Eindelijk zonder
kermisogen bekeken
Wim van Houten wast Globe's varkentjes
kijk naar
Vanavond uitwisseling
met de Sovjet-Unie
luister naar
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
DERDE PRIJS VOOR
DE LAATSTE MAN"
MAANDAG 16 NOVEMBER 1970
TWEELINGEN:
(Van onze RTV-redactie)
HILVERSUM - De VARA-
televisie zendt vanavond
een film uit over Kaname
en Yokichi, een Japanse
eeneiige tweeling. Aan deze
documentaire werd door
Keinosuke Obi vijf jaar ge
werkt. De film volgt de kin
deren tot het moment waar
op ze naar de lagere school
gaan. Daarbij kan men de
fysieke, sociale en mentale
ontwikkeling van zo'n twee
ling zien, waarbij de nadruk
ligt op de psychologische as-
pekten van deze ontwikke
ling.
Bij een dergelijke tweeling is
sprake van een voortdurende
competitie. De kinderen, verschil
lend in gewicht bij de geboorte,
streven elkaar steeds voorbij, niet
alleen in gewicht, maar daarmee
samenhangend ook in prestatie.
Degene die zich door letterlijk
overwicht van de ander in de de-
fensieke hoek gedrukt voelt krijgt
de neiging de ander voorbij te
streven in fysieke dominantie.
Hierop volgt eenzelfde reactie
van de ander, zodat er steeds ver
schuivingen optreden in het ge
dragspatroon van de kinderen.
Ook blijkt dat bijna steeds de in
tellectuele prestaties het hoogst
liggen bij dat kind, dat zich fysiek
door de ander gedomineerd voelt.
In deze filim wordit dius eindelijk
eens een keer niet met kermisogen
naar een eeneiige tweeling gekeken.
Door de tijden heen hebben schrij
vers van kluchten tweelingen ge
bruikt om ingewikkelde en potsier
lijke situaties te scheppen. Ook in
het gewone leven hebben tweelin
gen vaak meer, en dikwijls banale,
belangstelling dan andere kinderen.
Meestal zo in de stijl van: „Ik zag u
in de verte. Ik dacht dat u uw broer
was, maar toen u dichterbij kwam
zag ik dat u het zelf was. Nu ik
goed kijk zie ik toch dat u uw broer
bent". De enige lol die de leden van
een identieke tweeling zelf hebben
is meestal alleen op 1 april. Dan
zijn ze in staat om ijzersterke grap
pen uit te halen.
Niet serieuze belangstelling komt
vaak ook van d' kant van de da
mesbladen, die eindeloos kunnen
doorjeremiëren over identieke re
acties. Om de zoveel weken vind je
wel een verhaal in deze bladen
waarin verteld wordt dat er weer een
tweeling gevonden is die, terwijl ze
kilometers van elkaar verwijderd
waren, op dezelfde dag een kind of
kriebel aan hun rechter grote teen
gekregen hebben.
De wetenschappelijke wereld
toont pas de laatste vijftig jaar,
maar dan nog op beperkte schaal,
beiangsteliimig voor het fenomeen
tweeling. Belangrijke studies ver
schenen tot nu toe van de hand van
de Engelsman Francis Galton (eind
vorige eeuw), de Amerikanen New
man, Freeman en Holzinger (1937),
en de Amerikaan Franz Kallmann
(1953).
Galton schreef het identieke ge
drag van eeneiige tweelingen onder
verschillende omstandigheden voor
namelijk toe aan de factor erfelijk
heid. Later ging men daar iets genu
anceerder over denken en betrok
men ook de gelijke milieuomstan
digheden voor en na de geboorte in
het oordeel over de identiciteit.
Newman, Freeman en Holzinger
gingen veel dieper op de zaak in.
Samengevat luidt hun conclusie dat
de fysieke trekken het meest beïn
vloed worden door de erfelijkheid,
dat prestaties en bekwaamheden ge
voeliger zijn voor de inwerkingen
van de omgeving en dat het milieu
de gróótste invloed heeft op de vor
ming van het karakter en de per
soonlijkheid. Omdat het milieu ge
durende de jeugdjaren vaak hetzelf
de is, is er in vele gevallen sprake
van gelijke persoonlijkheidstrekken.
