Aaf je Bouber 85 jaar Witte suprematie in filmfabrieken van Hollywood kijk luister naar CONCERT VAN 9 ENSEMBLES Meisje voor bruiloften en partijen werd rasartieste van het volkstoneel Contract Rollen Met een plaat vindt iedereen z'n draai Maria Morzeck VRIJDAG 16 OKTOBER 1970 (Van onze correspondent) CALVIN LOCKHART leeft nog volop in het vooroordeel van giste ren. Een zondagsblad heeft hem onlangs beschreven als de „onder scheiden zwarte acteur", of bedoel den ze „de gemakkelijk te onder scheiden"? Lockhart komt van de Bahamas: slank, panterachtig, met talenit, nerveus, agressief en gees tig kortom iemand die zich onderscheidt. Hij wordt voortdu rend de nieuwe Sidney Poiter ge noemd, hoewel hij evenveel op Sidney Portier lijkt als Winston Churchill op Sophia Loren, maar de zwarten leven in een bepaalde wereiLd en de een lijkt zoals ieder- en weet, veel op de ander. Als negers spelen zij in de film altijd de rol van een bepaalde soort neger. Het is uiterst moeilijk voor de gewone negeracteur ge - woon de rol van een man te spe len. Hij is, om het nog maar zacht jes uit te drukken, getypeerd, en het duidt op groot talent dat Cal vin Lockhart erin geslaagd is om in films als „Joanna", „Leo the Last" en „Myra Breckinridge" hiienaan te omkomen. Lockhart is juist klaar met een film, over „Halls of Anger" die in Hollywood gemaakt is. De film, over rassenspanningen die zich ontwikkelen bij integratie binnen een school, deed een beroep op de acteurs en actrices van de Watts Writer Workshop, een project dat ontworpen was door de schrijver Schulberg na de Watts-rellen in Los Angeles. Op het eerste gezicht was het een liberale droom, blank en zwart, allemaal samenwerkend om verslag uit te brengen over en omdeiraoeikAngen te verrichten op het gebied van spammmgiein tussen ras sen. In feite heeft het maken van de film in het klein de spanningen teweeggebracht die in de film gedramatiseerd zouden worden. Vorige maand stond er in he Ame rikaanse tijdschrift „Live" het verhaal van de wat bedroefde Budd Schulberg, die een overzicht geeft van zijn ervaringen, opge - daan tijdens de laatste weken waarin de film opgenomen werd en het bleek een mooi stuk tragi komedie te zijn. De blanke regisseur Paul Bogart, klaagde bitter over Lockhart: „Wat ik betreur is het aloude verhaaltje over mensen die hun bruine huid gebruiken om het trots zijn op je ras uit te dragen. Graaf onder de oppervlakte en je zult geen trots vinden, alleen maar de allures van een ster. Hij (Lockhart) denkt dat de manier om een ster te zijn onder andere inhoudt dat je ge woonlijk te laat komt, champagne in een vrachtwagen serveert en bij een staf die gewend is aam stipt - heid en technische perfectie met en stel aantrekkelijke meisjes loopt te pronken. Natuurlijk zal hij je vertellen en misschien ge - looft hij het ook dat dit rasse- vooroordeel is" (de technici zijn Lockhart „superneger" gaan noe men). Calvin Lockhart zegt zelf dat hij van dit soort dingen nog nooit last had gehad en dat men hem nog nooit eerder gebrek aan professio nalisme verweten heeft. Om hem heen hebben zich de ontevreden jonge negers acteurs geschaard omdat men van Hals of Aniger veronderstelt dat het over begrip