Lenny Kuhr: „De? zomer achterna" Far ah Dibah en de „Dolle Mina Het zal mijn tijd wel duren: nee! Kong o s De Roo opvolger van Huisman bij N.O.S. DE WOEFS OP DE WIP Claus over de gestruikeld kijk luister naar TWEEDE L.P. VERSCHENEN NOS-concerten mislukking 1 VANAVOND TV 5 55 NEDERLAND I: NEDERLAND II: BELGIë (Nederlands): BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND II: Susan Sontag DONDERDAG 26 NOVEMBER 1970 (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM Lenny Kuhr ging „de zomer achterna". Haar tweede l.p. met die titel werd ten doop gehouden in de Maagdenkelder te Amsterdam. Een plaat, voorzien van een flink aantal eigen teksten in samenwérking met haar „festivalauteur" David Hartsema en vaste begeleidingsgitarist Piet Souen. Ook de eeuwig bezig zijnde Ernst van Altena zorgde voor enkele vertalingsbij dragen. Sinds het Eurovisie Songfestival in Madrid staat „De Troubadour" op veel repertoire lijsten van internati onale grootheden. En Frankrijks theaters willen Lenny's stem graag horen. Ernst van Altena sprak daar om ook eer. beetje verontrustend over „dat" Frankrijk. „De Fransen vinden ons chauvinisten dat wij een zange res met zoveel talent binnen de gren zen houden. Dat, het talent van Lenny groot is blijkt/'wel uit deze tweede elpee die e^fi geselecteerde repertoir- keus van/een groeiend artieste laat zien. i- Omdat Lenny eigenlijk een latijns artieste is zal zij juist in die landen meer ^emplooi vinden. Haar vorige tournees o.a. met George Brasens wa ren een groot succes. Nico en Jeanine Knapper, o.a. bekend van de „werk winkel" die Lenny Kuhr tot de ar tieste van nu gemaakt hebben en haar ook nooit uit het oog verliezen zijn francofiel in hart en nieren. Aan hen zal een vertrek naar de Franse zon niet liggen. Maar de Nederlandse ti tels op de nieuwe elpee „de zomer achterna" tonen dat de verontrusting toch niet al te sterk behoeft te zijn. Twee maal Lenny Kuhr met Ernst van Altena, die haar nieuwe plaat presenteerde. (Van teur) onze radio- en t.v.-redac- HILVERSUM De NOS-voorzit- ter geeft volmondig toe, dat de serie van 7 openbare concerten, welke de NOS-orkesten ter gelegenheid van de zilveren jubileum in het land geven, een mislukking dreigt te worden. In Maastricht en Eindhoven werden respectievelijk 70 en 80 be zoekers geteld. Men had zich in de muziekcorn- missies te weinig gerealiseerd, dat bij een uitvoering in een concertzaal een ander repertoire nodig is dan bij een studio uitzending- De eigen tijdse muziek van Nederlandse com ponisten slaat kennelijk niet aan bij het muzieklievend publiek- Alleen de uitvoering van het Metropole or kest in Doetinchem trok 400 bezoe kers. De heer Schütenhelm noemde het een betreurenswaardige situatie en een harde les voor de Hilversum- se muziekologen- tl ft (Van onze rtv-redactie) BUSSOM Het VPRO-Pik-in programma van vanavond (20-20 uur Ned- 2) heeft een aantal interessan te programma-punten. Er is een (ge ;ilmd) interview met Farah Dibah -ver de vrouwen-emancipatie in .'erzië, „De dolle Mina's vanuit een andere hoek bekeken'^ zegt de re dactie van dit programma. Verder wordt er een 8 mm-filrnpje vertoond van de stemming onder de mari niers, die naar de West vertrekken om daar de orde te handhaven. De VPRO zal vanavond iedereen aansporen om 8 mm filmpjes te maken in den lande over actuele zaken. Deze zullen wanneer zij goed bevonden worden in dit programma dan regelmatig afge draaid worden. Zoals gewoonlijk wordt het pro gramma afgewisseld met interviews met uitgenodigde aanwezigen op het buitengoed „ergens in Nederland", waar dit programma uitgezonden wordt. De Amerikaanse blueszanger Larry