De conclusies waren onder andere
gebaseerd op onderzoek van twee
lingen die in verschillende omstan
digheden waren opgegroeid.
Als kanttekening moet hierbij
worden geplaatst dat het voor een
identieke tweeling, die in hetzelfde
gezin opgroeit, moeilijker is om
persoonlijkheid en eigen identiteit
op te bouwen dan voor de eenlin
gen. Zij zitten namelijk niet alleen
met het probleem van de onderlinge
competitie, maar ook met het pro
bleem dat men hen veel later als
individu gaat bekijken als iemand
die niet toevallig altijd samen is
met eenzelfde ander.
Franz Kallmann begaf zich op het
sociaal-psychologische terrein. Hij
nam een aantal facetten ter hand en
onderzocht of de leden van een
identieke tweeling die facetten in
hun volwassenheid in dezelfde mate
vertoonden. Zo ontdekte hij dat ho
moseksualiteit vaak ih beide geval
len voorkomt. Van 45 onderzochte
paren was er tenminste maar een
paar waarvan niet beiden homosek
sueel waren. Voor wat betreft mani
sche depressiviteit ontdekte hij dat
meer dan 90 procent van de onder
zochte identieke tweelingen beiden
manische depressiviteit vertoonden.
Kallmann kwam tot de voorzichtige
conclusie dat sommige gevallen van
manische depressiviteit (en ook
schizofrenie) een genetische basis
hebben, maar altijd onder omstan
digheden die deze vorm van psy
chisch gedrag uitlokken.
De film van vanavond is welis
waar geen puur wetenschappe
lijke studie, maar moet toch be
schouwd worden als een zeer be
langrijk document in het onder
zoek naar het gedrag van iden
tieke tweelingen. Een niet te ver
geten groep overigens, want in
de hele wereld komen zij con
stant in een oplage van 3 a 4 per
1000 stuks voor.
BREDA „De onvrede over
en bij het Nederlandse toneel
schrijf ik voor een belangrijk deel
toe aan het gebrek van een eigen
tijdse Nederlandse toneellitera
tuur". Dat zegt Wim van Houten,
sedert dit seizoen de nieuwe dra
maturg van toneelgezelschap
Globe. Een van zijn belangrijke
taken zal zijn in de toekomst me
de het menu samen te stellen dat
Globe het publiek wil aanbieden.
Hij heeft al zo zijn ideeën hoe een
ideaal repertoire eruit zou moet
en zien. Zijn invloed op de sa
menstelling daarvan zal eerst
het volgende seizoen merkbaar
zijn.
In een donker hoekje van de lege
Bredase schouwburgzaal volgt hij de
repetities op het toneel van Globe
voor de première van Live like pigs
van John Arden. Een première, die,
zoals bekend, op 6 november moest
plaatsvinden, maar omdat Hugo Met
sers zich bij de repetitie verwondde
met een stiletto, uitgesteld moest
worden tot dinsdag 17 november. „De
eerste tijd maak ik zoveel mogelijk
repetities mee", vertelt Wim van
Houten, „om de spelers van Globe
persoonlijk zo goed mogelijk te Iepen
kennen. Dat is van belang bij het
zoeken naar nieuwe stukken: wat
voor wie?". „Behind you... yes..." de
aanwijzingen van de Engelse regis
seur Derek Goldby klinken door de
lege zaal. Hij heeft o.a. bij het Natio
nal Theater te Londen grote produk-
ties gedaan en regisseert nu voor het
eerst bij Globe de „Varkens" van zijn
landgenoot.
Wie is Wim van Houten?
„Ik ben Eindhovenaar van geboor
te (1939). Tot mijn 17e jaar heb ik
er gewoond. De meesten van mijn
familie en vrienden zijn ook Bra
banders. Dat was een klein plus
punt, toen ik bij Globe solliciteerde,
want ons werk moet primair afge
stemd zijn op het Brabantse pu
bliek. Ik ken deze streek. Met mijn
17e jaar vertrok ik naar Nijmegen
om aan de universiteit Engels te
studeren en onder andere actief be
zig te zijn met het studententoneel.
