Fritz Lang
(80 jaar)
TEERT OP DE
HERINNERING
AAN VERGANE
FILMGLORIE
vgjyxjH
CAPITAL RADIO" MET
MEISJES MEER MANS
Gevaarlijke literatuur van Jef Geeraerts
LULU-SHOW
V)
op het etiket
staat waar
het vandaan komt:
SCHADE &BÜYSING
SCHIEDAM
Elsink wint kort
geding tegen Bovema
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
DONDERDAG 3 DECEMBER 1970
(Van onze filmredactie)
WEINIGEN hebben kunnen vermoeden, dat de Oostenrijk
se officier die in 1916 herstellend van zijn oorlogsverwondin
gen in 'n veldlazaret bij Wenen, de tijd dodend met 't schrijven
van 'n film-scenario, nog eens en der allergrootsten zou worden
in de Duitse filmindustrie en wereldvermaardheid zou krijgen
als regisseur. Fritz Lang, die op 5 december, als heel Neder
land sinterklaasavond viert, tachtig jaar wordt, heeft met
films als „Die Nibelungen" en „Metropolis" de UFA groot ge
maakt, ook al kwam laatstgenoemde film vanwege de peper
dure decors nooit uit de kosten.
Gevlucht voor het nazi-regime
kwam Lang aanvankelijk buiten
Zwitserland niet aan de slag en na
maandenlang geduldig wachten op
een kans in Hollywood was hij
volgens regisseur Joseph L. Mankie-
wicz al van plan toch maar weer
naar de „Heimat" terug tekeren
toen hij van Metro Goldwyn Mayer
de kans kreeg om „Fury" te verfil
men, met „Woman in the Window"
uit 1944 waarschijnlijk de beste film
uit zijn Amerikaanse periode.
Laat in de vijftiger jaren keerde
Fritz Lang Hollywood de rug toe om
in Duitsland nog eens „Das Indische
Grobmal" te verfilmen, waarvoor
hijzelf in 1919 het scenario
had geschreven, maar dat hij toen
niet zelf had mogen regisseren.
Tussen 1919 en 1961 maakte Fritz
Lang 41 films, waaronder klassiek
geworden werken als „M" (1931) en
„Das Testament des Dr. Mabuse"
(1932) maar ook routine thrillertjes
als „The Big Heat" en goedkope
herhalingen van oude successen als
„Die Tausend Augen des dr. Mabu
se (1961) zijn laatste film.
Fritz Lang's eerste grote succes
als regisseur komt in 1921 met „Der
Müde Tod", een film geladen met
symboliek en een hang naar het
abstracte. Zijn monumentale verfil
ming van de Nibelungen-sage ver
raadt zijn herkomst. Als schilder en
architect heeft hij een groot aandeel
gehad in de bouw van de giganti
sche decors. Steeds weer in Fritz
Langs vroeg-Duitse films die hij
samen met zijn vrouw Vhea von
Harbou schreef komt het thema van
de „femme fatale" naar voren, zoals
bijvoorbeeld in „Frau im Mond", een
Jules Verne-fantasie over de eerste
reis naar de maan, „Frau im Mond"
is tevens Fritz Langs laatste stom
me film. De UFA wil, dat de regis
seur, nu de sprekende film voor de
deur staat er geluid bij maakt. Lang
weigert en na een serie processen
volgt een breuk met de UFA. Twee
jaar lang hoort men niets meer van
hem. Dan krijgt hij van de produ
cent Seymour Nebenzal de kans zijn
eerste geluidsfilm te maken. Thea
von Harbou zal weer het scenario
schrijven, het zal over een kinder
moordenaar gaan en „Die Mörder
sind unter uns" heten. Omdat ieder
een denkt dat het een film tegen de
nazi's is verandert Lang de titel in
„M". Langs volgende film is wel
degelijk tegen de SA en de SS
gericht en een vervolg op een van
zijn eerste successen „Dr. Mabuse -
der Spieier". Als de film gereed is,
is het te laat. Hitler is aan de macht
en de film wordt prompt door Goeb-
bels verboden.
