Glansrol van Greta Garbo SALVATION, ROCK- EN SHOCKMUSICAL KONINGIN CHRISTINA DICHTERS IN DE VAART Arbeidsbeursbericliten met achtergronddeun Palaver terugblik luister naar PARIJS, LOKALE ZENDER: Het Feest en wat „D'r op en cl' r an" zit REDDING NABIJ radio televisie Drie Europeanen op Amerikaanse filmlijst Spionage UL'&Li Pijnlijk Open techniek NEDERLAND I: NEDERLAND II: BELGIë (Nederlands): BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND II: X MAANDAG 4 JANUARI 1971 In 1934 verblijdde Greta Gustafsson 11a 18 maanden zwijgen haar bewonderaars met een film over de Zweed se koningin Christina (1626-1689), geregisseerd door Rouben Mamoulian. Deze film, die vanavond als on derdeel van de Garbo-cyclus door de VARA wordt uitge zonden, geldt als een hoogtepunt in de loopbaan van Greta. Greta Garbo als de tragische Zweedse koningin Christina en John Gilbert Antonio, minnaar van de koningin. veelvuldig haar filmpartner als Die loopbaan begon op zeven tienjarige leeftijd met „Luffar- Petter". Het jaar daarop liet Mau- ritz Stiller, een groot man in die dagen, haar bij zich komen. Hij bezorgde haar de hoofdrol in de verfilming van „Gösta Berling" en gaf haar de achternaam Garbo. De film had in 1924 in Zweden nau welijks succes, maar in Duitsland waren de bioscopen weken achter een uitverkocht. DE Italiaan Federico Fellini, de Zweed Ingmar Bergman en de Fransman Francois Truffaut, staan als Europeanen op de lijst van de „Tien beste films van 1970" die door de New York Times is gepubliceerd. In 1925 nam ze haar eerste Duitse film op „Die Freudliche Gasse". Het zelfde jaar vertrok zij naar Holly wood waar roem en massa's goud op haar lagen te wachten. Door de Garbo-cyclus wordt die loopbaan nu een beetje gereconstru eerd. Vanavond zijn wij aangeland in 1934, De film over het leven van ko ningin Christina neemt het met de historie niet zo nauw, maar schenkt Garbo wel de gelegenheid uiterlijk en innerlijk te schitteren. Koningschap en liefde blijken on verenigbaar en ter wille van haar liefde doet de koningin afstand van de troon. Koningin Christina weigert het huwelijk uit staatsbelang met de Zweedse oorlogsheld prins Karei. Ook kanselier Magnus, haar minnaar, ziet geen kans haar tot andere gedachten te brengen. Christina's hart haakt naar een machtiger liefde. En die laat niet op zich wachten. Terwijl ze ver momd als man haar intrek heeft ge nomen in een herberg, arriveert daar don Antonio, een afgezant van de Spaanse koning, die met zijn koets in de sneeuw is blijven steken. „DICHTERS in De Vaart" is de titel van een cultureel programma van de NOS dat vanavond via Hil versum twee wordt uitgezonden. De Vaart staat dan voor het zoge noemde culturele centrum in Hilver sum, waar de NOS in samenwerking met de Dienst voor Kunstzaken in Hilversum een dichtersavomd hield. Drie diichitens lazen vooruiit hun laiatste bundels en nog ongepubli ceerd werk. .Het waren Gabriël Smit, R. R. van dier Leest en Tom Graftdijk. Tussen de gedichten door wordt gezongen door Elly Nieman en Rik- kert Zuiderveld (zie foto). OP 5 januari krijgt Parijs een lokale zender, FIP-514. Het wordt een bijzonder station met een geheel eigen radiogenieke vormgeving. Het zal op werkdagen van 7 uur 's morgens tot 20 uur 's avonds te beluis