Johnson en de Engelse groep Matthews Southern Comfort zorgen voor de muzikale noot, terwijl Rod ger Spier zal optreden met robots- AMSTERDAM Maurice Huis man, intendant van de Nederlandse Operastichting heeft ontslag geno men. Waarom? De combinatie Brus sel-Amsterdam viel hem op de duur te zwaar. Maar het lijkt erop, dat hij teleurgesteld is over de gang van zaken gedurende de afgelopen zes jaren, want een operatheater, voor waarde voor een goed en gezond muziekdramatisch leven, is er nog steeds niet. Zijn nadere motivering van zijn vertrek luidt, dat de tijd gekomen is, dat de Nederlandse Opera ook door een Nederlander moet worden geleid. Die Nederlander meent mi nister Klompé gevonden te hebben in de persoon van de heer Hans de Roo, oud-directeur van het Residen tie Orkest, die een tijd lang werk zaam was in een soortgelijke functie te Miami (ÜSA). Hans de Roo is geen operaman, doch men beweert gediend te zijn met een persoonlijkheid als de zij ne; hij beschikt immers over opmer kelijke organisatorische eigenschap pen. Benoemd door de minister gaat hij de titel van algemeen directeur voeren. Wat inhoudt, dat hij in zijn beleid alléén de minister verant woording sëhuldig is Naar een muzikaal leider zoekt men. Men heeft reeds contacten en kennelijk geen bezwaar reeds een naam te noemen: van Michael Gie- leen, voorheen te Stockholm werk zaam en momenteel dirigent van het Orchestre National te Brussel. Die wil komen, wil zelfs gaarne komen, mitsHij de garantie krijgt van de officiële instanties, dat men overgaat tot het bouwen van een operatheater te Amsterdam. Voorzitter Wouters vertelde van stappen van minister Klompé bij haar ambtgenoot van Binnenlandse Zaken om gelden ter beschikking te krijgen voor de financiering van de eerste plannen daartoe. Maar de gemeente Amsterdam? Binnen het raam van haar begro ting beschikt ze niet over de moge lijkheden de nieuwe instelling te exploiteren, wat éèn der voorwaar den is. En bovendien: het oude RAI- gebouw, staande op het terrein, waar de opera moet komen, dient de sport op zeer intensieve wijze. En de wethouder Han Lammers is voor de sport zeer geporteerd Staat de Nederlandse Opera als nummer één op zijn programma? We hebben gegronde redenen dit te betwijfelen.... Welke functie neemt dan het Scheveningse Circustheater in, wat we maar optimistisch de interim periode van de Nederlandse Opera stichting zullen noepaen. Met de- oude huisbaas, de EMS, hadden we een contract van vijf jaar, aldus mr. J. den Daas. En men heeft gegronde redenen aan te nemen, dat de „nieu we huisbaas", de Opera gunstig ge zind is. Maar zover is het nog niet. (Van onze r.t.v.-redactie) HILVERSUM Carel Enkelaar, hoofd van de programmastaf NOS-televisie deelde mee, dat de NOS-leiding een beslissing zal nemen over de voortzet ting van het kinderprogramma De Woefs en de Lamaars. Er is van de zijde der kijkers veel kritiek binnengekomen op de ingewikkelde verhaaltjes en de moeilijke nerkenbaarheid der figuren in deze kinderstrip. Momenteel schrijft Leen Valkenier zelf nieuwe teksten en wordt er druk gesleuteld aan de presentatie. Mocht deze teeveeserie worden afgekeerd, dan is de aan de presentatie. Mocht deze teeveeserie worden afgekeurd, dan is de producent Thijs Chanowski verplicht om met ingang van 15 januari 1971 een Ik-rij-zij-wij willen het niet, keu ren het af entoch gebeurt het! Hoevelen voelen zich niet machte loos staan tegenover allerlei ontwik kelingen? Voelen zich niet opgeslo ten in allerlei „structuren", die over hun hoofd heen gaan? De een zit in de put, de ander stelt zich strak en dogmatisch op en klampt zich vast aan zogenaamde onwrikbare