Eindelijk zonder kermisogen bekeken Wim van Houten wast Globe's varkentjes kijk naar Vanavond uitwisseling met de Sovjet-Unie luister naar NEDERLAND I: NEDERLAND II: BELGIë (Nederlands): BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND II: DERDE PRIJS VOOR DE LAATSTE MAN" MAANDAG 16 NOVEMBER 1970 TWEELINGEN: (Van onze RTV-redactie) HILVERSUM - De VARA- televisie zendt vanavond een film uit over Kaname en Yokichi, een Japanse eeneiige tweeling. Aan deze documentaire werd door Keinosuke Obi vijf jaar ge werkt. De film volgt de kin deren tot het moment waar op ze naar de lagere school gaan. Daarbij kan men de fysieke, sociale en mentale ontwikkeling van zo'n twee ling zien, waarbij de nadruk ligt op de psychologische as- pekten van deze ontwikke ling. Bij een dergelijke tweeling is sprake van een voortdurende competitie. De kinderen, verschil lend in gewicht bij de geboorte, streven elkaar steeds voorbij, niet alleen in gewicht, maar daarmee samenhangend ook in prestatie. Degene die zich door letterlijk overwicht van de ander in de de- fensieke hoek gedrukt voelt krijgt de neiging de ander voorbij te streven in fysieke dominantie. Hierop volgt eenzelfde reactie van de ander, zodat er steeds ver schuivingen optreden in het ge dragspatroon van de kinderen. Ook blijkt dat bijna steeds de in tellectuele prestaties het hoogst liggen bij dat kind, dat zich fysiek door de ander gedomineerd voelt. In deze filim wordit dius eindelijk eens een keer niet met kermisogen naar een eeneiige tweeling gekeken. Door de tijden heen hebben schrij vers van kluchten tweelingen ge bruikt om ingewikkelde en potsier lijke situaties te scheppen. Ook in het gewone leven hebben tweelin gen vaak meer, en dikwijls banale, belangstelling dan andere kinderen. Meestal zo in de stijl van: „Ik zag u in de verte. Ik dacht dat u uw broer was, maar toen u dichterbij kwam zag ik dat u het zelf was. Nu ik goed kijk zie ik toch dat u uw broer bent". De enige lol die de leden van een identieke tweeling zelf hebben is meestal alleen op 1 april. Dan zijn ze in staat om ijzersterke grap pen uit te halen. Niet serieuze belangstelling komt vaak ook van d' kant van de da mesbladen, die eindeloos kunnen doorjeremiëren over identieke re acties. Om de zoveel weken vind je wel een verhaal in deze bladen waarin verteld wordt dat er weer een tweeling gevonden is die, terwijl ze kilometers van elkaar verwijderd waren, op dezelfde dag een kind of kriebel aan hun rechter grote teen gekregen hebben. De wetenschappelijke wereld toont pas de laatste vijftig jaar, maar dan nog op beperkte schaal, beiangsteliimig voor het fenomeen tweeling. Belangrijke studies ver schenen tot nu toe van de hand van de Engelsman Francis Galton (eind vorige eeuw), de Amerikanen New man, Freeman en Holzinger (1937), en de Amerikaan Franz Kallmann (1953). Galton schreef het identieke ge drag van eeneiige tweelingen onder verschillende omstandigheden voor namelijk toe aan de factor erfelijk heid. Later ging men daar iets genu anceerder over denken en betrok men ook de gelijke milieuomstan digheden voor en na de geboorte in het oordeel over de identiciteit. Newman, Freeman en Holzinger gingen veel dieper op de zaak in. Samengevat luidt hun conclusie dat de fysieke trekken het meest beïn vloed worden door de erfelijkheid, dat prestaties en bekwaamheden ge voeliger zijn voor de inwerkingen van de omgeving en dat het milieu de gróótste invloed heeft op de vor ming van het karakter en de per soonlijkheid. Omdat het milieu ge durende de jeugdjaren vaak hetzelf de is, is er in vele gevallen sprake van gelijke persoonlijkheidstrekken. De conclusies waren onder andere gebaseerd op onderzoek van twee lingen die in verschillende omstan digheden waren opgegroeid. Als