lemene hulp
jor kijkers
:t problemen
'LKkö)\W
ieodorakis componeert minder
kijk naar
ICONOSTASE
idat het
mtact met
Grieken
rloren
'gaan is
radio
televisie
ARAM
de nieuwe wereld
Rook en nevel
DINSI
6 APRIL 1971
iNGENDE FRISDRANKFLESSEN, bejaardentehuizen die niet
al functioneerden zoals ervan verwacht werd; problemen die
an de orde zouden zijn gekomen als een van de omroepzuilen
ombudsman in dienst zou hebben, Marcel van Dam. Maar
ombudsman kan niet alle problemen aan. Een constante
van brieven en telefoontjes, alle met een probleem, kolkt op
oep af. En niet alleen de omroep met een „praatpaal". Elke
die maar een sociaal probleem durft aansnijden, krijgt een
van andermans zorgen te verwerken. Er is echter geen omroep
Laat is om zoveel sneeuwruimers in het veld te brengen, dat
in; effectief behandeld wordt. Hoogstens een enkele Sint-
ishond met een vaatje cognac of spuitwater, dit afhankelijk
nmroep.
pn gaat zeer binnenkort een
nen. Ons staat zoals gemeld
hting van een „tele-hulp-
le wachten, een service voor
len luisteraars die zich tot
of radio wenden met „pro
waarmee deze media geen
(ten. De dienst zal veelal als
liair tussen radio en televi-
|e bestaande hulpverlenings-
in Nederland optreden.
I voorlopig nog een experi-
pt wordt uitgevoerd door de
raad voor maatschappelijk
en de nationale federatie
geestelijke volksgezond-
kijkersproblemen varië-
|n „waar vind ik een pro-
pcaat" tot ernstige crises
de „tele-hulpdienst", die een
al krijgen in Het Gooi, zo-
Jgelijk aandacht worden be-
wil de nationale raad on-
in, waarom zovelen zich lie-
Izoveel gemakkelijker tot de
leenden met hun problemen,
|e professionele bureaus.
wil de nationale raad on-
Fn, waarom zovelen zich lie-
Izoveel gemakkelijker tot de
media wenden met hun problemen
dan tot de professionele bureaus.
Men start, gezien het experimen
tele karakter en de beperkte finan
ciële mogelijkheden, vrij klein, er
zullen twee maatschappelijk wer
kers worden aangetrokken en een
psycholoog met een „flexibele, crea
tieve inbreng" en teams van des
kundigen.. Daarnaast administratieve
krachten vanwege de zeer omvang
rijke correspondentie.
Van het ministerie van CRM
wordt een belangrijke subsidie ver
wacht. Voor het resterende bedrag
zal men aankloppen bij het Konin
gin Juliana Fonds en het Nationale
Fonds voor Geestelijke Volkssge-
zondheid.
Op het ogenblik wordt vanuit de
Nationale Raad voor Maatschappe
lijk Welzijn een adviesgroep ge
vormd met zowel mensen uit de
hulpverleners-, onderzoekers-, als
kranten-, tijdschriften- en RTV-we
reld. In ieder geval zal er worden
samengewerkt met de stichting Cor
relatie en het radiopastoraat van ds.
Klamer, terwijl er ook zeker contac
ten met de telefonische hulpdiensten
voor Geestelijke Volksgezondheid
De „tele-hulpdienst" zal onafhan
kelijk van welke omroep ook wer
ken. Met een van de „werkers van
het eerste uur", Jos Vrijburg, ver
bonden aan de Nationale Federatie
zijn we eens nagegaan hoe het zit
met deze nieuwe servicedienst voor
luisteraars en kijkers.
Is het nu uiteindelijk de bedoeling
dat de op te richten telehulpdienst
ook een eigen programma gaat krij
gen met een eigen ombudsman?
