T.V.-CLIMAX BEETHOVENJAAR Camera deel van het orkest PROGRAM VOOR SCHOOI,-ÏV vïiyxEN appersdcademie Fidelio voor BRT Ontwikkeling nog te vaak geremd radio televisie Unieke weergave twee concerten: inMGE JENEVER op hel etiket staat waar het vandaan komt: SCHADE &BUYSING SCHIEDAM CONCERT HBO IN TURFSCHIP OP TV w Slagen Neerlands Roem van Holywood Ditis het recept: Kaasfondue van Nederlandsekaas. 5ENSDA0 16 DECEMBER 1970 VANDAAG is het tweehonderd jaar geleden dat Ludwig van Beethoven geboren werd. De grammofoonplatenin dustrie had er weinig (commerciële) baat bij om dit feit op één dag te vieren en riep dus reeds 12 maanden gele den 1970 tot Beethovenjaar uit (zoals dit jaar ook tot Léharjaar gebombardeerd werd). De in druk verschij nende publiciteitsmedia waren er over het algemeen ook erg vroeg bij om herdenkingsartikelen te schrijven. Al leen de radio en de televisie hebben gewacht tot de dag zelf. Op t.v. houdt de NOS vanavond een speciale Beet- hovenavond. Op Nederland 1 zijn van 20.35 tot 22.15 opnamen te zien van de ouverture „Leonore" en de „Tweede Symfonie". Bovendien wordt de film „Eroica" uitgezonden. De VARA-radio zendt vanmiddag op Hil versum 2 (13.45 uur) een gesproken portret uit. Mor genavond zendt de AVRO-radio een twee uur durend Beethovenconcert vanuit de kleine zaal van het Concert gebouw te Amsterdam en de TROS-televisie de eerste af levering van een tweedelig portret uit. DE herdenking van de twee honderdste geboortedag van Van Beethoven geschiedt door de NOS op een naar televisiemaatstaven unieke manier. Dat geldt vooral voorde verfilming van de ouver ture "Leonore" en de "Tweede Synfonie". Tot nog toe was het gebruikelijk dat de kijkers van klassieke concerten een koele re gistratie te zien kregen. De ca mera's waren altijd aan verschil lende beperkingen gebonden. Zij konden niet vrij rondrijden omdat he"» meestal aanwezige publiek daj teveel gehinderd werd en harden bovendien weinig arm- slaj omdat zij niet elkaar en de mirofoons mochten „schieten". Kjkgenot was er dan ook nimmer bj de uitzending van concerten. Te films die de Zweedse cineast ike Falk met NOS-regisseur ge naakt heeft zijn echter meer dan :oto's en brengen zoveel mogelijk rap. de muzikale spanningen in Weid. De opnamen, zonder publiek, heb- ten afgelopen zomer zes dagen in ieslag genomen. In het Amsterdam- ie Concertgebouw dirigeerde Rafael Kubelik het Concertgebouworkest. Zonder gebruik te maken van play back, waardoor nog meer filmische mogelijkheden ontstaan zouden zijn, heeft de filmploeg de muziekstuk ken deel voor deel opgenomen. Ake Falk had daarbij als filmregisseur de vrijheid de dirigent te verzoe ken diverse delen zo vaak over te spelen als voor een verantwoorde opname noodzakelijk was. Het resultaat is frappant. Wat de kijker voorgeschoteld krijgt is niet meer een opeenvolging van zomaar wat close-ups en totaalbeelden, maar een filmische weergave van de in houd van de partituur. In het scher zo van de Tweede symfonie is een warrige montage van de elkaar snel- opvolgende details te zien. De handen van Kubelik symboliseren op een gegeven moment een wilde slot-tutti. De aanloop tot een climax is te zien als een langzaam opgaan van een hand met een strijkstok. Bij langzame muziekgedeelten is het filmritme eveneens traag. De een zaamheid van een fluitist "wordt uitgebeeld door een fade-out. Bij uitbarstingen wordt dan weer krach tig ingezoomd. De camera is dus niet meer een koel apparaat dat op een afstandje registreert, maar is één van de in strumenten van het orkest gewor den. De camera probeert als geïnte greerd