Huishoudgeld opzij voor strijd tegen vervuiling ,t*vrner in week-afleveringen WET VERONTREINIGING OPPERVLAKTEWATEREN B. en w. Amsterdam eens met plan bespeling schouwburg Vapona-strips mogelijk in 72 uit handel binnenland buitenland vi kv-4 r. v; gci-NN lx Twijfels Viet absoluut Bevoegdheden Betalen ZATERDAG 19 DECEMBER 1970 alles over dieren Een alfabetische dieren-encyclopedie met elke week een nieuwe aflevering vol interessante beschrijvingen, briljante illustraties en kleurenfoto's, in totaal 3000 bladzijden, 112 week-afleveringen, gemakkelijk op te bergen in 7 prachtige verzamelbanden met goud-opdruk, straks een sieraad in uw boekenkast. Bestel nu de eerste verzamelband, tijdelijk van 9,75 voor 4,50. Verkrijgbaar bij o.a. warenhuizen, de boekhandel, tijdschriftenhandel, supermarkten en kiosken. -JT - r~ v. 'y C-S (Van onze redactie binnenland) DEN HAAG Volgend jaar zal de inspectie voor de volksgezondheid beslissen over de toelaatbaarheid van Vaponastrips en soortgelijke insec tenverdelgers. Rondom de Vapona strips, een produkt van Shell-Neder- "land, ontstond in 1964 al groot ru moer. Een onderzoek had aangetoond dat het preparaat bepaalde gassen ontwikkelt die schadelijk zijn voor de mens. Het al of niet intrekken van de! verkoopvergunning door het ministe rie van Sociale Zaken hangt o.m. af van de resultaten van een onder zoek dat momenteel wordt verricht bij het Rijksinstituut voor de Volks gezondheid in Bilthoven. De resulta ten van dit onderzoek worden binnen drie maanden verwacht, aldus een woordvoerder van het ministerie van Sociale Zaken. De kans bestaat dan dat de strips op 1 januari 1972 uit de handel moeten verdwijnen. Voor het jaar 1971 is Shell-Neder- land wel een verkoopvergunning verstrekt. Aanleiding tot nieuwe bezorgdheid over de Vapona-strips gaven kortge leden de publicaties over een onder zoek dat verricht werd door de Zweedse professor Göran Löfroth. Hij ontdekte dat de plastic strips een soort zenuwgas ontwikkelen, di- ■hloorvos geheten, dat de organische ■ellen aantast waarin de erfelijke eigenschappen zijn vastgelegd. (Van onze redactie binnenland) AMSTERDAM B. en w. van Amsterdam zijn het eens met het plan dat de „Stichting Amsterdams Toneel in Oprichting" heeft inge diend, voor de bespeling van de stadsschouwburg in het seizoen 1971- 1972. B. en w. menen, dat het voorstel van het gezelschap op grond van de verkregen medewerking en het op gestelde repertoire een reële basil voer de bespeling vormt. DEN HAAG De „wet veront reiniging oppervlaktewateren", die op 1 december jl. van kracht is geworden, is er niet primair op gericht vervuilers nadrukkelijk aan de schandpaal te nagelen. De zondaars tegen deze wet riskeren een boete van slechts 25 mille of een gevangenisstraf van maximaal één jaar Daar bovenop kunnen ze een soort preventieve straf krij gen: de storting van een waarborg som van 50.000 gulden voor de tijd van ten hoogste twee jaar. De wetgever heeft het terecht belangrijker gevonden, dat de watervervuiling op redelijk korte termijn (vijftien jaar) tot aan vaardbare proporties wordt terug gebracht Over 15 jaar moet de situatie „bevredigend" zijn. Maar wat heet bevredigend? Minister Bakker heeft er in de Tweede Ka mer dit over gezegd: „Ons beleid is gericht op de hoogst mogelijke zuiveringsgraad. Dat zal nooit 100 procent zijn. Maar er moet vol strekt aanvaardbare zuiverings graad komen, die de belangen van de recreatie, landbouw, visserij in dustrie en het drinkwaterbedrijf veilig stelt". Een ander, zeer belangrijk uit gangspunt van de wet is, dat we de miljarden, die de verwezenlij king van dat ideaal gaat kosten, zelf moeten betalen. De industrie- en zullen de zuivering van hun afvalwater als behorend tot de normale produktiekosten moeten gaan beschouwen. En de gezinnen zullen een deel van hun „huis houdgeld" opzij moeten leggen voor de zuivering van het afvalwa ter (afwas, toilet, was en bad) dat ze zelf produceren. Net als om een voorbeeld te noemen het ophalen van vuilnis. Door de snelle uitbreiding van de bevolking én industrialisatie is in de afgelopen jaren roofbouw gepleegd op onze natuurlijke omgeving. Daar is in materieel opzicht althans nooit voor betaald. Nederland krijgt nu de achterstallige reke ning gepresenteerd. Zó vuil maken we ons water. Voor de vervuiling en de bestrijding er van presenteert de „wet verontreiniging oppervlaktewateren" ons een pittige achterstallige rekening. De wet zit, bij wijze van spre ken, boordevol goede voornemens. Het is echter nog maar de vraag of die allemaal uitgevoerd zullen en kunnen worden. Er zijn verschil lende belemmeringen: De wet