Daar zijn ze
dan toch:
„De Peanuts"
Nana
Mouskouri
show
„De Muizenval" blijft gespannen
ROOYENS TERUG VOOR JOHNNY EN RIJK
leerdam-g
iedereen
dat het duurd er is
VA
kijk
DOêSHAvfeBEENHÖüWC
AT the mm NOU) FÖR
otm Five irnsm years
THE MOON HASN T MÓVÊD,
Am ms am ma doós:.
PROTESTEN TEGEN
LIED VAN DORUS
VPRO wint
prijs in Brno
Slijtage
Wijzigingen
In Duitsland
krijg ik negen
keer zoveel
voor een show
De partner
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
DINSDAG 24 NOVEMBER 1970
(Van onze RTV-redacteur)
HILVERSUM Charlie Brown, het enigszins meelijwek
kende geesteskind van de Amerikaanse cartoonist Charlie
Schulz, komt eindelijk in tekenfilm vorm naar Neder
land. Vanaf vrijdag zendt de VARA voorlopig maandlijks
afleveringen van een half uur over de „onovertroffen
Peanuts" uit.
In Nederland is deze strip reeds via enkele dag- en weekbladen
bekend, maar zijn populariteit hier valt in het niets vergeleken met
Engeland en Amerika. In de Verenigde Staten heeft de strip op dit
moment een vaste plaats in meer dan 1000 kranten. Reeds enkele jaren
woedt daar een complete Charlie-Brown-rage. Behalve in pocketboe
ken is de beeltenis van Charlie Brown en zijn vriendjes te vinden op
shirts, kussens en ansinchtkaarten. Ook de grammofoonplatenindustrie
gebruikte de Peanuts. Op Broadway draait al voor het derde jaar het
toneelsucces „Je bent een beste kerel, Charlie Brown". Omstreeks
Kerstmis wordt de eerste avondvullende tekenfilm in de Nederlandse
bioscopen verwacht.
(Van onze r-t.v.-redactie)
HILVERSUM In menig cafeetje
in onze provincies hangt aan de
wand de spreuk „In de hemel is
geen bier, daarom drinken we het
maar hier". Deze tekst bracht Tom
Manders op de gedachten om te
gebruiken voor een nieuwe carna
valsschlager, welke onlangs op de
plaat werd gezet. Vorige week in
troduceerde Manders zijn lied in
zijn t.v.-show voor de VARA.
Ook werd hij door de samenstel
lers van het KRO-pauzeprogramma
„Van twaalf tot twee" uitgenodigd,
om het voor de microfoon te zingen.
Kennelijk is dit „frivole" liedje
voor tientallen luisteraars aanleiding
geweest om boos de telefoon te grij
pen en de KRO van hun misnoegen
blijk te geven. Velen vonden de
inhoud van dit lied onbetamelijk en
namen het de KRO kwalijk dat het
werd uitgezonden. Van de ruim 50
telefonisch protesterende luisteraars
waren sommigen zo verontwaardigd,
dat ze meedeelden schriftelijk hun
lidmaatschap te zullen opzeggen.
De reden voor het succes van de
aanvankelijk voor kinderen geteken
de strip is moeilijk te geven. Mis
schien identificeren de mensen zich
met het simpele kleine mannetje, dat
altijd in de hoek zit waar de klap
pen vallen. Hij is eigenlijk een pro
totype van de Amerikaanse „klei
ne man" met dien verstande dat hij
een zeer subtiel gevoel voor humor
heeft. De belangrijkste dingen van
het leven vindt hij het winnen van
een baseball-wedstrijd, wat hem en
de zijnen bijna nooit lukt, en het in
druk maken op meisjes.
Hij is super-individualistisch en stelt
geen hoge eisen aan het leven. Zijn
hondje Snoopy is de filosoof van
het gezelschap. Uitblinkend op het
gebied van imitaties (Schulz kan hem
overal in veranderen en toch her
kenbaar houden), speurend en losjes
buiten het wereldgebeuren om dan
send. Tast hem niet aan in zijn waar
digheid, want hij is eigenwijs en
heeft erg snel medelijden met zich
zelf.
