SHIRLEY MACL UN:
„Gezin komt niet op eerste plaats
DE POËTISCHE PRAK VAN l.A. „OPWENTELING"
Shirley Maclaine is een befaamd filmactrice. Haar
nieuwste film „Two mules for sister Sara" is in Lon
den in première gegaan, ze is in New York aan een
nieuwe film begonnen en ze is bezig met de voor
bereidingen vooreen nieuwe t.v.-serie met Lew Gra
de. Men zou kunnen verwachten dat een gesprek
met haar over deze onderwerpen zal gaan.
MAANDAG 26 OKTOBER 1970
Ze heeft blauwe ogen, is rustig,
lacht met de glimlach waarvoor
achterdochtige Masaistrijders en
revolutionairen uit het Himalaya-
gebergte al voor gevallen zijn
om maar niet te spreken over
de producenten in Hollywood, een
nog harder soort). Ze grijpt je,
om het zo maar eens te zeggen,
bij de hand en dan begin je: het
gesprek voert ons door allerlei on
verwachte zijstraatjes, heen en
weer, we praten over van alles en
nog wat, maar niet over wat we
verwacht hadden.
Het gesprek voert ons door Mexi
co en haar werk met de studenten,
milieuvervuiling en onveiligheid;
over de tijd toen ze in India werkte
voor de organisatie gezinsplanning -
(„Ik denk dat het wel zal werken,
als genoeg mannen transistorradio's
willen hebben"), de gewoonten
van de Masai bij wie ze een tijd
woonde, in die tijd hielp ze ook nog
een paar baby's ter wereld komen.
We praten even over de Japanse
keuken, het Tunesië van Bourguiba,
agressie en de gevaren van overbe
volking - („Het probleem is dat.
de mensen nog steeds de irationele
drang hebben zich voort te plan
ten") - Ze heeft veel belangstelling
voor de politiek.
Als ze luistert, luistert ze met
aandacht; je kan het op haar sproe
tengezicht zien, ze sluit haar ogen
wat en concentreert zich op wat je
zegt. Dan knikt ze, „Juist" en dan is
ze weer op weg, met die grappige
krakerige sterk modulerende stem
van haar terwijl ze haar zinnen
kruidt met alledaagse uitdrukkingen
waardoor haar verklaringen toch
niet ai te plechtig klinken.
Ze heeft een paar mooie films
gemaakt en ze heeft altijd een rea
lisme weten te bereiken, een eer
lijkheid, een humor en een aanvaar
ding van het leven die je ertoe
brengen te lachen, anders zou je
zelfmoord plegen.
We praten wat over haar boek
„Don't fall off the mountain", dat
deze maand verschijnt. Zij noemt
het een memoire: „Ik begon eraan
toen ik uit Bhoetan terugkwam, ik
denk dat het kwam omdat ik er al
vrede mee had dat ik moest sterven
- weet je dat zij me gevangen geno
men hadden? Ik werd daar opgepakt
bij een staatsgreep, en het bleek dat
de persoon waar ik bij was een
spion was.
Zij werd er ook van verdacht een
spionne te zijn, maar ze had geluk
omdat Indira Ghandi, die Maclaine
al lange tijd kende, het voor haar
opnam en vertelde dat ze geen spi
onne was, alleen maar nieuwsgierig,
heel nieuwsgierig. Dus lieten ze
haar gaan.
„In ieder geval begon ik dit avon-
tuw op te schrijven, en toen zei de
uitgever, goed, maar ze moeten ook
iets van je afweten en dus heb ik er
ook wat autobiografisch materiaal
ingestopt: mijn jeugd, de strijd om
het bestaan bij het toneel in New
York, Hollywood en de reizen en al
les wat me de afgelopen tien jaar
overkomen is".
Wat is ze over zichzelf te weten
gekomen terwijl ze het boek
schreef? Ten eerste dat zë tot de
ontdekking kwam dat ze schrijven
leuk vond. Ze is al bezig aan een
ander boek, een roman, waarin ze
terugvalt op haar politieke belamg-
stelling.
„Het is een vergelijkende tegen
stelling tussen de waarden waarmee
ik in de V.S. grootgebracht ben -
middenstand, blank, het zuiden, do-
persgezinde religie en de waarden
waar ik me nu aan vasthoud. Met
andere woorden, hoe ik een radicaal
werd.
