IN BERG EN DAL IS DOMINEE WORDEN NIET ZO MOEILIJK Oud artistiek en intellectueel centrum Nanking werd m "20 jaar grote industriestad buitenland Centrum Belangrijke brug Overal politiek (Van een onzer verslaggevers) -NIJMEGEN. Een nieuw geloof is geboren. De theologie is simpel: ieder gelooft wat hij wil, een schisma is onmogelijk, en elk is dominee. En elke dominee die een tientje betaalt worth doctor in de theologie. Met dit sterke programma, dat inmiddels al 3400 gelovigen heeft aan getrokken, wil de universal life church de wereld verbetereu, beginnend met Nederland. Als premie en fiscaal niet achterhaalbaar kan elk van deze instant dominees met een beroep op de wet vrijstelling vragen van de militaire dienstplicht. In Berg en Dal bij Nijmegen in de Prins Bernhardlaan 5, een stil dood lopend burgerstraatje met nette een gezinswoningen en aangeharkte tuintjes, bevindt zich het hart van de Universal Life Church. Het is een wat verwaarloosde wo ning op de hoek, met ongetemd gras en om verf vragend hputwerk. Er branden lampen. Het is midden op de dag. Niemand is thuis en de deuren staan open. Wordt hier ge; woond?, vragen wij de buurvrouw. Haar wenkbrauwen schieten om hoog. „En zelfs intensief". Bij na vraag blijkt dat het huis tevens het domicilie is van ene Fred Ruysse- naars (29, free-lanee tv-regisseur), én tegelijk het. leefcentrum van een commune en het onderdak van de stichting „Omroep 2000". Drie jaar geleden kreeg de Ameri kaanse dominee Hensley uit Modes to in de Verenigde Staten een lumi neus idee. Hij maakte van zijn ge meente een waarlijk universele kerk en benoemde ieder die hierop prijs stelde tot dominee. Deze titel kwam de ganse mensheid toe. niet enkele uitverkorenen, vond Hensley die al gauw 300.000 collega's erbij kreeg, toen bleek dat het domineeschap bepaalde voordelen opleverde. Zo kon men zijn woning opschil deren met subsidie van de staat, want niet. een particuliere woning kreeg een beurt, maar een kerkge bouw. Een dertigtal jongeren in en om Nijmegen las dit verhaal en werd er zo door geïnspireerd dat men besloot tot oprichting van een dochterkerk, net als de Amerikaanse moederkerk Universal Life Church geheten, maar overigens volmaakt zelfstandig opererend. Het evangelie van de Nederlandse variant was nog ruimer dan dat van Hensley. De deuren stonden letter lijk en figuurlijk open voor ieder een. Wie een brief schreef naar de Prins Bernhardlaan of postbus 2000 en een postzegel insloot voor ant woord, werd ter plekke en ter ure tot dominee benoemd. Wie in zijn bekeringsdrift zo ver ging, dait hij een tientje overmaakte, mocht bo vendien een cursus volgen die cul mineert in een bul die ontvanger tot doctor in de theologie benoemt. De nieuwste kerk van Nederland had een formidabele start, opvallend in deze tijden van twijfelen aan alle waarden, 3400 mensen schreven zich in, stuurden een postzegel mee, en werden zo voor een paar kwartjes opgenomen in de categorie van wel eerwaarde heren. Van hen volgen er 420 momenteel de docturscursus en mogen zich straks behalve wel eerwaarde ook zeergeleerd noemen. „En er volgen er nog meer", aldus Eva. Niet verder met naam te noe men, huisgenoot en secretaresse van de Universal Life Church. „De jong ste dominee is enkele weken oud. Zijn ouders, ook dommee, waren zo enthousiast dat hun baby erbij moest komen. En de oudste is ze ventig jaar. De enige eis die wij stellen is dat men de universele wet der liefde nastreeft, maar hoe men dat doet, moet individueel bekeken worden". Geloven jullie in een eeuwig le ven? Eva: „jSlij kijken niet