SASKIA EN SERGE SUCCES DOOR GELUK EN KEIHARD WERKEN Frits Lambrechts"zoals hij is" Jaap v. d. Merwe: Bij Frits komt alles uit zijn binnenste binnen Zangeresje was eens vierde in regionale talentenjacht radio televisie 1 Schnabbels Karakteristiek Greta Garbo als Anna Karenina W Ditishetrecept: Kaasfondue van Nederlandsekaas. MAANDAG 28 DECEMBER 1970 ER is niets, uit de carrière van het zangduo Saskia en Serge te noemen, dat de moeite waard is voor het schrijvèn van een succes- story-om-de-vingers-bij-af-te-likken. Dus geen verhaal barstensvol kwijlende sensatie van achter de schermen van het artiest-zijn. Geen roddels en valse geruchten uit Het Wereldje. Geen laster- zwamsels, -wriemels en -frutselpraat Neen, niets van dit alles. Sas kia en Serge vormen een dóódsimpel stel, dat stomweg wat meer geluk heeft gehad dan een ander en daardoor opnieuw stomtoe- vallig is beland in de armen van de platenmagnaten. Deze mazzel en het eenvoudige feit, dat zij door keihard werken kwalitatief een grote hoogte hebben kunnen bereiken, hebben er toe geleid, dat Saskia en Serge uit Schagen zijn aangewezen als enige Nederlandse deelnemers voor het Eurovisie-songfestival. Het festival zal plaatshebben op drie april in Dublin. Voorafgaande aan dit galabanket van de platen- elite zal op 24 februari het nationale songfestival worden gehouden. Men heeft het reeds uitvoerig „in onze bladen" kunnen lezen. Saskia en Serge zingen op die vaderlandse lie deravond zes composities van nog onbekende Nederlanders. Het beeld- buisbezittend publiek zal door mid del van het zenden van een enkele briefkaart aan de NQS mogen bepa len, aan welk liedje riien de speciale voorkeur geeft. Volgens het sinds eeuwen bekende systeem van aftur- ven wordt het liedje aangewezen, waarmee Noordhollands glorie het in Ierland gaat opnemen tegen de andere deelnemende naties. „Wij zijn niet bang, dat ons een liedje wordt toegewezen, waarvan wij zeggen, dat we het niet zo bijzonder graag zingen", aldus Ser ge. „Het publiek weet nu, na „Het Spinnewiel", hoe de keuze van ons repertoire is. Uiteraard heb je het zelf niet in de hand, wat de t.v.- kijkers zullen kiezen. Maar we heb ben gelukkig al te maken met een voorselectie door een deskundige ju ry van platen- en muziekkenners". Het paar mikt trouwens alweer hoger. Het mikt internationaal. Sas kia en Serge hopen hun werkterrein zeer binnenkort uit te breiden tot streken, die verder van huis liggen dan Sas van Gent en Schin op Geul. „Als we namelijk doorgaan op de huidige manier van het hele land afreizen, zijn we zeker binnen drie jaar uit de roulatie. Dan heeft men ons overal zo'n beetje gezien en gehoord en wil het publiek wel weer eens iets anders". Er bestaan al plannen in een ver gevorderd stadium, om een interna tionale elpee uit te brengen, die voor het songfestival zijn weg moet vinden naar de grammofoonbezit- tende klasse. Vooral van een tournee door Duitsland hebben de beide jon ge artiesten een hoge verwachting. Uit doorgaans goed ingelichte bron nen hebben zij vernomen, dat bij de schlagersminnende oosterburen een goede markt bestaat voor duo's. „Maar ook in het buitenland moeten wij proberen een eigen stijl op te bouwen". En daar raken we de gevoelige snaar. Want hoe lief en ongecompli ceerd het totale repertoire ook mag klinken, de vergelijking met Esther en Abi Ofarim, Nina en Frederik, Ilan en Ilanit doet zich ongewild bij tijd en wijle voor. Serge over deze aantijging: „In onze eerste jaren le- ken we daar inderdaad min of meer op. Het is de