Hoe slecht deze minister van pro
paganda geïnformeerd is, blijkt eni
ge maanden later, als Lang van Goeb-
bels op grond van zijn „Nibelungen
film" de opdracht krijgt een nazi-pro-
paganda-fïlm te maken. Fritz Lang
bedenkt zich geen moment, pakt
zijn koffers en vlucht met de nacht
trein naar Parijs, voor Goebbels tot
de ontdekking komt, dat hij deze
„vererende opdracht" aan een jood
heeft gegeven.
Drie jaar later zit Lang in Holly
wood. Ondanks zijn reputatie is er
daar geen werk voor hem, totdat de
regisseur toen nog scenarioschrij
ver en producent Joseph L. Mankie-
wicz hem het verhaal over een lyn
ching aanbiedt om te verfilmen.
Langs „Fury" is een internationaal
succes en Hollywood accepteert
hem.
Fritz Langs Amerikaanse carrière
is er een van vallen en opstaan
geweest. Naast voortreffelijke thril
lers als „Woman in the window" en
„Ministry of Fear" maakt hij ook
heel conventionele oorlogspropagan
da als „An American Guerilla in the
Philippines".
Sedert 1961 teert Fritz Lang op
zijn roemrijk verleden. Films maken
doet hij niet meer. In 1963 was hij
nog eens als zichzelf te zien in Jean
Luc Godards „Le Mépris": een ijde-
le oude filmregisseur met een mono
cle in zijn oog, zoals wij hem bij
zijn bezoeken aan Nederland in 1961
en 1969 hebben leren kennen.
(ADVERTENTIE)
(een geruststellend idee,óók voor uw gasten)
(Van onze showredactie)
AMSTERDAM Henk Elsink
heeft ook in hoger beroep het kort
geding gewonnen dat hij eind vorig
jaar tegen de n.v. verkoopmaat
schappij Bovema in Heemstede had
aangespannen naar aanleiding van
het in de handel brengen van deze
maatschappij van een grammofoon
plaat, waarop het liedje „Harm met
de harp" voorkomt. Henk Elsink
had geëist dat deze plaat uit de
handel zou worden genomen en niet
meer ter beschikking zou worden
gesteld van radio en televisie.
Bovema had de opname ontleend
aan een bandje dat 25 april 1965 in
de stadsschouwburg in Leiden was
gemaakt. Beide partijen waren het
er destijds over eens geweest dat de
opname voor een grammofoonplaat
moest worden afgekeurd. Volgens de
president van de rechtbank, die
Henk Elsink in eerste instantie in
het gelijk stelde, had deze op ge
noegzame wijze aannemelijk ge
maakt dat het resultaat van de op
name van dien aard was dat ze niet
geschikt was om daarvan een plaat
te maken en dat Bovema en Elsink
het hierover eens waren.
De president bepaalde dat Bovema
de grammofoonplaat niet meer
mocht verkopen oif aan radio en t.v.
ter beschikking stellen en dat B-veo
ma aan Elsink een dwangsom
van 10.000 gulden zou moeten
betalen voor elke grammofoonplaat
die Bovema in de handel mocht
brengen. Verder werd een dwang
som van 100.000 gulden vastgesteld
op het vermenigvuldigen van de in
1965 gemaakte opname.
(Van onze omroepcorrespondent.)
BUSSUM „Vrouwelijke ma
trozen in vaste dienst gevraagd
voor onmiddellijke indiensttre
ding. Tenminste 21 jaar oud of
met schriftelijke toestemming van
ouders.
Goede beloning met alle soci
ale voorzieningen. Gratis uniform,
logies en voeding.
Training tijdens het werk, dus
geen speciale kennis vereist. Be
hoorlijke kennis van de Engelse
taal is pluspunt".
Deze advertentie stond onlangs in
een landelijk ochtendblad. Hij bleek
geplaatst te zijn door mej. B. A.
Beydals, bestuurslid van de „Inter
national Broadcasters Society" te
Bussum. Deze vereniging is de ex-
ploitante van „Capital Radio", de
illegale zender die dankzij de stran
ding van de „King David" pas goed
in het nieuws is gekomen.
