ompé alleen voor zichtbare kunstenaars?
NST WINAR NA 50 JAAR
M NOG STEEDS ACTIEF
ki|k naar
luister naar
emaal
\nF.UX EN
Prijs voor
Gregory Peck
CLOVER LEAF
MORGEN OP
TV (BRT)
Bestuursseholen
in „Wet-Strijd"
■inMGE JENEVER
d
Bij Stichting
Film en
Wetenschap
in Utrecht
Buiten blijven
NEDERLAND I:
Met een plaat
vindt iedereen zft draai
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands)
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
Een platenbón
is altijd raak
op het etiket
staat waar
het vandaan komt:
SCHADE &BUYSING
SCHIEDAM
WOENSDAG 25 NOVEMBER 1970
nieuw parlementair jaar is
en; een nieuwe begroting,
inister Klompé straks als
le sinterklaas denkt uit te
an de braven en de stouten
rnnst, valt uit die begroting
allemaal dorre cijfertjes af
n. En dan blijkt nog steeds,
zelfs dan tevoren, dat de
re kunstenaars braaf zijn;
ichtbaren stout. Anders ge-
og steeds gaat 90% naar de
ende en dus zichtbare kun-
s, 10% naar de scheppende,
bare kunstenaar. Als men
alleen de posten rekent
kunstbedrijven tegenover
ende kunst. Gezien tegen
aalbedrag van 70,5 miljoen
van de gehele kunstbegro-
taat de scheppende kunst
^aar op 8,5% met zijn f
en we echter alleen de „be-
tegenover de scheppende
aars stellen (orkesten tegen-
drachten aan componisten;
roepen tegenover opdrach-
r toneelschrijvers), dan ko-
e voor sommige categoriën
el erger uit. Ja, dan staat
eel zelfs op de achterlijkste
plaa'ts. Want tegenover de bijna 9,5
miljoen, die het ministerie (naast
alle gemeentelijke en provinciale
subsidies!) denkt bij te dragen aan
de toneelgroepen, staat slechts f
130.000. Dat is, pak weg, 1,3%. En
dat is, pak niet weg, een gruwelijk
schandaal. Omdat eni%e eeuwen
ervaring met westerse kunst en
beschaving wel hebben aangetoond
dat een levende kunst de basis is
voor culturele vooruitgang, en dat
die levende kunst slechts voort
komt uit de scheppende, niet uit
de uitvoerende kunstenaar in elk
tijdsgewricht.
De muziek is er al even erg aan
toe. Telt men op wat alleen al het
rijk subsidueert bij orkesten, en
sembles, Koorstichting en Neder
landse Opera, dan komt men op ca
26,5 miljoen. Daartegenover is er
voor de componisten, die toch ei
genlijk het werk zouden moeten
leveren voor die orkesten, slechts f
399.000 oftewel 1,5%. Zeer globaal
terwille van de leesbaarheid, kan
men stellen dat voor beeldende
kunstenaars 2,4 miljoen beschik
baar is (maar die werken dan ook
met erg duur materiaal); 1,4 mil
joen voor letterkunde; 1,3 miljoen
voor film (waarbij de filmkosten
meer dan 90% va'n een budget
eisen, ga na wat overblijft); 4 ton
voor de componisten; en nog geen
anderhalve ton voor de toneel-,
t.v.-, en hoorspelschrijvers.
Met nog wat losse potjes (o.a. f
57.000 voor opdrachten aan choreo
grafen) komt men dan op boven
genoemde 5,9 miljoen op dat totaal
van 70% miljoen.
Laten we Sinterklas-s Klompé
niet al te boos aankijken op deze
wanverhoudingen. Die zijn er al
sinds de subsidie-opzet van 1945,
en juist mevrouw Klompé heeft de
laatste jaren de stijgende begro
tingsposten bij de scheppende kunst
sneller doen toenemen dan bij de
„bedrijven": weer zeer globaal ge
nomen in 1969 scheppend 3,6 mil
joen. tegen bedrijven 30 miljoen;
in 1970 werd dat 4,5 miljoen tegen
35; in 1971 dan 5,9 tegen 39. Tegen
over een stijging in drie jaar van
de subsidie can kunstbedrijven
van 30 heeft zij het mogelijk
gemaakt dat de -subsidies voor
scheppende kunst in dezelfde peri
ode stegen met 64 Op zich zelf
heel fraai, maar gelet op de be
schikbare bedragen toch een drup
op een witgloeiende plaat.
