LACHEN EN HUILEN BIJ JOHNNY HOES
vTÉySJH
THIJS VAN DER MOLEN
WERKT AAN COME-BACK
kijk
luister naar
inMEE JENEVER
Ombudsman
over
geneesheren
DICTATUUR IN KLEINBEELD
op het etiket
staat waar
het vandaan komt:
SCHADE &BUYSING
SCHIEDAM
Internationale prijs
voor Ronny Erends
Geschenk van zeldzame elegance
heetman)j
Grumiaux
Opera
Klanken
Mooie hoes
Historie
Een platenbon
is altijd raak
Een platenbon
is altijd raak
vindt iedereen z'n draai
VRIJDAG 11 DECEMBER 1970
(Van onze RTV-redactie)
MECHELEN Vanavond is het op Nederland 1 weer een
lang lachen en huilen geblazen. Een rij van artiesten uit de
stal van Johnny Hoes zal vanuit de Salamanderzaal in het Bel
gische Mechelen aan de Maas een bonte mengeling van mee
zingers, levensliederen, hampestampers en smartlappen pre
senteren. De „Lach en een Traan"-shows bereiken volgens de
kijkdichtheidscijfers rond de 3,5 miljoen kijkers, terwijl ook het
waarderingscijfer vrij hoog ligt (7,5). De grote man achter
deze shows is Johnny Hoes.
„Er zijn mensen die het werk wat wij doen platvloers vinden.
Voorlopig voorzien wij echter in een grotere behoefte dan al die kale
kakdienaren van de Hoge Cultuur. Toevallig heb ik nooit beweerd
cultuur te maken. Al die cultuurmakers moeten eens begrijpen dat
ze niet de meerderheid van het volk uitmaken. Ik kan ook niet hel
pen dat de intelligentie van de doorsnee-Nederlander nauwelijks
yen lager onderwijsniveau ligt. Deze meerderheid kan zich met onze
liedjes ontspannen, kan bij ons zijn emoties kwijt", aldus Johnny.
De show van vanavond is voor
een groot deel een Bredase aangele
genheid. Thijs van der Molen, Anja,
het kinderkoor de Boefjes en het
Duo Onbekend komen* alle uit Bre
da. Vooral de naam Thijs van der
Molen valt op in het rijtje van
namen omdat daar twee jaar lang
niets meer van vernomen is via de
Bühne (zie elders deze pagina).
Zangeresje Anja teert nog steeds
op haar twee jaar oude succes „De
laatste dans", welke hit een typisch
blijvertje is gewerden. Een maandje
geleden perste Dureco er een gou
den exemplaar van. Veel eerder was
dat al gebeurd in België, waar haar
populariteit overigens stukken groter
is. Vanavond presenteert zij een
vervolg op haar succesnummer „Nu
dans je nooit meer met mij".
De Boefjes, variërend in de leef
tijd van acht tot twaalf jaar zijn
door Johnny Hoes uitgenodigd om
dat ze een elpee volgezongen heb
ben. Een trekkertje daarvan is op
single uitgebracht en wordt vana
vond gezongen. De tekst luidt „Moe
der d'r zit een muis in mijn bröek,
Sjoeke Sjoeke, Sjoek Pak hem an
ders kruipt hij in mijn broek.
Rond het Duo Onbekend is in
platenkringen de laatste tijd nogal
wat te doen geweest. Vroeger traden
Annie de Reuver en Pierre Kartner
samen op onder de naam Duo X. Op
een gegeven moment vertrok Annie
de Reuver en probeerde Pierre
Kartner het met de vrouw van zijn
vriend Verkooijen. Die was echter
ook snel weg. Zij klopte met een
oude vriend jack Bruins bij Johnny
Hoes aan, die meteen een nummer
van Pierre Kartner („In gedachten
zie ik het kerkje weer") met hen
opnam onder de naam Duo X.
Pierre Kartner die inmiddels zelf
ook weer een partner gevonden had
beschuldigde Johnny Hoes van dief
stal me,t als gevolg dat mevrouw
Verkooijen en partner vanavond op
treden onder de naam Duo Onbe
kend. Zo gaat dat soms in het haat-
en-mid-wereldje van de showbizz.