deel de innerlijke bewogen heid van Beethoven te herscheppen. In het raam van de Beethoven- avond ook een speelfilm „Eroica", gemaakt door de Oostenrijker Wal ter Kolm-Veltée in 1949. De film, die zich zoals de meeste geromantiseerde biografieën wel de nodige vrijheden veroorlooft, wan neer dat zo in de gecomprimeerde intrige te pas komt, handelt over de periode tussen 1802 en 1827, een kwarteeuw, waarin Beethoven uiter lijk de hoogste hoogten en innerlijk de diepste diepten doorleefde. Zij begint in de tijd, dat de meester zijn „Eroica" componeert. Napoleon trekt op naar Wenen, en Beethoven gegrepen door de idealen van de Franse revolutie, ziet in de kleine Franse ex-korporaal de redder, die vrijheid, gelijkheid en broederschap zal brengen. In deze stemming schrijft hij zijn „Eroica", maar wan neer Napoleon zich tot keizer laat kronen, ziet hij in, dat deze alleen maar een heerszuchtig dictator lis. én teleurgesteld streept Beethoven op zijn partituur de opdracht aan Napo leon door. Hij vlucht in de film naar Honga rije, waar hij veel vluchtelingen uit Wenen aantreft, onder wie twee vrouwen, die een rol in zijn leven gaan spelen. Eén van beiden is zijn begaafde leerlinge Gravin The- rese von Brunswik; het grote standsverschil maakt een huwelijk onmogelijk en zij tracht hem ervan te overtuigen, dat het zijn bestem ming als begenadigd kunstenaar is, om eenzaam te blijven. Deze een zaamheid zal nog groter worden, want de doofheid, waardoor Beetho ven sinds 1798 in toenemende mate wordt gekweld, wordt een handicap, die tot een obsessie uitgroeit. De verfilmde passages van dit le ven worden natuurlijk begeleid door de in die tijd ontstane muziek: de Mondschein Sonate, de Appassiona- ta, Fidelio en ten slotte de hymne An die Freude. Walter Kolm-Veltée verzorgde met grote nauwkeurigheid de histo rische achtergronden van dit kunste naarsleven. De belangrijke muzikale leiding van deze film was toevertrouwd aan prof. Hans Knappertsbusch, die me dewerking kreeg van de Wiener Philharmoniker, het Weens Staats- operakoor, Wiener Sangerknaben. De rol van Beethoven wordt ge speeld door Ewald Balser, een van de coryfeeën van he,t roemruchte Wiener Burgtheater. In 1942 perso nifieerde hij in een film van Hans Steinhoff op schitterende wijze Rembrandt. Door Karl Hartl, die assisteerde bij de regie van deze film, werd hij ontdekt en geponeerd als de ideale vertolker van de Beet- hovenrol. Misschien heeft Balser de' componist niet naar waarheid gepor tretteerd (wie kan dat wel?). Hij heeft een gepassioneerde, soms la biele, soms agressieve, maar in ieder geval een zeer indringende Beetho ven neergezet. fm gmsbtellMil MiMMk voor uw gntw) HET CONCERT van Het Brabants Orkest, dat donderdag in Het Turf schip wordt gegeven, zal door de NOS worden opgenomen voor uit zending op zondag 24 januari van 14.15-16.15 uur. Zoals bekend zal Theo Olof de Nederlandse première brengen van het Vioolconcert van Bruno Maderna, de Italiaanse avant- gardist. Voorts worden moderne werken gespeeld, die nog niet eer der in Brabant te beluisteren waren: van Webern, Varèse en Charles Ives. In de pauze van het concert zal de gedachtenwisseling worden uitge zonden, die O.I.V. Jaap Geraerdts gehouden werd tussen dirigent, en kele leden en directie van Het Bra bants Orkest omtrent het orkestwe zen in ons land. DE NOT (Stichting Nederland se Onderwijs Televisie) krijgt van de NOS vanavond gelegenheid in een half uurtje op Nederland 2 iets te vertellen van de ontwikke ling van de onderwijstelevisie in Nederland. De algemene conclusie van het programma is dat in het