Wilma blijft gewoon Wilma
QCTIEF
Liedjes van Louis Davids
Nederlandse films
op Amerikaanse t.v.
PERIODIEK
Hoger mikken
Kinderarbeid
'VOORRANG' VOOR
FOKKE SIERKSMA
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
MAANDAG 23 NOVEMBER 1970
TJTflLMA WOELWATER. Een doodgewoon
kind in een bruine ribfluwelen broek en
een hemelsblauwe wintertrui. Dat even blij is
met een zure haring als met een zwaar verzil
verd bedelarmbandje. Een kind, dat over de
galerij van de flat holt en de lift onnodig op
en neer laat gaan, alleen omdat ze er plezier
in heeft met de knoppen in de kleine cabine te
spelen. Een kind, dat met tegenzin haar aard
appelen en groenten eet, omdat ze 's middags
van een aardige oom twee zakjes patat heeft
gekregen. Een meisje van dertien jaar, dat
misschien geen uitblinker is in de zesde klas
van de lagere school. Een meisje dat 's avonds
na de „Woefs en Lamaars" onopgemerkt de
straat op gaat, om met de buurtkinderen nog
diefje met verlos te gaan spelen. Een school
kind, dat tijdens het Sint Maartenfeest zingend
en om snoep bedelend met haar lampionnetje
langs de huizen trekt. Maar óók een kind,
dat twee gouden platen op haar naam heeft
staan; dat op talrijke podia in Nederland en
Duitsland met haar heldere stem ongecompli
ceerd haar liedjes zingt; dat in Zwitserland
onlangs heeft meegewerkt in een film; dat op
treedt in televisieshows en meer fanmail ont
vangt dan menige popartiest van klasse. Dat
is Wilma Landkroon, de dertienjarige Woel
water uit Alkmaar, die van suikerspinnen,
klompscheepjes en rode rozen zingt.
Praten met Wilma betekent eer
der een gesprek met „manager"
Iep van Bruggen en in mindere
mate met vader Landkroon. Wil
ma zelf is onbereikbaar. Iep van
Bruggen is een der naaste mede
werkers van theaterbureau-direc
teur Ben Essing. Tijdens het ge
sprek in zijn kantoor, waar Wilma
met een meer dan levensgrote foto
en met de afbeeldingen van de
platenhoezen op vele manieren
aanwezig is, rent het jonge zange
resje nu en dan naar binnen.
Het natuurtalent (als we dat
woord weer eens mogen gebruiken)
dat en hier citeren we Iep van
Bruggen tijdens haar optreden de
zaal kan afbreken, is twee jaar gele
den ontdekt. Vader Bart Landkroon
kwam op een dag tot de conclusie
dat zijn toen elfjarige dochtertje over
een leuk stemmetje beschikte. Hij nam
haar met de gitaar achter op de fiets
en reed door hun toenmalige woon
plaats Enschede in de richting van
de residentie van Gert Timmerman.
„Ik wist niet, welke weg ik beter
had kunnen kiezen; Timmerman zou
wel, zo dacht, ;ii£,,, vleten waar ik
mijn dochter het beste zou. kunnen
brengen. Zelf zag de zanger van het
levenslied er geen enkel heil in.
Maar Hermien heeft er op aange
drongen, dat Wilma iets zou zingen.
Toen raakte hij zelf ook plotseling
enthousiast. Het eerste plaatje, dat
zij toen heeft mogen opnemen was
„Heintje, bau mir ein Schloss". Er is
tenslotte een gouden plaat uitgeko
men.
Nadat Wilma de blonde leeuwerik
uit Bleijerheide met dit eerste liedje
een antwoord had gegeven op zijn
eigen hitprodukt, volgden de succes
sen op elkaar in vrij snel tempo. De
klomp met het zeiltje werd te water
gelaten; Grootpapa werd bezongen;
men groefde de Suikerspin in het
vinyl, het verloren kind Petroushka
werd in sentimentele bewoordingen
opgeroepen en nu zijn de Tachtig
Rode Rozen goed voor ieder ver-
zoekplatenprogramma.