Die wanverhouding is gegroeid
en bevorderd doordat aan de ene
kant bedrijven stonden, aan de an
dere kant individuen. Als rijk en
gemeenten samen ooit een (uit de
aard van die kunst) zeer dure
Opera hebben opgericht, en die
Opera wordt alsmaar kostbaarder,
dan is het voor de subsidiegevers
na een paar ja>ar erg moeilijk om
die paar honderd zangers, koren en
orkest op straat. Tussen haakjes,
die Opera kost op z'n eentje het
rijk 6% miljoen, tegen alle grote
orkesten bij elkaar 16 miljoen.
Maar dat zijn uiteraard niet de
totale kosten, want de gemeenten
leggen er, variërend van geval tot
geval, nog eens de helft of hetzelf
de bij.
Tegen deze achtergronden wordt
nu misschien voor de amper geïn
teresseerde lezer toch duidelijk,
waarom de laatste tijd die onzicht
bare kunstenaars zichzelf zo zicht
baar maken (variërend van de
heftigheid bij de Beeldende Kunst
tot schriftelijke protesten van com
ponisten: de van huis uit zeer indi
vidualistisch ingestelde scheppende
kunstenaar gaat inzien dat hij, in
concurrentie met grote kunst-„be-
drijven" of -„instellingen", alleen
enige aandrang in Den Haag en
elders kan uitoefenen indien hij
zich met lotgenoten verenigt. Niet
voor niets groeit de Federatie van
Beroepsverenigingen van Kunste
naars snel in tal, kracht en lastig
heid. De scheppende kunstenaar is
te lang onzichtbaar gebleven, en
zonder hem hebben al die dure
bedrijven even weinig zin als een
Stradivarius zonder muziek om er
op te spelen.
C. NICOLAI
(Van een onzer verslaggevers)
Nederlands best verkopende beatgroep, Shocking Blue,
n de groepen die vrijwel nooit in eigen land zijn te zien.
toe vertonen zij zich op de televisie om een nieuwe plaat te
maar de keren dat ze hier in levende lijve ergens op een
te zien zijn, kan men op de vingers van één hand tellen,
ril traden ze voor het laatst in Nederland op, ter gelegen-
het koninginnebal van radio Veronica. Daarna bleef het
e stil, tot de groep afgelopen zondag in Het Turfschip in
trad.
nd bij dit eerste optreden
tijd was het feit, dat de
n viermansbezetting naar
vijf man is overgegaan,
tweede sologitarist aan te
ilde Robbie van Leeuwen
d van zijn formatie nog
diepte geven. De nieuwe
t, Leon de Rey, is door
rtentie bij Shocking Blue
gekomen. Maar liefst tachtig gitaris
ten hadden op deze advertentie ge
schreven, waarvan een twintigtal
voor nadere selectie in aanmerking
kwam. Leon de Rey bleek het beste
in de groep te passen. Hij had maar
twee weken de tijd om zich in te
werken voor het optreden in Breda.
Niet verwonderlijk dan ook, dat zijn
debuut nog niet imponerend was.
Shocking Blue viel het afgelopen
jaar flink in de nationale en inter
nationale prijzen. 28 Oktober kregen
zij de Gouden Leeuw van radio-
Luxemburg als beste groep van Eu
ropa. Tekstschrijver Robbie van
Leeuwen kreeg vorige week De
Gouden Harp van Conamers. „We
kunnen onderhand best een prijzen-
kast gaan aanschaffen", zegt Robbie
van Leeuwen". We hebben eigenlijk
alles wel zo'n beetje. Behalve na
tuurlijk een Edison. Maar dat wordt
door het CCCG georganiseerd en
daar is onze maatschappij geen lid
van".
