Hirosjima toen en nu VERINGA VOOR OPEN-NET T.V. radio televisie NEDERLAND I: NEDERLAND II: BELGIë (Vlaams): BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND II: Vana f Kerstmis Marleen in Kleine Waarheid Open boek Gevoelsmens Zakenvrouwtje Eerste prijs voor Polygoon-j ournaal TV-PROTEST TEGEN BURGOS-PROCES Jazz van eigen bodem Candy Clouds Fijnproevers Voor de gein Broertje The Best AAAANDAG 21 DECEMBER 1970 SINDS maart werkt Willeke Alberti dag in dag uit onder hoogspanning aan de grootste tv-productie, welke ooit in Nederland in kleur werd gemaakt: „De Kleine Waarheid", gebaseerd op de gelijknamige roman van Jan Mens. De NCRV-televisie zendt de eerste van de 26 afleveringen tellende serie, die geregisseerd wordt door Willy van Hemert (foto) op de avond van de eerste kerstdag uit waarna er nog 13 delen op elke maandagavond in dit sei zoen zullen volgen. De dramaturg, David Koning, van wie de idee afkomstig is om dit boek van de meesterverteller Jan Mens voor de televisie te bewerken, heeft van een na tuurlijke breuk in dit verhaal gebruik gemaakt om de serie te onderbreken en de resterende 12 afleveringen het vol gend najaar te vertonen. De kosten van deze gigantische kleurenproductie worden geraamd tussen de 1 en 1.5 mil joen gulden ofwel ruim 40 mille per aflevering. VARA 14.30 (kleur) BULGAARS TEKEN FILMPJE 14.40 (kleur) DE BABY IN DE BOOM. De avonturen van drie jongens. 15.10 LAUREL EN HARDY De dikke en de dunne als hulpobers voor een feestdiner. 15.30 HET INTIEME LEVEN VAN HET ROODBORSTJE (kleur) 15.55 (kleur) CHARLIE BROWN EN HET KLEINE GRUT. 16.20 (kleur) HET GESCHENK 16.30 SLUITING NOS 18.45 (kleur) DE WOEFS EN DE LAMAARS 18.55 (kleur) JOURNAAL VARA 19.04 (kleur) CORONATION STREET 20.00 (kleur) JOURNAAL 20.20 (kleur) SACHA DISTEL Optreden van Sacha Distel in het Olympia-theater te Parijs. 21.10 ACHTER HET NIEUWS 21.35 DE GOUDDIEVEN 22.25 (kleur) HIROSHIMA NU, UIT PUIN EN AS. 23.05 (kleur) JOURNAAL 23.10 SLUITING. NOS 18.45 (kleur) DE WOEFS EN DE LAMAARS 18.55 (kleur) JOURNAAL 19.04 INTERNATIONAAL AGRA RISCH NIEUWS NCRV 19.30 (kleur) ZO VADER, ZO ZOON „Welke van de vier vaders hoort bij deze zoon?" 20.00 (kleur) JOURNAAL 20.20 MEMORANDUM VAN EEN DOKTER Vanavond de aflevering: „Ver- boden snoepgoed". 21.10 (kleur) STATION KILO STAND BY". Filmreportage over de laatste uitvaart van het oude Nederlandse weer- schip „Cirrus". 22.05 HIER EN NU 22.30 AVONDSLUITING 22.40 (kleur) JOURNAAL 22.45 SLUITING. 16.00 DE AFSLUITING. Tv-film voor de jeugd. 17.25 SLUITING. 18.15 BTW. Les 12: Het prijzenpro- bleem rond de BTW (herh.) 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 SPORTTRIBUNE 19.20 RINALDO RINALDINI Televisiereeks naar de roman 19.45 19.50 19.55 20.00 20.25 22.10 22.40 22.45 van A. Vtiipius. Afl. 12: „Ro salia". HIER SPREEKT MEN NE DERLANDS. ZOEKLICHT. MEDEDELINGEN EN DE WEERMAN JOURNAAL DE PLAATSOPNEMING. Film van Lucian Pintdlie ia de ru briek Filmtribune. GASTPROGRAMMA. De so cialistische gedachte. JOURNAAL. SLUITING. 17.10 NIEUWS 17.15 CINéMA POUR LES JEUNES. 18.05 CERISE. Voor de kleutert:. 18.20 LUNDI-SPORTS. Sportmagazine. 18.50 PLUM PLUM 18.55 R.