Djakarta: druk, overbevolkt, en rommelig Wist u het nog Mijnheer de Rotterdammer dat u zes eigen deuren naardewereid heeft? iff Luchthaven Zestienhoven vriendelijk efficiënt TOCH LIJN IN CHAOTISCH STADSVERKEER LANSER ETS KLOOS: LEERLINGEN VAN LES IN Russische ambassade weigert handtekeningen van Palaver binnenland buitenland - -WÊBUÊÊÊÊÊÊBÊÊÊÊËOÊM WEERZIEN MET DJAKARTA (1) BETJAKS (En U mijnheer de Hagenaar, mijnheer uit Viaardingen, uit Schiedam, uit Delft,uit het westen van Brabant?) Op de Luchthaven Rotterdam (Zestienhoven). ia Uw eigen deuren naar de wereld. Om U vrij en internationaal te bewegen. Toch zinloos om het ergens anders te zoeken als het pal bij huis zo makkelijk kan? fff Makkelijk aan komen rijden. Makkelijk Uw auto kwijt. Makkelijk inchecken in het nieuwe stationsgebouw (met tax-free shop). Zonder tijdverlies, zonder omwegen op Uw gemakde wereld tegemoet, fff Dat kan allemaal opZestienhoven. Want deze luchthaven mag nog zo regionaal zijn, in haar moge lijkheden is ze internationaler dan U denkt. ia Ontdek het zelf. Vanaf Zestienhoven vliegt U rechtstreeks naar Zürich. Recht streeks naar Manchester. Naar Londen. Door de makkelijke internationale doorverbindingen in Zürich en Londen naar elke bestemming in de wereld. ia Met moderne vliegtuigen van befaamde maatschappijen: BAF, BUA, Channel Airways, KLM, Swissair bijvoorbeeld. Een onmisbare luchthaven voor een stad als Rotterdam. Onmisbaar voor U. Omdat U van makkelijk vliegen houdt. Daarom Luchthaven Zestienhoven. Pal naast de deur. ia West-Europa - Japan TREIN GAAT MET SCHEEPVAART CONCURREREN ZAAK WIEBERDINK Geen commentaar van curatoren Boze vakbondsleden: papier |k/oor uw pen Dr. Simonis IV Dr. Simonis (V) Dr. Simonis (VI) VLIEGTUIG OP HUIS WOENSDAG 6 JANUARI 1971 (Van onze correspondente) DJAKARTA. Het bordje „fasten safetybelts no smoking" kondigde aan dat wij onze plaats van bestemming naderden: Dja karta. Over de sidderende vleugel van de DC-8 heen, zagen we de Javazee, bespikkeld met talloze eilandjes. Een zwenking van het vliegtuig gunde ons een eerste blik op Djakarta, dat er van boven af uitziet als een groot, vriendelijk dorp, bestaande uit een massa meniekleurige dakpannetjes en groene boompjes, hier en daar af gewisseld door moderne torenflats. Hoog uit het hart oprijzend, als voornaamste herkenningspunt, de slanke witte zuil met de gouden vlam: het vrijheidsmonument. Mevrouw Pauline Bosma-Rem- mers uit Teteringen brengt mo menteel een bezoek aan Indo nesië: het land waar zij geruime tijd heeft gewoond. Op ons ver zoek schreef zij. haar impressie neer. Uitgangspunt daarbij: hoe ervaart zij het Indonesië van nu ten opzichte van het Nederlands- Indië van toen. Vandaag het eerste van haar (drie) artikelen. Hoeveel ruimte Indonesië ook biedt, zijn hoofdstad getuigt daar niet van. Het grote vriendelijke dorp blijkt van nabij een onaan trekkelijk, druk, zwaar overbe volkt en daardoor zeer rommelig oord. Niet verwonderlijk, want Djakarta bergt op een oppervlakte, ongeveer gelijk aan die van de stad Eindhoven, ruim 4.500.000 in woners. De gestadige bevolkingsaanwas valt ook al te constateren aan vele kleinere huizen, waaraan, niet ge hinderd door schoonheidscommis sies, veelvormige uitstulpingen groeien: extra vertrekjes voor nieuwe gezinsleden. Hetzelfde is het geval in de kampongs, waar de paden steeds smaller worden en de huigjes steeds dichter tegen elkaar leunen. Hoogbouw wordt in de stad vaker en vaker toegepast. De daklozen bivakkeren in de bermen, in de parken o'f slapen zomaar, tegen een winkelpui ge drukt, op een stuk karton. Zij worden in de gegoede wijken af en toe eens verjaagd door de poli tie, maar enkele straten verder in stalleren ze zich weer. Tot ze op nieuw worden weggestuurd en tenslotte belanden in een van die nauwe, duistere en onvoorstelbaar armoedige achterbuurten. Hun aantal op de druk bezette bermen wordt verre overtroffen door dat van de toekangs (hande laren of ambachtslieden). Er zijn toekangs, die langs de huizen gaan, de volgeladen pikolan over de schouders, hun tred afgestemd op de cadans van de verende bam boestok. hun