Toeristentaks niet algemeen Zoomweg mogelijk waterdicht 4x per uur Brede- Tilburg COLLEGES VAN G.S. NIET ACHTER COMITé HARINGVLIETBRUG Veere akkoord met belasting voor toeristen REUMATISCHE- EN SPIERPIJNEN MEESTE GEMEENTEN KIJKEN KAT UIT DE BOOM Schoondijkse Deus Dedit vierde feest Biesbosch aan banden Bouw derde werkeiland in Oosterschelde aanbesteed Vragen over veerdienst Vlissingen- Breskens stad streek Onmiddellijke verlichting van OPKLARINGEN hoogwater waterstand! en Warenhuis mag van G.S. benzine verkopen Middelburg (Van een onzer verslaggevers) OOSTBURG/DOMBURG - Het ziet er niet naar uit dat de toerist in het komende seizoen al in grote delen van Zeeland toeristenbelasting zal moeten betalen. HEIL WATERSTAAT: PIJNLIJK Tol vrijmaking nietlangerwachten: neem postgiro... alles gratis en 2P/o rente toe! da's makketijk! WOENSDAG 10 MAART 1971 (ADVERTENTIE) 4Doorstraalt" verlichtend weefsels en spieren tot in de gewrichten T> eumatische pijnen, spit, zenuwpijnen, verstuikingen, stijve nek en ledematen niets werkt sneller, niets werkt aangenamer ter verlichting van pijn dan Algesal-balsem. Onmiddellijk in de huid doordringend, werkt Algesal diep op de weefsels in tot aan de haard van de pijn (zonder oppervlakkige warmtesensatie of irritatie van de huid te veroorzaken) en "doorstraalt" verlichtend weefsels en spieren tot in de gewrichten. Reumatische pijnen en stijfheid maken spoedig plaats voor een durend gevoel van verlichting en welbehagen. Wacht niet tot de pijn uitbreekt! Zorgt dat U thuis altijd een tube Algesal bij de hand hebt om zodra het nodig is de pijn te verlichten. ALGESAL bij alle apoth. en drog. Vooruitzichten voor donderdag en vrijdag, opgesteld door het KNMI op dinsdag om 18.00 uur opklaringen, maar aanvanke lijk ook enkele buien en temperatu ren omstreeks normaal. Weersvooruitzichten in cijfers over Nederland. een geheel droog etmaal: 60 procent. Voor donderdag: aantal uren zon: een tot zes; min. temp.: van ongeveer normaal tot drie graden boven nor maal; max. temp.: van ongeveer nor maal tot drie graden onder normaal, kans op een droge periode van min stens 12 uur: 70 procent; kans op een geheel droog etmaal: 40 procent. Voor vrijdagaantal uren zon twee tot zeven; min. temp.: omstreeks normaal; max. temp. omstreeks nor maal; kans op een droge periode van minstens 12 uur: 90 procent; kans op een geheel droog etmaal: 60 procent. Morgen, donderdag 11 maart, Bergen op Zoom 3.48 en 16.07 uur; Hansweert 2.49 en 15.20 uur; Terneuzen 2.10 en 14.37 uur; Vlissingen 1.42 en 14.06 uur; Wemeldinge 3.38 en 15.57 uur. (Van onze correspondente) VLISSINGEN G.S. van Zeeland zullen aan het gemeentebestuur van Vlissingen een verklaring van geen bezwaar afgeven voor het binnenkort te openen benzinepompstation van de Mira van Albert Heyn op het in dustrieterrein te Vlissingen. Dinsdagmorgen vroeg hadden ne gen Vlissingse garagehouders een protestbrief gedeponeerd op de pro vinciale griffie, die bestemd was voor G.S. Men protesteerde daarin tegen de opening van het benzinepompsta tion van het warenhuis De Mira van Albert Heyn. Het betreft hier negen pompen, waar door zelfservice benzi ne tegen, gereduceerde prijs kan wor den betrokken. De garagebedrijven vrezen een te rugloop in hun benzineomzet. Ze vroegen G.S. een grondig onderzoek te laten instellen naar de rentabili teit van deze al bestaande pompen, nog voor een vergunning voor de Mira zou worden afgegeven. Dit soort activiteiten liggen echter niet op het terrein van G.S., maar op dat van het gemeentebestuur van Vlissingen, zo werd ons van provin ciale zijde meegedeeld. Volgens G.S. zijn er geen planologische of finan ciële bezwaren aan te wijzen op grond waarvan de verklaring van goedkeuring geweigerd zou kunnen worden. De verdere beslissingen lig gen dus in handen van het gemeente bestuur van Vlissingen. Een woordvoerder van Albert Heyn verklaarde ons dat hij de moeilijk heden niet zo zag zitten. Wij mikken immers met onze