Jan Bijlmer of het beeld van een flat neurose TELEAC MAG NIET EERDER IN ETHER Bonanza even terug Ferd Hugas slaat Pepijn-deur dicht Opmaat Paul Temple in A dam EERSTE HOLLANDSCHE radio televisie A eindredactie hans maas NEDERLAND I: NEDERLAND II: BELGIë (Nederlands): BELGIë (Frans): FRANKRIJK (Rijssel): DUITSLAND I: DUITSLAND II: DINSDAG 2 MAART 1971 VANAVOND zendt de KRO-televisie de documen taire „Jan Bijlmer" uit, door samensteller Hans Koekoek" een portret van een Nederlandse flatneuro ticus" genoemd. Hans Koekoek, die o,a. de KRO- documentaire over de Haagse Schil- dersbuurt op zijn naam heeft staan, en daarnaast bekendheid geniet als filmer, schrijver van surrealistische verhalen en televisie-spelen, heeft met zijn impressie van Jan Bijlmer een waarschuwende vinger willen heffen tegen de zg. „Jannenpakhui- zem", die in allerlei Nederlandse ste den als paddestoelen uit de grond rijzen. Jan Bijlmer, gesitueerd im de Am sterdamse Bijlmermeer, komt 's avonds thuis en zal na het eten net rustig zijn krantje gaan lezen, als hij geconfronteerd wordt met het geluid van een trompet, waarop een buurman met alle 'ijver aan het oefenen slaat. Zeer toepasselijk speelt buurman „Schlafe mein Prinz- HET per 1 oktober 1969 ingevoerde systeem van vaste televisiezend- avonden voor de omroepen zal ook met ingang van het komende win terseizoen worden voortgezet, echter met dien verstande, dat een aantal omwisselingen zal plaatsvinden. De VARA en NCRV, die tot dusver de beschikking hadden over de maandagavond, krijgen na 1 oktober de dinsdagavond, terwijl de AVRO en de KRO van de dins dag- naar de maandagavond verhuizen. De TROS en de VPRO blijven op de donderdagavond en ook de NOS behoudt dezelfde avonden. Wei zal de NOS een aantal informatieve programma's in de vooravond laten vervallen. In enkele gevallen worden deze programma's dan na het laatste journaal uitgezon den. De overblijvende zendtijd zal dan op de zondagmiddag of -avond worden gevuld. De zendtijd, die hiervoor in de vooravond op de maandag, dinsdag en vrijdagavond beschikbaar komt, zal worden ge vuld door de dan uitzendende om roepverenigingen. Een verzoek van TELEAC, om de programma's naar de vooravond te mogen verplaatsen, is door het be stuur wel juist, maar niet uitvoer baar bevonden Ten aanzien van de radio zullen de omroepen met ingang van 9 mei hun van de NOS gekregen zgn „zwevende zendtijd" weer aan de NOS moeten teruggeven. Tot dusver bestond de situatie, dat de NOS wekelijks over bjna 61.5 vaste zend tijd beschikte en 3.5 uur zwevende zendtijd, bestemd voor bijzondere gebeurtenissen (ruimtevluchten e.d.) De niet benutte zwevende zendtijd werd steeds ter beschikking van de omroepen gesteld. Het aantal uren vaste zendtijd zal echter per 9 mei voor de NOS worden gebracht op 64 uur, wat betekent, dat de omroepen een groot deel van de hen ter be schikking gestelde zwevende zend tijd aan de NOS zullen moeten te ruggeven. ehen" schlaf ein". Maar dat is voor lopig niet weggelegd voor Jan Bijl mer, die langzaam maar zeker neu rotische trekken gaat vertonen en in die toestand tot bedenkelijke oplos singen vam de geluids-overlaat komt. De Jam Bijlmer van de film ij eigenlijk Frans Ubi-nk, een mede werker van de KRO. De Jan Bijl mer is dus niet echt. De overige beelden van de film zijn ook niet echt. Hetgeen allemaal natuurlijk niets afdoet aan de echtheid van het produkt. Flatneurose is een tamelijk reëel gegeven. De symboliek in het werkstuk van Ham Koekoek ver wijst rechtstreeks naar de echte problemen waar veel mensen mee wordtelen. Ogenschijnlijk hangen die beelden die Koekoek op de kijker afstuurd als los zand aan elkaar. Bij iets scherpere