EARTHA KOT
„De kunst om
gewoon te doen
Tbve^tepe
SCHAUB-LORENZ
Eenzame weg
Wees maar blij met
Jac. Hermans Prijsslag
in de buurt
Met een plaat
vindt iedereen z'n draai
Kan
Festival I
Tuig
Miek en Roel
Festival II
Zarah
Dimitri
Erasmus
NEDERLAND
Een platenbon
is altijd raak
NEDERLAND II
BELGIë (Nederlands)
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
I
VRIJDAG 23 OKTOBER 1970
Naar men zegt heeft Eartha Kitt 67 duiven die de liefde en de vrede
symboliseren. Orson Welles heeft eens gezegd dat zij de meest opwin
dende vrouw ter wereld is. Onder andere heeft ze„I il have money
wail to wall" gezongen. Volgens de laatste inlichtingen verdient ze
waarschijnlijk bijna honderdduizend gulden per jaar. Onlangs is in
Londen het stuk „The high bid" in première gegaan waarin zij de
hoofdrol speelt en naar verteld wordt zal ze hiermee 300 gulden per
week verdienen.
Eartha Kitt zegt, dat ze niet haar
gehele leven in luxe geleefd heeft,
dat ze ook weet wat het betekent
honger te lijden en dat ze zich dat
natuurlijk herinnert. Haar eerste
dollar kreeg ze van een eigenaar
van een plantage in zuid Carolina
nadat ze op een zaterdag bijna 50
kilo katoen geplukt had. Ze was
vastbesloten zich geliefd te maken
en de enige manier, die haar echt
het gevoel zou geven dat ze die
liefde verdiend had, was een dollar
te verdienen en die aan haar tante
Rosa te geven aan wier zorgen ze
toevertrouwd was toen ze vier of
vijf was.
Ze gaat mee lunchen, en ze zegt
dat ze er altijd dankbaar voor is als
mensen haar iets te eten aanbieden,
omdat ze weet wat het betekent
honger te lijden- In La Bussola tegen
over het theater besteld ze in snel
Frans kaviaar, oesters, pate de fois
eii champagne. De gerant, die haar
nog van de vorige dag herkent komt
op haar af en vraagt of de lunch
van gisteren haar bevallen is. Ze
zegt dat die verschrikkelijk was. Hij
glimlacht en laat twee rozen op haar
tafel zetten.
Eartha Kitt vertelt verder dat ze
toen ze 11 of 12 was een krantefoto
van Shirley Temple heeft gezien,
die een huis met een groot gazon
had, een chauffeur en in elke kamer
poppen. Op de foto stond ze in een
tarweveld. „Poppen", zegt Kitt, en
zij verlangde naar een pop. En ze
vroeg zich af of voor Temple tarwe
hetzelfde betekende als voor haar,
voor wie het een levensnoodzaak
was.
Eartha Kitt zegt dat ze een onge
wenst kind was. Ze was van ge
mengde afkomst. Ze heeft Afrikaans
bloed, maar baar moeder was een
Indiaanse en haar vader kwam uit
de Kaukasus. De enige vrienden die
ze had waren de kippen onder het
huis. Toen ze acht of negen was
werd ze naar een tante in New
York gezonden en werd daar ook
verstoten. Ze ging naar een school
waar een van de leerlingen door de
andere in het toilet verdronken
werd. 's-Middags kreeg ze soep en
melk, een deel van de tijd leefden
ze van de steun en president Roose
velt zag z als een vader. Toen zei
ze: „Ik heb vele nachten in de
ondergrondse doorgebracht" en ze
begon te huilen.
Eartha Kitt verliet de tafel voor
een tijdje en toen ze terug kwam
spraken we over Orson Welles, die
haar eens de rol van Helen in het
stuk Faustus heeft toebedeeld. Dit
was nadat ze met de Katherine
Dunham Dancers naar Parijs was
geweest. Had ze Welles niet eens
gebeten?
Zij zei: „Hij beet mij".
„O. Waarom?"
