Lichtwekker van Hella Tussen de wielen Kijkdichtheid aai '«'•oifoo Triumph sportwagens met nieuw uiterlijk Opel Ascona NIEUW FRONT BIJ FIAT De enquête is IN. De mening van ons Nederlanders wordt gevraagd over steeds meer onderwerpen. Je leest het in de krant en ziet het op tv: zoveel procent van ons vindt dat de melk te duur is, zoveel procent van ons eet 9s maandags spruitjes. En dan vraag je je af: Hoé weten ze dat? Ze hebben mij nooit ondervraagdDe waarde van enquêtesde exactheid van een steekproef en het ontdekken van Meneer Doorsnee- het wordt in dit verhaal haarfijn uit de geheimzinnige doeken gedaan. l7fl Scholieren ontevreden met onderwijs ïn fjW"POr1 r\ 7__ stel kwart >g tilf - aatl Veroiii Ca' - Whe,:^U^S -fc" ,huji Steeds meer Uniek onderzoek Geen studenten begin '71 Saab- automaat komt Het onderzoek achter de cijfers I (Van een onaer veralirrever») AMSTEEDAM, vrljdaf Een representatief onderzoek onder Amsterdamse «bolleren en »tn- denien aan hogere beroepsoplel- dingen beeft aan bet licht ge- bracht, dat 74% van hen ontevre- den tot sterk ontevreden U met bet huidige onderwijs. Het onderzoek U verricht op verzoek van bet «chollerencen- trum Famos onder supervisie van een medewerker van bet labors- torium voor sociale psycholoiie van de Vrije Universiteit. Aan 20 acbolen 5 mavo havo's, 4 athenaea, 2 gymnast. 6 beroepsopleidingen zij totaal 500 vragenlijsten ulti Er kwamen 482 lUsten 1; 1 terug. De scholieren die hand van de lijst onde werden door studenten höosu'i' Vrije Universiteit, waren 3f wi Jaar of ouder. De meested; waren ouder dan 16 Ja?e.i?®' Jca.1l' waren Jongens, 43% mei «««de JJJ i ,r Volgens da. onderx^^*"" h" *•- deze steekproef rept voor de Amsterdamse/., - reld. Famos heeft he W v*fti'ua9' A. öpi,Vv7a-h<r«holFiïc^-^*i; (Aan ïo'o catnu?' «w»,,,.0-'». UB b,toa'V'.'f'iZA.,r" 45% hsd een I 70% kreer ƒ10 uk> week at minder 74% bracht sljn VrUl tijd grasg door bij vrl* Idlnnen |h»l po ll£ «wnien.' <üt j Ulev/s.e i 1 ÖC*h iaten verrichten UUiU. weten, welke wensen bet ontspanalngsel ben voorop aJH. a - .00 J^a door HANS VELDHUIS Het kan best zijn dat u en ik hetzelfde den ken. Hetzelfde doen of het juist zouden willen laten. Niemand is in zijn of; haar denken een een ling. Het gezegde „zoveel hoofden, zoveel zinnen" kunt u dan ook maar beter verge ten. Want met u denken ve le duizenden precies zo. Zij handelen gelijk, reageren hetzelfde of lezen dezelfde kranten en tijdschriften. Nog sterker: zonder dat het u vgordt gevraagd kan men na gaan wat u wel of niet wilt, denkt of doet. U bent als deel van het geheel .een open boek. Toch wil dat niet zeggen dat iemand uw gedachten lezen kan of dat er voor u wordt gedacht. U bent als privé- persoon even belangrijk als altijd. Maar als een aantal mensen wordt ondervraagd, een doorsnee uit alle lagen van de bevolking, van hoog tot laag, staat hun mening gelijk met die van de massa als totaal. Dat is de wet van het grote getal. Voorwaarde is natuurlijk wel dat men in derdaad alle groeperingen, waaruit zo'n massa bestaat, in die steekproef heeft ver zameld: mannen en vrou wen, kinderen, uit grote of kleine gezinnen, wonend in grote of kleine steden in dito huizen met verschillende in komens, interesses enz. Zo'n onderzoek heet een en quête. U hoeft de krant maar op te slaan en er staat wel ergens het resultaat in van zo'n sociaal, economisch of cultureel onderzoek. Dat kan variëren van de vraag hoe veel mensen bepaalde zegel tjes zullen inleveren van een botermerk tot het probleem van een bepaald soort kof fie. En van de mogelijkhe den van een koelkast met groene bloemetjes tot aan de toekomst