Landbouwer heeft
meeste last van
KLANTEN VAN DE
PRIJS-SLAG ZITTEN GOED!
HONIG SOEPEN
Stheebiskwie 80
prijs
stij
ging
Het verlenen van
vrije doorgang is
kennelijk moeilijkiang
mies
pinda
kaas
kwak
boterham:
korrels?''
lOVBsnos
DE MEIJER
ZIET VEEL
IN NIEUWE
HAVEN VAN
TERNEUZEN
j j inieu
Vragen n.a.v.
benzine
verkooppunten
nieuwe
rijksweg
ontbijt-
SHAMPOO n
toilet.
papier
vermi
celli
macaroni
SPINAZIE
DOPPERS *9
MOSSELEN f»)
40+K4AS 47y
MARGARINE W,
KOFFIE
THEE-
ERWTEN
SOEP
SPINAZIE
stad
streek
Nü ALLES ZOVEEL DUURDER WORDT GAAT HET
PRIJSVERSCHIL STEEDS MEER MEESPREKEN
WANT WE VERHOGEN ALLEEN WAT STRIKT NOOD
ZAKELIJK IS EN VERLAGEN ZOVER AIS MOGELIJK IS
'TIS DE MOEITE WAARD DE PRIJZEN
NU TE VERGELIJKEN
DEZE PRIJS ZIT METEEN AL GOED!
3 SOORTEN, kippe-groente-en tomatensoep
NEEM VOOR DEZE
PRIJS WAT BLIKJES
EXTRA IN HUIS
DUBRO SM
ivmmjjm
mwm&J
PAK ovenverse ÉSlÉRi
w
pot smeuïge
g»ote malse
WOL*,-
3 kiloloaal
pat
HÜISHOUEKMM
3 kleuren
(8SÏÏW
4t
rose
kiloloaal
diepvries artikelen
KABELJAUW
DOORBEREKENING
VAN ONKOSTEN
NIET MOGELIJK,
MEENT CBTB-
VOORZITTER
Speelruimte
Kiezen
i
Invallende dooi
Drs. Loekefeer
dringt aan
op zuiver
houden van
zout water
Centrale verwarming
liet school in
Spui in de kou staan
Kapitein gestraft
voor schuld aan
stranding schip
WUtNbDAG 6 JANUARI 1971
(ADVERTENTIES)
gezins^1 4^0^
AFWASMIUD&L
kiloloaal
PRUS-SIAS
PRiUSi
Iferblik BTftN
by ons
literblik
„middel 2" ww
soogramspak
by ons
-OU3A"
GELDERSE SM»
aogtamspof J&pyfc7
zandvKM, H2T
met smpperut fliv
4O0gramsblik
dwfee Import IV
kuipje M.0\
soogfêmspak £Bkty%
SUPER- «XU
I.CHATHE"
met veel honing
hetaasmidclel
ook var uw machine^
spuitbus
.ODOSHai"
TOIIET-
VOFRISSERI
lferbiik„UNOX"
mstwoKsfaispek i
nÊ Jfdos^Drtdevappel)
©SMAKEN
45og»mspak
flaconJd-KT Hk
loffk.TDM FOES"
gevitamineerde
vis brokjes
rollen
ptys-sbg pys!
„panklaar
400 ÖFWMSIW
±450GRAMSWK
JAC. HERMANS
N.V.
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN „De kleine
zelfstandige ondernemer en
vooral die in de landbouw is
de dupe van de sterke kosten
stijgingen."
„Andere ondernemers slagen er
meestal .nog wel in, zij het soms
met moeite, hun kosten doorbe
rekend te krijgen. Niet echter de
agrariër.
„Ik ben er bang voor dat het op
hol geslagen paard van onze econo
mie moeilijk te stuiten zal zijn,
anders dan met harde maatregelen,
maar dan zijn er intussen heel wat
slachtoffers gevallen. Een weinig
opwekkend perspectief".
