Ruim 100 merken uit 10 landen Veel primeurs Nieuwe vormen bij de bouw Wikken en wegen voor de aankoop Hover- caravan op lucht kussen Vereiste papieren Tips en adviezen Van 4000 in 1958 tot 128.000 thans Sta-caravans Vouwwagens J CARAVAN-RAI van 22 t.m. 31 JANUARI Op de Caravan-HAI vindt men 103 merken toercara- vans, vouwwagens en stacara vans, afkomstig uit 10 landen. Er zijn 61 caravanstands, waarvan 36 met toerwagens, 13 met tent- en vouwwagens en 30 met stacaravans. Verder zijn er 4 stands met kampeerauto's (tien typen): 56 stands met on derdelen, accessoires, aanbouw- tenten, chemische toiletten, koelkasten, kachels enz.; vijf stands met bagage-aanhangers en 38 stands op het gebied van kampeertechnische en toeristi sche voorlichting. Nederland en Groot-Brittannië spannen elk met 26 merken de kroon, gevolgd door West-Duitsland met 25. Andere landen van herkomst zijn Frankrijk (9), België (6), Ita lië en Zweden (elk 3), Joego slavië en Denemarken (elk 2) en de D.D.R. (1). De stacaravans vormen 27 Vs procent van het totale aantal geëxposeerde wagens. De waarde van alle tentoongestel de artikelen bedraagt ruim vijf miljoen gulden. Vergeleken met vorig jaar is er een duide lijke verschuiving naar de ho gere prijsklassen. In 1970 kostte 60% van de toercaravans min der dan 7000, nu is dit per centage gezakt tot 43%. Toch telt de prijsklasse van 5-6000 gulden nog het grootste aantal (62) modellen. De laagstgeprijsde toercaravan van de tentoonstelling is de Ei- felland 310 van 2790 in onge remde uitvoering. De goed koopste geremde toercaravan is de Sprite Cadet van ƒ2995 en de hoogstgeprijsde toerwagen is de Tabbert van ƒ32.000. De laagstgeprijsde vouwwagen is de Jamet B3 van 1695. Bij de stacaravans is de meest voorkomende prijsklasse die van 8 tot 9000 gulden. De helft van alle geëxposeerde typen kost minder dan 11 mille. Er is echter ook een flink aanbod van grote, kostbare wooncara- vans. De laagstgeprijsde staca ravan is de Wonderland Sunri se van ƒ6350 en de duurste is de Riant Gigant van 90.000. Sinds 1958 is het caravanpark in Nederland van 4000 wa gens gegroeid tot 128.000. met vorig jaar een absolute piek in de verkoop: 28.600 caravans werden toen aangeschaft. De groei van het caravanpark in de genoemde periode ziet er als volgt uit: 1958 4.000 1959 6.500 1960 10.300 1961 12.500 1962 15.600 1963 20.200 1964 26.800 1965 36 400 1966 52i000 1967 62.000 1968 73.000 1969 87.000 1970 105.000 1971 128.000 DE CARAVAN-RAI wordt gehouden van vrijdag 22 tot en met zondag 31 januari. De tentoonstelling is dage lijks geopend van 10 tot 17 en van 19 tot 22 uur, op zondag van 10 tot 17 uur. De toegangsprijs bedraagt 3,50 incl. BTW. "Dij tientallen moeten de no- viteiten in de sectoren van de toer- en de stacaravans ge teld worden. Veel magerder is het nieuwe aanbod in vouw wagens, dat tot twee stuks be perkt blijft. Een greep uit de nieuwe toercaravans: Stand 18, Kip, Hoogeveeu in troduceert de nieuwe Klip K 640 TA, een 5-6 persoons wa gen van 7.40 m. lengte en een gewicht van 1255 kg. De prijs: ƒ9295. Nieuw is ook de Cava lier C 625 TA voor 5-7 pers. met een lengte van 7.35 m. en een gewicht van 1155 kg. Stand 41-45, Frans de Witte, Bilthoven brengt een aantal nieuwe wagens. In de Sprite- serie de Sport 300, een 3-pers. wagen, drie meter lang en 410 kg. zwaai* met oplooprem, luxe keuken en veel kasten voor de prijs van 3695; verder de Sprite Sport 435 in drie uitvoe ringen voor 4-6 pers., lengte 4.35 m., gewicht 560 kg., prijs 5095. De Sprite Musketeers kregen een nieuwe vorm. Nieuw zijn ook de Eccles To paz 2 voor 2-3 pers. met toilet ruimte, douche en luxe eind- keuken, 3.90 m. lang, gewicht 622 kg., prijs 7295 en de Ec cles Topaz L voor 4-5 pers. met 2 tafels, 6995, Stand 56, De Leeren Doedel, Arnhem brengt als nieuws de Mann TQ Nizza, een 4 pers. wagen, lengte 5.86 m., gewicht 710 kg en de Star super de luxe, voor 