Studeerde in die tijd ook een jaar in
het Engelse Bristol dramaturgie aan
de toneelfaculteit. Daarna werd ik
leraar Engels aan het Arnhemse
Thomas a Kempis-college en leraar
dramaturgie aan de Arnhemse To
neelschool (dat ben ik nog steeds)".
•Waarom vanuit het zekere leraars-
bestaan overgestapt in dat onzekere
neelwereldje?
„Omdat ik van het toneel een
kick heb. Materiële zekerheid doet
me weinig; ik ben niet getrouwd.
Als je tegenwoordig in Nederland
theater-minded bent schijn je wel
geschikt te zijn. Laten we zeggen
dat het een tick is".
Waaruit bestaat de taak van een
dramaturg?
Een voor-selectie maken van het
repertoire. Je moet de klassieke- en
moderne literatuur op dit terrein
kunnen overzien. Je maakt een eer
ste keuze met het oog op de cast.
Als deel van de artstieke leiding
maak je samen de uiteindelijke pro
grammering.
Je legt kontakten met schrijvers
en vertalers om tot nieuwe stukken
te komen. Verder hangt het af van-
de directie waarmee je samenwerkt.
De grote gesprekken moeten nog
komen".
In welke richting moet het reper
toire van Globe gaan
„Dat heeft te maken met de ideo
logie van de groep. Globe lijkt een
beetje op het Théatre National Po
pulair; dus geen theater voor een
groepje kenners, maar populair
waar de vonken afspringen in de
goede zin van het woord".
•Beantwoordt „Varkens", dat dins
dag in première gaat daaraan?
„Ik dacht van wel. De schrijver
John Arden past goed bij Globe.
Een knap schrijver, die erg geïnte
resseerd is bij sociale mistoestanden.
Hij is geen grote rollen-schrijver,
maar schrijft op het team. In dit
stuk stelt hij het begrip voor andere
levensstijlen dan die van jezelf aan
de orde. Hij doet dit aan de hand
van woonwagenbewoners, die wor
den overgeplaatst naar een klein
burgerlijke woonwijk. Er treedt een
vorm van racisme op. Arden spreekt
geen sympathieën of antipathieën
uit, maar stelt de standpunten. Er
breken bij hem ook nooit gevechten
uit tussen bijvoorbeeld links- en
rechts. Het publiek moet zelf de
conclusies trekken. Ik heb een hekel
aan propaganda-theater, dat opinies
opdringt".
Het zou een ideaal reportoire voor
het komende jaar bij Globe eruit
kunnen zien?
„Ik dacht: Aan een tweetal Ne
derlandse stukken, waarvan één au
thentiek geschreven is en één vanuit
de rijke Nederlandse klassieke lite
ratuur door een goed schrijver up-
to-date (als eigen creatief werk
stuk) gemaakt is. Verder aan crea
tieve bewerkingen van 19eeuwse
Engelse of Franse stukken en ten
slotte toch ook nog 'n tweetal buiten
landse moderne klassiekers als toets
steen om de totale ontwikkeling te
blijven volgen".
Hoe is een eigentijds Nederlandse
toneel-literatuur te realiseren?
„Dat zal ook vanuit financieel
oogpunt moeilijk zijn. Sedert het
begin van deze eeuw Heijermans
is er praktisch geen echt Neder
lands repertoire meer. Geen stukken
over de wereld (het land) waarin je
nu leeft en waarin je jezelf herkent.
Vandaar ook die onvrede. Auteurs
als Pinter zijn uitzonderingen. Toch
hoop ik zoveel mogelijk Nederland
se auteurs voor Globe te kunnen
interesseren, al wordt het gezelschap
dan ook niet zo zwaar gesubsidieerd
als bijvoorbeeld de Haagse Comedie.