Het liedje dat ze zingen heet „Weet
je, hoe je me trouw beloofde".
Naast Thijs van der Molen maakt
ook Annie de Reuver vanavond een
come-back. Bij haar is het echter
meer een kwestie van een geintje.
Twee jaar geleden stapte zij van het
toneel af om voor CNR produktie-
werk te gaan doen. Ze nam onder
andere platen op met de Wama's en
Herman Emmink. Vanavond zingt
zij een potpourri van haar bekend
ste nummers, zoals „Wenen", „Pop
petjes van mijn ogen". De rij van
artiesten wordt volgemaakt door het
accodeonduo Schriebl en Hupperts,
Willy Caron Ina Grooten, Will Tura,
Zangeres zonder Naam en natuurlijk
Johnny Hoes.
(ADVERTENTIE)
(een geruststellend idee.uök voor uw gasten)
AMSTERDAM (ANP) Op het
filmfestival van Rome heeft de film
„50 jaar KLM" van Ronny Erends
(Carillon films) de eerste prijs in
de categorie korte films behaald.
Ook vorig jaar viel deze prijs aan
Ronny Erends toe voor de film „Vi
sioen van de Werkelijkheid".
(Van onze RTV-redactie).
HILVERSUM De Ombudsman
gebruikt de zendtijd die hij van de
VARA heeft gekregen vanavond om
over huisartsen te praten.
Enige tijd geleden werd er een
beroep gedaan om, indien van toe
passing, eens te berichten over min
der ideale lotgevallen met huisart
sen. Een soort van willekeurige
steekproef dus. Maar er kwamen
enige honderden brieven op binnen.
Uit die brieven werd een thema
voor een uitzending afgeleid: is er
meer controle op de medische stand
en op welke wijze is de rechtsposi
tie van de patiënt te versterken?
Bezwaren in de brieven sloegen
vooral op de artsen-vervangers. Zij
bleken in vele gevallen gemaakte
afspraken niet na te komen. Reac
ties van de zijde van de patiënten
hierop bleven volledig achterwege.
Ze hebben in de huidige situatie ook
weinig zin. Men komt terecht bij
een medisch tuchtcollege, waar me
dici over elkaar oordelen, terwijl de
uitspraken geheim zijn. Een typisch
voorbeeld dus van volkomen afwe
zig zijn van openheid. Het is een
onderwerp, waar de Ombudsman
overigens wel méér dan één uitzen
ding aan zal moeten wijden.
(Van onze RTV-redactie)
BREDA Van de op één na
laatste plaat van Thijs van der
Molen werden er zo'n slordige
vijftigduizend verkocht. Met
„Drinketottemezinke" leek het er
eindelijk op dat hij zijn naam met
dikke letters in het meezingers-
boek had geschreven. Maar in
plaats van te blijven drijven op
zijn succes zonk hij.' Dat was twee
jaar geleden. Nu worstelt Thijs
weer en probeert hij boven te ko
men.
„Als je in onze business iets wilt
bereiken houdt dat in dat je er
dagelijks voor moet knokken. Een
plaatje volzingen kan bijna ieder
een. Een plaatje verkopen kunnen
maai- weinig mensen. Je moet van
platenmaatschappij naar platenmaat
schappij lopen, praten en doorzak
ken met pluggers, publiciteitstunts
maken en ga zo maar door. Als je
dan iets bereikt wil dat nog maar
weinig zeggen. Het publiek laat je
namelijk eerder weer vallen dan dat
het je overeind houdt. Toen ik na
keihard werken eindelijk doorbrak
besefte ik best dat ik op een heel
wankel voetstuk stond. Daar kwam
nog bij dat ik ging trouwen. En nou
is liefde een heel rekbaar begrip,
maar als er geen brood op de plank
komt is het gauw over. In de arties
tenwereld ben je nooit zeker van
dat dagelijkse brood. Daarom begon
ik een café om me eerst bestaansze
kerheid te verschaffen. Het zingen
liet ik het zingen en de zenuwpillen
de zenuwpillen. Nu ik dan een goed
lopende zaak heb en bovendien een
beetje broodnodige gemoedsrust ga
ik het weer eens opnieuw probe
ren".
