Lenny Kuhr: „De?
zomer achterna"
Far ah
Dibah
en de
„Dolle
Mina
Het zal mijn tijd wel duren: nee!
Kong
o
s
De Roo opvolger van
Huisman bij N.O.S.
DE WOEFS OP DE WIP
Claus over
de
gestruikeld
kijk
luister naar
TWEEDE L.P. VERSCHENEN
NOS-concerten
mislukking
1
VANAVOND TV
5 55
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
Susan Sontag
DONDERDAG 26 NOVEMBER 1970
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM Lenny Kuhr ging „de zomer achterna". Haar
tweede l.p. met die titel werd ten doop gehouden in de Maagdenkelder
te Amsterdam. Een plaat, voorzien van een flink aantal eigen teksten
in samenwérking met haar „festivalauteur" David Hartsema en vaste
begeleidingsgitarist Piet Souen. Ook de eeuwig bezig zijnde Ernst
van Altena zorgde voor enkele vertalingsbij dragen.
Sinds het Eurovisie Songfestival in
Madrid staat „De Troubadour" op
veel repertoire lijsten van internati
onale grootheden. En Frankrijks
theaters willen Lenny's stem graag
horen. Ernst van Altena sprak daar
om ook eer. beetje verontrustend over
„dat" Frankrijk. „De Fransen vinden
ons chauvinisten dat wij een zange
res met zoveel talent binnen de gren
zen houden. Dat, het talent van Lenny
groot is blijkt/'wel uit deze tweede
elpee die e^fi geselecteerde repertoir-
keus van/een groeiend artieste laat
zien.
i-
Omdat Lenny eigenlijk een latijns
artieste is zal zij juist in die landen
meer ^emplooi vinden. Haar vorige
tournees o.a. met George Brasens wa
ren een groot succes. Nico en Jeanine
Knapper, o.a. bekend van de „werk
winkel" die Lenny Kuhr tot de ar
tieste van nu gemaakt hebben en haar
ook nooit uit het oog verliezen zijn
francofiel in hart en nieren. Aan hen
zal een vertrek naar de Franse zon
niet liggen. Maar de Nederlandse ti
tels op de nieuwe elpee „de zomer
achterna" tonen dat de verontrusting
toch niet al te sterk behoeft te zijn.
Twee maal Lenny Kuhr met Ernst van Altena, die haar nieuwe plaat
presenteerde.
(Van
teur)
onze radio- en t.v.-redac-
HILVERSUM De NOS-voorzit-
ter geeft volmondig toe, dat de serie
van 7 openbare concerten, welke de
NOS-orkesten ter gelegenheid van
de zilveren jubileum in het land
geven, een mislukking dreigt te
worden. In Maastricht en Eindhoven
werden respectievelijk 70 en 80 be
zoekers geteld.
Men had zich in de muziekcorn-
missies te weinig gerealiseerd, dat
bij een uitvoering in een concertzaal
een ander repertoire nodig is dan
bij een studio uitzending- De eigen
tijdse muziek van Nederlandse com
ponisten slaat kennelijk niet aan bij
het muzieklievend publiek- Alleen
de uitvoering van het Metropole or
kest in Doetinchem trok 400 bezoe
kers. De heer Schütenhelm noemde
het een betreurenswaardige situatie
en een harde les voor de Hilversum-
se muziekologen-
tl ft
(Van onze rtv-redactie)
BUSSOM Het VPRO-Pik-in
programma van vanavond (20-20 uur
Ned- 2) heeft een aantal interessan
te programma-punten. Er is een (ge
;ilmd) interview met Farah Dibah
-ver de vrouwen-emancipatie in
.'erzië, „De dolle Mina's vanuit een
andere hoek bekeken'^ zegt de re
dactie van dit programma. Verder
wordt er een 8 mm-filrnpje vertoond
van de stemming onder de mari
niers, die naar de West vertrekken
om daar de orde te handhaven.
