BROER DIRKX: Reisbureau voor studenten en studerenden Voor het eerst in de geschiedenis van de motocross, wordt er dit jaar gestreden om de wereldtitel zij spannen. Een van de kandidaten is ongetwijfeld zijspan- gigant Broer Dirkx, de Valkenswaardse kastelein die al bijna twintig jaar de zit van een cross motor prefereert boven de kruk achter zijn bar. De internationale „Motocross der Azen" die zondag 21 maart wordt verreden in het Brabantse Peeldorp Sint Anthonis en waaraan de groot meesters van deze steeds populairder wordende sport zullen deelnemen, wordt door Broer Dirkx gedraaid als warming-up voor de strijd om de wereldtitel. Hoe het fenomeen Broer Dirkx over zichzelf en over zijn kansen denkt, meldt Hans Toonen in deze reportage. Gewicht Kwaad bloed De top Een spoor Groot bakkes Eigen charters Prij zen Wie? 'Als ik me opjut rij ik harder' door HANS TOONEN Op de hoek voor de bar drinkt Broer Dirkx een kop koffie. ,,Stug zwijgend ver huist hij daarmee naar een tafel bij de ingang. Gaat met de rug tegen de muur zitten en wacht. Een aangeboden sigaret wijst hij af. „Sinds zondagavond rook ik niet meer. Of ik het volhou, weet ik niet. Een betere conditie als je niet rookt. daar geloof ik niet in. Als ik er maar niet dikker van word." Een bange vraag van Neder lands meest bekende motor crosser, Broer Dirkx. Oud 35 jaar en nog altijd goed voor 110 kilo „schoon". Zijn gewicht is bij het ne men van beslissingen steeds van doorslaggevende aard geweest. Toen hij in 1966 als solo-rijder niet meer met de top kon meekomen, lag dat evenzeer aan zijn gewicht, dat werd getorst door een BSA 500 cc, als aan de moor dende concurrentie van „lichte" twee-takters als CZ en Husqvarna. Hun typisch hoogjankende geluid smoorde de klassieke ondertoon van Engelse vier- taktmotoren. Maar Broer Dirkx kon vanwege zijn ge wicht niet overstappen op de ze crossmotoren. Het einde van een roemrijke carrière, die hij in 1953 als 16-jarige is begonnen op een Engelse mammoet, een Nor- ton-zijklepper 500 cc, leek na bij. Vrienden en officials van de KNMV beurden hem op. Zo'n aftocht was een coureur als Broer Dirkx onwaardig. Zij adviseerden hem zijn ge luk te zoeken in de zijspan- klasse. „Toen heb ik mijn BSA maar voorzien van een zijspan. Ik wist niet eens hoe je dat ding moest ophangen. Ja, daar stond ik nou met mijn bekers en mijn internationale start- nummer. Van de KNMV moest ik helemaal opnieuw beginnen. Dat betekende starten bij de junioren. En dat verdomde ik. Na veel ge klets en een proefrit in Mey- el mocht ik mijn licentie be houden." „Nieuweling" Dirkx sloeg onmiddellijk hard toe. Nog datzelfde seizoen werd hij Ne. derlands kampioen zijspan- klasse 1968. Deze Caesariaanse overwin ning plus zijn niet te houden stijl van crossen zette bij zijn naaste concurrenten kwaad bloed. Broer Dirkx werd vo gelvrij verklaard. Nu wil hij er liever over zwij gen. „In Markelo hebben wij het met de hand erop bijge legd. Als ik nu alles ophaal, staat dat morgen in de krant en dan begint het gedonder weer." Na wat aandringen: „Ik heb, eerlijk is eerlijk, nog nooit zoveel moeilijkhe den en gekonkel meege maakt dan juist in de zij- spanklasse. Ik heb nou een paar jaar herrie achter de rug. Hoe dat kwam? Ik werd meteen kampioen en daar konden ze blijkbaar niet te gen." De cafédeur zwaait open. Naast koude lucht, komen er ook twee heren binnen. Bij hun vertrek legt Broer uit dat de bezoekers van Philips zijn, die over enkele dagen 'n transistor-ontsteking aan brengen op zijn nieuwe La- verda 750 cc. Dit Italiaanse motorblok, op volger van zijn Zweedse Hed- lund 600 cc, kost hem niets. Importeur Raymakers uit Velthoven heeft echter alleen bij de crossende kastelein voor Sinterklaas gespeeld. Twee andere internationalen, Snijders en Hoevelaken, be taalden voor de Laverda. Onverwacht