-K. GODSDIENSTIGE UIT ZENDING. 19.25 LE MONDE DES FORMES 19.30 JOURNAAL 20.00 DEPARTMENT S. Afl.: „Le conducteur fantome". 20.50 SITUATION 70. 21.30 TéLé-MéMOIRES. Interview met kolonel van de Waele, ad ministrateur en chef van de veiligheidsdienst van Belgisch Kongo. 22.10 JOURNAAL. 20.00 JOURNAAL (kleur) Aansluitend: weerbe richt. 20.15 PANORAMA, ((kleur) Berich ten, analyses en meningen. 21.00 HOORT U DE KLANK 7 (kleur) Kerstliederen. 21.45 ONRUST IN DE WACHTKA MER. (kleUr) In deze filmre portage wordt de situatie on derzocht van de Duitse fonds- artsên. 22.30 JOURNAAL, (kleur) Aanslui tend: commentaar en weerbe richt. 22.50 DE KLEINE YANKEE. Zweedse speelfilm uit 1970. 0.25 (kleur) JOURNAAL. 19.45 HEUTE. (kleur) Journaal, ac tualiteiten en weerbericht. PRAXIS, (kleur). Programma waarin kritische beschouwin gen gegeven worden over de medische verzorging in Duits land. Aansluitend: kort nieuws. 21.00 DRIE DOCHTERS. Tsjechische speelfilm uit 1967. 22.30 JOURNAAL (kleur) Aanslui tend: weerbericht. Maandag 21 december HILVERSUM I 402 M EN FM NCRV: 12.00 Los-Vast: gevar. progr. (12.21 Voor boer en tuinder; 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinb.; 12.30 Nws.; 12.41 Hier en Nu: act.; 12.58 Rebus) 14.05 (S) Orkestraal allerlei (gr.) 14.30 Nederl. Kerst- muz. (opn.) 15.00 Hervormde mid- dagdienst NOS: 15.30 Zoeklicht op Nederl.: reportage* en commentaren uit alle delen van het land en veel muz. (16.00-16.02 Nws.) Overheids voorlichting: 17.20 Surinaamse luchtpost. Afzender: Tjark Petzoldt - Paramaribo NCRV: 17.30 NCRV en Bloc: act. progr. met muzikale illus tratie (18.19-18.29 Politieke Partij en: Uitz. van de Christelijk Histori sche Unie; 18.30-18.41 Nws.; E.O.: 19.00 Wij hebben een woord voor de wereld: veelgevraagde geestelijke muz. 19.25 Reformatie en reveil, le zing 19.35 Muzikaal intermezzo 19.40 Geloven vandaag, lezing NCRV: 20.00 Bij de tijd: act. informatie over ontw. in de samenleving 20.20 Componisten in het Interbellum. Herinneringen van een muz.liefheb- ber 21.40 De kerk vandaag, doe. 22.00 (S) Meisjeskoor en licht in strumentaal sextet 22.20 Avondover- denkihg 22.30 Nws. 22.40 Bewaar mij voor den waanzin van het recht, literaire doe. 23.30 (S) Deze tijd, deze muz. (opn.) 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM n 298 M EN FM VPRO: 12.00 VPRO-Maandag: klas. muz. met tussen 12.00 en 14.00 Nws. en informatie over muz. NOS: 14.50 Tobben met tape: een wedstrijd tussen Belgische en Ne derl. teams van geluidsjagers 15.20 Eurojazz 16.00 Nws. AVRO: 16.03 Braziliana: lichte Zuidamerikaanse muz. 16.30 Mikadoo: jeugdprogr. 17.30 Brabant journ, 17.55 Meded. MINISTER Verlnga van onderwijs wil steun verlenen aan alle pogingen open-net t.v. in te schakelen hij het geven van wetenschappelijk onder wijs, dat bestemd is voor groepen belanghebbenden, die niet in de ge legenheid zijn op normale wijze aan de universiteiten en hogescholen on derwijs te volgen. In antwoord op schriftelijke vra gen van de kamerleden mr. M. Vro lijk, mr. J.W. Masman en mevrouw drs. E. Epemabrugsma (allen PvdA) zegt de minister te verwachten, dat in de toekomst behoefte