H
W estland
vreest
Trt
Sh
Ford brengt derde
Cortina-generatie
Tussen
Gi
(pai
Chrl
>te
ica's
>n
;lers)
lens
Ford-dealers
voeren Duitse
én Engelse
modellen
Prijzen Manta
van 8900
tof 10.900
7
bloei
had c
gfech
d*
Tolt
grootste glas-
inbouwgebied
ii Europa, het
estland, dat zijn
;ns te danken
een klimatolo-
onder gunstige
iet veel zonne-
vrij constante
turen, wordt be-
loor het spook
ichtverontreini-
■ep Schone Rand-
laat er in haar zo-
■henen rapport ge-
inmond - de mist
twijfel over be
en hoogovenproject
■-vlakte om milieu
redenen onaan-
s. De gevreesde pa-
giftige gassen, die
?eld boven het Per-
hamgt, zal door de
ei van Rotterdams
ok het Westland
ken.
lijn niet allleen oor
buiten, die de glas-
het geestgrond-
sen Den Haag en
Holland bedreigen,
emen, oorendabili-
jtinig en schaalver-
nen de belangrijk-
moeilijkheden voor
uw.
aat van raimp doet
nu ook een recht-
elag op het tuin-
met zijn plannen
jtijnmondhaven ten
de Nieuwe Wa-
at moet een con-
worden voor de
|iensten naar Enge-
600 hectare
de tuinbouw wordt
De Naaldwijkse
P. W. Hordijk,
getogen tussen de
is als voorzitter
Intergemeentelijk
"•aan Westland (7
f) de main, die zich
i opstelt tegenover
wat hij
|,landhappers".
ons Westlanders
daar 600 hectare
een goede af-
vocmen tegen de
en zoals de pe-
he indlustrie en
|ende hoogovenpro-
gemeester Hordijk
af, waar de plot-
vaad van de
ndaan kwam, toen
op het standpunt
de aanleg van de
laven au ineens wel
ruimtelijk beleid,
de Tweede Nota
Ordening de
bestemming van 't
Da Westlandse kassen en de splinternieuwe zich
steeds verder uitbreidende petrochemische complexen
op Rozenburg worden slechts gescheiden door de
Nieuwe Waterweg. Maar voor de giftige dampen, die
worden uitgebraakt, bestaat er geen barrière. De vraag
is hoe lang dit nog goed gaat.
1 FxS
P ËF"
fji
f M
isE
B (B M
jjpiii
g=yj—
§Ffr=_
M
KUS |p!§
1 SÉsf Eëij
I r=pg §2p§
Westland zozeer werd bena
drukt. Rotterdam maakt er
helemaal een potje van door
te zeggen, dat een haven voor
alleen containeractiviteiten en
loods- en veerdiensten „zich
wel verdraagt met deze agra
rische bestemming."
Niet alleen de Maasstad, ook
de Residentie heeft landhon-
ger. Den Haag is in de West
landse duingebieden druk op
zoek naar meer recreatiemo
gelijkheden. „De minister
moet nu duidelijk zeggen",
aldus de burgemeester, „waar
het Westland aan toe is. Het
jaar 2000 ligt dichtbij en de
tuinders zijn niet gebaat met
onzekerheden over de toe
komst. Dat werkt remmend
op het do en van investeringen
op langere termijn.
„Het Westland is ook naar 'n
centrumfunctie toegegroeid.
In dit grootste glascultuur
gebied van Europa verdienen
heel wat mensen hun brood
in aanverwante- en toeleve
ringsbedrijven. Er is 'n proef
station voor de groenten- en
fruifckwekerij, er zijn veel ex
peditiebedrijven en specialis
ten in kassenbouw en verwar
ming.
Een ander aspect is de werk
gelegenheid. In het bijzonder
arbeidsintensieve glastuin
bouwbedrijf heerst al een nij
pend tekort aan werkkrach
ten. Wanneer daar nog een
haven en wat daaromheen
groeit bijkomt, wordt dit
spanningsveld alleen maar
vergroot."
Waren de Westlanders van
huis uit altijd vrij idealistisch
ingesteld ieder dorp had
bv. zijn eigen veiling de
bedlreiging van buitenaf heeft
hen de handen ineen doen
slaan. „Dat blijkt bijvoorbeeld
uit de vedlingconcentraties. Er
zijn nu nog vier grote veilin
gen, plus een enorme bloe
menveiling. Ik acht dit bij
zonder hoopvol", meent de
Naaldwijkse burgemeester.
