Wilma blijft gewoon Wilma QCTIEF Liedjes van Louis Davids Nederlandse films op Amerikaanse t.v. PERIODIEK Hoger mikken Kinderarbeid 'VOORRANG' VOOR FOKKE SIERKSMA NEDERLAND I: NEDERLAND II: BELGIë (Nederlands): BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND II: MAANDAG 23 NOVEMBER 1970 TJTflLMA WOELWATER. Een doodgewoon kind in een bruine ribfluwelen broek en een hemelsblauwe wintertrui. Dat even blij is met een zure haring als met een zwaar verzil verd bedelarmbandje. Een kind, dat over de galerij van de flat holt en de lift onnodig op en neer laat gaan, alleen omdat ze er plezier in heeft met de knoppen in de kleine cabine te spelen. Een kind, dat met tegenzin haar aard appelen en groenten eet, omdat ze 's middags van een aardige oom twee zakjes patat heeft gekregen. Een meisje van dertien jaar, dat misschien geen uitblinker is in de zesde klas van de lagere school. Een meisje dat 's avonds na de „Woefs en Lamaars" onopgemerkt de straat op gaat, om met de buurtkinderen nog diefje met verlos te gaan spelen. Een school kind, dat tijdens het Sint Maartenfeest zingend en om snoep bedelend met haar lampionnetje langs de huizen trekt. Maar óók een kind, dat twee gouden platen op haar naam heeft staan; dat op talrijke podia in Nederland en Duitsland met haar heldere stem ongecompli ceerd haar liedjes zingt; dat in Zwitserland onlangs heeft meegewerkt in een film; dat op treedt in televisieshows en meer fanmail ont vangt dan menige popartiest van klasse. Dat is Wilma Landkroon, de dertienjarige Woel water uit Alkmaar, die van suikerspinnen, klompscheepjes en rode rozen zingt. Praten met Wilma betekent eer der een gesprek met „manager" Iep van Bruggen en in mindere mate met vader Landkroon. Wil ma zelf is onbereikbaar. Iep van Bruggen is een der naaste mede werkers van theaterbureau-direc teur Ben Essing. Tijdens het ge sprek in zijn kantoor, waar Wilma met een meer dan levensgrote foto en met de afbeeldingen van de platenhoezen op vele manieren aanwezig is, rent het jonge zange resje nu en dan naar binnen. Het natuurtalent (als we dat woord weer eens mogen gebruiken) dat en hier citeren we Iep van Bruggen tijdens haar optreden de zaal kan afbreken, is twee jaar gele den ontdekt. Vader Bart Landkroon kwam op een dag tot de conclusie dat zijn toen elfjarige dochtertje over een leuk stemmetje beschikte. Hij nam haar met de gitaar achter op de fiets en reed door hun toenmalige woon plaats Enschede in de richting van de residentie van Gert Timmerman. „Ik wist niet, welke weg ik beter had kunnen kiezen; Timmerman zou wel, zo dacht, ;ii£,,, vleten waar ik mijn dochter het beste zou. kunnen brengen. Zelf zag de zanger van het levenslied er geen enkel heil in. Maar Hermien heeft er op aange drongen, dat Wilma iets zou zingen. Toen raakte hij zelf ook plotseling enthousiast. Het eerste plaatje, dat zij toen heeft mogen opnemen was „Heintje, bau mir ein Schloss". Er is tenslotte een gouden plaat uitgeko men. Nadat Wilma de blonde leeuwerik uit Bleijerheide met dit eerste liedje een antwoord had gegeven op zijn eigen hitprodukt, volgden de succes sen op elkaar in vrij snel tempo. De klomp met het zeiltje werd te water gelaten; Grootpapa werd bezongen; men groefde de Suikerspin in het vinyl, het verloren kind Petroushka werd in sentimentele bewoordingen opgeroepen en nu zijn de Tachtig Rode Rozen goed voor ieder ver- zoekplatenprogramma. Maar de producer, niet meer Gert Timmerman, maar Pierre Kartner van Dureco, mikt alweer hoger. Voor het einde van dit jaar zal een langspeelplaat met Engelse liedjes verschijnen, omdat het Hollandse stemmetje zo geweldig schijnt aan te slaan in Canada; er wordt een kerst-l.p. in het Duits opgenomen; een andere Duitse langspeelplaat „Méiné kleine HertZënsmelÓdie!"'