IÏN Volle treinen Is het 'n duur land? IF0R MATIE I Waar de zon eeuwig schijnt Mode is fris getint TOERISME IN DE WINTER MET DE AUTO FRANKRIJK GRAN CANARIA MET DE CARAVAN Irï Mittenwald is de vakantie een sprookje Aan de sneeuw-bar in Oberbayern latie van onderaf niet te sto ren. Dubbele ramen beslaan niet. Voor sommige cara vans kan men hardplastic binnenramen krijgen. Men kan ook plasticfolie voor de ramen plakken. Zorg dan wel voor tussenruimte. Of voorzie bestaande horren van folie. De lucht in de caravan moet ononderbroken ver verst worden, Kachels zon der afvoer mogen niet ge bruikt worden. WAT voor een zomerva kantie per auto geldt, is in nog sterkere mate van kracht voor een winterva- kantie met het eigen ver voermiddel: de wagen moet in tip-top-conditie zijn. Van motor, banden en accu wordt het uiterste gevergd. Daar om wat raadgevingen aan mensen die van plan zijn met de auto naar de winter sport te gaan. maak tijdig een afspraak met de garage voor een gro te beurt; neem ten aanzien van ac cu en banden geen enkel ri sico: vervang een en ander wanneer de garage zulks aanbeveelt in feite zijn zomerbanden ongeschikt voor het rijden in de besneeumde bergen. Spi kesbanden zijn het beste, maar duur: 500 tot 600 per vier stuks. Voordeliger en ook goed zijn M en S banden, waarvan er twee nodig zijn, kosten 80-110 gulden per stuk; wie in wintersportland veel gaat rijden, zal sneeuw kettingen nodig hebben, die zowel in Nederland als in wintersportlanden gehuurd kunnen worden; spuitbusjes met vloeibare hars kunnen een hulpmiddel zijn wanneer de banden op besneeuwde of beijzelde we gen doordraaien; bij rijden op gladde we gen moet de bandenspanning met ong. 0,3 atm. worden verhoogd afgeraden wordt na in vallen der duisternis nog uren door te rijden; bewaar onderweg een flinke afstand tot voorlig gers; rem altijd pompend; vermijd bruuske stuuruit- slagen; bij sneeuwval overdag groot licht op gladde hellingen zo min mogelijk schakelen, be ter: onderaan de helling reeds juiste versnelling in schakelen; bij afrijden van hellingen zoveel mogelijk op de motor afremmen voor- en achterruit des avonds afdekken met hoes, kranten of stukken karton; meenemen: stoffer om de wagen sneeuwvrij te maken, plankje om krik te steunen in geval van lekke band, werkhandschoenen, kleedje of oude jas, zakje zand en schopje, spuitbussen met rui- ten-ontdooier en rubber libri- cant om portiersloten te ont dooien. DE internationale treinen vanuit Nederland naar de wintersportgebieden die rij den in de week vóór Kerst mis zijn grotendeels volge boekt. In de Austria - express, de Holland-Italia-express en de Lorelei-express die op 18 en 19 december vertrekken is helemaal geen plaats meer. Incidenteel is er nog kans op een plaats in de internatio nale treinen, die rijden van 20 tot en met 24 december. De tremen die in de Kerst nacht en de dagen daarna vanuit Nederland vertrekken zijn nog niet volgeboekt. De Nederlandse Reisvereni- ging (NRV), die „all-in" win tersportreizen per trein orga niseert heeft nog plaats in haar treinen van 20 tot en met 23 december naar Oos tenrijk en Zwitserland. De NRV-treinen voor de terug reis op 2, 3 of 4 januari zijn echter vol. VAN DE klassieke winter sportlanden is Frankrijk bij Nederlanders het minst in trek. Zeer