kanttekening moet hierbij worden geplaatst dat het voor een identieke tweeling, die in hetzelfde gezin opgroeit, moeilijker is om persoonlijkheid en eigen identiteit op te bouwen dan voor de eenlin gen. Zij zitten namelijk niet alleen met het probleem van de onderlinge competitie, maar ook met het pro bleem dat men hen veel later als individu gaat bekijken als iemand die niet toevallig altijd samen is met eenzelfde ander. Franz Kallmann begaf zich op het sociaal-psychologische terrein. Hij nam een aantal facetten ter hand en onderzocht of de leden van een identieke tweeling die facetten in hun volwassenheid in dezelfde mate vertoonden. Zo ontdekte hij dat ho moseksualiteit vaak ih beide geval len voorkomt. Van 45 onderzochte paren was er tenminste maar een paar waarvan niet beiden homosek sueel waren. Voor wat betreft mani sche depressiviteit ontdekte hij dat meer dan 90 procent van de onder zochte identieke tweelingen beiden manische depressiviteit vertoonden. Kallmann kwam tot de voorzichtige conclusie dat sommige gevallen van manische depressiviteit (en ook schizofrenie) een genetische basis hebben, maar altijd onder omstan digheden die deze vorm van psy chisch gedrag uitlokken. De film van vanavond is welis waar geen puur wetenschappe lijke studie, maar moet toch be schouwd worden als een zeer be langrijk document in het onder zoek naar het gedrag van iden tieke tweelingen. Een niet te ver geten groep overigens, want in de hele wereld komen zij con stant in een oplage van 3 a 4 per 1000 stuks voor. BREDA „De onvrede over en bij het Nederlandse toneel schrijf ik voor een belangrijk deel toe aan het gebrek van een eigen tijdse Nederlandse toneellitera tuur". Dat zegt Wim van Houten, sedert dit seizoen de nieuwe dra maturg van toneelgezelschap Globe. Een van zijn belangrijke taken zal zijn in de toekomst me de het menu samen te stellen dat Globe het publiek wil aanbieden. Hij heeft al zo zijn ideeën hoe een ideaal repertoire eruit zou moet en zien. Zijn invloed op de sa menstelling daarvan zal eerst het volgende seizoen merkbaar zijn. In een donker hoekje van de lege Bredase schouwburgzaal volgt hij de repetities op het toneel van Globe voor de première van Live like pigs van John Arden. Een première, die, zoals bekend, op 6 november moest plaatsvinden, maar omdat Hugo Met sers zich bij de repetitie verwondde met een stiletto, uitgesteld moest worden tot dinsdag 17 november. „De eerste tijd maak ik zoveel mogelijk repetities mee", vertelt Wim van Houten, „om de spelers van Globe persoonlijk zo goed mogelijk te Iepen kennen. Dat is van belang bij het zoeken naar nieuwe stukken: wat voor wie?". „Behind you... yes..." de aanwijzingen van de Engelse regis seur Derek Goldby klinken door de lege zaal. Hij heeft o.a. bij het Natio nal Theater te Londen grote produk- ties gedaan en regisseert nu voor het eerst bij Globe de „Varkens" van zijn landgenoot. Wie is Wim van Houten? „Ik ben Eindhovenaar van geboor te (1939). Tot mijn 17e jaar heb ik er gewoond. De meesten van mijn familie en vrienden zijn ook Bra banders. Dat was een klein plus punt, toen ik bij Globe solliciteerde, want ons werk moet primair afge stemd zijn op het Brabantse pu bliek. Ik ken deze streek. Met mijn 17e jaar vertrok ik naar Nijmegen om aan de universiteit Engels te studeren en onder andere actief be zig te zijn met het studententoneel. Studeerde in die tijd ook een jaar in het Engelse Bristol dramaturgie aan de toneelfaculteit. Daarna werd ik leraar Engels aan het Arnhemse Thomas a Kempis-college en leraar dramaturgie aan de Arnhemse To neelschool (dat ben ik nog steeds)". •Waarom vanuit het zekere leraars- bestaan overgestapt in dat onzekere neelwereldje? „Omdat ik van het toneel een kick heb. Materiële zekerheid