Toeristentaks niet algemeen
Zoomweg
mogelijk
waterdicht
4x per uur
Brede-
Tilburg
COLLEGES VAN G.S.
NIET ACHTER
COMITé
HARINGVLIETBRUG
Veere akkoord
met belasting
voor toeristen
REUMATISCHE-
EN SPIERPIJNEN
MEESTE GEMEENTEN KIJKEN KAT UIT DE BOOM
Schoondijkse
Deus Dedit
vierde feest
Biesbosch
aan
banden
Bouw derde
werkeiland in
Oosterschelde
aanbesteed
Vragen over
veerdienst
Vlissingen-
Breskens
stad
streek
Onmiddellijke verlichting van
OPKLARINGEN
hoogwater
waterstand! en
Warenhuis mag
van G.S.
benzine verkopen
Middelburg
(Van een onzer verslaggevers)
OOSTBURG/DOMBURG - Het ziet er niet
naar uit dat de toerist in het komende seizoen al
in grote delen van Zeeland toeristenbelasting zal
moeten betalen.
HEIL
WATERSTAAT:
PIJNLIJK
Tol vrijmaking
nietlangerwachten:
neem postgiro...
alles gratis en
2P/o rente toe!
da's makketijk!
WOENSDAG 10 MAART 1971
(ADVERTENTIE)
4Doorstraalt" verlichtend weefsels en
spieren tot in de gewrichten
T> eumatische pijnen, spit, zenuwpijnen,
verstuikingen, stijve nek en ledematen
niets werkt sneller, niets werkt aangenamer
ter verlichting van pijn dan Algesal-balsem.
Onmiddellijk in de huid doordringend, werkt
Algesal diep op de weefsels in tot aan de
haard van de pijn (zonder oppervlakkige
warmtesensatie of irritatie van de huid te
veroorzaken) en "doorstraalt" verlichtend
weefsels en spieren tot in de gewrichten.
Reumatische pijnen en stijfheid maken
spoedig plaats voor een durend gevoel van
verlichting en welbehagen.
Wacht niet tot de pijn uitbreekt! Zorgt
dat U thuis altijd een tube Algesal bij de
hand hebt om zodra het nodig is de pijn te
verlichten. ALGESAL bij alle apoth. en drog.
Vooruitzichten
voor donderdag
en vrijdag,
opgesteld door
het KNMI op
dinsdag om
18.00 uur
opklaringen,
maar aanvanke
lijk ook enkele buien en temperatu
ren omstreeks normaal.
Weersvooruitzichten in cijfers over
Nederland.
een geheel droog etmaal: 60 procent.
Voor donderdag: aantal uren zon:
een tot zes; min. temp.: van ongeveer
normaal tot drie graden boven nor
maal; max. temp.: van ongeveer nor
maal tot drie graden onder normaal,
kans op een droge periode van min
stens 12 uur: 70 procent; kans op een
geheel droog etmaal: 40 procent.
Voor vrijdagaantal uren zon
twee tot zeven; min. temp.: omstreeks
normaal; max. temp. omstreeks nor
maal; kans op een droge periode van
minstens 12 uur: 90 procent; kans op
een geheel droog etmaal: 60 procent.
Morgen, donderdag 11 maart,
Bergen op Zoom 3.48 en 16.07 uur;
Hansweert 2.49 en 15.20 uur;
Terneuzen 2.10 en 14.37 uur;
Vlissingen 1.42 en 14.06 uur;
Wemeldinge 3.38 en 15.57 uur.
(Van onze correspondente)
VLISSINGEN G.S. van Zeeland
zullen aan het gemeentebestuur van
Vlissingen een verklaring van geen
bezwaar afgeven voor het binnenkort
te openen benzinepompstation van
de Mira van Albert Heyn op het in
dustrieterrein te Vlissingen.
