NIEUWE LACHMAKERS BREKEN DOOR
Hessel van de Wal
cabaretier
zonder frustraties
De gangmaker.
I
I
I
Ochtendgym-jubileiim
Beperkte bevoegdheid
NOS zendtijdindeling
Istizin
■II
Bescheiden
ONDERSCHEIDING'
WILLEM DUYS
Fanclub van Heintje
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIè (Nederlands):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
DINSDAG 17 NOVEMBER 1970
HUMOR is een van de meest on
grijpbare zaken in het menselijk
verkeer. Waarbij voorop moge
staan, dat de mens de enige dier
soort ter wereld is, die de lach
kent. En die graag lachen wil. In
het gezin, in de kroeg en In het
theater. En juist in dat theater
gedraagt de lach zich als de meest
vertroetelde wijnsoort: er zijn ja
ren met kleine, maar grandioze
oogsten en er zijn jaren dat het
niet rijpen wil. Waarom? Mooie
vraag voor sociologen, psychologen
en misschien ook wel politicologen
Bekijk Nederland en daarin de
humor op topniveau. Dan zie je
een jaar of vijftien, bijna twintig,
waarin het allemaal moest nomen
van Wim Kan, Wim Sormeveld en
Toon Hermans. Uiteenlopende hu
mor, gedrieëlijk gekenmerkt door
het ongeëvenaard vakmanscharp dat
zij op dit zo moeilijke gebied ont
wikkelden in hun „omgang" met
het publiek. Nederland had ze lief.
vulde hun zalen tot berstens toe en
als één van de drie op t.v. kwam.
waren steden en dorpen op een
griezelige manier uitgestorven op
straiat. Maar naast die grote drie
was er weinig. Jazeker, incidenteel
kwamen er cabaretgroepjes die
weer gingen. Op toegespitste ge
bieden kwam er de korzelige lach
van de politieke of agressieve hu
mor (Zo is het. Van der Merwe,
een beetje Hadimassa). Of er bleef
de verouderende humor vótn de
komiek, van de nazaten van Lou
Bandy tot en met de travestie-
sketches van Snip en Snap. Ook en
terecht een markt voor. maar niet
van de originaliteit en persoonlijk
heid van De Grote Drie.
Zoals gezegd, jarenlang bleef dat
eigenlijk onveranderd. Velen kwa
men, velen gingen (af). Vooral bij
t.v., dat koortsachtig bleef zoeken
naar nieuwe lachmakers en in z'n
wanhoop soms het prille talent
vermoordde door het veël te onrijp
een show om de nek te hangen
Zeker, er kwam wel wat nieuwe
generaties, maar dat haalde niet hei
niveau (en de door alle bevol
kingslagen heen gaande populari
teit) van De Grote Drie. Maar
sinds een jaar of drie komt er
nieuwe wijn. Niet in oude zakken,
al gaan die door met even populair
te zijn als vroeger, maar in nieu
we. Talent, dat ten dele voors
hands wat struikelde over de
moeilijkheden die lachmaken als
theatervak biedt, maar dat toch
dat geheimzinnige bezat, dat op de
planken „présence" heet: een zeer
eigen toneelpersoonlijkheid, die
een direct contact met het publiek
met een elektriserende vonk tot
stand kan brengen. Dat is dan één.
zeer belangrijke kant van de zaak.
De andere kant is: teksten! En ook
die bleken voorhanden. Een belang
rijke bron voor nieuwe lachma
kers bleek Cabaret Lurelei. Minder
om de groep zelf, die wat amateu
ristisch en studentikoos begon, als
wel om het geduld en begrip
waarmee binnen de groep verder
werd gebouwd aan dat moeizame
theaterambacht dat ten grondslag
moet liggen aan moeiteloos lijkend
vertier. En al vechtend maakten ze
zich vrij. Cox en Halsema, die
vorig jaar samen met Adèle Bloe-
mendaal plots de top haalden met
een grandioos programma van pure
kolderliedjes.... Jasperina de Jong,
die zich in tien jaar geduldig ont
wikkelde nast de one-man-show,
waarmee ze nu Nederland verrast
als waarlij ke vedette, van alle
zang-, dans- en speelmarkten thuis
(maar waarin al haar nu gerijpte
talent onnut zou zijn als niet Guus
Vleugel de liedjes maakte, waar
haar kwajongensachtige persoon
lijkheid om vraagt).
