KAMPEREN EN WATERSPORT:
'N UITMUNTENDE COMBINATIE
„Lurelei" Hiswa
lokt Nederland
naar het
water
Jachtbouw neigt naar
het „familieschip"
binnenland
buitenland
DINSDAG 2 MAART 1971
"'«id -NwliltillSNSV
schip is ontstaan. Een andere over
weging zou kunnen zijn dat derge
lijke kennelijk populaire jachten
anders had de werf de produktie
wel stopgezet een gunstige twee-
dehandswaarde hebben. Over de
waardevastheid van nieuwe types
daarentegen valt in het algemeen
weinig te voorspellen. Tenslotte kan
het feit dat een bepaald schip reeds
verschillende jaren wordt gebouwd,
het onderhoud het verhelpen van
storingen en het repareren van scha
de aanzienlijk vergemakkelijken
vooral bij motorjachten.
Opvallend is dat zich onder de
„oudjes" op de Hiswa nagenoeg
geen buitenlandse jachten bevinden
hetgeen nog eens onderstreept wat
hierboven over het geïmporteerde
schip is opgemerkt. Om van liet
Nederlandse produkt geheel wille
keurig wat namen te noemen: bij de
zeüvaartuiigen zijn de Sturgeon, de
Victoire 22, de Kolibri, de Centaur,
de Volteboot, de Plyiing Arrow, de
Trintella I. de Dutdamdy, de Domp-
kruiser, de Cumulant II en de
Scheldebouw al jarenlang trouwe
klanten. Bij de motorkruisers vallen
ia dit opzicht de Doerak, de Amulet,
de Cupido, de Super Favorite, de
Waterland, de Kilfcruiser en de Argo
op.
Met het voorgaande wil uiteraard
niets gezegd zijn in het nadeel van
de honderden nieuwe types schepen
die de Hiswa toont. Integendeel, het
is al seriebouw wat tegenwoordig de
scheepsbel luidt
Het schip op maat moet men met
een stormlantaarn zoeken. In Am
sterdam zal praktisch het enige
voorbeeld hiervan het schoenerjacht
zijn dat als blikvanger op het plein
voor de RAI wordt opgesteld. Nu
vereist serieproduktie van de bou
wer dat hij een jacht op de markt
brengt dat minstens vijf jaar „up to
date" blijft hetgeen betekent dat hij
zich voor het ontwerp tot de aller
bekwaamste j achtarchiteoten zal
moeten wenden. Men ziet deze
ontwikkeling op de Hiswa duidelijk
weerspiegelen. Het aantal namen
van ontwerpers blijft meer en meer
beperkt tot de uitgelezen groep van
binnen- en buitenlandse jachtarchi-
tecten die internationaal getoond
hebben tot de besten in hun vak te
behoren. Aan deze specialisten wor
den moeilijke problemen gesteld,
vooral als gevolg van het steeds
sterker wordende verlangen om in
steeds kleinere schepen (55 percent
van de Nederlandse pleziervaartui
gen is kleiner dan 7 meter lengte
over alles) een steeds uitgebreidere
inrichting aan te brengen, op dit
stuk toont de Hiswa ware staaltjes
van vernuft.
Hout blijkt in de RAI als bouw
materiaal behalve voor enkele
traditionele vaartuigjes en tot een
wedstrijdklasse behorende bootjes te
hebben afgedaan, staal verliest ook
meer en meer terrein behalve voor
schepen, groter dan twaalf meter, en
daar waar door een uiterst eenvou
dige rompvorm (knikspant) op de
kosten van geschoolde arbeid be
spaard kan worden. Aluminium wint
noch verliest terrein. Het wordt in
bescheiden mate toegepast waar
licht gewicht van belang is. Kortom:
het polyester lijkt het pleit voorgoed
gewonnen te hebben.
Ondanks deze eenvormigheid
in het materiaal is het assorti
ment op de 16-de Hiswa echter
zo dat iedere watersportbeoefe
naar aan zijn trekken kan komen,
of hij nu liefhebber is van de
langzame of snelle vaart met mo
torboten dan wel wedstrijdzeiler
op de binnenwateren of de bui
tenwateren dan wel toervaarder
is of zijn boot ziet als een gemak
kelijk verplaatsbaar tweede huis.
Wat dit laatste betreft: de water
caravan is definitief in opmars.
In de RAI wordt bijvoorbeeld de
Aquahome getoond. Dit varende
huis is uitgerust met twee mo
toren van 125 pk die een snelheid
van meer dan veertig kilometer
per uur kunnen ontwikkelen.
