Filmportret van de koning van de swing: Benny Goodman GOODBYE DOLLY Crazy Race in Yrij-Uit Max Tailleur-show Van stripfiguur tot filmheld Y/af qnqoTN Niksanei»! Kan ik me*hebto-eo. Zogauw ik Charlie Brown in Nederland nu ook in technicolor 'érmerk JDSnopende &rok< Onder de wot] \Hr£n5 (oi teren. radio televisie Carnegie Hall Vijftiende Cabaret der Onbekenden MOUSETRAP- RECORD NEDERLAND I: NEDERLAND II: BELGIë (Nederlands): BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND II: WOENSDAG 30 DECEMBER 1970 BROADWAY heeft afscheid geno men van de musical „Hello Dolly" die 2844 voorstellingen heeft ge haald in bijna zeven jaar. My Fair Lady haalde op Broadway 2716 voorstellingen. Fiddler on the Roof (Anatevka) is momenteel aan de 2610de voorstelling toe. Twee toneelstukken hebben nog langer gelopen op Broadway dan Hel lo Dolly, Life With Father dat 3224 voorstellingen haalde en Tobacco Road dat 3182 keer werd gebracht. De laatste Dolly op Broadway was Ethel Merman (zie foto). De af- scheidsvoorstelling werd ook bijge woond door de eerste, Carol Chan- ning. De hoofdrol in Hello Dolly is ver der nog gespeeld door Ginger Ro gers, Betty Grable, Phillis Diller, Martha Raye en Pearl Bailey. Rechts op de foto componist Stanley Adams. IN het programma „Vrij-Uit" dat de NOS-televisie vanavond van 19.09 tot 19.30 uur via Nederland 1 in kleur zal uitzenden, wordt aan dacht besteed aan de z..g. „Crazy Race". De allerbeste coureurs van Europa bestrijden elkaar in deze race op een circuit dat vele hindernissen kent zoals bijvoorbeeld een spring- schans. Het is ongetwijfeld het grootste autospektakel dat ooit voor publiek in Nederland is vertoond. „1970 in de doofpot", een titel die doet denken aan Max Tailleur en dat komt goed uit, want hij schreef de AVRO-show van vanavond, waaraan zo'n honderd twintig men sen meewerken. U gaat naar het gebouw van de Verenigde Naties. Daar mag u mee maken dat een man het spreekge stoelte beklimt om te verkondigen: „Jullie hebben nu vijfentwintig jaar geprobeerd om met geklets en con ferenties de vrede te bereiken. Maar er is een ander wapen: de lach. Als DE NOS zendt vanavond The Benny Goodman Story uit. We zien Benny, resp. op 10- en op 16-arige leef tijd worstelen met zijn aanwezige, maar nog niet gerichte muzikale neigingen en daarna opgenomen worden in het bonte jazz-leven van de jaren dertig en veertig. Hij komt achtereenvolgens in aanraking met muzikale tijdgenoten als Ben Pollack, Teddy Wildon, Harry James en Gene Krupa die allen in levenden lijve in de film optreden. Zoals de meeste jazzmusici is Benny Goodman begonnen met de klassieke muziek. Men is vaak ge neigd te veronderstellen, dat de jazz een verwatering is van de muzikali teit en dat de techniek niet zulke grote eisen stelt aan de musici. Een goed ritmegevoel, meent men ten onrechte, is voldoende. Op zijn tiende jaar debuteerde Benny Goodman op een kindercon cert met een Haydnselectie. Later, toen hij successen had geboekt als jazzmusicus, speelde hij nog met het Budapester Strijkkwartet Mozarts Quintet in A en in 1939 trad hij samen met Bela Bartok en Joseph Szigeti op met Bartok's Contrasten voor Viool, Klarinet en Piano. De kracht van Benny Goodman als jazzmusicus ligt hierin, dat hij