gaat. „Maar kijk naar dit stel, er was geen sprake van integratie. Kijk naar de technici allemaal blanke gezichten". Hij voegt eraan toe, bijna droevig, dat er van hem als zwarte schoolmeester in de film verwacht wordt dat hij zich met de neger-leerlingen zou identi ficeren. Schulberg geeft als com mentaar dat de filmfabrieken van Hollywood een systeem van witte suprematie handhaven die het Ala bama van Wallace eer aandoet. Andere klachten gaan over dis criminatie in de kleedkamers voor blank en zwart, en de betalingen die gedaan worden. De blanken beweren dat de figuranten altijd hetzelfde krijgen: de negers bewe ren dat omdat er altijd veel meer blanke figuranten waren, de ne gers er maar bekaaid van af kwa men. „Wat rekenkundige logica voor de blanken was, was voor de zwarte figuranten racistische ex ploitatie". Wat het dilemma ken merkt dat vele onderdrukte men sen kennen: „Het is allemaal wel mooi dat je zegt wat er moet gebeuren. Ik vertel je vanuit mijn positie wat er niet gebeurt". Nog erger. Lockhart en andere neger-acteurs hebben bezwaar ge maakt tegen vee] van de regels die ■zij moesten zeggen. In een scène waarin de kinderen buiten school herrie schoppen, werd van mij verwacht dat ik op een vrachtwa gen sprong en riep: „De zwarten hebben geen gelijk en de blanken hebben geen gelijk, alleen gelijk heeft gelijk". Dat is wel een mooie regel, maar helemaal verkeerd. Het is geweldige onzin en ik wei gerde het te zeggen". Veel mensen hadden ook het gevoel dat een blanke regisseur per definitie niet in staat was voldoende binnen te treden in de wereld van een neger om waarheid of realiteit over te dragen. „Ze hadden kunnen zien wat daarin „Halls of Anger" aan de gang was- Wat mij tegenstond wa ren al de vooroordelen en ideeën die zij hadden, toen alles wat in de film gebeurde ook rond hen gebeurde. We wilden dat ze daar van zouden leren, maar zij hadden in een veranderende situatie reeds een vast standpunt. Dat werkte frustrerend". Pat Stieh, een jonge blanke ac trice in de film, klaagde erover dat de zwarte actrices onvriendelijk waren en eindigde met de verkla ring: „Het is allemaal zoveel inge wikkelder dan ik gedacht had". Inderdaad gaat het vooroordeel zover dat men te maken krijgt met een soort chaotische verbijstering. Judi Dench, die een blank liberaal meisje in de op televisie uitgezon den „The Neighbours" van James Saunder sipeelt, wordt door haar buurman, wederom Calvin Lock hart, in opspraak gebracht die op haar vooroordelen afgaat als een stier in een porseleinkast. Natuurlijk behandelt zij ieder een gelijk. Natuurlijk maakt ze geen verschil vanwege kleur, waarom zegt ze dan op een gegeven ogenblik dat als hij een blanke geweest was zij hem een slag in het gezicht gegeven zou hebben? Vooroordeel bestaat in vele ge daanten, te veel vriendelijkheid en consideratie is even slecht als te weinig en in deze rol van buurman heeft Lockhart het iicht laten schijnen op de keerzijde van zijn medaille van vooroordeel. Maar het mes snijdt natuurlijk aan twee kanten. Lockhart be schreef een bepaalde negerrepu bliek waar geen discriminatie om redenen van kleur bestond. „Als ze je even graag mogen als een blan ke", zei hij met