Waar is dat over de rust op
het water gesproken nou hele
maal goed voor?
Ook de zeilers eisen meer en meer comfort. Men ziet het er niet aan af, maar de kajuit van dit scheepje heeft een
sta-hoogte van 1.80 meter.
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM Kamperen heeft met watersport evenveel te
maken als watersport met kamperen. Met andere woorden: beide
sporten kunnen elkaar zoveel aanvullen, dat we er een kostelijke
vakantie aan over kunnen houden: zeilen met een kleine jol bij
voorbeeld, bij een gezellig haventje afmeren, er op uit trekken en
dan ergens je tent opslaan kan tot ongekend vakantieplezier voeren.
Weg stuiven met een driftige motorvlet om zo snel mogelijk uit
de toestanden van alledag te verdwijnen is een genot op zichzelf.
De hand reiken aan de tot nu toe onbekende verten, aan de vaste
wal tenslotte je tent neerzetten om de stilte op je te laten vallen
kan een betere medicijn worden, dan welke doktersbehandeling ook.
Want je bent zo varend en kamperend ineen volledig op je zelf
aangewezen. Je kunt het zo ingewikkeld maken als je wilt, je kunt
het ook op de primitieve toer gooien en het onbekende zeg maar
gerust het avontuur op je af laten komen, en dan maar zien hoe
het verder gaat....
vindt er te kust en te keur weer
nieuwe snufjes, nieuwe mogelijkhe
den ook voor de tent, die hij al in
zijn bezit heeft. Hij vindt er even
eens allerlei nieuw.e accessoires, die
hij er graag bij zal willen hebben.
Slaapzakken van de eenvoudigste
omhulling tot de slaapzak gevoerd
met borgbont voor de wat natuurge
voelige lichamen, luifels in div. soor
ten, maten, standen en mogelijkhe
den, gaslampen met ingebouwde
vuursteen-ontsteking, hangmatten op
stalen frame, zodat bomen niet
meer nodig zijn, een enorme keuze
uit opklapbare kooktafels, gascom-
foors, gasstelletjes, toilet „paaltjes"
met alles erop en eraan, papieren
wc-brillen, ontsmettingstabletten, al
le soorten rugzakken in alle moge
lijke prijzen en met alle mogelijke
draagsteunen, plezierig voor een
lange wandeling. En zelfs een licht
gewicht jcampeeraanhanger voor de
motorfiets, die wellicht ook geschikt
is voor een sterke bromfiets. Het
probleem waard voor de vele jonge
ren, die brommend land en wereld
deel verkennen.
Een opblaasbare rubberboot - va
riërend van enkele tientjes tot enke
le honderden guldens kan gemakke
lijk bij de kampeeruitrusting opge
borgen worden. Men zal er straks op
kampeervakantie enorm veel plezier
van kunnen beleven. Al was het
alleen al om een lekker visje uit
een meertje te halen.
Perry v.d. Kar verrast velen met
onder meer een heerlijk kanotentje
van 85 bij 200 cm. Van 1,5 kg en
voor vijftig gulden min een kwartje.
Vandaar waarschijnlijk de combi
natie op de Hiswa-tentoonstelling
van watersport en kamperen met
zo'n slordige duizend boten - varië
rend tussen 200.000 gulden en 39,50
- en een ongekend aantal tenten in
alle vormen en met allerlei kam-
peerbenodigdheden.
De luxe watersport is er met jach
ten van zo'n 200.000 gulden, een
jacht waarvan wij gewone mensen
alleen maar kunnen dromen, maar
die er bij tientallen over de Middel
landse zee kruisen en zelfs in onze
noordelijke wateren. En daarnaast
luxe tenten met al even luxe beno
digdheden van duizend en meer gul
den.
Dan is de harde, recht-toe recht
aan watersport met motorboot kleine
kuip of kajuitjachtje, die minder
geld, met minder comfort en gemak
beoefend wordt, maar die de mens
helemaal in zijn element brengt. Als
hij er tenminste het hart en vooral
de ziel voor heeft. En daarnaast
datzelfde wat gewoner kamperen
met zo weinig mogelijk luxe voor
pakweg hooguit enkele honderden
guldens op vakantie heb je dikwijls
alleen maar een slaapzak met een
dakje erboven nodig. Het is maar
hoe de vakantieganger ingesteld is:
op zijn gemak, omdat hij vakantie
heeft, of sportief, ook met de even
tuele ongemakken erbij, omdat hij
volledig vrij wil zijn.
