Staalkaart van cabaret in 1970 KRO PRAAT OVER DEMOCRATISERING i[rD(ö)W? Wannes van der Velde: „België is anders, niet achter" Gratis reizen StHüitïP ROB TOUBER MAAKT AMUSEMENT MAAR ONVOLLEDIG OVERZICHT Persoonlijke aandacht VPRO BRENGT TOCH BRECHT [(tl EERSTE HOLLANDSCHE Onze sterren radio televisie Moraliserend voordelig uit met NS Joris Helleputtestr. 15, 01600-48516 V DINSDAG 5 JANUARI 1971 WEM SONNEVELD LISELORE GERRITSEN FRANS HALSEMA GERARD COX WAT Bob Rooyens voor de Duitse teevee doet, doet Rob Tou- ber voor de Nederlandse. Touber is in de Nederlandse omroepwe reld de meest gevraagde regis seur. Voor alle omroepen, uitge zonderd de NCRV tot nog toe, zat hij aan de regietafel. Behalve re gisseur is hij van de meeste shows die hij presenteert ook sa mensteller en producer. Zijn techniek toont veel overeenkom sten met die van Bob Rooyens. Hij maakt namelijk optimaal ge bruik van de technische moge lijkheden van het medium. Rob Touber geniet door zijn vakman schap en populairiteit het voor recht free-lance te kunnen wer ken, Hij hoeft geen rekening te houden met vaak grillige princi pes van programmacommissaris sen, maar kan, voordat hij een aanbod van een bepaalde omroep aanvaardt, zijn eigen eisen stel len. En de aanbiedingen voor pro- dukties zijn zo talrijk tegenwoor dig, dat Rob Touber inmiddels zo ver is dat hij een keuze kan ma ken. Zijn regieprestaties werden voor namelijk verricht bij showprogram ma's, waarbij hij er altijd blijk van heeft gegeven meer aandacht te hebben voor cabaretfiguren dan voor zangers van levensliederen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de AVRO zich juist tot hem wendde met het verzoek een cabaretteske terugblik op 1970 te maken. Voor het Nederlandstalige cabaret was 1970 geen slecht jaar. Het aan tal nieuwe shows en het aantal uit- gebrachtte elpees was groot. Boven dien kwam er eindelijk weer eens een doorbraak van verschillende jongeren. Het is jammer dat deze laatste categorie in de staalkaart die Touber van de kleinkunst van 1970 maakte niet voorkomt. De grote ontdekking van het vorig jaar, Neerlands Hoop in Bange Da gen, schittert door afwezigheid in het rijtje. Het programma dat vana vond op het scherm komt bevat eigenlijk alleen maar gevestigde grootheden, met uitzondering van Rob van de Meeberg. Deze verwierf enige bekendheid door een liedje dat hij in „Het oproer kraait" van Jaap van der Merwe bracht. Vana vond zingt hij opnieuw „Als je mij soms schrijven wou", een protestlied van een soldaat in de loopgraven op de Spaanse burgeroorlog. Haast vanzelfsprekend is ook Adèle Bloemendaal aanwezig, met wie Touber zijn eerste grote televi sieshows maakte. Een nieuwe hoed en een vers vogeltje voor een vernieuwde inter pretatie van het bekendse „Vogeltje op Nelly's hoed". Een ander num mer is een duetje van Leen Jonge- waard en Willeke Alberti in „Biosc- opium schuiven". Leen doet verder nog het nummer uit De kleine para de „Wat kan 't anders zijn?" Twee nummers van Arristide Bruant wor den uitgevoerd door respectievelijk Willem Nijholt („Mn ziel onder de armen") en Lia Dorana („De mor- meltjes"). De vertalingen zijn van de hand van Jaap van de Merwe. Verder ziet u nog Hetty Blok met „Drie mandarijnen in de theetuin", Marius Monkau met Sikalele, een protestsong tegen de blanken, Frans Halsema