T.V.-CLIMAX BEETHOVENJAAR
Camera deel
van het orkest
PROGRAM VOOR SCHOOI,-ÏV
vïiyxEN
appersdcademie
Fidelio
voor BRT
Ontwikkeling
nog te
vaak geremd
radio
televisie
Unieke weergave twee concerten:
inMGE JENEVER
op hel etiket
staat waar
het vandaan komt:
SCHADE &BUYSING
SCHIEDAM
CONCERT HBO IN
TURFSCHIP OP TV
w
Slagen
Neerlands Roem
van Holywood
Ditis het recept:
Kaasfondue van
Nederlandsekaas.
5ENSDA0 16 DECEMBER 1970
VANDAAG is het tweehonderd jaar geleden dat Ludwig
van Beethoven geboren werd. De grammofoonplatenin
dustrie had er weinig (commerciële) baat bij om dit feit
op één dag te vieren en riep dus reeds 12 maanden gele
den 1970 tot Beethovenjaar uit (zoals dit jaar ook tot
Léharjaar gebombardeerd werd). De in druk verschij
nende publiciteitsmedia waren er over het algemeen ook
erg vroeg bij om herdenkingsartikelen te schrijven. Al
leen de radio en de televisie hebben gewacht tot de dag
zelf. Op t.v. houdt de NOS vanavond een speciale Beet-
hovenavond. Op Nederland 1 zijn van 20.35 tot 22.15
opnamen te zien van de ouverture „Leonore" en de
„Tweede Symfonie". Bovendien wordt de film „Eroica"
uitgezonden. De VARA-radio zendt vanmiddag op Hil
versum 2 (13.45 uur) een gesproken portret uit. Mor
genavond zendt de AVRO-radio een twee uur durend
Beethovenconcert vanuit de kleine zaal van het Concert
gebouw te Amsterdam en de TROS-televisie de eerste af
levering van een tweedelig portret uit.
DE herdenking van de twee
honderdste geboortedag van Van
Beethoven geschiedt door de NOS
op een naar televisiemaatstaven
unieke manier. Dat geldt vooral
voorde verfilming van de ouver
ture "Leonore" en de "Tweede
Synfonie". Tot nog toe was het
gebruikelijk dat de kijkers van
klassieke concerten een koele re
gistratie te zien kregen. De ca
mera's waren altijd aan verschil
lende beperkingen gebonden. Zij
konden niet vrij rondrijden omdat
he"» meestal aanwezige publiek
daj teveel gehinderd werd en
harden bovendien weinig arm-
slaj omdat zij niet elkaar en de
mirofoons mochten „schieten".
Kjkgenot was er dan ook nimmer
bj de uitzending van concerten.
Te films die de Zweedse cineast
ike Falk met NOS-regisseur ge
naakt heeft zijn echter meer dan
:oto's en brengen zoveel mogelijk
rap. de muzikale spanningen in
Weid.
De opnamen, zonder publiek, heb-
ten afgelopen zomer zes dagen in
ieslag genomen. In het Amsterdam-
ie Concertgebouw dirigeerde Rafael
Kubelik het Concertgebouworkest.
Zonder gebruik te maken van play
back, waardoor nog meer filmische
mogelijkheden ontstaan zouden zijn,
heeft de filmploeg de muziekstuk
ken deel voor deel opgenomen. Ake
Falk had daarbij als filmregisseur
de vrijheid de dirigent te verzoe
ken diverse delen zo vaak over te
spelen als voor een verantwoorde
opname noodzakelijk was.
Het resultaat is frappant. Wat de
kijker voorgeschoteld krijgt is niet
meer een opeenvolging van zomaar
wat close-ups en totaalbeelden, maar
een filmische weergave van de in
houd van de partituur. In het scher
zo van de Tweede symfonie is een
warrige montage van de elkaar snel-
opvolgende details te zien. De
handen van Kubelik symboliseren
op een gegeven moment een wilde
slot-tutti. De aanloop tot een climax
is te zien als een langzaam opgaan
van een hand met een strijkstok. Bij
langzame muziekgedeelten is het
filmritme eveneens traag. De een
zaamheid van een fluitist "wordt
uitgebeeld door een fade-out. Bij
uitbarstingen wordt dan weer krach
tig ingezoomd.
