H W estland vreest Trt Sh Ford brengt derde Cortina-generatie Tussen Gi (pai Chrl >te ica's >n ;lers) lens Ford-dealers voeren Duitse én Engelse modellen Prijzen Manta van 8900 tof 10.900 7 bloei had c gfech d* Tolt grootste glas- inbouwgebied ii Europa, het estland, dat zijn ;ns te danken een klimatolo- onder gunstige iet veel zonne- vrij constante turen, wordt be- loor het spook ichtverontreini- ■ep Schone Rand- laat er in haar zo- ■henen rapport ge- inmond - de mist twijfel over be en hoogovenproject ■-vlakte om milieu redenen onaan- s. De gevreesde pa- giftige gassen, die ?eld boven het Per- hamgt, zal door de ei van Rotterdams ok het Westland ken. lijn niet allleen oor buiten, die de glas- het geestgrond- sen Den Haag en Holland bedreigen, emen, oorendabili- jtinig en schaalver- nen de belangrijk- moeilijkheden voor uw. aat van raimp doet nu ook een recht- elag op het tuin- met zijn plannen jtijnmondhaven ten de Nieuwe Wa- at moet een con- worden voor de |iensten naar Enge- 600 hectare de tuinbouw wordt De Naaldwijkse P. W. Hordijk, getogen tussen de is als voorzitter Intergemeentelijk "•aan Westland (7 f) de main, die zich i opstelt tegenover wat hij |,landhappers". ons Westlanders daar 600 hectare een goede af- vocmen tegen de en zoals de pe- he indlustrie en |ende hoogovenpro- gemeester Hordijk af, waar de plot- vaad van de ndaan kwam, toen op het standpunt de aanleg van de laven au ineens wel ruimtelijk beleid, de Tweede Nota Ordening de bestemming van 't Da Westlandse kassen en de splinternieuwe zich steeds verder uitbreidende petrochemische complexen op Rozenburg worden slechts gescheiden door de Nieuwe Waterweg. Maar voor de giftige dampen, die worden uitgebraakt, bestaat er geen barrière. De vraag is hoe lang dit nog goed gaat. 1 FxS P ËF" fji f M isE B (B M jjpiii g=yj— §Ffr=_ M KUS |p!§ 1 SÉsf Eëij I r=pg §2p§ Westland zozeer werd bena drukt. Rotterdam maakt er helemaal een potje van door te zeggen, dat een haven voor alleen containeractiviteiten en loods- en veerdiensten „zich wel verdraagt met deze agra rische bestemming." Niet alleen de Maasstad, ook de Residentie heeft landhon- ger. Den Haag is in de West landse duingebieden druk op zoek naar meer recreatiemo gelijkheden. „De minister moet nu duidelijk zeggen", aldus de burgemeester, „waar het Westland aan toe is. Het jaar 2000 ligt dichtbij en de tuinders zijn niet gebaat met onzekerheden over de toe komst. Dat werkt remmend op het do en van investeringen op langere termijn. „Het Westland is ook naar 'n centrumfunctie toegegroeid. In dit grootste glascultuur gebied van Europa verdienen heel wat mensen hun brood in aanverwante- en toeleve ringsbedrijven. Er is 'n proef station voor de groenten- en fruifckwekerij, er zijn veel ex peditiebedrijven en specialis ten in kassenbouw en verwar ming. Een ander aspect is de werk gelegenheid. In het bijzonder arbeidsintensieve glastuin bouwbedrijf heerst al een nij pend tekort aan werkkrach ten. Wanneer daar nog een haven en wat daaromheen groeit bijkomt, wordt dit spanningsveld alleen maar vergroot." Waren de Westlanders van huis uit altijd vrij idealistisch ingesteld ieder dorp had bv. zijn eigen veiling de bedlreiging van buitenaf heeft hen de handen ineen doen slaan. „Dat blijkt bijvoorbeeld uit de vedlingconcentraties. Er zijn nu nog vier grote veilin gen, plus een enorme bloe menveiling. Ik acht dit bij zonder hoopvol", meent de Naaldwijkse