Aaf je Bouber 85 jaar
Witte suprematie in filmfabrieken van Hollywood
kijk
luister naar
CONCERT VAN
9 ENSEMBLES
Meisje voor
bruiloften en
partijen werd
rasartieste van
het volkstoneel
Contract
Rollen
Met een plaat
vindt iedereen z'n draai
Maria Morzeck
VRIJDAG 16 OKTOBER 1970
(Van onze correspondent)
CALVIN LOCKHART leeft nog
volop in het vooroordeel van giste
ren. Een zondagsblad heeft hem
onlangs beschreven als de „onder
scheiden zwarte acteur", of bedoel
den ze „de gemakkelijk te onder
scheiden"? Lockhart komt van de
Bahamas: slank, panterachtig, met
talenit, nerveus, agressief en gees
tig kortom iemand die zich
onderscheidt. Hij wordt voortdu
rend de nieuwe Sidney Poiter ge
noemd, hoewel hij evenveel op
Sidney Portier lijkt als Winston
Churchill op Sophia Loren, maar
de zwarten leven in een bepaalde
wereiLd en de een lijkt zoals ieder-
en weet, veel op de ander.
Als negers spelen zij in de film
altijd de rol van een bepaalde
soort neger. Het is uiterst moeilijk
voor de gewone negeracteur ge -
woon de rol van een man te spe
len. Hij is, om het nog maar zacht
jes uit te drukken, getypeerd, en
het duidt op groot talent dat Cal
vin Lockhart erin geslaagd is om
in films als „Joanna", „Leo the
Last" en „Myra Breckinridge"
hiienaan te omkomen.
Lockhart is juist klaar met een
film, over „Halls of Anger" die in
Hollywood gemaakt is. De film,
over rassenspanningen die zich
ontwikkelen bij integratie binnen
een school, deed een beroep op de
acteurs en actrices van de Watts
Writer Workshop, een project dat
ontworpen was door de schrijver
Schulberg na de Watts-rellen in
Los Angeles. Op het eerste gezicht
was het een liberale droom, blank
en zwart, allemaal samenwerkend
om verslag uit te brengen over en
omdeiraoeikAngen te verrichten op het
gebied van spammmgiein tussen ras
sen.
In feite heeft het maken van de
film in het klein de spanningen
teweeggebracht die in de film
gedramatiseerd zouden worden.
Vorige maand stond er in he Ame
rikaanse tijdschrift „Live" het
verhaal van de wat bedroefde
Budd Schulberg, die een overzicht
geeft van zijn ervaringen, opge -
daan tijdens de laatste weken
waarin de film opgenomen werd
en het bleek een mooi stuk tragi
komedie te zijn.
De blanke regisseur Paul Bogart,
klaagde bitter over Lockhart: „Wat
ik betreur is het aloude verhaaltje
over mensen die hun bruine huid
gebruiken om het trots zijn op je
ras uit te dragen. Graaf onder de
oppervlakte en je zult geen trots
vinden, alleen maar de allures
van een ster. Hij (Lockhart) denkt
dat de manier om een ster te zijn
onder andere inhoudt dat je ge
woonlijk te laat komt, champagne
in een vrachtwagen serveert en bij
een staf die gewend is aam stipt -
heid en technische perfectie met
en stel aantrekkelijke meisjes
loopt te pronken. Natuurlijk zal hij
je vertellen en misschien ge -
looft hij het ook dat dit rasse-
vooroordeel is" (de technici zijn
Lockhart „superneger" gaan noe
men).
Calvin Lockhart zegt zelf dat hij
van dit soort dingen nog nooit last
had gehad en dat men hem nog
nooit eerder gebrek aan professio
nalisme verweten heeft. Om hem
heen hebben zich de ontevreden
jonge negers acteurs geschaard
omdat men van Hals of Aniger
veronderstelt dat het over begrip
gaat. „Maar kijk naar dit stel, er
was geen sprake van integratie.