enige tevreden heid", noemen ze je een goede neger". (Copyright The Guardian - De Stem) (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM Bleke Bet, Blonde Ka, Suikerfreule, Zeemans vrouw, Mooie Neel, allemaal glans rollen, die sedert 1900 of daarom trent op het ingeschreven zijn ge weest van Aafje Bouber, de voor vechtster van het volkstoneel in op tima forma naast haar man Herman- Tal van getuigenissen achteraf mel den ,dat haar het talent Is komen aanwaaien tot het uitbeelden van de meest tegenstrijdige karakters: gul en geslepen, fluwelig en fel, uitzin nig en ingetogen. Aafje heeft deze karakters een leven lang gespeeld met een overgave waarvan de wor tels reiken tot in haar kinderjaren, het prille begin van Aafje ten Hope uit Hoorn. Morgen wordt zij 85 jaar. „Samen met mijn vriendinnetje Dievertje Molenaar was ik het meis je voor bruiloften en partijen Als er ergens een familielid een feestje, vierde namen mijn ouders ons mee om mooie versjes te zingen en voor te dragen Van de 24 kinderen, die mijn ouders hebben gehad, ben ik alleen artieste geworden. Eigenlijk kon ik wel goed zingen en toen het destijds beroemde zang duo van operettewerkjes Cretienny en Louise om koristen vroegen, ben ik samen met het broertje van de zwager van me naar de auditie ge gaan. Ik weet het nog goed Het was op een zondagmorgen en het regen de dat het goot. Om elf uur zouden de audities beginnen en ik stond er al om acht uur, omdat ik de eerste wou zijn. Naarmate de tijd ver streek kwamen er steeds meer men sen, loslopende, gewiekste gelegen heidsartiesten, die het nergens voor nodig vonden, dat dat kleine meisje helemaal vooraan stond. Successieve lijk werd ik achteruit gedrongen, evenals het broertje van mijn zwa ger. Toen om elf uur de poort van Carré open ging, stond ik helemaal achteraan. Het broertje van mijn zwager had er genoeg van en ging naar huis, maar ik bleef staan. Ik had mijn eigen willetje en ik wou bewijzen wat ik waard was. Laat in de middag kwam ik aan de beurt. „Zing eens een liedje", werd mij gevraagd- Ik wist niet wat het we zen moest en toen zeiden ze mij, dat ik dan maar het Wilhelmus moest zingen. Ik kende alleen de beginre gels ervan. Dat was genoeg. Ik werd als de beste aangenomen en al die lui, die mij terug hadden staan dringen stonden op hun neus te kijken. Toch is het niks geworden, want een pa-ar dagen later moesten we op de kleedrepetitie komen. Ik had een rol gekregen als half- vrouw, half-vis. Ik moest helemaal in mijn nakie gaan staan en kreeg van de kleedster een strak zittend maillot aangeschoven. Om mij te pesten gaf die kleedster mij een zetje, juist toen ik met mijn benen in die nauwe pijpen zat te worste len. Ik viel. Iedereen lachte- Ik werd giftig en gaf die kleedster een flinke mep in haar gezicht. Dat kon natuurlijk niet. Cretienny kwam er bij en die zette me zonder meer op straat. Het toneel kon ik toch niet verge ten en toen ben ik als amateur begun ei m een theater vlakbij Ar- tis. Daar zat op een avond de to- neelspeiei Lageman, die in de troep zat van Steenbergen, de vader van Paul. Op aanraden van Lageman is Steenbergen komen kijken en die heeft me toen gelijk geëngageerd- Ik zal toen nog