waren aanprijzend met de speoiale eigen kreet. Er zijn ook toekangs, die het met de ■eglementen niet zo nauw namen en de inhoud van hun manden eenvoudig op de schaduwrijke stoepen installeren. Zij lopen daar bij weliswaar de kans dat hun hele handel en daarmee hun hele vermogen tijdens een poli- tier azzia in beslag wordt genomen, maar och, dat is van later zorg. Nu hoeft er immers niet gesjouwd te worden en slechts een dwaas maakt zich zorgen over straks of morgen. Langs de kant van de weg treft men in bonte schakering de meest uiteenlopende artikelen. Tussen gekooide vogels, schilderijen, auto- aocessoires, petjes, gewatteerde nylon bh.'s, blikken petroleum en bakken tropische visjes, werkt de straatkapper. Hij heeft zijn eigen boom en onder het brede blader dak installeert hij dagelijks zijn kapsalon. Een wrakke stoel, een oude tafel, tegen de stam een spie geltje en voor de klanten, die ge steld zijn op een exquise nabehan deling, een aantal potjes met even kleurige als geurige haarwatertjes. Even verderop past een vrouw, de mond rood van het sirihprui men, een gouden kies. Het valt haar blijkbaar niet gemakkelijk «en keuze te maken uit het grote assortiment protheses, gouden kie zen en tanden, dat verleidelijk op een doek ligt te blinken. Haar bezigheden worden met be langstelling gevolgd door een paar betjakrijders, die zich in afwach ting van een vrachtje bij een na burig kraampje tegoed doen aan een koel glas tjendol, en de vrouw in verwarring brengen door haar luidkeels aanmoedigingen toe te roepen. Helaas gaan deze berm- beelden" aan nieuwelingen min of meer voorbij, omdat zij aanvanke lijk te zeer worden geobsedeerd door een ander facet van de over bevolking: het verkeer. Het verkeer in Djakarta bestaat uit een door elkaar krioelende ver zameling van de meest uiteenlo pende voertuigen, die zich onder luidruchtig claxongebler en met behulp van veel armgezwaai der chauffeurs een weg trachten te ba nen door de chaos. Luchtverontreiniging wordt in Djakarta voornamelijk veroorzaakt door een aantal gammele vehikels, die in Nederland al lang uit het straatbeeld gelicht en op de schroothoop gesmakt zouden zijn, maar hier moeizaam in stand wor den gehouden met hamer en beitel. Zij bewegen zich amechtig zuch tend voort, vette walmen uitbra kend. Het overige verkeer bestaat uit een mengeling van jongere en luxere soortgenoten, denderende vrachtwagens, uitpuilende bussen, een grote hoeveelheid jeeps tenslotte is Indonesië een militaire staat talrijke onverwacht stop pende en even plotseling weer op trekkende demmo's en opelettes (osse- of paardekarren) en tenslot te, het snelst, de motorfietsen en scooters. Temidden van dit alles bewegen zich de betjaks. Ook het betjakle- ger, vroeger al aanzienlijk van om vang, groeit nog altijd. Momenteel telt Djakarta ongeveer een half miljoen van deze fietstaxi's, die zich met ware doodsverachting in het verkeer storten. De passagiers zitten gelaten op hun bankjes, ho pend ook dit keer weer ongedeerd uit de heksenketel tevoorschijn te komen. Wonderlijk genoeg gaat het meestal wel goed, dank zij de menslievendheid van de Indonesi sche chauffeur, die liever een na burig spatbord ramt, dan een arme betjakrijder zijn broodwinning te ontriemen. Een kersverse totok, die zo maar in deze chaos wordt gesmeten met de Nederlandse orde en netheid nog vóór ogen. is werkelijk te overdonderd om iets te zien van de omgeving. Na enkele dagen wordt het ech ter duidelijk, dat er een zekere lijn' zit in het verkeer, dat de chauffeurs bekwaime vaklieden zijn met een soepele rijstijl, kor tom, dat het op de weg in feite niet gevaarlijker is dan in Neder land. Pas wanneer men deze rustge vende wetenschap heeft verwor ven, wordt het mogelijk meer aan dacht te schenken aan de bijzon derheden van de stad en haar in woners. (ADVERTENTIE) DEN HAAG (ANP) Drie afge zanten van het begin januari onder auspiciën van de stichting Bijbel en Jeugd in Utrecht gehouden jeugd- festival Palaver '71 hebben gister middag vergeefs geprobeerd ruim drieduizend handtekeningen af te geven aan de Russische ambassade in Den