KAMPEREN EN WATERSPORT: 'N UITMUNTENDE COMBINATIE „Lurelei" Hiswa lokt Nederland naar het water Jachtbouw neigt naar het „familieschip" binnenland buitenland DINSDAG 2 MAART 1971 "'«id -NwliltillSNSV schip is ontstaan. Een andere over weging zou kunnen zijn dat derge lijke kennelijk populaire jachten anders had de werf de produktie wel stopgezet een gunstige twee- dehandswaarde hebben. Over de waardevastheid van nieuwe types daarentegen valt in het algemeen weinig te voorspellen. Tenslotte kan het feit dat een bepaald schip reeds verschillende jaren wordt gebouwd, het onderhoud het verhelpen van storingen en het repareren van scha de aanzienlijk vergemakkelijken vooral bij motorjachten. Opvallend is dat zich onder de „oudjes" op de Hiswa nagenoeg geen buitenlandse jachten bevinden hetgeen nog eens onderstreept wat hierboven over het geïmporteerde schip is opgemerkt. Om van liet Nederlandse produkt geheel wille keurig wat namen te noemen: bij de zeüvaartuiigen zijn de Sturgeon, de Victoire 22, de Kolibri, de Centaur, de Volteboot, de Plyiing Arrow, de Trintella I. de Dutdamdy, de Domp- kruiser, de Cumulant II en de Scheldebouw al jarenlang trouwe klanten. Bij de motorkruisers vallen ia dit opzicht de Doerak, de Amulet, de Cupido, de Super Favorite, de Waterland, de Kilfcruiser en de Argo op. Met het voorgaande wil uiteraard niets gezegd zijn in het nadeel van de honderden nieuwe types schepen die de Hiswa toont. Integendeel, het is al seriebouw wat tegenwoordig de scheepsbel luidt Het schip op maat moet men met een stormlantaarn zoeken. In Am sterdam zal praktisch het enige voorbeeld hiervan het schoenerjacht zijn dat als blikvanger op het plein voor de RAI wordt opgesteld. Nu vereist serieproduktie van de bou wer dat hij een jacht op de markt brengt dat minstens vijf jaar „up to date" blijft hetgeen betekent dat hij zich voor het ontwerp tot de aller bekwaamste j achtarchiteoten zal moeten wenden. Men ziet deze ontwikkeling op de Hiswa duidelijk weerspiegelen. Het aantal namen van ontwerpers blijft meer en meer beperkt tot de uitgelezen groep van binnen- en buitenlandse jachtarchi- tecten die internationaal getoond hebben tot de besten in hun vak te behoren. Aan deze specialisten wor den moeilijke problemen gesteld, vooral als gevolg van het steeds sterker wordende verlangen om in steeds kleinere schepen (55 percent van de Nederlandse pleziervaartui gen is kleiner dan 7 meter lengte over alles) een steeds uitgebreidere inrichting aan te brengen, op dit stuk toont de Hiswa ware staaltjes van vernuft. Hout blijkt in de RAI als bouw materiaal behalve voor enkele traditionele vaartuigjes en tot een wedstrijdklasse behorende bootjes te hebben afgedaan, staal verliest ook meer en meer terrein behalve voor schepen, groter dan twaalf meter, en daar waar door een uiterst eenvou dige rompvorm (knikspant) op de kosten van geschoolde arbeid be spaard kan worden. Aluminium wint noch verliest terrein. Het wordt in bescheiden mate toegepast waar licht gewicht van belang is. Kortom: het polyester lijkt het pleit voorgoed gewonnen te hebben. Ondanks deze eenvormigheid in het materiaal is het assorti ment op de 16-de Hiswa echter zo dat iedere watersportbeoefe naar aan zijn trekken kan komen, of hij nu liefhebber is van de langzame of snelle vaart met mo torboten dan wel wedstrijdzeiler op de binnenwateren of de bui tenwateren dan wel toervaarder is of zijn boot ziet als een gemak kelijk verplaatsbaar tweede huis. Wat dit laatste betreft: de water caravan is definitief in opmars. In de RAI wordt bijvoorbeeld de Aquahome getoond. Dit varende huis is uitgerust met twee mo toren van 125 pk die een snelheid van meer dan veertig kilometer per uur kunnen ontwikkelen. Waar is dat over de rust op het water gesproken nou hele maal goed voor? Ook de zeilers eisen meer en meer comfort. Men ziet het er niet aan af, maar de kajuit van dit scheepje