Dinsdagmorgen vroeg hadden ne
gen Vlissingse garagehouders een
protestbrief gedeponeerd op de pro
vinciale griffie, die bestemd was voor
G.S. Men protesteerde daarin tegen
de opening van het benzinepompsta
tion van het warenhuis De Mira van
Albert Heyn. Het betreft hier negen
pompen, waar door zelfservice benzi
ne tegen, gereduceerde prijs kan wor
den betrokken.
De garagebedrijven vrezen een te
rugloop in hun benzineomzet. Ze
vroegen G.S. een grondig onderzoek
te laten instellen naar de rentabili
teit van deze al bestaande pompen,
nog voor een vergunning voor de
Mira zou worden afgegeven.
Dit soort activiteiten liggen echter
niet op het terrein van G.S., maar op
dat van het gemeentebestuur van
Vlissingen, zo werd ons van provin
ciale zijde meegedeeld. Volgens G.S.
zijn er geen planologische of finan
ciële bezwaren aan te wijzen op
grond waarvan de verklaring van
goedkeuring geweigerd zou kunnen
worden. De verdere beslissingen lig
gen dus in handen van het gemeente
bestuur van Vlissingen.
Een woordvoerder van Albert Heyn
verklaarde ons dat hij de moeilijk
heden niet zo zag zitten. Wij mikken
immers met onze klantenkring niet,
alleen op Vlissingen, maar op heel'
Walcheren, Zuid-Beveland en zelfs
Zeeuwsch-Vlaanderen. Al deze men
sen kwamen toch ook voorheen niet
in Vlissingen tanken, zo meende hij.
Konstanz 263 1, Rheinfelden 174
+3, Straatsburg 140 4-12, Plitters
dorf, 287 4-7, Maxau 339 4-10,
Plochingen 121 —6, Mannheim 148
—10, Steinbach 124 —2, Mainz 179
5, Bingen 104 5, Kaub 112 5,
Trier 253 2, Koblenz 138 4,
Keulen 93 onv., Ruhrort 261 onv.,
Lobith 870 —5, Pannerdense kop 843
—5, IJsselkop 789 —4, Eefde IJssel
311 8, Deventer 210 onv., Monsin
5478 4- 26, Borgharen 3939 +19, Bel-
feld 1112 4-1, Grave beneden de sluis
582 —9. De minste waterdiepten in
de vaargeul, heden vermeld op de
Doesburg 230, Doesburg - Zutphen
285, Zutphen - Deventer 235,
Deventer - Windesheim 245.
(Van onze correspondent)
SCHOONDIJKE De katholieke
bond van personeel in agrarische
voedings- en genotmiddelenbedrij-
ven, afdeling Schoondijke, heeft het
feit herdacht dat veertig jaar gele
den de afdeling werd opgericht van
St. Deus Dedit.
Namens het bondsbestuur was aan
wezig de heer P. Kenter. Hij had een
bijzondere taak op deze bijeenkomst,
namelijk het huldigen van gouden en
zilveren jubilarissen. Het goud werd
uitgereikt aan A. Koens, P. Koens,
W. van Opdorp, J. Roets, voorheen
penningmeester van de afdeling
Groede, en P. Steyaart. Het zilver
kregen D. van Houte, Charles Pie-
laet, C. de Poorter, M. de Vrieze en
A. Ferket. De vrouwen van de jubi
larissen werden met een boeket bloe
men verrast.
Na de huldiging van de jubilaris
sen werd voorzitter Van Houte nog
apart gehuldigd voor het feit dat hij
25 jaar bestuurslid van de afdeling
was.
(Van een onzer verslaggevers)
MADE. „Biesbosch aan ban
den", de 16 mm-kleurenfilm van
Klaas B. Nanning, die gisteren in
Made in première ging, is het
nostalgisch afscheid van de Bies
bosch zoals die was.
In deze 45 minuten durende
rolprent, gemaakt in opdracht
van de Grontmij. zijn de vier sei
zoenen met 'n sublieme camera
techniek samengebald tot een
aangrijpend epos.
Gistermiddag werd de film ge
draaid voor een groot gezelschap
van natuurliefhebbers uit den
lande en een kopie werd aange
boden aan het Recreatieschap De
Biesbosch.