geen twintig jaar ge weest zijn. Dat was het gezelschap van Colnot en Poons, de vader van Weintje Daar heb ik toen hele mooie rollen gespeeld, allemaal van dat zware gezwollen toneelwerk, met lange volzinnen. Een tegenvaller bij Qolnot was wel, dat hij Herman niet wilde heb ben. Herman was tegelschilder en enthousiast dilettantentoneelspeler, die het toneel helemaal in zijn bloed had, maar niets voelde voor volzin nen. Hij wilde meer eerlijkheid van gevoel op het toneel. Ik heb mijn oest vnoi Herman gedaan bij Colnot, maar het lukte niet.- Intussen ging het mij verder goed, ik kon spelen waar ik wilde, op het toneel of in de revue, bij Bouwmeester, Ter Hall, Buziau en Nieuwenhuis en la ter Van Dalsum. Ik trouwde met Herman ën hij begon zijn eerste eigen stukken te schrijven. Met Quo Vadis en Mooie Neel verscheen hij in het Rozentheater en dat werd gelijk een groot succes, zoals ook later- ,De Jantjes en De Jordaan, waaruit de onvergetelijke liedjes te voorschijn zijn gekomen van „O, mooie Westertoren" en „Ik heb rode en witte radijs", stuk voor stuk meezingers, die het hele land door gingen. In die tijd deed ik het zo, dat ik meespeelde in de stukken van mijn man als ze goed liepen en er brood op de plank kwam. Ging zo'n stuk niet goed dan nam ik gastrollen bij andere gezelschappen aan, zodat er in elk geval thuis te eten was en Herman geld had om zijn eigen toneel draaiende te hou den. De Jantjes heb ik dan ook ontzettend veel gespeeld. Dat stuk liep als wat, tenslotte speelden we het zelfs met drie groepen, één in Amsterdam, één in Rotterdam en één in de provincie. Alleen in Rot terdam ging het niet zo goed. Daar moest op de duur teveel geld bij - Jaren achtereen vloeiden de stukken uit de pen van mijn man: Oranje Hein, Linke Louwtje, Quo Vadis, Mooie Karei, Perzik en Pruim, de Clown. Het huishouden van Jan Steen, Ja wat niet al. Louis .Davids kwam vaak kijken in die dagen. Hij was opgetogen, net als de oude De La Mar, de vader van Fientje. Later heeft Herman het Groot- Volkstoneel gesticht en daar voor goed de onechte stadhuistaal uit zijn toneel verbannen. Wat hij wilde wa ren stukken waarin de mensen ge woon praten, niet alleen maar sneeuwwitje onschuld of pikzwarte boosheid Moet je nagaan, als gast stond ik in die tijd nog op andere planken geducht en gedragen de Ne- derlandsche Maagd te declameren. We hebben vijf kinderen gekre gen, waarvan er nog twee in leven zijn. ,Een zoon die in het verzet zat, moet verraden zijn en werd op een avond door de Duitsers weggehaald. Wij hebben hem nooit meer terug gezien. Dat heb ik eigenlijk nooit meer goed kunnen verwerken. Ik heb ook verschrikkelijk gevonden, toen ik mijn man jaren geleden naar het ziekenhuis heb moeten brengen en hij zo ziek was, dat zij hem direct opnamen en ik alleen naar huis moest- Maar goed, hij was toen al 78 en wij hadden een mooi leven achter de rug. Ze vragen mij wel eens waaraan ik de beste herinneringen heb. Maar heus, ik weet het niet. Het waren zo verschrikkelijk vee] rollen, die ik allemaal met plezier heb gedaan. En daar tussendoor heb ik nog hoofd rollen gespeeld in de films De Jan tjes. Suikerfreule en Circus Hollan dais. Het is echt teveel om op te