Maar de producer, niet meer Gert
Timmerman, maar Pierre Kartner
van Dureco, mikt alweer hoger.
Voor het einde van dit jaar zal een
langspeelplaat met Engelse liedjes
verschijnen, omdat het Hollandse
stemmetje zo geweldig schijnt aan
te slaan in Canada; er wordt een
kerst-l.p. in het Duits opgenomen;
een andere Duitse langspeelplaat
„Méiné kleine HertZënsmelÓdie!"'.*
gaat al gretig-van db band.
Coördinator Iep van Bruggen be
steedt vele uren aan de voorberei
ding van een Japanse single. En in
deze wereld van geldjagers, succes
zoekers, stuntbouwers en harde za
kenlieden blijft Wilma een kind.
,Een kind, waarmee gesold wordt?
„Per se niet" ontkent Iep van Brug
gen fél. „Ik heb het aanbod geaccep
teerd om Wilma van het begin tot
het einde van haar carrière te bege
leiden onder één belangrijke voor
waarde: dat ik er zelf geen enkel
financieel voordeel van zou genie
ten. Je .vervalt anders binnen de
kortste keren in kinderexploitatie.
Daarvan ben ik een harde tegen
stander. We laten Wilma normaal
naar school gaan. Het moet een kind
blijven. Geen sterretje, dat geleefd
wordt en over wie wij alleen de
zeggenschap hebben. Ik vind het
gewoon fijn, om het te mogen doen.
Als op de lange duur mocht blijken,
dat het met zingen niet zou lukken,
dan stoppen we er eenvoudig mee.
Wilma wil zelf na verloop van jaren
een beroep kiezen als manicure of
iets dergelijks".
Toch wordt er geschaafd aan haar
talenten. Wilma krijgt les van de
operettezangeres Maartje Kliffen. Ze
zal op het podium iets vrijer moeten
worden in haar bewegingen, hoewel
Van Bruggen dat beslist geen eerste
vereiste vindt. „Ze legt het zelf
meer in haar stemmetje dan in een
vjèïteact. „Van mij. hoeft, het ook
viM!blopig,-nog..»ni0t;.;T.o«s()?.yiWl8tf velen
dat een bezwaar, Heintje daarente
gen is bijzonder vlot in zijn bewe
gingen. Maar onder ons gezegd
is dat wel allemaal even spontaan?"
Het beschermelingetje van Oom
Iep zingt niet wat de platenprodu-
cers willen. Zij zingt uitsluitend,
wat zij zelf leuk vindt. „We hebben
het eens meegemaakt, dat we iets
voor haar hadden uitgezocht, dat zij
eigenlijk helemaal niet zo grappig
vond. Haar reden: dat zou ik zelf
nooit zó zeggen of doen. Gevolg: het
liedje ging niet door. Achter alles,
wat we nu met Wilma op de plaat
gezet hebben, kan zij persoonlijk
staan.
De teksten van buitenlandse lied
jes vormen een duidelijk probleem.
Duits brengt Wilma voor de vuist
weg. Het fonetisch opstellen van de
Engelse teksten gaat echter met de
nodige moeilijkheden gepaard.
„Maak haar maar eens wijs, hoe je
met de tong tussen de tanden
„think" en „thought" moet uitspre
ken. Als ze daarentegen de inhoud
van het liedje kent en op verschil
lende plaatsen de letterlijke beteke
nis van de woorden, gaat het overi
gens vrij snel vlekkeloos. Maar
neem nu dat Japanse versje, dat we
met haar aan het instuderen zijn.
Geloof me maar, dat is een heidense
Wilma op het podium: Wilma voor
wel voor ons".
Wft L' '-»• A r, -• -
Wilma op het podium: Wilma voot
t.v. Levert dat geen strijd op met de
immer actieve en altijd spionerende
Arbeidsinspectie? Iep van Bruggen:
„Nee, we hebben een bijzonder fijn
contact met deze instantie. We hou
den de inspectie van alles, wat we
met Wilma doen op de hoogte. Er
treedt gelukkig de laatste tijd een
verruiming op in het wel of niet
toelaten van deze vorm van „kinder
arbeid". Van geval tot geval wordt
de zaak iedere keer bekeken. Het is
nog niet zover, dat we Wilma
kunnen laten optreden, wanneer we
daar zin in hebben. Maar dat is ook
beslist niet nodig. Want we willen
onder geen beding de toestand for
ceren".
