GEORGE SCOTT WIL NIET IN VLEESPARADE Scheidende Broeksz: VARA heeft systeem van de toekomst FIFAX size ARAM: radio televisie NEDERLAND I: NEDERLAND II: DUITSLAND I DUITSLAND II FRANKRIJK (Rijssel) BELGIë (Nederlands) BELGIë (Frans) Paus: geen beat-missen voor „zwarte" theologie de nieuwe wereld DINSDAG 20 APRIL 1971 9 GLENDA JACKSON HOLLYWOOD heeft met de gebruikelijke pracht en praal de jaarlijkse filmprijzen, de Oscars, uitgereikt. De prijs voor de beste acteur ging naar de Amerikaan George C. Scott voor zijn rol in de film „Patton". De jury stoorde zich hierbij niet aan het feit, dat Scott tevoren had verklaard dat hij een eventuele onderscheiding niet zou aanvaarden. Hij -was dan ook niet bij de uitreiking aanwezig. Hij bevond zich in New York waar hij filmt. Ook de winnares van de Oscar voor de beste vrouwelijke hoofd rol, de Engelse Glenda Jackson, was niet tegenwoordig. Zij kreeg de prijs voor haar spel in „Wo men in Love", naar een roman van D.H. Lawrence. Op het ogenblik maakt zij een film op Cyprus. De film „Patton" van Franklin Schaffner wedd uitgeroepen tot de beste film van het jaar. Niet minder dan zeven Oscars werden aan deze rolprent toegekend, o.m. voor de regie, het beste scenario, de beste acteur, de kwaliteit van het geluid en de artistieke lei ding. Tegen de verwachtingen in ontving de populaire rolprent Love Story" slechts één Oscar, die voor de beste oorspronkelijke muziek. George C. Scott, wiens Oscar in ontvangst werd genomen door Frank Mc Carthy, de producent van „Patton", heeft al eerder GEORGE C. SCOTT scherpe kritiek uitgeoefend op de, jaarlijkse Oscar-uitreiking, die hij kenschetste als een „twee uur durende vleesparade". In 1961 had hij laten weten, geen Oscar voor de beste bijrol te zullen aanvaarden voor zijn optreden in „The Hustler", waar voor hij toen was voorgedragen. Hij ontving toen echter geen Oscar, evenals twee jaar tevoren zijn bijrol in „Anatomy of a Murder" geen onderscheiding had gekregen. VARA-VOORZITTER BROEKSZ houdt er mee op. Hij heeft het veertig jaar vol gehouden. Met pleger. Met volharding. Met overtuiging ook. Als hij vandaag voor de keuze stond op nieuw een VARA op te richten zou hij het doen en zich verwijtend afvragen of hij daar niet veertig jaar te laat mee was. Ik ben tienmaal meer overtuigd van de juistheid van ons systeem dan toen ik er in 1929 mee te maken kreeg, zegt hij. We hebben het sys teem van de toekomst. Kijk naar de Verenigde Staten, waar culturele omroepen worden opgericht, geba- Weinig sterren kunnen zic\ er op beroemen zulke beroemde gasten te ontvangen als Engelbert Humperdinck. U ziet in zijn show vanavond de Amerikaanse komiek Jerry Lewis, Lulu, Ray Charles en Marilyn Michaels. Regie: Ian Fordyce (Ned. I, 21.10). seerd op vrijwillige krachten en bij dragen. Kjjk trouwens naar talrijke andere omroepsystemen. Ik heb de hele wereld, wat dit betreft gezien en bekeken, echt, wij hebben het sys teem van de toekomst. Een nationale omroep? Missehien als socialisten die zouden mogen op richten. Ik heb overigens in de om- roepdemocratie net zoveel vertrou wen als in de democratie zelf. Natuur lijk is het niet altijd ideaal en kan het wel beter. De drempel is bijvoorbeeld te laag. We hebben de neiging de de mocratie te vermoorden