De VPRO zal vanavond iedereen
aansporen om 8 mm filmpjes te
maken in den lande over actuele
zaken. Deze zullen wanneer zij
goed bevonden worden in dit
programma dan regelmatig afge
draaid worden.
Zoals gewoonlijk wordt het pro
gramma afgewisseld met interviews
met uitgenodigde aanwezigen op het
buitengoed „ergens in Nederland",
waar dit programma uitgezonden
wordt. De Amerikaanse blueszanger
Larry Johnson en de Engelse groep
Matthews Southern Comfort zorgen
voor de muzikale noot, terwijl Rod
ger Spier zal optreden met robots-
AMSTERDAM Maurice Huis
man, intendant van de Nederlandse
Operastichting heeft ontslag geno
men. Waarom? De combinatie Brus
sel-Amsterdam viel hem op de duur
te zwaar. Maar het lijkt erop, dat
hij teleurgesteld is over de gang van
zaken gedurende de afgelopen zes
jaren, want een operatheater, voor
waarde voor een goed en gezond
muziekdramatisch leven, is er nog
steeds niet.
Zijn nadere motivering van zijn
vertrek luidt, dat de tijd gekomen
is, dat de Nederlandse Opera ook
door een Nederlander moet worden
geleid. Die Nederlander meent mi
nister Klompé gevonden te hebben
in de persoon van de heer Hans de
Roo, oud-directeur van het Residen
tie Orkest, die een tijd lang werk
zaam was in een soortgelijke functie
te Miami (ÜSA).
Hans de Roo is geen operaman,
doch men beweert gediend te zijn
met een persoonlijkheid als de zij
ne; hij beschikt immers over opmer
kelijke organisatorische eigenschap
pen. Benoemd door de minister gaat
hij de titel van algemeen directeur
voeren. Wat inhoudt, dat hij in zijn
beleid alléén de minister verant
woording sëhuldig is
Naar een muzikaal leider zoekt
men. Men heeft reeds contacten en
kennelijk geen bezwaar reeds een
naam te noemen: van Michael Gie-
leen, voorheen te Stockholm werk
zaam en momenteel dirigent van het
Orchestre National te Brussel. Die
wil komen, wil zelfs gaarne komen,
mitsHij de garantie krijgt van de
officiële instanties, dat men overgaat
tot het bouwen van een operatheater
te Amsterdam.
Voorzitter Wouters vertelde van
stappen van minister Klompé bij
haar ambtgenoot van Binnenlandse
Zaken om gelden ter beschikking te
krijgen voor de financiering van de
eerste plannen daartoe.
Maar de gemeente Amsterdam?
Binnen het raam van haar begro
ting beschikt ze niet over de moge
lijkheden de nieuwe instelling te
exploiteren, wat éèn der voorwaar
den is. En bovendien: het oude RAI-
gebouw, staande op het terrein,
waar de opera moet komen, dient de
sport op zeer intensieve wijze. En
de wethouder Han Lammers is voor
de sport zeer geporteerd
Staat de Nederlandse Opera als
nummer één op zijn programma?
We hebben gegronde redenen dit te
betwijfelen....
Welke functie neemt dan het
Scheveningse Circustheater in, wat
we maar optimistisch de interim
periode van de Nederlandse Opera
stichting zullen noepaen. Met de- oude
huisbaas, de EMS, hadden we een
contract van vijf jaar, aldus mr. J.
den Daas. En men heeft gegronde
redenen aan te nemen, dat de „nieu
we huisbaas", de Opera gunstig ge
zind is. Maar zover is het nog niet.
(Van onze r.t.v.-redactie)
HILVERSUM Carel Enkelaar, hoofd van de programmastaf NOS-televisie
deelde mee, dat de NOS-leiding een beslissing zal nemen over de voortzet
ting van het kinderprogramma De Woefs en de Lamaars. Er is van de zijde
der kijkers veel kritiek binnengekomen op de ingewikkelde verhaaltjes en
de moeilijke nerkenbaarheid der figuren in deze kinderstrip. Momenteel
schrijft Leen Valkenier zelf nieuwe teksten en wordt er druk gesleuteld
aan de presentatie. Mocht deze teeveeserie worden afgekeerd, dan is de
aan de presentatie. Mocht deze teeveeserie worden afgekeurd, dan is de
producent Thijs Chanowski verplicht om met ingang van 15 januari 1971 een
Ik-rij-zij-wij willen het niet, keu
ren het af entoch gebeurt het!
