Milly Scott
nieuwe sti
>[ft)(o)\W
Minder luisteren naar meer programma's
LISELORE OP DE RELIGIEUZE TOER
RADIO ZONDAGS 'TE ZWAAR'
TOON
HERMANS
EXPOSEERT
IN HAAREN
radio
televisie
HET GROTE PARDON
Salisbury
MAANDAG 1 FEBRUARI 1971
IN Bretagne en voor een deel in
studio's, van Parijs is een nieuwe
film in de maak, waarvan de voor
geschiedenis misschien nog wel veel
aardiger is dan de film zelf. Ieder
onderwerp, van boeken of van films,
moet tegenwoordig wat te maken
hebben met sex. Anders deugt het
niet. Dat geldt dus ook voor de
nieuwe film, waarvan de naam nog
niet bekend is. Hij gaat over een
plattelandspastoor,die een verhou
ding heeft gehad met Rita. Deze Rita
had een satanisch karakter, maar de
pastoor hield zielsveel van haar. Hij
komt wat aan de late kant, tot de
ontdekking, dat wie tussen de bok-
kepoten van Mefisto is geraakt niet
zo gemakkelijk vrij komt. Maar
eerst de voorgeschiedenis. Toen het
onderwerp van de film voldoende
gerijpt was in het hoofd van de
regisseur ging hij met zijn mannet
jes op zoek naar een dorp, waar de
opnamen konden worden gemaakt.
Het dorp moest een kapel hebben,
die nog in gebruik was, niet te
groot, met een klokkentoren en
dieh: bij zee. De hele kust werd
afgegraasd, van La Baulle tot de
Mont Saint-Michel. Vijftien kapel
letjes kwamen in aanmerking. Een
ervan werd uitgekozen, de Notre
Dame de Tronoen, gelegen onder de
rook van het gehucht Saint-Jean-
Trolimon.
En wordt het winter, dan trekt
hij zich in de schulp van zijn
isolement terug. Want wie gaat met
westerstormen nog naar Bretagne?
Het dorp moest vanzelfsprekend
voor de film worden gewonnen. De
regisseur heeft met dat bijltje meer
gehakt. Eerst de burgemeester Jac
ques le Reun, want, dacht de regis
seur heel terecht: als er maar eerst
één schaap over de dam is, dan
volgen er wel meer. Lang hoefde de
burgemeester in zijn bed niet wak
ker te liggen. Voor het filmplan
was hij dadelijk gewonnen, want zat
daar voor zijn dorp geen prachtige
reciame in
Na de burgemeester moest ook de
marechaussee worden gewonnen,
want die moest tijdens het filmen
de nieuwsgierigen op een behoorlij
ke afstand houden. Geld maakt in
deze wereld recht wat krom is. Na
de belofte van een behoorlijke belo
ning stond de marechaussee vier
zware jongens af om tijdens het
draaien van de camera's de orde te
handhaven. Leve de orde.
Toen al die gevaarlijke rotsen
langs de Bretonse kust met goed
gevolg gepasseerd waren, stevende
de regisseur op de gevaarlijkste
kaap af: Pastoor Paul in eigen per
soon. In de pastorie werd hij be
leefd ontvangen. Hij legde zijn plan
nen op tafel mijnheer de burge
meester is voor het plan gewonnen,
zei hij. Ook de marechaussee doet
mee. Ook Madame de kruidenierster
van het dorp met een annex-café is
wild enthousiast, want zij heeft de
feestzaal van haar café beschikbaar
gesteld voor het filmhoofdkwartier
en in haar huiskamer mogen de
acteurs en actrices zich uit- en aan
kleden. En van u, pastoor Paul zou
den wij graag toestemming hebben
om te filmen tijdens het celebreren
van de hoogmis.
Waar gaat de film over, vroeg
pastoor Paul, want dat wilde hij
vanzelfsprekend graag weten. Toen
hij hoorde van die Rita, verstokte
hij als wijlen Farao zijn hart en zei
heel kortaf: „Nee, geen sprake van".
Pastoor Paul beriep zich op de
scheiding van kerk en staat. De
staat was baas op staatsterrein, maar
de kerk heer en meester op haar
grond. En die grond beperkte zich
niet alleen tot de kapel. Buiten de
kapel was een grasstrook van drie
meter in het rond, eigendom van de
kapel en daar zou zolang als hij,
Paul, pastoor was, geen acteur of
actrice de voet zetten. De regisseur
hakte de knoop door en zei: „dan
niet". Dan doen we het zonder uw
toestemming en de beloning, die we
u fatsoenshalve verschuldigd zijn,
sturen we niet aan u, maar regel
recht aan de bisschop.