.* gaat al gretig-van db band. Coördinator Iep van Bruggen be steedt vele uren aan de voorberei ding van een Japanse single. En in deze wereld van geldjagers, succes zoekers, stuntbouwers en harde za kenlieden blijft Wilma een kind. ,Een kind, waarmee gesold wordt? „Per se niet" ontkent Iep van Brug gen fél. „Ik heb het aanbod geaccep teerd om Wilma van het begin tot het einde van haar carrière te bege leiden onder één belangrijke voor waarde: dat ik er zelf geen enkel financieel voordeel van zou genie ten. Je .vervalt anders binnen de kortste keren in kinderexploitatie. Daarvan ben ik een harde tegen stander. We laten Wilma normaal naar school gaan. Het moet een kind blijven. Geen sterretje, dat geleefd wordt en over wie wij alleen de zeggenschap hebben. Ik vind het gewoon fijn, om het te mogen doen. Als op de lange duur mocht blijken, dat het met zingen niet zou lukken, dan stoppen we er eenvoudig mee. Wilma wil zelf na verloop van jaren een beroep kiezen als manicure of iets dergelijks". Toch wordt er geschaafd aan haar talenten. Wilma krijgt les van de operettezangeres Maartje Kliffen. Ze zal op het podium iets vrijer moeten worden in haar bewegingen, hoewel Van Bruggen dat beslist geen eerste vereiste vindt. „Ze legt het zelf meer in haar stemmetje dan in een vjèïteact. „Van mij. hoeft, het ook viM!blopig,-nog..»ni0t;.;T.o«s()?.yiWl8tf velen dat een bezwaar, Heintje daarente gen is bijzonder vlot in zijn bewe gingen. Maar onder ons gezegd is dat wel allemaal even spontaan?" Het beschermelingetje van Oom Iep zingt niet wat de platenprodu- cers willen. Zij zingt uitsluitend, wat zij zelf leuk vindt. „We hebben het eens meegemaakt, dat we iets voor haar hadden uitgezocht, dat zij eigenlijk helemaal niet zo grappig vond. Haar reden: dat zou ik zelf nooit zó zeggen of doen. Gevolg: het liedje ging niet door. Achter alles, wat we nu met Wilma op de plaat gezet hebben, kan zij persoonlijk staan. De teksten van buitenlandse lied jes vormen een duidelijk probleem. Duits brengt Wilma voor de vuist weg. Het fonetisch opstellen van de Engelse teksten gaat echter met de nodige moeilijkheden gepaard. „Maak haar maar eens wijs, hoe je met de tong tussen de tanden „think" en „thought" moet uitspre ken. Als ze daarentegen de inhoud van het liedje kent en op verschil lende plaatsen de letterlijke beteke nis van de woorden, gaat het overi gens vrij snel vlekkeloos. Maar neem nu dat Japanse versje, dat we met haar aan het instuderen zijn. Geloof me maar, dat is een heidense Wilma op het podium: Wilma voor wel voor ons". Wft L' '-»• A r, -• - Wilma op het podium: Wilma voot t.v. Levert dat geen strijd op met de immer actieve en altijd spionerende Arbeidsinspectie? Iep van Bruggen: „Nee, we hebben een bijzonder fijn contact met deze instantie. We hou den de inspectie van alles, wat we met Wilma doen op de hoogte. Er treedt gelukkig de laatste tijd een verruiming op in het wel of niet toelaten van deze vorm van „kinder arbeid". Van geval tot geval wordt de zaak iedere keer bekeken. Het is nog niet zover, dat we Wilma kunnen laten optreden, wanneer we daar zin in hebben. Maar dat is ook beslist niet nodig. Want we willen onder geen beding de toestand for ceren". Toch is Oom Iep („mijn tweede vader", aldus Wilma) wat bang voor de toekomst van zijn pupil. „Ik vrees, dat ze langzaam aan té goed zal worden. Zoals ik al zei: we willen haar stem ongecompliceerd laten klinken. Wat heb je nu aan een naam als Corry Brokken, Lies- beth List of Martine Bijl. Alle