Ik dacht het op de eerste plaats te
kunnen zoeken in het laten moder
niseren en in eigentijds Nederlands
omzetten van oude Nederlandse
stukken, die qua thematiek goed
zijn. Zo is ook Shakespeare begon
nen. Dat hoeft geen Bredero te zijn
De 17e eeuw is rijk aan goede
Nederlanders; ik denk bijvoorbeeld
aan Thomas Asselijn. Ja, zoals Luc
Lutz van Altena de Warenar liet
bewerken. Ik denk ook (geheel vrij
blijvend) aan het bewerken van mo
derne romans van een Geeraerts,
Ruyslinck, Isaak Farao e.a. zoals nu
met Kees de Jongen is gebeurd. Er
is onlangs een boek verschenen over
de grote industrieën in Zuid-Neder
land; prachtige stof.
Dit staat al wel vast: Jan Elemans,
mijn oud-collega heeft beloofd
een toneelstuk voor ons te schrijven,
als hij met zijn roman klaar is,
waaraan hij nu werkt. Zijn met
Brabantse poëzieprijs bekroonde
Tempel van Zeus, zou daarbij het
uitgangspunt worden. De ontwikke
ling van het agrarische naar het
industriële Brabant is een prachtig
thema voor een eigentijds stuk to
neel".
Wat te denken van de Brecht-
Tsjechow-Shakespeare-cultus van de
laatste tijd?
Brecht: wat mij betreft kan het zo
langzamerhand wel. Tsjechow blijft
een boeiend schrijver. Het is jam
mer dat De Kersentuin er bij Globe
niet zo uitgekomen is als Oom Wan-
ja, maar dat was aan de ziekte van
Lutz te wijten. En Shakespeare: het
zou goed zijn tien jaar lang alle
Shakespeare-voorstellingen in ons
land te verbieden, misschien dat er
daarna weer eens een frisse produk-
tie komt. Maar dat zal wel een
ketterij zijn".
Is er nog wel geloof op te brengen
in het huidige theater?
„Er zal zeker plaats blijven voor
het grote theater. Voor de meeste
toneelstukken is er ook een groot
theatergebouw nodig al zijn de
meeste tonelen nog te klein en te
weinig de zaal ingebouwd. Er zijn te
weinig kleine produkties, die goed
zijn. Er zijn wel enthousiastelingen,
die de boer opgaan en in kantines
spelen, maar dat blijft meestal in
enthousiasme en goede wil steken.
Wat proloog doet is geweldig. Toen
jaren geleden een afgestudeerde van
de Arnhemse Toneelschool naar Pro
loog ging, schaamde hij zich een
beetje, nu gaan ze er bewust heen.
De mentaliteit van de Nederlandse
acteurs die alleen maar in de schijn
werpers willen staan en vaak te
weinig bezeten zijn moet ook veran
deren. Datzelfde geldt ook voor de
auteurs van nu. Die staan vaak als
een Romantische Shelly of Byron
tegen het publiek aan te praten. Er
staat maar één meneer op het toneel
en het publiek moet dat maar mooi
vinden. Het theater laat de schrij
vers te weinig meelopen met het
theater zelf".
Wim van Houten vindt tenslotte,
dat hij waarschijnlijk veel verwar
rende dingen heeft gezegd. Maar het
toneel is op dit moment zelf een
verwarrende zaak. Hij wil enthousi
ast meewerken om daaruit te ko
men; om vanuit zijn eigen tick voor
het toneel mee te werken dat het
Nederlandse publiek weer een kick
bij het toneel krijgt. Met name bij
Globe.
HENK EGBERS
6WIM VAN HOUTEN.
(Van onze RTV-redactie)
HILVERSUM De NOS-radio
zendt vanavond het eerste van een
serie uitwisselingsprogramma's met
de Sovjet-Unie uit. Deze serie is tot
stand gekomen in het kader van het
onlangs gesloten cultureel verdrag
tussen beide landen.