Pastoor Paul kwam in grote ver
leiding, want wat hij zou krijgen
voor de film was een veelvoud van
de opbrengst van ansichtkaarten en
souvenirs. Maar hij wederstond de
boze en toen de regisseur weg was
deed hij een dringend beroep op al
zijn parochianen en cathechisanten
om het hooivorken en ander land
bouwgereedschap klaar te staan zo
dra de cineasten de eerste slinger
aan de camera's zouden geven. Tot
zijn grote verdriet lieten de gelovi
gen het afweten. De eerste opnamen
konden worden gemaakt zonder dat
er één drietand aan te pas kwam.
Oudere vissers, de mannen met de
pikbroeken en de peper- en-zout-
ringbaarden, voelden er zelfs alles
voor. Ze schuifelden toch maar
werkloos langs de haven en 66
frank per dag voor een figurantenrol
was geen kattedrek.
Maar zonder vrouwen is een film,
die wat te maken heeft met sex,
niet compleet. De regisseur had zes
oude vrouwtjes nodig en ook die
waren voor 66 frank per dag dade
lijk bereid. Wat ze moesten doen:
boodschappen, winkeltjes kijken,
achter het fornuis in de keuken
staah, keuvelen met de mannen, on
der elkaar de laatste nieuwtjes uit
wisselen, dat alles deden ze met
zoveel talent, zonder schuins naar de
camera's te kijken, dat de regisseur
van hun talenten versteld stond.
Er zit voor die zes oudjes maar
één moeilijkheid aan vast. Ze heb
ben zich geleend voor een film,
waarin de duivel de soutane draagt
en dat is voor pastoor Paul, die tot
op de huidige dag de knie voor Baal
niet heeft willen buigen, een dood
zonde. Ze durven niet meer naar de
kapel tijdens de hoogmis, doodsbe-
nauw dat pastoor Paul hen uit zal
veteren.
Wat moeten ze dan, die zes oud
jes?
Voor hen is, na het filmen, het
wachten op het pardon. Is het niet
op het kleine, de maand mei, dan is
het op het grote Pardon, de derde
zondag in de maand september. De
voorzienigheid late hen tot zo lang
gezond.
LUCAS KLEIJN
DE gemiddelde luisterdichtheid van
een godsdienstig gesproken woord
programma op de radio bedraagt
op werkdagen 2,5 pet. en 's zondags
1,8 pet. De protestantse radio-uit
zendingen blijken in de week een
gemiddelde luisterdichtheid van 2,2
pet., de katholieke 3,6 pet. te be
dragen. 's Zondags zijn deze cijfers
respectievelijk 1,9 en 1,6 pet. Een
luisterdichtheid van 1 pet. betekent
circa 90.000 luisteraars.
Deze frappante cijfers staan in
het rapport „Godsdienst op de ra
dio", dat is samengesteld door de
afdeling Studie en Onderzoek van
de NOS op basis van gegevens over
de week van 14 tot en met 20 juni
1970.
Van het totaal aantal uren, dat
Hilversum 1 en 2 wekelijks uit
zenden, bestaat 5 pet. (circa 12
uur) uit godsdienstig gesproken
woordprogramma's. Ruim 6 van
deze 12 uren worden 's zondags uit
gezonden. Ruim de helft van de
godsdienstige uitzendingen zijn
kerkdiensten (vier en een half
uur) en overwegingen (2 uur).
De programmering van Hilver
sum 1 en 2 op zondag blijkt van
een zodanig „zwaar" kaliber te zijn,
dat men zich kan afvragen of er
wel in alle opzichten voldaan wordt
aan de eis van een evenwichtige
programmering.
Liefst 40 pet. van het zondag
programma op Hilversum 1 (AVRO
VARA, VPRO) en zelfs 78 pet. van
dat op Hilversum 2 (KRO, NCRV-
zender) vereist een vrij hoge graad
van aandacht en wordt als zodanig
door een gering aantal mensen be
luisterd. Wat het godsdienstig pro
gramma betreft is de zondag met
ruim de helft van het wekelijkse
totaal zeer sterk vertegenwoordigd
De voor dit rapport onderzochte
zondag bood vier kerkdiensten
(een katholieke en drie protestant
se, waaronder een kinderdienst) en
nog acht andere kleinere of grotere
godsdienstige programma's, met
een informatief, actueel of medita
tief karakter voor een totale tijds
duur van zes uur op beide zenders
te zamen.
