ay Charles: „Je moet jezelf iedere
er weer overtreffen"
0
11MD
OP
EN
HAARDEN
HNIS
>E „GENIUS"-AVOND
kijk
luister naar
Schrijf voor gratis
documentatie nr. 20
een kaartje aan
Ringlever
Antwoordnummer 1444
Rotterdam
tel. (010) 25.65.65* j
kfluit
Liszt
Bartok
akis
Edison
Japan
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
ZUID-NEDERLANDSE BEURS
eindhoven
het doel voor uw
gezinsuitstapje!....
VRIJDAG 30 OKTOBER 1970
het einde van zijn grote tournee door Europa
dt vanavond Ray Charles op in Amsterdam. Nor-
n Granz presenteert onder auspiciën van Paul Acket,
,Genius" in een tweetal concerten in het Amster-
se Concertgebouw om 19.00 uur en 22.00 uur.
Charles treedt als altijd op met de bekende „Rae-
s" en zijn achttien man sterke orkest, bestaande uit
trompettisten, vier trombonisten, vijf saxofonisten,
bassist, een drummer, een gitarist en een ham-
ndorganist.
ij heeft een vierweekse tournee achter de rug door
ië, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Zweden en
itserland. Aan beide concerten wordt bovendien
meegewerkt door het „Oscar Peterson Trio", zodat
ware muziekliefhebber er zijn hart meer dan op-
n kan.
Charles werd geboren in
Albany in de staat Geor-
s later verhuisde de fami-
arles echter naar Green-
n de staat Florida. Daar
et noodlot ongenadig toe:
erd gietroffen door totale
eid, zonder dat er ook
enige hoop op herstel was
ine blinde verhuisde naar
sticht. Toen negen jaar la-
beide ouders tengevolge
en noodlottig ongeval om
ven kwamen, verliet Ray
sticht en zette de eerste
en op een muzikaal pad,
m later goud zou gaan op-
n.
Zoals vaak bij blinden, bezat Ray
Charles een sterk ontwikkeld muzi
kaal gevoel. Het lukte hem dan ook
dadelijk als musicus aan de slag te
komen, Ray speelde bij talrijke
groepen en binnen twee jaar richtte
hij zeventien jaar oud een
eigen trio op. Hijzelf speelde piano
en saxofoon, terwijl het geheel werd
gecompleteerd door een bassist en
gitarist. Het eerste optreden van het
nieuwbakken trio was zo'n succes,
dat Ray besloot een tournee door
Florida te ondernemen.
Thans zegt Ray, dat zijn eerste
trio helemaal steunde op de „sound"
van Nat King Cole, maar dat daar al
spoedig verandering in kwam. Meer
en meer ging Charles zijn eigen
unieke „sound" ontwikkkelen. Meer
en meer veroverde Ray Charles de
harten van de miljoenen, die goede
muziek op hun juiste waarde weten
te waarderen. Toen de eerste gram
mofoonplaat, „Georgia on my mind"
in de handel kwam, was het funda
ment van Ray's onwaarschijnlijke
succes voltooid. Een fundament, dat
na ruim twintig jaar ondermijning
door concurrenten nog steeds niet is
afgebrokkeld.
Voor zijn onwaarschijnlijk grote
succes heeft Ray Charles een simpe
le verklaring. „Teveel artiesten zet
ten, zodra ze wat succes hebben
gehad, zomaar wat op de plaat; ze
nemen maar iets wat hun toevallig
in handen komt en wat het misschien
commercieel goed zou kunnen doen.
Ik ben altijd van het standpunt uit
gegaan, dat mijn volgende plaat, en
de daaropvolgende beter is dan wat
ik ooit gedaan heb. Commercie is
voor mij op dat moment niet be
langrijk. Je moet als artiest steeds
beter worden, je moet jezelf iedere
keer weer overtreffen. Alleen dan
heb je recht om aan de top te
blijven.
Om er zeker van te zijn, dat de
kwaliteit inderdaad niets te wensen
overlaat, zoekt Ray eventueel pla
tenmateriaal altijd persoonlijk uit.
