Filmportret van de
koning van de swing:
Benny Goodman
GOODBYE DOLLY
Crazy Race
in Yrij-Uit
Max Tailleur-show
Van stripfiguur tot filmheld
Y/af qnqoTN
Niksanei»! Kan
ik me*hebto-eo.
Zogauw ik
Charlie Brown
in Nederland
nu ook
in technicolor
'érmerk
JDSnopende &rok<
Onder de wot]
\Hr£n5 (oi teren.
radio
televisie
Carnegie Hall
Vijftiende Cabaret
der Onbekenden
MOUSETRAP-
RECORD
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
WOENSDAG 30 DECEMBER 1970
BROADWAY heeft afscheid geno
men van de musical „Hello Dolly"
die 2844 voorstellingen heeft ge
haald in bijna zeven jaar.
My Fair Lady haalde op Broadway
2716 voorstellingen. Fiddler on the
Roof (Anatevka) is momenteel aan
de 2610de voorstelling toe.
Twee toneelstukken hebben nog
langer gelopen op Broadway dan Hel
lo Dolly, Life With Father dat 3224
voorstellingen haalde en Tobacco
Road dat 3182 keer werd gebracht.
De laatste Dolly op Broadway was
Ethel Merman (zie foto). De af-
scheidsvoorstelling werd ook bijge
woond door de eerste, Carol Chan-
ning.
De hoofdrol in Hello Dolly is ver
der nog gespeeld door Ginger Ro
gers, Betty Grable, Phillis Diller,
Martha Raye en Pearl Bailey.
Rechts op de foto componist Stanley
Adams.
IN het programma „Vrij-Uit" dat
de NOS-televisie vanavond van
19.09 tot 19.30 uur via Nederland 1
in kleur zal uitzenden, wordt aan
dacht besteed aan de z..g. „Crazy
Race".
De allerbeste coureurs van Europa
bestrijden elkaar in deze race op
een circuit dat vele hindernissen
kent zoals bijvoorbeeld een spring-
schans. Het is ongetwijfeld het
grootste autospektakel dat ooit voor
publiek in Nederland is vertoond.
„1970 in de doofpot", een titel die
doet denken aan Max Tailleur en
dat komt goed uit, want hij schreef
de AVRO-show van vanavond,
waaraan zo'n honderd twintig men
sen meewerken.
U gaat naar het gebouw van de
Verenigde Naties. Daar mag u mee
maken dat een man het spreekge
stoelte beklimt om te verkondigen:
„Jullie hebben nu vijfentwintig jaar
geprobeerd om met geklets en con
ferenties de vrede te bereiken. Maar
er is een ander wapen: de lach. Als
DE NOS zendt vanavond The Benny Goodman Story uit.
We zien Benny, resp. op 10- en op 16-arige leef
tijd worstelen met zijn aanwezige, maar nog niet gerichte
muzikale neigingen en daarna opgenomen worden in het
bonte jazz-leven van de jaren dertig en veertig. Hij komt
achtereenvolgens in aanraking met muzikale tijdgenoten
als Ben Pollack, Teddy Wildon, Harry James en Gene
Krupa die allen in levenden lijve in de film optreden.
Zoals de meeste jazzmusici is
Benny Goodman begonnen met de
klassieke muziek. Men is vaak ge
neigd te veronderstellen, dat de jazz
een verwatering is van de muzikali
teit en dat de techniek niet zulke
grote eisen stelt aan de musici. Een
goed ritmegevoel, meent men ten
onrechte, is voldoende.
Op zijn tiende jaar debuteerde
Benny Goodman op een kindercon
cert met een Haydnselectie. Later,
toen hij successen had geboekt als
jazzmusicus, speelde hij nog met het
Budapester Strijkkwartet Mozarts
Quintet in A en in 1939 trad hij
samen met Bela Bartok en Joseph
Szigeti op met Bartok's Contrasten
voor Viool, Klarinet en Piano.
De kracht van Benny Goodman
als jazzmusicus ligt hierin, dat hij
zich in de tijd rondom 1935, toen de
werkelijke jazz door de commerciële
schlagershow werd verdrongen,
staande heeft weten te houden. Zijn
kamermuziek jazz is vol van impro-
visationistische klankfiguren, die
New Orleans omstreeks 1910 had
leren kennen en waardoor éen
nieuw tijdperk in de muziekgeschie
denis werd ingeluid. Met zijn fabu
leuze techniek doet Benny Goodman
meer dan het uitvoeren van louter
melodische acrobatiek. Zijn virtuosi
teit is niet bloedarm aan artisticiteit
en muzikaliteit.