(ADVERTENTIE)
Eert sieraad met brillant is de stille wens
van elke vrouw. En wat is mooier, eleganter,
luxueuzerdan een horloge,bezet met fonke
lende brillantjes? Een geschenk dat haar
gelukkig maakt, telkens als ze ernaar kijkt!
wit gouden horloges
met brillant vanaf 700.-
edelsteenkundige f.g.a.
diamantexoert g.i.a.
LIJNBAAN 92 tel. 116670
filiaal: oostzeedijk 155-157, rotterdam
HILVERSUM Vanavond zijn 70
minuten in het NCRV-programma
gereserveerd voor de film „Dicta
tuur in Kieinbeeld". Dit is een afle
vering uit de seriè „De regels van
het spel". Een belangrijke rol in dit
verhaal wordt gespeeld door de ac
teur Robert Young. Die in ons land
bekendheid geniet door zijn creatie
van de Amerikaanse arts Marcus
Welby.
Young komt in deze aflevering op
het scherm als een zonderlinge mil
jonair. Bij toeval komt de assistent
van krantenmagnaat Glen Howard
op het spoor van de miljonair. Op
een dag vliegt hij namelijk per heli
copter over het grondgebied van de
ze man en ontdekt een grote opslag
plaats van wapens en militaire voer
tuigen. De miljonair blijkt bezig met
de opbouw van een privélegertje om
op zijn manier het rassenprobleem
op te lossen. Howard besluit deze
zaak te gaan onderzoeken maar het
blijkt bijzonder moeilijk te zijn be
wijzen te vinden voor de plannen
van de miljonair.
Als de mensen van Howard echter I
te veel lijken achterhalen, onder
meer uit contacten met een actrice
en een ex-senator, gaat de miljonair
zelf tot actie over. Hij ontketent
daarmee echter een tegenactie van
Howard en zijn mensen waar hij
bepaald niet op had gerekend.
Thijs van der Molen is in die
twee jaar alleen wat dikker gewor
den, maar verder is hij nog dezelfde
goedlachse, enigszins gejaagde fi
guur. Hij lijkt ook nog steeds even
veel op Ted de Braak („daar krijg
gewoon een sik van") en zingt nog
steeds op dezelfde eenvoudige, fees
telijke hampestampdreun. Dat blijkt
tenminste uit zijn nieuwe single die
als refrein heeft „Hoe kan het zo
groeien tussen de koeien".
Niemand mag dan de afgelopen
twee jaar iets van de artiest Thijs
van der Molen vernomen hebben,
toch heeft hij in die tijd nog een
behoorlijk showsucces gehad. „Toen
ik twee jaar geleden trouwde maak
te ik een single die ik helemaal op*
mijn vrouw Eugenie geschreven
had. Ik geloof dat daarvan twee
exemplaren verkocht en drie uitge-
deeld zijn. Een flop van jewelste
dus. Toch dacht ik, en met mij mijn
vriend en medecomponist John
Krispijn, dat die plaat iets had.
Doordouwer als ik ben, stapte ik
met de melodie naar de muziekuit
geverij Arcade. Die zagen er wel
wat in. Er werd een Vlaamse tekst
opgemaakt, geschreven op het lijf
van de toen nog onbekende Vlaming
Juul Kabas en wat gebeurde er. De
plaat stormde de Belgische hitpara
de binnen. Vanaf mei wordt dat
ding nu al verkocht in België. Juul
Kabas verscheen met het nummer
op populaire verzamelelpees en hij
is thans een van de populairste zan
gers van Vlaanderen. Bovendien
werd de melodie verkocht aan een
enorm aantal Vlaamse harmonieën,
zodat je toch echt wel van een
krakertje mag spreken. Gek niet
waar. In Nederland koopt geen kip
die plaat en in Vlaanderen wordt
het een grote hit".