drie geweldige artiestes, maar ze berei ken slechts een bepaald soort pu bliek. Geen van hen heeft ook de eer van een serie gouden platen mogen proeven. Kijk, dat bedoel ik nu juist. Hoe- je ook mag denken over de Zangeres zonder Naam, ze 'be reikt een publiek,-dat aanmerkelijk groter is dan dat van voornoemde drie. Ik hoop, dat het bij Wilma ook zo zal blijven. „Van acht tot tachtig is men dol op haar". (Van onze RTV-redactie) HILVERSUM In het artistiek voorkeursprogramma „Voorrang" van de NCRV ban men maandag 23 november om 22.45 uur een uitge- breid interview beluisteren dat ver taler-essayist Paul Beers heeft ge had met Fokke Sierksma. Dit naar aanleiding van de onlangs versche nen herdruk van diens roman „Grensconflict". Siersima kan wor den beschouwd als een van de be langrijkste Nederlandse essayisten van na de oorlog. In 1935 werd hij benoemd tot wetenschappelijk me dewerker aan de Universiteit van Leiden met als leeropdracht de !?odad ien s tpcyethologie en de ge schiedenis der primitieve godsdien sten. De laatste jaren heeft Sierks ma zich niet meer met de literatuur beziggehouden om zich geheel aan de wetenschap te kunnen wijden. Verder wordt in deze uitzending van „Voorrang" aandacht besteed aan het komische duo Laurel en Hardy. Dit onderdeel wordt ver zorgd door Peter van Gestel.' •Jenny Arean Louis Davids (Van onze RTV-redactie) HILVERSUM In de reeks „Liedjes van", waarin de VARA al aandacht schonk aan het werk van Willy Derby, Lou Bandy en Kees Pruis, komt vanavond een program ma over Louis Davids, wiens liedjes nog altijd populair zijn. Verschillen de artiesten van nu hebben liedjes van Davids op het repertoire, en met groot succes. Aan de uitzending werken ditmaal mee: Tante Leen en Jenny Arean, Johnny Jordaan, Willy Alberti, Frits Lambrechts en Piet Römer. Deze artiesten zingen o.a. „Had je niet die mooie blauwe ogen", „Mina een meisje van alle dag", „Wat geen ander mens be grijpt", „In de Jordaan", „Als je voor een dubbeltje geboren bent", „Nou tabé dan", „Zandvoort aan de zee", „De olieman", „Leve de opera" en „De Kleine man". Zij worden begeleid door een or kest onder leiding van Rudi van Houten die ook de arrangementen maakte. SAN FRANCISCO (ANP) Ne derlandse filmdocumentaires bereik ten in 1969 ongeveer vijftig televi siestations in het westen van de Verenigde Staiten, met een kijkdicht heid van veertig miljoen toeschou wers. Voor 1970 wordt een stijging verwacht. De films, 264 vertoningen in to taal, werden voor het grootste ge deelte op de zogenaamde „educatio nal- stations" vertoond (niet com merciële tv-stations met een onder wijskundige inslag). Tachtig procent van de uitzendingen viel in de cate gorie van de beste of één na beste zendtijd. Als er voor de zendtijd betaald had moeten worden, zoals dat in het Amerikaanse televisie- bestel gebruikelijk is, had dat rond 70.000 dollar moeten kosten. Dit is één facet van de voorlich ting over Nederland zijn bevolking en cultuur door het Nederlands In formatiebureau (NIS) in San Fran cisco, een van de drie onder het ministerie van Buitenlandse Zaken opererende voorlichtingscentra in Amerika. Het Nederlands informatiebureau in New York neemt de oostkust voor zijn rekening, het bureau in Holland, Michigan, bemoeit zich met de voorlichting voor het midden westen. Het MIS in San Francisco bestrijkt dertien westelijke staten, waaronder Alaska' en Hawaii. De heer H.F. van den Broek, di recteur van het NIS in San Fraiicis- co lichtte tijdiens de opening van zijn nieuwe hoofdkwartier in San Francisco enige andere activiteiten toe: In 1969 werden meer dan 8.000 vertoningen gegeven van filmdocu