waarneming blijkt echter dat elk beeld een relatie heeft met het tragische lot van vele flatbewo ners. Hasn Koekoek zegt zelf over de film: „Het grootste probleem bij dié flat is de iritaitie. Je kunt natuurlijk een heleboel bezwaren hebben tegen het feilt dat je met veel mensen op elkaar woont, maar dat feit is op zichzelf onvermijdelijk. Waar het omgaat is dat wanneer veel mensen op een kluitje wonen en die mensen zich door allerlei signalen voortdu rend bewust zijn van elkaar er een enorme iritaitie ontstaat". IN de Andy Williams-show, die de KRO-televisie vanavond uitzendt, zijn de gasten: Lorne Greene, bekend uit de KRO-serie „Bonanza", die ver moedelijk in het zomerseizoen wordt voortgezet; jazz-Zangeres Ella Fitz gerald en de Grass Roots rockgroep. Speciale gast in deze aflevering is de ongekroonde twistkoning uit de zestiger jaren Chubby Checker, die met zijn „Let's twist again" in die jaren de gehele wereld veroverde. Vandaar dat Andy Williams nu tegen hem zegt: Sing that son again. Chub by Checker, getrouwd met de Ne derlandse ex-Miss World Rina Lod ders, heeft in later jaren nog gram mofoonplaten gemaakt met de nu van het toneel verdwenen Neder landse groep „De Maskers". Andy Williams opent de show met „I just can't believing". De Grass Roots rockgroep laat daarna „Come on and say" horen. Lorne Greene neemt het nummer „Sand" voor zijn rekening en Ella Fitzgerald is te horen in „Come back to me" en te zamen met Andy in „Sitting on the dock of the bay". Van Andy Williams hoort men verder nog: „I who have nothting", „Joanna" en „September of my years". VAN de 30-delige KRO-televisie-serie „Paul Vlaanderen", die van de BBC werd overgenomen, wordt vanavond de eerste van een tweetal afleve ringen uitgezonden, die door de BBC in samenwerking met de KRO in Nederland werd vervaardigd. „Moord en antiek" heet deze aflevering in twee delen, die vorig jaar maart werd opgenomen in ons land, o.a. in Amsterdam en in de Flevo-polder. Gaste in deze aflevering is de mooie Genevieve (Marie de Versini) „IK draai nu zo'n jaar of zes mee in cabaret Pepijn. Maar ik heb nog nooit een journalist bij me gehad voor een interview. Ja, toch een keer, en die zei toen tegen me: ...lij geeft geen interviews, he". Die keerde zich toen om en liep weg. Had ik weer geen interview. Ik ben geen voorgrond-figuur en dring me niet uitgesproken naar voren. Daar komt nog bij, dat er nooit enig schandaal te melden is geweest van (Pepijn, een ruzie of zo. Ik vond er mijn vrouw Lidewij en was er ge lukkig mee. Misschien had ik een rel moeten creëeren om in de publi citeit te komen. Maar daar ben ik de man niet voor". Fred Hugas (33), duidelijk stut en steun van opus 4. ontdoet zich mo menteel als een artistieke Samson vain deze pilaarfunctie. Hij gaat op eigen benen eigen wegen bewande len, ail weet hij nog niet wat. Hid zegt: „Pepijn is op een punt gekomen, een driesprong waarop Paul. Liselore ein ik een eigen rich ting kiezen, een artistieke uitkristal lisatie. Pepijn is geen huwelijk en we hebben elkaar geen eeuwige trouw gezworen. Paul wil zich al of niet met gast als one man pousseren. Liselore bouwde zich een, huis van eigen liedjes waarin zij wonen kan en ik wil langzamerhand wel eens met een eigen identiitiet voor de dag komen. Daarom wil ik weg. Tot half mei opereren we landelijk met opus 4 en dan valt de deur definiitiief iin het slot. Misschien zal Paul ooit nog eens een knieval do-en om mij als gast in zijn programma te krijgen, maar dan zal hij er wel wat voor over moeten hebben, want ik breng zes jaar Pepijn-reputatie mee en als je Paul mag geloven is dat niet mis. want Pepijn zal als onverwoestbare legende