waarschijnlijk speelt de taalbarrière een rol. Skilessen volgt men ge makkelijker in een Duitsta lig land dan in Frankrijk, zo redeneren velen. Veelal wordt ook verondersteld dat Frankrijk een duur land is. Niet helemaal terecht. Een factor die van belang kan zijn, is dat de maaltij den in Frankrijk op een bij zonder hoog peil staan. De Haute Savoie en Dauphiné zijn voor de Nederlanders de best bereikbare wintersport gebieden in Frankrijk. Er zijn 9 bestemmingen, waarop de Franse Toeristen Service treinen laat rijden, nl. 4 te St. Gervais bij Chamonix, 3 bij Grenoble en 2 te Courche- vel in het Val d'Isère. Vanaf half december tot half maart organiseert de FTS all-in reizen naar deze be stemmingen waarbij men ongeacht het vertrekstation in Nederland een uniform bedrag betaalt, terwijl in de prijs ook de couchettes (2x) zijn begrepen. Val d'Isère is bij Nederlanders nog het meest in zwang, omdat hier jaarlijks de skikampioen schappen van de lage landen worden gehouden. Een geheel verzorgde 10- daagse treinreis naar Val d'Isère wordt door FTS aan geboden voor f 382, een dito naar het mondaine Mégève staat geprijsd voor 417de nachtclubs en dancings in Mégève behoren tot de beste van Frankrijk. Onderstaand een lijst- J je van de nationale ver- 2 2 keersbureau's van een 2 2 aantal landen waar 2 2 men nadere inlichtin- 2 gen, folders e.d. kan krijgen. Deze bureaus 2 2 verrichten echter geen 2 2 boekingen, daarvoor 2 2 moet men naar een reis- 2 bureau. BELGIE Nationaal Belgisch Verkeersbu- reau, Leidseplein 7 Am- 2 2 sterdam. Telefoon 020- 2 2 24 59 59. 2 2 BULGARIJE Bul- gaars Verkeersbureau, 2 Reguliersdwarsstr. 54 2 58, Amsterdam. Telef. 2 020 - 24 84 31. 2 2 DUITSLAND Duiits 2 Reisinformatiebureau, 2 Spui 24, Amsterdam. Tel. 020-2412 93. j FINLAND Fins J Nationaal Verkeersbu- 2 reau, O. Nassaullaan 25 2 2 Amsterdam, Telef. 020 - 2 76 16 72. 2 FRANKRIJK Bu- 2 2 reau France, Rokin 128, 2 2 Amsterdam. Telef. 020 - 2 2 23 52 22. 2 NOORWEGEN Noors Verkeersbureau, Westerstraat 7-11, Rot- 2 2 terdam. Telefoon 010 - 2 2 11 12 20. 2 2 OOSTENRIJK 2 2 Oostenrijks Toeristen- verkeersbureau. Heren- gracht 437, Amsterdam. 2 Tel. 020-6 2188. 2 2 ROEMENIE Roe- 2 2 meens Nationaal Ver- 2 2 keersbureau, KU. Gart- manplantsoen 1719, 2 Amsterdam. Telef. 020- 2 23 34 89. 2 2 SPANJE Spaans 2 2 Nationaal Verkeersbu- 2 2 reau, L. van Meerder- voort 8a, Den Haag. Tel. 070-18 27 66. 2 2 TSJECHO - SLOWA- 2 2 KIJE Cedok, Leidse- 2 2 straat 4, Amsterdam. 2 2 Teil. 020-22 27 88. 2 ZWEDEN Zweeds Irrfomatiebureau, Nes 2 5—7, Amsterdam. Tel. 2 2 020 - 23 47 64. 2 2 ZWITSERLAND 2 2 Nat. Zwitsers Verkeers- 2 bureau, Koningsplein 11 Amsterdam. Telef. 020 - J 22 20 33. 2 De Costa del Sol en de Costa Blanca zijn op het Spaanse vasteland favoriete kusten voor een winterva- kantie. Torremolinos en Mar- bella aan de Zonnekust, Beni dorm, La Manga Campoa- mar aan de Blanke kust zijn de meest bekende plaatsen. Tal van Touroperators orga niseren vliegreizen-in-de-wm- ter naar deze zonne-oorden. Wie met FIT de lucht ingaat kan drie weken in een ap partement aan een van de beide kusten verblijven en betaalt dan voor twee weken. Wie naar Ibiza gaat, moet over het algemeen rekening houden met minstens één overnachting op Mallorca, gewoonlijk in de prijs inbe