Verkeer en waterstaat kijkt dertig jaar vooruit Loonmaatregel valt soepeler uit Cabine van Apollo-14 veiliger leerdam-g iedereen dat het duurd VA »r is IN 2000 Stichting wil gezin omgekomen hoofdagent steunen binnenland buitenland Helderzienden Verkeersveiligheid Binnenvaart Luchtvaart Vergaderen en winkelen per telefoon Rollende trottoirs in de steden Treinen rijden 300 tot 300 kilometer per uur Wegen Waterhuishouding Geld BRUINVISSEN ALS SPION VERREKENING PROCENT GUNSTIGER Minister hoopt op reacties Onderzoek naar post- concentratie - kamp-syndroom Drie Italianen lichten overal banken op Binnenlandse zaken Boerenpartij en PvdA tegen begroting Twee jongens (8 en 9) bekennen reeks van inbraken Grondmonsters WOENSDAG 23 DECEMBER 1970 (ADVERTENTIE) (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Omstreeks de eeuwwisseling zal de Ne derlander gemiddeld per jaar een retour-vliegreis maken. Dat is een van de vele verwachtingen, die zijn neergelegd in de studie „Op weg naar 2000", een toekomstvisie van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Er wordt in dit rapport een zodanige groei van het luchtver keer voorspeld, dat onze nationale luchthaven Schiphol voor 1985 verzadigd zal zijn. Deze toekomstverwachting benadrukt nog eens de noodzaak van een tweede grote luchthaven. In „Op weg naar 2000" wordt geconcludeerd dat dit een luchthaven moet zijn, die zeventig miljoen passagiers kan verwelken. Daarnaast zal er in de nabije toekomst behoefte zijn aan een middelgrote luchthaven (veertig miljoen passagiers). De komende tien jaar kunnen de bestaande vliegvelden (Schiphol, Rotterdam, Eelde, Zuid-Limburg, aangevuld met Twenthe en Eindhoven) het luchtvervoer overigens nog wel aan. In het jaar 2000 zal ook beeWte- lefonde in ons land tot de normaal ste zaak van die wereld behoren. Telefonisch vergaderen met beeld projectie wordt dan normaal, men kan dan zelfs telefonisch winkelen. WeUicht komen, er auto's met elek trische aandrijving (schone lucht), luchtkussentreinen die drie- tot vijfhonderd kilometer per uur ha len em (in de steden) rollende trottoirs. Het is zelfs denkbaar dat de mens per buis wordt vervoerd. De studie is gemaakt door een werkgroep, ingesteld door de be windslieden van Verkeer en Wa terstaat, minister drs. i. A. Bakker en staatssecretaris mr. M. J. Keij- zer, en is bedoeld als eerste bena dering van de problematiek en de materie, waarmee dit departement de komende dertig jaar te maken krijgt. De studie heeft niet de pretentie een uitgestippeld kabinetsbeleid te zijn en komt geheel voor rekening van Verkeer en Waterstaat. Het terrein van andere ministeries heeft men zoveel mogelijk getracht te omzeilen. Alvorens het futurologische oog te richten op het verkeer en ver voer, de waterbeheersing en land aanwinning, de ontwikkelingen m de infrastructuur en de financiële bestuurlijke, wettelijke, organisa torische en personele aspecten van dit departement in de kamende dertig jaar-, staat voor de helder zienden van verkeer en waterstaat een ding als een paal boven water: de gebruikers zullen moeten beta len voor de diensten van verkeer en waterstaat. Ook de veroorzakers van de kosten, die de activiteiten van het ministerie met zich mee brengen, moeten in de buidel tas ten. Nederland telt in het jaar 2000 achttien miljoen inwoners. Dit be tekent een gemiddelde bevolkings dichtheid van 530 inwoners per vierkante kilometer. Het aantal auto's bedraagt over 30 jaar zeven en een half miljoen, hetgeen een verdrievoudiging ten opzichte van 1970 is. Verwacht wordt dat het absolute verzadi- gingsniveau van een auto op 1,6 inwoners dan is bereikt. Deze en andere conclusies zijn neergelegd in de studie „Op weg naar 2000", een toekomstvisie van verkeer en waterstaat. In het hoofdstuk verkeer en ver voer wordt ruime