6 personen met kin derkamer en badkamer, lengte 8 meter. Stand 57, Arie de Boom, Krim pen a.d. IJssel, komt met een serie van 3 nieuwe Joegoslavi sche toerwagens van het merk Gösa. Het zijn 45 persoons wagens, in gewicht variërend van 480 tot 720 kg en in prijs van ƒ4590 tot 6950. Stand 59, Heins Wevo Camping N.V., Utrecht, toont een nieu we Roller Esmeralda serie van ƒ3520 tot 5225. Stand 60, EKS, Sliedrecht in troduceert de Duitse Lord Münsterlandserie van vier wa gens, n.l. de 400, 450, 500 en 550. Lengte varieert van 5.25 m., het gewicht van 550 tot 890 kg en de prijs van ƒ7095 tot 9995. Stand 69 Otten Caravans, Har derwijk heeft als noviteit de luxe Zweedse SMV 25, 'n wa gen met c.v., een lengte van 5.10 m. een gewicht van 800 kg en een prijs van ƒ17.690. Stand 95, NV BAGA, Nijmegen De Eifeiland 310 is de goedkoopste toercaravan van de RAI-tentoon- stelling. heeft drie nieuwe Knaus-Jet toerwagens met verschillende interieur-indelingen. De 310 kost ƒ3995, de 380 ƒ4999 en 5395 en de 440 5995 en 6350. Stand 41-45 Frans de Witte, Bilthoven brengt de Bluebird Sunway 500, een vier pers. sta caravan met een lengte van 4.90 m. De wagen kost 7150, Stand 57 Arie de Boom, Krim pen a.d. IJ. heeft drie nieuwe stacaravans. De Reu Residence 100 is een 8-pers. wagen met een lengte van 8.40 m en een prijs van ƒ14.500. De Willerby Wyvern is ook een 8 pers. wa gen, lang 8.50 m., prijs 9975. De Franse Mardon 22 is goed voor 7 pers., meet 6.60 m en kost 9275. Stand 60 EKS, Sliedrecht komt met liefst 8 nieuwe EKS staca ravans van 6.75 tot 10.25 m. van 6495 tot 10.975. Stand 85 Tergouw, Maarssen geniet de eer de duurste staca ravan van de tentoonstelling te brengen, n.l. de Riant Gigant met verwarmd terras en twee wooneenheden, een oppervlak te van 75 m2 en een prijs van 90.000 guldentjes Stand 86, Wagmonthan, Gen- dringen introduceert de Wag monthan 1104 met c.v. en mo zaïek badkamer, 11 meter lang en 3Yz meter breed. Stand 12 Brabantgas, Tilburg met de nieuwe Leda Apache vouwwagen en Stand 29 Klein Breteler, Haaksbergen met de KB Camper. Ter vergelijking: Frankrijk heeft 250.000 caravans, West- Duitsland 185.000. Er vallen in de caravanbouw dit jaar geen revolutionaire ontwikkelingen te bespeuren, wel detailverbeteringen die met name het comfort ten goe de komen. Anderzijds streeft men met name in Engeland (bij Caravans International) naar een nieuwe vorm, die als gevolg van de in dit bedrijf vervaardigde vacuüm-gevorm- de plastic panelen reeds gerea liseerd is. Ook de toenemende toepassing van geprofileerd aluminium als bekleding van de buitenwand speelt een rol t.a.v. van nieuwe vormgeving. Bij steeds meer merken bestaat de beplating uit voorgeschilderd, in de oven gemoffeld aluminium. Het ge bruik van polyester als wand- materiaal blijft vrijwel con stant. Ook dit jaar valt de verschij ning te melden van nieuwe, populair geprijsde series, het geen onder andere het geval is met de Knaus Jet, de Fendt Joker, de Sprite Sport, de Rol ler Esmeralda en de Tourist van Dethleff. Afmetingen, ge bruikte materialen en de ver werking zijn gewoonlijk gelijk aan die van duurdere model len. Het prijsverschil is mogelijk gemaakt door de uitrusting te versoberen, b v. door geen of een eenvoudiger oplooprem, door minder uitzetbare ramen aan te brengen, door twee i.p.v. vier steunen, geen disselbak, minder plafondkastjes, minder lichtpunten, geen vitrage, geen waterpomp e.d. De fabrikant gaat van de gedachte uit dat deze voorzieningen later door de koper zelf wel aangebracht zullen worden als hij er be hoefte aan mocht hebben. Dit wil echter geenszins zeg gen dat de algemene trend in de caravanbouw naar versobe ring zou neigen. Het tegendeel is waar. Niet alleen zijn vele modellen in de lengte en in de breedte vergroot, bij verscheidene merken worden nu kachel en koelkast als standaard gele verd, terwijl ook dubbele ra men meer „in" geraken. Aan