„Nee, de toevallige combinatie
met de ombudsman van de VARA is
dat hij het eerste initiatief heeft
genomen. En het verschijnsel dat er
opvang odig is voor allerlei pro
gramma's is opvallend. We. zouden
dus vanuit die tele-hulpdienst voor
ieder van die programma's contrac
ten kunnen afsluiten waarbij je
overeenkomt voor welk deel van de
opvang nodig is voor allerlei pro-
Maar het is niet de bedoeling een
eigen programma te gaan maken.
Een omstreden punt is. natuurlijk
in hoeverre je invloed kunt uitoefe
nen op het programma op grond van
je opvangactiviteit. Voorlopig moe
ten we het er maar op houden dat
zowel de programma's als ook de
opvang autonoom zijn en dat we
maar fris en vrolijk, als het aan de
Griekse componist Mikis
odorakis, die thans met zijn
i in een groot appartement in
Parijse Quartier Latin woont,
rijft steeds minder muziek.
|ijn reden: „Voor mijn muziek
|en er twee hoofdpersonen ik-
en iiet Griekse volk. Nu ik
I van huis ben, is een daarvan
gevallen. Dat maakt het com-
|eren voor mij erg moeilijk.
|chouw mij als een musicus op
naar een gehoor".
|e componist heeft een boek
ïhreven, een werk in twee
en dat „De Schuld" gaat heten
Idat in de herfst uitkomt. Hij
[hans druk bezig met het cor-
pren en hier en daar bijwer-
i van de drukproeven,
be gezondheid van Theodora-
I die zeer slecht was toen hij
[13 april van verleden jaar zijn
theid herkreeg, is thans uitste-
|d.
eldgebrejt heeft hij niet, de
Laity's van films s „Zorba"
J „Z", waarvoor hjj de muziek
[ft geschreven, blijven binnen-
nen.
Hij heeft ook de filmmuziek
gecomponeerd voor „Trojaanse
Vrouwen" met Katharine Hep
burn en Vanessa Redgrave, en
voor een Joegoslavische "ilm over
partizanen. Hij gaat ook werken
aan de muziek voor een Franse
film over gevangenkampen om
streeks het einde van de vorige
eeuwwisseling, waarvan de titel
gaat luiden „Birifoi".
Het grootste deel van zijn tijd
besteedt hij evenwel aan „de
problemen van het verzet" en de
actie tegen het kolonelsregime in
zijn vaderland.
Indertijd heeft men hem be
trekkingen aangeboden op Ame
rikaanse universiteiten, maar de
regering van dat land staat hem
net toe te komen. i
„Vreemd eigenlijk", zegt hij,
„Het grootste slachtoffer van de
ze tijd is het Amerikaanse volk.
want alles wat wordt misdreven
in de wereld wordt in zijn naam
gedaan".
Hij ziet het regime in Grieken
land als iets dat voorlopig zal
blijven, „tenzij er een radikale
verandering komt in de status
quo, zoals een algemene ontspan
ning in de wereld. Dat zou het
einde betekenen van de kolo
nels".
De huidige toestand kan wel
tien jaar duren in Griekenland,
vindt hij, waar de regering poli
tieke rechten aan het volk heeft
ontnomen, maar aan ie andere
kant hard werkt aan het verbete
ren van de economische en maat
schappelijke toestand.
„Er komt veel investeringsgeld
binnen in Griekenland. En daar
om nemen de mensen het.. Dat
kan duren totdat er een hevig
economisch probleem ontstaat of
een grote verandering in de in
ternationale toestand. Dan kun je
een grote verrassing verwach
ten".
orde komt met elkaar botsen".
U stelt zich dus voor: alle zuilen
blijven hun eigen programma uit
stralen maar de reacties op die pro
gramma's worden niet meer naar de
omroepen gestuurd maar naar deze
tele-hulpdienst?
„Ja, maar dat valt dan ook weer
te splitsen. De omroepen zijn na
tuurlijk ontzettend nieuwsgierig
naar hun opvang, vooral waar het
gaat over het beleid, hetzij in posi
tieve, hetzij in negatieve zin. Wat
de omroepen op het moment niet
aankunnen en ik dacht volgens
de omroepwet ook niet aan hoeven
kunnen is psychische en maat
schappelijke problemen, waar ze
geen administratief apparaat voor
hebben".