Maar daarnaast komen in snel
tempo de zeer persoonlijke eenlin
gen, variërend van de bekkentrek-
kerige maar toch wel zeer aparte
André van Duyn tot de waarlijke
en niet te stuiten clown Herman
van Veen (van wie Wim Kan bij
de première zei, dat hij in twintig
jaar niet tegen zulk een overrom
pelende getalenteerdheid was aan
gelopen, terwijl juist hij altijd ion
geren in zijn groep haalde om ze
het vak te leren). Ook uit de
studenten-cabaret-sfeer kwamen er
nu „blijvers" Een Paul van Vliet
die er jaren over deed om zijn
vorm en zijn publiek te vinden,
maar die er nu „is" Of het duo
Freek de Jonge en Bram Vermeu
len, de meest recente en voor mij
meest verbazingwekkende ontdek
king. Omdat zij met hun (warm
aanbevolen) programma „Neer-
lands Hoop in Bange Dagen lij
ken te loochenen, dat het cabaret
én het lachmaken zulk een bijna
niet te leren „vak" is. Twee jaar
geleden waren ze nog amateur en
student. Zonder speciale coach of
cursus staan ze nu een hele avond
op de planken in een show met
een snelheid, die door niemand
wordt geëvenaard, waarbij elke
beweging tot op een tiende secon
de is getimed en elk zang- of
geluidseffect ook Cabaret van zeer
eigentijdse aard. met sterk geënga
geerde, vaak ook gevoelige liedjes
(van hoofdman De Jonge), met
muziek in een zeer afwijkend ca
baret-genre (van aangever Ver
meulen). samen resulterend in een
volstrekt niet op voorgangers te
herleiden stijl. Bijtend, maar niet
door de tekst die schijnbaar lief of
zot is. Bijtend achteraf, als je je
realiseert dat je ie wezenloos hebt
zitten lachen om de malle manier,
waarop ze die liedjes en mopjes
brachten alsof het niet om zeer
pijnlijke zaken ging. Met die nieu
we sterren zal lach-arm Nederland
het nog jaren moeten doen. Wat
me, gezien hun persoonlijkheden
en vakmanschap, een aangename
gedachte lijkt. Ongeacht die vraag,
waarom er tussen de jonge Kan en
ionge Freek 20 jaren moesten lig
gen en tussen de jonge Toon en
ionge Jasje 15?!!
C. NICOLAi
(Van onze showredactie)
DEN HAAG „Nee, ik heb
geen ongelukkige jeugd gehad,
helaas. Ik bulk niet. van de agres
sie en de frustraties, maar ze zeg
gen dat je die nodig hebt om van
daag de dag een goed stuk caba
ret te kunnen maken. Daarom
kan ik er wel eens over in zitten,
dat ik in mijn jonge jaren als zoon
van een hoofd Mavo onbekom
merd mezelf af heb lopen reage
ren in de groene Friese weiden
rond Wommels. Hennaarderadeel
en Utingeradeel. Als ik geweten
had. dat ik later nog eens zo nodig
publiek moest vermaken met lied
jes en praatjes, dan had ik het
misschien vroeger allemaal heel
anders gedaan. Mijn vader was
een ruim denkende man, die je je
vrijheid gunde. Ik waardeer hem
nog, maar toch had ik beter flink
de pest aan hem kunnen hebben,
want uiteindelijk moet die frus
tratie, die je nodig hebt voor het
cabaret, ergens vandaan komen.
Maar misschien heb ik meer frus
traties dan ik zelf wel weet. En
wie weet hoe diep ze zitten. Want
als je nagaat was mijn broer vroe
ger altijd de grappigste thuis. Een
geboren cabaretier, zou je zo zeg
gen, de Toon Hermans van de fa
milie, Wat is er van hem gewor
den Tandarts in Staphorst, waar
het plomberen al bijna als een on
zedelijke handeling wordt be
schouwd. als een aantasting van
iemands zeer persoonlijke intimi
teit".
De authentieke Fries Hessel van
de Wal, die als student in Groningen
terecht kwam en als cabaretier de
opstandige inspiratie van Amster
dam als leefmillieu koos, staat sinds
enige jaren met stijgend succes zich
misschien wel op die broer af te
reageren. Want Hessel ging na een
onafgemaakte studie tandheelkunde
als volksvermaker het podium op,
eerste in Groningen, later in het
Amsterdamse Lurelei, het Haagse
Diligentia en momenteel in het thea
ter Pepijn, dat Paul van Vliet heeft
vrijgemaakt door zo vriendelijk te
zijn op toernee te gaan, en die hij
nu moet doen vergeten.