onderwijs in groeiende mate gebruik gemaakt wordt van de zogenaamde aiudio-visu- ele middelen zoals radio, grammo foon, televisie, videorecorder, film en diaprojector. Voorzichtig stelt de NOT ook nog dat langzaam maar zeker een overleg op gang komt om de nieuwe ontwikkelingen gemeen schappelijk te bestuderen. Een woordvoerder van de NOT deelde ons mee dat het aanschaffen van bijvoorbeeld een televisietoestel op scholen door leraren en leerlin gen bijna altijd gewild wordt maar dat de directies de ontwikkeling vaak remmen. Financiële belemme ringen, te strakke lesroosters of een te persoonlijke didactische opvat ting van de directie zijn er de oorzaak van dat het percentage van scholen die in het bezit zijn van een televisietoestel pas rond de dertig procent schommelt, aldus de woord voerder. Niettemin blijkt uit een recent onderzoek dat ingesteld werd door Intomart dat de belangstelling voor een televisietoestel op de scholen vooral bij het basisonderwijs snel toeneemt. Op dit ogenblik hebben 3550 scholen een televisietoestel. Het basisonderwijs neemt van dat aantal 2744 toestellen voor zijn re kening. Gesplitst geeft dit cijfer het volgende beeld: BLO - 158, LBO - 267, MAVO, HAVO, VWO - 303, Pedagogische Akademies - 49, Vor mingscentra - -29. Deze cijfers zijn geldig per 1 december. In de loop van deze maand hoopt de NOT regi onaal uitgesplitste tabellen te publi ceren. De stichting verwacht dat in het komende jaar het aantal televisie toestellen op scholen verdubbeld zal worden, gezien het aantal aanvra gen. De NOT verwacht bovendien dat in het komende jaar veel scholen zullen overgaan tot de aanschaf van een videorecorder. „Het bezwaar van veel schooldirecties tegen de dingen is dat de onderwerpen vaak rechtstreekse schooltelevisieuitzen dingen is dat de onderwerpen vaak niet aansluiten op het lesrooster en dat boventien geen eigen inbreng van de leraar mogelijk is. Door de videorecorder wordt deze belemme ring weggenomen. Vooral het voort gezet onderwijs toont belangstelling voor de recorder. Op dit ogenblik wil 8 procent van de scholen op korte termijn overgaan tot de aan-- schaf van een videorecorder, aldus de woordvoerder van de NOT. In het programma van vanavond zullen niet alleen exacte gegevens gedebiteerd worden, maar zal ook een poging worden gedaan om de onmisbaarheid van televisie (vooral in de toekomst)bij het onderwijs aan te tonen. (Nederland 2, 22.30). A eindredactie hans maas DE TENOR en operacompo nist Pierre Gaveaux en de tekstschrijver Jean Nicolas Bouilly creëerden in 1797-'98 een opera, die op 19 februari 1798 in Parijs in première ging: „Leonore ou 1'Amour conjugal" „Leonore, .of de eerlijke lief de". Zij waren op het idee voor deze qua gegeven en opzet ge heel nieuwe operavorm geko men door een gesprek met de sopraan Angélique Scio. Het gesprek ging over de op vattingen over de opera in het algemeen die men toen had. Het Parijs van die tijd was het Pa rijs van de revolutie en het was nog maar kort na het einde van Robespierres schrikbewind. De prima-donna Scio was van me ning dat de verschrikkelijke ge beurtenissen niet buiten de ope ra konden blijven. Ze had ei genlijk genoeg van de rozige- idyllische dat de opera's tot dan kenmerkte. Gaveaux en Bouilly waren het met haar eens en trokken de consequenties. Zij gingen gezamenlijk aan het werk en nauwelijks een jaar later kwamen zij voor de dag met „Leonore". Ze hadden stof gevonden in een ervaring van Bouilly op politiek gebied tij dens de periode dat hij open baar aanklager in Tours was. Later ging Beethoven zich met de stof bezighouden. Daar