noemen. Ik heb ook nooit recensies verzameld of aantekeningen ge- maakt- Daar had ik geen tijd voor, want als ik niet toneel speelde of reisde, had ik het gezin nog, maar nu ik hier zit tien jaar geleden speelde ik mdjn laatste rol hier in het Amsterdams Gerhard-bej aarden huis, dan schieten mij telkens de rollen te binnen die ik alzo gespeeld heb. Dan doorleef ik zo'n rol weer tot i" verdwijnt. Dan komt er weer een andere voor terug. De hoofdrol in Nacntasyl van Maxim Gorki of Massamens van Ernst Toller. Ik heb ook nog een mooie rol gemaakt des tijds in Mutter Courage und Ihre Kinder, waarin ik naast Ank v.d. Moer heb gestaan. In het beroemde Brechts Theaterbuch word ik ge noemd als een van de beste vertolk sters v an de Mutter Courage-rol. Duidelijk voor de geest staat ook nog net stuk, waarin ik speelde bij mijn zilveren toneeljubileum. „Het kind van de buurvrouw" heette het en ik kreeg er een mooie brief over van Mien Duymaar van Twist, die o.a- schreef: „Ik dank u voor dien schoonen avond". Bij deze huldiging werd Aafj es diepe een voudige menselijkheid genoemd en haar warmkloppend hart voor het volkstoneel, dat zij evenals Herman trouw bleef De laatste tien jaar van zijn leven zijn Herman en ik veel verbonden geweest aan de toneel groep Puck. Hermans laatste grote rol daarin was in de Hamlet van Stepney Green. Ik weet al niet eens meer precies wat mijn laatste rol is ge weest. Ik heb nu in geen tien jaar meer op de planken gestaan en alles begint nu zo'n beetje door elkaar te lopen. Naast mijn eigen toneelwerk had ik nog het volkstoneel van Her man, die voor al zijn werk nooit een cent subsidie gevangen heeft- Hij heeft zijn eigen toneel gemaakt. Hij was acteur, directeur, decorateur, regisseur. Voor hem vond ik het fijn, dat hij de laatste tien jaar van zijn leven vastigheid heeft gehad bij Puck. We hebben allebei een men senleeftijd op de planken gestaan. Ik ga nu niet meer naar het toneel Ik lees wel de hele krant dagelijks en kijk veel t.v Maar de deur mag ik niet uit. Ik heb twee gebroken heupen gehad en mag in elk geval niet de weg oversteken- Ik ben mijn leven lang nieit ziek geweest, maar mijn benen houden me binnen". En dat is dan de vrouw, over wie Herman schreef, als hij in een dreigbrief zijn recht zocht: „Als ik niet kom, dan komt mijn vrouw. En dan is u nog niet ge lukkig. Dat verzeker ik u". (ADVERTENTIE) AMSTERDAM Negen ensembles, die voarmaimetlijlk zijin samengesteld uit lieden vam het Amsterdamse Con- certgebauworicest, geven op vrijdag 30 oiktoiber iin heit glelboiuw Friascatd in de hoofdstad een concert, dat duurt van 's-avonids tien tot 's-nachts half drie. Dót is die eerste manifestatie in het streven naar een gezamenlijk op treden van een groep ensembles. Volgens een woordvoerder van het concertgebouworkest is er de laatste tijd een duidelijk verlangen merkbaar maan- het vormen van grotere orioest- kemnien. Het is volgens hem te ver wachten, dial in de Nederlandse mu- ziekwerelid fusies tot stand komen. Orkesten zufem meer gaan samen werken. Er is tevens behoefte aan mobiele ensembles. Als het experi ment in Frasoati staagt zal herhaling niet zijn uitgesloten. Het programma van het nachtcon cert appelleert