waar den, waarvan hij-zij drommels goed weet, dat ze toch niet zo onwrikbaar zijn. Dr. C. A. van Peursen, hoogle raar te Leiden, heeft voor allen, die dat aan den lijve ervaren een prach tig en optimistisch boek geschreven, waarin hij tot de conclusie komt, dat die structuren en mechanismen, waarin we ons gevangen voelen, toch niet zo onpersoonlijk behoeven te zijn als ze meestal lijken. We moeten echter de spelregels leren kennen om er vat op te krijgen; een strategie uitstippelen. Daarom heet zijn boek „Strategie van de cultuur" (een beeld van de veranderingen in de hedendaagse denk- en leefwe reld) - (Uitg. Elsevier - f 19.50). We leven nu in een tijd van kaartenbakken. Een simpele illustra tie levert de kaartenbak van de superspecialist in een bepaald deel van de geneeskunde. Gegevens om trent patiënten werden door arbeid van verpleegsters, psychologen, art sen enzovoort, verkregen en op de kaart genoteerd. De superspecialist bezoekt zelf de patiënt niet. maar geeft zijn instructies op grond van bijgehouoen informatie op desbe treffende kaart. Het is wel voorge komen, dat door een misverstand gegevens op de kaart dagelijks nog ingevuld werden, op grond waarvan de specialist zijn aanwijzingen kon verstrekken, toen de patiënt reeds overleden was. Dat is eer voorbeeld, dat duidelijk illustreert hoe het functionele den ken, waarin wij nu beland zijn, uitschiet in een operationalistisch denken, waarbij de mens louter een nummer wordt of een rol krijgt toebedeeld. Dit illustreert dat Van Peursen's boek enerzijds geen boek is, dat Je even op een achtermiddag uitleest, maar je anderzijds door praktische voorbeelden en (vooral kunsthistorische) illustraties, ge boeid en bemoedigend kan bezig houden als je er even voor wilt gaan „zitten". Omdat Van Peursen het begrip „cultuur" niet verengt tot bijvoorbeeld kunstuitingen, e.d. (dingen), maar daarbij de relatie van de mens met de hem omringen de wereld voor ogen heeft, zou dit boek gelezen moeten worden door allen, die zich bewust bezig houden met deze relatie. Dat geldt niet al leen voor „culturele denkers" (vor mingswerk - politici, kunstenaars), maar evenzeer voor opvoeders als bijvoorbeeld managers in het be drijfsleven om bijvoorbeeld weer te ontdekken dat in onze samenleving niemand toch iemand is. Van Peursen ziet cultuur niet als een vaag begrip, maar als een leer proces, waarvoor hij een model tracht op te stellen, dat het mogelijk moet maken een greep op de ont wikkelingen te krijgen. Een training in creativiteit en inventiviteit. Hij onderscheidt drie fasen in het menselijk denken en reageren om de hem omringende wereld, die er misschien nogal theoretisch uitzien. Het tijdperk van het mythische den ken, waarbij de mens zich nog ziet opgaan in de kosmos (de tijd van de goede en slechte voortekens, waar aan men is overgeleverd); het tijd perk van het ontologische denken, waarbij de mens verstandelijk wet matigheden opstelt en afstand neemt van de hem omringende werkelijk heid (verstandelijke analyses van b.v. God en natuurprocessen); dat is de tijd waarin de produktie (het vigeren), uitmondend in een indus triële samenleving het wereldbeeld gaat bepalen (feodalisme en kapita lisme). En tenslotte het tydperk van het functionele denken, waarbij men tracht te komen tot nieuwe defini ties, die vooral de samenhang der dingen en processen in de hem om ringende wereld grijpbaar moeten maken. We bevinden ons nu in de overgang van het ontologische naar het functionele deniken, waarbij de een zich afzet tegen het autori taire en dogmatische van het voor gaande proces en de andere er zich angstwekkend aan vastklampt. Het