teren zijn en zich vooral richten op de behoefte aan praktische infor matie voor het dagelijks leven der Parijzenaars. Weer- en verkeers- berichten, de openstaande vacatures aan het Arbeidsburo en admini stratieve of prefectorale mededelingen, welke in journalistieke vorm zullen worden gegoten. De berichten mogen bijvoorbeeld de 45 secon den niet overschrijden en de continue muziekstroom van FIP-514 gaat op de achtergrond gewoon door. Dertig percent van de muziek zal „klassiek" zijn, de rest is jazz, rhythm of blues, of gevarieerde orkes ten. Nooit meer dan drie chansons per uur: dat zal in elk geval een duidelijk onderscheid met de Franstalige lichte programma's opleve ren. De enige uitzondering: de complete nieuwsuitzendingen van Pa ris-Inter van 8,13 en 19 uur worden onverkort gerelayeerd. Hoewel FIP-514 een onderdeel blijft van France-Inter (Allouis op de golflengteschalen) gaat het toch een eigen leven leiden. Het pro gramma wordt bij toerbeurt door drie brigades gemaakt, waarvan er steeds twee voor een half dagpro gramma verantwoordelijk zijn. Die brigades bestaan uit een „antenne chef", een omroepster, twee journa listen, een assistent, een secretaresse en. samensteller van de muziekpro gramma's. De laatste heeft een dis cotheek van vijfduizend platen ter beschikking. De verdere studio-ou- tillage bestaat uit een telexkamer, een opnamecabine, een montagecabi ne en uiteraard een regelkamer. FIP-514 dankt zijn naam aan het programma waarvan het is afgeleid (France-Inter Paris) en aan de ge bruikte golflengte: 514 meter. De laatste wordt nu al incidenteel voor een afzonderlijk programma voor het Parijse district gebruikt, voorna melijk om in file rijdende automobi listen geduld, voorzichtigheid en een - eveneens verstopte - omweg aan te praten. Het uigestraalde antennever mogen wordt tot tien kilowatt ver dubbeld. Met een goed ontvangtoe stel (me<t buitenattenne) zal het ook wel in Zuidwest-Nederland te horen zijn. In zekere zin keert voor Parijs de vooroorlogse situatie terug. Toen waren er verscheidene lokale zen ders van gering vermogen (vaak niet meer dan twee kilowatt) die als commerciële zenders het eigendom van kranten waren: Radio-Cité van L'Intransigeant, Poste de l'Ile de France van L'Echo-Le Jour de Paris, Radio-'37 van Paris-Sodr en de krachtigste, Poste Parisien van Le Petit Parisien. De huidige Parijs relay-zender op de middengolf - op de 280 meter - is enigszins als de erfgenaam van de Poste Parisien te beschouwen. Hij koppelt 's avonds van France-Inter af voor een geva rieerd programma dat wat meer aan de „radio van papa" herinnert dan de pop- en beatcultus op Allouis. In dat opzicht wordt Pa-rijs op dezelf de manier behandeld als de tien andere radiodistricten waarin de Franse omroep zijn ontvangstbereik heeft verdeeld. Het blijft merk waardig dat de jongste vorm van regionale omroep begint in de stad welke reeds het gehele Franse radi- o- en televisieprogramma een Parij se kleur geeft. eindredactie hans maas NEGEN jaar had de Engelsman Ge orge Blake als dubbel spion voor de Russische inlichtingendienst gew°rkt voordat hij werd gesnapt. In mei 1961 werd hij veroordeeld tot 42 jaar gevangenisstraf, de langste straf die ooit in Engeland is uitgedeeld. Met behulp van de