„Zo gezien sta ik misschien wel
avond aan avond mijn broer af te
vermoorden. De titel waaronder dit
gebeurt is nogal veelzeggend, de
heren worden bedankt. Er zit wel
licht meer wrok in me dan zo op het
eerste gezicht wel lijkt. Maar je
weet nooit waar het vandaan komt
en sta ik me wel op heel andere
dingen te wreken. Dan moet ik er
bijvoorbeeld aan denken, dat ik als
jongen thuis popenkast en marionet
ten maakte en speelde en dat ik met
de zelfgemaakte tekst opvallend
minder moeite had dan met de tech
niek.
Altijd bleven er wel decortjes en
gordijntjes hangen op momenten dat
de techniek voor het pakkende ef
fect moest zorgen. En ook als ik
marionettenmannetjes of marionet
tenvrouwtjes liet sterven lagen ze
altijd nog een hele tijd te zieltogen,
omdat er touwtjes bleven haken. Ik
heb me leren troosten met de ge
dachte, dat doodgaan op het toneel
altijd al een moeilijke zaak is ge
weest, waarvoor zelfs de beste to
neelschool nog niet de juiste oplos
sing heeft gevonden.
Je hebt toch best kans, dat ik
voor het cabaret heb gekozen om al
deze jeugdfouten te vereffenen. In
elk geval is de behoefte aan cabaret
altijd aanwezig. Bij alles wat er om
me heen gebeurt bekijk ik of er een
goeie grap in zit of een gevoelig
dingetje. Zo werd ik een keer ge
troffen door een standbeeld, dat
troosteloos in de regen stond te
staan. Ik verplaatste me in het
standpunt van dat standbeeld en het
resultaat is nu, dat ik op de böhne
op een voetstuk ga staan en van
daaruit de laag bij de grondse woe
lingen meewarig bekijk. Daar
csbrijf ik dan een hele tekst op met
zoveel mogelijk woordspelingen erin
en streep dan later alle zinnen er
uit, waar geen woordspeling in zit,
want de klant eist 100 pet en die
kan ik niet afschepen met lege fra
sen.^ De mensen moeten eisen kun
nen stellen aan het produkt dan
krijgen ze er ook respect voor zoals
ook voor het gezag. Ik persoonlek
bijvoorbeeld heb niets tegen een
politieagent. Goed, ze gaan wat an
ders gekleed dan de gemiddelde
burger en ze dragen het haar kort.
Maar wat geeft dat als ze het gere
geld wassen. Moet je nou links gaan
staan met het cabaret of rechts? Ik
weet het niet. Ik weet alleen dat als
het in de wereld goed wil marche
ren, het een kwestie wordt van
links-rechts, links-rechtsdit is een
waarheid als een koe, die je kunt
uitmelken tot in lengte van dagen.
En elke zaak heeft nu eenmaal twee
kanten. Ik ben vrij opgevoed en
hoefde niet naar de kerk, maar ik
was wel jaloers op kinderen, die
wel mochten, zoals die kinderen wel
weer jaloers op mij geweest zullen
zijn.
Hessel van de Wal: Misschien zit er toch wel meer wrok in me dan
op het eerste gezicht lijkt.
Ja, er zijn inderdaad mensen, die
mij als cabaretier te bescheiden vin
den. Dat had ik trouwens al heel
vroeg. Op de lagere school moesten
we eens een gedichtje voordragen,
Alle jongens kozen iets uit een
boek. Ik maakte zelf wat. Mijn eer
ste twaalf regels rijm. Het viel goed,
maar ik heb nooit durven vertellen
dat het eigen werk was en de mees
ter vroeg nergens naar. Had-ie best
eens kunnen doen. Toen ik later een
eigen cabaretgroep vormde en het
Groningse land bereisde stond ik ook
niet vooraan bij het voetlicht. Maar
later moest ik natuurlijk wel als
Hessel v. d. Wal voor de dag komen,
toen ik cabaretprogramma's ging
doen vooi de RONO, de regionale om
roep in het noorden. Het eerste lied
je, dat ik voor de radio schreef, heb
ik door mijn vader laten zingen. De
man draaide er zijn hand niet voor
om, want hij ging zelf als amateur
cabaretier door de provincie.
