GEORGE SCOTT
WIL NIET IN
VLEESPARADE
Scheidende Broeksz:
VARA heeft systeem
van de toekomst
FIFAX
size
ARAM:
radio
televisie
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
DUITSLAND I
DUITSLAND II
FRANKRIJK (Rijssel)
BELGIë (Nederlands)
BELGIë (Frans)
Paus: geen beat-missen
voor
„zwarte" theologie
de nieuwe wereld
DINSDAG 20 APRIL 1971
9
GLENDA JACKSON
HOLLYWOOD heeft met de
gebruikelijke pracht en praal de
jaarlijkse filmprijzen, de Oscars,
uitgereikt.
De prijs voor de beste acteur
ging naar de Amerikaan George
C. Scott voor zijn rol in de film
„Patton". De jury stoorde zich
hierbij niet aan het feit, dat Scott
tevoren had verklaard dat hij een
eventuele onderscheiding niet zou
aanvaarden. Hij -was dan ook niet
bij de uitreiking aanwezig. Hij
bevond zich in New York waar
hij filmt.
Ook de winnares van de Oscar
voor de beste vrouwelijke hoofd
rol, de Engelse Glenda Jackson,
was niet tegenwoordig. Zij kreeg
de prijs voor haar spel in „Wo
men in Love", naar een roman van
D.H. Lawrence. Op het ogenblik
maakt zij een film op Cyprus.
De film „Patton" van Franklin
Schaffner wedd uitgeroepen tot
de beste film van het jaar. Niet
minder dan zeven Oscars werden
aan deze rolprent toegekend, o.m.
voor de regie, het beste scenario,
de beste acteur, de kwaliteit van
het geluid en de artistieke lei
ding. Tegen de verwachtingen in
ontving de populaire rolprent
Love Story" slechts één Oscar,
die voor de beste oorspronkelijke
muziek.
George C. Scott, wiens Oscar in
ontvangst werd genomen door
Frank Mc Carthy, de producent
van „Patton", heeft al eerder
GEORGE C. SCOTT
scherpe kritiek uitgeoefend op de,
jaarlijkse Oscar-uitreiking, die
hij kenschetste als een „twee uur
durende vleesparade".
In 1961 had hij laten weten,
geen Oscar voor de beste bijrol
te zullen aanvaarden voor zijn
optreden in „The Hustler", waar
voor hij toen was voorgedragen.
Hij ontving toen echter geen
Oscar, evenals twee jaar tevoren
zijn bijrol in „Anatomy of a
Murder" geen onderscheiding had
gekregen.
VARA-VOORZITTER BROEKSZ houdt er
mee op. Hij heeft het veertig jaar vol gehouden.
Met pleger. Met volharding. Met overtuiging
ook. Als hij vandaag voor de keuze stond op
nieuw een VARA op te richten zou hij het doen
en zich verwijtend afvragen of hij daar niet
veertig jaar te laat mee was.
Ik ben tienmaal meer overtuigd
van de juistheid van ons systeem dan
toen ik er in 1929 mee te maken
kreeg, zegt hij. We hebben het sys
teem van de toekomst. Kijk naar de
Verenigde Staten, waar culturele
omroepen worden opgericht, geba-
Weinig sterren kunnen zic\ er op beroemen zulke beroemde gasten te
ontvangen als Engelbert Humperdinck. U ziet in zijn show vanavond de
Amerikaanse komiek Jerry Lewis, Lulu, Ray Charles en Marilyn Michaels.
Regie: Ian Fordyce (Ned. I, 21.10).
seerd op vrijwillige krachten en bij
dragen. Kjjk trouwens naar talrijke
andere omroepsystemen. Ik heb de
hele wereld, wat dit betreft gezien en
bekeken, echt, wij hebben het sys
teem van de toekomst.
Een nationale omroep? Missehien
als socialisten die zouden mogen op
richten. Ik heb overigens in de om-
roepdemocratie net zoveel vertrou
wen als in de democratie zelf. Natuur
lijk is het niet altijd ideaal en kan het
wel beter. De drempel is bijvoorbeeld
te laag. We hebben de neiging de de
mocratie te vermoorden door steeds
opnieuw kleine splinterpartijtjes toe
te laten. De verbrokkeling is een es
sentieel gevaar. Alle reële stromin
gen moeten echter een kans krijgen.
„Is het nu echt nodig dat elke le
vensbeschouwing zijn eigen omroep
krijgt? Zo te zien maken de bestaan
de omroepen dezelfde programma's."