De camera is dus niet meer een
koel apparaat dat op een afstandje
registreert, maar is één van de in
strumenten van het orkest gewor
den. De camera probeert als geïnte
greerd deel de innerlijke bewogen
heid van Beethoven te herscheppen.
In het raam van de Beethoven-
avond ook een speelfilm „Eroica",
gemaakt door de Oostenrijker Wal
ter Kolm-Veltée in 1949.
De film, die zich zoals de meeste
geromantiseerde biografieën wel de
nodige vrijheden veroorlooft, wan
neer dat zo in de gecomprimeerde
intrige te pas komt, handelt over de
periode tussen 1802 en 1827, een
kwarteeuw, waarin Beethoven uiter
lijk de hoogste hoogten en innerlijk
de diepste diepten doorleefde. Zij
begint in de tijd, dat de meester
zijn „Eroica" componeert. Napoleon
trekt op naar Wenen, en Beethoven
gegrepen door de idealen van de
Franse revolutie, ziet in de kleine
Franse ex-korporaal de redder, die
vrijheid, gelijkheid en broederschap
zal brengen. In deze stemming
schrijft hij zijn „Eroica", maar wan
neer Napoleon zich tot keizer laat
kronen, ziet hij in, dat deze alleen
maar een heerszuchtig dictator lis. én
teleurgesteld streept Beethoven op
zijn partituur de opdracht aan Napo
leon door.
Hij vlucht in de film naar Honga
rije, waar hij veel vluchtelingen uit
Wenen aantreft, onder wie twee
vrouwen, die een rol in zijn leven
gaan spelen. Eén van beiden is
zijn begaafde leerlinge Gravin The-
rese von Brunswik; het grote
standsverschil maakt een huwelijk
onmogelijk en zij tracht hem ervan
te overtuigen, dat het zijn bestem
ming als begenadigd kunstenaar is,
om eenzaam te blijven. Deze een
zaamheid zal nog groter worden,
want de doofheid, waardoor Beetho
ven sinds 1798 in toenemende mate
wordt gekweld, wordt een handicap,
die tot een obsessie uitgroeit.
De verfilmde passages van dit le
ven worden natuurlijk begeleid door
de in die tijd ontstane muziek: de
Mondschein Sonate, de Appassiona-
ta, Fidelio en ten slotte de hymne
An die Freude.
Walter Kolm-Veltée verzorgde
met grote nauwkeurigheid de histo
rische achtergronden van dit kunste
naarsleven.
De belangrijke muzikale leiding
van deze film was toevertrouwd aan
prof. Hans Knappertsbusch, die me
dewerking kreeg van de Wiener
Philharmoniker, het Weens Staats-
operakoor, Wiener Sangerknaben.
De rol van Beethoven wordt ge
speeld door Ewald Balser, een van
de coryfeeën van he,t roemruchte
Wiener Burgtheater. In 1942 perso
nifieerde hij in een film van Hans
Steinhoff op schitterende wijze
Rembrandt. Door Karl Hartl, die
assisteerde bij de regie van deze
film, werd hij ontdekt en geponeerd
als de ideale vertolker van de Beet-
hovenrol. Misschien heeft Balser de'
componist niet naar waarheid gepor
tretteerd (wie kan dat wel?). Hij
heeft een gepassioneerde, soms la
biele, soms agressieve, maar in ieder
geval een zeer indringende Beetho
ven neergezet.
fm gmsbtellMil MiMMk voor uw gntw)
HET CONCERT van Het Brabants
Orkest, dat donderdag in Het Turf
schip wordt gegeven, zal door de
NOS worden opgenomen voor uit
zending op zondag 24 januari van
14.15-16.15 uur. Zoals bekend zal
Theo Olof de Nederlandse première
brengen van het Vioolconcert van
Bruno Maderna, de Italiaanse avant-
gardist. Voorts worden moderne
werken gespeeld, die nog niet eer
der in Brabant te beluisteren waren:
van Webern, Varèse en Charles Ives.