Het programma, dat zich in het
bijzonder richt op Amsterdam en
Moskou, wordt rechtstreeks en ge
lijktijdig uitgezonden door radio
Moskou en de NOS, van 20 tot 21.30
uur. De presentatie van de uitzen
ding, die onder meer muziek, inforr
matie en een quiz bevat, geschiedt
zowel in het Russisch als in het
Nederlands. Daarbij wordt gebruik
gemaakt van de diensten van tolken,
welke ter beschikking zijn gesteld
door de Nederlandse afdeling van
radio Moskou en de vereniging Ne-
derland-USSR. De burgemeesters
van beide steden zullen ee'n wel
komstwoord spreken.
Als het eerste uitwisselingspro
gramma slaagt, zullen meer van der
gelijke uitzendingen volgen, onder
meer tussen Leningrad en Rotter
dam en Wolgagrad en Maastricht.
NOS
10.35 SCHOOLTELEVISIE
10.35 Sceine, 11,10 Latijns
Amerika aam de raind.
11.35 SLUITING
TELEAC
12.00 ONZE LANDBOUW STRAKS
EN NU. Les 4.
12.30 SLUITING
NOS
18.45 DE WOEFS EN DE LAMAARS
18.55 JOURNAAL
VARA
19.04 CORONATION STREET
20.00 (kleur) JOURNAAL NOS
20.20 (kleur) WIE WIJST GERARD
COX DE WEG IN
HILVERSUM?
Met o.a. Liselore Gerritsen en
heit ballet Tomorrow's People.
20.50 ACHTER HET NIEUWS
21.15 DE GOUDDIEVEN
Aflevering „De afspraak"
22.15 KANAME EN YOKICHI
Documentaire, die de persoon
lijkheidsvorming van een
indentieke tweeling tot onder
werp heeft.
22.55 JOURNAAL NOS
TELEAC
23.00 NASCHOLING HUISARTSEN
Les 1.
23.20 SLUITING
18.45
18.55
19.04
19.30
20.00
20.20
21.10
22.35
23.00
23.10
23.15
23.35
NOS
DE WOEFS EN DE LAMAARS
JOURNAAL
KIJKEN NAAR KINDEREN
NCRV
(kleur) DE AVONTUREN
VAN TOM SAWYER
Deel 8 „Schatgravers".
(kleur) JOURNAAL NOS
MEMORANDUM VAN EEN
DOKTER
Vanavond „Vreemde mensen".
NEUTRAAL TERREIN
Een moderne visie op een
klassiek gegeven, handelend
over een uitgediende spion in
een schuilhoek van Europa.
HIER EN NU
IN HET VOORBIJGAAN
JOURNAAL NOS
TELEAC
THE SEVENTH KEY Les 1.
SLUITING
14.00-15.55 SCHOOLTELEVISIE
18.15 BTW-CURSUS
HERHALING usaijk enL IMm
Herhaling van les 7.
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 SPORTTRIBUNE
19.20 RINALDO RINALDINI
Tv-serie naar de roman van
A. Vulpius. Aflevering 7:
„Het slot der voorvaderen''.
19.45 HIER SPREEKT MEN
NEDERLANDS
19.50 ZOEKLICHT
Culturele kroniek
19.55 MEDEDELINGEN EN
WEERBERICHT
20.00 JOURNAAL
20.25 KOM TERUG,
KLEINE SHEBA
Speelfilm uit 1953 met Daniel
Mann, Shirley Booth, Burt
Lancaster en Terry Moore.
22.00 GASTPROGRAMMA
De Katholieke Gedachte.
22.30 JOURNAAL
14.00, 14.30 en 15.00 SCHOOL
TELEVISIE
18.00 NIEUWS
18.05 CERISE
Voor de kleuters.
18.20 SPORTKRONIEK
18.50 BéBé ANTOINE
Voor de kleuters.
18.55 LA PENSéE ET
LES HOMMES
Uitzending van lekenmoraal
en -filosofie.
19.25 LE MONDE DES FORMES
19.30 JOURNAAL
20.00 DEPARTEMENT S
Afl. 5: „La jolie secrétaire".
20.50 SITUATION 70
De BTW.
21.30 SEPTIèME ART
Drama naar de roman van
Eduard Lewis WalBiant.