met „Sandra" uit zijn tour de chant, Frits Lambrechts met zijn eigen nummer „Aan de muur van het oude kerkhof", Jenny Arean met het lieve liedje „Nazomer" en René Frank met „Molen", de vertaling van Windmills of your mind. Wim Sonneveld, die ten slotte ook deel uitmaakt van deze Nederlandse ster renparade, werd door Rob Touber langs het zand en de zee gefilmd. Het spreekt vanzelf dat in het kader van veertig minuten televi sie geen volledig overzicht van het cabaret van 1970 gegeven kan worden. Het enige dat van de vo gelvlucht verwacht mag worden, is goede ontspanning, want het programma bevat weliswaar wil lekeurige maar tevens hoogte punten van het vorige cabaret jaar. (ADVERTENTIE) voor elke polishouder U li LEVENSVERZEKERINGS - BANK NLV Keizersgracht 174-182, Amsterdam-C, (020) 2217 70 Bijkantoor: Breda, Sophiastraat 20, 01600 - 38 78 3 LEEN JONGEWAARD HET gehele KRO-personeel komt morgen voor de derde maal bijeen om zich uit te spreken over de toekom stige bestuurs- en bedrijfsstructuur van hun omroepver eniging. Tijdens het vorige beraad dat in augustus van 't vorig jaar te Utrecht plaatsvond, kwam de meerderheid van de medewerkers tot de conclusie, dat de doelstellingen van de KRO feitelijk in een programmapolitiek moeten worden verwoord. Dit zal de eerste taak zijn van een daartoe in te stellen democratisch discussieplat form. (lees bestuur, red.) Het punt hoe het discussieplat form van de KRO er in principe moet uit gaan zien wordt ditmaal in de Utrechtse jaarbeurs besproken aan de hand van een door de voorbe reidingscommissie geformuleerd voor stel. De commissie zegt daarin, dat ze dit discussieplatform - beschouwt als de aanzet tot een volledige democra tisering van het KRO-bedrijf. De taak van dit „platform" zal be leidsbepalend en controlerend ter zake de doelstellingen zijn. Het beleid wordt opgedragen aan de medewerkers, onder dagelijkse lei ding van een directie bestaande uit hoofden van dienst en een pre sident-directeur die aan het dis cussieplatform verantwoording schul dig zijn. De leden van de bedrijfsleiding worden benoemd en ontslagen door dit discussieplatform. Maar de me dewerkers hebben op deze benoe mingen en ontslagen recht van veto, waarvoor driekwart van de stemmen van alle medewerkers noodzakelijk is. Van alle beslissingen van de di rectie is beroep mogelijk bij het dis cussieplatform. Momenteel nemen de KRO-mede- werkers het standpunt, dat het dis cussieplatform dient te bestaan voor eenderde uit medewerkers, eenderde uit deskundigen die adviseren bij regelmatig in KRO-programma's aan de orde komende onderwerpen en voor eenderde uit vertegenwoordi gers van wat genoemd wordt „de consumenten". (kortom een overheersende invloed van programmamakers met veron achtzaming van de economische, fi nanciële en administratief-bedrijfs- tedhnische experts in dit miljoenen bedrijf, red.). De bevoegdheden, werkwijze en organisatie van het discussieplatform zal in een reglement worden vast- Voor de eerste informatie van dit discussieplatform kiezen alle KRO- medewerkers op een niet-bindende voordracht van de programma-ma kers de deskundigen. De via algeme ne verkiezingen met vrije kandidaats stelling gekozen medewerkers-afge vaardigden kiezen samen met de des kundigen eeiwierde deel van de con- sumentenvertegenwoordigers. De