aan het jongere pu bliek. Er zal louter Nederlandse mu ziek worden gespeeld. Veel werken van nu nog levende componisten als Henk B-adfings, Geza Frid, Lex van Deiden, Rudolf Esciher, Ton de Kiruyf en Peter Sohat zulten worden uitge voerd. (ADVERTENTIE) Een platenbon is altijd raak £5,- 7,50 ÏO,- 15,- 20,- 25,- VOORTREFFELIJK GESCHREVEN, evenwichtig gecomponeerd en goed vertaald: niet alle-daagse eigen schappen voor een eigentijdse roman. Manfred Bieler schept in „Ik heet Maria Morzeck" twee fascinerende figuren, die van het meisje waaraan het boek zijn titel dankt en van haar minnaar, de rechter Paul Deister. De aan elke buitenechtelijke ver houding verbonden psychische ver wikkelingen worden in dit geval nog verergerd door de omstandigheid dat de rechter de broer van het meisje wegens een politiek delict heeft ver oordeeld. Hun oprechte liefdesver houding wordt er geleidelijk aan door bedorven, wat met veel finesse wordt beschreven. Of dat allemaal de door de Nederlandse uitgever be dachte ondertitel „Een levend pano rama van het Oostduitse leven" rechtvaardigt, is de vraag. Ook in Nederland moet je 't niet wagen een redevoering van Fré Meis door de draadomroep te laten uitzenden op het moment dat de koningin de troonrede voorleest. In dezelfde or de van grootte ligt het politieke de lict in dit boek. En op het punt van burgermansfatsoen wat overspelige situaties betreft, geven Duitsers en Nederlanders elkaar ook weinig toe. JOOP BARTMAN. Manfred Bieler: Ik heet Maria Morzeck, vertaling J. F. Kliphuis. Uitgeverij De Fontein, De Bilt; 14,90. (ADVERTENTIE) NEDERLAND I: NOS 10.45 SCHOOLTELEVISIE 12.00 SLUITING 18.45 (kleur) DE WOEFS EN DE LAMAARS 18.55 (kleur) JOURNAAL VARA 19.04 (kleur) EEN LACH EN EEN TRAAN Muzikaal amusementspro gramma in de feestzaal „De Salamander" in Mechelen aan de Maas. 20.00 (kleur) JOURNAAL NOS 20.20 (kleur) IRONSIDE Geheimen rond de ver dwijning van honden, 21.20 OMBUDSMAN Marcel van Dam behandelt problemen van kijkers. 21.35 (kleur) HADIMASSA Nieuwe gezichten in dit pro gramma zijn die van Cees van Oyen en Tim Krabbé. 22.15 EEN KLEIN UUR: U Presentatie van mensen en hun meningen door Koos Postema. NOS 22.55 (kleur) JOURNAAL 23.00 SCHOOLTELEVISIE. NEDERLAND II: (ADVERTENTIE) 18.45 18.55 19.04 19.30 20.00 20.20 21.20 22.20 22.45 22.50 22.55 NOS (kleur) DE WOEFS EN DE LAMAARS (kleur) JOURNAAL TER VISIE Parlementair en politiek weekoverzicht. NCRV (kleur) ZO VADER, ZO ZOON Spel, waarin een panel en een gast de vraag krijgen voorge legd: Welke van de vier vaders hoort bij deze zoon? (kleur) JOURNAAL NOS HIER EN NU (kleur) DE REGELS VAN HET SPEL Deze aflevering draagt als titel: „Een burgemeester in opspraak". FARCE MAJEURE Men ziet weer de bekende gezichten: Alexander Pola, Fred Benavente, Ted de Braak, Henk van der Horst en Jan Fillekers. AVONDSLUITING (kleur) JOURNAAL NOS SLUITING BELGIë (Nederlands) 14.00 SCHOOLTELEVISIE 16.05 SLUITING 17.00 SCHOOLTELEVISIE 19.00 ZANDMANNETJE 19.05 DE WERELD IS KLEN Door een orkaan kwamen in 1715 tien Spaanse galjoenen tot zinken vóór de kust van Florida. Schattenjager Lord Killbracken trok over de zeeën op zoek naar het Spaanse goud. 19.30 ZIET U ER WAT IN? Overzicht van de televisie programma's voor de komende week. 19.45 HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS 19.50 ZOEKLICHT 19.55 MEDEDELINGEN EN DE WEERMAN 20.00 JOURNAAL 20.25 DE ZONEN VAN DE ADMIRAAL Tv-spel van A. Klemens. 