SASKIA EN SERGE
SUCCES DOOR
GELUK EN
KEIHARD WERKEN
Frits Lambrechts"zoals hij is"
Jaap v. d. Merwe:
Bij Frits komt
alles uit zijn
binnenste binnen
Zangeresje
was eens
vierde in
regionale
talentenjacht
radio
televisie
1
Schnabbels
Karakteristiek
Greta Garbo als
Anna Karenina
W
Ditishetrecept:
Kaasfondue van
Nederlandsekaas.
MAANDAG 28 DECEMBER 1970
ER is niets, uit de carrière van het zangduo Saskia en Serge te
noemen, dat de moeite waard is voor het schrijvèn van een succes-
story-om-de-vingers-bij-af-te-likken. Dus geen verhaal barstensvol
kwijlende sensatie van achter de schermen van het artiest-zijn.
Geen roddels en valse geruchten uit Het Wereldje. Geen laster-
zwamsels, -wriemels en -frutselpraat Neen, niets van dit alles. Sas
kia en Serge vormen een dóódsimpel stel, dat stomweg wat meer
geluk heeft gehad dan een ander en daardoor opnieuw stomtoe-
vallig is beland in de armen van de platenmagnaten.
Deze mazzel en het eenvoudige feit, dat zij door keihard werken kwalitatief
een grote hoogte hebben kunnen bereiken, hebben er toe geleid, dat Saskia
en Serge uit Schagen zijn aangewezen als enige Nederlandse deelnemers
voor het Eurovisie-songfestival.
Het festival zal plaatshebben op
drie april in Dublin. Voorafgaande
aan dit galabanket van de platen-
elite zal op 24 februari het nationale
songfestival worden gehouden. Men
heeft het reeds uitvoerig „in onze
bladen" kunnen lezen. Saskia en
Serge zingen op die vaderlandse lie
deravond zes composities van nog
onbekende Nederlanders. Het beeld-
buisbezittend publiek zal door mid
del van het zenden van een enkele
briefkaart aan de NQS mogen bepa
len, aan welk liedje riien de speciale
voorkeur geeft. Volgens het sinds
eeuwen bekende systeem van aftur-
ven wordt het liedje aangewezen,
waarmee Noordhollands glorie het
in Ierland gaat opnemen tegen de
andere deelnemende naties.
„Wij zijn niet bang, dat ons een
liedje wordt toegewezen, waarvan
wij zeggen, dat we het niet zo
bijzonder graag zingen", aldus Ser
ge. „Het publiek weet nu, na „Het
Spinnewiel", hoe de keuze van ons
repertoire is. Uiteraard heb je het
zelf niet in de hand, wat de t.v.-
kijkers zullen kiezen. Maar we heb
ben gelukkig al te maken met een
voorselectie door een deskundige ju
ry van platen- en muziekkenners".
Het paar mikt trouwens alweer
hoger. Het mikt internationaal. Sas
kia en Serge hopen hun werkterrein
zeer binnenkort uit te breiden tot
streken, die verder van huis liggen
dan Sas van Gent en Schin op Geul.
„Als we namelijk doorgaan op de
huidige manier van het hele land
afreizen, zijn we zeker binnen drie
jaar uit de roulatie.
Dan heeft men ons overal zo'n
beetje gezien en gehoord en wil het
publiek wel weer eens iets anders".
Er bestaan al plannen in een ver
gevorderd stadium, om een interna
tionale elpee uit te brengen, die
voor het songfestival zijn weg moet
vinden naar de grammofoonbezit-
tende klasse. Vooral van een tournee
door Duitsland hebben de beide jon
ge artiesten een hoge verwachting.
Uit doorgaans goed ingelichte bron
nen hebben zij vernomen, dat bij de
schlagersminnende oosterburen een
goede markt bestaat voor duo's.
„Maar ook in het buitenland moeten
wij proberen een eigen stijl op te
bouwen".