Dat Juul Kabas in Nederland ook
geen poot aan de grond krijgt wijdt
Thijs van der Molen aan het feit dat
een Vlaming in Nederland nog
steeds als iets minderwaardigs be
schouwd wordt. „De platenbonzen
en radiostations zitten allemaal in
de Randstad. En daar kijken ze nog
steeds een beetje neer op alles wat
beneden de rivieren gebeurt. Dat
geldt dus in nog sterkere mate voor
Vlamingen. Daarom is het trouwens
erg jammer dat er veel haat en nijd
tussen de zuidelijke artiesten onder
ling bestaat. Ze zouden hier iets
minder moeten mauwen en boven
dien iets zakelijker moeten worden.
Je moet daar in het noorden gewoon
een even grote bek opzetten als zij
tegen jou doen. Als je de hele dag
in je bed blijft liggen of achter je
pint blijft zitten kom je natuurlijk
nergens". Hoe kan het zo groeien
tussen de koeien?
Een aantal interessante gegeven
heden op één plaat bijeen. Arthur
Grumiaux als violist zullen
velen van nabij op zijn waarde
hebben leren schatten; onder meer
door zijn optreden met Het Bra
bants Orkest dit- seizoen. Edo de
Waart als dirigent voor het Con
certgebouw Orkest. Pas in het
nieuws geweest als dirigent van
het jubilerende Nederlandse Bla
zersensemble, staat hij bekend als
sen dirigent die de muziek onder
zijn handen frist stuwt. Dat is ook
te horen op deze plaat (Viotti
(1753-1824) wordt de vader van
het moderne vioolspel of de eerste
romantische vioolvirtuoos ge
noemd. In dit vioolconcert nr. 22
a-mol spreidt hij alle kwaliteiten
van zijn nieuwe melodisch-techni-
sche stijl tentoon waarbij Grumi
aux (met eigen cadensen) zijn
virtuositeit op alle snaren kan be
proeven en ook doet. Een heerlijk
ongecompliceerd stuk muziek. Mi-
chaël Haydn staat weliswaar in de
schaduw van zijn broer Joseph en
wordt minder fraai gesierd met de
titel „de vader der liedertafelstijl",
toch heeft hij verschillende instru
mentale composities nagelaten, die
de laatste tijd herwaardering krij
gen. Zijn vioolconcert a-dur werd
in '68 door Grumiaux tijdens het
Holland Festival weer in deze tijd
geplaatst en nu voor het eerst op
de plaat gezet. Dat Mozart van
Michaël gesnoept heeft wordt dui
delijk. Ook al overstijgt Mozart
hem, toch was het de moeite
waard deze opname te maken. Be
luister het zelf maar.
Viotti - M. Haydn door Arthur
Grumiaux en liet Concertgebouw
Orkest o.l.v. E. de Waart (Philips -
339 757 LY).
De tijd is voorbij dat een opera
zanger of -zangeres zich in een
aria uitleefde en een lekker-zit-
tende hoge C aanhield tot hij of zij
bijna barstte en- in ieder geval het
auditorium in dolzinnig applaus
uitbarstte. Er is geen dirigent meer
te vinden, die dat nog duldt.
Gelukkig geeft de nieuwe gene
ratie operavocalisten meer dan vol-
loende vervangend genoegen. Dat
vordt duidelijk op twee nieuwe
«rammofoonplaten: één met een
erie aria's uit Verdi-opera's, ge-
-.ongen door Nicolai Ghiaurov en
:en verzamelplaat van een aantal
voogtepunten uit de operalitera-
uur onder de snorkerige titel „Die
Irosse Opernstar-parade".
