SHIRLEY MACL UN: „Gezin komt niet op eerste plaats DE POËTISCHE PRAK VAN l.A. „OPWENTELING" Shirley Maclaine is een befaamd filmactrice. Haar nieuwste film „Two mules for sister Sara" is in Lon den in première gegaan, ze is in New York aan een nieuwe film begonnen en ze is bezig met de voor bereidingen vooreen nieuwe t.v.-serie met Lew Gra de. Men zou kunnen verwachten dat een gesprek met haar over deze onderwerpen zal gaan. MAANDAG 26 OKTOBER 1970 Ze heeft blauwe ogen, is rustig, lacht met de glimlach waarvoor achterdochtige Masaistrijders en revolutionairen uit het Himalaya- gebergte al voor gevallen zijn om maar niet te spreken over de producenten in Hollywood, een nog harder soort). Ze grijpt je, om het zo maar eens te zeggen, bij de hand en dan begin je: het gesprek voert ons door allerlei on verwachte zijstraatjes, heen en weer, we praten over van alles en nog wat, maar niet over wat we verwacht hadden. Het gesprek voert ons door Mexi co en haar werk met de studenten, milieuvervuiling en onveiligheid; over de tijd toen ze in India werkte voor de organisatie gezinsplanning - („Ik denk dat het wel zal werken, als genoeg mannen transistorradio's willen hebben"), de gewoonten van de Masai bij wie ze een tijd woonde, in die tijd hielp ze ook nog een paar baby's ter wereld komen. We praten even over de Japanse keuken, het Tunesië van Bourguiba, agressie en de gevaren van overbe volking - („Het probleem is dat. de mensen nog steeds de irationele drang hebben zich voort te plan ten") - Ze heeft veel belangstelling voor de politiek. Als ze luistert, luistert ze met aandacht; je kan het op haar sproe tengezicht zien, ze sluit haar ogen wat en concentreert zich op wat je zegt. Dan knikt ze, „Juist" en dan is ze weer op weg, met die grappige krakerige sterk modulerende stem van haar terwijl ze haar zinnen kruidt met alledaagse uitdrukkingen waardoor haar verklaringen toch niet ai te plechtig klinken. Ze heeft een paar mooie films gemaakt en ze heeft altijd een rea lisme weten te bereiken, een eer lijkheid, een humor en een aanvaar ding van het leven die je ertoe brengen te lachen, anders zou je zelfmoord plegen. We praten wat over haar boek „Don't fall off the mountain", dat deze maand verschijnt. Zij noemt het een memoire: „Ik begon eraan toen ik uit Bhoetan terugkwam, ik denk dat het kwam omdat ik er al vrede mee had dat ik moest sterven - weet je dat zij me gevangen geno men hadden? Ik werd daar opgepakt bij een staatsgreep, en het bleek dat de persoon waar ik bij was een spion was. Zij werd er ook van verdacht een spionne te zijn, maar ze had geluk omdat Indira Ghandi, die Maclaine al lange tijd kende, het voor haar opnam en vertelde dat ze geen spi onne was, alleen maar nieuwsgierig, heel nieuwsgierig. Dus lieten ze haar gaan. „In ieder geval begon ik dit avon- tuw op te schrijven, en toen zei de uitgever, goed, maar ze moeten ook iets van je afweten en dus heb ik er ook wat autobiografisch materiaal ingestopt: mijn jeugd, de strijd om het bestaan bij het toneel in New York, Hollywood en de reizen en al les wat me de afgelopen tien jaar overkomen is". Wat is ze over zichzelf te weten gekomen terwijl ze het boek schreef? Ten eerste dat zë tot de ontdekking kwam dat ze schrijven leuk vond. Ze is al bezig aan een ander boek, een