grepen. Nespanda (specialis ten in Spanje-reizen) biedt 'n vliegreis naar Ibiza, met ver blijf in een appartement, aan v.a. 388 voor 1 week, 430 voor 2 weken, 472 voor 3 weken. Ook Tunesië komt meer en meer in trek voor 'n win- tervakantie. Djerba is een van de grote toeristencentra daar. Airtour vliegt erheen en berekent voor de vlucht plus volpension in een hotel 497 (oplopend tot 822), p.p.p.w. Spelevaren in de winter gaat ook in Nederland veld winnen. Een cruise met de Sunliner wordt door de NRV aangeboden vanaf 595. Men vliegt naar en van Malaga per KLM, scheept zich in Malaga in en maakt dan een boottocht langs Afrika's Westkust en de Canarische eilanden. OOK DE wintersportkle- ding gaat met haar tijd mee. Deze blijft praktisch. Een nieuw modesnufje is de ge wone helanca skibroek met onder de knie een dubbele pijp, waarvan een deel (met bandje onder de voet) in en een deel boven de schoen valt. Het voordeel is dat de broek én op zijn plaats blijft zitten én met de huidige mode meegaat door de wijd uitlo pende pijp. Een goede combinatie is de knickerbocker met een paar kleurige kabelsportkousen. De minimumprijs is 49,95; voor kinderen 29,95. Het ski-jacket bestaat uit gewatteerde nylon. Nieuw zijn de elastische zijkanten, die er voor zorgen dat het jacket goed afsluit. Er zijn eveneens ongevoerde dubbele terlenka jacks. Zij, die het liefst een dikke trui dragen prefereren het laatste. Een dik gevoerde jacket kan men het best over een fijne wol len trui dragen. Noodzakelijk is de katoenen of nylon pulli met col die onder de trui ge dragen wordt. De katoenen pulli is ideaal voor het opnemen vain trans- piratievocht. Het voordeel van de nylon onderpulli is echter dat deze gemakkelijker te wassen is. Een goede trui is vanaf 29,75 verkrijgbaar; ALS JE van het vliegveld Gando naar de hoofdstad van Grand Canaria, Las Palmas, rijdt, vraag je je verbijsterd af, in wat voor woesternij ben ik nu terechtgekomen? Links en rechts van de weg zie je immers een uitge droogd en dor landschap, ingestorte huizen en broei kassen en geen spiertje groen. Is dat nou het eiland waar de zon eeuwig schijnt. Goed, je laat je vertellen dat deze woestijn het werk is van de felle sirocco-wind, dat deze dode strook niet bepa lend is voor Gran Canaria, dat vooral het binnenland 'n paradijs is. Alles groeit er: dadels, vijgen, amandelen, abrikozen, sinaasappels, to maten, perziken, citroenen en vooral bananen, exportar tikel nummer 1. Alleen de ananas wil er niet gedijen. Voorlopig neem je dat voor kennisgeving aan. Maar het zal waar blijken te zijn. Las Palmas met 300.000 in woners, verreweg de groot ste stad van de Canarische eilanden, ligt langgerekt te zonnen op de noordoostpunt van het eiland. Een levendi ge stad, die na de Suez-cri sis omslaghaven voor de olietankers uit het Midden- Oosten is geworden. Zeelie den uit de hele wereld fla neren er temidden van dui zenden vakantiegangers uit Duitsland en Zweden, Enge land en Frankrijk. Beide categorieën doen zich tegoed aan de belastingvrije goederen die in Las Palmas te koop zijn en waarvan de prijzen je van de ene verba zing in de andere doen val len. Sigaretten van 35 cent per pakje, whisky vanaf 3,60 de fles, cognac nóg goedkoper, de duurste wij nen zoals Mateus voor een goede f 3, locale