Fritz Lang (80 jaar) TEERT OP DE HERINNERING AAN VERGANE FILMGLORIE vgjyxjH CAPITAL RADIO" MET MEISJES MEER MANS Gevaarlijke literatuur van Jef Geeraerts LULU-SHOW V) op het etiket staat waar het vandaan komt: SCHADE &BÜYSING SCHIEDAM Elsink wint kort geding tegen Bovema NEDERLAND I: NEDERLAND II: BELGIë (Nederlands): BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND II: DONDERDAG 3 DECEMBER 1970 (Van onze filmredactie) WEINIGEN hebben kunnen vermoeden, dat de Oostenrijk se officier die in 1916 herstellend van zijn oorlogsverwondin gen in 'n veldlazaret bij Wenen, de tijd dodend met 't schrijven van 'n film-scenario, nog eens en der allergrootsten zou worden in de Duitse filmindustrie en wereldvermaardheid zou krijgen als regisseur. Fritz Lang, die op 5 december, als heel Neder land sinterklaasavond viert, tachtig jaar wordt, heeft met films als „Die Nibelungen" en „Metropolis" de UFA groot ge maakt, ook al kwam laatstgenoemde film vanwege de peper dure decors nooit uit de kosten. Gevlucht voor het nazi-regime kwam Lang aanvankelijk buiten Zwitserland niet aan de slag en na maandenlang geduldig wachten op een kans in Hollywood was hij volgens regisseur Joseph L. Mankie- wicz al van plan toch maar weer naar de „Heimat" terug tekeren toen hij van Metro Goldwyn Mayer de kans kreeg om „Fury" te verfil men, met „Woman in the Window" uit 1944 waarschijnlijk de beste film uit zijn Amerikaanse periode. Laat in de vijftiger jaren keerde Fritz Lang Hollywood de rug toe om in Duitsland nog eens „Das Indische Grobmal" te verfilmen, waarvoor hijzelf in 1919 het scenario had geschreven, maar dat hij toen niet zelf had mogen regisseren. Tussen 1919 en 1961 maakte Fritz Lang 41 films, waaronder klassiek geworden werken als „M" (1931) en „Das Testament des Dr. Mabuse" (1932) maar ook routine thrillertjes als „The Big Heat" en goedkope herhalingen van oude successen als „Die Tausend Augen des dr. Mabu se (1961) zijn laatste film. Fritz Lang's eerste grote succes als regisseur komt in 1921 met „Der Müde Tod", een film geladen met symboliek en een hang naar het abstracte. Zijn monumentale verfil ming van de Nibelungen-sage ver raadt zijn herkomst. Als schilder en architect heeft hij een groot aandeel gehad in de bouw van de giganti sche decors. Steeds weer in Fritz Langs vroeg-Duitse films die hij samen met zijn vrouw Vhea von Harbou schreef komt het thema van de „femme fatale" naar voren, zoals bijvoorbeeld in „Frau im Mond", een Jules Verne-fantasie over de eerste reis naar de maan, „Frau im Mond" is tevens Fritz Langs laatste stom me film. De UFA wil, dat de regis seur, nu de sprekende film voor de deur staat er geluid bij maakt. Lang weigert en na een serie processen volgt een breuk met de UFA. Twee jaar lang hoort men niets meer van hem. Dan krijgt hij van de produ cent Seymour Nebenzal de kans zijn eerste geluidsfilm te maken. Thea von Harbou zal weer het scenario schrijven, het zal over een kinder moordenaar gaan en „Die Mörder sind unter uns" heten. Omdat ieder een denkt dat het een film tegen de nazi's is verandert Lang de titel in „M". Langs