In bed hoor ik nog de motoren' Argentinië gaat opnieuw beginnen ss N.P.O. BEMOEIT ZICH MET TRANSPORT VAN DUIVEN COOPER GAAT DOOR Brullende monsters een plaag 'Ik beleef er veel plezier aan Toto 17 met twee winnaars Zesdaagse Brussel voor Post Vluchten Op de hei Nog hardere trainingen KNAU wil indoorbaan Voetbalprestige opvijzelen ZORGENKIND BLOEMENCORSO GEEN LOTING ZATERDAG 14 NOVEMBER 1970 BUENOS AIRES (ANP) Ar gentinië, ruim veertig jaar geleden met Uruguay het sterkste voetbal- ZANDVOORT IS CIRCUIT BEU De bom is ontploft (Van onze sportredactie) ZANDVOORT De bom is ontploft in Zandvoort. Een principe besluit van de gemeenteraad om het eerste en enige wedstrijdcircuit in ons land over enkele jaren op te doeken om er een andere bestem ming aan te geven, heeft de Nederlandse autosportwereld letterlijk op zijn kop gezet. De KNAC, de NAV en de Stichting Touring Zand voort, de beheerder van het circuit, hebben de laatste dagen allemaal een hoge toon aangeslagen om uiting te geven aan hun spontane ver ontwaardiging over deze beslissing. Maar de man die de bal aan het rollen bracht hult zich momenteel echter in stilzwijgen. Gemeente raadslid A. J. van der Moolen, een PvdA-vertegenwoordiger heeft zijn mening naar voren gebracht waarna zijn voorstel werd aangeno men en met wat bereikt is stelt de Zandvoorter zich voorlopig tevre den. Wij - - J - Hij wacht tot de emoties na de schok in de autosportwereld weer wat tot bedaren zijn gebracht. Hij wil wel uitleggen waarom hij zo'n voorvechter is va'n sluiting van het circuit. „Ki.ik vroeger was er niets aan de hand. Het circuit lag midden in de duinen en niemand stoorde zich eraaik wat er gebeurde. Maar ook Zandvoort breidt uit. Er is mo menteel op nog 150 meter afstand vavi de baan een wijk van zeker 1100 woningen in aanbouw. Voor die mensen die er wonen of nog gaan wonen wordt het lawaai van brul lende motoren een onverdraagzame zaak. Zij hebben geen dag rust meer in hun eigen huis. Want Iaat. ik niet vjeel zeggen, maar zeker 200 dagen ih het jaar raced men er tooh. Bo- vjend'en wordt 'no' door die alsmaar zwaarder wordende motoren steeds erger met die geluidshinder". De man in de straat draagt de heer Van der Moolen, die eindelijk uiting gaf aan al jaren bestaande onvrede, op handen. Mannequin Ni- na Bakker, woonachtig in de om streden wijk van het plan Noorder duinweg, laat geen twijfel over aan haar mening: „zomers als iedereen op zondag lekker wil uitrusten, vluchten mijn man en ik vaak de deur uit. Als de wind onze kant uitstaat is het niet om uit te houden, 's Nachts in bed hoor ik nog vaak die steeds maar terugkerende brul lende motoren". Een melkman, die vaak ook in die wijk vertoefd, verklaart dat het soms zelfs zo erg is dat de klanten hem niet eens kunnen verstaan. „Ik wacht dan maar even tot dat het lawaai voorbij is. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat de mensen die er wonen er gek van worden". Tegen die geluidhinder in Zand voort is niets te doen al zou men de beste instituten van de wereld daar voor inschakelen. Tot het verweer van de instanties die belang hebben bij het in stand houden van het circuit, behoort vaa'k het motief dat de autJosportwereld een toeristische attractie is voor de Noordhollandse badplaats. De middenstand profi teert daarvan zegt men dan. Dat bestrijdt penningmeester Heino vam de Zandvoortse middenstandsvereni ging. „De zakenmensen hebben niet veel aan het publiek dat naar de autoraces kom' kijken. Onze erva ring is dat die mensen niet eens het dorp ingaan". Eerder het tegenover gestelde is wa'ar. Zij houden bezoe kers weg, waar de middenstand wel wat aan heeft. Ook de heer Van der Moolen deelt die mening. „Ach ik geloof niet dat Zandvoort zoveel be- ender is