Haag. Met de handtekeningen, Waarvan het merendeel werd verzameld tij dens het festival, werd geprotesteerd tegen de vervolging van de joden in de Sovjet-Unie, Een woordvoerder van de ambassade weigerde de hand tekeningen in ontvangst te nemen omdat deze naar zijn mening geba seerd waren op „valse informatie". De jongelui, Ineke Basz, Rogier v. d, Pavert en Sunny Murris, kregen wel gelegenheid hun standpunten in een kort gesprekje toe te lichten. (Van een onzer verslaggevers) UTRECHT De trein gaat concur reren met de scheepvaart tussen West-Europa en Japan. Containervervoer per rail tussen Japan en West-Europa zou twintig procent goedkoper kunnen zijn dan per schip en ais de reisduur, die nu nog veertig dagen bedraagt, terugge bracht kan worden, zou ook op dat punt de scheepvaart geklopt kunnen worden. Eind januaribegin februari is er in Moskou een internationale confe rentie over het plan, dat is uitgewerkt door Japanners en Intercontainer (een organisatie, waarin twintig West- en Oosteuropese spoorweg maatschappijen zijn verenigd). (Van onze redactie binnenland) UTRECHT Curatoren van de rijksuniversiteit in Utrecht hebben in een verklaring laten weten, dat ze op het ogenblik geen mededelingen kun nen doen over het rapport van de commissie-Donner, maar dat ze „met tertijd graag bereid zijn - na overleg met de minister - de openheid te be trachten die in de redelijkheid ver wacht mag worden". Het rapport bevat de bevindingen van een onderzoek naar de gainig van zaken iin de kliniek voor hart-en vaat- chirungie van het academisch zieken huis, waarvan de leider - prof. dr. J. Wieberddmk - ail een aantail maanden op non-actief staat. In het rapport zou deze professor nu voorgedragen wor den voor ontslag, zo heeft de heer Wiebendink zelf onthuld. Curatoren van de universiteit willen niet beves tigen of deze mededeling van prof. Wieberdimlk juist is. Intussen hebben emkele collega's van de hoogleraar openlijk zijn zijde gekozen en hebben enlkele vooraanstaande hartchirurgen geprotesteerd tegen „de negatieve ma- rtiar waarop de coimmissie-Donner onze opmerkingen over de heer Wie- beriink heeft uitgelegd". KLOOS UTRECHT (ANP) „Huiche laar, verrader". Deze twee woor den, driemaal onderstreept en voorzien van drie uitroeptekens, stonden op een briefkaart, ge richt aan voorzitter J. Lanser van het CNV. De briefkaart was een van de tientallen reacties van CNV-leden op de oproep van de christelijke vakcentrale tot deelneming aan de staking van één uur op 15 december uit protest tegen de door de regering afgekondigde loonmaatregel. Hoewel verreweg de meeste van deze reacties zeer welspre kend negatief waren, hebben toch maar negen van de brief schrijvers ook voor hun lidmaat schap bedankt. De Gids, het or gaan van het CNV, geeft deze week een rijke bloemlezing uit de brieven. Een greep daaruit: „Ik kan me niet voorstellen dat het bestuur van het CNV geen ruggegraat meer heeft en zich mee laat slepen door de linkse elementen die bezig zijn onze christelijke beginselen en onze democratie te vermoorden." En: „De dominee zei in de kerke- raadskamer dat hij niet meer voor het CNV kan bidden." En: „Hoe christelijk, hoe nationaal om in één uur 10 miljoen schade aan de economie toe te brengen. Lenin heeft in Kloos en Lanser c.s. wel ijverige leerlingen." Het verbondsbestuur reageert in het orgaan uitvoerig op alle verwijten. Het ontkent, dat het bij de actie van de vijftiende december om een politieke sta king ging: tot de werkonderbre king is opgeroepen voor en niet nadat het parlement zich over de loonmaatregel uitsprak. LANSER Brievei. <^oi uezt ruoriek moeten met vol ledige naam en adres worden ondertekend. Bij puoncatie zulier deze vermeld worden. Slecht* bii noge uitzoi.cering zal van deze regel wor den atqeweken Naam en adres zrjn dan bij de -edactie oekend. Publicatie van brieven (verkort ot onverkort' betekent niet dat de reoactie het m alle gevallen eens is met in houd. c.Q strekking. Zo, nu weten we het dus: de diocesane pastorale raad bisdom Rotterdam heeft „rechtgesproken" in de „Kromstaf-kwestie" bij monde van meneer Van