volgende film is wel degelijk tegen de SA en de SS gericht en een vervolg op een van zijn eerste successen „Dr. Mabuse - der Spieier". Als de film gereed is, is het te laat. Hitler is aan de macht en de film wordt prompt door Goeb- bels verboden. Hoe slecht deze minister van pro paganda geïnformeerd is, blijkt eni ge maanden later, als Lang van Goeb- bels op grond van zijn „Nibelungen film" de opdracht krijgt een nazi-pro- paganda-fïlm te maken. Fritz Lang bedenkt zich geen moment, pakt zijn koffers en vlucht met de nacht trein naar Parijs, voor Goebbels tot de ontdekking komt, dat hij deze „vererende opdracht" aan een jood heeft gegeven. Drie jaar later zit Lang in Holly wood. Ondanks zijn reputatie is er daar geen werk voor hem, totdat de regisseur toen nog scenarioschrij ver en producent Joseph L. Mankie- wicz hem het verhaal over een lyn ching aanbiedt om te verfilmen. Langs „Fury" is een internationaal succes en Hollywood accepteert hem. Fritz Langs Amerikaanse carrière is er een van vallen en opstaan geweest. Naast voortreffelijke thril lers als „Woman in the window" en „Ministry of Fear" maakt hij ook heel conventionele oorlogspropagan da als „An American Guerilla in the Philippines". Sedert 1961 teert Fritz Lang op zijn roemrijk verleden. Films maken doet hij niet meer. In 1963 was hij nog eens als zichzelf te zien in Jean Luc Godards „Le Mépris": een ijde- le oude filmregisseur met een mono cle in zijn oog, zoals wij hem bij zijn bezoeken aan Nederland in 1961 en 1969 hebben leren kennen. (ADVERTENTIE) (een geruststellend idee,óók voor uw gasten) (Van onze showredactie) AMSTERDAM Henk Elsink heeft ook in hoger beroep het kort geding gewonnen dat hij eind vorig jaar tegen de n.v. verkoopmaat schappij Bovema in Heemstede had aangespannen naar aanleiding van het in de handel brengen van deze maatschappij van een grammofoon plaat, waarop het liedje „Harm met de harp" voorkomt. Henk Elsink had geëist dat deze plaat uit de handel zou worden genomen en niet meer ter beschikking zou worden gesteld van radio en televisie. Bovema had de opname ontleend aan een bandje dat 25 april 1965 in de stadsschouwburg in Leiden was gemaakt. Beide partijen waren het er destijds over eens geweest dat de opname voor een grammofoonplaat moest worden afgekeurd. Volgens de president van de rechtbank, die Henk Elsink in eerste instantie in het gelijk stelde, had deze op ge noegzame wijze aannemelijk ge maakt dat het resultaat van de op name van dien aard was dat ze niet geschikt was om daarvan een plaat te maken en dat Bovema en Elsink het hierover eens waren. De president bepaalde dat Bovema de grammofoonplaat niet meer mocht verkopen oif aan radio en t.v. ter beschikking stellen en dat B-veo ma aan Elsink een dwangsom van 10.000 gulden zou moeten betalen voor elke grammofoonplaat die Bovema in de handel mocht brengen. Verder werd een dwang som van 100.000 gulden vastgesteld op het vermenigvuldigen van de in 1965 gemaakte opname. (Van onze omroepcorrespondent.) BUSSUM „Vrouwelijke ma trozen in vaste dienst gevraagd voor onmiddellijke indiensttre ding. Tenminste 