EARTHA KOT „De kunst om gewoon te doen Tbve^tepe SCHAUB-LORENZ Eenzame weg Wees maar blij met Jac. Hermans Prijsslag in de buurt Met een plaat vindt iedereen z'n draai Kan Festival I Tuig Miek en Roel Festival II Zarah Dimitri Erasmus NEDERLAND Een platenbon is altijd raak NEDERLAND II BELGIë (Nederlands) BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND II: I VRIJDAG 23 OKTOBER 1970 Naar men zegt heeft Eartha Kitt 67 duiven die de liefde en de vrede symboliseren. Orson Welles heeft eens gezegd dat zij de meest opwin dende vrouw ter wereld is. Onder andere heeft ze„I il have money wail to wall" gezongen. Volgens de laatste inlichtingen verdient ze waarschijnlijk bijna honderdduizend gulden per jaar. Onlangs is in Londen het stuk „The high bid" in première gegaan waarin zij de hoofdrol speelt en naar verteld wordt zal ze hiermee 300 gulden per week verdienen. Eartha Kitt zegt, dat ze niet haar gehele leven in luxe geleefd heeft, dat ze ook weet wat het betekent honger te lijden en dat ze zich dat natuurlijk herinnert. Haar eerste dollar kreeg ze van een eigenaar van een plantage in zuid Carolina nadat ze op een zaterdag bijna 50 kilo katoen geplukt had. Ze was vastbesloten zich geliefd te maken en de enige manier, die haar echt het gevoel zou geven dat ze die liefde verdiend had, was een dollar te verdienen en die aan haar tante Rosa te geven aan wier zorgen ze toevertrouwd was toen ze vier of vijf was. Ze gaat mee lunchen, en ze zegt dat ze er altijd dankbaar voor is als mensen haar iets te eten aanbieden, omdat ze weet wat het betekent honger te lijden- In La Bussola tegen over het theater besteld ze in snel Frans kaviaar, oesters, pate de fois eii champagne. De gerant, die haar nog van de vorige dag herkent komt op haar af en vraagt of de lunch van gisteren haar bevallen is. Ze zegt dat die verschrikkelijk was. Hij glimlacht en laat twee rozen op haar tafel zetten. Eartha Kitt vertelt verder dat ze toen ze 11 of 12 was een krantefoto van Shirley Temple heeft gezien, die een huis met een groot gazon had, een chauffeur en in elke kamer poppen. Op de foto stond ze in een tarweveld. „Poppen", zegt Kitt, en zij verlangde naar een pop. En ze vroeg zich af of voor Temple tarwe hetzelfde betekende als voor haar, voor wie het een levensnoodzaak was. Eartha Kitt zegt dat ze een onge wenst kind was. Ze was van ge mengde afkomst. Ze heeft Afrikaans bloed, maar baar moeder was een Indiaanse en haar vader kwam uit de Kaukasus. De enige vrienden die ze had waren de kippen onder het huis. Toen ze acht of negen was werd ze naar een tante in New York gezonden en werd daar ook verstoten. Ze ging naar een school waar een van de leerlingen door de andere in het toilet verdronken werd. 's-Middags kreeg ze soep en melk, een deel van de tijd leefden ze van de steun en president Roose velt zag z als een vader. Toen zei ze: „Ik heb vele nachten in de ondergrondse doorgebracht" en ze begon te huilen. Eartha Kitt verliet de tafel voor een tijdje en toen ze terug kwam spraken we over Orson Welles, die haar eens de rol van Helen in het stuk Faustus heeft toebedeeld. Dit was nadat ze met de Katherine Dunham Dancers naar Parijs was geweest. Had ze Welles niet eens gebeten? Zij zei: „Hij beet mij". „O. Waarom?" „Hij was een man en ik was een vrouw en hij werd opgewonden". „Welke van al de liedjes die ze gezongen heeft herinnerde zij zich het best?" „Geen enkele". „Juist". Was Eartha haar echte naam of was het alleen maar een toneelnaam. Het was haar