„Hij was een man en ik was een
vrouw en hij werd opgewonden".
„Welke van al de liedjes die ze
gezongen heeft herinnerde zij zich
het best?"
„Geen enkele".
„Juist". Was Eartha haar echte
naam of was het alleen maar een
toneelnaam. Het was haar echte
naam, en Kitt was de naam van de
plantage waarop zij geboren is.
Plotseling kwam Eartha Kitt weer
tot leven, praatte over de vrijheid
en zei dat Amerika een vermoeiend
land om te leven was, emotioneel,
geestelijk en intellectueel en dat als
de Amerikanen konden kiezen 87
procent van hen in een ander land
zouden willen wonen.
Eartha antwoordde niet op de
vraag naar de tijd toen zij lady Bird
Johnson in het Witte Huis ontmoet
had en mevr. Johnson aan het hui
len maakte door haar aan te vallen
op de oorlog in Vietnam.
We begonnen toen maar over haar
manager te praten. Eartha Kitt zei
dat ze niets om hem gaf, dat hij er
maar voor de tien procent was en
toen gooide ze haar vork op het
bord. Er kwamen obers aanlopen.
Eartha Kitt zei: „Dat is iemand van
de krant en ik zorg ervoor dat hij
een nare tijd met mij heeft". We
lachten.
Toen zei Kitt dat al de mannen
die in het restaurant rond ons zaten
te eten huichelaars waren, leunde
naar voren, pakte een stuk kip van
mijn bord, haalde het velletje eraf
en begon dat op te eten. Toen zei ze
dat ze bezig was aan een nieuw
boek „De kunst om gewoon te
doen".
(Copyright-the Guardian-pers Unie).
(ADVERTENTIE)
Er zijn 4 modellen.
Vanaf f 283,.
Alstublieft, de bijzondere cassette recorder. Weegt nog
geen 20 onsjes. En heeft toch alle electronische regelaars die maar
denkbaar zijn. Bijvoorbeeld: automatische klankregeling,
afstandsbediening. Bovendien: hij heeft de dynamische speaker.
7x10 cm! Voor de voile, pure geluidsweergave. Hij heeft alle
tovertape-snufjes. En alle aansluitingen. Ook voor lichtnet.Terwijl hij
op z'n kleine batterijen uitzonderlijk lang loopt. Oja, de fijne
geschenkverpakking en de musicassette en de microfoon krijgt u
er bij cadeau.
GENERAAL-MAJOOR Hans Oster
stierf met zijn baas Abwehr-
leider Canaris, Sack, Gehre en Die
trich Bonhoeffer vlak voor de
Duitse ineenstorting: 9 april 1945.
Hiermee kwam een eind aan het
leven van een man die steeds een
principieel tegenstander van het na
zi-regime was geweest. Oster was
de officier-van-de-oude-stempel die
de Nederlandse militaire attaché in
Berlijn, majoor Sas, waarschuwde
dat de Duitse inval in Nederland
voor de deur stond. Den Haag geloof
de er geen woord van!
Oster had contacten met het Vati-
caan om vandaaruit te pogen Duits
land voor de ondergang die Hitier
onafwendbaar naderbij bracht te be
hoeden. Oster waarschuwde de Brit
ten dat een invasie, ook over zee,
van Denemarken en Noorwegen
aanstaande was. Londen lapte de
waarschuwing aan haar laars!
Over hem, en zijn medestanders,
heeft de Amerikaanse historicus Ha
rold C. Deutsch een boek geschre
ven: „maar het einde was de galg".
Een boeiend boek, hoewel met recht
moet worden betwijfeld dat de op
vatting van de auteur juist is dat
Oster een centrale figuur is geweest
in het Duitse verzet tegen de nazis.