Kijk naar de technici allemaal
blanke gezichten". Hij voegt eraan
toe, bijna droevig, dat er van hem
als zwarte schoolmeester in de
film verwacht wordt dat hij zich
met de neger-leerlingen zou identi
ficeren. Schulberg geeft als com
mentaar dat de filmfabrieken van
Hollywood een systeem van witte
suprematie handhaven die het Ala
bama van Wallace eer aandoet.
Andere klachten gaan over dis
criminatie in de kleedkamers voor
blank en zwart, en de betalingen
die gedaan worden. De blanken
beweren dat de figuranten altijd
hetzelfde krijgen: de negers bewe
ren dat omdat er altijd veel meer
blanke figuranten waren, de ne
gers er maar bekaaid van af kwa
men. „Wat rekenkundige logica
voor de blanken was, was voor de
zwarte figuranten racistische ex
ploitatie". Wat het dilemma ken
merkt dat vele onderdrukte men
sen kennen: „Het is allemaal wel
mooi dat je zegt wat er moet
gebeuren. Ik vertel je vanuit mijn
positie wat er niet gebeurt".
Nog erger. Lockhart en andere
neger-acteurs hebben bezwaar ge
maakt tegen vee] van de regels die
■zij moesten zeggen. In een scène
waarin de kinderen buiten school
herrie schoppen, werd van mij
verwacht dat ik op een vrachtwa
gen sprong en riep: „De zwarten
hebben geen gelijk en de blanken
hebben geen gelijk, alleen gelijk
heeft gelijk". Dat is wel een mooie
regel, maar helemaal verkeerd.
Het is geweldige onzin en ik wei
gerde het te zeggen". Veel mensen
hadden ook het gevoel dat een
blanke regisseur per definitie niet
in staat was voldoende binnen te
treden in de wereld van een neger
om waarheid of realiteit over te
dragen.
„Ze hadden kunnen zien wat
daarin „Halls of Anger" aan de
gang was- Wat mij tegenstond wa
ren al de vooroordelen en ideeën
die zij hadden, toen alles wat in
de film gebeurde ook rond hen
gebeurde. We wilden dat ze daar
van zouden leren, maar zij hadden
in een veranderende situatie reeds
een vast standpunt. Dat werkte
frustrerend".
Pat Stieh, een jonge blanke ac
trice in de film, klaagde erover dat
de zwarte actrices onvriendelijk
waren en eindigde met de verkla
ring: „Het is allemaal zoveel inge
wikkelder dan ik gedacht had".
Inderdaad gaat het vooroordeel
zover dat men te maken krijgt met
een soort chaotische verbijstering.
Judi Dench, die een blank liberaal
meisje in de op televisie uitgezon
den „The Neighbours" van James
Saunder sipeelt, wordt door haar
buurman, wederom Calvin Lock
hart, in opspraak gebracht die op
haar vooroordelen afgaat als een
stier in een porseleinkast.
Natuurlijk behandelt zij ieder
een gelijk. Natuurlijk maakt ze
geen verschil vanwege kleur,
waarom zegt ze dan op een gegeven
ogenblik dat als hij een blanke
geweest was zij hem een slag in
het gezicht gegeven zou hebben?
Vooroordeel bestaat in vele ge
daanten, te veel vriendelijkheid en
consideratie is even slecht als te
weinig en in deze rol van buurman
heeft Lockhart het iicht laten
schijnen op de keerzijde van zijn
medaille van vooroordeel.
Maar het mes snijdt natuurlijk
aan twee kanten. Lockhart be
schreef een bepaalde negerrepu
bliek waar geen discriminatie om
redenen van kleur bestond. „Als ze
je even graag mogen als een blan
ke", zei hij met enige tevreden
heid", noemen ze je een goede
neger".
(Copyright The Guardian - De
Stem)
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM Bleke Bet,
Blonde Ka, Suikerfreule, Zeemans
vrouw, Mooie Neel, allemaal glans
rollen, die sedert 1900 of daarom
trent op het ingeschreven zijn ge
weest van Aafje Bouber, de voor
vechtster van het volkstoneel in op
tima forma naast haar man Herman-
Tal van getuigenissen achteraf mel
den ,dat haar het talent Is komen
aanwaaien tot het uitbeelden van de
meest tegenstrijdige karakters: gul
en geslepen, fluwelig en fel, uitzin
nig en ingetogen. Aafje heeft deze
karakters een leven lang gespeeld
met een overgave waarvan de wor
tels reiken tot in haar kinderjaren,
het prille begin van Aafje ten Hope
uit Hoorn. Morgen wordt zij 85 jaar.