Ier Sean Bourke ontsnapte Blake op 23 oktober 1966 uit een Londense gevangenis. Blake ontkwam naar Moskou en Bourke volgde lie-m korte tijd later. Het relaas van de voorbereidin gen, de vlucht en de belevenissen achter het ijzeren gordijn worden door Sean Bourke spannend maar toch met teveel omhaal verteld, waardoor het verhaal eigenlijk nau welijks uitkomt boven het peil van een stuiverroman. H. SWINKELS Sean Bourke: „De ontsnapping van George Blake". Uitgave A.W. Bruna en Zoon. Utrecht-Antwerpen. Prijs f .14,50. WIE DE vorige keer naar „D'R OP EN D'R AN" gekeken heeft, weet dat de makers, Jan Fill-ekers en Ruu Keers, overgegaan zijn op film. Het thema is deze keer Hel Feest. In deze uitzending onder meei reportages van: een oogstfeest door een Amsterdamse familie op een bovenhui-s; d-e sluitingsdag van res taurant Krul in Den Haag; mensen op een Amsterdamse markt, die maskers uitkiezen. Frits Lambrechfs en Ronnie Bierman zingen een klei ne potpourri van gelegenheidsliede ren en „Dat had je nou niet moeten doen". Voorts onder meer de sketcn „Feesttaart in de ruimte" en een interview met de toiletjuffrouw, die haar 45-jarig jubileum viert. Medewerkenden zijn Ronny Bier man, Bob Verstraete, Frits Lam- brechts, Piet Grijs, Tony van Verre, drs. P. (tekst), Arnold Jan Scheer (interviews), Rogier van Otterloo (muziek) en Bernard Prins (pro- duktie). Paul Aaron. DE rock-musical Hair, die de verschijning profeteerde van de water man-mens Aquarius, als een ombudsman voor levensvragen, is zoetjes aan aan het einde van zijn verlossende Latijn gekomen. Velen zijn er wijzer van geworden, maar het leven bleef een last waar je mee moet leren leven. Misschien biedt de shockterapie een oplossing, overpeins den de Amerikanen Courtney en Link, die vervolgens overgingen tot het schrijven en componeren van een shock-musical. Zij namen geen halve maatregelen, gooiden alles overhoop wat nog heilig mag heten en gaven hun produkt de verheffende titel Salvation mee, Redding, want heus die is er nog volop als je maar klaar staat voor de ander en als je bereid bent om heilige huisjes en harde noten te kraken. Na een jaar New York, waar de schokkende tekst meer opwond dan het lokkende naakt, krijgt Amster dam in Caim-é op vrijdag 15 januari de Europese première in een bewer king van Lennaert Nijgh en in een goeddeels Hollandse bezetting. De regisseur van de New Yorkse pro- duktie, Paul Aaron, heeft ondanks dringende oproepen Londen laten schieten en koos Amsterdam, omda-t hij Londen oud-modisch en Amster dam swingend vindt. Direct na aan komst heeft hij zich meit de tien spelers en speelsters in concentratie teruggetrokken in een repetitiezaal tje in Carré, twaalf uur per dag, niemand mocht in en uit, alleen het plegen van een plas w-erd ooglui kend toegestaan. Paul Aaron, half weggegelen na gels aan onrustige, vuurrode vinger toppen, een gedrongen mannetjes putter wie de woorden als radde explosies uit de keel schieten. teke nen vam een dwingende energie, noemt dit „sensitivity-training". Hij zegt: „Ieder beschouwt zijn eigen lijf als een stuk onvervreemdbaar bezit. Dat kan niet in Salvation. Waarin de boodschap wordt uitge dragen, dat je je tot op de bodem van je ziel aan je medemens moet uitleveren. Je mag geen geheim