zal bestaan aan die open-net t.v. De minister kan nog niet zeggen, of er in ons land een instelling zal komen, te vergelijken met de Britse „open universiteit". Daartoe is wei een onderzoek aan de gang, dat gericht is op de bestaande en de te verwachten behoefte en op de effec tiviteit van het gebruik van radio en t.v. bij het wetenschappelijk onder zoek Er zijn reeds gegevens met betrekking tot de nascholingscursus voor huisartsen van Teleac. De con clusie waartoe deze gegevens zullen leiden worden mede verwerkt in een spoedige door de ministers Klompé en Veringa in te dienen nota over instructieve radio en tv. 18.00 Nws. 18.11 Radiojourn. 18.25 Ik verbind u door18.30 (S) Mu zikale contrasten: promenade orkest, omroepkoor en solisten 19.30 Nws. 19.35 R.V.U.: Nws. uit de aardwe tenschappen. Spreker: drs. O. K. Hulshof NOS: 20.05 Gamma van alpha en bèta: een progr. over re cente vorderingen in de wetenschap 20.30 Weer es wat anders: minder bekend buitenl. repertoire 21.10 Eu- roditie: etherverkenningen op de middengolf NVSH: 22.10 Sextant: radiomagazine van de NVSH NOS: 22.30 Nws. 22.40 Meded. AVRO: 22.45-22.55 Radiojourn. NOS: 22.55 Metro's Midnight Music: licht muz.- progr. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III 240 M EN FM TROS: 12.00 Nws. 12.03 Jam on Radio KRO: 13.00 Nws. 13.03-18.00 KRO-op-Drie: pop-mixture (14.00, 15.00, 16.00 en 17.00 Nws.) BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nws. 12.02 Muz.progr, 12.08 Landbouwkroniek 12.40 Weerber., schouwburgprogr.'s en beursber. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Symf. muz. (15.00 Nws.) 16.00 Nws. 16.03 Beursber. 16.09 Progr. voor de zieken 17.00 Nws., weerber en me ded. 17.15 Blues, negro-spirituals en gospelsongs 17.55 Weegschaal 18.00 Nws. 18.03 Verz.platen voor de sol daten 18.28 paardesportber. 18.30 Protestant godsdienstige uitz. 18.45 Sportmagazine 18.52 Taalwenken 18.55 Gram. 19.00 Nws., weerber. en act. 19.40 Muz. te paard 20.00 Ope ra-magazine 22.00 Nws. ber. en De Zeven Kunsten 22.20 Lichte muz. 23.00 Nws. 23.10 Koorliederen 23.40 Nws. 23.45-0.15 Uitz. voor de zeelie den. Dinsdag 22 december HILVERSUM I 402 M EN FM NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord 7.16 (S) op het eerste gehoor: klas. muz. (gr.) (7.25 Horen en zien; 7.30 Nws.: 7.32-7.50 Hier en Nu: act.) 8.00 Nws. 8.11 Te Deum Lau- damus: gewijde muz. (gr.) 8.30 Nws. 8.32 (S) Voor de huisvrouw (9.00-9.10 Gymn. voor de huisvr.) 9.40 Kerstviering Molukse Jongeren Federatie 10.00 Israëls Ja-Broer pro feten, lezing 10.15 Gouden stemmen uit een voorbije tijd: opera-aria's (gr.) 11.00 Nws. 11.03 Het wassende water, vervolghoorspel 11.29 Voor de zieken 11.55 Meded. HILVERSUM H 298 M EN FM AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend- gymn. 7.20 (S) Dag met een plaatje: lichte gr.muz. 8.00 Nws. 8.11 Radio journ 8.20 (S) Dag met een plaatje (verv.) (8.30-8.33 De groenteman) 8.50 Morgenwijding NOS: 9.00 Uit- gebr. reportage of herh. NOS-progr. 9.35 Waterstanden 9.40 Muz. uit de Middeleeuwen en Renaissance AVRO: 10.00 Voor de kleuters 10.10 Arbeidsvitaminen: populair verz.pla- tenprogr. 