lemene hulp jor kijkers :t problemen 'LKkö)\W ieodorakis componeert minder kijk naar ICONOSTASE idat het mtact met Grieken rloren 'gaan is radio televisie ARAM de nieuwe wereld Rook en nevel DINSI 6 APRIL 1971 iNGENDE FRISDRANKFLESSEN, bejaardentehuizen die niet al functioneerden zoals ervan verwacht werd; problemen die an de orde zouden zijn gekomen als een van de omroepzuilen ombudsman in dienst zou hebben, Marcel van Dam. Maar ombudsman kan niet alle problemen aan. Een constante van brieven en telefoontjes, alle met een probleem, kolkt op oep af. En niet alleen de omroep met een „praatpaal". Elke die maar een sociaal probleem durft aansnijden, krijgt een van andermans zorgen te verwerken. Er is echter geen omroep Laat is om zoveel sneeuwruimers in het veld te brengen, dat in; effectief behandeld wordt. Hoogstens een enkele Sint- ishond met een vaatje cognac of spuitwater, dit afhankelijk nmroep. pn gaat zeer binnenkort een nen. Ons staat zoals gemeld hting van een „tele-hulp- le wachten, een service voor len luisteraars die zich tot of radio wenden met „pro waarmee deze media geen (ten. De dienst zal veelal als liair tussen radio en televi- |e bestaande hulpverlenings- in Nederland optreden. I voorlopig nog een experi- pt wordt uitgevoerd door de raad voor maatschappelijk en de nationale federatie geestelijke volksgezond- kijkersproblemen varië- |n „waar vind ik een pro- pcaat" tot ernstige crises de „tele-hulpdienst", die een al krijgen in Het Gooi, zo- Jgelijk aandacht worden be- wil de nationale raad on- in, waarom zovelen zich lie- Izoveel gemakkelijker tot de leenden met hun problemen, |e professionele bureaus. wil de nationale raad on- Fn, waarom zovelen zich lie- Izoveel gemakkelijker tot de media wenden met hun problemen dan tot de professionele bureaus. Men start, gezien het experimen tele karakter en de beperkte finan ciële mogelijkheden, vrij klein, er zullen twee maatschappelijk wer kers worden aangetrokken en een psycholoog met een „flexibele, crea tieve inbreng" en teams van des kundigen.. Daarnaast administratieve krachten vanwege de zeer omvang rijke correspondentie. Van het ministerie van CRM wordt een belangrijke subsidie ver wacht. Voor het resterende bedrag zal men aankloppen bij het Konin gin Juliana Fonds en het Nationale Fonds voor Geestelijke Volkssge- zondheid. Op het ogenblik wordt vanuit de Nationale Raad voor Maatschappe lijk Welzijn een adviesgroep ge vormd met zowel mensen uit de hulpverleners-, onderzoekers-, als kranten-, tijdschriften- en RTV-we reld. In ieder geval zal er worden samengewerkt met de stichting Cor relatie en het radiopastoraat van ds. Klamer, terwijl er ook zeker contac ten met de telefonische hulpdiensten voor Geestelijke Volksgezondheid De „tele-hulpdienst" zal onafhan kelijk van welke omroep ook wer ken. Met een van de „werkers van het eerste uur", Jos Vrijburg, ver bonden aan de Nationale Federatie zijn we eens nagegaan hoe het zit met deze nieuwe servicedienst voor luisteraars en kijkers. Is het nu uiteindelijk de bedoeling dat de op te richten telehulpdienst ook een eigen programma gaat krij gen met een eigen ombudsman? „Nee, de toevallige combinatie met de ombudsman van de VARA is dat hij het eerste initiatief heeft genomen. En het verschijnsel dat er opvang odig is voor allerlei pro gramma's is opvallend. We. zouden dus vanuit die tele-hulpdienst voor ieder van die programma's contrac ten kunnen afsluiten waarbij je overeenkomt voor