R< MANTIEK MET „LOVE STORY'' TERUG Schakeltoren van 142 m in Hilversum KI id leren zwemmen ID] OLOGIE 1 1 m vanavond ARAM groothandel centrale verwarming Nieuw audio- en videocentrum Laatste Klatergoud NEDERLAND I: NEDERLAND II: DUITSLAND I: DUITSLAND II: FRANKRIJK (Rijssel): BELGIë (Nederlands): BELGIë (Frans): de nieuwe wereld handelmaatschappij MAAND. 5 APRIL 1971 KINDE wijsheiM Hoe he I mogelijl geen ge de doo-i naar aq zwemv de VAt De Nl gaarse f general mengel! biografj gen, wj verscb slecht. Bulgaa tische log dig ning prijs g| listischf land. eigentij festeer EEN enorme bouwput met daarin bijna verloren in het midden een toch enorm betonblok van 25 bij 25 m en 3,5 m hoog markeert in Hilversum nu nog pas de plaats waarop in de nabije toekomst het nieuwe gecombineerde audio- en videoschahelcentrum van de PTT, het sterpunt van inkomende en uitgaande verbindingen voor de radio- en tv-omroepen zal verrijzen. KUNNEN' heel eenvoudig leren zwernmen. Een oude volks- gt zelfs dat een klein kind zwemt zodra je het in het water werpt. Lffc zij, de VARA laat vanavond in een documentaire zien dat het lom elk kind binnen veertien dagen te leren zwemmen. Er blijkt nomeerde leraar voor nodig te zijn. De ouders kunnen het volgens Iory Anstadt gemaakte film ook. De documentaire werd gemaakt Biding van het kort geleden verschenen boekje Zelf uw kind lieren" In het Bussumse sportfondsenbad (lekker dichtbij voor II werd de proef op de som genomen(Ned. I, 20.45.) zendt vanavond de Bul- 'Jelfilm „De koning en de uit. Deze speelfilm is een van historische gegevens, en psychologische dialo- in feite 'n strijd tussen de ideologieën wordt be- Jiemov, generaal van het |leger, verschilt in de kri- in de tweede wereldoor- and van mening met ko- III, die zijn land wil aan het naitionaal-socia- legiime van Hitler-Duits- I conflict spitst zich toe in kernvragen. Hoe mani- volksleider zich Hoe is m de heerser zijn volk toegewijd? Zijn loyaliteit, zijn „grote daden" en zelf opoffering komen in een ander licht te staan. Belangrijk zijn de uren, waarin de uitvoering van net doodvonnis, dat de koning over Za- ïemov heeft uitgesprokne, wordt be slist. De koning kan in deze tweezij dige ideologische strijd van een mo rele instorting worden gered door Zaïemov zelf, door als veroordeelde gratie te vragen. (Ned. 2, 20.20). Dat betonnen blok 13 kubieke meter beton is de verdeling voor de toren die de straalverbindingsan tennes zal moeten herbergen en de apparatuur daarvoor Hilversum wordt, daar een vierkante betontoren rijker mee van 142 m hoog, de hoog ste toren in Nederland, die als alles meeloopt nog voor de bouwvakva kantie zijn hoogste punt zai hebben bereikt. Dank zij het systeem van glijbekisting, waarmee in vier t >t vijf weken in continubedrijf 150 ku bieke meter beton per etmaal toren hoog kan worden verwerkt. De toren is èen ontwerp van In genieur Auer van de rijksbouwdieust die al meer PTT-torena op zijn naam heeft staan. Het gehele complex sluit onmiddellijk aan bij het om- roepkwartier, waar ook de nieuwe NOS-studio's en het gebouw van de Wereldomroep staan. In de toekomst zullen daar ook de KRO-studio en nog andere omroepgebouwen verrij zen. Tot nog toe zat het video-schakel centrum in een barakkencomplex, waar