11.00 Nws. RVU: 11.03 Jo ris Ivens: De camera als wapen. Spreker: H. Wielek AVRO: 11.33 Rondom 12: progr. voor de vrouw (Om 11.55 Beursber.) HILVERSUM III 420 M EN FM VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes v'oor de pep (10.00 Nws.) 11.00 Nws. 11.03 Een opvallend vrolijke geva rieerde visite: lichte platen (12.00 Nws.) gegaan. Ik vind acteren, een typetje maken, zalig werk en ik word er vreemd genoeg ook niet zo doodner veus van als van zingen. Als ik vroeger het toneel op moest met mijn liedjes, stond ik te trillen van de zenuwen. Daar heb ik nu geen last meer van. Ik voel me in de studio als een vis in het water. Die aanbieding van Willy van He mert is overigens net op tijd geko men, want ik zag dat zingen al lang niet meer zo duidelijk zitten. De ellende met mij was, dat het pu bliek me in het glazen kastje van de lieve liedjes had opgesloten en daar kwam ik van zijn leven niét meer uit. Ik heb het nog wel geprobeerd, ik heb maanden keihard gewerkt aan een ander repertoire, dat beter bij mijn leeftijd paste. Ik was im mers al lang niet meer het kleine meisje van 18, dat dromerige dingen in haar dagboek schreef, maar een moeder van 26. Gek, dat het publiek niet accep teert, dat je te oud bent^geworderi voor „Spiegelbeeld", dat je er met de beste wil van de wereld niet meer achter kunt staan. Misschien zijn er zangeressen, voor wie dat geen ramp is. Die kunnen dan tot hun tachtigste doorgaan ipet lieve liedjes. Maar ik breng het stomweg niet op. Ik kan niet huichelen. Vraag het maar aan anderen, die me goed kennen. Dan zul je het horen. „Willeke is een open boek. Je kunt van haar gezicht lezen, of ze iets meent". Dat is ook de reden, waar om ik zoveel vijanden heb. Ik zeg, wat ik denk en dat komt soms hard aan. Die stunt met de Pygtnalionrol heb ik wel degelijk met een voorop- eindredactie hans maas gezet doel in mijn televisieshow ge bracht. Ik wilde ze nou eens laten zien, dat de zangeres van „Spiegel beeld" ook nog wel wat anders kon In feite ben ik trouwens nooit een echte zangeres geweest. Een echje zangeres is vóór mij Caroline Kaart, Corry Brokken. Die hebben tenmin ste stemmen, waar je niet langs kunt. Van mij kun je alleen maar zeggen, dat ik het aardig bracht. Ik vond het acteren van een liedje altijd belangrijker dan het zingen zelf. Ik zorgde er voor, dat ik over duidelijk op zo'n bühne aanwezig was. Je hoeft mij niks te vertellen, Ik weet ook wel, dat er met gemak honderd meiden te vinden zijn, die een betere stem. hebben dan ik. Maar het gaat toevallig ook nog een keer om de persoonlijkheid. Je moet zo'n podium kunnen vullen. Daarom pikte het publiek ook dingen van mij, die ze van een echte zangeres nooit gepikt zouden hebben. Misschien begrijp je nu, waarom ik die overgang naar het toneel niet zo opzienbarend vind als de meesten beweren. Het zat er immers dik in, ik heb mijn leven lang toneel ge speeld. Je mag alleen niet van mij gaan eisen, dat ik nu meteen het aristocratische vrouwtje op de plan ken zet of Virginia Woolf. Want daar mis ik gewoon nog de routine voor. Ik houd me voorlopig maar bij het lichtere genre. Marleen, die kan ik, geloof