welk deel van de opvang nodig is voor allerlei pro- Maar het is niet de bedoeling een eigen programma te gaan maken. Een omstreden punt is. natuurlijk in hoeverre je invloed kunt uitoefe nen op het programma op grond van je opvangactiviteit. Voorlopig moe ten we het er maar op houden dat zowel de programma's als ook de opvang autonoom zijn en dat we maar fris en vrolijk, als het aan de Griekse componist Mikis odorakis, die thans met zijn i in een groot appartement in Parijse Quartier Latin woont, rijft steeds minder muziek. |ijn reden: „Voor mijn muziek |en er twee hoofdpersonen ik- en iiet Griekse volk. Nu ik I van huis ben, is een daarvan gevallen. Dat maakt het com- |eren voor mij erg moeilijk. |chouw mij als een musicus op naar een gehoor". |e componist heeft een boek ïhreven, een werk in twee en dat „De Schuld" gaat heten Idat in de herfst uitkomt. Hij [hans druk bezig met het cor- pren en hier en daar bijwer- i van de drukproeven, be gezondheid van Theodora- I die zeer slecht was toen hij [13 april van verleden jaar zijn theid herkreeg, is thans uitste- |d. eldgebrejt heeft hij niet, de Laity's van films s „Zorba" J „Z", waarvoor hjj de muziek [ft geschreven, blijven binnen- nen. Hij heeft ook de filmmuziek gecomponeerd voor „Trojaanse Vrouwen" met Katharine Hep burn en Vanessa Redgrave, en voor een Joegoslavische "ilm over partizanen. Hij gaat ook werken aan de muziek voor een Franse film over gevangenkampen om streeks het einde van de vorige eeuwwisseling, waarvan de titel gaat luiden „Birifoi". Het grootste deel van zijn tijd besteedt hij evenwel aan „de problemen van het verzet" en de actie tegen het kolonelsregime in zijn vaderland. Indertijd heeft men hem be trekkingen aangeboden op Ame rikaanse universiteiten, maar de regering van dat land staat hem net toe te komen. i „Vreemd eigenlijk", zegt hij, „Het grootste slachtoffer van de ze tijd is het Amerikaanse volk. want alles wat wordt misdreven in de wereld wordt in zijn naam gedaan". Hij ziet het regime in Grieken land als iets dat voorlopig zal blijven, „tenzij er een radikale verandering komt in de status quo, zoals een algemene ontspan ning in de wereld. Dat zou het einde betekenen van de kolo nels". De huidige toestand kan wel tien jaar duren in Griekenland, vindt hij, waar de regering poli tieke rechten aan het volk heeft ontnomen, maar aan ie andere kant hard werkt aan het verbete ren van de economische en maat schappelijke toestand. „Er komt veel investeringsgeld binnen in Griekenland. En daar om nemen de mensen het.. Dat kan duren totdat er een hevig economisch probleem ontstaat of een grote verandering in de in ternationale toestand. Dan kun je een grote verrassing verwach ten". orde komt met elkaar botsen". U stelt zich dus voor: alle zuilen blijven hun eigen programma uit stralen maar de reacties op die pro gramma's worden niet meer naar de omroepen gestuurd maar naar deze tele-hulpdienst? „Ja, maar dat valt dan ook weer te splitsen. De omroepen zijn na tuurlijk ontzettend nieuwsgierig naar hun opvang, vooral waar het gaat over het beleid, hetzij in posi tieve, hetzij in negatieve zin. Wat de omroepen op het moment niet aankunnen en ik dacht volgens de omroepwet ook niet aan hoeven kunnen is psychische en maat schappelijke problemen, waar ze geen administratief apparaat voor hebben". Het is eigenlijk de modernste vorm van pastoraat? „Er zit iets in, ja, het is eigenlijk voor de mensen die afvallen, voor de mensen die