Hirosjima toen en nu
VERINGA VOOR
OPEN-NET T.V.
radio
televisie
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Vlaams):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
Vana f Kerstmis
Marleen in
Kleine Waarheid
Open boek
Gevoelsmens
Zakenvrouwtje
Eerste prijs voor
Polygoon-j ournaal
TV-PROTEST TEGEN
BURGOS-PROCES
Jazz van
eigen bodem
Candy Clouds
Fijnproevers
Voor de gein
Broertje
The Best
AAAANDAG 21 DECEMBER 1970
SINDS maart werkt Willeke Alberti dag in dag uit onder
hoogspanning aan de grootste tv-productie, welke ooit in
Nederland in kleur werd gemaakt: „De Kleine Waarheid",
gebaseerd op de gelijknamige roman van Jan Mens. De
NCRV-televisie zendt de eerste van de 26 afleveringen
tellende serie, die geregisseerd wordt door Willy van
Hemert (foto) op de avond van de eerste kerstdag uit
waarna er nog 13 delen op elke maandagavond in dit sei
zoen zullen volgen. De dramaturg, David Koning, van wie
de idee afkomstig is om dit boek van de meesterverteller
Jan Mens voor de televisie te bewerken, heeft van een na
tuurlijke breuk in dit verhaal gebruik gemaakt om de serie
te onderbreken en de resterende 12 afleveringen het vol
gend najaar te vertonen. De kosten van deze gigantische
kleurenproductie worden geraamd tussen de 1 en 1.5 mil
joen gulden ofwel ruim 40 mille per aflevering.
VARA
14.30 (kleur) BULGAARS TEKEN
FILMPJE
14.40 (kleur) DE BABY IN DE
BOOM. De avonturen van drie
jongens.
15.10 LAUREL EN HARDY
De dikke en de dunne als
hulpobers voor een feestdiner.
15.30 HET INTIEME LEVEN VAN
HET ROODBORSTJE (kleur)
15.55 (kleur) CHARLIE BROWN
EN HET KLEINE GRUT.
16.20 (kleur) HET GESCHENK
16.30 SLUITING
NOS
18.45 (kleur) DE WOEFS EN DE
LAMAARS
18.55 (kleur) JOURNAAL
VARA
19.04 (kleur) CORONATION
STREET
20.00 (kleur) JOURNAAL
20.20 (kleur) SACHA DISTEL
Optreden van Sacha Distel in
het Olympia-theater te Parijs.
21.10 ACHTER HET NIEUWS
21.35 DE GOUDDIEVEN
22.25 (kleur) HIROSHIMA NU, UIT
PUIN EN AS.
23.05 (kleur) JOURNAAL
23.10 SLUITING.
NOS
18.45 (kleur) DE WOEFS EN DE
LAMAARS
18.55 (kleur) JOURNAAL
19.04 INTERNATIONAAL AGRA
RISCH NIEUWS
NCRV
19.30 (kleur) ZO VADER, ZO ZOON
„Welke van de vier vaders
hoort bij deze zoon?"
20.00 (kleur) JOURNAAL
20.20 MEMORANDUM VAN EEN
DOKTER
Vanavond de aflevering: „Ver-
boden snoepgoed".
21.10 (kleur) STATION KILO
STAND BY". Filmreportage
over de laatste uitvaart van
het oude Nederlandse weer-
schip „Cirrus".
22.05 HIER EN NU
22.30 AVONDSLUITING
22.40 (kleur) JOURNAAL
22.45 SLUITING.
16.00 DE AFSLUITING. Tv-film
voor de jeugd.
17.25 SLUITING.
18.15 BTW. Les 12: Het prijzenpro-
bleem rond de BTW (herh.)
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 SPORTTRIBUNE
19.20 RINALDO RINALDINI
Televisiereeks naar de roman
19.45
19.50
19.55
20.00
20.25
22.10
22.40
22.45
van A. Vtiipius. Afl. 12: „Ro
salia".
HIER SPREEKT MEN NE
DERLANDS.
ZOEKLICHT.