In de pauze van het concert zal de
gedachtenwisseling worden uitge
zonden, die O.I.V. Jaap Geraerdts
gehouden werd tussen dirigent, en
kele leden en directie van Het Bra
bants Orkest omtrent het orkestwe
zen in ons land.
DE NOT (Stichting Nederland
se Onderwijs Televisie) krijgt van
de NOS vanavond gelegenheid in
een half uurtje op Nederland 2
iets te vertellen van de ontwikke
ling van de onderwijstelevisie in
Nederland.
De algemene conclusie van het
programma is dat in het onderwijs
in groeiende mate gebruik gemaakt
wordt van de zogenaamde aiudio-visu-
ele middelen zoals radio, grammo
foon, televisie, videorecorder, film
en diaprojector. Voorzichtig stelt de
NOT ook nog dat langzaam maar
zeker een overleg op gang komt om
de nieuwe ontwikkelingen gemeen
schappelijk te bestuderen.
Een woordvoerder van de NOT
deelde ons mee dat het aanschaffen
van bijvoorbeeld een televisietoestel
op scholen door leraren en leerlin
gen bijna altijd gewild wordt maar
dat de directies de ontwikkeling
vaak remmen. Financiële belemme
ringen, te strakke lesroosters of een
te persoonlijke didactische opvat
ting van de directie zijn er de
oorzaak van dat het percentage van
scholen die in het bezit zijn van een
televisietoestel pas rond de dertig
procent schommelt, aldus de woord
voerder.
Niettemin blijkt uit een recent
onderzoek dat ingesteld werd door
Intomart dat de belangstelling voor
een televisietoestel op de scholen
vooral bij het basisonderwijs snel
toeneemt. Op dit ogenblik hebben
3550 scholen een televisietoestel.
Het basisonderwijs neemt van dat
aantal 2744 toestellen voor zijn re
kening. Gesplitst geeft dit cijfer het
volgende beeld: BLO - 158, LBO -
267, MAVO, HAVO, VWO - 303,
Pedagogische Akademies - 49, Vor
mingscentra - -29. Deze cijfers zijn
geldig per 1 december. In de loop
van deze maand hoopt de NOT regi
onaal uitgesplitste tabellen te publi
ceren.
De stichting verwacht dat in het
komende jaar het aantal televisie
toestellen op scholen verdubbeld zal
worden, gezien het aantal aanvra
gen.
De NOT verwacht bovendien dat
in het komende jaar veel scholen
zullen overgaan tot de aanschaf van
een videorecorder. „Het bezwaar
van veel schooldirecties tegen de
dingen is dat de onderwerpen vaak
rechtstreekse schooltelevisieuitzen
dingen is dat de onderwerpen vaak
niet aansluiten op het lesrooster en
dat boventien geen eigen inbreng
van de leraar mogelijk is. Door de
videorecorder wordt deze belemme
ring weggenomen. Vooral het voort
gezet onderwijs toont belangstelling
voor de recorder. Op dit ogenblik
wil 8 procent van de scholen op
korte termijn overgaan tot de aan--
schaf van een videorecorder, aldus
de woordvoerder van de NOT.
In het programma van vanavond
zullen niet alleen exacte gegevens
gedebiteerd worden, maar zal ook
een poging worden gedaan om de
onmisbaarheid van televisie (vooral
in de toekomst)bij het onderwijs
aan te tonen. (Nederland 2, 22.30).
A
eindredactie
hans maas
DE TENOR en operacompo
nist Pierre Gaveaux en de
tekstschrijver Jean Nicolas
Bouilly creëerden in 1797-'98
een opera, die op 19 februari
1798 in Parijs in première ging:
„Leonore ou 1'Amour conjugal"
„Leonore, .of de eerlijke lief
de". Zij waren op het idee voor
deze qua gegeven en opzet ge
heel nieuwe operavorm geko
men door een gesprek met de
sopraan Angélique Scio.