van het kabinet. Want enquêtes worden er steeds meer gehouden. Nie mand weet hóéveel. Maar 't staat wel vast dat de vraag naar deze vorm van informa tie nog steeds groter wordt, nadat de waarde ervan lang is onderkend. Hoeveel instellingen zich er mee bezig houden is ook on bekend. Behalve verscheide ne universiteiten zijn er mo menteel volgens de Neder landse Vereniging van Markt onderzoekers 23 bureaus die enquêtes houden. En dan is er ook nog een aantal grote concerns en bedrijven dat 'n eigen marktonderzoekafde ling heeft. Maar het kunnen er ook meer zijn. Want het beginnen'van een enquêtebu reau is vrij. Er komen er ie der jaar bij en in de m-aktijk vallen er ook weer af. Centraal bij ai die onderzoe kingen staat het CBS, het Centraal Bureau voor de Sta tistiek, dat weet op welke manier de Nederlandse be volking is samengesteld. Aan de hand hiervan gaan de opinie-, enquête-, marktana lysebureaus of hoe zij zich mogen noemen feiten vast stellen, die het CBS niet heeft. En dat moet onder huisgezinnen plaatshebben, of juist onder dokters. Of 'n onderzoek onder garagehou ders of 13-jarige meisjes. De mogelijkheden zijn legio en het doel ervan eveneens. De ene .e dateert niet van vandaag of gisteren. Al in de 18e eeuw werden in de Ver enigde Staten de eerste en quêtes gehouden, waarna Frankrijk, Duitsland en Bel gië snel volgden. Toch vinden veel mensen het een absurde gedachte, dat men iets over hen weet zon der het te hebben gevraagd. Dat minder dan 1 procent voor 99 andere kan praten. Triomfantelijk wijzen zij dan naar het recente voor beeld van de Britse verkie zingen dit jaar. De voorspel de winnaar (Wilson) werd de grote verliezer. Of zij komen met de „vergissing" aandra- g—die de Nederlandse opi niepeilers zouden hebben ge maakt bij de laatste Staten verkiezingen de verschui vingen waren veel minder groot dan werd verwacht, 't Is dan ook een standaard vraag „waarom ik nooit word ondervraagd?" Maar er zullen altijd mensen zijn, die nooit worden geïnter viewd. Maar absurde gedachte of niet: enquêtes of opiniepei lingen zijn wel degelijk be trouwbaar. Maar zij moeten verantwoord zijn opgezet en uitgevoerd. En men moet re kening houden met een af wijkingsmarge. En dat geldt ook voor schriftelijke of te lefonische enquêtes pf win kel- en buurtonderzoekingen. Elke steekproef houdt reke ning met een bepaalde af wijkingsmarge. Hoe groter de steekproef, hoe kleiner de marge. Maar zo'n marge kan waar het om politieke onderzoekingen gaat in Nederland (en zo ook in het geval-Wilson) al een aardige aardverschuiving betekenen. Een voorbeeld: als van 1800 ondervraagde mensen 35 pro cent voor de P v d A is, kan dat zowel 32.8 procent als In het zuiden van ons land wordt, veel meer dan was aangenomen, naar de buiten landse televisie-zenders ge keken. Uit een recent onder zoek van Intomart is geble ken dat in Brabant en Lim burg 20 procent van de tele- visiebezittende gezinnen twee dagen in de week naar de Bel gische tv kijkt. Maar liefst 40 procent kijkt naar Duits land. Over drie dagen geno men, zijn die cijfers respectie velijk 15 en 40 procent. Rond 8 procent van de gezinnen kijkt uitsluitend naar Duits land; voor België is dat getal te verwaarlozen. Overigens wil deze uitkomst niet zeg gen dat er twee of drie dagen aan één stuk wordt gekeken. Het gaat hier om incidentele programma's. In totaal kan 47 procent van de tv-bezittende Nederlanders naar buiten landse zenders kijken: 31 pet. van hen uitsluitend naar Duitsland. 