je niet kunt berei ken. Mij boeit het niet in die mate, tenzij de research er zo goed uit zou komen, dat ik er persoonlijk gewel dig naar trek Ik vind het erg nodig dat het gebeurt. Maar het ;3 voor mij niet veel meer dan uitbreiding van wat we al doen. Ik zou het wel interessant vinden als je van hieruit iets te weten zou komen over voorlichting en zo. Zo ver ik er nu tegenaan kijk, zie ik dat er niet inzitten". Zit het gevaar er niet in dat deze tele-hulpdienst een kapstok gaat worden waaraan de omroepen hun problemen gaan ophangen? „Ja, dat zou zeker kunnen, maar aan de andere kant denk ik dat, net zo goed als een krant service meent te bewijzen via ingezonden brieven, ook de omroepen die serviceverle ning over zullen moeten laten aan de tel-e-hulpdienst". ZONDER dat er zoiets als een Bul gaarse filmweek gehouden wordt is er vanavond opnieuw een film uit dit Sovjetland, dat toch niet bekend is door een uitstekende speelfilmtra ditie, te zien. (Gisteren werd door de NCRV „De koning en de gene raal" uitgezonden). Vanavond een uit 1965 stammende rolprent op de Vlaamse televisie. „Iconostase" is een merkwaardige Bulgaarse film, gedraaid door twee jonge cineasten, Todor Dinov en Christo Christov. Het Scenario is gebaseerde op de roman De ijzeren kandelaar, een deel van historische trilogie van Dimitri Talev, één van de grote hedendaagse Bulgaarse schrijvers. De kwaliteiten van de roman zijn bewaard gebleven in de film: het typische en hier weinig bekende (Bulgaarse) nationale ka rakter, de grote beeldenrijkdom en de geslaagde expressie van de cen trale idee die het conflict tussen verleden en toekomst, tussen jong en oud, tussen vrijheid en verdruk king omvat. Dit thema hebben de cineasten gestalte gegeven tegen de achter grond van een episode uit de vrij heidsstrijd van de Bulgaren, zich afspelend rqnd de eeuwwisseling. NEDERLAND I: NOS. 18.35 DE FABELTJESKRANT (Kleur). 18.40 VERKIEZINGSUITZENDING PPR. 18.55 JOURNAAL (kleur) AVRO. 19.05 DE SCHAT VAN HET KAS TEEL ZONDER NAAAM. Deel 2, Een document en een raad- 19.30 TOPPOP. Optreden van de groepen die de afgelopen week de grootste sprong op de hitparade hebben gemaakt. 20.00 JOURNAAL (Kleur) NOS. 20.21 PEYTON PLACE. 21.1o PARIJSE VOORJAARSMO DESHOW 1971 (Kleur). 21.55 AVRO's TELEVIZIER MAGA ZINE. Tweede jaargang nummer 30. 22.45 JOURNAAL (Kleur) NOS. 22.50 SLUITING. NEDERLAND II: NOS. 18.45 DE FABELTJESKRANT (Kleur). 18.55 JOURNAAL (Kleur; 19.05 DEN HAAG VANDAAG 19.10 KUNSTSIGNALERING. KRO. 19.30 LEVEN IN HET KLOOS TER. Afl. 2 „Mijn broeders hoeder". 20.00 JOURNAAL NOS (Kleur). 20.21 ANDY WILLIAMS-SHOW (Kleur). Gasten vanavond Jonathan Winters, Phyllis Diller en Ray Stevens. 21.10 BRANDPUNT SPECIAL. 21.46 PAUL VLAANDEREN (Kleur). Afl. 12. Moord in München 22.36 VERKIEZINGSUITZENDING LIJST VAN VELSEN. 22.46 JOURNAAL NOS (Kleur). 22.51 EN FRANCAIS TELEAC Les 13. 23.21 SLUITING. DUITSLAND I: 20.00 (Kleur) JOURNAAL EN WEERBERICHT. 20.15 (Kleur) ALLES OF NIETS. 21.00 (Kleur) TRISTANA. Spaanse speelfilm uit 1970 van Luis Bunuel, die ook de regie heeft. 22.40 (Kleur) JOURNAAL, KOM- MENTAAR EN WEERBERICHT. 23.00 (Kleur) REBELLIF TEGEN DE MAATSCHAPPIJ. Diskussie over de film „Tristam" en Luis Bunuel. 23.25 SLUITING. DUITSLAND II: 19.45 (Kleur) HEUTE. 