burgemeester. De activiteiten van het door overheid en bedrijfsleven ge subsidieerde proefstation voor de groente- en fruitteelt te Naaldwijk waren totnutoe vooral gericht op het klimaat onderzoek en het kweken van steeds betere tomaten, kom kommers en sla. Het proefsta tion heeft zich hiermede in de zeventig jaar van zijn bestaan een wereldnaam veroverd. Directeur ir. J. Jacobs acht de tendenzen voor een ver dere automatisering en schaal vergroting van de tuinderijen rondweg spectaculair. Maar de kwalijke invloeden van buitenaf dringen zich op. Bijvoorbeeld de verzilting. Alle tuinders betrekken hun sproeiwater uit de talrijke kanalen, kanaaltjes en sloten, düe het Westlandse kassen- doolhof doorsnijden. „Wat de leek niet weet", zegt ir. Ja cobs, „is dat de aanvoer van goed zoet water door de ver dergaande verzilting van de Rijn steeds verder in 't nauw geraakt. Het water voor de Westlandse tuinbouwproduk- ten maakt op dit moment reeds een omweg van Rotter dam via Gouda, Alphen aan de Rijn en Voorburg. En deze toevoerweg heeft ook maar een beperkte capaciteit. Zes weken mooi weer in deze zo mer, was al bijna catastro faal." Op het randje af is het West land ontsnapt aan een calami teit na de geruchtmakende brand in de Vlaardingse EN CK-fabriek. Ir. Jacobs meent, dat het weinig gescheeld had of er waren héél ernstige on gelukken gebeurd onder het glas van de warenhuizen. Dat had een schade van tientallen miljoenen guldens kunnen be tekenen. „De overheid heeft trouwens te weinig greep op het „schoon" houden van de uitbreidende petrochemische industrie op Rozenburg. Er komt weinig in de publiciteit van de fabrieksplannen. Alles verloopt bijna geruisloos via de hinderwetvergunningen. Je hebt er geen vat op, we heb ben niet eens inspraak", aldus ir. Jacobs. Het fenomeen van de laatste jaren is de aethy- leenschade aan tuinbouwge- wassen. Het vluchtige gas doet de bladeren van de to- maatplanten af en toe hangen. Tegen de hoogovenplannen heeft ir. Jacobs om andere reden grote bezwaren. „Dat is de beïnvloeding van het weer. De ovens werken condensvoT- ming in de hand en de zon verdwijnt boven de kassen. De gevreesde paraplu hangt er." Maar ook dé tuinders zelf zijn schuld aan de luchtverontrei niging. De zware olie, waar mede de warenhuizen gestookt worden, laat na verbranding een dikke roetlaag op de kas sen achter. Het onmisbare zonlicht kan dan niet meer bij de planten komen. Oplos sing is natuurlijk aardgas. Maar diaar blijkt Den Haag, volgens L. J. Barendse, voor zitter van de Bond Westland, ook niet veel haast mee te hebben. Hij hoopt, dat, nu enige weken geleden de stookolieprijzen met 65 pro cent zijn opgeslagen, het gas bedrijf meer spoed achter het leggen van de ringleidingen zal zetten. In principe immers is het Westland voor dit be drijf een vette klant met een verwachte afname van één miljard kubieke meter gas per jaar. Barendse gelooft, dat die olie prijzen voor veel tuinders de doodsteek zijn. Een kweker verstookt gemiddeld 20.000 gulden aan olie per jaar. Dat wordt met de nieuwe prijs 30.000 gulden en dat kan nèt de winst zijn, die het bedrijf maakt. „Wat rooskleuriger staan de Westlandse bloemenkwekers ervoor", zegt P. van Entho ven, voorzitter van de Coöpe ratieve Centrale Westlandse Snijbloemeneveilimg in Hon- selersdijk. „Praktisch alle bloemen wor den geëxporteerd en de cij fers wijzen erop, dat het Westlaind weldra de Aals- meerse produktie zal over