Brabant blij
met nieuw
plan voor
Reimerswaal
Turk vrijgelaten
tjonge,
I G. BROKX IN
ZEEHAVENCLUB
Mr. Scholte
doet"
Zeeland
per helicopter
Spoorbrug over verbinding
Schelde-Bijn is gereed
Drs. Wilbers: op
grond waarvan?
OOK VERZET TEGEN
MARKERWAARD
Weerstanden uit Brabant en Tholen tegen vliegveld
aspogiBii
NKV Clinge
geeft leden
stemadvies
COMMISSIE POLAK:
streek
Aanhoudend koud
ZeeuwscIi-VIaam se
afdeling
JOVD opgericht
Statencommissie
positief
Kapperszaken dicht
vrijdagmiddag a.s.
bijna de helft
van alle Nederlandse
gezinnen heeftal
postgiro!
dak makkelijk!
D&JÊÖAG 2J Ami *9-71
(Van een onzer verslaggevers)
BERGEN OP ZOOM Brabant is erg ingenomen met het
standpunt van de Rijksplanologische Commissie dat nog voor
1980 een begin gemaakt kan worden met de aanleg van de
Reimerswaalhaven, mits een deel in de Wester schelde en een
deel in de Oosterschelde geprojecteerd wordt.
Dat viel gisteren te beluisteren op de openbare vergadering
van het overlegorgaan Zeehavenontwikkeling Zuidwest Neder
land in het stadhuis van Bergen op Zoom. Op de „ham"-vraag
van de Zeeuwse commissaris van de koningin, mr. J_ van
Aartsen aan de Brabantse delegatie- op deze bijeenkomst (de
gedeputeerde Brokx en Van der Harten en burgemeester Van
de Laar van Bergen op Zoom) welk standpunt Brabant nu ten
aanzien van Reimerswaal inneemt, antwoordde gedeputeerde
Brokx dat „Reimerswaal in het vorige week verschenen rap
port van de Rijksplanologische Commissie voor Brabant zeer
gunstig overkomt."
Mr. wan Aartsen stelde deze vraag
naar aanleiding van persberichten,
volgens welke Brabant met de ge
dachte speelt can Reimerswaal te rui
len tegen een tweede nationale lucht
haven bij Steenbergen.
Over het rapport van de R.P.C., dat
door topfunctionarissen van elf mini
steries is samengesteld en waarmee
de regering zich in grote lijnen kan
verenigen, werd op de bijeenkomst
in het Bergse stadhui® uitvoerig ge
discussieerd. Hat gebeurde nadat de
directeur van de Rijksplanologische
Dienst, ir. Th. Quené een toelichting
had gegeven.
De Zeeuwse gedeputeerde Kaland
vreesde diat Zeeland, waar zich in de
eerstkomende tien jaar volgens het
rapport van de R.P.C. belangrijke in
dustriële ontwikkelingen gaan vol
trekken, overspoeld zal worden door
arbeidskrachten van buiten af. Zee
land heeft op dit moment 100.000 ar
beidsplaatsen. Daar zouden er tot
1980 circa 25.000 moeten bijkomen.
De gedeputeerde pleitte voor verster
king van het Delta-middengebied, dat
de R.P.C. ongerept wil laten.
Evenals zijn ambtgenoot Boersma
vond hij dat het toch wel zin heeft om
de centrale Deltaweg die de R.P.C.
wil laten vervallen, te handhaven.
Burgemeester Roemers van Vlassin-
gen zei- het maar zo-zo te vinden dat
de commissie met zoveel nadruk Mid
delburg als het hoofdcentrum van
Zeeland heeft gepousseerd. Integratie
van'Middelburg en Vlissingen achtte
hij beter. Anders krijgt men maar een
situatie die tot conflicten leidt.
Ir. Quené: „De R.P.C. heeft het pro.
vinciaal bestuur van Zeeland in over
weging gegeven om één stedebouw
kundig plan voor Middelburg en Vlis
singen te ontwerpen. Zij vindt wél dat
Middelburg hoofdcentrum moet wor
den."