gemakkelijkste weg, weet je wel". We weten het wel, ja. „Je wilt gaan zingen, zoekt een repertoire, dat je lekker ligt en volgt ongemerkt het pad van deze internationale duo's. Maar wil je vooral jezelf zijn, dan moet je je hiervan na verloop van tijd los kun nen maken. En ik geloof, dat we daarin vooral het laatste jaar, be hoorlijk geslaagd zijn. Je kunt onze songs geen luisterliedjes noemen. Zeg maar „sfeerliedjes". Dat is, ge loof ik, de beste benadering. In tekst en muziek leggen we een sfeer, die thuishoort bij dat bepaal de liedje. Zo is „Summertime" van Gershwin evenzeer een sfeersong als „Viva la Feria". Alleen de aanpak is verschillend. Inderdaad kan men op het huidige moment moeilijk meer van Saskia en Serge verwachten, dat zij de polonaise zullen inzetten met een potpourri van oergezellige carnava leske meehossers, hoewel deze tijd wel eens geweest is. Voor het duo is het daarentegen een vergeten tijd. „Toch hebben we uit die periode van rond 1964 ontzaglijk veel erva ring opgedaan, waarvan we ook nu nog profijt trekken", is Saskia's stellige overtuiging. „Ik heb bij de Schager amateur-toneelgroep „Onder ons" gespeeld. Ik heb balletlessen gevolgd en een blauwe maandag pi anoles gehad. Samen met Serge heb ik in de band „Les Lunettes" gezon gen. Dat met elkaar heeft op een goede manier bijgedragen tot m'n latere vorming". Het meisje, dat eens een vierde plaats behaalde in een talententest om het Noordhollands kampioen schap, staat nu voor de grote sprong naar internationale roem. De jonge man, die eens gitaarj engelend de boel vermaakte tijdens kermissen en boerenbruiloften, zal naast haar staan in een gezelschap, waartoe ook Katje Epstein en de Spaanse Dova, die de Knokke-show stal, behoren. Saskia en Serge sluiten aan in het rijtje van Lenny Kuhr, Thérèse Steinmetz en andere kleine klein kunstenaars, die groot zijn geworden dankzij de commerciële opzet van het festival. Het echtpaar heeft op vaardige wijze, gecoached door Benny Vree den („Barend Bluf", „Koekjes voor het eten schaadt de eetlust" en „Doe de dop op de tube tandpasta") de weg naar erkenning gevonden. Een dóódsimpel stel, dat stomweg meer geluk heeft gehad dan een ander. En als Dublin een afgang wordt? „Dan hebben we altijd nog de schnabbels, waardoor we iedere dag aan ons brood komen. We hebben in zeven maanden tijd tachtigduizend kilome ter afgelegd door het land. En wil len we dat volhouden, dan moeten we ons blijven aanpassen aan de zich wijzigende vraag. We zijn het voorlopig nog lang niet moe". Voor dat laatste draagt manager Benny Vreeden mede zorg. Hij gunt het paar de vrije dagen en regelt hun verplichte vakanties. Ondanks drie maal optreden per dag zal men niet overwerkt raken. Het bordje op het raam van het burgermanshuisje in Schagen deelt mee, dat er voor elf uur 's morgens niemand welkom is. ALS er één jong artiest is in Nederland die de laatste tijd in het middelpunt van de belangstelling heeft gestaan, dan is het Frits Lambrechts. Sinds het verschijnen van zijn langspeelplaat „Neem me zoals ik ben", begin september j.l., hebben radio en televisie hem niet meer met rust gelaten. Hij was de gast van Willem Duys, zowel in diens radio- als televisieprogramma, Hij was in KRO's „Muziek a go go", in AVRO's „Muziek is troef" en in het VAR A-programma over Louis Davids, om slechts enkele voorbeelden te geven. Frits Lambrechts komt niet uit het zuiden, zoals zijn naam sugge reert, maar is Amsterdammer. Hij werd op 24 maart 1937 als Frederi- cus Amos Lambrechts in de hoofd stad