zich in de tijd rondom 1935, toen de werkelijke jazz door de commerciële schlagershow werd verdrongen, staande heeft weten te houden. Zijn kamermuziek jazz is vol van impro- visationistische klankfiguren, die New Orleans omstreeks 1910 had leren kennen en waardoor éen nieuw tijdperk in de muziekgeschie denis werd ingeluid. Met zijn fabu leuze techniek doet Benny Goodman meer dan het uitvoeren van louter melodische acrobatiek. Zijn virtuosi teit is niet bloedarm aan artisticiteit en muzikaliteit. Goodman had ook de primeur óm negers en blanke musici te vereni gen in één ensemble. Zijn trio (dus zonder Lionel Hampton) is wellicht even goed op elkaar afgestemd als dat andere drietal Joe Smith (pis ton), Buster Bailey (klarinet) en Fletcher Henderson (piano) dat de nog niet geëvenaarde blueszangeres Bessie Smith heeft begeleid. Omstreeks 1940 hebben verschil lende jazzstijlen zich gedifferen tieerd. De verflauwde sweet music riep reacties op. Goodman bevond zich toen op glad ijs. Hij is chrono logisch gezien de trait d'union tus sen de Chicago en Harlem jazzstijl. Goodman is niet uitgegleden naar de vlakke dansmuziekstijl, zoals een Glen Miller. Hij bleef gefixeerd wel iswaar in de Chicago stijl, maar wist daarin een eigen toets aan te brengen. Wat wij horen uit de opna men van zijn Carnegie Hall Jazz Concert bevestigt deze stelling. Ben ny Goodman heeft zijn eigen plaats nog steeds in de jazz behouden. Het hoogtepunt van de swingperi ode in de jazz, die omstreeks 1940 snel afliep, kwam in 1938. Op 16 januari van dat jaar vond in Ameri- ka's beroemdste concertgebouw Car negie Hall te New York het Benny Goodman-jazzconcert plaats. Toen Benny werd gevraagd hoe hij er over dacht een jazzconcert te geven in Carnegie Hall, was hij er direct voor te vinden. Zijn enige doel was het gebouw tot de laatste plaats bezet te krijgen, ondanks de nor maal gepeperde Carnegie Hall-en treeprijzen, voor een uitstekend con cert. De samenstelling van het pro gramma bracht veel inspanning met zich mee, omdat Benny Goodman perfect voor de dag wilde komen. Daarbij was een jamsession een risi co, aangezien improviseren zeer af hankelijk is van de stemming van het publiek, waarover men totaal niets wist. Het kon zowel een da verend succes als een enorme flop worden. In het programma stond: „The audience is asked to accept the jamsession in a spirit of experimen tation, with the hope that the proper atmosphere will be established". Het concert werd efen succes! De recensenten van toonaangevende bladen als Times en Herald-Tribune waren enthousiast en toen dé orga nisatoren met Benny Goodman de volgende dag de kritieken doorna men, werd opgemerkt, dat het ver draaid jammer was, dat niemand de hele zaak had opgenomen. Waarop Goodman zei, dat „iemand" dat wel had gedaan. Eén van de opnamen verdween in de Library of Congress, het historisch pakhuis van de V.S., waaruit b.v. Pete Seeger het materi aal voor zijn folksongs haalde. Maar wat het Carnegie Hall-concert be treft bleef het daarbij, tot 12 jaar later Goodmans dochter Rachel bij toeval de andere opnamen in huis ontdekte en het hele concert op de plaat op de markt verscheen. In het sfeervolle concert kan men naast Benny Goodman op zijn klarinet luisteren