Dat zei de heer P. van Hoeve,
voorzitter van de kring Oost-
Zeeuwsch-Vlaanderen van de CBTB,
in zijn openingsrede op de eerste
wintervergadering van deze organi
satie in hotel Rotterdam in Terneu-
zen.
De heer Van Hoeve wees op de
onrust en onzekerheid die in de
land- en tuinbouw heersen. De ver
klaring hiervoor is niet moeilijk te
vinden: de inkomensvermindering in
veehouderij, akkerbouw, pluim
veehouderij en fruitteelt. In rappor
ten wordt becijferd dat op de ak
kerbouwbedrijven in 1975 het ar
beidsinkomen met 20 tot 30 procent
zal zijn teruggelopen, terwijl het
inkomensniveau bij vergelijkbare
groepen met hetzelfde percentage
zal zijn gestegen.
De speelruimte voor een land
bouwbegroting, waarbij een flink
deel van het beleid in Brussel wordt
gemaakt, is volgens de heer Van
Hoeve niet zo groot meer. Wat er
overblijft aan nationale bewegings
vrijheid zit ingeklemd in een krap
pe rijksbegroting waarin niet veel te
schuiven valt.
De voorzitter noemde het verder
een trieste zaak dat van het uit
april 1970 daterende EEG-structuur-
beleid nog niet veel terecht is geko
men. „De zo zeer gewenste bedrijfs-
vergroting ligt moeilijk. Wanneer
dit bereikt moet worden door een
natuurlijk afvloeiingsproces, dan is
dit beslist onvoldoende. Zeker als
daarbij nog betrokken wordt de af
name van beschikbare cultuurgrond
die naar schatting voor de eerstko
mende tien jaren op 100.000 hectare
gesteld kan worden".
De heer Van Hoeve memoreerde een
Brabants structuurplan waarin de
verwachting wordt uitgesproken dat
het aantal landbouwbedrijven van
31.000 in 1960 teruggelopen zal zijn
tot 16.000 in 1980.
Drs. B. Veltman, hoofd van de
economisch-sociale voorlichting van
de Nederlandse CBTB, zette de mo
gelijkheden uiteen voor hen die de
land- of tuinbouw willen verlaten
om een ander beroep in het be
drijfsleven te kiezen. Het ontwikke-
lings- en saneringsfonds maakt dit
overstapje mogelijk door het ver
strekken van financiële bijdragen
per maand of uitkeringen ineens
naar gelang de grootte van het be
drijf. Verder wees de heer Veltman
op de mogelijkheden van de beroeps-
omscholing, tijdiens welke inkomsten
van f 170 tot f 250 worden gegaran
deerd en van de studiekostenrege-
ling gedurende twee jaren.
CBTB-voorzitter. P. van Hoeve
tijdens het uitspreken van zijn
nieuwjaarstoespraak in Terneuzen.
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN „De ingebruik
neming van de nieuwe haven, ge
pland op het terrein van de oude
staalfabriek in Terneuzen, zal voor
ons bedrijf een geweldige uitbreiding
betekenen. Januner genoeg zullen wij
daarop nog een paar jaar moeten
wachten, maar we hebben nu de tijd
om alles, zowel technisch als finan
cieel goed voor te bereiden". Dit zei
de heer H. A. M. A. de Meijer, direc
teur van August de Meijer Scheep
vaart-, expeditie- en agentuurmaat-
schappij N.V. te Terneuzen in zijn
nieuwjaarstoespraak tot het personeel
De heer De Meijer legde de nadruk
op de gezonde ontwikkeling van het
bedrijf in 1970. Hoewel nieuwe moge
lijkheden voor het lossen van massa
goed uit zeer grote schepen nog nau
welijks aan bod kwamen, is op het
terrein aan de Zevenaarhaven wat
het stukgoed betreft een begin ge
maakt met een voor Terneuzen ge
heel nieuwe ontwikkeling, namelijk
het iossen van rollen papier en pa
pierpap. De hiervoor gebouwde ter
minal is al weer te klein gebleken.