Hij maakt zelf de arrangementen en
experimenteert net zolang met zijn
musici, tot hij precies de „sound"
heeft, die hij in zijn muzikale kop
had. Ofschoon hij wel eens gebruik
maakt van bestaand materiaal, is
toch meer dan negentig procent
van de nummers, die door Ray
Charles op de plaat zijn gezet of
voor publiek worden gespeeld, door
hemzelf gecomponeerd.
Dat, waar veel artiesten alleen
maar van kunnen dromen, kwam
Ray Charles eigenlijk zo maar aange
waaid: een rol in een heuse film.
Toen de rolprent in 1966 uitkwam
onder de titel „Ballad in blue", ver
baasde iedereen zich over het ac
teertalent van Charles. De film ver
telt het hartverwarmend verhaal
over de moeilijkheden van een blin
de jongen, die geleid door het
optimisme en de gevoeligheid van
Ray Charles zijn weg door het
leven zoekt en tenslotte vindt. Of
schoon de film geen biografie is,
zijn vele elementen ervan aan de
werkelijkheid ontleend.
R. Charles: „Ik ben geen echte
acteur en dat zal ik ook nooit wor
den. De rol van iemand anders uit
die film, had ik waarschijnlijk nooit
kunnen spelen". Samen met Rick
Ward van de filmmaatschappij
ACB-Paramount, schreef Ray Char
les ook nog het thema voor de film.
„Light out of darkness", een van de
songs uit „Ballad in blue" is op
zoveel manieren van toepassing op
Ray Charles en zijn werk, dat het
eigenlijk net zo goed het thema van
The Genius zélf zou kunnen zijn.
Het Residentie-Orkest is op avon
tuur gegaan in het land van de
mode. Op 7 november zullen in het
Nederlands Congresgebouw in Den
Haag de orkestleden in witte col
trui en zwarte broek concerteren.
Voor de musiciennes is er keus uit
een broek of een rok. Het gaat het
orkest er om te weten te komen,
wat het publiek liever ziet. Naast
het experiment op het podium be
staat het plan om voor de orkestle
den uit te zoeken hoe ze zich, zon
der dat een blik op het concerteren
de orkest de indruk van een ratjetoe
wekt, „free and easy" in hun werk
kunnen gedragen.
De Leidschendammer Jan Ivangh
heeft de derde prijs gewonnen van
de eerste internationale^ „Wildlife ta-
pe recording competition" van de
EBU (European Broadcasting Union).
Jan Ivangh verwierf de prijs met
zijn inzending van een geluidsopna
me van de vroedmeesterpadjes, die
in Limburg de „klungelkes' 'worden
genoemd vanwege het belletjesge
luid dat deze diertjes maken.
Vanavond kunt u via de VARA-tv
weer genieten van de in beeld ge
brachte, soms waanzinnige invallen
van Nico Knapper en zijn medewer
kers. Eigenlijk zou je dit program
ma kunnen beschouwen als een car
toon-album, dat voor de televisie
wordt doorgebladerd. In de meeste
huiskamers zal het lachgebulder dan
ook niet van de lucht zijn.
Bij de vaste medewerkers behoren
onder andere Ida Bons en Jeroen
Krabbé. Opvallend is dat deze Je
roen Krabbé tot nu toe hoofdzake
lijk te zien is geweest als „lach-
verwekker". Ook in het programma
„Improvisaties" van de VARA was
hij één van de vaste medewerkers,
en ook daar was hij meestal de
persoon die al improviserende de
gekste situaties wist te scheppen.
Het programma „Improvisaties" zal
komend seizoen niet meer te zien
zijn op de televisie, maar Jeroen
Krabbé blijft. Als één van de beste
komieken in „Kort en klein". (Ned.
1, 21.40 uur).
Filmregisseur, Roman Polanski
heeft een weinig bekende Britse ac
teur-, John Finch gekozen voor de
hoofdrol in een sexy filmversie van
Macbeth. Lady Macbeth zal naakt
verschijnen er is nog geen actrice
voor de vrouwelijke hoofdrol geko
zen en ook de drie heksen in het
stuk van Shakespeare zullen naakt
verschijnen. De film, de eerste wel
ke Polanski maakt sinds zijn echt
genote Sharon Tate werd vermoord,
wordt gefinancierd door de Playboy
Organisatie.