door steeds opnieuw kleine splinterpartijtjes toe te laten. De verbrokkeling is een es sentieel gevaar. Alle reële stromin gen moeten echter een kans krijgen. „Is het nu echt nodig dat elke le vensbeschouwing zijn eigen omroep krijgt? Zo te zien maken de bestaan de omroepen dezelfde programma's." Neem de K.R.O. als katholieke om roep. Hoezeer katholieken zich ook afkeren van de K.V.P., hoe zij zich politiek ook opsplitsen, de K.R.O. kan blijven en verschuift of verschoof van levensbeschouwelijke naar maat schappij-beschouwelijke. De K.R.O. is progressief en daarbij dicht bij de VARA gekomen. Achter het Nieuws en Brandpunt zijn dichter bij elkaar gekomen.' Toch, het is duidelijk dat de VARA opkomt voor de underdog. Zij wil die beschermen en kijkt dan naar programma's als de Ombudsman, Koning Klant. Bovendien stellen on ze mensen wel hoge eisen aan be paalde series. De inhoud moet accep tabel zijn. Het moet een democrati sche geest ademen. Het is eigenlijk hetzelfde als bij de program vergelij king bij politieke partijen. Je ziet die verschillen niet altijd zo duidelijk meer. Je moet echter wel afvragen wie die programma's uitvoeren. Vroe ger was de VARA toch een echt so cialistische omroep. Je ziet er zo wei nig meer van. Horen trouwens ook niet. Zeker, het beleiden van het so cialisme, wat het is en wat hét wil is verdwenen. Misschien een beetje te veel. Misschien heeft het te veel plaats gemaakt voor de actualiteit. Vroeger ging het om de grondslagen van het socialisme. Tegenwoordig om de vraag: wat betekent het allemaal in de actualiteit? Misschien moeten we ons opnieuw beraden over die vraag. Maar, dat betekent niet, dat er niet iets is gebeurd. We hebben de schotjesgeest afgebroken, hoeveel be zwaren er ook waren. En dat gebeur de niet eens met socialistische uitzen dingen, maar met uitzendingen van Annie M. G. Schmidt en Mies BouW' man. Hoe het staat met die verbreding van de basis van de VARA? Wel, het is niet zo, dat de VARA iedereen naar binnen haalt. Iedereen, die lid wil zijn van de VARA of een functie binnen dat bestel vervult, moet toch de statuten onderschrijven. De VARA wil o.a. zie artikel 2 op democratische grondslag ingrij pende hervormingen nastreven op cultureel, economisch of sociaal ge bied. En als men nu D'66, PSP of PPR'er is, doet er niet zoveel toe, als men maar VARA-lid is. Voor de PAR, de programma adviesraad is het iets anders. Henri Faas, PPR, leverde geen moeilijkheid op. En nu komt voorzitter Beekmans van D'66 de PAR binnen. Het is een adviesorgaan van de VARA en daarin kan men allerlei mensen benoemen. Kortom, als we de maatschappelijke veranderingen goed zien, dan zijn we daarop voor bereid en houden bovendien de richt lijnen vast. Zijn nogal wat leden van de Partij van de Arbeid, het niet met u eens inzake de regionale omroep? Nee, dat klopt, maar dat ben ik in bepaalde opzichten al niet met hen sinds 1945, toen enkele leden van die partij een nationale omroep wensten. De regionale omroepen zijn uiteraard mogelijk, als het Nederlandse volk bereid is ervoor te betalen. Wanneer die regionale omroep gaat functione ren onder de NOS is de programma tische onafhankelijkheid vergroot. Het biedt een stuk neutraliteit met de tendentie van het gemiddelde van de streek. In de Zaanstreek zou dit ge middelde anders liggen dan in het noorden of in Twente. Hoe zou je het eigenlijk anders willen?" NOS 10.45 SCHOOLTELEVISIE 11.35 SLUITING 14.00 RUIMTELIJKE VORMEN. NOT. Afl. 4. 