Hoevelen voelen zich niet machte
loos staan tegenover allerlei ontwik
kelingen? Voelen zich niet opgeslo
ten in allerlei „structuren", die over
hun hoofd heen gaan? De een zit in
de put, de ander stelt zich strak en
dogmatisch op en klampt zich vast
aan zogenaamde onwrikbare waar
den, waarvan hij-zij drommels goed
weet, dat ze toch niet zo onwrikbaar
zijn. Dr. C. A. van Peursen, hoogle
raar te Leiden, heeft voor allen, die
dat aan den lijve ervaren een prach
tig en optimistisch boek geschreven,
waarin hij tot de conclusie komt,
dat die structuren en mechanismen,
waarin we ons gevangen voelen,
toch niet zo onpersoonlijk behoeven
te zijn als ze meestal lijken. We
moeten echter de spelregels leren
kennen om er vat op te krijgen; een
strategie uitstippelen. Daarom heet
zijn boek „Strategie van de cultuur"
(een beeld van de veranderingen in
de hedendaagse denk- en leefwe
reld) - (Uitg. Elsevier - f 19.50).
We leven nu in een tijd van
kaartenbakken. Een simpele illustra
tie levert de kaartenbak van de
superspecialist in een bepaald deel
van de geneeskunde. Gegevens om
trent patiënten werden door arbeid
van verpleegsters, psychologen, art
sen enzovoort, verkregen en op de
kaart genoteerd. De superspecialist
bezoekt zelf de patiënt niet. maar
geeft zijn instructies op grond van
bijgehouoen informatie op desbe
treffende kaart. Het is wel voorge
komen, dat door een misverstand
gegevens op de kaart dagelijks nog
ingevuld werden, op grond waarvan
de specialist zijn aanwijzingen kon
verstrekken, toen de patiënt reeds
overleden was.
Dat is eer voorbeeld, dat duidelijk
illustreert hoe het functionele den
ken, waarin wij nu beland zijn,
uitschiet in een operationalistisch
denken, waarbij de mens louter een
nummer wordt of een rol krijgt
toebedeeld. Dit illustreert dat Van
Peursen's boek enerzijds geen boek
is, dat Je even op een achtermiddag
uitleest, maar je anderzijds door
praktische voorbeelden en (vooral
kunsthistorische) illustraties, ge
boeid en bemoedigend kan bezig
houden als je er even voor wilt gaan
„zitten". Omdat Van Peursen het
begrip „cultuur" niet verengt tot
bijvoorbeeld kunstuitingen, e.d.
(dingen), maar daarbij de relatie
van de mens met de hem omringen
de wereld voor ogen heeft, zou dit
boek gelezen moeten worden door
allen, die zich bewust bezig houden
met deze relatie. Dat geldt niet al
leen voor „culturele denkers" (vor
mingswerk - politici, kunstenaars),
maar evenzeer voor opvoeders als
bijvoorbeeld managers in het be
drijfsleven om bijvoorbeeld weer te
ontdekken dat in onze samenleving
niemand toch iemand is.
Van Peursen ziet cultuur niet als
een vaag begrip, maar als een leer
proces, waarvoor hij een model
tracht op te stellen, dat het mogelijk
moet maken een greep op de ont
wikkelingen te krijgen. Een training
in creativiteit en inventiviteit.
Hij onderscheidt drie fasen in het
menselijk denken en reageren om
de hem omringende wereld, die er
misschien nogal theoretisch uitzien.