roman, waarin ze terugvalt op haar politieke belamg- stelling. „Het is een vergelijkende tegen stelling tussen de waarden waarmee ik in de V.S. grootgebracht ben - middenstand, blank, het zuiden, do- persgezinde religie en de waarden waar ik me nu aan vasthoud. Met andere woorden, hoe ik een radicaal werd. „Don't fall off the mountain" gaat ook over haar huwelijk: een weinig orthodoxe regeling waarbij ze een echtgenoot in Tokio heeft, een doch- Willem Nijholt en Mieke Bos in een scène uit ,,'t Oproer kraait", een stuk dat de VARA vanavond op de tv brengt. tertje van 13 op_ school in Europa, terwijl ze zelf in Amerika woont. Het klinkt als een plan dat tot mislukken gedoemd is, maar het heeft al 17 jaar stand gehouden. Ze is het er wel over eens dat het bij de meeste mensen niet zou luk ken, „maar bij ons werkt het wel. In de eerste plaats houd ik niet aan het idee vast dat het gezin op de eerste plaats komt. Vanaf de tijd dat ik getrouwd was, is'het nooit bij me opgekomen om me vast te leggen. Hij heeft zijn leven, zijn werk, zijn interesses, zijn vrienden, en ik ook. We laten elkaar vrij. Maar hij is de belangrijkste persoon in mijn le ven". De hoogst geëmancipeerde hu welijkse staat klinkt als een van de programmapunten van de Dolle Mi- na's, maar ze is het niet helemaal met hen eens. Ze houdt toevallig van mannen en voelt niet de behoef te om hen te vernietigen. „Maar ik moet wel zeggen dat ik het in prin cipe met de beweging eens ben, omdat ais er een ras op deze wereld is dat tot slavernij gedwongen is, dat wel de vrouwen zijn, daarover be staat geen twijfel". „Een van de manieren waarop de mannen het voor het zeggen hebben gekregen was het idee dat het enige echt belangrijke was wie voor het spek zorgde. En nu, wie geeft er nu nog om spek? De mensen beginnen zich al af te vragen waar ze al dat geld voor nodig hebben? We zijn in een spiraal terecht gekomen die ons ertoe brengt steeds meer te willen hebben: het maakt van de vrouwen prostituees en van de mannen hun bewaarders. Dus wanneer het bezits- idee niet meer de belangrijkste rol in het waardensysteem speelt zullen we, denk ik, vanzelf meer gelijk heid krijgen". Twee uur later hebben we nog niet eens over haar regisseurs ge sproken of over haar toekomstplan- ne. Tenslotte stellen we een vraag die betrekking heeft op haar beroep: Ja, ze verheugt zich zeer op de televisie-serie, „The Shirley Maclai ne Show". Ze gaat rechtop zitten en ze spreekt uit enthousiasme wat sneller: „Hij zal opgenomen worden in mijn lievelingsplaatsen, zoals Hongkong en Rome en Tokyo en Londen en (Copyright The Guardian/De Stem) MET ingang van 22 oktober en voorts eens in de veertien dagen brengt de AVRO-radio een serie uitzendingen over electronische mu ziek in samenwerking met het In stituut voor Sonologie van de Rijks universiteit te Utrecht. Op dinsdag 10 november a.s. ver zorgt de KRO-radio een onverkorte uitzending van de „stream of con sciousness" waarmee Molly Bloom de grote roman ULYSSES van James Joyce besluit. Dit bedsermoen heeft een uitzendduur van bijna drie uur. De rol van Molly wordt onder regie van Willem Tollenaar gespeeld door Anne-Wil Blankers. De opname werd mogelijk dankzij de vertaling die John Vandenbergh vorig jaar bij de Bezige Bij heeft gepubliceerd. Het programma wordt