blijven voortbestaan. Ik ben blij dat iik daaraan mee heb moflen doen. Ik hou van mijn vak en ik hou van mensen, die lachen, niet het lachen om een grap, maar het lachen om bijv. Chaplin, waarbij de moge- liikheid aanwezig blijft, dat het la chen je vergaat. De eersten die vaai mij op de planken plezier hebben gehad zijn mijn ouders geweest, die met trots im het hart hun Ferdie al een eigen weg zagen gaan, toen hij als 10-jarig jochie in een toneelstuk stond van de nutsschool aan de Laan van Poot. Mogelijk krijgen ze gelijk, maar ze zullen nog even geduld moeten hebben. Ik ben een introver te laatbloeier en heb het gevoel nog pas te liggen smeulen. De grote klap staat voor de deur of laat nog tien jaar op zich wachten. Ik weet het niet. Ik heb mezelf ook nooit op het toneel gezet. In mijn jaren op het Ned. lyceum met jaaruitvoeringen in Links Ferd Hugas. de kon. schouwburg waren het altijd de leraren die het in mij zagen. Ik heb me in die tijd wel angstig ge voeld op het toneel, maar men vond mij ervoor geknipt en in mijn tie nerjaren deed ik maar net alsof. Er zat wel ontwikkeling im, want eerst deed ik het bijna in mijn broek en later stond het water alleen nog maar in mijn handen. Zo werd ik uiteindelijk droog-komiek. Trok mijn hart naar het toneel? Nee, het werd voetballen bij HBS, wat ik nu trimmenderwijs nog doe op zondagochtend. Toen moest ik iin dienst bij de officiersopleiding, waar ik niets voor voelde, maar waar ik altijd heb geprobeerd een aimabel mens te zijn, omdat ze er daarvan zo weinig hebben in het leger. Ver volgens heb ik in Leiden enige ja ren rechten gestudeerd, zeer nuttige jaren om verschillende redenen. Ten eerste leerde ik het corps kennen als een fossiele troep. Ten tweede heb ik in Leiden kunnen vaststellen, dat ik de rechtlijnige inborst mist.e voor een vruchtbare rechtenstudie. En ten derde ontmoette ik er Paiul en Liselore, met wie na vele lange, deels nachtelijke gesprekken het idee werkelijkheid werd om een eigen cabaret te stichten, wat uitein delijk Pepijn geworden is. Maar nu zal ik het alleen moeten doen. Toch sta ik niet alleen. Pepijn- inspeciente L. de Iongh werd mijn vrouw Lidewij, van wie ik intussen twee kinderen heb en van wie het grote voordeel is, dat zij alles van theater af weet, maar nu au fond niet van cabaret houdt en daarom in staat is mij uiterst kritisch te bege leiden. Zij vereenvoudigt ingewik kelde teksten en strijkt plooien glad. Haar nuchterheid staat borg voor werkzame theatrale effecten. In mijn zes jaar Pepijn heb ik wel geleerd, dat de cabaretier niet in de eerste plaats een vakman hoeft te zijn. Een cabaretier ds zo goed als de mensen bent vinden. De consequentie daarvan is, dat je nooit het publiek de schuld kan geven als iets mislukt. Je komt met jezelf aan dragen en als je van het publiek terug wil krijgen wat je geeft, dan moet je ervoor zorgen het publiek iets te zeggen te hebben, hoe dan ook. Je moet iets wat binnen in jezelf zit naar buiten brengen. En daar moet je ook achter staan. Dat noem ik engagement waar je als oabanentier niet buiten kan wil je het geloof in jou bij je publiek helpen bevestigen. Misschien ben ik te bedachtzaam, te introvert. Bet zijn altijd anderen geweest, die vonden dat ik op het toneel thuis hoorde. Naar die ande ren ben ik momenteel op zoek. Ik denk wel dat ik ze zal vinden. Uiteindelijk is nu ook de eerste journalist op mij afgekomen. Pas op de planken voel ik weer vaste grond onder mijn voeten. TON OLIEMULLER. NOS 10.45 SCHOOLTELEVISIE '0 45: Notre ville (les 10), 11.10: Woelige wereld (les 1), 11.35: Slui ting, 14.00: Verkennen en ontdekken (les 11). 