was- en toiletruimte wordt steeds meer aandacht besteed, terwijl steeds meer merken gaan beantwoorden aan de bij het publiek levende vraag naar gescheiden slaapkamers; dit ziet men op de eerste en voor naamste plaats gerealiseerd bij stacaravans. Bij de toerwagens is er, afgezien van de zeer gro te modellen, geen ruimte voor met vaste wanden afgescheiden slaapkamers, maar wel is het in de regel mogelijk door een gordijn of schuifwand de ruim te onder te verdelen. Opklap- bedden bij toercaravans moet men voornamelijk bij de Fran se merken zoeken. Adria bouwt nu de Electrolux dakventilator standaard in zijn wagens. Daarnaast zijn er elektrisch aangedreven wand- ventilators voor inbouw op de markt gekomen. Verbeteringen ten aanzien van de vensters vallen o.a. waar te nemen bij Wilk en Tabbert. Hier en daar worden schuiframen gemon teerd. Nu het wintergebruik van de caravans steeds meer ingang vindt, worden uiteraard hogere eisen gesteld aan de verwar ming. Er zijn kachels met ge forceerde lucht- of watercircu latie door middel van elek trisch aangedreven ventilatoren of pompen. Ook bestaan er elektrische kachels, gebaseerd op het principe van de elektri sche deken, waarbij een specia le vloerbedekking de plaats van de deken inneemt. Van massa-fabricage van op- loopremmen die vanuit de trek auto elektrisch uitschakelbaar zijn is nog geen sprake. Toch moet verwacht worden dat het niet lang meer zal duren voor dat deze, zowel het gemak als de veiligheid dienende, voor ziening algemeen ingang zal vinden. Van links naar rechts de Knaus-Jet toercara van 480de Bluebird Sunway 500 (de kleinste stacaravan van de RAI) en de Sprite Sport 435. Wie van plan is een caravan aan te schaffen, moet wel weten wat hij wil, moet reke ning houden met de auto die als trekker zal dienen, dient het gebruiksdoel van de cara van in het oog te houden en niet te vergeten de grootte en samenstelling van zijn gezin. „Veel mensen weten niet wat voor caravan ze moeten ko pen", zegt de heer R. Brands- man, caravan-deskundige van de ANWB. „Juist omdat er zo'n overweldigend aanbod is, van kleine vouwwagens, die nog geen honderd kilo .ze gen tot wagens van 10-12 me ter lengte en een gewicht van enige tonnen, raakt menigeen het spoor bijster. Men onderscheidt twee hoofd typen caravans: a) de mobiele, toeristische wagens waarmede normaal aan het verkeer kan worden deelgenomen(met in achtneming van snelheidsbe perkingen) b) wooncaravans die op een vaste standplaats worden gezet". De heer Brandsma legt adspi- rant-caravanners altijd een lijstje vragen voor, o.a. over de gebruiksdoeleinden. Enkele punten daaruit zijn: gaat men veel met de wagen rijden, of wordt deze uitslui tend als zomerhuisje ge bruikt beperkt het gebruik zich tot Nederland, of gaat men grote buitenlandse reizen maken zo ja, trekt men dan hoge bergpassen over wil men de wagen ook voor de wintersport gebruiken „Gaat men veel met de wagen rijden, dan moet in de eerste plaats gelet worden op goede rij-eigenschappen, op een zo laag mogelijk gewicht en op de trekkracht van de auto. Met name dat laatste punt krijgt nog wel eens te weinig aan dacht. Een vuistregel is: de be laden caravan mag niet meer wegen dan 60% van de trekau to. Men moet er verder vooral op letten dat het gewicht van auto en caravan samen, het zg. treingewicht, nooit hoger mag zijn dan het trekvermogen van de auto". De heer Brandsma wil er ver der vooral op wijzen dat het een groot verschil maakt of men met de caravan naar de Velu- we rijdt om daar te gaan staan of dat men in twee dagen naar Zuid-Frankrijk wil reizen. In het laatste geval krijgt men te maken zowel met hellingsper centages als met de trekkracht op de vlakke weg, waarbij men er rekening mee moet houden dat een auto met motor onder de 1500 cc plus caravan zelden in de vierde versnelling gere den zal kunnen worden. Ook dient men te weten dat er ver schil