R< MANTIEK MET „LOVE STORY'' TERUG
Schakeltoren van
142 m in Hilversum
KI id leren zwemmen
ID] OLOGIE
1
1
m
vanavond
ARAM
groothandel
centrale
verwarming
Nieuw audio- en videocentrum
Laatste Klatergoud
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
FRANKRIJK (Rijssel):
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
de nieuwe wereld
handelmaatschappij
MAAND. 5 APRIL 1971
KINDE
wijsheiM
Hoe he I
mogelijl
geen ge
de doo-i
naar aq
zwemv
de VAt
De Nl
gaarse f
general
mengel!
biografj
gen, wj
verscb
slecht.
Bulgaa
tische
log dig
ning
prijs g|
listischf
land.
eigentij
festeer
EEN enorme bouwput met daarin bijna verloren in het midden een
toch enorm betonblok van 25 bij 25 m en 3,5 m hoog markeert in
Hilversum nu nog pas de plaats waarop in de nabije toekomst het
nieuwe gecombineerde audio- en videoschahelcentrum van de PTT,
het sterpunt van inkomende en uitgaande verbindingen voor de
radio- en tv-omroepen zal verrijzen.
KUNNEN' heel eenvoudig leren zwernmen. Een oude volks-
gt zelfs dat een klein kind zwemt zodra je het in het water werpt.
Lffc zij, de VARA laat vanavond in een documentaire zien dat het
lom elk kind binnen veertien dagen te leren zwemmen. Er blijkt
nomeerde leraar voor nodig te zijn. De ouders kunnen het volgens
Iory Anstadt gemaakte film ook. De documentaire werd gemaakt
Biding van het kort geleden verschenen boekje Zelf uw kind
lieren" In het Bussumse sportfondsenbad (lekker dichtbij voor
II werd de proef op de som genomen(Ned. I, 20.45.)
zendt vanavond de Bul-
'Jelfilm „De koning en de
uit. Deze speelfilm is een
van historische gegevens,
en psychologische dialo-
in feite 'n strijd tussen
de ideologieën wordt be-
Jiemov, generaal van het
|leger, verschilt in de kri-
in de tweede wereldoor-
and van mening met ko-
III, die zijn land wil
aan het naitionaal-socia-
legiime van Hitler-Duits-
I conflict spitst zich toe in
kernvragen. Hoe mani-
volksleider zich Hoe is
m
de heerser zijn volk toegewijd? Zijn
loyaliteit, zijn „grote daden" en zelf
opoffering komen in een ander
licht te staan. Belangrijk zijn de
uren, waarin de uitvoering van net
doodvonnis, dat de koning over Za-
ïemov heeft uitgesprokne, wordt be
slist. De koning kan in deze tweezij
dige ideologische strijd van een mo
rele instorting worden gered door
Zaïemov zelf, door als veroordeelde
gratie te vragen. (Ned. 2, 20.20).
Dat betonnen blok 13 kubieke
meter beton is de verdeling voor
de toren die de straalverbindingsan
tennes zal moeten herbergen en de
apparatuur daarvoor Hilversum
wordt, daar een vierkante betontoren
rijker mee van 142 m hoog, de hoog
ste toren in Nederland, die als alles
meeloopt nog voor de bouwvakva
kantie zijn hoogste punt zai hebben
bereikt. Dank zij het systeem van
glijbekisting, waarmee in vier t >t
vijf weken in continubedrijf 150 ku
bieke meter beton per etmaal toren
hoog kan worden verwerkt.
De toren is èen ontwerp van In
genieur Auer van de rijksbouwdieust
die al meer PTT-torena op zijn naam
heeft staan. Het gehele complex
sluit onmiddellijk aan bij het om-
roepkwartier, waar ook de nieuwe
NOS-studio's en het gebouw van de
Wereldomroep staan. In de toekomst
zullen daar ook de KRO-studio en
nog andere omroepgebouwen verrij
zen.
Tot nog toe zat het video-schakel
centrum in een barakkencomplex,
waar men de beschikking had over
een stalen toren van 65 m hoogte om
de verbindingen te onderhouden Het
audio-centrum zat al jaren in de te
lefooncentrale van Hilversum.
Al komt de toren dan reeds voor
de bouwvakantie af, het hele gebou
wencomplex zal pas in 1973 klaar
zijn. Dan duurt het installeren van
de apparatuur zeker nog een jaar,
zodat de PTT het nieuwe centrum
pas in 1974 in gebruik zal kunnen
nemen.