Overigens is hij het eens met
manager Cees van Leeuwen, als die
stelt dat Shocking Blue tevreden is
met de maatschappij. „Dureco is ge
woon erg fijn", aldus Cees van
Leeuwen, „en zo'n Grand Gala is
voor ons niet eens interessant".
Daarbij kan hij het best begrijpen
dat Dureco niet meebetaalt aan de
CCCG. „Dat geld wordt dan nota
bene besteed om buitenlandse ar
tiesten naar het Gala te halen".
Manager Van Leeuwen tilt er niet
zo zwaar aan. Shocking Blue heeft
toch werk genoeg'. „Onze nieuwste
plaat, Hello Darkness, kwam hier
ineens van niets naar 13. Dat wordt
gewoon een nieuwe hit" voorspelt
Van Leeuwen. Naamgenoot Robbie
vult dat gretig aan: „Eind februari
gaan we weer naar de Verenigde
Staten. Voor die tijd moeten we nog
naar Frankrijk en dan hebben we
nog vijf televisieoptredens. Onze
plaat „Never marry a railroadman"
staat deze week op de derde plaats
in Japan".
„Daar zouden we ook best nog
eens naar toe kunnen, bedenkt bas
sist Klaasje van der Wal.
„Er zijn mensen die het gek vin
den dat ik alle teksten zelf schrijf,
en ook een groot stuk van de mu
ziek. Maar ik heb helemaal niet het
gevoel, dat ik roofbouw op mezelf
aan het plegen ben. Nog niets van
gemerkt tenminste. En zolang het
gaat, ga ik door. Ook al is dit leven
van hotel tot hotel reizen, tamelijk
vermoeiend. Het is in ieder geval
altijd fijn om weer thuis te zijn.
Maar als je die inspanning als muzi
kant niet kunt opbrengen kan je
beter op kantoor blijven zitten.
Voorlopig zijn we nog in de running
en dat betekent dat het financieel
nu natuurlijk erg goed gaat".
Een bewijs van dat laatste is bij
voorbeeld het feit dat Cees van
Leeuwen nu 'al een paar maanden
een Jaguar voor de deur heeft staan,
maar al vijf keer voor zijn rijbewijs
gezakt is.
n onze kunstredactie)
T „De naam Ernst Wï-
or allen die in de filmwe-
zins thuis zijn geen onbe-
andaag herdenkt hij de
hij 50 jaar bij het filmbe-
'kken is als speler en re-
Is 76-jarige is hij nog
tief bij de Stichting Film
schap te Utrecht; een orga-
'e nu reeds jaren van Wi-
e technische kennis profijt
"s, waarin hij zelf speelde
Aschermittwock ('21), Der
"en Tod ('22); Die Wacht
('26); Zirkus Renz ('26)
eilige drei Brunnen ('30),
intig in totaal. Van de
inder) films, die hij regis
nen genoemd worden: Dik
es de zoon van de Stroper,
ebijter, Het Nederlands ea
rn ('35) en de Flappy
enaar Winar is van Duitse
zijn werkelijke naam is
arl Eichhoff. Oorspronke-
ij in Duitsland electrotech-
i studeren. De mobilisatie
eerste wereldoorlog) stak
stokje voor. De toen nog
e" Eichoff kwam bij de
Hij moest er vijf jaar bi]
angen. Zijn grote belang-
oor alles wat naar film
kleine jongen ging hij al
gelmaat van de klok naai
bioscoop om Path' film-
ien in de Buitensociëteit
waar de oude mevr. Hart-
onerend achter de kassa
had hem tijdens zijn lege-
Haarlem naar de juiste
dreven: de Hollandia Film,
bij Maurits Binger figuran-
-s o.a. in De Kroon dei
Hij speelde nog een engel
Duivel, geregisseerd door
Theo Frenkel sr. en de erfprins in
Pro Domo, opgenomen in het Am
sterdams stadion.
