Djakarta: druk,
overbevolkt,
en rommelig
Wist u het nog
Mijnheer de Rotterdammer
dat u zes eigen
deuren naardewereid heeft?
iff Luchthaven Zestienhoven vriendelijk efficiënt
TOCH LIJN IN CHAOTISCH STADSVERKEER
LANSER ETS
KLOOS:
LEERLINGEN
VAN LES IN
Russische ambassade weigert
handtekeningen van Palaver
binnenland
buitenland
- -WÊBUÊÊÊÊÊÊBÊÊÊÊËOÊM
WEERZIEN MET
DJAKARTA (1)
BETJAKS
(En U mijnheer de Hagenaar, mijnheer uit Viaardingen,
uit Schiedam, uit Delft,uit het westen van Brabant?)
Op de Luchthaven Rotterdam (Zestienhoven). ia Uw eigen
deuren naar de wereld. Om U vrij en internationaal te bewegen.
Toch zinloos om het ergens anders te zoeken als het pal bij huis
zo makkelijk kan? fff Makkelijk aan komen rijden. Makkelijk Uw
auto kwijt. Makkelijk inchecken in het nieuwe stationsgebouw
(met tax-free shop). Zonder tijdverlies, zonder omwegen op Uw
gemakde wereld tegemoet, fff Dat kan allemaal opZestienhoven.
Want deze luchthaven mag nog zo regionaal zijn, in haar moge
lijkheden is ze internationaler dan U denkt. ia Ontdek het zelf.
Vanaf Zestienhoven vliegt U rechtstreeks naar Zürich. Recht
streeks naar Manchester. Naar Londen. Door de makkelijke
internationale doorverbindingen in Zürich en Londen naar elke
bestemming in de wereld. ia Met moderne vliegtuigen van
befaamde maatschappijen: BAF, BUA, Channel Airways, KLM,
Swissair bijvoorbeeld. Een onmisbare luchthaven voor een stad
als Rotterdam. Onmisbaar voor U. Omdat U van makkelijk vliegen
houdt. Daarom Luchthaven Zestienhoven. Pal naast de deur. ia
West-Europa - Japan
TREIN GAAT MET
SCHEEPVAART
CONCURREREN
ZAAK WIEBERDINK
Geen commentaar
van curatoren
Boze
vakbondsleden:
papier
|k/oor uw pen
Dr. Simonis IV
Dr. Simonis (V)
Dr. Simonis (VI)
VLIEGTUIG OP HUIS
WOENSDAG 6 JANUARI 1971
(Van onze correspondente)
DJAKARTA. Het bordje „fasten safetybelts no smoking"
kondigde aan dat wij onze plaats van bestemming naderden: Dja
karta. Over de sidderende vleugel van de DC-8 heen, zagen we de
Javazee, bespikkeld met talloze eilandjes. Een zwenking van het
vliegtuig gunde ons een eerste blik op Djakarta, dat er van boven
af uitziet als een groot, vriendelijk dorp, bestaande uit een massa
meniekleurige dakpannetjes en groene boompjes, hier en daar af
gewisseld door moderne torenflats. Hoog uit het hart oprijzend,
als voornaamste herkenningspunt, de slanke witte zuil met de
gouden vlam: het vrijheidsmonument.
Mevrouw Pauline Bosma-Rem-
mers uit Teteringen brengt mo
menteel een bezoek aan Indo
nesië: het land waar zij geruime
tijd heeft gewoond. Op ons ver
zoek schreef zij. haar impressie
neer. Uitgangspunt daarbij: hoe
ervaart zij het Indonesië van nu
ten opzichte van het Nederlands-
Indië van toen.
Vandaag het eerste van haar
(drie) artikelen.
Hoeveel ruimte Indonesië ook
biedt, zijn hoofdstad getuigt daar
niet van. Het grote vriendelijke
dorp blijkt van nabij een onaan
trekkelijk, druk, zwaar overbe
volkt en daardoor zeer rommelig
oord. Niet verwonderlijk, want
Djakarta bergt op een oppervlakte,
ongeveer gelijk aan die van de
stad Eindhoven, ruim 4.500.000 in
woners.
