ALETTA JACOBS Dolle Mina van het eerste uur fijn samen fietsen Dóe haar een genoegen- steek'n Derk de Vries op! Bemm DERK DE VRIES hoera hoera voor Remia! - WJ Ik heb al lang gezien, dat beter niet bestaat, duurder dus niet hoeft. Eéns? JNiet-Nederlanders in samenleving belicht binnenland buitenland Ongelijk Hoger peil r WOONTEXTIEL LD GORDIJNSTOFFEN en TAPIJTEN Uw woninginrichter staat er voor in! ALLOCHTONEN IN NEDERLAND VERSTOPPING? CARTERS perfekt tot de laatste trek papier oor uw pen Medisch comité Ned.-Vietnam Schmelzer-Godwaldt DONDERDAG 15 APRIL 1971 "Pen vrouw is ook maar een mens. Behalve een enkele cy nische heer zal niemand dat nog willen ontkennen. Toch bestaan er nog mensen, die „typisch mannelijke" en „typi sch vrouwelijke" eigenschappen onderscheiden. En nog steeds trekken er vrouwen en steeds meer mannen ten strij de tegen de vooroordelen van die mensen. Toch staat de vrouw anno 1971 een stuk sterker dan haar sexegenote van zo'n honderd jaar geleden. De moderne vrouw heeft in ieder geval de mogelijkheid mee te beslissen over het wel en wee in de wereldze heeft bijvoorbeeld stemrecht en het recht om net als de man een universitaire op leiding te volgenhet zijn rechten die in de wet zijn vastgelegd. Ze zijn er niet zomaar gekomen. Enkele vrouwen hebben er - omstreeks de eeuwwisseling - keihard voor moeten vechten. Een van die vrouwen was Aletta Jacobs, die honderd jaar geleden, op 20 april 1871 als eerste vrouwelijke studente werd toege laten tot de universiteit van Groningen. Ze werd op 9 februari 1854 in Sappemeer geboren als achtste in een rij van (later) elf kinderen. Ze kon goed leren en haar vader zorgde ervoor dat ze op de hbs werd geplaatst. Maar Aletta wilde nog meer: haar grote ideaal was zelf dokter worden. Tijdens haar hbs-tijd maakte ze kennis met het werk van de Engelse econoom John Stuart Mill. Als enig middel voor de arbeiders om een groter aandeel in de welvaart te krijgen, zag hij geboortebeperking. Ook schreef hij over de positie van de vrouwen. In 1969 verscheen de Ne derlandse vertaling van zijn boek: „Over de onderwerping van de vrouw". Zijn werk had grote in vloed op de vrouwenbewegingen in West-Europa. En waarschijnlijk hebben zijn boeken ook op Aletta diepe indruk g emaakt. Maar voor een universitaire stu die had ze de toestemming van de minister nodig. Gelukkig had ze veel steun aan haar vader. Hij schreef minister Thorbecke zelf aan en Aletta verkreeg inderdaad toestemming, als was het voorlopig voor de tijd van een jaar. In het voorjaar van 1872 kreeg ze verlof haar studie te voltooien. Het be richt stond in een brief met een rouwrand. Minister Thorbecke had de toestemming op zijn sterfbed gegeven. In 1878 deed Aletta Ja cobs artsexamen: het jaar daarop promoveerde ze. Ze was nog helemaal niet van plan een praktijk te beginnen. Eerst wilde ze nog wat van de wereld zien. Ze maakte een studie reis naar Londen, die ze onderbrak om in Amsterdam een medisch congres hij te wonen. Vele vrou wen kwamen haar opzoeken en wonnen haar advies in over kin derverzorging. Ze gin-g niet meer terug naar Londen. Nog hetzelfde jaar, 1879, begon ze een praktijk in Amsterdam. Haar mannelijke collega's konden de sohok nauwe lijks verwerken. Ze verzochten haar zich uitsluitend te beperken tot verloskundige hulp en haar ho norarium moest ze maar een flink stuk lager dan dat van de heren doktoren stellen. Aletta trok zich - uiterlijk al thans - niets van de aanvallen aan. Indaohtig de leus: Voorkomen is beter dan genezen, ook al ben je dan dokter, trok ze de Jordaan en andere volksbuurten in om de vrouwen voor te lichten over kin derverzorging en hygiëne. Boven dien maakte ze propaganda voor anti-conceptionele middelen, lijn recht tegen de opvattingen in van geneesheren en predikanten van die tijd (en van heel veel later). Tegelijkertijd trok ze zich het on recht dat de arbeiders en vooral de vrouwen werd aangedaan zeer aan. Slechts een handjevol rijken kon invloed uitoefenen op het bestuur: vrouwen gingen in