„Samen met mijn vriendinnetje
Dievertje Molenaar was ik het meis
je voor bruiloften en partijen Als er
ergens een familielid een feestje,
vierde namen mijn ouders ons mee
om mooie versjes te zingen en voor
te dragen Van de 24 kinderen, die
mijn ouders hebben gehad, ben ik
alleen artieste geworden.
Eigenlijk kon ik wel goed zingen
en toen het destijds beroemde zang
duo van operettewerkjes Cretienny
en Louise om koristen vroegen, ben
ik samen met het broertje van de
zwager van me naar de auditie ge
gaan. Ik weet het nog goed Het was
op een zondagmorgen en het regen
de dat het goot. Om elf uur zouden
de audities beginnen en ik stond er
al om acht uur, omdat ik de eerste
wou zijn. Naarmate de tijd ver
streek kwamen er steeds meer men
sen, loslopende, gewiekste gelegen
heidsartiesten, die het nergens voor
nodig vonden, dat dat kleine meisje
helemaal vooraan stond. Successieve
lijk werd ik achteruit gedrongen,
evenals het broertje van mijn zwa
ger. Toen om elf uur de poort van
Carré open ging, stond ik helemaal
achteraan. Het broertje van mijn
zwager had er genoeg van en ging
naar huis, maar ik bleef staan. Ik
had mijn eigen willetje en ik wou
bewijzen wat ik waard was. Laat in
de middag kwam ik aan de beurt.
„Zing eens een liedje", werd mij
gevraagd- Ik wist niet wat het we
zen moest en toen zeiden ze mij, dat
ik dan maar het Wilhelmus moest
zingen. Ik kende alleen de beginre
gels ervan. Dat was genoeg. Ik werd
als de beste aangenomen en al die
lui, die mij terug hadden staan
dringen stonden op hun neus te
kijken. Toch is het niks geworden,
want een pa-ar dagen later moesten
we op de kleedrepetitie komen. Ik
had een rol gekregen als half-
vrouw, half-vis. Ik moest helemaal
in mijn nakie gaan staan en kreeg
van de kleedster een strak zittend
maillot aangeschoven. Om mij te
pesten gaf die kleedster mij een
zetje, juist toen ik met mijn benen
in die nauwe pijpen zat te worste
len. Ik viel. Iedereen lachte- Ik
werd giftig en gaf die kleedster een
flinke mep in haar gezicht. Dat kon
natuurlijk niet. Cretienny kwam er
bij en die zette me zonder meer op
straat.
Het toneel kon ik toch niet verge
ten en toen ben ik als amateur
begun ei m een theater vlakbij Ar-
tis. Daar zat op een avond de to-
neelspeiei Lageman, die in de troep
zat van Steenbergen, de vader van
Paul. Op aanraden van Lageman is
Steenbergen komen kijken en die
heeft me toen gelijk geëngageerd- Ik
zal toen nog geen twintig jaar ge
weest zijn. Dat was het gezelschap
van Colnot en Poons, de vader van
Weintje Daar heb ik toen hele
mooie rollen gespeeld, allemaal van
dat zware gezwollen toneelwerk, met
lange volzinnen.