Circa drie kwart van de gods
dienstige radio-uitzendingen wordt
verzorgd door de NCRV, het IKOR,
het Convent van Kerken of de
Evangelische Omroep. Een kwart
is katholiek en wordt verzorgd door
de KRO in samenwerking met het
RKK.
Het publiek, dat naar godsdien
stige programma's pleegt te luiste
ren. is blijkens het rapport ouder
en bestaat voor een groter deel uit
vrouwen dan het publiek van een
gemiddeld radioprogramma. Zowel
's zondags als in de week vormen
de gereformeerden de grootste
groep luisteraars van alle protes
tantse programma's en alle reli
gieuze muziekuitzendingen. Pro
testantse kerkdiensten die in de
week worden uitgezonden (middag
diensten) hebben met 61 pet. het
hoogste percentage gereformeerde
luisteraars van alle godsdienstige
uitzendingen. Het rapport spreekt
in dit geval van een uitzonderlijke
situatie als men bedenkt dat slechts
één op de tien Nederlanders gere
formeerd is.
Jonge mensen luisteren vrij wei
nig naar deze programma's en op
zondag is hun belangstelling nog
minder.
Een meer dan gemiddelde inte
resse kreeg liet KRO-programma
„Wie is in godsnaam Jezus Chris
tus?"
MILLY SCOTT loopt al zo'n twintig jaar mee in het showvak.
In die twintig jaar is zij enkele keren op een grandioze manier
van haar voetstuk getuimeld. De laatste tijd is haar ster op
nieuw stijgende, voornamelijk door haar creaties in „Sweet
Charity" en de Snip en Snap revues. Op het ogenblik is ze
weer op de schnabbeltoer. Haar eerste flinke bijverdienste na
het Sleeswijk avontuur is een televisieshow die de VARA van
avond op het scherm brengt.
Opnieuw een andere Milly in deze
show. Of beter, eindelijk eens een
echte Milly. Van de VARA heeft zij
namelijk carte blanche bij de samen
stelling gekregen. Alles wat zij van
avond presenteert is van haar per
soonlijke keuze en daarom wellicht
heeft alles iets met Zuid-Amerika te
maken. Een calypso-show inclusief
steelband en vuurvreter. Uit de La
tijns-Amerikaanse muziek plukte ze
onder andere de nummers: „I Mama",
„Babaloo", „Jamaica farwell", en
een ode aan de Braziliaanse voet
ballers. Samen met Sylvia de Leur
zingt Milly Scott een wervelend duet.
Milly: „Ik geloof dat ik bij Slees-
wijk het meeste geleerd heb. Daar
heb ik me eindelijk in mijn talenten
kunnen ontplooien door de vakkun
dige leiding van Sleesw'ijk zelf en de
choreograaf George Garden. Daarom
ook kan ik nu met veel zelfvertrou
wen en weinig risico op de schnab-,
beltoer. Het voordeel van deze vrij
heid is dat ik creatief kan zijn op
mijn eigen manier. Dat ik steeds de
dingen aan kan pakken die ik zelf
leuk vind. Ik ben nu 37, maar ik
weet dat er nog een enorm terrein
in de showbizz voor me ligt. Nog
lang niet alle facetten heb ik gehad
En dat is toch het doel waar naai
wij streven. Voor geen enkele soort
muziek of show voel ik mij te hoog."
LISELORE GERRITSEN
won tijdens Palaver de eerste
prijs op het religieuze song
festival. Wie haar „tour de
chant" de laatste tijd op de
voet gevolgd zou hebben, heeft
kunnen vaststellen dat ze
steeds meer ,god' in haar lied
jes stopt. In haar Haagse pak
huis stelt ze vast, dat de sa
menleving de laatste tijd weer
driftig contact zoekt met de
hemel.
„Er is opeens een hausse in
religieuze gevoelens. Er wordt
over gediscussieerd, geredetwist.
Iedereen is op zoek naar God."