klantenkring niet, alleen op Vlissingen, maar op heel' Walcheren, Zuid-Beveland en zelfs Zeeuwsch-Vlaanderen. Al deze men sen kwamen toch ook voorheen niet in Vlissingen tanken, zo meende hij. Konstanz 263 1, Rheinfelden 174 +3, Straatsburg 140 4-12, Plitters dorf, 287 4-7, Maxau 339 4-10, Plochingen 121 —6, Mannheim 148 —10, Steinbach 124 —2, Mainz 179 5, Bingen 104 5, Kaub 112 5, Trier 253 2, Koblenz 138 4, Keulen 93 onv., Ruhrort 261 onv., Lobith 870 —5, Pannerdense kop 843 —5, IJsselkop 789 —4, Eefde IJssel 311 8, Deventer 210 onv., Monsin 5478 4- 26, Borgharen 3939 +19, Bel- feld 1112 4-1, Grave beneden de sluis 582 —9. De minste waterdiepten in de vaargeul, heden vermeld op de Doesburg 230, Doesburg - Zutphen 285, Zutphen - Deventer 235, Deventer - Windesheim 245. (Van onze correspondent) SCHOONDIJKE De katholieke bond van personeel in agrarische voedings- en genotmiddelenbedrij- ven, afdeling Schoondijke, heeft het feit herdacht dat veertig jaar gele den de afdeling werd opgericht van St. Deus Dedit. Namens het bondsbestuur was aan wezig de heer P. Kenter. Hij had een bijzondere taak op deze bijeenkomst, namelijk het huldigen van gouden en zilveren jubilarissen. Het goud werd uitgereikt aan A. Koens, P. Koens, W. van Opdorp, J. Roets, voorheen penningmeester van de afdeling Groede, en P. Steyaart. Het zilver kregen D. van Houte, Charles Pie- laet, C. de Poorter, M. de Vrieze en A. Ferket. De vrouwen van de jubi larissen werden met een boeket bloe men verrast. Na de huldiging van de jubilaris sen werd voorzitter Van Houte nog apart gehuldigd voor het feit dat hij 25 jaar bestuurslid van de afdeling was. (Van een onzer verslaggevers) MADE. „Biesbosch aan ban den", de 16 mm-kleurenfilm van Klaas B. Nanning, die gisteren in Made in première ging, is het nostalgisch afscheid van de Bies bosch zoals die was. In deze 45 minuten durende rolprent, gemaakt in opdracht van de Grontmij. zijn de vier sei zoenen met 'n sublieme camera techniek samengebald tot een aangrijpend epos. Gistermiddag werd de film ge draaid voor een groot gezelschap van natuurliefhebbers uit den lande en een kopie werd aange boden aan het Recreatieschap De Biesbosch. Gedeputeerde Willemse, tevens voorzitter van het Recreatie schap zag in deze film niet alleen een nostalgisch afscheid van dat gene wat is geweest, maar ook een mooie pregnante, schilder achtige en indringende documen taire, die later gebruikt kan wor den om het werk van het recre atieschap te toetsen. „We hebben de verantwoordelijkheid voor de Biesbosch van morgen en over morgen. Wij moeten ervoor zor gen dat naast datgene wat de natuur doet we nieuw leven brengen in dit gebied. Ik weet niet wat er van de Biesbosch zal worden. Er zijn deskundigen die zeggen dat er veel zal verdwij nen. Wij weten niet zeker wat ervoor in de plaats komt, maar we zullen deze film in de toe komst nog eens opnieuw draaien om te zien of we datgene hebben gedaan om de essentie van de Biesbosch te behouden." Burgemeester C. Smits van Made sprak over „Onze geliefde Biesbosch" en over de grote din gen die staan te gebeuren en die een grote verantwoordelijkheid leggen op het recreatieschap. Hij stelde dat door het wegvallen van de getijden in De Biesbosch (door het afsluiten van het Ha ringvliet) een wezenskenmerk van De Biesbosch is weggevallen. Daartegenover staat dat de aan leg van de spaarbekkens achter af wel eens een zege zou kunnen zijn, omdat alles is gedaan deze bekkens zo goed mogelijk aan te passen ahn het gebied. ONDA. De Brassband ONDA uit Middelburg gaf onder leiding van Cees Cevaal een uitstekend concert in de Middelburgse Concert- en Ge hoorzaal. Ondanks barre weersom standigheden waren er ruim 400 be zoekers die hebben genoten van de overwegend uitstekende prestaties van het seniorenorkest, maar ook van het jeugdorkest van ONDA en in niet mindere mate van de zang van de Zeeuwse Koorschool onder leiding van Eef Heijblok. Zowel het optreden van de Koor