NIEUWE LACHMAKERS BREKEN DOOR Hessel van de Wal cabaretier zonder frustraties De gangmaker. I I I Ochtendgym-jubileiim Beperkte bevoegdheid NOS zendtijdindeling Istizin ■II Bescheiden ONDERSCHEIDING' WILLEM DUYS Fanclub van Heintje NEDERLAND I: NEDERLAND II: BELGIè (Nederlands): BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND II: DINSDAG 17 NOVEMBER 1970 HUMOR is een van de meest on grijpbare zaken in het menselijk verkeer. Waarbij voorop moge staan, dat de mens de enige dier soort ter wereld is, die de lach kent. En die graag lachen wil. In het gezin, in de kroeg en In het theater. En juist in dat theater gedraagt de lach zich als de meest vertroetelde wijnsoort: er zijn ja ren met kleine, maar grandioze oogsten en er zijn jaren dat het niet rijpen wil. Waarom? Mooie vraag voor sociologen, psychologen en misschien ook wel politicologen Bekijk Nederland en daarin de humor op topniveau. Dan zie je een jaar of vijftien, bijna twintig, waarin het allemaal moest nomen van Wim Kan, Wim Sormeveld en Toon Hermans. Uiteenlopende hu mor, gedrieëlijk gekenmerkt door het ongeëvenaard vakmanscharp dat zij op dit zo moeilijke gebied ont wikkelden in hun „omgang" met het publiek. Nederland had ze lief. vulde hun zalen tot berstens toe en als één van de drie op t.v. kwam. waren steden en dorpen op een griezelige manier uitgestorven op straiat. Maar naast die grote drie was er weinig. Jazeker, incidenteel kwamen er cabaretgroepjes die weer gingen. Op toegespitste ge bieden kwam er de korzelige lach van de politieke of agressieve hu mor (Zo is het. Van der Merwe, een beetje Hadimassa). Of er bleef de verouderende humor vótn de komiek, van de nazaten van Lou Bandy tot en met de travestie- sketches van Snip en Snap. Ook en terecht een markt voor. maar niet van de originaliteit en persoonlijk heid van De Grote Drie. Zoals gezegd, jarenlang bleef dat eigenlijk onveranderd. Velen kwa men, velen gingen (af). Vooral bij t.v., dat koortsachtig bleef zoeken naar nieuwe lachmakers en in z'n wanhoop soms het prille talent vermoordde door het veël te onrijp een show om de nek te hangen Zeker, er kwam wel wat nieuwe generaties, maar dat haalde niet hei niveau (en de door alle bevol kingslagen heen gaande populari teit) van De Grote Drie. Maar sinds een jaar of drie komt er nieuwe wijn. Niet in oude zakken, al gaan die door met even populair te zijn als vroeger, maar in nieu we. Talent, dat ten dele voors hands wat struikelde over de moeilijkheden die lachmaken als theatervak biedt, maar dat toch dat geheimzinnige bezat, dat op de planken „présence" heet: een zeer eigen toneelpersoonlijkheid, die een direct contact met het publiek met een elektriserende vonk tot stand kan brengen. Dat is dan één. zeer belangrijke kant van de zaak. De andere kant is: teksten! En ook die bleken voorhanden. Een belang rijke bron voor nieuwe lachma kers bleek Cabaret Lurelei. Minder om de groep zelf, die wat amateu ristisch en studentikoos begon, als wel om het geduld en begrip waarmee binnen de groep verder werd gebouwd aan dat moeizame theaterambacht dat ten grondslag moet liggen aan moeiteloos lijkend vertier. En al vechtend maakten ze zich vrij. Cox en Halsema, die vorig jaar samen met Adèle Bloe- mendaal plots de top haalden met een grandioos programma van pure kolderliedjes.... Jasperina de Jong, die zich in tien jaar geduldig ont wikkelde nast de one-man-show, waarmee