Hoe vreemd het in deze wereld
van welvaart ook klinkt, zowel wa
tersport als het kamperen komen er
steeds meer in. Kennelijk heeft een
groeiend aantal vakantiegangers de
buik vol van de eeuwig zonnige
stranden, de azuren luchten, de aan
lokkelijke bungalows, de hotels met
volledige verzorging met inbegrip
van de excursies, zoals zoiets heet.
Steeds meer mensen doen het op
eigen houtje, op eigen manier. Het
zijn die vakantiegangers, die hun
boot op de auto, de caravan achter
de wagen, of de tent op de bagage
drager van zelfs bromfiets en fiets
pakken, wat geld bij zich steken en
dan op stap gaan om het maar te
„avonturen".
Voor deze vakantiegangers brengt
de Hiswa ongelooflijk veel: tussen
het rubbervlotje, waarmee wij te
genwoordig onze kinderen laten spe
levaren op het vijvertje, grachtje of
slootje vlakbij huis tot aan de enor
me luxe jachten, de zeekasteeltjes
voor de man in zeer goede doen. Ten
ten vanaf 16,- om mee te nemen er,
weg te gooien, tot bungalows-in-stof,
die ruimte bieden aan zelfs grote I
gezinnen. In alle soorten en met
fraaie exotische namen. De begin
nende kampeerder kan er alles vin
den om zijn uitrusting langzaam
maar zeker op te bouwen. De kam
peerder met de nodige ervaring
Uiteraard vindt men ook hier de
duurdere series, vooral lichtgewicht
tenten oplopend tot bijna 350 gulden
met een gewicht van 2,5 kg.
Naast zijn tenten komt Neef Sport
met een behoorlijke keuze accessoi
res, waaronder de hangmat met sta
len frame en barbecues voor een
kleine 20 gulden, terwijl Slee Bui
tensport behalve met tenten ook met
een groot aantal artikelen voor de
bergsport komt. Overigens brengt
Slee mogelijkheden voor diverse
combinaties van tentonderdelen. De
klitband-sluiting kan gemakkelijk
80.000 keer geopend en gesloten
worden. In feite betekent dit een
onslij tbare sluiting. Dezelfde Slee
Buitensport brengt de wegwerptent
van gelast plasticfolie. „Als tenmin
ste alles meezit met levering en
inklaring", aldus de exposant. De
tenten van Sporthuis Centrum heb
ben geen opvallende wijziging on
dergaan. Wel zijn er verbeteringen
en verfijningen aan de diverse ten
ten aangebracht, bijvoorbeeld bij
een drietal noktenten. De binnenten-
ten hiervan zijn nu stokloos. De
binnentent kan opgehangen worden
aan twee stokken. De accessoires bij
Sporthuis Centrum blijven de moei
te waard.
Noviteiten vindt men ook bij
Sporthuis Haarlem: een enkeldaks
huttent van gecoat doek met veel
ventilatiemoigelijkheden bijvoorbeeld.
Sporthuis Wilms Floet komt met een
noktentje „Plume" voor kano-, fiets
en bromfietskampeerders en daar
naast een demontabel zwembad.
Sportshops Nederland zoekt het in
de lichtgewichten, waarvan ook de
bestaande modellen thans vervaar
digd worden, terwijl V D behalve
in een aantal nieuwe tenten, verbete
ringen en verfraaingen ook gevon
den heeft in een serie boten in prijs
variërend van 39,50 tot 1795 gulden
(speedboat).
Het zijn maar enkele voorbeelden
van de grote hoeveelheid en diversi
teit aan tenten en benodigdheden bij
het kamperen, die de bezoeker een
indruk kunnen geven, van wat er op
deze markt verkrijgbaar is. Zij is
een bewijs, dat het kamperen steeds
meer in trek komt, omdat de stads
mens, opgesloten in de steenklom
pen van alledag, tenslotte toch weer
naar de natuur schijnt te willen
terugkeren.
Vissen en vakantie: ook daaraan is door de Hiswa-exposanten gedacht
Van dit mini-exemplaar zijn bovendien telescopische hengels verk?i1gb2r
die m ingeschoven toestand maar 42 cm. lang zijn. "a r'
16E INTERNATIONALE WATFRSP0HT- EN KAMPEERTENTOONSTtLUNG
5 TM 14 MAART WEM
AMSTERDAM
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM De Hiswa - 's werelds grootste watersportten
toonstelling, ditmaal van 5 tot en met 14 maart in de Amsterdamse
RAI - zal meer dan ooit een luilekkerland voor botenminnaars zijn.
Alles wat zich verzinnen laat tussen het stalen motorzeiljacht van
350.000 gulden (op stand 57) en de zonnebril die blijft drijven (op
stand 261), is aanwezig. Daaronder tellen we meer dan 50 giganten,
zwaarder dan 5 ton en navenant geprijsd.