Neem de K.R.O. als katholieke om
roep. Hoezeer katholieken zich ook
afkeren van de K.V.P., hoe zij zich
politiek ook opsplitsen, de K.R.O. kan
blijven en verschuift of verschoof
van levensbeschouwelijke naar maat
schappij-beschouwelijke. De K.R.O.
is progressief en daarbij dicht bij de
VARA gekomen. Achter het Nieuws
en Brandpunt zijn dichter bij elkaar
gekomen.' Toch, het is duidelijk dat
de VARA opkomt voor de underdog.
Zij wil die beschermen en kijkt dan
naar programma's als de Ombudsman,
Koning Klant. Bovendien stellen on
ze mensen wel hoge eisen aan be
paalde series. De inhoud moet accep
tabel zijn. Het moet een democrati
sche geest ademen. Het is eigenlijk
hetzelfde als bij de program vergelij
king bij politieke partijen. Je ziet die
verschillen niet altijd zo duidelijk
meer. Je moet echter wel afvragen
wie die programma's uitvoeren. Vroe
ger was de VARA toch een echt so
cialistische omroep. Je ziet er zo wei
nig meer van. Horen trouwens ook
niet. Zeker, het beleiden van het so
cialisme, wat het is en wat hét wil
is verdwenen. Misschien een beetje
te veel. Misschien heeft het te veel
plaats gemaakt voor de actualiteit.
Vroeger ging het om de grondslagen
van het socialisme. Tegenwoordig om
de vraag: wat betekent het allemaal
in de actualiteit? Misschien moeten
we ons opnieuw beraden over die
vraag. Maar, dat betekent niet, dat er
niet iets is gebeurd. We hebben de
schotjesgeest afgebroken, hoeveel be
zwaren er ook waren. En dat gebeur
de niet eens met socialistische uitzen
dingen, maar met uitzendingen van
Annie M. G. Schmidt en Mies BouW'
man.
Hoe het staat met die verbreding
van de basis van de VARA?
Wel, het is niet zo, dat de VARA
iedereen naar binnen haalt. Iedereen,
die lid wil zijn van de VARA of een
functie binnen dat bestel vervult,
moet toch de statuten onderschrijven.
De VARA wil o.a. zie artikel 2
op democratische grondslag ingrij
pende hervormingen nastreven op
cultureel, economisch of sociaal ge
bied. En als men nu D'66, PSP of
PPR'er is, doet er niet zoveel toe, als
men maar VARA-lid is. Voor de PAR,
de programma adviesraad is het iets
anders. Henri Faas, PPR, leverde
geen moeilijkheid op. En nu komt
voorzitter Beekmans van D'66 de PAR
binnen. Het is een adviesorgaan van
de VARA en daarin kan men allerlei
mensen benoemen. Kortom, als we
de maatschappelijke veranderingen
goed zien, dan zijn we daarop voor
bereid en houden bovendien de richt
lijnen vast.
Zijn nogal wat leden van de Partij
van de Arbeid, het niet met u eens
inzake de regionale omroep?
Nee, dat klopt, maar dat ben ik in
bepaalde opzichten al niet met hen
sinds 1945, toen enkele leden van die
partij een nationale omroep wensten.
De regionale omroepen zijn uiteraard
mogelijk, als het Nederlandse volk
bereid is ervoor te betalen. Wanneer
die regionale omroep gaat functione
ren onder de NOS is de programma
tische onafhankelijkheid vergroot.
Het biedt een stuk neutraliteit met de
tendentie van het gemiddelde van de
streek. In de Zaanstreek zou dit ge
middelde anders liggen dan in het
noorden of in Twente. Hoe zou je het
eigenlijk anders willen?"
NOS
10.45 SCHOOLTELEVISIE
11.35 SLUITING
14.00 RUIMTELIJKE VORMEN.
NOT. Afl. 4.
14.25 SLUITING
NOS
18.35 (kleur) DE FABELTJES-
KRAN1
18.40 POLITIEKE UITZENDING
VVD
18.55 (kleur) JOURNAAL
AVRO
19.05 (kleur) DE SCHAT VAN HET
KASTEEL ZONDER NAAM
Deel 4. „Man in de landrover".
19.30 TOPPOP
20.00 (kleur) JOURNAAL NOS
20.21 PEYTON PLACE
21.10 (kleur) DE ENGELBERT
HUMPERDINCK-SHOW.
Met als gasten de Amerikaanse ko
miek Jerry Lewis, Lulu en Ray
Charles.