Burgemeester Aschoff uit Terneu-
zen was niet ontevreden over het
rapport van de Rijksplanologische
Commissie. Hij miste overigens uit
spraken over het Baalhoekplan. Uit
het antwoord van de directeur van
de R.P.D. bleek dat de commissie zich
daar met opzet niet over uitgelaten
heeft omdat de onderhandelingen nog
gaande zijn.
Burgemeester Thomassen van Rot
terdam miste in de studie van de
R.P.C. de internationale aspecten. Hij
wees erop dat de Delta nog altijd de
langen van Europa vormen. Aange
zien in het rapport van de R.P.C. uit
voerig aandacht is besteed aan de ver
houding industriële ontwikkeling-ar-
koud
Vooruitzichten
voor woensdag
en donderdag,
opgesteld door
het K.N.MJ. op
maandag
om 18.00 uur:
Enkele buien,
nu en dan zon,
met plaatseliik
aanhoudend
nachtvorst.
Weersvooruitzichten in cijfers ge
middeld over Nederland.
Voor woensdag: aamtal uren zon:
1 tot 7; min.-temp.: 1 tot 5 graden on
der normaal; max.-termp.: 3 tot 7 gra
den onder normaal; kans op een dro
ge periode van minstens 12 uur: 70
procent; kans op een geheel droog
etmaal; 40 procent.
Voor donderdag: aantal uren zon:
3 tot 10; min.-temp.: 0 tot 3 graden
onder normaal; max.-temp.: 2 tot 6
graden onder normaal; kans op een
droge periode van minstens 12 uur:
70 procent; kans op een geheel droog
etmaal: 40 procent.
Morgen, woensdag 28 april. Ber
gen op Zoom: 5.48 en 18.18 uur:
Hamsweert: 4.52 en 17.19 uur; Ter-
neuzen: 4.12 en 16.37 uur; Vlissin
gen: 3.39 en 16.05 aur; WeimeMinge:
5.38 en 18.08 uur.
beidsmamkt merkt hij op dat alleen
de unieke ligging wel eens bepalend
zou kunnen zijn voor de ontwikke
ling van het gebied. Waarom de
R.P.C. neen tegen Grevelingenstad
heeft gezegd en ja tegen urbanisatie
van de Hoeksche Waard was hem niet
duidelijk.
Gedeputeerde Brokx zei dat de door
de commissie ontvouwde visie van
een ontwikkeling van de as Rotter
dam - Bergen op Zoom Antwerpen
precies past in het Brabantse stand
punt.
Burgemeester Van de Laar wees er
op dat in het rapport nauwelijks over
het vraagstuk Tweede Nationale
Luchthaven wordt gerept. Met na
druk stelde hij dat het bij de aan
wijzing van de meest geschikte plaats
niet kan gaan om de vraag of er in
de omgeving een arbeidsoverschot is
of niet.
De Zuidhollandse gedeputeerde En
gelsman zei het j ammer te vinden dat
de R.P.C. over het vliegveld geen uit
spraken heeft gedaan. Hij vroeg zich
af of Zuidwest-Nederland wel op tijd
is geweest.
Mr. van Aartsen voorzitter van
het overlegorgaan kon mededelen
dat het in de bedoeling ligt om de
vliegveldkwestie op de eerstvolgende
vergadering van het overlegorgaan ter
tafel te brengen. Dan zal het rapport
van de Commissie-Polak, over het
vliegveld dat gisteren officieel werd
aangeboden, behandeld worden.
In zijn inleidend woord deelde mr.
Van Aartsen mede, dat een nieuwe
ontwikkelingsschets voor Zeeland in
de maak is.
95
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN De verkiezings-
tocht van het ARP-lid van de Sta-
ten-Generaal, mr. J. N. Scholte
wordt vandaag de laatste dag voor
de verkiezingen, voortgezet per heli
kopter. Hij komt om 13.45 uur aan
in Terneuzen, in de Serlippenspol-
der. Hij zal hier het bejaardentehuis
bezoeken.