Alles wat Deutsch heeft ontdekt
duidt er veel meer op dat de princi
piële christen Oster vanuit zijn we
reld- en levensbeschouwing een een
zame weg is gegaan in het verzet
tegen Hitier. Een weg die hem, zoals
heel wat Duitsers nog steeds bewe
ren, niet tot een landverrader stem
pelde, maar tot een man die zo diep
doordrongen was van de gedachte
dat Hitier een ramp was voor Duits
land dat hij alles wilde doen om die
rampzalige man uit de weg te rui
men. Hij had daarbij, in de Abwehr
en het leger, medestanders. Maar
vrijwel alle hoge officieren ontbrak
de moed de consequentie van hun
opvatting te aanvaarden.
Dit boek, kundig geschreven en
zwaar van de feiten, is een daad
van eerherstel. Kenmerkend is dat
het niet door een Duitser is geschre
ven. Velen in Duitsland immers zit
ten nog steeds gevangen in de con
ventionele opvatting dat Oster (en
de actieve anti-nazis) landverraders
zijn geweest. Oster, dit boek bewijst
het, was veeleer een man die Duits
land meer lief had dan zijn leven.
Die juist niet slachtoffer was gewor
den van het „Befehl ist Befehl"
trauma van de officierenkaste. En
die juist vanuit die vaderlandsliefde
zijn land wilde redden van de
„landverrader" Hitier.
JACQUES LEVIJ
H. C. DEUTSCH „Maar hun einde
Was de galg" (166 pag., f 9,50, Uitg.
In de Toren).
(ADVERTENTIE)
Met onze groothandelsprijs.
Dat het goed zit met de prijs.
Met. onze kwaliteitsgarantie.
Dat wij er achter staan.
(ADVERTENTIE)
NOS-voorzitter E. A. Schütten-
helm heeft de prijzen uitgereikt van
de door de BRT en NOS gezamen
lijk georganiseerde chansonwed
strijd. De eerste prijs, groot f 1400,
werd gewonnen door Guus Jansen
uit Nigtevecht; de tweede prijs
(f 1050) door de Belgische compo
nist Harry Bart uit Antwerpen en
de derde prijs (f 700) door Hans
Flower uit Merksem bij Antwerpen.
De overgrote meerderheid van de
leden van het Noordelijk Filharmo
nisch Orkest hebben hun vertrou
wen opgezegd in dirigent Charles de
Wolff en NFO-voorzitter mr. R. A.
Vos. Op het moment dat otter deze
moties moest worden gestemd waren
60 van de 72 orkestleden aanwezig.
58 leden stemden voor de moties. De
gevolgen die deze moties op korte
termijn voor het NFO hebben laten
zich nog niet vaststellen.
Het bestuur van de Nederlandse
Toonkunstenaarsbond heeft de mi
nister van Sociale Zaken gevraagd
een verbod uit te vaardigen op het
uitsluitend doen begeleiden van the
atervoorstellingen e.d. door geluids
banden. De directe aanleiding voor
het verzoek is de komst van de
Amerikaanse IJsrevue Holiday on
Ice, die vanaf 5 november in Am
sterdam zal optreden met mechani
sche begeleiding in plaats van met
een orkest, zoals steeds het geval «is
geweest.
De NOS-televisie zendt zondag
avond van 21.35 tot 22.25 uur via
Nederland 2 in kleur het programma
„Kort geding" uit in de vorm van
een rechtsgeding, onder voorzitter
schap van mr. P. H. Bakker Schut.
Met getuigen en kruisverhoor, plei
dooien en bewijsmateriaal, wordt in
het programma gediscussieerd over
de stelling: „Het streven naar even
wicht in de bewapening is de sterk
ste garantie voor het behoud van de
vrede"
De minister van Cultuur, Recrea
tie en Maatschappelijk Werk zou
bereid moeten zijn, de NOS, waarin
omroeporganisaties, culturele organi
saties en kroonleden samenwerken,
het omroepbeleid toe te vertrouwen.
Tot deze conclusie komt het jaarver
slag van de NCRV. „Een als zelf
standig gedachte omroepsamenwer-
kingsorganisatie moet niet voortdu
rend aan een leiband van de over
heid lopen. Het werkt uiteraard
frustrerend als bij elke beslissing of
elk advies van het voltallige NOS-
bestuur de stem van de minister
volledig bepalend is", aldus het
jaarverslag van de NCRV.