22.00 AVRO'S TELEVIZIER MAGA
ZINE
22.50 (kleur) JOURNAAL NOS
22.55 SLUITING
NOS
18.45 (kleur) DE FABELTJES
KRANT
18.55 (kleur) JOURNAAL
19.05 DEN HAAG VANDAAG
19.10 KUNSTSIGNALERING
KRO
19.30 LEVEN IN HET KLOOS
TER
20.00 (kleur) JOURNAAL NOS
20.21 (kleur) ANDY WILLIAMS
SHOW
21.11 BRANDPUNT SPECIAL
2L50 (kleur) PAUL VLAANDE-
REN
22.46 POLITIEKE UITZENDING
DS'70
22.56 (kleur) JOURNAAL NOS
23.01 (kleur) EN FRANCAIS. TE-
LEAC
Les 14.
23.31 SLUITING
20.00 (kleur) JOURNAAL EN
WEERBERICHT
20.15 (kleur) WAT BEN IK?
Vrolijk beroepen raden met Robert
Lembke.
21.00 (kleur) MATH1AS
(ADVERTENTIE)
AFVOER VERSTOPT?
de drogist heeft t!
KNE1SSL
Spel van Martin Sperr en Reinhard
Hauff
22.35 (kleur) JOURNAAL, KOM-
MENTAAR EN WEERBERICHT
22.50 SLUITING
19.45 (kleur) HEUTE
20.15 (kleur) DE SPORTSPIEGEL
Berichten, dokumentaires en kom
men taren
21.00 (kleur) DEPARTMENT S
21.50 (kleur) GESPREK MET DE
KIJKER
22.05 (kleur) IMPULSE
Politiek programma
22.35 (kleur) JOURNAAL WEER
BERICHT EN KOMMENTAAR
22.50 CARRIèRE IN HET ONDER-
LAND
Reportage over suksesvolle buiten
landers in Duitsland
23.30 SLUITING
12.30 MIDI-MAGAZINE
13.00 JOURNAAL
13.20 BERICHTEN
13.43-13.46 BEURSBERICHTEN
14.05-15.22 EN 16.30 SCHOOLTELE
VISIE
18.30 NIEUWS
18.35 VIVRE AU PRéSENT
18.55 VOOR DE KLEUTERS
19.00 REGIONAAL JOURNAAL
19.20 MEDEDELINGEN EN WEER
BERICHTEN
19.25 RIEN QUE LA VéRITè
19.40 MEDEDELINGEN
19.45 JOURNAAL
20.10 MEDEDELINGEN
20.15 UN SO» CHEZ NORRIS
Feuilleton van René Roulet
20.30 DAKTAR1
21.20 LES éTOILES DE LA CHAN
SON
Programma met sterren van het
lied, gepresenteerd door Guy Lux.
22.20 EUREKA
India 71 (deel 2).
23.10-23.25 JOURNAAL
17.00 SCHOOLTELEVISIE
18.00 (kleur) DE FABELTJES
KRANT
18.05 (kleur) SKIPPY
JeugdfeuUleton. „Het maanmannet
je".
18.30 TIENERKLANKEN
Luister naar de film: De laatste
vallei.
19.05 ALLEDAG
19.35 NEDERLANDSE TAALWEN-
KEN EN ZOEKLICHT
19.43 MEDEDELINGEN
10.45 JOURNAAL
20.10 WACHTWOORD
Quizprogramma o.l.v. Nand Baert.
20.40 (kleur) HOUDINI
Speelfilm (1953) van George Mars
hall. Met Tony Curtis en Janet
Leigh.
22.25 GASTPROGRAMMA
22.55 JOURNAAL
14.00
17.35
17.40
18.10
Voor
18.25
18.55
1900
ANS
DA
19 30
DA
19.40
19.45
20.10
-15.30 SCHOOLTELEVISIE
NIEUWS IN HET KORT
SCHOOLTELEVISIE
TV CLUB JUNIOR
de kleuters
AFFICHES
BéBé ANTOINE
(kleur) ADIEU MES QUINZE
TENTOONSTELLINGSAGEN -
WEEKBERICHT
JOURNAAL
DOUBLES-M1XTES.
(ADVERTENTIE)
extra
grote inhoud
zwart/grijze bus:
normale versteviging
groen/grijze bus:
extra versteviging
let op de roos
Dinsdag 20 april
HILVERSUM 1402 m en FM.
KRO: 12.00 (S) Van twaalf tot
twee: gevarieerd program. (12.00
Wij van het land: 12.26 Meded. t.b.v.
land-,en tuinbouw; 12.30 Nws; 12.41
Actualit 13.00-13.05 R aden maar....)