naar b.v. Harry James op de trompet, Count Basie en Teddy Wilson achter de piano, Gene Krupa eens 's werelds grootste drummer en Lionel Hampton, steunend en kreu nend achter de vibrafoon in een lange solo in „Avalon". Na de Tweede Wereldoorlog werd de film „The Benny Goodman Sto ry" gemaakt, waarin Gene Krupa, Lionel Hampton en Harry James hun eigen rollen kregen te spelen en voor „Sing-sing-sing" het langste nummer uit het Carnegie Hall-con cert een grote plaats werd inge ruimd. Vanavond is dit swingdocu- ment eindelijk op het Nederlandse scherm te zien. VOOR de vijftiende keer zal van 8 januari tot 26 maart de talentenjacht „Het cabaret der onbekenden" in het Eindhovense „Carlton" worden gehouden. De data zijn 8, 15, 22 en 29 januari, 5, 12, 19 en 26 februari, 5, 12, 19 en 26 maart. De finale is op 2 april. De avonden van 29 janu ari en 26 februari krijgen de vorm van halve finales. De jury bestaat uit de heer Abel Postema (talentscout en platenhan- delaar), mevrouw Hanny Ritmees- ter-Meyler (schrijfster), de heer J. van Dalfsen (journalist) en een we kelijks wisselende gast, die vooral uit de wereld van het muziekonder wijs gekozen zal worden. AGATHA CHRISTIE'S detective- toneelstuk „The Mousetrap" heeft opnieuw een wereldrecord gebroken. Het is nu het stuk dat het langst doorlopend in een theater is opge voerd, om precies te zijn 7511 keer. Het record stond bij het stuk „The Drunkard" door W.H. Smith en „A Gentleman", dat in Los Ange les 7510 keer is opgevoerd na de première op 6 juli 193. Het nieuwe record is in Londen in het Ambassadors Theater niet ge vierd. Zoals gebruikelijk werd het pu bliek na de voorstëling beleefd ver zocht niet te verraden „wie de da der was". men lacht dan haat men niet, dan vecht men niet, dan is men geluk kig. Laat alle landen lachen: laat ze allemaal afgaan". Dit gebeurt dan onder leiding van Max Tailleur, die heilig gelooft dat als de lach er is, niemand meer geeft om verschillen in ras, geloof of kleur. In zijn show wordt hij hierbij geassisteerd door de Modern Vocal Group Zwolle, de zangeressen Wen dy King en Henny May en de Koninklijke Militaire Kapel. (AVRO-Nederland 2 21.40 uur kleur) IN de geschiedenis van de teken film is vaak moeilijk na te gaan, wie er het eerst was: de filmheld of de stripfiguur. Het is zoiets als met de kip en het ei. Het succes van Pat Sullivans Felix de Kat-films opende perspectieven voor een stripverhaal, terwijl de Popeye strip van Seegaar Max Fleischer juist weer inspireer de tot een serie Popeye-tekenfilms. Walt Disney's Mickey Mouse-strip genoot eerder bekendheid, dan de films van deze begaafde muis, die eigenlijk pas bij het grote publiek gingen aanspreken nadat hij in „Steamboat Willie" een stem gekre gen had. Donald Duck werd pas later als „bij-figuur" in een Mickey Mouse-film ontdekt en werd al spoedig zo populair, dat hij een eigen serie stripverhalen kreeg. In het geval van Charlie Brown uit de „Peanuts"-serie is de chrono logische volgorde duidelijker. Al twintig jaar zet Charles M. Schulz zijn jeugdherinneringen in penteke ningen op papier. Charlie Brown en zijn vriendjes gingen voor het eerst bewegen in enkele televisie-afleve ringen (kort geleden ook door de VARA gekocht) en nu de gete kende