school als van het seniorenorkest had zoveel succes, dat toegiften niet kon den uitblijven. De meeste gemeenten wachten nog even af, ook al heeft art. 272 van de financiële verhoudingswet tussen rijk en provincie, de mogelijkheid er toe inmiddels geopend. Een mogelijkheid waar de colleges van 1». en w. in Domburg en Veere als eerste gebruik van hebben gemaakt. Domburg kwam al een tijdje geleden in het nieuws als eerste Zeeuwse ge meente, waar b. en w. een voorstel indienden bij de raad om per toerist een kwartje belasting per nacht te vragen. Dat zou de gemeente zo'n honderd duizend gulden per jaar kunnen opbrengen, waarvan twaalfduizend gulden aan administratiekosten moeten worden afgetrokken. Ook in Veere luidde het voorstel: een kwartje per overnachting. (ADVERTENTIE) Ook in Westerschouwen (Haam stede) zal hst er wel van komen, maar dit seizoen nofg niet. De angst van de Zeeuwse VW dat de toerist op die manier Zeeland te duur gaat vinden als vakantieland. deelt men hier niet. „We geloven niet dat het de toerist zal zijn, die dat kwartje per nacht bezwaarlijk zal vinden", aldus een woordvoerder van de ge meente Westerschouwen. „De be zwaren zullen eerder komen van de exploitanten, die met de inning wor den belast. Die krijgen er extra werk bij". In de gemeente Valkenisse (Zou- telande) wil men eerst de reacties afwachten van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Want die is volop bezig met het opstellen van een modelverordening. „Er zitten nu eenmaal veel baken en ogen aan zo'n belaetingvenandering", aldus Valkenisse. „Ze moet b.v. koninklijk goedgekeurd worden. Maar er moe ten ook maatregelen worden geno men voor de invordering van de belasting, en voor de controle op de naleving". Het college van b en w in Valkenisse is dan ook niet van plan voor dit jaar al een voorstel aan de raad te doen. En zo is het ook met Vlissingen. „Er is hier nog niet eens over ge sproken", aldus de Vlissingse zegs man. „Het zou trouwiens tegen de gewoonte zijn om tussendoor een nieuwe belasting te gaan invoeren. Dat gebeurt bier uitsluitend bij het opmaken van de nieuwe begroting, en of men daarbij straks aan toeris tenbelasting zal denken, zal afhan gen van de vraag of Vlissingen er financieel heil in ziet". B en w van Oostburg hebben er in hun begeleidingsbrief bij de begro ting op gewezen dat de mogelijk heid van toeristenbelasting er nu (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG Het is niet uit gesloten, dat de Zoomweg voor zover die door het wingebied van de Watermaatschappij Zeeland komt te lopen, „waterdicht" wordt. Dat is te concluderen uit het com mentaar van een woordvoerder van het ministerie van verkeer en wa terstaat op de bedenkingen, diè de directeur van de watermaatschappij, ir. P. Stoter, heeft tegen de trace ring van de Zoomweg dwars door „zijn" waterwingebied. In De Stem van gisteren had de heer Stoter gewezen op het niet denkbeeldige gevaar van verontrei niging van de waterbronnen door bijvoorbeeld auto-ongelukken op de toekomstige Zoomweg. Er hoeft bij wijze van spreken maar een tankau to te kantelen en het drinkwater loopt een reële kans in ernstige mate vervuild te worden. De heer Stoter kondigde daarom aan, dat aan rijkswaterstaat om ade quate voorzorgsmaatregelen vraagd zal worden. Hij wees er in dat verband op, dat men in Duits land al lang het systeem van „wa terdichte" wegen kent. Volgens de woordvoerder van ver keer en waterstaat bestaat dat sys teem in Nederland ook. Het is onder meer toegepast bij de aanleg van de Duinweg, die dwars door het water wingebied van de Haagse agglome ratie loopt. Of het bewuste stuk Zoomweg inderdaad „waterdicht" zal worden gemaakt kon hij in dit stadium niet meedelen. Dat is een kwestie van overleg tussen de betrokkenen, al dus de woordvoerder. IN HET BELGISCHE RIJKHOVEN is het uit de veertiende eeuw date rende kasteel Aide Biezen volledig door brand verwoest. IN STAPHORST zijn gistermorgen twee nieuwe gevallen