Het gekke was, dat ik bij het
zeggen van mijn teksten voor de
radio dikwijls grimassen stond te ma
ken of ideeën kreeg voor speelscè-
netjes of het uibeelden van typen.
Dat ei kon ik voor de radio natuulijk
niet kwijt. En zo is het eigenlijk ge
komen, om met frater Venantius te
spreken dat ik solo-cabaret ging
doen, eerst onder de titel „Land in
zicht", waar ik in een jaar tijd 200
voorstellingen van gaf. Heel wat voor
een beginneling. En nu is het dan
„de heren worden bedankt" gewor
den. Dat mag ik overigens wel zeg
gen, dat de heren bedankt worden,
want al sta je er dan alleen voor, ik
heb heel wat te danken aan mijn
vaste pianist en melodiemaker Hans
Kwakkel, maar niet minder aan
Pier Iania, vroeger bekend van de tv
en later als cultureel ambtenaar van
de stad Groningen een van mijn
beste stimulatoren, net als Fons Jan
sen, een zeer beminnelijk mens, die
bedachtzaam de botte puntjes uit je
programma slijpt. En als ik het dan
toch over „heren" heb, verontschul
dig me even, maar dan mag ik mijn
vrouw Ada niet vergeten Zij ont
werpt mijn toneelcostuums en zet ze
ook in elkaar. Op haar probeer ik
altijd weer mijn teksten en grappen
uit. Dat is een hele opgaaf en ik
begrijp dan ook best, dat ze zo nu
en dan tegen mij zegt: „En nu
wordt ei vandaag niet over cabaret
gepraat". Daar heb ik begrip voor.
Ik ga dan de straat op. Daar liggen
uiteindelijk de onderwerpen voor
het oprapen. En de vrouw is er niet
om grappen op uit te proberen".
Al> Goubitz (rechts) met zijn be
geleider Jaques Schutte. Op 1 de
cember is het 25 jaar geleden dat
Ab Goubitz (60 jaar) de eerste radio
uitzending verzorgde van zijn „Och
tendgymnastiek". Het programma
wordt nog steeds door de NOS uit
gezonden.
(Van onze correspondent).
EYSDEN De „Ridderorde in de
gouwe Cramignon" zal op 7 februari
in Eysden worden uitgereikt aan t.v.
presentator Willem Duys. De carna
valsvereniging „De Klèèflép" van
Eysden reikt deze onderscheiding
eenmaal per jaar uit aan iemand die
zich bijzonder verdienstelijk heeft
gemaakt op het gebied van radio of
t.v. Voor Willem Duys werd de orde
uitgereikt aan KRO-voorzitter mr.
H. van Doorn, Mies Bouwman, Jan
Cottaar, en Kees Schilperoort. Wil
lem Duys ontvangt de onderschei
ding voor zijn tv-programma „Voor
de Vuist" en voor het radio pro
gramma „Muziekmozaik". Hij zal de
orde persoonlijk in ontvangst ne
men.
KERKRADE Op initiatief van
de voetbalverenigng „Hoss" uit Blei-
erheide is een fanclub voor Heintje,
de vaderlandse smartlapprins, in het
leven geroepen. De voetbalvereni
ging heeft van de vader van Heintje
toestemming gekregen om als eerste
een fanclub voor zijn zoon in Neder
land op te richten. In Duitsland
heeft Heintje al meer dan twee jaar
fanclubs. Vader Simons is sinds en
kele weken ere-voorzitter van de
Bleijerheidse voetbalvereniging. Ie
dere maand zal de voetbalvereniging
een fanblad van Heintje uitgeven.
Het lidmaatschap bedraagt per jaar
5 gulden. Iedereen die lid wil wor
den van de fanclub moet 5 gulden
storten op het gironummer 1252-
53850 van de Boerenleenbank. Bin
nen veertien dagen verschijnt het
eerste nummer van het blad.
(Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM Het NOS-bestuur
heeft zich in vereniging met de
conclusie van de werkgroep „Uit
gangspunten voor radio en t.v.", er
kend dat de omroepwet noch de
radio- en t.v.-zendtijdbeschikkingen
enige bevoegdheid aan het NOS-
bestuur geven, om een incidentele
zendtijdindeling te wijzigen. Is de
zendtijdindeling eenmaal door de
NOS vastgesteld dan is afwijking
hiervan li bepaalde gevallen (vooi
gezamenlijke programma's of evene
menten) niet meer mogelijk, behou
dens uiteraard in goed overleg tus
sen alle betrokken partijen. Een
eenzijdige beschikking van het
NOS-bestuur waarbij een andere
zendtijdindeling aan een omroep zou
worden opgelegd, is niet geoorloofd
Wat betreft de kwestie van de
zogenaamde „zwevende zendtijd" bij
de radio, is het overleg nog gaande
in bovengenoemde werkgroep. Het
handelt hier om radiozendtijd van
(ADVERTENTIE)
Dij apothekers en drogistei.
de NOS welke facultatief ter be
schikking van de omroepen wordt
gesteld. Het NOS-bestuur had aan
de programma-radio gevraagd om
een advies te geven van zijn inzich
ten over het benutten van deze radio-
zendtijd van de NOS. De werk
groep „Uitgangspunten" zal dit ad'
vies van de programmaraad voorzien
van haar opvattingen en daarna ter
goedkeuring voorleggen aan het
NOS-bestuur.
De voorzitter van de NOS, de
heei fe. A Sehijttenhelm verklaarde,
indien met de nodige welwillend
heid zowel van de zijde van Ie NOS
als de omroepen de adviezen van de
werkgroep worden uitgevoerd, er
waarschijnlijk in de toekomst wei
nig moeilijkheden zullen ontstaan
bij een gezamenlijke aanpak van
gebeurtenissen.
„We blijven uiteraard zitten met
de kwestie van goed overleg tussen
alle partijen en dus ook met eventu
ele fricties bij het verschil van in
zicht. De mogelijkheid bestaat echter
dat de regeringscommissaris een
zendtijdruil ten behoeve van een be
paald programma dwingend oplegt.
Van deze mogelijkheid is tot nu toe in
de praktijk nimmer gebruik gemaakt"
aldus de heer Schiittenhelm.
Voorts werd meegedeeld, dat het
NOS-bestuur niet in staat is, om
reeds op 27 november a.s. de begro
ting 1971 definitief vast te stellen.
Het NOS-bestuur wacht namelijk op
een advies van de zendgemachtigden
over de aanzichten ten aanzien van
de uitbreiding van de radio-zendtijd,
(op Hilversum 3).
NOS
10.45 SCHOOLTELEVISIE
Notre ville.
11.10 Iet wiet wijt de wereld.
11.35 SLUITING
14.00 SCHOOLTELEVISIE
14.25 SLUITING
18.45 DE WOEFS EN DE LAMAARS
18.55 JOURNAAL
AVRO
19.04 DE RARE VOGELS
19.30 TOPPOP
20.00 (kleur) JOURNAAL NOS
20.20 PEÏTON PLACE
He* wordt een drukke avond
in de Shoreline-bar.
21.10 (kleur) DE MENEERTJES
21.11 (kleur) MUZIEK IS TROEF
(3) Kleur- en klankrijk
amusementsprogramma
22.00 AVRO'S TELEVIZIER
MAGAZINE
22.50 JOURNAAL NOS
TELEAC
22.25 MODELBEGRIP IN WETEN
SCHAP EN TECHNIEK
Les 7
23.25 SLUITING
19.30
20.00
18.45
18.55
19.04
19.09
19.30
20.00
20.20
21.10
21.35
22.23
22.55
23.00
NOS
DE WOEFS EN DE LAMAARS
JOURNAAL
DEN HAAG VANDAAG
KUNSTSIGNALERING
KRO
(kleur) DE DWAZE WERELD
VAN TOMMY COOPER
(kleur) JOURNAAL NOS
(kleur) MOD SQUAD
Afl. 8 „De dood van Bill
Hanachek"
BRANDPUNT SPECIAL
(kleur) DE KLOP OP DE
DEUR
Afl. 8 „Het kraamkloppertje
op de deur"
ZELFS HET ONKRUID
VERGAAT
De eerste van de drie docu
mentaires over milieubeheer
JOURNAAL NOS
SLUITING
14.00-15.55 SCHOOLTELEVISIE
17.00 SCHOOLTELEVISIE
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 TIENERKLANKEN
19.25 ALLEDAG
Gezinsmagazine
19.50 KEURIG FRANS
19.52 ZOEKLICHT
Culturele kroniek
19.57 MEDEDELINGEN
20.00 JOURNAAL
20.20 EUROPA NU
20.35 GETUIGEN TEN LASTE
Thriller van George Robertson
21.25 STUDIEKEUZE EN
BEROEPSORIëNTERING
Afl. 2: „Hetzelfde beroep als
pa en ma?"
