Jan
Bijlmer
of het
beeld
van een
flat
neurose
TELEAC MAG NIET
EERDER IN ETHER
Bonanza even terug
Ferd Hugas
slaat
Pepijn-deur
dicht
Opmaat
Paul Temple in A dam
EERSTE HOLLANDSCHE
radio
televisie
A
eindredactie
hans maas
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
FRANKRIJK (Rijssel):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
DINSDAG 2 MAART 1971
VANAVOND zendt de
KRO-televisie de documen
taire „Jan Bijlmer" uit,
door samensteller Hans
Koekoek" een portret van
een Nederlandse flatneuro
ticus" genoemd.
Hans Koekoek, die o,a. de KRO-
documentaire over de Haagse Schil-
dersbuurt op zijn naam heeft staan,
en daarnaast bekendheid geniet als
filmer, schrijver van surrealistische
verhalen en televisie-spelen, heeft
met zijn impressie van Jan Bijlmer
een waarschuwende vinger willen
heffen tegen de zg. „Jannenpakhui-
zem", die in allerlei Nederlandse ste
den als paddestoelen uit de grond
rijzen.
Jan Bijlmer, gesitueerd im de Am
sterdamse Bijlmermeer, komt 's
avonds thuis en zal na het eten net
rustig zijn krantje gaan lezen, als
hij geconfronteerd wordt met het
geluid van een trompet, waarop een
buurman met alle 'ijver aan het
oefenen slaat. Zeer toepasselijk
speelt buurman „Schlafe mein Prinz-
HET per 1 oktober 1969 ingevoerde systeem van vaste televisiezend-
avonden voor de omroepen zal ook met ingang van het komende win
terseizoen worden voortgezet, echter met dien verstande, dat een
aantal omwisselingen zal plaatsvinden. De VARA en NCRV, die tot
dusver de beschikking hadden over de maandagavond, krijgen na 1
oktober de dinsdagavond, terwijl de AVRO en de KRO van de dins
dag- naar de maandagavond verhuizen. De TROS en de VPRO blijven
op de donderdagavond en ook de NOS behoudt dezelfde avonden.
Wei zal de NOS een aantal
informatieve programma's in de
vooravond laten vervallen. In enkele
gevallen worden deze programma's
dan na het laatste journaal uitgezon
den. De overblijvende zendtijd zal
dan op de zondagmiddag of -avond
worden gevuld. De zendtijd, die
hiervoor in de vooravond op de
maandag, dinsdag en vrijdagavond
beschikbaar komt, zal worden ge
vuld door de dan uitzendende om
roepverenigingen.
Een verzoek van TELEAC, om de
programma's naar de vooravond te
mogen verplaatsen, is door het be
stuur wel juist, maar niet uitvoer
baar bevonden
Ten aanzien van de radio zullen
de omroepen met ingang van 9 mei
hun van de NOS gekregen zgn
„zwevende zendtijd" weer aan de
NOS moeten teruggeven. Tot dusver
bestond de situatie, dat de NOS
wekelijks over bjna 61.5 vaste zend
tijd beschikte en 3.5 uur zwevende
zendtijd, bestemd voor bijzondere
gebeurtenissen (ruimtevluchten e.d.)
De niet benutte zwevende zendtijd
werd steeds ter beschikking van de
omroepen gesteld. Het aantal uren
vaste zendtijd zal echter per 9 mei
voor de NOS worden gebracht op 64
uur, wat betekent, dat de omroepen
een groot deel van de hen ter be
schikking gestelde zwevende zend
tijd aan de NOS zullen moeten te
ruggeven.
ehen" schlaf ein". Maar dat is voor
lopig niet weggelegd voor Jan Bijl
mer, die langzaam maar zeker neu
rotische trekken gaat vertonen en in
die toestand tot bedenkelijke oplos
singen vam de geluids-overlaat komt.