ze nu Nederland verrast als waarlij ke vedette, van alle zang-, dans- en speelmarkten thuis (maar waarin al haar nu gerijpte talent onnut zou zijn als niet Guus Vleugel de liedjes maakte, waar haar kwajongensachtige persoon lijkheid om vraagt). Maar daarnaast komen in snel tempo de zeer persoonlijke eenlin gen, variërend van de bekkentrek- kerige maar toch wel zeer aparte André van Duyn tot de waarlijke en niet te stuiten clown Herman van Veen (van wie Wim Kan bij de première zei, dat hij in twintig jaar niet tegen zulk een overrom pelende getalenteerdheid was aan gelopen, terwijl juist hij altijd ion geren in zijn groep haalde om ze het vak te leren). Ook uit de studenten-cabaret-sfeer kwamen er nu „blijvers" Een Paul van Vliet die er jaren over deed om zijn vorm en zijn publiek te vinden, maar die er nu „is" Of het duo Freek de Jonge en Bram Vermeu len, de meest recente en voor mij meest verbazingwekkende ontdek king. Omdat zij met hun (warm aanbevolen) programma „Neer- lands Hoop in Bange Dagen lij ken te loochenen, dat het cabaret én het lachmaken zulk een bijna niet te leren „vak" is. Twee jaar geleden waren ze nog amateur en student. Zonder speciale coach of cursus staan ze nu een hele avond op de planken in een show met een snelheid, die door niemand wordt geëvenaard, waarbij elke beweging tot op een tiende secon de is getimed en elk zang- of geluidseffect ook Cabaret van zeer eigentijdse aard. met sterk geënga geerde, vaak ook gevoelige liedjes (van hoofdman De Jonge), met muziek in een zeer afwijkend ca baret-genre (van aangever Ver meulen). samen resulterend in een volstrekt niet op voorgangers te herleiden stijl. Bijtend, maar niet door de tekst die schijnbaar lief of zot is. Bijtend achteraf, als je je realiseert dat je ie wezenloos hebt zitten lachen om de malle manier, waarop ze die liedjes en mopjes brachten alsof het niet om zeer pijnlijke zaken ging. Met die nieu we sterren zal lach-arm Nederland het nog jaren moeten doen. Wat me, gezien hun persoonlijkheden en vakmanschap, een aangename gedachte lijkt. Ongeacht die vraag, waarom er tussen de jonge Kan en ionge Freek 20 jaren moesten lig gen en tussen de jonge Toon en ionge Jasje 15?!! C. NICOLAi (Van onze showredactie) DEN HAAG „Nee, ik heb geen ongelukkige jeugd gehad, helaas. Ik bulk niet. van de agres sie en de frustraties, maar ze zeg gen dat je die nodig hebt om van daag de dag een goed stuk caba ret te kunnen maken. Daarom kan ik er wel eens over in zitten, dat ik in mijn jonge jaren als zoon van een hoofd Mavo onbekom merd mezelf af heb lopen reage ren in de groene Friese weiden rond Wommels. Hennaarderadeel en Utingeradeel. Als ik geweten had. dat ik later nog eens zo nodig publiek moest vermaken met lied jes en praatjes, dan had ik het misschien vroeger allemaal heel anders gedaan. Mijn vader was een ruim denkende man, die je je vrijheid gunde. Ik waardeer hem nog, maar toch had ik beter flink de pest aan hem kunnen hebben, want uiteindelijk moet die frus tratie, die je nodig hebt voor het cabaret, ergens vandaan komen. Maar misschien heb ik meer frus traties dan ik zelf wel weet. En wie weet hoe diep ze zitten. Want als je nagaat was mijn broer vroe ger altijd de grappigste thuis. Een geboren cabaretier, zou je zo zeg gen, de Toon Hermans van de fa milie, Wat is er van hem gewor den Tandarts in Staphorst, waar het plomberen al bijna als een on zedelijke