De toren gaat vijf en een kwart
miljoen gulden kosten compleet met
liften, verwarming enz Voor de ge
bouwen er omheen wordt op eenzelf
de bedrag gerekend, echter winder in
stallaties.
VANAVOND de laatset aflevering
van klatergoud voor de televisie.
De moeder van Sherry, het kittige
wijfje Sylvia van de Veluwe, staat
erin centraal. Zij komt weer eens
een keer over om Gilles wat op te
monteren. En tegelijk dochterlief
Sherry, die in Gilles wel wat ziet.
Gilles staat buiten het spel dat
Pummel en Harry de Hopper in het
tot protserig kantoor gemetamor
foseerde café ,,'t Gouden Haantje'
spelen. Bovendien heeft Gilles tij
dens de wintersport een ben gebro
ken en moet hij de wirwar rond
hem heen lijdzaam vanuit een rol
stoel volgen. (In werkelijkheid is
Coen Flink gevallen en heeft hij een
gescheurde spier.) Het eind van het
liedje is dat moeder Sylvia op een
voetstuk wordt geplaatst, nadat door
haar toedoen iedereen zich zelf weer
is geworden. (Ned. 1, 21.20).
AFGH N'D op de recette-staten
van 'sjl relds grootste bioscoopthe
aters tl t ons een nieuw tijdperk
en eenl euw favoriet filmgenre te
wachtel Terwijl de meeste produ
centen I van mening waren dat er
in het I rijf alleen nog maar brood
zat in I t overvloedig presenteren
van se L" n geweld brak een simpel
vriend<H filmpje als „Love Story"
alle bt mde nuisrecords. Het pu
bliek i:l mnelijk alle frustraties en
wreedl J :n beu en verlangt weer
naar c I mvervalste romantiek, de
film ui bij men eens lekker kan
cithuih I tonder dat men nu direct
van ei melodrame kan spreken.
Want I rli Segal's „Love Story"
weet d zij knap geschreven dia
logen i eilloze karaktertekeningen
steeds cies binnen de perken te
blijven |:rgens speculerend op het
goedko^l traan-verwekkende effect,
steeds I rm-menselijk en overtui
gend ii n eenvoud.
Het ^|aaal is eigenlijk in enkele
regels teld. De rijke Oliver Bar
rett i^(;tudent in de rechten m
Harva^Bin een verwoed ijshockey
er, W(^| voor de eerste maal in
zijn 1^| echt verliefd op de slag
vaardig^ pittige muziekstudente
Jennif^Klavilleri, dochter van een
envovu^l banketbakker van Itali
aanse ^Himst. Het jonge stel trouwt
tegen ^Hzin van Oliver's overheer
sende ^|er, die hem daarop prompt
verstoi^l De jonggehuwden weten
met s^Hs de financiële problemen
waarv^Jzij dan komen te staan het
hoofd ^fcieden en juist als Oliver's
rechtsl^Bdige carrière een gunstige
wendii^Hgenomen heeft, blijkt dat
het Be vrouwtje ongeneeslijk
ziek iïL
Het^lhaal in een grote flasback
vertel^B- de toeschouwer kent bij
de be^Jeelden al de tragische af
loop -^Bouwt zorgvuldig de groei
ende ^Bgenheid op tussen de aan-
vanke nogal arrogante super-at
leet e^Bt meisje, dat hem plagerig
op ee^Bstand houdt, „Peyton Pla-
ce"-st^Blyan O'Neal en Ali Mac
Graw.^Bden vrjwel onafgebroken
in be^| weten gesteund door een
voorti^Bijke dialoog dit spel tus
sen elkaar „uitproberende"
jonge ^Bnsen geloofwaardig te ma
ken. jonggehuwden worstelend
met ^(nciële moeilijkheden maar
geen ]^Bent hun optimisme te ver-
liezen^Btoond de film hier en daar
een k' Ie inzinking om dan drama
tisch ^Br op volle sterkte „terug te
komen" als de man hoort dat zijn
vrouw niet lang meer te leven heeft.