Goodman had ook de primeur óm
negers en blanke musici te vereni
gen in één ensemble. Zijn trio (dus
zonder Lionel Hampton) is wellicht
even goed op elkaar afgestemd als
dat andere drietal Joe Smith (pis
ton), Buster Bailey (klarinet) en
Fletcher Henderson (piano) dat de
nog niet geëvenaarde blueszangeres
Bessie Smith heeft begeleid.
Omstreeks 1940 hebben verschil
lende jazzstijlen zich gedifferen
tieerd. De verflauwde sweet music
riep reacties op. Goodman bevond
zich toen op glad ijs. Hij is chrono
logisch gezien de trait d'union tus
sen de Chicago en Harlem jazzstijl.
Goodman is niet uitgegleden naar de
vlakke dansmuziekstijl, zoals een
Glen Miller. Hij bleef gefixeerd wel
iswaar in de Chicago stijl, maar
wist daarin een eigen toets aan te
brengen. Wat wij horen uit de opna
men van zijn Carnegie Hall Jazz
Concert bevestigt deze stelling. Ben
ny Goodman heeft zijn eigen plaats
nog steeds in de jazz behouden.
Het hoogtepunt van de swingperi
ode in de jazz, die omstreeks 1940
snel afliep, kwam in 1938. Op 16
januari van dat jaar vond in Ameri-
ka's beroemdste concertgebouw Car
negie Hall te New York het Benny
Goodman-jazzconcert plaats. Toen
Benny werd gevraagd hoe hij er
over dacht een jazzconcert te geven
in Carnegie Hall, was hij er direct
voor te vinden. Zijn enige doel was
het gebouw tot de laatste plaats
bezet te krijgen, ondanks de nor
maal gepeperde Carnegie Hall-en
treeprijzen, voor een uitstekend con
cert.
De samenstelling van het pro
gramma bracht veel inspanning met
zich mee, omdat Benny Goodman
perfect voor de dag wilde komen.
Daarbij was een jamsession een risi
co, aangezien improviseren zeer af
hankelijk is van de stemming van
het publiek, waarover men totaal
niets wist. Het kon zowel een da
verend succes als een enorme flop
worden. In het programma stond:
„The audience is asked to accept the
jamsession in a spirit of experimen
tation, with the hope that the proper
atmosphere will be established".
Het concert werd efen succes! De
recensenten van toonaangevende
bladen als Times en Herald-Tribune
waren enthousiast en toen dé orga
nisatoren met Benny Goodman de
volgende dag de kritieken doorna
men, werd opgemerkt, dat het ver
draaid jammer was, dat niemand de
hele zaak had opgenomen. Waarop
Goodman zei, dat „iemand" dat wel
had gedaan. Eén van de opnamen
verdween in de Library of Congress,
het historisch pakhuis van de V.S.,
waaruit b.v. Pete Seeger het materi
aal voor zijn folksongs haalde. Maar
wat het Carnegie Hall-concert be
treft bleef het daarbij, tot 12 jaar
later Goodmans dochter Rachel bij
toeval de andere opnamen in huis
ontdekte en het hele concert op de
plaat op de markt verscheen. In het
sfeervolle concert kan men naast
Benny Goodman op zijn klarinet
luisteren naar b.v. Harry James op
de trompet, Count Basie en Teddy
Wilson achter de piano, Gene Krupa
eens 's werelds grootste drummer en
Lionel Hampton, steunend en kreu
nend achter de vibrafoon in een
lange solo in „Avalon".
Na de Tweede Wereldoorlog werd
de film „The Benny Goodman Sto
ry" gemaakt, waarin Gene Krupa,
Lionel Hampton en Harry James
hun eigen rollen kregen te spelen en
voor „Sing-sing-sing" het langste
nummer uit het Carnegie Hall-con
cert een grote plaats werd inge
ruimd. Vanavond is dit swingdocu-
ment eindelijk op het Nederlandse
scherm te zien.