37.2 procent zijn, een ver schil van bijna 4.5 procent. Als 95 procent ervan opgeeft meer dan één krant te le zen, wordt die marge klei ner: het kan zowel 94 als 96 procent van het totaal zijn dat inderdaad meer kranten leest. Het afwijkingspercen tage wordt klei - naar ge lang de steekproef groter wordt en naar gelang de uit komst stijgt. Maar ook hon derd mensen kunnen al een doorsnee vormen. Alleen: de afwijking is dan ook jgroter. In Nederland begon het on derzoek in de jaren dertig, aanvankelijk georganiseerd door enkele grote concerns, later gevolgd door de Bond van Adverteerders en het Centraal Bureau voor de Sta tistiek. Deze organiseerde 't eerste zogenaamde „panel"- onderzoek onder een kleine 600 gezinnen naar de weke lijkse bestedingen. De huis vrouwen moesten daartoe ie dere dag kasboekjes bijhou den. Het ging hierbij dus om een vaste groep die werd on derzocht. Er zijn evenwel nog twee andere vormen, die worden gebruikt: de „ran- dom"-methode, de a-selecte groep waarbij willekeurige adressen worden verzameld uit de bevolkingsregisters van de gemeenten, en de „quota"-methode, waarbij de enquêteur de opdracht krijgt bepaalde door hem zelf te vinden soorten gezin nen c.q. personen te onder vragen. Maar steeds gaat men uit en controleert naderhand van het CBS. De verdeling 'van de urbanisatiegraad, ge slacht, leeftijd, welstand, godsdienst enz. Bij de ran- dom-methode is de volgende stap uit een willekeurig ge kozen aantal gemeenten en dorpen adressen te lichten. De ervaring heeft geleerd, dat als die bevolking uit een bepaalde verhouding bestaat, deze ook in die trekking naar voren zal komen. Ook bij de quota gaat men aanvankelijk zo te werk: men kiest op a- sèlecte wijze de gemeenten onder 30.000 inwoners (erbo ven worden altijd gebruikt) gaat na hoeveel gesprek ken men wil afhankelijk van de gewenste precisie, op te geven door de opdrachtge ver voor zo'n onderzoek waarna men aan de hand van de C B S-gegevens vast stelt, wat voor gezinnen c.q. personen moeter. worden on dervraagd, in welke plaat sen enz. De enquêteur moet daarop zelf de kandidaten vinden die aan zijn opgave beantwoorden. Een panel tenslotte is een groep men sen, waarbij voor langere tijd onderzoekingen plaats hebben. Voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld het permanente kijk- en luisteronderzoek on der 1500 gezinnen of een constant onderzoek naar de bestedingen. Veel producen ten krijgen hiermee een be ter inzicht in de marktsitua tie en kunnen de „trend" door een vaste ploeg beter volgen. Wel worden deze pa nels regelmatig ververst. Zwakke schakel in het ge heel blijven de enquêteur en de ondervraagde. Een be zoek kan wel eens heel onge legen komen of de enquêteur ziet er weinig heil in naar het andere eind van de stad te moeten gaan. Er zijn le gio voorbeelden. Ook wat de vragen en antwoorden be treft kunnen er wel eens on duidelijke situaties ontstaan. Maar alle uitkomsten worden ook weer steekproefsgewij ze gecontroleerd. Hetzij met andere enquêtes, hetzij schriftelijk of door een in specteur. Toch zijn alle bureaus streng wat hun enquêteurs en -tri- ces aangaat. Het NIPO (Amsterdam) bijvoorbeeld: „Onze mensen hebben alle maal een opleiding tegen middelbare school. Zij heb ben veel vrije tijd. Er is nogal wat onderwijzend per soneel onder". Van studen ten werd bij verscheidene bureaus geen gebruik ge maakt. Niet meer, want con trole had uitgewezen dat bij deze groep meer onjuisthe den voorkwamen, waar schijnlijk een gevolg van hun onregelmatiger leven. Bij andere bureaus dezelfde geluiden. Intomart (Hilver sum) „De slechten vallen gauw genoeg door de mand met onze controles. Ze krij gen bij ons voor hun werk zelfs cijfers". Veel mensen vinden het on derzoek leuk. De enquêteur wordt