De Italiaanse librettoschrijver Gi-
ovacchino Forzano, die beroemd is
geworden door de libretto's die hij
schreef voor opera's van Fuccuni,
Mascagni en Leoncavallo, is in Rome
op 87-jarige leeftijd overleden.
(ADVERTENTIE)
kunstgalerij van de Amsterdamse Stadsschouwburg is weer uitgebreid met een drietal kunstwerken, die
uk toneelhistorie voor de toekomst zullen bewaren. Het betreft een portret van wijlen Mien van Kerckhoven-
een portret van Charlotte Kijhler en een kop van Albert van Dalsum. Op de foto wethouder H. Lammeis
unstzaken te Amsterdam met de beide nog levende kunstenaars.
SYSTEEM
PERFECTIE SINDS 1902
de volksmuziekscholen is de
"uit weer tot aanzien geko-
Het instrument dat sinds
in onbruik raakte tot het
teerd werd om de muzikali-
an kinderen te toetsen, heeft
zij solisten als Frans
gen in elk geval een royale
s in de platencatalogus gekre-
In de serie „Das alte Werk"
een nieuwe combinatie van
rder verschenen opnamen van
ederlandse meester-blokflui-
uitgegeven. Vivaldi's concert
Corelli's virtuoze Follia-vari-
bekend geworden als viool-
dansen van de Engelsman
y Holborne, een sonate van
uidnederlander Jean-Baptiste
et en vooral de prachtige va-
s van onze zeventiende-eeuw-
"dgenoot Jan Jacob van Eyck
uteur van een verzameling
fluyten lusthof" over
n Daphne d'over schoone
ht". Afgaande op dit werk
blokfluitsolo, door Brüggen
een opmerkelijke inzet van
talent vertolkt, verdient Van
ten minste zoveel internatio-
erkenning als Sweelinck.
erken voor blokfluit uit de
door Frans Brüggen (Tele-
en SAW 9560-M).
is alsof je in dit stuk de akoesti
sche geschiedenis vanaf de klassie
ke oudheid tot het huidige elektro
nische tijdvak samengebald vindt.
Je kunt niet zeggen, dat er sprake
is van een grote synthese tussen
de elementen, die stammen uit de
Griekse klassieken, het oude Ja
panse theater en de nieuwe klank-
kruimten, die hij schept (stochasti
sche-), toch onderga je het als een
„spectacle total". Je mist af en toe
wel de visualisering, die aan het
oorspronkelijke werk ten grond
slag ligt. Een samenspel van koor,
dans, mime, reciterende spreekko
ren e.d., ondersteund door het
geijkte orkest en instrumenten als
sirenes, metalen „doeken" gehan
teerd door het aanwezige publiek
bongo's, etc. Archaïsche elementen
doorgetrokken op een oorspronke
lijke wijze naar onze tijd. Een
kunst waarbij het pure verstand
samengaat met intuïtie en affect.
Waardevol om deze totaliteit tel
kens jpnieuw te ondergaan. Tekst
boekje in Frans en Grieks is bijge
voegd) Met Varèse heeft Xenaki:
een grote invloed op de ontwikke
lingen bij onze jonge componisten.
Xenakis: Oresteia-Ensemble Ars
Nova o.l.v. Marius Constant (Erato
STU 70565).
wee-stemming geschreven toen
Bartók korte tijd moest uitwijken
wegens zijn deelneming aan de
Raden-republiek in 1919. Beide
werken zijn te vinden op een der
platen waarop Hungaroton het ge
hele oeuvre van de grote landge
noot vastlegt. De veertigjarige pia
nist Gabor Gabos speelt bovendien
de razend-lastige Etudes waarin
Bartók atonaal experimenteert
en de Danssuite, een pianotrans-
eriptie van een gelijknamige dans
suite.
Bela Bartók: Pianomuziek; Ga
bor Gabos; (Hungaroton LPX 1137)-
11337).
Voor velen zal Liszt een interes
sante figuur blijven; de gewelde
naar met het zeer gevoelige, hart.