aandacht besteed aan de verkeersveiligheid. Het be leid van het ministerie moet er in eerste instantie op gericht zijn de verliezen aan mensenlevens te ver minderen. Een belangrijke factor hierbij vormt de verbetering van het wegennet binnen en buiten de bebouwde kom. Optimale ver keersveiligheid moet worden ver- Zeven en een half miljoen auto's in het jaar 2000. kregen dooi- de scheiding van de diversse venkeerssoorten en ver keersstromen, de aanleg van een tweede rijbaan en de opheffing van gelijkvloerse kruispunten. Vi tale weggedeelten zoals opritten van bruggen worden van wegver- warming voorzien. Mistverdrijving op grote schaal is in de toekomst niet mogelijk. Wel het aan brengen van middelen voor een betere oriëntering tijdens mist. De ver keersveiligheid aal ook gediend worden door een betere opleiding van de verkeersdeelnemers. Stren ge maatregelen worden verwacht voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Automatisering bij de ver keersgeleiding in alle vervoerstak ken ter verhoging van de veilig heid en capaciteit van de wegen te land, ter zee en in de lucht zal een snelle vlucht nemen. In de naaste toekomst zal een naivigaitiesateHiet voor de noord-atlantische route gaan werken. De binnenvaart zal in zekere mate met de kosten van de water weg worden belast. In de zee scheepvaart zal in de toekomst een actief overheidsbeleid noodzakelijk zijn. Onze koopvaardijvloot wordt opgenomen in een wereldkoop- vaardijvloot. Het Nederlandse aan deel zal bestaan uit een betrekke lijk klein aantal zeer kostbare, ge specialiseerde schepen van kleiner formaat, die een aanvoerfunctie gaan vervullen in de continentale vaart. De zeehavenontwikkeling in Nederland is van immens belang voor de economische groei. Tegen het jaar 2090 wordt het internatio nale verkeers- en vervoerbeleid bepaald door een gemeenschappe lijk beleid in een vergrote Europe se gemeenschap. De luchtvaart na de zee scheepvaart de grootste deviezenle- verancier wordt voor de Neder landse economie steeds belangrij ker zowel in verband met de beta lingsbalans als met het oog op een passende internationale vervoer- voorziening. Samenwerking en sa mengaan van luchtvaartmaatschap pijen moet zo veel mogelijk wor den nagestreefd. Een explosie op vervoersgebied maakt het ontwik kelen van nieuwe vervoerstechnie ken noodzakelijk. Het openbaar vervoer krijgt een zeer belangrijke functie, omdat het gebruik van au to's vooral in de zeer dichte be bouwingscentra sterk aan banden gelegd moet worden. Men spreekt zelfs van een selectief autogebruik. De railinfrastructuur krijgt ruime aandacht. De verwachtingen voor de trein zijn hoog gespannen. De vervoersstromen in het recreatieve verkeer zullen sterk toenemen. Men verwacht een stijgende be langstelling voor het watertoeris me. Scheiding tussen beroepsvaart en waterrecreatie is daarom ge wenst. Binnen het kader van verkeer en vervoer zullen de bedrijfson derdelen post, telecommunicatie en gelddiiensten in hoge mate priori teit verkrijgen. Omstreeks 1985 wordt de automatisering van ma chinaal verwerkbare post op grote schaal ingevoerd. De bestelling gaat zoveel kosten, dat men voor de vraag komt te staan, of afhalen, of bezorgen tegen extra vergoe ding. Omstreeks de eeuwwisseling is beeldtelefonde en telefonisch vergaderen met een beeldprojectie de normaalste zaak van de wereld. Post-, cheque- en girodienst en de rijkspostspaarbank worden gebun deld tot een grote „postgirospaar- barnk". Het KNMI zal in de toe komst onderdeel uitmaken van een internationaal metereologisch sa menwerkingsverband, waarbij au tomatische stations belangrijke schakels gaan vormen. Hoewel in de dichtstbebouwde stadscentra het openbaar vervoer uiterst be langrijk wordt en verreweg het grootste aanbod aan te verplaatsen mensen en goederen