Veren vervoeren groeiend aantal personen Bestrijding ladheid verloopt zonder problemen REIMERSWAAL MEER WAARD VOOR RECREATIE Nu rente tot ZEEUWSE INSTANTIES LEGDEN GROTE VOORRAAD ZOUT AAN CIJFERS OVER 1970 Ir. Vincent Verberk Bijna 14 miljoen voor saneringen in Zeeland en West-Brabant Koewacht helpt dorpsgenoot HUIS-AAN-HUIS-COLLECTE VOOR INVALIDENWAGENTJE PLANOLOOG SCHUIFT DURE PLANNEN (zie tekeningen) ZONDER MEER OPZIJ stad streek Kans op ijzel DEPOTS BEVREDIGEND Zestienjarige reed met auto in sloot DINSDAG 5 JANUARI 1971 (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG De veerdienst Kruiningen-Perkpolder is in het oude jaar „miljonair" geworden. Volgens de statistieken van de Provinciale Stoombootdiensten werden in de eerste elf maanden van 1970 ruim een mil joen voertuigen op deze dienst overgezet. De dienst Vlissingen-Breskens be reikte dezelfde mijlpaal reeds in 1968. Op het laatstgenoemde traject komt momenteel het aantal van anderhalf miljoen overgezette voertuigen per jaar al in zicht. Het aantal overgezette passagiers op de dienst Kruiningen - Perkpol- der bedroeg in de eerste elf maan den van 1970 bijna twee en een half miljoen. Op de dienst Vlissingen - Breskens, nadert men, wat het aan tal passagiers betreft, al aardig de vier miljoen personen per jaar. Het vervoersaanbod op het miniatuur- veer Terneuzen - Hoedekenskerke vertoont een eigenaardige ontwikke ling. Het aantal overgezette voertui gen nam in vergelijking met 1969 toe, doch het aantal passagiers daal de. Dit proces is al jaren gaande, met deze bijzonderheid, dat het aan tal overgezette voertuigen na 1968 vrij scherp daalde tot een diepte punt in 1969, waarna een opleving volgde in het jaar 1970. Het aantal overgezette voertuigen^ bedroeg in de eerste elf maanden van vorig jaar 38.390 tegen 37.703 in de over eenkomstige periode van 1969. De betrekkelijke groei van het vervoersaanbod op het veer Hoede kenskerke - Terneuzen kon ook in de maand november 1970 op zichzelf worden gesignaleerd. Ook de beide grote veerdiensten noteerden over de maand november, in vergelijking met dezelfde maand 1969, een vrij forse groei van, per veerdienst, ruim 10.000 voertuigen. De aantellen voertuigen die op de veerpleinen een beurt moesten overslaan, waren in november 1970 heel wat hoger diam in dezelfde maand vain 1969. Er is sprake van een verdubbeling van het aantal „nakijkers". Op het veer Teraieuaen - Hoedefcetuskerke ben die men, volgens de staitistieiben, dit ontmoedigende verschijnsel niet. Het hoge aantal achterblijvers op de veerpleinen te Kruiningen, Perkpol- der, Vlissingen en Breskens kan ten dele worden toegeschreven aan slechte weersomstandigheden, waar door de vroege diensten soms uitvie len. Het is niet leuk om door winters weer te moeten, maar men kan zich troosten met de gedachte dat grote hoeveelheden zout en zand klaarlig gen om gladheid te bestrijden. DEN HAAG In het afgelopen jaar heeft het ministerie van Volks huisvesting en Ruimtelijke Ordening voor saneringswerken in Zeeuwse stads- en dorpskernen f 4.662.370,- en voor dergelijke projecten in West-Brabant f 8.743.400 ter be schikking gesteld. Op de Zeeuwse lijst staan de sa neringsplannen Buitenweg-west te Axel met een rijksbijdrage van f 144.000,-, Valckesloit I te Goes voor f 1.125.000,-, de kom van 's-Gravenpol- der voor f 512.000,-, 's-Gravenhof en omgeving te Hulst voor f 720.000,- Klarenbeek I de Spanjaardstraat en Spuistraat alsmede de Lange Geere te Middelburg voor samen f 1.631.000,- het Oude plein te Krui ningen voor f 384.000,- en de Deen- sestraat te Sint-Philipsland voor f 146.000,-. In West-Brabant en de Baronie is het vooral Oosterhout dat met de hoogste subsidies uit Den Haag komt: niet minder dan f 5.408.000,- voor de sanering van Strijen, Arendstraat en Gasstraat. Breda kreeg f 1.850.000,- voor de Vestkant, de kom van Dinteloord is het rijk f 610.000,- waard, het centrum van Leur f 205.000,- terwijl voor de reconstructie van het centrum van Zevenbergen op grond van een eer dere regeling f 670.000.