MEDEDELINGEN EN DE
WEERMAN
JOURNAAL
DE PLAATSOPNEMING. Film
van Lucian Pintdlie ia de ru
briek Filmtribune.
GASTPROGRAMMA. De so
cialistische gedachte.
JOURNAAL.
SLUITING.
17.10 NIEUWS
17.15 CINéMA POUR LES JEUNES.
18.05 CERISE. Voor de kleutert:.
18.20 LUNDI-SPORTS.
Sportmagazine.
18.50 PLUM PLUM
18.55 R.-K. GODSDIENSTIGE UIT
ZENDING.
19.25 LE MONDE DES FORMES
19.30 JOURNAAL
20.00 DEPARTMENT S. Afl.: „Le
conducteur fantome".
20.50 SITUATION 70.
21.30 TéLé-MéMOIRES. Interview
met kolonel van de Waele, ad
ministrateur en chef van de
veiligheidsdienst van Belgisch
Kongo.
22.10 JOURNAAL.
20.00 JOURNAAL
(kleur) Aansluitend: weerbe
richt.
20.15 PANORAMA, ((kleur) Berich
ten, analyses en meningen.
21.00 HOORT U DE KLANK 7
(kleur) Kerstliederen.
21.45 ONRUST IN DE WACHTKA
MER. (kleUr) In deze filmre
portage wordt de situatie on
derzocht van de Duitse fonds-
artsên.
22.30 JOURNAAL, (kleur) Aanslui
tend: commentaar en weerbe
richt.
22.50 DE KLEINE YANKEE.
Zweedse speelfilm uit 1970.
0.25 (kleur) JOURNAAL.
19.45 HEUTE. (kleur) Journaal, ac
tualiteiten en weerbericht.
PRAXIS, (kleur). Programma
waarin kritische beschouwin
gen gegeven worden over de
medische verzorging in Duits
land.
Aansluitend: kort nieuws.
21.00 DRIE DOCHTERS. Tsjechische
speelfilm uit 1967.
22.30 JOURNAAL (kleur) Aanslui
tend: weerbericht.
Maandag 21 december
HILVERSUM I 402 M EN FM
NCRV: 12.00 Los-Vast: gevar.
progr. (12.21 Voor boer en tuinder;
12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinb.;
12.30 Nws.; 12.41 Hier en Nu: act.;
12.58 Rebus) 14.05 (S) Orkestraal
allerlei (gr.) 14.30 Nederl. Kerst-
muz. (opn.) 15.00 Hervormde mid-
dagdienst NOS: 15.30 Zoeklicht op
Nederl.: reportage* en commentaren
uit alle delen van het land en veel
muz. (16.00-16.02 Nws.) Overheids
voorlichting: 17.20 Surinaamse
luchtpost. Afzender: Tjark Petzoldt
- Paramaribo NCRV: 17.30 NCRV en
Bloc: act. progr. met muzikale illus
tratie (18.19-18.29 Politieke Partij
en: Uitz. van de Christelijk Histori
sche Unie; 18.30-18.41 Nws.; E.O.:
19.00 Wij hebben een woord voor de
wereld: veelgevraagde geestelijke
muz. 19.25 Reformatie en reveil, le
zing 19.35 Muzikaal intermezzo 19.40
Geloven vandaag, lezing NCRV:
20.00 Bij de tijd: act. informatie
over ontw. in de samenleving 20.20
Componisten in het Interbellum.
Herinneringen van een muz.liefheb-
ber 21.40 De kerk vandaag, doe.
22.00 (S) Meisjeskoor en licht in
strumentaal sextet 22.20 Avondover-
denkihg 22.30 Nws. 22.40 Bewaar
mij voor den waanzin van het recht,
literaire doe. 23.30 (S) Deze tijd,
deze muz. (opn.) 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM n 298 M EN FM
VPRO: 12.00 VPRO-Maandag:
klas. muz. met tussen 12.00 en 14.00
Nws. en informatie over muz. NOS:
14.50 Tobben met tape: een
wedstrijd tussen Belgische en Ne
derl. teams van geluidsjagers 15.20
Eurojazz 16.00 Nws. AVRO: 16.03
Braziliana: lichte Zuidamerikaanse
muz. 16.30 Mikadoo: jeugdprogr.