men de beschikking had over een stalen toren van 65 m hoogte om de verbindingen te onderhouden Het audio-centrum zat al jaren in de te lefooncentrale van Hilversum. Al komt de toren dan reeds voor de bouwvakantie af, het hele gebou wencomplex zal pas in 1973 klaar zijn. Dan duurt het installeren van de apparatuur zeker nog een jaar, zodat de PTT het nieuwe centrum pas in 1974 in gebruik zal kunnen nemen. De toren gaat vijf en een kwart miljoen gulden kosten compleet met liften, verwarming enz Voor de ge bouwen er omheen wordt op eenzelf de bedrag gerekend, echter winder in stallaties. VANAVOND de laatset aflevering van klatergoud voor de televisie. De moeder van Sherry, het kittige wijfje Sylvia van de Veluwe, staat erin centraal. Zij komt weer eens een keer over om Gilles wat op te monteren. En tegelijk dochterlief Sherry, die in Gilles wel wat ziet. Gilles staat buiten het spel dat Pummel en Harry de Hopper in het tot protserig kantoor gemetamor foseerde café ,,'t Gouden Haantje' spelen. Bovendien heeft Gilles tij dens de wintersport een ben gebro ken en moet hij de wirwar rond hem heen lijdzaam vanuit een rol stoel volgen. (In werkelijkheid is Coen Flink gevallen en heeft hij een gescheurde spier.) Het eind van het liedje is dat moeder Sylvia op een voetstuk wordt geplaatst, nadat door haar toedoen iedereen zich zelf weer is geworden. (Ned. 1, 21.20). AFGH N'D op de recette-staten van 'sjl relds grootste bioscoopthe aters tl t ons een nieuw tijdperk en eenl euw favoriet filmgenre te wachtel Terwijl de meeste produ centen I van mening waren dat er in het I rijf alleen nog maar brood zat in I t overvloedig presenteren van se L" n geweld brak een simpel vriend<H filmpje als „Love Story" alle bt mde nuisrecords. Het pu bliek i:l mnelijk alle frustraties en wreedl J :n beu en verlangt weer naar c I mvervalste romantiek, de film ui bij men eens lekker kan cithuih I tonder dat men nu direct van ei melodrame kan spreken. Want I rli Segal's „Love Story" weet d zij knap geschreven dia logen i eilloze karaktertekeningen steeds cies binnen de perken te blijven |:rgens speculerend op het goedko^l traan-verwekkende effect, steeds I rm-menselijk en overtui gend ii n eenvoud. Het ^|aaal is eigenlijk in enkele regels teld. De rijke Oliver Bar rett i^(;tudent in de rechten m Harva^Bin een verwoed ijshockey er, W(^| voor de eerste maal in zijn 1^| echt verliefd op de slag vaardig^ pittige muziekstudente Jennif^Klavilleri, dochter van een envovu^l banketbakker van Itali aanse ^Himst. Het jonge stel trouwt tegen ^Hzin van Oliver's overheer sende ^|er, die hem daarop prompt verstoi^l De jonggehuwden weten met s^Hs de financiële problemen waarv^Jzij dan komen te staan het hoofd ^fcieden en juist als Oliver's rechtsl^Bdige carrière een gunstige wendii^Hgenomen heeft, blijkt dat het Be vrouwtje ongeneeslijk ziek iïL Het^lhaal in een grote flasback vertel^B- de toeschouwer kent bij de be^Jeelden al de tragische af loop -^Bouwt zorgvuldig de groei ende ^Bgenheid op tussen de aan- vanke nogal arrogante super-at leet e^Bt meisje, dat hem plagerig op ee^Bstand houdt, „Peyton Pla- ce"-st^Blyan O'Neal en Ali Mac Graw.