Er zou een tweede loods bijkomen
en wel op het terrein van de firma
Cracau.
De aanleg voor een steiger voor
roll-on, roll-off schepen is in voor
bereiding. De Zevenaarhaven gaat
aan de noordkant een grote toekomst
tegemoet als schuthaven en aan de
zuidkant als graanhaven, aldus de
heer De Meijer. „Het grote massa-
goedverkeer zullen wij, met veel pijn
en moeite en met een nijpend gebrek
aan ligplaatsen nog enig tijd in de
Zevenaarhaven moeten handhaven".
De heer De Meijer verwachtte dat
de schepen, die uitsluitend over boord
moeten lossen binnen enkele weken
uit de Zevenaarhaven zullen verdwij
nen om in Sluiskil aan de boeien te
lossen en te laden.
De heer De Meijer wenste zijn ge
hoor verder voor 1971 toe: de aan
passing van de belastingschalen aan
de waardevermindering van de gul
den, een betere besteding van de
overheidsmiddelen, met name wat de
premies van de sociale verzekering
betreft en het bevorderen van de
spaarzin. Tenslotte sprak de heer De
Meijer woorden van dank en waar
dering voor de heren M. Bijl en F.
de Kubber, die 12% jaar aan het
bedrijf verbonden waren.
Vooruitzichten
voor donderdag
en vrijdag,
opgesteld door
het K.N.M.I. op
dinsdag
om 18.00 uur:
Tijdelijk regen
of ijzel en van
het zuidwesten uit geleidelijk inval
lende dooi.
Weersvooruitzichten in cijfers ge
middeld over Nederland.
Voor donderdag: aantal uren zon:
0 tot 3; min.-temp.: van ongeveer
normaal tot 4 graden onder normaal;
max.-temp.: 1 tot 5 graden onder nor
maal; kans op een droge periode van
minstens 12 uur: 70 procent; kans op
een geheel droog etmaal: 40 procent.
Voor vrijdag: aantal uren zon: 0
tot 3; min.-temp.: omstreeks normaal;
max.-temp.: omstreeks normaal; kans
op een droge periode van minstens 12
uur: 50 procent; kans op een geheel
droog etmaal: 20 procent.
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN Het vrije door
gang verlenen aan achterop komend
verkeer bij het links of rechts af
slaan levert dikwijls problemen op.
Dit bleek gisteren voor het Terneu-
zense kantongerecht, waar verschil
lende verdachten zich voor dit feit
moesten verantwoorden.
De 44-jarige Belg L. C. uit Deinze
wilde op 1 augustus op de weg
Terhole-Zaamslag ter hoogte van de
Kraag links afslaan. Tijdens deze
manoeuvre kwam hij in botsing met
een achter hem rijdend voertuig.
Mr. H. J. Q. Tichelman, die de
Belg vertegenwoordigde, weeg op
diens verklaring in het proces-ver
baal „honderd meter voor het af
slaan stond mijn richtingaanwijzer
reeds aan, bovendien was ik voorge
sorteerd tegen de as van de weg",
aldus de verklaring.
De officier van justitie, mr. C
Keyzer, achtte het feit bewezen en
eiste f 75,- boete.
In zijn verweer bleek mr. Tichel
man het hiermee niet eens. De ach
teropkomende bestuurster had im
mers verklaard pas op het allerlaat
ste ogenblik de clignoteur te hebben
opgemerkt. Bovendien is volgens
mij de weg daar breed genoeg om
rechts te kunnen passeren. C. mocht
er du-s, aldus zijn raadsman, van uit
dat hij rechts gepasseerd zou wor
den. Mr. Tichelman vroeg ontslag
van rechtsvervolging.
De officier bleef bij zijn eis.