De Jam Bijlmer van de film ij
eigenlijk Frans Ubi-nk, een mede
werker van de KRO. De Jan Bijl
mer is dus niet echt. De overige
beelden van de film zijn ook niet
echt. Hetgeen allemaal natuurlijk
niets afdoet aan de echtheid van het
produkt. Flatneurose is een tamelijk
reëel gegeven. De symboliek in het
werkstuk van Ham Koekoek ver
wijst rechtstreeks naar de echte
problemen waar veel mensen mee
wordtelen.
Ogenschijnlijk hangen die beelden
die Koekoek op de kijker afstuurd
als los zand aan elkaar. Bij iets
scherpere waarneming blijkt echter
dat elk beeld een relatie heeft met
het tragische lot van vele flatbewo
ners.
Hasn Koekoek zegt zelf over de
film: „Het grootste probleem bij dié
flat is de iritaitie. Je kunt natuurlijk
een heleboel bezwaren hebben tegen
het feilt dat je met veel mensen op
elkaar woont, maar dat feit is op
zichzelf onvermijdelijk. Waar het
omgaat is dat wanneer veel mensen
op een kluitje wonen en die mensen
zich door allerlei signalen voortdu
rend bewust zijn van elkaar er een
enorme iritaitie ontstaat".
IN de Andy Williams-show, die de
KRO-televisie vanavond uitzendt,
zijn de gasten: Lorne Greene, bekend
uit de KRO-serie „Bonanza", die ver
moedelijk in het zomerseizoen wordt
voortgezet; jazz-Zangeres Ella Fitz
gerald en de Grass Roots rockgroep.
Speciale gast in deze aflevering is
de ongekroonde twistkoning uit de
zestiger jaren Chubby Checker, die
met zijn „Let's twist again" in die
jaren de gehele wereld veroverde.
Vandaar dat Andy Williams nu tegen
hem zegt: Sing that son again. Chub
by Checker, getrouwd met de Ne
derlandse ex-Miss World Rina Lod
ders, heeft in later jaren nog gram
mofoonplaten gemaakt met de nu
van het toneel verdwenen Neder
landse groep „De Maskers".
Andy Williams opent de show met
„I just can't believing". De Grass
Roots rockgroep laat daarna „Come
on and say" horen. Lorne Greene
neemt het nummer „Sand" voor zijn
rekening en Ella Fitzgerald is te
horen in „Come back to me" en
te zamen met Andy in „Sitting
on the dock of the bay". Van Andy
Williams hoort men verder nog: „I
who have nothting", „Joanna" en
„September of my years".
VAN de 30-delige KRO-televisie-serie „Paul Vlaanderen", die van de
BBC werd overgenomen, wordt vanavond de eerste van een tweetal afleve
ringen uitgezonden, die door de BBC in samenwerking met de KRO in
Nederland werd vervaardigd. „Moord en antiek" heet deze aflevering in
twee delen, die vorig jaar maart werd opgenomen in ons land, o.a. in
Amsterdam en in de Flevo-polder.
Gaste in deze aflevering is de mooie Genevieve (Marie de Versini)
„IK draai nu zo'n jaar of zes mee
in cabaret Pepijn. Maar ik heb nog
nooit een journalist bij me gehad
voor een interview. Ja, toch een
keer, en die zei toen tegen me: ...lij
geeft geen interviews, he". Die
keerde zich toen om en liep weg.
Had ik weer geen interview. Ik ben
geen voorgrond-figuur en dring me
niet uitgesproken naar voren. Daar
komt nog bij, dat er nooit enig
schandaal te melden is geweest van
(Pepijn, een ruzie of zo. Ik vond er
mijn vrouw Lidewij en was er ge
lukkig mee. Misschien had ik een
rel moeten creëeren om in de publi
citeit te komen. Maar daar ben ik
de man niet voor".
Fred Hugas (33), duidelijk stut en
steun van opus 4. ontdoet zich mo
menteel als een artistieke Samson
vain deze pilaarfunctie. Hij gaat op
eigen benen eigen wegen bewande
len, ail weet hij nog niet wat.