mentaires. uitgeleend aan onderwijs centra, bibliotheken op universitei ten en openbare en staatsbibliothe ken. In hetzelfde jaar verspreidde het NIS 1600 radioprogramma's met se lecties uit het Holland Festival en 100 programma's over onderwerpen als barok in Holland, kerkorgels in de 18de eeuw enz. „Tientallen jeugdigen plegen jaarlijks zelfmoord, honderden overleven een poging, duizenden groepen samen en halen kriminali- teit uit, tienduizenden grijpen naar drank of drugs of sex en even zovelen vluchten tegen het nog al leen zijn in een huwelijk. Er is dorst. Dorst, zegt Carmiggelt, is een oerkracht. Of je nu 8 of 80 bent. In Amsterdam (JAC) en Groningen (Mik) hebben ze al een druppie. In Rotterdam wordt nu gebrouwen". Aldus Johan Fortuin in „Hulp aan jongeren in drie ver schillende centra" in DUX „Het opsluiten van het welzijnswerk in een apart hokje houdt de fiktie in stand dat welzijn een „zachte" sektor is. voor vogelliefhebbers en wadlopers. Het onbeweegbare wordt gecultiveerd", zegt Bram I Peper in „De honorering van maatschappelijk initiatief', waarbij o.a. de nodige kritische kantteke ningen bij „het" Memorandum van Klompé worden geplaats. Verder bijdragen van Hoebink over het Engelse jeugdbeleid; van Salverda over „Kralingen", en een gedistantieerde observatie van ag- gressieve straatgroepen door Ar- don. Dux zal in de toekomst ver schijnen onder de naam JEUGD EN SAMENLEVING, laarbij sa mengewerkt zal worden met ande re bestaande koepelbladen op dit terrein, DUX-Nov.-Maliesingel 13, Utrecht; los f. 4,50; jg f. 17,-. In DE GIDS geeft J. Staal, van uit Berkeley, een indringende beschouwing over „De academicus als nowhere man" (vraag naar de relevantie van de kennis, van de wetenschap en van de universiteit over objectiviteit en neutraliteit concrete actie-punten). Het is zijn uitgewerkte voordracht tijdens het Leidse congres over „weten schap en welzijn". Daarbij sluit aan een artikel van E. Mandel over „De rol van de universiteit in ge programmeerde sociale veranderin gen in het westen". In zijn bijdra ge „Wetenschap en welzijn" be toogt D. van Arkel o.a. „dat het congres vooral gekenmerkt werd door onbescheidenheid. De totale problematiek van een onderont wikkelde en overontwikkelde we reld werd aan de orde gesteld". „Weerstanden tegen verandering in de derde wereld" is de titel van W. Wertheims bijdrage in dit ka der. Bovendien o.a. nog een pittige kritiek van H. Matthes op het Am sterdamse stadhuisplan („de esthe tiek van een ideologie) en op de Maiuithausenliederen op de Philips- plaait van Nijigh en Liesbeth List („De Nederlandse bewerking van Lennaert Nijgh is een puinhoop"). Afgedrukt staan ook de inleidin gen van Mary McCarty en Günther Grass bij de opening van de laat ste Boekenweek en een debuut van Hans Tentije (Fragmenten uit „Anarchia"). DE GIDS 7-8 - Beulingstraat 2, Amsterdam los f. 5,95; jg f. 34,-. „Het lieflijke van Nederland is juist dat juffrouw Klompé werken die betogen dat zij onverwijd moet worden opgehangen rijkelijk sub sidieert. Als je in Nederland wat voor revolutie voelt, dan ga je daarvoor eerst subsidie vragen en die krijg je dan". Notitie uit een gesprek van Martin Ros en Gerrit Komrij met Simon Carmiggelt in MAATSTAF. Een nummer dat ge heel bestaat uit gesprekken met schrijvers. Herwig Leus praat met Louis Paul Boon („Met drugs of drank kan men geen meesterwerk maken. Ge kunt u strontzat drin ken en dan een boek schrijven, en dat zal fantastisch zijn, mdar ge moet strontzat zijn om het te lezen en volkomen te begrijpen"). Ben Bos is in gesprek met Jan Emmens („zelf heb ik periodiek het gevoel dat er in mijn werk te veel rotzooi