Ghiaurov is een werkelijk
groot bas-zanger. Geen leurder met
„bronzen klokken" a la Rebroff of
Don-Kozakkenso-listen. Maar een
intelligent en dramatisch zanger,
wiens timbre alle recht doet aan
deze zeer bekende Verdi-aria's uit
Nabucco, Macbeth, I Vezpri Sicil-ia-
ni en Simon Boccanegra. Marina
Arroyo, Grace Bumbry, Mirella
Freni, Anneliese Rothenberger, Re-
nata Scotto, Walter Berry, James
Mc Cracken, Nicolai Gedda, Her
mann Prey, Dietrich Fischer-Dies-
kau, Mario Sereni, Giuseppe Tad-
dei. Kan men zich een indrukwek
kender lijst namen voorstellen van
grootheden uit de bel canto? Zij
allemaal vullen de plaat „Die
Grosse Opern-Star-Parade" met
aria's en duetten uit opera's van
Gluck, Mozart, Von Weber, Von
Flotow, Lortzing, Donizetti, Verdi
en Puccini. Het is bijna te veel
van het goede. Voortreffelijke in
terpretaties. Voor iedere opera
liefhebber een plaat om te hebben.
Great scenes form Verdi - Ni
colai Ghiaurov (Decca SXL 6443).
Die Grosse Opera-Star-Parade
- (EMI C 047-28555).
stelling. Ogenschijnlijk geluiden,
waaraan we steeds meer gewend
zijn, nu we ons assimileren aan de
milieu-geluidsvervuiling. Ander
zijds een bijdrage om de ons om
ringende geluiden opnieuw te gaan
interpreteren en dienstbaar te ma
ken aan de evolutie van ons ge
hoororgaan. Op deze plaat staan
Mémoires van Shinohara, Aspekt
van Boehmer, Terminus X van
Koening en Nacht van Ponse. Een
staalkaart van specifieke elektroni
sche technieken, waarbij langs me
chanische weg nieuwe klankstruc
turen worden ontworpen. Vaak een
vermenging van mechanische en
natuurlijke (verschil?) geluiden.
Het ontdekken van klankcategorie
ën, dialogen, stemmingen, waarbij
niet alleen mét klanken gespeeld
wordt, maar ook de klank zelf aan
ingrepen onderdanig worden ge
maakt, biedt interessante perspec
tieven. Bij het onderwijs aan kin
deren bijvoorbeeld zeer bruikbaar
Het Utrechtse instituut gaat daar
bij niet over platgetreden paden in
de wereld der elektronische-con-
crete-muziek.
Shonohara, Boehmer, Koenig,
Ponse (Philips-836.993 DSY).
De serie Prospective 21e siècle
is er een om in de gaten te hou
den, waneer men geïnteresseerd
is bij de ontwikkelingen van moder
ne (i.e. elektronische) klankvolu
men. Niet alleen om de interessan
te hoezen. Op deze plaat staan
enkele produkten van de studio
voor elektronische muziek van
Utrechts universiteit, dat in de
loop der jaren op dit terrein een
goede faam heeft verworven. Het
luisteren naar deze produkties
vraagt een bepaalde en gerichte in-
De exotische Rimsky-Korsakof
een her en der uit het werk van
deze Rtissische verniewer geplukt
tuiltje toegiftjes in een soms
verbijsterend slijmerige uitvoering.
Behalve de repertoirechef Van
Decca is de dirigent-arrangeur die
zich - terecht - verschuilt achter
het-"pseudoniem Camarata voor dit
wangedrocht in superstereo verant
woordelijk. Inderdaad een opname
die meer besteld is voor liefheb
bers van' geluid dan van muziek.
Het beste is de hoes waarop aller
lei puntig gestelde informatie over
de componist wordt gegeven.
The exotic Rimsky-Korsakof;
Kingsway-symfonie-orkest en koor;
(Decca PFS 4177).
Historische muziek uit de 16e en
17e eeuw, zoals deze gespeeld
werd door zogenaamde Waits in
Engeland. Muzikanten te vergelij
ken met de oude, rondtrekkende
Stadsmuzikanten (Stadpfeifer, Pif-
Eari). De samenstelling der musici
wijst op dit rondtrekken: strijk
en blaasinstrumenten. De gebruik
te instrumenten zijn reprodukties
van de originelen, waarbij krom
hoorns, luit, cornet, e.d. zorgen
voor een typisch timbre. De werk
jes zijn ontleend aan originele
composities uit die tijd van Ayres
én Adson. Pretentieloos, maar
speels en bestemd voor stadsfees
ten, processies, hofbanketten e.d.