Toch is Oom Iep („mijn tweede
vader", aldus Wilma) wat bang voor
de toekomst van zijn pupil. „Ik
vrees, dat ze langzaam aan té goed
zal worden. Zoals ik al zei: we
willen haar stem ongecompliceerd
laten klinken. Wat heb je nu aan
een naam als Corry Brokken, Lies-
beth List of Martine Bijl. Alle drie
geweldige artiestes, maar ze berei
ken slechts een bepaald soort pu
bliek.
Geen van hen heeft ook de eer
van een serie gouden platen mogen
proeven. Kijk, dat bedoel ik nu
juist. Hoe- je ook mag denken over
de Zangeres zonder Naam, ze 'be
reikt een publiek,-dat aanmerkelijk
groter is dan dat van voornoemde
drie. Ik hoop, dat het bij Wilma ook
zo zal blijven. „Van acht tot tachtig
is men dol op haar".
(Van onze RTV-redactie)
HILVERSUM In het artistiek
voorkeursprogramma „Voorrang"
van de NCRV ban men maandag 23
november om 22.45 uur een uitge-
breid interview beluisteren dat ver
taler-essayist Paul Beers heeft ge
had met Fokke Sierksma. Dit naar
aanleiding van de onlangs versche
nen herdruk van diens roman
„Grensconflict". Siersima kan wor
den beschouwd als een van de be
langrijkste Nederlandse essayisten
van na de oorlog. In 1935 werd hij
benoemd tot wetenschappelijk me
dewerker aan de Universiteit van
Leiden met als leeropdracht de
!?odad ien s tpcyethologie en de ge
schiedenis der primitieve godsdien
sten. De laatste jaren heeft Sierks
ma zich niet meer met de literatuur
beziggehouden om zich geheel aan
de wetenschap te kunnen wijden.
Verder wordt in deze uitzending
van „Voorrang" aandacht besteed
aan het komische duo Laurel en
Hardy. Dit onderdeel wordt ver
zorgd door Peter van Gestel.'
•Jenny Arean
Louis Davids
(Van onze RTV-redactie)
HILVERSUM In de reeks
„Liedjes van", waarin de VARA al
aandacht schonk aan het werk van
Willy Derby, Lou Bandy en Kees
Pruis, komt vanavond een program
ma over Louis Davids, wiens liedjes
nog altijd populair zijn. Verschillen
de artiesten van nu hebben liedjes
van Davids op het repertoire, en
met groot succes. Aan de uitzending
werken ditmaal mee: Tante Leen en
Jenny Arean, Johnny Jordaan, Willy
Alberti, Frits Lambrechts en Piet
Römer. Deze artiesten zingen o.a.
„Had je niet die mooie blauwe
ogen", „Mina een meisje van alle
dag", „Wat geen ander mens be
grijpt", „In de Jordaan", „Als je
voor een dubbeltje geboren bent",
„Nou tabé dan", „Zandvoort aan de
zee", „De olieman", „Leve de opera"
en „De Kleine man".
Zij worden begeleid door een or
kest onder leiding van Rudi van
Houten die ook de arrangementen
maakte.
SAN FRANCISCO (ANP) Ne
derlandse filmdocumentaires bereik
ten in 1969 ongeveer vijftig televi
siestations in het westen van de
Verenigde Staiten, met een kijkdicht
heid van veertig miljoen toeschou
wers. Voor 1970 wordt een stijging
verwacht.
De films, 264 vertoningen in to
taal, werden voor het grootste ge
deelte op de zogenaamde „educatio
nal- stations" vertoond (niet com
merciële tv-stations met een onder
wijskundige inslag). Tachtig procent
van de uitzendingen viel in de cate
gorie van de beste of één na beste
zendtijd. Als er voor de zendtijd
betaald had moeten worden, zoals
dat in het Amerikaanse televisie-
bestel gebruikelijk is, had dat rond
70.000 dollar moeten kosten.
