In bed hoor ik
nog de motoren'
Argentinië gaat
opnieuw beginnen
ss
N.P.O. BEMOEIT ZICH MET
TRANSPORT VAN DUIVEN
COOPER GAAT DOOR
Brullende
monsters
een plaag
'Ik beleef er veel plezier aan
Toto 17
met twee
winnaars
Zesdaagse
Brussel
voor
Post
Vluchten
Op de hei
Nog hardere
trainingen
KNAU wil
indoorbaan
Voetbalprestige opvijzelen
ZORGENKIND
BLOEMENCORSO
GEEN LOTING
ZATERDAG 14 NOVEMBER 1970
BUENOS AIRES (ANP) Ar
gentinië, ruim veertig jaar geleden
met Uruguay het sterkste voetbal-
ZANDVOORT IS CIRCUIT BEU
De bom is
ontploft
(Van onze sportredactie)
ZANDVOORT De bom is ontploft in Zandvoort. Een principe
besluit van de gemeenteraad om het eerste en enige wedstrijdcircuit
in ons land over enkele jaren op te doeken om er een andere bestem
ming aan te geven, heeft de Nederlandse autosportwereld letterlijk
op zijn kop gezet. De KNAC, de NAV en de Stichting Touring Zand
voort, de beheerder van het circuit, hebben de laatste dagen allemaal
een hoge toon aangeslagen om uiting te geven aan hun spontane ver
ontwaardiging over deze beslissing. Maar de man die de bal aan het
rollen bracht hult zich momenteel echter in stilzwijgen. Gemeente
raadslid A. J. van der Moolen, een PvdA-vertegenwoordiger heeft
zijn mening naar voren gebracht waarna zijn voorstel werd aangeno
men en met wat bereikt is stelt de Zandvoorter zich voorlopig tevre
den.
Wij
- - J -
Hij wacht tot de emoties na de
schok in de autosportwereld weer
wat tot bedaren zijn gebracht. Hij
wil wel uitleggen waarom hij zo'n
voorvechter is va'n sluiting van het
circuit. „Ki.ik vroeger was er niets
aan de hand. Het circuit lag midden
in de duinen en niemand stoorde
zich eraaik wat er gebeurde. Maar
ook Zandvoort breidt uit. Er is mo
menteel op nog 150 meter afstand
vavi de baan een wijk van zeker
1100 woningen in aanbouw. Voor die
mensen die er wonen of nog gaan
wonen wordt het lawaai van brul
lende motoren een onverdraagzame
zaak. Zij hebben geen dag rust meer
in hun eigen huis. Want Iaat. ik niet
vjeel zeggen, maar zeker 200 dagen
ih het jaar raced men er tooh. Bo-
vjend'en wordt 'no' door die alsmaar
zwaarder wordende motoren steeds
erger met die geluidshinder".
De man in de straat draagt de
heer Van der Moolen, die eindelijk
uiting gaf aan al jaren bestaande
onvrede, op handen. Mannequin Ni-
na Bakker, woonachtig in de om
streden wijk van het plan Noorder
duinweg, laat geen twijfel over aan
haar mening: „zomers als iedereen
op zondag lekker wil uitrusten,
vluchten mijn man en ik vaak de
deur uit. Als de wind onze kant
uitstaat is het niet om uit te houden,
's Nachts in bed hoor ik nog vaak
die steeds maar terugkerende brul
lende motoren".
Een melkman, die vaak ook in die
wijk vertoefd, verklaart dat het
soms zelfs zo erg is dat de klanten
hem niet eens kunnen verstaan. „Ik
wacht dan maar even tot dat het
lawaai voorbij is. Maar ik kan me
heel goed voorstellen dat de mensen
die er wonen er gek van worden".
Tegen die geluidhinder in Zand
voort is niets te doen al zou men de
beste instituten van de wereld daar
voor inschakelen. Tot het verweer
van de instanties die belang hebben
bij het in stand houden van het
circuit, behoort vaa'k het motief dat
de autJosportwereld een toeristische
attractie is voor de Noordhollandse
badplaats. De middenstand profi
teert daarvan zegt men dan. Dat
bestrijdt penningmeester Heino vam
de Zandvoortse middenstandsvereni
ging. „De zakenmensen hebben niet
veel aan het publiek dat naar de
autoraces kom' kijken. Onze erva
ring is dat die mensen niet eens het
dorp ingaan". Eerder het tegenover
gestelde is wa'ar. Zij houden bezoe
kers weg, waar de middenstand wel
wat aan heeft. Ook de heer Van der
Moolen deelt die mening. „Ach ik
geloof niet dat Zandvoort zoveel be-
ender is geworden door hel circuit.
