbrug. De onderste twee bruggen maken deel uit van de vierstrooks autoweg. (VERVOLG VAN PAGINA I) Mr. Van den Heuvel deed zijn ver zoek om nietig verklaring van de dag vaarding op grond van het Verdag van Rome, onmiddellijk nadat de pre sident van de rechtbank, de tolk, mr. R. A. Dekkers, had verzocht, de dag vaarding voor de Turk N. T.. in het Turks te vertalen. „Verdachte moet onmiddellijk, wan neer de dagvaarding wordt uitge bracht, daaruit kunnen lezen, waar voor hij terecht zal staan", stelde mr. Van den Heuvel met de tekst van ar tikel 6, lid 3 van het Verdrag van Rome in de hand. „Er is geen dag vaarding in de taal, die mijn cliënt machtig is: het Turks, uitgebracht. „Hij achtte het feit, dat ter zitting middels een tolk de dagvaarding aan verdachte in diens taal wordt voor gehouden, niet in overeenstemming met het bewuste artikel van het Ver drag van Rome. De officier van justitie, mr. K. Thijssen, wees het beroep van de raadsman op meergenoemd Verdrag van de hand. „Het Verdrag van Rome is hier niet in het geding", was zijn menning, „omdat de verdachte zonder meer kan begrpen waar het hier om gaat: steken met een mes". De beslissing van de Bredase recht bank was ook voor de officier van justitie, mr. K. Thijssen duidelijk een verrassing. Gezien' de consequenties, die de uitspraak heeft, lijkt het niet onwaarschijnlijk, dat hij van de uit spraak van de rechtbank in beroep zal gaan. (Van een onzer verslaggevers) OOSTBURG In Oostburg is op gericht een afdeling Zeeuwsch-Vlaan- deren van de Jeugd Organisatie Vrij heid en Democratie (JOVD). Ton Nieuwpoort, hoofdbestuurslid van de landelijke JOVD, gaf een uit eenzetting van de taak en doelstellin gen van de JOVD, De heer Hoekstra, lid van provinciale staten en kan didaat van de WD voor de Tweede Kamer, complimenteerde de oprich ters van de nieuwe afdeling met hun belangstelling voor de politiek. Het bestuur van de JOVD-afdeling Z. Vlaanderen wil maandelijks een bij eenkomst organiseren. Het tweede kamerlid Hans Wiegel heeft inmiddels toegezegd op de eerstkomende verga dering het woord te zullen voeren. voldoende gegevens", stelt hij vast, „dan moet iedereen zich daartegen verzetten. Alle risico's moeten worden uitgesloten". Hij vindt het dan ook uiterma te voorbarig, dat de gemeente raad van Steenbergen zich voor een vliegveld uitspreekt o.a. op grond van de huidige uitgaande pendel. „Het gaat bij zo'n object om tienduizenden arbeidsplaat sen," zegt hij, „en dan is een beroep op de uitgaande pendel onbenullig". Tenslotte verklaart hij zich te genstander van behandeling van deze zaak in de Westbrabantse regio's. „Dit is geen regionale, maar een gewestelijke aangele genheid. Behandeling op regio naal niveau benadeelt de gewest zaak en is een voorbeeld van klein denken". De vaste commissie voor ruimte lijke ordening uit de staten van Brabant heeft, naar wij vernemen, de wens geuit dat er een commis sie-planologie en een commissie- milieuhygiëne worden ingesteld met het oog op de mogelijke vesti ging van de tweede nationale lucht haven westelijk van Steenbergen. Over het algemeen zou zowel de vaste statencommissie voor de ruimtelijke ordening' als die voor wegen en verkeer volgens onze informatie positief kan staan tegen over de nota tweede nationale luchthaven en het daarbij beho rend ontwerp besluit van G.S. Wel zou er op zijn gewezen, dat de nota het vraagstuk vooral econo misch benadert en slechts in min dere mate planologisch. (Van