Een tegenvaller bij Qolnot was
wel, dat hij Herman niet wilde heb
ben. Herman was tegelschilder en
enthousiast dilettantentoneelspeler,
die het toneel helemaal in zijn bloed
had, maar niets voelde voor volzin
nen. Hij wilde meer eerlijkheid van
gevoel op het toneel. Ik heb mijn
oest vnoi Herman gedaan bij Colnot,
maar het lukte niet.- Intussen ging
het mij verder goed, ik kon spelen
waar ik wilde, op het toneel of in
de revue, bij Bouwmeester, Ter
Hall, Buziau en Nieuwenhuis en la
ter Van Dalsum. Ik trouwde met
Herman ën hij begon zijn eerste
eigen stukken te schrijven. Met Quo
Vadis en Mooie Neel verscheen hij
in het Rozentheater en dat werd
gelijk een groot succes, zoals ook
later- ,De Jantjes en De Jordaan,
waaruit de onvergetelijke liedjes te
voorschijn zijn gekomen van „O,
mooie Westertoren" en „Ik heb rode
en witte radijs", stuk voor stuk
meezingers, die het hele land door
gingen. In die tijd deed ik het zo,
dat ik meespeelde in de stukken
van mijn man als ze goed liepen en
er brood op de plank kwam. Ging
zo'n stuk niet goed dan nam ik
gastrollen bij andere gezelschappen
aan, zodat er in elk geval thuis te
eten was en Herman geld had om
zijn eigen toneel draaiende te hou
den. De Jantjes heb ik dan ook
ontzettend veel gespeeld. Dat stuk
liep als wat, tenslotte speelden we
het zelfs met drie groepen, één in
Amsterdam, één in Rotterdam en
één in de provincie. Alleen in Rot
terdam ging het niet zo goed. Daar
moest op de duur teveel geld bij -
Jaren achtereen vloeiden de stukken
uit de pen van mijn man: Oranje
Hein, Linke Louwtje, Quo Vadis,
Mooie Karei, Perzik en Pruim, de
Clown. Het huishouden van Jan
Steen, Ja wat niet al. Louis .Davids
kwam vaak kijken in die dagen. Hij
was opgetogen, net als de oude De
La Mar, de vader van Fientje.
Later heeft Herman het Groot-
Volkstoneel gesticht en daar voor
goed de onechte stadhuistaal uit zijn
toneel verbannen. Wat hij wilde wa
ren stukken waarin de mensen ge
woon praten, niet alleen maar
sneeuwwitje onschuld of pikzwarte
boosheid Moet je nagaan, als gast
stond ik in die tijd nog op andere
planken geducht en gedragen de Ne-
derlandsche Maagd te declameren.
We hebben vijf kinderen gekre
gen, waarvan er nog twee in leven
zijn. ,Een zoon die in het verzet zat,
moet verraden zijn en werd op een
avond door de Duitsers weggehaald.
Wij hebben hem nooit meer terug
gezien. Dat heb ik eigenlijk nooit
meer goed kunnen verwerken. Ik
heb ook verschrikkelijk gevonden,
toen ik mijn man jaren geleden naar
het ziekenhuis heb moeten brengen
en hij zo ziek was, dat zij hem
direct opnamen en ik alleen naar
huis moest- Maar goed, hij was toen
al 78 en wij hadden een mooi leven
achter de rug.
Ze vragen mij wel eens waaraan
ik de beste herinneringen heb. Maar
heus, ik weet het niet. Het waren zo
verschrikkelijk vee] rollen, die ik
allemaal met plezier heb gedaan. En
daar tussendoor heb ik nog hoofd
rollen gespeeld in de films De Jan
tjes. Suikerfreule en Circus Hollan
dais. Het is echt teveel om op te
noemen. Ik heb ook nooit recensies
verzameld of aantekeningen ge-
maakt- Daar had ik geen tijd voor,
want als ik niet toneel speelde of
reisde, had ik het gezin nog, maar
nu ik hier zit tien jaar geleden
speelde ik mdjn laatste rol hier in
het Amsterdams Gerhard-bej aarden
huis, dan schieten mij telkens de
rollen te binnen die ik alzo gespeeld
heb. Dan doorleef ik zo'n rol weer
tot i" verdwijnt. Dan komt er weer
een andere voor terug. De hoofdrol
in Nacntasyl van Maxim Gorki of
Massamens van Ernst Toller. Ik heb
ook nog een mooie rol gemaakt des
tijds in Mutter Courage und Ihre
Kinder, waarin ik naast Ank v.d.
Moer heb gestaan. In het beroemde
Brechts Theaterbuch word ik ge
noemd als een van de beste vertolk
sters v an de Mutter Courage-rol.