heeft een sta-hoogte van 1.80 meter. (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM Kamperen heeft met watersport evenveel te maken als watersport met kamperen. Met andere woorden: beide sporten kunnen elkaar zoveel aanvullen, dat we er een kostelijke vakantie aan over kunnen houden: zeilen met een kleine jol bij voorbeeld, bij een gezellig haventje afmeren, er op uit trekken en dan ergens je tent opslaan kan tot ongekend vakantieplezier voeren. Weg stuiven met een driftige motorvlet om zo snel mogelijk uit de toestanden van alledag te verdwijnen is een genot op zichzelf. De hand reiken aan de tot nu toe onbekende verten, aan de vaste wal tenslotte je tent neerzetten om de stilte op je te laten vallen kan een betere medicijn worden, dan welke doktersbehandeling ook. Want je bent zo varend en kamperend ineen volledig op je zelf aangewezen. Je kunt het zo ingewikkeld maken als je wilt, je kunt het ook op de primitieve toer gooien en het onbekende zeg maar gerust het avontuur op je af laten komen, en dan maar zien hoe het verder gaat.... vindt er te kust en te keur weer nieuwe snufjes, nieuwe mogelijkhe den ook voor de tent, die hij al in zijn bezit heeft. Hij vindt er even eens allerlei nieuw.e accessoires, die hij er graag bij zal willen hebben. Slaapzakken van de eenvoudigste omhulling tot de slaapzak gevoerd met borgbont voor de wat natuurge voelige lichamen, luifels in div. soor ten, maten, standen en mogelijkhe den, gaslampen met ingebouwde vuursteen-ontsteking, hangmatten op stalen frame, zodat bomen niet meer nodig zijn, een enorme keuze uit opklapbare kooktafels, gascom- foors, gasstelletjes, toilet „paaltjes" met alles erop en eraan, papieren wc-brillen, ontsmettingstabletten, al le soorten rugzakken in alle moge lijke prijzen en met alle mogelijke draagsteunen, plezierig voor een lange wandeling. En zelfs een licht gewicht jcampeeraanhanger voor de motorfiets, die wellicht ook geschikt is voor een sterke bromfiets. Het probleem waard voor de vele jonge ren, die brommend land en wereld deel verkennen. Een opblaasbare rubberboot - va riërend van enkele tientjes tot enke le honderden guldens kan gemakke lijk bij de kampeeruitrusting opge borgen worden. Men zal er straks op kampeervakantie enorm veel plezier van kunnen beleven. Al was het alleen al om een lekker visje uit een meertje te halen. Perry v.d. Kar verrast velen met onder meer een heerlijk kanotentje van 85 bij 200 cm. Van 1,5 kg en voor vijftig gulden min een kwartje. Vandaar waarschijnlijk de combi natie op de Hiswa-tentoonstelling van watersport en kamperen met zo'n slordige duizend boten - varië rend tussen 200.000 gulden en 39,50 - en een ongekend aantal tenten in alle vormen en met allerlei kam- peerbenodigdheden. De luxe watersport is er met jach ten van zo'n 200.000 gulden, een jacht waarvan wij gewone mensen alleen maar kunnen dromen, maar die er bij tientallen over de Middel landse zee kruisen en zelfs in onze noordelijke wateren. En daarnaast luxe tenten met al even luxe beno digdheden van duizend en meer gul den. Dan is de harde, recht-toe recht aan watersport met motorboot kleine kuip of kajuitjachtje, die minder geld, met minder comfort en gemak beoefend wordt, maar die de mens helemaal in zijn element brengt. Als hij er tenminste het hart en vooral de ziel voor heeft. En daarnaast datzelfde wat gewoner kamperen met zo weinig mogelijk luxe voor pakweg hooguit enkele honderden guldens op vakantie heb je dikwijls alleen maar een slaapzak met een dakje erboven nodig. Het is maar hoe de vakantieganger ingesteld is: op zijn gemak, omdat hij vakantie heeft, of sportief, ook met de even tuele ongemakken erbij, omdat hij volledig vrij wil zijn. Hoe vreemd het in deze wereld van welvaart ook klinkt, zowel wa tersport als het kamperen komen er steeds meer in. Kennelijk heeft een groeiend aantal vakantiegangers de buik vol van de eeuwig zonnige