De overige Peanuts zijn Linus, Sal
ly, Schroeder en Lucy. Linus, altijd
vergezelt van zijn veiligheidsdeken,
is de grote wereldverbeteraar.
Mensen en dieren kunnen bij hem
altijd terecht voor een welgemeend
advies. Sally, Charlies zusje, bewon
dert Linus om zijn puurheid. Zij be
kritiseerd graag sociale wantoestand-
jes en brengt meestal verslag uit van
de laatste (roddel)nieuwtjes.
Schroeder, de pianist, is nooit van
zijn stuk te krijgen, ook niet door
Lucy, die alle andere Peanuts stevig
onder de knoet houdt. Lucy weet al
les het beste en slaagt er ook meest
al in anderen van haar gelijk te over
tuigen.
De geestelijke vader van de Pea
nuts, Charles M. Schulz, heeft even
als Charlie Brown altijd in de hoek
gezeten waar de klappen vielen. Op
de lagere school dacht de hoofdon
derwijzer dat hij begaafd genoeg was
om een klas over te slaan. Charlie
Schulz vond het echter helemaal niet
prettig in een klas te zitten met jon
gens die allemaal groter waren dan
hij en hem voortdurend op zijn klei
ne postuur en geringe levenswijsheid
attent maakten.
Op de Highschool bleek Schulz min
der begaafd dan men gedacht had.
Met de grootste moeite voltooide hij
zijn opleiding. Zelfs zijn tekenkwali
teiten kon men weinig waarderen.
De illustraties die hij voor het school-
jaarboek leverde werden nota bene
geweigerd.
Het duurde zeer lang voordat Schulz
'n contract bij een Amerikaans pers
bureau kreeg. Hij werd zelfs een
keer bij een uitgever ontslagen om
dat hij gevraagd had of zijn strip
dagelijks kon verschijnen in plaats
van incidenteel.
In 1950 werd hij ontdekt door de
United Feature Syndicate, een or
ganisatie die de strip, die eerste „Lil
Folks" had geheten, onder de naam
„Peanuts" verkocht aan diverse dag
bladen en tijdschriften.
Op dit ogenblik woont hij in een
riant buitenhuis in Carolina, omge
ven door vrouw, vier kinderen en
vele dieren. Afgelopen zondag vier
de hij daar zijn achtenveertigste ver
jaardag.
(Van onze rtv-redactie)
HILVERSUM De radio-produk-
tie „De Onbekende Beethoven" van
de VPRO heeft op de „Prix Musical
de radio Brno" de tweedie prijs ge
wonnen. Het programma, dat door
de NOS werd ingezonden, werd be
kroond voor zijn dramaturgische
vormgeving en redactionele bewer
king.
„De Onbekende Beethoven" be
staat uit „variaties over een thema
van Graaf von Waldstein", piano
vier-handig, uitgevoerd door Ans
Bouter en Miep van Luin en „Octet
in es opus 103", uitgevoerd door het
Nederlands Blazersensemble. Het
programma werd ingeleid door een
in het Nederlands gesproken toelich
ting, geschreven door Ernst Vermeu
len en uitgesproken door Coen Ser
ré.
(Van onze RTV-redactie)
HILVERSUM. De AVRO zendt
vanavond een show uit rond de
Griekse zangeres Nana Mouskouri.
Als gast in haar programma treedt de
vroeger zeer populaire Harry Bela-
fonte op. Laatstgenoemde verwierf
zijn roem indertijd door liedjes als
„Island in the Sun" en „Deyo". Hij
verdween van het toneel toen hij last
kreeg van een ernstige keelaandoe
ning. Sinds enkele maanden werkt
hij aan zijn come-back.