echte naam, en Kitt was de naam van de plantage waarop zij geboren is. Plotseling kwam Eartha Kitt weer tot leven, praatte over de vrijheid en zei dat Amerika een vermoeiend land om te leven was, emotioneel, geestelijk en intellectueel en dat als de Amerikanen konden kiezen 87 procent van hen in een ander land zouden willen wonen. Eartha antwoordde niet op de vraag naar de tijd toen zij lady Bird Johnson in het Witte Huis ontmoet had en mevr. Johnson aan het hui len maakte door haar aan te vallen op de oorlog in Vietnam. We begonnen toen maar over haar manager te praten. Eartha Kitt zei dat ze niets om hem gaf, dat hij er maar voor de tien procent was en toen gooide ze haar vork op het bord. Er kwamen obers aanlopen. Eartha Kitt zei: „Dat is iemand van de krant en ik zorg ervoor dat hij een nare tijd met mij heeft". We lachten. Toen zei Kitt dat al de mannen die in het restaurant rond ons zaten te eten huichelaars waren, leunde naar voren, pakte een stuk kip van mijn bord, haalde het velletje eraf en begon dat op te eten. Toen zei ze dat ze bezig was aan een nieuw boek „De kunst om gewoon te doen". (Copyright-the Guardian-pers Unie). (ADVERTENTIE) Er zijn 4 modellen. Vanaf f 283,. Alstublieft, de bijzondere cassette recorder. Weegt nog geen 20 onsjes. En heeft toch alle electronische regelaars die maar denkbaar zijn. Bijvoorbeeld: automatische klankregeling, afstandsbediening. Bovendien: hij heeft de dynamische speaker. 7x10 cm! Voor de voile, pure geluidsweergave. Hij heeft alle tovertape-snufjes. En alle aansluitingen. Ook voor lichtnet.Terwijl hij op z'n kleine batterijen uitzonderlijk lang loopt. Oja, de fijne geschenkverpakking en de musicassette en de microfoon krijgt u er bij cadeau. GENERAAL-MAJOOR Hans Oster stierf met zijn baas Abwehr- leider Canaris, Sack, Gehre en Die trich Bonhoeffer vlak voor de Duitse ineenstorting: 9 april 1945. Hiermee kwam een eind aan het leven van een man die steeds een principieel tegenstander van het na zi-regime was geweest. Oster was de officier-van-de-oude-stempel die de Nederlandse militaire attaché in Berlijn, majoor Sas, waarschuwde dat de Duitse inval in Nederland voor de deur stond. Den Haag geloof de er geen woord van! Oster had contacten met het Vati- caan om vandaaruit te pogen Duits land voor de ondergang die Hitier onafwendbaar naderbij bracht te be hoeden. Oster waarschuwde de Brit ten dat een invasie, ook over zee, van Denemarken en Noorwegen aanstaande was. Londen lapte de waarschuwing aan haar laars! Over hem, en zijn medestanders, heeft de Amerikaanse historicus Ha rold C. Deutsch een boek geschre ven: „maar het einde was de galg". Een boeiend boek, hoewel met recht moet worden betwijfeld dat de op vatting van de auteur juist is dat Oster een centrale figuur is geweest in het Duitse verzet tegen de nazis. Alles wat Deutsch heeft ontdekt duidt er veel meer op dat de princi piële christen Oster vanuit zijn we reld- en levensbeschouwing een een zame weg is gegaan in het verzet tegen Hitier. Een weg die hem, zoals heel wat Duitsers nog steeds bewe ren, niet tot een landverrader stem pelde, maar tot een man die zo diep doordrongen was van de gedachte dat Hitier een ramp was voor Duits land dat hij alles wilde doen om die rampzalige man uit de weg te rui men. Hij had daarbij, in de Abwehr en het leger, medestanders. Maar vrijwel alle hoge officieren ontbrak de moed de consequentie van hun opvatting te aanvaarden. Dit boek, kundig geschreven en zwaar van de feiten, is een daad van