14.25 SLUITING 18.45 (kleur) DE FABELTJES KRANT 18.55 (kleur) JOURNAAL KRO 19.05 WIJ, HEREN VAN ZICHEM Televisie-feuilleton, gebaseerd op de boeken van Ernest Claes. 20.00 (kleur) JOURNAAL 20.21 (kleur) ANDY WILLIAMS- SHOW 21.11 BRANDPUNT SPECIAL 21.36 (kleur) PAUL VLAANDEREN 22.26 JAN BIJLMER Film van Hans Koekoek met een portret van een Nederlandse Flat neuroticus. 22.41 (kleur) JOURNAAL TELEAC 22.46 WISKUNDE (les 8 herh.) 23.16 SLUITING NOS 18.45 (kleur) DE FABELTJES KRANT 18 55 (kleur) JOURNAAL 19.05 DEN HAAG VANDAAG 19.10 KUNSTSIGNALERING AVRO 19.30 TOPPOP Muzikale show met artisten, die een grote sprong op de hitparade hebben gemaakt 20.00 (kleur) JOURNAAL 20.21 PEYTON PLACE Het onderzoek naar de oorzaak van Ann's dood wordt voortgezet. 21.10 AVRO'S SPORTPANORAMA 22.00 AVRO'S TELEVIZIER-MAGA- ZINE 22.50 (kleur) JOURNAAL TELEAC 22.55 (kleur) EN FRANCAIS (les 8 herh.) 23.25 SLUITING 14.00 - 15.55 en 17.00 SCHOOLTE LEVISIE 18.00 (kleur) DE FABELTJES KRANT 18.05 CATWEAZLE (9) (kleur) 18.30 TIENERKLANKEN Voor de j eugd 19.05 KIJK EN KOOK 19.35 TAALWENKEN EN CULTU REEL NIEUWS 19.43 MEDEDELINGEN 19.45 JOURNAAL 20.10 (kleur) UIT DE DIERENWE RELD (5) 20.35 BESCHULDIGDE, STA OP! De zaak Anna-Bella Korsch. Recon structie van een opzienbarende zaak, die zich in 1860 te Gent afspeelt. 22.05 GASTPROGRAMMA De liberale gedachte (2) 22.35 NIEUWS 14.00, 14.30 en 15.00 SCHOOLTELE VISIE 17.35 NIEUWS 17.40 SCHOOLTELEVISIE 18.10 TV-CLUB JUNIOR Voor de kleuters 18.25 AFFICHES 18.55 BéBé ANTOINE Voor de kleuters 19.00 SEULE A PARIS 19 30 LE MONDE DES FORMES Tentoonstellingsagenda 19.40 WEERBERICHT 19.45 JOURNAAL 20.10 TRAIN DE NUIT Toneelstuk van Herbert Reinecker. 21.45 SIGNES DES TEMPS Cultureel magazine 22.35 JOURNAAL 19.45 JOURNAAL 20.10 MEDEDELINGEN 20.15 UNE AUTRE VIE 20.30 DAKTARI 21.30 LES éTOILES DE LA CHAN SON 20.00 (kleur) JOURNAAL Aansluitend weerbericht. 20.15 TREFFPUNKTE (kleur) Amusementsmagazine 21.00 HOE IK NEGER WERD Duitse speelfilm uit 1970. 22.45 (kleur) JOURNAAL Aansluitend: commentaar en weer bericht. 23.05 SLUITING 19.45 HEUTE (kleur) 20.15 (kleur) WIJ EN HET KLAS SELOZE ZIEKENHUIS Zal het ziekenhuis zonder klasse-in deling binnenkort in Duitsland be- 2L00 (kleur) HONDO Afl.: „Een generaal vergist zich". 21.50 (kleur) ASPEKTE Informaties en meningen uit het cul turele leven. 22.35 JOURNAAL (kleur) Aansluitend: weerbericht en com mentaar. 22.50 NACHTSTUDIO Vanavond worden in dit filmmagaÊi- ne twee films uitgezonden van Clau de Champion „Garten" en van In- grid Bachér „Siësta". 23.10 SLUITING. Dinsdag 2 maart HILVERSUM I. 402 m en FM. KRO: 12.00 (S) Van twaalf tot twee: gevarieerd programma. (12.22 Wij van bet land; 12.26 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00- 13.05 Raden maar„.) 14.05 Schoolra dio. 14.30 (S) Interlokaal; muzikaal middag-magazine (tussen 16.00-16.02 Nieuws)Overheidsvoorlichting: 17.00 Muziek op St. Maarten. Een programma van Raymundo Debrot met o.a. een gesprek met orkestlei der J. Miatser. KRO: 17.10 Voor de kleuters. 17.15 Hai!: jeugdprogram ma. Politieke Partijen: 18.19 Uitzen ding van de Politieke Partij Radika- len. KRO: 18.30 Nieuws. 18.41 Actu aliteiten. 19.00 (S) Licht ensemble met solisten. 19.45 Evangelie zonder masker, lezing. 20.00 Mixtuur van eigen opnamen: moderne- en klas sieke muziek. 20.50 Ons Kind - onze school, pedagogisch programma. 21.05 Klassiek strijkkwartet. 21.30 Babel: kunstkroniek. 22.25 Overwe ging. 22.30 Nieuws. 22.40 Den Haag vandaag. 22.50 Kontekst: magazine waarin op de dingen wordt doorge praat. 23.15 (S) Sticker: licht pla- tenprogramma. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSU Mn. 298 m en FM. AVRO: 12.30 Overheidsvoorlich ting: Uitzending voor de landbouw. 