En daar raken we de gevoelige
snaar. Want hoe lief en ongecompli
ceerd het totale repertoire ook mag
klinken, de vergelijking met Esther
en Abi Ofarim, Nina en Frederik,
Ilan en Ilanit doet zich ongewild bij
tijd en wijle voor. Serge over deze
aantijging: „In onze eerste jaren le-
ken we daar inderdaad min of meer
op. Het is de gemakkelijkste weg,
weet je wel". We weten het wel, ja.
„Je wilt gaan zingen, zoekt een
repertoire, dat je lekker ligt en
volgt ongemerkt het pad van deze
internationale duo's. Maar wil je
vooral jezelf zijn, dan moet je je
hiervan na verloop van tijd los kun
nen maken. En ik geloof, dat we
daarin vooral het laatste jaar, be
hoorlijk geslaagd zijn. Je kunt onze
songs geen luisterliedjes noemen.
Zeg maar „sfeerliedjes". Dat is, ge
loof ik, de beste benadering. In
tekst en muziek leggen we een
sfeer, die thuishoort bij dat bepaal
de liedje. Zo is „Summertime" van
Gershwin evenzeer een sfeersong als
„Viva la Feria". Alleen de aanpak is
verschillend.
Inderdaad kan men op het huidige
moment moeilijk meer van Saskia
en Serge verwachten, dat zij de
polonaise zullen inzetten met een
potpourri van oergezellige carnava
leske meehossers, hoewel deze tijd
wel eens geweest is. Voor het duo is
het daarentegen een vergeten tijd.
„Toch hebben we uit die periode
van rond 1964 ontzaglijk veel erva
ring opgedaan, waarvan we ook nu
nog profijt trekken", is Saskia's
stellige overtuiging. „Ik heb bij de
Schager amateur-toneelgroep „Onder
ons" gespeeld. Ik heb balletlessen
gevolgd en een blauwe maandag pi
anoles gehad. Samen met Serge heb
ik in de band „Les Lunettes" gezon
gen. Dat met elkaar heeft op een
goede manier bijgedragen tot m'n
latere vorming".
Het meisje, dat eens een vierde
plaats behaalde in een talententest
om het Noordhollands kampioen
schap, staat nu voor de grote sprong
naar internationale roem. De jonge
man, die eens gitaarj engelend de
boel vermaakte tijdens kermissen en
boerenbruiloften, zal naast haar
staan in een gezelschap, waartoe ook
Katje Epstein en de Spaanse Dova,
die de Knokke-show stal, behoren.
Saskia en Serge sluiten aan in het
rijtje van Lenny Kuhr, Thérèse
Steinmetz en andere kleine klein
kunstenaars, die groot zijn geworden
dankzij de commerciële opzet van
het festival.
Het echtpaar heeft op vaardige
wijze, gecoached door Benny Vree
den („Barend Bluf", „Koekjes voor
het eten schaadt de eetlust" en „Doe
de dop op de tube tandpasta") de
weg naar erkenning gevonden. Een
dóódsimpel stel, dat stomweg meer
geluk heeft gehad dan een ander. En
als Dublin een afgang wordt? „Dan
hebben we altijd nog de schnabbels,
waardoor we iedere dag aan ons
brood komen. We hebben in zeven
maanden tijd tachtigduizend kilome
ter afgelegd door het land. En wil
len we dat volhouden, dan moeten
we ons blijven aanpassen aan de
zich wijzigende vraag. We zijn het
voorlopig nog lang niet moe". Voor
dat laatste draagt manager Benny
Vreeden mede zorg. Hij gunt het
paar de vrije dagen en regelt hun
verplichte vakanties. Ondanks drie
maal optreden per dag zal men niet
overwerkt raken. Het bordje op het
raam van het burgermanshuisje in
Schagen deelt mee, dat er voor elf
uur 's morgens niemand welkom is.
ALS er één jong artiest is in Nederland die de laatste tijd
in het middelpunt van de belangstelling heeft gestaan,
dan is het Frits Lambrechts.