overige consumentenvertegen- woordigers worden door de KRO- leden gekozen op basis van een uit kandidaten van organisaties samen gestelde lijst volgens groepsvertegen- woordigimg. Dit betekent dus geen vrije kandi daatsstelling voor de KRO-leden. Tenslotte stelt de voorbereidings commissie opnieuw met teleurstel ling vast, dat aan haar wens middels een onderzoek duidelijkheid te ver schaffen over het denken en de wen sen van de leden, KRO-begunstigers en andere consumenten opnieuw niet is voldaan. In een uitvoerige toelichting op 't voorstel inzake het discussieplatform wordt nog opgemerkt, dat de omroep wet een typisch voorbeeld is van het opleggen van een structuur zonder de belanghebbenden te laten meepra ten. Er is echter genoeg elan onder de KRO-medewerkers om een zeer ingrijpende structuurverandering te kunnen opbrengen. Men pleit daar bij voor een geleidelijke procedure, welke het voordeel heeft, dat ze „bij gestuurd" kan worden. VOOR wie nog niet genoeg te lezen kan vinden over Heintje, Corrie, Wil- ma, Sj alkie etc. is er weer een nieuw tijdischrift. Afgelopen weekend lag het eerste nummer van „Onze Ster ren" bij de boekhandel. Eindredac teur is Richard Kaan, die zich totnog toe uitsluitend bezighield met het verheerlijken van het vaderlandse ko ningshuis in het blad „Ons Konings huis". Het is dus duidelijk dat het nieuwe tijdschrift op dezelfde opper vlakkige manier persoonsverheerlij king nastreeft en rijk hoopt te wor den aan het sentimentele gevoel van liefhebbers van het Nederlandse le venslied. Die liefhebbers zullen, af gaande op het eerste nummer, in „On ze Sterren" veel superlatieven over hun sterren vinden en weinig infor matie. Twee opvallende dingen aan dit eerste exemplaar. In de eerste plaats heeft „Onze Sterren" een eigen top tien van Nederlandse liedjes samen gesteld. Op die lijst staat Liesbeth List bovenaan en Herman van Veen op de vierde plaats. Over deze ar tiesten in het verdere nummer ech ter geen woord, en het ziet er ook niet naar uit dat er voor deze cate gorie redactionele ruimte ingeruimd zal gaan worden. In de tweede plaats is nu reeds duidelijk hoe ontzettend inactueel het blad zal zijn. Drie pa gina's zijn gewijd aan Johnny Jor- deian. Uit het artikel blijkt dat John ny nog steedis een springlevende ke rel is, en dat terwijl hij meer dan vier weken geleden ernstig ziek in het ziekenhuis werd opgenomen en daar nuvnog steeds vertoeft. WANNES VAN DER VELDE is beslist geen nieuweling in het zangwezen. Bij onze zuiderburen is hij zoiets als een instituut. De stevige, blonde Brabander geniet daar een dusdanige populariteit, dat hij zelfs in Nederland een be paalde bekendheid geniet. Toch heeft zijn lied niets'met pop of een algemeen gangbaar chanson te maken. Wannes van der Velde „doet" in volksliedjes, die ofwel geheel orthodox zijn ofwel een brok oude muziek zijn, voorzien van een eigen tekst. „Als je interesse hebt voor het gen re en je legt je er een beetje op toe, dan is er een zeer uitgebreid reper toire. Dan is het niet zo moeilijk ze te verzamelen. Steeds kom je weer nieuwe, zeer bruikbare liedjes tegen, die voornamelijk te halen zijn bij oude mensen, maar vooral te vinden in oude bundels. Met name zijn er heel wat liedjes opgetekend in de vorige eeuw, de tijd van de romanti sche Vlaamse beweging". Van verschillen