gevaar bij de huidige ontwikkeling zit in het operationalisme, dat de mens volledig wil beschrijven en manipuleerbaar maken (ten koste van eigen identiteit wordt de mens een rol opgedrongen in de samenle ving). Zeer beperkt samengevat lijkt dit allemaal nogal dor en abstract. Na deel van een samenvatting. In zijn boek schetst Van Peursen echter een bloedwarm kader, waardoor het mo gelijk is zicht op.de zaak te krijgen en tot een nieuwe strategie te ko men. Zonder in droomwerelden te vervallen („Het toekomstbeeld, dat we nu schetsen over 2000 zal in 2000 meer informatie geven omtrent hetgeen men in 1970 belangrijk vond, dan over hetgeen in 2000 ac tueel is") pleit hij voor een ethische ontwikkeling van het functionele denken. „Het is duidelijk dat het geen zich al eerder op het terrein der natuurwetenschappen en sinds kort ook op dat der levensweten schappen afspeelt, zich ook binnen de cultuurwetenschappen zal voor doen: de noodzaak van ethische be heersing der technische toepassings mogelijkheden. Op enkele punten wordt deze noodzaak al zichtbaar (hersenspoe ling der propaganda, reclame, regie der massacommunicatiemiddelen). Ethiek is de totale strategie om onpersoonlijke natuur- en samenle vingskrachten binnen eigen beslis singsmogelijkheden te brengen. De zedelijke normen staan niet meer bij voorbaat vast voordat zij toege past worden, maar zij ontstaan juist in het ethische beleid dat op een veelheid van concrete gebeurtenis sen en problemen gericht is. Pas wanneer men tot de ethische be heersing geraakt, kan de macht der structuren ter hand genomen wor den". In dit boek geeft Van Peursen ons handvaten om meer zicht te krijgen op de ons omringende wereld in samenhang met onszelf en dat is al de helft om niet kapot te gaan aan het gevoel „het zal mijn tijd wel duren" en „het gebeurt toch alle maal zonder mij". Terecht stippelt hij de cultuur dan uit als een leer proces (niet „wat", bestaat er alle maal, maar „hoe" leer ik met deze wereld om te gaan). Cultuur is niet het zondagse pak en de hoge hoed, geen welvaartsoperatie, niet de ze delijke normen bepaald door het maatschappelijke nut en de religieu ze overtuiging door wetenschappelij ke defineerbaarheid of de mens als een manipuleerbaar wezen en als een doos vol opgepropte kennis, maar een bevrijding tot eigen ver antwoordelijkheid in een steeds bij te sturen samenspel met de omrin gende wereld. Van Peursen geeft niet „het" bevrijdende antwoord, maar wel een denkrichting aan, die ons daar op weg kan helpen. Een goed boek. HENK EGBERS. AMSTERDAM Als Hugo Claus toneel schrijft, weet je nooit wat je aan hem hebt. Dat is niet erg, want dat weet hijzelf ook niet. Omdat hij er openlijk voor uit komt. dat bij hem elk stuk zijn eigen vorm en stijl bepaalt- In zijn grootste succes „Suiker", bedreef hij volks-melodra- ma van puur naturellistische soort, Maar „Kijk Mama zonder Handen" is absurd toneel- „Thyestes" was expressionistisch, „De Spaanse Hoer" pure barok, om er een paar van zijn ca. 15 stukken te noemen, Met „Vrijdag" nog steeds een ruime kas-topper, kwam hij weer dicht bij het naturellistische melodrama. En nu hanteert hij plots de stijlen van de revue en d( poppenkast door elkaar in zijn nieuwste werk, „Het Leven en Werken van Leopold H", dat hij als ondertitel een beetje schijnheilig meegaf: „29 taferelen uit de Belgische oudheid". Een beetje schijnheilig, omd-at die „oudheid" bestaat uit de periode 1835-1909, zijnde geboorte tot dood van Leopold II van België, en meer in het bijzonder de periode 1871- 1909, waarin deze Coburgse koning zich opwierp als stichter van Bel gisch Congo. De Vlaamse reus Hugo