DE KEVERS LATEN OP ZICH WACHTEN „Fotograferen in het weekend? Kom kom,ik heb wetandere hobbies/ Actiegroepjes van christenen moeten opkomen voor onderdrukten VW onderzoekt nieuwe vestingsmogelijkheid, maar VERLIES BIJ G.M. VERNIEUWING IN KERK LIJKT INHAALMANOEUVRE PERSONEEL LONEN Maak in't weekend géén foto's- li mocht er eens plezier in krijgen. Wees maar blij met JAC. HERMANS PRIJSSLAG in de buurt. Ditishet recept: Kaasfonduevan Nederlandsekaas. STRIJD ROMMELIG BUITENOM 15 VRIJDAG 30 OKTOBER 1970 15 (Van een onzer redacteuren) WOLFSBURG. Op de elfde etage in het hoofdgtebouw van de Volkswagenfabriek in Wolfsburg voert Rudi Maletz, die de pers contacten met het buitenland verzorgt, zijn one-man-show op. Z(jn secretaresse is met vakantie en zijn assistent dr. Juan Wulff laat hem noodgedwongen in de steek, omdat zijn medewerking langer dan verwacht nodig blijkt bij de verhuizing van een groep Italiaanse gastarbeiders. Naar het gerinkel van de twee telefoons te oordelen lijkt het ge hele Volkswagenconcern een be roep te doen op de hulpvaardig heid van Rudi Maletz. Zijn bureau ziet uit op de enorme researchaf delingen van de VW-moederfa- briek en de schier onoverzienbare parkeerplaatsen voor de 60.000 werknemers, die wie verwacht het anders voor 75 procent met de auto naar hun werk komen. De wagenparken rond de Philipsbe- drijven in Eindhoven vallen hier bij in het niet. Maar Philips-Eind- hoven telt „slechts" 40.000 perso neelsleden. Sprekend over de nieuwe vesti gingsplannen van Volkswagen identificeert de doorgewinterde public relations man Maletz zich met het concern, dat reeds zes bedrijven heeft in West-Duitsland (de Audi-fabrieken niet meegere kend) en vier daarbuiten. „Wij hebben voor de bouw van een nieuwe fabriek onder andere sonderingen uitgevoerd in Neder land", zegt hij, „speciaal in Til burg. Over het resultaat hiervan is nog weinig concreets te zeggen. Voor de vestiging van een nieuwe fabriek is een grondige, weldoor dachte studie en voorbereiding no dig". In Nederland verwacht men, dat Volkswagen nog dit najaar een be slissing zal nemen over een nieu we vestiging in het buitenland. Rudi Maletz: „Dan vergist men zich. Daar is geen sprake van. Wanneer die beslissing genomen wordt kan ik ook niet voorspellen, maar in geen geval op korte ter mijn". ,Ik zal u verklaren waarom. On ze nieuwe fabriek in Salzgitter al leen al vergt een investering van 450 miljoen D.M. (1 D.M. is bijna een gulden). Daarbij komt nog de uitbreiding in Kassei en de nieuwe researchcomplexen hier in Wolfs burg". ,Wij zijn misschien wel rijk, maar nog meer kapitaalsinvesterin gen zijn ons op dit moment ook te duur". Burgemeester Becht van Tilburg meent te weten, dat de nieuwe fabriek, die VW in het buitenland gaat bouwen, binnen een jaar of zes ongeveer achtduizend perso neelsleden aan zal trekken. ,Oh-la-la", doet de druk gesticu lerende Maletz verschrikt. „Dat lijkt me wel wat overdreven. De nieuwe fabriek wordt waarschijn lijk een assemblagebedrijf. Acht duizend man, dat zou een fabriek moeten zijn nog groter dan die van Emden, waar Volkswagens voor de Verenigde Staten gemonteerd wor den, verreweg ons grootste export land". „Drie- tot vierduizend werkne mers is voor een assemblagebedrijf al heel wat. Kijk maar eens wat er hier in Wolfsburg van de vijf pro- duktielijnen komt rollen. Per dag vier- tot vijfduizend auto's". De produktiecijfers van Wolfs burg zijn niet overdreven. Van half zes 's morgens tot half elf 's avonds schuiven de fonkelnieuwe Volkswagens de fabriek uit als broodjes uit een bakkersoven. Twee produktieploegen van elk 20.000 mannen en vrouwen bedie nen dagelijks de meer dan tien meter hoge persen, die uit stalen platen de onderdelen voor de car- rosseries stampen, alsook de mon tagebanden en de testcabines. De dagploeg werkt, met een pauze van een half uur en twee doorbetaalde stops van tien minu ten, van half' zes 's morgens tot twee uur 's middags. Daarna neemt de middag- en avondploeg het werk over tot half elf. 