„De betekenis van de grote inter
nationale filmnieuwsagentschappen
voor de voorziening van visueel
nieuws ten behoeve van de televi
sie-journaals zal de komende jaren
belangrijk minder gaan worden.
Binnen niet al te lange tijd zal een
wereldomvattende uitwisseling van
nieuws tussen de televisie-organisa
ties in alle delen van de wereld zijn
gerealiseerd. Ik denk, dat dat geen
tien jaar meer zal duren". Dit zei de
hoofdredacteur van het NOS-jour-
naal, de heer D. G. Simons.
Op het gebied van de kleinkunst
belooft 1970 een zeer vruchtbaar
jaar te worden. Alleen al in de
afgelopen maanden verschenen een
20-tal langspeelplaten van cabaret-
tiers en zangers van het luister
lied. Wij besteedden reeds eerder
aandacht aan de uitschieters:
Brammetje-uit-de-commune van
Paul van Vliet werd in korte tijd
een nationaal figuur, Don Quisho-
cking bereikt een steeds groter pu
bliek en zelfs Neêrlands Hoop in
Bange Dagen mag tegenwoordig op
een warm onthaal rekenen. Nu
aandacht voor de volgende platen:
Van de „grote drie" in het Ne
derlandse cabaretwezen lijkt Wim
Kan het minst aan slijtage onder
hevig. Van alle drie ken je zo
langzamerhand wel hun stokpaard
jes, trucjes en vakkundig tech-
niekjes om het publiek te bespe
len. Dat Kan frisser blijft dan
Hermans en Sonneveld komt om
dat hij steeds op - de actualiteit
weet in te spelen en daardoor al
thans naar buiten de indruk wekt
steeds nieuw te zijn. Bovendien
moet hem niet in het minst een
stuk intelligentie worden toege
schreven, die je bij vele andere
grappen en grollen nogal eens
mist. Tendele actueel en ten dele
een historisch document is zijn
uurtje „Komische Humor"; een
plaat die momenteel tussen de
sperziebonen en het socialiserende
cadeaustelsel van een grootwin
kelbedrijf ligt. Het zijn fragmen
ten uit Kans conference t.g.v. het
75-jarig bestaan van de Amster
damse stadsschouwburg in '69. Hij
solt daarbij met alles en nog wat
rond toneel tot en met het toneel,
dat de STER iedere avond voor de
tv opvoert. Bovendien treedt hij
daarbij op als de criticaster van
zijn eigen geboorteplaats Den
Haag. Een samenvatting van grap
pen die hij in de loop der jaren over
zijn geboorteplaats heeft gemaakt
en die deels opgenomen zijn tij
dens zijn gastoptreden bij Pepijn
in '68 en - wat dan heet - zijn'
glorieuze come-back in Schevenin-
gen in '70. Een verrukkelijke
plaat, die je ook - en vooral - in
de toekomst nog eens zult draaien
met de opmerking: „Weet je nog
wel De plaat is ook voor een
grootwinkelprijs verkrijgbaar; dus
voor een habbekrats, waarmee in
de toekomst nog meer geijkte pla
tenzaken de nek zal worden omge
draaid.
Wim Kan: Een uur-tje Komi
sche humor (Westside-6802 590)
Op „Holland Festival Music
Hall" zingen Jenny Arean, Adèle
Bioemenaaal, Gerard Cox e a. uit
sluitend liedjes van Jaap van Mer-
we, nog steeds een der beste tekst
schrijvers voor het Nederlands ca
baret Het meest bekende nummer
op deze plaat is wel het „Recht
naar de kroegen en de wijven",
gebracht door Adèle Bloemendaal.
Wim Kan, die ook de plaat intro
duceerde, zingt de titelsong.
„Een echte Hollander - liedjes
van Jaap van de Merwe (Philips
861 806 LCY).