Het gesprek ging over de op
vattingen over de opera in het
algemeen die men toen had. Het
Parijs van die tijd was het Pa
rijs van de revolutie en het was
nog maar kort na het einde van
Robespierres schrikbewind. De
prima-donna Scio was van me
ning dat de verschrikkelijke ge
beurtenissen niet buiten de ope
ra konden blijven. Ze had ei
genlijk genoeg van de rozige-
idyllische dat de opera's tot dan
kenmerkte. Gaveaux en Bouilly
waren het met haar eens en
trokken de consequenties. Zij
gingen gezamenlijk aan het
werk en nauwelijks een jaar
later kwamen zij voor de dag
met „Leonore". Ze hadden stof
gevonden in een ervaring van
Bouilly op politiek gebied tij
dens de periode dat hij open
baar aanklager in Tours was.
Later ging Beethoven zich
met de stof bezighouden. Daar
uit ontstond uiteindelijk „Fide
lio", een werk dat model stond
voor de revolutie- en bevrij-
dingsopera.
Hoofdfiguren in het stuk zijn
de edelman Florestan, die on
schuldig gevangen zit en zijn
vrouw Leonore, die onder de
naam Fidelio dienst neemt als
knecht van de cipier in de ge
vangenis waar haar man wordt
vastgehouden.
Beethovens Leonore is in 1805
een fiasco geworden. Hij werk
te het stuk twee keer om (en
de laatste keer werd de titel
Fidelio), voornamelijk, omdat
het publiek de originele versie
veel te lang vond. België Ne
derlands brengt een voorstelling
door de Hamburgse Staatsopera,
met de vermaarde Anja Silja
als Leonore. Dit gebeurt in
twee gedeelten: vanavond en
vrijdag as.
PROF. DR. CHARLOTTE BüHLER
is (was) niet de eerste de bes
te wanner het over psychologi
sche-pedagogische problemen gaat.
De titel van dit boek riep bij mij al
direct wat weerstand op, die nog
werd bevestigd bij o.a. de volgende
zin uit haar inleiding ((School en
opvoedingssystemen vragen zich niet
af hoe men zijn leven het doelma
tigst en het meest praktisch moet
aanpakken". Je hebt daarbij het ge
voel hier een soort „succes-agenda"
voor het leven aangeboden te krij
gen. Pak het zus en zo aan en je
bent een geslaagd mens in het le
ven. „Dit boek behandelt", aldus
Bühler, „kwesties van levensver
wachting en -vervulling op weten
schappelijke wijze en met het oog op
toepassing in de praktijk, en wel
dusdanig populair, dat het brede
kringen zal prikkelen tot naden
ken". Dat doet het zeker. Op de
eerste plaats omdat er hier en daar
nog wel eens wat vraagtekens in de
marge te plaatsen zijn en op de
tweede plaats omdat het populaire
karakter de simplificatie nogal eens
in de hand werkt. Dit wat negatieve
geluid mag degenen, die dan nu ook
wel eens een boek wil lezen over de
problematieken, waarmee de door
snee mens van wieg tot graf opge
scheept zit, echter niet weerhouden
het ter hand te nemen. De doelstel
lingen die men zich stelt in het
leven zijn veelvuldig onderhevig
aan teleurstellingen en psychische
storingen; tijdens de jeugd in het
huwelijk, bij maatschappelijke func
ties, e.d. Waar zitten de fricties?
Waar zitten de knelpunten tussen
beeld en realiteit? In korte hoofd
stukjes geeft zij waardevolle aan
wijzingen waarbij zij ook wat mo
derne methodieken noemt. Als eer
ste kennismaking met dit soort lec
tuur (en dat zal het voor de mees
ten nog zijn) geeft het waardevolle
inlichtingen, waar men mogelijk wat
mee verder kan komen. Dat wil nog
niet zeggen, dat je daarmee het
leven in je zak hebt, zoals de opzet
van het boek althans mij laat
suggereren. Het is een bijdrage tot
zelfkennis.