doet me weinig; ik ben niet getrouwd. Als je tegenwoordig in Nederland theater-minded bent schijn je wel geschikt te zijn. Laten we zeggen dat het een tick is". Waaruit bestaat de taak van een dramaturg? Een voor-selectie maken van het repertoire. Je moet de klassieke- en moderne literatuur op dit terrein kunnen overzien. Je maakt een eer ste keuze met het oog op de cast. Als deel van de artstieke leiding maak je samen de uiteindelijke pro grammering. Je legt kontakten met schrijvers en vertalers om tot nieuwe stukken te komen. Verder hangt het af van- de directie waarmee je samenwerkt. De grote gesprekken moeten nog komen". In welke richting moet het reper toire van Globe gaan „Dat heeft te maken met de ideo logie van de groep. Globe lijkt een beetje op het Théatre National Po pulair; dus geen theater voor een groepje kenners, maar populair waar de vonken afspringen in de goede zin van het woord". •Beantwoordt „Varkens", dat dins dag in première gaat daaraan? „Ik dacht van wel. De schrijver John Arden past goed bij Globe. Een knap schrijver, die erg geïnte resseerd is bij sociale mistoestanden. Hij is geen grote rollen-schrijver, maar schrijft op het team. In dit stuk stelt hij het begrip voor andere levensstijlen dan die van jezelf aan de orde. Hij doet dit aan de hand van woonwagenbewoners, die wor den overgeplaatst naar een klein burgerlijke woonwijk. Er treedt een vorm van racisme op. Arden spreekt geen sympathieën of antipathieën uit, maar stelt de standpunten. Er breken bij hem ook nooit gevechten uit tussen bijvoorbeeld links- en rechts. Het publiek moet zelf de conclusies trekken. Ik heb een hekel aan propaganda-theater, dat opinies opdringt". Het zou een ideaal reportoire voor het komende jaar bij Globe eruit kunnen zien? „Ik dacht: Aan een tweetal Ne derlandse stukken, waarvan één au thentiek geschreven is en één vanuit de rijke Nederlandse klassieke lite ratuur door een goed schrijver up- to-date (als eigen creatief werk stuk) gemaakt is. Verder aan crea tieve bewerkingen van 19eeuwse Engelse of Franse stukken en ten slotte toch ook nog 'n tweetal buiten landse moderne klassiekers als toets steen om de totale ontwikkeling te blijven volgen". Hoe is een eigentijds Nederlandse toneel-literatuur te realiseren? „Dat zal ook vanuit financieel oogpunt moeilijk zijn. Sedert het begin van deze eeuw Heijermans is er praktisch geen echt Neder lands repertoire meer. Geen stukken over de wereld (het land) waarin je nu leeft en waarin je jezelf herkent. Vandaar ook die onvrede. Auteurs als Pinter zijn uitzonderingen. Toch hoop ik zoveel mogelijk Nederland se auteurs voor Globe te kunnen interesseren, al wordt het gezelschap dan ook niet zo zwaar gesubsidieerd als bijvoorbeeld de Haagse Comedie. Ik dacht het op de eerste plaats te kunnen zoeken in het laten moder niseren en in eigentijds Nederlands omzetten van oude Nederlandse stukken, die qua thematiek goed zijn. Zo is ook Shakespeare begon nen. Dat hoeft geen Bredero te zijn De 17e eeuw is rijk aan goede Nederlanders; ik denk bijvoorbeeld aan Thomas Asselijn. Ja, zoals Luc Lutz van Altena de Warenar liet bewerken. Ik denk ook (geheel vrij blijvend) aan het bewerken van mo derne romans van een Geeraerts, Ruyslinck, Isaak Farao e.a. zoals nu met Kees de Jongen is gebeurd. Er is onlangs een boek verschenen over de grote industrieën in Zuid-Neder land; prachtige stof. Dit staat al wel vast: Jan Elemans, mijn oud-collega heeft beloofd een toneelstuk voor ons te schrijven, als hij met zijn roman klaar is, waaraan hij nu werkt. Zijn met Brabantse poëzieprijs bekroonde Tempel van Zeus, zou daarbij het uitgangspunt worden. De ontwikke ling van het agrarische naar het industriële Brabant is een prachtig thema voor een eigentijds stuk to