stranden, de azuren luchten, de aan lokkelijke bungalows, de hotels met volledige verzorging met inbegrip van de excursies, zoals zoiets heet. Steeds meer mensen doen het op eigen houtje, op eigen manier. Het zijn die vakantiegangers, die hun boot op de auto, de caravan achter de wagen, of de tent op de bagage drager van zelfs bromfiets en fiets pakken, wat geld bij zich steken en dan op stap gaan om het maar te „avonturen". Voor deze vakantiegangers brengt de Hiswa ongelooflijk veel: tussen het rubbervlotje, waarmee wij te genwoordig onze kinderen laten spe levaren op het vijvertje, grachtje of slootje vlakbij huis tot aan de enor me luxe jachten, de zeekasteeltjes voor de man in zeer goede doen. Ten ten vanaf 16,- om mee te nemen er, weg te gooien, tot bungalows-in-stof, die ruimte bieden aan zelfs grote I gezinnen. In alle soorten en met fraaie exotische namen. De begin nende kampeerder kan er alles vin den om zijn uitrusting langzaam maar zeker op te bouwen. De kam peerder met de nodige ervaring Uiteraard vindt men ook hier de duurdere series, vooral lichtgewicht tenten oplopend tot bijna 350 gulden met een gewicht van 2,5 kg. Naast zijn tenten komt Neef Sport met een behoorlijke keuze accessoi res, waaronder de hangmat met sta len frame en barbecues voor een kleine 20 gulden, terwijl Slee Bui tensport behalve met tenten ook met een groot aantal artikelen voor de bergsport komt. Overigens brengt Slee mogelijkheden voor diverse combinaties van tentonderdelen. De klitband-sluiting kan gemakkelijk 80.000 keer geopend en gesloten worden. In feite betekent dit een onslij tbare sluiting. Dezelfde Slee Buitensport brengt de wegwerptent van gelast plasticfolie. „Als tenmin ste alles meezit met levering en inklaring", aldus de exposant. De tenten van Sporthuis Centrum heb ben geen opvallende wijziging on dergaan. Wel zijn er verbeteringen en verfijningen aan de diverse ten ten aangebracht, bijvoorbeeld bij een drietal noktenten. De binnenten- ten hiervan zijn nu stokloos. De binnentent kan opgehangen worden aan twee stokken. De accessoires bij Sporthuis Centrum blijven de moei te waard. Noviteiten vindt men ook bij Sporthuis Haarlem: een enkeldaks huttent van gecoat doek met veel ventilatiemoigelijkheden bijvoorbeeld. Sporthuis Wilms Floet komt met een noktentje „Plume" voor kano-, fiets en bromfietskampeerders en daar naast een demontabel zwembad. Sportshops Nederland zoekt het in de lichtgewichten, waarvan ook de bestaande modellen thans vervaar digd worden, terwijl V D behalve in een aantal nieuwe tenten, verbete ringen en verfraaingen ook gevon den heeft in een serie boten in prijs variërend van 39,50 tot 1795 gulden (speedboat). Het zijn maar enkele voorbeelden van de grote hoeveelheid en diversi teit aan tenten en benodigdheden bij het kamperen, die de bezoeker een indruk kunnen geven, van wat er op deze markt verkrijgbaar is. Zij is een bewijs, dat het kamperen steeds meer in trek komt, omdat de stads mens, opgesloten in de steenklom pen van alledag, tenslotte toch weer naar de natuur schijnt te willen terugkeren. Vissen en vakantie: ook daaraan is door de Hiswa-exposanten gedacht Van dit mini-exemplaar zijn bovendien telescopische hengels verk?i1gb2r die m ingeschoven toestand maar 42 cm. lang zijn. "a r' 16E INTERNATIONALE WATFRSP0HT- EN KAMPEERTENTOONSTtLUNG 5 TM 14 MAART WEM AMSTERDAM (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM De Hiswa - 's werelds grootste watersportten toonstelling, ditmaal van 5 tot en met 14 maart in de Amsterdamse RAI - zal meer dan ooit een luilekkerland voor botenminnaars zijn. Alles wat zich verzinnen laat tussen het stalen motorzeiljacht van 350.000 gulden (op stand 57) en de zonnebril die blijft drijven (op stand 261), is aanwezig. Daaronder tellen we meer dan 50 giganten, zwaarder dan 5 ton en navenant geprijsd. Maar ook voor de kleine beurs is de Hiswa lief. Niet minder