tussen Vlaams en Nederland of zo wil Wannes van der Velde niets weten. Wel is hij een pleiter voor het behoud van dialec ten. „Ik houd niet zo van het Ne derlands dialect. Die oude volkslied jes bezitten vaak een verrassende op rechtheid. Men kan ze af en toe zelfs gewaagd noemen en een beetje dub belzinnig. Maar onder dialect versta ik toevallig gewoon Nederlands zelfde zinsbouw en zo. Wel kan men met een zelfde woord soms iets an ders bedoelen. Zo zijn er verschillen lussen praten en spreken. In het Vlaams is praten een ijle manier van spreken, zinloos spreken, babbelen. Spreken is een gedegen gesprek voe ren. Wannes van der Velde zegt toch wel graag in Nederland op te treden. Als je voorzichtig vraagt of België op het gebied van show en muziek eigenlijk niet een beetje een achter gebleven gebied is wordt Antwerpse Wannes vrij fel. „Dat is beslist niet zo. België is anders en dat wordt vaak negatief ge ïnterpreteerd. Als je het verschil aan vaardt ben je er. Een voorbeeld: overal in Europa doen grote psychedelische lichtshows het erg goed. Dat geldt als modern. Dat hoeft voor mij niet. In Nederland ziet men zo'n show als „lekker re laxend, lekker liggen kijken, lekker sticky roken, weet je wel, en Iaat maar aanlazeren, lekker in'. Wat boeit Wammes van der Veilde in de oude liedjes, die hij brengt? „In de eerste plaats de taal, de oude dynamiek, de directheid van het volkslied zonder intellectualisme, voor iedereen verstaanbaar, maar met name dat dynamisme spreeikt me aam. Oude Liedjes passen iin een mo derne tijd. We leven in een tijd, waar affiles in past. het is een ver warrende tijd, wei boeiend". Wannes vam der Veide noemt zich wei geëngageerd. Hij voelt zich di rect betrokken bij de algemene moei lijkheden in de wereld, niet iets bij zonders, iets lokaals, maar algemene fcendenizen, algemene problemen. „Nee, ilk zal er niet over gaam zingen. Wei over het materialisme. Men gaat er maar mee door de mensen te brainwasihen, diat is een angstig iets. Dat is iets vam het heden, dat is nog nooit gebeurd, misschien bij de Ro meinen. Maar diat blinde materialis me grijpt me aan. Dat zijm zaken in het puur menselijke vlak. Die klamp ilk aain. Niet scherp, wel algemeen. Ik vertrek dam met een toestand bij oms, die im de hele wereld voorkomt. Zo is het fascisme een vriend vam het materialisme. Misschien is het wat te zwaar het zo te noemen, maar het komt er wel op neer". Kent Wannes vam der Veldie zijm eigen tekortkomingen? „Misschien klinken mijn teksten te moraliserend. Dat is misschien een zwakte, maar je moet het gewoon kunnen doen. Het is een mode im je idealisme. Je houdt er rekening mee en gaat gewoon door, in feit, met moraliseren. Dat mag men gerust een zwak punt noemen". Het liefst zingt hij in een klein theatertje of in een café, een ruimte waar mensen ongedwongen bij el kaar zijn en af en toe bereid zijn zijn werken te aanhoren. NEDERLAND I: NOS 18.45 (kleur) DE WOF.FS EN DE LAMAARS 18.55 (kleur) JOURNAAL KRO 19.05 (kleur) DAKTARI TV-serie voor de jeugd. NOS 20.00 (kleur) JOURNAAL KRO 20.21 (kleur) ZOEK TARA CHAP MAN. Aflevering uit de TV- serie Mod Squad. 21.11 BRANDPUNT SPECIAL 21.56 1 kleur) DE KLOP OP DE DEUR. TV-feuilleton. NOS 23.11-23.16 (kleur) JOURNAAL NEDERLAND II: NOS 18.45 (kleur) DE WOEFS EN DE LAMAARS 18.55 (kleur) JOURNAAL 19.05 DEN HAAG VANDAAG 19.10 KUNSTRUBRIEK AVRO 19.30 TOPPOP. Muzikale show. NOS 20.00 (kleur) JOURNAAL AVRO 20.21 PEYTON PLACE 21.10 (kleur) CABARET '70. 