Gedeputeerde Willemse, tevens
voorzitter van het Recreatie
schap zag in deze film niet alleen
een nostalgisch afscheid van dat
gene wat is geweest, maar ook
een mooie pregnante, schilder
achtige en indringende documen
taire, die later gebruikt kan wor
den om het werk van het recre
atieschap te toetsen. „We hebben
de verantwoordelijkheid voor de
Biesbosch van morgen en over
morgen. Wij moeten ervoor zor
gen dat naast datgene wat de
natuur doet we nieuw leven
brengen in dit gebied. Ik weet
niet wat er van de Biesbosch zal
worden. Er zijn deskundigen die
zeggen dat er veel zal verdwij
nen. Wij weten niet zeker wat
ervoor in de plaats komt, maar
we zullen deze film in de toe
komst nog eens opnieuw draaien
om te zien of we datgene hebben
gedaan om de essentie van de
Biesbosch te behouden."
Burgemeester C. Smits van
Made sprak over „Onze geliefde
Biesbosch" en over de grote din
gen die staan te gebeuren en die
een grote verantwoordelijkheid
leggen op het recreatieschap. Hij
stelde dat door het wegvallen
van de getijden in De Biesbosch
(door het afsluiten van het Ha
ringvliet) een wezenskenmerk
van De Biesbosch is weggevallen.
Daartegenover staat dat de aan
leg van de spaarbekkens achter
af wel eens een zege zou kunnen
zijn, omdat alles is gedaan deze
bekkens zo goed mogelijk aan
te passen ahn het gebied.
ONDA. De Brassband ONDA uit
Middelburg gaf onder leiding van
Cees Cevaal een uitstekend concert
in de Middelburgse Concert- en Ge
hoorzaal. Ondanks barre weersom
standigheden waren er ruim 400 be
zoekers die hebben genoten van de
overwegend uitstekende prestaties
van het seniorenorkest, maar ook van
het jeugdorkest van ONDA en in niet
mindere mate van de zang van de
Zeeuwse Koorschool onder leiding
van Eef Heijblok.
Zowel het optreden van de Koor
school als van het seniorenorkest had
zoveel succes, dat toegiften niet kon
den uitblijven.
De meeste gemeenten wachten nog even af, ook al heeft art.
272 van de financiële verhoudingswet tussen rijk en provincie,
de mogelijkheid er toe inmiddels geopend. Een mogelijkheid
waar de colleges van 1». en w. in Domburg en Veere als eerste
gebruik van hebben gemaakt.
Domburg kwam al een tijdje geleden in het nieuws als eerste Zeeuwse ge
meente, waar b. en w. een voorstel indienden bij de raad om per toerist een
kwartje belasting per nacht te vragen. Dat zou de gemeente zo'n honderd
duizend gulden per jaar kunnen opbrengen, waarvan twaalfduizend gulden
aan administratiekosten moeten worden afgetrokken. Ook in Veere luidde
het voorstel: een kwartje per overnachting.
(ADVERTENTIE)
Ook in Westerschouwen (Haam
stede) zal hst er wel van komen,
maar dit seizoen nofg niet. De angst
van de Zeeuwse VW dat de toerist
op die manier Zeeland te duur gaat
vinden als vakantieland. deelt men
hier niet. „We geloven niet dat het
de toerist zal zijn, die dat kwartje
per nacht bezwaarlijk zal vinden",
aldus een woordvoerder van de ge
meente Westerschouwen. „De be
zwaren zullen eerder komen van de
exploitanten, die met de inning wor
den belast. Die krijgen er extra
werk bij".
In de gemeente Valkenisse (Zou-
telande) wil men eerst de reacties
afwachten van de Vereniging van
Nederlandse Gemeenten. Want die
is volop bezig met het opstellen van
een modelverordening. „Er zitten
nu eenmaal veel baken en ogen aan
zo'n belaetingvenandering", aldus
Valkenisse. „Ze moet b.v. koninklijk
goedgekeurd worden. Maar er moe
ten ook maatregelen worden geno
men voor de invordering van de
belasting, en voor de controle op de
naleving". Het college van b en w
in Valkenisse is dan ook niet van
plan voor dit jaar al een voorstel
aan de raad te doen.