uit ontstond uiteindelijk „Fide lio", een werk dat model stond voor de revolutie- en bevrij- dingsopera. Hoofdfiguren in het stuk zijn de edelman Florestan, die on schuldig gevangen zit en zijn vrouw Leonore, die onder de naam Fidelio dienst neemt als knecht van de cipier in de ge vangenis waar haar man wordt vastgehouden. Beethovens Leonore is in 1805 een fiasco geworden. Hij werk te het stuk twee keer om (en de laatste keer werd de titel Fidelio), voornamelijk, omdat het publiek de originele versie veel te lang vond. België Ne derlands brengt een voorstelling door de Hamburgse Staatsopera, met de vermaarde Anja Silja als Leonore. Dit gebeurt in twee gedeelten: vanavond en vrijdag as. PROF. DR. CHARLOTTE BüHLER is (was) niet de eerste de bes te wanner het over psychologi sche-pedagogische problemen gaat. De titel van dit boek riep bij mij al direct wat weerstand op, die nog werd bevestigd bij o.a. de volgende zin uit haar inleiding ((School en opvoedingssystemen vragen zich niet af hoe men zijn leven het doelma tigst en het meest praktisch moet aanpakken". Je hebt daarbij het ge voel hier een soort „succes-agenda" voor het leven aangeboden te krij gen. Pak het zus en zo aan en je bent een geslaagd mens in het le ven. „Dit boek behandelt", aldus Bühler, „kwesties van levensver wachting en -vervulling op weten schappelijke wijze en met het oog op toepassing in de praktijk, en wel dusdanig populair, dat het brede kringen zal prikkelen tot naden ken". Dat doet het zeker. Op de eerste plaats omdat er hier en daar nog wel eens wat vraagtekens in de marge te plaatsen zijn en op de tweede plaats omdat het populaire karakter de simplificatie nogal eens in de hand werkt. Dit wat negatieve geluid mag degenen, die dan nu ook wel eens een boek wil lezen over de problematieken, waarmee de door snee mens van wieg tot graf opge scheept zit, echter niet weerhouden het ter hand te nemen. De doelstel lingen die men zich stelt in het leven zijn veelvuldig onderhevig aan teleurstellingen en psychische storingen; tijdens de jeugd in het huwelijk, bij maatschappelijke func ties, e.d. Waar zitten de fricties? Waar zitten de knelpunten tussen beeld en realiteit? In korte hoofd stukjes geeft zij waardevolle aan wijzingen waarbij zij ook wat mo derne methodieken noemt. Als eer ste kennismaking met dit soort lec tuur (en dat zal het voor de mees ten nog zijn) geeft het waardevolle inlichtingen, waar men mogelijk wat mee verder kan komen. Dat wil nog niet zeggen, dat je daarmee het leven in je zak hebt, zoals de opzet van het boek althans mij laat suggereren. Het is een bijdrage tot zelfkennis. HENK EGBERS Prof. dr. Charlotte Bühler: Slagen in het leven (uitg. Elsevier f 16,90) GASTSPEELSTER in The Outsi der is vanavond Neerlands Roem in Hollywood Willy Koopman. Zij pro beert met groeiend succes op te vallen in het rijtje van Hollywoodse filmschoonheden. Enkele weken ge leden was zij te zien in een dubbele aflevering van „De dief van Wash ington". NEDERLAND I: NOS 10.45 SCHOOLTELEVISIE 10-45: Kjjk, als je tekent zie je meer (les 7), 11.10. Walter and Connie (les 14), 11.35: Van Pé- taiin tot De Gaulle (les 3). 12.00 SLUITING KRO 1700 (kleur) BRUINTJE BEER 17.10 KIJK ZELF MAAR 17-30 SLUITING NOS 18.45 (kleur) DE WOEFS EN DE LAMAARS 18-45 (kleur) JOURNAAL 19.04 DEN HAAG VANDAAG 19.09 (kleur) VRIJ UIT Programma over het wel en wee van de recreatie. CVK - IKOR - KRO/RKK Informatierubriek over kerk en samenleving. NOS 20.00 (kleur) JOURNAAL 20 20 POLITIEKE UITZENDING CPN 20.30 (kleur) STICHTING SOCÜ- TERA 20.35 BEETHOVENAVOND Film met historische achter gronden van Beethovens kun stenaarsleven. 