van polio ont dekt, Hiermee stijgt het aantal polio- gevallen tot dertien. inderdaad is. Er is echter door het college nog niet besloten voor 1971 al een voorstel hierover aan de raad te doen. Intussen heeft men in deze gemeente wel per een januari van dit jaar een woonforenzenbelasting ingevoerd. Die moet worden betaald door eigenaars van een tweede huis, die niet in de gemeente Oostburg wonen. In Sluis zou men er ook wel wat voor een toeristenbelasting voelen, maar daat zit het er gewoonweg niet in. „We hebben hier meer dagtoexis- ten, en die kun je moeilijk toeris tenbelasting laten betalen", aldus een woordvoerder hier. Sluis vindt het overigens wel een pijnlijke zaak dat er bij de uitkeringen uit het gemeentefonds op geen enkele ma nier rekening wordt gehouden met het Sluise toerisme. „We hebben hier allerlei extra uitgaven voor verkeersvoorzieningen en straatrei niging, die we heus niet nodig zou den hebben voor onze 3500 inwo niers. En tegenover die extra uitga ven staan geen extra inkomsten". Snelste reistijd: 15 min. Meer treinen, sneller reizen (Van een onzer verslaggevers) DEN BOSCH De colleges van G.S. van Zeeland, Zuid-Holland en Noord-Brabant zijn het niet eens met de actie van het comité „Tol- vrijmaking Haringvlietbrug". Dat blijkt uit een nota van het Brabant se college aan de staten van Brabant, waarin zij de staten ontraden hun medewerking aan de actie te verlenen. Zoals bekend wil het comité van de minister gedaan krijgen, dat de Haringvlietbrug niet per 1 juli 1975, maar al per 1 juli van dit jaar door het rijk wordt overgenomen, hetgeen tolvTijmaking zou betekenen. (Van een onzer verslaggevers) VEERE Met algemene stemmen heeft de gemeenteraad van Veere gisteravond besloten met ingang van dit jaar een toeristenbelasting te gaan heffen. In Domburg staakten de stemmen (55), waardoor dit on derwerp in de volgende vergadering weer ter sprake zal worden gebracht. De raad van Veere ging akkoord met een voorstel van b. en w. om 25 cent per persoon per nacht te heffen, na een uitvoerige discussie waarin „opmerkelijke opmerkingen" werden gemaakt, en een aantal suggesties werd gedaan. Burgemeester A. de Kam stelde in zijn toelichting dat voor de vakantie gangers die per dag enorm veel be steden, een kwartje niets betekent. En zeker niet opweegt tegen de enor me investeringen die de gemeente in de recreatie steekt. De geraamde op brengst van de toeristenbelasting (circa 100.000) is voor Veere enorm belangrijk. Burgemeester De Kam kondigde aan dat b. en w. zich zullen beraden (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG De bouw van het derde werkeiland in de Oosterschel de (nodig in verhand met de afslui ting) is gisteren in Den Haag aanbe steed. Het werk is echter nog niet gegund. Bij de Deltadienst van Rijkswaterstaat kon men dan ook nog niet zeggen wanneer aan dit enorme karwei, een project van om streeks tien miljoen gulden, wordt begonnen. Op de aanbesteding hadden negen aannemers (-combinaties) ingeschre ven. Laagste was de combinatie n.v. Bos en Kalis, Papendrecht, Ooster- wijk n.v. Rotterdam en Dirk Ver stoep n.v. Den Haag, die hadden ingeschreven voor 9.971.000 gulden. Aannemer J. G. van Oord uit Utrecht was op een na de laagste met een bedrag van 10.033.000 gul den en hoogste inschrijver was de combinatie n.v. Aannemingsmaat schappij voorheen J. M. Strijland, Uithoorn en N.V.B..M van Noorden- ne en zoon uit Hardinxveld-Gdessen- dam met een bedrag van 12 miljoen gulden rond. om de toeristenheffing ook in te voe ren op de liggelden van vaartuigen. „Het zou billijk zijn als die ook hun steentje zouden bijdragen". De heer J. Pouwer (ARP) maakte ernstige bezwaren omdat de meeste vakantie-adressen in de omgeving van Veere nu al volgeboekt zijn. De campinghouders hebben de contrac ten al gesloten. De heffing kan niet tijdig worden voorbereid. Zowel deze spreker als de heer J. Mol (Gem.belang) vond het bedrag van 25 cent veel in verhouding met een