Ze kent dat verlangen van nabij,
ze is zelf een dochter uit dominees
land, die haar vader elke zondag als
rayonvertegenwoordiger van de he
mel op de kansel zag staan. Het zijn
de herinneringen uit die tijd flar
den, brokstukken die ze nu met
pijn en moeite in haar eigen levens
puzzel past. De oude opstelling
de mens in het zweet zijns aan-
schijns en hoog daarboven de heer
aller dingen heeft ze inmiddels
vervangen door onderhuids huma
nisme.
„De zin van het christendom is
voor mij de mens in zijn relatie tot
de ander. Elke mens, van wie ik
houd, die mij herkent en door mij
herkend wordt, is voor mij een Je
zus. Ik word driftig als mensen God
in een aparte hoek zetten, als ze
hem isoleren van de aarde. Wat heb
ik er aan om mijn handen te vou
wen en tot een onzichtbare groot
heid boven me te bidden, als ik hem
daarna in mijn persoonlijke leven
niet meer terugvind als ik hem niet
meer herken in de mensen om me
heen? Iedereen staat of valt met de
.relatie die hij opbouwt. Iedereen
Vecht tegen de eenzaamheid, is er
doodsbenauwd voor en wil als een
leeuw vechten om herkenning. Na
tuurlijk calculeer je de teleurstelling
in, als je bouwt op een ander, als je
onder iemands huid kruipt. Je wordt
kwetsbaar op het moment, dat je
oprecht vanuit jezelf probeert te le
ven, maar voor mij is het falen niet
belangrijk. Dat neem ik graag op de
koop toe, want het is telkens weer
het geluk van de herkenning dat me
op de been houdt.
Vanuit die visie schrijf ik ook.
Heb ik altijd geschreven. Als ik op
school een -opstel moest maken had
het onderwerp meestal te maken
met de menselijke relatie. De liefde
tussen man en vrouw, moeder en
kind, van de ene mens tegenover de
andere. Ik kon ook nooit wachten
met schrijven, ik begon direct aan
zo'n opdracht. Schrijven is voor mij
een pure behoefte zoals eten. Het is
NEDERLAND I:
NOS
11.10 SCHOOLTELEVISIE
11.10 De stad der mensen (les
4), 11.35 Het hart maakt een
kooi (les 1).
TELEAC
12.00 ONZE LANDBOUW NU EN
STRAKS (les 13)
12.30 SLUITING
NOS
18.45 (kleur) FABELTJESKRANT
18.55 (kleur) JOURNAAL
NCRV
19.05 (kleur) DIER EN VRIEND
Film van het vogelreservaat
op Puffin-eiland in de Ierse Zee
19.25 (kleur) ZO VADER,
ZO ZOON
Antwoord moet worden gege
ven op de vraag: Welke van
de vier vaders hoort bij deze
zoon? Gastpanellid is Harriet
Freezer
20.00 (kleur) JOURNAAL
20.21 HIER EN NU
20.45 MEMORANDUM VAN EEN
DOKTER
21.35 D'R OP EN D'R AN
Amusementsprogramma van
Jan Fillekers en Ruud Keers
22.25 IN HET VOORBIJGAAN
NOS
22.35 (kleur) JOURNAAL
22.40 SLUITING
NEDERLAND II:
18.45
18.55
19.05
19.30
20.00
20.21
21.10
21.35
22.20
22.25
22.55
NOS
(kleur) FABELTJESKRANT
(kleur) JOURNAAL
(kleur) KIJK NAAR
KINDEREN
Kinderen worden geobserveerd
in hun streven naar zelfstan
digheid.
VARA
(kl.) CORONATION STREET
(kleur) JOURNAAL
(kleur) HALLO MILLY!
Latijns-Amerikaanse show
rond Milly Scott, m.m.v. het
orkest Tony Nolte, Sylvia de
Leur, de Jan Amtz-dansers,
The Silvertone-show en Wim
van der Beek.
ACHTER HET NIEUWS
(kleur) BLITSE BENJAMIN
Aflevering uit de Amerikaanse
tv-serie „Theatre of stars"
(kleur) JOURNAAL
TELEAC
E.H.B.O. (les 1 herh.)
SLUITING
BELGIë (Nederlands)
14.00-15.55 SCHOOLTELEVISIE
17.00 SCHOOLTELEVISIE
18.00 (kleur) FABELTJESKRANT
18.05 (kleur) DE CLUB VAN DE
DUBBELDEKKERS
Feuilleton voor de jeugd
18.30 TV-CURSUS
Vergadertechniek en groeps
gesprek (herh.)