De gestadige bevolkingsaanwas
valt ook al te constateren aan vele
kleinere huizen, waaraan, niet ge
hinderd door schoonheidscommis
sies, veelvormige uitstulpingen
groeien: extra vertrekjes voor
nieuwe gezinsleden. Hetzelfde is
het geval in de kampongs, waar de
paden steeds smaller worden en de
huigjes steeds dichter tegen elkaar
leunen. Hoogbouw wordt in de
stad vaker en vaker toegepast.
De daklozen bivakkeren in de
bermen, in de parken o'f slapen
zomaar, tegen een winkelpui ge
drukt, op een stuk karton. Zij
worden in de gegoede wijken af
en toe eens verjaagd door de poli
tie, maar enkele straten verder in
stalleren ze zich weer. Tot ze op
nieuw worden weggestuurd en
tenslotte belanden in een van die
nauwe, duistere en onvoorstelbaar
armoedige achterbuurten.
Hun aantal op de druk bezette
bermen wordt verre overtroffen
door dat van de toekangs (hande
laren of ambachtslieden). Er zijn
toekangs, die langs de huizen gaan,
de volgeladen pikolan over de
schouders, hun tred afgestemd op
de cadans van de verende bam
boestok. hun waren aanprijzend
met de speoiale eigen kreet. Er
zijn ook toekangs, die het met de
■eglementen niet zo nauw namen
en de inhoud van hun manden
eenvoudig op de schaduwrijke
stoepen installeren. Zij lopen daar
bij weliswaar de kans dat hun
hele handel en daarmee hun
hele vermogen tijdens een poli-
tier azzia in beslag wordt genomen,
maar och, dat is van later zorg. Nu
hoeft er immers niet gesjouwd te
worden en slechts een dwaas
maakt zich zorgen over straks of
morgen.
Langs de kant van de weg treft
men in bonte schakering de meest
uiteenlopende artikelen. Tussen
gekooide vogels, schilderijen, auto-
aocessoires, petjes, gewatteerde
nylon bh.'s, blikken petroleum en
bakken tropische visjes, werkt de
straatkapper. Hij heeft zijn eigen
boom en onder het brede blader
dak installeert hij dagelijks zijn
kapsalon. Een wrakke stoel, een
oude tafel, tegen de stam een spie
geltje en voor de klanten, die ge
steld zijn op een exquise nabehan
deling, een aantal potjes met even
kleurige als geurige haarwatertjes.
Even verderop past een vrouw,
de mond rood van het sirihprui
men, een gouden kies. Het valt
haar blijkbaar niet gemakkelijk
«en keuze te maken uit het grote
assortiment protheses, gouden kie
zen en tanden, dat verleidelijk op
een doek ligt te blinken.
Haar bezigheden worden met be
langstelling gevolgd door een paar
betjakrijders, die zich in afwach
ting van een vrachtje bij een na
burig kraampje tegoed doen aan
een koel glas tjendol, en de vrouw
in verwarring brengen door haar
luidkeels aanmoedigingen toe te
roepen. Helaas gaan deze berm-
beelden" aan nieuwelingen min of
meer voorbij, omdat zij aanvanke
lijk te zeer worden geobsedeerd
door een ander facet van de over
bevolking: het verkeer.
Het verkeer in Djakarta bestaat
uit een door elkaar krioelende ver
zameling van de meest uiteenlo
pende voertuigen, die zich onder
luidruchtig claxongebler en met
behulp van veel armgezwaai der
chauffeurs een weg trachten te ba
nen door de chaos.
Luchtverontreiniging wordt in
Djakarta voornamelijk veroorzaakt
door een aantal gammele vehikels,
die in Nederland al lang uit het
straatbeeld gelicht en op de
schroothoop gesmakt zouden zijn,
maar hier moeizaam in stand wor
den gehouden met hamer en beitel.
Zij bewegen zich amechtig zuch
tend voort, vette walmen uitbra
kend.