„Don't fall off the mountain" gaat
ook over haar huwelijk: een weinig
orthodoxe regeling waarbij ze een
echtgenoot in Tokio heeft, een doch-
Willem Nijholt en Mieke Bos in een scène uit ,,'t Oproer kraait", een stuk dat de VARA vanavond op de tv brengt.
tertje van 13 op_ school in Europa,
terwijl ze zelf in Amerika woont.
Het klinkt als een plan dat tot
mislukken gedoemd is, maar het
heeft al 17 jaar stand gehouden.
Ze is het er wel over eens dat het
bij de meeste mensen niet zou luk
ken, „maar bij ons werkt het wel.
In de eerste plaats houd ik niet aan
het idee vast dat het gezin op de
eerste plaats komt. Vanaf de tijd dat
ik getrouwd was, is'het nooit bij me
opgekomen om me vast te leggen.
Hij heeft zijn leven, zijn werk, zijn
interesses, zijn vrienden, en ik ook.
We laten elkaar vrij. Maar hij is de
belangrijkste persoon in mijn le
ven". De hoogst geëmancipeerde hu
welijkse staat klinkt als een van de
programmapunten van de Dolle Mi-
na's, maar ze is het niet helemaal
met hen eens. Ze houdt toevallig
van mannen en voelt niet de behoef
te om hen te vernietigen. „Maar ik
moet wel zeggen dat ik het in prin
cipe met de beweging eens ben,
omdat ais er een ras op deze wereld
is dat tot slavernij gedwongen is, dat
wel de vrouwen zijn, daarover be
staat geen twijfel".
„Een van de manieren waarop de
mannen het voor het zeggen hebben
gekregen was het idee dat het enige
echt belangrijke was wie voor het
spek zorgde. En nu, wie geeft er nu
nog om spek? De mensen beginnen
zich al af te vragen waar ze al dat
geld voor nodig hebben? We zijn in
een spiraal terecht gekomen die ons
ertoe brengt steeds meer te willen
hebben: het maakt van de vrouwen
prostituees en van de mannen hun
bewaarders. Dus wanneer het bezits-
idee niet meer de belangrijkste rol
in het waardensysteem speelt zullen
we, denk ik, vanzelf meer gelijk
heid krijgen".
Twee uur later hebben we nog
niet eens over haar regisseurs ge
sproken of over haar toekomstplan-
ne. Tenslotte stellen we een vraag
die betrekking heeft op haar beroep:
Ja, ze verheugt zich zeer op de
televisie-serie, „The Shirley Maclai
ne Show". Ze gaat rechtop zitten en
ze spreekt uit enthousiasme wat
sneller: „Hij zal opgenomen worden
in mijn lievelingsplaatsen, zoals
Hongkong en Rome en Tokyo en
Londen en
(Copyright The Guardian/De Stem)
MET ingang van 22 oktober en
voorts eens in de veertien dagen
brengt de AVRO-radio een serie
uitzendingen over electronische mu
ziek in samenwerking met het In
stituut voor Sonologie van de Rijks
universiteit te Utrecht.
Op dinsdag 10 november a.s. ver
zorgt de KRO-radio een onverkorte
uitzending van de „stream of con
sciousness" waarmee Molly Bloom de
grote roman ULYSSES van James
Joyce besluit. Dit bedsermoen heeft
een uitzendduur van bijna drie uur.
De rol van Molly wordt onder regie
van Willem Tollenaar gespeeld door
Anne-Wil Blankers. De opname werd
mogelijk dankzij de vertaling die
John Vandenbergh vorig jaar bij de
Bezige Bij heeft gepubliceerd. Het
programma wordt een „nachtvoor
stelling" die om 23.00 uur begint en
tegen 02.00 uur eindigt. De rege
ringscommissaris heeft daarvoor aan
de KRO een extra zendtijd ter be
schikking gesteld.