Mej. Beydals: „Deze meisjes,
waarvan er al een aantal werken,
zijn bij ons in dienst als lichtma
troos en studiobediende. Ze hebben
als lichtmatroos wel degelijk ook
zwaar en vuil werk en ze moeten
ook wachtlopen. Als leuke onderbre
king krijgen ze ook studiowerk te
doen. Dat is niet direct technisch
werk. Ze hoeven alleen maar te
zorgen, dat de verschillende banden
van de vier bandrecorders, die wij
gebruiken, op het juiste ogenblik
geswitcht worden en dat er niets
fout loopt met de uitzending".
„De meisjes zitten twee weken op
de „King David", hetschip van
waaruit wij uitzenden. Het ligt ze
ven mijl uit de kust van Nederland
ter hoogte van Noordwijk. Na die
twee weken hebben de meisjes dan
één week dienst op het bevoorra
dingsschip, de „Kangaroo", dat in de
haven van ÏJmuiden ligt. En dan
hebben ze een week vrij. Ze ver-
diennen hetzelfde als een mannelij
ke lichtmatroos: 500 tot 750 bruto in
de maand, maar daar hebben ze dan
wel vrij logies, eten en een uniform
bij".
Gerry Preuss is één van de vrou
welijke matrozen van „Radio Capi
tal". Zij is aan het werk op het
bevoorradingsschip, de „Kangaroo",
in de haven van ÏJmuiden. Hoe
bevalt het werk haar? „Heel goed.
Je moet wel van aanpakken weten.
Als je de hele dag keurig gekapt en
met gelakte nagels wilt lopen, kun
je dit werk beter niet gaan doen.
We werken negen tot tien uur per
dag".
„In het begin dachten al die man
nen: „Oh, vrouwen aan boord. Dat
wordt een ramp!", maar nu moeten
ze één voor één toegeven, dat het
allemaal best meevalt. We zijn nu
met drie meisjes in onze ploeg,
maar daar moeten er nog een paar
bijkomen".
Op het eerste gezicht ziet de ad
vertentie er een beetje verdacht uit.
Eén firmanaam wordt bijvoorbeeld
niet genoemd. „Daar ben ik het mee
eens", aldus mej. Beydals, „maar als
we er bij gaan zetten, dat het voor
„Capital Radio" is, krijgen we al
leen maar meisjes, die studiowerk
willen doen en niet willen bikken of
schilderen en zo. Dat proberen we
te vooikomen door er geen naam bij
te zetten. Wij willen namelijk alleen
meisjes die het varen willen leren.
Als prettige bijkomstigheid ho
ren ze dan dat ze ook studiowerk te
doen krijgen".
„Waarom wij meisjes tot matrozen
opleiden en geen mannen? Wij wil
len de vrouw eèn gelijke kans ge
ven. Ik dacht dat dit wel een vorm
van emancipatie is. Het zeeleven
was altijd alleen geschikt voor man
nen, maar nu blijkt dat ook meisjes
het best kunnen".
Gerry Preuss over de verstand
houding met de mannelijke beman
ningsleden: „Die is heel goed, heel
kameraadschappelijk. Ik geloof dat
zij ons nu helemaal geaccepteerd
hebben".
Hebben zeniet gedacht: „Vrou
wen aan boord. Hoera!?" „Nee, hele
maal niet. We zitten nou met vijf
man op een schip en daar zijn er
een aantal van getrouwd en zo. Nee.
daar hebben we helemaal geen last
van".
„Vooral dat laatste doe je erg
veel. Moest je echt niets kennen,
toen je aangenomen werd? „Nee, dat
kun je toch niet uit boeken leren. Je
kunt de theorie natuurlijk bestude
ren en op de King David zijn er ook
boeken genoeg over de zeevaart.
t Mej. Beydals.
Maar om het helemaal door te krij
gen, moet je het in de praktijk
doen'l. Heeft Gerry Preuss wel eens
een storm op de Noordzee meege
maakt? „Jawel. Dat was niet zo
leuk. We moesten toen het anker
kappen en daarbij is onze derde
stuurman een been kwijtgeraakt.