Na Terneuzen staat Yerseke op
het programma. Om 14.45 landt mr.
Scholte op het parkeerterrein van
„Kijk Uit". Hier wordt door hem
gesproken over de verdwijnende
oester-en mosseloultuur. Vervolgens
wordt Middelburg bezocht. Het AR
P-lid komt aan op het sportveld van
het zomeravondivoetbal bij de Lau
rens Stommesweg. Mr. Scholte be
zoekt de christelijke scholengemeen
schap. Daarna vertrekt het gezel
schap naar Breda.
Het laatste verbindingsstuk van de spoorbrug wordt op z'n plaats gebracht. Links en rechts ervan staan de
werklieden het gevaarte op te wachten.
(Van een onzer verslaggevers)
KREEKRAKDAM De eerste mijl
paal in de aanleg van het Schelde-
Rijnkanaal is bereikt. Met enig cere
monieel werd gistermiddag de eerste
fase van de bouw van de spoorbrug
over dit kanaal afgesloten met het
op zijn plaats brengen van het laat
ste stalen bouwsegment van de brag.
Dat betekende: vlaggen in top, pan
nebier voor de bouwvakkers en een
borreltje voor enkele tientallen ge
nodigden van de zijde van Rijks
waterstaat en de Nederlandse Spoor
wegen.
Tergend langzaam ging het 16,4
ton zware stalen sluitstuk aam de
takels van de machtige kraan van
hoofdaannemer De Groot Zwljndrecht
n.v. naar boven. De Kreekrakbrug
zal met zijn 140 meter overspanning
de op twee na grootste spoorbrug van
ons land zijn.
De nieuwe Rijn-Schelde-verbinding
kruist' de spoorlijn Roosendaal-Vlis-
singen ter plaatse van de afsluitdam
van het voormalige Kreekrak. Het
kanaal zal door de dam worden ge
graven. In verband hiermee was de
bouw van een spoorbrug noodzake
lijk. Ten noorden van deze brug zal
bovendien tevens in de huidige rijks
weg 58 een verkeersbrug worden ge
bouwd terwijl aan de zuidkant (even
eens op ca. 100 m afstand) 'twee
bruggen komen voor de vier aan te
leggen autosnelweg-banen.
Als de spoorlijn begin februari
1972 in gebruik wordt genomen,
zal men verder kunnen gaan met de
aanleg van de nieuwe verkeersweg,
die nu door de spoorlijn doorkruist
wordt. Nog dit jaar juni wil men
beginnen met de bouw van de ver
keersbrug. Met de bouw van de
spoorbrug ligt men thans voor op het
schema (het bestek vermeldt: mei-
juni). Als alle bruggen gereed zijn,
zal het kanaal gedeelte hieronder
worden gegraven en worden aange
sloten op het kanaalvak aan de zuid
zijde en het sluizencomplex aan de
noordzijde.
De spoorbrug is ontworpen door
de dienst Weg en Werken van da
N.S. Het totale gewicht van de staal
constructie bedraagt ongeveer 2900
ton. De aanlegkosten, die ongeveer
f9,5 miljoen bedragen (f7,5 miljoen
voor de aannemers en f 2 miljoen
voor materialen), worden groten
deels door België betaald: 85 procent.
Zo gaat het bruggencomplex over de Schelde-Rijn-ver bindingen er uit zien. In het midden de gisteren gereed
gekomen spoorbrug. De onderste twee bruggen maken deel uit van de vierstrooks autoweg.
(VERVOLG VAN PAGINA I)
Mr. Van den Heuvel deed zijn ver
zoek om nietig verklaring van de dag
vaarding op grond van het Verdag
van Rome, onmiddellijk nadat de pre
sident van de rechtbank, de tolk, mr.
R. A. Dekkers, had verzocht, de dag
vaarding voor de Turk N. T.. in het
Turks te vertalen.
