LACHEN EN HUILEN BIJ JOHNNY HOES vTÉySJH THIJS VAN DER MOLEN WERKT AAN COME-BACK kijk luister naar inMEE JENEVER Ombudsman over geneesheren DICTATUUR IN KLEINBEELD op het etiket staat waar het vandaan komt: SCHADE &BUYSING SCHIEDAM Internationale prijs voor Ronny Erends Geschenk van zeldzame elegance heetman)j Grumiaux Opera Klanken Mooie hoes Historie Een platenbon is altijd raak Een platenbon is altijd raak vindt iedereen z'n draai VRIJDAG 11 DECEMBER 1970 (Van onze RTV-redactie) MECHELEN Vanavond is het op Nederland 1 weer een lang lachen en huilen geblazen. Een rij van artiesten uit de stal van Johnny Hoes zal vanuit de Salamanderzaal in het Bel gische Mechelen aan de Maas een bonte mengeling van mee zingers, levensliederen, hampestampers en smartlappen pre senteren. De „Lach en een Traan"-shows bereiken volgens de kijkdichtheidscijfers rond de 3,5 miljoen kijkers, terwijl ook het waarderingscijfer vrij hoog ligt (7,5). De grote man achter deze shows is Johnny Hoes. „Er zijn mensen die het werk wat wij doen platvloers vinden. Voorlopig voorzien wij echter in een grotere behoefte dan al die kale kakdienaren van de Hoge Cultuur. Toevallig heb ik nooit beweerd cultuur te maken. Al die cultuurmakers moeten eens begrijpen dat ze niet de meerderheid van het volk uitmaken. Ik kan ook niet hel pen dat de intelligentie van de doorsnee-Nederlander nauwelijks yen lager onderwijsniveau ligt. Deze meerderheid kan zich met onze liedjes ontspannen, kan bij ons zijn emoties kwijt", aldus Johnny. De show van vanavond is voor een groot deel een Bredase aangele genheid. Thijs van der Molen, Anja, het kinderkoor de Boefjes en het Duo Onbekend komen* alle uit Bre da. Vooral de naam Thijs van der Molen valt op in het rijtje van namen omdat daar twee jaar lang niets meer van vernomen is via de Bühne (zie elders deze pagina). Zangeresje Anja teert nog steeds op haar twee jaar oude succes „De laatste dans", welke hit een typisch blijvertje is gewerden. Een maandje geleden perste Dureco er een gou den exemplaar van. Veel eerder was dat al gebeurd in België, waar haar populariteit overigens stukken groter is. Vanavond presenteert zij een vervolg op haar succesnummer „Nu dans je nooit meer met mij". De Boefjes, variërend in de leef tijd van acht tot twaalf jaar zijn door Johnny Hoes uitgenodigd om dat ze een elpee volgezongen heb ben. Een trekkertje daarvan is op single uitgebracht en wordt vana vond gezongen. De tekst luidt „Moe der d'r zit een muis in mijn bröek, Sjoeke Sjoeke, Sjoek Pak hem an ders kruipt hij in mijn broek. Rond het Duo Onbekend is in platenkringen de laatste tijd nogal wat te doen geweest. Vroeger traden Annie de Reuver en Pierre Kartner samen op onder de naam Duo X. Op een gegeven moment vertrok Annie de Reuver en probeerde Pierre Kartner het met de vrouw van zijn vriend Verkooijen. Die was echter ook snel weg. Zij klopte met een oude vriend jack Bruins bij Johnny Hoes aan, die meteen een nummer van Pierre Kartner („In gedachten zie ik het kerkje weer") met hen opnam onder de naam Duo X. Pierre Kartner die inmiddels zelf ook weer een partner gevonden had beschuldigde Johnny Hoes van dief stal me,t als gevolg dat mevrouw Verkooijen en partner vanavond op treden onder de naam Duo Onbe kend. Zo gaat dat soms in het haat- en-mid-wereldje van de showbizz. Het liedje dat ze zingen heet „Weet je, hoe je me trouw beloofde". Naast Thijs van der Molen maakt ook Annie de Reuver vanavond een come-back. Bij haar is het echter meer een kwestie van een geintje. Twee jaar geleden stapte zij van het