Hid zegt: „Pepijn is op een punt
gekomen, een driesprong waarop
Paul. Liselore ein ik een eigen rich
ting kiezen, een artistieke uitkristal
lisatie. Pepijn is geen huwelijk en
we hebben elkaar geen eeuwige
trouw gezworen. Paul wil zich al of
niet met gast als one man pousseren.
Liselore bouwde zich een, huis van
eigen liedjes waarin zij wonen kan
en ik wil langzamerhand wel eens
met een eigen identiitiet voor de dag
komen. Daarom wil ik weg. Tot half
mei opereren we landelijk met opus
4 en dan valt de deur definiitiief iin
het slot. Misschien zal Paul ooit nog
eens een knieval do-en om mij als
gast in zijn programma te krijgen,
maar dan zal hij er wel wat voor
over moeten hebben, want ik breng
zes jaar Pepijn-reputatie mee en als
je Paul mag geloven is dat niet mis.
want Pepijn zal als onverwoestbare
legende blijven voortbestaan. Ik ben
blij dat iik daaraan mee heb moflen
doen.
Ik hou van mijn vak en ik hou
van mensen, die lachen, niet het
lachen om een grap, maar het lachen
om bijv. Chaplin, waarbij de moge-
liikheid aanwezig blijft, dat het la
chen je vergaat. De eersten die vaai
mij op de planken plezier hebben
gehad zijn mijn ouders geweest, die
met trots im het hart hun Ferdie al
een eigen weg zagen gaan, toen hij
als 10-jarig jochie in een toneelstuk
stond van de nutsschool aan de Laan
van Poot. Mogelijk krijgen ze gelijk,
maar ze zullen nog even geduld
moeten hebben. Ik ben een introver
te laatbloeier en heb het gevoel nog
pas te liggen smeulen. De grote klap
staat voor de deur of laat nog tien
jaar op zich wachten. Ik weet het
niet. Ik heb mezelf ook nooit op het
toneel gezet. In mijn jaren op het
Ned. lyceum met jaaruitvoeringen in
Links Ferd Hugas.
de kon. schouwburg waren het altijd
de leraren die het in mij zagen. Ik
heb me in die tijd wel angstig ge
voeld op het toneel, maar men vond
mij ervoor geknipt en in mijn tie
nerjaren deed ik maar net alsof. Er
zat wel ontwikkeling im, want eerst
deed ik het bijna in mijn broek en
later stond het water alleen nog
maar in mijn handen. Zo werd ik
uiteindelijk droog-komiek.
Trok mijn hart naar het toneel?
Nee, het werd voetballen bij HBS,
wat ik nu trimmenderwijs nog doe
op zondagochtend. Toen moest ik iin
dienst bij de officiersopleiding, waar
ik niets voor voelde, maar waar ik
altijd heb geprobeerd een aimabel
mens te zijn, omdat ze er daarvan
zo weinig hebben in het leger. Ver
volgens heb ik in Leiden enige ja
ren rechten gestudeerd, zeer nuttige
jaren om verschillende redenen. Ten
eerste leerde ik het corps kennen
als een fossiele troep. Ten tweede
heb ik in Leiden kunnen vaststellen,
dat ik de rechtlijnige inborst mist.e
voor een vruchtbare rechtenstudie.
En ten derde ontmoette ik er Paiul
en Liselore, met wie na vele lange,
deels nachtelijke gesprekken het
idee werkelijkheid werd om een
eigen cabaret te stichten, wat uitein
delijk Pepijn geworden is.
Maar nu zal ik het alleen moeten
doen. Toch sta ik niet alleen. Pepijn-
inspeciente L. de Iongh werd mijn
vrouw Lidewij, van wie ik intussen
twee kinderen heb en van wie het
grote voordeel is, dat zij alles van
theater af weet, maar nu au fond
niet van cabaret houdt en daarom in
staat is mij uiterst kritisch te bege
leiden. Zij vereenvoudigt ingewik
kelde teksten en strijkt plooien
glad. Haar nuchterheid staat borg
voor werkzame theatrale effecten.
