WEINIG NIEUWS EN NOG MINDER SENSATIONEELS IN NEURENBERG Racekamertje Wonder Makkelijk eten, wie wil dat niet door BER CROUZEN „Wat moet een vrouw nou de hele dag in huis doen vraagt de heer Smeets zich af. Hij weet het niet. Veel vrouwen weten het evenmin. En de resultateii worden merkbaar. Steeds meer huismoeders denken er over om weer te gaan werken. Binnen een paar jaar is de werkende vrouw heel gewoon, zeg gen de mensen die het weten kunnen. Maar lioe moet het dan met iet eten Ik heb geen dn om 's avonds nog net potten en pannen te ïaan rommelen, zegt zij. Kijk, daar wachten wij op, zegt de heer Smeets, direc teur van het gelijknamige be drijf, en deelnemer in de diepvriesunie in het Zuiden. Diepvriesmaaltijden hebben de toekomst. Nu zie je ze al leen nog maar in een aantal fabriekskantines en in be jaardencentra, maar binnen een paar jaar kom je ze over al tegen. In restaurants, in ziekenhuizen, op de scholen en in het huishouden. De fa brikanten zijn er vast van overtuigd: „Binnen twee, drie jaar komt er een enor me explosie op de markt", voorspelt de heer W. Roose boom, adviseur in dienst van International Food Service. Binnen dezelfde tijd zal ze ventig procent van de nieu we huizen een ingebouwde diepvrieskast hebben, ver wacht de heer Smeets. En die zal al gauw te klein blij ken te zijn. De Nederlandse markt is er rijp voor. De ge ruchten dat Albert Heijn nog dit jaar op grote schaal inge vroren maaltijden in zijn winkels gaat verkopen wor den steeds sterker. De voor lichtingsdienst van het Zaan- damse bedrijf zwijgt nog in alle talen, maar de deskundi gen hebben hun rapporten al klaar en er zijn al afspraken gemaakt over samenwerking met bestaande bedrijven, verzekeren insiders. De voor naamste bron voor het bijna ongebreidelde optimisme is dichter bij huis in Zweden. Daar ligt het levenspatroon waarvan de contouren ook in ons land al zichtbaar worden, 's Morgen stappen man en vrouw samen de deur uit, naar het werk. En als zij s avonds thuiskomen heb ben zij al warm gegeten. De scholen leveren sinds een paar jaar een warme maal tijd aan hun spruiten. Moch ten ze thuis toch nog een warm hapje willen eten, dan s de v diepvrieskast bij de hand. Het is lekker en je blijft er gezond bij, beweren de deskundigen. Hoe is de si tuatie op het ogenblik in Ne derland? Na een aantal ge sprekken, onderbroken door ïen diepvriesmaaltijd, teke nen zich de volgende lijnen af: Tot nu toe worden in veel kantines alleen maar warme maaltijden verstrekt voor overwerkers en op zondag. Veel werknemers houden het nog bij de warme hap van moeder thuis. Maar in Enge land en Duitsland en wellicht ook al in sommige gedeelten van ons land neemt de vrou wenarbeid toe. En dan moe ten we wel overgaan tot grootscheepse warme maal tijden op het bedrijf, zegt een kantinechef van een groot bedrijf in Heerlen. De kanti nes zijn in de afgelopen ja ren de belangrijkste proef velden geweest van de fa brikanten. Daar werden de maaltijden uitgeprobeerd. Overheersten vijf jaar gele den nog de klachten: de aardappels smaakten naar rode kool en er was te wei nig variatie, nu zijn de kin derziekten overwonnen. „De maaltijden van vijf jaar ge leden zijn niet meer te verge lijken met de maaltijden die we nu kunnen aanbieden, zegt de heer Smeets. Twee jaar geleden verklaarde het Nederlands instituut voor toe gepast huishoudkundig onder zoek in Wageningen nog dat er in de verschillende aan biedingen enkele belangrijke vitamines ontbraken. Voor mannen met zware arbeid en jongens in' de groei zaten er te weinig calorieën in de toen bestaande maaltijden. „Op 't ogenblik zitten er evenveel calorieën in als in de verse maaltijden, of zelfs meer," zeggen de heren Smeets en Rooseboom. Aan de uitbrei ding van het assortiment en de verbetering van de kwali teit zijn kapitalen besteed. Iglo, het Utrechtse bedrijf, dat in Nederland als pionier geldt van diepvries-eten, was verleden jaar uit de rode cij fers, maar de complete maal tijden leverden nog steeds verlies op. International Food