Een mysterieus gezelschap ver
tolkt nummers op de plaat „Tuig",
een Lp die ook zeker onder klein-
kunstplaten valt- te rangschikken.
Qua stijl is deze plaat het best te
evergelijken met Bram Vermeulen
en Freek de Jonge's „Neêrlands
Hoop". Achter op de hoes staan
het wezen van de oude Duitse
sartire zeer goed over. Haar Engel
se liedjes komen echter niet zo
goed over.
Zarah Leander: „Wunderbar" -
(Ariola 80467 BZT).
Terug naar het Nederlandstalige
genre: het Belgische duo Miek en
Roel bracht onlangs de tweede
langspeelplaat uit, simpel „Miek
en Roel" geheten. Een aanduiding,
die fans reeds genoeg zal zeg
gen. Als gewoonlijk is de begelei
ding weer uitstekend verzord,
waarbij met name fluitist Philip
genoemd mag worden.
„Miek en Roel"
CLPVB 017).
(Vogue
maar liefst 57 medewerkers ver
meld, zonder dat daaruit ook maar
iets valt op te maken betreffende
de werkelijke uitvoerenden. Toch
een vlotte Lp met fijne, snedige
teksten.
„Tuig" - (Polydor Medium
Stereo 2441044).
De tweede Lp, „Holland Festival
Music Hall", bevat nummers die
tijdens het Holland Festival dit
jaar reeds voor de televisie zijn
gebracht. Fijne liedjes van Gerard
Cox, Frans Halsema, Jenny Arean
en Adèle Bloemendaal.
„Holland Festival Music Hall"
- (Philips 6314 008).
»Nog komt deze week de vierde
Lp van Dimitri van Toren uit.
Zoals we reeds vermeldden gaat
deze „Naar een onbekende omhel
zing" heten. Bekendste nummer op
deze plaat het reeds als single
uitgebrachte „Suzanne, jaag de
katten uit je warme bed". In de
voorverkoop waren reeds 2,5 dui
zend exemplaren van deze Lp be
steld.
„Naar een onbekende omhel
zing" - Dimitri van Toren - (IM
PERIAL 5C054 - 24310).
Dat Zarah Leander het nog
steeds goed doet, bewijst zij met
haar nieuwe plaat „Wunderbar"
naar een befaamde hit van Cole
Porter. Met haar soms scherpe,
soms weemoedige liedjes, begeleid
door een groot orkest, brengt zij
Erasmus was allesbehalve een ca
baretfiguur. Deze humanistische
schrijver heeft echter een aantal
boeken op zijn naam staan, die
indertijd bloedernstig waren be
doeld, maar door de relativiteit
van de geschiedenis nu een wat
lachwekkend karakter krijgen.
Zijn tractaat „Over de gastmalen"
- om over zijn Lof der Zotheid"
dan nog maar te zwijgen - levert
nu stuff, die niet alleen ons laten
lachen, maar bovenal een stuk his-
tor sche documentatie geeft, die je
de betrekkelijkheid aller dingen
laat ervaren. En dat is ook niet het
doel van alles wat nu cabaret heet.
Het is dan ook niet zo gek, wan
neer de Duitse filosoof-cabaretier
Karl Wesseler bij Erasmus een
aantal teksten vond, die nu ons
geciviliseerde eten en drinken ver
gelijkbaar maken met Erasmus' tijd
en laten ervaren, dat er uiterlijk
wel veel veranderd is, maar qua
instelling de bakens nog niet zo
erg verzet zijn. Alleen zet Eras
mus het vretende mannetje en
vrouwtje er onvervroren neer.
Henk van Ulsen leest op deze
plaat de vertaalde tekst (van drs
Han Redeker) op een prettige ma
nier en krijgt daarbij een couleur
locale van muziek uit Erasmus' tijd:
tafelmuziek om van te smullen.