In mijn zes jaar Pepijn heb ik
wel geleerd, dat de cabaretier niet
in de eerste plaats een vakman
hoeft te zijn. Een cabaretier ds zo
goed als de mensen bent vinden. De
consequentie daarvan is, dat je nooit
het publiek de schuld kan geven als
iets mislukt. Je komt met jezelf aan
dragen en als je van het publiek
terug wil krijgen wat je geeft, dan
moet je ervoor zorgen het publiek
iets te zeggen te hebben, hoe dan
ook. Je moet iets wat binnen in
jezelf zit naar buiten brengen. En
daar moet je ook achter staan. Dat
noem ik engagement waar je als
oabanentier niet buiten kan wil je
het geloof in jou bij je publiek
helpen bevestigen.
Misschien ben ik te bedachtzaam,
te introvert. Bet zijn altijd anderen
geweest, die vonden dat ik op het
toneel thuis hoorde. Naar die ande
ren ben ik momenteel op zoek. Ik
denk wel dat ik ze zal vinden.
Uiteindelijk is nu ook de eerste
journalist op mij afgekomen. Pas op
de planken voel ik weer vaste grond
onder mijn voeten.
TON OLIEMULLER.
NOS
10.45 SCHOOLTELEVISIE
'0 45: Notre ville (les 10), 11.10:
Woelige wereld (les 1), 11.35: Slui
ting,
14.00: Verkennen en ontdekken (les
11).
14.25 SLUITING
18.45 (kleur) DE FABELTJES
KRANT
18.55 (kleur) JOURNAAL
KRO
19.05 WIJ, HEREN VAN ZICHEM
Televisie-feuilleton, gebaseerd op de
boeken van Ernest Claes.
20.00 (kleur) JOURNAAL
20.21 (kleur) ANDY WILLIAMS-
SHOW
21.11 BRANDPUNT SPECIAL
21.36 (kleur) PAUL VLAANDEREN
22.26 JAN BIJLMER
Film van Hans Koekoek met een
portret van een Nederlandse Flat
neuroticus.
22.41 (kleur) JOURNAAL
TELEAC
22.46 WISKUNDE (les 8 herh.)
23.16 SLUITING
NOS
18.45 (kleur) DE FABELTJES
KRANT
18 55 (kleur) JOURNAAL
19.05 DEN HAAG VANDAAG
19.10 KUNSTSIGNALERING
AVRO
19.30 TOPPOP
Muzikale show met artisten, die een
grote sprong op de hitparade hebben
gemaakt
20.00 (kleur) JOURNAAL
20.21 PEYTON PLACE
Het onderzoek naar de oorzaak van
Ann's dood wordt voortgezet.
21.10 AVRO'S SPORTPANORAMA
22.00 AVRO'S TELEVIZIER-MAGA-
ZINE
22.50 (kleur) JOURNAAL
TELEAC
22.55 (kleur) EN FRANCAIS (les 8
herh.)
23.25 SLUITING
14.00 - 15.55 en 17.00 SCHOOLTE
LEVISIE
18.00 (kleur) DE FABELTJES
KRANT
18.05 CATWEAZLE (9) (kleur)
18.30 TIENERKLANKEN
Voor de j eugd
19.05 KIJK EN KOOK
19.35 TAALWENKEN EN CULTU
REEL NIEUWS
19.43 MEDEDELINGEN
19.45 JOURNAAL
20.10 (kleur) UIT DE DIERENWE
RELD (5)
20.35 BESCHULDIGDE, STA OP!
De zaak Anna-Bella Korsch. Recon
structie van een opzienbarende zaak,
die zich in 1860 te Gent afspeelt.
22.05 GASTPROGRAMMA
De liberale gedachte (2)
22.35 NIEUWS
14.00, 14.30 en 15.00 SCHOOLTELE
VISIE
17.35 NIEUWS
17.40 SCHOOLTELEVISIE
18.10 TV-CLUB JUNIOR
Voor de kleuters
18.25 AFFICHES
18.55 BéBé ANTOINE
Voor de kleuters
19.00 SEULE A PARIS
19 30 LE MONDE DES FORMES
Tentoonstellingsagenda
19.40 WEERBERICHT
19.45 JOURNAAL
20.10 TRAIN DE NUIT
Toneelstuk van Herbert Reinecker.