Dit is één facet van de voorlich
ting over Nederland zijn bevolking
en cultuur door het Nederlands In
formatiebureau (NIS) in San Fran
cisco, een van de drie onder het
ministerie van Buitenlandse Zaken
opererende voorlichtingscentra in
Amerika.
Het Nederlands informatiebureau
in New York neemt de oostkust
voor zijn rekening, het bureau in
Holland, Michigan, bemoeit zich met
de voorlichting voor het midden
westen. Het MIS in San Francisco
bestrijkt dertien westelijke staten,
waaronder Alaska' en Hawaii.
De heer H.F. van den Broek, di
recteur van het NIS in San Fraiicis-
co lichtte tijdiens de opening van
zijn nieuwe hoofdkwartier in San
Francisco enige andere activiteiten
toe:
In 1969 werden meer dan 8.000
vertoningen gegeven van filmdocu
mentaires. uitgeleend aan onderwijs
centra, bibliotheken op universitei
ten en openbare en staatsbibliothe
ken.
In hetzelfde jaar verspreidde het
NIS 1600 radioprogramma's met se
lecties uit het Holland Festival en
100 programma's over onderwerpen
als barok in Holland, kerkorgels in
de 18de eeuw enz.
„Tientallen jeugdigen plegen
jaarlijks zelfmoord, honderden
overleven een poging, duizenden
groepen samen en halen kriminali-
teit uit, tienduizenden grijpen naar
drank of drugs of sex en even
zovelen vluchten tegen het nog al
leen zijn in een huwelijk. Er is
dorst. Dorst, zegt Carmiggelt, is
een oerkracht. Of je nu 8 of 80
bent. In Amsterdam (JAC) en
Groningen (Mik) hebben ze al een
druppie. In Rotterdam wordt nu
gebrouwen". Aldus Johan Fortuin
in „Hulp aan jongeren in drie ver
schillende centra" in DUX „Het
opsluiten van het welzijnswerk in
een apart hokje houdt de fiktie in
stand dat welzijn een „zachte"
sektor is. voor vogelliefhebbers en
wadlopers. Het onbeweegbare
wordt gecultiveerd", zegt Bram
I Peper in „De honorering van
maatschappelijk initiatief', waarbij
o.a. de nodige kritische kantteke
ningen bij „het" Memorandum van
Klompé worden geplaats.
Verder bijdragen van Hoebink
over het Engelse jeugdbeleid; van
Salverda over „Kralingen", en een
gedistantieerde observatie van ag-
gressieve straatgroepen door Ar-
don. Dux zal in de toekomst ver
schijnen onder de naam JEUGD
EN SAMENLEVING, laarbij sa
mengewerkt zal worden met ande
re bestaande koepelbladen op dit
terrein,
DUX-Nov.-Maliesingel 13,
Utrecht; los f. 4,50; jg f. 17,-.
In DE GIDS geeft J. Staal, van
uit Berkeley, een indringende
beschouwing over „De academicus
als nowhere man" (vraag naar de
relevantie van de kennis, van de
wetenschap en van de universiteit
over objectiviteit en neutraliteit
concrete actie-punten). Het is
zijn uitgewerkte voordracht tijdens
het Leidse congres over „weten
schap en welzijn". Daarbij sluit
aan een artikel van E. Mandel over
„De rol van de universiteit in ge
programmeerde sociale veranderin
gen in het westen". In zijn bijdra
ge „Wetenschap en welzijn" be
toogt D. van Arkel o.a. „dat het
congres vooral gekenmerkt werd
door onbescheidenheid. De totale
problematiek van een onderont
wikkelde en overontwikkelde we
reld werd aan de orde gesteld".
„Weerstanden tegen verandering in
de derde wereld" is de titel van
W. Wertheims bijdrage in dit ka
der.