De scène waarin Jennifer haar echt
genoot uiterlijk onbewogen vertelt
dat ook zij van haar lot op de
hoogste is mag in zijn soberheid tot
een van de meest aangrijpende van
de film genoemd worden. Erkende
„Tearjerkers" - nattezakdoekenfilms
van zo'n kwarteeuw geleden als
„Sentimental journ ey" met eenzelfde
dramatisch onderwerp gingen in
zo'n situatie steevast over de schreef
met veel fioolgefiedel op de achter
grond. Ditzelfde geldt voor de slot
scène va,n „Love Story". Wij zien
Jenny's dood niet, maar ervaren die
uit de reacties van de nabestaanden,
een bewust afzwakken van het visu
eel dramatisch effect, dat sterker
werkt dan een tot in de kleinste
details uitgewerkte sterfscène met
plotseling naast het bed zakkende
handen en dergelijke clichébeel-
den.
Naast de twee jonge hoofdrolspe
lers, die voortreffelijk in de hand
gehouden door regisseur Arthur Hil-
ler, die er voor zorgt dat hun lief
desspel steeds spiritueel blijft en
nergens kleverig-sentimenteel wordt
het doek steeds weten te vullen
moet onmiddellijk John Marley wor
den genoemd als Jenny's begrijpen
de vader, een dankbaarder rol dan
die van Oliver's formeel reagerende
vader vrij expressieloos gespeeld
door de plotseling kalende veteraan
Ray Milland.
Het wereldsucces van „Love Sto
ry" ook de pocketuitgave, die
Erich Segal naar zijn scenario
schreef werd door miljoenen met
betraande ogen gelezen en bracht
zelfs de keiharde ploeg van de New
Yorks Giants ge,heel van haar stuk
toont duidelijk aan dat het tijd
perk van de keiharde actie en sex-
film voorbij is en dat wij een vrien
delijker, menselijker periode in de
filmgeschiedenis tegemoetgaan. E-
rich Segal's „Love Story" zal onge
twijfeld vele opvolgers en imitaties
hebben. En dan te bedenken dat
diezelfde Segal nog een volmaakt
onbekend auteur was toen hij Toon
Hermans' teksten in het Amerikaans
vertaalde voordat nog steeds niet ge
realiseerde optreden op Broadway.
Broadway.
Vrijdag zendt de AVRO in de
rubriek AVROSKOOPintenviews
uit met auteur Erich Segal en met
acteur Ryan O'Neal.
eindredactie
hans maas
NOS
18.35 DE FABELTJESKRANT
(kleur)
18.40 VERKIEZINGS UITZENDING
DEMOCRATEN 2000
18.55 JOURNAAL (kleur)
VARA
19.05 PIPO OP BIZARRA (kleur)
Uit het huis van kapitein Bere-
schuim is het ei gestolen waaruit
een geluksvogel zou kunnen ko
men.... Pipo en Klukkluk leggen een
hinderlaag om te verhinderen dat
Snuf en Snuitje met het ei naar het
eiland Bizarra vluchten....
19.30 CORONATION STREET
(kleur)
20.00 JOURNAAL (kleur) NOS
20.21 KLATERGOUD '69 (kleur)
Zet moeder op een voetstuk.
20 45 ZELF UW KIND LEREN
ZWEMMEN (kleur)
Een programma waarin getoond
wordt hoe ouders in twee weken
zelf hun kind leerden zwemmen,
door driemaal per dag met hem te
oefenen volgens een bepaalde me
thode.
IRONSIDE (kleur)
De man voor speciale opdrachten
met Raymond Burr als Robert T.
Ironside.
22.15 ACHTER HET NIEUWS
22.40 JOURNAAL NOS (kleur)
22.45 STERRENKUNDE (TELE-
AC)
Les 7.
23.15 SLUITING
NOS
18.45 DE FABELTJESKRANT
(kleur)
18.55 JOURNAAL (kleur)
19.05 KIJKEN NAAR KINDEREN
NCRV
19.30 DIER EN VRIEND (kleur)
20.00 JOURNAAL NOS (kleur)
20.21 DE KONING EN DE
GENERAAL
Een speelfilm van WoeloRadev, ge
baseerd op feiten uit de Bulgaarse
geschiedenis.
21.40 TENZIJ EEN WONDER GE
BEURT
Een programma over de begeleiding
van stervenden.
22.50 VERKIEZINGSUITZENDING
NEDERLANDS APPEL
23.00 JOURNAAL NOS (kleur)
23.05 EHBO (TELEAC)
Les 10
23 35 SLUITING
20.00 JOURNAAL EN WEERBE
RICHT (kleur)
20.15 MONITOR (kleur)
21.00 KENT U DE FILM? (kleur)
Quiz voor bioscoopbezoekers met
Hellmut Lange.