De overeenkomst tussen Nana
Mouskouri en Harry Bellafonte is dat
beiden zich bewegen op het terrein
van de „betere" lichte muziek en zich
daarbij allebei bedienen van een bij
zonder fraai stemgeluid. Een groot
verschilpunt is dat Harry Belafonte
op de bühne regelmatig protesten
laat horen tegen de wantoestanden
(rassendiscriminatie) in zijn geboor
teland, Amerika, terwijl Nana Mous
kouri in haar liedjes Griekenland
laat voor wat het is en -niet-geënga-
geerd entertainment levert. Haar on
vrede met de junta bestaat alleen
hierin dat ze er voor zorgt geen
Griekse bodem meer onder de voe
ten te krijgen. De laatste jaren'ver
bleef zij voornamelijk in Frankrijk.
De zangcarrière van Nana Mous
kouri begon toen zij in 1959, zij was
toen 23 jaar, van het conservatorium
in Athene werd gestuurd. Reden: bui
ten academietijd verdiende zij wat bij
door bluesnummers te zingen, waar
bij volgens haar muziekpedagoog de
klassieke muziek misbruikt werd.
In 1960 won zij een eerste prijs op
het Griekse songfestival. Ze werd
naar Frankrijk gehaald en maakte
haar eerste Griekse en Franse platen,
Ze wipte even over naar Duitsland,
waar zij het bekende nummer „Roses
blanches de Corfu" opnam.
In een mum van tijd waren van dit
nummer meer dan een miljoen platen
verkocht. Vanaf die tijd maakte zij
buitenlandse toernees bij de vleet. In
1962 veroverde zij Amerika. Haar
producer was Quincy Jones. In de
show vanvanavond wordt zij zoals
altijd begeleid door haar man, Geor
ges Petsilas. Zang en dans worden
voorts gebracht door The Athenians
en Dimitri Stayas. (Nederland
21.10 tot 22.05 uur).
(Van onze correspondent)
LONDEN Het doek gaat open
in inkzwarte duisternis.Een vinger
speelt op de piano het sinistere
deuntje „drie blinde muizen". Er
wordt hartverscheurend gegild.
In de zaal maken de toeschouwers
het zich extra gemakkelijk De at
mosfeer vasi spanning en gruwel,
die geschapen wordt zodra de lich
ten uitflitsen, is precies wat ze ver
langen. Ze zijn gekomen om eens
lekker te griezelen, zo maar voor
hun plezier ën tot eer en glorie van
Agatha Christie (80), Engelands ko
ningin van de misdaad.
In het Ambassadors Theatre van
Londen begint morgen de onver
klaarbare negentiende jaargang van
„De Muizenval", Agatha Christie's
toneelfenomeen dat wegens zijn uit
houdingsvermogen een stuk ge
schiedenis en een vaste attraktie
van de Britse hoofdstad geworden
is. Toeristen komen naar de muizen
val kijken nadat ze de Tower, het
parlement en de aflossing van de
wacht gezien hebben. Voor Engels
sprekenden is het een „must".
De voorstellingen van morgen zal
de 7.479-ste zijn Tot nu toe kwa
men meer dan 2 750 000 personen
van deze thriller genieten. De pro
gramma's die zij gekocht hebben.
wegen samen 115 ton. In al die tijd
ging het gordijn 85.000 maal open
en dicht. De reeks acteurs, die de
rol van mister Paravicini speelde,
rookte op het podium 7.429 sigaren
(de meneer Paravicini van vorig
jaar heeft een keelontsteking gehad
en mocht zes weken lang niet ro
ken).
Iedere nieuwe jaargang begint
met een nieuwe rolbezetting. Als
het werk hen te zwaar is mogen de
acteurs en actrices het na zes maan
den opgeven. Deze optie voorkomt,
dat ze van contractbreuk beschul
digd worden. Agatha Christie wil
ieder jaar zien hoe de nieuwe to
neelspelers het doen Zij koopt een
kaartje en neemt gewoon plaats in
de zaal. Ofschoon de directeur van
het Ambassadors Theatre haar
meestal wel in de gaten krijgt laat
hij niets merken om Engelands be
roemdste thriller-schrijfster niet te
ontstemmen.
De voorstellingen van „De Mui
zenval" zijn nog nooit stilgevallen.