zit"). Ben van der Velden spreekt met Jean Plumyè- ne (met teleurstellende reacties op de Franse studenten-revolte, waar bij hij nauw betrokken was) en Anton Korteweg en Murk Salverda zijn in gesprek met Riekus Was- kowsky („wat vind ik van de Ne derlandse critici? Er zijn hele goeie bij, maar ik geloof dat ik zelf de beste ben"). Tenslotte een gesprekje van Martin Mooij met Adr. van Veen en een bewerking van een deel van het VARA-radio gesprek dat Carmiggelt met Ro land Holst had. MAATSTAF-6 - Kattengat 5, Amsterdam - los f. 5,90; jg f. 18,25. In KREATIEF antwoorden een negental dichters op vijf vragen over de Nieuw-Realistische poëzie in Vlaanderen, waarbij de invloed vanuit Noord-Nederland (o.a. Ba- rabarber en Sivik) telkens nauw wordt betrokken. Verder wordt ge zocht naar verbanden met de plas tische kunst en ingegaan op de vraag of de nieuw realistische poë zie een consumptie-poëzie is. De min of meer interessante antwoor den (geïllustreerd met eigen werk) komen van Ludo Abicht, Herman de Coninck, Roland Jooris, Patricia Lasoen, Gerd Segers, Ste- faan van den Bremt, Jan Vanriet, Daniël Ryssel en Luk Wenseleers. De toepasselijke illustraties zijn van Raveel, De Keyser, Willaert, Vanriet, Bilquin en Mara. KREATIEF-3 - Goudbergstr. 39, Wevelgem (België) - los f. 7,50; jg f. 14,-. „Uitvoerders en opzichters in de bouw is sinds lang opgevallen dat bouwvakkers zich meer en meer gaan individualiseren... Men moet als uitvoerder over een ongewone dosis tact en geduld beschikken om een goed ploegje samen te stellen voor het verrichten van een bepaalde taak. Gerrit wenst onder geen beding saimen te werken met Ome Joop, terwijl deze weer een bijzondere afkeer heeft van Cor, waaraan hij toch vanuit de uit voerder gezien een goede hand langer zou hebben. Dit soort situa ties was voor de oorlog ondenk baar, maar gedurende de laatste jaren aan de orde van de dag. Meer positief in de groei- van een persoonlijkheid is het verschijnsel dat men zijn hobby langzamerhand tot beroep ombouwt en het bouw vak nog als part-time-job opvat, of in de hobby integreert. Dat komt naar verhouding echter weinig voor". Te lezen in TIJDSCHRIFT VOOR ARCHITECTUUR EN BEELDENDE KUNSTEN. Een speciaal TABK-team was „With Poot in Paris" en volgde deze directeur van het lustrumvie- rende „Eurowoningen" kritisch op zijn toehit. Poot: „Als Shell per se in Moerdijk wil zitten, heeft de centrale overheid er geen bezwaar tegen dat een groot deel van West- Brabant last zal krijgen van ver ontreiniging. En terwijl de over heid hier zo'n grote steek laat vallen, doet men ergens anders heel kleinzielig door tegen een ge meente te zeggen, je mag dit jaar geen 8 maar 7 woningwetwoningen bouwen". Verder o.a. een aantal commentaren op de Amsterdamse Nieuwmarktplannen; het werk van architect René Kolkman en een schets over Josef Albers. TABK-22 - Nobelstr. 21, HEERLEN: LOS F. 2,-; jg f. 20,80. NOS 10.45 SCHOOLTELEVISIE 11.10 SLUITING TELEAC 13.00 ONZE LANDBOUW NU EN STRAKS (les 5) 12.30 SLUITING NOS 18.45 (kleur) DE WOEFS EN DE LAMAARS 18.55 (kleur) JOURNAAL VARA 19.04 CORONATION STREET 20.00 (kleur) JOURNAAL 20.20 (kleur) LOUIS DAVIDS Liedjes van Louis Davids wor- - den vertolkt door: Jenny Arean Tante Leen, Johnny Jordaan, Willy Alberti, Frits Lambrechts en Piet Römer. 21.10 ACHTER HET NIEUWS 21.35 DE GOUDDIEVEN Aflevering: „De afrekening". 22.35 (kleur) JOURNAAL TELEAC NOS 18.45 (kleur) DE WOEFS EN DE LAMAARS 18.55 (kleur) JOURNAAL 19.04 INTERNATIONAAL AGRARISCH NIEUWS NCRV 19.30 (kleur) DE AVONTUREN VAN TOM SAWYER Deel 11: „Een klein fortuin". 20.00 (kleur) JOURNAAL 20.20 MEMORANDUM VAN EEN DOKTER 21J0 ROMANS IN TRIPLO Bewogen confrontatie met broer en zuster. 