een „nachtvoor stelling" die om 23.00 uur begint en tegen 02.00 uur eindigt. De rege ringscommissaris heeft daarvoor aan de KRO een extra zendtijd ter be schikking gesteld. Kan bij voorbaat worden gesteld dat het hits-in-de-dop zijn. Als dan de verkoop ook nog goed loopt is er helemaal geen vuiltje aan de lucht, Zo ook met „Na al die jaren" van blonde WILLEMIEN uit het Bra bantse Dongen- De Nederlandse jazz zangeres Rita Reys heeft tegenover journalisten gezegd dat ze het bijzonder opwin dend vindt dat ze gekozen is om Nederland te vertegenwoordigen op het songfestival in Rio de Janeiro, In de Omroepraad bestaan twee opvattingen ten aanzien van het vraagstuk van het in het openbaar vergaderen. Enerzijds wordt de op vatting gehuldigd, dat openbaarheid van vergaderingen kan leiden tot verstarring van de beraadslagingen en afbreuk kan doen aan het tastend komen tot een mening. Anderzijds werd als het oordeel uitgesproken dat het werk van de raad gebaat zal zijn, althans bestand zal zijn tegen openbaarheid van zijn vergaderingen, De in Eindhoven gevestigde uitge versassociatie „Opwenteling", die poëzie pretendeert uit te geven, draait bij de gratie van financiële en vooral dichterlijke praktijken die kritiek verdienen. Sinds 1962 maakt zij de argeloze lezer wijs dat zij echte poëzie met een grote P. uit geeft, maar voor de lezer die wat beter thuis is in onze poëzieproduk- tie en die bovendien weet dat er een heel andere opvatting over poë zie is ontstaan, is zeker 90% van haar uitgaven achterhaald. Dit klinkt minder onvriendelijk dan men misschien denkt. Veel van de huidige opwentelingspoëzie hoort thuis in de jaren 1957-1962. Ik zou deze gedichten „domineespoëzie" willen noemen, niet alleen omdat zij voor een groot deel door dominees is geschreven, maar ook omdat zij technisch en inhoudelijk veel irrati- oneler in elkaar zit dan bijvoor beeld de poëzie van Lucebert of Gerrit Kouwenaar. Zij weten nu de Werkplaats van de Uitgeversassociatie Opwenteling (Kleine Berg 57, Eindhoven) zonder blikken of blozen met onvolwaardi ge manuscripten (in tweevoud alstu blieft en postzegels voor antwoord en of terugzending bijsluiten) vol te stouwen. Het ingezonden werk wordt door medewerkers van Op wenteling en gastlezers ingelezen. (Excuses voor het erbarmelijk taal gebruik; ik kan het ook niet helpen: 't staat allemaal in een informatie bulletin van de uitgeversassociatie, mij toegezonden tezamen met vijf nieuwe misbaksels.) Indien het werk voor publikatie in aanmerking komt, mag de ongelukkige uitverko rene een „financieel auteursaandeel in de exploitatiekosten van de uitga ve" betalen. Nóg mooier geformu leerd: „In de regel wordt een kautie van 33% gevraagd". In goed Nederlands omgezet: de auteur moet voor de kosten van de uitgave opdraaien, althans vol gens de tekst voor éénderde deel. „Dit bedrag wordt na de looptijd van het boekje (2 jaar) terug be taald samen met het auteurshonora rium wat schriftelijk wordt vastge legd in het uitgeverscontract wat de auteur bij de uitgave van zijn werk ontvangt". Het is maar dat u 't weet: Een fatsoenlijke uitgever zal de auteur op z'n minst een contract vóór de uitgave van het werk voor leggen, waarin een onterugvorder- baar voorschot én 10% van de ver koopprijs van elk verkocht exem plaar aan de auteur