Het loopt nu weer dan tweemal zo
lang als om het even welk ander
stuk uit de Britse toneelgeschiede
nis. De producer. Peter Saunders,
hoopt nog ooit het wereldrecord te
slaan dat momenteel op naam van
„De Dronkaard" staat. Bedoeld to
neelwerk hield het 26 jaar en 9.477
verbijsterende voorstellingen uit in
een theater van Los Angeles.
Agatha Christie schreef „The
Mousetrap" oorspronkelijk als hoor
spel, bij gelegenheid van koningin
Mary's tachtigste verjaardag. Of
schoon de toneelbewerking uiterst
geslaagd is, kan men De Muizenval
bezwaarlijk Agatha's beste stuk
noemen. Die eer komt toe aan „Wit
ness for the prosecution". De Mui
zenval steekt buitengewoon goed in
elkaar, maar het mysterie waaraan
het stuk zijn fenomenaal succes te
danken heeft, is groter dan de span
ning die van deze thriller uitgaat.
Na de première op 25 november
1952 vermoedde trouwens geen en
kele toneelspecialist, dat De Muizen
val een onuitputtelijke bijval zou
genieten. De critici vonden er niets
aan. Bij gelegenheid van de dui
zendste voorstelling nodigde Parer
Saunders ze opnieuw uit. Slechts
één journalist daagde op. Het was
de criticus van „The Star", een Lon-
dense avondkrant, die de muizenval
koppig „een snertstuk" bleef noe
men.
Er zijn slechts 450 plaatsen in het
Ambassadors Theatre, maar zelfs als
er tweemaal zoveel mensen binnen-
konden, zou de zaal nog iedere
avond nokvol zitten. Producer Saun
ders heeft er wel eens aan gedacht
naar een andere, grotere schouw
burg te verhuizen, maar hij is bijge
lovig, zoals alle Britse theatermen
sen, en durft het geluk dat het
Ambassadors Theatre tot nu toe ge
had heeft, niet te tarten.
De Muizenval speelt in een Engels
landhuis dat door sneeuw van de
buitenwereld afgezonders is. Dit
klassieke Christie milieu schijnt de
theater liefhebbers nog steeds won
derwel te bevallen. Bovendien is er
niets dat zo sterk aantrekt als een
eindeloze reeks achtereenvolgende
voorstellingen. De Muizenval heeft
al 128 acteurs en actrices versleten.
De meeste meubels, gordijnen en
vloerbledën van het landhuis wer
den al verscheidene keren vervan'
gen wegens slijtage of omdat ze niet
meer in de mode waren. Van het
oorspronkelijke spel blijven nog
slechts een leren klapfauteuil en een
klok over.
Het toneelstuk zelf heeft sinds
1952 slechts enkele wijzigingen om
dergaan. Een paar dingen, zoals
identiteitskaarten en rantsoenbon
nen, die tot het oorlogsverleden be
horen, werden uit de tekst ge
schrapt. Bovendien wordt De Mui
zenval vandaag de dag minder melo
dramatisch gespeeld dan vroeger.
Dit verschil treedt duidelijk naar
voren bij de beluistering van een
bandopname, gemaakt tijdens de
eerste jaargang.
Peter Saunders is best tevreden,
als De Muizenval ieder jaar door
150.000 personen gezien wordt. Hij
geeft toe, dat er geen enkele logi
sche reden bestaat waarom dit to
neelstuk niet tot in der eeuwigheid
zou kunnen worden gespeeld.
(Van onze correspondent)
ZESTIENHOVEN Regisseur
Bob Rooyens is afgelopen week
end op het vliegveld Zestienhoven
begonnen met filmopnamen voor
de tweede Johnny en Rijk-serie,
die ditmaal in eo-produktie tus
sen KRO en het tweede Duitse
net (ZDF) wordt vervaardigde
De komende veertien dagen ver
blijft hij nog in ons land, daarna
verdwijnt hij weer naar Duitsland
om in de Hamburgse studio's de
serie van acht afleveringen te vol
tooien. Het is voor het eerst en 2%
jaar dat Rooyens in Nederland
werkt. De twee Liesbeth List
Shows, beide van de AVRO, zijn de
laatste werkstukken die hij hier ge
maakt heeft.