niet meer als leurder langs de deur beschouwd en vaak wordt hij begroet met „ah, eindelijk eens bij mij". Toch is er nog altijd een kleine groep die niet mee werkt. Circa 10 tot 15 pro cent weigert een enquêteur te woord te staan. Ook een klein aantal gemeenten wei gert medewerking, hoewel 't verkrijgen van adressenma- teriaal altijd wordt betaald. Exclusief terrein van eerder genoemd bureau Intomart is het gebied van radio, tele visie en reclame. Sinds 1965 onderzoekt dit bureau voor de NOS door middel van de panel-methode met dag boekjes, verspre'd over 1300 personen boven 15 jaar met tv of radio thuis naar welke programma's is gekeken of geluisterd, de waardering er voor enz. Het continu-pro- gramma-onderzoek. Bij deze panels moesten grote reek sen kenmerken vaststaan. Behalve standaardzaken als inkomen, huis, gebruiks voorwerpen en dergelijke werden nu ook zaken als in teresses, bezoeken elders, studies, opleidingsniveau, te lezen boeken, tijdschriften enz. van belang. In totaal ging het om zo'n zestig pun ten, om het totaalbeeld van de steekproefgezinnen zo vol ledig mogelijk te maken. Uniek in de wereld is het on derzoeksysteem, dat men ging gebruiken bij de intre de van de reclame op de te levisie. Hierbij wordt ten be hoeve van de STER ge bruik gemaakt van een spe ciaal voor dat doel ontwik kelde elektronische intome- ter, aangebracht aan de tv- toestellen van 600 gezinnen overal in ons land. Ook deze zijn weer gekozen op a-selec- te wijze uit de woningregis- ters. Het gaat hier om een klein omstreeks 25 cm lang plat kastje, waarin 'n mag neetband zit. Wanneer het tv- toestel wordt aangezet gaat het apparaatje werken als daartoe een sein wordt gege ven. Dat gebeurt vanuit het ze nuwcentrum in het Hilver- sumse kantoor. Op bepaalde tijdstippen variërend van vijf minuten tot een secon de wordt tijdens alle tv- uitzendingen op zeer hoge toon een code uitgezonden, rechtstreeks via het geluids- kanaai van de televisiezen ders. Het gaat hierbij om een toon van meer van 15.000 herz, niet hoorbaar voor de mensen, wel (soms) voor dieren. Het daarop direct re agerende bandje registreert de code automatisch. Elke week wordt het bandje ver wisseld. De code-informatie op de intometerbanden wordt dan overgezet op een computerband, waarna op de seconde nauwkeurig kan wor den gezien hoeveel toestellen bij die betrokken mensen hebben aangestaan. En om dat 't een wetenschappelijk aan de hand van de uit gekozen steekproef is kan komst worden nagegaan hoe veel tv-bezitters in totaal ke ken. De uitkomst wordt vergele ken en aangevuld met het cohtinu-programma-onder- zoek, aan de hand waarvan ook kan worden nagegaan, hoeveel mensen naar de in geschakelde toestellen keken. Zo stonden op maandag 8 juni 1970 om 18.51 uur 730.000 tv-toestellen aan. Er keken echter zo'n 1.200.000 mensen. Een r ïuut over ze- was het aantal toest '->n gedaald tot 710.000 maar te 17 minu ten over acht weer gestegen tot 1.200.000. En dat alles om de adverteerders te laten zien of hun reclamespot wel rendement oplevert... Hoe het ook zij, wat voor methoden er ook worden ge bruikt en wat voor (soms) tegenstrijdige resultaten er uit de bus komen door foutie ve interpretat' de vraag naar enquêtes wordt steeds groter. Het zou zelfs ondenk baar zijn als het bedrijfsle ven het plotseling zonder die constante stri. ..m van infor maties moest doen. En dat geldt ook voor de politieke opinie-onderzoekingen. Want de heren politici blijven nieuwsgierig naar hun eigen „marktwaarde". En daar kan het publiek een beter antwoord op geven dan hun linker- of rechterhand. Maar zowel fabrikant als politicus moe*e