Maar ook voor de kleine beurs is de Hiswa lief. Niet minder dan
78 types in de categorie zeilvaartuigen blijven onder de 2000 gulden
en de „Vaurien" met zijn prachtige prestaties ligt er maar 100 gulden
boven. Bij de groep motorvaartuigen worden 25 types beneden de
2000 gulden getoond; 19 types beneden de 3000 gulden; 26 types onder
de 4000 gulden; 15 types beneden de 5000 gulden en 16 types beneden
de 6000 gulden.
Frans de Witte introduceert op de Hiswa een boot, speciaal ontworpen
voor de sportvissers. Het is de Grazia, een polyester S-spant spitsgatter
van 4.72 meter lengte, ruim plaats biedend aan zes personen.
Model voor dit schip stond de houten vissersboot, zoals die al honderden
jaren te vinden is in de pittoreske haventjes en op de stranden langs de
Middellandse Zee. De Italiaanse botenfabriek Crestliner nam zo'n houten
boot - „gozzo" is de Italiaanse naam - als mal en maakte er een boot
van zoals die op de foto te zien is.
Waarbij aangetekend moet wordeD
dat men voo<r een knap fatmilie-
seheepje met vier slaapplaatsen pas
moet beginnen te rekenen in de
buurt van de 10.000 gulden. Roei-,
vis-, bijboten en kano's zijn te zien
van 260 gulden tot 2995 gulden en
de vouw- of opblaasboten lopen uit
een van 39 gulden 50 tot 4150
gulden maar op dit laatste geval van
5 bij 2.08 mieter blaast men zich dan
ook de wangen bod.
Meer dan duizend verschillende
schepen in de RAI waar gaiat het
naar toe? „Het aantal types dat
wordt getoomd, is zo groot dat men
zich kan. voorstellen dat enige be
perking misschien wel op zijn plaats
zou zijn", verzuchten de organisato
ren voorzichtig. Daarbij hebben ze
uiteraard het belang van de klant op
het oog (vorig jaar kwamen 212.000
mensen, op de Hiswa kijken) die
door de bomen het bos niet meer
dreigt te zien. De echte minnaar van
de watersport echter slaat bij het
horen van de elkaar jaar na jaar
overtreffende cijfers de schrik om
het hairt. Waar blijft de rust die hij
op de krullende golven zoekt
ivaar blijven de onbelemmerde ver
gezichten? Hij is het water opge
gaan om zich een beetje schipper-
naast-god te kunnien voelen maar
bet gaat er op lijken dat hij binnen
kort heel erg schipper naast zijn
buurman zal zijn.
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM Zo groot is de variëteit, door de Hiswa geboden,
dat over al het nieuwste slechts in telegramstijl kan worden bericht
en dan nog onvolledig. Hier enkele notities. Tweederde van alle nieu
we zeilschepen horen thuis in de categorie „bewoonbare zeilboten".
Het scheppen van interieur-ruimte resulteert in buitengewoon brede
schepen met veel vrijboord of een hoge kajuitopbouw en gaat dus ten
koste van het uiterlijk. De echte liefhebbers betreuren dit. De motor
zeilboot komt steeds meer in trek. Bedenk echter dat de prijs zelden
beneden de 30.000 gulden ligt. In de sector van de zwaardboten ligt
het accent vrij sterk op de sportieve jeugdboten waarin de jonge
zeiler zich alvast kan voorbereiden op het wedstrijdvaren van straks.
Het aantal open kielzeiljachten op de Hiswa is beperkt. Voor het eerst
wordt een kajuit-catamaran tentoongesteld.
In de motorboten-sector is er min
der nieuws dan vorig jaar. De Ne
derlandse werven tonen slechts een
paar noviteiten. Vocvr hem lijkt de
periode begonnen waarin weinig be
hoefte is aan verdere avonturen. Op
vallend is dat het aantal geëxposeer
de open motorboten in vergelijking
met vorig jaar is gedaald. Ook hier
dus een trend in de richting van het
famildieschip. Bij de wat grote types
wordt gestreefd naar gescheiden
slaapruimten: steeds meer ziet men
de achterkajuit verschijnen. Bij de
nieuwe geïmporteerde jachten valt
een Zweeds product op dat is uitge
rust met een centrale luchtverwar-
ming.