21.45 TITEL, THESEN, TEMPERA-
MENTE (kleur)
Cultureel magazine.
22.30 JOURNAAL, COMMENTAAR
EN WEERBERICHT (kleur)
22.50 IK ZAL JE DODEN, WOLF
Film van Wolfgang Petersen.
23.50 JOURNAAL (kleur)
23.55 SLUITING
19.45 HEUTE (kleur)
20.15 DE RAADSELS VAN COPAN
(kleur)
Copan, in de Middenamerikaanse re
publiek Honduras, behoort tot de
grootste ruïnesteden van de klassie
ke Maya-cultuur. Copan kwam in de
derde tot negende eeuv. na Chr. in
ontwikkeling. De restanten hiervan
vormen a.h.w. een stenen biblio
theek, waarin duizenden oude
schrifttekens zijn terug te vinden.
In een film, die in coproduktie met
de Oostenrijkse televisie tot stand
kwam worden veel culturele oudhe
den voorzien van een explicatie door
dr. Ferdinand Anders.
21.00 GLOS MA PROKURATOR
Poolse speelfilm uit 1965.
22.20 JOURNAAL, WEERBERICHT
EN COMMENTAAR (kleur)
22.35 INTERNATIONALE KORTE
FILMS
23.15 SLUITING
12.30 MIDI-MAGAZINE
13.00 JOURNAAL
13.30 BEURSBERICHTEN
13.35 JE VOUDRAIS SAVOIR
Informatief programma.
13.45 SLUITING
14.25 KATIA
16.05 UITZENDINGEN VOOR DE
JEUGD
18.30 NIEUWS
18.35 VIVRE AU PRESENT
18.45 VOOR DE KLEUTERS
19.00 REGIONAAL NIEUWS
19.20 MEDEDELINGEN EN WEER
BERICHT
19.25 RIEN QUE LA VERITE
Spelprogramma van Pierre Bellema-
re.
19.40 MEDEDELINGEN
19.45 JOURNAAL
20.10 MEDEDELINGEN
20.15 FRANCE-INTER MAGAZINE
Programma van Monique Assouli-
né.
20.30 HEXAGONE
22.20 JAZZ
22.50-23.05 JOURNAAL
16.00-17.20 HET BOERENMEISJE
EN DE DOMME KONING (kleur)
sprookjesfilm naar een verhaal van
de gebroeders Grimm.
18.00 DE FABELTJESKRANT
(kleur)
18.05 DE CLUB VAN DE DUBBEL
DEKKERS (14) (kleur)
18.35 VERGADERTECHNIEK EN
GROEPSGESPREK (herh.)
19.05 SPORTTRIBUNE
19.33 FRANSE TAALWENKEN EN
CULTUREEL NIEUWS
19.39 MEDEDELINGEN EN WEER
BERICHT
19.45 JOURNAAL
20.10 SOS NATUUR
20.35 DE HEKS VAN HAARLEM
(kleur)
22.05 VERGEET NIET TE LEZEN
22.40 NIEUWS
17.15 NIEUWS IN HET KORT
17.20 HIPPOLlfTE ET SES AMIS
(kleur)
17.35 SEBASTIEN PARMI LES
HOMMES (kleur)
filmfeuilleton van Cécile Aubry.
Voor de jeugd.
18.25 LE JARDIN EXTRAORDI
NAIRE
Documentaire programma
18.55 BABAR (kleur)
voor de kleuters.
19.00 LA PENSEE ET LES HOM
MES
Uitzending over filosofie en leken-
moraal.
19.30 SPORTUITZENDING
19.45 JOURNAAL
20.10 ARSèNE LUPIN (kleur)
21.05 SITUATION '71
Actualiteitenprogramma van Henri
Mordant.
21.45 UNE CHARETTE POUR
VIENNE
Spel van Karei Kachyna
23.05 JOURNAAL
Maandag 5 april
HILVERSUM I
NCRV: 12.00 Meditatie. 12.05 Los-
Vast: gevarieerd programma. (12.21
Voor boer en tuinder; 12.26 Medede
lingen t.b.v. land- en tuinbouw;
12.30 Nws. 12.41 Hier en Nu: actua-
lit. 12.58 Quiz). 14.05 Schoolradio.