cynisch: „Nu ik bijna over mijn hoogtepunt heen ben krijg ik een spon sor. Het blok heb ik voor niks. Ook voor onderdelen en reparaties kan ik bij Rayma kers terecht. Het Engelse frame met zijspan is van mij. Alles bij elkaar is zeker tien duizend gulden waard. Nee, rijk word je niet van deze sport. Tenminste ik niet. Ik heb altijd op eigen kosten ge draaid." Broer Dirkx gaat „gewoon voor de eer" meedoen aan de strijd om de wereldtitel /oor zijspannen, die dit jaar voor het eerst is ingevoerd. Deze eer gaat veel geld kos ten. Want de organisatoren van de Grand Prix betalen geen hoge startgelden, om dat zij weten dat de grote jongens toch aan de start zul len verschijnen, willen ze groot blijven. Als het woord „ophouden" valt, raakt Broer geïrriteerd. „Ophouden! Dat doe ik als ik niet meer met de top mee kan. Met de top bedoel ik de eerste vier." Voorlopig blijft Broer Dirkx nog altijd de zeer gevaarlijke jongen voor de jongere gene ratie. Tenminste, als hij geen pech heeft. En het was juist stomme pech die hem naast de nationale titel 1970 deed grijpen. Van de zes kampi- oenscrosses won hü er drie. Daar het reglement zegt dat de titel naar hem gaat, die vier kampioenscrosses wint, stond Broer Dirkx reeds met een been op het hoogste plat van het erepodium. Maar in de schoot der goden lag geen erekrans voor Broer. „In de drie andere crosses ben ik door pech uitgevallen. En dat kan ik niet hebben. In Meerkerk reed ik tijdens de eerste manche een spoel tje stuk van de dynamo. In de pauze heb ik me stevig lopen op te stoken en in de tweede manche gaf ik alle rijders een lap van een ron de. Ik ging zo hard dat ik Snijders en Ten Thije al in de rug keek. Maar de tijd was om, anders had ik ook hen nog gelapt. Als ik me op jut, rij ik harder." Toch reageert Broer Dirkx bij het lengen der jaren min der explosief op pech dan vroeger. „Toen ik nog solo reed, ben ik eens erg giftig geworden. Ik pakte mijn ma chine op en kwakte hem te gen de grond. En gaf een ontzettende trap tegen de benzinetank. Het hielp niets. Ik hield er een deuk in de tank en pijn aan mijn voet aan over." Zoals iedere crosser pur sang draait ook Broer Dirkx met zijn metgezel in het bakje voor de aanvang van de wedstrijd zijn eerste trai ningsronde met het gas een kwart slag open. Nauwlet tend bekijken ze het par cours, op zoek naar een spoor, dat snel en zonder te veel knipgaten of bulten moet zijn. De ligging van de start en het gedeelte naar de eerste bocht ondergaat 'n zelfde onderzoek. Strateeg Dirkx: „Ik probeer altijd een zo gunstig moge lijke plaats te krijgen bij start. Waar ik ga staan is af hankelijk van de ligging van de eerste bocht. Als ik bui tenom ga, kan ik langer de gas open houden en met meer vaart de bocht inval len. Maar ja, met een zij span kun je minder trucs uit halen dan met de solo. Die kun je plat in de bocht gooi en. Met mijn zijspan zou ik onmiddellijk over de kop slaan. En dan valt zo'n ge vaarte bijna altijd boven op je, terwijl de solo van je weg springt". Uiteraard komen nu de ge lukkig geheelde wonden van Broer Dirkx op tafel. Wijzend naar zijn rechter bo venarm. „Hier heb ik mijn bot gescheurd. Als ik een zware wedstrijd heb gereden voel ik daar nog altijd pijn". Omdat hij vorig jaar een fik se ruzie heeft gehad met Joop Brouwers, staat er nu een andere bakkenist in zijn zijspan; Wim van Belkom uit Breda. Met hem gokt hij mee in het spel om de we reldtitel. Over zijn kansen: „Ik zet mezelf niet graag op de eer ste plaats. En ge weet trou wens nooit wat ge allemaal tegenkomt op die Grand Prix. In Frankrijk rijden 'n paar van die halve dollen, die verrekkes hard gaan. In Zwitserland rijdt er ene rond op een vier cilinder Honda. Die vent gaat gruwelijk hard op harde circuits. Maar op een zandcircuit zal zo ie mand niet veel maken. Dat