„Verdachte moet onmiddellijk, wan
neer de dagvaarding wordt uitge
bracht, daaruit kunnen lezen, waar
voor hij terecht zal staan", stelde mr.
Van den Heuvel met de tekst van ar
tikel 6, lid 3 van het Verdrag van
Rome in de hand. „Er is geen dag
vaarding in de taal, die mijn cliënt
machtig is: het Turks, uitgebracht.
„Hij achtte het feit, dat ter zitting
middels een tolk de dagvaarding aan
verdachte in diens taal wordt voor
gehouden, niet in overeenstemming
met het bewuste artikel van het Ver
drag van Rome.
De officier van justitie, mr. K.
Thijssen, wees het beroep van de
raadsman op meergenoemd Verdrag
van de hand. „Het Verdrag van Rome
is hier niet in het geding", was zijn
menning, „omdat de verdachte zonder
meer kan begrpen waar het hier om
gaat: steken met een mes".
De beslissing van de Bredase recht
bank was ook voor de officier van
justitie, mr. K. Thijssen duidelijk een
verrassing. Gezien' de consequenties,
die de uitspraak heeft, lijkt het niet
onwaarschijnlijk, dat hij van de uit
spraak van de rechtbank in beroep zal
gaan.
(Van een onzer verslaggevers)
OOSTBURG In Oostburg is op
gericht een afdeling Zeeuwsch-Vlaan-
deren van de Jeugd Organisatie Vrij
heid en Democratie (JOVD).
Ton Nieuwpoort, hoofdbestuurslid
van de landelijke JOVD, gaf een uit
eenzetting van de taak en doelstellin
gen van de JOVD, De heer Hoekstra,
lid van provinciale staten en kan
didaat van de WD voor de Tweede
Kamer, complimenteerde de oprich
ters van de nieuwe afdeling met hun
belangstelling voor de politiek. Het
bestuur van de JOVD-afdeling Z.
Vlaanderen wil maandelijks een bij
eenkomst organiseren. Het tweede
kamerlid Hans Wiegel heeft inmiddels
toegezegd op de eerstkomende verga
dering het woord te zullen voeren.
voldoende gegevens", stelt hij
vast, „dan moet iedereen zich
daartegen verzetten. Alle risico's
moeten worden uitgesloten".
Hij vindt het dan ook uiterma
te voorbarig, dat de gemeente
raad van Steenbergen zich voor
een vliegveld uitspreekt o.a. op
grond van de huidige uitgaande
pendel. „Het gaat bij zo'n object
om tienduizenden arbeidsplaat
sen," zegt hij, „en dan is een
beroep op de uitgaande pendel
onbenullig".
Tenslotte verklaart hij zich te
genstander van behandeling van
deze zaak in de Westbrabantse
regio's. „Dit is geen regionale,
maar een gewestelijke aangele
genheid. Behandeling op regio
naal niveau benadeelt de gewest
zaak en is een voorbeeld van
klein denken".
De vaste commissie voor ruimte
lijke ordening uit de staten van
Brabant heeft, naar wij vernemen,
de wens geuit dat er een commis
sie-planologie en een commissie-
milieuhygiëne worden ingesteld
met het oog op de mogelijke vesti
ging van de tweede nationale lucht
haven westelijk van Steenbergen.
Over het algemeen zou zowel de
vaste statencommissie voor de
ruimtelijke ordening' als die voor
wegen en verkeer volgens onze
informatie positief kan staan tegen
over de nota tweede nationale
luchthaven en het daarbij beho
rend ontwerp besluit van G.S. Wel
zou er op zijn gewezen, dat de
nota het vraagstuk vooral econo
misch benadert en slechts in min
dere mate planologisch.
(Van een onzer verslaggevers)
BERGEN OP ZOOM „Wat
de staten op 29 april zullen doen,
is het stellen van de Brabantse
kandidatuur voor de tweede nati
onale luchthaven. Daarbij gaat
het erom: op grond waarvan wil
len zij dat doen? Drs. W. Wilbers
uit Bergen op Zoom, Kamerkan
didaat voor D'66, vraagt zich dat
af en stelt daarmee een aantal
vraagtekens bij de Brabantse no
ta Tweede Nationale Luchthaven,
die basis en uitgangspunt is voor
het ontwerpbesluit dat G.S. de
staten hebben voorgelegd.