21.45 SIGNES DES TEMPS
Cultureel magazine
22.35 JOURNAAL
19.45 JOURNAAL
20.10 MEDEDELINGEN
20.15 UNE AUTRE VIE
20.30 DAKTARI
21.30 LES éTOILES DE LA CHAN
SON
20.00 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend weerbericht.
20.15 TREFFPUNKTE (kleur)
Amusementsmagazine
21.00 HOE IK NEGER WERD
Duitse speelfilm uit 1970.
22.45 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: commentaar en weer
bericht.
23.05 SLUITING
19.45 HEUTE (kleur)
20.15 (kleur) WIJ EN HET KLAS
SELOZE ZIEKENHUIS
Zal het ziekenhuis zonder klasse-in
deling binnenkort in Duitsland be-
2L00 (kleur) HONDO
Afl.: „Een generaal vergist zich".
21.50 (kleur) ASPEKTE
Informaties en meningen uit het cul
turele leven.
22.35 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend: weerbericht en com
mentaar.
22.50 NACHTSTUDIO
Vanavond worden in dit filmmagaÊi-
ne twee films uitgezonden van Clau
de Champion „Garten" en van In-
grid Bachér „Siësta".
23.10 SLUITING.
Dinsdag 2 maart
HILVERSUM I. 402 m en FM.
KRO: 12.00 (S) Van twaalf tot
twee: gevarieerd programma. (12.22
Wij van bet land; 12.26 Mededelin
gen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30
Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00-
13.05 Raden maar„.) 14.05 Schoolra
dio. 14.30 (S) Interlokaal; muzikaal
middag-magazine (tussen 16.00-16.02
Nieuws)Overheidsvoorlichting:
17.00 Muziek op St. Maarten. Een
programma van Raymundo Debrot
met o.a. een gesprek met orkestlei
der J. Miatser. KRO: 17.10 Voor de
kleuters. 17.15 Hai!: jeugdprogram
ma. Politieke Partijen: 18.19 Uitzen
ding van de Politieke Partij Radika-
len. KRO: 18.30 Nieuws. 18.41 Actu
aliteiten. 19.00 (S) Licht ensemble
met solisten. 19.45 Evangelie zonder
masker, lezing. 20.00 Mixtuur van
eigen opnamen: moderne- en klas
sieke muziek. 20.50 Ons Kind - onze
school, pedagogisch programma.
21.05 Klassiek strijkkwartet. 21.30
Babel: kunstkroniek. 22.25 Overwe
ging. 22.30 Nieuws. 22.40 Den Haag
vandaag. 22.50 Kontekst: magazine
waarin op de dingen wordt doorge
praat. 23.15 (S) Sticker: licht pla-
tenprogramma. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSU Mn. 298 m en FM.
AVRO: 12.30 Overheidsvoorlich
ting: Uitzending voor de landbouw.
12.40 Knipperlicht: wekelijks radio-
verkeersmagazine. 13.00 Nieuws.
13.11 Radiojournaal. NOS: 13.30 Den
Haag__ vandaag. 13.35 Spiegel van
België: muziek en nieuws van onze
zuiderburen. 14.05 Bopthema's en
swingsessions: jazz uit de jaren
1935-1955. 14.28 (S) Rostrum of
composers 1970: internationaal fo
rum en moderne muziek van Cana
dese componisten. 15.00 Van ta-ta
tot totale taal: rubriek over het le
ven in de taal. AVRO: 15.10 (S)
Nieuwe grammofoonplaten; 16.00
Nieuws; 16.03 Inleiding tot muziek
begrip; 16.25 Pianorecital: heden
daagse muziek. 16.48 (S) Klarinet-
tenkwartet. 17.05 Op zoek naar het
belcanto (II), muzikale lezing. 17.30
Trefpunt: duscussierubriek voor ac
tuele zaken, 17.55 Mededelingen.