's Nachts rusten mensen en machi nes. Voor het assemblagewerk, dat meer behendigheid en nauwkeu righeid vereist dan uitgesproken vakkennis, kan voor tachtig pro cent volstaan worden met onge schoolde en bedrijfsgeoefende werkkrachten. Weliswaar is ook in de autoin dustrie de automatisering ver doorgevoerd, maar zolang een auto een ingewikkelde motor nodig heeft, ramen, deuren, wielen, rui tenwissers, lampen, zetels, achter lichten, richtingaanwijzers, bum pers en nog duizend of meer ande re onderdelen zal deze bedrijfstak —ondanks de „automation" nog lang een arbeidsintensieve indus trie blijven. Wat dit betreft zou Volkswagen de toekomstige situatie op de ar beidsmarkt in Midden-Brabant aanzienlijk kunnen verlichten. Be gin 1968 heeft de commissie „Van Alphen de Veer" bij het opmaken van een balans voorspeld, dat de werkgelegenheid in de traditionele textielindustrie, alsook in de schoen- en leernijverheid nog ver der terug zal lopen in dit gebied. Directeur Th. Swinkels, direc teur van het Gewestelijk Arbeids bureau Tilburg, kwam in februari van dit jaar bij een verder onder zoek tot nog minder gunstige con clusies. Hij schreef: „Er zal in Midden- Brabant een groeiende discrepantie ontstaan tussen de beroepsbevol- De auto's schuiven uit de fabriek als broodjes uit een oven. De VW-groep produceert elke twintig seconden een auto. king en de werkgelegenheid. Een oplossing hiervoor is niet te zoe ken in het geleidelijk en in kleine aantallen opvangen van vrijkomen de arbeidskrachten. Hierdoor zou de expulsie, welke de laatste jaren op gang gebracht is, niet kunnen worden tegengehouden". „Het gaat er om", aldus direc teur Swinkels, „een of meer initia tieven tot stand te doen komen, welke structuurverbeterend op de gehele regionale arbeidsmarkt in werken. Dit kan", zo schrijft hij verder, „alleen maar gebeuren door de vestiging van ondernemin gen, die een hoge toegevoegde waarde aan het produkt geven en derhalve in de primaire en secun daire beloningssfeer de concurren tie om de arbeidskrachten met goede resultaten kunnen voeren". Met dit probleem voor ogen is burgemeester mr. C. Brecht, voor zitter van het stadsgewest Tilburg, bereid hard te ijveren voor de vestiging van een „industriële gi gant" in Midden-Brabant, die goe de lonen betaalt. Bij Volkswagen in Duitsland zijn mede onder de druk van een jarenlange krappe arbeids markt de lonen fors gestegen en de secundaire arbeidsvoorzienin gen, vooral op medisch-sociaal ge bied, sterk uitgebreid. In Wolfsburg verdienen de VW- produktiearbeiders en -arbeidsters gemiddeld f. 7 per uur. Voor een 40-urige werkweek maakt dat f. 280 bruto. Daarbij genieten de werknemers aantrekkelijke facili teiten. Zo kunnen zij bijvoorbeeld elk jaar tegen gereduceerde prijs voor eigen gebruik een auto kopen van de fabriek. Velen hoeven op hun auto geen cent af te schrijven, aangezien zij op de tweede-hands automarkt voor hun gebruikte VW na verloop van een jaar vaak een prijs kunnen maken, die de fa brieksprijs voor een nieuwe wagen dekt. Ondanks hoge lonen en verdere voorzieningen blijft het aantrekken van weiniggeschoolde arbeids krachten in West-Duitsland een probleem. Ongeveer de helft van het aantal werknemers in Wolfs burg, gelegen op 90 km ten oosten van Hannover vlak bij de grens met Oost-Duitsland, bestaat uit vluchtelingen van achter het ijze ren gordijn. Daarbij telt de fabriek ruim 7.000 Zuid-Italiaanse gast