De reputatie in ons land en ver
daarbuiten hebben wij veel meer te
danken aan onze badplaats".
niet zo erg gelukkig mee. Zij dach
ten, aldus een mededeling van het
bureau voor algemene zaken in
Zandvoort, dat de tijd nog niet rijp
was voor dit principe-besluit. De
heer Van der Moolen weer: „De
bedoeling is nu dat onderzocht
wordt wat de mogelijkheden zijn voor
een zo gunstig mogelijke exploitatie
van het circuit-terrein".
Vooral een verzoek van Bahm-Ver
meulen Ontwikkeling NV om het
binnenterrein van het circuit te re
serveren voor de bouw en exploita
tie van het door architect A. H.
Bahm van het Europrojecta ontwik
kelde project Zandvoort „Zandvoort,
12 maanden zomer" zal nu door B
en w bestudeerd worden. De heer
.T. B. Th. Hugenholz, directeur van
de Stichting Touring Zandvoort, die
ook aan het hoofd staat van de
plaatselijke VVV, heeft al laten we
ten dat hij geen enkel bezwaar
heeft tegen dit project van 30 tot 40
miljoen gulden, omdat de sluiting
van het circuit geen eerste vereiste
is.
Het binnenterrein is er namelijk
groot genoeg voor. „Maar men trapt
me op mijn hart wanneer Zandvoort
twaalf maanden zomer wil hebben
zonder zomerraces". Zijn humor in
deze zaak geeft aan dat hij nog niet
gelooft in het doorgaan van deze
kwestie. „Men wil er bij de eerste
gelegenheid vanaf, dat wist ik al
lang. Een financieel voordeligere zaak
kan de gemeente echter nooit krij
gen". Opvallend is dat in deze affai
re met geen woord wordt gerept
over de reeks van tragische onge
lukkon die zich dit seizoen afspeelden
on de circuits overal in de wereld.
Meer dan 30 coureurs lieten het
leven in deze sport. Ook één op
Zandvoort: de Brit Piers Courage,
een zoon van een gefortuneerde bier
brouwer. De herinnering aan die
ramp heeft geen beslissende rol ge
speeld. Van der Moolen: „Natuur
lijks is het ook wel ter sprake
geweest. De autosport is namelijk
een gevaar voor de deelnemers. Ech
ter erger is: als we niet uitkijken
wordt het binnenkort ook een ge
vaar voor de toeschouwers en daft is
in deze zaak natuurlijk wel van
belang".
o Het circuit van Zandvoort, dat jaarlijks honderdduizenden bezoeker s trekt naar de autoraces, is een doom in het oog van de Zandvoortse
bevolking, die voor het principe-besluit is dat het circuit moet verdwijnen.
(Van onze duivensportmedewerker)
BREDA Op 1 november jl.
hield de Nederlandse Postduiven-
houders Organisatie in Den Bosch
haar algemene ledenvergadering. Er
werden een heleboel besluiten geno
men, waarvan voor de gewone lief
hebber die zich wat de organisatie
betreft niet al te druk maakt van
belang is dat de NPO zich met het
transport der duiven naar de los
singsplaatsen in Frankrijk gaat be
moeien. Punt 4 van de besluiten
luidt als volgt: „De organisatie van
de regeling en de uitvoering van de
Nationale Concoursen inclusief de
wijze van vervoer, ongeacht met
welke wagens, in handen te geven
van het NPO-bestuur, met dien ver
stande dat de duiven van leden van
aangesloten bonden, die op een nati
onaal concours geen eigen vervoer
hebben, door en op aanwijzing van
het NPO-bestuur worden onderge
bracht en vervoerd.
De bepalingen ten opzichte van
het vervoer hebben betrekking op
het transport der duiven vanaf de
verzamel (overring-)plaatsen". Ook
de inkorfdata zullen door de NPO
worden vastgesteld; verenigingen of
C.C.-s die later inmanden dan offi
cieel is bepaald, zullen worden uit
gesloten van deelneming aan de na
tionale concoursen.
De NPO voert een zo krachtig
mogelijk beleid, maar haar activiteit
moet natuurlijk beperkt blijven tot
de speelruimte, die haar door de
algemene ledenvergadering geboden
wordt. Ook de Zuid-Nederlandse
Bond streeft naar verbetering van
het transport, minder duiven in de
manden, toch zeker op de mooie
vluchten boven 450 km, waardoor de
vogels gedurende het dagen- en
nachtenlange vervoer minder op el
kaar gepakt zitten en meer kans
krijgen om te drinken, alvorens de
luchtreis huiswaarts aan te vangen.