23.15 JOURNAAL
20.00 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: weerbericht
20.15 (kleur) REPORT MüNCHEN
Filmreportages over nieuws
van gisteren en vandaag.
21.00 (kleur) BAFF
21.30 KANNIBALEN
Sped van George Tabori
23.15 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: Commentaar en
weerbericht.
19.45 (kleur) HEUTE
Journaal, actualiteiten en
weerbericht.
20.15 (kleur) UIT ONDERZOEK
EN TECHNIEK
De toekomst van de rail.
21.00 THE SQUARE FELLOW
Engelse speelfilm uit 1962
van Arthur Dreifuss.
22.25 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: weerbericht.
Maandag 16 november
HILVERSUM 1 402 M EN F.M.
NCRV: 12.00 Los-Vast: gev. progr.
(12.21 Voor boer en tuinder; 12.26
Med. t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30
Nws.; 12.41 Hier en Nu: act.; 12.58
Radio-Rebus) 14.05 Schoolradio
14.30 (S) Moderne Nederlandse ka-
mermuz. (opn.) 15.00 Gereformeerde
middagdienst. NOS: 15.30 Zoeklicht
op Nederland: reportages en com
mentaren uit alle delen van het land
en veel muziek (16.00-16.02 Nws.).
Overheidsvoorlichting: 17.20 De be
tekenis van het Divalifeest in Suri
name. Spreker: R. W. Ramtahalsing.
NCRV: 17.30 NCRV en Bloc: act.
kroniek met muzikale illustratie.
(18.19-18.29 Politieke Partijen: Uit
zending van Binding Rechts 18.30-
18.42 Nws.) E.O.: 19.00 Wij hebben
een woord voor de wereld: veelge
vraagde geestelijke muziek 19.20
Wij herkennen elkaar in hem. lez.
19.35 Muzikaal intermezzo 19.45 Ge
loven vandaag, lez. NCRV: 20.00
Geen kinderspel: informatie over
onderwijs en opvoeding. NOS: 20.15
De NOS-orkesten en koren 25 jaar:
Promenade-Orkest en solisten: amu-
sementsmuz. NCRV: 22.30 Nws.
22.40 Med. 22.45 Avondoverdenking
22.55 Literama: radiokroniek over
boeken, schrijvers en toneel 23.10
Muziek en dienst: programma met
informatie over kerklied en kerk
muziek in klank en geschrift. 23.38
(S) Vers in het gehoor: voordracht
van gedichten en muz. 23.55-24.00
Nws.
HILVERSUM 2 298 M EN F.M.
VPRO: 12.00 VPRO-maandag:
klassieke muz. met tussen 12.00 en
14.00 uur nieuws en informatie over
muz. 14.30 Schoolradio. NOS 14.50
Ingrijpen in de evolutie?, lez. 15.20
Eurolight: licht orkest 16.00 Nws.
AVRO: 16.03 Caribia: muz. uit Suri
name en de Nederlandzse Antillen
(Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM In het in Ober-
hausen gehouden concours voor
sportfilms heeft het door de NOS
ingezonden NCRV-programma „De
laatste man" de derde prijs behaald.
„De laatste man" is een door de
NCRV in samenwerking met „Open
Studio Rotterdam" vervaardigde
film over Jan van Beveren, doelver-
dediger van PSV. Samenstelling,
produktie en regie berustten bij
Joop Niezen, Robert Collette, Chris
tine van Roon, Bruin Noordam en
Jan Schaper. Laatstgenoemde fun
geerde ook als cameraman. De eer
ste prijs werd gedeeld door de En
gelse televisiemaatschappij London
Weekend met de boksfilm „All in
the game" en de Poolse televisie
met de film „Das va banque spiel"
handelende over de relatie tussen
supporters en spelers van een voet
balclub. De tweede prijs werd ge
deeld door de Hessische Rundfunk
en de Sud Deutscher Rundfunk die
respectievelijk inzonden „It is Jo-
chen" over de op de Nurburgring
verongelukte autocoureur Jochen
Rindt en „Die Herausforderung",
een sociaal-kritische reportage over
het boksen.