eerherstel. Kenmerkend is dat het niet door een Duitser is geschre ven. Velen in Duitsland immers zit ten nog steeds gevangen in de con ventionele opvatting dat Oster (en de actieve anti-nazis) landverraders zijn geweest. Oster, dit boek bewijst het, was veeleer een man die Duits land meer lief had dan zijn leven. Die juist niet slachtoffer was gewor den van het „Befehl ist Befehl" trauma van de officierenkaste. En die juist vanuit die vaderlandsliefde zijn land wilde redden van de „landverrader" Hitier. JACQUES LEVIJ H. C. DEUTSCH „Maar hun einde Was de galg" (166 pag., f 9,50, Uitg. In de Toren). (ADVERTENTIE) Met onze groothandelsprijs. Dat het goed zit met de prijs. Met. onze kwaliteitsgarantie. Dat wij er achter staan. (ADVERTENTIE) NOS-voorzitter E. A. Schütten- helm heeft de prijzen uitgereikt van de door de BRT en NOS gezamen lijk georganiseerde chansonwed strijd. De eerste prijs, groot f 1400, werd gewonnen door Guus Jansen uit Nigtevecht; de tweede prijs (f 1050) door de Belgische compo nist Harry Bart uit Antwerpen en de derde prijs (f 700) door Hans Flower uit Merksem bij Antwerpen. De overgrote meerderheid van de leden van het Noordelijk Filharmo nisch Orkest hebben hun vertrou wen opgezegd in dirigent Charles de Wolff en NFO-voorzitter mr. R. A. Vos. Op het moment dat otter deze moties moest worden gestemd waren 60 van de 72 orkestleden aanwezig. 58 leden stemden voor de moties. De gevolgen die deze moties op korte termijn voor het NFO hebben laten zich nog niet vaststellen. Het bestuur van de Nederlandse Toonkunstenaarsbond heeft de mi nister van Sociale Zaken gevraagd een verbod uit te vaardigen op het uitsluitend doen begeleiden van the atervoorstellingen e.d. door geluids banden. De directe aanleiding voor het verzoek is de komst van de Amerikaanse IJsrevue Holiday on Ice, die vanaf 5 november in Am sterdam zal optreden met mechani sche begeleiding in plaats van met een orkest, zoals steeds het geval «is geweest. De NOS-televisie zendt zondag avond van 21.35 tot 22.25 uur via Nederland 2 in kleur het programma „Kort geding" uit in de vorm van een rechtsgeding, onder voorzitter schap van mr. P. H. Bakker Schut. Met getuigen en kruisverhoor, plei dooien en bewijsmateriaal, wordt in het programma gediscussieerd over de stelling: „Het streven naar even wicht in de bewapening is de sterk ste garantie voor het behoud van de vrede" De minister van Cultuur, Recrea tie en Maatschappelijk Werk zou bereid moeten zijn, de NOS, waarin omroeporganisaties, culturele organi saties en kroonleden samenwerken, het omroepbeleid toe te vertrouwen. Tot deze conclusie komt het jaarver slag van de NCRV. „Een als zelf standig gedachte omroepsamenwer- kingsorganisatie moet niet voortdu rend aan een leiband van de over heid lopen. Het werkt uiteraard frustrerend als bij elke beslissing of elk advies van het voltallige NOS- bestuur de stem van de minister volledig bepalend is", aldus het jaarverslag van de NCRV. „De betekenis van de grote inter nationale filmnieuwsagentschappen voor de voorziening van visueel nieuws ten behoeve van de televi sie-journaals zal de komende jaren belangrijk minder gaan worden. Binnen niet al te lange tijd zal een wereldomvattende uitwisseling van nieuws tussen de televisie-organisa ties in alle delen van de wereld zijn gerealiseerd. Ik denk, dat dat geen tien jaar meer zal duren". Dit zei de hoofdredacteur van het NOS-jour- naal, de heer D. G. Simons. Op het gebied van de kleinkunst belooft 1970 een zeer vruchtbaar