rekening houden met de afwijkingsr.iarge. Doet hij dat niet dan maakt hij zich schuldig aan speculatie. Trouwens, wat --rkiezingen betreft is elke voorspelling 'n gokje: 40 procent zegt pas in het stemhokje c m keuze te maken. Daar kan geen opi niepeiler iets aan verande ren... De Spitfire Mark 4 De Triumph Spitfire en de Triumph GT 6 hebben voor 1971 een nieuw uiterlijk ge kregen. Tegelijk ondergingen-1 de namen enige wijzigingen in die zin dat voortaan ge sproken wordt van de Spit fire Mark 4 en van de GT 6 Mark 3. Tegen het eind van het jaar worden de wagens in Europa leverbaar. De strip pen op de motorkap zijn ver dwenen en de bumpers lopen door langs de zijkanten van de spatborden. Stadslichten en richtingaanwijzers zijn an ders gegroepeerd en de radia- teur-grille is matzwart. Ook het interieur onderging wij zigingen. In de Spitfire Mark 4 bleef de 1296 cc motor ge handhaafd, alleen werden grotere lagers gemonteerd en werd de overbrengingsver houding vergroot tot 4.11:1 waardoor het toerental wordt gereduceerd. Ook het inte rieur van de GT 6 Mark 3 werd verbeterd. Motor en chassis van deze wagen ble ven nagenoeg onveranderd. Fiat en sinds kort ook Volks wagen hebben van huis uit voorzieningen getroffen die verhinderen dat een automo bilist bij het verlaten van zijn wagen de lampen laat bran den. Met het afsluiten van het contact worden automa tisch ook alle lichtpunten uit geschakeld. Verwonderlijk dat niet alle merken deze, toch vrij eenvoudige en wei nig kostbare, voorziening van fabriekswege op de wagens aanbrengen. In alle geval is er nu de Hella lichtwekker, die eenvoudig gemonteerd kan worden. Is die lichtwek- ker aangebracht dan kan- het niet meer voorkomen dat men het licht vergeet wanneer men de wagen verlaat. Er gaat dan nl. een Zoemer wer ken, die de automobilist er aan herinnert dat hij het licht moet uitschakelen. Ondanks langdurige sta kingen bereikte de Britse auto-industrie -in de eerste 8 maanden van dit jaar een re- eorduitvoer met een bedrag van 766 miljoen pond tegen 722 miljoen in dezelfde perio de van 1969. O Dezer dagen werd in ons land de 150.000 VW-trans- porter geïmporteerd. In de klasse met een laadvermogen van 1% ton is het markt aandeel van de VW-bestelwa- gens 40%. Per jaar worden in ons land 17.000 VW-trans- porters ingevoerd. Autorubriek onder redactie van Hen Bollen Dit is de nieuwe Opel Ascona Voyage, de stationwagen ver sie van de in Turijn geïntro duceerde Opel Ascona. Het is een tweedeurs wagen met een grote opklapbare achterdeur. De wagen is naar wens lever- oaar met vinyl dakbedekking en zijpanelen van imitatie- lout. De motor met hooglig gende nokkenas heeft een in houd van 1600 cc en levert 38 of 80 din-pk, naar gelang Ie vefsie. De totale lengte van de Ascona is 4,12 meter. Zo zien de Fiats 124 en 125 er voor het modeljaar 1971 uit. Van links naar rechts: de nieuwe Fiat 124 Special T. (een snellere versie van de 124 Special), midden de 124 Sedan en rechts de 125 Special. De Saab's 99, uitgerust mei benzine-injectiemotor en au tomatische transmissie komen oegin 1971 op de Nederlandse narkt. Inmiddels zijn ook de mijzen voor alle modellen vastgesteld, prijzen die gei len tot 1 jan. 1971 op welk ijdstip alle autoprijzen :oals bekend omhoog zul- en gaan als gevolg van fi- ïanciële maatregelen van ije :ijde der Nederlandse rege- 'ing. inclusief B.T.W. zijn de prij zen thans: Saab 96 V4 9990; Saab 95 V4 11.284 (station wagen); Saab 99 2-deurs 12.990; Saab 99 4-deurs 13.600; Saab 99 TST 13.600; Saab 99 TSF 14.200; Saab 99 TSA 14.700; Saab 99 TSE 15.990.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 7