Ruim 100
merken
uit 10
landen
Veel
primeurs
Nieuwe
vormen
bij de
bouw
Wikken
en
wegen
voor de
aankoop
Hover-
caravan
op
lucht
kussen
Vereiste
papieren
Tips en
adviezen
Van 4000
in 1958
tot
128.000
thans
Sta-caravans
Vouwwagens
J
CARAVAN-RAI van 22 t.m. 31 JANUARI
Op de Caravan-HAI vindt
men 103 merken toercara-
vans, vouwwagens en stacara
vans, afkomstig uit 10 landen.
Er zijn 61 caravanstands,
waarvan 36 met toerwagens, 13
met tent- en vouwwagens en
30 met stacaravans. Verder zijn
er 4 stands met kampeerauto's
(tien typen): 56 stands met on
derdelen, accessoires, aanbouw-
tenten, chemische toiletten,
koelkasten, kachels enz.; vijf
stands met bagage-aanhangers
en 38 stands op het gebied van
kampeertechnische en toeristi
sche voorlichting.
Nederland en Groot-Brittannië
spannen elk met 26 merken de
kroon, gevolgd door
West-Duitsland met 25. Andere
landen van herkomst zijn
Frankrijk (9), België (6), Ita
lië en Zweden (elk 3), Joego
slavië en Denemarken (elk 2)
en de D.D.R. (1).
De stacaravans vormen 27 Vs
procent van het totale aantal
geëxposeerde wagens. De
waarde van alle tentoongestel
de artikelen bedraagt ruim vijf
miljoen gulden. Vergeleken
met vorig jaar is er een duide
lijke verschuiving naar de ho
gere prijsklassen. In 1970 kostte
60% van de toercaravans min
der dan 7000, nu is dit per
centage gezakt tot 43%. Toch
telt de prijsklasse van 5-6000
gulden nog het grootste aantal
(62) modellen.
De laagstgeprijsde toercaravan
van de tentoonstelling is de Ei-
felland 310 van 2790 in onge
remde uitvoering. De goed
koopste geremde toercaravan is
de Sprite Cadet van ƒ2995 en
de hoogstgeprijsde toerwagen
is de Tabbert van ƒ32.000. De
laagstgeprijsde vouwwagen is
de Jamet B3 van 1695.
Bij de stacaravans is de meest
voorkomende prijsklasse die
van 8 tot 9000 gulden. De helft
van alle geëxposeerde typen
kost minder dan 11 mille. Er is
echter ook een flink aanbod
van grote, kostbare wooncara-
vans. De laagstgeprijsde staca
ravan is de Wonderland Sunri
se van ƒ6350 en de duurste is
de Riant Gigant van 90.000.
Sinds 1958 is het caravanpark
in Nederland van 4000 wa
gens gegroeid tot 128.000. met
vorig jaar een absolute piek in
de verkoop: 28.600 caravans
werden toen aangeschaft.
De groei van het caravanpark
in de genoemde periode ziet er
als volgt uit:
1958
4.000
1959
6.500
1960
10.300
1961
12.500
1962
15.600
1963
20.200
1964
26.800
1965
36 400
1966
52i000
1967
62.000
1968
73.000
1969
87.000
1970
105.000
1971
128.000
DE CARAVAN-RAI
wordt gehouden van
vrijdag 22 tot en met
zondag 31 januari. De
tentoonstelling is dage
lijks geopend van 10 tot
17 en van 19 tot 22 uur,
op zondag van 10 tot 17
uur. De toegangsprijs
bedraagt 3,50 incl.
BTW.
"Dij tientallen moeten de no-
viteiten in de sectoren van
de toer- en de stacaravans ge
teld worden. Veel magerder is
het nieuwe aanbod in vouw
wagens, dat tot twee stuks be
perkt blijft. Een greep uit de
nieuwe toercaravans:
Stand 18, Kip, Hoogeveeu in
troduceert de nieuwe Klip K
640 TA, een 5-6 persoons wa
gen van 7.40 m. lengte en een
gewicht van 1255 kg. De prijs:
ƒ9295. Nieuw is ook de Cava
lier C 625 TA voor 5-7 pers.
met een lengte van 7.35 m. en
een gewicht van 1155 kg.