Bovendien o.a. nog een pittige
kritiek van H. Matthes op het Am
sterdamse stadhuisplan („de esthe
tiek van een ideologie) en op de
Maiuithausenliederen op de Philips-
plaait van Nijigh en Liesbeth List
(„De Nederlandse bewerking van
Lennaert Nijgh is een puinhoop").
Afgedrukt staan ook de inleidin
gen van Mary McCarty en Günther
Grass bij de opening van de laat
ste Boekenweek en een debuut
van Hans Tentije (Fragmenten uit
„Anarchia").
DE GIDS 7-8 - Beulingstraat
2, Amsterdam los f. 5,95; jg f.
34,-.
„Het lieflijke van Nederland is
juist dat juffrouw Klompé werken
die betogen dat zij onverwijd moet
worden opgehangen rijkelijk sub
sidieert. Als je in Nederland wat
voor revolutie voelt, dan ga je
daarvoor eerst subsidie vragen en
die krijg je dan". Notitie uit een
gesprek van Martin Ros en Gerrit
Komrij met Simon Carmiggelt in
MAATSTAF. Een nummer dat ge
heel bestaat uit gesprekken met
schrijvers. Herwig Leus praat met
Louis Paul Boon („Met drugs of
drank kan men geen meesterwerk
maken. Ge kunt u strontzat drin
ken en dan een boek schrijven, en
dat zal fantastisch zijn, mdar ge
moet strontzat zijn om het te lezen
en volkomen te begrijpen").
Ben Bos is in gesprek met Jan
Emmens („zelf heb ik periodiek
het gevoel dat er in mijn werk te
veel rotzooi zit"). Ben van der
Velden spreekt met Jean Plumyè-
ne (met teleurstellende reacties op
de Franse studenten-revolte, waar
bij hij nauw betrokken was) en
Anton Korteweg en Murk Salverda
zijn in gesprek met Riekus Was-
kowsky („wat vind ik van de Ne
derlandse critici? Er zijn hele
goeie bij, maar ik geloof dat ik
zelf de beste ben"). Tenslotte een
gesprekje van Martin Mooij met
Adr. van Veen en een bewerking
van een deel van het VARA-radio
gesprek dat Carmiggelt met Ro
land Holst had.
MAATSTAF-6 - Kattengat 5,
Amsterdam - los f. 5,90; jg f. 18,25.
In KREATIEF antwoorden een
negental dichters op vijf vragen
over de Nieuw-Realistische poëzie
in Vlaanderen, waarbij de invloed
vanuit Noord-Nederland (o.a. Ba-
rabarber en Sivik) telkens nauw
wordt betrokken. Verder wordt ge
zocht naar verbanden met de plas
tische kunst en ingegaan op de
vraag of de nieuw realistische poë
zie een consumptie-poëzie is. De
min of meer interessante antwoor
den (geïllustreerd met eigen
werk) komen van Ludo Abicht,
Herman de Coninck, Roland Jooris,
Patricia Lasoen, Gerd Segers, Ste-
faan van den Bremt, Jan Vanriet,
Daniël Ryssel en Luk Wenseleers.
De toepasselijke illustraties zijn
van Raveel, De Keyser, Willaert,
Vanriet, Bilquin en Mara.
KREATIEF-3 - Goudbergstr.
39, Wevelgem (België) - los f.
7,50; jg f. 14,-.
„Uitvoerders en opzichters in de
bouw is sinds lang opgevallen dat
bouwvakkers zich meer en meer
gaan individualiseren... Men moet
als uitvoerder over een ongewone
dosis tact en geduld beschikken
om een goed ploegje samen te
stellen voor het verrichten van een
bepaalde taak. Gerrit wenst onder
geen beding saimen te werken met
Ome Joop, terwijl deze weer een
bijzondere afkeer heeft van Cor,
waaraan hij toch vanuit de uit
voerder gezien een goede hand
langer zou hebben. Dit soort situa
ties was voor de oorlog ondenk
baar, maar gedurende de laatste
jaren aan de orde van de dag.