Duidelijk voor de geest staat ook
nog net stuk, waarin ik speelde bij
mijn zilveren toneeljubileum. „Het
kind van de buurvrouw" heette
het en ik kreeg er een mooie
brief over van Mien Duymaar van
Twist, die o.a- schreef: „Ik dank u
voor dien schoonen avond". Bij deze
huldiging werd Aafj es diepe een
voudige menselijkheid genoemd en
haar warmkloppend hart voor het
volkstoneel, dat zij evenals Herman
trouw bleef De laatste tien jaar van
zijn leven zijn Herman en ik veel
verbonden geweest aan de toneel
groep Puck.
Hermans laatste grote rol daarin
was in de Hamlet van Stepney
Green. Ik weet al niet eens meer
precies wat mijn laatste rol is ge
weest. Ik heb nu in geen tien jaar
meer op de planken gestaan en alles
begint nu zo'n beetje door elkaar te
lopen. Naast mijn eigen toneelwerk
had ik nog het volkstoneel van Her
man, die voor al zijn werk nooit een
cent subsidie gevangen heeft- Hij
heeft zijn eigen toneel gemaakt. Hij
was acteur, directeur, decorateur,
regisseur. Voor hem vond ik het
fijn, dat hij de laatste tien jaar van
zijn leven vastigheid heeft gehad bij
Puck. We hebben allebei een men
senleeftijd op de planken gestaan.
Ik ga nu niet meer naar het toneel
Ik lees wel de hele krant dagelijks
en kijk veel t.v Maar de deur mag
ik niet uit. Ik heb twee gebroken
heupen gehad en mag in elk geval
niet de weg oversteken- Ik ben mijn
leven lang nieit ziek geweest, maar
mijn benen houden me binnen".
En dat is dan de vrouw, over
wie Herman schreef, als hij in een
dreigbrief zijn recht zocht:
„Als ik niet kom, dan komt mijn
vrouw. En dan is u nog niet ge
lukkig. Dat verzeker ik u".
(ADVERTENTIE)
AMSTERDAM Negen ensembles,
die voarmaimetlijlk zijin samengesteld
uit lieden vam het Amsterdamse Con-
certgebauworicest, geven op vrijdag
30 oiktoiber iin heit glelboiuw Friascatd in
de hoofdstad een concert, dat duurt
van 's-avonids tien tot 's-nachts half
drie. Dót is die eerste manifestatie in
het streven naar een gezamenlijk op
treden van een groep ensembles.
Volgens een woordvoerder van het
concertgebouworkest is er de laatste
tijd een duidelijk verlangen merkbaar
maan- het vormen van grotere orioest-
kemnien. Het is volgens hem te ver
wachten, dial in de Nederlandse mu-
ziekwerelid fusies tot stand komen.
Orkesten zufem meer gaan samen
werken. Er is tevens behoefte aan
mobiele ensembles. Als het experi
ment in Frasoati staagt zal herhaling
niet zijn uitgesloten.
Het programma van het nachtcon
cert appelleert aan het jongere pu
bliek. Er zal louter Nederlandse mu
ziek worden gespeeld. Veel werken
van nu nog levende componisten als
Henk B-adfings, Geza Frid, Lex van
Deiden, Rudolf Esciher, Ton de Kiruyf
en Peter Sohat zulten worden uitge
voerd.
(ADVERTENTIE)
Een platenbon
is altijd raak
£5,- 7,50 ÏO,- 15,- 20,- 25,-
VOORTREFFELIJK GESCHREVEN,
evenwichtig gecomponeerd en goed
vertaald: niet alle-daagse eigen
schappen voor een eigentijdse roman.
Manfred Bieler schept in „Ik heet
Maria Morzeck" twee fascinerende
figuren, die van het meisje waaraan
het boek zijn titel dankt en van haar
minnaar, de rechter Paul Deister.