geboren. Hij leerde in de loop der jaren zeer vaardig piano spelen. Bovendien speelt hij accordeon en viool en zingt hij. De beide laatste kwaliteiten combineerde hij enkele jaren geleden bij zijn creatie „De straatviolist", waarmee hij als pla- tenster debuteerde. Daarna versche nen „De Jordaan", een ode aan Am sterdams meest bezongen buurt, en in het Engels „Let spend the sum mer in the city of Amsterdam". De lp is de eerste bekroning in deze tot nu toe succesvol verlopen carrière. De plaat bevestigt ook nog Lam brechts' talenten als componist en tekstschrijver. Daarmee begon hij in 1966, nadat hij vanaf 1964 Jaap van de Merwe begeleidde in verschillende pro gramma's. Met deze teksten kwam hij op een gegeven moment bij Henk Elsink terecht, die Frits met een engageerde om gedurende de drie zomermaanden dat hij met va kantie was, een half uur durend programma van eigen werk in De Koopermolen te brengen. Daarmee was de samenwerking niet afgelopen. Want samen met Ma ria Lindes mocht hij Henk Elsink helpen diens programma voor het seizoen 1967-'68 samen te stellen. Vanaf juli 1968 trad Frits op in het cabaret van Wim Kan en Corrie Vonk, terwijl hij eveneens in '68 alle muziek schreef voor het pro gramma „Feest" van Fiet en Frans Koster. Datzelfde deed hij voor het jubileumprogramma van Sieto en Marijke Hoving dat eind 1969 in première ging en voor het huidige Tingel Tangel-cabaret „Burgers op de bres", dat momenteel avond aan avond in Amsterdam is te zien. Frits is de komende maanden nog onder dak in dit programma dat na de hoofdstedelijke voorstellingen op toernee gaat door heel Nederland. De lp (Frits: „Het is een produkt van een paar jaar werk") is karak teristiek voor het werk van Frits Lambrechts. Uit de plaat blijkt niet alleen een grote veelzijdigheid, maar tevens een grote bezorgdheid voor de wereld van vandaag. Over de oprechtheid daarvan behoeft geen misverstand te bestaan. Jaap van de Merwe, die Frits heeft „ontdekt" en hem daarom als geen ander kent, zegt: „Als Frits in zijn liedjes ergens een druppel of een grote golf senti ment mengt, is 't niet een gok op uw valse ontroering, maar dan meent hij dat bloedig uit zijn bin nenste binnen. Hij kan kwaad wor den om sociaal onrecht of triest om persoonlijke ellende en daar belieft hij dan toevallig geen geheim van te maken. Hij gelooft in de goedheid van de mens en hij is bereid om voor het geluk van anderen en voor de rechtvaardigheid in de wereld te knokken met de middelen waarover hij beschikt. Zijn sterkste middel heet artistiek theater-talent." Daarmee is het artistieke succes van Frits' lp „Neem me zoals ik ben" afdoende verklaard. Het is nie mand moeilijk gevallen Frits Lam brechts te nemen zoals hij is. DE VARA brengt dit seizoen op vijf maandagavonden een Garbo-kwintet, deze avond te beginnen met „Anna Karenina" uit 1935, één van de meest verfilmde Tolstoi-romans. Bijna ten overvloede nog even in het kort de inhoud van de film, die gebaseerd is op het onsterfelijke meesterwerk van Leo Tolstoi. Anna Karenina is de vrouw van de welge stelde regeringsambtenaar Karenin. Zij hebben een zoontje, Sergej. Tij dens een bezoek aan haar broer Stiwa, wiens huwelijk ze wil red den, leert ze graaf Wronski kennen. De twee worden verliefd op elkaar. Eenmaal weer thuis blijft ze Wrons ki ontmoeten. Haar man weigert toe te stemmen in de scheiding waarom ze vraagt. Bovendien dreigt hij haar, dat ze alle rechten op haar zoontje zal verliezen, als zij Wronski's min nares wordt. Anna's liefde is echter sterker en