17.30 Brabant journ, 17.55 Meded.
MINISTER Verlnga van onderwijs
wil steun verlenen aan alle pogingen
open-net t.v. in te schakelen hij het
geven van wetenschappelijk onder
wijs, dat bestemd is voor groepen
belanghebbenden, die niet in de ge
legenheid zijn op normale wijze aan
de universiteiten en hogescholen on
derwijs te volgen.
In antwoord op schriftelijke vra
gen van de kamerleden mr. M. Vro
lijk, mr. J.W. Masman en mevrouw
drs. E. Epemabrugsma (allen PvdA)
zegt de minister te verwachten, dat
in de toekomst behoefte zal bestaan
aan die open-net t.v.
De minister kan nog niet zeggen,
of er in ons land een instelling zal
komen, te vergelijken met de Britse
„open universiteit". Daartoe is wei
een onderzoek aan de gang, dat
gericht is op de bestaande en de te
verwachten behoefte en op de effec
tiviteit van het gebruik van radio en
t.v. bij het wetenschappelijk onder
zoek Er zijn reeds gegevens met
betrekking tot de nascholingscursus
voor huisartsen van Teleac. De con
clusie waartoe deze gegevens zullen
leiden worden mede verwerkt in een
spoedige door de ministers Klompé
en Veringa in te dienen nota over
instructieve radio en tv.
18.00 Nws. 18.11 Radiojourn. 18.25
Ik verbind u door18.30 (S) Mu
zikale contrasten: promenade orkest,
omroepkoor en solisten 19.30 Nws.
19.35 R.V.U.: Nws. uit de aardwe
tenschappen. Spreker: drs. O. K.
Hulshof NOS: 20.05 Gamma van
alpha en bèta: een progr. over re
cente vorderingen in de wetenschap
20.30 Weer es wat anders: minder
bekend buitenl. repertoire 21.10 Eu-
roditie: etherverkenningen op de
middengolf NVSH: 22.10 Sextant:
radiomagazine van de NVSH NOS:
22.30 Nws. 22.40 Meded. AVRO:
22.45-22.55 Radiojourn. NOS: 22.55
Metro's Midnight Music: licht muz.-
progr. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III 240 M EN FM
TROS: 12.00 Nws. 12.03 Jam on
Radio KRO: 13.00 Nws. 13.03-18.00
KRO-op-Drie: pop-mixture (14.00,
15.00, 16.00 en 17.00 Nws.)
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.02 Muz.progr, 12.08
Landbouwkroniek 12.40 Weerber.,
schouwburgprogr.'s en beursber.
13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03
Symf. muz. (15.00 Nws.) 16.00 Nws.
16.03 Beursber. 16.09 Progr. voor de
zieken 17.00 Nws., weerber en me
ded. 17.15 Blues, negro-spirituals en
gospelsongs 17.55 Weegschaal 18.00
Nws. 18.03 Verz.platen voor de sol
daten 18.28 paardesportber. 18.30
Protestant godsdienstige uitz. 18.45
Sportmagazine 18.52 Taalwenken
18.55 Gram. 19.00 Nws., weerber. en
act. 19.40 Muz. te paard 20.00 Ope
ra-magazine 22.00 Nws. ber. en De
Zeven Kunsten 22.20 Lichte muz.
23.00 Nws. 23.10 Koorliederen 23.40
Nws. 23.45-0.15 Uitz. voor de zeelie
den.
Dinsdag 22 december
HILVERSUM I 402 M EN FM
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord 7.16 (S) op het eerste gehoor:
klas. muz. (gr.) (7.25 Horen en zien;
7.30 Nws.: 7.32-7.50 Hier en Nu:
act.) 8.00 Nws. 8.11 Te Deum Lau-
damus: gewijde muz. (gr.) 8.30
Nws. 8.32 (S) Voor de huisvrouw
(9.00-9.10 Gymn. voor de huisvr.)