Sinds het verschijnen van zijn langspeelplaat „Neem me zoals ik
ben", begin september j.l., hebben radio en televisie hem niet meer
met rust gelaten. Hij was de gast van Willem Duys, zowel in diens
radio- als televisieprogramma, Hij was in KRO's „Muziek a go go",
in AVRO's „Muziek is troef" en in het VAR A-programma over
Louis Davids, om slechts enkele voorbeelden te geven.
Frits Lambrechts komt niet uit
het zuiden, zoals zijn naam sugge
reert, maar is Amsterdammer. Hij
werd op 24 maart 1937 als Frederi-
cus Amos Lambrechts in de hoofd
stad geboren. Hij leerde in de loop
der jaren zeer vaardig piano spelen.
Bovendien speelt hij accordeon en
viool en zingt hij. De beide laatste
kwaliteiten combineerde hij enkele
jaren geleden bij zijn creatie „De
straatviolist", waarmee hij als pla-
tenster debuteerde. Daarna versche
nen „De Jordaan", een ode aan Am
sterdams meest bezongen buurt, en
in het Engels „Let spend the sum
mer in the city of Amsterdam". De
lp is de eerste bekroning in deze tot
nu toe succesvol verlopen carrière.
De plaat bevestigt ook nog Lam
brechts' talenten als componist en
tekstschrijver.
Daarmee begon hij in 1966, nadat
hij vanaf 1964 Jaap van de Merwe
begeleidde in verschillende pro
gramma's. Met deze teksten kwam
hij op een gegeven moment bij
Henk Elsink terecht, die Frits met
een engageerde om gedurende de
drie zomermaanden dat hij met va
kantie was, een half uur durend
programma van eigen werk in De
Koopermolen te brengen.
Daarmee was de samenwerking
niet afgelopen. Want samen met Ma
ria Lindes mocht hij Henk Elsink
helpen diens programma voor het
seizoen 1967-'68 samen te stellen.
Vanaf juli 1968 trad Frits op in het
cabaret van Wim Kan en Corrie
Vonk, terwijl hij eveneens in '68
alle muziek schreef voor het pro
gramma „Feest" van Fiet en Frans
Koster. Datzelfde deed hij voor het
jubileumprogramma van Sieto en
Marijke Hoving dat eind 1969 in
première ging en voor het huidige
Tingel Tangel-cabaret „Burgers op
de bres", dat momenteel avond aan
avond in Amsterdam is te zien. Frits
is de komende maanden nog onder
dak in dit programma dat na de
hoofdstedelijke voorstellingen op
toernee gaat door heel Nederland.
De lp (Frits: „Het is een produkt
van een paar jaar werk") is karak
teristiek voor het werk van Frits
Lambrechts. Uit de plaat blijkt niet
alleen een grote veelzijdigheid, maar
tevens een grote bezorgdheid voor
de wereld van vandaag. Over de
oprechtheid daarvan behoeft geen
misverstand te bestaan. Jaap van de
Merwe, die Frits heeft „ontdekt" en
hem daarom als geen ander kent,
zegt:
„Als Frits in zijn liedjes ergens
een druppel of een grote golf senti
ment mengt, is 't niet een gok op
uw valse ontroering, maar dan
meent hij dat bloedig uit zijn bin
nenste binnen. Hij kan kwaad wor
den om sociaal onrecht of triest om
persoonlijke ellende en daar belieft
hij dan toevallig geen geheim van te
maken. Hij gelooft in de goedheid
van de mens en hij is bereid om
voor het geluk van anderen en voor
de rechtvaardigheid in de wereld te
knokken met de middelen waarover
hij beschikt. Zijn sterkste middel
heet artistiek theater-talent."
Daarmee is het artistieke succes
van Frits' lp „Neem me zoals ik
ben" afdoende verklaard. Het is nie
mand moeilijk gevallen Frits Lam
brechts te nemen zoals hij is.