krijgt, mag een verdere uitbreiding van het wegennet niet achter blijven. Een combinatie van beide moet de m- fnacstructuur van deze centra opti maal regelen. Het dichtstbevolkt in 2000 zijn de beide vleugels van de randstad, de Brabantse stedenrij en Zuid- en Midden-Limburg. De schrijvers van de toekomstvi sie menen, dat het rijkswegenplan van 1968 omstreeks 1985 volledig zal zijn gerealiseerd. Dit houdt in de verbetering een aanleg van 2700 kilometer autowegen. Tussen 1985 en 2000 moet nog 1900 kilo meter autoweg worden aangelegd. Verreweg het grootste gedeelte der rij'ksfondsen is nodig voor de aan leg van wegen en stedelijke voor zieningen ter verbetering van de infracstructuur. Onbeperkte opvoe ring van de capaciteit van bestaan de en verbeterde wegen is niet mogelijk. Gezocht moet worden naar mogelijkheden in de zin van ele roniscbe geleiding van motor voertuigen. De afstand tussen de voertuigen kan daardoor sterk ver minderd worden zonder dat de veiligheid in het geding, komt. Tot 2000 is de capaciteit van het ge bied aan de Nieuwe Waterweg voldoende .Voor de eeuwwisseling evenwel moet bij IJmuiden een tweede grote zeesluis komen. Een grote uitbreiding van de Maasvlak te wordt niet verwacht. Hand in hand met de verbetering van de infrastructuur dient de bestrijding van de milieuverontreiniging te gaan. De capaciteit van de Rijn wordt belangrijk vergroot om aan de vervoerbehoefte te kunnen vol doen. Van de 800 miljoen ton goe deren, die in 2000 via de binnen vaart vervoerd zal worden, gaat 400 miljoen ton over de Rijn. Een andere vervoersmethode ter verbetering van de infrastructuur is bet aanleggen van buisleidingen, waarvan de eerste die van Rotter dam naar het Sloegebied is. Steeds grotere nadruk komt te liggen op de kwaliteitsverbetering van het oppervlaktewater. De wet op de oppervlaktewateren moet binnen 15 tot 20 jaar gezuiverd oppervlaktewater garanderen. Het is niet ondenkbaar dat een totaal verbod op het lozen van chemische afvalstoffen zal worden afgekon digd. Het tekort van woonruimte gaat men opvullen door regionale landaanwinningswerken. In de IJs- selmeerpolders komen tot het jaar 2000 250 tot 500 duizend mensen te wonen. Dit vooral om de randstad te ontlasten. Om alles wat in de studie van verkeer en waterstaat wordt opge somd te bereiken is uiteraard veel geld en mankracht nodig. De uit breiding van het personeel op de verschillende afdelingen van het departement neemt met 50 procent toe. Verbetering van de infrastruc tuur kost veel. .Aparte voedings fondsen zijn derhalve gewenst. Geld voor experimenten m.b.t. het openbaar vervoer moet op tafel komen. De tweede luchthaven zal waarschijnlijk 2 miljard gulden gaan kosten. Verdere overheids- participaitie in de KLM is nood zaak. De rijkskas zal door Verkeer en Waterstaat zwaar worden be last. Van een begroting zal men komen op budgetteringen met deelbudgetten. NEW ÏORK (Reuter) Drie bruinvissen, die als spion" zijn af gericht, zijn onlangs in het geheim naar Zuit-Vietnam gebracht, waar zij getest zullen worden op hun bruikbaarheid als „onderwater wachtpost". Dit meldt de Ameri kaanse oproep „Mutual Broadcasting System", volgens het bericht worden de bruinvissen, die snel van begrip zijn en kunnen dienen als hydrofoon (onder water luisterapparaat) afge richt voor het achterna jagen van kikvorsmannen en verzamelen van inlichtingen. (ADVERTENTIE) MINISTER BAKKER (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG De gisteren door minister drs. .1. A. Bakker en staats secretaris M. J. Keyzer van Verkeer en Waterstaat gepresenteerde studie „Op weg naar 2000" moet in de eerste plaats worden gezien als een discus siestuk en zeker niet als een exact uitgestippelde beleidsnota, waarop volgende kabinetten zich moeten binden. Minister Bakker benadrukte dit tijdens