hoekje meer voor jezelf houden. De geestelijke ontkleding moet zover gaan, dat het naakt voor elkaar moeten in alle liefde eikaars bloed wel kunnen drinken. Dat noem ik het toppunt van communicatie". O staan een natuurlijke zaak w-oardt. We hebben hier uren staan oefenen hand in hand, schouder aan schou der, heup aan heup, in slopend lijf aan lijf-werk, de enige manier om te bereiken dat het eigene over vloeit in de ander- dat over en weer de motoriek als drijfveer werkt. Zij De opzet is duidelijk, het sterren dom met nadruk op dom moet er uit. Elsje d-e Wijn, Rob de Nijs en Bill van Dijk (Claude in Hair), om maar een paar twinkelende ster ren te noemen, houdran op El-sje, Rob en Bill te zijn. Zij hebben hun per sona no-n grata als gelei uitgesmeerd over de artistieke commune en daarmee de groep ails gemeenschap eein importante kick toegediend. Dat was een pijnlijke operatie en zij zijn het er dan ook over eens, dat Paul hun het bloed onder de nagels vandaan heeft gehaald, zoals hij trouwens ook bij zichzelf do-et. De groep gelooft echter in de boodschap, die zij met hun musical te brengen hebben. Met alle zeker heden, die wij in dit leven van huis- uit en bij traditie hebben meegekre gen, is d-e wereld nochtans in een chaos herschapen, haat tussen machtsblokken, tussen meerderhe den en minderheden, tussen blank en zwart, d-e afgrond tussen rijkdom en armoe en het eeuwige gekissebis over goed en kwaad. „There is no right and there is no wrong", zegt Salvation. J-e moet eerst in volle ov-erg,ave naar je medemens toe en alles wat je dan aam hem of haar doet, is welgedaan. Er steekt dan wel een stuk hummanistisch opportu nisme in, maar de bedoeling is aar dig. Paul Aaron omschrijft zijn werk wijze als „open techniek". Gold een toneelspeler tot op heden als iemand, die in d-e huid van een ander kruipt, de acteur telt bij hem pas mee als hij kans ziet uit zichzelf te treden, het lichaam gebruikt als middel om naar buiten te brengen wat er in hem leeft. Daarvoor moet hij door angsten en remmingen heen. Dam komen de emoties los en is hij in staat die aan anderen over te brengen. De boodschap im Salvati on zit niet in de eerste plaats in de tekst, m-aar in de wijze waarop die op de ander wordt overgebracht. Paul noemt Salvation eeif „manifes tation of feelings", een hartekreet van de drop-out, die de angst en de onzekerheid torst die men ook bij Shakespeare aantreft. De drop-out maakt zich los uit de maatschappij, maar roept ie zijn uitdagende hou ding tegelijkertijd om hulp, een emotioneel gebeuren, waarvoor de Salvation-spelers losgemaakt moeten worden uit hun eigen ego's. TELEAC 12.00-12.30 ONZE LANDBOUW NU EN STRAKS (les 9) NOS 18.45 (kleur) DE WOEFS EN DE LAMAARS NOS 18.55 (kleur) JOURNAAL NCRV 19.05 DAT WaS PALAVER Filmverslag van de slotmani festatie van de Palaver Praat- boekactie. NOS 20.00 (kleur) JOURNAAL NCRV 20.21 HIER EN NU Actualiteitenrubriek 20.45 MEMORANDUM VAN EEN DOKTER TV-feuilleton 21.35 (kleur) D'R OP EN D'R AN Het feest, amusementsprogramma. 22.25 AVONDSLUITING NOS 22.35-22.40 (kleur) JOURNAAL NOS 18.45 (kleur) DE WOEFS EN DE LAMAARS 18.55 (kleur) JOURNAAL NOS 19.05 KIJKEN NAAR KINDEREN Wetenschappelijke TV-serie. VARA 19.30 (keur) CORONATION STREET TV-feuilleton. NOS 20.00 (kleur) JOURNAAL VARA 20.20 KONINGIN CHRISTINA Speelfilm uit 1934. 