Service, een AKZO-dochter moet nog steeds geld toeleggen op z'n convenience foods. En 'n be drijf als de Diepvriesunie kan alleen groeien en bloeien dank zij de „bijproducten" als kip en dergelijke. De meeste fabrikanten beperken hun markt op het ogenblik nog tot de bedrijven. Drie vierde van de maaltijden gaat naar de personeelskan- tines van fabrieken en zie kenhuizen. Ze lonken met 'n half oog naar de patiënten voeding. Maar tot nu toe is er nog geen ziekenhuis, dat er toe overgegaan is om diep vriesmaaltijden aan de zie ken te verstrekken. Het voor naamste bezwaar is dat de meeste patiënten dieet moe ten houden, en deze speciali teiten variëren van zieken huis tot ziekenhuis. Er ligt een rapport klaar over stan daardisatie van diëten en wanneer de ziekenhuizen dat nu maar over willen nemen is het voornaamste obstakel genomen. Want vroeg of laat zullen de economisch direc teuren over de dam moeten komen. De personeelskosten worden steeds hoger en de roep om efficiency in het huishoudelijk bedrijf wordt steeds luider. Ook de patiënt gaat hogere eisen stellen. Hij wil meer variatie en krijgt steeds meer zin in tussentijd se hapjes („snacks"). De meeste koks aarzelen nog. Het is wel een ommezwaai. Een groot deel van de keu ken kan verdwijnen en dat vindt niemand leuk, die daar zijn fantasie en werklust kon uitvieren. Dat probleem speelt nog veel sterker in de horeca-sector. Het is bekend dat veel restaurants er slecht aan toe zijn. Ook hier worden de personeelskosten steeds hoger, terwijl de omzet nau welijks stijgt. Horecaf, de bond van restauranthouders vierde verleden jaar het tachtig-jarig bestaan met de uitgave van een Handboek voor convenience foods, een opvallend rood boekje dat volgens het bestuur een vei lige gids naar de toekomst zal zijn. In Amerika en ook in Zweden hebben de conve nience foods al lang hun in trede gedaan in de hotels. Je kunt er op alle tijden van de dag en de nacht in een mum van tijd een van te voren ge maakte warme maaltijd krij gen. En dat slaat aan. Want in tegenstelling tot de Neder landse bedrijven, gaat het hun Amerikaanse en Zweed se collega's naar den vleze. Schoorvoetend beginnen nu ook de Nederlandse hoteliers het voorbeeld te volgen, Het gaat daarbij allang niet meer alleen om diepvriesmaaltij den alleen. Sterker nog „Als je naar Zweden kijkt, merk je dat de diepvriesmaaltijden hun alleenrecht allang weer verloren hebben" zegt de heer Rooseboom. „Daar heb je een heel ruim aanbod van voedsel dat van te voren klaargemaakt is binnen of buiten het bedrijf en nu via ontkoeling of ontvriezing snel en zonder veel romp slomp voor de consument klaargemaakt kan worden". Dat betekent dat je de eigen specialiteiten van een hotel in een rustige tijd kunt klaar maken en wanneer de men sen komen, binnen vijf minu ten weer op de vereiste tem peratuur kunt hebben". Zo als gezegd, de meeste fabri kanten van convenience foods houden zich nog afzij dig van de gewone consu ment. Weliswaar levert Iglo wel componenten, zoals spi nazie en andijvie en kun je op aanvraag ook al volledige maaltijden krijgen, maar de grote opmars moet nog be ginnen. Wel worden er voor bereidende stappen gedaan om de markt open te breken. Groko b.v. een Brabantse dochter van het Amerikaan se bedrijf International Tele graph and Telephone Ltd. (een merkwaardige vorm van branchevervaging) is enkele weken geleden begon nen met de levering van maaltijden aan een Lim burgs dienstencentrum. De bejaarden krijgen daar elke middag een maaltijd thuisbe zorgd. Het eten bevalt ze zo goed dat nu ook gastarbei ders aan de bel trekken. Wanneer de proef goed uit valt lijkt de uitslag wel te voorspellen. Wat weerhoudt de diepvriezers ervan het gouden kalf fors bij de hoorns te vatten? Terwijl het aan bod steeds groter wordt volledige maaltijden en losse componenten volgens het „kook in de zak-systeem" v wedijveren om de gunst van de consument blijven ze voorlopig nog in de zeer kou de (twintig graden onder nul) ijspakhuizen liggen. Er is geen plaats. De