DE VARA brengt dit seizoen op vijf
maandagavonden een Garbo-kwintet,
deze avond te beginnen met „Anna
Karenina" uit 1935, één van de
meest verfilmde Tolstoi-romans.
Bijna ten overvloede nog even in
het kort de inhoud van de film, die
gebaseerd is op het onsterfelijke
meesterwerk van Leo Tolstoi. Anna
Karenina is de vrouw van de welge
stelde regeringsambtenaar Karenin.
Zij hebben een zoontje, Sergej. Tij
dens een bezoek aan haar broer
Stiwa, wiens huwelijk ze wil red
den, leert ze graaf Wronski kennen.
De twee worden verliefd op elkaar.
Eenmaal weer thuis blijft ze Wrons
ki ontmoeten. Haar man weigert toe
te stemmen in de scheiding waarom
ze vraagt. Bovendien dreigt hij haar,
dat ze alle rechten op haar zoontje
zal verliezen, als zij Wronski's min
nares wordt. Anna's liefde is echter
sterker en zij gaat toch naar Wrons
ki. Die verlaat het leger, om hele
maal met haar samen te kunnen
zijn. De idylle duurt echter niet
lang, want het verlangen naar het
militaire leven raakt Wronski niét
kwijt.
A
eindredactie
hans maas
(ADVERTENTIE)
Caquelon inwrijven met knoflook.
Dan 4 dl halfdroge witte wijn in
de pan verwarmen tot de wijn
gaat bruisen. Vervolgens 500 gr
fijngesneden jong belegen Goudse
toevoegen, goed roeren en weer
aan de kook brengen. Binden met
maïzena, op smaak
afmaken met
zout, peper,
nootmuskaat
en wat kirsch.
gen. Binden m<
(VI
MAANDAG 28 DECEMBER
NEDERLAND I:
NOS
14.30—16.30 (kleur) VAKANTIE-
PROGRAMMA
18.45 (kleur) DE WOEFS EN
DE LAMAARS
18.55 (kleur) JOURNAAL
NCRV
19.04 (kleur) PLEASE SIR!
19.30 (kleur) ZO VADER, ZO ZOON
NOS
20.00 (kleur) JOURNAAL
NCRV
20.20 HIER EN NU
20.50 (kleur) DE KLEINE
WAARHEID
21.45 ZEG HET NOU ZELF
22.35 AVONDSLUITING
NOS
22.45—22.50 (kleur) JOURNAAL
NEDERLAND II:
NOS
18.45 (kleur) DE WOEFS EN
DE LAMAARS
NOS
18.55 (kleur) JOURNAAL
NOS
19.04 KIJKEN NAAR KINDEREN
Wetenschappelijke TV-serie.
VARA
19.30 (kleur) CORONATION
STREET
NOS
20.00 (kleur) JOURNAAL
VARA
20.20 (kleur) 'T OPROER KRAAIT
Rebelse liederen uit allerlei
landen.
20.50 ANNA KARENINA
22.20 1970. BETER ééN SPRUIT IN
DE HAND, DAN DE LUCHT
VAN TIEN
NOS
23.00—23.05 (kleur) JOURNAAL
BELGIë (Nederlands):
16.00 HET VLIEGEND OOG
16.50—17.20 TIENERKLANKEN
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 SPORT
19.20 RINALDO RINALDINI
19.45 TAALWENKEN
19.50 CULTUREEL NIEUWS
19.55 MEDEDELINGEN EN
WEERBERICHT
20.00 JOURNAAL
20.25 PARIS BLUES
22.00 MUZIEK VAN MOZART
22.35 NIEUWS
BELGIë (Frans):
17.10 I'iLE AU TRéSOR
Film voor de jeugd.