Rooyens antwoordt uitvoerig als
we hem vragen wat de essentiële
verschillen zijn tussen werken m
Duitsland en in Nederland. Hij zegt
„Ik moet onderscheid maken tussen
het eerste en het tweede Duitse net
en ook nog Bavaria, de onafhanke
lijke „productie-maatschappij. Ik
werk daar in een soort driehoeks
verhouding. Het tweede net is kwa
litatief slechter dan de Nederlandse
televisie, zowel wat betreft de in
stelling als de mensen waarmee ie
een programma moet maken. Het
eerste net is beter, technisch, maar
ook wat visie betreft. Daar vind ik
gesprekspartners als ik over mijn
programma's wil praten, hier in
Holland had ik er ook wel een paar.
Het kardinale punt is natuurlijk
het geld. Hier heb ik een budget
van 15.000, of 25.000 als het een
heel dure productie is. Zeg dat de
technische afwerking f 12.000 per
dag kost. Ik krijg twee dagen de
studib dus dat is zeg maar f. 25.000.
Het programma kost totaal f. 50 000
a f. 60.000. In Duitsland krijg ik
voor precies dezelfde productie 4%
ton, dat is acht a negen keer zo
veel. Daardoor is de ruimte om te
werken oneindig veel groter. Als ik
daar een bepaald iemand voor de
decors op het oog heb, dan krijg ik
hem ook. Al moet de man uit Ame
rika komen".
Insiders zijn verbaasd geweest
toen ze hoorden dat Rooyens op
nieuw een Johnny en Rijk-serie
voor het ZDF wilde maken. Over de
eerste schijnt hij helemaal niet te
vreden te zijn geweest. Rooyens be
vestigt die geruchten onomwonden
en zegt: „Dat klopt, ja Ik heb toen
niet zo plezierig gewerkt Het team
dat ik kreeg toegewezen was totaal
onkundig. De mensen die het voor
het zeggen hadden dachten alleen
maar in cijfers. Dat waren voor mij
geen gesprekspartners, om dat
woord nogmaals te gebruiken. Het
kwam er op neer dat de faciliteiten
die me ter beschikking stonden be
neden de maat waren. Desondanks
ga ik het nog eens doen. Het is geen
geheim dat ik graag met Johnny en
Rijk werk. Ik maak graag een pu
bliek succes.
Want dat is de eerste serie ge
weest. Elke aflevering werd beter
bekeken, de eerste door 20 procent,
de laatste door meer dan 50 procent.
Kijk, zoiets moet je langzaam op
bouwen. Ik heb steeds meer de
vormgeving er aan gegeven zoals ik
die als ideaal zie. Voor een amuse
mentsprogramma was dat in Duits
land volledig revolutionair. Toch
heeft het gewerkt Daarom ga ic nu
stapje voor stapje verder. Het wordt
steeds meer echte televisie".
Van de KRO heeft Bob Rooyens
geen richtlijnen gekregen. Warry
van Kampen, chef amusement v<m
deze omroep heeft, aldus Rooyens,
alleen maar gezegd: „Van Johnny en
Rijk weet ik wat ze kunnen, ik
weet wat jij kan, ga je gang". Ook
van Duitse zijde wordt er geen druk
uitgeoefend. De waarderingscijfers
van de eerste serie waren opvallend
hootg, zodait het ZDF allang tevreden
is.
Sprekend over zijn succes in
Duitsland zegt Rooyens: „Ik ben op
het ogenblik een regisseur waar ze
achter aan zitten. Ik werk voor nie
mand exclusief, ik doe alleen die
dingen die ik zelf graag wil. De
vraag is hoelang nog? Ik denk wel
dat het me nog vijf jaar lukt pro
gramma's te maken met een volledig
eigen identiteit. Het probleem is na
melijk dat wat ik vandaag maak,
morgen ook door een ander wordt
gedaan. Het vak van tv-regisseur is
niet beschermd, hetgeen ik zeer
pijnlijk vind. De eigen authentiteit,
het feit dat je zelf ergens vorm aan
geeft, dat wordt niet geaccepteerd.