Kan bij voorbaat worden gesteld
dat het hits-in-de-dop zijn. Als dan
de verkoop ook nog goed loopt is
er helemaal geen vuiltje aan de lucht,
Zo ook met „Na al die jaren" van
blonde WILLEMIEN uit het Bra
bantse Dongen-
De Nederlandse jazz zangeres Rita
Reys heeft tegenover journalisten
gezegd dat ze het bijzonder opwin
dend vindt dat ze gekozen is om
Nederland te vertegenwoordigen op
het songfestival in Rio de Janeiro,
In de Omroepraad bestaan twee
opvattingen ten aanzien van het
vraagstuk van het in het openbaar
vergaderen. Enerzijds wordt de op
vatting gehuldigd, dat openbaarheid
van vergaderingen kan leiden tot
verstarring van de beraadslagingen
en afbreuk kan doen aan het tastend
komen tot een mening. Anderzijds
werd als het oordeel uitgesproken
dat het werk van de raad gebaat zal
zijn, althans bestand zal zijn tegen
openbaarheid van zijn vergaderingen,
De in Eindhoven gevestigde uitge
versassociatie „Opwenteling", die
poëzie pretendeert uit te geven,
draait bij de gratie van financiële
en vooral dichterlijke praktijken die
kritiek verdienen. Sinds 1962 maakt
zij de argeloze lezer wijs dat zij
echte poëzie met een grote P. uit
geeft, maar voor de lezer die wat
beter thuis is in onze poëzieproduk-
tie en die bovendien weet dat er
een heel andere opvatting over poë
zie is ontstaan, is zeker 90% van
haar uitgaven achterhaald. Dit
klinkt minder onvriendelijk dan
men misschien denkt. Veel van de
huidige opwentelingspoëzie hoort
thuis in de jaren 1957-1962. Ik zou
deze gedichten „domineespoëzie"
willen noemen, niet alleen omdat zij
voor een groot deel door dominees is
geschreven, maar ook omdat zij
technisch en inhoudelijk veel irrati-
oneler in elkaar zit dan bijvoor
beeld de poëzie van Lucebert of
Gerrit Kouwenaar.
Zij weten nu de Werkplaats van
de Uitgeversassociatie Opwenteling
(Kleine Berg 57, Eindhoven) zonder
blikken of blozen met onvolwaardi
ge manuscripten (in tweevoud alstu
blieft en postzegels voor antwoord
en of terugzending bijsluiten) vol te
stouwen. Het ingezonden werk
wordt door medewerkers van Op
wenteling en gastlezers ingelezen.
(Excuses voor het erbarmelijk taal
gebruik; ik kan het ook niet helpen:
't staat allemaal in een informatie
bulletin van de uitgeversassociatie,
mij toegezonden tezamen met vijf
nieuwe misbaksels.) Indien het
werk voor publikatie in aanmerking
komt, mag de ongelukkige uitverko
rene een „financieel auteursaandeel
in de exploitatiekosten van de uitga
ve" betalen. Nóg mooier geformu
leerd: „In de regel wordt een kautie
van 33% gevraagd".
In goed Nederlands omgezet: de
auteur moet voor de kosten van de
uitgave opdraaien, althans vol
gens de tekst voor éénderde deel.
„Dit bedrag wordt na de looptijd
van het boekje (2 jaar) terug be
taald samen met het auteurshonora
rium wat schriftelijk wordt vastge
legd in het uitgeverscontract wat de
auteur bij de uitgave van zijn werk
ontvangt". Het is maar dat u 't
weet: Een fatsoenlijke uitgever zal
de auteur op z'n minst een contract
vóór de uitgave van het werk voor
leggen, waarin een onterugvorder-
baar voorschot én 10% van de ver
koopprijs van elk verkocht exem
plaar aan de auteur wordt beloofd.
Nooit zal hij de schrijver ertoe
dwingen bij te dragen in de kosten
van de uitgave. Opwenteling doet
dat wel en eist bovendien van de
auteur dat hij „gedurende de loop
tijd van zijn boekje lezersabonnee-
lid" wordt: men kan tegen f 25,- per
jaar een lezersabonnement bij Op
wenteling aanvragen; men ontvangt
dan de uitgaven van dat jaar.
Voor opgave van zo'n abonnement
en bestellingen kunt u terecht bij
Bureau van de Uitgeversassociatie,
Princessenlaan 3, Eindhoven. Au
teurs en lezers moeten him geld
over de balk smijten. De ziel van
deze financiële en dichterlijke prak
is Joop Oversteegen.