- werd toege kend. In de meeste gemeentebegrotingen zijn deze bedragen reeds verwerkt, de opsomming van het ministerie geeft een goed idee van de totale hoogte der rijksbijdragen voor de krotopruiming en stadssanering, waarmee voor het gehele land in 1970 ongeveer 190 miljoen gulden was gemoeid. Voor 1971 is 270 mil joen uitgetrokken. Vooruitzichten voor woensdag en donderdag, opgesteld door het K.N.M.1. op maandag om 18.00 uur: Tijdelijk sneeuw, later ook kans op ijzel en regen en een langzame stijging van temperatuur. Weersvooruitzichten in cijfers ge middeld over Nederland. Voor woensdag: aantal uren zon: 0 tot 2; min.-temp.: 3 tot 8 graden on der normaal; max.-temp.: 2 tot 7 gra den onder normaal; kans op een dro ge periode van minstens 12 uur: 70 procent; kans op een geheel droog et maal: 30 procent. Voor donderdag: aantal uren zon: 0 tot 3; min.-temp.: van 4 graden onder normaal tot 2 graden boven normaal; max.-temp.: 0 tot 5 graden onder nor maal; kans op een droge periode van minstens 12 uur: 60 procent; kans op een geheel droog etmaal; 30 procent. (Van onze correspondent) KOEWACHT. Het gemeentebestuur van Axel heeft vergunning verleend tot het houden van een huis-aan-huis collecte voor de aan schaf van een invalidenwagen, bestemd voor Fr. van Waesberghe uit Koewacht, die tijdens de zomervakantie in Mallorca hij een ongeluk betrokken is geweest. Sinds het ongeval kan de heer Van Waesberghe niet meer lopen. Hij verblijft momenteel nog in het revalidatiecentrum in Leersum, maar zal binnen afzienbare tijd naar huis komen. Het ligt in de bedoe ling de invalidenwagen bij de thuiskomst van de 21-jarige Fr. van Waes berghe te overhandigen. De collectes worden gehouden op 9 en 16 januari door het comité, dat in Koewacht ook een kerstviering voor bejaarden op touw heeft gezet. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG/GOES/HULST/TERNEUZEN Met het vrie zen en dooien van de afgelopen dagen is de gladheidbestrijding in Zeeland aan de première voor dit winterseizoen begonnen. Het publiek merkt daar niet veel meer van, dan dat soms bij nacht en ontij de zwaailichten zichtbaar zijn van de vrachtauto's met strooi-apparatuur aan boord. En dat betekent dat gladde wegen weer begaanbaar worden gemaakt. Het rijk, de provincie, de waterschappen en de gemeenten hebben hun eigen plaats en verantwoordelijkheid in de gladheidsbestrijding, op de we gen die tot hun eigen werkgebieden behoren. Wat de provinciale waterstaat be treft: deze heeft de gladheidsbe strijding per dienstkring georgani seerd. Er zijn zes dienstkringen in Zeeland, elk met eigen zoutdepots en eigen gladheidsbestrijdingsdienst. Het hoofd van de dienstkring Walcheren, de heer J. Marinissen, constateert dat de zoutdepots in de afgelopen dagen, waarin sneeuwval, dooi en vorst elkaar afwisselen, be hoorlijk zijn aangesproken. Er is door provinciale waterstaat gemid deld tweemaal per dag gestrooid. Voor een snelle uitputting van de voorraad strooizout en scherp zand wordt evenwel niet gevreesd. De zoutdepots zijn op advies van de Koninklijke Nederlandse Zoutin- dustrie te Hengelo bij wijze van spreken „tot aan de nok volge- gooid". Daar is men in de zomer al mee begonnen. De winter 1969-1970 