HENK EGBERS
Prof. dr. Charlotte Bühler: Slagen
in het leven (uitg. Elsevier f 16,90)
GASTSPEELSTER in The Outsi
der is vanavond Neerlands Roem in
Hollywood Willy Koopman. Zij pro
beert met groeiend succes op te
vallen in het rijtje van Hollywoodse
filmschoonheden. Enkele weken ge
leden was zij te zien in een dubbele
aflevering van „De dief van Wash
ington".
NEDERLAND I:
NOS
10.45 SCHOOLTELEVISIE
10-45: Kjjk, als je tekent zie je
meer (les 7), 11.10. Walter and
Connie (les 14), 11.35: Van Pé-
taiin tot De Gaulle (les 3).
12.00 SLUITING
KRO
1700 (kleur) BRUINTJE BEER
17.10 KIJK ZELF MAAR
17-30 SLUITING
NOS
18.45 (kleur) DE WOEFS EN
DE LAMAARS
18-45 (kleur) JOURNAAL
19.04 DEN HAAG VANDAAG
19.09 (kleur) VRIJ UIT
Programma over het wel en
wee van de recreatie.
CVK - IKOR - KRO/RKK
Informatierubriek over kerk
en samenleving.
NOS
20.00 (kleur) JOURNAAL
20 20 POLITIEKE UITZENDING
CPN
20.30 (kleur) STICHTING SOCÜ-
TERA
20.35 BEETHOVENAVOND
Film met historische achter
gronden van Beethovens kun
stenaarsleven.
22.50 STUDIO SPORT
23.15 (kleur) JOURNAAL
23.20 SLUITING
NEDERLAND II:
NOS
18.45 (kleur) DE WOEFS EN DE
LAMAARS
18.55 (kleur) JOURNAAL
KRO
19.04 MIK
Uitzending vanuit de Stads
schouwburg te Den Helder met
als gasten Johnny en Rijk e.a.
20.00 (kleur) JOURNAAL
20.20 (kleur) THE OUTSIDER
Aflevering 7: „Het vermiste
meisje".
21.10 ZELF DOEN
21.50 VERSLAG OP WOENSDAG
NOS
22.25 (kleur) JOURNAAL
22.30 VOORLICHTING
SCHOOLTELEVISIE
De ontwikkeling van de
onderwijstelevisie in
Nederl-and.
23.00 SLUITING
BELGIë (Vlaams):
17.30 JEVANJONG
Jeugdprogramma.
19.25 ZANDMANNETJE
19.30 VERGROOTGLAS OP DE
POSTZEGEL
19.45 HIER SPREEKT MEN
NEDERLANDS
19.50 ZOEKLICHT
19.55 MEDEDELINGEN EN DE
WEERMAN
20.00 TV-NIEUWS
20.25 PANORAMA
21.10 FIDELIO
Opera in twee bedrijven van
Ludwig van Beethoven.
Opvoering door de Hambungse
staatsopera.
22.10 GASTPROGRAMMA
Het Vermeylenfonds.
22.40 TV-NIEUWS
BELGIë (Frans):
16.40 NIEUWS
16.45 FEU VERT
Gevarieerd programma voor
de jeugd.
18.20 LES VOLANTS
18.50 BéBé ANTOINE
18.55 OMER PACHA
Feuilleton: „Le bal".
19.25 CONTACTS
Tips voor weggebruikers.
19.30 JOURNAAL
20.00 GALA UNICEF 1970
(2de deel van het programma
vanuit Lausanne).
21.10 CE PAYS EST a VOUS
Vanavond: „De restauratie van
oude huizen".
21.50 TéLéMéMOIRES
Serie uitzendingen waarin
mr. Auguste De Schrijver
wordt ondervraagd over de
Kongolese onafhankelijkheid.