Het overige verkeer bestaat uit
een mengeling van jongere en
luxere soortgenoten, denderende
vrachtwagens, uitpuilende bussen,
een grote hoeveelheid jeeps
tenslotte is Indonesië een militaire
staat talrijke onverwacht stop
pende en even plotseling weer op
trekkende demmo's en opelettes
(osse- of paardekarren) en tenslot
te, het snelst, de motorfietsen en
scooters.
Temidden van dit alles bewegen
zich de betjaks. Ook het betjakle-
ger, vroeger al aanzienlijk van om
vang, groeit nog altijd. Momenteel
telt Djakarta ongeveer een half
miljoen van deze fietstaxi's, die
zich met ware doodsverachting in
het verkeer storten. De passagiers
zitten gelaten op hun bankjes, ho
pend ook dit keer weer ongedeerd
uit de heksenketel tevoorschijn te
komen. Wonderlijk genoeg gaat
het meestal wel goed, dank zij de
menslievendheid van de Indonesi
sche chauffeur, die liever een na
burig spatbord ramt, dan een arme
betjakrijder zijn broodwinning te
ontriemen.
Een kersverse totok, die zo maar
in deze chaos wordt gesmeten met
de Nederlandse orde en netheid
nog vóór ogen. is werkelijk te
overdonderd om iets te zien van
de omgeving.
Na enkele dagen wordt het ech
ter duidelijk, dat er een zekere
lijn' zit in het verkeer, dat de
chauffeurs bekwaime vaklieden
zijn met een soepele rijstijl, kor
tom, dat het op de weg in feite
niet gevaarlijker is dan in Neder
land.
Pas wanneer men deze rustge
vende wetenschap heeft verwor
ven, wordt het mogelijk meer aan
dacht te schenken aan de bijzon
derheden van de stad en haar in
woners.
(ADVERTENTIE)
DEN HAAG (ANP) Drie afge
zanten van het begin januari onder
auspiciën van de stichting Bijbel en
Jeugd in Utrecht gehouden jeugd-
festival Palaver '71 hebben gister
middag vergeefs geprobeerd ruim
drieduizend handtekeningen af te
geven aan de Russische ambassade
in Den Haag.
Met de handtekeningen, Waarvan
het merendeel werd verzameld tij
dens het festival, werd geprotesteerd
tegen de vervolging van de joden in
de Sovjet-Unie, Een woordvoerder
van de ambassade weigerde de hand
tekeningen in ontvangst te nemen
omdat deze naar zijn mening geba
seerd waren op „valse informatie".
De jongelui, Ineke Basz, Rogier v. d,
Pavert en Sunny Murris, kregen wel
gelegenheid hun standpunten in een
kort gesprekje toe te lichten.
(Van een onzer verslaggevers)
UTRECHT De trein gaat concur
reren met de scheepvaart tussen
West-Europa en Japan.
Containervervoer per rail tussen
Japan en West-Europa zou twintig
procent goedkoper kunnen zijn dan
per schip en ais de reisduur, die nu
nog veertig dagen bedraagt, terugge
bracht kan worden, zou ook op dat
punt de scheepvaart geklopt kunnen
worden.
Eind januaribegin februari is er
in Moskou een internationale confe
rentie over het plan, dat is uitgewerkt
door Japanners en Intercontainer
(een organisatie, waarin twintig
West- en Oosteuropese spoorweg
maatschappijen zijn verenigd).
(Van onze redactie binnenland)
UTRECHT Curatoren van de
rijksuniversiteit in Utrecht hebben in
een verklaring laten weten, dat ze op
het ogenblik geen mededelingen kun
nen doen over het rapport van de
commissie-Donner, maar dat ze „met
tertijd graag bereid zijn - na overleg
met de minister - de openheid te be
trachten die in de redelijkheid ver
wacht mag worden".
Het rapport bevat de bevindingen
van een onderzoek naar de gainig van
zaken iin de kliniek voor hart-en vaat-
chirungie van het academisch zieken
huis, waarvan de leider - prof. dr. J.