21 jaar oud of met schriftelijke toestemming van ouders. Goede beloning met alle soci ale voorzieningen. Gratis uniform, logies en voeding. Training tijdens het werk, dus geen speciale kennis vereist. Be hoorlijke kennis van de Engelse taal is pluspunt". Deze advertentie stond onlangs in een landelijk ochtendblad. Hij bleek geplaatst te zijn door mej. B. A. Beydals, bestuurslid van de „Inter national Broadcasters Society" te Bussum. Deze vereniging is de ex- ploitante van „Capital Radio", de illegale zender die dankzij de stran ding van de „King David" pas goed in het nieuws is gekomen. Mej. Beydals: „Deze meisjes, waarvan er al een aantal werken, zijn bij ons in dienst als lichtma troos en studiobediende. Ze hebben als lichtmatroos wel degelijk ook zwaar en vuil werk en ze moeten ook wachtlopen. Als leuke onderbre king krijgen ze ook studiowerk te doen. Dat is niet direct technisch werk. Ze hoeven alleen maar te zorgen, dat de verschillende banden van de vier bandrecorders, die wij gebruiken, op het juiste ogenblik geswitcht worden en dat er niets fout loopt met de uitzending". „De meisjes zitten twee weken op de „King David", hetschip van waaruit wij uitzenden. Het ligt ze ven mijl uit de kust van Nederland ter hoogte van Noordwijk. Na die twee weken hebben de meisjes dan één week dienst op het bevoorra dingsschip, de „Kangaroo", dat in de haven van ÏJmuiden ligt. En dan hebben ze een week vrij. Ze ver- diennen hetzelfde als een mannelij ke lichtmatroos: 500 tot 750 bruto in de maand, maar daar hebben ze dan wel vrij logies, eten en een uniform bij". Gerry Preuss is één van de vrou welijke matrozen van „Radio Capi tal". Zij is aan het werk op het bevoorradingsschip, de „Kangaroo", in de haven van ÏJmuiden. Hoe bevalt het werk haar? „Heel goed. Je moet wel van aanpakken weten. Als je de hele dag keurig gekapt en met gelakte nagels wilt lopen, kun je dit werk beter niet gaan doen. We werken negen tot tien uur per dag". „In het begin dachten al die man nen: „Oh, vrouwen aan boord. Dat wordt een ramp!", maar nu moeten ze één voor één toegeven, dat het allemaal best meevalt. We zijn nu met drie meisjes in onze ploeg, maar daar moeten er nog een paar bijkomen". Op het eerste gezicht ziet de ad vertentie er een beetje verdacht uit. Eén firmanaam wordt bijvoorbeeld niet genoemd. „Daar ben ik het mee eens", aldus mej. Beydals, „maar als we er bij gaan zetten, dat het voor „Capital Radio" is, krijgen we al leen maar meisjes, die studiowerk willen doen en niet willen bikken of schilderen en zo. Dat proberen we te vooikomen door er geen naam bij te zetten. Wij willen namelijk alleen meisjes die het varen willen leren. Als prettige bijkomstigheid ho ren ze dan dat ze ook studiowerk te doen krijgen". „Waarom wij meisjes tot matrozen opleiden en geen mannen? Wij wil len de vrouw eèn gelijke kans ge ven. Ik dacht dat dit wel een vorm van emancipatie is. Het zeeleven was altijd alleen geschikt voor man nen, maar nu blijkt dat ook meisjes het best kunnen". Gerry Preuss over de verstand houding met de mannelijke beman ningsleden: „Die is heel goed, heel