In de vijf mij ter recencie toegezon
den dichtbundels van Opwenteling
overheerst het taalgebruik, dat ik
als borrelpraat wil kwalificeren:
expressie en bijgevolg de inhoud
hebben niets om het lijf. Deze me
ning zou ik uitvoerig moeten illus
treren met voorbeelden uit de bun
dels, maar ik laat dat na, want
van de moeite. Bovendien wil ik
dels, maar ik laat dat na, want zonde
taal toch nog voor dichtkunst wordt
versleten.
Aardiger lijkt mij te citeren wat
Opwenteling in haar informatiebul
letin over poëzie te berde brengt.
„OPWENTELING is er van over
tuigd dat de poëzie als belangrijkste
onderdeel van de literatuur slechts
op een nieuwe wijze gebracht kan
worden.
De manier waarop OPWENTE
LING het tracht te verwezenlijken
is er een (misschien de juiste, dat
weten wij niet). Elke nieuwe situa
tie en elk nieuw levend contact kan
en mag het bijslijpen en ontwikke
len. Poëzie brengen in het gebruike
lijke uitgave-patroon gaat mank aan
zakelijk-financiële maatstaven bo
ven literaire. Ook heeft het lezerspu
bliek van nu en morgen recht op
alle geschreven en gesproken poëzie
van literair gehalte en niet uitslui
tend op de poëzie van geslaagde
uitgaven! Denk ook aan de gevolgen
in het literatuur-onderwijs in de toe
komst" Over deze slecht geschreven
rimram valt veel te zeggen. Ik sal
me beperken.
Waarop baseert Opwenteling de
mening dat poëzie het belangrijkste
onderdeel van de literatuur is? Ik
vind dit nonsens. Opwenteling kan
beter de kwaliteit van haar produk-
ten verhogen om ons, lezers, ervan
te overtuigen dat poëzie recht van
(literair) bestaan heeft.
Wie iets op een nieuwe wijze
brengt, zet een stap vooruit. Opwen
teling is een grote stap ACHTERUIT
De zakelijk-financiële maatsta
ven van Opwenteling zijn duidelijk.
Ook haar literaire uitgangspunt laat
niets te wensen over: ze heeft er
geen.
Het lezerspubliek heeft geen
recht op poëzie van een gehalte, dat
op niets berust. Gebrek aan kwaliteit
tot maatstaf verheffen, is pure on
macht.
De toekomst van het literatuuron
derwijs gaat mij toevalllig zeer ter
harte. Over de produkten van Op
wenteling zal ik in alle talen zwij
gen. Ik maak liever gebruik van
geslaagde uitgaven.
De vijf boekjes waar ik het over
had, zijn:
Maria van der Steen, „Sintels ra
pen" (fl. 3,50): niet goed genoeg, te
weinig oorspronkelijk, al lezend
moet je voortdurend aan andere
dichters denken. Ellen Warmond
bijv.
Alphons B. ter Brake, „Ik ben
geboren" (fl. 3,50): in het werkje
van deze journalist heb ik geen
greintje speelsheid en fantasie aan
getroffen.
Paul Hautmaus, „Verdomd heer
lijk zwart" (fl. 3,50): moet eerst
zijn studie Nederlands maar eens
afmaken en ontdekken dat de vol
gende zin voorzien moet worden van
twee dikke, rooie strepen: „Iedere
dag ruikt hij sterker naar 't woord,
dat vanuit zijn eigen-ik verder gaat
dan de taal, verdomd heerlijk zwart
wordt".
„Naar morgen 2" (fl. 3,50): een
bloemlezing uit werk van acht men
sen. Kees van Kalmthout kan een
dichter worden.