De aan elke buitenechtelijke ver
houding verbonden psychische ver
wikkelingen worden in dit geval nog
verergerd door de omstandigheid dat
de rechter de broer van het meisje
wegens een politiek delict heeft ver
oordeeld. Hun oprechte liefdesver
houding wordt er geleidelijk aan
door bedorven, wat met veel finesse
wordt beschreven. Of dat allemaal
de door de Nederlandse uitgever be
dachte ondertitel „Een levend pano
rama van het Oostduitse leven"
rechtvaardigt, is de vraag. Ook in
Nederland moet je 't niet wagen een
redevoering van Fré Meis door de
draadomroep te laten uitzenden op
het moment dat de koningin de
troonrede voorleest. In dezelfde or
de van grootte ligt het politieke de
lict in dit boek. En op het punt van
burgermansfatsoen wat overspelige
situaties betreft, geven Duitsers en
Nederlanders elkaar ook weinig toe.
JOOP BARTMAN.
Manfred Bieler: Ik heet Maria
Morzeck, vertaling J. F. Kliphuis.
Uitgeverij De Fontein, De Bilt;
14,90.
(ADVERTENTIE)
NEDERLAND I:
NOS
10.45 SCHOOLTELEVISIE
12.00 SLUITING
18.45 (kleur) DE WOEFS EN DE
LAMAARS
18.55 (kleur) JOURNAAL
VARA
19.04 (kleur) EEN LACH EN EEN
TRAAN
Muzikaal amusementspro
gramma in de feestzaal „De
Salamander" in Mechelen
aan de Maas.
20.00 (kleur) JOURNAAL NOS
20.20 (kleur) IRONSIDE
Geheimen rond de ver
dwijning van honden,
21.20 OMBUDSMAN
Marcel van Dam behandelt
problemen van kijkers.
21.35 (kleur) HADIMASSA
Nieuwe gezichten in dit pro
gramma zijn die van Cees van
Oyen en Tim Krabbé.
22.15 EEN KLEIN UUR: U
Presentatie van mensen en
hun meningen door Koos
Postema.
NOS
22.55 (kleur) JOURNAAL
23.00 SCHOOLTELEVISIE.
NEDERLAND II:
(ADVERTENTIE)
18.45
18.55
19.04
19.30
20.00
20.20
21.20
22.20
22.45
22.50
22.55
NOS
(kleur) DE WOEFS EN DE
LAMAARS
(kleur) JOURNAAL
TER VISIE
Parlementair en politiek
weekoverzicht.
NCRV
(kleur) ZO VADER, ZO ZOON
Spel, waarin een panel en een
gast de vraag krijgen voorge
legd: Welke van de vier
vaders hoort bij deze zoon?
(kleur) JOURNAAL NOS
HIER EN NU
(kleur) DE REGELS VAN
HET SPEL
Deze aflevering draagt als
titel: „Een burgemeester in
opspraak".
FARCE MAJEURE
Men ziet weer de bekende
gezichten: Alexander Pola,
Fred Benavente, Ted de Braak,
Henk van der Horst en Jan
Fillekers.
AVONDSLUITING
(kleur) JOURNAAL NOS
SLUITING
BELGIë (Nederlands)
14.00 SCHOOLTELEVISIE
16.05 SLUITING
17.00 SCHOOLTELEVISIE
19.00 ZANDMANNETJE
19.05 DE WERELD IS KLEN
Door een orkaan kwamen in
1715 tien Spaanse galjoenen
tot zinken vóór de kust van
Florida. Schattenjager Lord
Killbracken trok over de
zeeën op zoek naar het
Spaanse goud.
19.30 ZIET U ER WAT IN?
Overzicht van de televisie
programma's voor de komende
week.
19.45 HIER SPREEKT MEN
NEDERLANDS
19.50 ZOEKLICHT
19.55 MEDEDELINGEN EN DE
WEERMAN
20.00 JOURNAAL
20.25 DE ZONEN VAN DE
ADMIRAAL
Tv-spel van A. Klemens.
21.35 TELEVISITE
21.55 JOURNAAL
22.00 DE WERELD VAN PIRÏ
THOMAS
Autobiografische schets
23.00 SLUITING
BELGIë (Frans)
14.00 SCHOOLTELEVISIE
15.30 SLUITING
17.35 JOURNAAL
17.40 SCHOOLTELEVISIE
18.05 LES PETITS JEUX DE
BABETTE
Voor de kinderen.
18.20 AFFICHES
Gesprekken met mensen uit
de grote en de kleine kunst.