Dat was een storm met windkracht
11 of 12 en met stoten van 13. En
dan hebben we natuurlijk de stran
ding van de „King David" nog ge
had. Dat was ook bepaald geen lol
letje.
JEF GEERAERTS, „Ik ben maar
een neger" en „Het verhaal van
Matsombo", verschenen op 192
bladzijden als Marnixpocket 55
(Uitgeefster Manteau. Prijs fl.
10.50). Twee herdrukken in één
boek, respectievelijk de vierde en
de tweede, herziene druk. Van zijn
24ste tot zijn 30ste jaar verbleef
Jef Geeraerts als regeringsfunctio
naris van België in Congo. Juli
1960 moest hij in verband met de
onafhankelijkheid van Congo dit
land verlaten. Aan dit zesjarig
verblijf ging vooraf: op studie bij
de Jezuïeten, de koloniale acade
mie en twee jaar als paratrooper
in militaire dienst. Voor inzicht in
het literaire werk van Geeraerts
zijn deze biografische gegevens
van groot belang.
Het is struisvogelpolitiek zijn
verhalen, die hoofdzakelijk in Con
go spelen, van zijn persoonlijk le
ven los te snijden en ze louter als
literatuur te beschouwen. Zuiver
literair bezien zijn die verhalen
goed, als vanuit een constante roes
geschreven. De inhoud is echter
van dien aard dat je als lezer aan
de totale waarde eivan (de een
heid van vorm en inhoud) gaat
twijfelen. Speculeert de schrijver
niet te veel op gemakkelijk in het
geweer te brengen instincten (sek
sueel en autoritair geweld) en
hardnekkige cultuurondeugden als
latente discriminatie van de neger,
gore minachting voor de mede
mens? Herhaaldelijk is Geeraerts
voor fascist uitgemaakt. Het
woordt wordt tegenwoordig zo
gauw gebruikt dat het feitelijk
steeds meer aan betekenis verliest.
Toch heeft het in verband met
Geeraerts nog wel een betekenis:
kernbegrip voor een domme maar
gevaarlijke mentaliteit, geprojec
teerd op romanfiguren.
Hoofdpersoon in „Ik ben maar
een neger" is de Congolees Grégoi-
re Matsombo, medisch assistent in
een door blanken geleid zieken
huis. Na de machtsovername ver
trekken de blanke artsen en wordt
Matsombo eredirecteur van het
hospitaal. Ofschoon hij niet kan
opereren, doet hij het toch, waar
bij iemand sterft. Hij vlucht uit
het ziekenhuis weg en begint een
medisch praktijkje in zijn geboor
tedorp Bosia. Grote hoeveelheden
door hem gejatte medicamenten
helpen hem snel aan veel geld. Hij
gedraagt zich als een blanke half
god. Zijn zieke landgenoten behan
delt hij op een uitermate grove
manier. Hij discrimineert hen bij
het leven: „Ik moet opletten geen
nikker te worden zoals die stin
kende bende hier". Feitelijk denkt
hij alleen aan zijn eigen hachje en
heil: „Nou in deze wereld gaat het
nu eenmaal zo: de besten hebben
geluk omdat ze voor zichzelf we
ten te zorgen" Hoe hij als „inte-
lectuele" neger tegen negers aan
kijkt, is grenzeloos smerig: „Geen
volk ter wereld liegt, steelt, be
driegt, verduistert, troggelt en
perst af, vervalst, benijdt, beledigt,
ruziet, lastert, pleegt overspel zon
der berouw of gewetenswroeging
als de nikkers, want van het ogen
blik dat een nikker zijn vrouw
knorrend bevrucht, is het kind be
smet met een duivelskiem in al de
sappen van zijn lijf. Geen ras ter
wereld slokt, smakt, vreet, boert,
zuipt, brast, spuugt en braakt als
de nikkers". Als soldaten van het
inheemse leger medicamenten van
hem komen opeisen, brokkelt zijn
macht in het dorp af. De mensen
zien dat het leger sterker is dan
hij. Ze durven hem tenslotte zelfs
halfdood te slaan en zijn hut in
brand te steken, omdat door zijn
schuld een oude man gestorven is.