Peter Schuddeboom, „Dagen, poë
zie van 1 mens" (fl. 3,50): zijn foto
op de acherflap: stralende naieviteit
Richt de blik lager: sigaret, glas,
dikke trouwring. Hij is lid van de
Werkplaats Opwenteling en in die
kwaliteit iemand die niet weet wat
poëzie is. Zijn eigen werk is een
verzameling van knullige filosofie
tjes in de vorm van korte prozare
geitjes. Om aan te tonen dat hij
geen snars verstand van poëzie
heeft, citeer ik uit het voorwoord
bij de bundel: „Het is Nederlands,
lees het een paar keer voor jezelf,
daarna desnoods hardop of laat ie>
mand je het voorlezen, voorkauwen,
voorschreeuwen...want poëzie is le
ven, denk daar altijd aan". Zoveel
eer wens ik uw prozaïsche niemen
dalletjes niet te bewijzen, betweter!
ge schoolmeester. Bedenk dat voor
kauwen en voorsehreeuwen altijd
een gebrek aan kwaliteit moeten
maskeren. Leef eerst een beetje en
probeer het dan nog eens. Tegen die
tijd het manuscript in tweevoud op
sturen naar een andere uitgever, dan
opwenteling, dat wel.
WIM HUYSKENS
MAANDAG 26 OKTOBER
NEDERLAND I:
TELEAC
12.00 ONZE LANDBOUW NU
EN STRAKS
12.30 SLUITING
NOS
18.45 (kleur) DE WOEFS
EN DE LAMAARS
18.55 (kleur) JOURNAAL
VARA
19.04 CORONATION STREET
20.00 (kleur) JOURNAAL NOS
20.20 (kleur) HET OPROER
KRAAIT (2)
Rebelse liederen m.m.v.
Lia Dorana, Mieke Bos,
Marian Berk, José Menoke,
Willem Nijholt en
Marinus Monkau.
20.50 JOHNNY JORDAAN EN
WILLY ALBERTI
Liedjesprogramma, waarin
een blik wordt geworpen in
het verleden.
21.10 ACHTER HET NIEUWS
21.35 DE GOUDDIEVEN
De verbeten jacht van
commissaris Cradocks op 50
miljoen aam goud en de
dieven ervan.
22.25 (kleur) JOURNAAL NOS
22.30 SLUITING
NEDERLAND II:
18.45
18.55
19.04
19.30
20.00
20.20
21.10
22.25
22.50
23.00
23.05
NOS
(kleur) DE WOEFS
EN DE LAMAARS
(kleur) JOURNAAL
INTERNATIONAAL
AGRARISCH NIEUWS
NCRV
DE AVONTUREN VAN
TOM SAWYER
„Verontrustend nieuws",
aldus luidt de titel van dit
vierde deel.
(kleur) JOURNAAL NOS
MEMORANDUM VAN
EEN DOKTER
Er breekt brand uit in de
speekkamer, waardoor de
beide dokters genoodzaakt zjjn
elders hun intrek te nemen,
(kleur) WE STINKEN ER
IN
Een momemitopmame van
ons leven op een vulkaan.
HIER EN NU
IN HET VOORBIJGAAN
(kleur) JOURNAAL NOS
SLUITING
BELGIë (Nederlands)
14.00 SCHOOLTELEVISIE
15.55 SLUITING
18.15 BTW
Les 4 - „Landbouw" (herh.).
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 SPORTTRIBUNE
19.20 RINALO RINALDINI
Feuilleton naar de roman
van A. Vulpius.
19.45 HIER SPREEKT MEN
NEDERLANDS
19.50 ZOEKLICHT
Cultureel nieuws.
19.55 MEDEDELINGEN EN DE
WEERMAN
20.00 JOURNAAL
20.25 FILMTRIBUNE
„Vera", film vain Janos Horsko
22.10 GASTPROGRAMMA
De Katholieke gedachte.
22.40 JOURNAAL
22.45 SLUITING
BELGIë (Frans)
14.00 SCHOOLTELEVISIE
15.30 SLUITING
18.00 JOURNAAL
18.05 CERISE
Voor de kinderen.
18.20 SPORTKRONIEK
18.50 PLUM-PLUM
Voor de kleuters
18.55 KATHOLIEKE
GODSDIENSTIGE
UITZENDING
19.25 LE MONDE DES FORMES
19.30 JOURNAAL
èO.OO DEPARTEMENT S
AfL „Le cosmonauté"'.
21.00 SITUATION 70
Afl. „De huisvesting"
21.30 ANTON WEBERN
Met het Nationaal Orkest van
België,
(dirigent: Emile Gillen),
het ensmble Musiques
Nouvelles, de componist
Darius Milhaud e.a.