9.40 Kerstviering Molukse Jongeren
Federatie 10.00 Israëls Ja-Broer pro
feten, lezing 10.15 Gouden stemmen
uit een voorbije tijd: opera-aria's
(gr.) 11.00 Nws. 11.03 Het wassende
water, vervolghoorspel 11.29 Voor
de zieken 11.55 Meded.
HILVERSUM H 298 M EN FM
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend-
gymn. 7.20 (S) Dag met een plaatje:
lichte gr.muz. 8.00 Nws. 8.11 Radio
journ 8.20 (S) Dag met een plaatje
(verv.) (8.30-8.33 De groenteman)
8.50 Morgenwijding NOS: 9.00 Uit-
gebr. reportage of herh. NOS-progr.
9.35 Waterstanden 9.40 Muz. uit de
Middeleeuwen en Renaissance
AVRO: 10.00 Voor de kleuters 10.10
Arbeidsvitaminen: populair verz.pla-
tenprogr. 11.00 Nws. RVU: 11.03 Jo
ris Ivens: De camera als wapen.
Spreker: H. Wielek AVRO: 11.33
Rondom 12: progr. voor de vrouw
(Om 11.55 Beursber.)
HILVERSUM III 420 M EN FM
VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes
v'oor de pep (10.00 Nws.) 11.00 Nws.
11.03 Een opvallend vrolijke geva
rieerde visite: lichte platen (12.00
Nws.)
gegaan. Ik vind acteren, een typetje
maken, zalig werk en ik word er
vreemd genoeg ook niet zo doodner
veus van als van zingen. Als ik
vroeger het toneel op moest met
mijn liedjes, stond ik te trillen van
de zenuwen. Daar heb ik nu geen
last meer van. Ik voel me in de
studio als een vis in het water.
Die aanbieding van Willy van He
mert is overigens net op tijd geko
men, want ik zag dat zingen al lang
niet meer zo duidelijk zitten. De
ellende met mij was, dat het pu
bliek me in het glazen kastje van de
lieve liedjes had opgesloten en daar
kwam ik van zijn leven niét meer
uit. Ik heb het nog wel geprobeerd,
ik heb maanden keihard gewerkt
aan een ander repertoire, dat beter
bij mijn leeftijd paste. Ik was im
mers al lang niet meer het kleine
meisje van 18, dat dromerige dingen
in haar dagboek schreef, maar een
moeder van 26.
Gek, dat het publiek niet accep
teert, dat je te oud bent^geworderi
voor „Spiegelbeeld", dat je er met
de beste wil van de wereld niet
meer achter kunt staan. Misschien
zijn er zangeressen, voor wie dat
geen ramp is. Die kunnen dan tot
hun tachtigste doorgaan ipet lieve
liedjes. Maar ik breng het stomweg
niet op. Ik kan niet huichelen.
Vraag het maar aan anderen, die me
goed kennen. Dan zul je het horen.
„Willeke is een open boek. Je kunt
van haar gezicht lezen, of ze iets
meent". Dat is ook de reden, waar
om ik zoveel vijanden heb. Ik zeg,
wat ik denk en dat komt soms hard
aan.
Die stunt met de Pygtnalionrol
heb ik wel degelijk met een voorop-
eindredactie
hans maas
gezet doel in mijn televisieshow ge
bracht. Ik wilde ze nou eens laten
zien, dat de zangeres van „Spiegel
beeld" ook nog wel wat anders kon
In feite ben ik trouwens nooit een
echte zangeres geweest. Een echje
zangeres is vóór mij Caroline Kaart,
Corry Brokken. Die hebben tenmin
ste stemmen, waar je niet langs
kunt. Van mij kun je alleen maar
zeggen, dat ik het aardig bracht. Ik
vond het acteren van een liedje
altijd belangrijker dan het zingen
zelf. Ik zorgde er voor, dat ik over
duidelijk op zo'n bühne aanwezig
was. Je hoeft mij niks te vertellen,
Ik weet ook wel, dat er met gemak
honderd meiden te vinden zijn, die
een betere stem. hebben dan ik.
Maar het gaat toevallig ook nog een
keer om de persoonlijkheid. Je moet
zo'n podium kunnen vullen. Daarom
pikte het publiek ook dingen van
mij, die ze van een echte zangeres
nooit gepikt zouden hebben.