14.25 SLUITING NOS 18.35 (kleur) DE FABELTJES- KRAN1 18.40 POLITIEKE UITZENDING VVD 18.55 (kleur) JOURNAAL AVRO 19.05 (kleur) DE SCHAT VAN HET KASTEEL ZONDER NAAM Deel 4. „Man in de landrover". 19.30 TOPPOP 20.00 (kleur) JOURNAAL NOS 20.21 PEYTON PLACE 21.10 (kleur) DE ENGELBERT HUMPERDINCK-SHOW. Met als gasten de Amerikaanse ko miek Jerry Lewis, Lulu en Ray Charles. 22.00 AVRO'S TELEVIZIER MAGA ZINE 22.50 (kleur) JOURNAAL NOS 22.55 SLUITING NOS 18.45 (kleur) DE FABELTJES KRANT 18.55 (kleur) JOURNAAL 19.05 DEN HAAG VANDAAG 19.10 KUNSTSIGNALERING KRO 19.30 LEVEN IN HET KLOOS TER 20.00 (kleur) JOURNAAL NOS 20.21 (kleur) ANDY WILLIAMS SHOW 21.11 BRANDPUNT SPECIAL 2L50 (kleur) PAUL VLAANDE- REN 22.46 POLITIEKE UITZENDING DS'70 22.56 (kleur) JOURNAAL NOS 23.01 (kleur) EN FRANCAIS. TE- LEAC Les 14. 23.31 SLUITING 20.00 (kleur) JOURNAAL EN WEERBERICHT 20.15 (kleur) WAT BEN IK? Vrolijk beroepen raden met Robert Lembke. 21.00 (kleur) MATH1AS (ADVERTENTIE) AFVOER VERSTOPT? de drogist heeft t! KNE1SSL Spel van Martin Sperr en Reinhard Hauff 22.35 (kleur) JOURNAAL, KOM- MENTAAR EN WEERBERICHT 22.50 SLUITING 19.45 (kleur) HEUTE 20.15 (kleur) DE SPORTSPIEGEL Berichten, dokumentaires en kom men taren 21.00 (kleur) DEPARTMENT S 21.50 (kleur) GESPREK MET DE KIJKER 22.05 (kleur) IMPULSE Politiek programma 22.35 (kleur) JOURNAAL WEER BERICHT EN KOMMENTAAR 22.50 CARRIèRE IN HET ONDER- LAND Reportage over suksesvolle buiten landers in Duitsland 23.30 SLUITING 12.30 MIDI-MAGAZINE 13.00 JOURNAAL 13.20 BERICHTEN 13.43-13.46 BEURSBERICHTEN 14.05-15.22 EN 16.30 SCHOOLTELE VISIE 18.30 NIEUWS 18.35 VIVRE AU PRéSENT 18.55 VOOR DE KLEUTERS 19.00 REGIONAAL JOURNAAL 19.20 MEDEDELINGEN EN WEER BERICHTEN 19.25 RIEN QUE LA VéRITè 19.40 MEDEDELINGEN 19.45 JOURNAAL 20.10 MEDEDELINGEN 20.15 UN SO» CHEZ NORRIS Feuilleton van René Roulet 20.30 DAKTAR1 21.20 LES éTOILES DE LA CHAN SON Programma met sterren van het lied, gepresenteerd door Guy Lux. 22.20 EUREKA India 71 (deel 2). 23.10-23.25 JOURNAAL 17.00 SCHOOLTELEVISIE 18.00 (kleur) DE FABELTJES KRANT 18.05 (kleur) SKIPPY JeugdfeuUleton. „Het maanmannet je". 18.30 TIENERKLANKEN Luister naar de film: De laatste vallei. 19.05 ALLEDAG 19.35 NEDERLANDSE TAALWEN- KEN EN ZOEKLICHT 19.43 MEDEDELINGEN 10.45 JOURNAAL 20.10 WACHTWOORD Quizprogramma o.l.v. Nand Baert. 20.40 (kleur) HOUDINI Speelfilm (1953) van George Mars hall. Met Tony Curtis en Janet Leigh. 22.25 GASTPROGRAMMA 22.55 JOURNAAL 14.00 17.35 17.40 18.10 Voor 18.25 18.55 1900 ANS DA 19 30 DA 19.40 19.45 20.10 -15.30 SCHOOLTELEVISIE NIEUWS IN HET KORT SCHOOLTELEVISIE TV CLUB JUNIOR de kleuters AFFICHES BéBé ANTOINE (kleur) ADIEU MES QUINZE TENTOONSTELLINGSAGEN - WEEKBERICHT JOURNAAL DOUBLES-M1XTES. (ADVERTENTIE) extra grote inhoud zwart/grijze bus: normale versteviging groen/grijze bus: extra versteviging let op de roos Dinsdag 20 april HILVERSUM 1402 m en FM. KRO: 12.00 (S) Van twaalf tot twee: gevarieerd program. (12.00 Wij van het land: 12.26 Meded. t.b.v. land-,en tuinbouw; 12.30 Nws; 12.41 Actualit 13.00-13.05 R aden maar....) 14.05 Schoolradio. 