treffen. De veiling Honse- lersdijk zal dit jaar de 100 miljoen gulden omzet halen, terwijl de twee Aalsmeerse veilingen in 1969 samen aan de 160 miljoen gulden kwa men. Maar ook in deze sector speelt de. luchtverontreiniging een grote rol. „Ze kunnen bij die fabrieken nog zulke hoge schoorstenen zetten", meent Van Enthoven, „ergens komt het vuil toch naar beneden. En ik hoef niet eens somber te zijn, wanneer ik zeg, dat die stookolieprijzen voor veel van mijn collega's de laatste klap kan betekenen". alleen voor auto- maar ook en veel voor de gehele nisatie wel even |at Simca tegen- rysler heet. Met Iran de grote Sim- .60 GT en 180, is srandering een feit En om het maar eggen: de Ameri- oed is reeds bij de opslag waarneem- kan stellen dat er erlijk betreft spra- leine Amerikanen, ade wagens met en korte achter- tegen Simoa-men- iijken ze bedroefd zich je te vertel- aotoren toch maar zijn ontwikkeld. Itoch het hart dat van een auto be- een van de direc- Helemaal gelijk stuurlij k niet, er componenten die jn voor een auto. je wilt die aar- In niet al te zeer trappen en zegt |aar ijlings dat je ukken van hun |gens vrijwel on- stig zijn. Dat is Compliment, want kennismakingsrit van Parijs kort, Soende om als eer- mee naar huis te |we hier te maken ruime, snelle en Be automobielen, op de lange af reiswagen, eruit jigen. geus: ze bieden Chrysler 180 Autorubriek onder redactie van Hen Bollen royaal plaats aan vijf volwas senen, die alle been- en hoofdruimte hebben. Snelle wagens: er zijn twee viercylinder lijnmotoren (resp. vain 80 en 97 pk) met boven liggende nokkenas ter be schikking met cylmdeórihou- den van resp. 1639 cc (voor de 160) en 1812 cc (voor de 160 GT en 180). Het zijn mo toren die geweldig snel rea geren op beroering van het gaspedaal. Je hoeft bij wijze van spreken maar naar het gaspedaal te wijzen en de wa gen schiet als zoef-de-h-aas vooruit, neem je gas terug dan vermindert de snelheid zienderogen. Als top staat (op de tellers) voor de 160 een snelheid van 160 km en voor de 160 GT en 180 een dito van 180 Ion genoteerd. Comfortabele wagens: de mo tor is behoorlijk stil, de inzit tenden hebben niet veel hin der van wind- of banden geruis, het ventilatiesysteem werkt goed, de stoelen zijn zeer comfortabel en zitten uitstekend (hoge leuning en hoofdsteunen voor de GT en de 180), vering en wegligging laten nauwelijks iets te wen sen over, de afwerking is verzorgd. De 160 heeft schijfremmen voor en trommelremmen ach ter, de 160 GT en de 180 heb ben schijfremmen rondom. Rembekrachtiger is standaard op de drie modellen en het is vooral die bekrachtiger die de kwalificatie „formidabel" rechtvaardigt: de grip is snel en krachtig en de wagen blijft ook na herhaaldelijk remmen mooi vierkant op de weg. De grote Simea's (Chryslers) zijn wagens waarop slechts weinig valt aan te merken. Ze zuilen hun weg in de gro te middenklasse dam ook stel lig weten te vinden, al tasten we ten aanzien van de prij zen voorlopig nog in het duister. Veel goedkoper dan 10 mille zal de 160 echter wel niet worden, de 160 GT en 180 zullen niet lager dan ruim 11 miille noteren. Zoals al eerder gemeld verdwijnt de Simoa 1501, behalve de Tou rist; zijn plaats wordt nu in genomen door de 160. Nog deze maand zal de Audi 100 Coupé S in Nederland leverbaar zijn. De elegante gelijnde wagen is een 2 2 type met een 115 pk-motor die goed is voor een top van 185 km/uur. Ford Engeland heeft gisteren