De filosofische buitenkant van
dit verhaal zou kunnen zijn: of je
nu blank bent of zwart, de mens is
een nietsontziend roofdier. Maar
ondeerhuids wordt erin gesugge
reerd dat blank tegenover zwart
minder verschrikkelijk is dan zwart
tegenover zwart. De „nikker" is al
tijd erger.
Niet een blanke maar een
neger maakt dit duidelijk. Hij
Matsombo, is tenslotte de hoofd
persoon in dit verhaal, maar naast
hem staat, een klein stapje naar
rechts, de maker van het verhaal,
Jef Geeraerts, de blanke overheer
ser, belast en beladen met zijn
verleden en met zijn persoonlijke
agressiviteit. Neemt Matsombo's
gezicht de kleur aan van de on
langs tot majoor bevorderde Gee
raerts? Dit is het gevaarlijke van
„Ik ben maar een neger" en het
vervolgverhaal, dat in Spanje
speelt, „Het verhaal van Matsom
bo". De beroepsmilitair moet maar
blijven schrijven. Een verantwoord
doktersadvies, want wie zichzelf,
zoals Geeraerts deed, een „Stre
ber" noemt, is misschien als schrij
ver nog het meest ongevaarlijk.
WIM HUYSKENS.
NOS
10.45 SCHOOLTELEVISIE
10.45: Biologie in de brugklas
(les 4), 11.10: Hulp aan de
medemens (les 2), 11.35: The
7 th. key (les 4). 12.00:
Sluiting, 14.00: Op weg naar
Kerst (les 1), 14.25: Iet wiet
wijt.... de wereld. (les 3).
14.50 SLUITING
18.45 (kleur) DE WOEFS EN DE
LAMAARS
18.55 (kleur) JOURNAAL
VPRO
19.04 BETTY BOOP
19.10 NAMENS....DIRK MULDER
Problemen rond de werkende
jeugd.
20.00 (kleur) JOURNAAL
20.20 WAS ER NOG WAT?
Reactiies op het nieuws.
20.30 HOG WILD
Film met Laurel en Hardy.
20.50 VAN WIE IS DIE SCHOOL
Hoe het lager onderwijs is en
hoe het' kan ziin.
21.30 (kleur) THE PRICE OF
FAME.
Een BBC-show met zang en
dans.
22.00 MINISTER BEERNINK
Interview met de minister van
Binnenlandse Zaken. Mr. H.
Beernink.
22.30 (kleur) JOURNAAL
TELEAC
22.35 DAMMEN VOOR BEGIN
NERS
(les 11 herh.).
23.05 SLUITING
NOS
18.45 (kleur) DE WOEFS EN DE
LAMAARS
18.55 (kleur) JOURNAAL
19.04 DEN HAAG VANDAAG
19.09 VAN GEWEST TOT GEWEST
19.49 TIPS VAN HET NATIONAAL
BUREAU VOOR TOERISME
20.00 (kleur) JOURNAAL
TROS
20.20 (kleur) MISSION INPOS-
SIBLE
Aflevering: „Het losgeld".
21.10 (kleur) SING AND SWING
WITH LULU
Showprogramma rond Engel
se zangeresje LuLu.
21.50 (kleur) DE PRIJS VAN DE
WELVAART
Documentaire in het kader van
het Natuurbesehermingsjaar
N '70.
22.10 PODIUM
Presentatie van jonge
kunstenaars.
CVK-IKOR
22.35 IK ZAL HANDHAVEN
Aflevering: „De onderduikers
van Heemskerk".
Documentaire over gezag en
kritiek in de sfeer van het
onderwijs.
23.05 (kleur) JOURNAAL
TELEAC
32.10 ONZE LANDBOUW NU EN
STRAKS (les 6 herh.).
23.40 SLUITING
21.15 WETENSCHAPPELIJK
PROGRAMMA
Kanker (II).
22.05 PREMIèRE
De nieuwste films van de
week.
22.45 TV-NIEUWS
22.50-23.30 BTW
9de les: „Kappers", (herh.).