Het tijdperk van het mythische den
ken, waarbij de mens zich nog ziet
opgaan in de kosmos (de tijd van de
goede en slechte voortekens, waar
aan men is overgeleverd); het tijd
perk van het ontologische denken,
waarbij de mens verstandelijk wet
matigheden opstelt en afstand neemt
van de hem omringende werkelijk
heid (verstandelijke analyses van
b.v. God en natuurprocessen); dat is
de tijd waarin de produktie (het
vigeren), uitmondend in een indus
triële samenleving het wereldbeeld
gaat bepalen (feodalisme en kapita
lisme). En tenslotte het tydperk van
het functionele denken, waarbij men
tracht te komen tot nieuwe defini
ties, die vooral de samenhang der
dingen en processen in de hem om
ringende wereld grijpbaar moeten
maken. We bevinden ons nu in de
overgang van het ontologische
naar het functionele deniken, waarbij
de een zich afzet tegen het autori
taire en dogmatische van het voor
gaande proces en de andere er zich
angstwekkend aan vastklampt. Het
gevaar bij de huidige ontwikkeling
zit in het operationalisme, dat de
mens volledig wil beschrijven en
manipuleerbaar maken (ten koste
van eigen identiteit wordt de mens
een rol opgedrongen in de samenle
ving).
Zeer beperkt samengevat lijkt dit
allemaal nogal dor en abstract. Na
deel van een samenvatting. In zijn
boek schetst Van Peursen echter een
bloedwarm kader, waardoor het mo
gelijk is zicht op.de zaak te krijgen
en tot een nieuwe strategie te ko
men. Zonder in droomwerelden te
vervallen („Het toekomstbeeld, dat
we nu schetsen over 2000 zal in
2000 meer informatie geven omtrent
hetgeen men in 1970 belangrijk
vond, dan over hetgeen in 2000 ac
tueel is") pleit hij voor een ethische
ontwikkeling van het functionele
denken. „Het is duidelijk dat het
geen zich al eerder op het terrein
der natuurwetenschappen en sinds
kort ook op dat der levensweten
schappen afspeelt, zich ook binnen
de cultuurwetenschappen zal voor
doen: de noodzaak van ethische be
heersing der technische toepassings
mogelijkheden.
Op enkele punten wordt deze
noodzaak al zichtbaar (hersenspoe
ling der propaganda, reclame, regie
der massacommunicatiemiddelen).
Ethiek is de totale strategie om
onpersoonlijke natuur- en samenle
vingskrachten binnen eigen beslis
singsmogelijkheden te brengen. De
zedelijke normen staan niet meer
bij voorbaat vast voordat zij toege
past worden, maar zij ontstaan juist
in het ethische beleid dat op een
veelheid van concrete gebeurtenis
sen en problemen gericht is. Pas
wanneer men tot de ethische be
heersing geraakt, kan de macht der
structuren ter hand genomen wor
den".
In dit boek geeft Van Peursen ons
handvaten om meer zicht te krijgen
op de ons omringende wereld in
samenhang met onszelf en dat is al
de helft om niet kapot te gaan aan
het gevoel „het zal mijn tijd wel
duren" en „het gebeurt toch alle
maal zonder mij". Terecht stippelt
hij de cultuur dan uit als een leer
proces (niet „wat", bestaat er alle
maal, maar „hoe" leer ik met deze
wereld om te gaan). Cultuur is niet
het zondagse pak en de hoge hoed,
geen welvaartsoperatie, niet de ze
delijke normen bepaald door het
maatschappelijke nut en de religieu
ze overtuiging door wetenschappelij
ke defineerbaarheid of de mens als
een manipuleerbaar wezen en als
een doos vol opgepropte kennis,
maar een bevrijding tot eigen ver
antwoordelijkheid in een steeds bij
te sturen samenspel met de omrin
gende wereld. Van Peursen geeft
niet „het" bevrijdende antwoord,
maar wel een denkrichting aan, die
ons daar op weg kan helpen. Een
goed boek.
HENK EGBERS.