18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal,
18.25 (S) Johan Willem Friso Kapel
en solisten. 18.55 (S) Dansorkest,
19.25 Paris vous parle. 19.30 Nieuws.
19.35 Vanavond: gevarieerd pro
gramma. 22.30 Nieuws. 22.38 Mede
delingen. 22.43 Radiojournaal. NOS:
22.55 (S) Signaal: muziek van eigen
tijd. 23.35 Horizon: muziek uit Af
ghanistan. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM Hl. 240 m. en FM.
VARA: 13.00 Nieuws. 13.03 De
Eddy Becker Show. (14.00 Nieuws)
15.00 Nieuws. 15.03 Drie-draal.
16.00 Nieuws 16.03-18.00 Mix: rijp
en groen op alle toeren (17.00
Nieuws).
BRUSSEL NEDERLANDS 324 m.
12.00 Nieuws, mededelingen en
SOS-berichten. 12.08 Landbouwkro-
niek. 12.15 Dinsdagboek. 12.55 Bui
tenlands persoverzicht. 13.00 Nieuws
en schouwburgprogramma's. 13.20
Dansmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03
Schoolradio (15.00 Nieuws) 16.00
Nieuws. 16.03 Radio Selfservice.
17.00 Nieuws en mededelingen. 17.15
Voor oudere luisteraars. 17.55 Weeg
schaal. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de
soldaten. 18.28 Paondesportberichten.
18.30 Verkeersinformatie. 18.45
Sport. 18.55 Taalwerken. 19,00
Nieuws en actualiteiten. 19.40 Inter
mezzo. 19.45 Syndicale kroniek.
19.55 Lichte muziek. 20.00 Grammo
foon platenprogramma. 22.00 Nieuws
en De zeven kunsten. 22.30 Jazzmu
ziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Kamermu
ziek. 23.40-23.45 Nieuws.
Woensdag 3 maart
HILVERSUM I. 402 m. en FM.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het le
vende woord. 7.16 (S) Op het eerste
gehoor: semiklassieke muziek (gr).
(7.25 Horen en zien; 7.30 Nieuws;
7.32-7.50 Hier en Nu: Actualiteiten).
TROS: 8.00 Nieuws. 8.11 Als dat zou
kunnen: verzoekplatenprogramma.
(8.30-8.32 Nieuws; 9.00-9.10 Gym
nastiek voor de huisvrouw). 9.35
Voor de kleuters 9.50 Vier eeuwen
muziek, muzikale lezing. 10.15 Voor
de vrouw. 11.00 Nieuws. 11.03 Aktu-
a-Magazine: nieuws, nieuwtjes, re
portages, commentaren en muziek.
HILVERSUM II. 298 m. en FM.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Och
tendgymnastiek. 7.20 (S) Dag
woensdag!: muziek en informatie.
(7.33 Van de voorpagina) VPRO;
7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws.
8.11 Actualiteiten. 8.23 (S) Dag
woensdag (vervolg). 9.00 VARA-ra-
dioweekblad voor de woensdagoch
tend. gevarieerd programma met om
9.35 Waterstanden; om 9.40 School
radio; om 10.15 Koning Klant; om ca
10.45 Voor de kleuters; om 11.00
Nieuws; om 11.03 Koffiepauze.
HILVERSUM III. 240 ra. en FM.
AVRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Van
Meet af aan....: lichte platen. 10.00
Nieuws. 10.03 Radiojournaal. 10.06
Arbeidsvitaminen: populair verzoek
platenprogramma. (11.00 Nieuws.).
(ADVERTENTIE)
Uw polis wordt aangepast aan uw belangen
en uw behoeften
U SJ LEVENSVERZEKERINGS-BANK NV
Keizersgracht 174-182, Amsterdam-C, (020) 2217 70
Bijkantoor: Breda, Sophiastraat 20, 01600-38 78 3