Misschien begrijp je nu, waarom
ik die overgang naar het toneel niet
zo opzienbarend vind als de meesten
beweren. Het zat er immers dik in,
ik heb mijn leven lang toneel ge
speeld. Je mag alleen niet van mij
gaan eisen, dat ik nu meteen het
aristocratische vrouwtje op de plan
ken zet of Virginia Woolf. Want
daar mis ik gewoon nog de routine
voor. Ik houd me voorlopig maar bij
het lichtere genre. Marleen, die kan
ik, geloof ik, wel aan. En dan nog
knipper ik af en toe met mijn ogen.
als ik dingen moet doen, die ik niet
gewend ben. Er zit in „De Kleine
Wereld" bijvoorbeeld een üerleL
dingsscène. We zijn daarvoor met
zijn allen naar Bergen gegaan en
daar moest ik in een duinpan gaan
liggen vrijen met Coen Flink. Ik
kan je zeggen, dat ik daar vreselijk
tegenop heb gezien. Ik vond het
doodeng om met zoveel mensen om
me heen een man te kussen. En dan
kun je achteraf wel roepen: „Het is
niet eeht, het is maar toneel", maar
het veroorzaakt wel degelijk een
bepaalde spanning in je lijf. Kom
nou
Wee* je, wanneer ik gemerkt heb.
dat ik als toneelspeelster nog maar
aan het oegin sta? Toen ik moeite
kreeg met de oudere Marleen. De
jonge Marleen begrijp ik nog wel.
die lijkt ook op mij, maar als ze
ouder wordt, krijgt ze allerlfei stre
ken. Dan wordt ze een ambitieuze
haaibaai, die vreselijk uitvalt, als ze
haar zin niet krijgt. Ik heb daar
ontzettend moeite mee, want ik ben
zelf heel anders. Als ik kwaad
word, als ik me verongelijkt voel.
hoor je me nooit vloeken. Dan word
ik alleen heel stil. Ik moet me dus
helemaal inleven in die oudere Mar
leen, ik moet me voorstellen, dat ik
een keihard zakenvrouwtje ben. En
dat is eigenlijk niks voor mij".
Een laatste bekentenis. „Ik ben
wel eens bang voor mezelf. Het gaat
mij allemaal te gesmeerd. Ik ben al
vanaf mijn geboorte dat kleine, ge
lukkige mensje. Ik heb nog nooit
tegenslagen van enige betekenis ge
had. Weet je, dat zoiets doodeng is.
Als alles goed gaat, als je steeds
maar weer bereikt, wat je wilt, dan
ga je gewoon uitkijken naar het
moment, dat er klappen vallen".
Achter haar roept echtgenoot Joop
Oonk op dat moment gapend: „Dan
zou ik maar eens beginnen met de
tjleyizie. a£ te zetten, want anders is
'dat moment nu gekomen".
Willeke zakt achterover. De tele
visie neuzelt zacht door. Terecht,
want hoe moet ze anders die 100
pagina's tekst leren, die Marleen
morgen weer tussen 10 en 4 tegen
de bordkartonnen Jordaan-gevels
moet werpen?
IN de serie documentaires die Milo
Anstadt maakte over steden die in
de Tweede Wereldoorlog grotendeels
verwoest werden, wordt vanavond
een programma uitgezonden over de
Japanse stad Hirosjima.
Aan het eind van de oorlog besloot
Amerika de atoombom te gebruiken.
Slachtoffer was Hirosjima en nog al
tijd roept die naam dé herinnering
op aan een vreselijke vernietiging,
die zijn weerga niet kent. Nog altijd,
hoewel de stad en zijn bewoners zich
goeddeels hersteld hebben van deze
ramp en er sindsdien wapens met
een nog vernietigender uitwerking
zijn gemaakt, is Hirosjima het af
schrikwekkend voorbeeld van wat
mensen kunnen aanrichten.
Wat is er van Hirosjima geworden?
Een geheel nieuwe stad moest wor
den opgebouwd, met nieuwe wegen,
wijken, cultuurcentra, winkels, scho
len en huizen.