kameraadschappelijk. Ik geloof dat zij ons nu helemaal geaccepteerd hebben". Hebben zeniet gedacht: „Vrou wen aan boord. Hoera!?" „Nee, hele maal niet. We zitten nou met vijf man op een schip en daar zijn er een aantal van getrouwd en zo. Nee. daar hebben we helemaal geen last van". „Vooral dat laatste doe je erg veel. Moest je echt niets kennen, toen je aangenomen werd? „Nee, dat kun je toch niet uit boeken leren. Je kunt de theorie natuurlijk bestude ren en op de King David zijn er ook boeken genoeg over de zeevaart. t Mej. Beydals. Maar om het helemaal door te krij gen, moet je het in de praktijk doen'l. Heeft Gerry Preuss wel eens een storm op de Noordzee meege maakt? „Jawel. Dat was niet zo leuk. We moesten toen het anker kappen en daarbij is onze derde stuurman een been kwijtgeraakt. Dat was een storm met windkracht 11 of 12 en met stoten van 13. En dan hebben we natuurlijk de stran ding van de „King David" nog ge had. Dat was ook bepaald geen lol letje. JEF GEERAERTS, „Ik ben maar een neger" en „Het verhaal van Matsombo", verschenen op 192 bladzijden als Marnixpocket 55 (Uitgeefster Manteau. Prijs fl. 10.50). Twee herdrukken in één boek, respectievelijk de vierde en de tweede, herziene druk. Van zijn 24ste tot zijn 30ste jaar verbleef Jef Geeraerts als regeringsfunctio naris van België in Congo. Juli 1960 moest hij in verband met de onafhankelijkheid van Congo dit land verlaten. Aan dit zesjarig verblijf ging vooraf: op studie bij de Jezuïeten, de koloniale acade mie en twee jaar als paratrooper in militaire dienst. Voor inzicht in het literaire werk van Geeraerts zijn deze biografische gegevens van groot belang. Het is struisvogelpolitiek zijn verhalen, die hoofdzakelijk in Con go spelen, van zijn persoonlijk le ven los te snijden en ze louter als literatuur te beschouwen. Zuiver literair bezien zijn die verhalen goed, als vanuit een constante roes geschreven. De inhoud is echter van dien aard dat je als lezer aan de totale waarde eivan (de een heid van vorm en inhoud) gaat twijfelen. Speculeert de schrijver niet te veel op gemakkelijk in het geweer te brengen instincten (sek sueel en autoritair geweld) en hardnekkige cultuurondeugden als latente discriminatie van de neger, gore minachting voor de mede mens? Herhaaldelijk is Geeraerts voor fascist uitgemaakt. Het woordt wordt tegenwoordig zo gauw gebruikt dat het feitelijk steeds meer aan betekenis verliest. Toch heeft het in verband met Geeraerts nog wel een betekenis: kernbegrip voor een domme maar gevaarlijke mentaliteit, geprojec teerd op romanfiguren. Hoofdpersoon in „Ik ben maar een neger" is de Congolees Grégoi- re Matsombo, medisch assistent in een door blanken geleid zieken huis. Na de machtsovername ver trekken de blanke artsen en wordt Matsombo eredirecteur van het hospitaal. Ofschoon hij niet kan opereren, doet hij het toch, waar bij iemand sterft. Hij vlucht uit het ziekenhuis weg en begint een medisch praktijkje in zijn geboor tedorp Bosia. Grote hoeveelheden door hem gejatte medicamenten helpen hem snel aan veel geld. Hij gedraagt zich als een blanke half god. Zijn zieke