Ook eist de ZNB „gelijkberechti
ging" van onze wakkere luchtreizi
ger wat de duur van het verblijf in
de reismanden betreft. Niet de dui
ven uit A een dag of een halve dag
en een nacht langer in de manden,
dan de duiven uit B. enz. Wat deze
dingen betreft, kon de ZNB haar
Waar alles dus op neerkomt is het
feit, dat de overgrote meerderheid
van de raad vindt dat het circuit
niet meer past in het beeld van
Zandvoort. Men zit er echter mee in
zijn maag. Een circuit hoort, vindt
men in de raad, veel beter ergens
thuis op de hei waar de geluidshin
der alleen de vogels opschrikt. Voor
dat plan echter is uitgevoerd zal nog
veel moeten gebeuren. Na het prin
cipe-besluit begint men zich pas
goed te realiseren, wat de gevolgen
zijn.
Men moet niet vergeten dat het
circui n Zandvoort voor'een jaar
lijkse opbrengst aan vermakelijk-
heidshel ir van ongeveer vier
ton zorgt. „Geen postje", en dat
beaamt de heer Van der Moolen
volledig dat een kleine gemeente als
Zandvoort zoma-ar achteloos van de
hand laat schieten. Daarom is ook
eerst een principe-voorstel voorge
dragen aan de gemeenteraad. De
nogal schokkend 1 b°kende uitslag
-bestond uit twaa'lf stemmen voor en
slechts vier tegen. Wat ook al weer
duidt op een vrij grot^ eensgezind
heid. Alleen de burgemeester en
wethouders waren er aanvankelijk
LONDEN (AP) In Britse
bokskringen vraagt men zich af wat
Henry Cooper, haast iedereen
noemt hem „Enery", gaat doen nu
hij voor de derde maal Europees
kampioen zwaargewicht is gewor
den. Henry Cooper bereikte dit
door enige dagen geleden de
Spaanse mannetjesputter José Ur-
tain in acht ronden te verslaan,
maar zo meteen is hij 37 en wat
dan?
De manager van Henry, Jim
Wicks, heeft gezegd, dat er aanbie
dingen voor gevechten in Zuid-
Afrika en eventueel ook in Spanje
(Urtain wil revanche) worden
overwogen. Het hangt ervan af
hoeveel geld er op tafel komt. Het
gerucht gaat ook dat Cooper in de
naaste toekomst zijn titel zou moe
ten gaan verdedigen tegen een
landgenoot, de nieuwe hoop in de
Britse zwaargewichtwereld, Joe
Bugner.
Veel sportjournalisten vinden
evenwel dat „Enery" het er nu
maar eens bij moet laten en dat
het mooi zou zijn als Cooper fier
en ongeslagen a>ls Brits en Euro
pees kampioen, het strijdperk ver
laat. Iemand die daar glad voor is.
is mevrouw Cooper-Albina, Itali
aanse van geboorte. En de grote
man zelf? „Ik vind dat ik nog best
een eindje kan voortgaan. Het is
dan wel harder trainen geblazen,
maar ik beleef er nog steeds een
hoop plezier aan. Als de tijd komt,
en dat merk ik dan wel, dan schei
ik er mee uit".
o Henry Cooper: „als ik merk
dat mijn tijd komt, dan stop ik er
echt wel mee".
soevereiniteit (baas zijn en baas
blijven in eigen huis) van ganser
harte overdragen naar het overkoe
pelend orgaan, dat voorlopig nog in
Utrecht zetelt.
In 1971 komen er maar vier
vluchten metgelegenheid tot natio
naal poulen, te weten St.-Vincent op
18 juni, Barcelona op 9 juli, Dax op
16 juli en Marseille op 30 juli. Op
deze vluchten komen er twee ray
ons, een beneden en een boven de
rivieren, populair gezegd 1) Zee
land, Brabant en Limburg, 2) de
rest van Nederland.
De poulebrief blijft een zorgen
kind. Uit de tekst van besluit 8
begrijp ik dat er nog heel wat aan
gedokterd moet worden. Hij moet
nu eenmaal te verkopen zijn aan de
deelnemers, anders zullen dezen de
voorkeur geven aan de Bondscon
coursen met poule-mogelijkheden
die in een minder strak keurslijf
zitten, meer naar belze trant! Al die
uniforme regelingen, ook wat de
toelating van het gebruik van con-
stateurs op de nationale concoursen
betreft, zijn grote en waardevolle
verbeteringen.