VOOR de vijftiende keer zal van 8
januari tot 26 maart de talentenjacht
„Het cabaret der onbekenden" in
het Eindhovense „Carlton" worden
gehouden. De data zijn 8, 15, 22 en
29 januari, 5, 12, 19 en 26 februari,
5, 12, 19 en 26 maart. De finale is
op 2 april. De avonden van 29 janu
ari en 26 februari krijgen de vorm
van halve finales.
De jury bestaat uit de heer Abel
Postema (talentscout en platenhan-
delaar), mevrouw Hanny Ritmees-
ter-Meyler (schrijfster), de heer J.
van Dalfsen (journalist) en een we
kelijks wisselende gast, die vooral
uit de wereld van het muziekonder
wijs gekozen zal worden.
AGATHA CHRISTIE'S detective-
toneelstuk „The Mousetrap" heeft
opnieuw een wereldrecord gebroken.
Het is nu het stuk dat het langst
doorlopend in een theater is opge
voerd, om precies te zijn 7511 keer.
Het record stond bij het stuk
„The Drunkard" door W.H. Smith
en „A Gentleman", dat in Los Ange
les 7510 keer is opgevoerd na de
première op 6 juli 193.
Het nieuwe record is in Londen in
het Ambassadors Theater niet ge
vierd.
Zoals gebruikelijk werd het pu
bliek na de voorstëling beleefd ver
zocht niet te verraden „wie de da
der was".
men lacht dan haat men niet, dan
vecht men niet, dan is men geluk
kig. Laat alle landen lachen: laat ze
allemaal afgaan".
Dit gebeurt dan onder leiding van
Max Tailleur, die heilig gelooft dat
als de lach er is, niemand meer
geeft om verschillen in ras, geloof of
kleur. In zijn show wordt hij hierbij
geassisteerd door de Modern Vocal
Group Zwolle, de zangeressen Wen
dy King en Henny May en de
Koninklijke Militaire Kapel.
(AVRO-Nederland 2 21.40 uur
kleur)
IN de geschiedenis van de teken
film is vaak moeilijk na te gaan,
wie er het eerst was: de filmheld of
de stripfiguur. Het is zoiets als met
de kip en het ei. Het succes van Pat
Sullivans Felix de Kat-films opende
perspectieven voor een stripverhaal,
terwijl de Popeye strip van Seegaar
Max Fleischer juist weer inspireer
de tot een serie Popeye-tekenfilms.
Walt Disney's Mickey Mouse-strip
genoot eerder bekendheid, dan de
films van deze begaafde muis, die
eigenlijk pas bij het grote publiek
gingen aanspreken nadat hij in
„Steamboat Willie" een stem gekre
gen had. Donald Duck werd pas
later als „bij-figuur" in een Mickey
Mouse-film ontdekt en werd al
spoedig zo populair, dat hij een
eigen serie stripverhalen kreeg.
In het geval van Charlie Brown
uit de „Peanuts"-serie is de chrono
logische volgorde duidelijker. Al
twintig jaar zet Charles M. Schulz
zijn jeugdherinneringen in penteke
ningen op papier. Charlie Brown en
zijn vriendjes gingen voor het eerst
bewegen in enkele televisie-afleve
ringen (kort geleden ook door de
VARA gekocht) en nu de gete
kende hoofdfilm er weer helemaal
in komt zijn belevenissen zijn nu
ook te zien op het bioscoopscherm
met „A Boy Called Charlie Brown".
Jarenlang scheen Walt Disney het
alleenrecht te hebben van de avond
vullende tekenfilm. Na „Sneeuwwit
je en de Zeven Dwergen" leverde
zijn studio er jaarlijks wel een of
•meer af. Max Fleischer probeerde
op dit succes in te haken met „Gul
livers Reizen" maar het bleef bij
deze ene poging.
In andere landen stortte men zich
ook vol enthousiasme in een groot
tekenfilm-avontuur, maar in de
meeste gevallen werd na één film
de handdoek in de ring gegooid.
De televisie zorgde voor een nieu
we bloeiperiode in dit genre. Het
succes van series als de Flintstones
en Yogi de Beer leverde naast vele
stripverhalen ook enkele getekende
hoofdfilms op, maar doorslaggevend
voor de populariteit, die deze films
weer gingen verwerven was wel het
werk van de Brusselse tekenfilm
fabriek Belvision, die bekende strip
verhalen als die van Kuifje en Aste-
rix tot leven brachten.