zijn ze niet gewend. Ik heb het liefst een breed circuit, zodat ik gemakkelijk kan passeren. En het moet niet te nat zijn. Kanshebbers, och ik weet er maar een paar". Er vallen namen van de Belg. Alois de Korte, de Zwitser Halier en de Brit Turner. Zijn eigen naam laat hij achterwege. „Als het misgaat zeggen ze: daar heb je hem ook met zijn groot bakkes. Buiten op het kerkplein stapt Broer Dirkx in zijn nieuwe witte Mercedes 230 DE. Pakt een stukje stimorol en ver baast zich niet over de vraag naar het gebruik van doping door motocrossers. „In België wordt dat spul meer gebruikt dan in Neder land. Ik niet, hoor. Als ik het zo niet meer kan, hou ik er mee op. Ge moet niet meer willen dan je kunt". NBBS BEOOGT GEEN WINST door HEN BOLLEN N og altijd weten tienduizen den studerende jongens en meisjes niet dat er een betaalbaar al ternatief bestaat voor de vakantie met pa en ma naar Lloret de Mar, Oostvoorne, Jyvaskyla, Valkenburg, Opatija of Epe. Vooropgesteld dat ze op zoek zijn naar zo'n betaalbaar alternatief natuurlijk. Hele ritsen jongens en meisjes van 15 - 20 jaar vinden het toch niet zo duf om met pa en ma op vakantie te gaan als nogal eens wordt verondersteld. Maar anderzijds zouden ze misschien wel anders willen als ze de moge lijkheden kenden. Welnu: het NBBS, het Ne derlands Bureau voor Bui tenlandse Studentenbetrek kingen een hele mondvol voor wat in de wandeling 't Studenten Reisbureau heet biedt volop mogelijkheden ook voor leerlingen van mid delbare scholen om een be taalbare buitenlandse vakan tie te versieren. Tot voor kort timmerde dat NBBS niet zo verschrikkelijk luid aan de weg, zodat menig een die iin de termen valt om met het NBBS op stap te gaan, van het bestaan van dit bureau geen flauwe notie had. Maar dit jaar is het NBBS begonnen de mid delbare scholen te „bewer ken" met foldermateriaal en met praatjes met directeu ren en rectoren. Het NBBS is niet van gisteren; zijn voorloper, bekend als Reis commissie werd in 1927 op gericht met als taak interna tionale contacten tussen stu denten te organiseren. In 1948 werd de NBBS in het leven geroepen en in de eer ste jaren werden voorname lijk reizen per schip georga niseerd. Sinds een jaar of acht werpt het NBBS zich echter voor het merendeel op het luchtvervoer en jaarlijks gaan duizenden studenten en studerenden met de NBBS- charters de lucht in. Op weg naar vakantiebestemmingen binnen Europa, maar ook naar de Verenigde Staten en b.v. vorig jaar naar de Expo in Osaka, Japan. Daarbij be vinden zich vakantiebestem mingen aan de zonnekusten van Europa om lekker te luieren en te bruinen, maar ook zijn er „doe-bestemmin- gen", waarbij trektoch ten gemaakt worden of stu diereizen. Het aantrekkelijk ste element van de reizen van het NBBS is dat de ta rieven zo laag zijn. Dat komt doordat het NBBS niet beoogt winst te maken. Blijft er aan het eind van het jaar geld over, dan wordt dat geïnvesteerd in nieuwe projecten. Het NBBS werkt met eigen chartervliegtuigen die ge huurd worden van luchtreu zen als de KLM, Martin Air, Transavia, El AI, BEA, Stir ling Airways. Daarnaast or ganiseert het NBBS treinrei zen naar goed in de markt liggende bestemmingen in Europa. Men kan met NBBS geheel verzorgd (reis en hotel of bungalow of appar tement) in zee gaan, maar ook NBBS uitsluitend de reis laten verzorgen of - de derde mogelijkheid men gaat op eigen houtje naar een vakan tie-oord en strijkt daar neer in een door het NBBS ge reserveerd hotel. Tot de toppers van het NBBS-reisprogramma beho ren Londen en Parijs; met name in het seizoen (van 1 april tot 17 juni) zijn er da gen waarop NBBS-charters twee tot drie maal de Noord zee oversteken met Londen als bestemming. Ook New York komt meer en meer in zwang (een vliegretourtje kost f 573), terwijl de NBBS- hotels in Parijs de hele zo