In de wereld van de constateurs ïs
de consternatie even groot als op
menig ander terrein van de duive-
sport. Als ik goed gelezen heb, blij
ven er maar enkele merken over
waar niet vlot mee gefraudeerd kan
worden. En alleen de Benzing Co
matic 20-A met dubbele beveiliging,
heeft het certificaat A voor be
trouwbaarheid anno 1970. In deze
zaken treedt de NPO op als een
soort Consumentengids. De 20-A is
een juweel van uurwerkmakers
kunst, prachtig en degelijk van con
structie, maar de prijs is er dan ook
wel een beetje naar. Een bels merk
dat vroeger algemeen gebruikt
werd, is „rats afgekeurd". In dit
verband kan het geen kwaad er op
te wijzen dat de mate van (bar-
num) reclame en publiciteit, die door
bepaalde fabrikanten of handelson
dernemingen voor zekere merken
gevoerd wordt, niet de geringste ga
rantie biedt dat zo'n klok zich wat
zijn binnenwerk betreft wezenlijk
onderscheidt van een wekker of dat
op vrijdom van fraude aanspraak
kan worden gemaakt. De deskundi
gen van de NPO die niet over ijs
van een nacht gaan, hebben daar
een heel andere ldjk op.
Op zaterdag 21 en zondag 22 no
vember houdt de Fond Union „De
Baronie" bij C. Laurijssen aan de
Wildertsedijk haar jaarlijkse kampi
oenenshow. Inzetten der beroemde
lange afstandvogels zaterdagavond
tussen 18 en 20 uur. De wakkere
Frans Dictus, die niet zit te slapen
verwacht een toeloop van sportlie-
vend volk, die hij (in de verte) wel
wil vergelijken met de belangstel
ling voor het Bloemencorso.
Ik wil hem daarin gaarne bijtre
den. De dorpen in de Baronie heb
ben de stad ook in het voorbije
seizoen weer ongenadig partij (om
niet te zeggen: van 't leer) gegeven.
Tot slot de Belcrumvliegers. Deze
houden hun clubtentoonstelling mor
gen, zondag in de „Nieuwe Haven"
aan de Minister Kanstraat. Wegens
beëindiging komen alhier de duiven
onder de hamer van de grote kampi
oenen Voesenek en Simons.
Allemaal- goeie.
DEN BRUINEN
DEN HAAG (ANP) Voor toto
nummer 16 hadden 429.379 deelne
mers ƒ771.386,40 aan inleggeld bij
eengebracht. Voor de prijzen was
een bedrag uitgetrokken van
ƒ347.123,88. Voor de eerste en derde
prijs was beschikbaar 121.493,36,
voor de tweede prijs ƒ86.780,97 en
voor dextraprijs 17.356,19. Voor
de eerste prijs hadden 29 man 13
kruisjes op de juiste plaats gezet.
Zij ontvangen ieder ƒ4189,40. Voor
de tweede prijs komen 576 man in
aanmerking, die elk ƒ150,60 ontvan
gen, en de derde prijs moet gedeeld
worden door 5745 man, die elk
ƒ21,90 ontvangen. De extra prijs
moet door 527 man gedeeld worden,
die elk recht hebben op ƒ32,90.
Voor toto 17 die een bruto inleg
geld van 1.562.018,40 had bijeenge
bracht door 749.354 deelnemers. Het
prijzenbedrag bedroeg 702.908,28.
Voor de eerste prijs was een bedrag
beschikbaar van f 246.017,90, waar
voor twee deelnemers in aanmer
king komen, die elk 123.008.90
ontvangen. De derde prijs moet ge
deeld worden door 369 man, die elk
666,70 ontvangen. De tweede prijse
groot 175.727,07, wordt verdeeld
door 35 man, elk krijgt 5020.80.
Voor de extra prijs, bes.taande uit
ƒ35.145,4] komen 287 man in aan
merking, die 122,40 zullen ontvan
gen.
land ter wereld, is in deze sport
gaandeweg achterop geraakt, althans
wat de prestaties van het nationale
elftal betreft. In 1928 verloor Argen
tinië pas in tweede zitting de finale
van het Olympisch voetbaltoernooi
in Amsterdam van Uruguay. Na het
toernooi om het wereldkampioen
schap in 1930, toen Argentinië, weer
pas in de finale, met 2-4 van Urugu
ay verloor, bracht het land het geen
enkele keer meer tot de laatste vier.