Het is eigenlijk de modernste
vorm van pastoraat?
„Er zit iets in, ja, het is eigenlijk
voor de mensen die afvallen, voor
de mensen die je niet kunt berei
ken. Mij boeit het niet in die mate,
tenzij de research er zo goed uit zou
komen, dat ik er persoonlijk gewel
dig naar trek Ik vind het erg nodig
dat het gebeurt. Maar het ;3 voor
mij niet veel meer dan uitbreiding
van wat we al doen.
Ik zou het wel interessant vinden
als je van hieruit iets te weten zou
komen over voorlichting en zo. Zo
ver ik er nu tegenaan kijk, zie ik
dat er niet inzitten".
Zit het gevaar er niet in dat deze
tele-hulpdienst een kapstok gaat
worden waaraan de omroepen hun
problemen gaan ophangen?
„Ja, dat zou zeker kunnen, maar
aan de andere kant denk ik dat, net
zo goed als een krant service meent
te bewijzen via ingezonden brieven,
ook de omroepen die serviceverle
ning over zullen moeten laten aan
de tel-e-hulpdienst".
ZONDER dat er zoiets als een Bul
gaarse filmweek gehouden wordt is
er vanavond opnieuw een film uit
dit Sovjetland, dat toch niet bekend
is door een uitstekende speelfilmtra
ditie, te zien. (Gisteren werd door
de NCRV „De koning en de gene
raal" uitgezonden). Vanavond een
uit 1965 stammende rolprent op de
Vlaamse televisie.
„Iconostase" is een merkwaardige
Bulgaarse film, gedraaid door twee
jonge cineasten, Todor Dinov en
Christo Christov. Het Scenario is
gebaseerde op de roman De ijzeren
kandelaar, een deel van historische
trilogie van Dimitri Talev, één van
de grote hedendaagse Bulgaarse
schrijvers. De kwaliteiten van de
roman zijn bewaard gebleven in de
film: het typische en hier weinig
bekende (Bulgaarse) nationale ka
rakter, de grote beeldenrijkdom en
de geslaagde expressie van de cen
trale idee die het conflict tussen
verleden en toekomst, tussen jong
en oud, tussen vrijheid en verdruk
king omvat.
Dit thema hebben de cineasten
gestalte gegeven tegen de achter
grond van een episode uit de vrij
heidsstrijd van de Bulgaren, zich
afspelend rqnd de eeuwwisseling.
NEDERLAND I:
NOS.
18.35 DE FABELTJESKRANT
(Kleur).
18.40 VERKIEZINGSUITZENDING
PPR.
18.55 JOURNAAL (kleur)
AVRO.
19.05 DE SCHAT VAN HET KAS
TEEL ZONDER NAAAM.
Deel 2, Een document en een raad-
19.30 TOPPOP.
Optreden van de groepen die de
afgelopen week de grootste sprong
op de hitparade hebben gemaakt.
20.00 JOURNAAL (Kleur) NOS.
20.21 PEYTON PLACE.
21.1o PARIJSE VOORJAARSMO
DESHOW 1971 (Kleur).
21.55 AVRO's TELEVIZIER MAGA
ZINE.
Tweede jaargang nummer 30.
22.45 JOURNAAL (Kleur) NOS.
22.50 SLUITING.
NEDERLAND II:
NOS.
18.45 DE FABELTJESKRANT
(Kleur).
18.55 JOURNAAL (Kleur;
19.05 DEN HAAG VANDAAG
19.10 KUNSTSIGNALERING.
KRO.
19.30 LEVEN IN HET KLOOS
TER.
Afl. 2 „Mijn broeders hoeder".
20.00 JOURNAAL NOS (Kleur).
20.21 ANDY WILLIAMS-SHOW
(Kleur).