toneel af om voor CNR produktie- werk te gaan doen. Ze nam onder andere platen op met de Wama's en Herman Emmink. Vanavond zingt zij een potpourri van haar bekend ste nummers, zoals „Wenen", „Pop petjes van mijn ogen". De rij van artiesten wordt volgemaakt door het accodeonduo Schriebl en Hupperts, Willy Caron Ina Grooten, Will Tura, Zangeres zonder Naam en natuurlijk Johnny Hoes. (ADVERTENTIE) (een geruststellend idee.uök voor uw gasten) AMSTERDAM (ANP) Op het filmfestival van Rome heeft de film „50 jaar KLM" van Ronny Erends (Carillon films) de eerste prijs in de categorie korte films behaald. Ook vorig jaar viel deze prijs aan Ronny Erends toe voor de film „Vi sioen van de Werkelijkheid". (Van onze RTV-redactie). HILVERSUM De Ombudsman gebruikt de zendtijd die hij van de VARA heeft gekregen vanavond om over huisartsen te praten. Enige tijd geleden werd er een beroep gedaan om, indien van toe passing, eens te berichten over min der ideale lotgevallen met huisart sen. Een soort van willekeurige steekproef dus. Maar er kwamen enige honderden brieven op binnen. Uit die brieven werd een thema voor een uitzending afgeleid: is er meer controle op de medische stand en op welke wijze is de rechtsposi tie van de patiënt te versterken? Bezwaren in de brieven sloegen vooral op de artsen-vervangers. Zij bleken in vele gevallen gemaakte afspraken niet na te komen. Reac ties van de zijde van de patiënten hierop bleven volledig achterwege. Ze hebben in de huidige situatie ook weinig zin. Men komt terecht bij een medisch tuchtcollege, waar me dici over elkaar oordelen, terwijl de uitspraken geheim zijn. Een typisch voorbeeld dus van volkomen afwe zig zijn van openheid. Het is een onderwerp, waar de Ombudsman overigens wel méér dan één uitzen ding aan zal moeten wijden. (Van onze RTV-redactie) BREDA Van de op één na laatste plaat van Thijs van der Molen werden er zo'n slordige vijftigduizend verkocht. Met „Drinketottemezinke" leek het er eindelijk op dat hij zijn naam met dikke letters in het meezingers- boek had geschreven. Maar in plaats van te blijven drijven op zijn succes zonk hij.' Dat was twee jaar geleden. Nu worstelt Thijs weer en probeert hij boven te ko men. „Als je in onze business iets wilt bereiken houdt dat in dat je er dagelijks voor moet knokken. Een plaatje volzingen kan bijna ieder een. Een plaatje verkopen kunnen maai- weinig mensen. Je moet van platenmaatschappij naar platenmaat schappij lopen, praten en doorzak ken met pluggers, publiciteitstunts maken en ga zo maar door. Als je dan iets bereikt wil dat nog maar weinig zeggen. Het publiek laat je namelijk eerder weer vallen dan dat het je overeind houdt. Toen ik na keihard werken eindelijk doorbrak besefte ik best dat ik op een heel wankel voetstuk stond. Daar kwam nog bij dat ik ging trouwen. En nou is liefde een heel rekbaar begrip, maar als er geen brood op de plank komt is het gauw over. In de arties tenwereld ben je nooit zeker van dat dagelijkse brood. Daarom begon ik een café om me eerst bestaansze kerheid te verschaffen. Het zingen liet ik het zingen en de zenuwpillen de zenuwpillen. Nu ik dan een goed lopende zaak heb en bovendien een beetje broodnodige gemoedsrust ga ik het weer eens opnieuw probe ren". (ADVERTENTIE) Eert sieraad met brillant is de stille wens van elke vrouw. En wat is mooier, eleganter, luxueuzerdan een horloge,bezet met fonke lende brillantjes? Een geschenk dat haar gelukkig maakt, telkens als ze ernaar kijkt! wit gouden horloges met brillant vanaf 700.