neel". Wat te denken van de Brecht- Tsjechow-Shakespeare-cultus van de laatste tijd? Brecht: wat mij betreft kan het zo langzamerhand wel. Tsjechow blijft een boeiend schrijver. Het is jam mer dat De Kersentuin er bij Globe niet zo uitgekomen is als Oom Wan- ja, maar dat was aan de ziekte van Lutz te wijten. En Shakespeare: het zou goed zijn tien jaar lang alle Shakespeare-voorstellingen in ons land te verbieden, misschien dat er daarna weer eens een frisse produk- tie komt. Maar dat zal wel een ketterij zijn". Is er nog wel geloof op te brengen in het huidige theater? „Er zal zeker plaats blijven voor het grote theater. Voor de meeste toneelstukken is er ook een groot theatergebouw nodig al zijn de meeste tonelen nog te klein en te weinig de zaal ingebouwd. Er zijn te weinig kleine produkties, die goed zijn. Er zijn wel enthousiastelingen, die de boer opgaan en in kantines spelen, maar dat blijft meestal in enthousiasme en goede wil steken. Wat proloog doet is geweldig. Toen jaren geleden een afgestudeerde van de Arnhemse Toneelschool naar Pro loog ging, schaamde hij zich een beetje, nu gaan ze er bewust heen. De mentaliteit van de Nederlandse acteurs die alleen maar in de schijn werpers willen staan en vaak te weinig bezeten zijn moet ook veran deren. Datzelfde geldt ook voor de auteurs van nu. Die staan vaak als een Romantische Shelly of Byron tegen het publiek aan te praten. Er staat maar één meneer op het toneel en het publiek moet dat maar mooi vinden. Het theater laat de schrij vers te weinig meelopen met het theater zelf". Wim van Houten vindt tenslotte, dat hij waarschijnlijk veel verwar rende dingen heeft gezegd. Maar het toneel is op dit moment zelf een verwarrende zaak. Hij wil enthousi ast meewerken om daaruit te ko men; om vanuit zijn eigen tick voor het toneel mee te werken dat het Nederlandse publiek weer een kick bij het toneel krijgt. Met name bij Globe. HENK EGBERS 6WIM VAN HOUTEN. (Van onze RTV-redactie) HILVERSUM De NOS-radio zendt vanavond het eerste van een serie uitwisselingsprogramma's met de Sovjet-Unie uit. Deze serie is tot stand gekomen in het kader van het onlangs gesloten cultureel verdrag tussen beide landen. Het programma, dat zich in het bijzonder richt op Amsterdam en Moskou, wordt rechtstreeks en ge lijktijdig uitgezonden door radio Moskou en de NOS, van 20 tot 21.30 uur. De presentatie van de uitzen ding, die onder meer muziek, inforr matie en een quiz bevat, geschiedt zowel in het Russisch als in het Nederlands. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de diensten van tolken, welke ter beschikking zijn gesteld door de Nederlandse afdeling van radio Moskou en de vereniging Ne- derland-USSR. De burgemeesters van beide steden zullen ee'n wel komstwoord spreken. Als het eerste uitwisselingspro gramma slaagt, zullen meer van der gelijke uitzendingen volgen, onder meer tussen Leningrad en Rotter dam en Wolgagrad en Maastricht. NOS 10.35 SCHOOLTELEVISIE 10.35 Sceine, 11,10 Latijns Amerika aam de raind. 11.35 SLUITING TELEAC 12.00 ONZE LANDBOUW STRAKS EN NU. Les 4. 12.30 SLUITING NOS 18.45 DE WOEFS EN DE LAMAARS 18.55 JOURNAAL VARA 19.04 CORONATION STREET 20.00 (kleur) JOURNAAL NOS 20.20 (kleur) WIE WIJST GERARD COX DE WEG IN HILVERSUM? Met o.a. Liselore Gerritsen en heit ballet Tomorrow's People. 20.50 ACHTER HET NIEUWS 21.15 DE GOUDDIEVEN Aflevering „De afspraak" 22.15 KANAME EN YOKICHI Documentaire, die de persoon lijkheidsvorming van een indentieke tweeling tot onder werp heeft. 22.55 JOURNAAL NOS TELEAC 23.00 NASCHOLING HUISARTSEN Les 1. 