winkels zijn nog niet ingesteld op diep vries. Als je er een beetje moeite voor doet kan diep vries vijftien procent van de omzet worden, maar de ge middelde ruimte bij een nor maal kruideniersbedrijf is nog maar twee procent zegt de heer Smeets. De toevoer kanalen naar de huisvrouw zijn nog bevroren. Hier en daar wordt gedacht aan de vestiging van speciale diep vries-winkels. Of die er ko men zullen is voorlopig nog verborgen in de schoot van de rapportenmakers en de geldschieters. Maar dat de huisvrouw dit jaar nog ken nis kan maken met de snelle, gemakkelijke en goedkope maaltijden uit het ijs wordt wel steeds waarschijnlijker. „Ik hoop één ding," zegt de heer Smeets, dat we wel onze eetcultuur zullen bewaren. Convenience foods mogen dan wel makkelijk zijn, maar ik heb toch ook wel eens zin in een lekker etentje dat ik zelf helemaal klaar gemaakt'heb. Want op diep vries-eten kun je voorlopig nog niet al je fantasie kwijt". Daarom zal de heer Smeets 's zondags tot nader order zelf achter de potten en pan nen staan. Al staat de diep vrieskast in de buurt. door JAN SCHILS Speelgoed wordt héél wat duurder De 22ste internationale speelgoedbeurs van Neu renberg, waar ruim dertienhonderd fabrikanten uit tweeëndertig landen de afgelopen week hon derdduizenden stukken speelgoed, kerstboomver en ontsieringen en massa's schertsartikelen hebben vertoond, heeft eigenlijk weinig sensationeels op geleverd. Het best in de markt lig gen fabrikanten die hun assortiment systematisch uitbouwen dan wel verbe teren. De inkopers toon den vooral belangstelling voor fijn-mechanisch speel goed, poppen, pluchen die ren, goed houten speelgoed. In iets mindere mate kre gen aandacht zogenaamd pedagogisch speelgoed, boeken en gezelschapsspe len. Hierbij zij opgemerkt dat het predikaat pedago gisch meestal door de fa brikanten aan hun speel goed wordt gegeven, waar mee menig deskundige ter beurze zich echter niet kon verenigen. Beslist pijnlijk voor de inko pers was het feit dat ze vrij wel bij elke fabrikant aan zienlijke prijsverhogingen (gemiddeld van 8 tot 12 pro cent) moesten incasseren. Opvallend daarbij was dat de Duitse inkopers deze tegen slag doorgaans zonder kri tiek accepteerden in tegen stelling tot de buitenlanders die overigens zonder re sultaat probeerden er langs te komen. Een direc tielid van een grote speel goedfabriek in Fürth bij Neu renberg zei hierover: „Het was opvallend hoe zij (bij buitenlandse inkopers) trachtten van de prijs wat af te pingelen. De Duitse col lega's dachten er blijkbaar anders over. Tenslotte wor den de prijsverhogingen toch doorberekend naar de consu ment". Voor de Nederlandse consument geldt dat natuur lijk ook. Daarom is het wel, licht raadzaam nu reeds een spaarpotje aan te leggen want er komt weer.veel duur der speelgoed op de markt met 8 tot 12 procent als ge middelde verhoging maar ook met uitschieters tot 20 procent toe. Duurder worden zeker de autoracebanen voor vader en zoon. De snelheden zijn op gevoerd, de banen vergroot en verbeterd. Het is niet overbodig een apart „raceka mertje" in huis in te rich ten als de ruimte daarvoor aanwezig is. Anders is het natuurlijk met dit nieuwtje op de beurs waarmee uiteraard in de bui tenlucht moet worden geëx perimenteerd. Het betreft hier een raket van een be kende grote Duitse vuur werkfabriek, waaraan door de standhouder pedagogische waarde werd gehecht. Be doeld projectiel wordt met een onbrandbaar gas tot een hoogte van 300 meter ge bracht. Op dat punt ontvouwt zich een parachute waarna de „uitgebrande" raket op aarde terugkeert. De beurs werd verder ver rast met een „Mini-Mini- Bambino", een motor voor kinderen met een bezinemo- tor van 0,7 PK, afmetingen van 112 x 35 x 48 en een top snelheid van 14,2 km per uur. industrie, is ook dit jaar „in" Er zijn niet alleen de gebrui kelijke ranches en cowboys met of zonder paard in hout, plastic of andere kunststof, er komen ook steeds meer uitbeeldingen van gevechts situaties (bankovervallen, veediefstallen), waarbij de