geworden door hel circuit. De reputatie in ons land en ver daarbuiten hebben wij veel meer te danken aan onze badplaats". niet zo erg gelukkig mee. Zij dach ten, aldus een mededeling van het bureau voor algemene zaken in Zandvoort, dat de tijd nog niet rijp was voor dit principe-besluit. De heer Van der Moolen weer: „De bedoeling is nu dat onderzocht wordt wat de mogelijkheden zijn voor een zo gunstig mogelijke exploitatie van het circuit-terrein". Vooral een verzoek van Bahm-Ver meulen Ontwikkeling NV om het binnenterrein van het circuit te re serveren voor de bouw en exploita tie van het door architect A. H. Bahm van het Europrojecta ontwik kelde project Zandvoort „Zandvoort, 12 maanden zomer" zal nu door B en w bestudeerd worden. De heer .T. B. Th. Hugenholz, directeur van de Stichting Touring Zandvoort, die ook aan het hoofd staat van de plaatselijke VVV, heeft al laten we ten dat hij geen enkel bezwaar heeft tegen dit project van 30 tot 40 miljoen gulden, omdat de sluiting van het circuit geen eerste vereiste is. Het binnenterrein is er namelijk groot genoeg voor. „Maar men trapt me op mijn hart wanneer Zandvoort twaalf maanden zomer wil hebben zonder zomerraces". Zijn humor in deze zaak geeft aan dat hij nog niet gelooft in het doorgaan van deze kwestie. „Men wil er bij de eerste gelegenheid vanaf, dat wist ik al lang. Een financieel voordeligere zaak kan de gemeente echter nooit krij gen". Opvallend is dat in deze affai re met geen woord wordt gerept over de reeks van tragische onge lukkon die zich dit seizoen afspeelden on de circuits overal in de wereld. Meer dan 30 coureurs lieten het leven in deze sport. Ook één op Zandvoort: de Brit Piers Courage, een zoon van een gefortuneerde bier brouwer. De herinnering aan die ramp heeft geen beslissende rol ge speeld. Van der Moolen: „Natuur lijks is het ook wel ter sprake geweest. De autosport is namelijk een gevaar voor de deelnemers. Ech ter erger is: als we niet uitkijken wordt het binnenkort ook een ge vaar voor de toeschouwers en daft is in deze zaak natuurlijk wel van belang". o Het circuit van Zandvoort, dat jaarlijks honderdduizenden bezoeker s trekt naar de autoraces, is een doom in het oog van de Zandvoortse bevolking, die voor het principe-besluit is dat het circuit moet verdwijnen. (Van onze duivensportmedewerker) BREDA Op 1 november jl. hield de Nederlandse Postduiven- houders Organisatie in Den Bosch haar algemene ledenvergadering. Er werden een heleboel besluiten geno men, waarvan voor de gewone lief hebber die zich wat de organisatie betreft niet al te druk maakt van belang is dat de NPO zich met het transport der duiven naar de los singsplaatsen in Frankrijk gaat be moeien. Punt 4 van de besluiten luidt als volgt: „De organisatie van de regeling en de uitvoering van de Nationale Concoursen inclusief de wijze van vervoer, ongeacht met welke wagens, in handen te geven van het NPO-bestuur, met dien ver stande dat de duiven van leden van aangesloten bonden, die op een nati onaal concours geen eigen vervoer hebben, door en op aanwijzing van het NPO-bestuur worden onderge bracht en vervoerd. De bepalingen ten opzichte van het vervoer hebben betrekking op het transport der duiven vanaf de verzamel (overring-)plaatsen". Ook de inkorfdata zullen door de NPO worden vastgesteld; verenigingen of C.C.