AMSTERDAM Als Hugo Claus
toneel schrijft, weet je nooit wat je
aan hem hebt. Dat is niet erg, want
dat weet hijzelf ook niet. Omdat hij
er openlijk voor uit komt. dat bij
hem elk stuk zijn eigen vorm en
stijl bepaalt- In zijn grootste succes
„Suiker", bedreef hij volks-melodra-
ma van puur naturellistische soort,
Maar „Kijk Mama zonder Handen"
is absurd toneel- „Thyestes" was
expressionistisch, „De Spaanse
Hoer" pure barok, om er een paar
van zijn ca. 15 stukken te noemen,
Met „Vrijdag" nog steeds een ruime
kas-topper, kwam hij weer dicht bij
het naturellistische melodrama. En
nu hanteert hij plots de stijlen van
de revue en d( poppenkast door
elkaar in zijn nieuwste werk, „Het
Leven en Werken van Leopold H",
dat hij als ondertitel een beetje
schijnheilig meegaf: „29 taferelen uit
de Belgische oudheid".
Een beetje schijnheilig, omd-at die
„oudheid" bestaat uit de periode
1835-1909, zijnde geboorte tot dood
van Leopold II van België, en meer
in het bijzonder de periode 1871-
1909, waarin deze Coburgse koning
zich opwierp als stichter van Bel
gisch Congo.
De Vlaamse reus Hugo Claus, be
hoort duidelijk tot de kwaaddeniken-
den. In de een beetje door hem
vermythologiseerde Leopold II en
diens omgeving stelt hij duidelijk
de gemakzucht, de schijnheiligheid
van de Kerk, de zakelijke achter
lijkheid en wat hem nog meer
kwetst bij zijn landgenoten, in
scherpe spot aan de orde-
Ook in de regie, die Claus zelf
voerde bij de Nederlandse Comedie,
heeft hij de zaak op barokke over
daad aangestuurd: gedrochtelijke
plastiek, wonderlijke toonhoogten,
soms bijna expressionistische scènes
en dan weer bewuste kitsch met
ulevdlienrijmpjes in goedkope revue-
scénes of zomaar ineens een ko
ningin die in een smartlap uitbarst-
Zien en horen genoeg. Mede door
een uitnemend toneelbeeld van Hu-
go Ké, die kans had gezien de
woeste visioenen die Claus zelf in
zijn manuscript had aangegeven, te
vertalen in meer bruikbare abstrac
ties (want. waar bijvoorbeeld ha-al
je een acteur vandaan, die neger is,
één arm heeft en één oog mist)-
Mede ook door de muziek van Ruud
Bos, die in zijn parodie op de wer-
kelijheid fijnere maar zeker zo
doeltreffende middelen gebruikte als
Claus in woord en da-ad- Maar al dat
zien en horen kon niet verbloemen
dat in dit geweldig spektakelstuk de
heer Claus, zijn persoonlijk venijn
spuiende, zijn hand overspeelde-
Zijn theatergrapjes, evenmin als
liedjes en dansjes, kunnen verhelen
dat Claus als auteur op een stok
paardje zit, dat kritiekloos met hem
op hol mag slaan. Een stokpaardje
bovendien, dat hemzelf meer bezig
houdt (als Vlaming) dan een Neder
lands publiek. Waarbij dan zijn één
zijdige vertekening alle menselijk
heid van zijn poppen ontneemt en
dus geen ruimte schept voor mense
lijke invoelbaarheid bij de kijker.
Een politieke reuzencartoon, die aan
overdaad ten onder gaat maar die
toch weer tekenend is voor het
meeslepende en explosieve talent,
dat de schijnbaar zo „vadsig" door
het leven gaande Claus eigen is.
Jammer dat zelfkritiek het niet
puntiger maakte. Maar ja, als je stijl
en vorm van je stukken door je
onderwerp laat bepalen in plaats
van door jezelf, dan neem je risico's.
Dat deed Claus welbewust.
NOS
10.45 SCHOOLTELEVISIE
10.45: Notre viile, 11.35: La-
tijns-Amerika aan de rand,
12.00: Sluiting, 14.25 Iet wiet
wytde wereld, 14.50:
Sluiting.