23.20 SLUITING 18.45 18.55 19.04 19.30 20.00 20.20 21.10 22.35 23.00 23.10 23.15 23.35 NOS DE WOEFS EN DE LAMAARS JOURNAAL KIJKEN NAAR KINDEREN NCRV (kleur) DE AVONTUREN VAN TOM SAWYER Deel 8 „Schatgravers". (kleur) JOURNAAL NOS MEMORANDUM VAN EEN DOKTER Vanavond „Vreemde mensen". NEUTRAAL TERREIN Een moderne visie op een klassiek gegeven, handelend over een uitgediende spion in een schuilhoek van Europa. HIER EN NU IN HET VOORBIJGAAN JOURNAAL NOS TELEAC THE SEVENTH KEY Les 1. SLUITING 14.00-15.55 SCHOOLTELEVISIE 18.15 BTW-CURSUS HERHALING usaijk enL IMm Herhaling van les 7. 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 SPORTTRIBUNE 19.20 RINALDO RINALDINI Tv-serie naar de roman van A. Vulpius. Aflevering 7: „Het slot der voorvaderen''. 19.45 HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS 19.50 ZOEKLICHT Culturele kroniek 19.55 MEDEDELINGEN EN WEERBERICHT 20.00 JOURNAAL 20.25 KOM TERUG, KLEINE SHEBA Speelfilm uit 1953 met Daniel Mann, Shirley Booth, Burt Lancaster en Terry Moore. 22.00 GASTPROGRAMMA De Katholieke Gedachte. 22.30 JOURNAAL 14.00, 14.30 en 15.00 SCHOOL TELEVISIE 18.00 NIEUWS 18.05 CERISE Voor de kleuters. 18.20 SPORTKRONIEK 18.50 BéBé ANTOINE Voor de kleuters. 18.55 LA PENSéE ET LES HOMMES Uitzending van lekenmoraal en -filosofie. 19.25 LE MONDE DES FORMES 19.30 JOURNAAL 20.00 DEPARTEMENT S Afl. 5: „La jolie secrétaire". 20.50 SITUATION 70 De BTW. 21.30 SEPTIèME ART Drama naar de roman van Eduard Lewis WalBiant. 23.15 JOURNAAL 20.00 (kleur) JOURNAAL Aansluitend: weerbericht 20.15 (kleur) REPORT MüNCHEN Filmreportages over nieuws van gisteren en vandaag. 21.00 (kleur) BAFF 21.30 KANNIBALEN Sped van George Tabori 23.15 (kleur) JOURNAAL Aansluitend: Commentaar en weerbericht. 19.45 (kleur) HEUTE Journaal, actualiteiten en weerbericht. 20.15 (kleur) UIT ONDERZOEK EN TECHNIEK De toekomst van de rail. 21.00 THE SQUARE FELLOW Engelse speelfilm uit 1962 van Arthur Dreifuss. 22.25 (kleur) JOURNAAL Aansluitend: weerbericht. Maandag 16 november HILVERSUM 1 402 M EN F.M. NCRV: 12.00 Los-Vast: gev. progr. (12.21 Voor boer en tuinder; 12.26 Med. t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41 Hier en Nu: act.; 12.58 Radio-Rebus) 14.05 Schoolradio 14.30 (S) Moderne Nederlandse ka- mermuz. (opn.) 15.00 Gereformeerde middagdienst. NOS: 15.30 Zoeklicht op Nederland: reportages en com mentaren uit alle delen van het land en veel muziek (16.00-16.02 Nws.). Overheidsvoorlichting: 17.20 De be tekenis van het Divalifeest in Suri name. Spreker: R. W. Ramtahalsing. NCRV: 17.30 NCRV en Bloc: act. kroniek met muzikale illustratie. (18.19-18.29 Politieke Partijen: Uit zending van Binding Rechts 18.30- 18.42 Nws.) E.O.: 19.00 Wij hebben een woord voor de wereld: veelge vraagde geestelijke muziek 19.20 Wij herkennen elkaar in hem. lez. 19.35 Muzikaal intermezzo 19.45 Ge loven vandaag, lez. NCRV: 20.00 Geen kinderspel: informatie over onderwijs en opvoeding. NOS: 20.15 De NOS-orkesten en koren 25 jaar: Promenade-Orkest en solisten: amu- sementsmuz. NCRV: 22.30 Nws. 22.40 Med. 22.45 Avondoverdenking 22.55 Literama: radiokroniek over boeken, schrijvers en toneel 23.10 Muziek en dienst: programma met informatie over kerklied en kerk muziek in klank en geschrift. 23.38 (S) Vers in het gehoor: voordracht van gedichten en muz. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM 2 298 M EN F.M. VPRO: 12.00 VPRO-maandag: klassieke muz. met tussen 12.00 en 14.00 uur nieuws en informatie over muz. 14.30 Schoolradio. NOS 14.50 Ingrijpen in de evolutie?, lez. 15.20 Eurolight: licht orkest 16.00 Nws. AVRO: 16.03 Caribia: muz. uit Suri name en de Nederlandzse Antillen (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM In het in Ober- hausen gehouden concours voor sportfilms heeft het door de NOS ingezonden NCRV-programma „De laatste man" de derde prijs behaald. „De laatste man" is een door de NCRV in samenwerking met „Open Studio Rotterdam" vervaardigde film over Jan van