Gasten vanavond Jonathan Winters,
Phyllis Diller en Ray Stevens.
21.10 BRANDPUNT SPECIAL.
21.46 PAUL VLAANDEREN
(Kleur).
Afl. 12. Moord in München
22.36 VERKIEZINGSUITZENDING
LIJST VAN VELSEN.
22.46 JOURNAAL NOS (Kleur).
22.51 EN FRANCAIS TELEAC
Les 13.
23.21 SLUITING.
DUITSLAND I:
20.00 (Kleur) JOURNAAL EN
WEERBERICHT.
20.15 (Kleur) ALLES OF NIETS.
21.00 (Kleur) TRISTANA.
Spaanse speelfilm uit 1970 van Luis
Bunuel, die ook de regie heeft.
22.40 (Kleur) JOURNAAL, KOM-
MENTAAR EN WEERBERICHT.
23.00 (Kleur) REBELLIF TEGEN
DE MAATSCHAPPIJ.
Diskussie over de film „Tristam" en
Luis Bunuel.
23.25 SLUITING.
DUITSLAND II:
19.45 (Kleur) HEUTE.
20.15 (Kleur) DE SPORTSPIE-
GEL.
Berichten, dokumentaires en kom-
mentaren. In dit sportmagazine o.a.
een reportage over de werkzaamhe
den van ongeveer 300 man, d zich
bezighouden met de voorbereidingen
voor de Twintigste Olympiade, die
in 1972 in München wordt gehou
den.
21.00 (Kleur) DEPARTEMENT S.
Afl: „Grote vis-kleime vis". Een be
langrijke agent van Interpol, die
zich ophield in het Verre Oosten
wordt dood aangetroffen. Oorzaak is
waarschijnlijk moord. De medewer
kers van Departement S krijgen op
dracht de zaak te ontrafelen. Ste
wart Sullivan, agent van Departe
ment S kent het slachtoffer persoon
lijk en daarom krijgt Jason King
van zijn chef opdracht zich met de
zaak bezig te houden.
21.50 (Kleur) „ZUSTERS, TREKT
OP TEN STRIJDE".
Reportage van Ingeborg Wurster
over een vrouwenorganisatie in
Amerika.
22.35 JOURNAAL, WEERBERICHT
EN KOMMENTAAR.
22.50 (Kleur) NACHTSTUDIO.
In dit filmmagazine wordt een film
van Pete Ariel vertoond, waarin een
51-jarige vrouw haar levensgeschie
denis vertelt.
23.50 SLUITING.
FRANKRIJK (Rijssel):
12.30 MIDI-MAGAZINE.
13.00 JOURNAAL.
13.20 TéLé-VILLAGES.
13.43-13.46 BEURSBERICHTEN.
15.45 UITZENDING VOOR DE
JEUGD.
18.30 NIEUWS.
18.35 VIVRE AU PRESENT
18.55 VOOR DE KLEUTERS.
19.20 MEDEDELINGEN EN WEER
BERICHT
19.25 RIEN QUA LA VERITE.
spelpro-gramma
19.40 MEDEDELINGEN.
19.45 JOURNAAL.
20.1o MEDEDELINGEN.
20.15 UN SOIR CHEZ NORRIS
(11).
Feuilleton van René Roulet.
20.30 DAKTARI
tv-serie
21.30 LES éTOILES DE LA CHAN-
22*20 MEDECINE ET JEUNESSE
DELINQUANTE.
23.20-23.35 JOURNAAL.
BELGIë (Nederlands):
16.00 DIE RAKETE VON BINSEL-
BERG.
16.20 HET MOLLETJE EN DE
TRANSISTOR.
16.30-17.00 HET VERBORGEN LE
VEN DER VOSSEN.
Het resultaat van een zes jaar lan
ge observatie van het leven van de
vossen.
18.00 (Kleur) DE FABELTJES
KRANT.
18.05 (Kleur) SKIPPY (1).