handeling wordt be schouwd. als een aantasting van iemands zeer persoonlijke intimi teit". De authentieke Fries Hessel van de Wal, die als student in Groningen terecht kwam en als cabaretier de opstandige inspiratie van Amster dam als leefmillieu koos, staat sinds enige jaren met stijgend succes zich misschien wel op die broer af te reageren. Want Hessel ging na een onafgemaakte studie tandheelkunde als volksvermaker het podium op, eerste in Groningen, later in het Amsterdamse Lurelei, het Haagse Diligentia en momenteel in het thea ter Pepijn, dat Paul van Vliet heeft vrijgemaakt door zo vriendelijk te zijn op toernee te gaan, en die hij nu moet doen vergeten. „Zo gezien sta ik misschien wel avond aan avond mijn broer af te vermoorden. De titel waaronder dit gebeurt is nogal veelzeggend, de heren worden bedankt. Er zit wel licht meer wrok in me dan zo op het eerste gezicht wel lijkt. Maar je weet nooit waar het vandaan komt en sta ik me wel op heel andere dingen te wreken. Dan moet ik er bijvoorbeeld aan denken, dat ik als jongen thuis popenkast en marionet ten maakte en speelde en dat ik met de zelfgemaakte tekst opvallend minder moeite had dan met de tech niek. Altijd bleven er wel decortjes en gordijntjes hangen op momenten dat de techniek voor het pakkende ef fect moest zorgen. En ook als ik marionettenmannetjes of marionet tenvrouwtjes liet sterven lagen ze altijd nog een hele tijd te zieltogen, omdat er touwtjes bleven haken. Ik heb me leren troosten met de ge dachte, dat doodgaan op het toneel altijd al een moeilijke zaak is ge weest, waarvoor zelfs de beste to neelschool nog niet de juiste oplos sing heeft gevonden. Je hebt toch best kans, dat ik voor het cabaret heb gekozen om al deze jeugdfouten te vereffenen. In elk geval is de behoefte aan cabaret altijd aanwezig. Bij alles wat er om me heen gebeurt bekijk ik of er een goeie grap in zit of een gevoelig dingetje. Zo werd ik een keer ge troffen door een standbeeld, dat troosteloos in de regen stond te staan. Ik verplaatste me in het standpunt van dat standbeeld en het resultaat is nu, dat ik op de böhne op een voetstuk ga staan en van daaruit de laag bij de grondse woe lingen meewarig bekijk. Daar csbrijf ik dan een hele tekst op met zoveel mogelijk woordspelingen erin en streep dan later alle zinnen er uit, waar geen woordspeling in zit, want de klant eist 100 pet en die kan ik niet afschepen met lege fra sen.^ De mensen moeten eisen kun nen stellen aan het produkt dan krijgen ze er ook respect voor zoals ook voor het gezag. Ik persoonlek bijvoorbeeld heb niets tegen een politieagent. Goed, ze gaan wat an ders gekleed dan de gemiddelde burger en ze dragen het haar kort. Maar wat geeft dat als ze het gere geld wassen. Moet je nou links gaan staan met het cabaret of rechts? Ik weet het niet. Ik weet alleen dat als het in de wereld goed wil marche ren, het een kwestie wordt van links-rechts, links-rechtsdit is een waarheid als een koe, die je kunt uitmelken tot in lengte van dagen. En elke zaak heeft nu eenmaal twee kanten. Ik ben vrij opgevoed en hoefde niet naar de kerk, maar ik was wel jaloers op kinderen, die wel mochten, zoals die kinderen wel weer jaloers op mij geweest zullen zijn. Hessel van de Wal: Misschien zit er toch wel meer wrok in me dan op het eerste gezicht lijkt. Ja, er zijn inderdaad mensen, die mij als cabaretier te bescheiden vin den. Dat had ik