Iedereen kan je werk zonder meer
namaken".
Bob Rooyens: „Of ik het fijn
vind weer terug te zijn? Weetje,
ik was vorige week even op een
receptie voor Golden Earring in
Hilversum. Ik heb even verbaasd
rond staan kijken, ik zag precies
dezelfde gezichten als drie jaar
geleden. Er is hier niets veran
derd."
DE novelle is niet het literaire
middel bij uitstek om psychology
sche diepgraverij toe te passen.
Niettemin heeft Marie-Sophie No-
thusius dit genre aangegrepen om er
diepgaande onderzoekingen naar de
motivatie van het menselijk hande
len in te verpakken. Drie van de
vier verhalen uit deze bundel blij
ven dan ook steken in hun eigen
intrige. Slechts in de novelle „Mijn
heer Goed", waarin de taal bondiger
en de compositie directer is weet ze
te overtuigen. Weliswaar gebruikt
zij in „Een gat in de tijd' 'ook een
zeer kernachtige stijl, maar juist
omdat het hier gaat om de achter
gronden van de hoofdpersonen, is
het verhaal meer een onvolledige
psychologische verhandeling dan een
sterke novelle.
Marie-Sophie Nothusius. De Partner.
Qverido (Salamander 270) 2,60
HANS MAAS.
NOS
10.45 SCHOOLTELEVISIE
10.45 Biologie in de brugklas;
11.10 Iet wiet wijt.de wereld;
1135 The 7th key; 12.00 Slui
ting; 14 uur Kijk, als je tekent
zie je meer; 14.25 Dieren in de
dierentuin.
14.50 SLUITING
18.45 DE WOEFS EN DE LAMAARS
(kleur)
18.55 JOURNAAL (kleur)
AVRO
19.04 DE RARE VOGELS (kleur)
Deel 9: „De ordinaire danskeet"
19.30 TOPPOP
20.00 JOURNAAL (kleur)
20.20 PEYTON PLACE
21.10 NANA MOUSKOURI-SHOW
(kleur) Rond deze Griekse zan
geres treden voor het voetlicht
de operazanger Franco Corelli,
de Calypso-zanger en filmster
Harry Belafonte, alsmede de
dansgroepen The Athenians en
Dimitri Stayas.
22.05 AVRO'S TELEVIZIER-
MAGAZINE
22.55 JOURNAAL (kleur)
TELEAC
23.00 MODELBEGRIP IN WETEN
SCHAP EN TECHNIEK
(les 8 herhaling)
NOS
18.45 DE WOEFS EN DE LAMAARS
(kleur)
18.55 JOURNAAL (kleur)
19.04 DEN HAAG VANDAAG
19.09 KUNSTSIGNALERING
Wegwijzer in de actualiteit van
de kunst.