Op de foto is één van de uiter
lijke verschillen tussen Hirosjima in
1945 en 1970 te zien.
TIJDENS het 3e wereld-festival
voor film- en televisiejournaals dat
in Londen is gehouden, heeft een
internatiohale jury de eerste prijs in
de categorie „technische reportages"
toegekend aan de kleurenfilm van
het Polygoon-journaal over de .Af
sluiting van het Haringvliet met be
hulp van een kabelbaan".
UIT protest tegen het Burgos-proces
heeft de-Oostenrijkse televisie ervan
afgezien de Eurovisie-uitzending van
de nachtmis in de kathedraal van
Avila in Spanje over te nemen. Een
zelfde besluit heeft de Zwitserse te
levisie genomen.
VAN de 26 uur „Kleine
Waarheid", die de series ver
slindende NCRV vanaf eerste
kerstdag 1970 op de vader
landse schermen projecteert,
is Willeke Alberti als Marleen
25 uur onafgebroken in beeld.
Dat betekent, dat ze elke week
een vuistdikke volksbijbel van
300 pagina's als huiswerk mee
naar Badhoevedorp krijgt-
„Ik heb er gelukkig weinig moeite
mee", rapporteert ze, „ik leer spe
lenderwijs. Het liefst bij de televi
sie. Hoe meer herrie om me heen,
des te makkelijker gaat het. Als ik
boven ga 2itten, lukt het niet. Ik
ben geen studiehoofd en word door
stilte alleen maar afgeleid. Dan be
gin ik aan allerlei andere dingen te
denken en gaan die zinnen van Mar
leen het ene oor in en het andere
uit. Maar een fijne show op de
televisie of een stuk, waar veel in
geschoten wordt, inspireert me ge
weldig. Ik ben trouwens gek op
televisie. Het is schandalig, ik wil
alles zien. Peyton Place, Coronation
DAT de Nederlandse platenmaat
schappijen de jazz van vaderlandse
bodem verwaarlozen is vaak ge
schreven. Zelfs in de voor de
grammofoonbizz gunstige en druk
ke maand december zijn er zegge
en schrijven maar twee nieuwe
jazzplaten op de markt verschenen.
Het zijn CANDY CLOUDS van
Hans Dulfer en Ritmo Naturel
(Catfish-5C-054.24.307) en Don't
Disturb van Wim Overgaauw
(CBS-S 64 105). Vooral de debuut
elpee van Wim Overgaauw is
verrassend. Lang heeft deze uiter
mate begaafde gitarist geleefd in
de schaduw van Pim Jacobs. Ein
delijk heeft CBS hem nu de kans
geboden zelf op de voorgrond te
treden. Opmerkelijk is dat Ruud
Jacobs, die ook de baspartij op
deze plaat voor zijn rekening
neemt, voor CBS als producer is
opgetreden.
De titel van de plaat had niet
beter gekozen kunnen worden. De
introverte Overgaauw creëert een
spanning die niet verbroken mag
worden en speelt niettemin re
laxed (hoe paradoxaal dat ook mo
ge klinken). Het is eigenlijk zonde
dat iemand die met een gitaar
alles kan doen en bovendien goede
muzikale ideeën heeft (hetgeen
eerst bij deze solo-elpee gebleken
is) altijd gefigureerd heeft in het
kitsch-combo van Pim Jacobs.
Gelukkig wordt Wim Overgaauw
op Don't Disturb niet al te nadruk
kelijk begeleid, zodat zijn veelzij
digheid goed tot zijn recht komt.
Leuk js wel dat na een jaren
durende zwijgperiode Rob Madna
weer eens wat op de piano laat
horen.
DE TWEEDE langspeler van Hans
Dulfer heeft de belofte die zijn
eerste schijf inhield niet waarge
maakt. De begeleiding door. Ritmo
Naturel plus een stelletje gastspe-
lers (waaronder zelfs houthakker
Grundberg van After Tea) moet
ronduit vlak genoemd worden. Mi
nutenlang wordt soms op dezelfde
quasi-exotische manier doorge-
tijd nog goed genoeg, maar de
pretentie van Columbia dat dit
The Best zijn is wat overdreven.