ik, wel aan. En dan nog knipper ik af en toe met mijn ogen. als ik dingen moet doen, die ik niet gewend ben. Er zit in „De Kleine Wereld" bijvoorbeeld een üerleL dingsscène. We zijn daarvoor met zijn allen naar Bergen gegaan en daar moest ik in een duinpan gaan liggen vrijen met Coen Flink. Ik kan je zeggen, dat ik daar vreselijk tegenop heb gezien. Ik vond het doodeng om met zoveel mensen om me heen een man te kussen. En dan kun je achteraf wel roepen: „Het is niet eeht, het is maar toneel", maar het veroorzaakt wel degelijk een bepaalde spanning in je lijf. Kom nou Wee* je, wanneer ik gemerkt heb. dat ik als toneelspeelster nog maar aan het oegin sta? Toen ik moeite kreeg met de oudere Marleen. De jonge Marleen begrijp ik nog wel. die lijkt ook op mij, maar als ze ouder wordt, krijgt ze allerlfei stre ken. Dan wordt ze een ambitieuze haaibaai, die vreselijk uitvalt, als ze haar zin niet krijgt. Ik heb daar ontzettend moeite mee, want ik ben zelf heel anders. Als ik kwaad word, als ik me verongelijkt voel. hoor je me nooit vloeken. Dan word ik alleen heel stil. Ik moet me dus helemaal inleven in die oudere Mar leen, ik moet me voorstellen, dat ik een keihard zakenvrouwtje ben. En dat is eigenlijk niks voor mij". Een laatste bekentenis. „Ik ben wel eens bang voor mezelf. Het gaat mij allemaal te gesmeerd. Ik ben al vanaf mijn geboorte dat kleine, ge lukkige mensje. Ik heb nog nooit tegenslagen van enige betekenis ge had. Weet je, dat zoiets doodeng is. Als alles goed gaat, als je steeds maar weer bereikt, wat je wilt, dan ga je gewoon uitkijken naar het moment, dat er klappen vallen". Achter haar roept echtgenoot Joop Oonk op dat moment gapend: „Dan zou ik maar eens beginnen met de tjleyizie. a£ te zetten, want anders is 'dat moment nu gekomen". Willeke zakt achterover. De tele visie neuzelt zacht door. Terecht, want hoe moet ze anders die 100 pagina's tekst leren, die Marleen morgen weer tussen 10 en 4 tegen de bordkartonnen Jordaan-gevels moet werpen? IN de serie documentaires die Milo Anstadt maakte over steden die in de Tweede Wereldoorlog grotendeels verwoest werden, wordt vanavond een programma uitgezonden over de Japanse stad Hirosjima. Aan het eind van de oorlog besloot Amerika de atoombom te gebruiken. Slachtoffer was Hirosjima en nog al tijd roept die naam dé herinnering op aan een vreselijke vernietiging, die zijn weerga niet kent. Nog altijd, hoewel de stad en zijn bewoners zich goeddeels hersteld hebben van deze ramp en er sindsdien wapens met een nog vernietigender uitwerking zijn gemaakt, is Hirosjima het af schrikwekkend voorbeeld van wat mensen kunnen aanrichten. Wat is er van Hirosjima geworden? Een geheel nieuwe stad moest wor den opgebouwd, met nieuwe wegen, wijken, cultuurcentra, winkels, scho len en huizen. Op de foto is één van de uiter lijke verschillen tussen Hirosjima in 1945 en 1970 te zien. TIJDENS het 3e wereld-festival voor film- en televisiejournaals dat in Londen is gehouden, heeft een internatiohale jury de eerste prijs in de categorie „technische reportages" toegekend aan de kleurenfilm van het Polygoon-journaal over de .Af sluiting van