Claus, be hoort duidelijk tot de kwaaddeniken- den. In de een beetje door hem vermythologiseerde Leopold II en diens omgeving stelt hij duidelijk de gemakzucht, de schijnheiligheid van de Kerk, de zakelijke achter lijkheid en wat hem nog meer kwetst bij zijn landgenoten, in scherpe spot aan de orde- Ook in de regie, die Claus zelf voerde bij de Nederlandse Comedie, heeft hij de zaak op barokke over daad aangestuurd: gedrochtelijke plastiek, wonderlijke toonhoogten, soms bijna expressionistische scènes en dan weer bewuste kitsch met ulevdlienrijmpjes in goedkope revue- scénes of zomaar ineens een ko ningin die in een smartlap uitbarst- Zien en horen genoeg. Mede door een uitnemend toneelbeeld van Hu- go Ké, die kans had gezien de woeste visioenen die Claus zelf in zijn manuscript had aangegeven, te vertalen in meer bruikbare abstrac ties (want. waar bijvoorbeeld ha-al je een acteur vandaan, die neger is, één arm heeft en één oog mist)- Mede ook door de muziek van Ruud Bos, die in zijn parodie op de wer- kelijheid fijnere maar zeker zo doeltreffende middelen gebruikte als Claus in woord en da-ad- Maar al dat zien en horen kon niet verbloemen dat in dit geweldig spektakelstuk de heer Claus, zijn persoonlijk venijn spuiende, zijn hand overspeelde- Zijn theatergrapjes, evenmin als liedjes en dansjes, kunnen verhelen dat Claus als auteur op een stok paardje zit, dat kritiekloos met hem op hol mag slaan. Een stokpaardje bovendien, dat hemzelf meer bezig houdt (als Vlaming) dan een Neder lands publiek. Waarbij dan zijn één zijdige vertekening alle menselijk heid van zijn poppen ontneemt en dus geen ruimte schept voor mense lijke invoelbaarheid bij de kijker. Een politieke reuzencartoon, die aan overdaad ten onder gaat maar die toch weer tekenend is voor het meeslepende en explosieve talent, dat de schijnbaar zo „vadsig" door het leven gaande Claus eigen is. Jammer dat zelfkritiek het niet puntiger maakte. Maar ja, als je stijl en vorm van je stukken door je onderwerp laat bepalen in plaats van door jezelf, dan neem je risico's. Dat deed Claus welbewust. NOS 10.45 SCHOOLTELEVISIE 10.45: Notre viile, 11.35: La- tijns-Amerika aan de rand, 12.00: Sluiting, 14.25 Iet wiet wytde wereld, 14.50: Sluiting. 18.45 (kleur) DE WOEFS EN DE LAMAARS 18.55 (kleur) JOURNAAL TROS 19.04 HOELABALOE Programma voor de jeugd. 19.25 MET DE CAMERA OP JACHT Natuurfilm. 20.00 (kleur) JOURNAAL 20.20 (kleur) DE DIEF VAN WASHINGTON Dubbele aflevering onder de titel: „De ruii"(l). 21.10 (kleur) WOODHOUSE FESTIVAL Rond John Woodhouse treden in dit programma op: Rika Zaraï, Ria Valk, Willy A ra q 21.50 (kleur) DE DIEF VAN WASHINGTON (H) 22.35 (kleur) JOURNAAL TELEAC 22.40 DAMMEN VOOR BEGINNERS (les 10 herh.) 18.45 (kleur) DE WOEFS EN DE LAMAARS 18.55 (kleur) JOURNAAL 19.04 DEN HAAG VANDAAG 19.09 VAN GEWEST TOT GEWEST 19.49 TIPS VAN HET NATIONAAL BUREAU VOOR TOERISME 20.00 (kleur) JOURNAAL VPRO 20.20 VPRO-PIK-IN Gevarieerd programma met o.m. Betty Boop en een film met Laurei en Hardy. CVK-IKOR 22.20 IK ZAL HANDHAVEN (3) Serie over de crisis in het Gezag in Nederland. NOS 22.50 (kleur) JOURNAAL TELEAC 22.55 ONZE LANDBOUW NU EN STRAKS (les 5 herh.) 14.00-15.55 SCHOOLTELEVISIE 18.15 TECHNISCH EN WETEN SCHAPPELIJK ENGELS Les 8 (herhaling). 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 TIENERKLANKEN 19.35 POLITIEKE TRIBUNE 19.50 KEURIG FRANS 19.52 ZOEKLICHT Culturele kroniek. 19.57 MEDEDELINGEN 20.00 JOURNAAL 20.25 DE GOUDROOF Afl. 12: „De man met de twee ppzichtp-Ti" 21.15 WETENSCHAPPELIJK PROGRAMMA 22.05 PREMIèRE Film kroniek. 22.45 JOURNAAL 22.50 BTW-CURSUS Les 8 (herhaling). 