22.15 VERGEET NIET TE LEZEN
22.50 JOURNAAL
14.00, 14.30 en 15.00 SCHOOL
TELEVISIE
17 35 NIEUWS
17.40 SCHOOLTELEVISIE
18.05 TV-CLUB JUNIOR
Cultureel magazine
18.20 AFFICHES
Gesprekken met mensen uit
de grote en kleine kunst
18.50 PLUM-PLUM
Voor de kleuters
18.55 NOëLE AUX QUATRE
VENTS
Feuilleton naar de roman van
Dominique Saint-Alban
19.25 WEERBERICHT
JOURNAAL
UN MANTEAU POUR
L'éTERNITé
Spel van Frangoise Catteau
naar „De mantel" van Nicolas
Gogolj.
Culturele kroniek
Aansl. journaal
21.30 SIGNES DES TEMPS
20.00 JOURNAAL
(kleur) Aansl. weerbericht
20.15 WAT BEN IK?
(kleur) Raadselspel met Ro
bert Lembke
21.00 LIEBE UND SO WEITER
(kleur) Film van George
Moorse
22.20 JOURNAAL
(kleur) Aansl. commentaar en
weerbericht
22.40 MAX BENSE
(kleur) Film van Hans Em-
merling en George Bense
23.25 (kleur) JOURNAAL
19.45 HEUTE
(kleur) Journaal, actualiteiten
en weerbericht
20.15 DE SPORTSPIEGEL
(kleur) Aansl.: kort nieuws
21.00 DE WREKERS
(kleur) Afl. Het puzzelspei.
21.50 WIE WAS COMENIUS?
22.20 JOURNAAL
(kleur) Aansl.: weerbericht
22.30 DER SANFTE LAUF
Duitse speelfilm uit 1967 van
Haro Senft
23.55 SLUITING
Dinsdag 17 november
HILVERSUM I 402 M en FM
KRO: 12.00 Van twaalf tot twee:
gevarieerd programma. (12.22 Wij
van het land; 12.26 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30
Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00
13.05 Raden maar 14.05 Schoolra
dio. 14.30 (S) Pizzicato: muzikaal
middag-magazine. (16.00-16.02
Nieuws). Overheidsvoorlichting:
17.00 In de rubriek Suriname en de
Nederlandse Antillen geeft de heer
O. van Delden, gezaghebber van de
Bovenwindse eilanden een terugblik
op 1970. Samenstelling en presenta
tie: Raymundo Debrot. KRO: 17.10
V. d. kind. 17.15 Hai! jeugdpro
gramma. Politieke Partijen: 18.19
Uitzending van de Partij van de
Arbeid. KRO: 18.30 Nieuws. 18.41
Actualiteiten. 19.00 (S) Licht en
semble met solisten. 19.45 Evange
lie zonder masker, lezing. 20.00
English Eccentrics, muziekspel van
Malcolm Williamson (opn.) 20.55
Huisvredebreuk, hoorspel. 22.25
Overweging. 22.30 Nieuws. 22.40
Den Haag Vandaag. 22.50 Medede
lingen. 22.52 Kon tekst: magazine
waarin op de dingen wordt doorge
praat. 23.15 (S) Sticker: licht pla-
tenprogramma. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM 2 298 M EN FM
AVRO: 12.30 Overheidsvoorlich
ting: Uitzending voor de landbouw.
12.40 Knipperlicht: radio verkeers-
magazine. 13.00 Nieuws. 13.11 Radio
journaal. NOS 13.30 Spiegel van
België: muziek en nieuws van onze
zuiderburen. 14.00 Jazz uit het his
torisch archief. 14.25 (S) Kameror
kest Pieter Hellendaal: oude mu
ziek. 15.00 Van ta-ta tot totale taal:
rubriek over het leven in de taai.