22.50 STUDIO SPORT 23.15 (kleur) JOURNAAL 23.20 SLUITING NEDERLAND II: NOS 18.45 (kleur) DE WOEFS EN DE LAMAARS 18.55 (kleur) JOURNAAL KRO 19.04 MIK Uitzending vanuit de Stads schouwburg te Den Helder met als gasten Johnny en Rijk e.a. 20.00 (kleur) JOURNAAL 20.20 (kleur) THE OUTSIDER Aflevering 7: „Het vermiste meisje". 21.10 ZELF DOEN 21.50 VERSLAG OP WOENSDAG NOS 22.25 (kleur) JOURNAAL 22.30 VOORLICHTING SCHOOLTELEVISIE De ontwikkeling van de onderwijstelevisie in Nederl-and. 23.00 SLUITING BELGIë (Vlaams): 17.30 JEVANJONG Jeugdprogramma. 19.25 ZANDMANNETJE 19.30 VERGROOTGLAS OP DE POSTZEGEL 19.45 HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS 19.50 ZOEKLICHT 19.55 MEDEDELINGEN EN DE WEERMAN 20.00 TV-NIEUWS 20.25 PANORAMA 21.10 FIDELIO Opera in twee bedrijven van Ludwig van Beethoven. Opvoering door de Hambungse staatsopera. 22.10 GASTPROGRAMMA Het Vermeylenfonds. 22.40 TV-NIEUWS BELGIë (Frans): 16.40 NIEUWS 16.45 FEU VERT Gevarieerd programma voor de jeugd. 18.20 LES VOLANTS 18.50 BéBé ANTOINE 18.55 OMER PACHA Feuilleton: „Le bal". 19.25 CONTACTS Tips voor weggebruikers. 19.30 JOURNAAL 20.00 GALA UNICEF 1970 (2de deel van het programma vanuit Lausanne). 21.10 CE PAYS EST a VOUS Vanavond: „De restauratie van oude huizen". 21.50 TéLéMéMOIRES Serie uitzendingen waarin mr. Auguste De Schrijver wordt ondervraagd over de Kongolese onafhankelijkheid. 22.40 JOURNAAL DUITSLAND I: 20.00 (kleur) JOURNAAL Aansluitend: weerbericht. 20.15 (kleur) ETEN WIJ ONS ZIEK? 21.00 (kleur) NIEUWE VERKEERSREGELS Tips voor de nieuwe regels in het verkeer, die met ingang van 1 maart 1971 van kracht zullen zijn. 21.05 (kleur) WIE DRIE KEER LIEGT. Quiz met Harald Scheerer. 21.50 (kleur) ZIJ BRENGT 'T TOT NIETS 22.35 (kleur) JOURNAAL Aansluitend: commentaar en weerbericht. 22.55 (kleur) 200ste GEBOORTEDAG VAN VAN BEETHOVEN Concert door de Wiener Philharmoniker o.l.v. Horst Stein. 23.40 (kleur) JOURNAAL DUITSLAND II: 19.45 (kleur) HEUTE Journaal, actualiteiten en weerbericht. 20.15 (kleur) ZDF-MAGAZIN 21.00 (kleur FIDELIO Opera van Ludwig van Beethoven. 22.55 (kleur) JOURNAAL Aansluitend: weerbericht. (ADVERTENTIE) ROTTERDAM AANV. NIEUWE LEERJAAR 4 JAN. 1971 Woensdag 16 december HILVERSUM I 402 m en FM. KRO: 12.00 (S) Van twaalf tot twee: gevarieerd programma. (12.22 Wij van ht land; 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00- 13.05 Raden maar... 14.00 Huisbe zoek: pastoraal gesprek. NCRV: 14.10 (S) Klassieke gewijde muziek (opn) 15.00 In 't zilver: programma voor oudere luisteraars. 16.00 Nieuws. 16.03 Voor de kleuters 16.15 Hoorspel voor de jeugd. 16,30 (S) Jeugdland. 17.30 NCRV en Bloc: actueel programma met muzikale il lustratie. overheidsvoorlichting: 17.50-18.00 Tekst en uitleg. Een driewekelijkse rubriek van het ministerie vn O. en W. Drs. R. L. Schuursma, hoofd van ht docu- mentatie-centrum van de Stichting Film en Wetenschap spreekt over het onderwerp: Audio-visuele media wat zjjn dat eigenlijk voor din gen? 18.30-18.41 Nieuws. NÖS 19.00 Openbaar Kunstbezit. 19.10 Je leert er 'n beetje mee te leven...(I), docu mentaire over weduwnaars. 19.50 Programma voor blinden en slecht zienden. 20.00 (S) Radio Kameror kest en Nederlands Operakoor: Die Entführung aus dem Serail, opera van Mozart (opm). (In de pauze: plm. 21.35 In en om de opera: ope rakroniek) 22.30 Nieuws. 22.38 (S) Cosa Nostra ook Uw zaak. 23.55- 24.00 Nieuws. HILVERSUM n 298 m en FM. VARA: 12.00 (S) licht strijkor kest. 12.25 Goede wijn behoeft geen krans: opnieuw uitgebrachte opnamen uit de geschiedenis van de jazz- en amusementsmuziek. 