- edelsteenkundige f.g.a. diamantexoert g.i.a. LIJNBAAN 92 tel. 116670 filiaal: oostzeedijk 155-157, rotterdam HILVERSUM Vanavond zijn 70 minuten in het NCRV-programma gereserveerd voor de film „Dicta tuur in Kieinbeeld". Dit is een afle vering uit de seriè „De regels van het spel". Een belangrijke rol in dit verhaal wordt gespeeld door de ac teur Robert Young. Die in ons land bekendheid geniet door zijn creatie van de Amerikaanse arts Marcus Welby. Young komt in deze aflevering op het scherm als een zonderlinge mil jonair. Bij toeval komt de assistent van krantenmagnaat Glen Howard op het spoor van de miljonair. Op een dag vliegt hij namelijk per heli copter over het grondgebied van de ze man en ontdekt een grote opslag plaats van wapens en militaire voer tuigen. De miljonair blijkt bezig met de opbouw van een privélegertje om op zijn manier het rassenprobleem op te lossen. Howard besluit deze zaak te gaan onderzoeken maar het blijkt bijzonder moeilijk te zijn be wijzen te vinden voor de plannen van de miljonair. Als de mensen van Howard echter I te veel lijken achterhalen, onder meer uit contacten met een actrice en een ex-senator, gaat de miljonair zelf tot actie over. Hij ontketent daarmee echter een tegenactie van Howard en zijn mensen waar hij bepaald niet op had gerekend. Thijs van der Molen is in die twee jaar alleen wat dikker gewor den, maar verder is hij nog dezelfde goedlachse, enigszins gejaagde fi guur. Hij lijkt ook nog steeds even veel op Ted de Braak („daar krijg gewoon een sik van") en zingt nog steeds op dezelfde eenvoudige, fees telijke hampestampdreun. Dat blijkt tenminste uit zijn nieuwe single die als refrein heeft „Hoe kan het zo groeien tussen de koeien". Niemand mag dan de afgelopen twee jaar iets van de artiest Thijs van der Molen vernomen hebben, toch heeft hij in die tijd nog een behoorlijk showsucces gehad. „Toen ik twee jaar geleden trouwde maak te ik een single die ik helemaal op* mijn vrouw Eugenie geschreven had. Ik geloof dat daarvan twee exemplaren verkocht en drie uitge- deeld zijn. Een flop van jewelste dus. Toch dacht ik, en met mij mijn vriend en medecomponist John Krispijn, dat die plaat iets had. Doordouwer als ik ben, stapte ik met de melodie naar de muziekuit geverij Arcade. Die zagen er wel wat in. Er werd een Vlaamse tekst opgemaakt, geschreven op het lijf van de toen nog onbekende Vlaming Juul Kabas en wat gebeurde er. De plaat stormde de Belgische hitpara de binnen. Vanaf mei wordt dat ding nu al verkocht in België. Juul Kabas verscheen met het nummer op populaire verzamelelpees en hij is thans een van de populairste zan gers van Vlaanderen. Bovendien werd de melodie verkocht aan een enorm aantal Vlaamse harmonieën, zodat je toch echt wel van een krakertje mag spreken. Gek niet waar. In Nederland koopt geen kip die plaat en in Vlaanderen wordt het een grote hit". Dat Juul Kabas in Nederland ook geen poot aan de grond krijgt wijdt Thijs van der Molen aan het feit dat een Vlaming in Nederland nog steeds als iets minderwaardigs be schouwd wordt. „De platenbonzen en radiostations zitten allemaal in de Randstad. En daar kijken ze nog steeds een beetje neer op alles wat beneden de rivieren gebeurt. Dat geldt dus in nog sterkere mate voor Vlamingen. Daarom is het trouwens erg jammer dat er veel haat en nijd tussen de zuidelijke artiesten onder ling bestaat. Ze zouden hier iets minder moeten mauwen en boven dien iets zakelijker moeten worden. Je moet daar in het noorden gewoon een even grote bek opzetten als zij tegen jou doen. Als je de hele dag in je bed blijft liggen of achter je pint