Leuk om nu ook nog te spelen, al
verkijk je je soms op de simpel
heid. De uitvoering ervan klinkt
exact, maar niet voor 100 pet. feil
loos. Muziekjes om af en toe rustig
naar te luisteren, maar beide kan
ten achtereen is waarschijnlijk te
veel van het goede, omdat een
zekere „een-tonigheid" daarbij
gaat meespelen. De musici spelen
onder leiding van Don Smithers en
leveren een interessant stukje mu
zikale historie.
Music of the Waits (Argo -
ZRG 646).
NEDERLAND I:
NOS
10.45 SCHOOLTELEVISIE
10.45 Hulp aan de medemens
(les 3); 11.10 Walter and Con
nie (les 13), 11.35 Van Pétain
tot De Gaulle (les 2).
12.00 SLUITING
18.45 (kleur) DE WOEFS EN
DE LAMAARS
18.55 (kleur) JOURNAAL
VARA
19.04 (kleur) EEN LACH EN
EEN TRAAN
Muzikaal amusementsprogram
ma in de „Salamander" in het
Belgische Mechelen a.d. Maas.
19.48 ACTIE STIMEZO
Na de vertoning van een film
wordt overgeschakeld" naa.r het
R.A.I.-gebouw om de kijkers
met de actie vertrouwd te
maken.
20.00 (kleur) JOURNAAL
20.20 ACTIE STIMEZO RAI
20.35 (kleur) MANNIX
Deze aflevering gaat onder de
titel „De vermiste getuige". De
avonturen van deze held zullen
enkele malen worden onder
broken voor aanbevelingen
voor de actie Stimezo door be
kende Nederlanders.
21.30 ACTIE STIMEZO RAI
21.40 (kleur) HADIMASSA
22.20 ACTIE STIMEZO RAI
22.25 DE OMBUDSMAN
22.50 ACTIE STIMEZO RAI
22.55 (kleur) JOURNAAL
NEDERLAND II:
NOS
18.45 (kleur) DE WOEFS EN
DE LAMAARS
18.55 (kleur) JOURNAAL
19.04 TER VISIE
Parlementair en politiek week
overzicht.
NCRV
19.30 (kleur) ZO VADER, ZO ZOON
Spel, waarin een panel de
vraag krijgt voorgelegd: „Wel
ke van de vier vaders hoort bij
deze zoon?
20.00 (kleur) JOURNAAL
20.20 HIER EN NU
21.10 (kleur) DE REGELS VAN
HET SPEL
Aflevering: „Dictatuur in
kieinbeeld".
22 25 FARCE MAJEURE
22.50 EVANGELIE
Spreker is ds. S. Hoff.
22.55 (kleur) JOURNAAL
BELGIë (Nederlands):
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 PROTESTANTS-GODSDIEN
STIGE UITZENDING
19.30 ZIET U ER WAT IN?
Een kijkje in de programma's
van de komende week.
19.45 HIER SPREEKT MEN
NEDERLANDS
19.50 ZOEKLICHT
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
f 5,-7,50 10,-15,- 20,-25,-
Een platenbon
is altijd raak
f5,-7,SO ÏO,- 15,- 2O,- 25,-
19.55 MEDEDELINGEN EN
DE WEERMAN
20.03 TV-NIEUWS
20.25 UNICEF-FILM
20.30 EEN GESCHIEDENIS UIT
IRKOETSK
22.10 MAGESIEN
22.50 TV-NIEUWS
BELGIë (Frans):
18.00 NIEUWS
18,05 LES PETITS JEUX DE
BABETTE
Programma voor de kleuters.
18.20 AFFICHES
Gesprekken met mensen uit de
grote en de kleine kunst.
18.50 PLUM-PLUM
Voor de kleuters.
18.55 NOëLE AUX QUATRE VENTS
TV-serie (laatste aflevering).