het geiheel niet naar de stembus. In 1883 liet Aletta Jacobs zich op de kiezersLijst plaatsen van de gemeente Amsterdam. Waarom ook niet. Er stond in de wet nergens zwart op wit dat een vrouw niet mocht stemmen; integendeel, ieder Nederlands onderdaan boven een bepaald inkomen mocht gebruik maken van het stemrecht. Toch nam de Amsterdamse raad haar verzoek niet serieus. Kennelijk deelden de raadsleden de opvat ting: „Uit een rib gemaakt en dan wat te zeggen hebben? Nooit". Het Algemeen Handelsblad uit die da gen schreef naar aanleiding van haar verzoek aan de raad: „Mejuf frouw Jacobs heeft de letter van de wet voor zich, niet de geest van de wet. Er is voor vrouwen een zo ruime werkkring weggelegd - ook in het edele en zelfopofferende vak, waaraan mejuffrouw Jacobs zich heeft gewijd, dat het waarlijk niet nodig is, dat de vrouw zicb met politiek inlaat". Maar Aletta liet zich wel in met politiek en ze besloot de zaak tot voor de Hoge Raad uit te vechten. Het college stelde haar in het on gelijk: „Onder Nederlands onder daan moest alleen de man worden verstaan, anders zou het wel an ders vermeld staan". In 1887 kreeg een groter aantal Nederlanders kiesrecht, maar in de nieuwe wet werd wel uitdrukke lijk vermeld dat de eer slechts aan mannen was voorbehouden. Deze maatregel werd een groot aantal vrouwen in Nederland te gortig en mede onder invloed van buiten landse initiatieven ontstond ook hier een massale vrouwenbewe ging- Ondertussen ging Aletta door met haar praktijk. In 1894 ontving ze een brief van winkeliersters in Amsterdam. Deze vrouwen moes ten vaak van 's-morgens acht tot Aletta Jacobs (links) met een van haar patiënten. Foto uit 1S82. 's-aivonds elf uur staande hun werk doen. Als gevolg daarvan kregen ze allerlei klachten over hun gezondheid. De bazen weiger den in de winkels bankjes neer te zetten. Aletta Jacobs richtte toen in verscheidene bladen een oproep tot het winkelende publiek om winkels te boycotten, waarin der gelijke toestanden voorkwamen. De winkeliers waren zeer verbol gen, maar de publieke belangstel ling van het probleem was gewekt en her en der werden vrouwenco- mité's opgericht. Een wettelijke regeling bleef echter uit. to« 1902. Aletta Jacobs raakte er hoe lan ger hoe meer van overtuigd dat er een partij moest komen die zelf de rechten van de vrouw ging verde digen. In 1902 volgde ze Annette Versluys op als presidente van do Vereeniging voor Vrouwenkies recht. Ze deed in die functie her haaldelijk een beroep op de vrou wen die nog steeds afzijdig ble ven; ze had veel contact met soort gelijke verenigingen in het buiten land en verder schreef ze een aan tal boeken, o.a. Uit het leven van werkende vrouwen en, samen met haar man, C.V. Gerritsen: Brieven uit en over Amerika. C.V. Gerritsen was, net als Alet ta, een zeer zelfstandige persoon lijkheid. In de politiek stelde hij zich op als radicaal liberaal. Bei den zagen in het huwelijk de ach terstelling van de vrouw bevestigd. Eerst na lang wikken en wegen besloten ze te trouwen. Hierbij hadden ze alleen het belang van hun kind op het oog, dat, als ze niet trouwden, met de vinger zou worden nagewezen. In 1913 besloot het parlement het kiesrecht uit te breiden tot alle Nederlandse gezinshoofden. Vrou wen werden opnieuw nadrukkelijk uitgesloten. Gesteund door succes sen van vrouwenbewegingen in het buitenland (Finland en Denemar ken) organiseerde de Vereeniging voor Vrouwenkiesrecht een pro testvergadering. Er waren affiches, waarop een vrouwelijke dokter stond afgebeeld met de tekst: De dokter mag niet stemmen; haar koetsier wel. De opkomst was massaal en Aletta Jacobs hield een felle rede. In de troonrede van dat jaar stond dat een commissie het kiesrecht zou herzien. In 1915 kondigde de regering Cort-van der Linden aan dat vrou wen passief kiesrecht kregen: voortaan zouden dus vrouwen zit ting kunnen nemen in bestuurscol leges. Wat Aletta gevreesd had, gebeurde. Er was geen sprake van één vrouwenpartij. De diverse par tijen namen zelf vrouwen op de