blijft zitten kom je natuurlijk nergens". Hoe kan het zo groeien tussen de koeien? Een aantal interessante gegeven heden op één plaat bijeen. Arthur Grumiaux als violist zullen velen van nabij op zijn waarde hebben leren schatten; onder meer door zijn optreden met Het Bra bants Orkest dit- seizoen. Edo de Waart als dirigent voor het Con certgebouw Orkest. Pas in het nieuws geweest als dirigent van het jubilerende Nederlandse Bla zersensemble, staat hij bekend als sen dirigent die de muziek onder zijn handen frist stuwt. Dat is ook te horen op deze plaat (Viotti (1753-1824) wordt de vader van het moderne vioolspel of de eerste romantische vioolvirtuoos ge noemd. In dit vioolconcert nr. 22 a-mol spreidt hij alle kwaliteiten van zijn nieuwe melodisch-techni- sche stijl tentoon waarbij Grumi aux (met eigen cadensen) zijn virtuositeit op alle snaren kan be proeven en ook doet. Een heerlijk ongecompliceerd stuk muziek. Mi- chaël Haydn staat weliswaar in de schaduw van zijn broer Joseph en wordt minder fraai gesierd met de titel „de vader der liedertafelstijl", toch heeft hij verschillende instru mentale composities nagelaten, die de laatste tijd herwaardering krij gen. Zijn vioolconcert a-dur werd in '68 door Grumiaux tijdens het Holland Festival weer in deze tijd geplaatst en nu voor het eerst op de plaat gezet. Dat Mozart van Michaël gesnoept heeft wordt dui delijk. Ook al overstijgt Mozart hem, toch was het de moeite waard deze opname te maken. Be luister het zelf maar. Viotti - M. Haydn door Arthur Grumiaux en liet Concertgebouw Orkest o.l.v. E. de Waart (Philips - 339 757 LY). De tijd is voorbij dat een opera zanger of -zangeres zich in een aria uitleefde en een lekker-zit- tende hoge C aanhield tot hij of zij bijna barstte en- in ieder geval het auditorium in dolzinnig applaus uitbarstte. Er is geen dirigent meer te vinden, die dat nog duldt. Gelukkig geeft de nieuwe gene ratie operavocalisten meer dan vol- loende vervangend genoegen. Dat vordt duidelijk op twee nieuwe «rammofoonplaten: één met een erie aria's uit Verdi-opera's, ge- -.ongen door Nicolai Ghiaurov en :en verzamelplaat van een aantal voogtepunten uit de operalitera- uur onder de snorkerige titel „Die Irosse Opernstar-parade". Ghiaurov is een werkelijk groot bas-zanger. Geen leurder met „bronzen klokken" a la Rebroff of Don-Kozakkenso-listen. Maar een intelligent en dramatisch zanger, wiens timbre alle recht doet aan deze zeer bekende Verdi-aria's uit Nabucco, Macbeth, I Vezpri Sicil-ia- ni en Simon Boccanegra. Marina Arroyo, Grace Bumbry, Mirella Freni, Anneliese Rothenberger, Re- nata Scotto, Walter Berry, James Mc Cracken, Nicolai Gedda, Her mann Prey, Dietrich Fischer-Dies- kau, Mario Sereni, Giuseppe Tad- dei. Kan men zich een indrukwek kender lijst namen voorstellen van grootheden uit de bel canto? Zij allemaal vullen de plaat „Die Grosse Opern-Star-Parade" met aria's en duetten uit opera's van Gluck, Mozart, Von Weber, Von Flotow, Lortzing, Donizetti, Verdi en Puccini. Het is bijna te veel van het goede. Voortreffelijke in terpretaties. Voor iedere opera liefhebber een plaat om te hebben. Great scenes form Verdi - Ni colai Ghiaurov (Decca SXL 6443). Die Grosse Opera-Star-Parade - (EMI C 047-28555). stelling. Ogenschijnlijk geluiden, waaraan we steeds meer gewend zijn, nu we ons assimileren aan de milieu-geluidsvervuiling. Ander zijds een bijdrage om de ons om ringende geluiden opnieuw te gaan interpreteren en dienstbaar te ma ken aan de evolutie van ons ge hoororgaan. Op deze plaat staan Mémoires van Shinohara, Aspekt