^Bden vrjwel onafgebroken in be^| weten gesteund door een voorti^Bijke dialoog dit spel tus sen elkaar „uitproberende" jonge ^Bnsen geloofwaardig te ma ken. jonggehuwden worstelend met ^(nciële moeilijkheden maar geen ]^Bent hun optimisme te ver- liezen^Btoond de film hier en daar een k' Ie inzinking om dan drama tisch ^Br op volle sterkte „terug te komen" als de man hoort dat zijn vrouw niet lang meer te leven heeft. De scène waarin Jennifer haar echt genoot uiterlijk onbewogen vertelt dat ook zij van haar lot op de hoogste is mag in zijn soberheid tot een van de meest aangrijpende van de film genoemd worden. Erkende „Tearjerkers" - nattezakdoekenfilms van zo'n kwarteeuw geleden als „Sentimental journ ey" met eenzelfde dramatisch onderwerp gingen in zo'n situatie steevast over de schreef met veel fioolgefiedel op de achter grond. Ditzelfde geldt voor de slot scène va,n „Love Story". Wij zien Jenny's dood niet, maar ervaren die uit de reacties van de nabestaanden, een bewust afzwakken van het visu eel dramatisch effect, dat sterker werkt dan een tot in de kleinste details uitgewerkte sterfscène met plotseling naast het bed zakkende handen en dergelijke clichébeel- den. Naast de twee jonge hoofdrolspe lers, die voortreffelijk in de hand gehouden door regisseur Arthur Hil- ler, die er voor zorgt dat hun lief desspel steeds spiritueel blijft en nergens kleverig-sentimenteel wordt het doek steeds weten te vullen moet onmiddellijk John Marley wor den genoemd als Jenny's begrijpen de vader, een dankbaarder rol dan die van Oliver's formeel reagerende vader vrij expressieloos gespeeld door de plotseling kalende veteraan Ray Milland. Het wereldsucces van „Love Sto ry" ook de pocketuitgave, die Erich Segal naar zijn scenario schreef werd door miljoenen met betraande ogen gelezen en bracht zelfs de keiharde ploeg van de New Yorks Giants ge,heel van haar stuk toont duidelijk aan dat het tijd perk van de keiharde actie en sex- film voorbij is en dat wij een vrien delijker, menselijker periode in de filmgeschiedenis tegemoetgaan. E- rich Segal's „Love Story" zal onge twijfeld vele opvolgers en imitaties hebben. En dan te bedenken dat diezelfde Segal nog een volmaakt onbekend auteur was toen hij Toon Hermans' teksten in het Amerikaans vertaalde voordat nog steeds niet ge realiseerde optreden op Broadway. Broadway. Vrijdag zendt de AVRO in de rubriek AVROSKOOPintenviews uit met auteur Erich Segal en met acteur Ryan O'Neal. eindredactie hans maas NOS 18.35 DE FABELTJESKRANT (kleur) 18.40 VERKIEZINGS UITZENDING DEMOCRATEN 2000 18.55 JOURNAAL (kleur) VARA 19.05 PIPO OP BIZARRA (kleur) Uit het huis van kapitein Bere- schuim is het ei gestolen waaruit een geluksvogel zou kunnen ko men.... Pipo en Klukkluk leggen een hinderlaag om te verhinderen dat Snuf en Snuitje met het ei naar het eiland Bizarra vluchten.... 19.30 CORONATION STREET (kleur) 20.00 JOURNAAL (kleur) NOS 20.21 KLATERGOUD '69 (kleur) Zet moeder op een voetstuk. 20 45 ZELF UW KIND LEREN ZWEMMEN (kleur) Een programma waarin getoond wordt hoe ouders in twee weken zelf hun kind leerden zwemmen, door driemaal per dag met hem te oefenen volgens een bepaalde me thode. IRONSIDE (kleur) De man voor speciale opdrachten met Raymond Burr als Robert T. Ironside. 22.15 ACHTER HET NIEUWS 22.40 JOURNAAL NOS (kleur) 22.45 STERRENKUNDE (TELE- AC) Les 7. 