is slechts een raamwet: de details moeten nog via allerlei uitvoeringsbesluiten worden gere geld. Dat gaat, behalve hoofdbre kens; tijd kosten. Ook de provinciale besturen mét de Kroon de verantwoordelij ke uitvoerders van de wet zul len nog hun regelingen moeten treffen. Een heel ander probleem: het rijk zal voorlopig alleen heffingen opleggen voor de lozing van „zuur stofbindende afvalstoffen". De lozing van andere schadelijke stof fen in rijkswateren wordt eigen lijk nog even ongemoeid gelaten. En wat de miljarden betreft: het is twijfelachtig, of die allemaal op tafel zullen komen. In veel gevallen zullen de vervuilers one venredig zwaar worden belast. In dat geval moet en wil het rijk bijspringen. Maar ook de schatkist is niet onuitputtelijk. De nieuwe wet, waarop lang is gewacht, geldt voor alle ook particuliere oppervlaktewateren. Voor de rijkswateren wordt de zaak geregeld door de Kroon, voor de overige door Provinciale Staten. Uitgangspunt is verontreiniging door afvalstoffen, verontreinigde schadelijke stoffen (inclusief grote hoeveelheden te warm of zuurstof arm water'' t^gen te gaan Het verbod tot verontreiniging kan zeker niet absoluut zijn. Be volking en industrie produceren elke dag grote hoeveelheden afval water, die ze ergens kwijt moeten. Van belang daarbij is. dat het op pervlaktewater een zeker zelfreini gend vermogen heeft. Het kan on geveer 4,5 miljoen inwonerequiva lent is: de gemiddelde vervuiling per inwoner per dag) de baas. Momenteel worden er echter niet minder dan 15.000.000 inwonere quivalenten op los gelaten. De lozing van afvalwater zal daarom aan vergunningen worden gebonden. In de meeste vergunnin gen zal worden voorgeschreven, dat het afvalwater voor 90% wordt gezuiverd vóór het wordt geloosd. Men kan ook gebruik maken van het zelfreinigend vermogen van de zee. Ook daarvpor zal echter een met zeer speciale voorwaarden om klede vergunning nodig zijn, ook wanneer het afval buiten de terri toriale wateren overboord wordt gezet. De minister van Verkeer en Wa terstaat en de Gedeputeerde Staten van de provincies kunnen hun be voegdheden (uitgeven of weigeren van vergunning) overdragen aan havenschappen, gemeenten, water schappen of zuiveringsschappen. Datzelfde geldt voor de bouw van de zuiveringsinstallaties. Het is de bedoeling, dat de zuiveringsschap pen een zo groot mogelijk gebied zullen bestrijken; de waterhuis houding vertoont over grote af standen samenhang en bovendien kan alleen een groot zuiverings- verbond zich van een deskundig apparaat voorzien. Alle „waterbeheerders" moeten voor hun gebied een zuiverings- nVin opstellen. De plannen wor den per provincie gebundeld. De optelsom van de provinciale plan nen wordt het bestrijdingsplan voor het hele land. De minister is bovendien wettelijk verplicht elk jaar een meerjarenplan samen te stellen voor de projecten, waarvan de uitvoering hoogst urgent is. Waterbeheerders, die het er een beetje bij laten zitten, kunnen een verklaring van ongenoegzaamheid krijgen. Dat is geen vrij blijvende waarschuwing: er zit een forse heffing aan vast, die moet prikke len tot grotere activiteit. De verkla ring van ongenoegzaamheid blijft voorlopig waarschijnlijk theorie. Want veel waterbeheerders zullen nog enige of geruime tijd in gebre ke moeten blijven: er zullen veel plannen ter bestrijding van de ver ontreiniging ter tafel komen, die bij gebrek aan financiële en tech nische mogelijkheden lang niet al lemaal tegelijk kunnen worden ge realiseerd. We zullen dus allemaal voor de bestrijding van de watervervuiling moeten betalen. De bedoeling is, dat de heffingen over het hele land gezien niet teveel van elkaar zullen verschillen. Er kun nen echter uitschieters zijn, bij voorbeeld wanneer een waterbe heerder een van oudsher „vuil" bedrijf opdracht geeft zijn water te zuiveren. Als de lasten voor dat bedrijf als gevolg daarvan oneven redig hoog oplopen zal het een schadevergoeding kunnen krijgen. Het bedrag daarvan moft echter over de heffingen worden uitge smeerd. Worden de heffingen daardoor veel hoger dan elders, dan kan de waterbeheerder op zijn beurt bij het rijk aankloppen. In het uiterste geval kan men zeer vuile industrieën geen vergunning geven voor de 'ozing van afval. Dat betekent sluiting of verhuizing van zo'n bedrijf. Ook in zo'n situa tie kan het bedrijf een schadever goeding krijgen, die trouwens ook tot de kosten van de waterzuive ring gaat behoren. Dat is, zeer in het kort, de praktijk van de wet. Hopen maar, dat die geen mooie theorie zal blijken te zijn. WILLEM WOLTERS (ADVERTENTIE)

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 15