14.00, 14.30 en 15.00 SCHOOL TELEVISIE 17.35 NIEUWS 17.40 SCHOOLTELEVISIE 18.05 VOOR DE KLEUTERS 18.20 POPSHOP 18.50 BéBé ANTOINE Voor de kleuters. 18.55 NOëLE AUX QUATRE VENTS (14) Tv-serie 19.25 SPECTACLES Overzicht van het uitgaans leven. 19.30 JOURNAAL 20.00 FRENCH CANCAN Komedie met Jean Gabin. 21.40 LE CARROUSEL AUX IMAGES Nieuwe films. 22.20 QU'EST-CE QUE LA TVA? BTW-cursus, antwoorden op vragen van luisteraars. 23.00 JOURNAAL 20.00 (kleur) JOURNAAL Aansluitend: weerbericht. 20.15 MAX DE ZAKKENROLLER Duitse speelfilm. 21.45 (kleur) PRO EN CONTRA 22.35 (kleur) JOURNAAL Aansluitend: commentaar en weerbericht. 19.45 (kleur) HEUTE Journaal, actualiteiten en weerbericht. 20.15 (kleur) UNICEF GALA 1970 21.45 DIALOOG 22.30 (kleur) JOURNAAL Aansluitend: weerbericht. C- NIKOLAI- ALLEN die zich interesseren in de ontwikkelingen der culturele verschijnselen raden we aan de bun del essays van Susan Sontag te le zen. „Interpretatie manipuleert en en conformeert de kunst", zegt zij in het eerste opstel, waaraan de titel van het boek ontleend is. Be schouwingen over stijl en- kunst; over schrijvers (Camus, Ge net, Sarraute, Burroughs); over to neel (Weiss) en film (Godard, Bres son, Resnais) vormen de inhoud, Tenslotte nog twee bijdragen over de verschijnselen camp en happe ning, zoals men elders met een kaarsje moet zoeken. Susan Sontag gaat allesbehalve platgetreden pa den; zij is een oorspronkelijk denk ster met een grote eruditie, die zij door eerdere publikaties al scherp zinnig gedemonstreerd heeft. Deze uitgave bevat een keuze vertalingen (van Pé Hawinkels) uit de orginele Amerikaanse editie; sommige essays zijn weggelaten, terwijl twee essays zijn toegevoegd, die in de Ameri kaanse editie niet voorkomen. Nog een uitspraak: „Camp is het ant woord op de vraag: hoe wordt ilc een dandy in het tijdperk der mas sacultuur". Of: „Dingen zijn dus Campy niet als zij oud worden maar als wij er minder bij betrokken raken en in plaats van gefrustreerd te worden kunnen genieten van het mislukken van hun opzet". Het is verleidelijk nog meer van haar apo dictische uitspraken aan te halen. Uitspraken en beschouwingen, die prikken, soms verrukkelijk met ei kaar in tegenspraak komen maar blijven boeien door hun zeggings kracht en originele benaderingen van verschijnselen, die demonstre ren in welke tijd wij leven. Een boek om naar uit te kijken. Susan Sontag: Tegen interpretatie (Uitg. Bruna en Zn.). HENK EGBERS. Donderdag 26 november HILVERSUM I 402 m en FM NCRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd programma. (12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw: 12.30 Nieuws; 12.41 Hier en Nu: actua liteiten). 12.50 Middagpauzedienst. 13.10 Los-Vast (vervolg). (13.14 Re- dio Rebus). 14.00 Bij de tijd: actuele informatie over ontwikkelingen ih de samenleving. 14.20 (S) Lichte grammofoonmuziek. 14.30 (S) Coun try and Western rubriek. 15.00 Her vormde Middagdienst. NOS: 15.30 Meer over minder: De stem van de sprekende minderheid. (16.00-16.02 nieuws). NCRV: 17.30 NCRV-en Bloc: actueel programma met muzi kale illustratie. (18.30-18.41 Nieuws). 19.00 Zingen met Cecilia: volksliederenprogramma. 19.15 (S) Kerkorgelconcert: klassieke en mo- deren muziek. 19.45 Muziek van het Leger des Heils. 20.00 Radio Actief: gevarieerd programma (22.20 Avond overdenking; 22.30 Nieuws; 22.38 Den Haag vandaag; 22.50 Medede lingen) 23.55-24.00 Nieuw3. HILVERSUM 2 298 m. en FM AVRO: 12.30 Modern Platteland. 12.35 Sportrevue. 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal. 13.30 (S) Scala: ontmoetingen met jonge Nederland se kunstenaars: 1 Cello en piano moderne muziek; 2 Sopraan en pia no: moderne liederen; 3 Hoorn en piano: moderne muziek. 