23.15 SLUITING NOS 18.45 DE FABELTJESKRANT (kleur) 18.55 JOURNAAL (kleur) 19.05 KIJKEN NAAR KINDEREN NCRV 19.30 DIER EN VRIEND (kleur) 20.00 JOURNAAL NOS (kleur) 20.21 DE KONING EN DE GENERAAL Een speelfilm van WoeloRadev, ge baseerd op feiten uit de Bulgaarse geschiedenis. 21.40 TENZIJ EEN WONDER GE BEURT Een programma over de begeleiding van stervenden. 22.50 VERKIEZINGSUITZENDING NEDERLANDS APPEL 23.00 JOURNAAL NOS (kleur) 23.05 EHBO (TELEAC) Les 10 23 35 SLUITING 20.00 JOURNAAL EN WEERBE RICHT (kleur) 20.15 MONITOR (kleur) 21.00 KENT U DE FILM? (kleur) Quiz voor bioscoopbezoekers met Hellmut Lange. 21.45 TITEL, THESEN, TEMPERA- MENTE (kleur) Cultureel magazine. 22.30 JOURNAAL, COMMENTAAR EN WEERBERICHT (kleur) 22.50 IK ZAL JE DODEN, WOLF Film van Wolfgang Petersen. 23.50 JOURNAAL (kleur) 23.55 SLUITING 19.45 HEUTE (kleur) 20.15 DE RAADSELS VAN COPAN (kleur) Copan, in de Middenamerikaanse re publiek Honduras, behoort tot de grootste ruïnesteden van de klassie ke Maya-cultuur. Copan kwam in de derde tot negende eeuv. na Chr. in ontwikkeling. De restanten hiervan vormen a.h.w. een stenen biblio theek, waarin duizenden oude schrifttekens zijn terug te vinden. In een film, die in coproduktie met de Oostenrijkse televisie tot stand kwam worden veel culturele oudhe den voorzien van een explicatie door dr. Ferdinand Anders. 21.00 GLOS MA PROKURATOR Poolse speelfilm uit 1965. 22.20 JOURNAAL, WEERBERICHT EN COMMENTAAR (kleur) 22.35 INTERNATIONALE KORTE FILMS 23.15 SLUITING 12.30 MIDI-MAGAZINE 13.00 JOURNAAL 13.30 BEURSBERICHTEN 13.35 JE VOUDRAIS SAVOIR Informatief programma. 13.45 SLUITING 14.25 KATIA 16.05 UITZENDINGEN VOOR DE JEUGD 18.30 NIEUWS 18.35 VIVRE AU PRESENT 18.45 VOOR DE KLEUTERS 19.00 REGIONAAL NIEUWS 19.20 MEDEDELINGEN EN WEER BERICHT 19.25 RIEN QUE LA VERITE Spelprogramma van Pierre Bellema- re. 19.40 MEDEDELINGEN 19.45 JOURNAAL 20.10 MEDEDELINGEN 20.15 FRANCE-INTER MAGAZINE Programma van Monique Assouli- né. 20.30 HEXAGONE 22.20 JAZZ 22.50-23.05 JOURNAAL 16.00-17.20 HET BOERENMEISJE EN DE DOMME KONING (kleur) sprookjesfilm naar een verhaal van de gebroeders Grimm. 18.00 DE FABELTJESKRANT (kleur) 18.05 DE CLUB VAN DE DUBBEL DEKKERS (14) (kleur) 18.35 VERGADERTECHNIEK EN GROEPSGESPREK (herh.) 19.05 SPORTTRIBUNE 19.33 FRANSE TAALWENKEN EN CULTUREEL NIEUWS 19.39 MEDEDELINGEN EN WEER BERICHT 19.45 JOURNAAL 20.10 SOS NATUUR 20.35 DE HEKS VAN HAARLEM (kleur) 22.05 VERGEET NIET TE LEZEN 22.40 NIEUWS 17.15 NIEUWS IN HET KORT 17.20 HIPPOLlfTE ET SES AMIS (kleur) 17.35 SEBASTIEN PARMI LES HOMMES (kleur) filmfeuilleton van Cécile Aubry. Voor de jeugd. 18.25 LE JARDIN EXTRAORDI NAIRE Documentaire programma 18.55 BABAR (kleur) voor de kleuters. 19.00 LA PENSEE ET LES HOM MES Uitzending over filosofie en leken- moraal. 19.30 SPORTUITZENDING 19.45 JOURNAAL 20.10 ARSèNE LUPIN (kleur) 21.05 SITUATION '71 Actualiteitenprogramma van Henri Mordant. 21.45 UNE CHARETTE POUR VIENNE Spel van Karei Kachyna 23.05 JOURNAAL Maandag 5 april HILVERSUM I NCRV: 12.00 Meditatie. 12.05 Los- Vast: gevarieerd programma. (12.21 Voor boer en tuinder; 12.26 Medede lingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws. 12.41 Hier en Nu: actua- lit. 12.58 Quiz). 14.05 Schoolradio. 