Onder meer in 1966 ondernam Ar
gentinië nog een poging zijn reputa
tie te herstellen, maar in de kwart
finale tegen Engeland deed zich een
aanta'1 onverkwikkelijke incidenten
voor, culminerend in de wegzending
van aanvoerder' Rattin door de
Westduitse arbiter Kreitlein. De
wedstrijd ging, niet zonder pech,
verloren: 0-1. Maar wie kon Enge
land in dit toernooi een nederlaag
toebrengen? Het dieptepunt werd
bereikt in de voorronden van het
toernooi om het wereldkampioen
schap 1970. Nederlagen tegen Peru
en Bolivia leidden tot voortijdige
uitschakeling voor de eindronden in
Mexico. Nu Argentinië voor 1978
zelf de organisatie van het eindtoer-
nooi op zich heeft genomen is het
duidelijk, dat men streeft naar een
zo sterk mogelijke representatie. Als
organiserend land behoeft men we
liswaar geen voorwedstrijden te
spelen, maar ook in het eindtoernooi
wil Argentinië zich onder de besten
scharen. De Argentijnse voetbal
bond, sinds de militaire putsch van
1966 met een geüniformeerde top,
werkt nu aan een reorganisatieplan,
waarvan het jaar 1971 de eerste fase
is.
Tot nu toe was het in Argentinië
gebruikelijk dat de wedstrijden voor
de nationale competitie wekelijks
bij loting werden vastgesteld, zodat
het voorkwam dat een club vijf
uitwedstrijden achter elkaar moest
spelen. In het komende seizoen zal
aan deze ongeorganiseerde toestand
een eind worden gemaakt.
Ook werd tot dusver de competi
tie afgewerkt in twee groepen van
negen clubs, waarvan er aan het
eind van het lopende seizoen per
groep vijf zullen degraderen, terwijl
er uit een lagere divisie slechts een
bijkomt. Men hoopt door deze con
centratie van topclubs een kwalita
tieve verbetering van het spel te
bereiken. Voorts wordt een verorde
ning van kracht, volgens welke
clubs, die tot tien dagen na de
lopende maand met de betaling van
het salaris aan de spelers in gebreke
zijn gebleven, van verdere deelne
ming aan de competitie worden uit
gesloten.
De voormalige voorzitter van de
Mexicaanse voetbalbond, Guillermo
Canedo, die een dezer dagen een
bezoek aan Brazilië bracht, heeft de
Brazilianen een onaangename ver
rassing bereid door te verklaren dat
de sta'dions, waar in 1978 de ein
dronden van het toernooi om het
wereldkampioenschap moeten wor
den gehouden, in het geheel niet
voldoen aan de eisen die de FIFA
hieraan stelt. Volgens Canedo is er
een achterstand van twee jaar op
het schema, die voor de definitieve
inspectie door de FIFA in 1977 niet
kan worden ingelopen.
BRUSSEL (ANP) Peter Post
heeft met zijn Franse partner Mou-
roux de Zesdaagse van Brussel ge
wonnen.
De uitslag van de zesdaagse is: 1
Post/Mourioux (Ned/Fr) 579 pun
ten in 146 uur 2537 km; op drie
ronden: 2 Bracke/Seeuws (Belg)
470; op 4 ronden: 3 Stevens/Van
Clooster (Belg) 463; op vijf ronden:
4 Verschueren/Brasseur (Belg) 78.
De overige koppels hadden achter
standen die Varieerden van 19 tot 26
ronden.
DEN HAAG (ANP) De Konink
lijke Nederlandse Atletiek Unie
gaat het komende weekeinde beslis
sen over de aanschaf van een de
montabele indoor-atletiekbaan. De
Nederlandse Sport Federatie (NSF)
wil voor de bouw van de baan
vijftig procent van de kosten a
fonds perdu ter beschikking stellen
en de andere vijftig procent op
voorschotbasis. De KNAU zal zelf
de kosten van de exploitatie, opslag
en vervoer moeten betalen.
Uit voorzorg heeft de KNAU afge
lopen weekeinde tijdens het congres
van de Europese Atletiek Assosiatie
in Parijs al enkele data laten vast
leggen. De baan zal - wanneer 'in
derdaad tot aanschaf wordt besloten
en daar ziet het naar uit - op 2 en 3
januari in Leiden voor de eerste
maal gebruikt moeten worden. Daar
na volgen de wedstrijden in Gronin
gen (15- 16- 17 janum-i) en Tilburg
(6 februari). De Nederlandse in-
door-kampioenschappen vinden zeer
waarschijnlijk op 20 en 21 februari
in de Energiehal in Rotterdam
plaats.