wordt beloofd. Nooit zal hij de schrijver ertoe dwingen bij te dragen in de kosten van de uitgave. Opwenteling doet dat wel en eist bovendien van de auteur dat hij „gedurende de loop tijd van zijn boekje lezersabonnee- lid" wordt: men kan tegen f 25,- per jaar een lezersabonnement bij Op wenteling aanvragen; men ontvangt dan de uitgaven van dat jaar. Voor opgave van zo'n abonnement en bestellingen kunt u terecht bij Bureau van de Uitgeversassociatie, Princessenlaan 3, Eindhoven. Au teurs en lezers moeten him geld over de balk smijten. De ziel van deze financiële en dichterlijke prak is Joop Oversteegen. In de vijf mij ter recencie toegezon den dichtbundels van Opwenteling overheerst het taalgebruik, dat ik als borrelpraat wil kwalificeren: expressie en bijgevolg de inhoud hebben niets om het lijf. Deze me ning zou ik uitvoerig moeten illus treren met voorbeelden uit de bun dels, maar ik laat dat na, want van de moeite. Bovendien wil ik dels, maar ik laat dat na, want zonde taal toch nog voor dichtkunst wordt versleten. Aardiger lijkt mij te citeren wat Opwenteling in haar informatiebul letin over poëzie te berde brengt. „OPWENTELING is er van over tuigd dat de poëzie als belangrijkste onderdeel van de literatuur slechts op een nieuwe wijze gebracht kan worden. De manier waarop OPWENTE LING het tracht te verwezenlijken is er een (misschien de juiste, dat weten wij niet). Elke nieuwe situa tie en elk nieuw levend contact kan en mag het bijslijpen en ontwikke len. Poëzie brengen in het gebruike lijke uitgave-patroon gaat mank aan zakelijk-financiële maatstaven bo ven literaire. Ook heeft het lezerspu bliek van nu en morgen recht op alle geschreven en gesproken poëzie van literair gehalte en niet uitslui tend op de poëzie van geslaagde uitgaven! Denk ook aan de gevolgen in het literatuur-onderwijs in de toe komst" Over deze slecht geschreven rimram valt veel te zeggen. Ik sal me beperken. Waarop baseert Opwenteling de mening dat poëzie het belangrijkste onderdeel van de literatuur is? Ik vind dit nonsens. Opwenteling kan beter de kwaliteit van haar produk- ten verhogen om ons, lezers, ervan te overtuigen dat poëzie recht van (literair) bestaan heeft. Wie iets op een nieuwe wijze brengt, zet een stap vooruit. Opwen teling is een grote stap ACHTERUIT De zakelijk-financiële maatsta ven van Opwenteling zijn duidelijk. Ook haar literaire uitgangspunt laat niets te wensen over: ze heeft er geen. Het lezerspubliek heeft geen recht op poëzie van een gehalte, dat op niets berust. Gebrek aan kwaliteit tot maatstaf verheffen, is pure on macht. De toekomst van het literatuuron derwijs gaat mij toevalllig zeer ter harte. Over de produkten van Op wenteling zal ik in alle talen zwij gen. Ik maak liever gebruik van geslaagde uitgaven. De vijf boekjes waar ik het over had, zijn: Maria van der Steen, „Sintels ra pen" (fl. 3,50): niet goed genoeg, te weinig oorspronkelijk, al lezend moet je voortdurend aan andere dichters denken. Ellen Warmond bijv. Alphons B. ter Brake, „Ik ben geboren" (fl. 3,50): in het werkje van deze journalist heb ik geen greintje speelsheid en fantasie aan getroffen. Paul Hautmaus, „Verdomd heer lijk zwart" (fl. 3,50): moet eerst zijn studie Nederlands maar eens afmaken en ontdekken dat de vol gende zin voorzien moet worden