het Haringvliet met be hulp van een kabelbaan". UIT protest tegen het Burgos-proces heeft de-Oostenrijkse televisie ervan afgezien de Eurovisie-uitzending van de nachtmis in de kathedraal van Avila in Spanje over te nemen. Een zelfde besluit heeft de Zwitserse te levisie genomen. VAN de 26 uur „Kleine Waarheid", die de series ver slindende NCRV vanaf eerste kerstdag 1970 op de vader landse schermen projecteert, is Willeke Alberti als Marleen 25 uur onafgebroken in beeld. Dat betekent, dat ze elke week een vuistdikke volksbijbel van 300 pagina's als huiswerk mee naar Badhoevedorp krijgt- „Ik heb er gelukkig weinig moeite mee", rapporteert ze, „ik leer spe lenderwijs. Het liefst bij de televi sie. Hoe meer herrie om me heen, des te makkelijker gaat het. Als ik boven ga 2itten, lukt het niet. Ik ben geen studiehoofd en word door stilte alleen maar afgeleid. Dan be gin ik aan allerlei andere dingen te denken en gaan die zinnen van Mar leen het ene oor in en het andere uit. Maar een fijne show op de televisie of een stuk, waar veel in geschoten wordt, inspireert me ge weldig. Ik ben trouwens gek op televisie. Het is schandalig, ik wil alles zien. Peyton Place, Coronation DAT de Nederlandse platenmaat schappijen de jazz van vaderlandse bodem verwaarlozen is vaak ge schreven. Zelfs in de voor de grammofoonbizz gunstige en druk ke maand december zijn er zegge en schrijven maar twee nieuwe jazzplaten op de markt verschenen. Het zijn CANDY CLOUDS van Hans Dulfer en Ritmo Naturel (Catfish-5C-054.24.307) en Don't Disturb van Wim Overgaauw (CBS-S 64 105). Vooral de debuut elpee van Wim Overgaauw is verrassend. Lang heeft deze uiter mate begaafde gitarist geleefd in de schaduw van Pim Jacobs. Ein delijk heeft CBS hem nu de kans geboden zelf op de voorgrond te treden. Opmerkelijk is dat Ruud Jacobs, die ook de baspartij op deze plaat voor zijn rekening neemt, voor CBS als producer is opgetreden. De titel van de plaat had niet beter gekozen kunnen worden. De introverte Overgaauw creëert een spanning die niet verbroken mag worden en speelt niettemin re laxed (hoe paradoxaal dat ook mo ge klinken). Het is eigenlijk zonde dat iemand die met een gitaar alles kan doen en bovendien goede muzikale ideeën heeft (hetgeen eerst bij deze solo-elpee gebleken is) altijd gefigureerd heeft in het kitsch-combo van Pim Jacobs. Gelukkig wordt Wim Overgaauw op Don't Disturb niet al te nadruk kelijk begeleid, zodat zijn veelzij digheid goed tot zijn recht komt. Leuk js wel dat na een jaren durende zwijgperiode Rob Madna weer eens wat op de piano laat horen. DE TWEEDE langspeler van Hans Dulfer heeft de belofte die zijn eerste schijf inhield niet waarge maakt. De begeleiding door. Ritmo Naturel plus een stelletje gastspe- lers (waaronder zelfs houthakker Grundberg van After Tea) moet ronduit vlak genoemd worden. Mi nutenlang wordt soms op dezelfde quasi-exotische manier doorge- tijd nog goed genoeg, maar de pretentie van Columbia dat dit The Best zijn is wat overdreven. AND-Ré VAN DE HEUVEL heeft van Philips kans gekregen zijn succesvolle swing van het grote toneel naar het cabaret in groeven te concretiseren. De