GOD IS VOOR ROMEINEN VERRE GOD
CSU maakt meeste
kans in Beieren
OL YMPISCH BEGIN
„Fotograferen in het weekend?
Ik kan m'n geld wel beter besteden/'
Kerst-verwarring
steekt kop op
reumatische
pijnen
ZONDAG NAAR
STEMBUS
"OVERVAL"
VOOR
ONDERDAK
Koetsier van
Sint overlijdt
tijdens rit
CLAUS VINDT
DIPLOMATIE
TE ANTIEK
VIEUXEN
.musEJtWjUER
£ssoj Esso service gaat steeds verder!
Kerk meer
zaak van
theorie
FRANSE BARONES
IN LONDENS
HOTEL BEROOFD
Maak in't weekend géén foto's...
U mocht er eens plezier in krijgen.
ROND BRITSE BOXING DAY
Uitgestorven
op het etiket
staat waar
het vandaan komt:
SCHADE&BUYSING
SCHIEDAM
21
VRIJDAG 20 NOVEMBER 1970
21
(ADVERTENTIE)
ROME (KNP) God is
voor de Romeinen een verre
God. In het dagelijkse leven
der Romeinen leeft God wel
maar men heeft slechts op
zeldzame ogenblikken van
het leven oog voor hem. Tot
deze conclusie komt Prof.
Pin na het opinie-onderzoek,
dat het internationaal cen
trum voor sociaal onderzoek
van de Gregoriana-univer-
siteit in Rome heeft gehou
den.
Ten behoeve van dit onder
zoek werden 2400 volwasse
nen in Rome ondervraagd.
De resultaten ervan zijn deze
week door de directeur van
het centrum, prof. Emiie
Pin, gepubliceerd. In zijn
toelichting beklemtoonde
prof. Pin de levensgrote con
trasten, die er in het leven
van de Romeinse katholie
ken bestaan tussen theorie
en praktijk.
Ongeveer 80 procent der on
dervraagde katholieken
neemt deel aan kerkelijke
plechtigheden op hoogtepun
ten va nhun leven, zoals de
doop, de eerste communie,
het vormsel, trouwen en
rouwen. Maar de zondags
plicht wordt gehandhaaft
door 35 tot 40 procent der
katholieken. Ofschoon dit
percentage vergeleken bij
andere Europese hoofdste
den beslist vrij hoog ligt, is
de kwaliteit van de deel
neming aan de zondagsmis
zeer gering, constateerd pa
ter Pin. De actieve deelne
ming aan de zondagsliturgie
is bijzonder armoedig, meent
hij.
Een groot contrast consta
teert prof. Pin ook tussen de
theoretische instemming der
Romeinse katholieken met
de geloofswaarheden en de
praktische weigering er ook
consequent naar te leven.
Het onderzoek toont aan, dat
92 procent der gedoopte Ro
meinen in God geloven, 80
procent aan de fundamen
tele christelijke waarheden
en slechts 50 procent aan hel
en vagevuur.
De meeste Romeinen zijn het
eens met de christelijke
ethiek. Tachtig procent
spreekt zich namelijk uit
voor naastenliefde, vergif
fenis en echtelijke trouw.
Slechts een klein percenta
ge is bereid daaruit voor het
eigen zedelijk leven de lo
gische consequenties te trek
ken.
Prof. Pin constateert diezelf
de discrepantie in de ver
bondenheid der Romeinen
met de kerk. Zij zijn het wel
eens met het geloof der kerk,
maar zij voelen zich niet
persoonlijk betrokken bij de
kerk als levende geloofsge
meenschap. Velen aldus
prof. Pinbeschouwen de
kerk als een soort publieke
godsdienst.
Men neemt wel deel aan de
voornaamste liturgische han
delingen, maar men interes
seert zich niet of nauwelijks
voor de religieuze problemen.
MUENCHEN (DPA) In de Westduitse deelstaat Beieren zullen
a.s. zondag de 7,2 miljoen stemgerechtigden de 204 leden van de land
dag, het staatsparlement, kunnen kiezen.