In de categorie woon-caravans
(„house-boats") is een Californisch
schip te zien dat beschikt over een
douche, een ijskast, een ijsblokjes
automaat, een geiser en een stereo
installatie. Bij alle motorjachten valt
op dat de prijs ten opzichte van het
vorig jaar fiks gestegen is. Wij note
ren in het voorbijgaan verschillen
van duizend gulden maar ook van
5000 en zelfs 10.000 gulden.
Bij de motoren is een ontwikke
ling te bespeuren in de richting van
het „robuste" type in de lagere ver
mogensklasse - de motor die geen
overbodige paardekrachten levert
maar die betrouwbaar is.
De accessoires tenslotte, die op de
Hiswa een steeds belangrijker plaats
gaan innemen. Een prachtige navi
gatiehulpmiddel voor de wat grotere
vaairt is een nieuwe dieptemeter -
het eerste type ter wereld waarbij
de diepte direct wordt aangegeven
op een kathodelstraolbuis. De ge
ringste diepte die het apparaat regi
streert is 15 centimeter, de grootste
45 meter. Er zijn geen draaiende
onderdelen waardoor nauwelijks
slijtage optreedt. Nieuw ook zijn
jacks met ingebouwd drijfvermogen
en scheepsschroeven van roestvrij
staal die minder last hebben van
oxidatie dan bronzen schroeven en
minder onderhevig zijn aan mecha
nische beschadiging
De Hiswa-organisatoren hebben
een becijfering gemaakt die het bes
te belooft voor de portemonnee van
de botenbouwer maar die anderzijds
tot enig gefrons der wenkbrauwen
noopt. Vorig jaar werd de Neder
landse pleziervloot niet in het
minst door de wervende kracht van
de exposities met zo'n 10.000 tot
12.000 vaartuigen uitgebreid en om
vatte ze ruim 90.000 eenheden. In
1980 zal dit aantal verdubbeld zijn
en de verwachting is dat in liet
magische jaar 2000 onze pleziervloot
met zo'n half miljoen vaartuigen
zijn absolute verzadigingspunt zal
hebben bereikt zodat bij gebrek aan
water verdere groei niet meer mo
gelijk is. De Hiswa-bonzen noemen
deze ontwikkeling „niet explosief"
en juichen: „Dan zullen - watersport
is voor alles een gezinssport - zo'n
twee miljoen Nederlanders, jong en
oud, van het water genieten tegen
over op het ogenblik zo'n 350.000."
Het klinkt idyllisch maar de echte
watersporter ziet met een benauwd
hart het moment tegemoet dat de
waterwegeninformatie van de radio
die er dan ongetwijfeld zal zijn,
waarschuwt voor een file van acht
kilometer tussen Enkhuizen en Sta-
Duizend verschillende schepen in
de RAI wat zullen we kopen?
Iedereen moet dat voor zichzelf we
ten maar een enkele voorzichtige
waarschuwing is op zijn plaats. Op
de Hiswa zullen niet minder dan 28
buitenlandse exposanten zijn die
veel geïmporteerde schepen tonen.
Nu zijn er bedrijven die op een min
of meer speculatieve manier de
markt aftasten en hier en daar een
„bootje slijten". Lukt dat niet, dan
gaan ze het eenvoudig eens probe
ren met een produkt van een andere
buitenlandse werf of verdwijnt de
betrokken importfirma helemaal van
bet toneel. Alvorens men een geïm
porteerd schip koopt, zal men zich
dus terdege moeten afvragen of de
betrokken importeur voldoet aan de
redelijkerwijs te stellen eisen op het
stuk van de continuïteit in zijn le
veringsprogramma en van een goed
service-apparaat.
Want als men zich een schip aan
schaft dat na korte tijd weer van de
markt verdwijnt, eventueel samen
met de importeur dan heeft dit
niet alleen een negatieve invloed op
de tweedehands waarde, maar bo
vendien zal het moeilijk zijn service
te krijgen op een dergelijk incou
rant schip.
Dan ;s er het punt van de jachten
die jaar in jaar uit iin vrijwel onge
wijzigde vorm op de Hiswa geëxpo
seerd worden. Ze trekken weinig
publiciteit en men loopt er gemak
kelijk aan voorbij. Jammer, want de
kwaliteit en de vaareigenschappen
van juist deze schepen zijn in de
loop van de tijd waardevast geble
ken, iets wat men bij nieuwe types
nog maar moet afwachten, een groot
voordeel van de wat meer belegen
ontwerpen is bovendien dat men,
uitgaande van de praktijk, geregeld
Steeds meer gaat de ontwikkeling in de richting van het wat ruimere verbeteringen heeft kunnen aam-
familieschip. Jachtarchitecten weten met het interieur wonderen te doen. brengen zodat er een uitgekiend