arbeiders, waarvoor een uit ba rakken bestaand „Italianen-dorp" werd gebouwd, in de volksmond „Piccola Napoli" (Klein Napels) genaamd. De eenzijdigheid van de indus trie maakt Wolfsburg met zijn 92.000 inwoners tot een merkwaar dige stad, waar je wordt nageke ken als je geen VW rijdt. Toen op 26 mei 1938, hemel vaartsdag, de grondslagen gelegd werden voor de Volkswagenfabrie ken op de schrale akkers en wei den nabij het slot Wolfsburg was de plaats niet meer dan een onbe kend gehucht aan de zuidrand van de Lüneburgerheide. De stad, die tegelijk met de fabrieken uit de grond gestampt werd en waarvan de woonwijken door bossen en parken van elkaar gescheiden zijn, maakt een welvarende indruk. De hoofdwinkelstraat ge noemd naar Ferdinand Porsche biedt alle luxe van de welvaarts maatschappij. Ingenieur Porsche, de eerste di recteur van Volkswagen, was de man, die in 1933 van Hitier de opdracht kreeg de Henri Ford van Europa te worden. Hitier hoopte kennelijk niet geheel ten onrechte door iedereen een auto in het vooruitzicht te stellen een van de middelen in handen te krijgen om de volksgunst te winnen. Op dat moment was in Amerika reeds gebleken, dat, nadat de vori ge eeuw, voornamelijk door de op komst van de trein, de middelen voor het massaverkeer had gecreë erd, de twintigste eeuw zich vol energie zou storten op de uitbrei ding van de persoonlijke bewe gingsvrijheid door middel van de auto. De opdracht van Porsche hield in een motorvoertuig te ontwikke len, dat aan vijf personen (een gezin zou gemiddeld bestaan uit man, vrouw en drie kinderen) plaats zou bieden, een maximale snelheid tevens kruissnelheid zou kunnen ontwikkelen van 100 km per uur en door luchtkoeling (vrijwel niemand had een garage) onafhankelijk zou zijn van hitte en kou. Voor de afzet van de „Volkswa gen" zou de organisatie „Kraft durch Freude", de entertainment- club van het Duitse Arbeids Front (DAF), zorg dragen. Zij riep de bevolking op door middel van een spaarkaartensysteem zich in de toekomst van een Volkswagen te verzekeren, die later de bijnaam „Kever" zou krijgen. De prijs van een „Kever" zou 990 rijks-marken bedragen. Volgens de koers van die dagen nog geen zeshonderd gulden. Het Volkswagen-ideaal werd door honderdduizenden overgeno men. De realisering zou evenwel nog jaren op zich laten wachten. Weldra zou immers de tweede we reldoorlog uitbreken. In plaats van „Kevers" ging Wolfsburg oorlogs tuig produceren. Niets is echter hardnekkiger dan een idee. De Volkswagens zouden er komen ondanks het feit, dat de fabrieken in Wolfsburg in de jaren 1944 en '45 door de geallieerden voor zestig procent werden platge gooid en na de oorlog jarenlang met ontmanteling werden be dreigd. En als de Amerikaan Walter Henry Nelson in zijn voortreffelijk gedocumenteerd boek „Het Grote Kleine Wonder" over VW iets dui delijk gemaakt heeft dan is het wel dit, dat de Volkswagen-story méér dan van auto's een geschie denis is van mensen. Onder de directie van prof. dr. ir. Heinz- Nordhoff (overleden op 12 april 1968) kwam Volkswagen sinds 1948 geleidelijk aan weer van de grond. Prof. dr. Kurt Lotz zet thans zijn werk voort. Vorig jaar produceerde de Volkswagen-groep 2.095.000 auto's. Dit waren er gemiddeld 9.500 per dag. Pon's Automobielhandel NV. in Amersfoort voerde afgelopen jaar 60.000 Volkswagens Nederland binnen. CEES DE BEKKER (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) Bent u óók zo, meneer? Gaat u ook breiend het weekend door? Wei nee - roept u zeer mannelijk - ik roei. Of: ik mag graag klaverjassen, ik wijd me aan mijn gezin, ik ben kleiduif schieter. Mogelijkheden zat. Fotograferen? Nee, dat doe ik alleen in de vakantie. Kijk maar! En u toont ons al uw vakantie