16.30 Mikadoo: kinderprogramma
17.30 (S) Elektronisch orgelspel
17.40 Overheidsvoorlichting: Den
Haag aan de lijn 17.55 Med. 18.00
Nws. 18.11 Radiojournaal 18.25 Mid
denstand 18.30 (S) Limburgs Symp-
honie Orkest met zangsolisten
(opn): operetteconcert 19.30 Nws.
R.V.U. 19.35 Muzikaal Spectrum.
Spreker: C. P. Molenbeek NOS:
20.00 Nederland - Sovjet Unie, een
stedenontmoeting 21.30 Metropole
orkest en solist 22.20 Minder protes
teren, meer presteren, een progr.
van de Bond zonder Naam 22.30
Nws. AVRO: 22.40 Radiojournaal
NOS: 22.55 (S) Jazz in Aktie 23.55-
24.00 Nws.
HILVERSUM 3 240 M EN F.M.
TROS: 12.00 Nws. 12.03 Jam-on-
Radio. KRO: 13.00 Nws. 13.02-18.00
KRO-op-Drie: pop-mixture (14.00,
15.00. 16.00 en 17.00 Nws.).
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Muziekprogram
ma (12.08-12.15 Landbouwkroniek
12.40-12.48 Weerber. en SOS-berich-
ten voor de schippers) 12.55 Buiten
lands persoverzicht 13.00 Nws.,
weerber., med., dagklapper en SOS-
berichten voor de schippers 13.20
Tafelmuziek 14.00 Nws. 14.03
Schoolradio (15.00 Nws.) 16.00 Nws.
16.03 Beursber. 16.09 Voor de zieken
17.00 Nws., weerber. en med. 17.15
Blues, negro-spirituals en gospel-
sings. 17.55 Weegschaal 18.00 Nws.
18.03 Verzoekplaten voor soldaten
18.28 Paardesportuitslagen 18.30 In
termezzo 18.45 Sport 18.52 Taalwen-
ken 18.55 Lichte zang 19.00 Nws.,
weerber. en act. 19.40 Intermezzo
19.45 Politieke uitzending 19.55
Dansmuz. 20.00 Operakroniek 22.00
Nws., med. en De Zeven Kunsten
22.20 Lichte muz. 23.00 Nws. 23.15
Vocale muz. 23.40 Nws. 23.45-0.15
Voor de zeelieden.
Dinsdag 17 november
HILVERSUM 1 402 M EN F.M.
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord 7.16 (S) Op het eerste ge
hoor: klassieke muz. (gr.) (7.25 Ho
ren en zien 7.30 Nws. 7.32-7.50 Hier
en Nu: act.) 8.00 Nws. 8.11 Te
Deum Laudamus: gewijde muz. 8.30
Nws. 8.32 Voor de huisvrouw (9.00-
9.10 Gymnastiek voor de huis
vrouw) 9.35 Waterstanden 9.40
Schoolradio 10.00 Bijbelse verken
ningen 10.15 Herdenkingsprogramma
rond de zangeres Julia Culp. 11.00
Nws. 11.03 Het wassende water, se
riehoorspel (6) 11.31 Voor de zieken
11.55 Med.
HILVERSUM 2 298 M EN F.M.
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend
gymnastiek 7.20 (S) Dag met een
plaatje: Lichte grammofoonmuziek
8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal 8.20
(S) Dag met een plaatje (verv.)
(8.30-8.33 De groenteman) 8.50 Mor
genwijding. NOS: 9.00 Uitgebreide
reportage of herhaling NOS-pro-
gramma 9.40 Muz. uit de Middeleeu
wen en Renaissance. AVRO: 10.00
Voor de kleuters 10.10 Arbeidsvita
minen: populair verzoeknlatenpro-
gramma (11.00-11.02 Nws.) 11.30
Rondom 12: programma voor de
vrouw (11.55 Beursber.).
HILVERSUM 3 240 M EN F.M.
VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatsjes
voor de pep (10.00 Nws.) 11.00 Nws.
11.03 Een opvallend vrolijke geva
rieerde visite: licht platenprogram-
ma (12.00 Nws.)