Beveren, doelver- dediger van PSV. Samenstelling, produktie en regie berustten bij Joop Niezen, Robert Collette, Chris tine van Roon, Bruin Noordam en Jan Schaper. Laatstgenoemde fun geerde ook als cameraman. De eer ste prijs werd gedeeld door de En gelse televisiemaatschappij London Weekend met de boksfilm „All in the game" en de Poolse televisie met de film „Das va banque spiel" handelende over de relatie tussen supporters en spelers van een voet balclub. De tweede prijs werd ge deeld door de Hessische Rundfunk en de Sud Deutscher Rundfunk die respectievelijk inzonden „It is Jo- chen" over de op de Nurburgring verongelukte autocoureur Jochen Rindt en „Die Herausforderung", een sociaal-kritische reportage over het boksen. 16.30 Mikadoo: kinderprogramma 17.30 (S) Elektronisch orgelspel 17.40 Overheidsvoorlichting: Den Haag aan de lijn 17.55 Med. 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal 18.25 Mid denstand 18.30 (S) Limburgs Symp- honie Orkest met zangsolisten (opn): operetteconcert 19.30 Nws. R.V.U. 19.35 Muzikaal Spectrum. Spreker: C. P. Molenbeek NOS: 20.00 Nederland - Sovjet Unie, een stedenontmoeting 21.30 Metropole orkest en solist 22.20 Minder protes teren, meer presteren, een progr. van de Bond zonder Naam 22.30 Nws. AVRO: 22.40 Radiojournaal NOS: 22.55 (S) Jazz in Aktie 23.55- 24.00 Nws. HILVERSUM 3 240 M EN F.M. TROS: 12.00 Nws. 12.03 Jam-on- Radio. KRO: 13.00 Nws. 13.02-18.00 KRO-op-Drie: pop-mixture (14.00, 15.00. 16.00 en 17.00 Nws.). BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nws. 12.03 Muziekprogram ma (12.08-12.15 Landbouwkroniek 12.40-12.48 Weerber. en SOS-berich- ten voor de schippers) 12.55 Buiten lands persoverzicht 13.00 Nws., weerber., med., dagklapper en SOS- berichten voor de schippers 13.20 Tafelmuziek 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio (15.00 Nws.) 16.00 Nws. 16.03 Beursber. 16.09 Voor de zieken 17.00 Nws., weerber. en med. 17.15 Blues, negro-spirituals en gospel- sings. 17.55 Weegschaal 18.00 Nws. 18.03 Verzoekplaten voor soldaten 18.28 Paardesportuitslagen 18.30 In termezzo 18.45 Sport 18.52 Taalwen- ken 18.55 Lichte zang 19.00 Nws., weerber. en act. 19.40 Intermezzo 19.45 Politieke uitzending 19.55 Dansmuz. 20.00 Operakroniek 22.00 Nws., med. en De Zeven Kunsten 22.20 Lichte muz. 23.00 Nws. 23.15 Vocale muz. 23.40 Nws. 23.45-0.15 Voor de zeelieden. Dinsdag 17 november HILVERSUM 1 402 M EN F.M. NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord 7.16 (S) Op het eerste ge hoor: klassieke muz. (gr.) (7.25 Ho ren en zien 7.30 Nws. 7.32-7.50 Hier en Nu: act.) 8.00 Nws. 8.11 Te Deum Laudamus: gewijde muz. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw (9.00- 9.10 Gymnastiek voor de huis vrouw) 9.35 Waterstanden 9.40 Schoolradio 10.00 Bijbelse verken ningen 10.15 Herdenkingsprogramma rond de zangeres Julia Culp. 11.00 Nws. 11.03 Het wassende water, se riehoorspel (6) 11.31 Voor de zieken 11.55 Med. HILVERSUM 2 298 M EN F.M. AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend gymnastiek 7.20 (S) Dag met een plaatje: Lichte grammofoonmuziek 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal 8.20 (S) Dag met een plaatje (verv.) (8.30-8.33 De groenteman) 8.50 Mor genwijding. NOS: 9.00 Uitgebreide reportage of herhaling NOS-pro- gramma 9.40 Muz. uit de Middeleeu wen en Renaissance. AVRO: 10.00 Voor de kleuters 10.10 Arbeidsvita minen: populair verzoeknlatenpro- gramma (11.00-11.02 Nws.) 11.30 Rondom 12: programma voor de vrouw (11.55 Beursber.). HILVERSUM 3 240 M EN F.M. VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatsjes voor de pep (10.00 Nws.) 11.00 Nws. 11.03 Een opvallend vrolijke geva rieerde visite: licht platenprogram- ma (12.00 Nws.)

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 5