-s die later inmanden dan offi cieel is bepaald, zullen worden uit gesloten van deelneming aan de na tionale concoursen. De NPO voert een zo krachtig mogelijk beleid, maar haar activiteit moet natuurlijk beperkt blijven tot de speelruimte, die haar door de algemene ledenvergadering geboden wordt. Ook de Zuid-Nederlandse Bond streeft naar verbetering van het transport, minder duiven in de manden, toch zeker op de mooie vluchten boven 450 km, waardoor de vogels gedurende het dagen- en nachtenlange vervoer minder op el kaar gepakt zitten en meer kans krijgen om te drinken, alvorens de luchtreis huiswaarts aan te vangen. Ook eist de ZNB „gelijkberechti ging" van onze wakkere luchtreizi ger wat de duur van het verblijf in de reismanden betreft. Niet de dui ven uit A een dag of een halve dag en een nacht langer in de manden, dan de duiven uit B. enz. Wat deze dingen betreft, kon de ZNB haar Waar alles dus op neerkomt is het feit, dat de overgrote meerderheid van de raad vindt dat het circuit niet meer past in het beeld van Zandvoort. Men zit er echter mee in zijn maag. Een circuit hoort, vindt men in de raad, veel beter ergens thuis op de hei waar de geluidshin der alleen de vogels opschrikt. Voor dat plan echter is uitgevoerd zal nog veel moeten gebeuren. Na het prin cipe-besluit begint men zich pas goed te realiseren, wat de gevolgen zijn. Men moet niet vergeten dat het circui n Zandvoort voor'een jaar lijkse opbrengst aan vermakelijk- heidshel ir van ongeveer vier ton zorgt. „Geen postje", en dat beaamt de heer Van der Moolen volledig dat een kleine gemeente als Zandvoort zoma-ar achteloos van de hand laat schieten. Daarom is ook eerst een principe-voorstel voorge dragen aan de gemeenteraad. De nogal schokkend 1 b°kende uitslag -bestond uit twaa'lf stemmen voor en slechts vier tegen. Wat ook al weer duidt op een vrij grot^ eensgezind heid. Alleen de burgemeester en wethouders waren er aanvankelijk LONDEN (AP) In Britse bokskringen vraagt men zich af wat Henry Cooper, haast iedereen noemt hem „Enery", gaat doen nu hij voor de derde maal Europees kampioen zwaargewicht is gewor den. Henry Cooper bereikte dit door enige dagen geleden de Spaanse mannetjesputter José Ur- tain in acht ronden te verslaan, maar zo meteen is hij 37 en wat dan? De manager van Henry, Jim Wicks, heeft gezegd, dat er aanbie dingen voor gevechten in Zuid- Afrika en eventueel ook in Spanje (Urtain wil revanche) worden overwogen. Het hangt ervan af hoeveel geld er op tafel komt. Het gerucht gaat ook dat Cooper in de naaste toekomst zijn titel zou moe ten gaan verdedigen tegen een landgenoot, de nieuwe hoop in de Britse zwaargewichtwereld, Joe Bugner. Veel sportjournalisten vinden evenwel dat „Enery" het er nu maar eens bij moet laten en dat het mooi zou zijn als Cooper fier en ongeslagen a>ls Brits en Euro pees kampioen, het strijdperk ver laat. Iemand die daar glad voor is. is mevrouw Cooper-Albina, Itali aanse van geboorte. En de grote man zelf? „Ik vind dat ik nog best een eindje kan voortgaan. Het is dan wel harder trainen geblazen, maar ik beleef er nog steeds een hoop plezier aan. Als de tijd komt, en dat merk ik dan wel, dan schei ik er mee uit". o Henry Cooper: „als ik merk dat mijn tijd komt, dan stop ik er echt wel mee". soevereiniteit (baas zijn en baas blijven in eigen huis) van ganser harte overdragen naar het overkoe pelend orgaan, dat voorlopig nog in Utrecht zetelt. In 1971 komen er maar vier vluchten metgelegenheid tot natio naal poulen, te weten St.-Vincent op 18 juni, Barcelona op 9 juli, Dax op 16 juli en Marseille op 30 juli. Op deze vluchten komen er twee ray ons, een beneden en een boven de rivieren, populair gezegd 1) Zee land, Brabant en Limburg, 2) de rest van Nederland. De poulebrief blijft een zorgen kind. Uit de tekst van besluit 8 begrijp ik dat er nog heel wat aan gedokterd moet worden. Hij moet nu eenmaal te verkopen zijn aan de deelnemers, anders zullen dezen de voorkeur geven aan de Bondscon coursen met poule-mogelijkheden die in een minder strak keurslijf zitten, meer naar belze trant! Al die uniforme regelingen, ook wat de toelating van het gebruik van con- stateurs