19.10 SPORTTRIBUNE
19.33 FRANSE TAALWENKEN EN
CULTUREEL NIEUWS
19.39 MEDED. EN WEERBERICHT
19.45 NIEUWS
20.10 DIEST VANDAAG....
EN MORGEN?
Toeristische documentaire
20.45 DE ZACHTMOEDIGE
Tv-spel van Arthur Adamov
naar Dostojewsky
21.45 CONCERT VAN DE VER.
NATIES TE WENEN
22.25 NIEUWS
BELGIë (Frans):
14.00 SCHOOLTELEVISIE
18.05 NIEUWS
18.10 (kleur) HISTOIRE DE TOUS
LES PAYS
Voor de kleuters
18.25 (kleur) LE JARDIN EXTRA
ORDINAIRE
18.55 (kleur) PIROULI
Voor de kleuters
19.00 KATH. GODSD. UITZENDING
19.30 SPORTPROGRAMMA
19.45 JOURNAAL
20.10 (kleur) ARSèNE LUPIN
21.05 SITUATION 71
21.45 RECONNAISSANCE DES
MUSIQUES SOVIéTIQUES (3)
22.20 JOURNAAL
FRANKRIJK (Rijssel):
19.45 JOURNAAL
20.10 MEDEDELINGEN
20.15 FRANCE-INTER-MAGAZINE
20.30 HEXAGONE
22.20 JAZZMUZIEK
23.00-23.15 JOURNAAL
DUITSLAND I:
20.00 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend weerbericht
20.15 (kleur) MONITOR
Actualiteitenprogramma
21.00 (kleur) BAFF
21.30 TELEVISIEDISCUSSIE
22.15 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend commentaar en
weerbericht
22.35 (kleur) TELE MACK, TELE-
MACK, TELEMACK
Film van Heinz Mack, Edwin
K. Braun en Hans Emmerling.
23.20 (kleur) JOURNAAL
DUITSLAND II:
19.45 (kleur) HEUTE
Journaal, actualiteiten en
weerbericht
20.15 (kleur) IK ZEILDE DE
WERELD ROND
Film van solozeiler Rollo
Gebhard. Deel 2: Van Tahiti
tot Hamburg.
Aansluitend kort nieuws
21.00 LE GOMMES
Belgisch-Franse speelfilm
uit 1968
Aansluitend tips voor bioscoop
bezoekers.
Vijf minuten filmkritiek
22.30 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend weerbericht en
commentaar
22.35 SLUITING
Maandag 1 febr.
HILVERSUM I 402 M EN FM
NCRV: 12.00 Los-Vast: gevar.
progr. (12.21 Voor boer en tuinder,
12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinb.,
12.30 Nws, 12.41 Hier en Nu: Actu
al. 12.58 Rebus). 14.05 Schoolradio.
14.30 (S) Blaaskwintet: mod. muz.
(opn). 15.00 Herv. middagd. NOS:
15.30 Zoekl. op Ned.: report, en
commentaren uit alle delen van het
land én veel muz. (16.00-16.02
Nws.). Overheidsvoorl.: 17.20 winti-
cultus in Suriname. Een progr. van
Bally Brashuis. NCRV: 17.30 NCRV
en Bloc: act. progr. met muz. illus
tratie. (18.19-18.29 Uitz. van de
Christ. Hist. Unie. 18.30-18.41 Nws.).
E.O.: 19.00 Wij hebben een woord
voor de wereld: veelgevr. geestelij
ke muz. 19.25 Reform, en reveil,
lezing. 19.35 Muz. intermezzo. 19.40
Geloven vandaag, lezing. NCRV:
20.00 Bij de tijd: act. inform, over
ontw. in de samenl. 20.20 (S) Les
Béatitudes d'après l'Evangile, orato
rium van C. Franck, uitg. door Om-
roepork. Groot Omr.koor en sol.