wijn vanaf 65 cent per liter. Ook levens middelen zijn belachelijk laag geprijsd en dat doet je begrijpen waarom mensen die hier in een appartement overwinteren met een habbe- krats kunnen rondkomen. Tenzij ze, verleid door de la ge prijzen, het op een drinken zetten, want de eeuwige zon maakt wel dorstig. Begin november is het en het kwik staat op 26 graden, de temperatuur van het zeewa ter blijft het hele jaar door constant op 20 graden en zwemmen bij nacht is een sensatie. Slechts weinigen nemen dan echter een duik, want Las Palmas h^eft op die uren zoveel te bieden. Talloos zijn immers de bars en restaurants, discoteeks en nachtclubs om nog maar te zwijgen van de terras-cafés op de Paseos waar duizen den tot diep in de nacht zit ten te zitten. Let wel: in zo merjurk en overhemd en het maakt geen verschil of het november is of februari. Las Palmas een mooie stad? Nou nee, niet direct. Wel 'n boeiende stad, vol leven en vertier, waar 't hoogseizoen in onze wintermaanden valt. Las Palmas is dan wat duur der dan in de zomer, maar ja, je bent 4000 km van huis, zit in de zomerse zon in het hartje winter en dat maakt veel uit. Wie echter alleen in Las Pal mas blijft, heeft Gran Cana ria niet gezien. Een onge meen mooi eiland met legio landschappen: woestijnen, vruchtbare dalen, duinen, steile kusten, hooggeberg ten glooiende heuvels, uitge bluste vulkanen. Je waant je telkens in een andere we reld. En hoe hoger je komt, hoe vruchtbaarder de aarde. De bougainville die je in de vlakte zo node mist, staat op de berghellingen juichend in bloei en in februari is 't eiland op zijn mooist: dan bloeien de amandeL en abri- kozenbomen, dan ontwaakt de natuur na een kort win- terslaapje. Er valt weinig regen op Gran Canaria, er zijn plaatsen waar in tien jaar tijds geen druppel is gevallen en als 't in de bergen regent of sneeuwt, brandt de zon toch in de dalen en aan de kus ten als vanouds. Het eiland is waterarm, maar zeer ver nuftig hebben de boeren kans gezien hun plantages en kassen van het hoog nodige vochit te voorzien. Geen broeikassen met glas maar met plasticfolie over trokken, het condenswater slaat tegen het plastic en weer omlaag, zodat de toma ten verzadigd worden. In 't open veld hebben de boeren muurtjes gebouwd om hun op lavagesteente aangelegde akkers, want zij hebben ont dekt dat het poreuze lava- gesteente vocht (dauw) lan ge tijd vasthoudt. Overal zie je holwoningen in de berg wanden waar het hele jaar door de temperatuur 22 gra den bedraagt. Het dorp Ji- namar is gebouwd op een droge lavabedding, maar he lemaal dol is de aanblik van een eenzame boerderij, die op de bodem van de krater Caldera (doorsnede 1000 me ter, diepte 200 meter) ligt en waarheen geen pad voert. Je vraagt je af hoe de kin deren naar school gaan, hoe de boerin haar inkopen doet; vermoedelijk per ezel. Wie dood gaat op Las Pal mas, wordt niet in de aar de begraven. Zijn lijk wordt bedekt met ongebluste kalk en ingemetseld. Na vijf jaar wordt de kist uit de nis ver wijderd en de menselijke res ten worden met aarde ver mengd om als humus dienst te doen. Zo vergaat de mens op Gran Canaria. En over Canaria gesproken, de naam Canarische eilan den heeft niets met kana ries te maken, zoals velen menen, maar is afgeleid van canis betekent hond. De