een onzer verslaggevers) BERGEN OP ZOOM „Wat de staten op 29 april zullen doen, is het stellen van de Brabantse kandidatuur voor de tweede nati onale luchthaven. Daarbij gaat het erom: op grond waarvan wil len zij dat doen? Drs. W. Wilbers uit Bergen op Zoom, Kamerkan didaat voor D'66, vraagt zich dat af en stelt daarmee een aantal vraagtekens bij de Brabantse no ta Tweede Nationale Luchthaven, die basis en uitgangspunt is voor het ontwerpbesluit dat G.S. de staten hebben voorgelegd. Vraagtekens op het gebied van de milieuhygiëne, die er overigens voor de samenstellers van de no ta zelf ook duidelijk zijn. „De eerste behoefte is een milieuhy giënisch onderzoek", aldus drs. Wilbers, „waarvan de resultaten getoetst moeten zijn aan de zwaarste internationale eisen op dat gebied". Vraagtekens ook op het terrein van de kosten van zo'n luchtha ven. Daar spreekt de nota niet over, maar er zal wel degelijk een kosten-batenonderzoek moe ten komen. Ook de werkgelegenheidsfactor roept bij drs. Wilbers nog vraag tekens op, al is die juist een der pijlers voor de Brabantse claim. Te weinig exacte gegevens, zegt hij, kwalitatief zowel als kwanti tatief. Tenslotte zal het streek plan West-Brabant opnieuw aan de orde moeten worden gesteld. Hoewel het besluit van de sta ten van Brabant van 29 april de provincie nog op niets vastpint, benadrukte drs. Wilbers toch, dat er nog heel wat gegevens be schikbaar moeten komen eer er iets beslist kan worden. „Wan neer er beslissingen genomen zouden moeten worden zonder EDAM - Zoals momenteel in West-Brabant en in Zeeland voor een vliegveld bij Steenbergen in het brandpunt van de belangstelling staan, zo is dat in de Zuiderzeestadjes oostelijk van Amsterdam het geval met de „optie" op de in te polderen Markerwaard. Tot voor kort was er enkel wat verzet tegen de inpolderingsplannen van het Markermeer, ■maar dat verzet heeft handen en voeten gekregen sinds de toekomstige Markerwaard genoemd wordt als een der kanshebbers voor een tweede nationale luchthaven. Anderhalve maand geleden is de stichting Mar kerwaard van de Kaart" opgericht. De provincie Noord-Holland is al een stapje verder dan Noord-Bra bant. Daar hebben de staten zich namelijk al uitgesproken ten gunste van een vliegveldnota van het college van G.S., dat het tweede Schiphol best wil hebben. En precies zoals het Brabantse college op economische grondenvooral gericht op het scheppen van werkgelegenheid in de kop van Noord-Holland. G.S. van die provincie stellen zich daarbij op het standpunt, dat een luchthaven van nationale of internationale allure in de Markerwaard zo aangelegd kan wordendat het „oude land" er geen hinder van heeft. Maar daar is een aantal inwoners van dat „oude land" liet niet mee eens. Zij vinden bijvoorbeeld, dat de nota waarop het besluit van de staten van Noord-Holland is gebaseerd voorbij gaat aan het vraagstuk van de luchtverontreiniging. Geluidshinder is niet het enige spook, dat dreigend achter de vliegveldplannen slaat, vindt de stichting „Mar kerwaard van de Kaart". Volgens Amerikaanse studies veroorzaakt een dergelijke luchthaven last van de zwaveldioxyde-uitstoot van vlieg tuigen over een gebied van 60 vierkante kilometer. De stichting „Markerwaard van de Kaart" staat trouwens op het standpunt, dat een vliegveld zoals een tweede Schiphol zou moeten worden, overal in Nederland onaanvaardbaar is. Ze is op het ogenblik aan het proberen een groep deskundigen bijeen te