Wieberddmk - ail een aantail maanden
op non-actief staat. In het rapport zou
deze professor nu voorgedragen wor
den voor ontslag, zo heeft de heer
Wiebendink zelf onthuld. Curatoren
van de universiteit willen niet beves
tigen of deze mededeling van prof.
Wieberdimlk juist is. Intussen hebben
emkele collega's van de hoogleraar
openlijk zijn zijde gekozen en hebben
enlkele vooraanstaande hartchirurgen
geprotesteerd tegen „de negatieve ma-
rtiar waarop de coimmissie-Donner
onze opmerkingen over de heer Wie-
beriink heeft uitgelegd".
KLOOS
UTRECHT (ANP) „Huiche
laar, verrader". Deze twee woor
den, driemaal onderstreept en
voorzien van drie uitroeptekens,
stonden op een briefkaart, ge
richt aan voorzitter J. Lanser
van het CNV. De briefkaart was
een van de tientallen reacties
van CNV-leden op de oproep
van de christelijke vakcentrale
tot deelneming aan de staking
van één uur op 15 december uit
protest tegen de door de regering
afgekondigde loonmaatregel.
Hoewel verreweg de meeste
van deze reacties zeer welspre
kend negatief waren, hebben
toch maar negen van de brief
schrijvers ook voor hun lidmaat
schap bedankt. De Gids, het or
gaan van het CNV, geeft deze
week een rijke bloemlezing uit
de brieven. Een greep daaruit:
„Ik kan me niet voorstellen dat
het bestuur van het CNV geen
ruggegraat meer heeft en zich
mee laat slepen door de linkse
elementen die bezig zijn onze
christelijke beginselen en onze
democratie te vermoorden." En:
„De dominee zei in de kerke-
raadskamer dat hij niet meer
voor het CNV kan bidden." En:
„Hoe christelijk, hoe nationaal
om in één uur 10 miljoen schade
aan de economie toe te brengen.
Lenin heeft in Kloos en Lanser
c.s. wel ijverige leerlingen."
Het verbondsbestuur reageert
in het orgaan uitvoerig op alle
verwijten. Het ontkent, dat het
bij de actie van de vijftiende
december om een politieke sta
king ging: tot de werkonderbre
king is opgeroepen voor en niet
nadat het parlement zich over
de loonmaatregel uitsprak.
LANSER
Brievei. <^oi uezt ruoriek moeten met vol
ledige naam en adres worden ondertekend. Bij
puoncatie zulier deze vermeld worden. Slecht*
bii noge uitzoi.cering zal van deze regel wor
den atqeweken Naam en adres zrjn dan bij
de -edactie oekend. Publicatie van brieven
(verkort ot onverkort' betekent niet dat de
reoactie het m alle gevallen eens is met in
houd. c.Q strekking.
Zo, nu weten we het dus: de
diocesane pastorale raad bisdom
Rotterdam heeft „rechtgesproken" in
de „Kromstaf-kwestie" bij monde
van meneer Van Well. Zij zal al het
mogelijke doen om te verhinderen,
dat kapelaan dr. Simonis bisschop
van Rotterdam zal worden.
Ja, deze man staat waarlijk te-
recht en niet alleen wat het bisdom
Rotterdam betreft; het gaat toch ook
nog om de opname in de rij van
Nederlandse bisschoppen. Wat een
vertoning ten aanschouwe van ka
tholiek Nederland en ten schandale
van het gehele Nederlandse volk en
de Wereldkerk.
Men probeert in het Rotterdamse
wel „de dienst" uit te maken en dat
doet dan een „lichaam" (lees uit
spraak dr. V. Paassen-Delft er maar
op na) dat al 2 jaar lang een moei
zaam bestaan leidt en nauwelijks
kon functioneren! En dat zijn dan je
rechters.
Tegenover dit „doodvonnis" zal
toch iets anders en positievers die
nen te worden gesteld
Voor deze eerlijke en duidelijke
(ten onrechte veroordeelde) pries
ter, bij de gratie gods geroepen tot
het bisschopsambt het volgende:
1. Allereerst en vanzelfsprekend het
gebed.