dan 78 types in de categorie zeilvaartuigen blijven onder de 2000 gulden en de „Vaurien" met zijn prachtige prestaties ligt er maar 100 gulden boven. Bij de groep motorvaartuigen worden 25 types beneden de 2000 gulden getoond; 19 types beneden de 3000 gulden; 26 types onder de 4000 gulden; 15 types beneden de 5000 gulden en 16 types beneden de 6000 gulden. Frans de Witte introduceert op de Hiswa een boot, speciaal ontworpen voor de sportvissers. Het is de Grazia, een polyester S-spant spitsgatter van 4.72 meter lengte, ruim plaats biedend aan zes personen. Model voor dit schip stond de houten vissersboot, zoals die al honderden jaren te vinden is in de pittoreske haventjes en op de stranden langs de Middellandse Zee. De Italiaanse botenfabriek Crestliner nam zo'n houten boot - „gozzo" is de Italiaanse naam - als mal en maakte er een boot van zoals die op de foto te zien is. Waarbij aangetekend moet wordeD dat men voo<r een knap fatmilie- seheepje met vier slaapplaatsen pas moet beginnen te rekenen in de buurt van de 10.000 gulden. Roei-, vis-, bijboten en kano's zijn te zien van 260 gulden tot 2995 gulden en de vouw- of opblaasboten lopen uit een van 39 gulden 50 tot 4150 gulden maar op dit laatste geval van 5 bij 2.08 mieter blaast men zich dan ook de wangen bod. Meer dan duizend verschillende schepen in de RAI waar gaiat het naar toe? „Het aantal types dat wordt getoomd, is zo groot dat men zich kan. voorstellen dat enige be perking misschien wel op zijn plaats zou zijn", verzuchten de organisato ren voorzichtig. Daarbij hebben ze uiteraard het belang van de klant op het oog (vorig jaar kwamen 212.000 mensen, op de Hiswa kijken) die door de bomen het bos niet meer dreigt te zien. De echte minnaar van de watersport echter slaat bij het horen van de elkaar jaar na jaar overtreffende cijfers de schrik om het hairt. Waar blijft de rust die hij op de krullende golven zoekt ivaar blijven de onbelemmerde ver gezichten? Hij is het water opge gaan om zich een beetje schipper- naast-god te kunnien voelen maar bet gaat er op lijken dat hij binnen kort heel erg schipper naast zijn buurman zal zijn. (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM Zo groot is de variëteit, door de Hiswa geboden, dat over al het nieuwste slechts in telegramstijl kan worden bericht en dan nog onvolledig. Hier enkele notities. Tweederde van alle nieu we zeilschepen horen thuis in de categorie „bewoonbare zeilboten". Het scheppen van interieur-ruimte resulteert in buitengewoon brede schepen met veel vrijboord of een hoge kajuitopbouw en gaat dus ten koste van het uiterlijk. De echte liefhebbers betreuren dit. De motor zeilboot komt steeds meer in trek. Bedenk echter dat de prijs zelden beneden de 30.000 gulden ligt. In de sector van de zwaardboten ligt het accent vrij sterk op de sportieve jeugdboten waarin de jonge zeiler zich alvast kan voorbereiden op het wedstrijdvaren van straks. Het aantal open kielzeiljachten op de Hiswa is beperkt. Voor het eerst wordt een kajuit-catamaran tentoongesteld. In de motorboten-sector is er min der nieuws dan vorig jaar. De Ne derlandse werven tonen slechts een paar noviteiten. Vocvr hem lijkt de periode begonnen waarin weinig be hoefte is aan verdere avonturen. Op vallend is dat het aantal geëxposeer de open motorboten in vergelijking met vorig jaar is gedaald. Ook hier dus een trend in de richting van het famildieschip. Bij de wat grote types wordt gestreefd naar gescheiden slaapruimten: steeds meer ziet men de achterkajuit verschijnen. Bij de nieuwe geïmporteerde jachten valt een Zweeds product op dat is uitge rust met een centrale luchtverwar- ming. In de categorie woon-caravans („house-boats") is een Californisch schip te zien dat beschikt over een douche, een ijskast, een ijsblokjes automaat, een geiser en een stereo installatie. Bij alle motorjachten valt op dat de prijs ten opzichte van het vorig jaar