Terwijl de Disney-studio's door
een modernisering van hun teken
stijl duidelijk te bespeuren in
„Jungle Boek" en in de nog niet in
ons land vertoonde „The Aristocats"
een tweede jeugd beleefden, kre
gen zij in eigen land er een geduch
te concurrent bij in Bill Melendez
die Schulz Peanuts-strip naar het
grote bioscoopscherm transporteerde.
Met Kerstmis ging de film voor
Nederland te Amsterdam in premiè
re.
Twee jaar lang werkten 52 arties
ten aan de ruim 300.000 verschillen
de tekeningen, die er voor „A Boy
Named Charlie Brown" nodig wa
ren. Schulz zelf had de supervisie
en maakte alle sleutel-tekeningen.
Melendez regisseerde de getekende
figuurtjes in beeld en op de geluids
band. „Prettig werk dat regisseren
van een tekemfilm", zegt Bill Melen
dez er zelf van. „De acteurs sparte
len nooit tegen en doen precies wat
ik wil". Melendez zorgde ook voor
de „stem" van Snoopy de hond.
Het succes van zijn dagelijkse
strip, die nu al in meer dan duizend
Amerikaanse kranten en in vijftig
verschillende landen verschijnt, is
Charles M. Schulz niet naar het
hoofd gestegen. Schulz maakt nog
steeds alle tekeningen zelf. Niemand
mag hem daarbij helpen. „Het zou
hetzelfde zijn als wanneer ik ie
mand anders mijn golfbal zou laten
wegslaan", is zijn favoriete vergelij
king.
„Ideëen heb ik genoeg, Ik hoef
alleen maar terug te denken aan de
stommiteiten, die ik in mijn jeugd
uithaalde. Dat waren er vele. Ik
stond net als Charlie Brown bekend
als de jongen die de minste kans
van slagen in het leven had". Zijn
beste vrienden in het Californische
Sebastopol waar hij woont, zijn nog
steeds de plaatselijke veearts en de
stadsgrondwerker. Iedere zondag
staat hij nog voor de zondagschool
klas. „Mijn vijf kinderen heb ik
nooit kunnen vertellen wat zij
moesten doen. Zij hebben hun eigen
weg moeten vinden. Een van de
zwaarste lasten die ouders op hun
schouders kunnen nemen, is wel de
angst, dat alles wat zij zeggen en
doen wel eens verkeerd voor de
opvoeding van hun kinderen zou
kunnen zijn. Kinderen hebben een
aangeboren gave om de blunders
van hun ouders te overleven". Deze
uitspraak van Charles Schulz ver
volwassenen in zijn strips voorko-
klaart misschien waarom er nooit
men.
AVRO
15.00—17.30 (kleur) VAKANTIE- EN
KINDERPROGRAMMA
NOS
18.45 (kleur) DE WOEFS. EN DE
LAMAARS
18.55 (kleur) JOURNAAL
19.04 DEN I1AAG VANDAAG
19.09 VRIJ-UIT
Programma over het wol en
wee van de recreatie.
IKOR CVK/RKK
19.30 KENMERK
Wekelijkse informatierubriek
over kerk en samenleving.
NOS
20.00 (kleur) JOURNAAL
20.20 POLITIEKE PARTIJEN
Uitzending van de Politieke
Partij Radikalem.
20.30 (kleur) STICHTING SOCU-
TERA
20.35 THE BENNY GOODMAN
STORY
Speelfilm.
22.25 STUDIO SPORT
22.50 (kleur) EIGENTIJDS
Protest-rock-musical Stomp.
23.35—23.40 (kleur) JOURNAAL
NOS
18.45 (kleur) DE WOEFS EN DE
LAMAARS
18.55 (kleur) JOURNAAL
AVRO
19.04 (kleur) „6 m. 2N.A.P."
Een beat-explosie van Neder
landse topgroepen.
NOS
20.00 (kleur) JOURNAAL
AVRO
20.20 SPORTPANORAMA
De Sportman, Sportvrouw,
Sportploeg en Sportstad vam
21.40 (kleur) MAX TAILLEUR
STOPT 1970 IN DE DOOFPOT
NOS
22.40 (kleur) JOURNAAL
TELEAC
22.45—23.15 DAMMEN VOOR BE
GINNERS
(Les 15 herh.)
