Radicalen weren zich bij paus - bezoek aan Filippijnen tip van Sint geef iets van Profiteer nu van de hoge rente bij de ABN Voetangels en klemmen aan een pausreis Haex: Eerst mentaliteit ombuigen dan pas vrijwiligers leger Algemene Bank Nederland Bevolking hoopt op bekentenis van solidariteit Oppositie Identiek Verklaring.? hij maakt er een fijn cadeau van! „Zal je erg goed staan, zo'n zegelring; Waarom gaan we niet es kijken? Ben benieuwd wat-ie kost." Samen naar de juwelier geweest. Heleboel ringen bekeken. Deze stond geweldig. Kostte f97.-, dat viel reuze mee. Echt goud natuurlijk. De juweliers van Nederland. 7% 7-8% 7m 8% spaardeposito - twee jaar opzegging spaardeposito met oplopende rente - twee of vier jaar opzegging spaardeposito - drie jaar opzegging spaardeposito - vier of vijf jaar opzegging Uw geld floreert ook bij kortere opzegtermijnen: de rente bedraagt dan 4y2 tot 6% bij de ABN. 19 NOVEMBER 1970 19 (Van onze speciale verslaggever) MANILLA „Wanneer de paus liet voorbeeld van Chris tus volgt, zal hij tijdens zijn verblijf in Manilla niet logeren bij de president noch bij de kardinaal. Hij zal beide uitnodi gingen afslaan en ergens tussen beide paleizen zijn intrek nemen. Uiteindelijk is Christus ook tussen twee rovers aan het kruis gaan hangen". Met zulke provocaties bereiden de weinige radicale kranten op de Filippijnen de laatste weken de bevolking voor op de komst van paus Paulus VI, die morgen in de hoofdstad Manilla arriveert om (aldus de officiële verklaring) de eerste bisschoppenconferentie van Zuidoost-Azië toe te spreken, die daar een week lang wordt gehouden. De Vaticaanse kerkvorst zou wellicht blij zijn, wanneer het daarbjj bleef. Hij zal namelijk niet kunnen voorkomen, dat dit zijn meest controversiële reis naar het buitenland wordt. kele jaren sterk om zich heen. Daar tegenover staat het radicalis me van studenten en intellectuelen binnen de kerk, die binnen het bestaande systeem sociale hervor mingen doorgevoerd willen zien. Voorlopig zijn deze pogingen nau welijks gehonoreerd; enerzijds door het verzet van het oligargisch establishment van rijke suikerboe- ren en industriëlen, anderzijds door de sterk conservatieve hou ding der kerkbestuurders, die in dit eilandenrijk (waar 80 procent van de mensen rooms-katholiek is) een machtige invloed hebben. Overigens hebben de radicalen op de Filippijnen wat zijn logies betreft al hun zin gekregen: hij logeert namelijk bij de nuntius. Het staat nu al vast, dat verschil lende groeperingen de Filippijnse bevolking (plm. 35 miljoen men sen) deze gelegenheid zullen aan grijpen om in Manilla protestbeto gingen tegen de sociaal-economi sche structuur in hun land op touw te zetten. Communisten, maoïsten, studenten en intellectuelen van de kerk hebben al aangekondigd, dat zij hun stem zullen verheffen, wanneer paus Paulus niet duide lijk stelling neemt tegen het maat schappelijk onrecht, waaronder de meerderheid van de Filippijnse be volking gebukt gaat. Er is van regeringszijde aangekondigd, dat de paus een lijfwacht van 300 man politie om zich heen zal krij gen om hem bij eventuele ordever storingen te beschermen. Dat alles maakt duidelijk, dat deze reis voor hem een kruistocht dreigt te wor den. Dank zij de voortdurende indoc trinatie van de pers weet men op de Filippijnse archipel (7100 eilan den, negenmaal de oppervlakte van Nederland) maar al te goed, dat het demonstratieve bezoek van deze paus aan Columbia in 1968 niet de verhoopte verbetering heeft gebracht in de toestand van de sociaal-zwakke meerderheden in Zuid-Amerika. Datzelfde kan gezegd worden van zijn optreden in Bombay (India) in 1964. Beide malen was er geen duidelijke stel- lingname ten gunste van de ver drukte, verarmde massa. Men heeft slechts de pracht en praal onthouden, waarmee de paus zich door de machthebbers liet omrin gen. Op de Filippijnen heeft men zich heilig voorgenomen, dat een te verwachten herhaling van zulke staatsie-taferelen tot felle reacties zal leiden. Het sociale klimaat is er overrijp voor, want in verschil lende opzichten zijn de toestanden in de Filippijnse republiek iden tiek aan die van Zuidamerikaanse landen. De sterke kapitalistische invloed van de V.S. is nog tot daaraan toe. Veel schrijnender is het feit, dat de Filippijnse econo mie wordt beheerst door een kliek van hooguit 300 rijke families, die vooral de landbouw ijzersterk in hun greep hebben. Het gevolg is, dat 70 procent van de boeren geen eigen grond heeft. De grote dag bladen, verscheidenè radiostations en t.v.