mer volgeboekt zijn. Natuur lijk staat ook Spanje hoog genoteerd, maar toch meent men op de NBBS-centrales een kentering te bespeuren, die met name Joegoslavië ten goede komt. Juist door dat het NBBS met eigen charters, zonder tussenperso nen en zonder winstoogmerk 'Werkt, kunnen de reizen zo goedkoop zijn. Men krijgt geen subsidie en in feite is men daar gelukkig mee. Zou het NBBS subsidie krijgen, dan konden daaraan voor waarden of verplichtingen verbonden zijn en men wil juist in volkomen vrijheid zijn eigen plannen uitbroe den. Soms verkijkt men zich wel eens op een bestemming, komen er niet zo veel klan ten als men had verwacht, maar dat betekent nimmer dat de vakantieganger in de steek wordt gelaten. Een sprekend voorbeeld daarvan vormt Roemenië. Het NBBS had bij wijze van experi ment een wintersport-vakan tie in dit Balkanland georga niseerd. De deelnemers had den nogal wat klachten waarvoor niet het NBBS, maar de contractpartners in Roemenië verantwoordelijk waren. Desondanks ging het NBBS over tot restitutie aan de 'slachtoffers'. Als conse quentie van deze bittere er varing werd een Roemenië- project voor de komende zo mer geannuleerd. Al enige malen is de term 'goedkoop' in dit verhaal ge vallen. Hoe goedkoop het NBBS is, mag uit een paar voorbeelden blijken. Een 14-daagse vliegreis Am sterdam Malaga v.v. met verblijf in een pension te Nerja in de periode 6 april - 1 juni komt op 330. Een winter-weekend (tot 15 april) in Parijs komt op 87 waarvoor geboden wordt: treinreis, 3 nachten logies en driemaal ontbijt incl. vrij gebruik van douche. Een 'ka le' treinreis naar Parijs kost 63 retour. In Londen kan men in een van de NBBS-ho- tels in de periode 1 april - 17 juni overnachten voor f 12,50 per nacht incl. ontbijt. In 'n NBBS-hotel te Rome voor de zelfde prijs van 15 maart tot 31 oktober. Een vliegreis naar Israël zonder accommo datie komt op 263 enkele reis. Vluchten naar het Mid dellandse Zeegebied zijn eveneens aantrekkelijk ge prijsd Barcelona ƒ2.40 Palma de Mallorca 210, Malaga 330, Tunis f 310, Rhodos 475, alles retour. Al deze prijzen zijn zonder onderdak en maaltijden, maar de deelnemers zouden ter plaatse bijv. kunnen kamperen. Het NBBS heeft voorts 13 bestemmingen in Europa, die per treiij bereikbaar zijn: Barcelona, Bazel, Berlijn, Kopenhagen, Marseille, Ni ce, Parijs, Rome, Rijeka, Salzburg, San Sebastian, Ventimiglia en Wenen. Een paar voorbeelden van de prijs van een retourtje per trein (zonder verzorging): Barcelona 175, Salzburg 114. Kopenhagen 128. Tenslotte: wie kunnen er nu eigenlijk met de NBBS op stap? Op de eerste plaats al le studenten. Daarnaast ie dereen tussen 16 en 30 jaar die kan aantonen dat hij een volledige niet betaalde dag opleiding volgt die minstens 6 maanden duurt en dat be tekent: alle middelbare scho- lieren vanaf 16 jaar, HBO en WO-studenten. Introductie is verder mogelijk bij die NB BS-reizen en projecten waar bij niet per vliegtuig wordt gereisd. En niet studenten, b.v. leerling, verpleegsters en werkende jongeren tussen 16 en 21 jaar mogen van de NBBS-treinen gebruik ma ken. Wie in een NBBS-va- kantiereis geïnteresseerd is, zou in eerste instantie een Reiswijzer kunnen aanvra gen bij een van de 14 NBBS- kantoren in het land. Derge lijke kantoren bevinden zich o.a. te Amsterdam, Kerk straat 138, tel. 020 234737; Breda, Haagweg 21, tel. 01600 - 49050; Drienerlo, De Bastille, Campus TH Twen te te Enschede, tel. 05420 - 93609; Eindhoven, TH-hoofd- gebouw, 10e verdieping, tel. 040 433222; Nijmegen, Prof. van Weliestraat 8, kamer 122 tel. 08800 32087; Tilburg, Eigenhuiscomplex Acade mielaan 9, tel. 04250 72337; Utrecht, Universiteitshuis, Lepelenburg 1, kamer 14, tel. 030 - 23870 en Wageningen, Bevrijdingsstraat 22, tel. 08370 3420.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 7