22.25 JOURNAAL
22.30 SLUITING
DUITSLAND I:
20.00 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: weerbericht.
20.15 (kleur) PANORAMA
Berichten, analyses en
commentaren.
21.00 (kleur) ERNST EN
ALEXANDER
Show van Ernst H. Hilibich
en Alexander Weibat.
21.45 (kleur) DIE NIKLASHAUSER
FART
TV-speü van Rainer Werner
Fassbinder en Michael Famgter
23.15 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: weerbericht.
DUITSLAND II:
19.45 (kleur) HEUTE
Aansluitend: weerbericht.
21.00 DE DAG BREEKT AAN
Franse speelfilm van
Marcel Camé.
22.25 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend Weerbericht
22.35 (kleur) WERELDKAMPIOEN
SCHAPPEN TURNEN
Turnen voor heren.
Uitzending vanuit Ljubljana.
23.50 SLUITING
Maandag 26 oktober
HILVERSUM 1 402 M EN F.M.
NCRV: 12.00 Los-Vast: gev. progr.
12.21 Voor boer en ruinder; 12.26
Med. t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30
Nws. 21.41 Hier en Nu: act.; 13.03
Radio-Rebus) 14.05 Schoolradio
14.30 Vioolrecital: mod. muz. 15.00
Hervormde middagdienst, NOS:
15.30 Zoeklicht op Nederland: repor
tages en commentaren uit alle de
len van het land en veel muziek
(16 00-16.02 Nws.) Overheidsvoor
lichting: 17.20 Suriname journaal.
Spreker Jarry Kensmil. NCRV:
17.30 NCRV en Bloc: actuele kro
niek met muzikale illustratie (Poli
tieke Partijen: 18.19-18.29 Uitzen
ding van de Christelijke Historische
Unie; 18.30-18.40 Nws.) E.O.: 19.00
Wij hebben een woord voor de we
reld: veel gevraagde geestelijke muz.
19.20 Wij herkennen elkaar in hem:
grenzen van de eenheid, lez. 19.35
Muzikaal intermezzo 19.45 Geloven
vandaag, lez. NCRV: 20.00 Bij de
tijd: Radiopakket met actuele infor
matie over ontwikkelingen in de
samenleving 20.20 Componisten in
het Interbellum: Herinneringen van
een muziekliefhebber 21.25 De kqrk
die een mond kreeg: progr. over de
vernieuwing in de Nederlandse Her
vormde Kerk 22.00 (S): Meisjeskoor
met instrumentaal sextet 22.20
Avondoverdenking 22.30 Nws. 22.40
Med. 22.45 Voorrang: een artistiek
voorkeursprogramma 23.30 (S) Deze
tijd, deze muziek: Sopraan en piano:
moderne liederen 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM 2 298 M EN F.M.
12.00 VPRO-Maandag; klassieke
muziek met tussen 12.00 en 14.00
uur nieuws en informatie over mu
ziek 14.30 Schoolradio. NOS: 14.50
Tobeen met tape: een wedstrijd tus
sen Belgische en Nederlandse teams
van geluidsjagers 15.20 Eurojazz:
Montreux Jazzconcours 1970. AVRO:
16.00 Nws. 16.03 Braziliana: lichte
muziek uit Latijns Amerika 16.30
Mikadoo: kinderprogr. 17.30 Brabant
Journaal 17.55 Med. 18.00 Nws. 18.11
Radiojournaal 18.25 Ik verbind u
door, praatje 18.30 Stereo: Jubileum
concert door de Marinierskapel der
Koninklijke Marine 19.20 Stereo:
Licht instrumentaal kwartet 19.30
Nws. 19.35 RVU: China - recente
ontwikkelingen en problemen. Spre
kers: dr. S. W. Couwernberg, prof.
dr. E. Zürcher en prof. dr. B. Land
heer. 20.05 Gamma van alpha en
bèta: een progr. over recente vor
deringen in de wetenschap 20.30
Weer es wat anders: minder bekend
buitenlands reportoire 21.10 Grens
land: programma over de provincie
Limburg 22.10 NVSH: Sextant, radi
omagazine van de NVSH 22.30 Nws.