de presentatie van het stuk in Nieuwspoort, waar hij onthulde dat de studie intern al heeft gefuc- tioneerd als een brok nuttige com municatie. De bewindsman sprak de hoop uit, dat dit ook naar buiten toe het geval zal zijn. Om het de burger gemakkelijk te maken, is in de han delseditie (Staatuitgeverij: 12.50 gul den) een envelop bijgevoegd, waarin men op- en aanmerkingen kan ver zenden Ook zei de heer Bakker te hopen, dat lagere bestuursorganen, vooral gemeenten, hun conclusie uit het stuk zullen trekken. DEN HAAG (ANP) Staatssecre taris Kruisiniga (Volksgezondheid) heeft een werkgroep in het leven ge roepen, die een onderzoek zal instel len naar de situatie in Nederland met betrekking tot het onderkennen en het behandelen van lijders aan het zg. post-concentratiekamp-syndroom. Deze ziekte zou zich voornamelijk manifesteren bij oorlogsslachtoffers die gedurende de Tweede Wereldoor log langere tijd in gevangenissen en concentratiekampen hebben verble- (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG. De loonmaat regel is uiteindelijk een klein beetje soepeler uitgevallen dan men op grond van de voorgeschie denis zou kunnen verwachten. Uit de publicatie van de loonmati gingsbeschikking in de Staatscou rant van gisteren blijkt namelijk, dat de 1 procent-loonsverhoging die drie maanden na afloop van een cao mag worden toegekend, ook berekend mag worden over de eerste drie procent en over de in schaling van de 400 gulden. In de eerste, intussen ingetrokken loonbeschikking was bepaald dat na afloop van een cao een loonsver- toegekend en drie maanden laiter zou die 3 mogen worden vervangen door 5. Derhalve mocht die 2 procent niet worden berekend over de eerder toe gestane 3 procent. De verwerking van de 400 gulden mocht was weer drie maanden later geschieden. Nu is bepaald, dat direkt na af loop van een cao de lonen met 3 pro cent mogen worden verhoogd, dat op dat moment ook de 400 gulden mogen worden verwerkt (met een maximum van 7.70 per week of 33.50 gulden per maand) en dat het aldus verhoogde loon drie maanden later met 1 procent mag stijgen. Bij meerjarige contracten mag de 400 gulden worden verwerkt 12 maanden na de aanvang van de looptijd van de oao, maar niet voor 1 januari 1971. Tenslotte is in de beschikking nog de mogelijkheid ge opend om tijdens de duur van de ïooiMiattgiragsregeling de 400 gulden of een deel ervan alsnog uit te ke ren als dat nog niet eerder is ge schied. WASSENAAR (ANP) Ter coör dinatie van de verschillende acties, die worden gevoerd voor steun aan het gezin van hoofdagent J. Moole- naar, op 31 augustus bij de ambts woning van de Indonesische ambas sadeur in Wassenaar om het leven gekomen, is een stichting in het le ven geroepen. Initiatiefnemers tot de stichting zijn enkele groeperingen die zelf al acties ter hand hadden genomen: „De vereniging van vrienden van Wassenaar", het blad „De Wasse naarder" en de Zeister politie, die zich in de eerste plaats tot de po litiecorpsen in Nederland richtte. Het doel van de „Stichting J. Moo- lenaar-fomds" Wassenaar, is bij te dragen in de materiële verzorging van de weduwe en de beide kinderen van hoofdagent Moolenaar. AMSTERDAM (ANP) Drie Ita lianen hebben vorige week kans ge zien vele tientallen banken in Parijs Brussel en Luxemburg voor circa 200.000,op te lichten door het verzilveren van valse Zweedse reis- cheques van 500 kronen. Twee van hen, die 31-jarige P. F. en de 32-jairige L. B. beiden uit Rome. konden, naai' gisteren pas bekend werd, zaterdagavond bij het grens wisselkantoor op het Centraal Sta tion in Amsterdam worden aange houden. Zij wilden daar voor de tweede maal die dag vals gebleken cheques van de Zweedse bamik Ban- kerna I Sverige in baar geld omzet ten. De derde Italiaan, ene Carlo, wist te ontkomen. Uit het onderzoek is