hoofdfilm er weer helemaal in komt zijn belevenissen zijn nu ook te zien op het bioscoopscherm met „A Boy Called Charlie Brown". Jarenlang scheen Walt Disney het alleenrecht te hebben van de avond vullende tekenfilm. Na „Sneeuwwit je en de Zeven Dwergen" leverde zijn studio er jaarlijks wel een of •meer af. Max Fleischer probeerde op dit succes in te haken met „Gul livers Reizen" maar het bleef bij deze ene poging. In andere landen stortte men zich ook vol enthousiasme in een groot tekenfilm-avontuur, maar in de meeste gevallen werd na één film de handdoek in de ring gegooid. De televisie zorgde voor een nieu we bloeiperiode in dit genre. Het succes van series als de Flintstones en Yogi de Beer leverde naast vele stripverhalen ook enkele getekende hoofdfilms op, maar doorslaggevend voor de populariteit, die deze films weer gingen verwerven was wel het werk van de Brusselse tekenfilm fabriek Belvision, die bekende strip verhalen als die van Kuifje en Aste- rix tot leven brachten. Terwijl de Disney-studio's door een modernisering van hun teken stijl duidelijk te bespeuren in „Jungle Boek" en in de nog niet in ons land vertoonde „The Aristocats" een tweede jeugd beleefden, kre gen zij in eigen land er een geduch te concurrent bij in Bill Melendez die Schulz Peanuts-strip naar het grote bioscoopscherm transporteerde. Met Kerstmis ging de film voor Nederland te Amsterdam in premiè re. Twee jaar lang werkten 52 arties ten aan de ruim 300.000 verschillen de tekeningen, die er voor „A Boy Named Charlie Brown" nodig wa ren. Schulz zelf had de supervisie en maakte alle sleutel-tekeningen. Melendez regisseerde de getekende figuurtjes in beeld en op de geluids band. „Prettig werk dat regisseren van een tekemfilm", zegt Bill Melen dez er zelf van. „De acteurs sparte len nooit tegen en doen precies wat ik wil". Melendez zorgde ook voor de „stem" van Snoopy de hond. Het succes van zijn dagelijkse strip, die nu al in meer dan duizend Amerikaanse kranten en in vijftig verschillende landen verschijnt, is Charles M. Schulz niet naar het hoofd gestegen. Schulz maakt nog steeds alle tekeningen zelf. Niemand mag hem daarbij helpen. „Het zou hetzelfde zijn als wanneer ik ie mand anders mijn golfbal zou laten wegslaan", is zijn favoriete vergelij king. „Ideëen heb ik genoeg, Ik hoef alleen maar terug te denken aan de stommiteiten, die ik in mijn jeugd uithaalde. Dat waren er vele. Ik stond net als Charlie Brown bekend als de jongen die de minste kans van slagen in het leven had". Zijn beste vrienden in het Californische Sebastopol waar hij woont, zijn nog steeds de plaatselijke veearts en de stadsgrondwerker. Iedere zondag staat hij nog voor de zondagschool klas. „Mijn vijf kinderen heb ik nooit kunnen vertellen wat zij moesten doen. Zij hebben hun eigen weg moeten vinden. Een van de zwaarste lasten die ouders op hun schouders kunnen nemen, is wel de angst, dat alles wat zij zeggen en doen wel eens verkeerd voor de opvoeding van hun kinderen zou kunnen zijn. Kinderen hebben een aangeboren gave om de blunders van hun ouders te overleven". Deze uitspraak van Charles Schulz ver volwassenen in zijn strips voorko- klaart misschien waarom er nooit men. AVRO 15.00—17.30 (kleur) VAKANTIE- EN KINDERPROGRAMMA NOS 18.45 (kleur) DE WOEFS. EN DE LAMAARS 18.55 (kleur) JOURNAAL 19.04 DEN I1AAG VANDAAG 19.09 VRIJ-UIT Programma over het wol en wee van de recreatie. IKOR CVK/RKK 19.30 KENMERK Wekelijkse informatierubriek over kerk en samenleving. NOS 20.00 (kleur) JOURNAAL 20.20 POLITIEKE PARTIJEN Uitzending van de Politieke Partij Radikalem. 