Zijn romantiek, religieuze bewo
genheid en streekgebonden gevoe
lens, verklankt in muzikaal geweld
en fijnbesnaarde melodieën zijn
t Brabants Orkest heeft een
de (vroegere) werken van de
Xenakis op het repertoire
Daardoor getroffen of niet
het interessant om via deze
kennis te nemen van een
uit '67 van deze muzikale
'tect" (hij was o.m. 12 jaai
ent van Corbusier) Dezf
(getrokken uit zijn grote l'O-
-partituur) is een indrukwek-
akoestisch gebeuren, waar
de formule, zoals hij die in-
jd toepaste in ^et Philipspa
en op de Expo'58 te Brussel,
'dabei is doorgetrokken. Het
„Het is een van de moeilijkslt
opgaven om met boerenwijsjes oir.
te gaan, even moeilijk om eigen
thema's te vinden", schreef do
Hongaarse componist Bela Bartól
Hij kon het weten want Bartó
maakte vooral in de jaren tussei
1914 en 1925 veel gebruik van d
volksmuziek van zijn land, hetzi
door ze als motto te gebruike
voor een eigen compositie waari
het karakter van het toegepast
volkswijsje terug te vinden is. D>
uit de eerste wereldoorlog dateren
de vijftien Hongaarse boerenliede
ren behoren tot de eerste groep, d(
Improvisaties over Hongaarse boe
renliederen tot de tweede. Laatst
genoemde werk werd in een heim-
mair als pianist), waarvan alleen
de paradepaarden hier doordron
gen. Zijn Christoffel-legende op
deze plaat b.v. beleefde pas in '67
de première in Boedapest. Zijn
Tantum Ergo, O Saluris Hostia en
Psalm 137 spelen nog steeds in op
de nog allesbehalve dode religieu
ze gevoelens van onze tijd. Verder
treffen we aan het Palestrijns ge
kleurde Pater Noster (uit zijn
Christus Oratorium); de religieuze
Volkszang O Heilige Nacht (te
vinden in de piano-cyclus Weih-
nachtsbaum) en een roerende
koorbewerking van zijn klavier
stuk voor koor van de „Hymne
de L'enfant a son réveil". Het
vrouwenkoor --van Györ en het
Hongaarse Volkskoor zingen de
werken met een prachtige roman
tische ingetogenheid, zonder bom
bast, waarbij de solisten Eva An-
dor, Margit Laszlo, Jozsef Reti en
Gyögy Melis mede bewijzen dat
deze Hongaren de intenties van
hun landgenoot begrijpen. Het be
geleidende kamerensemble o.l.v.
Szabo en de organist Lehotka ver
zorgen de instrumentale begelei
ding voorbeeldig.
Liszt: Choral Works 1 (Hunga
roton LPX 113881).
fluit-, Biwa-luit e.d.). Er zitten
prachtige momenten in, waarbij
ritmisch zeer interessante dingen
ondernomen worden en dan glijdt
de partituur weer af naar het vau
devilleachtige. Een botsing van
culturen, waarbij het temperament
van het Japanse volk met ont
roerend mooie momenten ver
klankt klem gezet wordt in een
orchestrale stijl vanuit „Het wes
ten". waarover we thans niet meer
zo enthousiast kunnen doen. Deze
compositie uit 1968 blijft op zijn
minst de moeite van het kennis
nemen waard.
Hirooki Ogawa: Le Chateau du
Japon-Japans Philharmonisch Or
kest o.l.v. Yuso Toyama (Classic
991.063).
.gevens. cue velen nog als gegrill
n hun eigen gemoed zullen her
kennen. Op deze plaat staan al
deze gevoelens verzameld. Gebon
den aan een Gregoriaanse- en Pa-
lestrijnse tradities.
Hongaarse volksmuziek en open
voor ontwikkelingen (richting Bar
tók) schiep hij een oeuvre (pri-
Niet alleen door de laatste Expo
)f b.v elektronische instrummenten
wordt onze nieuwsgierigheid naar
alles wat uit Japan komt bij ons
groter. Op deze plaat een composi
tie van een 45-jarige Japanse com
ponist, gespeeld door het Japans
filharmonisch >rkesl o.l.v. Toya
ma. Dit „Japanse Kasteel" is naar
ons gevoel een typisch beeld van
het huidige Japan: een allegaartje
/an oosterse en westerse cultuur
vormen (sedert de Amerikaanse
invasie in dit land zeer typerend).