is tussen trekken en de combinatie in bedwang houden. Bij dat laatste spelen factoren als de plaats van de motor (voor of achterin) en de aan drijving (op de voor- of op de achterwielen) een rol. Tijdens de Caravan-RAI zal de ANWB zich gezien de te verwachten grote drukte in zijn voorlichting moeten be perken tot het geven van alge mene adviezen, een aantal vuist regels. Aanbevolen wordt het door de ANWB bij die gele genheid verstrekte formulier zo volledig mogelijk in te vul len. De bond kan dan komen tot het samenstellen van een lijstje van 5-6 wagens die voor het beoogde doel, mede gelet op de gezinsgrootte en op de trekauto, in aanmerking ko men. Aan de adspirant-cara- vanner zelf wordt uiteraard de eindbeslissing overgelaten. In ieder geval verdient het aan beveling niet overhaast tot aanschaffing van een caravan over te gaan, maar te wikken en te wegen alvorens een be sluit te nemen. Tenslotte: voor dat men de cheque uitschrijft is het beslist nodig een proefrit met de caravan te maken en wel met de eigen trekauto. T"|e Britse bedrijven Caravans Internatio nal Ltd en Hoverquip- ment Ltd. hebben een Hover-caravan op lucht kussens ontwikkeld op basis van een Bluebird European kampeerwa gen. Deze Hovercaravan is vooral geschikt voor vakanties in wateriijke streken. Het amfibie voertuig biedt slaapge legenheid aan vijf vol wassenen en is onder meer uitgerust met een volledig ingerichte keu ken, centrale verwar ming en een radio-zen- der/ontvanger. De Ho- ver-caravan kan zich op eigen kracht zowel over water als te land voort bewegen, maar kan ook gesleept worden door er tijdelijk wielen onder te monteren. De motoren die zorgen voor het luchtkussen, en alle bedieningsappara- tuur zijn bijeengebracht in een stuurcabine, die volledig gescheiden is van het woongedeelte. Op het land kan de Ho- ver een snelheid van ong. ^64 km/uur halen en op liet water een snel heid van 15 knopen. De prijs in Engeland is bij na 40.000 gulden. Een van de vele mobiele bungalows van Wag monthan uit Gendrin- gen. Tn het internationale cara- •*- vanverkeer in Europa is met uitzondering van Albanië geen grensdocument meer nodig. Carnet of triptiek be hoort tot het verleden. Identiteitsbewijs is vereist voor een caravan met een to taalgewicht van 750 kg. of minder. Dit wordt verstrekt door de Dienst Invoerrechten en Accijnzen. Er zijn geen kosten aan verbonden. Het identiteitsbewijs zal als regel onmiddellijk worden ver strekt op vertoon van een re kening en/of kwitantie waaruit blijkt dat de wagen legaal in Nederland is aangeschaft. Registratiebewijs is nodig voor caravans met een totaal gewicht (dus: incl. toebehoren en alle bagage) van meer dan 750 kg. Gewoonlijk zal de le verancier van de wagen de formaliteiten behandelen die leiden tot het Registratiebe wijs. Hiervoor is een bepaald bedrag verschuldigd, incl. le ges. Eigen verklaring is gewenst voor sta-caravans die in Ne derland blijven. De leverancier kan deze verklaring verstrek ken. Zij behelst de vermelding dat invoerrechten en btw zijn voldaan. Belasting. Voor een caravan is motorrijtuigenbelasting ver schuldigd. Deze bedraagt per jaar zelden meer dan 25 a ƒ30. Aan de belastingkantoren zijn de vereiste formulieren ver krijgbaar. /~iok dit jaar wordt op de Caravan-RAI weer veel aandacht be steed aan de voorlichting van caravanners en a.s. kopers van kampeerwa gens. De ANWB verstrekt technische en andere ad viezen alsmede toeristi sche informatie. Verder zijn er stands waar men voorlichting kan krijgen over onderhoud en repa ratie, financiering en verzekering, caravannen in de winter e.d. Boven dien is er een aantal in formatiestands van bui tenlandse verkeersbu reaus en van provinciale VWs Ook de exploi tanten van kampeerter reinen zijn vertegen woordigd o.a. met docu mentatie over stallings gelegenheid voor de ca ravans.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 7