21.35 TELEVISITE 21.55 JOURNAAL 22.00 DE WERELD VAN PIRÏ THOMAS Autobiografische schets 23.00 SLUITING BELGIë (Frans) 14.00 SCHOOLTELEVISIE 15.30 SLUITING 17.35 JOURNAAL 17.40 SCHOOLTELEVISIE 18.05 LES PETITS JEUX DE BABETTE Voor de kinderen. 18.20 AFFICHES Gesprekken met mensen uit de grote en de kleine kunst. 18.50 PLUM-PLUM Voor de kleuters. 18.55 MIROIR 2000 Tv-feuilleton. 19.25 WEERBERICHT 19.30 JOURNAAL 20.00 LES SAINTES CHéRIES Tv-serie van Jean Boeker naar de roman van Nicole de Buron. 20.30 AUJOURD'HUI Internationaal actualiteiten programma. 22.13 QUE'EST-CE QUE LA TVA? lste van een serie van 12 uitzendingen. 22.45 JOURNAAL DUITSLAND I: 20.00 (kleur) JOURNAAL Aansluitend: weerbericht. 20.15 (kleur) KAPITAL '70 In de toekomst zal het gemeen goed worden dat iemand een bezit in de vorm van geld zal hebben. Een nieuwe vermo gensideologie lijkt zich in. Duitsland te ontwikkelen. 21.00 (kleur) REPORTAGE UIT BONN 21.25 (kleur) HET ZEVENDE ZINTUIG 21.30 (kleur) S.T. EN DE MILJONAIRSDOCHTER Tv-film uit de serie „Simon Templar". 22.15 (kleur) JOURNAAL Aansluitend: weerbericht. 22.30 DE ONTWAPENING Tv-film van Alfred Andersch. DUITSLAND II: 19.45 (kleur) HEUTE Journaal actualiteiten en weerbericht. 20.15 AKTENZEICHEN: XY UNGELöST De politie roept de hulp in van de televisiekijkers. Eduard Zimmermann brengt rapport uit over misdaden, die tot nu toe onopgelost Zijn. Aansluitend: kort nieuws. 21.15 (kleur) TOM JONES 22.05 (kleur) JOURNAAL Aansluitend: weerbericht. 22.15 (kleur) DAGBOEK UIT DE EVANGELISCHE WERELD 22.30 AKTENZEICHEN: XY. UNGELöST Bekendmaking van de eerste resultaten. 22.35 APROPOS FILM Actueel filmnieuws. Vrijdag 16 oktober HILVERSUM 1 402 M EN FM KRO 12.00 (S): Van twaalf tot twee: gev. progr. (12.22 Wij van het land; 12.26 Med. t.b.v. land- en tuin bouw; 12.30 Nws. 12.41 Act. 13.00 Raden maar, quiz) 14.05 Schoolradio 14.30 (S): Musiësta licht gev. mu- ziekprogr. TROS: 14.55 Concert a la Carte: verzoekplatenprogr. 16.00 Nws. 16.03 (S) Disco Drive-In: de show business op de korrel genomen 17.00 Aktua-Sportkompas: (Sport nieuws, reportages, kommentaren en muz. NCRV: 18.00 NCRV en Bloc: act. kroniek (Politieke Partij: 18.19 Uitzending van de Boeren Partij 18.30-18.41 Nws.) 19.30 Kerkorgel- concert: klassieke en moderne muz. 20.00 (S): Promenade Orkest en so listen: amusementsmuz. 21.00 Kunst en Vliegwerk: informatie over act. tentoonstellingen 21.05 Met oneindi ge liefde, hoorspel 21.30 (S) Piano recital: moderne muz. met toelich ting. TROS: 22.00 Aktua-Magazine: reportages, kommentiarein en muz. 22.30 Nws. 22.40 Med. 22.45 Huilen op de trap: muzikaal radio-feuilleton 23.05 Apollo 21: een fantastisch ruimtevaart-mysterie (dl. 2) 23.30 (S) Toontje later: lichte muziek- progr. 