12.40 Knipperlicht: wekelijks radio- verkeersmagazine. 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal. NOS: 13.30 Den Haag__ vandaag. 13.35 Spiegel van België: muziek en nieuws van onze zuiderburen. 14.05 Bopthema's en swingsessions: jazz uit de jaren 1935-1955. 14.28 (S) Rostrum of composers 1970: internationaal fo rum en moderne muziek van Cana dese componisten. 15.00 Van ta-ta tot totale taal: rubriek over het le ven in de taal. AVRO: 15.10 (S) Nieuwe grammofoonplaten; 16.00 Nieuws; 16.03 Inleiding tot muziek begrip; 16.25 Pianorecital: heden daagse muziek. 16.48 (S) Klarinet- tenkwartet. 17.05 Op zoek naar het belcanto (II), muzikale lezing. 17.30 Trefpunt: duscussierubriek voor ac tuele zaken, 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal, 18.25 (S) Johan Willem Friso Kapel en solisten. 18.55 (S) Dansorkest, 19.25 Paris vous parle. 19.30 Nieuws. 19.35 Vanavond: gevarieerd pro gramma. 22.30 Nieuws. 22.38 Mede delingen. 22.43 Radiojournaal. NOS: 22.55 (S) Signaal: muziek van eigen tijd. 23.35 Horizon: muziek uit Af ghanistan. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM Hl. 240 m. en FM. VARA: 13.00 Nieuws. 13.03 De Eddy Becker Show. (14.00 Nieuws) 15.00 Nieuws. 15.03 Drie-draal. 16.00 Nieuws 16.03-18.00 Mix: rijp en groen op alle toeren (17.00 Nieuws). BRUSSEL NEDERLANDS 324 m. 12.00 Nieuws, mededelingen en SOS-berichten. 12.08 Landbouwkro- niek. 12.15 Dinsdagboek. 12.55 Bui tenlands persoverzicht. 13.00 Nieuws en schouwburgprogramma's. 13.20 Dansmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio (15.00 Nieuws) 16.00 Nieuws. 16.03 Radio Selfservice. 17.00 Nieuws en mededelingen. 17.15 Voor oudere luisteraars. 17.55 Weeg schaal. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paondesportberichten. 18.30 Verkeersinformatie. 18.45 Sport. 18.55 Taalwerken. 19,00 Nieuws en actualiteiten. 19.40 Inter mezzo. 19.45 Syndicale kroniek. 19.55 Lichte muziek. 20.00 Grammo foon platenprogramma. 22.00 Nieuws en De zeven kunsten. 22.30 Jazzmu ziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Kamermu ziek. 23.40-23.45 Nieuws. Woensdag 3 maart HILVERSUM I. 402 m. en FM. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het le vende woord. 7.16 (S) Op het eerste gehoor: semiklassieke muziek (gr). (7.25 Horen en zien; 7.30 Nieuws; 7.32-7.50 Hier en Nu: Actualiteiten). TROS: 8.00 Nieuws. 8.11 Als dat zou kunnen: verzoekplatenprogramma. (8.30-8.32 Nieuws; 9.00-9.10 Gym nastiek voor de huisvrouw). 9.35 Voor de kleuters 9.50 Vier eeuwen muziek, muzikale lezing. 10.15 Voor de vrouw. 11.00 Nieuws. 11.03 Aktu- a-Magazine: nieuws, nieuwtjes, re portages, commentaren en muziek. HILVERSUM II. 298 m. en FM. VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Och tendgymnastiek. 7.20 (S) Dag woensdag!: muziek en informatie. (7.33 Van de voorpagina) VPRO; 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws. 8.11 Actualiteiten. 8.23 (S) Dag woensdag (vervolg). 9.00 VARA-ra- dioweekblad voor de woensdagoch tend. gevarieerd programma met om 9.35 Waterstanden; om 9.40 School radio; om 10.15 Koning Klant; om ca 10.45 Voor de kleuters; om 11.00 Nieuws; om 11.03 Koffiepauze. HILVERSUM III. 240 ra. en FM. AVRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Van Meet af aan....: lichte platen. 10.00 Nieuws. 10.03 Radiojournaal. 10.06 Arbeidsvitaminen: populair verzoek platenprogramma. (11.00 Nieuws.). (ADVERTENTIE) Uw polis wordt aangepast aan uw belangen en uw behoeften U SJ LEVENSVERZEKERINGS-BANK NV Keizersgracht 174-182, Amsterdam-C, (020) 2217 70 Bijkantoor: Breda, Sophiastraat 20, 01600-38 78 3

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 11