2. Adhesiebetuiging.
3. Laat de aanvragen om bij deze
bisschopswijding aanwezig te willen
zijn dusdanig groot zijn, dat de
Ahoy-hallen te Rotterdam te klein
zullen zijn. Nu kan goedwillend,
verdraagzaam, gehoorzaam katholiek
Nederland een eerlijk en duidelijk
antwoord (aanwezig zijn) geven.
Zonder emotie, zonder nimbus, maai"
met beide benen op de grond: hij
heeft reeds bewezen bisschop en
belijder te kunnen zijn!
4. Die vliegtuigreclame op 31 de
cember boven Den Haag en Rotter
dam heeft hij zeer gewaardeerd. De
kosten hieraan verbonden had hij
liever aan zijn bisdom besteed. Wel
nu, wat let u: zijn gironummer is 66
16 36 in Den Haag onder verm 1
ding: leve bisschop Simonis! (Zo
luidde ook deze vliegtuigreclame
N.B. - O ja, en laten de „heren"
die reeds te kennen hebben gegeven
het bisdom Rotterdam te zullen ver
laten, alstublieft niet naar het zui
den komen afzakken.
BREDA
J. DUIJNSTEE
Nauwelijks is de benoeming van
dr. A. Simonis tot bisschop van Rot
terdam bekend of evenals eer
tijds de ganzen binnen het Capitool
van het oude Rome bij naderend
onheil alarm sloegen zo luiden
thans de progressieve heren geeste
lijken en de door hen in de „Neder
landse" kerkelijke vooruitstrevend
heid onderrichte gelovigen de nood
klok.
Voor hen betekent de nieuwe bis
schop, die ze weliswaar aanzien als
een hoogstaande en diep gelovig
priester, een gevaar voor de r.k-
kerk in Nederland, waarmede dan
bedoeld wordt een rem op hun al te
vergaande liturgische experimenten
en verlangens (om niet te zeggen
„eisen") ten aanzien van celibaat,
abortus en intercommunie.
Zij negeren het feit, dat er in
Nederland, goddank, vele priesters
en honderdduizenden katholieken
zijn, die de trouw aan kerk en paus,
aan de onvervalste leer van de r.-k.
kerk anders interpreteren dan zij
het doen.
Deze katholieken betreuren het,
dat zij verre gehouden worden van
elke vorm van inspraak, ook in de
r.-k. pers en niet te vergeten de
KRO, een inspraak waarmede de
bedoelde progressieven zo gaarne
schermen doch die alleen maar
wordt toegekend aan vooraf geselec
teerden. Deze katholieken zijn het
die bijzonder verheugd zijn over de
benoeming van dr. Simonis tot bis
schop van Rotterdam en hopen en
bidden dat het hem gegeven moge
zijn vele, vele jaren het hem toever
trouwde bisdom voorbeeldig en
vruchtbaar te besturen in hartelijke
samenwerking met zijn coilegae-bis-
schoppen.c
BREDA J. A. MERTENS
Het verbaast mij steeds meer dat
al die lieden die altijd hun mond
vol hebben over verdraagzaamheid
en naastenliefde, op alle mogelijke
manieren proberen de persoon van
de nieuwe bisschop van Rotterdam
onmogelijk te maken als a.s. bis
schop Reden te meer om deze bis
schop vee] moed toe te wensen.
BREDA L. J. VAN BUITENEN
NEW YORK (Reuter) Een vlieg
tuig is gisteravond neergestort op een
huis in het dichtbevolkte gebied bij
het New Yorkse vliegveld La Guar-
dia.
Het toestel was een tweemotorige
DC-3 Dakota van de Amerikaanse
rijksluchtvaartdienst. Volgens een
politieman zijn drie mensen uit het
wrak gehaald. Het was nog niet be
kend of zij dood of gewond waren.
Van de twee gezinnen die het huis
bewoonden is niemand gewond.