landgenoten behan delt hij op een uitermate grove manier. Hij discrimineert hen bij het leven: „Ik moet opletten geen nikker te worden zoals die stin kende bende hier". Feitelijk denkt hij alleen aan zijn eigen hachje en heil: „Nou in deze wereld gaat het nu eenmaal zo: de besten hebben geluk omdat ze voor zichzelf we ten te zorgen" Hoe hij als „inte- lectuele" neger tegen negers aan kijkt, is grenzeloos smerig: „Geen volk ter wereld liegt, steelt, be driegt, verduistert, troggelt en perst af, vervalst, benijdt, beledigt, ruziet, lastert, pleegt overspel zon der berouw of gewetenswroeging als de nikkers, want van het ogen blik dat een nikker zijn vrouw knorrend bevrucht, is het kind be smet met een duivelskiem in al de sappen van zijn lijf. Geen ras ter wereld slokt, smakt, vreet, boert, zuipt, brast, spuugt en braakt als de nikkers". Als soldaten van het inheemse leger medicamenten van hem komen opeisen, brokkelt zijn macht in het dorp af. De mensen zien dat het leger sterker is dan hij. Ze durven hem tenslotte zelfs halfdood te slaan en zijn hut in brand te steken, omdat door zijn schuld een oude man gestorven is. De filosofische buitenkant van dit verhaal zou kunnen zijn: of je nu blank bent of zwart, de mens is een nietsontziend roofdier. Maar ondeerhuids wordt erin gesugge reerd dat blank tegenover zwart minder verschrikkelijk is dan zwart tegenover zwart. De „nikker" is al tijd erger. Niet een blanke maar een neger maakt dit duidelijk. Hij Matsombo, is tenslotte de hoofd persoon in dit verhaal, maar naast hem staat, een klein stapje naar rechts, de maker van het verhaal, Jef Geeraerts, de blanke overheer ser, belast en beladen met zijn verleden en met zijn persoonlijke agressiviteit. Neemt Matsombo's gezicht de kleur aan van de on langs tot majoor bevorderde Gee raerts? Dit is het gevaarlijke van „Ik ben maar een neger" en het vervolgverhaal, dat in Spanje speelt, „Het verhaal van Matsom bo". De beroepsmilitair moet maar blijven schrijven. Een verantwoord doktersadvies, want wie zichzelf, zoals Geeraerts deed, een „Stre ber" noemt, is misschien als schrij ver nog het meest ongevaarlijk. WIM HUYSKENS. NOS 10.45 SCHOOLTELEVISIE 10.45: Biologie in de brugklas (les 4), 11.10: Hulp aan de medemens (les 2), 11.35: The 7 th. key (les 4). 12.00: Sluiting, 14.00: Op weg naar Kerst (les 1), 14.25: Iet wiet wijt.... de wereld. (les 3). 14.50 SLUITING 18.45 (kleur) DE WOEFS EN DE LAMAARS 18.55 (kleur) JOURNAAL VPRO 19.04 BETTY BOOP 19.10 NAMENS....DIRK MULDER Problemen rond de werkende jeugd. 20.00 (kleur) JOURNAAL 20.20 WAS ER NOG WAT? Reactiies op het nieuws. 20.30 HOG WILD Film met Laurel en Hardy. 20.50 VAN WIE IS DIE SCHOOL Hoe het lager onderwijs is en hoe het' kan ziin. 21.30 (kleur) THE PRICE OF FAME. Een BBC-show met zang en dans. 22.00 MINISTER BEERNINK Interview met de minister van Binnenlandse Zaken. Mr. H. Beernink. 22.30 (kleur) JOURNAAL TELEAC 22.35 DAMMEN VOOR BEGIN NERS (les 11 herh.). 23.05 SLUITING NOS 18.45 (kleur) DE WOEFS EN DE LAMAARS 18.55 (kleur) JOURNAAL 19.04 DEN HAAG VANDAAG 19.09 VAN GEWEST TOT GEWEST 19.49 TIPS VAN HET NATIONAAL BUREAU VOOR TOERISME 20.00 (kleur) JOURNAAL TROS 20.20 (kleur) MISSION INPOS- SIBLE Aflevering: „Het losgeld". 