Stand 41-45, Frans de Witte,
Bilthoven brengt een aantal
nieuwe wagens. In de Sprite-
serie de Sport 300, een 3-pers.
wagen, drie meter lang en 410
kg. zwaai* met oplooprem, luxe
keuken en veel kasten voor de
prijs van 3695; verder de
Sprite Sport 435 in drie uitvoe
ringen voor 4-6 pers., lengte
4.35 m., gewicht 560 kg., prijs
5095. De Sprite Musketeers
kregen een nieuwe vorm.
Nieuw zijn ook de Eccles To
paz 2 voor 2-3 pers. met toilet
ruimte, douche en luxe eind-
keuken, 3.90 m. lang, gewicht
622 kg., prijs 7295 en de Ec
cles Topaz L voor 4-5 pers.
met 2 tafels, 6995,
Stand 56, De Leeren Doedel,
Arnhem brengt als nieuws de
Mann TQ Nizza, een 4 pers.
wagen, lengte 5.86 m., gewicht
710 kg en de Star super de
luxe, voor 6 personen met kin
derkamer en badkamer, lengte
8 meter.
Stand 57, Arie de Boom, Krim
pen a.d. IJssel, komt met een
serie van 3 nieuwe Joegoslavi
sche toerwagens van het merk
Gösa. Het zijn 45 persoons
wagens, in gewicht variërend
van 480 tot 720 kg en in
prijs van ƒ4590 tot 6950.
Stand 59, Heins Wevo Camping
N.V., Utrecht, toont een nieu
we Roller Esmeralda serie van
ƒ3520 tot 5225.
Stand 60, EKS, Sliedrecht in
troduceert de Duitse Lord
Münsterlandserie van vier wa
gens, n.l. de 400, 450, 500 en
550. Lengte varieert van 5.25
m., het gewicht van 550 tot 890
kg en de prijs van ƒ7095 tot
9995.
Stand 69 Otten Caravans, Har
derwijk heeft als noviteit de
luxe Zweedse SMV 25, 'n wa
gen met c.v., een lengte van
5.10 m. een gewicht van 800 kg
en een prijs van ƒ17.690.
Stand 95, NV BAGA, Nijmegen
De Eifeiland 310 is de
goedkoopste toercaravan
van de RAI-tentoon-
stelling.
heeft drie nieuwe Knaus-Jet
toerwagens met verschillende
interieur-indelingen. De 310
kost ƒ3995, de 380 ƒ4999 en
5395 en de 440 5995 en
6350.
Stand 41-45 Frans de Witte,
Bilthoven brengt de Bluebird
Sunway 500, een vier pers. sta
caravan met een lengte van
4.90 m. De wagen kost 7150,
Stand 57 Arie de Boom, Krim
pen a.d. IJ. heeft drie nieuwe
stacaravans. De Reu Residence
100 is een 8-pers. wagen met
een lengte van 8.40 m en een
prijs van ƒ14.500. De Willerby
Wyvern is ook een 8 pers. wa
gen, lang 8.50 m., prijs 9975.
De Franse Mardon 22 is goed
voor 7 pers., meet 6.60 m en
kost 9275.
Stand 60 EKS, Sliedrecht komt
met liefst 8 nieuwe EKS staca
ravans van 6.75 tot 10.25 m. van
6495 tot 10.975.
Stand 85 Tergouw, Maarssen
geniet de eer de duurste staca
ravan van de tentoonstelling te
brengen, n.l. de Riant Gigant
met verwarmd terras en twee
wooneenheden, een oppervlak
te van 75 m2 en een prijs van
90.000 guldentjes
Stand 86, Wagmonthan, Gen-
dringen introduceert de Wag
monthan 1104 met c.v. en mo
zaïek badkamer, 11 meter lang
en 3Yz meter breed.