18.50 PLUM-PLUM
Voor de kleuters.
18.55 MIROIR 2000
Tv-feuilleton.
19.25 WEERBERICHT
19.30 JOURNAAL
20.00 LES SAINTES CHéRIES
Tv-serie van Jean Boeker
naar de roman van Nicole
de Buron.
20.30 AUJOURD'HUI
Internationaal actualiteiten
programma.
22.13 QUE'EST-CE QUE LA TVA?
lste van een serie van 12
uitzendingen.
22.45 JOURNAAL
DUITSLAND I:
20.00 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: weerbericht.
20.15 (kleur) KAPITAL '70
In de toekomst zal het gemeen
goed worden dat iemand een
bezit in de vorm van geld zal
hebben. Een nieuwe vermo
gensideologie lijkt zich in.
Duitsland te ontwikkelen.
21.00 (kleur) REPORTAGE UIT
BONN
21.25 (kleur) HET ZEVENDE
ZINTUIG
21.30 (kleur) S.T. EN DE
MILJONAIRSDOCHTER
Tv-film uit de serie „Simon
Templar".
22.15 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: weerbericht.
22.30 DE ONTWAPENING
Tv-film van Alfred Andersch.
DUITSLAND II:
19.45 (kleur) HEUTE
Journaal actualiteiten en
weerbericht.
20.15 AKTENZEICHEN: XY
UNGELöST
De politie roept de hulp in
van de televisiekijkers.
Eduard Zimmermann brengt
rapport uit over misdaden, die
tot nu toe onopgelost Zijn.
Aansluitend: kort nieuws.
21.15 (kleur) TOM JONES
22.05 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: weerbericht.
22.15 (kleur) DAGBOEK UIT DE
EVANGELISCHE WERELD
22.30 AKTENZEICHEN: XY.
UNGELöST
Bekendmaking van de eerste
resultaten.
22.35 APROPOS FILM
Actueel filmnieuws.
Vrijdag 16 oktober
HILVERSUM 1 402 M EN FM
KRO 12.00 (S): Van twaalf tot
twee: gev. progr. (12.22 Wij van het
land; 12.26 Med. t.b.v. land- en tuin
bouw; 12.30 Nws. 12.41 Act. 13.00
Raden maar, quiz) 14.05 Schoolradio
14.30 (S): Musiësta licht gev. mu-
ziekprogr. TROS: 14.55 Concert a la
Carte: verzoekplatenprogr. 16.00
Nws. 16.03 (S) Disco Drive-In: de
show business op de korrel genomen
17.00 Aktua-Sportkompas: (Sport
nieuws, reportages, kommentaren en
muz. NCRV: 18.00 NCRV en Bloc:
act. kroniek (Politieke Partij: 18.19
Uitzending van de Boeren Partij
18.30-18.41 Nws.) 19.30 Kerkorgel-
concert: klassieke en moderne muz.
20.00 (S): Promenade Orkest en so
listen: amusementsmuz. 21.00 Kunst
en Vliegwerk: informatie over act.
tentoonstellingen 21.05 Met oneindi
ge liefde, hoorspel 21.30 (S) Piano
recital: moderne muz. met toelich
ting. TROS: 22.00 Aktua-Magazine:
reportages, kommentiarein en muz.
22.30 Nws. 22.40 Med. 22.45 Huilen
op de trap: muzikaal radio-feuilleton
23.05 Apollo 21: een fantastisch
ruimtevaart-mysterie (dl. 2) 23.30
(S) Toontje later: lichte muziek-
progr. 23.55-24.00 Nwi
HILVERSUM 2 298 M EN FM
NOS: 12.00 Blik op de wereld:
informatief programma over proble
men van Europese integratie 12.30
Overheidsvoorlichting: Uitzending
voor de landbouw 12.40 Stereo:
Lichte gr.muz. 12.50 Recht en slecht,
praatje 13.00 Nws. VARA: 13.11
Act. 13.20 Voor de middenstand
13.25 Stereo: Cello en piano - mo
derne muz. EO: 14.00 Ruimte: radio
magazine met gewijde muz.. lez. en
een korte overdenking. NOS: 15.00
Stereo: Aspekten van de kamer-
muz.: oude en klassieke kamermuz.