Feuillleton voor de jeugd „The Rust-
Iers".
18.30 BOEMERANG '71.
18.35 ISRAELITISCH-GODSDIEN-
STIGE UITZENDING.
19.05 DE TOEKOMST VAN ONS
VERLEDEN.
19.35 TAALWENKEN EN KULTU-
REEL NIEUWS.
19.43 MEDEDELINGEN.
19.45 JOURNAAL.
20.10 WACHTWOORD.
Quiz o.l.v. Pand Baert.
20.40 ICONOSTASE.
Bulgaarse speelfilm uit 1965 van
Todor Dinov en Christo Christov,
naar de roman De ijzeren kandelaar,
van Dimitri Talev.
22.10 GASTPROGRAMMMA.
22.40 NIEUWS.
BELGIë (Frans):
17.15 NIEUWS IN HET KORT.
17.20 TV CLUB JUNIOR.
Voor de kleuters.
17.35 (Kleur) SEBASTIEN PARMI
LES HOMMES.
Filmfeuilleton voor de jeugd
18.25 AFFICHES.
Gesprekken met mensen uit de gro
te en de kleine kunst.
18.55 PIROULI.
(Kleur)
Programma voor de kleutert.
19.00 UN SOIR CHEZ NORRIS.
Tv-serie.
19.30 TENTOONSTELLINGSAGEN
DA.
19.40 WEERBERICHT.
19.45 JOURNAAL.
20.10 NASSER EN SUEZ- 1956.
Uitzending van Philippe Dasnoy.
21.10 SUIKERZIEKTE.
Uitzending van Yves Coeckelen-
bergh.
21.50 LES MYSTIQUES AUX U.
S.A.
Dinsdag 6 april'
HILVERSUM I 402 M EN FM
KRO :M2.00 Meditatie. 12.05 (S) Van
twaalf tot twee gevarieerd program
ma. (12.22 Wij vam het land; 12.26
Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw
12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten;
13.00-13.05 Raden maar). 14.05 School
radio. 14.30 (S) Interlokaal: muzi
kaal middagmagazine. (16.00 - 16.02
Nieuws). Overheidsvoorlichting
17.00 Economisch perspectief in de
Nederlandse Antillen. Raymundo De-
brot is in gesprek met de heer L. Cap-
riles. KRO 17.10 Voor de kinderen.
17.15 Kinderzanigfestival 1971. 17.45
HaiJeugdprogramma. Verkiezings
uitzending: 18.19 Uitzending van de
Volkspartij voor Vrijheid en Demo
cratie. KRO18.30 Nieuws. 18.41
Actualiteiten. 19.00 (S) Licht ensem
ble met solisten. 19.45 Evangelie zon
der masker, lezing. 20.00 Dinsdag
avondtheater Die Alpenhütte, opera
van Konradin Kreutzer (opn.). 21.00
Klassieke muziek (gr.). 21.15 Dins
dagavondtheater Rook en nevel,
hoorspel. 22.25 Overweging. 22.30
Nieuws. 22.40 Den Haag vandaag.
22.50 Kontekstmagazine waarin op
de dingen wordt doorgepraat. 23.15
(S) Sticker licht platenprogramma
23.55 - 24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 M EN FM
(11.55 Beursberichten). Overheids
voorlichting 12.30 Uitzending voor
land- en tuinbouw. AVRO12.40
Knipperlichtwekelijks radiover-
keersmagazine. 13.00 Nieuws. 13.11
Radiojournaal. NOS 13.30 Den Haag
vandaag. 13.35 Spiegel van België
muziek en nieuws van onze zuider
buren. 14.05 Jazz uit het historisch
archief. 14.30 (S) Radio Kamerorkest
en solisten klassieke muziek (opn.).