jaar te worden. Alleen al in de afgelopen maanden verschenen een 20-tal langspeelplaten van cabaret- tiers en zangers van het luister lied. Wij besteedden reeds eerder aandacht aan de uitschieters: Brammetje-uit-de-commune van Paul van Vliet werd in korte tijd een nationaal figuur, Don Quisho- cking bereikt een steeds groter pu bliek en zelfs Neêrlands Hoop in Bange Dagen mag tegenwoordig op een warm onthaal rekenen. Nu aandacht voor de volgende platen: Van de „grote drie" in het Ne derlandse cabaretwezen lijkt Wim Kan het minst aan slijtage onder hevig. Van alle drie ken je zo langzamerhand wel hun stokpaard jes, trucjes en vakkundig tech- niekjes om het publiek te bespe len. Dat Kan frisser blijft dan Hermans en Sonneveld komt om dat hij steeds op - de actualiteit weet in te spelen en daardoor al thans naar buiten de indruk wekt steeds nieuw te zijn. Bovendien moet hem niet in het minst een stuk intelligentie worden toege schreven, die je bij vele andere grappen en grollen nogal eens mist. Tendele actueel en ten dele een historisch document is zijn uurtje „Komische Humor"; een plaat die momenteel tussen de sperziebonen en het socialiserende cadeaustelsel van een grootwin kelbedrijf ligt. Het zijn fragmen ten uit Kans conference t.g.v. het 75-jarig bestaan van de Amster damse stadsschouwburg in '69. Hij solt daarbij met alles en nog wat rond toneel tot en met het toneel, dat de STER iedere avond voor de tv opvoert. Bovendien treedt hij daarbij op als de criticaster van zijn eigen geboorteplaats Den Haag. Een samenvatting van grap pen die hij in de loop der jaren over zijn geboorteplaats heeft gemaakt en die deels opgenomen zijn tij dens zijn gastoptreden bij Pepijn in '68 en - wat dan heet - zijn' glorieuze come-back in Schevenin- gen in '70. Een verrukkelijke plaat, die je ook - en vooral - in de toekomst nog eens zult draaien met de opmerking: „Weet je nog wel De plaat is ook voor een grootwinkelprijs verkrijgbaar; dus voor een habbekrats, waarmee in de toekomst nog meer geijkte pla tenzaken de nek zal worden omge draaid. Wim Kan: Een uur-tje Komi sche humor (Westside-6802 590) Op „Holland Festival Music Hall" zingen Jenny Arean, Adèle Bioemenaaal, Gerard Cox e a. uit sluitend liedjes van Jaap van Mer- we, nog steeds een der beste tekst schrijvers voor het Nederlands ca baret Het meest bekende nummer op deze plaat is wel het „Recht naar de kroegen en de wijven", gebracht door Adèle Bloemendaal. Wim Kan, die ook de plaat intro duceerde, zingt de titelsong. „Een echte Hollander - liedjes van Jaap van de Merwe (Philips 861 806 LCY). Een mysterieus gezelschap ver tolkt nummers op de plaat „Tuig", een Lp die ook zeker onder klein- kunstplaten valt- te rangschikken. Qua stijl is deze plaat het best te evergelijken met Bram Vermeulen en Freek de Jonge's „Neêrlands Hoop". Achter op de hoes staan het wezen van de oude Duitse sartire zeer goed over. Haar Engel se liedjes komen echter niet zo goed over. Zarah Leander: „Wunderbar" - (Ariola 80467 BZT). Terug naar het Nederlandstalige genre: het Belgische duo Miek en Roel bracht onlangs de tweede langspeelplaat uit, simpel „Miek en Roel" geheten. Een aanduiding, die fans reeds genoeg zal zeg gen. Als gewoonlijk is de begelei ding weer uitstekend verzord, waarbij met name fluitist Philip genoemd mag worden. „Miek en Roel" CLPVB 017). (Vogue maar liefst 57 medewerkers ver meld, zonder dat daaruit ook maar iets valt op te maken betreffende de werkelijke uitvoerenden. Toch een vlotte Lp