22.40 JOURNAAL
DUITSLAND I:
20.00 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: weerbericht.
20.15 (kleur) ETEN WIJ ONS ZIEK?
21.00 (kleur) NIEUWE
VERKEERSREGELS
Tips voor de nieuwe regels in
het verkeer, die met ingang
van 1 maart 1971 van kracht
zullen zijn.
21.05 (kleur) WIE DRIE KEER
LIEGT.
Quiz met Harald Scheerer.
21.50 (kleur) ZIJ BRENGT 'T TOT
NIETS
22.35 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: commentaar en
weerbericht.
22.55 (kleur) 200ste
GEBOORTEDAG VAN
VAN BEETHOVEN
Concert door de Wiener
Philharmoniker o.l.v.
Horst Stein.
23.40 (kleur) JOURNAAL
DUITSLAND II:
19.45 (kleur) HEUTE
Journaal, actualiteiten en
weerbericht.
20.15 (kleur) ZDF-MAGAZIN
21.00 (kleur FIDELIO
Opera van Ludwig van
Beethoven.
22.55 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: weerbericht.
(ADVERTENTIE)
ROTTERDAM
AANV. NIEUWE LEERJAAR 4 JAN. 1971
Woensdag 16 december
HILVERSUM I 402 m en FM.
KRO: 12.00 (S) Van twaalf tot
twee: gevarieerd programma. (12.22
Wij van ht land; 12.26 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30
Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00-
13.05 Raden maar... 14.00 Huisbe
zoek: pastoraal gesprek. NCRV:
14.10 (S) Klassieke gewijde muziek
(opn) 15.00 In 't zilver: programma
voor oudere luisteraars. 16.00
Nieuws. 16.03 Voor de kleuters
16.15 Hoorspel voor de jeugd. 16,30
(S) Jeugdland. 17.30 NCRV en Bloc:
actueel programma met muzikale il
lustratie. overheidsvoorlichting:
17.50-18.00 Tekst en uitleg. Een
driewekelijkse rubriek van het
ministerie vn O. en W. Drs. R.
L. Schuursma, hoofd van ht docu-
mentatie-centrum van de Stichting
Film en Wetenschap spreekt over
het onderwerp: Audio-visuele media
wat zjjn dat eigenlijk voor din
gen? 18.30-18.41 Nieuws. NÖS 19.00
Openbaar Kunstbezit. 19.10 Je leert
er 'n beetje mee te leven...(I), docu
mentaire over weduwnaars. 19.50
Programma voor blinden en slecht
zienden. 20.00 (S) Radio Kameror
kest en Nederlands Operakoor: Die
Entführung aus dem Serail, opera
van Mozart (opm). (In de pauze:
plm. 21.35 In en om de opera: ope
rakroniek) 22.30 Nieuws. 22.38 (S)
Cosa Nostra ook Uw zaak. 23.55-
24.00 Nieuws.
HILVERSUM n 298 m en FM.
VARA: 12.00 (S) licht strijkor
kest. 12.25 Goede wijn behoeft
geen krans: opnieuw uitgebrachte
opnamen uit de geschiedenis van de
jazz- en amusementsmuziek. 13.00
Nieuws. 13.11 Actualiteiten. 13.25
'Speelruimte: programma met ge
sproken portret, muziek, hoorspel en
reportages. (16.00-16.02 Nieuws.)
17.02 (S) NAR: Nederlandse Arties
ten Revue. 17.55 Mededelingen.
18.00 Nieuws. 18.11 Actualiteiten.
18.20 Uitzending van het gerefor
meerd Politiek Verbond. 18.30 (S)
Klink Klaar, zonder nonsens. 19.30
Nieuws. 19.35 Buitenlands weeko
verzicht. 19.45 (S) VARA-Dansor-
kest en solisten. 20.10 Promenade
Orkest met zangsoliste: amuse
mentsmuziek. 20.45 Confrontatie:
discussieprogramma. 21.15 Nou, en...:
satirisch programma. 21.40 (S) Ste
reo-Pop: popmuziek. 22.30 Nieuws.