Ca- nariërs zijn namelijk van oudsher enorme hondenlief hebbers en werden dienten gevolge naar hun hobby vernoemd. Nergens ter we reld heb je zoveel stand beelden van honden gezien als hier. Nergens ook zoveel Pekinezen, die hier voor een gulden of zeventig te koop zijn en die een bloeiende ex portmarkt in Europa vor men, waar ze voor 4 - 500 gulden worden afgezet. Zelfs na een bliksembezoek begrijp je dat mensen die hier wat langer verblijven alle begrip van tijd en van 't wereldgebeuren verliezen. Men leeft in een wereldje op zich, na 24 uur schakelt men drie versnellingen te rug om met de Canariërs 't lome tempo aan te nemen dat noodzakelijk is wil je 't dolce vita blijven bijbenen. de pulli vanaf 12,95. Het meest gedragen wordit de leren skihandschoen, aan de binnenkant gevoerd. Deze heeft een elastisch bovenstuk en een ritszakje, waarin men eventueel het skikaartje voor de lift kan stoppen. Mini mumprijs 19,75. - De bivakmuts met pet model en de puntige duivels- muts met kwast zijn erg po pulair. De prijzen zijn respec tievelijk 10,95 en 6,95. De bivakmuts met petmodel be zit een vernuftig trucje. Ze kan als een gewone muts ge dragen worden, maar als men de dikke rand naar beneden schuift heeft men een bivak muts. De duivelsmuts heeft ook verschillende mogelijk heden. Deze kan nl. aan twee kanten gedragen worden. Modekleuren zijn lila, paars en cyclaam. Voor de winter sport echter zijn alle frisse kleurtjes geschikt. Majo's zon der voet zijn voor de dames in allerlei dessins en tinten verkrijgbaar. Voor de man nen is de kleur overwegend zwart. Een praktisch skitasje is 't banaantje, een langwerpig tasje, dat om het miiddel ge gespt kan worden, maar er zijn ook andere skitasjes, waarin men enkele benodigd heden kan doen. De speciale skibril heeft nu ook verwis selbare glazen: bruin voor zonnig weer en geel voor somber weer. Skischoenen kan men voor ongeveer 1,50 per dag hu ren en de daghuurprijs van de ski's bedraagt meestal on geveer 2.—. De prijzen zijn respectievelijk vanaf 100. en 60.Automatische ski bindingen kosten ongeveer 45.Skiërs kunnen tegen woordig niet meer buiten de ski-schoenspanners die de zool voor krombuigen behoe den. Leren zolen voor winter sportenthousiasten zijn uit den boze. Bovengenoemde winter sportuitrusting- en kleding zijn bij sportmagazijn Perry v. d. Kar verkrijgbaar. CARAVANNEN in de win ter zeker naar winter sportgebieden vereist de nodige planning en maatre gelen. Wellicht kunnen de volgen de tips degenen die deze win ter met hun caravan erop uit willen van dienst zijn: Ervaring met het rijden van een caravan op be sneeuwde wegen, is gewenst. De Nederlandse Caravan Club organiseert speciale winterkampen in eigen land, om ervaring op te doen. Bij wintersport is een spe ciale voortent (sneeuwtent) noodzakelijk. Deze heeft een schuin aflopend dak, zodat gevallen sneeuw eraf schuift. Sluiting met touw of druk kers; geen rits. Dak en wanden van de caravan dienen dubbelwan dig te zijn uitgevoerd. De vloer desnoods met matten, of tegels van moderne vloer bedekking bedekken. Een sneeuwwal rondom de caravan houdt de wind onder de vloer weg. De wal mag de caravan niet raken om na tussentijdse dooi niet vast te vriezen en om venti 'f'

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 7