Na de mobilisatie -kwam hij te
recht bij o.a. het Bouwmeester The
ater te Den Haag. Zijn acteurschap
zat zijn familie, met een indrukwek
kende stamboom niet zo lekker en
Willy besloot zijn initialen om te
draaien, waarbij hij de naam van
een der familiebezittingen in
Mahren (Tsjechoslowakije) - Winar
- als pseudoniem koos.
In 1920 brak de toneelstaking uit,
die iirj-, over heel Nederland en alle
gezelschappen uitbreidde. Winar, die
in iet Residentie Ensemble (opge
richt door de stakers) meespeelde
herinnert zich nog maar al te goed
hoe de grote Willem Rooyaards zich
eruit redde. Maar Winar begon deze
situatie te vervelen en besloot zijn
geluk in de Duitse film-industrie te
gaan proberen. Hij kreeg daar een
rol in een cowboy-film Die Prarie-
Diva die nooit werd uitgebracht,
maar waardoor hij in ieder geval
leerde paardrijden.
Vrij onverwachts daarna kreeg hij
een der hoofdrollen in De Vier
LurJh 's geregisseerd door de
Deen A. W. Sandberg. Jarenlang
was Ernst Winar een veelgevraagde
acteur, die zijn eisen kon stellen. In
1923 trouwde hij met de jonge Ierse
actrice Colette Brettel, die zijn te
genspeelster was in de Engels-Duit
se co-produktie Die Wettlauf ums
Glück uit datzelfde jaar. Zij speel
den nog in vele films samen.
In 1922 waagde Winar zich, zij het
op bescheiden schaal, aan de regie
en produktie. Winar Film leverde de
bij programma's voor Terra Film: De
Flappy films met Adolphe Engers in
de titelrol.
Toen de geluidsfilm zijn intrede
deed schakelde Winar zich geheel
op de regie over zijn accent was
te zwaar terwijl hij ook samen
werkte met dr. Kaisermann, uitvin
der van een nasynchronisatie-sys-
teem dat een grote besparing op de
produktiekosten gaf.
De verschillende Nederlandse ac
teurs. die zich in Berlijn gevestigd
hadden, als Adolphe Engers, Paul
Karsten, Agathe Bergsma, verenig
den zich in het Hollandsch Kamer
spel-Ensemble, dat regelmatig en
met veel succes zijn voorstellingen
in de Berlijnse Schubertzaal gaf,
Dolle Hans bijv.
In 1932 keerden de Winars naar
Nederland terug, waar hij een con
tract met de produktiemaatschappij
Cinetone in Amsterdam afsloot. Er
werd een nieuwe maatschappij op
gericht, waarvan Winar zowel direc
teur als regisseur was Nationaal
Film N.V. In 1935 ontstonden drie
Nederlandse films: één korte, Het
Nederlandsche Cabaret-Album, en
twee speelfilms, De Kribbebijter
(die Winar samen met Herman Kos-
terlitz maakte) en Op Stap.
Na de tweede wereldoorlog ver
vaardigde Winar nog een aantal kin
derfilms, produkties ontstaan in sa
menwerking met Niestadt, q.». Dik
Trom.
(ADVERTENTIE)
Een platenbón
is altijd raak
f 5,- 7,SO ÏO,- 15,- 20,- 25,-
HOLLYWOOD (AFP) De orga
nisatie van Amerikaanse filmspelers
heeft haar jaarlijkse prijs aan Gre
gory Peck toegekend voor „zijn op
merkelijke succes bij het aanmoedi
gen van de hoogste idealen van het
toneelvak".
DEZE reeds eerder verschenen,
maar nu in de Salamanderreeks op
genomen roman, beschrijft hoe een
vrouw als zij op bezoek is in Rome
de gebeurtenissen reconstrueert
waar zij als jong meisje bij betrok
ken werd. De roman is tevens een
aanklacht tegen de praktijken van
de verarmde landadel die nergens
voor terugdeinst om haar bestaan te
rekken. Vooral echter is de roman
een scherpe karakterschets van een
menselijk wezen dat nergens echt
bij betrokken wordt. Die eeuwige
buitenstaander heeft Helene Nolthe-
nius zeer sterk verbeeld in haar
roman die zich bovendien goed laat
lezen als een spannende avonturen
roman met een verrassende ontkno
ping.