KRO
19.30 DE DWAZE WERELD VAN
TOMMY COOPER (kleur)
20.00 JOURNAAL (kleur)
20.20 MOD SQUAD (kleur)
Aflevering: „Moord op de uni
versiteit"
21.10 BRANDPUNT SPECIAL
21.35 DE KLOP OP DE DEUR
(kleur) Deze negende afleve
ring draagt als titel: „Liefde en
berekening"
22.19 ZELFS HET ONKRUID
VERGAAT (kleur)
Programma over milieu
verontreiniging
22.50 JOURNAAL (kleur)
14.00 - 15.55 SCHOOLTELEVISIE
17.00 SCHOOLTELEVISIE
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 TIENERKLANKEN
19.25 KIJK EN KOOK
19.50 KEURIG FRANS
19.52 ZOEKLICHT
Culturele kroniek
19.57 MEDEDELINGEN
20.00 JOURNAAL
20.25 WEG VAN HUIS
Documentaire over verdwenen
jongens en meisjes
21.10 FOUR IN THE MORNING
Speelfilm van Anthony Sim
mons uit 1965
22.40 JOURNAAL
14.00, 14.30 en 15.00 SCHOOLTELE
VISIE
17.35 NIEUWS
17.10 SCHOOLTELEVISIE
18.05 TV-CLUB JUNIOR
Voor de kleuters
18.20 AFFICHES
Gesprekken met mensen uit da
grote en de kleine kunst
18.50 BéBé ANTOINE
Voor de kleuters
18.55 NOëLE AUX QUATRE
VENTS (12)
Feuilleton naar de roman van
Dominique Saint-Alban
19.25 WEERBERICHT
19.30 JOURNAAL
20.00 LA CRéCELLE
TV-spel van Charles Dyer
22.00 LE PETIT CARROUSEL
ILLUSTRé
23.00 JOURNAAL
20.00 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend: weerbericht
20.15 EEN PLAATS VOOR DIEREN
(kleur) Professor dr. Grzimek
brengt in dit programma een
bezoek aan de Boras, dierentuin
in Zweden.
21.00 ICH TöTE (kleur)
Spel van Günter Seuren
22.30 JOURNAAL (kleur)
22.50 EENSGEZINDHEID VAN DE
AFGEZONDERDEN
Reportage van het congres van
de Duitse schrijvers in Stutt
gart
19.45 HEUTE (kleur)
20.15 GRONDSPECULAT1ES (kleur)
Aansluitend: kort nieuws
21.00 INVASIE VAN WEGA
(kleur) Afl.: „Uitstel van
executie"
21.50 ASPEKTE (kleur)
22.35 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend: weerbericht
(ADVERTENTIE)
Een geschenk van Leerdam.daar een betaalbaar. Zo betaalbaar dat u,
maakt u iemand gelukkig mee. Want wij allemaal, gewoon dagelijks Leer-
Leerdam-glas is heel mooi, heel apart, dam-glas op tafel kunnen zetten. Gaat
En keus genoeg. De prijs? Voor ieder- u deze week eens kijken.
nxveteerigde glasfabrieken
Dinsdag 24 november
HILVERSUM 1 402 M EN F.M.
KRO: 12 00 (S) Van twaalf tot twee
gev. progr. (12.22 Wij van het
land; 12.26 Med. t.b.v. land- en tuin
bouw: 12.30 Nws. 12.41 Act. 13.00
13.05 Raden maar) 14.05 Schoolradio
14.39 (S) Pizzicato: muzikaal mid
dag-magazine (16.00-16.02 Nws.)
Overheidsvoorlichting: 17.00 Nieuws
uit de Nederlandse Antillen. Spre
ker H. L. Braam. KRO: 17.10 Voor
de kleuters 17.15 Hail: jeugdpro
gramma. Politieke Partijen: 18.19
Uitzending van de Politieke Partij
Radikalen KRO: 18.30 Nws. 18.41
Act. 19.00 Licht ensemble en solis
ten 19.45 Evangelie zonder masker,
lez. 20.00 (S) Mixtuur: moderne en
klassieke muz. (opn) 20.50 Ons kind-
onze school, documentaire (4). 21.05
Klassieke Kamermuziek (gr). 21.30
Babel' kunstkron. 22.25 Overweging
22.30 Nws. 22.40 Den Haag vandaag
22.50 Med. 22.52 Kontekst: magazine
waarin op de dingen wordt doorge
praat 23.15 (S) Sticker, licht platen-
programma 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM 2 298 M EN F.M.