14.30 (S) Sopraan en piano: klass. en mod. geestelijke liederen. 15.00 Gereformeerde middagdienst. NOS: 15.30 Zoeklicht op Ned.: reportages en commentaren uit alle delen van het land en veel muziek. (16.00- 16.02 Nws.). Overh.voorl.: 17.20 Su riname en zijn westerbuur, deel II Spreker: Freek van Wel. NCRV 17.30 NCRV en Bloc: actueel progr. met muzikale illustratie. (18.19-18.29 Varkiezingsuitz.: Uitz. van de Be jaarden en Arbeiders Partij; 18.30- 18.41 Nws.). EO: 19.00 Wij hebben een woord voor de wereld: klass. gewijde muz. (gr.). 19.25 Reformatie en Reveil, godsdienstige lezing. 19.35 Muzikaal intermezzo. 19.40 Geloven vandaag, lezing. NCRV: 20.00 Geen Kinderspel: maandelijk se informatie over onderwijs en op voeding. 20.20 Radio Filharmonisch orkest met zangsoliste: mod. muz. 21.00 (S) Licht pl.progr. 21.30 De economische positie van de zelfstan dige ondernemer, lezing. 22.00 (S) Koorzang. 22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.40 Literama: radiokro niek over boeken, schrijvers en to neel. 23.00 Muz. en dienst: informa tie over kerklied en kerkmuz. in klank en geschrift 23 30 (S) Vers in het gehoor: Persoon en onpersoon: voordracht en muz. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM U VPRO: 12.00 VPRO maandag: klass. en lichte muz. met tussen 12.00 en 14.30 uur ANP-nws en Informatie over muz. NOS: 14.50 vMens of .waakhond, een progr. over de cipieren z'n opleiding. 15.20 (S) Eurolight: lichte orkest- muz. (opn.). 16.00 Nws. AVRO: 16.03 Caribia: muz uit Suriname en de Ned. Antillen. 16.30 Mikadoo: kin- derprogr. 17.30 Draaiorgelmuz. ((gr.) Overh.voorl.: 17.40 Den Haag aan de lijn. AVRO: 17.55 Mededelin gen. 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. 18.25 Zelfstandig zijn en blijven, lezing. 18.30 Musical-fragmenten (opn.) Verkiezingsurtz.: 19.20 Uitz van de PSP. RVU: 1935 Zomerpost- zegels: hulp voor sociale en culture le projecten. Sprekers: mevr. L.E. Roest Crollius-van Doorn; drs. H.J.A.M. van Haaren; H.F. Leuven- nink en mr. H.W Bloemers. NOS: 20.05 Komt U maaractueel progr. met telef. reacties en lichte muz Bond Zonder Naam. 22.20 Kop op, dat houdt anderen overeind, le zing. NOS: 22.30 Nws. 22.40 Meded. AVRO: 22.45 Radiojournaal. NOS: 22.55 (S) De Tom Jones- Show. (opn). 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM ID 12.00 Nws. 12.03 Jam-on-Radio: Pop-toppers. KRO: 13.00 Nws. 13.03- 18.00 KRO-op-Drie: Pop-Mixture. (14.00, 15.00, 16.00 en 17.00 Nws.) BRUSSEL NEDERLANDS 324 m 12.00 Nws., meded. en SOS-be- richten. 12.08 Landbouwkroniek 12.15 Satirisch progr 12.55 Buitenl. persoverz. 13.00 Nws. en schouw- burgprogr.'s. 13.20 Dansmuz 14.00 Nws 14.03 Licht muz. progr. (15.00 en 16 00 Nws.) 17.00 Nws. en meded. 17.15 Muz.progr. 17.55 Weegschaal 18.00 Nws. 1803 Voor de soldaten 18.43 Paardesportberichten 18.45 Sport. 18.55 Taalwenken. 19.00 Nws. en actualit. 19.40 Franse taalwenken. 19.45 Openbaar Kunstbezit. 19.55 In termezzo. 20.00 Operakroniek. 22.00 Nws. en De Zeven Kunsten, 22.20 Gev. muz.progr. (23.00 Nws.) 23.40- 23.45 Nws. Dinsdag 6 april HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 (S) Op het eerste ge hoor: klass. en mod. muz (gr.). (7.25 Horen en zien; 7.30 Nws.; 7.32 - 7.50 Hier en Nu: actualit.). 