22.30 Nws. 22.40 Avondoverd. 22.50
Voorrang: art. voorkeursprogr. 23.30
(S) Deze tijd, deze muz.: fluit en
piano: mod. muz. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II 298 M EN FM
VPRO: 12.00 VPRO-Maandag: kl.
muz. met tussen 12.00 en 14.00 uur
nws. en inform, over muz. 14.30
Schoolradio. NOS: 14.50 Tobben met
tape: een wedstr. tussen Belgische
en Nederlandse teams van geluidsja
gers. 15.20 Eurojazz: Montreux Jazz
Festival 1970. 16.00 Nws. AVRO:
16.03 Braziliana: lichte Zuidameri-
kaanse muz. 16.30 Mikadoo: progr.
v.d. jeugd. 17.30 Brabant Journaal,
17.55 Mededed. 18.00 Nws. 18.11 Ra-
een van de weinige middelen, waar
ik mezelf uit een impasse kan sle
pen, waarmee ik mijn gevoelens
duidelijk kan maken. Ik schrijf uit
sluitend om herkend te worden. Niet
voor het theater, niet voor de lach.
Daarin verschil ik heel duidelijk
van Paul, die zich bij elke zin, elk
woord afvraagt, hoe de zaal zal rea
geren, hoe het effect zal zijn. Ik ben
al blij, als ze me zien staan.
Dat schrijven van eigen teksten is
dan ook een logisch groeiproces ge
weest. Ik heb een hele tijd in de
groep meegedraaid, teksten van an
deren gebracht. Op een geven mo
ment, merk je, dat het je geen
voldoening meer geeft dat je zonder
stroom staat. De enige oplossing
voor mij was, dat ik mijn eigenzin
nige weg ging om duidelijk te ma
ken, wie ik in feite ben. Ik ben
geen figuur, die kan leven in de
luwte van een andermans applaus
en zelf een schaduw blijft. Wat Paul
doet is enorm, maar in het vak kiest
hij een weg, waar ik gegarandeerd
verloren zou lopen".
Liselore Gerritsen („Er zijn men
sen, die me een mooie meid vinden,
maar wat is mooi? Ik kan toevallig
aardig verven, maar als ik een pest
hui heb, zie ik er toch mooi ver
schrikkelijk uit) is gefascineerd
door het woord. Haar favoriete ar
tiesten zijn zonder uitzondering ook
grote schrijvers. Brei en Barbara
staan hoog genoteerd in haar bal
boekje. Ze zegt: „Ik luister altijd
met de tekst in mijn hand. Natuur
lijk is de muziek ook belangrijk.
Muziek slaat de brug naar degene,
die luistert. De muziek wekt de
interesse, maar daarna moet het
woord de rest doen. Ik ben nu bezig
aan een nieuwe langspeelplaat en
daar krijgt de muziek een sterker
accent dan in mijn vorige liedjes. Ik
probeer een bepaalde sound te vin
den, die aansluit bij deze tijd. Vier
vijfde van de plaat is klaar. Er
komen 14 nieuwe liedjes op. Of
twaalf, als ik er enorme muzikale
tussenstukken in plak. Dat hangt
van de creativiteit af".
Andere plannen: „Ik zou verdomd
graag een boek schrijven. Een heel
dik boek. Het geschreven woord is
een ongelooflijk medium om jezelf
te manifesteren. Toch wil ik het op
treden voor geen prijs missen. Ik ben
weliswaar geen chansonnière, je zult
nooit iemand vinden, die kapot is
van mijn mooie zingen maar ik
vind het directe contact wel belang
rijk. Alles, wat ik aanpak, probeer
ik zo intens mogelijk te doen. Alles,
wat het leven te bieden heeft, vreet
ik op. Ik schijn een mens met een
enorme honger te zijn".
TOEN Harrison Salisbury's boek „War
between Russia and China" eind vo
rig jaar verscheen, (en in De Stem
uitvoerig besproken werd, op de pa
gina „Peilingen") zat het midden in
de actualiteit: de incidenten aan de
Russisch-Chinese grens eisten weke
lijks doden en de dreiging van een
oorlog tussen de twee communistische
grootmachten leek niet uitgesloten.
Op het moment, dat het boek (uitne
mend vertaald) van de Nederlandse
persen rolde, is het Russisch-Chinese
conflict weliswaar uit het actualiteits-
gebeuren, maar het is niet opgelost.
Daarom blijft Salisbury's boek, dat
helder en boeiend is geschreven, het
bestuderen waard.
„Oorlog tussen Rusland en China"
door Harrison E. Salisbury. Uitgave
Erven J. J. Tijl, Zwolle, 7.50.
EEN maand lang, van mei tot juni
aanstaande, gaat Toon Hermans ei
gen schilderstukken exposeren en
verkopen in de kunsthandel Hüsste-
gen in het Noordbrabantse Haaren.