Meer positief in de groei- van een
persoonlijkheid is het verschijnsel
dat men zijn hobby langzamerhand
tot beroep ombouwt en het bouw
vak nog als part-time-job opvat, of
in de hobby integreert. Dat komt
naar verhouding echter weinig
voor". Te lezen in TIJDSCHRIFT
VOOR ARCHITECTUUR EN
BEELDENDE KUNSTEN.
Een speciaal TABK-team was
„With Poot in Paris" en volgde
deze directeur van het lustrumvie-
rende „Eurowoningen" kritisch op
zijn toehit. Poot: „Als Shell per se
in Moerdijk wil zitten, heeft de
centrale overheid er geen bezwaar
tegen dat een groot deel van West-
Brabant last zal krijgen van ver
ontreiniging. En terwijl de over
heid hier zo'n grote steek laat
vallen, doet men ergens anders
heel kleinzielig door tegen een ge
meente te zeggen, je mag dit jaar
geen 8 maar 7 woningwetwoningen
bouwen". Verder o.a. een aantal
commentaren op de Amsterdamse
Nieuwmarktplannen; het werk van
architect René Kolkman en een
schets over Josef Albers.
TABK-22 - Nobelstr. 21,
HEERLEN: LOS F. 2,-; jg f. 20,80.
NOS
10.45 SCHOOLTELEVISIE
11.10 SLUITING
TELEAC
13.00 ONZE LANDBOUW NU EN
STRAKS (les 5)
12.30 SLUITING
NOS
18.45 (kleur) DE WOEFS EN DE
LAMAARS
18.55 (kleur) JOURNAAL
VARA
19.04 CORONATION STREET
20.00 (kleur) JOURNAAL
20.20 (kleur) LOUIS DAVIDS
Liedjes van Louis Davids wor-
- den vertolkt door: Jenny Arean
Tante Leen, Johnny Jordaan,
Willy Alberti, Frits Lambrechts
en Piet Römer.
21.10 ACHTER HET NIEUWS
21.35 DE GOUDDIEVEN
Aflevering: „De afrekening".
22.35 (kleur) JOURNAAL
TELEAC
NOS
18.45 (kleur) DE WOEFS EN DE
LAMAARS
18.55 (kleur) JOURNAAL
19.04 INTERNATIONAAL
AGRARISCH NIEUWS
NCRV
19.30 (kleur) DE AVONTUREN
VAN TOM SAWYER
Deel 11: „Een klein fortuin".
20.00 (kleur) JOURNAAL
20.20 MEMORANDUM VAN
EEN DOKTER
21J0 ROMANS IN TRIPLO
Bewogen confrontatie met broer
en zuster.
22.15 HIER EN NU
22.40 EN HET VOORBIJGAAN
22.50 (kleur) JOURNAAL
TELEAC
22.55 THE SEVENTH KEY (les 2)
14.00 - 15.55 SCHOOLTELEVISIE
18.15 BTW-CURSUS
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 SPORTTRIBUNE
19.20 RINALDO RINALDINI
Tv-serie naar de roman va* A.
Vulpius. Afl. 8: „De wijze van
Fronteja".
19.55 MEDEDELINGEN EN
WEERBERICHT
30.00 JOURNAAL
20.45 FILMTRIBUNE
Zij en hij, Japanse psycholo
gische film van Susumu Hani.
32.15 GASTPROGRAMMA
De Socialistische Gedachte.
14.00 - 14.30 en 15.00 SCHOOL
TELEVISIE
18.00 NIEUWS
18.05 CERISE
Voor de kleuters
18.20 SPORTKRONIEK
18.50 PLUM-PLUM
Voor de kleuters.
18.55 KATHOLIEK GODSDIEN
STIGE UITZENDING
19.25 LE MONDE DES FORMES
19.30 JOURNAAL
20.00 DEPARTEMENT S
Tv-serie.
20.50 SITUATION 70
Documentair programma.
21.30 HET RTB-KAMERORKEST
23.00 JOURNAAL
20.00 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: weerbericht
20.15 (kleur) PANORAMA
Berichten, analyses en
meningen.