Bij de verkiezingscampagne hebben, zeker de grote partijen, huil
zware troeven op tafel gelegd.
Waarnemers menen dat de uitslagen, zeker voor een deel, een goed- of
afkeuring zullen betekenen van de politiek van de bondsregering, met name
voor wat betreft de politiek ten opzichte van Oost-Europa.
In de huidige Landdag hebben 110
christendemocraten (CSU), 79 socia
listen (SPD) zitting en 15 leden van
Adolf von Thaddens nationaal demo
cratische partij (NPD).
Men acht het vrijwel zeker, dat de
christendemocraten met een absolute
meerderheid in het parlement van
Beieren zullen terugkeren. Minder
zeker is men ervan, of zij ditmaal ook
een absolute meerderheid van de
stemmen zullen krijgen. Vier jaar
geleden kreeg de CSU 48,1 procent
van het stemmental en bij de laatste
bondsdagverkiezingen 54,4 procent.
LONDEN (AP) De Franse ba.
rones Jacqueline de Ribes, de vrouw
van een Franse bankier en een van
de mooiste vrouwen van de Europese
society, is in haar hotel in Londen
van haar juwelen beroofd.
De dief had zich in haar suite op
de zesde verdieping van het Claridges
Hotel bevonden, en toen zij, slechts
gehuld in een handdoek, de bakamer
verliet greep hij haar beet en drukte
een doek met chloroform tegen haar
gelaat waarop zij flauw viel.
Hoeveel de waarde is van de ge
stolen juwelen, is nog niet bekend.
Volgens schattingen bedraagt deze
een tot anderhalf miljoen gulden. I
De strijd om in het staatsparlement
vertegenwoordigd te zijn is vooral fel
gevoerd tussen de extreem rechtse
N.PJ3. en de vrije democraten (FDP),
welke laatste partij vier jaar geleden
niet de benodigde tien procent van
het totaal aantal geldig uitgebrachte
stemmen kreeg om zetels in de Land
dag te bezetten.
De N.P.D. kreeg toen 15 zetels, maar
politieke deskundigen slaan de kan
sen van deze partij veel lager aan.
APELDOORN (ANP) In een
juwelierszaak te Apeldoorn is
onder het winkelpersoneel
woensdag grote consternatie ont
staan, toen een man binnenkwam
en met de woorden „dit is een
overval" een pistool te voorschijn
haalde. De overval bleek echter
met zo ernstig als men vreesde,
want de man ging op een stoel
zitten en zei: „bel nu de politie
maar, ik wacht wel tot ze komt".
De eigenaar had via de alarm
installatie de politie al gewaar
schuwd, die binnen enkele minu
ten aanwezig was en de man ar
resteerde. Het bleek de 47-jarige
J. D. V. te zijn, die wegens geld
gebrek zijn kostgeld niet kon
betalen en daarom op straat was
gezet. V. hoopte door de politie
te worden gearresteerd en opge
sloten om op die wijze aan on
derdak te komen.
„Drie... twee, een, nul", het stadion, sporthal en zwembad heb-
aftellen is in volle gang. Hier heeft
het echter niets met een ruimte
raket te maken, maar met de bouw
werken voor de Olympische Spelen
van 1972 in München. De steunpij
lers voor het enorme tentdak boven
ben veel weg van raketten op hun
startplaatsen. Acht van de twaalf
stalen pijlers in hoogte variërend
tussen 37 en 76 meterzijn al
klaar.
(ADVERTENTIE)
Bent ti ook zo'n type?
O nee, roept u verontwaardigd, ik geef
m'n weekendgeld heus niet alleen aan
drank uit. Tuurlijk, ook wel 's een pilsje.
Maar ook prik voor de kinderen. En 'n
lekkere hamburger voor ons allemaal. Hier,
kaartjes voor Artis. En patat.
Bovendien en nu wordt uw blik pas
echt triomfantelijk - ik maak wel degelijk
foto's. En u toont vol trots de
vakantiekiekjes die u ieder jaar
trouw hebt geschoten.