Stand 12 Brabantgas, Tilburg
met de nieuwe Leda Apache
vouwwagen en Stand 29 Klein
Breteler, Haaksbergen met de
KB Camper.
Ter vergelijking: Frankrijk
heeft 250.000 caravans, West-
Duitsland 185.000.
Er vallen in de caravanbouw
dit jaar geen revolutionaire
ontwikkelingen te bespeuren,
wel detailverbeteringen die
met name het comfort ten goe
de komen. Anderzijds streeft
men met name in Engeland
(bij Caravans International)
naar een nieuwe vorm, die als
gevolg van de in dit bedrijf
vervaardigde vacuüm-gevorm-
de plastic panelen reeds gerea
liseerd is.
Ook de toenemende toepassing
van geprofileerd aluminium als
bekleding van de buitenwand
speelt een rol t.a.v. van nieuwe
vormgeving. Bij steeds meer
merken bestaat de beplating
uit voorgeschilderd, in de oven
gemoffeld aluminium. Het ge
bruik van polyester als wand-
materiaal blijft vrijwel con
stant.
Ook dit jaar valt de verschij
ning te melden van nieuwe,
populair geprijsde series, het
geen onder andere het geval is
met de Knaus Jet, de Fendt
Joker, de Sprite Sport, de Rol
ler Esmeralda en de Tourist
van Dethleff. Afmetingen, ge
bruikte materialen en de ver
werking zijn gewoonlijk gelijk
aan die van duurdere model
len.
Het prijsverschil is mogelijk
gemaakt door de uitrusting te
versoberen, b v. door geen of
een eenvoudiger oplooprem,
door minder uitzetbare ramen
aan te brengen, door twee i.p.v.
vier steunen, geen disselbak,
minder plafondkastjes, minder
lichtpunten, geen vitrage, geen
waterpomp e.d. De fabrikant
gaat van de gedachte uit dat
deze voorzieningen later door
de koper zelf wel aangebracht
zullen worden als hij er be
hoefte aan mocht hebben.
Dit wil echter geenszins zeg
gen dat de algemene trend in
de caravanbouw naar versobe
ring zou neigen. Het tegendeel
is waar.
Niet alleen zijn vele modellen
in de lengte en in de breedte
vergroot, bij verscheidene
merken worden nu kachel en
koelkast als standaard gele
verd, terwijl ook dubbele ra
men meer „in" geraken. Aan
was- en toiletruimte wordt
steeds meer aandacht besteed,
terwijl steeds meer merken
gaan beantwoorden aan de bij
het publiek levende vraag naar
gescheiden slaapkamers; dit
ziet men op de eerste en voor
naamste plaats gerealiseerd bij
stacaravans. Bij de toerwagens
is er, afgezien van de zeer gro
te modellen, geen ruimte voor
met vaste wanden afgescheiden
slaapkamers, maar wel is het
in de regel mogelijk door een
gordijn of schuifwand de ruim
te onder te verdelen. Opklap-
bedden bij toercaravans moet
men voornamelijk bij de Fran
se merken zoeken.
Adria bouwt nu de Electrolux
dakventilator standaard in zijn
wagens. Daarnaast zijn er
elektrisch aangedreven wand-
ventilators voor inbouw op de
markt gekomen. Verbeteringen
ten aanzien van de vensters
vallen o.a. waar te nemen bij
Wilk en Tabbert. Hier en daar
worden schuiframen gemon
teerd.
Nu het wintergebruik van de
caravans steeds meer ingang
vindt, worden uiteraard hogere
eisen gesteld aan de verwar
ming. Er zijn kachels met ge
forceerde lucht- of watercircu
latie door middel van elek
trisch aangedreven ventilatoren
of pompen. Ook bestaan er
elektrische kachels, gebaseerd
op het principe van de elektri
sche deken, waarbij een specia
le vloerbedekking de plaats
van de deken inneemt.