Expositie-organisator Ben Hüsste-
gen: „Er komt hier bekend en voor
al veel onbekend werk van Hermans
te hangen. Het is de bedoeling, dat
het grootste deel verkocht gaat wor
den. Prijzen heeft de heer Hermans
nog niet bepaald, maar ik ben er
zeker van, dat er hoge bedragen
voor zijn schilderijen moeten wor
den gegeven. Er komt ook een map
met litho's uit. In een oplage van
100 geven we cassettes uit met 12
gesigneerde litho's.
eindredactie
hans maas
dio ourn. 18.25 Ik verbind u door..:
praatje. 18.30 (S) Clivia, operette
van Dostal, uitg. door Promenade-
ork., klein Radiokoor en sol. (opn).
NOS: 19.30 Nws. R.V.U.: 19.35 Ver
schenen is...Spreekster: Meta van Ij
zer m.m.v. Bela Berger-Brandon.
NOS: 20.05 Gamma van alpha en
bèta: progr. over recente vorderin
gen in de wetenschap. 20.30 Weer es
wat anders: minder bekend buitenl.
repertoire. 21.10 Euroditie: etherver
kenningen op de middengolf. 22.10
Sextant: radiomagazine van de
NVSH. 22.30 Nws. 22.40 Meded.
VPRO: 22.55 Stichting Ned. School
radio: sexuele vorming. NOS: 23.15
(S) Metro's Midnight Music: Metro-
pole Orkest, trio en sol. 23.55-24.00
Nws.
HILVERSUM III 240 M EN FM
TROS: 12.00 Nws. 12.03 Jam on
Radio: pop-toppers. KRO: 13.00
Nws. 13.02-18.00 KRO-op-drie: pop
mixture. (14.00, 15.00, 16.00 en 17.00
Nws.).
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws, meded. en SOS-ber.
12.08 Landbouwkroniek. 12.15 Maan-
dagboek. 12.55 Buitenl. persoverz.
13.00 Nws. en schouwburgprogr.
13.20 Dansmuz. 14.00 Nws. 14.03
Schoolradio. (15.00-15.03 Nws.).
16.00 Nws. 16.03 Lichte muz. 17.00
Nws. en meded. 17.15 Muz. progr..
17.55 Weegsch. 18.00 Nws. 18.03
Verz.progr. 18.28 Paardesportuitsl.
18.30 Godsd. uitz. 18.45 Sport. 18.55
Taalwenken. 19.00 Nws. en actual.
19.40 Keurig Frans. 19.45 Openb.
Kunstbez. 19.55 Intermezzo. 20.00
Opera-magazine. 22.00 Nws. en De
Zeven Kunsten. 22.20 Ernstige muz.
(23.00 Nws.). 23.40-23.45 Nws.
Dinsdag 2 febr.
HILVERSUM I 402 M EN FM
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord. 7.16 (S) Op het eerste geh.:
kl. muz. (gr.). (7.25 Horen en zien.
7.30 Nws. 7.32-7.50 Hier en Nu:
act.). 8.00 Nws. 8.11 Te Deum lau-
damus: gew. muz. 8.30 Nws. 8.32
(S) Voor de huisvr. (9.00-9.10
Gymn. v.d. huisvr.). 9.40 Schoolra
dio. 10.00 Bijbelse verkenningen. 10.15
(S) Operamuz. (gr). 11.00 Nws.
11.03 Het wassende water, vervolg-
hoorspel. 11.33 Voor de zieken. 11.55
Meded.
HILVERSUM II 298 M EN FM
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend-
gymn. 7.20 (S) Dag met een praatje
(gr). 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal.
8.20 (S) Dag met een praatje (ver
volg. (8.30-8.33 De groenteman).
8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Uit-
gebr. report, of herh. NOS-progr.
9.35 Waterst. 9.40 Muz. uit de Mid
deleeuwen en Renaissance. AVRO:
10.00 Voor de kleuters. 10.10 Ar
beidsvitaminen: pop. verz.pl.progr.
(11.00 Nws.). 11.30 Rondom 12:
progr. v.d. vrouw. (11.55 Beursber.).
HILVERSUM III 240 M EN FM
VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatje
voor de pep. 10.00 Nws. 10.03 Eks-
pres: lichte platen. 11.00 Nws. 11.02
Een opvallend vrohjke gevar. visite:
licht platenprogr. (12.00 Nws.).