Een schoenendoos volTorremolmos,
Ardennen en de Veluwe.
Bravo! Alleen krijgen u en uw gezin
over een paar jaar wel een eenzijdig
beeld van het verleden.
Waarom? Omdat uw 50 andere
vakanties, de weekends, ook vol onver
getelijke momenten zitten. Nou ja,
onvergetelijk? Wie van cms heeft een
fotografisch geheugen?
Ga maar na.
't Is zo'n kleine moeite
om uw camera het hele weekend schiet-
klaar te hebben.
't Kost maar zo weinig. En uw beloning
is een onbetaalbare schat aan kleurrijke
herinneringen. Herinneringen aan koste
lijke momenten die nu écht onvergetelijk
zijn geworden. Haal dus'n filmpje-in huis.
Zorg het hele jaar voor een geladen
fototoestel. Want filmen is eigenlijk
uw enige excuus om
geen foto's in het
weekend te maken.
Praat vóór het volgende rondje even met de vakman, uw fotoiiandeiaar.
Dorus' nieuwste kreatie: 'n elpee met dertien
liedjes, zó Dorus ais Dorus maar kan zijn.
Echte luisterliedjes. Een leuk kado-idee.
Alleen te koop bij Esso-verkooppunten,
waar u de Dorus-pop ziet staan.
f3,90
(Van onze correspondent)
LONDEN. In Engeland heerst momenteel ernstige verwarring,
omdat de regering Heath geen vrije dag toekent in de plaats van
„Boxing Day" (26 december), die in Engeland, Wales en Noord-Ier-
land een officiële feestdag is. Dit jaar valt hij op een zaterdag, wat
natuurlijk een probleem schept.
Men verwacht, dat na de kerstmis het absenteïsme nog groter zal
zijn dan in het verleden. Na een grote feestdag dagen in de Engelse
fabrieken duizenden arbeiders gewoon niet op. Ze hebben kennelijk
een of twee extra dagen nodig om hun roes uit te slapen of te wennen
aan het idee, dat ze de handen weer uit de mouwen moeten steken.
26 december wordt „Boxing Day"
genoemd, omdat eertijds op die dag
wat geld gestopt werd in de
„Christmas Box" van postboden,
melkboeren, vuilnismannen, kran
ten-, bakkers-, en slagersjongens.
Tegenwoordig 'hebben deze lieden
hun financiële kerstbijdragen echter
al lang voor „Christmas" binnen
schot.
Op „Boximig-Day" wordt in Enige
land, Wales en Noord-Ierland niet
gewerkt (in Schotland wel, omdat
nieuwjaar daar een feestdag is). Al
le winkels blijven dicht, maar er
zijn wel theater- en bioscoopvoor
stellingen, met het gevolg dat som
mige restaurants ook het daglicht
binnen laten.
Talrijke nationale werkovereen-
komsten leggen er de nadruk op dat
de arbeiders en bedienden recht
hebben op twee vrije kerstdagen. In
moeilijke gevallen, zoals ondermeer
dit jaar, wordt van de regering ver
wacht, dat zij bepaalt welke werk'
dag de „verloren feestdag" goed
maakt.
Degene die op richtlijnen van ho
gerhand zaten te wachten hebben zo
pas te horen gekregen, dat zij in dit
probleem maar zelf uit de doeken
moeten doen. Daardoor komt het,
dat men hier volgende maand zowel
op de 24-ste als op de 28-ste voor
gesloten deuren kan komen te staan.
Sommige winkels en warenhuizen
weten nog niet precies wat te begin
nen. Het ziet er evenwel naar uit,
dat de meeste handelszaken op 28
december dicht zullen blijven, zodat
de Britse huisvrouwen op 24 decem
ber voor tenminste vier dagen brood
en andere levensmiddelen moeten
aanslepen. Bepaalde Londense wa
renhuizen. zoals Selfridges, zijn van
plan hun deuren te openen op 24 en
28 december, terwijl op die dagen
telkens de helft van het personeel
vrijaf heeft.