Het Collegium Aureum speelt op
oorspronkelijke instrumenten
werkjes van Susato, Melchior
Franck, Jacques Moderne, Deman-
tius, Preaetorius en Phalèse., die je
doen verzuchten: Van Ulsen houd
nu even je mond, want het zijn
juweeltjes. Een heerlijke plaat, die
ons vertelt uit welk muzikaal
„vreet-tijdvak" wij stammen en
misschien wel het even en ander
van onze tijd verklaarbaar maakt.
Al is het Erasmus-jaar voorbij
daarmee is de waarde van deze
plaat nog niet over.
Tafelmuziek en disgewoonten
uit de Renaissance (Collegium Au
reum en Henk van Ulsen - Harmo-
nla Mundl 6577 001).
18.45
18.55
19.04
20.00
20.20
21.05
21.30
22.20
22.50
22.55
NOS
(kleur) DE WOEFS
ENDELAMAARS
(kleur) JOURNAAL
KRO
(kleur) PISTE
Variété-programma,
gepresenteerd door
Jos van der VaSlk.
(kleur) JOURNAAL NOS
(kleur) BARON VAN
MÜNCHHAUSEN
TV-musdcail (tweede diee-1).
BRANDPUNT.
(kleur) DE WREKERS
Deze aflevering gaat ondier de
titel: „De rotjonigens".
RISKANTE KERK
Magazine over een keirik
iin ontwikkeling.
(kleur) JOURNAAL NOS
SLUITING
(ADVERTENTIE)
f5,-7,50 10,-15,-20,- 25,-
18.45
18.55
19.04
19.30
20.00
20.20
20.45
21.35
23.00
23.05
NOS
(kleur) DE WOEFS
EN DE LAMAARS
(kleur JOURNAAL
TER VISIE
Parlementair en politiek
weekoverzicht.
AVRO
VERKEERSBEELD
Informatie in woord en beeld
over het verkeer.
(kleur) JOURNAAL NOS
TELEVIZIER-SUPPLEMENT
(kleur) DE CAROL
BURNETT-SHOW
Als speciale gasten treden rond
de gastvrouw Carol Burnett op:
Tim Conway, Harvey Karman,
Iniga Nielsen, Vicki Lawrence,
Jackie Gregory, April Newiras,
Don Orichton en het Ernest
FLatt-ballet.
GRAND GALA DU DISQUE
CLASSIQUE
Concert door het Concert
gebouworkest o.l.v. Bernard
Haiitimlk, m.m.v. Stephen Bishop
(piano) en Dietrich Fischer
Dieskau (bariton).
(kleur) JOURNAAL NOS
SLUITING
14.00
15.55
17.00
18.55
19.00
19.30
19.45
19.50
19.55
20.00
20.25
SCHOOLTELEVISIE
SLUITING
SCHOOLTELEVISIE
ZANDMANNETJE
KATHOLIEKE GODSDIEN
STIGE UITZENDING
ZIET U ER WAT IN
Overzicht van de
tv-programma's van de
komende week.
HIER SPREEKT MEN
NEDERLANDS
ZOEKLICHT
MEDEDELINGEN EN
DE WEERMAN
JOURNAAL
SCHAKELS
Vrolijk tv-spel naar het werk
van Herman Heijermans
JOURNAAL
MEESTERCURSUS MET
IRMGARD SEEFRIED (2)
Cursus voor j«mge
operazangers in I
22.50 SLUITING
14.00 SCHOOLTELEVISIE
15.30 SLUITING
17.35 JOURNAAL
17.40 SCHOOLTELEVISIE
18.05 LES PETITS JEUX
DE BABETTE
Voor de kleuters.
18.20 AFFICHES
Gespreikken met mensen uit de
grote en kleine kunst.
18.50 BéBé ANTOINE
Voor de kleuters.
18.55 MIROIR 2000
19.25 WEERBERICHT
19.30 JOURNAAL
20.00 LES SAINTES CHéRXES
TV-serie. Afl.: „Bve debuteert"
20.30 AUJOURD'HUI
Internationaal
actualiteitenprognamma.