trouwens al heel vroeg. Op de lagere school moesten we eens een gedichtje voordragen, Alle jongens kozen iets uit een boek. Ik maakte zelf wat. Mijn eer ste twaalf regels rijm. Het viel goed, maar ik heb nooit durven vertellen dat het eigen werk was en de mees ter vroeg nergens naar. Had-ie best eens kunnen doen. Toen ik later een eigen cabaretgroep vormde en het Groningse land bereisde stond ik ook niet vooraan bij het voetlicht. Maar later moest ik natuurlijk wel als Hessel v. d. Wal voor de dag komen, toen ik cabaretprogramma's ging doen vooi de RONO, de regionale om roep in het noorden. Het eerste lied je, dat ik voor de radio schreef, heb ik door mijn vader laten zingen. De man draaide er zijn hand niet voor om, want hij ging zelf als amateur cabaretier door de provincie. Het gekke was, dat ik bij het zeggen van mijn teksten voor de radio dikwijls grimassen stond te ma ken of ideeën kreeg voor speelscè- netjes of het uibeelden van typen. Dat ei kon ik voor de radio natuulijk niet kwijt. En zo is het eigenlijk ge komen, om met frater Venantius te spreken dat ik solo-cabaret ging doen, eerst onder de titel „Land in zicht", waar ik in een jaar tijd 200 voorstellingen van gaf. Heel wat voor een beginneling. En nu is het dan „de heren worden bedankt" gewor den. Dat mag ik overigens wel zeg gen, dat de heren bedankt worden, want al sta je er dan alleen voor, ik heb heel wat te danken aan mijn vaste pianist en melodiemaker Hans Kwakkel, maar niet minder aan Pier Iania, vroeger bekend van de tv en later als cultureel ambtenaar van de stad Groningen een van mijn beste stimulatoren, net als Fons Jan sen, een zeer beminnelijk mens, die bedachtzaam de botte puntjes uit je programma slijpt. En als ik het dan toch over „heren" heb, verontschul dig me even, maar dan mag ik mijn vrouw Ada niet vergeten Zij ont werpt mijn toneelcostuums en zet ze ook in elkaar. Op haar probeer ik altijd weer mijn teksten en grappen uit. Dat is een hele opgaaf en ik begrijp dan ook best, dat ze zo nu en dan tegen mij zegt: „En nu wordt ei vandaag niet over cabaret gepraat". Daar heb ik begrip voor. Ik ga dan de straat op. Daar liggen uiteindelijk de onderwerpen voor het oprapen. En de vrouw is er niet om grappen op uit te proberen". Al> Goubitz (rechts) met zijn be geleider Jaques Schutte. Op 1 de cember is het 25 jaar geleden dat Ab Goubitz (60 jaar) de eerste radio uitzending verzorgde van zijn „Och tendgymnastiek". Het programma wordt nog steeds door de NOS uit gezonden. (Van onze correspondent). EYSDEN De „Ridderorde in de gouwe Cramignon" zal op 7 februari in Eysden worden uitgereikt aan t.v. presentator Willem Duys. De carna valsvereniging „De Klèèflép" van Eysden reikt deze onderscheiding eenmaal per jaar uit aan iemand die zich bijzonder verdienstelijk heeft gemaakt op het gebied van radio of t.v. Voor Willem Duys werd de orde uitgereikt aan KRO-voorzitter mr. H. van Doorn, Mies Bouwman, Jan Cottaar, en Kees Schilperoort. Wil lem Duys ontvangt de onderschei ding voor zijn tv-programma „Voor de Vuist" en voor het radio pro gramma „Muziekmozaik". Hij zal de orde persoonlijk in ontvangst ne men. KERKRADE Op initiatief van de voetbalverenigng „Hoss" uit Blei- erheide is een fanclub voor Heintje, de vaderlandse smartlapprins, in het leven geroepen. De voetbalvereni ging heeft van de vader van Heintje toestemming gekregen om als eerste een fanclub voor zijn zoon