(opn.) 15.40 Toerismo: toeristische
informatie uit binnen- en buiten
land. VPRO: 16.00 VPRO-Vrijdag:
muz., commentaren, reportages, in
terviews, ber. en telefonische reak-
ties (16.00 Nws. 17.55 Med. 18.00
Nws. 18.20 De Vrije Gedachte
(NOS) 20.15 Stereo: Graod Gala du
Disque Classique 1970: Concertge
bouworkest en solisten. VARA: 22.45
Act. 22.55 Stereo: Prettig weekeind:
licht plaitenprogr. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM 3 240 M EN FM
VPRO: 12.00 Nws. 12.03 Top-30
(13.00 Nws.) TROS: 14.00 Nws.
14.03 Suzie Cream Cheese: licht pla-
tenprogramma AVRO: 15.00 Nws.
15.07 Muziek Boetiek (16.00 Nws.)
17.00 Nws. 17.02 Radiojournaal
17.05-18.00 Zingende Bougie: gev.
platenprogr. voor automobilisten.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Muziekprogr.
(12.05-12.15 Beroepsbelangen voor
de landbouw. 12.40 Weerber.. med.
en SOS-berichten voor de schippers)
12.55 Buitenlands persoverzicht
13.00 Nws. weerber., dagklapper en
beursber. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws.
14.03 Schoolradio (15.00-15.03 Nws.)
15.25 Lichte muz. 15.30 Internationa
le koorwedstrijden 16.00 Nws. 16.03
Beursber. 16.09 Etnische muziek
17.00 Nws., weerber. en med. 17.15
Jazzmuz. 17.55 Weegschaal 18.00
Nws. 18.03 Verzoekplaten voor sol
daten 18.28 Paardesportuitslagen
18.30 Orkest Caravelli 18.35 Ver-
keerswenken 18.40 Lichte muz. 18.45
Sport 18.52 Taalwenken 18.55 Lichte
muz. 19.00 Nws., weerber, act. en
Het weer bij ons 19.40 Oude Muziek
20.00 Muziekprogramma 21.00 Act.
21.45 Periodieke kroniek 22.00 Nws.,
berichten en De Zeven Kunsten
22.20 Kleinkunst-magazine 23.00
Nws. 23.15 Underground-magazine
23.40-23.45 Nws.
Zaterdag 17 oktober
HILVERSUM 1 402 M EN FM
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord 7.16 Op het eerste gehoor;
klassieke muz. in stereo (7.25 Horen
en zien; 7.30 Nws. 7.32-7.50 Hier en
Nu: act.) 8.00 Nws. 8.11 Muziek van
Het Leger des Heils 8.30 Nws. 8.32
(S) Voor de huisvrouw 9.00 Theolo
gische Etherleergang'9.35 Waterstan
den 9.40 Gymnastiek voor de huis
vrouw 9.50 Tijd vrij voor muziek in
vrije tijd: koorzang en accordeon
orkest 10.20 (S) Grand Gala du
Disque Classique 1970; een keuze
uit bekroonde platen 11.00 Nws.
11.03 Op zoek naar een christelijke
school, lez. 11.15 Solarium: een
hoogtezonprogr. voor iedereen 11.55
Med.
HILVERSUM 2 298 M EN FM
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend
gymnastiek 7.20 Stereo: Z.O. gev.
progr. met om 7.33 Van de voorpagi
na om 7.54 VPRO: Deze dag; om
8.00 Nws. om 8.100 Act.: om 10.00
Toeristische tips; om 10.10 Ombuds
man) 10.30 Stereo: Tango-rumba or
kest met zangsolisten 11.00 Nws.
11.03 Een nieuw geluid: kennisma
king met jonge artiesten 11.15 Oost-
europese kroniek 11.35 Stereo: Hal
lo Volluk: licht progr. met inter
views.
HILVERSUM 3 240 M EN FM
KRO: 9.00 Nws. 9.02 Djinn, gev
programma (10.00 en 11.00 Nws.).