De activiteiten van het door
overheid en bedrijfsleven ge
subsidieerde proefstation voor
de groente- en fruitteelt te
Naaldwijk waren totnutoe
vooral gericht op het klimaat
onderzoek en het kweken van
steeds betere tomaten, kom
kommers en sla. Het proefsta
tion heeft zich hiermede in de
zeventig jaar van zijn bestaan
een wereldnaam veroverd.
Directeur ir. J. Jacobs acht
de tendenzen voor een ver
dere automatisering en schaal
vergroting van de tuinderijen
rondweg spectaculair. Maar
de kwalijke invloeden van
buitenaf dringen zich op.
Bijvoorbeeld de verzilting.
Alle tuinders betrekken hun
sproeiwater uit de talrijke
kanalen, kanaaltjes en sloten,
düe het Westlandse kassen-
doolhof doorsnijden. „Wat de
leek niet weet", zegt ir. Ja
cobs, „is dat de aanvoer van
goed zoet water door de ver
dergaande verzilting van de
Rijn steeds verder in 't nauw
geraakt. Het water voor de
Westlandse tuinbouwproduk-
ten maakt op dit moment
reeds een omweg van Rotter
dam via Gouda, Alphen aan
de Rijn en Voorburg. En deze
toevoerweg heeft ook maar
een beperkte capaciteit. Zes
weken mooi weer in deze zo
mer, was al bijna catastro
faal."
Op het randje af is het West
land ontsnapt aan een calami
teit na de geruchtmakende
brand in de Vlaardingse EN
CK-fabriek. Ir. Jacobs meent,
dat het weinig gescheeld had
of er waren héél ernstige on
gelukken gebeurd onder het
glas van de warenhuizen. Dat
had een schade van tientallen
miljoenen guldens kunnen be
tekenen. „De overheid heeft
trouwens te weinig greep op
het „schoon" houden van de
uitbreidende petrochemische
industrie op Rozenburg. Er
komt weinig in de publiciteit
van de fabrieksplannen. Alles
verloopt bijna geruisloos via
de hinderwetvergunningen. Je
hebt er geen vat op, we heb
ben niet eens inspraak", aldus
ir. Jacobs. Het fenomeen van
de laatste jaren is de aethy-
leenschade aan tuinbouwge-
wassen. Het vluchtige gas
doet de bladeren van de to-
maatplanten af en toe hangen.
Tegen de hoogovenplannen
heeft ir. Jacobs om andere
reden grote bezwaren. „Dat is
de beïnvloeding van het weer.
De ovens werken condensvoT-
ming in de hand en de zon
verdwijnt boven de kassen.
De gevreesde paraplu hangt
er."
Maar ook dé tuinders zelf zijn
schuld aan de luchtverontrei
niging. De zware olie, waar
mede de warenhuizen gestookt
worden, laat na verbranding
een dikke roetlaag op de kas
sen achter. Het onmisbare
zonlicht kan dan niet meer
bij de planten komen. Oplos
sing is natuurlijk aardgas.
Maar diaar blijkt Den Haag,
volgens L. J. Barendse, voor
zitter van de Bond Westland,
ook niet veel haast mee te
hebben. Hij hoopt, dat, nu
enige weken geleden de
stookolieprijzen met 65 pro
cent zijn opgeslagen, het gas
bedrijf meer spoed achter het
leggen van de ringleidingen
zal zetten. In principe immers
is het Westland voor dit be
drijf een vette klant met een
verwachte afname van één
miljard kubieke meter gas
per jaar.
Barendse gelooft, dat die olie
prijzen voor veel tuinders de
doodsteek zijn. Een kweker
verstookt gemiddeld 20.000
gulden aan olie per jaar. Dat
wordt met de nieuwe prijs
30.000 gulden en dat kan nèt
de winst zijn, die het bedrijf
maakt.
„Wat rooskleuriger staan de
Westlandse bloemenkwekers
ervoor", zegt P. van Entho
ven, voorzitter van de Coöpe
ratieve Centrale Westlandse
Snijbloemeneveilimg in Hon-
selersdijk.