16.45 REINAERDE
17.30 VOOR DE KINDEREN
19.25 ZANDMANNETJE
19.30 CULTUREEL NIEUWS
19.35 POLITIEKE UITZENDING
19.50 TAALWENKEN
19.45 MEDEDELINGEN EN WEER
BERICHT
20.00 JOURNAAL
20.25 JAAROVERZICHT 1970
21.45 HERDENKINGSPROGRAM
MA JAN BOON
22.15 GASTPROGRAMMA
22.45 JOURNAAL
15 50 L'iLË AU TRéSOR
16.40 NIEUWS
16.45 GEVARIEERD JEUGDPRO
GRAMMA
18.20 AUTO- EN LUCHTVAART
KRONIEK
18.50 VOOR DE KLEUTERS
18.55 OMAR PACHA
19.25 TIPS VOOR WEGGE
BRUIKERS
19.30 JOURNAAL
20.00 AMUSEMENTSPROGRAMMA
21.15 ACTUALITEITEN VAN 1970
22.15 NIEUWE FILMS
23.00 BASKETBALREPORTAGE
23.35 JOURNAAL
20.00 (kleur) JOURNAAL EN
WEERBERICHT
20.15 (kleur) JAAROVERZICHT
21.30 (kleur) NIEUWE VERKEERS
REGELS
21.35 QUIZ
22.20 (kleur) THE NEWPORT ALL-
STARS
19.45 (kleur) NIEUWS, ACTUALI
TEITEN EN WEERBERICHT
20.175 (kleur) ACTUALITEITEN
21.00 (kleur) DER VERLIEBTE
TEUFEL,tv-speI.
22.45 (kleur) NIEUWS,
WEERBERICHT
23.00—23.30 TONEELSPEELSTER
KaTHE DORSCH
Woensdag 30 december
HILVERSUM I 402 m en FM
KRO: 12.00 (S) Van twaalf tot
twee: gev. progr. (12.22 Wij v.h.
land; 12.26 Meded. t.b.v. land- en
tuinbouw; 12.30 Nws. 12.41 Actua-
lit.; 13.00-13.05 Raden maar....).
14.00 Huisbezoek: pastoraal gesprek.
NCRV: 14.10 (S) Berlijns Filharmo
nisch Orkest: klass. muz. (gr.). 15.00
In 't zilver: progr. voor oudere luis
teraars. 16.00 Nws. 16.03 Voor de
kleuters. 16.15 Voor de jeugd. 16.30
Jeugdland: gev. jeugdprogr. 17.30
NCRV en Bloc: actueel progr. met
muzikale illustratie. O verh. voor
lichting: 17.50-18.00 Samenwerking
met ontwikkelingslanden; 18.30-
18.40 Nws.) NOS: 19.00 Openbaar
Kunstbezit. 19.10 Je leert er 'n beet
je mee te leven...(II): De Weduwen,
documentaire. 19.50 Progr. voor
blinden en slechtzienden. 20.00 (S)
L'Ormindo, opera van Cavalli, uit-
gev. d. Radio Kamerorkest en solis
ten. 22.30 Nws. 22.38 (S) Cosa No
stra - ook Uw zaak. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM H 298 m en FM
VARA: 12.00 (S) Licht strijkor
kest. 12.25 Goede wijn behoeft geen
kras: opnieuw uitgebrachte opn. van
jazz- en amus.muz. 13.00 Nws. 13.11
Actualit. 13.25 Speelruimte: gev.
progr. met om ca 13.45 Gesproken
portret; ca. 14.00 Operettewereld; ca
14.35 Kinderkoor; ca 14.50 Ben ik
de eerste mens? hoorspel; ca 15.40
Een grote naam van toen: profiel in
muz.; 16.00 Nws.; 16.03 In mijn tijd.'
gesprekken; ca 16.30 In de Toonzaal;
muz.progr. v.d. jeugd. 17.02 (S)
Feest in de Expohal te Hilversum:
Metropole-orkest en zamgsolisten
17.35 (S) Lichte grammof.muz. 17.55
Meded. 18.00 Nws. 18.11 Actualit.