brengen, die dat allemaal eens goed kunnen uitdokteren. Bovendien wil ze mensen rondom zich verzamelen en politieke druk gaan uitoefenen. Ze heeft momenteel handtekeningenacties en discussie-avonden in voorbereiding. Die avonden hebben vooral ten doel de bewoners van het gebied meer voorlichting te geven dan momenteel beschikbaar is. (Van een onzer verslaggevers) CLINGE Het bestuur van het NKV-afdeling Clinge heeft de leden geadviseerd woensdag hun stem uit te brengen op de heer J. A. van de Voorde. De heer Van de Voorde is in Zeeland de tweede kandidaat voor de Tweede Kamer van de PPR. De af deling Clinge is hiermee de eerste NKV-afdeling in Zeeland die een stemadvies geeft. UTRECHT (ANP) De kapper salons zullen aanstaande vrijdag, op koninginnedag, in overeenstemming met de c.a.o.-bepalingen, na 13.00 uur gesloten zijn. (ADVERTENTIE) (Van een onzer verslaggevers) BERGEN OP ZOOM Tegen vestiging van een vliegveld bij Steenbergen-Dinteloord zijn weer standen te verwachten uit Brabant en Tholen. Tot deze conclusie komt de commissie luchtvaartterreinen van het overlegorgaan Zeehavenont wikkeling Zuid-West Nederland, de zogeheten commissie-Polak, in een interimrapport over de eventuele aanleg van een vliegveld in Zuid- West Nederland. Het rapport is gis teren in Bergen op Zoom aan het overlegorgaan aangeboden. Zoals De Stem begin vorige maand berichtte, staat deze commis sie op het standpunt dat de tweede nationale luchthaven in ieder geval in de Delta behoort te komen. De- commissie wees in zijn rapport maar liefst twaalf plaatsen aan, waar naar haar oordeel het vliegveld aangelegd zou kunnen worden. Die plaatsen zijn: Steenbergen- Dinteloord, nabij Nispen (in de Wouwse Plantage of ten oosten van Nispen), Reimerswaal, het eiland Tholen ten noorden van St.-Maar- tensdljik, Tien Gemeten, Hoekse Strijen-Nuimansdorp, Oost- Flakkee nabij Goeree (ten zuiden van Stellendam of in zee), De Maas vlakte, Rotterdam. Over Steenber gen-Dinteloord zegt het rapport on der meer dat er voldoende ruimte aanwezig is. Het is wel de vraag of De Heen gehandhaafd kan worden. Uitbreiding zal er wel enige proble men geven, het vliegveld zal via een spoorlijn Rotterdam-Bergen op Zoom bereikbaar moeten worden ge maakt. Wat de geluidshinder betreft wordt opgemerkt dat het beeld vrij gunstig is. Mogelijkheden om de uit- venontwikkeling wordt opgemerkt: afremming van de groei van Moer dijk en Reimerswaal. Ook nabij Nispen is volgens de commissie-Polak voldoende ruimte voor de aanleg van. een groot vlieg veld aanwezig. Dan zou wel de Wouwse Plantage "geamoveerd" moeten worden. Tegen die plaats zijn bezwaren uit Bergen op Zoom en Roosendaal te verwachten. Alter natief: een vliegveld direct ten oos ten van Nispen. Ook daar zullen Waard, vliegbanen om de bebouwing heen genoemde steden echter wel be te leiden, lijken aanwezig. Als ne- zwaar tegen hebben. Aanleg van het vliegveld bij Reimerswaal betekent naar het oordeel van de commissie- Polak het verlies van een zeer waardevol deel van de Oosterschel de. Het zou het Reimerswaalproject zeer sterk afremmen. Bovendien is het de vraag of de baan om Krui- ningen en Krabbendijke heen geleid kunnen worden. Ook een vliegveld op het eiland Tholen heeft nogal wat contra's. De commissie-Polak is van mening, dat als er geen vlieg veld komt in Zuid-West Nederland, dat ernstige gevolgen zal hebben voor de ontwikkeling van de Cel- ta.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 3