De opzet is wat 19e-eeuws pro
grammatisch; de uitwerking stoelt
op het „klassieke" westerse orkest,
vermengd met solistische Japanse
instrumentale stukken (Koto-Ja-
panse harp-, Shakuhachi-bamboe-
Dat Fischer-Dieskau met zijn
„Lieder eines fahrenden Gesellen",
samen met het Symfonie-orkest
van de Beierse Omroep o.l.v. Ku-
belik, onder de laatste Edisons ge
vallen is, wekt geen verwondering.
De „duivelskunstenaar" Mahler
toont zich in deze liederen een
groot poëet. Fischer Dieskau en
Kubelik zijn in staat zich ook als
poëten te gedragen, omdat ze het
ook zijn. Men kan zich daarom
nauwelijks een beter samenspel
dan tussen deze beiden voorstellen
bij de verklaring van deze liede
ren. We kennen in ons land een
befaamde Mahler-traditie, waar
door we mogen aannemen, dat er
voor deze allesbehalve simpele
componist ook een publiek aanwe
zig is. Afgaande op de terwille
van de pers éénzijdig geperste
plaat met de uitvoering van de
liederen: Wenn mein Schatz, Ging
heut'morgen, Ich hab'ein glühend
Messer en Zwei blauen Augen,
kunnen we niet anders zeggen
dan: Mahler-liefhebbers, een plaat
om te bezitten.
G. Mahler: Lieder eines fahren
den Gesellen-Fischer Dièskau en
Kubelik (DGG 2806 002).
NOS
DE WOEFS EN DE LA-
MAARS
(kleur) JOURNAAL
NCRV
(kleur) DE AVONTUREN
VAN TOM SAWYER
Aflevering 5: „Anonieme brie
ven".
(kleur) ZO VADER, ZO ZOON
Spel, waarin een panel de
vraag krijgt voorgelegd: „Wel
ke van de vier vaders hoort
bij deze zoon?"
(kleur) JOURNAAL NOS
HIER EN NU
LANG LEVE DE OPERETTE
Programma met operette-
melodieën.
(kleur) VAKANTIE IN DE
WINTER
wegen.
In deze tweede aflevering
wordt een beeld gegeven van
de wintervakantie in Noor-
weigen.
FARCE MAJEURE
GEDULD OF ONGEDULD?
Gesprekken over Reformatie,
(kleur) JOURNAAL NOS
TELEAC
VERGADERINGTECHNIEK
(les I, herhaling)
SLUITING
18.45
18.55
19.04
19.30
20.00
20.20
20.45
21.35
22.20
22.45
22.55
23.00
23.30
NOS
18.45 (kleur) DE WOEFS EN DE
LAMAARS
18.55 (kleur) JOURNAAL
19.04 TER VISIE
Parlementair en politiek
weekoverzicht.
VARA
19.30 (kleur) HET INTIEME LEVEN
VAN DE FUUT
20.00 (kleur) JOURNAAL NOS
20.20 (kleur) IRONSIDE
Deze aflevering gaat onder de
titel: „Het stuurse logeetje".
21.10 DE OMBUDSMAN
Vara's amibutsman behandelt
problemen van kijkers.
21.35 (kleur) KORT EN KLEIN
waaraan medewerken: Ida
Bons, Carry Tefsen, Elsje de
Wijn, Martin Brozius, Jeroen
Krabbé en Dolf van der Linden
en zijn Metropole orkest.
22.15 EEN KLEIN UUR: U
Mensen en hun meningen, ge
presenteerd door Koos
Postema.
22.55 (kleur) JOURNAAL NOS
23.00 SLUITING
17.00 SCHOOLTELEVISIE
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 VERBROEDERING
Documentaire film.
19.30 ZIET U ER WAT IN
19.45 HIER SPREEKT MEN
NEDERLANDS
19.50 ZOEKLICHT
Cultureel nieuws.
19.55 MEDEDELINGEN EN DE
WEERMAN
20.00 JOURNAAL
20.25 POKER
Toneelstuk van Reginald Rose.
22.10 JOURNAAL
22.15 INSPRAAK 70
Jeugdproblematiek.
17.30 JOURNAAL
17.35 UN ENFANT PARUI TANT
D'AUTRES
Tv-serie.