18.45 (kleur) DE WOEFS EN
DE LAMAARS
18.55 (kleur) JOURNAAL
TROS
19.04 HOELABALOE
Programma voor de jeugd.
19.25 MET DE CAMERA OP JACHT
Natuurfilm.
20.00 (kleur) JOURNAAL
20.20 (kleur) DE DIEF VAN
WASHINGTON
Dubbele aflevering onder de
titel: „De ruii"(l).
21.10 (kleur) WOODHOUSE
FESTIVAL
Rond John Woodhouse treden
in dit programma op: Rika
Zaraï, Ria Valk, Willy
A ra q
21.50 (kleur) DE DIEF VAN
WASHINGTON (H)
22.35 (kleur) JOURNAAL
TELEAC
22.40 DAMMEN VOOR BEGINNERS
(les 10 herh.)
18.45 (kleur) DE WOEFS EN
DE LAMAARS
18.55 (kleur) JOURNAAL
19.04 DEN HAAG VANDAAG
19.09 VAN GEWEST TOT GEWEST
19.49 TIPS VAN HET NATIONAAL
BUREAU VOOR TOERISME
20.00 (kleur) JOURNAAL
VPRO
20.20 VPRO-PIK-IN
Gevarieerd programma met
o.m. Betty Boop en een film
met Laurei en Hardy.
CVK-IKOR
22.20 IK ZAL HANDHAVEN (3)
Serie over de crisis in het
Gezag in Nederland.
NOS
22.50 (kleur) JOURNAAL
TELEAC
22.55 ONZE LANDBOUW NU
EN STRAKS (les 5 herh.)
14.00-15.55 SCHOOLTELEVISIE
18.15 TECHNISCH EN WETEN
SCHAPPELIJK ENGELS
Les 8 (herhaling).
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 TIENERKLANKEN
19.35 POLITIEKE TRIBUNE
19.50 KEURIG FRANS
19.52 ZOEKLICHT
Culturele kroniek.
19.57 MEDEDELINGEN
20.00 JOURNAAL
20.25 DE GOUDROOF
Afl. 12: „De man met de twee
ppzichtp-Ti"
21.15 WETENSCHAPPELIJK
PROGRAMMA
22.05 PREMIèRE
Film kroniek.
22.45 JOURNAAL
22.50 BTW-CURSUS
Les 8 (herhaling).
14.00, 14.30 en 15.00 SCHOOL
TELEVISIE
17.35 NIEUWS
17.40 SCHOOLTELEVISIE
18.05 VOOR DE KLEUTERS
18.20 POPSHOP
18.50 BéBé ANTOINE
Voor de kleuters.
18.55 NOëLE AUX QUATRE
VENTS (14)
Tv-serie
19.25 SPECTACLES
Overzicht van het uitgaans
leven.
19.30 JOURNAAL
20.00 FRENCH CANCAN
Komedie met Jean Gabin.
21.40 LE CARROUSEL AUX
IMAGES
Nieuwe films.
22.20 QU'EST-CE QUE LA TVA?
BTW-cursus, antwoorden op
vragen van luisteraars.
23.00 JOURNAAL
20.00 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: weerbericht.
20.15 MAX DE ZAKKENROLLER
Duitse speelfilm.
21.45 (kleur) PRO EN CONTRA
22.35 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: commentaar en
weerbericht.
19.45 (kleur) HEUTE
Journaal, actualiteiten en
weerbericht.
20.15 (kleur) UNICEF GALA 1970
21.45 DIALOOG
22.30 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: weerbericht.