21.55 ACHTER HET NIEUWS NOS 22.20-22.25 (kleur) JOURNAL 17.00-17.55 SCHOOLTELEVISIE 18.00 (kleur) FABELTJESKRANT 18.05 (kleur) DE CLUB VAN DE DUBBELDEKKERS Jeugdfeuilleton. 18.30 (kleur) DOCUMENTAIRE FILMS VOOR DE JEUGD 19.10 SPORT 19.30 CULTUREEL NIEUWS EN TAALWENKEN 19.40 MEDEDELINGEN EN WEERBERICHT 19.45 JOURNAAL 20.10 TIENERKLANKEN 20.40 DE ALCHIMIST TV-spel. 22.40 JOURNAAL 14.00-14.30-15.00 SCHOOL TELEVISIE 18.00 NIEUWS 18.05 (kleur) VOOR DE KLEUTERS 18.25 FILMREPORTAGE 18.55 VOOR DE KLEUTERS 19.00 KATHOLIEKE GODS DIENSTIGE UITZENDING 19.30 SPORT 19.45 JOURNAAL 20.10 DéPARTEMENT S. TV-serie. 21.00 BTW-CURSUS 21.40 PIANORECITAL 22.15 BTW-CURSUS 22.55 JOURNAAL 20.00 JOURNAAL EN WEERBERICHT 20.15 (kleur) ACTUALITEITEN 21.00 (kleur) BERLINER JAZZTAGE 1970 21.45 DISCUSSIE 22.30 (kleur) JOURNAAL 22.50 BERÜHMTE DIRIGENTEN Herbert von Karajan 23.45 (kleur) JOURNAAL 19.45 (kleur) NIEUWS Actualiteiten en weerbericht 20.15 (kleur) LEGIONaRE CHRISTI Aansluitend: Nieuws in het kort. 21.00 AN EINEM TRÜBEN NACHMITTAG Engelse film. Aansluitend: vijf minuten filmkritiek. 22.55 (kleur) NIEUWS EN WEERBERICHT Maandag 4 januari HILVERSUM I - 402 M EN F.M. NCRV: 12.00 Los-Vast: gev. pro.gr. (12.21 Voor boer en tuinder; 12.26 Med. t.b.v. land- en tuinb.; 12.30 Nws. 12.41 Hier en Nu; actualiteiten 12.58 Radio-Rebus) 14.05 Schoolradio 14.25 (S) Cello en piano: moderne muz. 15.00 Hervormde middagdienst: 15.30 Zoeklicht op Nederland: 'repor tages en commentaren uit alle delen van het land en veel muziek (16.00- 16.02 Nws). Overheidsvoorlichting: 15.20 Surinaamse literatuur. Cees.yan Maasdam in gesprek met Chrinivasi, pseudoniem voor M. H. Lutchman.. NCRV: 17.30 NCRV en Bloc: actueel programma met muzikale illustratie (18.19-18.20 Politieke Partijen: Uit zending van de Christelijke Histori sche Unie; 18.30-18.40 Nws.) E.O.: 19.00 Wij hebben een woord voor de wereld: veelgevraagde geestelijke muz. 19.25 Reformatie en Reveil, lezing 19.35 Muzikaal intermezzo 19.40 Geloven vandaag, lez. NCRV: 20.00 Reportage van de Algemene Kerkvergadering te Driebergen 20.20 (S) Klassieke gewijde muz. (opn.) 21.25 (S) Piano met orkest begeleiding: lichte muz. 21.40 De kerk vandaag, documentaire 22.00 (S) Meisjeskoor met instrumentaal sextet 22.20 Avondoverdenking 22.30 Nws. 22.40 Voorrang: een artistiek voorkeursprogramma 23.30 (S) Deze tijd, deze muziek: Pianorecital: mo derne muz. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM H - 298 M EN F.M. VPRO: 12.00 VPRO-Maandag: klassieke muz. met tussen 12.00 en 14.00 Nws. en informatie over muz. NOS: 14.50 Tobben met tape: een wedstrijd tussen Belgische en Neder landse teams van geluidsjagers 15.20 (S) Eurojazz 16.00 Nws. AVRO: 16.03 Braziliana: lichte muz. uit Zuid-Amerika 16.30 Mikadoo: jeugd programma 17.3: Brabant Journaal 17.55 Med. 18.00 Nws. 18.11 Radio journaal 18.25 Ik verbind u door, praatje 18.30 Parade: strijdkrachten programma 19.30 Nws. 19.35 R.V.U.: Handig spel: communicatie-expres sie. Spreker: Don Vermeire. NOS: 20.05 Gamma van alpha en bèta: programma over recente vorderin gen in de wetenschap. 