22.15 QU'EST-CE QUE LA TVA
22.45 JOURNAAL
20.00 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: weerbericht.
20.15 (kleur) ATOOMPROEVEN
Documentaire over
ondergrondse aitoomproeven
in Amerika.
21.00 (kleur) REPORTAGE UIT
BONN
21.25 (kleur HET ZEVENDE
ZINTUIG
21.30 (kleur) MOD SQUAD
Afl.: „Een zaak voor Jullie".
22.15 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: weerbericht.
22.30 (kleur)
JUBILEUMTOERNOOI
De Duitse amateur-bokBhond
bestaat 50 jaar.
Rechtstreekse uitEending
vanuit het Berljjnse S;portpaleis
0.30 (kleur) JOURNAAL
19.45 (kleur) HEUTE
Journaal, actualiteiten en
weerbericht.
20.15 DE U-2-AFFAIRE
Do<;umeintaire spel van Hans
Dieter Schreeb en Hans Georg
Thienit.
21.45 ONGEHUWD -
EEN KIND
Documentaire over ongehuwde
moeders in Denemarken.
22.15 (kleur) DAGBOEK UIT DE
KATHOLIEKE KERK
22.30 (kleur) JOURNAAL
22.40 DE TEST VAN EEN
LERAAR
TV-spel van Oliver Stofe,
0.15 SLUITING
Vrijdag 23 oktober
HILVERSUM 1 402 M EN F.M.
KRO: 12.00 (S) Van twaalf tot
twee: gev. progr. (12.22 Wij van het.
land; 12.26 Med. t.b.v. land- en tuin
bouw; 12.30 Nws. 12.41 Act. 13.00
Raden maar, quiz) 14.05 Schoolradio
14.30 (S) Musiësta: licht muziek-
progr. TROS: 14.55 Concert a la
carte: verzoekprogr. van operamuz.
16.00 Nws. 16.03 (S) Disco-Drive-In:
de showbusiness op de korel geno
men 17.00 Aktua-Sportkompas:
(Sport) nieuws, reportages, commen
taren en muz. (om 17.05 Persover
zicht) NCRV: 18.00 NCRV en Bloc:
act. kroniek met muzikale illustra
ties (18.30-18.41 Nws; 19.00-19.10
Wereldpanorama) 19.30 Veel ge
vraagde gewijde muz. 20.00 (S) Me
tropoleorkest en zangsolisten: amu-
sementsmuz. (Intermezzo: koorzang)
21.00 Kunst en vliegwerk: informa
tie over actuele tentoonstellingen
21.05 Een beest binnenhalen, hoor
spel 21.42 (S) Pianorecital met toe
lichting, moderne muz. TROS: 22.00
Aktua-Magazine: reportages, com
mentaren en muz. 22.30 Nws. 22.40
Med. 22.45 Huilen op de trap: muzi
kaal geïllustreerd radio-feuilleton
23.05 Apollo 21, fantastisch ruimte
vaart-mysterie 23.30 (S) Toontje la
ger: licht muziekprogr. 23.55-24.00
Nws.
HILVERSUM 2 298 M EN F.M.
NOS: 12.00 Blik op de wereld:
een populair programma over ont
wikkelingshulp 12.30 Overheidsvoor
lichting: Uitzending voor de land
bouw 12.40 (S) Lichte grammofoon-
muz. 12.50 Recht en slecht, praatje
13.00 Nws. VARA: 13.11 Act. 13.20
(S) Pianorecital: moderne Neder
landse pianomuz. 13.40 (S) Strijk
kwartet: moderne muz. 13.50 (S)
Twee piano's: moderne muz. EO:
14.00 Ruimte: radiomagazine met
gewijde muz., lezingen en een korte
overdenking. NOS: 15.00 Stereo: As
pecten van de kamermuziek, hobo
en piano moderne muziek 15.40
Toerismo: een programma met toe
ristische inform, uit binnen- en bui-
tenl VPRO: 16.00 VPRO-vrijdag: mu
ziek, commentaren, reportages, in
terviews, berichten en telefonische
reacties (16.00 Nws. 17.55 Med.,
18.00 Nws, 18.20-18.30 Uitzending
van de Communistische Partij Ne
derland) VARA: 2100 (S) Omroep
orkest en soliste: semi-klassieke
muz. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.50 (S)
prettig weekend: licht muziekprogr.