C- NIKOLAI-
ALLEN die zich interesseren in
de ontwikkelingen der culturele
verschijnselen raden we aan de bun
del essays van Susan Sontag te le
zen. „Interpretatie manipuleert en
en conformeert de kunst", zegt zij in
het eerste opstel, waaraan de titel
van het boek ontleend is. Be
schouwingen over stijl en-
kunst; over schrijvers (Camus, Ge
net, Sarraute, Burroughs); over to
neel (Weiss) en film (Godard, Bres
son, Resnais) vormen de inhoud,
Tenslotte nog twee bijdragen over
de verschijnselen camp en happe
ning, zoals men elders met een
kaarsje moet zoeken. Susan Sontag
gaat allesbehalve platgetreden pa
den; zij is een oorspronkelijk denk
ster met een grote eruditie, die zij
door eerdere publikaties al scherp
zinnig gedemonstreerd heeft. Deze
uitgave bevat een keuze vertalingen
(van Pé Hawinkels) uit de orginele
Amerikaanse editie; sommige essays
zijn weggelaten, terwijl twee essays
zijn toegevoegd, die in de Ameri
kaanse editie niet voorkomen. Nog
een uitspraak: „Camp is het ant
woord op de vraag: hoe wordt ilc
een dandy in het tijdperk der mas
sacultuur". Of: „Dingen zijn dus
Campy niet als zij oud worden maar
als wij er minder bij betrokken
raken en in plaats van gefrustreerd
te worden kunnen genieten van het
mislukken van hun opzet". Het is
verleidelijk nog meer van haar apo
dictische uitspraken aan te halen.
Uitspraken en beschouwingen, die
prikken, soms verrukkelijk met ei
kaar in tegenspraak komen maar
blijven boeien door hun zeggings
kracht en originele benaderingen
van verschijnselen, die demonstre
ren in welke tijd wij leven. Een
boek om naar uit te kijken.
Susan Sontag: Tegen interpretatie
(Uitg. Bruna en Zn.).
HENK EGBERS.
Donderdag 26 november
HILVERSUM I 402 m en FM
NCRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd
programma. (12.26 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw: 12.30
Nieuws; 12.41 Hier en Nu: actua
liteiten). 12.50 Middagpauzedienst.
13.10 Los-Vast (vervolg). (13.14 Re-
dio Rebus). 14.00 Bij de tijd: actuele
informatie over ontwikkelingen ih
de samenleving. 14.20 (S) Lichte
grammofoonmuziek. 14.30 (S) Coun
try and Western rubriek. 15.00 Her
vormde Middagdienst. NOS: 15.30
Meer over minder: De stem van de
sprekende minderheid. (16.00-16.02
nieuws). NCRV: 17.30 NCRV-en
Bloc: actueel programma met muzi
kale illustratie. (18.30-18.41
Nieuws). 19.00 Zingen met Cecilia:
volksliederenprogramma. 19.15 (S)
Kerkorgelconcert: klassieke en mo-
deren muziek. 19.45 Muziek van het
Leger des Heils. 20.00 Radio Actief:
gevarieerd programma (22.20 Avond
overdenking; 22.30 Nieuws; 22.38
Den Haag vandaag; 22.50 Medede
lingen) 23.55-24.00 Nieuw3.
HILVERSUM 2 298 m. en FM
AVRO: 12.30 Modern Platteland.
12.35 Sportrevue. 13.00 Nieuws.
13.11 Radiojournaal. 13.30 (S) Scala:
ontmoetingen met jonge Nederland
se kunstenaars: 1 Cello en piano
moderne muziek; 2 Sopraan en pia
no: moderne liederen; 3 Hoorn en
piano: moderne muziek. 14.00 De
Notedop: een radioprogramma in
een notedop. 15.00 Voor de zieken,
16.00 Nieuws 16.03 Land der muzen
kunstkroniek. 17.00 AVRO's Toppop,
17.30 O: jeugdprogramma. 17.55 Me
dedelingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Ra
diojournaal. 18.20 Uitzending van
D'66. 18.30 (S) Liedjes bij de vleet
met Hilversums gemengd koor en
instrumentaal kwartet. 18.55 (S)
Jazz spectrum: oude en moderne
jazz. 19.40 Mens en Bijbel. 19.50
Kyoto, nou èn?: enkele indrukken
van de Wereldconferentie voor Reli
gie en Vrede. NOS: 20.05 Meet the
Netherlands: buitenlandse studenten
maken kennis met ons land. 20.15
De NOS-orkesten en -koren 25 jaar
Omroeporkest, Groot Omroepkoor en
solisten; klassieke en moderne mu
ziek. In de pauze plm. 21.05-21.30
Programma over het Omroeporkest,
22.30 Nieuws. AVRO: 22.38 Radio
journaal. 22.55 Tout a toi: informa
tief programma uit Parijs. 23.20 (S)