Vraagtekens op het gebied van
de milieuhygiëne, die er overigens
voor de samenstellers van de no
ta zelf ook duidelijk zijn. „De
eerste behoefte is een milieuhy
giënisch onderzoek", aldus drs.
Wilbers, „waarvan de resultaten
getoetst moeten zijn aan de
zwaarste internationale eisen op
dat gebied".
Vraagtekens ook op het terrein
van de kosten van zo'n luchtha
ven. Daar spreekt de nota niet
over, maar er zal wel degelijk
een kosten-batenonderzoek moe
ten komen.
Ook de werkgelegenheidsfactor
roept bij drs. Wilbers nog vraag
tekens op, al is die juist een der
pijlers voor de Brabantse claim.
Te weinig exacte gegevens, zegt
hij, kwalitatief zowel als kwanti
tatief. Tenslotte zal het streek
plan West-Brabant opnieuw aan
de orde moeten worden gesteld.
Hoewel het besluit van de sta
ten van Brabant van 29 april de
provincie nog op niets vastpint,
benadrukte drs. Wilbers toch, dat
er nog heel wat gegevens be
schikbaar moeten komen eer er
iets beslist kan worden. „Wan
neer er beslissingen genomen
zouden moeten worden zonder
EDAM - Zoals momenteel in West-Brabant en in Zeeland voor een
vliegveld bij Steenbergen in het brandpunt van de belangstelling staan,
zo is dat in de Zuiderzeestadjes oostelijk van Amsterdam het geval met
de „optie" op de in te polderen Markerwaard. Tot voor kort was er
enkel wat verzet tegen de inpolderingsplannen van het Markermeer,
■maar dat verzet heeft handen en voeten gekregen sinds de toekomstige
Markerwaard genoemd wordt als een der kanshebbers voor een tweede
nationale luchthaven. Anderhalve maand geleden is de stichting Mar
kerwaard van de Kaart" opgericht.
De provincie Noord-Holland is al een stapje verder dan Noord-Bra
bant. Daar hebben de staten zich namelijk al uitgesproken ten gunste
van een vliegveldnota van het college van G.S., dat het tweede Schiphol
best wil hebben. En precies zoals het Brabantse college op economische
grondenvooral gericht op het scheppen van werkgelegenheid in de kop
van Noord-Holland. G.S. van die provincie stellen zich daarbij op het
standpunt, dat een luchthaven van nationale of internationale allure
in de Markerwaard zo aangelegd kan wordendat het „oude land" er
geen hinder van heeft.
Maar daar is een aantal inwoners van dat „oude land" liet niet mee
eens. Zij vinden bijvoorbeeld, dat de nota waarop het besluit van de
staten van Noord-Holland is gebaseerd voorbij gaat aan het vraagstuk
van de luchtverontreiniging. Geluidshinder is niet het enige spook,
dat dreigend achter de vliegveldplannen slaat, vindt de stichting „Mar
kerwaard van de Kaart". Volgens Amerikaanse studies veroorzaakt een
dergelijke luchthaven last van de zwaveldioxyde-uitstoot van vlieg
tuigen over een gebied van 60 vierkante kilometer.
De stichting „Markerwaard van de Kaart" staat trouwens op het
standpunt, dat een vliegveld zoals een tweede Schiphol zou moeten
worden, overal in Nederland onaanvaardbaar is. Ze is op het ogenblik
aan het proberen een groep deskundigen bijeen te brengen, die dat
allemaal eens goed kunnen uitdokteren. Bovendien wil ze mensen
rondom zich verzamelen en politieke druk gaan uitoefenen. Ze heeft
momenteel handtekeningenacties en discussie-avonden in voorbereiding.