een derde generatie Cortina's uitgebracht, geen verbeterde versie van de eerste en/of de tweede serie, maar een totaal nieuwe auto zowel qua uiter lijk als motorisch en mecha nisch. De Cortina 1971 lijkt in menig opzicht zó sterk op de Taunus 1971 dat men ge rust van tweelingen kan spre ken. Men moet zelfs tweemaal scherp toekijken om te kun nen vaststellen of men nu eigenlijk met een Cortina dan wel' met een Taunus te doen heeft. Behalve 't naam plaatje zijn er toch wel enkele verschillen; zo heeft de Cor tina de gebroken heuplijn die de Taunus ontbeert, terwijl de motoren afgeleid zijn van de krachtbron van de Escort, vier-cylinder lijnmotoren van het erossflow-type met een vijfmaal gelagerde krukas. Opvallend is, dat Ford Enge land, voor het eerst in zijn geschiedenis, voor de Cortina het metrieke stelsel aanhoudt en niet meer met inches werkt. Dit heeft ertoe geleid dat er een eind is gekomen aan het gescheiden dealer schap voor Duitse en Britse Fords. Ford heeft met de Cortina het „elck wat wils"- principe gevolgd. Er zijn nl. niet minder dan 35 hoofdver sies van de Cortina in L, XL, GT en GXL-modellen met 1300, 1600 of 2000 cc motoren. Naar verkiezing kan men, uit gaande van een standaard wagen, zoveel in en op zijn Cortina laten aanbrengen dat de auto zich in details onder scheidt van die van de buur- De Cortina's zijn uitgerust met een dubbel remsysteem, een telescopische veiligheids- stuurkolom, onafhankelijke voorwielophanging met voor en achter schroefveren met dubbelwerkende schokbre- kers. De achteras wordt vol komen in bedwang gehouden ook bij felle acceleratie. Bij zonder veel aandacht is be steed aan afwerking en com fort. De motoren zijn geruis lozer geworden, het wind- en bandengeruis is binnen ac ceptabele normen gebleven, de stoelen en de achterbank zijn comfortabel en het Aero- flow - ventilatiesysteem werd verder verbeterd. In GT- uitvoering zijn de voorstoelen voorzien van een hoge rug leuning met hoofdsteun. Tijdens een korte kennisma kingsrit in de Ardennen kon den we vaststellen dat de nieuwe Cortina's conventio neel gebouwde wagens zijn zoals ook voor de Taunussen geldt met een weinig op vallend uiterlijk, kennelijk bestemd voor het grote pu bliek. Motor en versnellings- - bak werken plezierig, de wa gens zijn redelijk fel en weg ligging noch remvermogen gaven aanleiding tot klachten. De prijzen van de Cortina's zijn, evenmin als van de Tau- Cortina nussen, nog niet bekendge maakt. Men mag echter ver wachten dat ze enige honder den guldens hoger zullen lig gen dan van de huidige mo dellen. Per 1 oktol :r "t Ford een eind gemaakt aan de situa tie van gescheiden dealers voor de Duitse en voor de Britse Fords. Ford moti veerde deze splitsing voor heen aldus: de produkten uit Engeland en Duitsland lie pen zover uiteen dat een ge splitste organisatie de ver koop en df service alleen maar ten goede kon komen. Geleidelijk aan werden meer en meer Fords echter dooi de fabrieken te Keulen ei Dagenham in nauwe samen werking ontwikkeld, zoals de Transit, de Escort, de Ca pri en thans de „tweelingen" Taunus en Cortina. Dienten gevolge zullen voortaan alle Ford-dealers zowel de Britse als de Duitse produkten ver kopen en servicen. De adviesprijzen van de Opel Manta-modellen zijn als volgt vastgesteld: Standaard 1600 8898, semi luxe 1600 S 9397, Luxe 1600 S 9593 Luxe 1900 9828. Rally 1900 10.898.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 21