met fijne, snedige teksten. „Tuig" - (Polydor Medium Stereo 2441044). De tweede Lp, „Holland Festival Music Hall", bevat nummers die tijdens het Holland Festival dit jaar reeds voor de televisie zijn gebracht. Fijne liedjes van Gerard Cox, Frans Halsema, Jenny Arean en Adèle Bloemendaal. „Holland Festival Music Hall" - (Philips 6314 008). »Nog komt deze week de vierde Lp van Dimitri van Toren uit. Zoals we reeds vermeldden gaat deze „Naar een onbekende omhel zing" heten. Bekendste nummer op deze plaat het reeds als single uitgebrachte „Suzanne, jaag de katten uit je warme bed". In de voorverkoop waren reeds 2,5 dui zend exemplaren van deze Lp be steld. „Naar een onbekende omhel zing" - Dimitri van Toren - (IM PERIAL 5C054 - 24310). Dat Zarah Leander het nog steeds goed doet, bewijst zij met haar nieuwe plaat „Wunderbar" naar een befaamde hit van Cole Porter. Met haar soms scherpe, soms weemoedige liedjes, begeleid door een groot orkest, brengt zij Erasmus was allesbehalve een ca baretfiguur. Deze humanistische schrijver heeft echter een aantal boeken op zijn naam staan, die indertijd bloedernstig waren be doeld, maar door de relativiteit van de geschiedenis nu een wat lachwekkend karakter krijgen. Zijn tractaat „Over de gastmalen" - om over zijn Lof der Zotheid" dan nog maar te zwijgen - levert nu stuff, die niet alleen ons laten lachen, maar bovenal een stuk his- tor sche documentatie geeft, die je de betrekkelijkheid aller dingen laat ervaren. En dat is ook niet het doel van alles wat nu cabaret heet. Het is dan ook niet zo gek, wan neer de Duitse filosoof-cabaretier Karl Wesseler bij Erasmus een aantal teksten vond, die nu ons geciviliseerde eten en drinken ver gelijkbaar maken met Erasmus' tijd en laten ervaren, dat er uiterlijk wel veel veranderd is, maar qua instelling de bakens nog niet zo erg verzet zijn. Alleen zet Eras mus het vretende mannetje en vrouwtje er onvervroren neer. Henk van Ulsen leest op deze plaat de vertaalde tekst (van drs Han Redeker) op een prettige ma nier en krijgt daarbij een couleur locale van muziek uit Erasmus' tijd: tafelmuziek om van te smullen. Het Collegium Aureum speelt op oorspronkelijke instrumenten werkjes van Susato, Melchior Franck, Jacques Moderne, Deman- tius, Preaetorius en Phalèse., die je doen verzuchten: Van Ulsen houd nu even je mond, want het zijn juweeltjes. Een heerlijke plaat, die ons vertelt uit welk muzikaal „vreet-tijdvak" wij stammen en misschien wel het even en ander van onze tijd verklaarbaar maakt. Al is het Erasmus-jaar voorbij daarmee is de waarde van deze plaat nog niet over. Tafelmuziek en disgewoonten uit de Renaissance (Collegium Au reum en Henk van Ulsen - Harmo- nla Mundl 6577 001). 18.45 18.55 19.04 20.00 20.20 21.05 21.30 22.20 22.50 22.55 NOS (kleur) DE WOEFS ENDELAMAARS (kleur) JOURNAAL KRO (kleur) PISTE Variété-programma, gepresenteerd door Jos van der VaSlk. (kleur) JOURNAAL NOS (kleur) BARON VAN MÜNCHHAUSEN TV-musdcail (tweede diee-1). BRANDPUNT. (kleur) DE WREKERS Deze aflevering gaat ondier de titel: „De rotjonigens". RISKANTE KERK Magazine over een keirik iin ontwikkeling. (kleur) JOURNAAL NOS SLUITING (ADVERTENTIE) f5,-7,50 10,-15,-20,- 25,- 18.45 18.55 19.04 19.30 20.00 20.20 20.45 21.35 23.00 23.05 NOS (kleur) DE WOEFS EN DE LAMAARS (kleur JOURNAAL TER VISIE Parlementair en politiek weekoverzicht. AVRO VERKEERSBEELD Informatie in woord en beeld over het verkeer. (kleur) JOURNAAL NOS TELEVIZIER-SUPPLEMENT (kleur) DE CAROL BURNETT-SHOW Als speciale