van twee dikke, rooie strepen: „Iedere dag ruikt hij sterker naar 't woord, dat vanuit zijn eigen-ik verder gaat dan de taal, verdomd heerlijk zwart wordt". „Naar morgen 2" (fl. 3,50): een bloemlezing uit werk van acht men sen. Kees van Kalmthout kan een dichter worden. Peter Schuddeboom, „Dagen, poë zie van 1 mens" (fl. 3,50): zijn foto op de acherflap: stralende naieviteit Richt de blik lager: sigaret, glas, dikke trouwring. Hij is lid van de Werkplaats Opwenteling en in die kwaliteit iemand die niet weet wat poëzie is. Zijn eigen werk is een verzameling van knullige filosofie tjes in de vorm van korte prozare geitjes. Om aan te tonen dat hij geen snars verstand van poëzie heeft, citeer ik uit het voorwoord bij de bundel: „Het is Nederlands, lees het een paar keer voor jezelf, daarna desnoods hardop of laat ie> mand je het voorlezen, voorkauwen, voorschreeuwen...want poëzie is le ven, denk daar altijd aan". Zoveel eer wens ik uw prozaïsche niemen dalletjes niet te bewijzen, betweter! ge schoolmeester. Bedenk dat voor kauwen en voorsehreeuwen altijd een gebrek aan kwaliteit moeten maskeren. Leef eerst een beetje en probeer het dan nog eens. Tegen die tijd het manuscript in tweevoud op sturen naar een andere uitgever, dan opwenteling, dat wel. WIM HUYSKENS MAANDAG 26 OKTOBER NEDERLAND I: TELEAC 12.00 ONZE LANDBOUW NU EN STRAKS 12.30 SLUITING NOS 18.45 (kleur) DE WOEFS EN DE LAMAARS 18.55 (kleur) JOURNAAL VARA 19.04 CORONATION STREET 20.00 (kleur) JOURNAAL NOS 20.20 (kleur) HET OPROER KRAAIT (2) Rebelse liederen m.m.v. Lia Dorana, Mieke Bos, Marian Berk, José Menoke, Willem Nijholt en Marinus Monkau. 20.50 JOHNNY JORDAAN EN WILLY ALBERTI Liedjesprogramma, waarin een blik wordt geworpen in het verleden. 21.10 ACHTER HET NIEUWS 21.35 DE GOUDDIEVEN De verbeten jacht van commissaris Cradocks op 50 miljoen aam goud en de dieven ervan. 22.25 (kleur) JOURNAAL NOS 22.30 SLUITING NEDERLAND II: 18.45 18.55 19.04 19.30 20.00 20.20 21.10 22.25 22.50 23.00 23.05 NOS (kleur) DE WOEFS EN DE LAMAARS (kleur) JOURNAAL INTERNATIONAAL AGRARISCH NIEUWS NCRV DE AVONTUREN VAN TOM SAWYER „Verontrustend nieuws", aldus luidt de titel van dit vierde deel. (kleur) JOURNAAL NOS MEMORANDUM VAN EEN DOKTER Er breekt brand uit in de speekkamer, waardoor de beide dokters genoodzaakt zjjn elders hun intrek te nemen, (kleur) WE STINKEN ER IN Een momemitopmame van ons leven op een vulkaan. HIER EN NU IN HET VOORBIJGAAN (kleur) JOURNAAL NOS SLUITING BELGIë (Nederlands) 14.00 SCHOOLTELEVISIE 15.55 SLUITING 18.15 BTW Les 4 - „Landbouw" (herh.). 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 SPORTTRIBUNE 19.20 RINALO RINALDINI Feuilleton naar de roman van A. Vulpius. 19.45 HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS 19.50 ZOEKLICHT Cultureel nieuws. 19.55 MEDEDELINGEN EN DE WEERMAN 20.00 JOURNAAL 20.25 FILMTRIBUNE „Vera", film vain Janos Horsko 22.10 GASTPROGRAMMA De Katholieke gedachte. 22.40 JOURNAAL 22.45 SLUITING BELGIë (Frans) 14.00 SCHOOLTELEVISIE 15.30 SLUITING 18.00 JOURNAAL 18.05 CERISE Voor de kinderen. 18.20 SPORTKRONIEK 18.50 PLUM-PLUM Voor de kleuters 18.55 KATHOLIEKE GODSDIENSTIGE UITZENDING 19.25 LE MONDE DES FORMES 19.30 JOURNAAL èO.OO DEPARTEMENT S AfL „Le cosmonauté"'. 