Helene Nolthenius: Buiten Blijven.
Querido (Salamander 268) f 2,60.
HANS MAAS.
(Van een onzer verslaggevers)
BERGEN OP ZOOM Morgena
vond zal de Westbrabantse pop-for
matie Clover Leaf op de Belgische
televisie (Nederlands-talige uitzen
ding) te horen en te zien zijn.
Dat gebeurt in het programma
Tienerklanken, waarin een show
programma onder de titel „Hej"
wordt gepresenteerd (aanvang 19.00
uur). Clover Leaf brengt de laatste
plaat ten gehore: Don't spoil my
day. Ook Julie Felix behoort tot de
optredende artiesten.
Clover Leafs laatste single wordt
deze week overigens ook uitge
bracht in Engeland, Verenigde Sta
ten en Australië. Onlangs is hij ook
al in Duitsland uitgekomen.
(ADVERTENTIE)
(Van onze RTV-redactie)
HILVERSUM In het NOS-tele-
visicprogramma „Wet-Strijd" dat
vanavond van 22.45 tot 23.15 uur via
Nederland 1 zal worden uitgezonden
en waarin kennis van recht en wet
worden getest, komen dit maal te
gen elkaar uit studerenden aan de
bestuurschool van Noord-Holland te
gen studerenden aan de bestuurs-
school van Zuid-Holland. „Wet-
Strijd" wordt gepresenteerd door
drs. H. van Run, geproduceerd door
Miep van Kampen en geregisseerd
door Leen Timp.
(ADVERTENTIE)
10.45
12.00
17.00
17.35
18.45
18.55
19.04
19.09
19.30
20.00
20.00
20.30
22.05
22.20
22.45
23.15
23.20
NOS
SCHOOLTELEVISIE
10.45 Verkennen en ontdekken.
11.10: Walter and Connie.
11.35: De Ierse kerk.
SLUITING
NCRV
KIJKKAST
SLUITING
NOS
(kleur) DE WOEFS EN DE
LAMAARS
(kleur) JOURNAAL
DEN HAAG VANDAAG
PREMIèRE
Programma over filmkijken.
en film maken.
CVK-IKOR-KRO/RKK
KENMERK
Wekelijkse informatierubriek
over kerk en samenleving,
(kleur) JOURNAAL
POLITIEKE UITZENDING
D'66
NOS
DE HUWELIJKSKANDIDAAT
Italiaanse film van Antonio
Pietrangeli, onderscheiden met
de prijs van de internationale
filmpers.
STICHTING SOCUTERA
STUDIO SPORT
WET-STRIJD
Spel, waarmee men zijn ken
nis van recht en wet kan
toetsen.
(kleur) JOURNAAL
SLUITING
NOS
18.45 (kleur) DE WOEFS EN DE
LAMAARS
18.55 (kleur) JOURNAAL
NCRV
19.04 (kleur) EDDY READY GO
Licht muziekprogramma
20.00 (kleur) JOURNAAL
20.20 DE KLEINE ZIELEN
Herhaling van een serie naar
de romancyclus De Boeken der
Kleine Zielen van Louis Cou
perus.
21.40 HIER EN NU
22.05 MEMORBOEK
Programma over het leven der
joden in Nederland tot 1940.
22.10 (kleur) JOURNAAL
22.15 SLUITING
17.30 JEVANJONG
19.30 ZANDMANNETJE
19.35 OPENBAAR KUNSTBEZIT
19.45 HIER SPREEKT MEN
NEDERLANDS
19.50 ZOEKLICHT
Culturele kroniek.
19.55 MEDEDELINGEN EN WEER
BERICHT
20.00 JOURNAAL
20.25 TIENERKLANKEN
Indonesië zonder Soekarmo (1)
Betjaks en studenten.