gasten treden rond de gastvrouw Carol Burnett op: Tim Conway, Harvey Karman, Iniga Nielsen, Vicki Lawrence, Jackie Gregory, April Newiras, Don Orichton en het Ernest FLatt-ballet. GRAND GALA DU DISQUE CLASSIQUE Concert door het Concert gebouworkest o.l.v. Bernard Haiitimlk, m.m.v. Stephen Bishop (piano) en Dietrich Fischer Dieskau (bariton). (kleur) JOURNAAL NOS SLUITING 14.00 15.55 17.00 18.55 19.00 19.30 19.45 19.50 19.55 20.00 20.25 SCHOOLTELEVISIE SLUITING SCHOOLTELEVISIE ZANDMANNETJE KATHOLIEKE GODSDIEN STIGE UITZENDING ZIET U ER WAT IN Overzicht van de tv-programma's van de komende week. HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS ZOEKLICHT MEDEDELINGEN EN DE WEERMAN JOURNAAL SCHAKELS Vrolijk tv-spel naar het werk van Herman Heijermans JOURNAAL MEESTERCURSUS MET IRMGARD SEEFRIED (2) Cursus voor j«mge operazangers in I 22.50 SLUITING 14.00 SCHOOLTELEVISIE 15.30 SLUITING 17.35 JOURNAAL 17.40 SCHOOLTELEVISIE 18.05 LES PETITS JEUX DE BABETTE Voor de kleuters. 18.20 AFFICHES Gespreikken met mensen uit de grote en kleine kunst. 18.50 BéBé ANTOINE Voor de kleuters. 18.55 MIROIR 2000 19.25 WEERBERICHT 19.30 JOURNAAL 20.00 LES SAINTES CHéRXES TV-serie. Afl.: „Bve debuteert" 20.30 AUJOURD'HUI Internationaal actualiteitenprognamma. 22.15 QU'EST-CE QUE LA TVA 22.45 JOURNAAL 20.00 (kleur) JOURNAAL Aansluitend: weerbericht. 20.15 (kleur) ATOOMPROEVEN Documentaire over ondergrondse aitoomproeven in Amerika. 21.00 (kleur) REPORTAGE UIT BONN 21.25 (kleur HET ZEVENDE ZINTUIG 21.30 (kleur) MOD SQUAD Afl.: „Een zaak voor Jullie". 22.15 (kleur) JOURNAAL Aansluitend: weerbericht. 22.30 (kleur) JUBILEUMTOERNOOI De Duitse amateur-bokBhond bestaat 50 jaar. Rechtstreekse uitEending vanuit het Berljjnse S;portpaleis 0.30 (kleur) JOURNAAL 19.45 (kleur) HEUTE Journaal, actualiteiten en weerbericht. 20.15 DE U-2-AFFAIRE Do<;umeintaire spel van Hans Dieter Schreeb en Hans Georg Thienit. 21.45 ONGEHUWD - EEN KIND Documentaire over ongehuwde moeders in Denemarken. 22.15 (kleur) DAGBOEK UIT DE KATHOLIEKE KERK 22.30 (kleur) JOURNAAL 22.40 DE TEST VAN EEN LERAAR TV-spel van Oliver Stofe, 0.15 SLUITING Vrijdag 23 oktober HILVERSUM 1 402 M EN F.M. KRO: 12.00 (S) Van twaalf tot twee: gev. progr. (12.22 Wij van het. land; 12.26 Med. t.b.v. land- en tuin bouw; 12.30 Nws. 12.41 Act. 13.00 Raden maar, quiz) 14.05 Schoolradio 14.30 (S) Musiësta: licht muziek- progr. TROS: 14.55 Concert a la carte: verzoekprogr. van operamuz. 16.00 Nws. 16.03 (S) Disco-Drive-In: de showbusiness op de korel geno men 17.00 Aktua-Sportkompas: (Sport) nieuws, reportages, commen taren en muz. (om 17.05 Persover zicht) NCRV: 18.00 NCRV en Bloc: act. kroniek met muzikale illustra ties (18.30-18.41 Nws; 19.00-19.10 Wereldpanorama) 19.30 Veel ge vraagde gewijde muz. 20.00 (S) Me tropoleorkest en zangsolisten: amu- sementsmuz. (Intermezzo: koorzang) 21.00 Kunst en vliegwerk: informa tie over actuele tentoonstellingen 21.05 Een beest binnenhalen, hoor spel 21.42 (S) Pianorecital met toe lichting, moderne muz. TROS: 22.00 Aktua-Magazine: reportages, com mentaren en muz. 22.30 Nws. 22.40 Med. 22.45 Huilen op de trap: muzi kaal geïllustreerd radio-feuilleton 23.05 Apollo 21, fantastisch ruimte vaart-mysterie 23.30 (S) Toontje la ger: licht muziekprogr. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM 2 298 M EN F.M. NOS: 12.00 Blik op de wereld: een populair programma over ont wikkelingshulp 12.30 Overheidsvoor lichting: Uitzending voor de land bouw 12.40 (S) Lichte grammofoon- muz. 12.50 Recht en slecht, praatje 13.00 Nws. VARA: 13.11 Act. 13.20 (S) Pianorecital: moderne Neder landse pianomuz. 