18.00 NIEUWS
18.05 L'éCRAN MAGIQUE
Programma voor de kinderen.
18.20 POP-SHOP
18.50 PLUM PLUM
Programma voor de kleuters.
18.55 NOëLE AUX QUATRE VENTS
(18)
19.25 HET UITGAANSLEVEN
19.30 JOURNAAL
20.00 L'HOMME AUX CLéS D'OR
TV-spel.
21.45 LE CARROUSEL AUX
IMAGES
Sélim Sasson presenteert
fragmenten uit nieuwe films.
22.20 WAT IS BTW
Antwoorden op vragen in
verband met de 7de les.
23.00 JOURNAAL
20.00 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: weerbericht.
20.15 DIE VERSPaTUNG
Film van
Wolfgang Hildesheimer.
21.40 (kleur) JERUZALEM
VERENIGD OF VERDEELD
Gefilmde reportage over de
Arabisch-Israëlische kwestie.
22.25 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: commentaar en
weerbericht.
19.45 (kleur) HEUTE
Journaal, actualiteien en
weerbericht.
20.15 (kleur) JUMBO
Show van Mare Behm,
Ed Simmons en Heinz von
Nouhuys.
Aansluitend: kort nieuws.
21.15 (kleur) BALANS
Informaties en meningen uit
het economisch leven.
22.00 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: weerbericht
22.10 EXPRES
Satirisch magazine van
KöpeT en Schmidt.
22.55 SLUITING
14.00-
14.00
14.30
15.00
15.30
18.15
18.55
19.00
19.35
19.50
19.52
19.57
20.00
20.25
15.55 SCHOOLTELEVISIE
HET JAAR '70
Vogelbescherming (herh.).
MODERNE WISKUNDE
(3, herh.).
NATUURBESCHERMING
GESCHIEDENIS
Luchtvaart (herh.).
TECHNISCH EN
WETENSCHAPPELIJK
ENGELS
ZANDMANNETJE
JONGER DAN JE DENKT
POLITIEKE TRIBUNE
De Christelijke Volkspartij
(CVP).
KEURIG FRANS
ZOEKLICHT
MEDEDELINGEN
TV-NIEUWS
GOUDROOF
13de en laatste afl.:
„De moord".
(Van onze RTV-redactie)
HILVERSUM Vanavond brengt
de TROS om 21.10 uur via Neder
land 2 een showprogramma rond de
populaire zangeres Lulu. Zij brengt
uit Engeland haar favoriete artiesten
mee waar onder Roy Budd, The
Spinners, John Walker, The Bache
lors, Kenny Linch en de dansgroep
Pans People.
Donderdag 3 december
HILVERSUM I 402 m en FM
NCRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd
progr. (12.26 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw; 12.30 Nws: 12.41
Hier en Nu: actualiteiten; 12.58 Ra
dio-Rebus). 14.05 Schoolradio. 14.30
Country en Western rubriek. 15.00
Herv. middagdienst. NOS: 15.30
Meer over minder: de stem van de
sprekende minderheid. (16.0016.02
Nws.) NCRV: 17.30 NCRV en Bloc:
actueel progr. met muz. illustratie.
(18.30—18.41 Nws.). 19.00 (S)
NCRV-kinderkoor met de Speel-
groep. 19.15 Kerkorgelconcert: klass.
muz. (opn.). 19.45 (S) Leger des
Heilskwartier (gr.) 20.00 Radio Ac
tief: gev. progr. (22.20 Avondover
denking; 22.30 Nws. 22.38 Den Haag
vandaag). 23.5524.00 Nws.
HILVERSUM II 298 m en FM
AVRO: 12.30 Sportrevue. 13.00
Nws. 13.11 Radiojournaal. 13.30 (S)
Mod. .kamermuz. 14.15 (S) Mod.
koorzang. 14.30 't Is historisch
progr. over geschiedenis. 15.00 Voor
de zieken. 16.00 Nws. 16.03 Land
der Muzen: kunstkroniek. 17.00
AVRO's Toppop. 17.30 O: jeugd-
progr. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11
Radiojourn. 18.20 Uitz. van de PSP
18.30 De Belleman: intern, trouba
doursclub. 18.55 (S) Jazz Spectrum
19.25 De gesproken brief. 19.30 Nws.
IKOR: 19.35 Mens en Bijbel. 19.45
Avondgebed (AVRO: 20.05 (S) Vi
ool en piano: klass. en mod. muz.