18.00 NIEUWS
18.05 VOOR DE KLEUTERS
18.20 SPORT MAGAZINE
18.50 VOOR DE KLEUTERS
18.55 FILOSOFIE EN
LEKENMORAAL
19.25 TENTOONSTELLINGS
AGENDA
19.30 JOURNAAL
20.00 DéPARTMENT S
20.50 ACTUEEL DOCUMENTAIR
PROGRAMMA
21.30 LE SILENCE EST D'OR
22.55 JOURNAAL
DUITSLAND I:
19.25 kleur) DIE SELTSAMEN
METHODEN DES FRANZ
JOSEF WANNINGER
20.00 (kleur) JOURNAAL EN
WEERBERICHT
20.15 (kleur) ACTUELE
REPORTAGES
21.00 (kleur) AMUSEMENTS
PROGRAMMA
21.45 (kleur) CULTUREEL
MAGAZINE
22.30 (kleur) JOURNAAL, COM
MENTAAR EN WEER
BERICHT
22.50 FILMS VAN JONGE
CINEASTEN
23.40 (kleur) JOURNAAL
DUITSLAND II:
19.45 (kleur) NIEUWS, ACTUALI
TEITEN EN WEERBERICHT
20.15 DOCUMENTAIRE OVER
KINDERDORPEN
Aansluitend: Nieuws.
21.00 (kleur) DER KORRIDOR
Speelfilm.
22.35 (kleur) NIEUWS EN
WEERBERICHT
22.45—23.45 FILMFORUM
Maandag 28 december
HILVERSUM I 402 m en FM
NCRV: 12.00 Los-Vast: gev. progr.
(12.21 Voor boer en tuinder; 12.26
Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw; 12.30 Nws.; 12.41 Hier en Nu:
Actualit. 12.58 Rebus). 14.05 (S)
Lichte grammof.muz. 14.24 (S) Pia
nokwartet: klass. muz. (opn.) 15.00
Hervormde middagdienst. NOS'
15.30 Zoeklicht op Ned.: Reportages
en commentaren uit alle delen van
hetland en veel muz. (16.00-16.02
Nws. Overh. voorlichting: 17.20 Suri
name journaal. Spreker: Horry
Kensmil. NCRV: 17.30 NCRV en
Bloc: actueel progr. m. muzikale il
lustratie. (18.19-18.29 Politieke Par
tijen: uitz. van Binding Rechts;
18.30-18.40 Nws.) E.O.: 19.00 Wij
hebben een woord voor de wereld:
veelgevr. geestelijke muz. 19.25 Wij
herkennen elkaar in hem, lezing.
19.35 Muz. intermezzo. 19.40 Gelo
ven vandaag, lezing. NCRV: 20.00
Bij de tijd: actuele inform, over
ontwikkelingen in de samenleving.
20.20 (S) Koor, Omroep-orkest, vo
cale en instrumentale solisten:
klass. gewijde muz. 21.20 (S) Lichte
orkestmuz. (gr.). 21.40 De kerk van
daag, klankbeeld. 22.00 (S) Koor
zang (gr.) 22.20 Avondoverdenking.
22.30 Nws. 22.40 Literama, radiokro
niek over boeken, schrijvers en to-
AD VERTENTIE
neel. 23.00 Muz. en dienst: inform,
over kerklied en kerkmuz. in klank
en geschrift. 23.30 (S) Deze tijd,
deze muz.: Mezzo-sopraan en piano:
moderne liederen (opn). 23.55—
24.00 Nws.
.HILVERSUM H 298 m en FM
VPRO: 12.00 VPRO - Maandag:
klass. muz. m. tussen 12.00 en 14.00
nws en inform, over muz. NOS
14.50 Een engelse kijk op Ned.,
toespraak. 15.20 (S) Eurolicht: lichte
orkestmuz. 16.00 Nws. AVRO: 16.30
Canta America: lichte muz. uit La
tijns Amerika. 16.30 Mikadoo:
jeugdprogr. 17.30 Licht orgelspel,
17.40 Overh.voorlichting: De politie
nu. 17.55 Mededlingen. 18.00 Nws.