-kanalen worden beheerd door enkele industriële big bosses. Van net middelbaar onderwijs is 60 procent in particuliere handen, hetzelfde geldt voor de 'meerder heid van de 500 hogescholen in het land, waar ongeveer 25 procent van dc bevolking nog analfabeet is. Communistische, en vooral maoïsti sche stromingen grijpen sinds en- Fernando Marcos, sinds 1965 president, heeft vele sociale pro gramma's gelanceerd, die echter niet breken met de traditionale welvaartsverdeling. Het gemiddeld inkomen blijft gestadig zakken, het ligt nu bij f 60,- per jaar .De werkloosheid schommelt tussen 8 en 10 procent. Uitbuiting van de brede massa heeft Marcos nog al tijd niet kunnen verhinderen. De conservatieve kerk, belichaamd in kardinaal Rufino Santos, heeft tot dusver niet de moed gehad om tegen deze sociale wantoestanden effectief verzet aan te tekenen. Vorig jaar kwam het in Manilla tot de eerste openlijke demonstraties, toen het vertrek van kardinaal Santos werd geëist. Het vuurtje was mede aangestookt door links- radicale minderheidsgroepen in de kerk, die aan de vooravond van het pauselijk bezoek steeds luider van zich hebben doen spreken. Men verwacht, dat zij het komend weekeinde de straat op zullen gaan om opnieuw hun misnoegen tegen over Santos en zijn „gang" ken baar te maken. Relletjes worden niet uitgesloten en de politie heeft van de jongste studentenonlusten in Manilla geleerd, hoe zij hard handig moet optreden. Paus Paulus bij aanvang van zijn reis naar het Verre Oos ten en Australië in de deur opening van het vliegtuig op het vliegveld van Rome. is ook, of de bisschoppenconferen tie, waaraan ongeveer 200 kerke lijke prelaten uit 15 Aziatische landen zullen deelnemen, met een verklaring zal durven komen, waarin stelling wordt genomen in zake de ontwikkelingsproblematiek in dit deel van de wereld. De helft van de méhsheid woont momenteel in Azië Slechts één procent daar van is katholiek. En meer dan de helft van deze katholieke groep woont op de Filippijnen, namelijk 21 miljoen katholieken. Velen vre zen, dat de paus slechts naar Ma nilla komt om zijn aanhankelijk heid aan deze oudste Aziatische dochter van de kerk te bekennen. In dat geval zullen de conservatie ve figuren rond kardinaal Santos zich in hun opvattingen gesterkt voelen, terwijl het door hen ge steunde politieke establishment dit bezoek dan zal uitbuiten ter beves tiging van de sociale status quo. Het optreden van Paulus VI in Bombay en Bogota zal zich echter, hoe dan ook, in Manilla niet her halen In de Vaticaanse kringen is men bang voor een echec. Het is maar, wat men daaronder wil ver staan. De Filippijnse massa ver wacht een verlossend woord. Wan neer dat uitblijft, zal de paus dit maal beslist geen „zwijgende kerk" tegenover zich vinden. Men hoopt (weliswaar tegen be ter weten in) dat paus Paulus ditmaal duidelijk zijn solidariteit met de massa zal tonen. De vraag Een van onze redacteuren be vindt zich sinds enkele dagen in Manilla, de hoofdstad van de Filippijnen om daar verslag te doen van het bezoek van d oaus. Over het belang en ter gronden van dit bezoek handelt dit artikel. (ADVERTENTIE) (Van onze redactie buitenland) HONG KONG/SYDNEY De reis, die paus Paulus tot 5 december naar het Verre Oosten zal maken zal de langste (40.000 km) zijn, die hij tot nu toe gemaakt heeft, maar bo vendien de meest gecompliceerde. De pressie, die openlijk en binnens- ADVERTENTIE) (gratis fraaie geschenkverpakking) kamers op de paus en de organisato ren van de reis wordt uitgeoefend om er politieke munt uit te slaan, is niet gering. De paus zelf heeft reeds op 4 november te kennen gegeven, niet op die pogingen in te zullen gaan. Hij verklaarde: „Deze reis, zal evenals de voorgaande, noch een toeristische excursie zijn, noch een politiek doel van welke aard ook beogen. De reis is alleen aposto lisch: ik bedoel daarmee, godsdien stig, kerkelijk, geestelijk en missio nair. Het voornaamste doel ervan is mijn broeders in het bisschopsambt te ontmoeten". Maar zo zien de ontvangende lan den het beslist niet alleen. En te recht, want behalve dat de paus allerlei formele telegrammen stuurt aan staatshoofden, ontmoet hij ook allerlei presidenten, ministers en leidende figuren, die met veel zorg voorgeselecteerd zijn. De paus zal ook een aantal speeches houden, die hoe dan