En zo is het ook met Vlissingen.
„Er is hier nog niet eens over ge
sproken", aldus de Vlissingse zegs
man. „Het zou trouwiens tegen de
gewoonte zijn om tussendoor een
nieuwe belasting te gaan invoeren.
Dat gebeurt bier uitsluitend bij het
opmaken van de nieuwe begroting,
en of men daarbij straks aan toeris
tenbelasting zal denken, zal afhan
gen van de vraag of Vlissingen er
financieel heil in ziet".
B en w van Oostburg hebben er in
hun begeleidingsbrief bij de begro
ting op gewezen dat de mogelijk
heid van toeristenbelasting er nu
(Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG Het is niet uit
gesloten, dat de Zoomweg voor
zover die door het wingebied van
de Watermaatschappij Zeeland
komt te lopen, „waterdicht"
wordt.
Dat is te concluderen uit het com
mentaar van een woordvoerder van
het ministerie van verkeer en wa
terstaat op de bedenkingen, diè de
directeur van de watermaatschappij,
ir. P. Stoter, heeft tegen de trace
ring van de Zoomweg dwars door
„zijn" waterwingebied.
In De Stem van gisteren had de
heer Stoter gewezen op het niet
denkbeeldige gevaar van verontrei
niging van de waterbronnen door
bijvoorbeeld auto-ongelukken op de
toekomstige Zoomweg. Er hoeft bij
wijze van spreken maar een tankau
to te kantelen en het drinkwater
loopt een reële kans in ernstige
mate vervuild te worden.
De heer Stoter kondigde daarom
aan, dat aan rijkswaterstaat om ade
quate voorzorgsmaatregelen
vraagd zal worden. Hij wees er in
dat verband op, dat men in Duits
land al lang het systeem van „wa
terdichte" wegen kent.
Volgens de woordvoerder van ver
keer en waterstaat bestaat dat sys
teem in Nederland ook. Het is onder
meer toegepast bij de aanleg van de
Duinweg, die dwars door het water
wingebied van de Haagse agglome
ratie loopt.
Of het bewuste stuk Zoomweg
inderdaad „waterdicht" zal worden
gemaakt kon hij in dit stadium niet
meedelen. Dat is een kwestie van
overleg tussen de betrokkenen, al
dus de woordvoerder.
IN HET BELGISCHE RIJKHOVEN
is het uit de veertiende eeuw date
rende kasteel Aide Biezen volledig
door brand verwoest.
IN STAPHORST zijn gistermorgen
twee nieuwe gevallen van polio ont
dekt, Hiermee stijgt het aantal polio-
gevallen tot dertien.
inderdaad is. Er is echter door het
college nog niet besloten voor 1971
al een voorstel hierover aan de raad
te doen. Intussen heeft men in deze
gemeente wel per een januari van
dit jaar een woonforenzenbelasting
ingevoerd. Die moet worden betaald
door eigenaars van een tweede huis,
die niet in de gemeente Oostburg
wonen.
In Sluis zou men er ook wel wat
voor een toeristenbelasting voelen,
maar daat zit het er gewoonweg niet
in. „We hebben hier meer dagtoexis-
ten, en die kun je moeilijk toeris
tenbelasting laten betalen", aldus
een woordvoerder hier. Sluis vindt
het overigens wel een pijnlijke zaak
dat er bij de uitkeringen uit het
gemeentefonds op geen enkele ma
nier rekening wordt gehouden met
het Sluise toerisme. „We hebben
hier allerlei extra uitgaven voor
verkeersvoorzieningen en straatrei
niging, die we heus niet nodig zou
den hebben voor onze 3500 inwo
niers. En tegenover die extra uitga
ven staan geen extra inkomsten".
Snelste reistijd: 15 min.