kiekjes van de afgelopen jaren. Keurig ineen album geplakt.Voorzien van typerende onderschriften. Geweldig! Alleen, waarom kiekt u alleen in uw gróte vakanties? Waarom vergeet u die 50 mini-vakanties, de weekends? Want ook die zitten tjokvol kostelijke gebeurtenissen. Tja, u zult natuurlijk even op 't knopje moeten drukken op die momenten dat u nu alleen nog vertederd, verbaasd of schaterend toekijkt. Toegegeven, u zult wat vaker naar uw fotohandelaar moeten lopen. Ook een hele tippel. Maar daar staat veel tegenover. Een onbetaalbaar overzicht van alle koddige en ontroerende wederwaardigheden van uw hele gezin. Voor eeuwig vastgelegd. Haal 'n filmpje in huis. Zorg voor 'n geladen fototoestel. Want filmen is eigen lijk uw enige excuus om in'tweekendgeen foto's te nemen. Hup, de breipennen aan de kant en gauw naar de vakman, uw fotohandelaar. Om dat veilige gevoel. Ja, ja, want als u geen enkele door snee prijs zou kennen, niet weten wat u elders moet betalen, dan kunt u toch bij ons blindelings kopen. Dat geeft een veilig gevoel. DETROIT (AP). Voor het eerst in 24 jaar heeft General Motors een kwartaal niet met winst kunnen af sluiten. Het verlies in het derde kwartaal was 77 miljoen dollar, tegen een winst van 230 miljoen dollar in hetzelfde kwartaal van 1969. Het laatst dat de kwartaalcijfers een verlies aantoonden, was in het eerste kwartaal van 1946 toen er evenals nu bij de maatschappij werd gestaakt. (ADVERTENTIE) Caquelon inwrijven met knoflook. Dan 4 dl halfdroge witte wijn in de pan verwarmen tot de wijn gaat bruisen. Vervolgens 500 gr fijngesneden jong belegen Goudse toevoegen, goed roeren en weer aan de kook brengen. Binden met maïzena, op smaak afmaken met zont. peper, nootmuskaat en wat kirsch. BREDA/AMSTERDAM. „Hoe moet het nu? Strijd tegen alle medeplichtigheid van de kerken aan onderdrukkingssystemen; strijd tegen de kerk, voorzover deze dezelfde mentaliteit vertoont als de kapitalistische maatschappij en deze in de hand werkt; mensen be wust maken van wat er aan de hand is; mensen proberen in te schakelen in en solidair te maken met allerlei concrete acties, die vaak al lang door niet-kerkmensen op gang gebracht zijn." Dit is niet het program van een revolutieprediker in een groep Zuid- amerikaanse guerrilleros, maar een paar snelle aantekingen van een jonge priester, gewoon in Nederland. Hij schreef ze op nadat hij Degin deze maand een week lang had deelgenomen aan het Septuagintcon- gres in Amsterdam. Deze priester is drs. Jan Zuidgeest, directeur van het instituut voor huwelijk en gezin in het bisdom Breda. Wij spraken met hem over de vraag wat de ideeën van de onge veer 300 solidaire en kritische pries ters op dat congres te maken heb ben met de dagelijkse zielzorgpro blemen in een bisdom als het Bre- De kritiek op de maatschappij, én op de kerk, zoals die op het Septua- gint-congres gestalte kreeg, werd onder opmerkelijk algemene instem ming verwoord door Ton Veerkamp, een ex-jezuïet, momenteel in Ber lijn bezig aan een theologisch proef schrift, en Daniël de Lange, secreta ris van het Oekumenisch Aktiecen- trum. Beide inleiders en uiteinde lijk praktisch het hele congres, gin gen ervan uit dat heel het z.g. „aggiornamento", de vernieuwings beweging ip de r.k. kerk, die De Grote Belofte van het tweede Vati caanse concilie was, weinig meer is gebleken dan een inhaalmanoeuvre. Men wilde, en wil, de kerk aan passen aan de moderne tijd, de mo derne maatschappij, maar daarmee past de kerk zich slechts aan aan déze, westerse, d.i. kapitalistische maatschappij, in plaats van ze kri- tisch te volgen en terecht te wijzen. Veranderingen in de kerk blijken geen (zelfs niet de eis tot) veran deringen in de maatschappij met zich