„Praktisch alle bloemen wor
den geëxporteerd en de cij
fers wijzen erop, dat het
Westlaind weldra de Aals-
meerse produktie zal over
treffen. De veiling Honse-
lersdijk zal dit jaar de 100
miljoen gulden omzet halen,
terwijl de twee Aalsmeerse
veilingen in 1969 samen aan
de 160 miljoen gulden kwa
men.
Maar ook in deze sector speelt
de. luchtverontreiniging een
grote rol. „Ze kunnen bij die
fabrieken nog zulke hoge
schoorstenen zetten", meent
Van Enthoven, „ergens komt
het vuil toch naar beneden.
En ik hoef niet eens somber
te zijn, wanneer ik zeg, dat
die stookolieprijzen voor veel
van mijn collega's de laatste
klap kan betekenen".
alleen voor auto-
maar ook en veel
voor de gehele
nisatie wel even
|at Simca tegen-
rysler heet. Met
Iran de grote Sim-
.60 GT en 180, is
srandering een feit
En om het maar
eggen: de Ameri-
oed is reeds bij de
opslag waarneem-
kan stellen dat er
erlijk betreft spra-
leine Amerikanen,
ade wagens met
en korte achter-
tegen Simoa-men-
iijken ze bedroefd
zich je te vertel-
aotoren toch maar
zijn ontwikkeld.
Itoch het hart dat
van een auto be-
een van de direc-
Helemaal gelijk
stuurlij k niet, er
componenten die
jn voor een auto.
je wilt die aar-
In niet al te zeer
trappen en zegt
|aar ijlings dat je
ukken van hun
|gens vrijwel on-
stig zijn. Dat is
Compliment, want
kennismakingsrit
van Parijs kort,
Soende om als eer-
mee naar huis te
|we hier te maken
ruime, snelle en
Be automobielen,
op de lange af
reiswagen, eruit
jigen.
geus: ze bieden
Chrysler 180
Autorubriek
onder redactie
van
Hen Bollen
royaal plaats aan vijf volwas
senen, die alle been- en
hoofdruimte hebben.
Snelle wagens: er zijn twee
viercylinder lijnmotoren (resp.
vain 80 en 97 pk) met boven
liggende nokkenas ter be
schikking met cylmdeórihou-
den van resp. 1639 cc (voor
de 160) en 1812 cc (voor de
160 GT en 180). Het zijn mo
toren die geweldig snel rea
geren op beroering van het
gaspedaal. Je hoeft bij wijze
van spreken maar naar het
gaspedaal te wijzen en de wa
gen schiet als zoef-de-h-aas
vooruit, neem je gas terug
dan vermindert de snelheid
zienderogen. Als top staat (op
de tellers) voor de 160 een
snelheid van 160 km en voor
de 160 GT en 180 een dito
van 180 Ion genoteerd.
Comfortabele wagens: de mo
tor is behoorlijk stil, de inzit
tenden hebben niet veel hin
der van wind- of banden
geruis, het ventilatiesysteem
werkt goed, de stoelen zijn
zeer comfortabel en zitten
uitstekend (hoge leuning en
hoofdsteunen voor de GT en
de 180), vering en wegligging
laten nauwelijks iets te wen
sen over, de afwerking is
verzorgd.
De 160 heeft schijfremmen
voor en trommelremmen ach
ter, de 160 GT en de 180 heb
ben schijfremmen rondom.
Rembekrachtiger is standaard
op de drie modellen en het
is vooral die bekrachtiger die
de kwalificatie „formidabel"
rechtvaardigt: de grip is snel
en krachtig en de wagen
blijft ook na herhaaldelijk
remmen mooi vierkant op de
weg.
De grote Simea's (Chryslers)
zijn wagens waarop slechts
weinig valt aan te merken.
Ze zuilen hun weg in de gro
te middenklasse dam ook stel
lig weten te vinden, al tasten
we ten aanzien van de prij
zen voorlopig nog in het
duister. Veel goedkoper dan
10 mille zal de 160 echter wel
niet worden, de 160 GT en
180 zullen niet lager dan ruim
11 miille noteren. Zoals al
eerder gemeld verdwijnt de
Simoa 1501, behalve de Tou
rist; zijn plaats wordt nu in
genomen door de 160.
Nog deze maand zal de Audi 100 Coupé S in Nederland leverbaar zijn. De
elegante gelijnde wagen is een 2 2 type met een 115 pk-motor die goed is
voor een top van 185 km/uur.