15.00 Van ta-ta tot totale taalrubriek
over het leven in de taal. AVRO
15.10 Middagmuziek, waarin (S) De
wereld van de operabeschouwin
gen over opera's aan de hand van
nieuw verschenen grammofoonplaten;
16.00 Nieuws; 16.03 Toonaangevende
figuren uit onze muziekwereld, ge
sprek; 16.35 (S) Kerkorgelconcert;
16.58 Het Nederlands Kerkmuziek-
ensembie en een blokfluiteriseihbïe
klassieke en moderne muziek. 17.30
Toppers van toen (gr.). 17.55 Mede
delingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Radio
journaal. 18.25 (S) Marinierskapel
van de Koninklijke Marine. 18.55
Paris vous parle. 19.00 Jeugd en ritme
Verkiezingsuitzending 19.20 Uitzen
ding van DS '70. AVRO 19.30 Nws.
19.35 Vanavond gevarieerd pro
gramma. 22.30 Nieuws. 22.38 Mede
delingen. 22.43 Radiojocrnaal. NOS
22.55 (S) Zin-Tuig nr. 38 kunstui
tingen buiten het Nederlands taalge
bied. 23.55 - 24.00 Nieuws.
HILVERSUM III 240 M EN FM
13.00 Nieuws. 13.03 De Eddy Becker
Show. (14.00 Nieuws) 15.00 Nieuws.
15.03 Drie-draai. 16.00 Nieuws. 16.03-
18.00 MixRijp en Groen op alle
toeren. (17.00 Nieuws)).
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nieuws, mededelingen en SOS-
berichten. 12.08 Tuinbouwkroniek.
12.15 Muziekprogramma. 12.55 Bui
tenlands persoverzicht. 13.00 Nieuws
en schouwburgprogramma's. 14.03 Ge
varieerd programma. (15.00 en 16.00
Nieuws). 17.0 Nieuws en mededelin
gen. 17.15 Voor oudere luisteraars.
17.55 Weegschaal. 18.00 Nieuws. 18.03
Verzoekplaten voor soldaten. 18.28
Paardesportberichten 18.30 Verkeers-
wenken. 18.45 Sport. 18.55 Taalwenken
19.00 Nieuws en actualiteiten. 19.40
Intermezzo. 19.45 Syndicale kroniek.
19.55 Lichte muziek. 20.00 Grammo-
foonplatenprogramma. 22.00 Nieuws
en De zeven kunsten. 22.20 Jazzplaten.
23.00 Nieuws. 23.05 Kamermuziek.
23.40 - 2.345 Nieuws
Woensdag 7 april
HILVERSUM I 402 M EN FM
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het le
vend woord. 7.16 (S) Op het eerste
gehoor: oude en moderne muziek
(gr). 7.25 Horen en zien; 7.30 Nieuws;
7.32-7.50 Hier en Nu: actualiteiten-,
TROS: 8.00 Jïieuws. 8.11 Luister uit..,
én thuis: verzqékplatenprogramma
voor de militairen. 8.30-8.32 Nieuws;
9.00-9.10 (s) Gymnastiek voor de
huisvrouw. 9.35 Voor de kleuters.9.50
Vier eeuwen muziek: componisten en
hun werken toegelicht. 10.15 Voor
de vrouw. 11.00 Nieuws. 11.03 Aktua-
Magazine: nieuws, nieuwtjes, repor
tages, commentaren en muziek. 11.55
Mededelingen.
HILVERSUM U 298 M EN FM
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym
nastiek. 7.20 (S) Dag woensdag mu
ziek en informatie. 7.33-7.38 Van de
voorpagina. VPRO: 7.54 Deze dag,
VARA: 8.00 Nieuws. 8.11 Actualitei
ten. 8.22 (s) Dag woensdag (verv.)
9.00 Waterstanden; 10.15 Koning
Klant; 10.45 Voor de kleuters; 11.00
Nieuws en om 11.03 Koffiepauze
HILVERSUM III 240 M EN FM
AVRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Van meet
af aan...: platenpro.gr. 10.00 Nieuws,
10.03 Radiojournaal. 10.06 Arbeids
vitaminen: Populair verzoekplaten-
programma. 11.00 Nieuws.