22.15 HIER EN NU 22.40 EN HET VOORBIJGAAN 22.50 (kleur) JOURNAAL TELEAC 22.55 THE SEVENTH KEY (les 2) 14.00 - 15.55 SCHOOLTELEVISIE 18.15 BTW-CURSUS 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 SPORTTRIBUNE 19.20 RINALDO RINALDINI Tv-serie naar de roman va* A. Vulpius. Afl. 8: „De wijze van Fronteja". 19.55 MEDEDELINGEN EN WEERBERICHT 30.00 JOURNAAL 20.45 FILMTRIBUNE Zij en hij, Japanse psycholo gische film van Susumu Hani. 32.15 GASTPROGRAMMA De Socialistische Gedachte. 14.00 - 14.30 en 15.00 SCHOOL TELEVISIE 18.00 NIEUWS 18.05 CERISE Voor de kleuters 18.20 SPORTKRONIEK 18.50 PLUM-PLUM Voor de kleuters. 18.55 KATHOLIEK GODSDIEN STIGE UITZENDING 19.25 LE MONDE DES FORMES 19.30 JOURNAAL 20.00 DEPARTEMENT S Tv-serie. 20.50 SITUATION 70 Documentair programma. 21.30 HET RTB-KAMERORKEST 23.00 JOURNAAL 20.00 (kleur) JOURNAAL Aansluitend: weerbericht 20.15 (kleur) PANORAMA Berichten, analyses en meningen. 21.00 (kleur) ZWISCHENMAHL- ZEIT Vrolijk onderhoudend menu, geserveerd door Gisela Schlüter 21.45 (kleur) AFRIKA 1970 (4) 22.30 (kleur) JOURNAAL 23.50 HET BEGIN Hongaarse speelfilm ran Otto Hamori. 23.55 (kleur) JOURNAAL 19.45 (kleur) HEUTE Journaal, actualiteiten en weerbericht. 20.15 VORMING ZONDER ZEKERHEID Aansluitend: kort nieuws. 31.00 LES TROIS FONT LA PAIRE Franse speelfilm van Sacha Guitry uit 1957. 20.20 (kleur) JOURNAAL Aansluitend: weerbericht. 23.30 DE DUITSE FILM IN HET BUITENLAND Maandag 23 november HILVERSUM I 402 M EN FM NCRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd programma. (12.21 Voor boer en tuinder; 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Hier en Nu: actualiteiten; 12.58 Radio-Rebus). 14.05 Schoolra dio. 14.30 (S) Piano en slagwerk: moderne muziek.- 15.00 Gereformeer de middagdienst NOS: 15.30 Zoek licht op Nederland: reportages en commentaren uit alle delen van het land en veel muziek. (16.00-16.02 Nieuws). Overheidsvoorlichting: 17.20 Suriname Journaal. Spreker: Harry Kensmil. NCRV: 17.30 NCRV en Bloc: actualiteiten programma met muzikale illustratie. (18.19-18.20 Uitzending van de Christelijke His torische Unie; 18.30-18.41 Nieuws). E.O.: 19.00 Wij hebben een woord voor de wereld: veelgevraagde gees telijke muziek. 19.20 Reformatie en reveil, lezing. 19.35 Muzikaal inter mezzo. 19.45 Geloven vandaag, le zing. NCRV: 20.00 Bij de tijd: actu ele informatie over ontwikkelingen in de samenleving. 20.20 Componis ten in het Interbellum: herinnerin gen van een muziekliefhebber. 21.30 (S) Lichte grammofoonmuziek. 21.40 De Kerk vandaag, documentaire. 22.00 (S) Meisjeskoor en licht in strumentaal sextet. 22.20 Avondo verdenking. 22.30 Nieuws. 22.40 Me dedelingen. 22.45 Voorrang: artistiek voorkeursprogramma. 23.25 (S) De ze tijd, deze muziek: moderne ka mermuziek (opn.) 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM 2 298 M EN FM VPRO: 12.00 VPRO-Maandag: klassieke muziek met tussen 12.00 en 14.00 uur nieuws en informatie over muziek. 14.30 Schoolradio. NOS: 14.50 Tobben met tape: een wedstrijd over Belgische en Neder landse teams van geluidsjagers. 15.20 Eurojazz: Montreux Jazzcon- cours 1970, 16.00 Nieuws. AVRO: 16.03 Braziliana: lichte latijns- Amerikaanse muziek. 16.30 Miktr- doo: kinderprogramma. 17.30 Bra bant Journaal: 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal. 18.25 Ik verbind u doorpraatje. 18.30 (S) Das Dreimaderlhaus, ope rette van Schubert, door het Prome nade Orkest en solisten. 19.30 Nieuws. 