18.20 Uitz. v.h. Gereformeerd Poli
tiek Verbond. 18.30 (S) Klink Klaar
zonder nonsens. 19.30 Nws. 19.35
Buitenl. weekoverz. 19.45 (S) VA-
RA-Dansorkest m. div. solisten.
20.10 (S) Promenade Orkest en zag-
soliste. 20.45 Confrontatie: diseussie-
progr. 21.15 Nou, en....: satirisch
progr. 21.40 (S) Stereo Pop. 22.30
Nws. 22.38 Meded. 22.43 Actualit.
22.55 Radio Jazz Magazine. 23.25
(S) Pianorectial: mod. en klass.
muz. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM H 240 m en FM
AVRO: 12.00 Nws. 12.03 Zet 'm
op: een volijk pl.progr. (13.00 Nws.)
(13.03-13.06 Radiojournaal). 14.00
Nws. 14.03 Gimmick: een duidelijk
herkenbaar pl.progr. 15.00 Nws. 15.03
Muz. Boetiek. 16.00 Nws. 16.03-18.00
Lichte pl. (17.00 Nws.; 17.02-17.05
Radiojournaal.)
BRUSSEL NEDERLANDS 324 m
12.00 Nws. 12.03 Muz.progr.
(12.40-12.48 Weerber., meded. en
SOS-ber. v.d. schippers) 12.55 Bui
tenl. persover. 13.00 Nws., weer
ber., meded. schouwburgprogr.'s en
SOS-ber. v.d. schippers. 13.20 Tafel-
muz. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio.
14.25 Muz. v. d. jeugd. 14.50 Koor
zang. 15.00 Nws. 15.03 Radioschool-
koor. 15.15 Voor de kinderen. 16.00
Nws. 16.03 Beursber. 16.09 Folklo
ristisch progr. 17.00 Nws., weerber.
en meded. 17.15. Jazz v.d. jeugd.
17.55 Weegschaal. 18.00 Nws. 18.03
Verz.pl. v. soldaten. 18.20 Lekenmo-
raal en -filosofie. 18.50 Sport. 18.55
Taalwenken. 19.00 Nws., weerber.
en actualit.19.40 Promenadeconcert.
20.00 Operettemuz. 22.00 Nws., ber.
en De Zeven Kunsten. 22.20 Lichte
muz. (23.00 Nws.) 23.40-23.45 Nws.
Donderdag 31 december
HILVERSUM I 402 m en FM
KRO: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord. 7.16 (S) Badinerie: klass. en
mod. muz. (gr). (7.30 Nws.; 7.23-
7.40 Actualit.; 8.00 - 8.10 Nws.). 8.25
Overweging. 8.30 Nws. 8.32 Voor de
huisvrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek
v.d. huisvrouw). NOS: 10.00 Wat
heeft dat kind?, pedagogische kro
niek. 10.20 (S) Muz. uit de Barok
(opn). KRO: 11.00 Nws. 11.03 Voor
de zieken. 11.55 Meded.
HILVERSUM H 298 m en FM
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend
gymnastiek. 7.20 (S) Dag met een
plaatje: lichte grammof.muz. 8.00
Nws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 (S)
Dag met een plaatje (verv.). (8.30-
8.33 De groenteman). 8.50 Morgen
wijding. 9.00 Ned. Kamerkoor met
orgelbegeleiding: klass. muz. 9.35
Waterstanden 9.40 (S) Kinderkoor
met pianobegeleiding. 10.00 Voor de
kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen:
pop. verz.pl.prog. (11.00 Nws.).
11.30 Rondom 12: progr. v.d. vrouw.
(11.55 Beursber.).
HILVERSUM III 240 m en FM
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Zing, zing,
zing!: lichte vocale muziekjes.
(10.00 Nws.) EO: 11.00 Nws. 1103
Gospelsound: muz.progr. speciaal
voor jonge mensen.
(ADVERTENTIE)
Verstandig om altijd Antigrippine in huis
te hebben. Kun je er meteen één innemen
bij de eerste tekenen van griep of
verkoudheid. Antigrippine bevat
koortswerende, pijnstillende en
opwekkende bestanddelen, 's Avonds nóg
een cachet Antigrippine en vroeg naar
bed. Antigrippine werkt.