21.00 (kleur) ZWISCHENMAHL-
ZEIT
Vrolijk onderhoudend menu,
geserveerd door Gisela Schlüter
21.45 (kleur) AFRIKA 1970 (4)
22.30 (kleur) JOURNAAL
23.50 HET BEGIN
Hongaarse speelfilm ran
Otto Hamori.
23.55 (kleur) JOURNAAL
19.45 (kleur) HEUTE
Journaal, actualiteiten en
weerbericht.
20.15 VORMING ZONDER
ZEKERHEID
Aansluitend: kort nieuws.
31.00 LES TROIS FONT LA PAIRE
Franse speelfilm van Sacha
Guitry uit 1957.
20.20 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: weerbericht.
23.30 DE DUITSE FILM IN HET
BUITENLAND
Maandag 23 november
HILVERSUM I 402 M EN FM
NCRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd
programma. (12.21 Voor boer en
tuinder; 12.26 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws;
12.41 Hier en Nu: actualiteiten;
12.58 Radio-Rebus). 14.05 Schoolra
dio. 14.30 (S) Piano en slagwerk:
moderne muziek.- 15.00 Gereformeer
de middagdienst NOS: 15.30 Zoek
licht op Nederland: reportages en
commentaren uit alle delen van het
land en veel muziek. (16.00-16.02
Nieuws). Overheidsvoorlichting:
17.20 Suriname Journaal. Spreker:
Harry Kensmil. NCRV: 17.30 NCRV
en Bloc: actualiteiten programma
met muzikale illustratie. (18.19-18.20
Uitzending van de Christelijke His
torische Unie; 18.30-18.41 Nieuws).
E.O.: 19.00 Wij hebben een woord
voor de wereld: veelgevraagde gees
telijke muziek. 19.20 Reformatie en
reveil, lezing. 19.35 Muzikaal inter
mezzo. 19.45 Geloven vandaag, le
zing. NCRV: 20.00 Bij de tijd: actu
ele informatie over ontwikkelingen
in de samenleving. 20.20 Componis
ten in het Interbellum: herinnerin
gen van een muziekliefhebber. 21.30
(S) Lichte grammofoonmuziek. 21.40
De Kerk vandaag, documentaire.
22.00 (S) Meisjeskoor en licht in
strumentaal sextet. 22.20 Avondo
verdenking. 22.30 Nieuws. 22.40 Me
dedelingen. 22.45 Voorrang: artistiek
voorkeursprogramma. 23.25 (S) De
ze tijd, deze muziek: moderne ka
mermuziek (opn.) 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM 2 298 M EN FM
VPRO: 12.00 VPRO-Maandag:
klassieke muziek met tussen 12.00
en 14.00 uur nieuws en informatie
over muziek. 14.30 Schoolradio.
NOS: 14.50 Tobben met tape: een
wedstrijd over Belgische en Neder
landse teams van geluidsjagers.
15.20 Eurojazz: Montreux Jazzcon-
cours 1970, 16.00 Nieuws. AVRO:
16.03 Braziliana: lichte latijns-
Amerikaanse muziek. 16.30 Miktr-
doo: kinderprogramma. 17.30 Bra
bant Journaal: 17.55 Mededelingen.
18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal.
18.25 Ik verbind u doorpraatje.
18.30 (S) Das Dreimaderlhaus, ope
rette van Schubert, door het Prome
nade Orkest en solisten. 19.30
Nieuws. 19.35 R.V.U.: C.R.M.: Me
morandum Voorbereiding Wetgeving
Maatschappelijke Cultureel Welzijn.
Sprekers: Mr. L. B. van Ommen, Dr.
J. van Riemsdijk, J. Willems, Gede
puteerde N. Brabant en Mevr. Mr. J.
A. Scheffer-Beversluis. NOS: 20.05
Gamma van alpha en béte: een pro
gramma over recente vorderingen in
de wetenschap. 20.30 Weer es wat
anders: minder bekend buitenlands
repertoire. 21.10 Die drugs doen de
deur dicht, documentaire. NVSH:
22.10 Sextant, radiomagazine van de
NVSH. NOS :22.30 Nieuws. AVRO:
22.40 Radiojournaal. NOS: 22.55 (S)
Metro's Midnight Music: Metropole
Orkest, licht instrumentaal trio en
solisten. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM III 240 M EN FM
TROS: 12.00 Nieuws. 12.03 Jam-
on-Radio. KRO; 13.00 Nieuws. 13.02-
18.00 KRO-op-Drie. pop-mixture.
(14.00, 15.00, 16.00 en 17.00
Nieuws).