20.50 PANORAMA
21.35 KLASSIEK OP DE PLAAT
Reportage over het produceren
van klassieke grammofoon
platen.
22.20 JOURNAAL
15.15. 15.45 EN 16.15 SCHOOLTELE
VISIE
16.40 NIEUWS
16.45 FEU VERT
Gevarieerd programma voor
de jeugd.
18.20 SURVOL
18.50 PLUM-PLUM
Voor de kleuters.
18.55 NOëLE AUX QUATRE VENTS
(13).
19.25 CONTACTS
Verkeersinformatie.
19.30 JOURNAAL
20.00 LES AIRS DES BEATLES
21.10 LE DROIT ET LA VIE
22.00 TéLéMEMOIRES
Afl.: „Monsieur van Bilsen"
(deel 1).
22.40 JOURNAAL
20.00 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: weerbericht.
20.15 (kleur) OOSTPRUISISCHE
ONTMOETINGEN
Hoe ziet het dagelijks leven
eruit van de mensen die in het
grensgebied van de Oder-Neis-
se wonen? Olrik Breckoff pro
beert op deze vraag met zijn
film een antwoord te geven.
21.00 (kleur) TOURNEE
Een ballet danst de weredd
rond.
22.00 ALS DIE BILDER LAUFEN
LERNTEN
Het privé-museum van de lach.
22.30 (kleur) JOURNAAL
19.45 (kleur) HEUTE
20.15 (kleur) ZDF-MAGAZIN
Informaties en meningen over
actualiteiten. Aansluitend:
kort nieuws.
21.00 TWEE BUITENLANDSE TV-
SPELEN
„Het einddiploma" en „De
dromers".
22.25 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: weerbericht.
(ADVERTENTIE)
f5,-7,50 10,-15,- 20,-25,-
Woensdag 25 november
HILVERSUM I 402 M EN FM
KRO: 12.00 (S) Van twaalf tot
twee: gevar. progr. (12.22 Wij van
het land; 12.26 Meded. t.b.v. land
en tuinb., 12.30 Nws.; 12.41 Actual.;
13.00-13.05 Raden maar...). 14.00
Huisb., pastoraal gespr. NCRV: 14.10
(S) Mod. orkest- en kamermuz.
(gr.). 15.00 In 't zilver, progr. voor
oudere luisteraars. 16.00 Nws. 16.03
Voor de kleuters. 16.15 Hoorspel
voor de jeugd. 16.30 (S) Jeugdland:
gevar. jeugdprogr. 17.30 NCRV en
Bloc: actueel progr. met muz. illus
tratie. (Overheidsvoorl.: 17.50-18.00
Tekst en uitl. Joop van Zijl in
gespr. met de insp.-generaal van het
onderw. Dr. A. de Jong, over de
nieuwe lerarenopl. voor beroepsger.
vakken; 18.30-18.41 Nws.). NOS:
19.00 Jpenb. Kunstbez. Morele Her
bewapening: 19.10 Waarom in vre
desnaam legalisering van maat
schappij-ontbinding? gespr. NOS:
19.20 Voorber. wetgev. maatschappe
lijk en cultuur welzijn, disc. 19.50
Progr. voor blinden en slechtzien
den. 20.00 (S) Radio Filharmonisch
Orkest: oude en mod. muz. 20.50
Korte report, van de voetbalwed
strijd Bayern München - Sparta.
20.55 Muz. uit India: Sitar-muz.
(opn.). 22.00 Nabesch. voetbal-
wedstr Bayern München - Sparta.
22.10 (S) NOS-Festival voor oude
muz. (opn.). 22.30 Nws. 22.38 Me
ded. 22.43 (S) Cosa Nostra
HILVERSUM II 298 M EN FM
VARA; 12.00 (S) Licht ensemble
met zangsol. 12.25 (S) Gevar.
pl.progr. 13.00 Nws. 13.11 Actual.