In de industrie probeert men 24
december algemeen een vrije dag te
maken. Het staat echter van tevoren
vast, dat op maandag 28 december
het absenteïsme hoogtij zal vieren.
Duizenden Engelse kantoorbedien
den weten nog niet, wanneer ze
officieel thuis mogen blijven. De
banken zullen op 28 december op
halve kracht werken. Dit geldt ook
voor de Londense beurs, maar het
personeel van de verzekeringsmaat
schappijen krijgt die dag vrijaf, wat
betekent dat de city die maandag
uitgestorven zal schijnen.
(ADVERTENTIE)
verpakking: 14 en 40 tabletten
LEIMUIDEN De intocht van
Sint Nicolaas te Leimuiden is gister
middag op tragische wijze voortijdig
beëindigd. De koetsier van het rijtuig
van de Sint, de 48-jarige heer K. Post,
schrok op een gegeven ogenblik waar
schijnlijk van een onverwachte bewe
ging van een der paarden.
Hij kreeg een hartverlamming en
overleed ter plaatse. De feestelijkhe
den ter gelegenheid van de intocht
werden ogenblikkelijk afgelast en
ook de rijtoer van de goedheilig man
ging niet meer door.
DEN HAAG (ANP) De diplo
matieke werel d beweegt zich mo-
matieke wereld beweegt zich mi-
nen een nauwe structuur van zijn
eigen antieke wetten, in plaats van
de blijvende en veranderende ken
merken van het vertegenwoordigde
land te weerspiegelen.
Dit heeft prins Claus gisteren ge
zegd bij de opening van een congres
in Den Haag ter gelegenheid van
het 25-jarig bestaan van het Neder
lands genootschap van internationale
zaken. De diplomatieke vertegen
woordiging moet volgens hem in
overeenstemming zijn met de poli
tieke en sociale realiteiten.
(ADVERTENTIE)
(een geruststellend idee.óik voor uw gasten)
DOOR JOHAN WINKLER
Verbeeld. U eens, Lezer! dat
Gy eenigen tijd. in Frankrijk
reist. Natuurliker wyze, dat Gy
al dien tijd slechts fransch
spreekt, en ook niets als fransch
hoort spreken. Zoo komt Gy in
eene fransche stad, in de spoor-
halle, en Gy klopt aan het beken
de luikje om een spoorwegkaart
je te nemen. Het luikje wordt
geopend, en eene stem roept u
toe, in goed nederlandsch: ,,'t Is
nog te vroeg!" Zoudt Gy niet
zeer verwonderd zijn? Wel nu!
my is dit overkomen."
De man die dat overkwam was
mijn grootvader, in zijn tijd een
nogal befaamd taalgeleerde, en
die er in 1855 een reis groten
deels per „stoomros" voor over
had om nu eens precies na te
gaan tot hoever daar zo in de
buurt van Duinkerken en Calais
het Vlaams en dus Neder
lands, nog de volkstaal, althans
de volksspreektaal was.
Want (en zo luidde de titel van
zijn hierover gepubliceerde be
schouwingen) er was ook een
Nederland in Frankrijk en Duits
land". De taalgrenzen waren nu
eenmaal wijder dan de lands
grenzen.
Van zijn reis naar Frans-Vlaan-
deren, of om met de Fransen te
spreken „Flandre maritime"
heeft hij toen uitvoerig verslag
gedaan. Ik heb het dezer dagen
allemaal nog eens nagelezen.
Wat was die goede grootvader
blij en opgetogen, wanneer hij in
Duinkerken, in Hazebroek in St.-
Winoks-Bergen, in Ekelsbeke,
Arneke en al die andere Frans-
Vlaamse plaatsen telkens weer
ontdekte hoe de mensen daar,
althans onder elkaar, het Vlaams
en daarmee toch eigenlijk ook
het Nederlands, waren trouwe
gebleven.
En vooral, wat was hij verrukt
wanneer hij bij hen ook fysiek
allerlei dingen gewaar werd, die
(goddank, moet hij telkens heb
ben verzucht) zo helemaal niet
Frans waren, integendeel!