van Boehmer, Terminus X van Koening en Nacht van Ponse. Een staalkaart van specifieke elektroni sche technieken, waarbij langs me chanische weg nieuwe klankstruc turen worden ontworpen. Vaak een vermenging van mechanische en natuurlijke (verschil?) geluiden. Het ontdekken van klankcategorie ën, dialogen, stemmingen, waarbij niet alleen mét klanken gespeeld wordt, maar ook de klank zelf aan ingrepen onderdanig worden ge maakt, biedt interessante perspec tieven. Bij het onderwijs aan kin deren bijvoorbeeld zeer bruikbaar Het Utrechtse instituut gaat daar bij niet over platgetreden paden in de wereld der elektronische-con- crete-muziek. Shonohara, Boehmer, Koenig, Ponse (Philips-836.993 DSY). De serie Prospective 21e siècle is er een om in de gaten te hou den, waneer men geïnteresseerd is bij de ontwikkelingen van moder ne (i.e. elektronische) klankvolu men. Niet alleen om de interessan te hoezen. Op deze plaat staan enkele produkten van de studio voor elektronische muziek van Utrechts universiteit, dat in de loop der jaren op dit terrein een goede faam heeft verworven. Het luisteren naar deze produkties vraagt een bepaalde en gerichte in- De exotische Rimsky-Korsakof een her en der uit het werk van deze Rtissische verniewer geplukt tuiltje toegiftjes in een soms verbijsterend slijmerige uitvoering. Behalve de repertoirechef Van Decca is de dirigent-arrangeur die zich - terecht - verschuilt achter het-"pseudoniem Camarata voor dit wangedrocht in superstereo verant woordelijk. Inderdaad een opname die meer besteld is voor liefheb bers van' geluid dan van muziek. Het beste is de hoes waarop aller lei puntig gestelde informatie over de componist wordt gegeven. The exotic Rimsky-Korsakof; Kingsway-symfonie-orkest en koor; (Decca PFS 4177). Historische muziek uit de 16e en 17e eeuw, zoals deze gespeeld werd door zogenaamde Waits in Engeland. Muzikanten te vergelij ken met de oude, rondtrekkende Stadsmuzikanten (Stadpfeifer, Pif- Eari). De samenstelling der musici wijst op dit rondtrekken: strijk en blaasinstrumenten. De gebruik te instrumenten zijn reprodukties van de originelen, waarbij krom hoorns, luit, cornet, e.d. zorgen voor een typisch timbre. De werk jes zijn ontleend aan originele composities uit die tijd van Ayres én Adson. Pretentieloos, maar speels en bestemd voor stadsfees ten, processies, hofbanketten e.d. Leuk om nu ook nog te spelen, al verkijk je je soms op de simpel heid. De uitvoering ervan klinkt exact, maar niet voor 100 pet. feil loos. Muziekjes om af en toe rustig naar te luisteren, maar beide kan ten achtereen is waarschijnlijk te veel van het goede, omdat een zekere „een-tonigheid" daarbij gaat meespelen. De musici spelen onder leiding van Don Smithers en leveren een interessant stukje mu zikale historie. Music of the Waits (Argo - ZRG 646). NEDERLAND I: NOS 10.45 SCHOOLTELEVISIE 10.45 Hulp aan de medemens (les 3); 11.10 Walter and Con nie (les 13), 11.35 Van Pétain tot De Gaulle (les 2). 12.00 SLUITING 18.45 (kleur) DE WOEFS EN DE LAMAARS 18.55 (kleur) JOURNAAL VARA 19.04 (kleur) EEN LACH EN EEN TRAAN Muzikaal amusementsprogram ma in de „Salamander" in het Belgische Mechelen a.d. Maas. 19.48 ACTIE STIMEZO Na de vertoning van een film wordt overgeschakeld" naa.r het R.A.I.-gebouw om de kijkers met de actie vertrouwd te maken. 20.00 (kleur) JOURNAAL 20.20 ACTIE STIMEZO RAI 20.35 (kleur) MANNIX Deze aflevering gaat onder de titel „De vermiste getuige". De avonturen van deze held zullen enkele malen worden onder broken voor aanbevelingen voor de actie Stimezo door be kende Nederlanders. 