20.30 (kleur) STICHTING SOCU- TERA 20.35 THE BENNY GOODMAN STORY Speelfilm. 22.25 STUDIO SPORT 22.50 (kleur) EIGENTIJDS Protest-rock-musical Stomp. 23.35—23.40 (kleur) JOURNAAL NOS 18.45 (kleur) DE WOEFS EN DE LAMAARS 18.55 (kleur) JOURNAAL AVRO 19.04 (kleur) „6 m. 2N.A.P." Een beat-explosie van Neder landse topgroepen. NOS 20.00 (kleur) JOURNAAL AVRO 20.20 SPORTPANORAMA De Sportman, Sportvrouw, Sportploeg en Sportstad vam 21.40 (kleur) MAX TAILLEUR STOPT 1970 IN DE DOOFPOT NOS 22.40 (kleur) JOURNAAL TELEAC 22.45—23.15 DAMMEN VOOR BE GINNERS (Les 15 herh.) 16.45 REINAERDE 17.30 VOOR DE KINDEREN 19.25 ZANDMANNETJE 19.30 CULTUREEL NIEUWS 19.35 POLITIEKE UITZENDING 19.50 TAALWENKEN 19.45 MEDEDELINGEN EN WEER BERICHT 20.00 JOURNAAL 20.25 JAAROVERZICHT 1970 21.45 HERDENKINGSPROGRAM MA JAN BOON 22.15 GASTPROGRAMMA 22.45 JOURNAAL 15 50 L'iLË AU TRéSOR 16.40 NIEUWS 16.45 GEVARIEERD JEUGDPRO GRAMMA 18.20 AUTO- EN LUCHTVAART KRONIEK 18.50 VOOR DE KLEUTERS 18.55 OMAR PACHA 19.25 TIPS VOOR WEGGE BRUIKERS 19.30 JOURNAAL 20.00 AMUSEMENTSPROGRAMMA 21.15 ACTUALITEITEN VAN 1970 22.15 NIEUWE FILMS 23.00 BASKETBALREPORTAGE 23.35 JOURNAAL 20.00 (kleur) JOURNAAL EN WEERBERICHT 20.15 (kleur) JAAROVERZICHT 21.30 (kleur) NIEUWE VERKEERS REGELS 21.35 QUIZ 22.20 (kleur) THE NEWPORT ALL- STARS 19.45 (kleur) NIEUWS, ACTUALI TEITEN EN WEERBERICHT 20.175 (kleur) ACTUALITEITEN 21.00 (kleur) DER VERLIEBTE TEUFEL,tv-speI. 22.45 (kleur) NIEUWS, WEERBERICHT 23.00—23.30 TONEELSPEELSTER KaTHE DORSCH Woensdag 30 december HILVERSUM I 402 m en FM KRO: 12.00 (S) Van twaalf tot twee: gev. progr. (12.22 Wij v.h. land; 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws. 12.41 Actua- lit.; 13.00-13.05 Raden maar....). 14.00 Huisbezoek: pastoraal gesprek. NCRV: 14.10 (S) Berlijns Filharmo nisch Orkest: klass. muz. (gr.). 15.00 In 't zilver: progr. voor oudere luis teraars. 16.00 Nws. 16.03 Voor de kleuters. 16.15 Voor de jeugd. 16.30 Jeugdland: gev. jeugdprogr. 17.30 NCRV en Bloc: actueel progr. met muzikale illustratie. O verh. voor lichting: 17.50-18.00 Samenwerking met ontwikkelingslanden; 18.30- 18.40 Nws.) NOS: 19.00 Openbaar Kunstbezit. 19.10 Je leert er 'n beet je mee te leven...(II): De Weduwen, documentaire. 19.50 Progr. voor blinden en slechtzienden. 20.00 (S) L'Ormindo, opera van Cavalli, uit- gev. d. Radio Kamerorkest en solis ten. 22.30 Nws. 22.38 (S) Cosa No stra - ook Uw zaak. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM H 298 m en FM VARA: 12.00 (S) Licht strijkor kest. 12.25 Goede wijn behoeft geen kras: opnieuw uitgebrachte opn. van jazz- en amus.muz. 13.00 Nws. 13.11 Actualit. 13.25 Speelruimte: gev. progr. met om ca 13.45 Gesproken portret; ca. 14.00 Operettewereld; ca 14.35 Kinderkoor; ca 14.50 Ben ik de eerste mens? hoorspel; ca 15.40 Een grote naam van toen: profiel in muz.; 16.00 Nws.; 16.03 In mijn tijd.' gesprekken; ca 16.30 In de Toonzaal; muz.progr. v.d. jeugd. 