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nieuws, 12.03 Muziekpro
gramma. (12.08 Landbouwkroniek.
12.40 Weerbericht, mededelingen en
SOS-berichten voor schippers). 12.55
Buitenlands persoverzicht. 13.00
Nieuws, weerbericht, schouwburg-
programma's en beursberichten.
13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nieuws.
14.03 Schoolradio. (15.00 Nieuws.)
16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten.
16.09 V. d. zieken. 17.00 Nieuws,
weerbericht en mededelingen. 17.15
Blues, negrospirituals en gospel
songs. 17.55 Weegschaal. 18.00
Nieuws. 18.03 Verzoek programma v.
d. soldaten. 18.28 Paardesportuitsla-
gen. 18.30 Prot. godsd. uitzending.
18.45 Sportmagazine. 18.52 Taalwen-
ken. 18.55 Lichte muziek. 19.00
Nieuws. Weerbericht en actualitei
ten. 19.40 Grammofoonmuziek. 19.45
Klankbeeld. 20.00 Operakroniek.
22.00 Nieuws, berichten en loterij-
uitslagen. Aansl.: dë 7 Kunsten.
Dinsdag 24 november
HILVERSUM I 402 M EN FM
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het le
vende woord. 7.16 (S) Op het eerste
gehoor: klassieke en moderne mu
ziek (gr). (7.25 Horen en zien; 7.30
Nieuws; 7.32-7.50 Hier en Nu: actu
aliteiten). 8.00 Nieuws. 8.11 Te
Deum Laudamus: gewijde muziek
(gr.) 8.30 Nieuws, 8.32 (S) Voor de
huisvrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek
voor de huisvrouw) 9.35 Waterstan
den, 9.40 Schoolradio. 10.00 Bijbelse
verkenningen. 10.15 (S) Fragmenten
uit opera's van Verdi (gr.) 11.00
Nieuws. 11.03 Het wassende water,
vervolghoorspel. 11.30 Voor de zie
ken. 11.55 Mededelingen.
HILVERSUM H 298 M EN FM.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Och
tendgymnastiek. 7.20 (S) Dag met
een plaatje: lichte grammofoonmu
ziek. 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojour
naal. 8.20 (S) Dag met een plaatje
(vervolg). (8.30-8.33 De groenteman.
8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Uit
gebreide reportage of herhaling NO-
S-Programma. 9.40 Muziek uit de
Middeleeuwen en Renaissance
(opn.) AVRO: 10.00 Voor de kleu
ters. 10.10 Arbeidsvitaminen: popu
lair verzoekplatenprogramma. (11.00
Nieuws). 11.30 Rondom 12: pro
gramma voor de vrouw. (Om 11.55
Beursberichten).
HILVERSUM III 240 m en FM
VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 Plaatjes
voor de pep. (10.00 Nieuws) 11.00
Nieuws. 11.03 Een opvallend vrolij
ke gevarieerde visite: licht platen-
programma. (12.00 Nieuws).
(ADVERTENTIE)
U HOUDT VAN MOOIE
SPULLETJES.... EN LAGE j
PRIJZEN
Dan kunt u bii deze aanbie
ding van Actief goed aan uw
trekken komen!
PHILIPS 4-sporen recorder
met max. speedduur van maar
liefst 4x2 uur per band.
Bandteller met automatische
nulstelling-Extra luidspreker
aansluiting. In Palissander I
uitvoering, met aller d'r op
en d'r aan: Microfoon - Band
- Lege haspel en radioverbin-
dingssnoer OHO
SLECHTS 0*17/- J
Service? Voor u geen zorg!
Service mèt zorg door uw j
vakspecialist
Lange Brugstr. 4, Breda
Tel. 40250 (3 lijnen)