(ADVERTENTIE)
Sinds 1947
Voor tijdelijke kantoorkrachten
BREDA - Joris Helleputtestraat 15
Tel. 01600-48516
35-29. „Jij bent dus de man, die
Jim Tailor doodde snauwt Aram,
terwijl hij Blacks arm in een ijzeren
greep houdt. Ook de anderen zijn op
gesprongen, Webster met het zwaard
in de vuist, Agua met een pistool,
dat hij snel uit zijn gordel getrokken
heeft; Black zwijgt en kijkt doods
bleek van de een naar de ander. „Hjj
heeft niet te bekennen, die snede op
zijn laars bewijst wel dat hij de da
der is," zegt Webster kalm. „Geef mij
dat pistool maar, Agua, dan houd ik
hem daarmee in bedwang, terwijl
jullie de anderen waarschuwen."
Maar nauwelijks heeft Agua zijn pis
tool aan Webster overhandigd, of
cbeze doet snel een stap terug. „Dat
is de fout van je leven, Agua," grijnst
hij, terwijl hij het pistool op het ver
blufte groepje mannen richt. „Ik was
namelijk de tweede man, die je die
nacht van Tailor's dood over het dek
zag vluchtenen als Black zou
hangen, dan was ik er ook bij
Black, bind die drie de handen stevig
op de rugZo zijn plotseling de
rollen omgedraaid en even later zit
ten Aram, Agua en Tim Tyler tegen
een paar bomen, stevig vastgebonden
met het koord van Websters boog
36-29 Terwijl Black hem met het
koord van Websters boog stevig de
haniden om een boomstam boeit,
braakt Tim Tyler een stortvloed
van verwensingen uit. „Ik zou
maar niet zo hard schreeuwen, Tim",
grijnst Webster spottend. „Wie weet
wat voor wilde dieren en mensen
in dit land wonen... Ze konden wel
eens op dat fraaie stemgeluid afko
men, maat... Black en ik zullen ten
minste maar snel naar kapitein Ca
bot gaan om te vertellen, dat jullie
door een stel inboorlingen gedood
zijn,... misschien is dat dan al waar
ook! Kom mee Black!"
Tim Tyler blijft schreeuwen en
dreigen tot de twee booswichten al
lang in hrt kreupelhout verdwenen
zjjn. Tevergeefs probeert het drie
tal zich van hun boeien te bevrijden.
Aram begint de touwen langs de
stam te schuren. Urenlang rukt hij
het koord heen en weer, tot het
touw lijkt te branden in zijn schrij
nende polsen. Maar eindelijk scheu
ren de touwvezels los en even later
snellen de drie mannen in de val
lende schemering naar de kust.
IN het tweede gedeelte van het
Dinsdagavondtheater van de KRO-
radio wordt vanavond het spel
„Rook en nevel" uitgezonden, dat
werd geschreven door Danilo Kis en
vertaald door Gerard v. Kalmthout.
In dit spel laat de auteur drie
personen aan het woord, die ieder
voor zich gelijk menen te hebben
bij zeer verschillende lezing van
daden, die zij dertig jaar geleden
hebben verricht. Zij houden hard
nekkig aan hun eigen standpunt
vast, omdat anders die daden in een
kwalijk daglicht zouden komen te
staan. Het was toen de tijd van de
Tweede Wereldoorlog met zijn be
zetting, jodenvervolging en krijgsge
vangenkampen.
Zijn jeugdherinneringen echter
wel zo betrouwbaar, dat je op grond
daarvan iemand van misdadigheid
kan beschuldigen? Dat is de kern
van het spel. De auteur geeft in de
titel van zijn spel al het antwoord:
herinneringen zijn rook, nevel, niets.
De drie figuren die in het spel
„Rook en nevel" herinneringen op
halen, worden gespeeld door Frans
Somers, Ne] Snel en Guus Verstrae-
te, in de regie van Leon Povel.
(Hilv. I, 21.15)