14.00 De Notedop: een radioprogramma in een notedop. 15.00 Voor de zieken, 16.00 Nieuws 16.03 Land der muzen kunstkroniek. 17.00 AVRO's Toppop, 17.30 O: jeugdprogramma. 17.55 Me dedelingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Ra diojournaal. 18.20 Uitzending van D'66. 18.30 (S) Liedjes bij de vleet met Hilversums gemengd koor en instrumentaal kwartet. 18.55 (S) Jazz spectrum: oude en moderne jazz. 19.40 Mens en Bijbel. 19.50 Kyoto, nou èn?: enkele indrukken van de Wereldconferentie voor Reli gie en Vrede. NOS: 20.05 Meet the Netherlands: buitenlandse studenten maken kennis met ons land. 20.15 De NOS-orkesten en -koren 25 jaar Omroeporkest, Groot Omroepkoor en solisten; klassieke en moderne mu ziek. In de pauze plm. 21.05-21.30 Programma over het Omroeporkest, 22.30 Nieuws. AVRO: 22.38 Radio journaal. 22.55 Tout a toi: informa tief programma uit Parijs. 23.20 (S) Radiophilharmonisch orkest: moder ne muziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM 3 240 m. en FM NOS: 12.00 Nieuws 12.03 Pop- Slick. KRO: 13.00 Nieuws. 13.02- 18.00 KRO-op-Drie: pop-mixture. (14.00, 15.00, 16.00 en 17.00 Nieuws.) BRUSSEL NEDERLANDS 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Muziekpro gramma. (12.40 Weerbericht, mede delingen en SOS-berichten v. schip pers). 12.55 Persoverzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht, beursberichten en schouwburgprogramma's. 13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio (15.00 Nieuws). 15.30 Operettemuziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Volksmuziek. 16.30 Programma voor oudere luiste raars. 17.00 Nieuws. 17.15 Jazz 17.55 Weegschaal 18.00 Nieuws 18.30 Franse les. 18.33 Grammofoonmu ziek. (18.35 Verkeerswenken). 18.45 Sport. 18.52 Taalwerken 18.55 Grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en actualiteiten. 19.40 Muziek v. blaasinstrum. 19.45 Poli tiek programma. 19.55 Grammofoon muziek. 20.00 Openbaar Kunstbezit. 20.10 Boekbespreking. 20.30 Hoor spel. 21.10 Tussenspel. 21.30 Prome nade-concert. 22.00 Nieuws, berich ten en de 7 Kunsten, 22.20 Lichte muziek (23.00 Nieuws). 23.40-23.45 Nieuws. Vrijdag 27 november HILVERSUM 1 402 m. en FM KRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Het le vende woord. 7.16 (S) Badinerie: klassieke en moderne muziek (gr.). (7.30 Nieuws; 7.32-7.40 Actualitei ten; 8.00-8.10 Nieuws). 8.25 Overwe ging. 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw) 9.35 Waterstan den. 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) Au> bade: klassieke orkestwerken (gr.). 11.00 Nieuws. 11.03 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen. HILVERSUM 2 298 m. en FM AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Och tendgymnastiek. 7.20 Dag met een gaatje: lichte grammofoonmuziek en reportages (8.00 Nieuws: 8.11 Radio journaal; 8.30 De Groenteman) NOS: 9.00 Internationaal Spectrum: klassieke en moderne muziek, (opn.). AVRO: 10.00 Voor de kleu ters. 10.10- Arbeidsvitaminen: popu lair verzoekplatenprogramma (11.00 Nieuws.) 11.30 Horlepiep: volksmu ziek uit Griekenland. 11.55 Beursbe richten. HILVERSUM 3 240 m en FM VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 De Eddy Becker Show. (10.00 Nieuws.) 11.00 Nieuws. NOS: 11.03 De Felix Meur- ders Show. (ADVERTENTIE) Koop in een speciaalzaak. Deskundig advies. Volledige garantie. Eigen atelier. Bontmantels in elke prij'sklasse. Grote sortering bontstola's, cravalten en bonthoeöen. Nieuwe Binnenweg 178 Rotterdam (bij 's-Gravendijkwal) Tel. 284577,362185 Vrijdagavond tot 9 uur geopend

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 7