Meer treinen, sneller reizen
(Van een onzer verslaggevers)
DEN BOSCH De colleges van G.S. van Zeeland, Zuid-Holland
en Noord-Brabant zijn het niet eens met de actie van het comité „Tol-
vrijmaking Haringvlietbrug". Dat blijkt uit een nota van het Brabant
se college aan de staten van Brabant, waarin zij de staten ontraden
hun medewerking aan de actie te verlenen.
Zoals bekend wil het comité van
de minister gedaan krijgen, dat de
Haringvlietbrug niet per 1 juli 1975,
maar al per 1 juli van dit jaar door
het rijk wordt overgenomen, hetgeen
tolvTijmaking zou betekenen.
(Van een onzer verslaggevers)
VEERE Met algemene stemmen
heeft de gemeenteraad van Veere
gisteravond besloten met ingang van
dit jaar een toeristenbelasting te gaan
heffen. In Domburg staakten de
stemmen (55), waardoor dit on
derwerp in de volgende vergadering
weer ter sprake zal worden gebracht.
De raad van Veere ging akkoord
met een voorstel van b. en w. om 25
cent per persoon per nacht te heffen,
na een uitvoerige discussie waarin
„opmerkelijke opmerkingen" werden
gemaakt, en een aantal suggesties
werd gedaan.
Burgemeester A. de Kam stelde in
zijn toelichting dat voor de vakantie
gangers die per dag enorm veel be
steden, een kwartje niets betekent.
En zeker niet opweegt tegen de enor
me investeringen die de gemeente in
de recreatie steekt. De geraamde op
brengst van de toeristenbelasting
(circa 100.000) is voor Veere enorm
belangrijk.
Burgemeester De Kam kondigde
aan dat b. en w. zich zullen beraden
(Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG De bouw van het
derde werkeiland in de Oosterschel
de (nodig in verhand met de afslui
ting) is gisteren in Den Haag aanbe
steed. Het werk is echter nog niet
gegund. Bij de Deltadienst van
Rijkswaterstaat kon men dan ook
nog niet zeggen wanneer aan dit
enorme karwei, een project van om
streeks tien miljoen gulden, wordt
begonnen.
Op de aanbesteding hadden negen
aannemers (-combinaties) ingeschre
ven. Laagste was de combinatie n.v.
Bos en Kalis, Papendrecht, Ooster-
wijk n.v. Rotterdam en Dirk Ver
stoep n.v. Den Haag, die hadden
ingeschreven voor 9.971.000 gulden.
Aannemer J. G. van Oord uit
Utrecht was op een na de laagste
met een bedrag van 10.033.000 gul
den en hoogste inschrijver was de
combinatie n.v. Aannemingsmaat
schappij voorheen J. M. Strijland,
Uithoorn en N.V.B..M van Noorden-
ne en zoon uit Hardinxveld-Gdessen-
dam met een bedrag van 12 miljoen
gulden rond.
om de toeristenheffing ook in te voe
ren op de liggelden van vaartuigen.
„Het zou billijk zijn als die ook hun
steentje zouden bijdragen".
De heer J. Pouwer (ARP) maakte
ernstige bezwaren omdat de meeste
vakantie-adressen in de omgeving
van Veere nu al volgeboekt zijn. De
campinghouders hebben de contrac
ten al gesloten. De heffing kan niet
tijdig worden voorbereid.
Zowel deze spreker als de heer J.
Mol (Gem.belang) vond het bedrag
van 25 cent veel in verhouding met
een normaal campingstandplaatsta-
rief van 1,25. Dit betekent een stij
ging van 20 procent. Vooral voor de
kleine man" die het juist van de
camping moet hebben, is het een ge
voelige kwestie.
De heer C. Joziasse signaleerde dat
de toeristenbelasting geen bestem
mingsheffing is, maar naar de alge
mene middelen vloeit. Toch zag hij
liever zo spoedig mogelijk plannen
voor slecht-weeraccommodatie,
midgetgolf en andere aankleding van
het recreatiegebied Vrouwenpolder,
financiering van het carillon, weg-
verbreding en dergelijke.