21.10 (kleur) SING AND SWING WITH LULU Showprogramma rond Engel se zangeresje LuLu. 21.50 (kleur) DE PRIJS VAN DE WELVAART Documentaire in het kader van het Natuurbesehermingsjaar N '70. 22.10 PODIUM Presentatie van jonge kunstenaars. CVK-IKOR 22.35 IK ZAL HANDHAVEN Aflevering: „De onderduikers van Heemskerk". Documentaire over gezag en kritiek in de sfeer van het onderwijs. 23.05 (kleur) JOURNAAL TELEAC 32.10 ONZE LANDBOUW NU EN STRAKS (les 6 herh.). 23.40 SLUITING 21.15 WETENSCHAPPELIJK PROGRAMMA Kanker (II). 22.05 PREMIèRE De nieuwste films van de week. 22.45 TV-NIEUWS 22.50-23.30 BTW 9de les: „Kappers", (herh.). 18.00 NIEUWS 18.05 L'éCRAN MAGIQUE Programma voor de kinderen. 18.20 POP-SHOP 18.50 PLUM PLUM Programma voor de kleuters. 18.55 NOëLE AUX QUATRE VENTS (18) 19.25 HET UITGAANSLEVEN 19.30 JOURNAAL 20.00 L'HOMME AUX CLéS D'OR TV-spel. 21.45 LE CARROUSEL AUX IMAGES Sélim Sasson presenteert fragmenten uit nieuwe films. 22.20 WAT IS BTW Antwoorden op vragen in verband met de 7de les. 23.00 JOURNAAL 20.00 (kleur) JOURNAAL Aansluitend: weerbericht. 20.15 DIE VERSPaTUNG Film van Wolfgang Hildesheimer. 21.40 (kleur) JERUZALEM VERENIGD OF VERDEELD Gefilmde reportage over de Arabisch-Israëlische kwestie. 22.25 (kleur) JOURNAAL Aansluitend: commentaar en weerbericht. 19.45 (kleur) HEUTE Journaal, actualiteien en weerbericht. 20.15 (kleur) JUMBO Show van Mare Behm, Ed Simmons en Heinz von Nouhuys. Aansluitend: kort nieuws. 21.15 (kleur) BALANS Informaties en meningen uit het economisch leven. 22.00 (kleur) JOURNAAL Aansluitend: weerbericht 22.10 EXPRES Satirisch magazine van KöpeT en Schmidt. 22.55 SLUITING 14.00- 14.00 14.30 15.00 15.30 18.15 18.55 19.00 19.35 19.50 19.52 19.57 20.00 20.25 15.55 SCHOOLTELEVISIE HET JAAR '70 Vogelbescherming (herh.). MODERNE WISKUNDE (3, herh.). NATUURBESCHERMING GESCHIEDENIS Luchtvaart (herh.). TECHNISCH EN WETENSCHAPPELIJK ENGELS ZANDMANNETJE JONGER DAN JE DENKT POLITIEKE TRIBUNE De Christelijke Volkspartij (CVP). KEURIG FRANS ZOEKLICHT MEDEDELINGEN TV-NIEUWS GOUDROOF 13de en laatste afl.: „De moord". (Van onze RTV-redactie) HILVERSUM Vanavond brengt de TROS om 21.10 uur via Neder land 2 een showprogramma rond de populaire zangeres Lulu. Zij brengt uit Engeland haar favoriete artiesten mee waar onder Roy Budd, The Spinners, John Walker, The Bache lors, Kenny Linch en de dansgroep Pans People. Donderdag 3 december HILVERSUM I 402 m en FM NCRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd progr. (12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws: 12.41 Hier en Nu: actualiteiten; 12.58 Ra dio-Rebus). 14.05 Schoolradio. 14.30 Country en Western rubriek. 15.00 Herv. middagdienst. NOS: 15.30 Meer over minder: de stem van de sprekende minderheid. (16.0016.02 Nws.) NCRV: 17.30 NCRV en Bloc: actueel progr. met muz. illustratie. (18.30—18.41 Nws.). 19.00 (S) NCRV-kinderkoor met de Speel- groep. 19.15 Kerkorgelconcert: klass. muz. (opn.). 