paarden, soldaten, cowboys en sherifs bij vele fabrieken ook al beweegbare armen en be nen hebben. De kleuren zijn prachtig, de ranches en het landschap natuurgetrouw na gebootst. De prijzen zijn overeenkomstig zoals trou wens ook het geval is met de weer modernere treinen, skel ters, auto's, schepen enz. enz. Een zeer grote plaats nam de poppenwereld in te Neuren berg, zowel kwalitatief als kwantitatief. Er zijn poppen die lopen, zingen, praten, lachen, huilen, sprookjes ver tellen, uit een flesje drinken en dan ook nog op de koop toe als ze op de pot worden gezet na een twintigtal secon den een plasje doen. Dus: op het potje zetten, anders geen plasje. De fabrieken prijzen dit soort poppen aan met de slogan: „Geef u. kind, pedago gisch vera7ifiv0ofd"sp4elgoed' Bij alle fabrikanten heerst de overtuiging dat er een com plete revolutie in de poppen- industrie voor de deur staat. Zeker nu er baby-popjes op de markt zijn die erbarmelijk beginnen te huilen als je hun rammelaar wegneemt en pas weer stil worden als de ram melaar precies op dezelfde plaats wordt teruggelegd. Nieuw zijn ook poppenmeu- beltjes van Lego. Deze fa briek heeft een complete pop-, penkamer op de markt ge bracht (artikel 260) met een aanbouwkast waarvan men de schuifladen open en dicht kan maken. Ook een tafel met bank en zitjes ontbreken niet. Daarnaast is er een pop penkeuken met aanrecht, een fornuis met bakoven waar van het deurtje open en dicht gaat en een ijskast met de zelfde mogelijkheid. Veel fabrieken leggen zich toe op verkeersspelen, waar bij de kinderen spelender wijs de nieuwste verkeers regels leren. Hiervoor had den de inkopers meer dan gewone belangstelling waar bij ze zeker niet alleen aan het kind maar ook aan vader en moeder hebben gedacht! Het Wilde Westen, al enkele jaren geleden nieuw leven in- eblazen in de speelgoed Terwille van het goed func tioneren van het mechanis me Een van de poppen uit de nieuwe generatie is „Titti" (in mini en met lange haren). Ze wiegt een babypopje in haar armen en zingt daarbij „Goe de avond, goede nacht Tegelijkertijd beweegt ze haar hoofd ritmisch naar bo ven en beneden, sluit en opent haar ogen en beweegt (zoals alle sprekende poppen) de lippen. Nieuw is ook „Mariloe", de aangewezen pop voor kinde ren (en zijn ze dat niet alle maal?) die graag doktertje of verpleegstertje spelen. Bi.i „Mariloe" kan het kind naar de hartslag luisteren en de temperatuur meten. Het broertje van „Mariloe" is „Krabbelbaby", die met de armen en benen slaat, zowel in bed als op de stoel. Het „wonder" van de poppen wereld is wel „Baby Wunder- weich", waarvan de ontwik keling de fabriek een miljoen mark heeft gekost. Deze fa briek (Mattel) vervaardigde in samenwerking met een groot chemisch concern eer geheel nieuwe, zachte stof (soort PVC). De pop voelt aan als een echte baby, is veertig cm lang en krijgt tra nen in de ogen bij het huilen, in de poppenmode heeft mini de strijd glansrijk gewonnen Driekwart van de in Neuren- oerg ten toon gestelde poppen draagt mini, de rest midi en in slechts geringe mate maxi. De poppen gaan helemaal met le mode mee, behalve met het laatste „snufje" uit Rome en Parijs, de zogenaamde „hot iant". Op de beurs liepen nu illeen nog echte juffrouwen - in gering aantal overigens - naar deze modegril gekleed rond. De fabrikant van Barbip komt er in 1972 mee. De haarmode bij de poppen is duidelijk. Hel blond en rood haar worden nauwelijks ge vraagd. Natuurblond, brunet te en vooral zwart zijn up-to- date, tenminste als ze lang worden gedragen, want pop pen met korte haren lopen voor schut. Ouders die kinde ren hebben met kort geknipte poppen met hel blond of rooi haar, hoeven niet met hun handen in het haar te zitten: er komen steeds meer pruiken voor poppen en de poppen- haren, meestal van kunststof, kunnen worden geverfd met Ie gewone haarverfmiddelen Een echte motor voor jongens met een 0,7 pk benzinemotor en automatische koppeling. Een van de nieuwtjes op de beur*.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 2