19.25 WEERBERICHT
19.30 JOURNAAL
20.00 LES SAINTES CHéRIES
TV-serie. Afl.: „La réorgani-
sation".
20.50 AUJOURD'HUI
Internationaal actualiteiten
magazine.
22.00 QU'EST-CE QUE LA TVA?
BTW-cursus. 9. Problème
des prix.
22.30 JOURNAAL
DUITSLAND I:
20.00 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: weerbericht.
20.15 (kleur) BESLISSING AAN DE
MEKONG
Deel 2: „Laos en Thailand".
21.00 (kleur) REPORTAGE
UIT BONN
21.25 (kleur) HET ZEVENDE
ZINTUIG
21.30 (kleur) THE OUTSIDER
22.15 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: weerbericht.
22.30 DE KIDNAPPER
Spel van Henry Kolarz.
0.05 (kleur) JOURNAAL
DUITSLAND II:
19.45 (kleur) HEUTE
Journaal, actualiteiten en
weerbericht.
20.15 4KTENZEICHENXY
NUGELÖST
Eduard Zimmermann roept
weer de medewerking van de
kijkers in om een aantal onop
geloste misdaden tot klaarheid
te brengen.
Aansluitend: kort nieuws.
21.25 (kleur) SHOW-REPORT
Nieuws uit de wereld van
amusement.
22.15 AKTENZEICHEN: XY
UNGELÖST
Bekendmaking van de voor
lopige resultaten.
22.20 (kleur) DAGBOEK UIT DE
EVANGELISCHE WERELD
22.35 (kleur) JOURNAAL
22.45 f kleur) FANTASTIC
VOYAGE
Amerikaanse speelfilm uit 1965.
Vrijdag 11 december
HILVERSUM I 492 M EN FM
KRO: 12.00 (S) Van twaalf tot
twee: gevar. programma. (12.22 Wij
van het land: 12.26 Med. t.b.v. land
en tuinbouw; 12.30 Nws., 12.41 Aét.
13.00 Raden maar....) 14.05 Schoolra
dio. 14.30 (S) Musiësta: licht muz.
programma (opn.). TROS; 14.55 (S)
Concert a la carte: verz. platen pro
gramma. 16.00 Nws. 16.03 (S) Disco-
drive-In: de showbusiness op de
korrel genomen. 17.00 Aktua-Sport-
kompas: (Sport) nws, reportages,
commentaren en muz. NCRV: 18.00
NCRV en Bloc: actueel programma
met muzikale illustratie. (Politieke
Partijen: 18.19-18.29 Uitzending van
de Boeren Partij; 18.30-18.41 Nws.
19.00-19.10 Wereldpanorama). 19.30
(S) Kerkorgelconcert: mod. muz.
20.00 (S) Promenade-orkest en
zangsolisten: amusementsmuz. 20.27
(S) Vocaal ensemble: The Edwin
Hawkins Singers (opn.). 21.07
Kunst- en vliegwerk: informatie
over actuele tentoonstellingen. 21.12
Het ding, hoorspel. TROS: 22.00 Ak-
tua-Magazine: reportages, commen
taren en muziek. 22.30 Nws. 22.40
Huilen op de trap: muzikaal geïllus^
treerd radio-feuilleton. 23.05 Apollo
XXI; Fantastisch ruimtevaart myste
rie. 23.30 (S) Toontje later: licht
muz. programma. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM n 298 M EN FM
NOS:12.00 Blik op de wereld: in
formatief programma. 12.30 Over-
heidsuitzending: Uitzending voor de
landbouw. 12.40 (S) Lichte grammo-
foonmuziek. 12.30 Recht en slecht,
praatje. 13.00 Nws. VARA: 13.11
Act. 13.20 Voor de middenstand.
13.25 (S) Mannheimer Kammerduo:
viool en piano (opn). Mod. muz. EO:
14.00 Ruimte: radiomagazine met
gewijde muz. .lezingen en een korte
overdenking. NOS: 15.00 (S) Aspec
ten van de kamermuziek door Gau-
deamuskwartet. 15.40 Toerismo: een
programma met toeristische infor
matie uit binnen- en buitenland.