8.00 Nws 8.11 Te Deum Laudamus: gew. muz. 8.30 Nws 8.32 (S) Voor de huisvrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw). 9.40 Schoolradi- o. 10.00 Bijbelse verkenningen. 10.15 (s) Hoogtepunten uit Alceste, opera van Gluck (gr.). 11.00 Nws. 11.03 (S) Opera-aria's van Mozart (gr.) 11.15 Voor de zieken 11.55 Meded. HILVERSUM H AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 (s) Dag met een plaatje (gr.) 8.00 Nws. 8.11 Radio- journ. 8.20 (S) Dag met een plaatje (verv.) (8.30-8.33 De groenteman). 8.50 morgenwijding. NOS: 9.00 Uit gebreide reportage of herh. NOS- progr 9.35 Waterstanden. 9.40 Muz. uit de Middeleeuwen en Renaissance (opn.). AVRO: 10.00 Voor de kleu ters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr) 11.00 Nws. RVU: 11.03 Waarom ar chieven zo fascineren. Spreker: H.L. Kruimel AVRO: 11.33 Rondom 12: progr. voor de vrouw. HILVERSUM ni VARA: 9.00 Nws. 9 03 Plaatjes voor de pep 10.00 Nws. 10.03 Eks- pres: Platenprogr lino Nws 1103 Een opvallend vrolijke gevarieerde visite. (12 00 Nws.). 33-29. De pijl treft doel en terwijl het vluchtende hert wild opspringt, schiet de matroos reeds zijn tweede pijl af. Dodelijk getroffen stort het dier tegen de gron'd. „Bravo, Web ster -roept Jean Cabot, tewijl hij met de boogschutter behoedzaam op het gedode hert toeloopt.„Een mees- terschot! Er is een jager aan je ver loren gegaan Webster grijnst tevre den. „We zullen er vanavond een mals boutje aan hebben, schipper, al heb ik nog nooit zo,n raar beest ge zien," zegt Aram, die met de anderen rondom het dier komt staan. „Luis ter", zegt Jean Cabot, „Er mgeten een paar mannen bij deze jachtbuit op wacht blijven. Als we dit dier hier zo laten liggen, Lopen we de kans, dat roofdieren of misschien wel wilden het voor onze neus wegkapen Aram, Agua, Tyler, Webster en Black, jullie wachten hier tot wij terugkomen. De rest gaat verder landinwaarts op zoek naar drinkwater." Erven later is de groep van Jean Ca bot tussen het geboomte verdwenen. „We zullen er ons gemak maar van nemen," zegt Agua en hij gaat naast het hert op de grond zitten, welk voorbeeld door de anderen gevolgd wordt. 34-29. „Ik vraag me toch af, of we wel in China zijn," zegt Aram tegen de vier anderen, met wie hij de wacht bij het gedode hert betrokken heeft. „Het landschap hier doet mij be paald niet aan China denken „Hoezo vraagt Webster op spotten de toon. „Ben je daar soms wel eens geweest, stuurman „Je zou ver baasd zijn, aÈ je wist, waar Aram allemaal geweest is, Webster zegt Agua een beetje vinnig. „Hij heeft meer van de wereld gePlotse ling zwijgt Agua. Als gehypnotiseerd staart hij naar de laarzen van de ma troos Black, die tegenover hem zit er. dof voor zich uitstaar! „Die laars 1" roept Agua dan uit, „Weet je nog, A- ram, dat ik de moordenaar van Tai- ler een bootshaak achterna smeet toen hij die nacht over 't dek vlucht te De kromme punt schampte langs zijn laars toen die bootshaak vlak naast hem in het dek sloeg 1 En kijk mu eens naar de linkerlaars van Black 1" Allen kijken naar de laars, waar op de schacht een diepe, verti- kale snede in het leer te zien is Doodsbleek springt Rlack '>vo">md. maar Aram is al bij hem en grijpt hem beet. (ADVERTENTIE) ginnelcnweg 60 breda tel 40896-45481 9 1

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 5