in Neder land op te richten. In Duitsland heeft Heintje al meer dan twee jaar fanclubs. Vader Simons is sinds en kele weken ere-voorzitter van de Bleijerheidse voetbalvereniging. Ie dere maand zal de voetbalvereniging een fanblad van Heintje uitgeven. Het lidmaatschap bedraagt per jaar 5 gulden. Iedereen die lid wil wor den van de fanclub moet 5 gulden storten op het gironummer 1252- 53850 van de Boerenleenbank. Bin nen veertien dagen verschijnt het eerste nummer van het blad. (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM Het NOS-bestuur heeft zich in vereniging met de conclusie van de werkgroep „Uit gangspunten voor radio en t.v.", er kend dat de omroepwet noch de radio- en t.v.-zendtijdbeschikkingen enige bevoegdheid aan het NOS- bestuur geven, om een incidentele zendtijdindeling te wijzigen. Is de zendtijdindeling eenmaal door de NOS vastgesteld dan is afwijking hiervan li bepaalde gevallen (vooi gezamenlijke programma's of evene menten) niet meer mogelijk, behou dens uiteraard in goed overleg tus sen alle betrokken partijen. Een eenzijdige beschikking van het NOS-bestuur waarbij een andere zendtijdindeling aan een omroep zou worden opgelegd, is niet geoorloofd Wat betreft de kwestie van de zogenaamde „zwevende zendtijd" bij de radio, is het overleg nog gaande in bovengenoemde werkgroep. Het handelt hier om radiozendtijd van (ADVERTENTIE) Dij apothekers en drogistei. de NOS welke facultatief ter be schikking van de omroepen wordt gesteld. Het NOS-bestuur had aan de programma-radio gevraagd om een advies te geven van zijn inzich ten over het benutten van deze radio- zendtijd van de NOS. De werk groep „Uitgangspunten" zal dit ad' vies van de programmaraad voorzien van haar opvattingen en daarna ter goedkeuring voorleggen aan het NOS-bestuur. De voorzitter van de NOS, de heei fe. A Sehijttenhelm verklaarde, indien met de nodige welwillend heid zowel van de zijde van Ie NOS als de omroepen de adviezen van de werkgroep worden uitgevoerd, er waarschijnlijk in de toekomst wei nig moeilijkheden zullen ontstaan bij een gezamenlijke aanpak van gebeurtenissen. „We blijven uiteraard zitten met de kwestie van goed overleg tussen alle partijen en dus ook met eventu ele fricties bij het verschil van in zicht. De mogelijkheid bestaat echter dat de regeringscommissaris een zendtijdruil ten behoeve van een be paald programma dwingend oplegt. Van deze mogelijkheid is tot nu toe in de praktijk nimmer gebruik gemaakt" aldus de heer Schiittenhelm. Voorts werd meegedeeld, dat het NOS-bestuur niet in staat is, om reeds op 27 november a.s. de begro ting 1971 definitief vast te stellen. Het NOS-bestuur wacht namelijk op een advies van de zendgemachtigden over de aanzichten ten aanzien van de uitbreiding van de radio-zendtijd, (op Hilversum 3). NOS 10.45 SCHOOLTELEVISIE Notre ville. 11.10 Iet wiet wijt de wereld. 11.35 SLUITING 14.00 SCHOOLTELEVISIE 14.25 SLUITING 18.45 DE WOEFS EN DE LAMAARS 18.55 JOURNAAL AVRO 19.04 DE RARE VOGELS 19.30 TOPPOP 20.00 (kleur) JOURNAAL NOS 20.20 PEÏTON PLACE He* wordt een drukke avond in de Shoreline-bar. 21.10 (kleur) DE MENEERTJES 21.11 (kleur) MUZIEK IS TROEF (3) Kleur- en klankrijk amusementsprogramma 22.00 AVRO'S TELEVIZIER MAGAZINE 22.50 JOURNAAL NOS TELEAC 22.25 MODELBEGRIP IN WETEN SCHAP EN TECHNIEK Les 7 23.25 SLUITING 19.30 20.00 18.45 18.55 19.04 19.09 19.30 20.00 20.20 21.10 21.35 22.23 22.55 23.00 