zover voor uit". Maar andere kerken wel. Eva: „Dat is het kenmerk van andere kerken. Het thema van het leven na de dood moet individueel bekeken worden. Ieder is dominee en gelovige. Ieder is ambtsdrager. Het ministeri evan Defensie zegt laconiek op de eis van ULC-dominees ontheven te wor den van de plicht of het burgerrecht te dienen te land. ter zee of in de lucht: „De ULC moet eerst erkend worden. Dan pas kan zij aan spraak maken, mits ook haar bedienaren erkend worden in hun functie, op de zelfde voor rechten als bedienaren van er kende kerkgenootschappen, zo als vrijstelling van dienstplicht. Wij hebben een aantal ver zoeken gekregen van de „domi nees" van de ULC voor onthef fing, maar deze mensen hebben van ons nul op rekest gekregen. Dat nul op rekest geven ge schiedt op basis van het dienst plichtbesluit. Zoals u misschien weet. maken ook de Jehova's getuigen aanspraak op vrijstel ling, maar omdat ook deze groep niet officieel erkend is, moesten wij vrijstelling weige ren". En ieder mag geloven wat hij wil. Hoe pluriformer hoe beter". Eva: „Men wordt niet zomaar doc tor. De cursus, geschreven onder meer door onze metropoliet Thomas Levie (26, ambtenaar) moet besloten worden in de praktijk. Ze móeten bijvoorbeeld een keer een aantal handtekeningen verzamelen tegen de Vdetnam-politiek van Amerika, of de Zuid-Afrika-reis van minister Bakker. Ze moeten een inzicht ver werven in daden om. de wereld menselijker te maken". Wordt men verwijderd uit de kerk ais men dit niet doet? Eva: ..Nee,dat kan niet. Ieder is vrij". Ook een bewonderaar van Nixon? Eva: „Zelfs dat is geen belemme ring. Daar hebben wij niets mee te maken. Wè hebben geen contact met de Amerikaanse kerk, want die is te INDUSTRIE IN GROEN VERBORGEN in de geschiedenis geweest. Tegen de tijd dat in 1864 de opstand was neergeslagen en Nanking geplun derd, hadden naar schatting meer dan twintig miljoen Chinezen hun leven verloren. Van wat recentere datum is de proclamatie van de eerste Chinese republiek hier in 1911, toen door Sun Yat Sen. Later diende de stad als hoofdstad voor Tsjang Kai Tsjeks Kuomintang. Het indrukwek kende Mausoleum, dat Tsjang liet bouwen voor het lichaam van Sun is heden ten dage nog de belangrijkste getuigenis van hun toenmalige aan wezigheid. Sinds de communistische machtsovername in 1949 is de stad, die al lange tijd een artistiek en intellectueel centrum was, snel geïn dustrialiseerd. Ambtenaren in Nan king beweren zonder absolute cij fers te noemen, dat de productie in de laatste twee decennia ongeveer 60 maal zo hoog is geworden. Meer dan 400.000 mensen van de 1,7 mil joen zouden in. de industrie werk zaam zijn. Kunstmest, textiel, ijzer en staal, machinerieën vrachtauto's, cement, optische instrumenten, radio's en voedingsmiddelen zijn de belang rijkste produkten. De enorme kunstmestfa-briek in de stad, die meer dan één miljoen ton per jaar produceert, is één van de bekendste bedrijven van het land. De belang rijkheid van Nanking, als Centrum van industrie en verkeer, kan alleen nog maar worden verhoogd door zijn pronkstuk: de brug. Deze maakt van Nanking de sleutelverbinding tussen het noorden en zuiden van heit land. Voordat de brug in decem ber 1968 was voltooid, moesten de treinen op veerboten worden gere den. Het nemen van de hindernis, die de Yangtse vormt, was een lang zame en vermoeiende affaire. Nu denderen per dag 90 treinen met grote snélheid over de rivier. Bij de planning werd met een grote toena me van het verkeer rekening gehou den. Het mooie van de stad is, dat dc industrialisatie haar niet