18.05 LES PETITS JEUX DE BA-
BETTE
Voor de kinderen.
18.20 AFFICHES
18.50 PLUM-PLUM
Voor de kleuters.
18.55 MIROIR 2000
Tv-serie.
19.25 WEERBERICHT
19.30 JOURNAAL
20.00 LES SAINTES CHéRIES
Tv-serie.
20.30 ANJOURD'HUI
22.15 QU'EST-CE QUE LA TVA?
22.45 JOURNAAL
22.50 SLUITING
20.00 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: weerbericht.
20.15 (kleur) Griekenland 1970
Drie jaar militaire regering.
21.00 (kleur) REPORTAGE UIT
BONN
21.25 (kleur) HET ZEVENDE ZIN
TUIG
21.30 (kleur) DE SAINT
Afl. De Saint en zijn dubbel
ganger."
22.15 (kleur) JOURNAAL
22.30 (kleur) OVERPLAATSING
Tv-film naar de gelijknamige
roman van Woigang Körner.
(Herhaling).
23.25 (kleur) JOURNAAL
19.45 (kleur) HEUTE
Aansluitend: weerbericht.
20.15 DE COMMISSARIS
Afl.: „De kleine Schubelik".
21.15 ZWEEHUNDERT JAHRE
NÏSCHT WIE ARJER
Revue met veel muziek en
humor.
22.50 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: weerbericht.
22.15 (kleur) DAGBOEK UIT DE
EVANGELISCHE WERELD
22.30 OP EEN DAG IN SEPTEMRER
Tv-spel van Wolfdietrich
SohmiUTre.
23.00 SLUITING
Vrijdag 30 oktobei-
HILBERSUM 1 402 M EN F.M.
KRO: 12.00 (S) Van twaalf tot
twee: gev. progr. (12.22 Wij van het
land; 12.26 Med. t.b.v. land- en tuin
bouw; 12.30 Nws. 12.41 Act. 13.00-
13.05 Raden maar, quiz) 14.05
Schoolradio 14.30 (S) Musiësta: licht
gev. programma (opn.) TROS: 14.55
Concert a la Carte, verzoekplaten-
progr. 16.00 Nws. 16.03 (S) Diseo-
Drive-In: de showbusiness op de
korrel genomen 17.00 Aktua-Sport-
kompas: (Sport)nieuws reportages,
kommentaren en muz. NCRV: 18.00
NCRV en Bloc: actuele kroniek met
muzikale illustratie (Politieke Par
tijen: 18.19 Uitzending van de Boe
ren Partij 18.30-18.41 Nws. 19.00-
19.10 Wereldpanorama(NCRV19.30
Veel gevraagde gewijde muz. (opn.)
20.00 (S) Promenade Orkest met
zangsolisten: amusementsmuz. 21.00
Kunst- en vliegwerk: informatie
over actuele tentoonstellingen 21.05
(S) De laatste reis van dr. Falcon,
hoorsp. 21.53 (S) Lichte grammo-
foonmuz. TROS: 22.00 Aktua-Maga-
zine: reportages, kommentaren en
muz. 22.30 Nws. 22.40 Med. 22.45
Huilen op de trap: muzikaal radio
feuilleton 23.05 Apollo 21 (4), een
fantastisch ruimtevaart-mysterie
23.30 (S) Toontje later: een licht
muziekprogramma 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM 2 298 M EN FM
NOS: 12.00 Blik op de wereld:
informatief progr. 12.30 Overheids
voorlichting: Uitzending voor de
landbouw 12.40 Stereo: Lichte gram
mof oonmuz. 12.50 Recht en slecht,
praatje 13.00 Nws. VARA: 13.10
Act. 13.20 Voor de middenstand
13.25 (S) Clavecimbelrecital: oude
muz. 13.40 (S) Collegium Musicum
Amstelodamense: Italiaanse madri
galen. EO: 14.00 Ruimte: radiomaga
zine met gewijde muz., lez. en een
korte overdenking. NOS 15.00 (S)
Aspekten van de kamermuz.: heden
daagse kamermuz. 15.40 Toerismo:
toeristische informatie uit binnen-
en buitenland VPRO: 16.00 VPRO-
Vrijdag: muziek, commentaren, re
portages, interviews, berichten en
telefonische reakties (16.00 Nws.,
17.55 Med., 18.00 Nws., 18.20-18.30
De Vrije Gedachte: Humanisme en
Democratie, lez.) VARA: 21.00 (S)
Amati-kwartet, Ardito-kwintet en
soliste (opn.): moderne muz. 22.30
Nws. 22.40 Act. 22.50 (S) prettig
weekend: licht patenprogr. 23.55-
24.00 Nws.
HILVERSUM 3 240 M EN F.M.