mee te brengen. Conclusie: aan het probleem van de ongelijkheid in de wereld - en daarmee aan onrechtvaardigheid, spanningen en oorlogen - zal nooit een einde komen, als er niet eerst een einde komt deze (kapitalistische èn de net Oostblok beheersende Sovjet-com munistische) maatschappijstructuur. Beide machten immers verrijken, c.q. versterken zich ten koste van de gekoloniseerde samenlevingen in de ontwikkelingslanden. Anders ge zegd: het evangelie van gerechtig heid, vrijheid, gelijkheid en vrede zal nooit gerealiseerd kunnen wor den zonder strijd tegen het huidige systeem van de rijke landen, waar de christelijke kerken het meest „gesettled" zijn geweest. Voor Nederland heeft dit op het congres tot op z'n minst interessante conclusies geleid. Is het „aggiorna mento" in veel, vooral de zuidelijke landen veelal nog in woorden blij ven steken, de Nederlandse katho lieken zijn driftig en metterdaad aan het vernieuwen geslagen. De hele wereld heeft er met bewonde ring, respectievelijk geschrokken naar staan kijken. Veel christenen hebben er nieuwe hoop door gekre gen. Maar was het veel meer dan een interne, binnenkerkelijke op knapbeurt? Een in feite maatschap pelijke inhaalmanoeuvre, een eman cipatieproces? De kerken van de katholieken zijn even modern ingericht als hun huiskamers, hun diensten even ei gentijds als hun tv-programma's. Daniël de Lamge: „Zij (de kerk, red.) probeert wanhopig om zich opnieuw in de maatschappij te nes telen met behulp van een interne reorganisatie die haar structuren ontleent aan de wereld van de eco nomie en de handel". Misschien moeten we tot de conclusie gaan komen dat de Nederlandse katholie ken (maar zij natuurlijk niet alleen) bezeten zijn geweest van een Hink stuk collectief minderwaardigheids complex, een grote angst om in de samenleving niet voor vol te worden aangezien. Natuurlijk kan dit hoog stens een stuk van de waarheid zijn. Er heeft zeer veel oprechte christe lijke bewogenheid meegespeeld. Maar dat neemt niet weg dat men vaak niet heeft doorzien dat, juist omdat deze vernieuwing is blijven steken in een sociologisch aanpas singsproces (zoals men zich sociolo gisch aanpast door óók een auto etc. te kopen), men er niet mee heelt bereikt dat het evangelie klinkt waar het gehoord moet worden. Dat de Waarheid van Christus' boodschap nóg niet hardop en op de juiste plaats gezegd wordt, dat de christe nen nóg niet opkomen voor de on derdrukten, voor de slachtoffers van (nu mede hun) economische en poli tieke systemen, voor minderheids groepen, ver weg, maar evengoed m dit land", aldus de solidaire pries ters op hun congres. Het is niet zo toevallig dat er in het bisdom Breda, - waarvan bis schop Ernst ook een dag aan het genoemde congres heeft deelgeno men, - juist een pastoraal plan (de „Proeve op tafel is gekomen Geen uitgewerkt plan van: zo gaan we het nou doen, maar een soort denkraam, een reeks gedachten waar men het er in het bisdom in alle verwarring over eens is, of althans over eens moet worden, wil mpn alp oh rist att vprdor dan een lekkere jongerenmis of een intercommunieviering. Het is im mers de laatste jaren duidelijk ge bleken: men kan BINNENKERKE LIJK de meest gewaagde dingen doen, het hoeft helemaal nog niet te betekenen dat zo'n kerkelijk perfec te gemeenschap een vinger uitsteekt naar ook maar één maatschappelijk mislukte sukkel. Nu, iets van deze idee proeft men in de „Proeve Veel daarvan proeft men in de eerder dit jaar door Septuagint gelanceerde gedach te van „kritische gemeente". Wij menen dat het Septuagintcongres én de Proeve èn die „kritische gemeente" heel wat met elkaar te maken hebben. De „Proeve moet nog inge vuld worden. Wij menen in het bisdom Breda onder diverse