Die avonden hebben vooral ten doel de bewoners van het gebied meer
voorlichting te geven dan momenteel beschikbaar is.
(Van een onzer verslaggevers)
CLINGE Het bestuur van het
NKV-afdeling Clinge heeft de leden
geadviseerd woensdag hun stem uit te
brengen op de heer J. A. van de
Voorde. De heer Van de Voorde is in
Zeeland de tweede kandidaat voor de
Tweede Kamer van de PPR. De af
deling Clinge is hiermee de eerste
NKV-afdeling in Zeeland die een
stemadvies geeft.
UTRECHT (ANP) De kapper
salons zullen aanstaande vrijdag, op
koninginnedag, in overeenstemming
met de c.a.o.-bepalingen, na 13.00 uur
gesloten zijn.
(ADVERTENTIE)
(Van een onzer verslaggevers)
BERGEN OP ZOOM Tegen
vestiging van een vliegveld bij
Steenbergen-Dinteloord zijn weer
standen te verwachten uit Brabant
en Tholen. Tot deze conclusie komt
de commissie luchtvaartterreinen
van het overlegorgaan Zeehavenont
wikkeling Zuid-West Nederland, de
zogeheten commissie-Polak, in een
interimrapport over de eventuele
aanleg van een vliegveld in Zuid-
West Nederland. Het rapport is gis
teren in Bergen op Zoom aan het
overlegorgaan aangeboden.
Zoals De Stem begin vorige
maand berichtte, staat deze commis
sie op het standpunt dat de tweede
nationale luchthaven in ieder geval
in de Delta behoort te komen. De-
commissie wees in zijn rapport maar
liefst twaalf plaatsen aan, waar naar
haar oordeel het vliegveld aangelegd
zou kunnen worden.
Die plaatsen zijn: Steenbergen-
Dinteloord, nabij Nispen (in de
Wouwse Plantage of ten oosten van
Nispen), Reimerswaal, het eiland
Tholen ten noorden van St.-Maar-
tensdljik, Tien Gemeten, Hoekse
Strijen-Nuimansdorp, Oost-
Flakkee nabij Goeree (ten zuiden
van Stellendam of in zee), De Maas
vlakte, Rotterdam. Over Steenber
gen-Dinteloord zegt het rapport on
der meer dat er voldoende ruimte
aanwezig is. Het is wel de vraag of
De Heen gehandhaafd kan worden.
Uitbreiding zal er wel enige proble
men geven, het vliegveld zal via
een spoorlijn Rotterdam-Bergen op
Zoom bereikbaar moeten worden ge
maakt. Wat de geluidshinder betreft
wordt opgemerkt dat het beeld vrij
gunstig is. Mogelijkheden om de uit-
venontwikkeling wordt opgemerkt:
afremming van de groei van Moer
dijk en Reimerswaal.
Ook nabij Nispen is volgens de
commissie-Polak voldoende ruimte
voor de aanleg van. een groot vlieg
veld aanwezig. Dan zou wel de
Wouwse Plantage "geamoveerd"
moeten worden. Tegen die plaats
zijn bezwaren uit Bergen op Zoom
en Roosendaal te verwachten. Alter
natief: een vliegveld direct ten oos
ten van Nispen. Ook daar zullen
Waard,
vliegbanen om de bebouwing heen genoemde steden echter wel be
te leiden, lijken aanwezig. Als ne- zwaar tegen hebben. Aanleg van het
vliegveld bij Reimerswaal betekent
naar het oordeel van de commissie-
Polak het verlies van een zeer
waardevol deel van de Oosterschel
de. Het zou het Reimerswaalproject
zeer sterk afremmen. Bovendien is
het de vraag of de baan om Krui-
ningen en Krabbendijke heen geleid
kunnen worden. Ook een vliegveld
op het eiland Tholen heeft nogal
wat contra's. De commissie-Polak is
van mening, dat als er geen vlieg
veld komt in Zuid-West Nederland,
dat ernstige gevolgen zal hebben
voor de ontwikkeling van de Cel-
ta.