14.30 (S) Sopraan en piano: klass.
en mod. geestelijke liederen. 15.00
Gereformeerde middagdienst. NOS:
15.30 Zoeklicht op Ned.: reportages
en commentaren uit alle delen van
het land en veel muziek. (16.00-
16.02 Nws.). Overh.voorl.: 17.20 Su
riname en zijn westerbuur, deel II
Spreker: Freek van Wel. NCRV
17.30 NCRV en Bloc: actueel progr.
met muzikale illustratie. (18.19-18.29
Varkiezingsuitz.: Uitz. van de Be
jaarden en Arbeiders Partij; 18.30-
18.41 Nws.). EO: 19.00 Wij hebben
een woord voor de wereld: klass.
gewijde muz. (gr.). 19.25 Reformatie
en Reveil, godsdienstige lezing.
19.35 Muzikaal intermezzo. 19.40
Geloven vandaag, lezing. NCRV:
20.00 Geen Kinderspel: maandelijk
se informatie over onderwijs en op
voeding. 20.20 Radio Filharmonisch
orkest met zangsoliste: mod. muz.
21.00 (S) Licht pl.progr. 21.30 De
economische positie van de zelfstan
dige ondernemer, lezing. 22.00 (S)
Koorzang. 22.20 Avondoverdenking.
22.30 Nws. 22.40 Literama: radiokro
niek over boeken, schrijvers en to
neel. 23.00 Muz. en dienst: informa
tie over kerklied en kerkmuz. in
klank en geschrift 23 30 (S) Vers in
het gehoor: Persoon en onpersoon:
voordracht en muz. 23.55-24.00
Nws.
HILVERSUM U
VPRO: 12.00 VPRO maandag:
klass. en lichte muz. met tussen
12.00 en 14.30 uur ANP-nws en
Informatie over muz. NOS: 14.50
vMens of .waakhond, een progr.
over de cipieren z'n opleiding.
15.20 (S) Eurolight: lichte orkest-
muz. (opn.). 16.00 Nws. AVRO: 16.03
Caribia: muz uit Suriname en de
Ned. Antillen. 16.30 Mikadoo: kin-
derprogr. 17.30 Draaiorgelmuz.
((gr.) Overh.voorl.: 17.40 Den Haag
aan de lijn. AVRO: 17.55 Mededelin
gen. 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal.
18.25 Zelfstandig zijn en blijven,
lezing. 18.30 Musical-fragmenten
(opn.) Verkiezingsurtz.: 19.20 Uitz
van de PSP. RVU: 1935 Zomerpost-
zegels: hulp voor sociale en culture
le projecten. Sprekers: mevr. L.E.
Roest Crollius-van Doorn; drs.
H.J.A.M. van Haaren; H.F. Leuven-
nink en mr. H.W Bloemers. NOS:
20.05 Komt U maaractueel
progr. met telef. reacties en lichte
muz Bond Zonder Naam. 22.20 Kop
op, dat houdt anderen overeind, le
zing. NOS: 22.30 Nws. 22.40
Meded. AVRO: 22.45 Radiojournaal.
NOS: 22.55 (S) De Tom Jones-
Show. (opn). 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM ID
12.00 Nws. 12.03 Jam-on-Radio:
Pop-toppers. KRO: 13.00 Nws. 13.03-
18.00 KRO-op-Drie: Pop-Mixture.
(14.00, 15.00, 16.00 en 17.00
Nws.)
BRUSSEL NEDERLANDS 324 m
12.00 Nws., meded. en SOS-be-
richten. 12.08 Landbouwkroniek
12.15 Satirisch progr 12.55 Buitenl.
persoverz. 13.00 Nws. en schouw-
burgprogr.'s. 13.20 Dansmuz 14.00
Nws 14.03 Licht muz. progr. (15.00
en 16 00 Nws.) 17.00 Nws. en meded.
17.15 Muz.progr. 17.55 Weegschaal
18.00 Nws. 1803 Voor de soldaten
18.43 Paardesportberichten 18.45
Sport. 18.55 Taalwenken. 19.00 Nws.
en actualit. 19.40 Franse taalwenken.
19.45 Openbaar Kunstbezit. 19.55 In
termezzo. 20.00 Operakroniek. 22.00
Nws. en De Zeven Kunsten, 22.20
Gev. muz.progr. (23.00 Nws.) 23.40-
23.45 Nws.
Dinsdag 6 april
HILVERSUM I
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord. 7.16 (S) Op het eerste ge
hoor: klass. en mod. muz (gr.).