heeft geleerd dat men niet gauw te veel zout inslaat. Een ander probleem uit een iets verder verleden: het gebrek aan particuliere vervoerders die bereid zijn hun materieel voor de glad heidsbestrijding in te zetten, is ook opgelost sinds de tarieven die voor dit alles behalve aangename werk worden betaald, zijn verhoogd. De gladheidsbestrijding in Ter neuzen ondervindt geen hinder. Er is voldoende zout in voorraad, aldus wordt van gemeentezijde meege deeld. De gemeente is voor de gladheids bestrijding ingedeeld in zogenaamde a- en b-routes. Onder de a-routes vallen b.v. de Axelsestraat, de we gen rondom Terneuzen als Grenu- laan en Herengracht, invalsweg Ter neuzen tot aan Sint-Anne, de Mr. Haarmanweg en b.v. ook de Steen bergenlaan. Onder de b-routes wor den alle overige wegen verstaan die voor de strooiwagens (alle van de gemeente) bereikbaar zijn. In principe wordt alleen met zout gestrooid. Mocht echter een stagna tie in de zouttoevoer opgetreden of voorzien worden dan gaat men over tot het strooien van een mengsel - half zand-half zout. De gladheidsbestrijdingsdienst, die het waterschap „Hulster Am bacht" afgelopen zomer op poten heeft gezet, functioneert zeer bevre digend. Dat is de conclusie van het waterschap na een week van ijzel, aanvriezende mist en sneeuwval. Het is de eerste winter dat Hul ster Ambacht in zijn werkgebied de gladheidsbestrijding zelf ter hand neemt. Voorgaande jaren werden deze werkzaamheden nog uitbesteed aan gemeenten, waarvoor de taak van de gladheidsbestrijding op pol derwegen te zwaar werd. Ht waterschap heeft zich een in vestering van veertigduizend gulden getroost voor het opzetten van de dienst, waarmee men de sneeuwval en de gladheid tot nog toe redelijk wel de baas was. Datzelfde geldt voor de Oost-Zeeuwsch-Vlaamse ge meenten en waterschap Axeler Am bacht, die al Langer met dit bijltje hakken. De inwoners van de gemeente Goes zijn al jaren tamelijk ontevreden over de manier waarop de gemeente de gladheid bestrijdt. Er wordt voor al, zo nteent men, te weinig aandacht besteed» aan de secudaire wegen en straten. Gisterochtend reden in Goes vier strooiwagens en 's middags één. Een woordvoerder van de reini gingsdienst in Goes deelde mee dat men voornamelijk de hoofdwegen en de kruispunten bestrooit. De kleine re straten en wegen slaat men over. Dit niet uit louter gemakzucht, maar omdat de zware strooiwagens nogal eens gaan schuiven in zo'n straat, wat wel eens schade aam geparkeer de auto's oplevert. Het gevolg hier van is ondertussen wel dat voor al in Goes-Zuid een aantal men sen kneuzingen heeft opgelopen bij een val op de „ijsvlakten". Het waterschap De Brede Wate ring van Zuid-Beveland, d-a-t de pol derwegen in beheer heeft, strooit al leen op vitale punten, zoals bochten, opritten, busroutes of routes van melkauto's. Dit omdat men bij elk aar ongeveer duizend kilometer be strooien moet. De verbindingswegen tussen de dorpen, die door de ge meentes worden „bewerkt", zijn over het algemeen goed berijdbaar. Het waterschap is momenteel met de gemeenten Reimerswaal en Borselle (en in de toekomst komt eventueel ook Goes daarbij) in overleg om in de strooiroutes van de gemeenten ook enkele polderwegen op te ne- In de gemeente Reimerswaal wordt 's morgens en 's avonds in elke straat gestrooid. Er is in de hele gemeente dan ook geen enkel glad plekje te vinden. (Van onze correspondent) 'S-GRA VENPOLDER De zes tienjarige D. S. uit Ovezaïide is op de provinciale weg in Ovezande met een auto geslipt en in een sloot gere den. Hij zat met zijn broer F. S. en L. de j. in de auto, die De L. van iemand had geleend. D. S. had