13.00 Nieuws. 13.11 Actualiteiten. 13.25 'Speelruimte: programma met ge sproken portret, muziek, hoorspel en reportages. (16.00-16.02 Nieuws.) 17.02 (S) NAR: Nederlandse Arties ten Revue. 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Actualiteiten. 18.20 Uitzending van het gerefor meerd Politiek Verbond. 18.30 (S) Klink Klaar, zonder nonsens. 19.30 Nieuws. 19.35 Buitenlands weeko verzicht. 19.45 (S) VARA-Dansor- kest en solisten. 20.10 Promenade Orkest met zangsoliste: amuse mentsmuziek. 20.45 Confrontatie: discussieprogramma. 21.15 Nou, en...: satirisch programma. 21.40 (S) Ste reo-Pop: popmuziek. 22.30 Nieuws. 22.38 Mededelingen. 22.43 Actuali teiten. 22.55 (S) Muziek van deze eeuw: moderne pianomuziek en lie deren (opn). 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM m 240 m en F. AVRO: 12.00 Nieuws. 12.03 Zet 'm op: licht platenprogramma. (13.00 Nieuws; 13.03-13.06 Radiojournaal 14.00 Nieuws. 14.03 Gimmick: pla tenprogramma. 15.00 Nieuws. 15.03 Muziek Boetiek. 16.00 Nieuws. 16.03-18.00 Lichte platen. (17 00 Nieuws; 17.02-17.05 Radiojournaal.) BRUSSEL NEDERLANDS 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Muziekpro gramma. (12.40-12.48 Weerbericht, mededelingen en SOS-berichten voor schippers.) 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nieuws, weer bericht, mededelingen, schouwburg programma's en SOS-berichten voor schippers. 13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. 14.25 Kinderkoor. 14.30 Klankbeeld. 14.50 Kerstmuziek. (15.00 Nieuws.) 15.15 Voor de kinderen. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Folklo ristisch programma. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen. 17.15 Jazzmuziek. 17.55 Weegschaal. 18.00 Nieuws, 18.03 Verzoekplaten voor soldaten. 18.30 Lekenmoraal en - filosofie. 18.50 Nieuws. 18.055 Taai- wenken. 19.00 Nieuws, weerber. en actualit. 19.40 Promenademuz. 20.00 Operetteconcert. 22.00 Nws, berich ten en De Zeven Kunsten. 22.20 Lichte muz. (23.00 Nws) 23.40-23.45 Nieuws. Donderdag 17 december HILVERSUM I 402 m en FM. KRO: 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 Badinerie: klass. en mod. muz. (gr) (7.30 Nws; 7.32-7.40 Actu alit.; 8.00-8.10 Nws). 8.25 Overwe ging. 8.30 Nws. 8.32 Voop de huis vrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw). NOS: 10.00 Wat heeft dat kind?, pedagogische kro niek. 10.20 (S) Muz. uit de Barok (opn) KRO: 11.Nws. 11.03 Voor de zieken, 11.55 Meded. HILVERSUM II 298 m en FM. AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 (S) Een dag met een plaatje: lichte grammof muz. 8.00 Nws. 8.11 Radiojourn. 8.20 (S) Een dag met een plaatje (vervolg). (8.30-8.33 De groenteman.) 8.50 Morgenwijding. 9.00 Festival van Vlaanderen 1970: mod. muz. (opn) 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolrad. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Ar- beidsvit: popul. verz. piat.progr. (11.00 Nws.) 11.30 Rondom 12: progr. voor de vrouw. (Om 11.55 Beursber.) HILVERSUM in 240 m en FM. NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Zing, zing, zing!:, lichte vokale muz. (10.00 Nws). EO: 11.00 Nws. 11.03 Gospel- sound muziekprgr., speciaal voor jonge mensen. (ADVERTENTIE) Caquelon inwrijven met knoflook. Dan 4 dl halfdroge witte wijn in de pan verwarmen tot de wijn gaat bruisen. Vervolgens 500 gr fijngesneden jong belegen Goudse toevoegen, goed roeren en weer aan de kook brengen. Binden met maïzena, op smaak afmaken met zout, peper, nootmuskaat en wat kirsch. i 4 4 4

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 13