13.40 (S) Strijk kwartet: moderne muz. 13.50 (S) Twee piano's: moderne muz. EO: 14.00 Ruimte: radiomagazine met gewijde muz., lezingen en een korte overdenking. NOS: 15.00 Stereo: As pecten van de kamermuziek, hobo en piano moderne muziek 15.40 Toerismo: een programma met toe ristische inform, uit binnen- en bui- tenl VPRO: 16.00 VPRO-vrijdag: mu ziek, commentaren, reportages, in terviews, berichten en telefonische reacties (16.00 Nws. 17.55 Med., 18.00 Nws, 18.20-18.30 Uitzending van de Communistische Partij Ne derland) VARA: 2100 (S) Omroep orkest en soliste: semi-klassieke muz. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.50 (S) prettig weekend: licht muziekprogr. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM 3 240 M EN FM VRPO: 12.00 Nws 12.03 Top-30 (13.00 Nws.) TROS: 14.00 Nws 14.03 Suzie Cream Cheese, licht platen- progr. AVRO: 15.00 Nws 15.03 Mu ziek Boetiek (16.00 Nws.) 17.00 Nws. 17.02 Radiojournaal 17.05-18.00 Zingende bougie: gev. platenprogram- ma voor automobilisten. BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nws. 12.03 Muziekprogr. (12.40 12.48 Weerber., med. en SOS-berichten voor schippers) 12.55 Buitenlands persoverzicht 13.00 Nws, weerber., schouwburgprogram ma, med. en SOS-berichten voor schippers 13.20 Tafelmuziek 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio (15.00 Nws.) 15.25 Lichte muz. 15.30 Internationa le koorwedstrijden 16.00 Nws. 16.03 Beursber. 16.09 Etnische muz. 17.00 Nws., weerber. en med. 17.15 Jazz- muz. 17.55 Weegschaal 18.00 Nws. 18.03 Verzoekplaten 18.28 Paarde- sportuitslagen 18.30 Intermezzo 18.35 Verkeerswenken 18.40 Lichte muz. 18.45 Sport 18.52 Taalwenken 18.55 Lichte muz. 19.00 Nws., weerber, act. en Het weer bij ons 19.40 Oude Muz. 20.00 Muziekprogr. 21.00 Klankbeeld 21.45 Literair progr. 22.00 Nws., berichten en De Zeven Kunsten 22.20 Kleinkunst-magazine 23.00 Nws. 23.15 Underground-maga zine 23.40-23.45 Nws. Zaterdag 24 oktober Hilversum 1. 492 m en FM- NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het Levende woord. 7.16 Op het eerste gehoor: klassieke muziek in stereo. (7.25 Horen en zien; 7.30 Nws. 7.32- 7.50 Hier en nu: actual.). 8.00 Nws. 8.11 (S) Te Deum Laudamüs: gees telijke liederen (gr). 8.30 Nieuws 8.32 (S) Voor de huisvrouw. 9.00 Theologische etherleergang. 9.35 Waterstanden. 9.40 Gymnastiek voor de huisvrouw. 9.50 Reportage Cultu reel Pedagogische Vormingsdag 1970. 10.20 (S) Grand Gala du Dis- que Classique 1970: een keuze uit bekroonde platen. 11.00 Nieuws. 11.03 Op zoek naar een christelijke school, lezing. 11.15 Solarium een hoogtezonprogramma voor iedereen. 11.55 Mededelingen. Hilversum 2. 298 m en FM. VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Och tendgymnastiek. 7.20 (S) Z.O., geva rieerd programma. Om 7.33 Van de voorpagina; om 7.54 VPRO: Deze dag; 8.00 Nieuws; om 8.13 Actuali teiten; om 10.10 VARA's ombuds man.). 10.30 Werkgeven en -nemen: programma over arbeid en arbeids verhoudingen. 10.50 (S) Nederland se chansons met orkestbegeleiding. (11.00-1103 Nws.) 11.15 25 jaar Ver. Naties. 11 35 (S) Hallo.... Volluk: licht programma met interviews. Hilversum 3, 240 m en FM KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Djinn: gevarieerd programma. (10.00 en 11.00 Nieuws.). (ADVERTENTIE) E2en platenbon is altijd raak *5,-7,50 10,-15,-20,-25,.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 19