13.25 Speelruimte; progr. met o.a.
gespr. portret, muz., hoorsp. en re
port. NOS: 17.02 Onder de groene
linde: oude liedjes. 17.20 Unesco -
magazine. VARA: 17.40 Ned. maken
muz.: koorzang. 17.55 Meded. 18.00
nws. 18.11 Actual. 18.20 Uitz. van
de Katholieke Volkspartij. 18.30 (S)
Klink klaar, zonder nonsens. 19.30
Nws. 19.35 Buitenlands weekoverz.
19.45 (S) Tango-rumba orkest met
zangsol. 20.10 (S) Melodieën Ex
pres: licht gevar. Muz.progr. 20.30
(S) Metropole orkest m.m.v. vocaal
ensemble. 22.50 Vragenvuur: een be
kende Ned. beantwoordt vragen van
jonge mensen. 21.10 Het oproer
kraait: rebelse liedjes van altijd en
overal. 21.40 (S) Pop-Eye: popmuz.
22.30 Nws. 22.38 Actual. 22.50 (S)
Contrasten: mod kamermuz. en lied.
HILVERSUM III 240 M EN FM
AVRO: 12.00 Nws. 12.03 Zet 'm
op, een vro. pl.progr. (13.00 Nws.;
13.03-13.06 Radiojournaal). 14.00
Nws. 14.03 Gimmick, een duidelijk
herkenb. pl. progr. 15.00 Nws. 15.03
Arbeidsvitaminen: pop. verz.pl.-
progr. 16.00 Nws. 16.03-18.00 Lichte
pl. (17.00 Nws.).
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Muz.progr. (12.40
Weerber., meded. en SOS-ber. voor
schippers). 12.55 Buitenl. persoverz.
13.00 Nws, weerber, meded., dag
klapper en SOS-ber. voor schippers.
13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03
Schoolradio, 14.25 Grammofoonmuz.
14.30 Voor de jeugd. 14.50 Radio-
schoolkoor. (15.00 Nws.). 15.15 Kin-
derprogr. 16.00 Nws. 16.03 Beursber.
HILVERSUM I 402 M EN FM
en meded. 17.15 Jazz. 17.55 Weeg
schaal. 18.00 Nws. 18.03 Verz.pl.
voor de soldaten. 18.30 Lekenmoraal
en filosofie. 18.50 Sport. 18.57 Taai-
wenken. 19.00 Nws. weerber en ac
tual. 19.40 Amusementsmuz. 19.45
Kunnen wij u helpen? 19.55 Gram
mofoonmuz. 20.00 Operettefragmen
ten. 22.00 Nws, ber. en de 7 Kun
sten. 22.20 Lichte muz. (23.00 Nws).
23.40-23.45 Nws.
Donderdag 26 november
HILVERSUM I 402 M EN FM
KRO: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord. 7.16 (S) Badinerie: klassieke
en mod. muz. (gr.). (7.30 Nws, 7.32-
7.40 Actual., 8.00-8.10 Nws). 8.25
Overweging. 8.30 Nws. 8.32 Voor de
huisvrouw, 9.35-9.40 Waterstanden)
huisvr., 9.35-9.40 Waterstanden(
NOS: 10.00 Wat heeft dat kind?,
pedagogische kroniek. 10.20 (S)
Muz. uit de Barok (opn.). KRO:
11.00 Nws. 11.03 Voor de zieken.
11.55 Meded.
HILVERSUM n 298 M EN FM
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend-
gymn. 7.20 (S) Dag met een plaatje:
lichte grammofoonmuz. 8.00 Nws.
8.11 Radiojournaal. 8.20 (S) Dag
met een plaatje (verv.). (8.30-8.33
De groenteman). 8.50 Morgenwij
ding. 9.00 (S) Russisch-romantische
muz. (gr.). 9.40 Schoolradio. 10.00
Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvita
minen: pop. verz.pl.progr. (11.00
Nws.). 11.30 Rondom 12: Progr. voor
de vr. (Om 11.55 Beursber.).
HILVERSUM III 240 M EN FM
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Flits, een
instr. progr. 9.30 Muz. bij de koffie.
(10.00 en 11.00 Nws.).
(ADVERTENTIE)
(een geruststellend idee,(tók voor uw gasten)
M