20.15 (Kleur) DE SPORTSPIE- GEL. Berichten, dokumentaires en kom- mentaren. In dit sportmagazine o.a. een reportage over de werkzaamhe den van ongeveer 300 man, d zich bezighouden met de voorbereidingen voor de Twintigste Olympiade, die in 1972 in München wordt gehou den. 21.00 (Kleur) DEPARTEMENT S. Afl: „Grote vis-kleime vis". Een be langrijke agent van Interpol, die zich ophield in het Verre Oosten wordt dood aangetroffen. Oorzaak is waarschijnlijk moord. De medewer kers van Departement S krijgen op dracht de zaak te ontrafelen. Ste wart Sullivan, agent van Departe ment S kent het slachtoffer persoon lijk en daarom krijgt Jason King van zijn chef opdracht zich met de zaak bezig te houden. 21.50 (Kleur) „ZUSTERS, TREKT OP TEN STRIJDE". Reportage van Ingeborg Wurster over een vrouwenorganisatie in Amerika. 22.35 JOURNAAL, WEERBERICHT EN KOMMENTAAR. 22.50 (Kleur) NACHTSTUDIO. In dit filmmagazine wordt een film van Pete Ariel vertoond, waarin een 51-jarige vrouw haar levensgeschie denis vertelt. 23.50 SLUITING. FRANKRIJK (Rijssel): 12.30 MIDI-MAGAZINE. 13.00 JOURNAAL. 13.20 TéLé-VILLAGES. 13.43-13.46 BEURSBERICHTEN. 15.45 UITZENDING VOOR DE JEUGD. 18.30 NIEUWS. 18.35 VIVRE AU PRESENT 18.55 VOOR DE KLEUTERS. 19.20 MEDEDELINGEN EN WEER BERICHT 19.25 RIEN QUA LA VERITE. spelpro-gramma 19.40 MEDEDELINGEN. 19.45 JOURNAAL. 20.1o MEDEDELINGEN. 20.15 UN SOIR CHEZ NORRIS (11). Feuilleton van René Roulet. 20.30 DAKTARI tv-serie 21.30 LES éTOILES DE LA CHAN- 22*20 MEDECINE ET JEUNESSE DELINQUANTE. 23.20-23.35 JOURNAAL. BELGIë (Nederlands): 16.00 DIE RAKETE VON BINSEL- BERG. 16.20 HET MOLLETJE EN DE TRANSISTOR. 16.30-17.00 HET VERBORGEN LE VEN DER VOSSEN. Het resultaat van een zes jaar lan ge observatie van het leven van de vossen. 18.00 (Kleur) DE FABELTJES KRANT. 18.05 (Kleur) SKIPPY (1). Feuillleton voor de jeugd „The Rust- Iers". 18.30 BOEMERANG '71. 18.35 ISRAELITISCH-GODSDIEN- STIGE UITZENDING. 19.05 DE TOEKOMST VAN ONS VERLEDEN. 19.35 TAALWENKEN EN KULTU- REEL NIEUWS. 19.43 MEDEDELINGEN. 19.45 JOURNAAL. 20.10 WACHTWOORD. Quiz o.l.v. Pand Baert. 20.40 ICONOSTASE. Bulgaarse speelfilm uit 1965 van Todor Dinov en Christo Christov, naar de roman De ijzeren kandelaar, van Dimitri Talev. 22.10 GASTPROGRAMMMA. 22.40 NIEUWS. BELGIë (Frans): 17.15 NIEUWS IN HET KORT. 17.20 TV CLUB JUNIOR. Voor de kleuters. 17.35 (Kleur) SEBASTIEN PARMI LES HOMMES. Filmfeuilleton voor de jeugd 18.25 AFFICHES. Gesprekken met mensen uit de gro te en de kleine kunst. 18.55 PIROULI. (Kleur) Programma voor de kleutert. 19.00 UN SOIR CHEZ NORRIS. Tv-serie. 19.30 TENTOONSTELLINGSAGEN DA. 19.40 WEERBERICHT. 19.45 JOURNAAL. 20.10 NASSER EN SUEZ- 1956. Uitzending van Philippe Dasnoy. 21.10 SUIKERZIEKTE. Uitzending van Yves Coeckelen- bergh. 21.50 LES MYSTIQUES AUX U. S.A. Dinsdag 6 april' HILVERSUM I 402 M EN FM KRO :M2.00 Meditatie. 12.05 (S) Van twaalf tot twee gevarieerd program ma. (12.22 Wij vam het land; 12.26 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00-13.05 Raden maar). 14.05 School radio. 14.30 (S) Interlokaal: muzi kaal middagmagazine. (16.00 - 16.02 Nieuws). Overheidsvoorlichting 17.00 Economisch perspectief in de Nederlandse Antillen. Raymundo De- brot is in gesprek met de heer L. Cap- riles. KRO 17.10 Voor de kinderen. 17.15 Kinderzanigfestival 1971. 17.45 HaiJeugdprogramma. Verkiezings uitzending: 18.19 Uitzending van de Volkspartij voor Vrijheid en Demo cratie. KRO18.30 Nieuws. 18.41 Actualiteiten. 19.00 (S) Licht ensem ble met solisten. 19.45 Evangelie zon der masker, lezing. 20.00 Dinsdag avondtheater Die Alpenhütte, opera van Konradin Kreutzer (opn.). 21.00 Klassieke muziek (gr.). 21.15 Dins dagavondtheater Rook en nevel, hoorspel. 