NOS DE WOEFS EN DE LAMAARS JOURNAAL DEN HAAG VANDAAG KUNSTSIGNALERING KRO (kleur) DE DWAZE WERELD VAN TOMMY COOPER (kleur) JOURNAAL NOS (kleur) MOD SQUAD Afl. 8 „De dood van Bill Hanachek" BRANDPUNT SPECIAL (kleur) DE KLOP OP DE DEUR Afl. 8 „Het kraamkloppertje op de deur" ZELFS HET ONKRUID VERGAAT De eerste van de drie docu mentaires over milieubeheer JOURNAAL NOS SLUITING 14.00-15.55 SCHOOLTELEVISIE 17.00 SCHOOLTELEVISIE 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 TIENERKLANKEN 19.25 ALLEDAG Gezinsmagazine 19.50 KEURIG FRANS 19.52 ZOEKLICHT Culturele kroniek 19.57 MEDEDELINGEN 20.00 JOURNAAL 20.20 EUROPA NU 20.35 GETUIGEN TEN LASTE Thriller van George Robertson 21.25 STUDIEKEUZE EN BEROEPSORIëNTERING Afl. 2: „Hetzelfde beroep als pa en ma?" 22.15 VERGEET NIET TE LEZEN 22.50 JOURNAAL 14.00, 14.30 en 15.00 SCHOOL TELEVISIE 17 35 NIEUWS 17.40 SCHOOLTELEVISIE 18.05 TV-CLUB JUNIOR Cultureel magazine 18.20 AFFICHES Gesprekken met mensen uit de grote en kleine kunst 18.50 PLUM-PLUM Voor de kleuters 18.55 NOëLE AUX QUATRE VENTS Feuilleton naar de roman van Dominique Saint-Alban 19.25 WEERBERICHT JOURNAAL UN MANTEAU POUR L'éTERNITé Spel van Frangoise Catteau naar „De mantel" van Nicolas Gogolj. Culturele kroniek Aansl. journaal 21.30 SIGNES DES TEMPS 20.00 JOURNAAL (kleur) Aansl. weerbericht 20.15 WAT BEN IK? (kleur) Raadselspel met Ro bert Lembke 21.00 LIEBE UND SO WEITER (kleur) Film van George Moorse 22.20 JOURNAAL (kleur) Aansl. commentaar en weerbericht 22.40 MAX BENSE (kleur) Film van Hans Em- merling en George Bense 23.25 (kleur) JOURNAAL 19.45 HEUTE (kleur) Journaal, actualiteiten en weerbericht 20.15 DE SPORTSPIEGEL (kleur) Aansl.: kort nieuws 21.00 DE WREKERS (kleur) Afl. Het puzzelspei. 21.50 WIE WAS COMENIUS? 22.20 JOURNAAL (kleur) Aansl.: weerbericht 22.30 DER SANFTE LAUF Duitse speelfilm uit 1967 van Haro Senft 23.55 SLUITING Dinsdag 17 november HILVERSUM I 402 M en FM KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: gevarieerd programma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00 13.05 Raden maar 14.05 Schoolra dio. 14.30 (S) Pizzicato: muzikaal middag-magazine. (16.00-16.02 Nieuws). Overheidsvoorlichting: 17.00 In de rubriek Suriname en de Nederlandse Antillen geeft de heer O. van Delden, gezaghebber van de Bovenwindse eilanden een terugblik op 1970. Samenstelling en presenta tie: Raymundo Debrot. KRO: 17.10 V. d. kind. 17.15 Hai! jeugdpro gramma. Politieke Partijen: 18.19 Uitzending van de Partij van de Arbeid. KRO: 18.30 Nieuws. 18.41 Actualiteiten. 19.00 (S) Licht en semble met solisten. 19.45 Evange lie zonder masker, lezing. 20.00 English Eccentrics, muziekspel van Malcolm Williamson (opn.) 20.55 Huisvredebreuk, hoorspel. 22.25 Overweging. 22.30 Nieuws. 22.40 Den Haag Vandaag. 22.50 Medede lingen. 22.52 Kon tekst: magazine waarin op de dingen wordt doorge praat. 23.15 (S) Sticker: licht pla- tenprogramma. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM 2 298 M EN FM AVRO: 12.30 Overheidsvoorlich ting: Uitzending voor de landbouw. 12.40 Knipperlicht: radio verkeers- magazine. 13.00 Nieuws. 13.11 Radio journaal. NOS 13.30 Spiegel van België: muziek en nieuws van onze zuiderburen. 14.00 Jazz uit het his torisch archief. 14.25 (S) Kameror kest Pieter Hellendaal: oude mu ziek. 15.00 Van ta-ta tot totale taal: rubriek over het leven in de taai. AVRO: 15.10 Muziekmiddag, met om 16.00 Nieuws. 