ook, altijd in een bepaalde richting uitgelegd gaan worden. De paus verricht handelingen, die hoe typisch binnenkerkelijk zij ook mo gen schijnen, een sociale betekenis hebben. Reeds bij de voorbereidingen zijn volgens Vaticaanse zegslieden de verschillende opvattingen over de betekenis en bedoeling van de paus reis naar voren gekomen. Kardinaal Villot, staatssecretaris, wilde van de reis voornamelijk een werkbezoek aan de bisschoppen maken, terwijl de invloedrijke substituut, mgr. Be- nelli van het staatssecretariaat gro tere nadruk wilde leggen op de contacten met de regeringen. Uit het feit, dat kardinaal Villot ervan af heeft gezien mee te gaan en dat de reis voorziet in tal van ontmoetingen met de regeringsleiders, is de con clusie gerechtvaardigd, dat Benelli zijn zin heeft kunnen doordrijven. Het bezoek aan Hong Kong levert weer heel andere complicaties op voor de paus dan zijn verblijf in Manilla (zie boven), ook al duimt zijn oponthoud in Hong Kong maar enkele uren. De paus zelf ziet het zo: „Ik wil aan heel het grote Chi nese volk zonder enig onderscheid laten zien hoe de katholieke kerk'en ikzelf van dit volk houden en het waarderen". De bisschoppen van Taiwan zien het anders. Zij hebben de paus al enige tijd geleden geschreven, dat naar hun mening een oponthoud in Hong Kong een misverstand zou kunnen wekken. „,De paus moet wel erg op zijn woorden passen. Verder kan hij beter ook naar Taiwan ko men, om het volk te zegenen". Te gelijkertijd dat dit bekend werd kwamen de vele katholieken, die in Hong Kong leven en meestal uit China gevlucht zijn, in beroering. Zij waren erg tegen een komst van de paus, omdat zij bang zijn voor een zekere toenadering tot commu nistisch China. Hun gevoelens von den weerklank in de Chinese krant „Express", maar werden niet ge deeld door de Engelse krant. „South China Morning Post" toonde geen enkele reserve. Het blad vond het zelfs geweldig dat de paus zo dicht kwam bij een land met 700 miljoen inwoners, waar geen plaats voor de katholieke kerk is, terwijl de kerk met haar sociale leer toch duidelijk iets te brengen heeft. Tegen het bezoek van de paus aan Australië, waar hij eveneens de bis schoppenconferentie zal bijwonen, is voor zover bekend slechts weinig oppositie gerezen: deze oppositie komt van de zijde van een Angli- kaanse bisschop, die van de oecume ne niets wil weten. Zowel in Hong 'Kong als in Syd ney zijn toegangskaarten voor de pausmis op de zwarte markt ver schenen. Mgr. F. X. Chen Pung Hsu, bisschop van Hong Kong, is er kwaad om. Hij heeft gezegd dat het helemaal niet nodig is om de kaar ten zwart te kopen, want de mis zal overal via de televisie te zien zijn. Ook in Sydney blijken er al mensen te zijn, die er veel geld voor over hebben om de pausmi» direct te kunnen bijwonen. DEN HAAG (ANP) Een mentaliteitsombuiging van het ganse volk is vol gens staatssecretaris J. C. E. Haex (Defensie) de enige oplossing voor het probleem, hoe men voor een eventueel toekomstig vrijwilligersleger voldoen de gegadigden kan krij gen. Het gaat volgens hem om „de bereidheid van jonge mensen om een bij drage te leveren aan ons vrije voortbestaan". Afgaande op gesprek ken met dienstpiichtingen die ik heb gehad over hun motivatie, mag ik wel zeggen dat we in Neder land in een vacuum le ven", aldus de staatssecre taris in een interview met het officiële orgaan van de koninklijke landmacht, de Legerkorier. Sterk me debepalend voor dit va cuum acht de heer Haex de Nederlandse publici teit, waarmee hij „niet zo dolgelukkig is". Waar we vanaf moeten is de onbewuste aanname dat het ministerie belast is met het staatsburgerlijke vormingsaspect", zegt de bewindsman, „wat twintig jaar lang is nagelaten kun je niet in zestien maanden vormen". De bereidheid van jonge mensen „om een bijdrage te leveren aan ons vrije voortbe staan", is volgens hem voor 100 procent een onderwijs probleem en geen defen sieprobleem. Wil men die bereidheid ook zo groot krijgen, dat zij de behoefte van een effectief verdedigingsap paraat dekt,dan moet men het besef van de waarde van het leven in een de mocratie opvoeren, meent staatssecteraris Haex. Hij vindt dat op de scholen het verschil tussen demo cratie en dictatuur moet worden uitgelegd. „Jonge mensen moeten een per- soonlijk en bewust inzicht krijgen om voor normloze invloeden immuun te wor den". (ADVERTENTIE)

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 19