22.25 Overweging. 22.30 Nieuws. 22.40 Den Haag vandaag. 22.50 Kontekstmagazine waarin op de dingen wordt doorgepraat. 23.15 (S) Sticker licht platenprogramma 23.55 - 24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 M EN FM (11.55 Beursberichten). Overheids voorlichting 12.30 Uitzending voor land- en tuinbouw. AVRO12.40 Knipperlichtwekelijks radiover- keersmagazine. 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal. NOS 13.30 Den Haag vandaag. 13.35 Spiegel van België muziek en nieuws van onze zuider buren. 14.05 Jazz uit het historisch archief. 14.30 (S) Radio Kamerorkest en solisten klassieke muziek (opn.). 15.00 Van ta-ta tot totale taalrubriek over het leven in de taal. AVRO 15.10 Middagmuziek, waarin (S) De wereld van de operabeschouwin gen over opera's aan de hand van nieuw verschenen grammofoonplaten; 16.00 Nieuws; 16.03 Toonaangevende figuren uit onze muziekwereld, ge sprek; 16.35 (S) Kerkorgelconcert; 16.58 Het Nederlands Kerkmuziek- ensembie en een blokfluiteriseihbïe klassieke en moderne muziek. 17.30 Toppers van toen (gr.). 17.55 Mede delingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Radio journaal. 18.25 (S) Marinierskapel van de Koninklijke Marine. 18.55 Paris vous parle. 19.00 Jeugd en ritme Verkiezingsuitzending 19.20 Uitzen ding van DS '70. AVRO 19.30 Nws. 19.35 Vanavond gevarieerd pro gramma. 22.30 Nieuws. 22.38 Mede delingen. 22.43 Radiojocrnaal. NOS 22.55 (S) Zin-Tuig nr. 38 kunstui tingen buiten het Nederlands taalge bied. 23.55 - 24.00 Nieuws. HILVERSUM III 240 M EN FM 13.00 Nieuws. 13.03 De Eddy Becker Show. (14.00 Nieuws) 15.00 Nieuws. 15.03 Drie-draai. 16.00 Nieuws. 16.03- 18.00 MixRijp en Groen op alle toeren. (17.00 Nieuws)). BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nieuws, mededelingen en SOS- berichten. 12.08 Tuinbouwkroniek. 12.15 Muziekprogramma. 12.55 Bui tenlands persoverzicht. 13.00 Nieuws en schouwburgprogramma's. 14.03 Ge varieerd programma. (15.00 en 16.00 Nieuws). 17.0 Nieuws en mededelin gen. 17.15 Voor oudere luisteraars. 17.55 Weegschaal. 18.00 Nieuws. 18.03 Verzoekplaten voor soldaten. 18.28 Paardesportberichten 18.30 Verkeers- wenken. 18.45 Sport. 18.55 Taalwenken 19.00 Nieuws en actualiteiten. 19.40 Intermezzo. 19.45 Syndicale kroniek. 19.55 Lichte muziek. 20.00 Grammo- foonplatenprogramma. 22.00 Nieuws en De zeven kunsten. 22.20 Jazzplaten. 23.00 Nieuws. 23.05 Kamermuziek. 23.40 - 2.345 Nieuws Woensdag 7 april HILVERSUM I 402 M EN FM NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het le vend woord. 7.16 (S) Op het eerste gehoor: oude en moderne muziek (gr). 7.25 Horen en zien; 7.30 Nieuws; 7.32-7.50 Hier en Nu: actualiteiten-, TROS: 8.00 Jïieuws. 8.11 Luister uit.., én thuis: verzqékplatenprogramma voor de militairen. 8.30-8.32 Nieuws; 9.00-9.10 (s) Gymnastiek voor de huisvrouw. 9.35 Voor de kleuters.9.50 Vier eeuwen muziek: componisten en hun werken toegelicht. 10.15 Voor de vrouw. 11.00 Nieuws. 11.03 Aktua- Magazine: nieuws, nieuwtjes, repor tages, commentaren en muziek. 11.55 Mededelingen. HILVERSUM U 298 M EN FM VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym nastiek. 7.20 (S) Dag woensdag mu ziek en informatie. 7.33-7.38 Van de voorpagina. VPRO: 7.54 Deze dag, VARA: 8.00 Nieuws. 8.11 Actualitei ten. 8.22 (s) Dag woensdag (verv.) 9.00 Waterstanden; 10.15 Koning Klant; 10.45 Voor de kleuters; 11.00 Nieuws en om 11.03 Koffiepauze HILVERSUM III 240 M EN FM AVRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Van meet af aan...: platenpro.gr. 10.00 Nieuws, 10.03 Radiojournaal. 