AND-Ré VAN DE HEUVEL heeft
van Philips kans gekregen zijn
succesvolle swing van het grote
toneel naar het cabaret in groeven
te concretiseren. De elpee „Zwart
en wit" toont twee dingen ondub
belzinnig aan: Van den Heuvel is
geen zanger en Van den Heuel
heeft alles mee om een goeie tekst
sfeervol tot leven te wekken. Dat
bewijst hij met name in de door
Ernst van Altena vaardig vertaalde
liedjes van Debronckhart. Dat hij
in de drie liedjes die Van Altena
zelf bijdroeg aan de plaat, het net
niet haalt, kan Van den Heuvel
niet helpen. Je moet tenminste to
venaar zijn om ergens iets uit te
halen wat er tevoren niet in geze
ten heeft. Hoogtepunten naar onze
smaak zijn „Nètuurlijk hou ik van
jou", „Waar zijn de mannen" en
vooral „Ik heb het goed".
Wie van commerciële meezingers
houdt, moet deze plaat maar gauw
vergeten want hij is exclusief ge
perst voor de fijnrpevers die het
verschil nog kennen tussen een
chanson en een getoonzette dreun.
Street, 'Maranix, noem maar op. Tot
de STER-reclame toe. Het liefst zou
ik twee televisietoestellen in de ka
mer hebben en dan ik ervoor op de
bank en maar kijken. Dat is voor
mij de ideale ontspanning".
Haar wedergeboorte als Marleen
Spaargaren heeft ze te danken aan
haar televisie-show voor de AVRO,
waarin ze „gewoon voor de gein"
met Guus Oster een scène uit „Pyg
malion" speelde. Het werd een har
tig kwartiertje Mokumse spraakwa
terval, dat achteraf ook nog diénst
deed als bruikbare auditie. Toen
Willy van Hemert voor de hoofdrol
in zijn monsterserie „De Kleine
Waarheid" tevergeefs bij Plguni
Touw had aangeklopt, die muurvast
zat bij de toneelgroep „Globe", werd
hij door zijn vrouw Caroline Kaart
herinnerd aan de Pygmalioncreatie
van Willeke Alberti. Een nieuwe
Nederlandse toneelster was daarmee
geboren.
„Als kind droomde ik al van een
carrière als toneelspeelster. Dat leek
me het absolute einde. En als mijn
vader nou toevallig geen zanger was
geweest, maai- acteur, was ik waar
schijnlijk veel eerder aan het toneel
dreund. Het enige pluspunt van
deze plaat is het feit dat Dulfer
voor het eerst blijk geeft endge
sax-techniek te hebben. Niet meer
het van hem bekende kortademige
geblaas, maar professionele chorus-
sen.
ROB VAN DYKE PLAYS BOB
DYLAN is een plaat die nauwe
lijks het noemen waard is. Voort
bordurend op het succes van broer
(Louis is dit een poging de consu
ment te belazeren. Rob van Dijk
(zoals hij vertaald heet) mag dan
een verdienstelijk vrijetijds-orga-
nist en koorleider zijn, de mattier
waarop hij Dylan verkracht op de
piano, is werkelijk ergerlijk. (CBS
S 64174)
COLUMBIA brengt al een tijdje
met commercieel succes platen op
de markt onder het motto The
Best Of Bekende Sterren. Ter re
censie kregen wij toegestuurd The
Best of Mariene Dietrich (5C-054-
28498) en The Best of Theodorakis
(5C-054-80385).
Omdat de kwaliteiten van de
sterren genoegzaam bekend zijn
valt er weinig te recenseren. Ver
meldenswaard is wel dat op de
Marlene-plaat inderdaad de grote
succesnummers verzameld staan
(Icih bin von Kopf bis Fusz auf
Liebe eingestellt, Lili Marlen, Sag
mir wo die Blumen sind etc.) en
dat op de Theodoraki-splaat zo
maar wat nummers achter elkaar
zijn gezet. Die nummers
van Theodorakis zijn natuurlijk al*
13
t