kieslijsten op. Aletta Jacobs was zeer teleurgesteld. „Vrouwen op partijlijsten", schreef ze, „zullen eerder partijgangsters zijn dan vechtsters voor de belangen van de vrouw". En: „Wij vrouwen zullen zelfs al vóór de verkiezingen el kaar moeten bestrijden". Toch liet ze zich zelf op de lijst plaatsen van de Vrijzinnig Democraten. Ze kreeg de meeste voorkeurstemmen bij de verkiezingen in juli 1918: het waren er 1919: te weinig om in de kamer te komen. Wel in de kamer kwam een vrouw van de SDAP-lijst: Suze Groeneweg. „La ten we hopen", schreef Aletta Ja cobs, „dat zij voor de belangen van het algemeen kiesrecht opkomt". Lang behoefden de Nederlandse vrouw-en daar niet meer op te wachten. Toen de eerste wereld oorlog afliep, voleden de Neder landse parlementariërs zich ge noodzaakt democratische maatrege len te nemen, evenals de regerin gen in andere Westeuropese lan den. Mr. H.P. Marchan-t diende het z.g. voorstel Wet Jacobs in, dat onmiddellijk werd aangenomen. Het woord „mannelijk" werd uit de kieswet geschrapt. Het doel was bereikt, hoewel pas in .1922 het algemeen kiesrecht officiëel id de grondwet w-erd geregeld Aletta Jacobs trok zich terug uit het openbare leven en schreef haar Herinneringen, waarin ze naast haar ervaringen het doel van al haar activiteiten omschreef: „Het hoge doel der vrouwenbe weging is om in de vrouw de mens tot volle ontwikkeling te doen ko men en daarvoor is onontbeerlijk opleiding tot zelfstandigheid. Want eerst wanneer de vrouw als zelf standig individu optreedt, kan zij doordrongen worden van het besef, dat zij niet alleen haar waarde ontleent aan haar geslachtsorganen of haar voortplantingsvermogen, doch dat ook zij de maatschappij kan en moet dienen ten einde het mensdom op te voeren tot een hoger peil van ontwikkeling". Op 10 augustus 1929 overleed ze in Baarn. ELS SMIT (ADVERTENTIE) DE IRAAKSE minister van -voor lichting is naar Lissabon vertrokken voor besprekingen met de Gulbenki- an stichting. Onderwerp van ge sprek is de restauratie van de han gende tuinen van Babylon. ADVERTENTIES) 6,15 In de serie "Ontdek Nederland op de fiets" kunt u kiezen uit 67 fijne fietstochten, de vrijheid in. Stuur 30 ct. aan postzegels in een gesloten, als brief gefrankeerde envelop aan: "stichting: fiets!", postbus 7120 Amsterdam, en u ontvangt een lijst van alie beschikbare fietsroutes thuis. Wél duidelijk uw naam en adres vermelden. En dan: fijn samen fietsen! DEN HAAG (ANP). "Allochto nen in Nederland" is de titel van een boek, dat over enkele weken bij de staatsuitgeverij zal verschijnen. Het hoek, dat is geschreven in op dracht van het ministerie van C.R.M., bevat een aantal beschou wingen over Indische Nederlanders, Ambonezen, Surinamers, Antillia- nen, buitenlandse werknemers, Chi nezen, vluchtelingen en buitenlandse studenten. De samenstelster van dit boek, mevrouw dr. H. Verwey-Jonker en enige van haar medewerkers hebben: op een persconferentie een toelich ting gegeven op de inhoud. In haar inleiding stelde mevrouw Verwey- Jonker, dat er tegen het woord "al lochtonen" nogal wat weerstand is geweest, onder andere in de Tweede Kamer, ma-ar zij achtte het gebruik van woorden als "immigranten" en "vreemdelingen" onjuist. "De groot- ADVERTENTIES Wellicht is uw galtoevoer onvol doende. - en die is onontbeerlijk voor een goede spijsvertering en het regelmatig functioneren van uw ingewanden. Te weinig gal brengt de werking ervan in de war. U gaat zich loom en onprettig voelen en wordt daardoor humeurig. Doe de kuur met zachte Carters Pilletjes. Zij wekken de gal op en zorgen voor een goede toevoer ervan in de dar men. U voelt zich dan weer prettig, opgelucht en in een beter humeur. PILLETJES Import Benelux: N.V. Ode! Company Amsterdam ste groep, de Indische Nederlan ders", zo zei ze, "beschouwen zich beslist niet als vreemdelingen". Dr Verwey-Jonker wees erop, dat het probleem van de allochtonen geen Nederlands maar een Europees vraagstuk is. "Een duidelijk pro bleem vormen in Nederland de Am bonezen en de