(7.25 Horen en zien; 7.30 Nws.; 7.32
- 7.50 Hier en Nu: actualit.). 8.00
Nws 8.11 Te Deum Laudamus: gew.
muz. 8.30 Nws 8.32 (S) Voor de
huisvrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek
voor de huisvrouw). 9.40 Schoolradi-
o. 10.00 Bijbelse verkenningen. 10.15
(s) Hoogtepunten uit Alceste, opera
van Gluck (gr.). 11.00 Nws. 11.03
(S) Opera-aria's van Mozart (gr.)
11.15 Voor de zieken 11.55 Meded.
HILVERSUM H
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend
gymnastiek. 7.20 (s) Dag met een
plaatje (gr.) 8.00 Nws. 8.11 Radio-
journ. 8.20 (S) Dag met een plaatje
(verv.) (8.30-8.33 De groenteman).
8.50 morgenwijding. NOS: 9.00 Uit
gebreide reportage of herh. NOS-
progr 9.35 Waterstanden. 9.40 Muz.
uit de Middeleeuwen en Renaissance
(opn.). AVRO: 10.00 Voor de kleu
ters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr)
11.00 Nws. RVU: 11.03 Waarom ar
chieven zo fascineren. Spreker: H.L.
Kruimel AVRO: 11.33 Rondom 12:
progr. voor de vrouw.
HILVERSUM ni
VARA: 9.00 Nws. 9 03 Plaatjes
voor de pep 10.00 Nws. 10.03 Eks-
pres: Platenprogr lino Nws 1103
Een opvallend vrolijke gevarieerde
visite. (12 00 Nws.).
33-29. De pijl treft doel en terwijl het
vluchtende hert wild opspringt,
schiet de matroos reeds zijn tweede
pijl af. Dodelijk getroffen stort het
dier tegen de gron'd. „Bravo, Web
ster -roept Jean Cabot, tewijl hij
met de boogschutter behoedzaam op
het gedode hert toeloopt.„Een mees-
terschot! Er is een jager aan je ver
loren gegaan Webster grijnst tevre
den. „We zullen er vanavond een
mals boutje aan hebben, schipper, al
heb ik nog nooit zo,n raar beest ge
zien," zegt Aram, die met de anderen
rondom het dier komt staan. „Luis
ter", zegt Jean Cabot, „Er mgeten
een paar mannen bij deze jachtbuit
op wacht blijven. Als we dit dier hier
zo laten liggen, Lopen we de kans, dat
roofdieren of misschien wel wilden
het voor onze neus wegkapen Aram,
Agua, Tyler, Webster en Black, jullie
wachten hier tot wij terugkomen.
De rest gaat verder landinwaarts op
zoek naar drinkwater."
Erven later is de groep van Jean Ca
bot tussen het geboomte verdwenen.
„We zullen er ons gemak maar van
nemen," zegt Agua en hij gaat naast
het hert op de grond zitten, welk
voorbeeld door de anderen gevolgd
wordt.
34-29. „Ik vraag me toch af, of we
wel in China zijn," zegt Aram tegen
de vier anderen, met wie hij de wacht
bij het gedode hert betrokken heeft.
„Het landschap hier doet mij be
paald niet aan China denken
„Hoezo vraagt Webster op spotten
de toon. „Ben je daar soms wel eens
geweest, stuurman „Je zou ver
baasd zijn, aÈ je wist, waar Aram
allemaal geweest is, Webster zegt
Agua een beetje vinnig. „Hij heeft
meer van de wereld gePlotse
ling zwijgt Agua. Als gehypnotiseerd
staart hij naar de laarzen van de ma
troos Black, die tegenover hem zit er.
dof voor zich uitstaar! „Die laars 1"
roept Agua dan uit, „Weet je nog, A-
ram, dat ik de moordenaar van Tai-
ler een bootshaak achterna smeet
toen hij die nacht over 't dek vlucht
te De kromme punt schampte
langs zijn laars toen die bootshaak
vlak naast hem in het dek sloeg 1 En
kijk mu eens naar de linkerlaars van
Black 1" Allen kijken naar de laars,
waar op de schacht een diepe, verti-
kale snede in het leer te zien is
Doodsbleek springt Rlack '>vo">md.
maar Aram is al bij hem en grijpt
hem beet.
(ADVERTENTIE)
ginnelcnweg 60 breda tel 40896-45481
9
1