zij gaat toch naar Wrons ki. Die verlaat het leger, om hele maal met haar samen te kunnen zijn. De idylle duurt echter niet lang, want het verlangen naar het militaire leven raakt Wronski niét kwijt. A eindredactie hans maas (ADVERTENTIE) Caquelon inwrijven met knoflook. Dan 4 dl halfdroge witte wijn in de pan verwarmen tot de wijn gaat bruisen. Vervolgens 500 gr fijngesneden jong belegen Goudse toevoegen, goed roeren en weer aan de kook brengen. Binden met maïzena, op smaak afmaken met zout, peper, nootmuskaat en wat kirsch. gen. Binden m< (VI MAANDAG 28 DECEMBER NEDERLAND I: NOS 14.30—16.30 (kleur) VAKANTIE- PROGRAMMA 18.45 (kleur) DE WOEFS EN DE LAMAARS 18.55 (kleur) JOURNAAL NCRV 19.04 (kleur) PLEASE SIR! 19.30 (kleur) ZO VADER, ZO ZOON NOS 20.00 (kleur) JOURNAAL NCRV 20.20 HIER EN NU 20.50 (kleur) DE KLEINE WAARHEID 21.45 ZEG HET NOU ZELF 22.35 AVONDSLUITING NOS 22.45—22.50 (kleur) JOURNAAL NEDERLAND II: NOS 18.45 (kleur) DE WOEFS EN DE LAMAARS NOS 18.55 (kleur) JOURNAAL NOS 19.04 KIJKEN NAAR KINDEREN Wetenschappelijke TV-serie. VARA 19.30 (kleur) CORONATION STREET NOS 20.00 (kleur) JOURNAAL VARA 20.20 (kleur) 'T OPROER KRAAIT Rebelse liederen uit allerlei landen. 20.50 ANNA KARENINA 22.20 1970. BETER ééN SPRUIT IN DE HAND, DAN DE LUCHT VAN TIEN NOS 23.00—23.05 (kleur) JOURNAAL BELGIë (Nederlands): 16.00 HET VLIEGEND OOG 16.50—17.20 TIENERKLANKEN 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 SPORT 19.20 RINALDO RINALDINI 19.45 TAALWENKEN 19.50 CULTUREEL NIEUWS 19.55 MEDEDELINGEN EN WEERBERICHT 20.00 JOURNAAL 20.25 PARIS BLUES 22.00 MUZIEK VAN MOZART 22.35 NIEUWS BELGIë (Frans): 17.10 I'iLE AU TRéSOR Film voor de jeugd. 18.00 NIEUWS 18.05 VOOR DE KLEUTERS 18.20 SPORT MAGAZINE 18.50 VOOR DE KLEUTERS 18.55 FILOSOFIE EN LEKENMORAAL 19.25 TENTOONSTELLINGS AGENDA 19.30 JOURNAAL 20.00 DéPARTMENT S 20.50 ACTUEEL DOCUMENTAIR PROGRAMMA 21.30 LE SILENCE EST D'OR 22.55 JOURNAAL DUITSLAND I: 19.25 kleur) DIE SELTSAMEN METHODEN DES FRANZ JOSEF WANNINGER 20.00 (kleur) JOURNAAL EN WEERBERICHT 20.15 (kleur) ACTUELE REPORTAGES 21.00 (kleur) AMUSEMENTS PROGRAMMA 21.45 (kleur) CULTUREEL MAGAZINE 22.30 (kleur) JOURNAAL, COM MENTAAR EN WEER BERICHT 22.50 FILMS VAN JONGE CINEASTEN 23.40 (kleur) JOURNAAL DUITSLAND II: 19.45 (kleur) NIEUWS, ACTUALI TEITEN EN WEERBERICHT 20.15 DOCUMENTAIRE OVER KINDERDORPEN Aansluitend: Nieuws. 21.00 (kleur) DER KORRIDOR Speelfilm. 22.35 (kleur) NIEUWS EN WEERBERICHT 22.45—23.45 FILMFORUM Maandag 28 december HILVERSUM I 402 m en FM NCRV: 12.00 Los-Vast: gev. progr. (12.21 Voor boer en tuinder; 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw; 12.30 Nws.; 12.41 Hier en Nu: Actualit. 12.58 Rebus). 14.05 (S) Lichte grammof.muz. 14.24 (S) Pia nokwartet: klass. muz. (opn.) 15.00 Hervormde middagdienst. NOS' 15.30 Zoeklicht op Ned.: Reportages en commentaren uit alle delen van hetland en veel muz. (16.00-16.02 Nws. Overh. voorlichting: 17.20 Suri name journaal. Spreker: Horry Kensmil. NCRV: 17.30 NCRV en Bloc: actueel progr. m. muzikale il lustratie. (18.19-18.29 Politieke Par tijen: uitz. van Binding Rechts; 18.30-18.40 Nws.) E.O.: 19.00 Wij hebben een woord voor de wereld: veelgevr. geestelijke muz. 19.25 Wij herkennen elkaar in hem, lezing. 19.35 Muz. intermezzo. 19.40 Gelo ven vandaag, lezing. NCRV: 20.00 Bij de tijd: actuele inform, over ontwikkelingen in de samenleving. 20.20 (S) Koor, Omroep-orkest, vo cale en instrumentale solisten: klass. gewijde muz. 21.20 (S) Lichte orkestmuz. (gr.). 21.40 De kerk van daag, klankbeeld. 