Dit is de ploeg van Kees Buys.
Zo zoeken wij er nu nog zeven
Dit is de ploeg van Kees Buys. Acht man sterk. Acht man met verschil
lende karakters, ideeën en hobbies. Maar ook acht man die het over een
paar belangrijke punten samen eens zijn. Zij willen afwisselend werk.
Zij willen niet tussen vier muren. En ze hebben de pest aan kapsones.
Kees Buys en zijn ploeg kregen zo'n 8 jaar geleden wat ze wilden. Ze
gingen werken in de Rotterdamse haven. Bij Quick Dispatch.
Quick Dispatch. Wat is dat voor een bedrijf?
Quick Dispatch (zeg maar gewoon 'kwik dispets') is een stuwadoors-
bedrijf. Een van de grote in de Rotterdamse haven. Ons voornaamste
werk is het laden en lossen van schepen. Dat doen we op moderne ter
reinen aan de Prinses Beatrixhaven. We kunnen daar met de ruimte
goed uit de voeten: het totale oppervlak is 30 hectare en als het moet
pakken we 16 grote zeeschepen tegelijk. Quick Dispatch is aangeslo
ten bij de Nederlandse Scheepvaart Unie. In totaal werken daar
rtl5.000 mensen. En hoewel wij de conjunctuur ook niet in de hand
hebben dachten wij toch, dat dit meer zekerheden bood dan een of
ander haasje-over firma.
We krijgen steeds meer werk.
Ieder jaar wordt het drukker. Komen er meer schepen. Daarom vragen
wij nu aan 100 man of ze bij ons willen komen. En ploegen vormen als
die van Kees Buys. We zoeken daarvoor ervaren mensen en ongeschool
den die bij ons in het bedrijf het havenvak tot in de finesses krijgen
aangemeten. Want iedere ploeg hoort bij wijze van spreken in de
eredivisie.
Havenwerk is vakwerk.
Wie bij ons als ongeschoolde komt wordt opgeleid. Daar tillen we nogal
zwaar aan. Het havenwerk is de laatste jaren sterk gemechaniseerd.
Wie in deze omgeving mee wil komen moet gewoon een hoop leren.
Net als voor ieder ander vak. Onze opleiding (de officiële van de Haven
vakschool) duurt een jaar. Alle lessen praktijk en theorie worden in
bedrijfstijd gegeven. Na dat jaar krijgt hijals zichtbaar bewijs van
die vakbekwaamheid een certificaat. Nog één ding. Havenwerk zal nooit
druk-op-de-knop-werk worden. De mechanisatie gaat steeds verder,
maar kan lang niet alles. Wie in de haven komt mag dan ook niet bang
zijn voor vuile handen of een natte rug. Hij mag niet bang zijn voor
3 0 graden zon of 15 graden vorst, want ook het weer is niet te mechani
seren. En hij moet er tegen kunnen als we met zijn allen eens mis
kleunen. Havenwerk blijft mensenwerk. Al blijft het ook altijd
mannenwerk. Dat wel.
Wat het betaalt en wat erbij komt.
De hieronder staande lonen zijn gebaseerd op de normale werkcyclus
van 2 weken dagdienst, 1 week avonddienst en 1 zaterdag per drie
weken en gelden voor 21 jaar en ouder.
Per week Netto voor gehuwd
gemiddeld, bruto met 2 kinderen
Ongeschoold
(indien op zaterdag niet
te werk gesteld)
Geschoold
(indien op zaterdag niet
te werk gesteld)
f299.97'
(f290.37)
f312.38
(f302.77)
f216.01
(f210.17)
f223.66
(f217.82)
Verder: 18 werkdagen vakantie
Vakantietoeslag plus 3 weken extra gratificatie,
samen voor beginners: f 1780.- per jaar bruto.
Direkte opname in het pensioenfonds.
Hier komt de verhoging van 1 januari a.s. nog bij.
QUICK DESPATCH
1. Jan van laarhoven
2. Jaap den Hollander
3. Kees Buys
4. Jaap van Dam
Stuwer le Was
Stuwer le Was
Ploegleider
Stuwer-Dek
5.FransvanEmden
6. Joop van der Giesen
7. Bastiaan de Gast
S. Daan van Dam
Stuwer le Was
Stuwer le Was
Stuwer le Was
Kraanmachinist
Vorktruckchauffeur
Quick Dispatch: dichterbij dan u denkt.
We zeiden al dat onze terreinen liggen aan de Prinses Beatrixhaven.
Dat is in Rotterdam-Zuid. Voor de mensen van buiten Rotterdam
zijn er pendelbussen. Vaste bussen met vaste chauffeurs. Dat zijn:
J. Adriaanse, Emmastraat 44, Roosendaal
P. H. van Zundert, Belvederestraat 35, Bergen op Zoom
A. P. M. van Opdorp, Wouter Knijfstraat 8, Bergen op Zoom
F. F. M. van Huffel, Belvederestraat 24, Bergen op Zoom
A. C. Aartsen, Bergstraat 20, Ossendrecht
P. J. Jansen, Wouwbaan 7, Hoogerheide
J. B. Kooien, Pastoor de Withstraat 10, Putte
Gemiddelde rijtijd: ca. 60 minuten.
Dat lijkt onwaarschijnlijk snel. Daarom hebben we de namen en
adressen er maar even bijgezet. Voor wie het zelf wil navragen.
Praten met Ouick Dispatch. Waar en hoe?
We hebben in deze advertentie iets verteld over werken in de haven.
We hebben geen grote woorden gebruikt. Het niet mooier voorgesteld
dan het is. Als u dat reëel vindt, kom dan eens praten (en breng
al uw vragen mee). Kies daarvoor de manier die u het beste uitkomt:
Kom naar de voorlichtingsavond op donderdag 17 december 1970
19.00-20.00 uur
Hotel Merks, Brugstraat 57, Roosendaal
Hotel „De Schelde", Antwerpsestraat 56, Bergen op Zoom
Café J. B. Melsen, Dorpstraat 6, Ossendrecht
2. Wanneer u verhinderd bent de voorlichtingsavond te bezoeken
kunt u kontakt opnemen met een van onze chauffeurs
(zie bovenstaande adressen).
3. U kunt daarna naar Rotterdam komen, bij voorkeur met een van
onze personeelsbussen en komen kijken en praten. Als dit niet
mogelijk is en u komt op eigen gelegenheid, dan worden uw
reiskosten natuurlijk vergoed.
A