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM 3 240 M EN FM
VRPO: 12.00 Nws 12.03 Top-30
(13.00 Nws.) TROS: 14.00 Nws 14.03
Suzie Cream Cheese, licht platen-
progr. AVRO: 15.00 Nws 15.03 Mu
ziek Boetiek (16.00 Nws.) 17.00
Nws. 17.02 Radiojournaal 17.05-18.00
Zingende bougie: gev. platenprogram-
ma voor automobilisten.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Muziekprogr.
(12.40 12.48 Weerber., med. en
SOS-berichten voor schippers) 12.55
Buitenlands persoverzicht 13.00
Nws, weerber., schouwburgprogram
ma, med. en SOS-berichten voor
schippers 13.20 Tafelmuziek 14.00
Nws. 14.03 Schoolradio (15.00 Nws.)
15.25 Lichte muz. 15.30 Internationa
le koorwedstrijden 16.00 Nws. 16.03
Beursber. 16.09 Etnische muz. 17.00
Nws., weerber. en med. 17.15 Jazz-
muz. 17.55 Weegschaal 18.00 Nws.
18.03 Verzoekplaten 18.28 Paarde-
sportuitslagen 18.30 Intermezzo 18.35
Verkeerswenken 18.40 Lichte muz.
18.45 Sport 18.52 Taalwenken 18.55
Lichte muz. 19.00 Nws., weerber,
act. en Het weer bij ons 19.40 Oude
Muz. 20.00 Muziekprogr. 21.00
Klankbeeld 21.45 Literair progr.
22.00 Nws., berichten en De Zeven
Kunsten 22.20 Kleinkunst-magazine
23.00 Nws. 23.15 Underground-maga
zine 23.40-23.45 Nws.
Zaterdag 24 oktober
Hilversum 1. 492 m en FM-
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het
Levende woord. 7.16 Op het eerste
gehoor: klassieke muziek in stereo.
(7.25 Horen en zien; 7.30 Nws. 7.32-
7.50 Hier en nu: actual.). 8.00 Nws.
8.11 (S) Te Deum Laudamüs: gees
telijke liederen (gr). 8.30 Nieuws
8.32 (S) Voor de huisvrouw. 9.00
Theologische etherleergang. 9.35
Waterstanden. 9.40 Gymnastiek voor
de huisvrouw. 9.50 Reportage Cultu
reel Pedagogische Vormingsdag
1970. 10.20 (S) Grand Gala du Dis-
que Classique 1970: een keuze uit
bekroonde platen. 11.00 Nieuws.
11.03 Op zoek naar een christelijke
school, lezing. 11.15 Solarium een
hoogtezonprogramma voor iedereen.
11.55 Mededelingen.
Hilversum 2. 298 m en FM.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Och
tendgymnastiek. 7.20 (S) Z.O., geva
rieerd programma. Om 7.33 Van de
voorpagina; om 7.54 VPRO: Deze
dag; 8.00 Nieuws; om 8.13 Actuali
teiten; om 10.10 VARA's ombuds
man.). 10.30 Werkgeven en -nemen:
programma over arbeid en arbeids
verhoudingen. 10.50 (S) Nederland
se chansons met orkestbegeleiding.
(11.00-1103 Nws.) 11.15 25 jaar Ver.
Naties. 11 35 (S) Hallo.... Volluk: licht
programma met interviews.
Hilversum 3, 240 m en FM
KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Djinn:
gevarieerd programma. (10.00 en
11.00 Nieuws.).
(ADVERTENTIE)
E2en platenbon
is altijd raak
*5,-7,50 10,-15,-20,-25,.