22.38 Mededelingen. 22.43 Actuali
teiten. 22.55 (S) Muziek van deze
eeuw: moderne pianomuziek en lie
deren (opn). 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM m 240 m en F.
AVRO: 12.00 Nieuws. 12.03 Zet 'm
op: licht platenprogramma. (13.00
Nieuws; 13.03-13.06 Radiojournaal
14.00 Nieuws. 14.03 Gimmick: pla
tenprogramma. 15.00 Nieuws. 15.03
Muziek Boetiek. 16.00 Nieuws.
16.03-18.00 Lichte platen. (17 00
Nieuws; 17.02-17.05 Radiojournaal.)
BRUSSEL NEDERLANDS 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Muziekpro
gramma. (12.40-12.48 Weerbericht,
mededelingen en SOS-berichten
voor schippers.) 12.55 Buitenlands
persoverzicht. 13.00 Nieuws, weer
bericht, mededelingen, schouwburg
programma's en SOS-berichten voor
schippers. 13.20 Tafelmuziek. 14.00
Nieuws. 14.03 Schoolradio. 14.25
Kinderkoor. 14.30 Klankbeeld. 14.50
Kerstmuziek. (15.00 Nieuws.) 15.15
Voor de kinderen. 16.00 Nieuws.
16.03 Beursberichten. 16.09 Folklo
ristisch programma. 17.00 Nieuws,
weerbericht en mededelingen. 17.15
Jazzmuziek. 17.55 Weegschaal. 18.00
Nieuws, 18.03 Verzoekplaten voor
soldaten. 18.30 Lekenmoraal en -
filosofie. 18.50 Nieuws. 18.055 Taai-
wenken. 19.00 Nieuws, weerber. en
actualit. 19.40 Promenademuz. 20.00
Operetteconcert. 22.00 Nws, berich
ten en De Zeven Kunsten. 22.20
Lichte muz. (23.00 Nws) 23.40-23.45
Nieuws.
Donderdag 17 december
HILVERSUM I 402 m en FM.
KRO: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord. 7.16 Badinerie: klass. en mod.
muz. (gr) (7.30 Nws; 7.32-7.40 Actu
alit.; 8.00-8.10 Nws). 8.25 Overwe
ging. 8.30 Nws. 8.32 Voop de huis
vrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek voor
de huisvrouw). NOS: 10.00 Wat
heeft dat kind?, pedagogische kro
niek. 10.20 (S) Muz. uit de Barok
(opn) KRO: 11.Nws. 11.03 Voor
de zieken, 11.55 Meded.
HILVERSUM II 298 m en FM.
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend
gymnastiek. 7.20 (S) Een dag met
een plaatje: lichte grammof muz. 8.00
Nws. 8.11 Radiojourn. 8.20 (S) Een
dag met een plaatje (vervolg).
(8.30-8.33 De groenteman.) 8.50
Morgenwijding. 9.00 Festival van
Vlaanderen 1970: mod. muz. (opn)
9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolrad.
10.00 Voor de kleuters. 10.10 Ar-
beidsvit: popul. verz. piat.progr.
(11.00 Nws.) 11.30 Rondom 12:
progr. voor de vrouw. (Om 11.55
Beursber.)
HILVERSUM in 240 m en FM.
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Zing, zing,
zing!:, lichte vokale muz. (10.00
Nws). EO: 11.00 Nws. 11.03 Gospel-
sound muziekprgr., speciaal voor
jonge mensen.
(ADVERTENTIE)
Caquelon inwrijven met knoflook.
Dan 4 dl halfdroge witte wijn in
de pan verwarmen tot de wijn
gaat bruisen. Vervolgens 500 gr
fijngesneden jong belegen Goudse
toevoegen, goed roeren en weer
aan de kook brengen. Binden met
maïzena, op smaak
afmaken met
zout, peper,
nootmuskaat
en wat kirsch.
i
4
4
4