17.02 (S) Feest in de Expohal te Hilversum: Metropole-orkest en zamgsolisten 17.35 (S) Lichte grammof.muz. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Actualit. 18.20 Uitz. v.h. Gereformeerd Poli tiek Verbond. 18.30 (S) Klink Klaar zonder nonsens. 19.30 Nws. 19.35 Buitenl. weekoverz. 19.45 (S) VA- RA-Dansorkest m. div. solisten. 20.10 (S) Promenade Orkest en zag- soliste. 20.45 Confrontatie: diseussie- progr. 21.15 Nou, en....: satirisch progr. 21.40 (S) Stereo Pop. 22.30 Nws. 22.38 Meded. 22.43 Actualit. 22.55 Radio Jazz Magazine. 23.25 (S) Pianorectial: mod. en klass. muz. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM H 240 m en FM AVRO: 12.00 Nws. 12.03 Zet 'm op: een volijk pl.progr. (13.00 Nws.) (13.03-13.06 Radiojournaal). 14.00 Nws. 14.03 Gimmick: een duidelijk herkenbaar pl.progr. 15.00 Nws. 15.03 Muz. Boetiek. 16.00 Nws. 16.03-18.00 Lichte pl. (17.00 Nws.; 17.02-17.05 Radiojournaal.) BRUSSEL NEDERLANDS 324 m 12.00 Nws. 12.03 Muz.progr. (12.40-12.48 Weerber., meded. en SOS-ber. v.d. schippers) 12.55 Bui tenl. persover. 13.00 Nws., weer ber., meded. schouwburgprogr.'s en SOS-ber. v.d. schippers. 13.20 Tafel- muz. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio. 14.25 Muz. v. d. jeugd. 14.50 Koor zang. 15.00 Nws. 15.03 Radioschool- koor. 15.15 Voor de kinderen. 16.00 Nws. 16.03 Beursber. 16.09 Folklo ristisch progr. 17.00 Nws., weerber. en meded. 17.15. Jazz v.d. jeugd. 17.55 Weegschaal. 18.00 Nws. 18.03 Verz.pl. v. soldaten. 18.20 Lekenmo- raal en -filosofie. 18.50 Sport. 18.55 Taalwenken. 19.00 Nws., weerber. en actualit.19.40 Promenadeconcert. 20.00 Operettemuz. 22.00 Nws., ber. en De Zeven Kunsten. 22.20 Lichte muz. (23.00 Nws.) 23.40-23.45 Nws. Donderdag 31 december HILVERSUM I 402 m en FM KRO: 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 (S) Badinerie: klass. en mod. muz. (gr). (7.30 Nws.; 7.23- 7.40 Actualit.; 8.00 - 8.10 Nws.). 8.25 Overweging. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek v.d. huisvrouw). NOS: 10.00 Wat heeft dat kind?, pedagogische kro niek. 10.20 (S) Muz. uit de Barok (opn). KRO: 11.00 Nws. 11.03 Voor de zieken. 11.55 Meded. HILVERSUM H 298 m en FM AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 (S) Dag met een plaatje: lichte grammof.muz. 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 (S) Dag met een plaatje (verv.). (8.30- 8.33 De groenteman). 8.50 Morgen wijding. 9.00 Ned. Kamerkoor met orgelbegeleiding: klass. muz. 9.35 Waterstanden 9.40 (S) Kinderkoor met pianobegeleiding. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen: pop. verz.pl.prog. (11.00 Nws.). 11.30 Rondom 12: progr. v.d. vrouw. (11.55 Beursber.). HILVERSUM III 240 m en FM NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Zing, zing, zing!: lichte vocale muziekjes. (10.00 Nws.) EO: 11.00 Nws. 1103 Gospelsound: muz.progr. speciaal voor jonge mensen. (ADVERTENTIE) Verstandig om altijd Antigrippine in huis te hebben. Kun je er meteen één innemen bij de eerste tekenen van griep of verkoudheid. Antigrippine bevat koortswerende, pijnstillende en opwekkende bestanddelen, 's Avonds nóg een cachet Antigrippine en vroeg naar bed. Antigrippine werkt.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 7