14.30 (S) Interlo kaal: muz. middag-magaz. 16.00- 16.02 Nws). Overheidsvoorl: 17.00 Sociale- en Arbeidswetgev. in de Ned, Antillen. Raymund Debrot is in gesprek met mr. W.J. Knoppel. KRO: 7.10 Voor de kinderen 17.15 Kinderzangfestival 1971. 17.45 Hail: leugdprogram. Verkiezingsuitzen ding: 18.19 Uitzending van demokra- ten 2000 KRO: 18.30 Nws. 18.41 Actualit. 19.00 (S) Licht ensemble met zangsol. 19.45 Evangelie zonder masker, lezing. 20.00 Dinsdagavond theater I: Antigone, opera van Tom- maso Traetta (opn.), 20.55 Klave cimbel-recital: klass. muz. 21.15 Dinsdagavondtheater II: De koning sterft, hoorspel. 22.25 Overweging 22.30 Nws. 22.40 Den Haag vandaag. 22.50 Kontekst: magaz. waarin op de dingen wordt doorgepraat. 23.15 (S) Sticker: licht platenprgTam. 23.55- 24.00 Nws. HILVERSUM H 298 m en FM. 12.00 Overheidsvoorlichting: Uit zend. voor de landb. 12.40 Knipper licht: radioverkeersmagaz. 13.00 Nws. 13.11 Radiojourn. NOS: 13.H0 Den Haag vandaag. 13.35 Spiegel van België muz en nws van onze zuiderburen 14.05 Jazz uit het histo risch archief. 14.30 (S) Radiophil- harmonisch orkest: mod. muz. 15.00 Van ta-ta tot totale taal: een rubriek over het leven in de taal. AVRO: 15.10 Muziekmiddag, waarin om: 15.10 (S) De wereld van de opera: beschouwingen over opera's aan de hand van nieuw verschenen gram mofoonplaten: om 16.00 Nws; om 16.30 Toonaangevende figuren uit onze muziekwereld, gesprek; om 16.35 (S) Kerkorgelconc; om 17.02 (S) Dameskoor met pianobegel. 17.30 Toppers van toen (gr.) 17.55 Meded 18.00 Nws. 18.11 Radiojourn. 18.25 (S) Licht orkest. 18.45 Paris vous parle. 18.50 Amateurs musice ren: stedelijk Muziekcorps Sneek. 19.20 Uitz. van D'66. 19.30 Nws. 19.35 Vanavond; gevar. progra. 22 30 Nws 22.38 Meded 22.43 Radiojo-.n-n NOS: 22.55 (S) Zin-tuig nr 39: kunstuitingen buiten Nederlandse taalgebied. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM Hl 240 m en FM. 13.00 Nws. 13.03 De Eddy Becker Show. (14.00 Nws). 15.00 Nws. 15.03 Drie-draai. 16.00 Nws. 16.03-18.00 Mix: rijp en groen op alle toeren. (17.00 Nws.). ERUSSEL 324 m (Nederlandse uitzending). 12.00 nws, meded. en SOS-bericht. 12.08 Muz.program. 12.55 Buitenl. persoverz. 13.00 Nws en schouw burgprogram. 13 20 Dansmuz. 1400 Nws. 14.03 Schoolradio. (15.00 Nws). 16.00 Nws en beursbericht. 16.05 Verzoekplatenprogram. 17.0< Nws en meded. 17.15 Voor oudere luisteraars. 17.55 Weegschaal. 18 00 Nws. 18.03 Verzoekplaten. 18.28 Paardesportbericht. 18.30 Verkeers- inform. 18.45 Sport. 18.55 Taalwen- ken. 19.00 Nws en actualit. 19 40 Intermezzo. 19.45 Voor de Midden stand. 19.55 Intermezzo. 20.00 Gram- mofoonplatenprogram. 22.00 Nws en De Zeven Kunsten. 22.20 Jazzplaten. 23.00 Nws 23.05 Stemmige muziek. 23.40-23.45 Nws. Woensdag 21 april HILVERSUM I 402 m en FM. NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 (S) Op het eerste ge hoor: klassieke muz. (gr.) (7.25 Ho ren en zien; 7.30 Nws. 7.50 Hier en Nu: Actualiteiten. TROS: 8.00 Nws. 8.11 Luister uit én thuis: verzoek platenprogram. voor de militairen. (8.30-8.32 Nws; 9.00-9.10 Gymnas tiek voor de huisvrouw). 9.35 Voor de kleuters. 9.50 Vier eeuwen muz.: componisten en hun werken toege licht 10.15 Voor de vrouw. 