VRPO: 12.00 Nws. 12.03 Top-30
(13.00 Nws.) TROS: 14.00 Nws.
14.03 Suzie Cream Cheese: licht pla-
tenprogr. AVRO: 15.00 Nws. 15.03
Muziek Boetiek (16.00 Nws.) 17.00
Nws. 17.02 Radiojournaal 17.05-18.00
Zingende Bougie: gev. platenpro-
gramma voor automobilisten.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Muziekprogr.
(12.40-12.48 Weerber., med. en SOS
berichten voor schippers) 12.55 Bui
tenlands persoverzicht 13.00 Nws.
weerber., dagklapper en beursbe
richten 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws.
14.03 Promenade-orkest 14.32 Ka
mermuziek 15.00 Nws. 15.03 Symfo-
nisch-concert 15.30 Internationale
koorwedstrijden 16.00 Nws. 16.03
Beursberichten 16.09 Etnische muz.
17.00 Nws., weerber. en med 17.15
Jazzmuz. 17.55 Weegschaal 18.00
Nws. 18.03 Verzoekplaten 18.28
Paardeportuitslagen 18.30 Lichte
muz. 18.35 Verkeersinformatie 18.40
Blaasmuz. 18.45 Sport 18.52 Taai-
wenken 18.55 Lichte zang 19.00
Nws., weerber. en act. 19.40 Oude
muziek 20.00 Muziekprogr. 21.00
Klankbeeld 21.45 Literair progr.
22.00 Nws., berichten en ,De Zeven
Kunsten 22.20 Kleinkunst magazine
23.00 Nws. 23.15 Underground-maga
zine 23.40-23.45 Nws.
Zaterdag 31 oktober
HILVERSUM 1 402 M EN F.M.
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord 7.16 Op het eerste gehoor:
klassieke muz. in stereo (7.25 Horen
en zien; 7.30 Nws.; 7.32-7.50 Hier en
Nu: aktualiteiten) 8.00 Nws. 8.11 Te
Deum Laudamus: gewijde muziek
(gr.) 8.30 Nws. 8.32 (S) Voor de
huisvrouw 9.00 Theologische ether
leergang 9.35 Waterstanden 9.40
Gymnastiek voor de huisvrouw 9.50
Tijd vrij voor muziek in vrije tijd:
(S) koorzang en accordeonmuz.
10.20 (S) Grand Gala du Disque
Classique 1970: een keuze uit be
kroonde platen 11.00 Nws. 11.03 Met
een ongunstig geweten op de her
vormingsdag, lez. 11.15 Solarium:
een hoogtezonprogramma voor ieder
een 11.55 Med.
HILVERSUM 2 298 M EN FM
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend
gymnastiek 7.20 (S) Z.O.: gevari
eerd progr. (7.33 Van de voorpagina)
VPRO: 7.54 Deze dag VARA: 8.00
Nws. 8.11 (S) Z.O. (vervolg) met
om 8.13 Act. om 10.00 Toeristische
tips en om 10.10 Voor nu en later,
lez. 10.30 Wie is de man die de heer
A. H. Kloos bij het N.V.V. opvolgt,
gesprekken 10.50 Lichte gr.muz.
11.00 Nws. 11.03 Een nieuw geluid,
kennismaking met jonge artiesten
11.15 Oosteuropese kroniek 11.35
(S) Hallo Volluk: licht progr. met
interviews.
HILVERSUM 3 240 M EN FM
KRO 9.00 Nws. 9.02 Djinn: gev.
progr. (10.00 en 11.00 Nws.).
(ADVERTENTIE)
in de philips-jubileum-hallen
dagelijks Mn. zondag
van 2—11 uur