14.05 Schoolradio. 14.30 (S) Interlo
kaal: muz. middag-magaz. 16.00-
16.02 Nws). Overheidsvoorl: 17.00
Sociale- en Arbeidswetgev. in de
Ned, Antillen. Raymund Debrot is
in gesprek met mr. W.J. Knoppel.
KRO: 7.10 Voor de kinderen 17.15
Kinderzangfestival 1971. 17.45 Hail:
leugdprogram. Verkiezingsuitzen
ding: 18.19 Uitzending van demokra-
ten 2000 KRO: 18.30 Nws. 18.41
Actualit. 19.00 (S) Licht ensemble
met zangsol. 19.45 Evangelie zonder
masker, lezing. 20.00 Dinsdagavond
theater I: Antigone, opera van Tom-
maso Traetta (opn.), 20.55 Klave
cimbel-recital: klass. muz. 21.15
Dinsdagavondtheater II: De koning
sterft, hoorspel. 22.25 Overweging
22.30 Nws. 22.40 Den Haag vandaag.
22.50 Kontekst: magaz. waarin op de
dingen wordt doorgepraat. 23.15 (S)
Sticker: licht platenprgTam. 23.55-
24.00 Nws.
HILVERSUM H 298 m en FM.
12.00 Overheidsvoorlichting: Uit
zend. voor de landb. 12.40 Knipper
licht: radioverkeersmagaz. 13.00
Nws. 13.11 Radiojourn. NOS: 13.H0
Den Haag vandaag. 13.35 Spiegel
van België muz en nws van onze
zuiderburen 14.05 Jazz uit het histo
risch archief. 14.30 (S) Radiophil-
harmonisch orkest: mod. muz. 15.00
Van ta-ta tot totale taal: een rubriek
over het leven in de taal. AVRO:
15.10 Muziekmiddag, waarin om:
15.10 (S) De wereld van de opera:
beschouwingen over opera's aan de
hand van nieuw verschenen gram
mofoonplaten: om 16.00 Nws; om
16.30 Toonaangevende figuren uit
onze muziekwereld, gesprek; om
16.35 (S) Kerkorgelconc; om 17.02
(S) Dameskoor met pianobegel.
17.30 Toppers van toen (gr.) 17.55
Meded 18.00 Nws. 18.11 Radiojourn.
18.25 (S) Licht orkest. 18.45 Paris
vous parle. 18.50 Amateurs musice
ren: stedelijk Muziekcorps Sneek.
19.20 Uitz. van D'66. 19.30 Nws.
19.35 Vanavond; gevar. progra. 22 30
Nws 22.38 Meded 22.43 Radiojo-.n-n
NOS: 22.55 (S) Zin-tuig nr 39:
kunstuitingen buiten Nederlandse
taalgebied. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM Hl 240 m en FM.
13.00 Nws. 13.03 De Eddy Becker
Show. (14.00 Nws). 15.00 Nws. 15.03
Drie-draai. 16.00 Nws. 16.03-18.00
Mix: rijp en groen op alle toeren.
(17.00 Nws.).
ERUSSEL 324 m (Nederlandse
uitzending).
12.00 nws, meded. en SOS-bericht.
12.08 Muz.program. 12.55 Buitenl.
persoverz. 13.00 Nws en schouw
burgprogram. 13 20 Dansmuz. 1400
Nws. 14.03 Schoolradio. (15.00
Nws). 16.00 Nws en beursbericht.
16.05 Verzoekplatenprogram. 17.0<
Nws en meded. 17.15 Voor oudere
luisteraars. 17.55 Weegschaal. 18 00
Nws. 18.03 Verzoekplaten. 18.28
Paardesportbericht. 18.30 Verkeers-
inform. 18.45 Sport. 18.55 Taalwen-
ken. 19.00 Nws en actualit. 19 40
Intermezzo. 19.45 Voor de Midden
stand. 19.55 Intermezzo. 20.00 Gram-
mofoonplatenprogram. 22.00 Nws en
De Zeven Kunsten. 22.20 Jazzplaten.
23.00 Nws 23.05 Stemmige muziek.
23.40-23.45 Nws.
Woensdag 21 april
HILVERSUM I 402 m en FM.
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord. 7.16 (S) Op het eerste ge
hoor: klassieke muz. (gr.) (7.25 Ho
ren en zien; 7.30 Nws. 7.50 Hier en
Nu: Actualiteiten. TROS: 8.00 Nws.