Well. Zij zal al het mogelijke doen om te verhinderen, dat kapelaan dr. Simonis bisschop van Rotterdam zal worden. Ja, deze man staat waarlijk te- recht en niet alleen wat het bisdom Rotterdam betreft; het gaat toch ook nog om de opname in de rij van Nederlandse bisschoppen. Wat een vertoning ten aanschouwe van ka tholiek Nederland en ten schandale van het gehele Nederlandse volk en de Wereldkerk. Men probeert in het Rotterdamse wel „de dienst" uit te maken en dat doet dan een „lichaam" (lees uit spraak dr. V. Paassen-Delft er maar op na) dat al 2 jaar lang een moei zaam bestaan leidt en nauwelijks kon functioneren! En dat zijn dan je rechters. Tegenover dit „doodvonnis" zal toch iets anders en positievers die nen te worden gesteld Voor deze eerlijke en duidelijke (ten onrechte veroordeelde) pries ter, bij de gratie gods geroepen tot het bisschopsambt het volgende: 1. Allereerst en vanzelfsprekend het gebed. 2. Adhesiebetuiging. 3. Laat de aanvragen om bij deze bisschopswijding aanwezig te willen zijn dusdanig groot zijn, dat de Ahoy-hallen te Rotterdam te klein zullen zijn. Nu kan goedwillend, verdraagzaam, gehoorzaam katholiek Nederland een eerlijk en duidelijk antwoord (aanwezig zijn) geven. Zonder emotie, zonder nimbus, maai" met beide benen op de grond: hij heeft reeds bewezen bisschop en belijder te kunnen zijn! 4. Die vliegtuigreclame op 31 de cember boven Den Haag en Rotter dam heeft hij zeer gewaardeerd. De kosten hieraan verbonden had hij liever aan zijn bisdom besteed. Wel nu, wat let u: zijn gironummer is 66 16 36 in Den Haag onder verm 1 ding: leve bisschop Simonis! (Zo luidde ook deze vliegtuigreclame N.B. - O ja, en laten de „heren" die reeds te kennen hebben gegeven het bisdom Rotterdam te zullen ver laten, alstublieft niet naar het zui den komen afzakken. BREDA J. DUIJNSTEE Nauwelijks is de benoeming van dr. A. Simonis tot bisschop van Rot terdam bekend of evenals eer tijds de ganzen binnen het Capitool van het oude Rome bij naderend onheil alarm sloegen zo luiden thans de progressieve heren geeste lijken en de door hen in de „Neder landse" kerkelijke vooruitstrevend heid onderrichte gelovigen de nood klok. Voor hen betekent de nieuwe bis schop, die ze weliswaar aanzien als een hoogstaande en diep gelovig priester, een gevaar voor de r.k- kerk in Nederland, waarmede dan bedoeld wordt een rem op hun al te vergaande liturgische experimenten en verlangens (om niet te zeggen „eisen") ten aanzien van celibaat, abortus en intercommunie. Zij negeren het feit, dat er in Nederland, goddank, vele priesters en honderdduizenden katholieken zijn, die de trouw aan kerk en paus, aan de onvervalste leer van de r.-k. kerk anders interpreteren dan zij het doen. Deze katholieken betreuren het, dat zij verre gehouden worden van elke vorm van inspraak, ook in de r.-k. pers en niet te vergeten de KRO, een inspraak waarmede de bedoelde progressieven zo gaarne schermen doch die alleen maar wordt toegekend aan vooraf geselec teerden. Deze katholieken zijn het die bijzonder verheugd zijn over de benoeming van dr. Simonis tot bis schop van Rotterdam en hopen en bidden dat het hem gegeven moge zijn vele, vele jaren het hem toever trouwde bisdom voorbeeldig en vruchtbaar te besturen in hartelijke samenwerking met zijn coilegae-bis- schoppen.c BREDA J. A. MERTENS Het verbaast mij steeds meer dat al die lieden die altijd hun mond vol hebben over verdraagzaamheid en naastenliefde, op alle mogelijke manieren proberen de persoon van de nieuwe bisschop van Rotterdam onmogelijk te maken als a.s. bis schop Reden te meer om deze bis schop vee] moed toe te wensen. BREDA L. J. VAN BUITENEN NEW YORK (Reuter) Een vlieg tuig is gisteravond neergestort op een huis in het dichtbevolkte gebied bij het New Yorkse vliegveld La Guar- dia. Het toestel was een tweemotorige DC-3 Dakota van de Amerikaanse rijksluchtvaartdienst. Volgens een politieman zijn drie mensen uit het wrak gehaald. Het was nog niet be kend of zij dood of gewond waren. Van de twee gezinnen die het huis bewoonden is niemand gewond.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 7