17.30 Toppers van toen (gr.) 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal. 18.25 Johan Willem Friso Kapel. 18.55 Jeugd en ritme. 19.25 Paris vous parle. 19.30 Nieuws. 19.35 Van avond gevarieerd programma. 22 lO Gonk!, een stiekum - kritisch pro gramma. 22.30 Nieuws. 22.38 Radio journaal. NOS: 22.55 (S) Zin-tuig nr. 29: kunst buiten het Nederlandse taalgebied. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III 240 M EN FM VARA 13.00 Nieuws. 13.03 Eks preslicht platenprogramma. 14.06 Nieuws 14.03 De Eddy Becker Show. 15.00 Nieuws. 15.03 Drie- draai. 16.00 Nieuws. 16.03-18.00 Mix: 120 minuten rijp en groen op alle toeren. (17.00-17.03 Nieuws). BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nieuws. 12.03 Muziekpro gramma. (12.40-12.48 Weerbericht en SOS-berichten voor de schip pers). 12.55 Buitenlands persover zicht. 13.00 Nieuws, weerbericht, mededelingen, dagklapper en SOS- berichten voor de schippers. 13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. (15.00 Nieuws). 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Licht muziekprogramma. 16.30 Voor de oudere luisteraars. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen. 17.15 Jazzmuziek. 17.55 Weegschaal. 18.00 Nieuws. 18.03 Verzoekplaten voor soldaten. 18.28 Paardesportuitslagen. 18.30 Franse les. 18.35 Verkeerswen- ken. 18.40 Lichte muziek. 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Lich te zang. 19.00 Nieuws, weerbericht en actualiteiten. 19.40 Orkestmuziek. 19.45 Syndicale kroniek. 19.55 Lich te muziek. 20.00 Kamermuziek. 22.000 Nieuws, mededelingen en De Zeven Kunsten. 22.20 Lichte mu ziek. (13.C0 Nieuws). 23.40 Nieuws. 23.45-23.55 Ligging zeeschepen. Woensdag 18 november HILVERSUM 1 402 M EN FM NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het le vende woord. 7.16 (S) Op het eerste gehoor: klassieke muziek (gr.) (7.25 Horen en zien: 7.30 Nieuws; 7.32- 7.5G Hier en Nu: actualiteiten). TROS: 8.00 Nieuws. 8.11 Luister uit... en thuis: verzoekplatenpro- gramma voor de militairen. (8.30- 8.32 Nieuws 9.00-9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw). 9.35 Waterstan den. 9.40 Voor de kleuters. 9.55 Vier eeuwen muziek, muzikale lezing. 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Nieuws. 11.03 Aktua-Magazine: Nieuws, nieuwtjes, reportages, commentaren en muziek. 11.55 Mededelingen. HILVERSUM II 298 M EN FM VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Och tendgymnastiek. 7.20 (S) Dag woensdag: muziek en informatie, (plm. 7.33 Van de voorpagina). VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws 8.11 Actualiteiten. 8.22 (S) Dag woensdag (vervolg). 9.00 Radio weekblad voor de woensdagoch tend: gevarieerd programma met om 9.40 Schoolradio; om 10.45 Voor de kleuters en om 11.00 Nieuws. HILVERSUM III 240 M en FM NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Zing, zing, zing!: lichte vocale muziek. 10.00 Nieuws 10.03 Pers vers: nieuw verschenen platen. EO: 11.00 Nieuws. 11.03 Gospelsound - een programma boordevol muziek, speci aal voor jonge mensen. (ADVERTENTIE) Als de stoelgang meer 'n moeilijke zit wordt, doet hij zijn voortreffelijk werk. De gangmaker van Istizin. Laxerende tabletten met 'n beschermend laagje. Aktief op de plaats waar 'n beetje hulp dringend nodig is. Istizin tabletten in doordrukstrip. Gewoon de beste oplossing.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 11