buitenlandse werkne mers", zo meende zij; "Deze groe pen zijn sociaal kwetsbaar en wij mogen van deze groepen ook geen snelle assimilatie verwachten. Pas de tweede generatie zal zich minder gefrustreerd en minder bijzonder voelen". In het slothoofdstuk van het boek trekt dr. Verwey-Jonker enkele con clusies. Zij stelt allereerst, dat "er weinig sociaal-wetenschappelijk on derzoek naar de integratie- en assi milatieprocessen bij allochtone be volkingsgroepen in Nederland verricht. In enkele geVallen heeft de overheid een onderzoek gestimu leerd - zoals bij de buitenlandse arbeidskrachten - maar dan wel met het oog op de praktische beleidspro blemen". Zij betreurt het ook, dat "een deel van het beschikbaar basis- materieel over de Indische Neder landers niet is geanalyseerd en toe gankelijk gemaakt". Zij concludeert echter toch, dat "de collectieve inte gratie van de Indische Nederlanders inmiddels een feit is geworden" „Heel andere staat het met de tweede groep van allochtonen, die uit Indonesië afkomstig is. Hier is geen sprake van een collectieve in tegratie. Zij spreken thuis geen Ne derlands en oo-k hun kerkelijk en verenigingsleven speelt zich af bui ten de Nederlandse sfeer. De Ambo nezen zullen als aparte groep voor lopig blijven bestaan". Senorita APOLLO 20 cent Brieven «oor deze rubriek moeten met vol ledige naam en adres worden ondertekend. Bij publicatie zullen deze verrfield worden. Slechts bij hoge uitzondering zal van deze rege! wor den afgeweken. Naam en adres zijn dan bij de redactie bekend. Publicatie van brieven (verkort of onverkort) betekent niet dat de redactie het in alle gevallen eens is me* houd, c.q. strekking. In verscheidene delen van Zee land is reeds enige tijd een inzame lingsactie gaande voor o.a. Vietnam. In het kader van deze actie worden artsen benaderd met het verzoek proefmonsters af te staan aan het Medisch Comité Nederland-Vietnam, een artsencomité. Deze monsters worden uiter aard geselecteerd gestuurd naar het Noordvietnamese rode kruis, en naar medische diensten van de be vrijdingsbewegingen van Zuid-Viet nam, Laos en Cambodja. Het afhalen van deze monsters geschiedt om be grijpelijke redenen door mensen, werkzaam in de medische sector: verpleegsters, verplegers, apothekers assistenten, artsen, medische stu denten, etc. In Zeeland leverde deze inzamelingsactie reeds voor ver scheidene duizend enguldens aan art senmonsters op. Gezien de huidige situatie de hervatte bombardementen op Noord- Vietnam, de zgn. verzadigingsbom- bardementen op Zuid—Vietnam, La os en Cambodja, de natuurrampen in het noorden van Z. Vietnam eind vorig jaar is rechtstreekse hulp aan de medische organisatie van de bevolking meer nodig dan ooit. Wij rekenen op de - humane traditie van de arts. De Franse „Conseil Oecumenique des Eglises" (Oecumenische Raad van Kerken) heeft onlangs f 200.000 beschikbaar gesteld aan het Franse Medische Comité voor hulp aan bo vengenoemde organisaties. Het Medisch Comité Nederland- Vietnam richt zich tot allen die verontrust zijn over de escalatie van de oorlog in Indochine, om door stor ting op postgiro 1090400 t.n.v. de penningmeester MCNV te Amster dam, meer medische steun mogelijk te maken, middelburg mevr. C. Villerius (verpleegster) mevr. F. Westerweel (verpleegster) E. Zandee (anaesthesist) In alle ernst zou ik de kiezer willen aanraden de eerste pagina van het dagblad De Stem van woensdag !4 april 1971 te lezen, om te vernemen wat de fractievoorzitter van de KVP, drs. Schmelzer en de burgemeester van Roosendaal, God- waldt, hebben gezegd. Mijn conclu sie: Waar haalt Schmelzer het lef vandaan om de kiezer zo een rad voor de ogen te draaien? BREDA E. Wijne (ADVERTENTIE) Voor je romige frites-saus. Tóe maar! Méér frites-saus op onze bruin gebakken lijfjes. Méér, méér. Oei, wat is die frites-saus vers. Oei, wat worden we lekker gemaakt. 't Kan niet op, uit zo'n Kilo emmertje van Remia. FRITES-SAUS tijdelijk 30 cent voordeel h

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 15