8.11 Luister uit én thuis: verzoek
platenprogram. voor de militairen.
(8.30-8.32 Nws; 9.00-9.10 Gymnas
tiek voor de huisvrouw). 9.35 Voor
de kleuters. 9.50 Vier eeuwen muz.:
componisten en hun werken toege
licht 10.15 Voor de vrouw. 11.00
Nws. 11.03 Aktua-Magaz.: nws,
nieuwtjes, reportages, commentaren
en muz. 11.55 Meded.
HILVERSUM II 298 m en FM.
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend
gymnast. 7.20 (S) Dag woensdag:
muz en inform, (plm. 7.33 Van de
voorpagina.) VPRO: 7.54 Deze dag
VARA: 8.00 Nws. 8.11 Aftualiteiten.
8.22 (S) Dag woensdag (vervolg).
8.00 VARA-weekblad voor de
woensdagochtend, gevarieerd pro
gram met om 9.35 Waterstand, om
9.40 Schoolrad; om 10.15 Koning
klant; om ca 10.45 Voor de kleuters;
om 11.00 Nws en om 11.03 Koffie
pauze.
HILVERSUM III 240 m en FM.
AVRO: 9.00 Nws. 9.02 Van Meet
af aan....: licht platenprogra. 10 00
Nws 10.03 Radiojournaal. 10.06 Ar-
beidsvitam. populair verzoekplaten-
program. (11.00 Nws.).
ROME (AP) Paus Paulus heeft
in een rede voor duizend Italiaanse
muziekdeskundigen een richtlijn ge
geven voor alle tilurgie muziek.
Hij zei o.a. dat sommige muziek
voor jongelui kan worden uitge
voerd buiten de kerk als deze mu
ziek ongeschikt wordt geacht „de
tempel binnen te gaan". Aangeno
men wordt, dat hij hiermee gedoeld
heeft op vormen van beat-missen.
JOHANNESBURG (KNP)
Blanke en zwarte katholieke en pro
testantse geestelijken hebben op een
conferentie in Johannesburg gepleit
voor een „zwarte theologie".
Zij constateren, dat een groeiend
aantal zwarte geestelijken zich afzet
tegen het christendom, omda+ de
interpretatie ervan in Zuid-Afrik»
teveel een zaak der blanken is.
57-29. Aram, die al zijn aandacht
bij de gewonde heeft, merkt niet
eens dat het oude opperhoofd de hut
verlaten heeft. Met een doek en een
kóm drinkwater, die Agua naast de
ingang van de hiut ontdekt, begint
Aram de pijlwond van de jonge
indiaan uit te wassen. De krijger
vertrekt geen spier van zijn gezicht,
ofschoon de behandeling niet zonder
pijn moet zijn. Onafgebroken neemt
hij Aram op en ondanks diens goede
verzorging is de angst uit de ogen
van de gewonde nog niet verdwe
nen.... „Zeg, ik geloof niet, dat het
verstandig is deze knaap langer on
der onze hoede te nemen", zegt Tim,
die met Presto voor de opening van
de hut staat en naar buiten kijkt.
„Die ouwe knaap ging meteen al
nijdig weg, toen je hem binnen
bracht, Aram.... En nu staan die
wilden met z'n allen gewapend en
wel te smoezen en naar deze hut te
wijzen...". En als om het gevaar, dat
Tim vermoedt, in te luiden, begint
buiten plotseling een trommel te
dreunen, dof... dreigend...
58-29. Met stijgende verontrusting
slaat Tim bij de ingang van de hut
de gedragingen van de indianen ga
de. Op een open piek tussen de
hutten wordt een hoge paal opge
richt en dan beginnen de indianen
een wilde dans rond de paal, zwaai
end met knotsen en strijdbijlen. Op
de rytmische, dreigende roffels der
trommen klinkt een woest, schor
gezang uit tientallen kelen... wilder
en wilder wordt de dans... Het oude
opperhoofd, die tijdens de dans
roerloos als een standbeeld heeft
zitten toekijken, heft zijn hand op
en schreeuwt een bevel, wijzend
naar de hut, waarin Aram en zijn
vrienden zich met de gewonde krij
ger der vijandelijke stam bevinden.
De man, die het hertegewei als
hoofdtooi draagt en die de krijgs
dans heeft geleid, loopt langzaam op
de hut toe... „Nu gaat het mis!",
roept Tim benauwd naar binnen,
„daar komt er een om ons te ha
len!!".
Ji