fiks gestegen is. Wij note ren in het voorbijgaan verschillen van duizend gulden maar ook van 5000 en zelfs 10.000 gulden. Bij de motoren is een ontwikke ling te bespeuren in de richting van het „robuste" type in de lagere ver mogensklasse - de motor die geen overbodige paardekrachten levert maar die betrouwbaar is. De accessoires tenslotte, die op de Hiswa een steeds belangrijker plaats gaan innemen. Een prachtige navi gatiehulpmiddel voor de wat grotere vaairt is een nieuwe dieptemeter - het eerste type ter wereld waarbij de diepte direct wordt aangegeven op een kathodelstraolbuis. De ge ringste diepte die het apparaat regi streert is 15 centimeter, de grootste 45 meter. Er zijn geen draaiende onderdelen waardoor nauwelijks slijtage optreedt. Nieuw ook zijn jacks met ingebouwd drijfvermogen en scheepsschroeven van roestvrij staal die minder last hebben van oxidatie dan bronzen schroeven en minder onderhevig zijn aan mecha nische beschadiging De Hiswa-organisatoren hebben een becijfering gemaakt die het bes te belooft voor de portemonnee van de botenbouwer maar die anderzijds tot enig gefrons der wenkbrauwen noopt. Vorig jaar werd de Neder landse pleziervloot niet in het minst door de wervende kracht van de exposities met zo'n 10.000 tot 12.000 vaartuigen uitgebreid en om vatte ze ruim 90.000 eenheden. In 1980 zal dit aantal verdubbeld zijn en de verwachting is dat in liet magische jaar 2000 onze pleziervloot met zo'n half miljoen vaartuigen zijn absolute verzadigingspunt zal hebben bereikt zodat bij gebrek aan water verdere groei niet meer mo gelijk is. De Hiswa-bonzen noemen deze ontwikkeling „niet explosief" en juichen: „Dan zullen - watersport is voor alles een gezinssport - zo'n twee miljoen Nederlanders, jong en oud, van het water genieten tegen over op het ogenblik zo'n 350.000." Het klinkt idyllisch maar de echte watersporter ziet met een benauwd hart het moment tegemoet dat de waterwegeninformatie van de radio die er dan ongetwijfeld zal zijn, waarschuwt voor een file van acht kilometer tussen Enkhuizen en Sta- Duizend verschillende schepen in de RAI wat zullen we kopen? Iedereen moet dat voor zichzelf we ten maar een enkele voorzichtige waarschuwing is op zijn plaats. Op de Hiswa zullen niet minder dan 28 buitenlandse exposanten zijn die veel geïmporteerde schepen tonen. Nu zijn er bedrijven die op een min of meer speculatieve manier de markt aftasten en hier en daar een „bootje slijten". Lukt dat niet, dan gaan ze het eenvoudig eens probe ren met een produkt van een andere buitenlandse werf of verdwijnt de betrokken importfirma helemaal van bet toneel. Alvorens men een geïm porteerd schip koopt, zal men zich dus terdege moeten afvragen of de betrokken importeur voldoet aan de redelijkerwijs te stellen eisen op het stuk van de continuïteit in zijn le veringsprogramma en van een goed service-apparaat. Want als men zich een schip aan schaft dat na korte tijd weer van de markt verdwijnt, eventueel samen met de importeur dan heeft dit niet alleen een negatieve invloed op de tweedehands waarde, maar bo vendien zal het moeilijk zijn service te krijgen op een dergelijk incou rant schip. Dan ;s er het punt van de jachten die jaar in jaar uit iin vrijwel onge wijzigde vorm op de Hiswa geëxpo seerd worden. Ze trekken weinig publiciteit en men loopt er gemak kelijk aan voorbij. Jammer, want de kwaliteit en de vaareigenschappen van juist deze schepen zijn in de loop van de tijd waardevast geble ken, iets wat men bij nieuwe types nog maar moet afwachten, een groot voordeel van de wat meer belegen ontwerpen is bovendien dat men, uitgaande van de praktijk, geregeld Steeds meer gaat de ontwikkeling in de richting van het wat ruimere verbeteringen heeft kunnen aam- familieschip. Jachtarchitecten weten met het interieur wonderen te doen. brengen zodat er een uitgekiend

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 9