10.06 Arbeids vitaminen: Populair verzoekplaten- programma. 11.00 Nieuws. (ADVERTENTIE) Sinds 1947 Voor tijdelijke kantoorkrachten BREDA - Joris Helleputtestraat 15 Tel. 01600-48516 35-29. „Jij bent dus de man, die Jim Tailor doodde snauwt Aram, terwijl hij Blacks arm in een ijzeren greep houdt. Ook de anderen zijn op gesprongen, Webster met het zwaard in de vuist, Agua met een pistool, dat hij snel uit zijn gordel getrokken heeft; Black zwijgt en kijkt doods bleek van de een naar de ander. „Hjj heeft niet te bekennen, die snede op zijn laars bewijst wel dat hij de da der is," zegt Webster kalm. „Geef mij dat pistool maar, Agua, dan houd ik hem daarmee in bedwang, terwijl jullie de anderen waarschuwen." Maar nauwelijks heeft Agua zijn pis tool aan Webster overhandigd, of cbeze doet snel een stap terug. „Dat is de fout van je leven, Agua," grijnst hij, terwijl hij het pistool op het ver blufte groepje mannen richt. „Ik was namelijk de tweede man, die je die nacht van Tailor's dood over het dek zag vluchtenen als Black zou hangen, dan was ik er ook bij Black, bind die drie de handen stevig op de rugZo zijn plotseling de rollen omgedraaid en even later zit ten Aram, Agua en Tim Tyler tegen een paar bomen, stevig vastgebonden met het koord van Websters boog 36-29 Terwijl Black hem met het koord van Websters boog stevig de haniden om een boomstam boeit, braakt Tim Tyler een stortvloed van verwensingen uit. „Ik zou maar niet zo hard schreeuwen, Tim", grijnst Webster spottend. „Wie weet wat voor wilde dieren en mensen in dit land wonen... Ze konden wel eens op dat fraaie stemgeluid afko men, maat... Black en ik zullen ten minste maar snel naar kapitein Ca bot gaan om te vertellen, dat jullie door een stel inboorlingen gedood zijn,... misschien is dat dan al waar ook! Kom mee Black!" Tim Tyler blijft schreeuwen en dreigen tot de twee booswichten al lang in hrt kreupelhout verdwenen zjjn. Tevergeefs probeert het drie tal zich van hun boeien te bevrijden. Aram begint de touwen langs de stam te schuren. Urenlang rukt hij het koord heen en weer, tot het touw lijkt te branden in zijn schrij nende polsen. Maar eindelijk scheu ren de touwvezels los en even later snellen de drie mannen in de val lende schemering naar de kust. IN het tweede gedeelte van het Dinsdagavondtheater van de KRO- radio wordt vanavond het spel „Rook en nevel" uitgezonden, dat werd geschreven door Danilo Kis en vertaald door Gerard v. Kalmthout. In dit spel laat de auteur drie personen aan het woord, die ieder voor zich gelijk menen te hebben bij zeer verschillende lezing van daden, die zij dertig jaar geleden hebben verricht. Zij houden hard nekkig aan hun eigen standpunt vast, omdat anders die daden in een kwalijk daglicht zouden komen te staan. Het was toen de tijd van de Tweede Wereldoorlog met zijn be zetting, jodenvervolging en krijgsge vangenkampen. Zijn jeugdherinneringen echter wel zo betrouwbaar, dat je op grond daarvan iemand van misdadigheid kan beschuldigen? Dat is de kern van het spel. De auteur geeft in de titel van zijn spel al het antwoord: herinneringen zijn rook, nevel, niets. De drie figuren die in het spel „Rook en nevel" herinneringen op halen, worden gespeeld door Frans Somers, Ne] Snel en Guus Verstrae- te, in de regie van Leon Povel. (Hilv. I, 21.15)

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 13