21.50 AVRO'S TELEVIZ1ER - MAGAZINE NOS 22.40-22.45 (kleur) JOURNAAL BELGIë (Nederlands): 17.00-17.55 SCHOOLTELEVISIE 18.00 (kleur) FABELTJESKRANT 18.05 (kleur) CATWEAZLE 18.30 TIENERKLANKEN 19.05 KIJK EN KOOK (kleur) 19.35 CULTUREEL NIEUWS EN TAALWENKEN 19.43 MEDEDELINGEN 19.45 JOURNAAL 20.10 (kleur) AUDUBON WILD LIFE THEATRE. TV-serie. 20.35 (kleur) DE BRUG VAN TOKO-RI. Engelse speelfilm. 22.15 LIBERALE UITZENDING 22.45 JOURNAAL BELGIë (Frans): 14.00 -14.30 en 15.00 SCHOOL TELEVISIE 17.35 NIEUWS 17.40 SCHOOLTELEVISIE 18.05 VOOR DE KLEUTERS 18.20 GESPREKKEN MET ARTIESTEN 18.55 (kleur) VOOR DE KLEUTERS 19.00 (kleur) OMER PACHA. 19.30 MEDEDELINGEN 19.38 WEERBERICHT 19.45 JOURNAAL 20.10 LE TARTUFFE. Blijspel. 22.15 INTERVIEW 22.55 JOURNAAL DUITSLAND I: 20.00 (kleur) JOURNAAL EN WEERBERICHT 20.15 (kleur) FILMREPORTAGE 21.00 (kleur) DER SCHLACHTER. 22.40 (kleur) JOURNAAL, COMMENTAAR EN WEERBERICHT DUITSLAND II: 19.45 (kleur) NIEUWS, ACTUALI TEITEN EN WEERBERICHT 20.15 (kleur) CUBA LIBRE AUF EIS. Reportage. Aansluitend: Nieuws in het kort. 21.00 INVASION VON DER WEGA. TV -film. 21.50 (kleur) INFORMATIES EN MENINGEN UIT HET CULTURELE LEVEN 22.35 (kleur) NIEUWS EN WEEKBERICHT 22.45-23.35 (kleur) GESCHICHTEN AUS MEINEM ALTER. Film. DE WEDUWE van Bertold Brecht, Helene Weigel, heeft de VPRO alsnog toestemming gegeven, het voor tele visie bewerkte stuk „De Zeven Dood zonden van de Kleine Burgerman" van Brecht en Weil uit te zenden. Op 22 oktober werd de uitzending op het laatste moment door de wedu we van Brecht verboden, omdat naar haar mening de teksten gemoderni seerd en aangepast waren. In brieven aan Helène Weigel hebben Brecht- vertalers Gerrit Kouwenaar, Bert Voeten en Karei Muller, alsmede de cineast Joris Ivens duidelijk gemaakt, dat het hier om een misverstand moest gaan. Maar eerst toen de VPRO de door haar gemaakte televisiebe werking van „De Zeven Doodzonden" in Oost-Berlijn had laten zien aan een zaakwaarnemer van mevrouw Helène Weigel, kreeg men bericht van de weduwe van Brecht, dat er geen bezwaar meer bestond tegen de uitzending. De VPRO zal het stuk nu op 28 januari op het scherm brengen. (ADVERTENTIE) 2 januaridagen op uw 65+kaart Kies de dinsdag, woensdag, donderdag of zaterdag die u past. Van 5 t/m 30 januari 1971. 3-maandskaart f 20.- echtpaar f 30.- jaarkaart f 50.- eehtpaar f 75.- Legitimatie en pasfoto vereist. HILVERSUM I 402 M EN FM KRO: 12.00 (S) Van twaalf tot twee: gevar. progr. (12.22 Wij van het land; 12.26 Meded t.b.v. land- en tuinb.; 12.30 Nws; 12.41 Actual.; 13.00 Raden maar...,quiz). 14.05 Schoolradio. 14.30 (S) Pizzicato: muz. middag-magazine. (16.00-16.02 Nws). Overheidsvoorl.: 17.00 Aru baanse harpmuz. door Tony Thijs- sen. Produktie en pres.; Raymundo Debrot. KRO: 17.10 Voor de kinde ren. 17.15 Hai jeugdprogr. Politie ke Partijen: 18.19 Uitzending van de Politieke Partij Radikalen. KRO: 18.30 Nws. 18.41 Actual. 19.00 (S) Licht ensemble met solisten. 19.45 Evangelie zonder masker, lezing. 20.00 Mixtuur: Mod. muz. (opn.J. 20.35 Ons Kind - onze school, peda gogisch progr. 20.50 Amadeus-kwar- tet: klassieke muz. (gr). 21.30 Ba- bel: kunstkroniek. 