21.30 ACTIE STIMEZO RAI 21.40 (kleur) HADIMASSA 22.20 ACTIE STIMEZO RAI 22.25 DE OMBUDSMAN 22.50 ACTIE STIMEZO RAI 22.55 (kleur) JOURNAAL NEDERLAND II: NOS 18.45 (kleur) DE WOEFS EN DE LAMAARS 18.55 (kleur) JOURNAAL 19.04 TER VISIE Parlementair en politiek week overzicht. NCRV 19.30 (kleur) ZO VADER, ZO ZOON Spel, waarin een panel de vraag krijgt voorgelegd: „Wel ke van de vier vaders hoort bij deze zoon? 20.00 (kleur) JOURNAAL 20.20 HIER EN NU 21.10 (kleur) DE REGELS VAN HET SPEL Aflevering: „Dictatuur in kieinbeeld". 22 25 FARCE MAJEURE 22.50 EVANGELIE Spreker is ds. S. Hoff. 22.55 (kleur) JOURNAAL BELGIë (Nederlands): 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 PROTESTANTS-GODSDIEN STIGE UITZENDING 19.30 ZIET U ER WAT IN? Een kijkje in de programma's van de komende week. 19.45 HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS 19.50 ZOEKLICHT (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) f 5,-7,50 10,-15,- 20,-25,- Een platenbon is altijd raak f5,-7,SO ÏO,- 15,- 2O,- 25,- 19.55 MEDEDELINGEN EN DE WEERMAN 20.03 TV-NIEUWS 20.25 UNICEF-FILM 20.30 EEN GESCHIEDENIS UIT IRKOETSK 22.10 MAGESIEN 22.50 TV-NIEUWS BELGIë (Frans): 18.00 NIEUWS 18,05 LES PETITS JEUX DE BABETTE Programma voor de kleuters. 18.20 AFFICHES Gesprekken met mensen uit de grote en de kleine kunst. 18.50 PLUM-PLUM Voor de kleuters. 18.55 NOëLE AUX QUATRE VENTS TV-serie (laatste aflevering). 19.25 WEERBERICHT 19.30 JOURNAAL 20.00 LES SAINTES CHéRIES TV-serie. Afl.: „La réorgani- sation". 20.50 AUJOURD'HUI Internationaal actualiteiten magazine. 22.00 QU'EST-CE QUE LA TVA? BTW-cursus. 9. Problème des prix. 22.30 JOURNAAL DUITSLAND I: 20.00 (kleur) JOURNAAL Aansluitend: weerbericht. 20.15 (kleur) BESLISSING AAN DE MEKONG Deel 2: „Laos en Thailand". 21.00 (kleur) REPORTAGE UIT BONN 21.25 (kleur) HET ZEVENDE ZINTUIG 21.30 (kleur) THE OUTSIDER 22.15 (kleur) JOURNAAL Aansluitend: weerbericht. 22.30 DE KIDNAPPER Spel van Henry Kolarz. 0.05 (kleur) JOURNAAL DUITSLAND II: 19.45 (kleur) HEUTE Journaal, actualiteiten en weerbericht. 20.15 4KTENZEICHENXY NUGELÖST Eduard Zimmermann roept weer de medewerking van de kijkers in om een aantal onop geloste misdaden tot klaarheid te brengen. Aansluitend: kort nieuws. 21.25 (kleur) SHOW-REPORT Nieuws uit de wereld van amusement. 22.15 AKTENZEICHEN: XY UNGELÖST Bekendmaking van de voor lopige resultaten. 22.20 (kleur) DAGBOEK UIT DE EVANGELISCHE WERELD 22.35 (kleur) JOURNAAL 22.45 f kleur) FANTASTIC VOYAGE Amerikaanse speelfilm uit 1965. Vrijdag 11 december HILVERSUM I 492 M EN FM KRO: 12.00 (S) Van twaalf tot twee: gevar. programma. (12.22 Wij van het land: 12.26 Med. t.b.v. land en tuinbouw; 12.30 Nws., 12.41 Aét. 13.00 Raden maar....) 14.05 Schoolra dio. 14.30 (S) Musiësta: licht muz. programma (opn.). TROS; 14.55 (S) Concert a la carte: verz. platen pro gramma. 16.00 Nws. 16.03 (S) Disco- drive-In: de showbusiness op de korrel genomen. 17.00 Aktua-Sport- kompas: (Sport) nws, reportages, commentaren en muz. NCRV: 18.00 NCRV en Bloc: actueel programma met muzikale illustratie. (Politieke Partijen: 18.19-18.29 Uitzending van de Boeren Partij; 18.30-18.41 Nws. 19.00-19.10 Wereldpanorama). 19.30 (S) Kerkorgelconcert: mod. muz. 20.00 (S) Promenade-orkest en zangsolisten: amusementsmuz. 20.27 (S) Vocaal ensemble: The Edwin Hawkins Singers (opn.). 21.07 Kunst- en vliegwerk: informatie over actuele tentoonstellingen. 21.12 Het ding, hoorspel. TROS: 22.00 Ak- tua-Magazine: reportages, commen taren en muziek. 22.30 Nws. 22.40 Huilen op de trap: muzikaal geïllus^ treerd radio-feuilleton. 