Van massa-fabricage van op-
loopremmen die vanuit de trek
auto elektrisch uitschakelbaar
zijn is nog geen sprake. Toch
moet verwacht worden dat het
niet lang meer zal duren voor
dat deze, zowel het gemak als
de veiligheid dienende, voor
ziening algemeen ingang zal
vinden.
Van links naar rechts
de Knaus-Jet toercara
van 480de Bluebird
Sunway 500 (de kleinste
stacaravan van de RAI)
en de Sprite Sport 435.
Wie van plan is een caravan
aan te schaffen, moet wel
weten wat hij wil, moet reke
ning houden met de auto die
als trekker zal dienen, dient
het gebruiksdoel van de cara
van in het oog te houden en
niet te vergeten de grootte en
samenstelling van zijn gezin.
„Veel mensen weten niet wat
voor caravan ze moeten ko
pen", zegt de heer R. Brands-
man, caravan-deskundige van
de ANWB. „Juist omdat er
zo'n overweldigend aanbod
is, van kleine vouwwagens,
die nog geen honderd kilo .ze
gen tot wagens van 10-12 me
ter lengte en een gewicht van
enige tonnen, raakt menigeen
het spoor bijster.
Men onderscheidt twee hoofd
typen caravans: a) de mobiele,
toeristische wagens waarmede
normaal aan het verkeer kan
worden deelgenomen(met in
achtneming van snelheidsbe
perkingen) b) wooncaravans
die op een vaste standplaats
worden gezet".
De heer Brandsma legt adspi-
rant-caravanners altijd een
lijstje vragen voor, o.a. over de
gebruiksdoeleinden. Enkele
punten daaruit zijn:
gaat men veel met de wagen
rijden, of wordt deze uitslui
tend als zomerhuisje ge
bruikt
beperkt het gebruik zich tot
Nederland, of gaat men grote
buitenlandse reizen maken
zo ja, trekt men dan hoge
bergpassen over
wil men de wagen ook voor
de wintersport gebruiken
„Gaat men veel met de wagen
rijden, dan moet in de eerste
plaats gelet worden op goede
rij-eigenschappen, op een zo
laag mogelijk gewicht en op de
trekkracht van de auto. Met
name dat laatste punt krijgt
nog wel eens te weinig aan
dacht. Een vuistregel is: de be
laden caravan mag niet meer
wegen dan 60% van de trekau
to. Men moet er verder vooral
op letten dat het gewicht van
auto en caravan samen, het zg.
treingewicht, nooit hoger mag
zijn dan het trekvermogen van
de auto".
De heer Brandsma wil er ver
der vooral op wijzen dat het
een groot verschil maakt of men
met de caravan naar de Velu-
we rijdt om daar te gaan staan
of dat men in twee dagen naar
Zuid-Frankrijk wil reizen. In
het laatste geval krijgt men te
maken zowel met hellingsper
centages als met de trekkracht
op de vlakke weg, waarbij men
er rekening mee moet houden
dat een auto met motor onder
de 1500 cc plus caravan zelden
in de vierde versnelling gere
den zal kunnen worden. Ook
dient men te weten dat er ver
schil is tussen trekken en de
combinatie in bedwang houden.
Bij dat laatste spelen factoren
als de plaats van de motor
(voor of achterin) en de aan
drijving (op de voor- of op de
achterwielen) een rol.
Tijdens de Caravan-RAI zal de
ANWB zich gezien de te
verwachten grote drukte in
zijn voorlichting moeten be
perken tot het geven van alge
mene adviezen, een aantal vuist
regels. Aanbevolen wordt het
door de ANWB bij die gele
genheid verstrekte formulier
zo volledig mogelijk in te vul
len. De bond kan dan komen
tot het samenstellen van een
lijstje van 5-6 wagens die voor
het beoogde doel, mede gelet
op de gezinsgrootte en op de
trekauto, in aanmerking ko
men. Aan de adspirant-cara-
vanner zelf wordt uiteraard
de eindbeslissing overgelaten.