AVRO: 15.10 Muziekmiddag, met
om 16.00 Nieuws. 17.30 Toppers van
toen (gr.) 17.55 Mededelingen. 18.00
Nieuws. 18.11 Radiojournaal. 18.25
Johan Willem Friso Kapel. 18.55
Jeugd en ritme. 19.25 Paris vous
parle. 19.30 Nieuws. 19.35 Van
avond gevarieerd programma. 22 lO
Gonk!, een stiekum - kritisch pro
gramma. 22.30 Nieuws. 22.38 Radio
journaal. NOS: 22.55 (S) Zin-tuig
nr. 29: kunst buiten het Nederlandse
taalgebied. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM III 240 M EN FM
VARA 13.00 Nieuws. 13.03 Eks
preslicht platenprogramma. 14.06
Nieuws 14.03 De Eddy Becker
Show. 15.00 Nieuws. 15.03 Drie-
draai. 16.00 Nieuws. 16.03-18.00 Mix:
120 minuten rijp en groen op alle
toeren. (17.00-17.03 Nieuws).
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nieuws. 12.03 Muziekpro
gramma. (12.40-12.48 Weerbericht
en SOS-berichten voor de schip
pers). 12.55 Buitenlands persover
zicht. 13.00 Nieuws, weerbericht,
mededelingen, dagklapper en SOS-
berichten voor de schippers. 13.20
Tafelmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03
Schoolradio. (15.00 Nieuws). 16.00
Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09
Licht muziekprogramma. 16.30 Voor
de oudere luisteraars. 17.00 Nieuws,
weerbericht en mededelingen. 17.15
Jazzmuziek. 17.55 Weegschaal. 18.00
Nieuws. 18.03 Verzoekplaten voor
soldaten. 18.28 Paardesportuitslagen.
18.30 Franse les. 18.35 Verkeerswen-
ken. 18.40 Lichte muziek. 18.45
Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Lich
te zang. 19.00 Nieuws, weerbericht
en actualiteiten. 19.40 Orkestmuziek.
19.45 Syndicale kroniek. 19.55 Lich
te muziek. 20.00 Kamermuziek.
22.000 Nieuws, mededelingen en De
Zeven Kunsten. 22.20 Lichte mu
ziek. (13.C0 Nieuws). 23.40 Nieuws.
23.45-23.55 Ligging zeeschepen.
Woensdag 18 november
HILVERSUM 1 402 M EN FM
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het le
vende woord. 7.16 (S) Op het eerste
gehoor: klassieke muziek (gr.) (7.25
Horen en zien: 7.30 Nieuws; 7.32-
7.5G Hier en Nu: actualiteiten).
TROS: 8.00 Nieuws. 8.11 Luister
uit... en thuis: verzoekplatenpro-
gramma voor de militairen. (8.30-
8.32 Nieuws 9.00-9.10 Gymnastiek
voor de huisvrouw). 9.35 Waterstan
den. 9.40 Voor de kleuters. 9.55 Vier
eeuwen muziek, muzikale lezing.
10.20 Voor de vrouw. 11.00 Nieuws.
11.03 Aktua-Magazine: Nieuws,
nieuwtjes, reportages, commentaren
en muziek. 11.55 Mededelingen.
HILVERSUM II 298 M EN FM
VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Och
tendgymnastiek. 7.20 (S) Dag
woensdag: muziek en informatie,
(plm. 7.33 Van de voorpagina).
VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00
Nieuws 8.11 Actualiteiten. 8.22 (S)
Dag woensdag (vervolg). 9.00 Radio
weekblad voor de woensdagoch
tend: gevarieerd programma met om
9.40 Schoolradio; om 10.45 Voor de
kleuters en om 11.00 Nieuws.
HILVERSUM III 240 M en FM
NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Zing,
zing, zing!: lichte vocale muziek.
10.00 Nieuws 10.03 Pers vers:
nieuw verschenen platen. EO: 11.00
Nieuws. 11.03 Gospelsound - een
programma boordevol muziek, speci
aal voor jonge mensen.
(ADVERTENTIE)
Als de stoelgang meer 'n moeilijke zit wordt,
doet hij zijn voortreffelijk werk. De gangmaker van Istizin.
Laxerende tabletten met 'n beschermend laagje.
Aktief op de plaats waar 'n beetje hulp dringend nodig is.
Istizin tabletten in doordrukstrip.
Gewoon de beste oplossing.