23.55-24.00 Nwi HILVERSUM 2 298 M EN FM NOS: 12.00 Blik op de wereld: informatief programma over proble men van Europese integratie 12.30 Overheidsvoorlichting: Uitzending voor de landbouw 12.40 Stereo: Lichte gr.muz. 12.50 Recht en slecht, praatje 13.00 Nws. VARA: 13.11 Act. 13.20 Voor de middenstand 13.25 Stereo: Cello en piano - mo derne muz. EO: 14.00 Ruimte: radio magazine met gewijde muz.. lez. en een korte overdenking. NOS: 15.00 Stereo: Aspekten van de kamer- muz.: oude en klassieke kamermuz. (opn.) 15.40 Toerismo: toeristische informatie uit binnen- en buiten land. VPRO: 16.00 VPRO-Vrijdag: muz., commentaren, reportages, in terviews, ber. en telefonische reak- ties (16.00 Nws. 17.55 Med. 18.00 Nws. 18.20 De Vrije Gedachte (NOS) 20.15 Stereo: Graod Gala du Disque Classique 1970: Concertge bouworkest en solisten. VARA: 22.45 Act. 22.55 Stereo: Prettig weekeind: licht plaitenprogr. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM 3 240 M EN FM VPRO: 12.00 Nws. 12.03 Top-30 (13.00 Nws.) TROS: 14.00 Nws. 14.03 Suzie Cream Cheese: licht pla- tenprogramma AVRO: 15.00 Nws. 15.07 Muziek Boetiek (16.00 Nws.) 17.00 Nws. 17.02 Radiojournaal 17.05-18.00 Zingende Bougie: gev. platenprogr. voor automobilisten. BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nws. 12.03 Muziekprogr. (12.05-12.15 Beroepsbelangen voor de landbouw. 12.40 Weerber.. med. en SOS-berichten voor de schippers) 12.55 Buitenlands persoverzicht 13.00 Nws. weerber., dagklapper en beursber. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio (15.00-15.03 Nws.) 15.25 Lichte muz. 15.30 Internationa le koorwedstrijden 16.00 Nws. 16.03 Beursber. 16.09 Etnische muziek 17.00 Nws., weerber. en med. 17.15 Jazzmuz. 17.55 Weegschaal 18.00 Nws. 18.03 Verzoekplaten voor sol daten 18.28 Paardesportuitslagen 18.30 Orkest Caravelli 18.35 Ver- keerswenken 18.40 Lichte muz. 18.45 Sport 18.52 Taalwenken 18.55 Lichte muz. 19.00 Nws., weerber, act. en Het weer bij ons 19.40 Oude Muziek 20.00 Muziekprogramma 21.00 Act. 21.45 Periodieke kroniek 22.00 Nws., berichten en De Zeven Kunsten 22.20 Kleinkunst-magazine 23.00 Nws. 23.15 Underground-magazine 23.40-23.45 Nws. Zaterdag 17 oktober HILVERSUM 1 402 M EN FM NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord 7.16 Op het eerste gehoor; klassieke muz. in stereo (7.25 Horen en zien; 7.30 Nws. 7.32-7.50 Hier en Nu: act.) 8.00 Nws. 8.11 Muziek van Het Leger des Heils 8.30 Nws. 8.32 (S) Voor de huisvrouw 9.00 Theolo gische Etherleergang'9.35 Waterstan den 9.40 Gymnastiek voor de huis vrouw 9.50 Tijd vrij voor muziek in vrije tijd: koorzang en accordeon orkest 10.20 (S) Grand Gala du Disque Classique 1970; een keuze uit bekroonde platen 11.00 Nws. 11.03 Op zoek naar een christelijke school, lez. 11.15 Solarium: een hoogtezonprogr. voor iedereen 11.55 Med. HILVERSUM 2 298 M EN FM VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend gymnastiek 7.20 Stereo: Z.O. gev. progr. met om 7.33 Van de voorpagi na om 7.54 VPRO: Deze dag; om 8.00 Nws. om 8.100 Act.: om 10.00 Toeristische tips; om 10.10 Ombuds man) 10.30 Stereo: Tango-rumba or kest met zangsolisten 11.00 Nws. 11.03 Een nieuw geluid: kennisma king met jonge artiesten 11.15 Oost- europese kroniek 11.35 Stereo: Hal lo Volluk: licht progr. met inter views. HILVERSUM 3 240 M EN FM KRO: 9.00 Nws. 9.02 Djinn, gev programma (10.00 en 11.00 Nws.).

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 11