19.35 R.V.U.: C.R.M.: Me morandum Voorbereiding Wetgeving Maatschappelijke Cultureel Welzijn. Sprekers: Mr. L. B. van Ommen, Dr. J. van Riemsdijk, J. Willems, Gede puteerde N. Brabant en Mevr. Mr. J. A. Scheffer-Beversluis. NOS: 20.05 Gamma van alpha en béte: een pro gramma over recente vorderingen in de wetenschap. 20.30 Weer es wat anders: minder bekend buitenlands repertoire. 21.10 Die drugs doen de deur dicht, documentaire. NVSH: 22.10 Sextant, radiomagazine van de NVSH. NOS :22.30 Nieuws. AVRO: 22.40 Radiojournaal. NOS: 22.55 (S) Metro's Midnight Music: Metropole Orkest, licht instrumentaal trio en solisten. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III 240 M EN FM TROS: 12.00 Nieuws. 12.03 Jam- on-Radio. KRO; 13.00 Nieuws. 13.02- 18.00 KRO-op-Drie. pop-mixture. (14.00, 15.00, 16.00 en 17.00 Nieuws). BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nieuws, 12.03 Muziekpro gramma. (12.08 Landbouwkroniek. 12.40 Weerbericht, mededelingen en SOS-berichten voor schippers). 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht, schouwburg- programma's en beursberichten. 13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. (15.00 Nieuws.) 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 V. d. zieken. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen. 17.15 Blues, negrospirituals en gospel songs. 17.55 Weegschaal. 18.00 Nieuws. 18.03 Verzoek programma v. d. soldaten. 18.28 Paardesportuitsla- gen. 18.30 Prot. godsd. uitzending. 18.45 Sportmagazine. 18.52 Taalwen- ken. 18.55 Lichte muziek. 19.00 Nieuws. Weerbericht en actualitei ten. 19.40 Grammofoonmuziek. 19.45 Klankbeeld. 20.00 Operakroniek. 22.00 Nieuws, berichten en loterij- uitslagen. Aansl.: dë 7 Kunsten. Dinsdag 24 november HILVERSUM I 402 M EN FM NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het le vende woord. 7.16 (S) Op het eerste gehoor: klassieke en moderne mu ziek (gr). (7.25 Horen en zien; 7.30 Nieuws; 7.32-7.50 Hier en Nu: actu aliteiten). 8.00 Nieuws. 8.11 Te Deum Laudamus: gewijde muziek (gr.) 8.30 Nieuws, 8.32 (S) Voor de huisvrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw) 9.35 Waterstan den, 9.40 Schoolradio. 10.00 Bijbelse verkenningen. 10.15 (S) Fragmenten uit opera's van Verdi (gr.) 11.00 Nieuws. 11.03 Het wassende water, vervolghoorspel. 11.30 Voor de zie ken. 11.55 Mededelingen. HILVERSUM H 298 M EN FM. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Och tendgymnastiek. 7.20 (S) Dag met een plaatje: lichte grammofoonmu ziek. 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojour naal. 8.20 (S) Dag met een plaatje (vervolg). (8.30-8.33 De groenteman. 8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Uit gebreide reportage of herhaling NO- S-Programma. 9.40 Muziek uit de Middeleeuwen en Renaissance (opn.) AVRO: 10.00 Voor de kleu ters. 10.10 Arbeidsvitaminen: popu lair verzoekplatenprogramma. (11.00 Nieuws). 11.30 Rondom 12: pro gramma voor de vrouw. (Om 11.55 Beursberichten). HILVERSUM III 240 m en FM VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 Plaatjes voor de pep. (10.00 Nieuws) 11.00 Nieuws. 11.03 Een opvallend vrolij ke gevarieerde visite: licht platen- programma. (12.00 Nieuws). (ADVERTENTIE) U HOUDT VAN MOOIE SPULLETJES.... EN LAGE j PRIJZEN Dan kunt u bii deze aanbie ding van Actief goed aan uw trekken komen! PHILIPS 4-sporen recorder met max. speedduur van maar liefst 4x2 uur per band. Bandteller met automatische nulstelling-Extra luidspreker aansluiting. In Palissander I uitvoering, met aller d'r op en d'r aan: Microfoon - Band - Lege haspel en radioverbin- dingssnoer OHO SLECHTS 0*17/- J Service? Voor u geen zorg! Service mèt zorg door uw j vakspecialist Lange Brugstr. 4, Breda Tel. 40250 (3 lijnen)

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 5