20.30 Weer es wat anders: minder bekend buiten lands repertoire 21.10 Dichters in De Vaart: voordracht en zang 21.40 Lichte grammofoonmuz. NVSH: 22.10 Sextant: radiomagazine van de NVSH NOS: 22.30 Nws. 22.40 Med. 1VRO: 22.45 Radiojournaal NOS: 22.55 (S) Metro's Midnight Music: lichte muziek 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III - 240 M EN F.M. TROS: 12.00 Nws. 12.03 Jam on Radio: pop-toppers. KRO: 13.00- 18.00 KRO-op Drie: pop-mixture (14.00, 15.00, 16.00, en 17.00 Nws.) BRUSSEL NEDERLANDS 324 Si 12.00 Nws., SÖS-berichten, med. 12.08 Landbouwkroniek 12.15 Maan- dagboek 12.55 Buitenlands persover zicht 13.00 Nws. en schouwburgpro gramma's 13.20 Radiodansorkest 14.00 Lichte muz. (15.00 en 16.00 Nws.) 17.00 Nws. en med. 17.15 Muziekprogramma 17.55 Weegschas= 18.00 Nws 18.03 Verzoekplaten v.d. soldaten. 18.28 Paardesportuitslagen. 18.30 Protestants godsdienstige uit zending 18.45 Sport 18.55 Taalwen- ken 19.00 Nws. en act. 19.40 Franse les 19.45 Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen 19.55 Intermezzo 20.00 Operakroniek 22.00 Nws. en de 7 Kunsten. 22.20 Gev. ernstige muz. (23.00 Nws.) 23.40-23.45 Nws. Dinsdag 5 januari HILVERSUM II - 298 M EN F.M. AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend gymnastiek 7.20 (S) Dag met een plaatje: lichte grammofoonmuz. 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal 8.20 (S) Dag met een plaatje (vervolg) (8.30-8.33 De groenteman) 8.50 Mor genwijding NOS: 9.00 Uitgebreide reportage of herhaling NOS-pro- gramma 9.35 Waterstanden 9.40 Mu ziek uit de Middeleeuwen en Renais sance. AVRO: 10.00 Voor de kleu ters 10.10 Arbeidsvitaminen: popu lair verzoekplatenprograma (11.00- 11.02 Nws.). 11.30 Rondom 12: pro gramma voor de vrouw (11.55 Beursberichten) HILVERSUM III - 240 M VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor de pep 10.00 Nws. 10.03 Ek- spres: licht platenprogr. 11.00 Nws. 11.03 Een opvallend vrolijk geva rieerde visite: lichte platen (12.00 Nws.) OP 2 januari ontmoetten duizen den jonge mensen elkaar in de Jaarbeurshallen te Utrecht op de slotmanifestatie van de Palaver- Praatboekaktie. Het thema: „Wat heeft de Bijbel te vertellen in deze maatschappij". Muziek werd gemaakt in een „Troubadourshoek", door onder anderen: De Troubadours uit Ge neve, Eric Weingartner, Auke Ozin- ga, Jo Alice en het zingende Ame rikaanse predikantenechtpaar Jack en Pauline Filby, dat in Carnaby Street (Londen) met de hippies contact heeft. Om half twaalf trad in de Irenehal de Engelse Popgroep van het Leger des Heils, The Joy Strings (genoemd naar één van de meisjes uit de groep), op. Op het „Reli-popfestival" kwa men de vertegenwoordigers van Duitsland, Engeland, Frankrijk, België, Zwitserland, Italië en Ne derland met speciaal voor „Pala ver" geschreven nummers, betrek king hebbend op de mens, de maat schappij en God, tegen elkaar uit. Na een „markt-pauze" traden vanaf vier uur op: de Les Hum phries Singers, The Rivals van Rob van Dijk. Jules de Corte (met zes nieuwe nummers), Louis Neefs (met twee nummers over milieu verontreiniging), Rhoda Scott (de hammondorganiste, die ook spi rituals zong) en Martine Bijl. Vele jongeren discussieerden over religieuze zaken. Jan van Hillo en Leo Moen maak ten samen met Jan Schaper en Jan Huyskens een filmverslag van dit gebeuren.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 9