AVRO: 12.30 Overheidsvoorlich
ting: Uitzending voor de landbouw
12.40 Knipperlicht: radio verkeers-
magazine 13.00 Nws. 13.11 Radio
journaal NOS: 13.30 Spiegel van
Belgie: muz. en nws. van onze zui
derburen 14.00 Popthema's en
swingsessions: progr voor liefheb
bers en verzamelaars van jazz uit de
jaren 1935-1955 14.25 Rostrum of
composers 1970: moderne muz. uit
Denemarken (opn 15.00 Van ta-ta
tot totale taal: rubriek over het le
ven in de taal. AVRO: 15.10 Mu-
ziekmiddag, waarin o.m. om 15.10
(S) Nieuwe grammofoonplaten; om
16.00 Nws.; om 16.03 Muzikale lez.
om 16.25 Hedendaagse pianomuz. en
om 16.50 Omroeporkest met moder
ne muz. 17.30 Trefpunt; diskussie-
rubriek 17.55 Med. 18.00 Nws 18.11
Radiojournaal 18.25 (S) Instrumen
taal ensemble met zangsolist 18.50
(S) Big Band Beat: mod. muz. 19.25
Paris vous parle 19 30 Nws. 19.35
Vanavond: gev. progr. 22.30 Nws.
22.38 Radiojournaal NOS: 22.55 (S)
Signaal: muz. van eigen tijd 23.35
Horizon: Buiten-Europese blaasin
strumenten 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM 3 240 M EN F M.
VARA: 13.00 Nws. 13.03 Ekspres:
licht platenprogr. 14.00 Nws. 14.02
De Eddy Becker Show 15.00 Nws.
15.03 Drie-Draai 16.00 Nws. 16.03-
18.00 Mix: 120 minuten rijp en
groen op alle toeren (17.00 Nws.).
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Muziekprogram
ma (12.40 Weerber., med. en SOS-
berichten v. schippers) 12.55 Perso
verzicht 13.00 Nws., weerber.
schouwburgprogramma's en beurs-
ber. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws.
14.03 Schoolradio (15.00 Nws.) 16.00
Nws. 16.03 Beursber. 16.09 Volks-
muz. 16.30 Programma voor oudere
luisteraars 17.00 Nws., weerber. en
med. 17.15 Jazz 17.55 Weegschaal
18.00 Nws. 18.03 Verzoekplaten voor
de soldaten 18.28 Paardesportuitsla-
gen 18.30 Franse les 18.32 Grammo-
foonmuz. 18.35 Verkeerswenken
18.40 lichte muz. 18.45 Sport 18.52
Taaiwenken 18.58 Grammofoonmuz.
19.00 Nws., weerber. en act. 19.45
Syndicate kroniek 19.55 Orkestmuz.
20.00 Kamermuz. 22.00 Nws., berich
ten en de 7 kunsten 22.20 Lichte
muz. (23.00 Nws.) 23.40 Nws. 23.45"
0.15 Ligging vart de zeeschepen.
Woensdag 25 november
HILVERSUM 1 402 M EN FM
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord 7.16 (S) Op het eerste ge
hoor: klassieke en moderne muz.
(gr.) (7.25 Horen en zien; 7.30 Nws.
7.32-7.50 Hier en nu: act.) TROS:
8.00 Nws. 8.11 Als dat zou kunnen:
verzoekplatenprogr. (8.30-8.32 Nws.
9.00-9.10 Gymnastiek voor de huis
vrouw) 9.35 Waterstanden 9.40 Voor
de kleuters 9.55 Vier eeuwen muz.,
muzikale lez. 10.20 Voor de vrouw
11.00 Nws. 11.03 Aktua-Magazine:
nieuws, nieuwtjes, reportages, com
mentaren en muz. 11.55 Med.
HILVERSUM 2 298 M EN F.M.
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend
gymnastiek 7.20 (S) Dag woensdag:
muz. en informatie (plm. 7.33 Van
de voorpagina) VPRO: 7.54 Deze
dag VARA' 8.00 Nws. 8.11 Act. 8.22
(S) Dag woensdag (vervolg) 9.00
Radioweekblad: gev. progr. met o.m.
om 0 4' schoolradio, om 10.45 Voor de
kleuters en om 11.00 Nws.
HILVERSUM 3 240 M EN F.M.
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Zing, zing,
zing: lichte vocale muz 10.00 Nws.
10 03 Persvers: nieuw verschenen
platen EO: 11.00 Nws. 11.03 Gospel
sound.
f