21.00 SITUATION 70 Afl. „De huisvesting" 21.30 ANTON WEBERN Met het Nationaal Orkest van België, (dirigent: Emile Gillen), het ensmble Musiques Nouvelles, de componist Darius Milhaud e.a. 22.25 JOURNAAL 22.30 SLUITING DUITSLAND I: 20.00 (kleur) JOURNAAL Aansluitend: weerbericht. 20.15 (kleur) PANORAMA Berichten, analyses en commentaren. 21.00 (kleur) ERNST EN ALEXANDER Show van Ernst H. Hilibich en Alexander Weibat. 21.45 (kleur) DIE NIKLASHAUSER FART TV-speü van Rainer Werner Fassbinder en Michael Famgter 23.15 (kleur) JOURNAAL Aansluitend: weerbericht. DUITSLAND II: 19.45 (kleur) HEUTE Aansluitend: weerbericht. 21.00 DE DAG BREEKT AAN Franse speelfilm van Marcel Camé. 22.25 (kleur) JOURNAAL Aansluitend Weerbericht 22.35 (kleur) WERELDKAMPIOEN SCHAPPEN TURNEN Turnen voor heren. Uitzending vanuit Ljubljana. 23.50 SLUITING Maandag 26 oktober HILVERSUM 1 402 M EN F.M. NCRV: 12.00 Los-Vast: gev. progr. 12.21 Voor boer en ruinder; 12.26 Med. t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws. 21.41 Hier en Nu: act.; 13.03 Radio-Rebus) 14.05 Schoolradio 14.30 Vioolrecital: mod. muz. 15.00 Hervormde middagdienst, NOS: 15.30 Zoeklicht op Nederland: repor tages en commentaren uit alle de len van het land en veel muziek (16 00-16.02 Nws.) Overheidsvoor lichting: 17.20 Suriname journaal. Spreker Jarry Kensmil. NCRV: 17.30 NCRV en Bloc: actuele kro niek met muzikale illustratie (Poli tieke Partijen: 18.19-18.29 Uitzen ding van de Christelijke Historische Unie; 18.30-18.40 Nws.) E.O.: 19.00 Wij hebben een woord voor de we reld: veel gevraagde geestelijke muz. 19.20 Wij herkennen elkaar in hem: grenzen van de eenheid, lez. 19.35 Muzikaal intermezzo 19.45 Geloven vandaag, lez. NCRV: 20.00 Bij de tijd: Radiopakket met actuele infor matie over ontwikkelingen in de samenleving 20.20 Componisten in het Interbellum: Herinneringen van een muziekliefhebber 21.25 De kqrk die een mond kreeg: progr. over de vernieuwing in de Nederlandse Her vormde Kerk 22.00 (S): Meisjeskoor met instrumentaal sextet 22.20 Avondoverdenking 22.30 Nws. 22.40 Med. 22.45 Voorrang: een artistiek voorkeursprogramma 23.30 (S) Deze tijd, deze muziek: Sopraan en piano: moderne liederen 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM 2 298 M EN F.M. 12.00 VPRO-Maandag; klassieke muziek met tussen 12.00 en 14.00 uur nieuws en informatie over mu ziek 14.30 Schoolradio. NOS: 14.50 Tobeen met tape: een wedstrijd tus sen Belgische en Nederlandse teams van geluidsjagers 15.20 Eurojazz: Montreux Jazzconcours 1970. AVRO: 16.00 Nws. 16.03 Braziliana: lichte muziek uit Latijns Amerika 16.30 Mikadoo: kinderprogr. 17.30 Brabant Journaal 17.55 Med. 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal 18.25 Ik verbind u door, praatje 18.30 Stereo: Jubileum concert door de Marinierskapel der Koninklijke Marine 19.20 Stereo: Licht instrumentaal kwartet 19.30 Nws. 19.35 RVU: China - recente ontwikkelingen en problemen. Spre kers: dr. S. W. Couwernberg, prof. dr. E. Zürcher en prof. dr. B. Land heer. 20.05 Gamma van alpha en bèta: een progr. over recente vor deringen in de wetenschap 20.30 Weer es wat anders: minder bekend buitenlands reportoire 21.10 Grens land: programma over de provincie Limburg 22.10 NVSH: Sextant, radi omagazine van de NVSH 22.30 Nws. AVRO: 22.40 Radiojournaal NOS: 22.55 Stereo: Metro's Midnight Mu sic: licht muziekprogramma