Daarop vroeg de raadsman de be
stuurster van de achteropkomende
wagen te dagvaarden, die misschien
een ander licht op de zaak zou
kunnen werpen. Hierin stemde mr.
Van Hees toe.
De 53-jarige landbouwer G. B. uit
Graauw had op 7 augustus zodanig
afgeslagen, dat hij werd aangereden
door een achteropkomend voertuig.
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG Eerste-Kamerlid drs.
W. Loekefeer (Hulst) heeft in de Ka
mer nogmaal een lans gebroken voor
de visserij. Hij vroeg minister Lardi-
nois (Landbouw en Visserij) onder
andere ruime aandacht te schenken
aan de problemen voor de garnalen-
en mosselvisserij.
Ten aanzien van moeilijkheden bij
de visserij zei drs. Loekefeer. dat mi
nister Lardino-is er goed aan zou doen
regelmatig en diepgaand contact te
onderhouden met het bedrijfsleven
(visserij). Onder moeilijkheden ver
stond het Kamerlid niet alleen poli
tieke aangelegenheden maar ook
technische.
In zijn rede tijdens de behandeling
van de begroting voor landbouw en
visserij, toonde de heer Loekefeer
zich ook bezozrgd over de zuiverheid
van het water; met name het water
van de Waddenzee. Zoals bekend is
men van plan een „smeerpijp" in de
nabijheid van de Waddenzee te laten
uitmonden, hetgeen zijn weerslag zal
hebben op de visstand.
Zeevis gebruikt de Waddenzee na
melijk als een „kinderkamer". Mocht
deze „kamer" door lozingen vervuild
raken, dan gaat daardoor de visstand
achteruit. Vervuiling van de Wad
denzee betekent ook de doodsteek
voor de mosselvisserij, die op dit
moment al voor een belangrijk deel
van de Waddenzee afhankelijk is. Die
afhankelijkheid zal in de toekomst
nog toenemen, zodat uiterste waak
zaamheid over de zuiverheid van het
water geboden is.
Bij onderzoek bleek, dat de twee
spiegels op zijn trekker niet deug
delijk waren aangebracht, waardoor
hij geen goed zicht had op het naast
en achter hem liggende weggedeelte.
Verdachte zei al ruim 50 meter
voorgesorteerd te hebben gereden.
Ook had hij zijn richting aangege
ven. Hij had zelfs nog achterom
over zijn aanhanger heengekeken
om te zien of hij kon afslaan. Plot
seling kwam, naar zijn zeggen, een
Belgische personenauto met grote
vaart voorbij rijden, waardoor hij
die niet megr kon ontwijken.
De officier eiste een boete van f
75,- voor het verkeerd boks afslaan
en twee maal f 10,- voor de ondeug
delijke spiegels. De kantonrechter
vonniste met respectievelijk 50 gul
den en twee maal f 10,-.
C. v.d. B. uit het Brabantse Hedel
had op 23 oktober op de provinciale
weg Terneuzen-Biervliet bij het
links afslaan naar de Spamjaardweg
te weinig acht gegeven op het ach
terop komend verkeer. Hierbij was
een aanrijding ontstaan. De officier
van justitie eiste f 50,-; mr. Van
Hees maakte er f 40,- van.
Ook de 51-jarige koopman B. M.
uit Bergen op Zoom kreeg een boete
van f 40,- omdat hij op 13 juli op de
Walsoordensestraat in Hontenisse bij
het linsafslaan onvoldoende op het
achterop komend verkeer had gelet.
Een aanrijding was ook hier het
gevolg.
(Van een onzer verslaggevers)
SPUI Alle leerlingen van de
christelijke basisschool in Spui bij
Terneuzen kregen gisteren vrijaf om
dat de centrale verwarming in het ge
bouw het af liet weten. De school tob
de al eerder met de kwalen van de
oude verwarmingsinstallatie. Inmid
dels is het euvel provisorisch verhol
pen.