Burgemeester De Kam was het hier
in het algemeen mee eens, maar hij
zei dat men hiermee niet te hard van
stapel moest lopen. Hij verwachtte
dat de verordening nog voor juni van
dit jaar van kracht zou kunnen wor
den.
(Van een onzer verslaggevers)
VLISSINGEN - BRESKENS
Het KVP-statenlid P. J. Everaert te
Walsoorden heeft het college van Ge
deputeerde Staten van Zeeland
schriftelijk vragen gesteld over het
functioneren van de veerdienst Vlis-
singen-Breskens.
De tekst van zijn brief luidt:
„Naar aanleiding van recente pers-
publikaties met betrekking tot de
wachttijden aan het veer Breskens -
Vlissingen zou ik ingevolge art. 24
van het reglement van orde u de
navolgende vragen willen stellen:
1. Is het juist dat de laatste week
ends regelmatig gebleken is dat
het onderhouden van de veerdienst
Ba-eskens - Vlissingen met slechts
één boot, volstrekt ontoereikend is?
2. En zo ja, welke maatregelen
denkt het college op korte termijn
te nemen om het euvel van lange
wachttijden voor velen te beperken
tot het strikt minimale?
De brug is gebouwd door de N.V.
Brugverbinding „Haringvliet", waar
door ze eerder gereed kwam dan vol
gens de planning van het rijk. Voor
de bouw sloot de N.V. een overeen
komst af met het rijk, waarin be
paald werd, dat het rijk niet eerder
dan vier jaren na de totstandkoming
van de weg over de Haringvlietdam,
doch uiterlijk op 1 juli 1975 verplicht
is de brug over te nemen.
Het comité nu meent, dat sedert
het afsluiten van die overeenkomst
zodanig wezenlijke veranderingen
hebben plaatsgevonden dat eerdere
overname door het rijk verantwoord
is. Volgens het comité behoren tot die
wezenlijke veranderingen: het ge
reedkomen van;, de Grevelingendam,
de openstelling van de Zeelandbrug
en de Heinenoordtunnel en vooral
het tijdstip waarop de Volkerakdam
voor alle verkeer zal zijn open ge
steld, waardoor de Haringvlietbrug
als verbinding meer dan regionale
betekenis zal hebben gekregen.
Het comité bestaat uit leden van
de Provinciale Staten van Zeeland,
Zuid-Holland en Noord-Brabant. Het
is van mening, dat ook volgens de
planning van rijkswaterstaat de Ha
ringvlietbrug op 1 juli 1971 gereed
had moeten zijn.
Hoewel G.S. het met het comité
eens zijn, dat de brug van grote be
tekenis kan zijn voor de verbindin
gen van de regio met de Randstad,
onderschrijven zij niet, dat er wezen
lijke veranderingen zijn opgetreden
zoals het comité die bedoelt, omdat
die veranderingen bekend waren
toen de overeenkomst tussen het rijk
en de N.V. werd gesloten.
Bij de begroting 1971 heeft de mi
nister gezegd, dat er bezwaren zijn
tegen vervroegde overname, die rond
40 miljoen zou vergen ten laste
van het rijkswegenfonds, welk bedrag
dan niet meer voor andere doelein
den kan worden aangewend.
„Onder bovengeschetste omstan
digheden", aldus G.S. van Brabant,
„achten wij het niet aangewezen bij
de bewindsman aan te dringen op
een door het rijk niet gewenste
wijziging van een overeenkomst:
niet alleen omdat een eenmaal
gesloten overeenkomst zoveel
mogelijk dient te worden nagekomen,
doch tevens omdat een blokkering-
van middelen uit het rijkswegenfonds
voor dat doel mede ten koste kan
gaan van voor onze provincie van
belang zijnde door het rijk te treffen
voorzieningen".
G.S. vermelden nog, dat wordt
overwogen in de loop van dit jaar
het toltarief van de Haringvlietbrug
te verlagen van 2,tot 1,per
motorvoertuig.
(ADVERTENTIE)