VPRO: 16.00 VPRO-Vrijdag: muz..
commentaren, reportages, inter
views, berichten en telefonische re-
akties. (16.00 nws. 17.00 Med.,
18.00 Nws. 18.20 De Vrije Gedachte;
19.30 Nws., VARA: 21.00 (S)
Zweeds Radio Symfonie Orkest
(opn.). semi-klassieke muz. 22.30
Nws. 22.40 Med. 22.45 Act. 22.55 (S)
Prettig weekend: licht pl. program
ma. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III 240 M EN FM
NCRV: 12.00 Nws. 12.03 Pers
vers: nieuwe platen. NOS: 13.00
(ADVERTENTIE)
f5,-7,50 10,-15,-20,-25,-
(ADVERTENTIE)
Nws. 13.03 Europees popparlement.
14.00 Nws. 14.03 De Felix Meurders
Show. (15.00 Nws.). 16.00 Nws.
16.03-18.00 Top-30. (17.00 Nws.).
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Muz. programma.
(12.05 Voor de landbouw. 12.40
Weerbericht, med. en SOS-berichten
voor schippers.). 12.55 Buitenlands
persoverzicht. 13.00 Nws., weerbe
richt, schouwburgprogramma's en
beursberichten. 13.20 Tafelmuz.
14.00 Nws. 14.03 Vocale- en kamer-
muz. 15.00 Nws. 15.03 Klassieke
muz. 16.00 Nws. 16.03 Beursberich
ten. 16.09 Etnische muz. 17.00 Nws.
.Weerbericht en med. 17.15 Jazzmuz.
17.55 Weegschaal. 18.00 Nws. 18.03
Verz. programma. 18.28 Paardesport-
uitslagen. 18.30 Lichte muz. 18.40
Orkestmuz. 18.45 Sport. 18.52 Taai-
wenken. 18.55 Een liedje. 19.00
Nws., weerbericht en act. 19.40 Ou
de muz. 20.00 Muziekprogramma.
21.00 Actueel documentair program
ma. 21.45 Literair programma. 22.00
Nws. 22.20 Kleinkunstmagazine.
23.00 Nws. 23.15 Underground-maga
zine. 23.40-23.45 Nws.
Zaterdag 12 december
HILVERSUM I 402 M EN FM
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord 7.16 (S) Op het eerste ge
hoor: klassieke muz. (gr). (7.25 Ho
ren en zien; 7.30 Nws.; 7.32-7.50
Hier en Nu: act.). 8.00 Nws. Te
Deum Laudamus: Muz. van het Le
ger des Heils. 8.30 Nws. 8.32 (S)
Voor de huisvrouw. 9.00 Theologi
sche etherleergang. 9.35 Gym. voor
de huisvrouw 9.45 Tijd vrij voor
muziek in vrije tijd A (S) Koor
zang: B. Harmonie-orkest: kerstmuz.
10.15 .(S) Clevelandorkest en solis
ten: mod. muz. (gr.), 11.00 Nws.
11.03 Moderne bijbellezen, lezing.
11.15 Solarium: een hoogtezonpro-
gramma voor iedereen. 11.55 Med.
HILVERSUM II 298 M EN FM
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtengym.
7.20 (S) Z.O.: gevar. programma.
(7.33 Van de voorpagina: VPRO
7.54 Deze dag: 8.00 Nws.; VARA:
8.13 Act. 10.10 Voor nu en later,
gesprek.). 10.30 (S) Tango-rumba-
orkest en zangsolisten. 11.00 Nws.
11.03 Een nieuw geluid: programma
met jonge artisten. 11.05 Oosteuro-
pese kroniek. 11.35 (S) Hallo.... Vol
luk: lichte muziek en interviews.
HILVERSUM Hl 240 M EN FM
NOS: 9.00 Nws. 9.02 Gevolmachtigd:
verz. pl. programma. KRO: 10.00
Nws. 10.02 Djinn: gevar. program
ma. (11.00 en 12.00 Nws.).