Ford Engeland heeft gisteren
een derde generatie Cortina's
uitgebracht, geen verbeterde
versie van de eerste en/of de
tweede serie, maar een totaal
nieuwe auto zowel qua uiter
lijk als motorisch en mecha
nisch. De Cortina 1971 lijkt
in menig opzicht zó sterk op
de Taunus 1971 dat men ge
rust van tweelingen kan spre
ken.
Men moet zelfs tweemaal
scherp toekijken om te kun
nen vaststellen of men nu
eigenlijk met een Cortina
dan wel' met een Taunus te
doen heeft. Behalve 't naam
plaatje zijn er toch wel enkele
verschillen; zo heeft de Cor
tina de gebroken heuplijn die
de Taunus ontbeert, terwijl de
motoren afgeleid zijn van de
krachtbron van de Escort,
vier-cylinder lijnmotoren van
het erossflow-type met een
vijfmaal gelagerde krukas.
Opvallend is, dat Ford Enge
land, voor het eerst in zijn
geschiedenis, voor de Cortina
het metrieke stelsel aanhoudt
en niet meer met inches
werkt. Dit heeft ertoe geleid
dat er een eind is gekomen
aan het gescheiden dealer
schap voor Duitse en Britse
Fords. Ford heeft met de
Cortina het „elck wat wils"-
principe gevolgd. Er zijn nl.
niet minder dan 35 hoofdver
sies van de Cortina in L, XL,
GT en GXL-modellen met
1300, 1600 of 2000 cc motoren.
Naar verkiezing kan men, uit
gaande van een standaard
wagen, zoveel in en op zijn
Cortina laten aanbrengen dat
de auto zich in details onder
scheidt van die van de buur-
De Cortina's zijn uitgerust
met een dubbel remsysteem,
een telescopische veiligheids-
stuurkolom, onafhankelijke
voorwielophanging met voor
en achter schroefveren met
dubbelwerkende schokbre-
kers. De achteras wordt vol
komen in bedwang gehouden
ook bij felle acceleratie. Bij
zonder veel aandacht is be
steed aan afwerking en com
fort. De motoren zijn geruis
lozer geworden, het wind- en
bandengeruis is binnen ac
ceptabele normen gebleven,
de stoelen en de achterbank
zijn comfortabel en het Aero-
flow - ventilatiesysteem werd
verder verbeterd. In GT-
uitvoering zijn de voorstoelen
voorzien van een hoge rug
leuning met hoofdsteun.
Tijdens een korte kennisma
kingsrit in de Ardennen kon
den we vaststellen dat de
nieuwe Cortina's conventio
neel gebouwde wagens zijn
zoals ook voor de Taunussen
geldt met een weinig op
vallend uiterlijk, kennelijk
bestemd voor het grote pu
bliek. Motor en versnellings- -
bak werken plezierig, de wa
gens zijn redelijk fel en weg
ligging noch remvermogen
gaven aanleiding tot klachten.
De prijzen van de Cortina's
zijn, evenmin als van de Tau-
Cortina
nussen, nog niet bekendge
maakt. Men mag echter ver
wachten dat ze enige honder
den guldens hoger zullen lig
gen dan van de huidige mo
dellen.
Per 1 oktol :r "t Ford een
eind gemaakt aan de situa
tie van gescheiden dealers
voor de Duitse en voor de
Britse Fords. Ford moti
veerde deze splitsing voor
heen aldus: de produkten uit
Engeland en Duitsland lie
pen zover uiteen dat een ge
splitste organisatie de ver
koop en df service alleen
maar ten goede kon komen.
Geleidelijk aan werden meer
en meer Fords echter dooi
de fabrieken te Keulen ei
Dagenham in nauwe samen
werking ontwikkeld, zoals de
Transit, de Escort, de Ca
pri en thans de „tweelingen"
Taunus en Cortina. Dienten
gevolge zullen voortaan alle
Ford-dealers zowel de Britse
als de Duitse produkten ver
kopen en servicen.
De adviesprijzen van de
Opel Manta-modellen zijn als
volgt vastgesteld: Standaard
1600 8898, semi luxe 1600
S 9397, Luxe 1600 S 9593
Luxe 1900 9828. Rally 1900
10.898.