heeft aan getast. Nanking verbergt zijn fabrie ken achter lange rijen dicht bebla- derde bomen of situeert ze in de groene landerijen rond de buiten wijken. Die landerijen zijn van be lang voor de welvaart van de hele stad. Groot Nanking omvat 800 vier kante kilometer, waarop 26 boeren gemeenschappen dc onontbeerlijke rijst, groenten, fruit en thee voort brengen. Een rit langs de voorsteden voert dc reizigers langs de als op een schaakbord gerangschikte ak kers. vijvers, en fabrieken, arbeiders flats en kleine boerendorpen. De eigenlijke binnenstad doet al even prettig aan. Dat komt vooral door de" bomen, die niet alleen mooi zijn maar ook en vooral de verzen gende zomerhite in Midden-China draaglijker maken. Samen met Wu- hah en Chunking, die beide verder stroomopwaarts langs de Yangtse liggen staat Nanking bekend als een van de .drie ovens" van China. De stad is nog precies zoals de Engelsman A. F. Lindley haar zag tijdens de periode van de Taiping- dynastie. „De straten waren erg breed en bijzonder schoon, een zeld zaam iets in China". Overigens gaat die tegenstelling nu niet meer op. Alle steden hebben een zindelijk aanzien gekregen. En dan zijn er die alomtegenwoor dige kenmerken van het nieuwe China. Buiten hangen luidsprekers, die va-nat zes uur 's morgens iedere hoek van de stad vanrevolutionaire muziek, nieuws en politieke ge sprekstof voorzien. Men vindt er massa's aanplakbil jetten en leuzen op de muren, poli tieke propaganda in de etalages. In de theaters en bioscopen gaan revo lutionaire stukken, 's Avonds ver lichten schaars brandende lampen de kamers, waarin groepjes mensen tegenover foto's van Mao Tse Toeng in hun rode boekjes lezen. Toch heerst er een sfeer, die minder met politiek is overladen dan in Shang hai. De mensen in Nanking zijn uiterst vriendelijk tegenover buiten landers. Een glimlach wordt onmid dellijk met een glimlach beantwoord en kleine kinderen worden omhoog gehouden om ze te laten bekijken. De oude stadsmuur doet volledig recht aan het nieuwe China. Met letters, zo groot als koeien verkon digt hij de lof van Mao (Copyright The Globe and Mail/ De Slem) voorrecht dat een voorganger niet in militaire dienst hoeft, zo vindt Fred, die de overheid nog niet heeft kunnen overtuigen van zijn gelijk, waarvan een forse correspondentie de stille getuige is. De initiatiefnemers van de ULC weigeren zich te laten foto graferen. Eva: „Neem maar een foto van een Vietnamees kind Wij zijn niet belangrijk." Voor 'n tientje „zeergeleerd" Slechts weinigen zullen vermoe den, dat dit ietwat verwaarloosd hoekhuis aan de Prins Bernhard laan 5 te Berg en Dal, de tempel is van de Nederlandse Universal Life Church, die reeds met enor me spoed 3400 dominees heeft afgeleverd en waarvan binnen kort 420 doctoren in de theologie op stapel staan. Een tafereeltje uit het dagelijks leven in Nanking: mannen en vrouwen trekken zwoegend karren met stenen of groenten voort, zonder acht te slaan op de politieke leuzen die hen tegemoet schreeuwen vanaf immense aanplakborden. Toch heerst in Nanking, dat met zijn vele monumenten nog aan een keizerlijk verleden herinnert, een minder politiek geladen sfeer dan in Shanghai. materialistisch. Die vragen 15 dollar voor de doctorsbul". Maar jullie een tientje. Eva: „Dat is alleen voor de kosten van verzenden en stencillen". Maar een tientje is veel voor een kamerbewoner. Eva: „Wij menen van niet". Eva gaat éven in op de successen van haar kerk. „We hebben mensen uit alle groeperingen. Veel jongeren, maar ook ouderen. Er zijn 'mensen bij van over de zestig, die hun