11.00 Nws. 11.03 Aktua-Magaz.: nws, nieuwtjes, reportages, commentaren en muz. 11.55 Meded. HILVERSUM II 298 m en FM. VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend gymnast. 7.20 (S) Dag woensdag: muz en inform, (plm. 7.33 Van de voorpagina.) VPRO: 7.54 Deze dag VARA: 8.00 Nws. 8.11 Aftualiteiten. 8.22 (S) Dag woensdag (vervolg). 8.00 VARA-weekblad voor de woensdagochtend, gevarieerd pro gram met om 9.35 Waterstand, om 9.40 Schoolrad; om 10.15 Koning klant; om ca 10.45 Voor de kleuters; om 11.00 Nws en om 11.03 Koffie pauze. HILVERSUM III 240 m en FM. AVRO: 9.00 Nws. 9.02 Van Meet af aan....: licht platenprogra. 10 00 Nws 10.03 Radiojournaal. 10.06 Ar- beidsvitam. populair verzoekplaten- program. (11.00 Nws.). ROME (AP) Paus Paulus heeft in een rede voor duizend Italiaanse muziekdeskundigen een richtlijn ge geven voor alle tilurgie muziek. Hij zei o.a. dat sommige muziek voor jongelui kan worden uitge voerd buiten de kerk als deze mu ziek ongeschikt wordt geacht „de tempel binnen te gaan". Aangeno men wordt, dat hij hiermee gedoeld heeft op vormen van beat-missen. JOHANNESBURG (KNP) Blanke en zwarte katholieke en pro testantse geestelijken hebben op een conferentie in Johannesburg gepleit voor een „zwarte theologie". Zij constateren, dat een groeiend aantal zwarte geestelijken zich afzet tegen het christendom, omda+ de interpretatie ervan in Zuid-Afrik» teveel een zaak der blanken is. 57-29. Aram, die al zijn aandacht bij de gewonde heeft, merkt niet eens dat het oude opperhoofd de hut verlaten heeft. Met een doek en een kóm drinkwater, die Agua naast de ingang van de hiut ontdekt, begint Aram de pijlwond van de jonge indiaan uit te wassen. De krijger vertrekt geen spier van zijn gezicht, ofschoon de behandeling niet zonder pijn moet zijn. Onafgebroken neemt hij Aram op en ondanks diens goede verzorging is de angst uit de ogen van de gewonde nog niet verdwe nen.... „Zeg, ik geloof niet, dat het verstandig is deze knaap langer on der onze hoede te nemen", zegt Tim, die met Presto voor de opening van de hut staat en naar buiten kijkt. „Die ouwe knaap ging meteen al nijdig weg, toen je hem binnen bracht, Aram.... En nu staan die wilden met z'n allen gewapend en wel te smoezen en naar deze hut te wijzen...". En als om het gevaar, dat Tim vermoedt, in te luiden, begint buiten plotseling een trommel te dreunen, dof... dreigend... 58-29. Met stijgende verontrusting slaat Tim bij de ingang van de hut de gedragingen van de indianen ga de. Op een open piek tussen de hutten wordt een hoge paal opge richt en dan beginnen de indianen een wilde dans rond de paal, zwaai end met knotsen en strijdbijlen. Op de rytmische, dreigende roffels der trommen klinkt een woest, schor gezang uit tientallen kelen... wilder en wilder wordt de dans... Het oude opperhoofd, die tijdens de dans roerloos als een standbeeld heeft zitten toekijken, heft zijn hand op en schreeuwt een bevel, wijzend naar de hut, waarin Aram en zijn vrienden zich met de gewonde krij ger der vijandelijke stam bevinden. De man, die het hertegewei als hoofdtooi draagt en die de krijgs dans heeft geleid, loopt langzaam op de hut toe... „Nu gaat het mis!", roept Tim benauwd naar binnen, „daar komt er een om ons te ha len!!". Ji

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 11