met Me- tropole Orkest, instrumentaal trio en solisten 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM 3 240 M EN FM TROS: 12.00 Nws. 12.03 Jam on Radio KRO: 13.00 Nws. 13.02-18.00 KRO-op-Drie: pop-mixture (14.00, 15.00, 16.00 en 17.00 Nws.). BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nws. 12.03 Muziek-ogramma (12.08-12.15 Landbouwkroniek 12.40- 12.48 Weerber., med. en SOS-berich- ten voor schippers) 12.55 Buiten lands persoverzicht 13.00 Nws., weerber., dagklapper en beursber. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio (15.00 Nws.) 16.00 Nws. 16.03 Beursber. 16.09 Voor de zieken 17.00 Nws., weerber. en med. 17.15 Blues, negrospirituals en gospelsongs 17.55 Weegschaal 18.00 Nws. 18.03 Verz. platen 18.28 Paardesp.uitsl. 18-30 Protestant-godsdienstige uitzending 18.45 Sport 18.52 Taalwenken 18.55 Lichte zang 19.00 Nws., weerber. en act. 19.40 Promenademuz. 19.45 Mis- sie-progr. 20.00 Operakroniek 22.00 Nws., ber. en De Zeven Kunsten 22.30 Lichte muz. 23.00 Nws. 23.10 Cantate van Bach 23.45-0.15 Voor de zeelieden. Dinsdag 27 oktober HILVERSUM 1 402 M EN FM NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord 7.16 (S) Op het eerste ge hoor: klassieke muz. (gr.) (7.25 Ho ren en zien 7.30 Nws.; 7.32-7.50 Hier en Nu: act.) 8.00 Nws. 8.11 Te Deum Laudamus: gewijde muz. (gr.) 8.30 Nws. 8.32 (S) Voor de huisvrouw (9.00-9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw) 9.35 Waterstan den 9.40 Schoolradio 10.00 Bijbelse verkenningen 10.15 (S) Operette- muz. (gr.) 11.00 Nws. 11.03 Het wassende water, vervolghoorspel 11.24 Voor de zieken 11.55 Med. HILVERSUM 2 298 M EN FM AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend gymnastiek 7.20 Stereo: Dag met een praatje: lichte grammofoonmuz. 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal 8.20 Stereo: Dag met een plaatje (ver volg) (8.30-8.33 De groenteman) 8.50 Morgenwijding NOS: 9.00 Uit gebreide reportage of herhaling NOS-programma 9.40 Muziek uit de Middeleeuwen en Renaissance. AVRO: 10.00 Voor de kleuters 10.10 Arbeidsvitaminen: populair verzoek- platenprogr. (11.00 Nws.) 11.30 Rond om 12- Programma voor de vrouw (Om 11.55 Beursber.). HILVERSUM 3 240 M EN FM VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor de pep (10.00 Nws.) 11.00 Nws. 11.03 Een opvallend vrolijke geva rieerde' visite: licht platenprogr. (12.00 Nws.). DEZER dagen verschijnt 'n dubbel nummer van het Nederlandse tijd schrift Maatstaf, dat geheel gewijd is aan Zeeland. De redacteuren Martin Ros en Gerrit Komry heb ben met Zeeuwse auteurs Hans Warren en Andreas Oosthoek een nummer samengesteld, dat uitslui tend bestaat uit werk van schrijvers die in Zeeland wonen of er uit afkomstig zijn. Er zijn documentai res, historische en literaire essays bij; maar ook verhalen, herinnerin gen, gedichten. Alle bijdragen staan in een soms zeer ironische betrekking tot Zeeland. DE Brabantse cultuurpromotor Do- mien van Gent opent op 29 oktober in Maastricht het vierde Belgisch- Nederlandse Jeugdfestival. Maastricht is dan vier dagen lang het trefpunt voor jonge mensen uit België en Ne derland, jongens en meisjes vanaf 16 jaar, die zich vier dageai lang gaan bezighouden met de kunst en de kunstenaar op velerlei terrein.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 5