22.25 Overwe ging. 22.30 Nws. 22.40 Den Haag vandaag. 22.50 Kontekst: magazine waarin op de dingen wordt doorge praat. 23.15 (S) Sticker: licht pl.progr. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM H 298 M EN FM AVRO: 12.30 Overheidsvoorl.: Uitz. voor de landb. 12.40 Knipper licht: Radioverkeersmagazine. 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal. NOS: 13.30 Spiegel van België: muz. en nws. van onze zuiderburen. 14.00 Bobthema's en Swingsessions: jazz uit de jaren 1935-1955. 14.30 Ro strum of composers 1970: Intern, forum met mod. muz. uit Australië. 15.00 Van ta-ta tot totale taal: rubr. over het leven in de taal. AVRO: 15.10 Muz.middag met om 16.00 Nws. 17.30 Trefpunt: discussierubr. voor actuele zaken. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. 18.25 (S) Licht ensemble met zang soliste. 18.55 (S) Big Band Beat: Dansorkest The Skymasters met mod. muz. 19.25 Paris vous parle. 19.30 Nws. 19.35 Vanavond: gevar. progr. 22.30 Nws. 22.38 Meded. 22.43 Radiojournaal. NOS: 22.55 (S) Sig naal, muz. van eigen tijd. 23.35 Ho rizon: volksmuz. uit Iran. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM IH 240 M EN FM. 13.00 Nws. 13.03 De Eddy Becker Show. (14.00 Nws.). 15.00 Nws. 15.03 Drie-draai. 16.00 Nws, 16.03- 18.00 Mix: 120 minuten rijp en groen op alle toeren (17.00 Nws.). BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nws, meded. en SOS-ber. 12.08 Landbouwkroniek. 12.15 Dins- daguoek 12.55 Buitenlands pers- overz. 13.00 Nws. en schouwburg- progr. 13.20 Dansmuz. 14.00 Nws. 14.03 Radio Selfservice. (15.00 en 16.00 Nws.). 17.00 Nws. 17.15 Progr. v. oudere luisteraars. 17.55 Weeg schaal. 18.00 Nws. 18.03 Verz.pl. v.d. soldaten. 18.28 Paardesportuitsl. 18.30 Verkeerswenken. 18.45 Sport. 18.55 Taalwenken. 19.00 Nws. 19.40 Intermezzo. 19.45 Syndicale kroniek. 19.55 Intermezzo. 20.00 Gram. 22.00 Nws. en de 7 Kunsten. 22.20 J-azz- muz. 23.00 Nws. 23.05 Kamermuz. 23.40-23.45 Nws. Woensdag 6 januari HILVERSUM I 402 M EN FM. NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 (S) Op het eerste geh.: klassieke muz. (gr). (7.25 Horen en zien, 7.30 Nws, 7.32-7.50 Hier en Nu: Actual.). TROS: 8.00 Nws. 8.11 Als dat zou kunnen: verz.pl.progr. (8.30-8.32 Nws. 9.00- 9.10 Gymn. v. de huisvr.). 9.35 Voor de kleuters. 9.50 Vier eeuwen muz., muz. lezing. 10.15 Voor de vrouw, 11.00 Nws. 11.30 Aktua-Magazine: Nws, nieuwtjes, report., commentaren en muz. 11.55 Meded. HILVERSUM II 298 M EN FM. VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend- gymn. 7.20 Dag woensdag!: muz. en inform. (7.33 Van de voorpagina). VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.11 Actual. 8.23 (S) Dag woensdag (vervolg). 9.00 VARA-ra- dioweekblad voor de woensdagoch tend: gevar. progr. met om 9.35 Waterstanden; om 10.45 Voor de kleuters; om 11.00 Nws; om 11.03 Koffiepauze. HILVERSUM III 240 M EN FM AVRO: 9.00 Nws. 9.02 Van meet af aan...: lichte platen. 10.00 Nws. 10.03 Radiojournaal. 10.06 Arbeids vitaminen: populair verzoekplaten- programma (11.00 Nws.). (ADVERTENTIE) M Het inzet bureau voor tijdelijke kantoorkrachten in BREDA is verhuisd van kasteelplein naar waar mevrouw de Pater u gaarne alle inlichtingen verstrekt hoe u het beste uw inproduktieve uren kunt vullen en er nog geld mee verdienen ook.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 9