op de nationale concoursen betreft, zijn grote en waardevolle verbeteringen. In de wereld van de constateurs ïs de consternatie even groot als op menig ander terrein van de duive- sport. Als ik goed gelezen heb, blij ven er maar enkele merken over waar niet vlot mee gefraudeerd kan worden. En alleen de Benzing Co matic 20-A met dubbele beveiliging, heeft het certificaat A voor be trouwbaarheid anno 1970. In deze zaken treedt de NPO op als een soort Consumentengids. De 20-A is een juweel van uurwerkmakers kunst, prachtig en degelijk van con structie, maar de prijs is er dan ook wel een beetje naar. Een bels merk dat vroeger algemeen gebruikt werd, is „rats afgekeurd". In dit verband kan het geen kwaad er op te wijzen dat de mate van (bar- num) reclame en publiciteit, die door bepaalde fabrikanten of handelson dernemingen voor zekere merken gevoerd wordt, niet de geringste ga rantie biedt dat zo'n klok zich wat zijn binnenwerk betreft wezenlijk onderscheidt van een wekker of dat op vrijdom van fraude aanspraak kan worden gemaakt. De deskundi gen van de NPO die niet over ijs van een nacht gaan, hebben daar een heel andere ldjk op. Op zaterdag 21 en zondag 22 no vember houdt de Fond Union „De Baronie" bij C. Laurijssen aan de Wildertsedijk haar jaarlijkse kampi oenenshow. Inzetten der beroemde lange afstandvogels zaterdagavond tussen 18 en 20 uur. De wakkere Frans Dictus, die niet zit te slapen verwacht een toeloop van sportlie- vend volk, die hij (in de verte) wel wil vergelijken met de belangstel ling voor het Bloemencorso. Ik wil hem daarin gaarne bijtre den. De dorpen in de Baronie heb ben de stad ook in het voorbije seizoen weer ongenadig partij (om niet te zeggen: van 't leer) gegeven. Tot slot de Belcrumvliegers. Deze houden hun clubtentoonstelling mor gen, zondag in de „Nieuwe Haven" aan de Minister Kanstraat. Wegens beëindiging komen alhier de duiven onder de hamer van de grote kampi oenen Voesenek en Simons. Allemaal- goeie. DEN BRUINEN DEN HAAG (ANP) Voor toto nummer 16 hadden 429.379 deelne mers ƒ771.386,40 aan inleggeld bij eengebracht. Voor de prijzen was een bedrag uitgetrokken van ƒ347.123,88. Voor de eerste en derde prijs was beschikbaar 121.493,36, voor de tweede prijs ƒ86.780,97 en voor dextraprijs 17.356,19. Voor de eerste prijs hadden 29 man 13 kruisjes op de juiste plaats gezet. Zij ontvangen ieder ƒ4189,40. Voor de tweede prijs komen 576 man in aanmerking, die elk ƒ150,60 ontvan gen, en de derde prijs moet gedeeld worden door 5745 man, die elk ƒ21,90 ontvangen. De extra prijs moet door 527 man gedeeld worden, die elk recht hebben op ƒ32,90. Voor toto 17 die een bruto inleg geld van 1.562.018,40 had bijeenge bracht door 749.354 deelnemers. Het prijzenbedrag bedroeg 702.908,28. Voor de eerste prijs was een bedrag beschikbaar van f 246.017,90, waar voor twee deelnemers in aanmer king komen, die elk 123.008.90 ontvangen. De derde prijs moet ge deeld worden door 369 man, die elk 666,70 ontvangen. De tweede prijse groot 175.727,07, wordt verdeeld door 35 man, elk krijgt 5020.80. Voor de extra prijs, bes.taande uit ƒ35.145,4] komen 287 man in aan merking, die 122,40 zullen ontvan gen. land ter wereld, is in deze sport gaandeweg achterop geraakt, althans wat de prestaties van het nationale elftal betreft. In 1928 verloor Argen tinië pas in tweede zitting de finale van het Olympisch voetbaltoernooi in Amsterdam van Uruguay. Na het toernooi om het wereldkampioen schap in 1930, toen Argentinië, weer pas in de finale, met 2-4 van Urugu ay verloor, bracht het land het geen enkele keer meer tot de laatste vier. Onder meer in 1966 ondernam Ar gentinië nog een poging zijn reputa tie te herstellen, maar in de kwart finale tegen Engeland deed zich een