21.00 Hoorspel Beethoven deel I.
22.30 Nws. 22.38 Mededelingen.
22.43 Radiojourn. 22.55 (S) Dichter
bij de muz.: nieuwe chansons. 23.20
(S) Muz. zonder podium (IV). serie
uitz. over elektron, muz. 23.55
24.00 Nws.
HILVERSUM IH 240 m en FM
VPRO- 12.00 Nws. 12.03 Joost mag
het weten: Joost de Draaier en de
Tip-Parade. 13.00 Nws. 13.03 De Fe
lix Meurders Show. KRO: 14.00
Nws. 14.0218.00 KRO-op-Drie:
popmixture. (15.0016.00 en 17.00
Nws.)
BRUSSEL NEDERLANDS 324 m
12.00 Nws. 12.03 Muz.progi
(12.4012.48 Weerber., meded. en
SOS-ber. voor schippers.) 12.55 Bui-
tenl. persoverzicht. 13.00 Nws.,
weerber., meded., sehouwburgprogr.
en SOS-ber. v. schippers. 13.20 Ta-
felmuz. 14.00 Nws. 14.03 Kamermuz.
15.00 Nws. 15.03 Casinomuz. 16.00
Nws. 16.03 Beursber. 16.09 Licht
muz.progr. 16.30 Voor oudere luiste
raars. 17.00 Nws, weerber. en me
ded. 17.15 Jazzmuz. 17.55 Weegschaal
18.00 Nws. 18.03 Verz.pl. voor solda
ten. 18.28 Paardesportuitslagen
18.30 Franse taalwenken. 18.33 Lich
te zang. 18.35 Verkeerswenken
18.40 Lichte orkestmuz. 18.45 Sport
18.52 Taalwenken. 18.55 Lichte zang
19.00 Nws. weerber. en actualiteiten.
19.40 Intermezzo. 19.45 Politiek
praatje. 19.55 Harmonieorkest. 20.00
Vervolgserie. 20.10 Boekbespreking.
20.30 Hoorspel. 21.30 Amusements-
muz. 22.00 Nws., berichten en De
Zeven Kunsten. 22.20 Lichte muz.
(23.00 Nws.). 23.40—23.45 Nws.
Vrijdag 4 december
HILVERSUM I 402 m en FM
KRO: 7.00 Nws. 7.Ï1 Het levende
woord 7.16 (S) Badinerie: klass. en
mod muz. (gr.) (7.30 Nws.; 7.32-
7.40 Actualit.; 8.00—8.10 Nws.). 8.25
Overweging. 8.30 Nws. 8.32 Voor de
huisvrouw (9.009.10) Gymnastiek
voor de huisvrouw). 9.40 Schoolradi-
o. 10 00 (S) Aubade: mod. en klass.
muz. (gr.) 1100 Nws. 11.03 Voor de
zieken. 11 55 Mededelingen.
HILVERSUM H 298 m en FM
AVRO 7.00 Nws. 7.11 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Dag met een gaat
je: lichte grammofoonmuz. en repor
tages. (8.00 Nws.-; 8.11 Radiojourn.
8.30 De groenteman) NOS: 9.00 In
tern. Spectrum: mod. muz. (opn.)
(9.359.40 Waterstanden. AVRO
10.00 Voor de kleuters. 10.20 Ar
beidsvitaminen: populair verz. pi
progr. (11.0011 02 Nws.). 11.30 (S)
Pianorecital: mod muz. 11.5512.00
Beursber.
HILVERSUM UI 240 m en FM
VARA 9 00 Nws 9 02 De Eddy
Becker Show NCRV: 10.00 Nws.
10.03 Muz. bij de koffie. (11.00
Nws.).
1*