pasto res, en leken, de gedachte reeds te hebben beluisterd: „Die „Proe ve is wel mooi, maar wat moet ik ermee aan? Er moet, zo dachten wij, niet vólgens dit plan gewerkt worden, er moet méé gewerkt wor den. In de „Proeve staat ook ergens: „Door bespreking op grote schaal moet het worden „ingevuld", wil het tot leven komen". Vooral onder het hoofdstuk „dienst" (de pastorale taak van de kerk wordt erin onderverdeeld in „getuigenis, eredienst, dienst") wordt ingegaan op het terrein waai de christenen van vandaag het evan gelie waar moeten maken. Het staat er nogal rommelig op een grote hoop bij elkaar, van dienstweigering en uitbuiting van de Derde Wereld, tot democratisering en luchtverontreini ging. Dë radicale gedachten van het Septuagintcongres staan als zodanig niet in de „Proeve maar, zegt drs. Zuidgeest, „dat invullen van de „Proevt zou wel eens kunnen gebeuren met deze gedachten over de huidige maatschappijstructuur. Wanneer de „Proeve wordt uit gevoerd zoals zij is bedoeld, dan zal zij de vorming van groepen, die vanuit deze (radicale) gedachten werken, in de hand werken". Met deze groepen zijn we bij de z.g- „Kritische gemeenten" terecht gekomen. Op een bijeenkomst in het voorjaar in Breda met Septuagint- sympaünsanten defimseerde pastor Jac. Broeders de kritische gemeente aldus: „Groepering van christenen, die met het oog op de toekomst met nadruk in verkondiging en stelling- name de samenleving (en zichzelf? J.L.) onder de voortdurende kritiek van het evangelie wil stellen". De kritische gemeente, zoals die in het buitenland hier en daar mm of meer buiten de officiële kerk van de grond komt (b.v. de „under- groundchurch" in de VS) geeft drs. Zuidgeest in ons land weinig kans. Er blijkt hier weinig behoefte aan te zijn. „Hier kun je je binnen de bestaande (vernieuwde) kerkstruc turen gemakkelijker kritisch opstel len. In Zuid-Amerika, Italië, Spanje heb je meestal direct een bisschop op -j nek, daar moei je je met dergelijke idee ën wel buiten de structuren opstel len. Dan ga je ook harder tegen de kerk aan. Hier hoeft dat niet zo. Hier loop je met zo'n exclusieve kritische gemeente eerder gevaar in een h't_ii, eliiegroepje vast te lopen. Kritische gemeentevorming moet voor ons misschien vooral beteke nen: bestaande gemeenten (paro chies meer Kritisch maken, zodat uit die gemeenten werkelijk actieve groepen naar voren komen, die zich zelfstandiger en minder (officieel- traditioneel) kerkelijk kunnen op stellen". Het gaat hierbij om een geheel nieuwe wijze van „kerkvorming": „de ..cijsti moeien deen gebracht worden op basis van die ene over tuiging. Dat loopt uit op (actie-, werk-, studie- etc.) groepjes waar van de samenstelling dwars door de kerken heen zal lopen, buiten de kerken om en met mensen die zon der het evangelie toch dezelfde overtuiging hebben", aldus drs. Zuidgeest. De machthebbers, economisch, po litiek of anderszins, moeten dergelij ke christenen toch, op z'n zachtst gezegd met gemengde gevoelens be zig zien? Drs. Zuidgeest, in het be sef dat we nu wel duidelijk over de (verre?) toekomst spreken: „Ja, zo als nu in Zuid-Amerika. Dat zal ook hier wel komen. Daarom moeten er ook .oma grote groepen christenen in die richting warm gaan lopen, anders blijf je eenlingen in de grote kerk. In de Derde Wereld zelf, met name Zuid-Amerika, is guerrilla soms de enige oplossing. Maar, het is op het Septuagintcongres voortdu rend gezegd door de deelnemers uit de ontwikkelingslanden: er is in de Derde Wereld niets te verwachten, zolang hier niet de mentaliteit ver andert Mentaliteitsverandering, zuurdeeg zijn. Dat Is trouwens al tweeduizend jaar lang de bedoeling. 'A

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 15