Het Terraeuzense raadslid P. J. Huij-
brecht (PvdA) heeft b. en w. schrif
telijk vragen gesteld over de volgens
zijn inlichtingen ondeugdelijke ver
warming van de school. De heer Huij-
brecht vraagt of het waar is dat de
ouders vaal de leerlingen gedreigd
hebben hun kinderen niet meer naar
bedoelde school te zullen laten gaan,
indien de verwarming niet wordt
vernieuwd.
AMSTERDAM (ANP) De raad
voor de scheepvaart heeft de 56-
jarige kapitein H. B. uit Hulst we
gens zijn schuld aan de stranding
van het motorschip „Pieter Geer-
truida" nabij Cape Murro di Porco
(zuidoostkust van Sicilië) gestraft
door hem de bevoegdheid om als
kapitein op zeeschepen te varen
voor de tijd van twee maanden te
ontnemen.
Het gebeurde 26 maart 1970. Het
schip, geladen met 20 ton levende
paling, kwam, nadat het op de rot
sen was gelopen, later weer vrij.
Het had schade opgelopen maar
maakte geen water.,
De raad meent dat, hoewel de
uitkijk op schromelijke wijze zijn
plicht heeft verzaakt, de kapitein bij
het aanlopen en op betrekkelijk
korte afstand passeren van kaap
Murro di Porco, op de brug had
moeten blijven en de navigatie on
der controle houden.
Dr. v. d. Heuvel
(Van een onzer verslaggevers)
GOES Het KVP-kamerlid dr.
N. van den Heuvel heeft naar aan
leiding van een artikel in „De
Stem" van 10 december j.l. schrifte
lijke vragen gesteld aan de minis
ters van verkeer en waterstaat en
economische zaken en aan de staats
secretaris van ec. zaken. Het artikel
in De Stem zowel als de vragen
vonden hun grond in het uitgiftebe-
leid van benzineverkooppunten aan
de nieuwe rijksweg in Zeeland.
Zoals bekend zijn met name de
neringdoenden aan de oude rijksweg
ontevreden over dit beleid, omdat
zij geen compensatie ondervinden
voor de door hen geleden schade
(nu zij niet meer aan de hoofdroute
hun bedrijf uitoefenen). De vragen
van het Tweede-Kamerlid luiden als
volgt:
1. Kuonien de bewindslieden mede
delen wanneer het onderzoek
waarbij het gehele vraagstuk van
vestigingen lamige rijkswegen ten
behoeve vam het doorgaand ver
keer (benzinestations, wegrestau
rants e.d.) mede tegen de ach
tergrond van de toekomstige uit
breiding van het net van auto
snelwegen zou worden betrok
ken, zal zijn beëindigd?
2. Indien de eerste vraag bevesti
gend wordt beantwoord, zijn die be
windslieden dan bereid de resul
taten van het door de regering in
gestelde onderzoek mee te delen?
3. Indien het antwoord op vraag 1
ontkennend luidt, wanneer kan
dan het einde van het reeds meer
dan twee jaar geleden toegezegde
onderzoek worden tegemoetge-
zien?
4. Kunnen de bewindslieden meede
len of een beslissing, en zo ja
welke, met betrekking tot het ben
zineverkooppunt Baarsdorp aan de
nieuwe rijksweg 58 in Zeeland is
genomen en in hoeverre hierbij
rekening is gehouden met de van
particuliere zijde ingediende aan
vrage (n)?
5. Kunnen de bewindslieden meede
len welike beroepsmogeiijkheid
voor belanghebbenden aanwezig
is tegen een beslissing, genomen
op grond van de in 1938 door de
minister van Verkeer en Water
staat en vain Financiën vastgestel
de regeling voor de uitgifte van
benzinestations langs rijkswegen,
in het bijzonder langs nieuwe
rijkswegen alsmede ten aanzien
van de eisen, waaraan deze sta
tions moeten voldoen?