elpee „Zwart en wit" toont twee dingen ondub belzinnig aan: Van den Heuvel is geen zanger en Van den Heuel heeft alles mee om een goeie tekst sfeervol tot leven te wekken. Dat bewijst hij met name in de door Ernst van Altena vaardig vertaalde liedjes van Debronckhart. Dat hij in de drie liedjes die Van Altena zelf bijdroeg aan de plaat, het net niet haalt, kan Van den Heuvel niet helpen. Je moet tenminste to venaar zijn om ergens iets uit te halen wat er tevoren niet in geze ten heeft. Hoogtepunten naar onze smaak zijn „Nètuurlijk hou ik van jou", „Waar zijn de mannen" en vooral „Ik heb het goed". Wie van commerciële meezingers houdt, moet deze plaat maar gauw vergeten want hij is exclusief ge perst voor de fijnrpevers die het verschil nog kennen tussen een chanson en een getoonzette dreun. Street, 'Maranix, noem maar op. Tot de STER-reclame toe. Het liefst zou ik twee televisietoestellen in de ka mer hebben en dan ik ervoor op de bank en maar kijken. Dat is voor mij de ideale ontspanning". Haar wedergeboorte als Marleen Spaargaren heeft ze te danken aan haar televisie-show voor de AVRO, waarin ze „gewoon voor de gein" met Guus Oster een scène uit „Pyg malion" speelde. Het werd een har tig kwartiertje Mokumse spraakwa terval, dat achteraf ook nog diénst deed als bruikbare auditie. Toen Willy van Hemert voor de hoofdrol in zijn monsterserie „De Kleine Waarheid" tevergeefs bij Plguni Touw had aangeklopt, die muurvast zat bij de toneelgroep „Globe", werd hij door zijn vrouw Caroline Kaart herinnerd aan de Pygmalioncreatie van Willeke Alberti. Een nieuwe Nederlandse toneelster was daarmee geboren. „Als kind droomde ik al van een carrière als toneelspeelster. Dat leek me het absolute einde. En als mijn vader nou toevallig geen zanger was geweest, maai- acteur, was ik waar schijnlijk veel eerder aan het toneel dreund. Het enige pluspunt van deze plaat is het feit dat Dulfer voor het eerst blijk geeft endge sax-techniek te hebben. Niet meer het van hem bekende kortademige geblaas, maar professionele chorus- sen. ROB VAN DYKE PLAYS BOB DYLAN is een plaat die nauwe lijks het noemen waard is. Voort bordurend op het succes van broer (Louis is dit een poging de consu ment te belazeren. Rob van Dijk (zoals hij vertaald heet) mag dan een verdienstelijk vrijetijds-orga- nist en koorleider zijn, de mattier waarop hij Dylan verkracht op de piano, is werkelijk ergerlijk. (CBS S 64174) COLUMBIA brengt al een tijdje met commercieel succes platen op de markt onder het motto The Best Of Bekende Sterren. Ter re censie kregen wij toegestuurd The Best of Mariene Dietrich (5C-054- 28498) en The Best of Theodorakis (5C-054-80385). Omdat de kwaliteiten van de sterren genoegzaam bekend zijn valt er weinig te recenseren. Ver meldenswaard is wel dat op de Marlene-plaat inderdaad de grote succesnummers verzameld staan (Icih bin von Kopf bis Fusz auf Liebe eingestellt, Lili Marlen, Sag mir wo die Blumen sind etc.) en dat op de Theodoraki-splaat zo maar wat nummers achter elkaar zijn gezet. Die nummers van Theodorakis zijn natuurlijk al* 13 t

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 9