hele leven gezocht hebben naar een ge schikte kerk. En er zijn er bij, die graag dominee wild-en worden, maar daar de gelegenheid niet voor kre gen". Heel fel is Eva op 'de katholie ke kerk, die een deel van de oprich ters van de ULC een tijd herbergde. „De katholieke kerk is verloederd. De paus bezoekt Thailand en de Filippijnen, allemaal rechtse staten met armoede. Met gesloten ogen loopt hij door de krottenwijken. Met Vietnam bemoeit hij zich niet. Er staan in Nederland ontzettend veel gebouwen van de katholieken leeg terwijl er zo'n woningnood heerst. En ondertussen prediken ze de naas tenliefde. De katholieke kerk heult met het grootkapitaal en de politie. In het oud-seminarie Rijsenburg loopt politie rond met bloedhonden. In liet seminarie te Amersfoort wor den politiehonden getraind. Zo is de katholieke kerk met het gezag ver weven". En hoe zit liet met de linkse staten? Eva: „Och, wij hebben evenveel kritiek op het Amerikaans imperia lisme als op het Russisch imperialis me. Want dat deugt ook niet. Maar ik voor mij heb toch altijd liever -Rusland dan Amerika".- De ULC is momenteel in Hè clinch met enkele ministeries, omdat de verse dominees benoemd en beroe pen vanuit Berg en Dal met de hand aan de wet aanspraak maken op de vrijstelling van dienstplicht. Eva: „Onze zaak is nu bij de raad van state die allang uitspraak had moeten doen. Het leger heeft zelfs al 2 tot 3 dominees opgeroepen in militaire dienst hoewel dit niet mag. De wet zegt namelijk dat er gelijk heid van godsdienst is, en dus ook gelijkheid van subsidie. Wij hebben bij Veringa subsidie gevraagd voor het stichten van een theologische hogeschool, maar ook daar hebben we nog geen antwoord op gekregen. En dat terwijl wij 3400 dominees hebben en een theologische hoge school met 80 leerlingen al 1% mil joen subsidie krijgt. De ministeries zitten met ons in de maag. Maar wij gaan door, desnoods tot de hoge raad". Fred Fuyssenaars, een der apostelen van het nieuwste ge loof, en hoofd van de juridische afdeling van de ULC, heeft ar tikel 181 en 182 van de grondwet als wapens aangehaald in zijn streven om zijn dominees uit 's konings wapenrok te halen. Elke godsdienst heeft gelijke rechten, dus waarom mogen zijn predikanten niet delen in hel (Door Norman Webster) NANKING Op een reusachtig aanplakbord in het centrum van Nanking, doemt voorzitter Mao Tse Toeng in volle glorie op voor een van China's meest trotse staaltjes van bouwkunst, de grote brug over de Yangste-rivier. In de straat voor het aanplakbord zwoegen en zweten mannen en vrouwen, terwijl ze karren met stenen, kolen, hout en groenten voorttrekken. Deze tegenstelling is treffend. Ze geeft iets weer van de sfeer van dit oude centrum, zoals dat zweeft tussen zijn keizerlijk verleden en de communistische visie op de toekomst. Nanking bestaat al ongeveer 6000 jaar. Het was de hoofdstad van vele Chinese dynastieën, waarvan de Minig een tijdlang wel de belang rijkste is geweest. (Nan Jing, de Chinese naam voor de stad, bete kend hoofdstad-van het zuiden). In 1853 werd de stad veroverd door de boerenlegers van een op standige beweging- in zekere zin de geestelijke .voorloper van de communistische revolutie en ze werd de hoofdstad van Taiping, het hemelse rijk van grote vrede, dat meer dan een tiental jiaren op een groot deel van het land zijn stempel drukte. Voor China zelf was het echter niet zo'n vredige tijd. De strijd tussen het hemelse rijk en de Manchu-dynastie is waarschijnlijk dat verschrikkelijkste burgeroorlog rit

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 6