22.00 (S) Koor zang (gr.) 22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.40 Literama, radiokro niek over boeken, schrijvers en to- AD VERTENTIE neel. 23.00 Muz. en dienst: inform, over kerklied en kerkmuz. in klank en geschrift. 23.30 (S) Deze tijd, deze muz.: Mezzo-sopraan en piano: moderne liederen (opn). 23.55— 24.00 Nws. .HILVERSUM H 298 m en FM VPRO: 12.00 VPRO - Maandag: klass. muz. m. tussen 12.00 en 14.00 nws en inform, over muz. NOS 14.50 Een engelse kijk op Ned., toespraak. 15.20 (S) Eurolicht: lichte orkestmuz. 16.00 Nws. AVRO: 16.30 Canta America: lichte muz. uit La tijns Amerika. 16.30 Mikadoo: jeugdprogr. 17.30 Licht orgelspel, 17.40 Overh.voorlichting: De politie nu. 17.55 Mededlingen. 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. 18.25 Midden stand. 18.30 (S) Schatten der toon kunst. 19.15 (S) Lichte muz. 19.30 Nws. 19.35 R.V.U.: Technische ver worvenheden. Spreker:: Ing. A. Blomsma. NOS: 20.05 Komt u maar....: actueel progr. met muz. en telef. reacties. 22.20 Het is nooit te laat om te (ver)geven!, progr. van de Bond Zonder Naam. 22.30 Nws. 22.40 Meded. AVRO: 22.45 Radio journaal. NOS: 22.55 (S) Jazz in actie. 23.5524.00 Nws. HILVERSUM IH 240 m en FM TROS: 12.00 Nws. 12.03 Jam-on- Radio: pop-toppers. KRO: 13.00 Nws. 13.03-18.00 KRO-op-Drie: pop mixture. (14.00, 15.00, 16.00 en 17.00 Nws.). BRUSSEL NEDERLAND 324 m 12.00 Nws. 12.03 Muz.progr. (12.08-12.15 Landbouwkroniek. 12.40-12.48 Weeerbericht en SOS- ber. v. schippers) 12.55 Buitenl. per- overz. 13.00 Nws, weerbericht schouwburgprogr. mededelingen en SOS-ber. v.d. schippers. 13.20 Tafel- muz. 14.00 Nws. 14.03 Symfonische muz. (15.00 Nws.). 16.00 Nws. 16.03 Beursber 16.09 Voor de zieken. 17.00 Nws., weerber. en meded. 17.15 Blues, Negro-spirituals en Gospelsongs. 17.55 Weegschaal. 18.00 Nws. 18.03 Verz.pl. v. soldaten. 18.28 Paardesportber. 18.30 (S) Muz. in termezzo 18.45 Sport. 18.52 Taalwen- ken. 18.55 Lichte muz. 19.00 Nws., weerber, en actualit. 19.40 Lichte muz. 19.45 Klankbeeld. 20.00 Opera- kroniek. 22.00 Nws., ber. en De Zeven Kunsten. 22.20 Lichte muz. 23.00 Nws. 23.15 Vocale muz. 23.40 Nws. 23.45-00.15 Voor de zeelieden. Dinsdag 29 december HILVERSUM I 402 m en FM NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 (S) Op het eerste ge hoor: Klass. muz (gr). (7.25 Horen en zien; 7.30 Nws. 7.32-7.50 Hier en Nu: actualit.) 8.00 Nws. 8.11 Te Deum Laudamus: gew. muz. (gr.). 8.30 Nws. 8.32 (S) Voor de huis vrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek v.d. huisvrouw). 9.40 Schoolradio. 10.00 Bijbelse verkenningen. 10.15 (S) Opera-fragmenten (gr.) 11.00 Nws. 11.03 Het wassende water, vervolg- hoorspel. (12). 11.35 Voor de zieken. 11.55 Meded. HILVERSUM II 298 m en FM AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 (S) Dag met een plaatje: lichte grammof.muz. 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 (S) Dag met een plaatje (verv.). (8.30 - 8.33 De groenteman.) 8.50 Morgen wijding. NOS: 9.00 Uitgebreide re portage of herh. NOS-progr. 9.35 Waterstanden. 9.40 Muz. uit de Mid deleeuwen en Renaissance (opn.). AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen: populair verz.pl.- progr. (11.00 Nws.) 11.30 Rondom 12: progr. v.d. vrouw. (Om 11.55 Beursber.). HILVERSUM UI 240 m en FM VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatje voor de pep. 10.00 Nws. 10.03 Eks- pres licht pl.progr. 11.00 Nws. 11.03 Een opvallend vrolijke geva rieerde visite: lichte platen (12.00 Nws.)

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 9