Radiophilharmonisch orkest: moder
ne muziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM 3 240 m. en FM
NOS: 12.00 Nieuws 12.03 Pop-
Slick. KRO: 13.00 Nieuws. 13.02-
18.00 KRO-op-Drie: pop-mixture.
(14.00, 15.00, 16.00 en 17.00
Nieuws.)
BRUSSEL NEDERLANDS 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Muziekpro
gramma. (12.40 Weerbericht, mede
delingen en SOS-berichten v. schip
pers). 12.55 Persoverzicht. 13.00
Nieuws, weerbericht, beursberichten
en schouwburgprogramma's. 13.20
Tafelmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03
Schoolradio (15.00 Nieuws). 15.30
Operettemuziek. 16.00 Nieuws. 16.03
Beursberichten. 16.09 Volksmuziek.
16.30 Programma voor oudere luiste
raars. 17.00 Nieuws. 17.15 Jazz
17.55 Weegschaal 18.00 Nieuws 18.30
Franse les. 18.33 Grammofoonmu
ziek. (18.35 Verkeerswenken). 18.45
Sport. 18.52 Taalwerken 18.55
Grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws,
weerbericht en actualiteiten. 19.40
Muziek v. blaasinstrum. 19.45 Poli
tiek programma. 19.55 Grammofoon
muziek. 20.00 Openbaar Kunstbezit.
20.10 Boekbespreking. 20.30 Hoor
spel. 21.10 Tussenspel. 21.30 Prome
nade-concert. 22.00 Nieuws, berich
ten en de 7 Kunsten, 22.20 Lichte
muziek (23.00 Nieuws). 23.40-23.45
Nieuws.
Vrijdag 27 november
HILVERSUM 1 402 m. en FM
KRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Het le
vende woord. 7.16 (S) Badinerie:
klassieke en moderne muziek (gr.).
(7.30 Nieuws; 7.32-7.40 Actualitei
ten; 8.00-8.10 Nieuws). 8.25 Overwe
ging. 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de
huisvrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek
voor de huisvrouw) 9.35 Waterstan
den. 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) Au>
bade: klassieke orkestwerken (gr.).
11.00 Nieuws. 11.03 Voor de zieken.
11.55 Mededelingen.
HILVERSUM 2 298 m. en FM
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Och
tendgymnastiek. 7.20 Dag met een
gaatje: lichte grammofoonmuziek en
reportages (8.00 Nieuws: 8.11 Radio
journaal; 8.30 De Groenteman)
NOS: 9.00 Internationaal Spectrum:
klassieke en moderne muziek,
(opn.). AVRO: 10.00 Voor de kleu
ters. 10.10- Arbeidsvitaminen: popu
lair verzoekplatenprogramma (11.00
Nieuws.) 11.30 Horlepiep: volksmu
ziek uit Griekenland. 11.55 Beursbe
richten.
HILVERSUM 3 240 m en FM
VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 De Eddy
Becker Show. (10.00 Nieuws.) 11.00
Nieuws. NOS: 11.03 De Felix Meur-
ders Show.
(ADVERTENTIE)
Koop in een speciaalzaak.
Deskundig advies.
Volledige garantie.
Eigen atelier.
Bontmantels in elke prij'sklasse. Grote
sortering bontstola's, cravalten en
bonthoeöen.
Nieuwe Binnenweg 178
Rotterdam
(bij 's-Gravendijkwal)
Tel. 284577,362185
Vrijdagavond tot 9 uur geopend