aanta'1 onverkwikkelijke incidenten voor, culminerend in de wegzending van aanvoerder' Rattin door de Westduitse arbiter Kreitlein. De wedstrijd ging, niet zonder pech, verloren: 0-1. Maar wie kon Enge land in dit toernooi een nederlaag toebrengen? Het dieptepunt werd bereikt in de voorronden van het toernooi om het wereldkampioen schap 1970. Nederlagen tegen Peru en Bolivia leidden tot voortijdige uitschakeling voor de eindronden in Mexico. Nu Argentinië voor 1978 zelf de organisatie van het eindtoer- nooi op zich heeft genomen is het duidelijk, dat men streeft naar een zo sterk mogelijke representatie. Als organiserend land behoeft men we liswaar geen voorwedstrijden te spelen, maar ook in het eindtoernooi wil Argentinië zich onder de besten scharen. De Argentijnse voetbal bond, sinds de militaire putsch van 1966 met een geüniformeerde top, werkt nu aan een reorganisatieplan, waarvan het jaar 1971 de eerste fase is. Tot nu toe was het in Argentinië gebruikelijk dat de wedstrijden voor de nationale competitie wekelijks bij loting werden vastgesteld, zodat het voorkwam dat een club vijf uitwedstrijden achter elkaar moest spelen. In het komende seizoen zal aan deze ongeorganiseerde toestand een eind worden gemaakt. Ook werd tot dusver de competi tie afgewerkt in twee groepen van negen clubs, waarvan er aan het eind van het lopende seizoen per groep vijf zullen degraderen, terwijl er uit een lagere divisie slechts een bijkomt. Men hoopt door deze con centratie van topclubs een kwalita tieve verbetering van het spel te bereiken. Voorts wordt een verorde ning van kracht, volgens welke clubs, die tot tien dagen na de lopende maand met de betaling van het salaris aan de spelers in gebreke zijn gebleven, van verdere deelne ming aan de competitie worden uit gesloten. De voormalige voorzitter van de Mexicaanse voetbalbond, Guillermo Canedo, die een dezer dagen een bezoek aan Brazilië bracht, heeft de Brazilianen een onaangename ver rassing bereid door te verklaren dat de sta'dions, waar in 1978 de ein dronden van het toernooi om het wereldkampioenschap moeten wor den gehouden, in het geheel niet voldoen aan de eisen die de FIFA hieraan stelt. Volgens Canedo is er een achterstand van twee jaar op het schema, die voor de definitieve inspectie door de FIFA in 1977 niet kan worden ingelopen. BRUSSEL (ANP) Peter Post heeft met zijn Franse partner Mou- roux de Zesdaagse van Brussel ge wonnen. De uitslag van de zesdaagse is: 1 Post/Mourioux (Ned/Fr) 579 pun ten in 146 uur 2537 km; op drie ronden: 2 Bracke/Seeuws (Belg) 470; op 4 ronden: 3 Stevens/Van Clooster (Belg) 463; op vijf ronden: 4 Verschueren/Brasseur (Belg) 78. De overige koppels hadden achter standen die Varieerden van 19 tot 26 ronden. DEN HAAG (ANP) De Konink lijke Nederlandse Atletiek Unie gaat het komende weekeinde beslis sen over de aanschaf van een de montabele indoor-atletiekbaan. De Nederlandse Sport Federatie (NSF) wil voor de bouw van de baan vijftig procent van de kosten a fonds perdu ter beschikking stellen en de andere vijftig procent op voorschotbasis. De KNAU zal zelf de kosten van de exploitatie, opslag en vervoer moeten betalen. Uit voorzorg heeft de KNAU afge lopen weekeinde tijdens het congres van de Europese Atletiek Assosiatie in Parijs al enkele data laten vast leggen. De baan zal - wanneer 'in derdaad tot aanschaf wordt besloten en daar ziet het naar uit - op 2 en 3 januari in Leiden voor de eerste maal gebruikt moeten worden. Daar na volgen de wedstrijden in Gronin gen (15- 16- 17 janum-i) en Tilburg (6 februari). De Nederlandse in- door-kampioenschappen vinden zeer waarschijnlijk op 20 en 21 februari in de Energiehal in Rotterdam plaats.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 19