18.11 Radiojournaal. 18.25 Midden
stand. 18.30 (S) Schatten der toon
kunst. 19.15 (S) Lichte muz. 19.30
Nws. 19.35 R.V.U.: Technische ver
worvenheden. Spreker:: Ing. A.
Blomsma. NOS: 20.05 Komt u
maar....: actueel progr. met muz. en
telef. reacties. 22.20 Het is nooit te
laat om te (ver)geven!, progr. van
de Bond Zonder Naam. 22.30 Nws.
22.40 Meded. AVRO: 22.45 Radio
journaal. NOS: 22.55 (S) Jazz in
actie. 23.5524.00 Nws.
HILVERSUM IH 240 m en FM
TROS: 12.00 Nws. 12.03 Jam-on-
Radio: pop-toppers. KRO: 13.00
Nws. 13.03-18.00 KRO-op-Drie: pop
mixture. (14.00, 15.00, 16.00 en 17.00
Nws.).
BRUSSEL NEDERLAND 324 m
12.00 Nws. 12.03 Muz.progr.
(12.08-12.15 Landbouwkroniek.
12.40-12.48 Weeerbericht en SOS-
ber. v. schippers) 12.55 Buitenl. per-
overz. 13.00 Nws, weerbericht
schouwburgprogr. mededelingen en
SOS-ber. v.d. schippers. 13.20 Tafel-
muz. 14.00 Nws. 14.03 Symfonische
muz. (15.00 Nws.). 16.00 Nws. 16.03
Beursber 16.09 Voor de zieken.
17.00 Nws., weerber. en meded.
17.15 Blues, Negro-spirituals en
Gospelsongs. 17.55 Weegschaal. 18.00
Nws. 18.03 Verz.pl. v. soldaten. 18.28
Paardesportber. 18.30 (S) Muz. in
termezzo 18.45 Sport. 18.52 Taalwen-
ken. 18.55 Lichte muz. 19.00 Nws.,
weerber, en actualit. 19.40 Lichte
muz. 19.45 Klankbeeld. 20.00 Opera-
kroniek. 22.00 Nws., ber. en De
Zeven Kunsten. 22.20 Lichte muz.
23.00 Nws. 23.15 Vocale muz. 23.40
Nws. 23.45-00.15 Voor de zeelieden.
Dinsdag 29 december
HILVERSUM I 402 m en FM
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord. 7.16 (S) Op het eerste ge
hoor: Klass. muz (gr). (7.25 Horen
en zien; 7.30 Nws. 7.32-7.50 Hier en
Nu: actualit.) 8.00 Nws. 8.11 Te
Deum Laudamus: gew. muz. (gr.).
8.30 Nws. 8.32 (S) Voor de huis
vrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek v.d.
huisvrouw). 9.40 Schoolradio. 10.00
Bijbelse verkenningen. 10.15 (S)
Opera-fragmenten (gr.) 11.00 Nws.
11.03 Het wassende water, vervolg-
hoorspel. (12). 11.35 Voor de zieken.
11.55 Meded.
HILVERSUM II 298 m en FM
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend
gymnastiek. 7.20 (S) Dag met een
plaatje: lichte grammof.muz. 8.00
Nws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 (S)
Dag met een plaatje (verv.). (8.30 -
8.33 De groenteman.) 8.50 Morgen
wijding. NOS: 9.00 Uitgebreide re
portage of herh. NOS-progr. 9.35
Waterstanden. 9.40 Muz. uit de Mid
deleeuwen en Renaissance (opn.).
AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10
Arbeidsvitaminen: populair verz.pl.-
progr. (11.00 Nws.) 11.30 Rondom
12: progr. v.d. vrouw. (Om 11.55
Beursber.).
HILVERSUM UI 240 m en FM
VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatje
voor de pep. 10.00 Nws. 10.03 Eks-
pres licht pl.progr. 11.00 Nws.
11.03 Een opvallend vrolijke geva
rieerde visite: lichte platen (12.00
Nws.)