In ieder geval verdient het aan
beveling niet overhaast tot
aanschaffing van een caravan
over te gaan, maar te wikken
en te wegen alvorens een be
sluit te nemen. Tenslotte: voor
dat men de cheque uitschrijft
is het beslist nodig een proefrit
met de caravan te maken en
wel met de eigen trekauto.
T"|e Britse bedrijven
Caravans Internatio
nal Ltd en Hoverquip-
ment Ltd. hebben een
Hover-caravan op lucht
kussens ontwikkeld op
basis van een Bluebird
European kampeerwa
gen. Deze Hovercaravan
is vooral geschikt voor
vakanties in wateriijke
streken. Het amfibie
voertuig biedt slaapge
legenheid aan vijf vol
wassenen en is onder
meer uitgerust met een
volledig ingerichte keu
ken, centrale verwar
ming en een radio-zen-
der/ontvanger. De Ho-
ver-caravan kan zich op
eigen kracht zowel over
water als te land voort
bewegen, maar kan ook
gesleept worden door er
tijdelijk wielen onder te
monteren.
De motoren die zorgen
voor het luchtkussen, en
alle bedieningsappara-
tuur zijn bijeengebracht
in een stuurcabine, die
volledig gescheiden is
van het woongedeelte.
Op het land kan de Ho-
ver een snelheid van
ong. ^64 km/uur halen en
op liet water een snel
heid van 15 knopen. De
prijs in Engeland is bij
na 40.000 gulden.
Een van de vele mobiele
bungalows van Wag
monthan uit Gendrin-
gen.
Tn het internationale cara-
•*- vanverkeer in Europa is
met uitzondering van Albanië
geen grensdocument meer
nodig. Carnet of triptiek be
hoort tot het verleden.
Identiteitsbewijs is vereist
voor een caravan met een to
taalgewicht van 750 kg. of
minder. Dit wordt verstrekt
door de Dienst Invoerrechten
en Accijnzen. Er zijn geen
kosten aan verbonden.
Het identiteitsbewijs zal als
regel onmiddellijk worden ver
strekt op vertoon van een re
kening en/of kwitantie waaruit
blijkt dat de wagen legaal in
Nederland is aangeschaft.
Registratiebewijs is nodig
voor caravans met een totaal
gewicht (dus: incl. toebehoren
en alle bagage) van meer dan
750 kg. Gewoonlijk zal de le
verancier van de wagen de
formaliteiten behandelen die
leiden tot het Registratiebe
wijs. Hiervoor is een bepaald
bedrag verschuldigd, incl. le
ges.
Eigen verklaring is gewenst
voor sta-caravans die in Ne
derland blijven. De leverancier
kan deze verklaring verstrek
ken. Zij behelst de vermelding
dat invoerrechten en btw zijn
voldaan.
Belasting. Voor een caravan
is motorrijtuigenbelasting ver
schuldigd. Deze bedraagt per
jaar zelden meer dan 25 a
ƒ30.
Aan de belastingkantoren zijn
de vereiste formulieren ver
krijgbaar.
/~iok dit jaar wordt op
de Caravan-RAI
weer veel aandacht be
steed aan de voorlichting
van caravanners en a.s.
kopers van kampeerwa
gens.
De ANWB verstrekt
technische en andere ad
viezen alsmede toeristi
sche informatie. Verder
zijn er stands waar men
voorlichting kan krijgen
over onderhoud en repa
ratie, financiering en
verzekering, caravannen
in de winter e.d. Boven
dien is er een aantal in
formatiestands van bui
tenlandse verkeersbu
reaus en van provinciale
VWs Ook de exploi
tanten van kampeerter
reinen zijn vertegen
woordigd o.a. met docu
mentatie over stallings
gelegenheid voor de ca
ravans.