Ei! riep hij uit: „Ei.' zie toch
deze kloeke, ranke en slanke ge
stalten, deze blau-oogde, blonde
blanke en blozende mannen en
vrouwen, knapen en maagdekens,
in steden en dorpen, aan de zee
kust en in de hoogere streken
binnen in het landl"
En dan die herbergierster in
het door de Fransen tot Haze-
b rouck verbasterde Hazebroek.
die ook al haar moedertaal was
trouw gebleven grootvader
prijst haar geliefd als „eene eer
bare en weerbare knappe vlaam-
sche vrou, vriendelik van oog,
gul van hert, mild van hand, en o
zoo wel ter tale".
Wat heeft de oude heer toen
met al die stamverwante lieden
gedweept! en hoe heeft hij de
Fransen, aan wie dit bezett ege-
bied in 1678 bij de vrede van
Nijmegen was toegewezen, ge
hoond!
Voor de „wufte" vuile domme
Franzoos" had de oude heer geen
goed woord over en voor de
Franse „krijgsliên", die hij in
hun rode uniformbroeken zag ex-
cerceren, al evenmin: „hoe vuil,
onooglijk, verwaarloosd, armoe
dig zien zij er uit".
Maar zijn felste boosheid gold
het Franse gouvernement dat
(toen) kennelijk „de dood van de
vlaemsche taeil" wenste en dat
(toen) alles deed wat in zijn
macht was om die taal „te kren
ken en te fnuiken en als het kon
uit te roeien".
Blijkbaar was daar ook wel
iets van waar. In het nog altijd
de moedertaal trouw gebleven
Ghyvelde blijkt bijvoorbeeld de
schoolmeester een alleen maar
Frans sprekende Fransman.
Waarom ik dit allemaal ophaal?
Zo'n reisverhaal uit 1885? Omdat
ik dezer dagen door een opmer
kelijk berichtje getroffen werd,
waaruit bleek dat de huidige
Franse regering nu eindelijk de
Nederlandstaligen in Frankrijk
ter wille is geweest door het
Nederlands te erkennen als taal
die bij het middelbaar onderwijs
als „de eerste vreemde taal" mag
gelden.
En dit betekent bijvoorbeeld
dat de ,jFlamands de France",
calaureaatsexamen tot de univer
siteit voortaan in de eigen taal
kunnen afleggen.
Het heeft lang geduurd eer die
erkenning er gekomen is, en eer
het Nederlands in Frankrijk ook
in dit opzicht dezelfde rechten
heeft gekregen als bijvoorbeeld
het Duits en Spaans.
Grootvader zou daar wel niet
nelemaal tevreden mee geweest
zijn want ergens droomde hij
de dwazw, doch eertijds nog wel
vergeeflijke droom van één
Groot-Nederlands rijk maar
hij zou er toch wel een wending
ten goede in gezien hebben.
Ja, die dwaze droom. Vlak voor
zijn dood, in 1918, midden in de
Verste Wereldoorlog, is grootvader
toen nog eens op min of meer
geheimzinnige manier door een
Duitse instantie benaderd: met
het oog op de vredesvoorwaar
den, die het zegevierend Berlijn
straks de verslagen vijanden zou
opleggen, moest hij meehelpen
aan een kaart waarop de Neder
landse taalgrens in Frankrijk
precies zou zijn aangegeven. Tot
zover zou dan het toekomstige
Groot-Germaanse rijk (en dat
was dan bepaald iets anders dan
alleen maar zo'n zielig Groot-
Nederlands rijk) moeten reiken.
Grootvader heeft de man die
dat allemaal kwam vragen toen
goddank de deur gewezen. Hij
moet toen, hoe laat ook, het ge
vaar hebben onderkend van al te
veel rommelen en wrikken aan
grenzen die je, achteraf bezien,
toch maar beter zo kunt laten,
zelfs al wordt ook aan de over
kant je eigen taal gesproken en
al staat men voor het redelijke
behoud daarvan op de bres.
Ginds, in dat Vlaamse Frank
rijk, blijkbaar niet helemaal zon
der succes.