op een gegeven moment de plaats aan het stuur van De J. overgenomen. Nadat hij een kilometer gereden had ge beurde het ongeluk. Persoonlijke on geluk-ken deden zich niet voor. De auto werd zwaar beschadigd. (Van een onzer verslaggevers) VUGHT „Reimerswaal? Nee, ik zie het niet. Als je liet mij vraagt heeft West-Brabant aan een tweede nationale luchthaven bij Steenbergen meer dan aan Reimerswaal". Deze krasse uitspraak is van de heer Vineent Verberk, adjunct directeur van Van Heesewijks bureau voor ruimtelijke ordening te Vught, en secretaris van de Hasseltse studiegroep, die zich met de ontwikkeling van het Benelux-middengebied bezighoudt. „Ik zeg dit niet omdat ik plano loog van Roosendaal ben overi gens, om in West-Brabant te blijven eveneens van Breda (binnenstad), Rucphen en Ossendrecht maar omdat ik er gewoonweg niet in ge loof. Ook ai toen ik op de Provincia le Planologische Dienst werkte, zag ik Reimerswaal planologisch niet. Uit het oogpunt van beleid natuur lijk wei. Ik begrijp heel goed dat Brabant alles doet om te bereiken dat er aan de voordeur van Bergen op Zoom een grote haven wordt aangelegd, maar ik geloof dat deze provincie er verstandiger aan doet op een grote luchthaven te mikken" De heer Verberk zegt nee tegen Reimerswaal omdat een haven in de Oosterschelde welke zeetak straks afgesloten zal worden hem onlogisch voorkomt. Hij zegt: „Er is een ontwikkeling gaande die de ha vens ndar zee brengt. Kijk naar Rotterdam, kijk naar de plannen van Zeebrugge. Vroeger kwamen de zeehavens het land in. Dat is niet meer het geval. Bovendien liggen de mogelijkheden in de Nieuwe Water weg en de Westerschelde (Sloe) veel beter. Een Reimerswaalhaver zou heel moeilijk bereikbaar zijn. Je moet het kanaal door Zuid-Bevelanö flink optrekken of een nieuw kanaal aanleggen. 11c geloof daar met in We kunnen van Jdat Reimerswaalge- bied veel beter een uitgestrekt re creatieoord maken". De heer Verberk vergelijkt het rendement van Reimerswaal met dat van een tweede Suhiphol. Hij komt tot de volgende opstelling: „Rei merswaal, 5000 ha. bruto, zes man per ha., levert 30.000 arbeidsplaatsen in de industriële nijverheid op. Met een tweede nationale luchthaven creëer je minstens 20.000 arbeids plaats-en in de dienstensector. Met een tweede luchthaven bevorder je de overflow van de randstad, die welvaart met zich meebrengt. Ir. De Ranitz, de planoloog van Bergen op Zoom, heeft gezegd: door een grote luchthaven in West-Brabant komt Reimerswaal in de verdrukking, maar als ik moet kiezen kies ik absoluut voor het vliegveld, want dat brengt West-Brabant meer wel vaart dan die hele Reimerswaalge- schiedenis". Met de Zeeuwen, die met het oog op de milieuhygiëne matiging aan het Sloe wensen, is de heer Verberk het niet eens. „Dat gebied", zo zegt hij, „heeft nu eenmaal alle moge lijkheden. Het ligt aan diep. open vaarwater. Wat wil men eigenliuk? Als je Zeeland wil afremmen, moet je alles afremmen. En moet je ook niet beginnen aan een Reimerswaal onder de rook van Bergen ,op Zoom. Maar nogmaals: Iaat men Reimers waal en het vliegveld eens vanuit liet welvaartsaspect voor West-Bra bant bekijken. Ik kies dan absoluut voor het tweede project". Bedragen van 1000,- of meer kunnen worden gestort op postgiro nr. 200 000 van de Rijkspostspaarbank Amsterdam, onder vermelding „8% nieuwe rekening" Formulieren en afrekening worden u toegezonden. Voor 8% rekeningen geldt een opzeggingstermijn van 48 maanden. Het is echter ook mogelijk geld op te nemen zonder voorafgaande opzegging. Volledige inlichtingen aan alle postkantoren.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 3