23.05 Apollo XXI; Fantastisch ruimtevaart myste rie. 23.30 (S) Toontje later: licht muz. programma. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM n 298 M EN FM NOS:12.00 Blik op de wereld: in formatief programma. 12.30 Over- heidsuitzending: Uitzending voor de landbouw. 12.40 (S) Lichte grammo- foonmuziek. 12.30 Recht en slecht, praatje. 13.00 Nws. VARA: 13.11 Act. 13.20 Voor de middenstand. 13.25 (S) Mannheimer Kammerduo: viool en piano (opn). Mod. muz. EO: 14.00 Ruimte: radiomagazine met gewijde muz. .lezingen en een korte overdenking. NOS: 15.00 (S) Aspec ten van de kamermuziek door Gau- deamuskwartet. 15.40 Toerismo: een programma met toeristische infor matie uit binnen- en buitenland. VPRO: 16.00 VPRO-Vrijdag: muz.. commentaren, reportages, inter views, berichten en telefonische re- akties. (16.00 nws. 17.00 Med., 18.00 Nws. 18.20 De Vrije Gedachte; 19.30 Nws., VARA: 21.00 (S) Zweeds Radio Symfonie Orkest (opn.). semi-klassieke muz. 22.30 Nws. 22.40 Med. 22.45 Act. 22.55 (S) Prettig weekend: licht pl. program ma. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III 240 M EN FM NCRV: 12.00 Nws. 12.03 Pers vers: nieuwe platen. NOS: 13.00 (ADVERTENTIE) f5,-7,50 10,-15,-20,-25,- (ADVERTENTIE) Nws. 13.03 Europees popparlement. 14.00 Nws. 14.03 De Felix Meurders Show. (15.00 Nws.). 16.00 Nws. 16.03-18.00 Top-30. (17.00 Nws.). BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nws. 12.03 Muz. programma. (12.05 Voor de landbouw. 12.40 Weerbericht, med. en SOS-berichten voor schippers.). 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nws., weerbe richt, schouwburgprogramma's en beursberichten. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Vocale- en kamer- muz. 15.00 Nws. 15.03 Klassieke muz. 16.00 Nws. 16.03 Beursberich ten. 16.09 Etnische muz. 17.00 Nws. .Weerbericht en med. 17.15 Jazzmuz. 17.55 Weegschaal. 18.00 Nws. 18.03 Verz. programma. 18.28 Paardesport- uitslagen. 18.30 Lichte muz. 18.40 Orkestmuz. 18.45 Sport. 18.52 Taai- wenken. 18.55 Een liedje. 19.00 Nws., weerbericht en act. 19.40 Ou de muz. 20.00 Muziekprogramma. 21.00 Actueel documentair program ma. 21.45 Literair programma. 22.00 Nws. 22.20 Kleinkunstmagazine. 23.00 Nws. 23.15 Underground-maga zine. 23.40-23.45 Nws. Zaterdag 12 december HILVERSUM I 402 M EN FM NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord 7.16 (S) Op het eerste ge hoor: klassieke muz. (gr). (7.25 Ho ren en zien; 7.30 Nws.; 7.32-7.50 Hier en Nu: act.). 8.00 Nws. Te Deum Laudamus: Muz. van het Le ger des Heils. 8.30 Nws. 8.32 (S) Voor de huisvrouw. 9.00 Theologi sche etherleergang. 9.35 Gym. voor de huisvrouw 9.45 Tijd vrij voor muziek in vrije tijd A (S) Koor zang: B. Harmonie-orkest: kerstmuz. 10.15 .(S) Clevelandorkest en solis ten: mod. muz. (gr.), 11.00 Nws. 11.03 Moderne bijbellezen, lezing. 11.15 Solarium: een hoogtezonpro- gramma voor iedereen. 11.55 Med. HILVERSUM II 298 M EN FM VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtengym. 7.20 (S) Z.O.: gevar. programma. (7.33 Van de voorpagina: VPRO 7.54 Deze dag: 8.00 Nws.; VARA: 8.13 Act. 10.10 Voor nu en later, gesprek.). 10.30 (S) Tango-rumba- orkest en zangsolisten. 11.00 Nws. 11.03 Een nieuw geluid: programma met jonge artisten. 11.05 Oosteuro- pese kroniek. 11.35 (S) Hallo.... Vol luk: lichte muziek en interviews. HILVERSUM Hl 240 M EN FM NOS: 9.00 Nws. 9.02 Gevolmachtigd: verz. pl. programma. KRO: 10.00 Nws. 10.02 Djinn: gevar. program ma. (11.00 en 12.00 Nws.).

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 17