gebleken, dat hij de man op de achtergrond was. Hij verschafte zijn. twee handlangers de valse cheques en een aantal valse valpoorten, en le gitimatiebewijzen. DEN HAAG (ANP) De Tweede Kamer heeft gistermiddag de begro ting van Binnenlandse Zaken, aan genomen. Tegen stemden de fracties van de PvdA en de Boerenpartij. De kamer verwierp de bij de be handeling van de begroting vam Bin nenlandse Zaken ingediende motie- Franssen. In deze motie werd ge vraagd bij het anideracheidingen- beleid geen verschil te maken op grond van de maatschappelijke ver antwoordelijkheid. SCHIEDAM (ANP) De politie te Schiedam heeft twee knaapjes, respectievelijk acht en negen jaar oud, aangehouden die in het laatste half jaar, volgens hun bekentenis, tweeënveertig inbraken hebben ge pleegd. Zij verschaften zich toegang niet alleen tot cantines van voetbalvere nigingen, schoolgebouwen enz., maar ook tot woningen en kerken. Hun buit varieerde van snoepgoed en drank tot radiotransistors en geld bedragen tot enkele honderden gul dens. Uit het onderzoek is nog niet gebleken of en in hoeverre de ouders met de daden van de knaapjes be kend waren en ook niet wat er met de buit is gedaan. WASHINGTON (AP) AU de as tronauten Alan Shepard, Edgar Mit chell en Stuart Roosa eind volgende maand met de Apollo-14 naar de maan gaan, zullen zij de reis in een veel veiliger ruimteschip afleggen dan de onzalige Apollo-13. Volgens de missieleider voor de Apollo-14, Chester Lee, heeft het ruimtevaartbureau zoveel geleerd van het falen van de Apollo-13 dat het drietal zelfs zonder over de maanlander te beschikken, veilig naar de aarde kan terugkeren. Vol gens plan moet de Apollo-14 zoals gemeld, op 31 januari van Kaap Ken nedy van start gaan. De bemanning van de Apollo-13 kwam in april in levensgevaar te ver keren toen niet ver van de maan een der zuurstoftanks ontplofte. De drie astronauten moesten vier dagen lang voor hun leven vechten, en waren op de terugreis naar de aarde wat be treft zuurstof en elektriciteit, voor namelijk afhankelijk van de nog niet afgekoppelde maanlander. De plannen voor de Apollo-14 ex peditie liepen een vertraging van vier maanden op, maar in die tijd zijn vele ingrijpende veranderingen aan het ruimtevaartuig aangebracht. Het ruimteschip krijgt drie in plaats van twee zuurstoftanks, die zodanig zijn veranderd dat binnenin geen brand meer kan ontstaan. En verder: tot de uitrusting be hoort nu ook een noodbatterij van 400 ampère, die voldoende vermogen le vert om het ruimteschip naar de aar de terug te brengen. De watervoor raad van het ruimteschip wordt uit gebreid met vijf zakken van 3,8 liter inhoud. Evenals in de bedoeling lag met de Apollo-13 voert de komende expedi tie naar het maanhoogland bij de kra ter Fra Mauro. Terwijl Roosa in het moederschip blijft, gaan Shepard en Mitchell twee wandelingen op het maanoppervlak maken, die elk vier tot vijf uur zullen duren. Op de eerste wandeling wordt een door kernenergie geactiveerd weten schappelijk station ingericht, dat meer dan een jaar gegevens naai' de aarde moet seinen. Op de tweede voettocht mogen de astronauten zich op meer dan 1,6 ki lometer van de maanlander begeven. Zij zullen grondmonsters nemen door middel van baringen, foto's maken en soorten maangrond en gesteenten verzamelen. Lee zei dat de astronauten Alan B. Shepard en Edgar D. Mitchell een moeilijke maanlanding zullen moe ten uitvoeren in een smalle vallei. (ADVERTENTIE) Een geschenk van Leerdam.daar een betaalbaar. Zo betaalbaar dat u, maakt u iemand gelukkig mee. Want wij allemaal, gewoon dagelijks Leer- Leerdam-glas is heel mooi, heel apart, dam-glas op tafel kunnen zetten. Gaat En keus genoeg. De prijs? Voor ieder- u deze week eens kijken. nz veteenigde glasfabrieken

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 11