19.45 (S) Leger des Heilskwartier (gr.) 20.00 Radio Ac tief: gev. progr. (22.20 Avondover denking; 22.30 Nws. 22.38 Den Haag vandaag). 23.5524.00 Nws. HILVERSUM II 298 m en FM AVRO: 12.30 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal. 13.30 (S) Mod. .kamermuz. 14.15 (S) Mod. koorzang. 14.30 't Is historisch progr. over geschiedenis. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nws. 16.03 Land der Muzen: kunstkroniek. 17.00 AVRO's Toppop. 17.30 O: jeugd- progr. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Radiojourn. 18.20 Uitz. van de PSP 18.30 De Belleman: intern, trouba doursclub. 18.55 (S) Jazz Spectrum 19.25 De gesproken brief. 19.30 Nws. IKOR: 19.35 Mens en Bijbel. 19.45 Avondgebed (AVRO: 20.05 (S) Vi ool en piano: klass. en mod. muz. 21.00 Hoorspel Beethoven deel I. 22.30 Nws. 22.38 Mededelingen. 22.43 Radiojourn. 22.55 (S) Dichter bij de muz.: nieuwe chansons. 23.20 (S) Muz. zonder podium (IV). serie uitz. over elektron, muz. 23.55 24.00 Nws. HILVERSUM IH 240 m en FM VPRO- 12.00 Nws. 12.03 Joost mag het weten: Joost de Draaier en de Tip-Parade. 13.00 Nws. 13.03 De Fe lix Meurders Show. KRO: 14.00 Nws. 14.0218.00 KRO-op-Drie: popmixture. (15.0016.00 en 17.00 Nws.) BRUSSEL NEDERLANDS 324 m 12.00 Nws. 12.03 Muz.progi (12.4012.48 Weerber., meded. en SOS-ber. voor schippers.) 12.55 Bui- tenl. persoverzicht. 13.00 Nws., weerber., meded., sehouwburgprogr. en SOS-ber. v. schippers. 13.20 Ta- felmuz. 14.00 Nws. 14.03 Kamermuz. 15.00 Nws. 15.03 Casinomuz. 16.00 Nws. 16.03 Beursber. 16.09 Licht muz.progr. 16.30 Voor oudere luiste raars. 17.00 Nws, weerber. en me ded. 17.15 Jazzmuz. 17.55 Weegschaal 18.00 Nws. 18.03 Verz.pl. voor solda ten. 18.28 Paardesportuitslagen 18.30 Franse taalwenken. 18.33 Lich te zang. 18.35 Verkeerswenken 18.40 Lichte orkestmuz. 18.45 Sport 18.52 Taalwenken. 18.55 Lichte zang 19.00 Nws. weerber. en actualiteiten. 19.40 Intermezzo. 19.45 Politiek praatje. 19.55 Harmonieorkest. 20.00 Vervolgserie. 20.10 Boekbespreking. 20.30 Hoorspel. 21.30 Amusements- muz. 22.00 Nws., berichten en De Zeven Kunsten. 22.20 Lichte muz. (23.00 Nws.). 23.40—23.45 Nws. Vrijdag 4 december HILVERSUM I 402 m en FM KRO: 7.00 Nws. 7.Ï1 Het levende woord 7.16 (S) Badinerie: klass. en mod muz. (gr.) (7.30 Nws.; 7.32- 7.40 Actualit.; 8.00—8.10 Nws.). 8.25 Overweging. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw (9.009.10) Gymnastiek voor de huisvrouw). 9.40 Schoolradi- o. 10 00 (S) Aubade: mod. en klass. muz. (gr.) 1100 Nws. 11.03 Voor de zieken. 11 55 Mededelingen. HILVERSUM H 298 m en FM AVRO 7.00 Nws. 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 Dag met een gaat je: lichte grammofoonmuz. en repor tages. (8.00 Nws.-; 8.11 Radiojourn. 8.30 De groenteman) NOS: 9.00 In tern. Spectrum: mod. muz. (opn.) (9.359.40 Waterstanden. AVRO 10.00 Voor de kleuters. 10.20 Ar beidsvitaminen: populair verz. pi progr. (11.0011 02 Nws.). 11.30 (S) Pianorecital: mod muz. 11.5512.00 Beursber. HILVERSUM UI 240 m en FM VARA 9 00 Nws 9 02 De Eddy Becker Show NCRV: 10.00 Nws. 10.03 Muz. bij de koffie. (11.00 Nws.). 1*

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 7