AVRO: 22.40 Radiojournaal NOS:
22.55 Stereo: Metro's Midnight Mu
sic: licht muziekprogramma met Me-
tropole Orkest, instrumentaal trio en
solisten 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM 3 240 M EN FM
TROS: 12.00 Nws. 12.03 Jam on
Radio KRO: 13.00 Nws. 13.02-18.00
KRO-op-Drie: pop-mixture (14.00,
15.00, 16.00 en 17.00 Nws.).
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Muziek-ogramma
(12.08-12.15 Landbouwkroniek 12.40-
12.48 Weerber., med. en SOS-berich-
ten voor schippers) 12.55 Buiten
lands persoverzicht 13.00 Nws.,
weerber., dagklapper en beursber.
13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03
Schoolradio (15.00 Nws.) 16.00 Nws.
16.03 Beursber. 16.09 Voor de zieken
17.00 Nws., weerber. en med. 17.15
Blues, negrospirituals en gospelsongs
17.55 Weegschaal 18.00 Nws. 18.03
Verz. platen 18.28 Paardesp.uitsl. 18-30
Protestant-godsdienstige uitzending
18.45 Sport 18.52 Taalwenken 18.55
Lichte zang 19.00 Nws., weerber. en
act. 19.40 Promenademuz. 19.45 Mis-
sie-progr. 20.00 Operakroniek 22.00
Nws., ber. en De Zeven Kunsten
22.30 Lichte muz. 23.00 Nws. 23.10
Cantate van Bach 23.45-0.15 Voor de
zeelieden.
Dinsdag 27 oktober
HILVERSUM 1 402 M EN FM
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord 7.16 (S) Op het eerste ge
hoor: klassieke muz. (gr.) (7.25 Ho
ren en zien 7.30 Nws.; 7.32-7.50 Hier
en Nu: act.) 8.00 Nws. 8.11 Te
Deum Laudamus: gewijde muz.
(gr.) 8.30 Nws. 8.32 (S) Voor de
huisvrouw (9.00-9.10 Gymnastiek
voor de huisvrouw) 9.35 Waterstan
den 9.40 Schoolradio 10.00 Bijbelse
verkenningen 10.15 (S) Operette-
muz. (gr.) 11.00 Nws. 11.03 Het
wassende water, vervolghoorspel
11.24 Voor de zieken 11.55 Med.
HILVERSUM 2 298 M EN FM
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend
gymnastiek 7.20 Stereo: Dag met
een praatje: lichte grammofoonmuz.
8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal 8.20
Stereo: Dag met een plaatje (ver
volg) (8.30-8.33 De groenteman)
8.50 Morgenwijding NOS: 9.00 Uit
gebreide reportage of herhaling
NOS-programma 9.40 Muziek uit de
Middeleeuwen en Renaissance.
AVRO: 10.00 Voor de kleuters 10.10
Arbeidsvitaminen: populair verzoek-
platenprogr. (11.00 Nws.) 11.30 Rond
om 12- Programma voor de vrouw
(Om 11.55 Beursber.).
HILVERSUM 3 240 M EN FM
VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes
voor de pep (10.00 Nws.) 11.00 Nws.
11.03 Een opvallend vrolijke geva
rieerde' visite: licht platenprogr.
(12.00 Nws.).
DEZER dagen verschijnt 'n dubbel
nummer van het Nederlandse tijd
schrift Maatstaf, dat geheel gewijd
is aan Zeeland. De redacteuren
Martin Ros en Gerrit Komry heb
ben met Zeeuwse auteurs Hans
Warren en Andreas Oosthoek een
nummer samengesteld, dat uitslui
tend bestaat uit werk van schrijvers
die in Zeeland wonen of er uit
afkomstig zijn. Er zijn documentai
res, historische en literaire essays
bij; maar ook verhalen, herinnerin
gen, gedichten. Alle bijdragen staan
in een soms zeer ironische
betrekking tot Zeeland.
DE Brabantse cultuurpromotor Do-
mien van Gent opent op 29 oktober
in Maastricht het vierde Belgisch-
Nederlandse Jeugdfestival. Maastricht
is dan vier dagen lang het trefpunt
voor jonge mensen uit België en Ne
derland, jongens en meisjes vanaf
16 jaar, die zich vier dageai lang gaan
bezighouden met de kunst en de
kunstenaar op velerlei terrein.