normaal campingstandplaatsta- rief van 1,25. Dit betekent een stij ging van 20 procent. Vooral voor de kleine man" die het juist van de camping moet hebben, is het een ge voelige kwestie. De heer C. Joziasse signaleerde dat de toeristenbelasting geen bestem mingsheffing is, maar naar de alge mene middelen vloeit. Toch zag hij liever zo spoedig mogelijk plannen voor slecht-weeraccommodatie, midgetgolf en andere aankleding van het recreatiegebied Vrouwenpolder, financiering van het carillon, weg- verbreding en dergelijke. Burgemeester De Kam was het hier in het algemeen mee eens, maar hij zei dat men hiermee niet te hard van stapel moest lopen. Hij verwachtte dat de verordening nog voor juni van dit jaar van kracht zou kunnen wor den. (Van een onzer verslaggevers) VLISSINGEN - BRESKENS Het KVP-statenlid P. J. Everaert te Walsoorden heeft het college van Ge deputeerde Staten van Zeeland schriftelijk vragen gesteld over het functioneren van de veerdienst Vlis- singen-Breskens. De tekst van zijn brief luidt: „Naar aanleiding van recente pers- publikaties met betrekking tot de wachttijden aan het veer Breskens - Vlissingen zou ik ingevolge art. 24 van het reglement van orde u de navolgende vragen willen stellen: 1. Is het juist dat de laatste week ends regelmatig gebleken is dat het onderhouden van de veerdienst Ba-eskens - Vlissingen met slechts één boot, volstrekt ontoereikend is? 2. En zo ja, welke maatregelen denkt het college op korte termijn te nemen om het euvel van lange wachttijden voor velen te beperken tot het strikt minimale? De brug is gebouwd door de N.V. Brugverbinding „Haringvliet", waar door ze eerder gereed kwam dan vol gens de planning van het rijk. Voor de bouw sloot de N.V. een overeen komst af met het rijk, waarin be paald werd, dat het rijk niet eerder dan vier jaren na de totstandkoming van de weg over de Haringvlietdam, doch uiterlijk op 1 juli 1975 verplicht is de brug over te nemen. Het comité nu meent, dat sedert het afsluiten van die overeenkomst zodanig wezenlijke veranderingen hebben plaatsgevonden dat eerdere overname door het rijk verantwoord is. Volgens het comité behoren tot die wezenlijke veranderingen: het ge reedkomen van;, de Grevelingendam, de openstelling van de Zeelandbrug en de Heinenoordtunnel en vooral het tijdstip waarop de Volkerakdam voor alle verkeer zal zijn open ge steld, waardoor de Haringvlietbrug als verbinding meer dan regionale betekenis zal hebben gekregen. Het comité bestaat uit leden van de Provinciale Staten van Zeeland, Zuid-Holland en Noord-Brabant. Het is van mening, dat ook volgens de planning van rijkswaterstaat de Ha ringvlietbrug op 1 juli 1971 gereed had moeten zijn. Hoewel G.S. het met het comité eens zijn, dat de brug van grote be tekenis kan zijn voor de verbindin gen van de regio met de Randstad, onderschrijven zij niet, dat er wezen lijke veranderingen zijn opgetreden zoals het comité die bedoelt, omdat die veranderingen bekend waren toen de overeenkomst tussen het rijk en de N.V. werd gesloten. Bij de begroting 1971 heeft de mi nister gezegd, dat er bezwaren zijn tegen vervroegde overname, die rond 40 miljoen zou vergen ten laste van het rijkswegenfonds, welk bedrag dan niet meer voor andere doelein den kan worden aangewend. „Onder bovengeschetste omstan digheden", aldus G.S. van Brabant, „achten wij het niet aangewezen bij de bewindsman aan te dringen op een door het rijk niet gewenste wijziging van een overeenkomst: niet alleen omdat een eenmaal gesloten overeenkomst zoveel mogelijk dient te worden nagekomen, doch tevens omdat een blokkering- van middelen uit het rijkswegenfonds voor dat doel mede ten koste kan gaan van voor onze provincie van belang zijnde door het rijk te treffen voorzieningen". G.S. vermelden nog, dat wordt overwogen in de loop van dit jaar het toltarief van de Haringvlietbrug te verlagen van 2,tot 1,per motorvoertuig. (ADVERTENTIE)

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 3