O'houtse Nachtegalen in gevaar
Rector Fick: „Ik
heet Petrus (rots)
en ga niet opzij
Dan maar failliet
Brancusie voor het eerst
in vogelvlucht te zien
PERIODIEK
kijk naar
luister naar
evoluon
L
Artiestendom
Offer
Kapotmakers
Zeveraars
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
natrëna
DE STEM VAN WOENSDAG 30 SEPTEMBER 1970
5?
(Van onze cultuurredactie)
OOSTERHOUT. JJo „Oosterhoutse Nagtegalen'' is een koor, dat
in zijn 25-jarig bestaan een nationale en (vooral) internationale faam
heeft opgebouwd. Het is het levenswerk van rector P. Fick. Hij heeft
er niet alleen naar gestreefd een veelzijdig en vakkundig uitgevoerd
repertoire te brengen, maar ziet in zijn kooi ook een opvoedings
instituut. Er is echter een aantal redenen, dat het koor duidelijk in
zijn bestaan bedreigt. De neg energieke Fick is 73 jaar en kan
naar zijn mening geen goede opvolger vinden. Er zijn steeds min
der jongens bereid zich de inspanningen te getroosten, die dit koor
vraagt. En de financiële situatie is allesbehalve rooskleurig. In het
oude romantische herenhuis aan de heuvel in zijn geboorteplaats
Oosterhout naast de voordeur een groot bord met „Oosterhoutse
Nachtegalen praten we met de oprichter en leider over de pro
blemen waarvoor hij zich gesteld ziet.
Wat is, naar uw mening, de
grondoorzaak van een mogelijke on
dergang van de Oosterhoutse Nach
tegalen?
„Duidelijk gezegd: De kinderen
van nu wensen zich niet meer in te
spannen. Bij ons wordt grote inzet
gevraagd; dat vinden ze saai' De
opvoeding in de gezinnen van nu is
erop gericht de kinderen hun zin te
geven. Als ze dan bij ons ook maar
één seconde geen zin hebben, laten
ze je in de steek. Daardoor werden
reeds grote tournée' in gevaar ge
bracht. Nu moeten ze zich inclu
sief de ouders op papier voor
minstens een half jaar verplichten.
Maar zelfs dat helpt soms niet. De
een zegt, dat ie niet zo lang in een
bus kan zitten; de ander, dat het
eten op Sicilië (waar we met Pasen
dit jaar geconcerteerd hebben) wel
eens niet goed voor zijn maag kan
zijn. De ouders stemmen daarmee
in. Er wordt dan gezegd: Het is niet
verantwoord voor het kind. Of het
niet verantwoord is voor het koor,
daar wordt niet over gepraat.
Ja, het is al een hele tijd geleden,
dat ik op de repetitie kon zeggen
dat de 200ste leerling, uit Oosterhout
zelf (dat was Sophie was inge
schreven. En dan nog al die jongens
uit de streek, vanaf Gorkum tot Lan-
geweg en Alphen. We nebben nog
steeds twee busjes en twee wagens
om hen op te halen. Maar het zijn
er nu nog maar 75 uit de hele
streek. We geven concerten met on
geveer 35 jongens. Het peil zakt
niet; integendeel. Het duurt alleen
wat langer om iets te bereiken".
Zou het ook kunnen zijn, dat uw
muzikale opvoedingsmethode en het
repertoire de jongens van deze tijd
niet meer zo aanspreekt. Denkend
aan de veranderingen bij het muzi
kale onderwijs op scholen, muziek
scholen e.d.
„Die scholen bereiken niet de
hoogte van ons; die kweken geen
artiestendom. Ja. onze jongens zijn
kleine artiesten. Wij staan 25 jaar
op internationaal peil. Het is geen
kinderkoortje. Maar het enige land,
waar we niet zo bekend zijn is
Nederland. In Duitsland en Italië
werden we een begrip- Voor de tv
in Rome traden we tweemaal op.
Maar de Nederlandse radio en tv
negeren ons. Ik zeg het voorzichtig,
maar het Nederlandse publiek is
niet zo hoogstaand als in Duitsland
en in sommige categorieën van Ita
lië.
En wat het repertoire betreft. Ons
repertoire is veelzijdig. Maar we
moeten zeker niet gaan toegeven
aan die stromingen, die de mensen
nu omlaag trekken Ik neb geen
radio en tv, maar wat je daarop
hoort en ziet, is dat» zo geweldig? Ik
vind de Beatles niet zo onschuldig.
Als je krampen krijgt, ga je naar
Denkt u wel eens na over een
opvolger? Kunt u zichzelf overbodig
maken?
„Dat offer wil ik brengen, als ik
maar één idealist vind zoals ik. Nee,
geen tweede Fick, maar twee Fic-
ken, die samen de lijn van dit werk
willen doortrekken; ook op cultureel
vlak. In deze tijd van het lelijke de
hoogste kunst te brengen. Ik bid er
God iedere dag om.
Een goed musicus, beter dan ik, is
nog wel te vinden. Maar hij moet
ook een goed opvoeder zijn; tact
hebben; enkele talen spreken. Ik
ben een toevallige samenklontering
van eigenschappen, die moeilijk zo
bijeen te vinden zijn. Dood wil ik
nog niet, maar met mijn 73 jaren
ben ik reëel genoeg om te weten,
dat het geen eeuwigheid meer
duurt. Wanneer er een goede opvol
ger komt zal ik me geleidelijk te
rugtrekken. Maar er komt nog bij,
dat zo'n man toch minstens recht
heeft op een salaris van f 20.000 per
jaar. En waar haal ik die vandaan?"
Hoe is het financieel gesteld?
„Belabberd. De reis naar Sicilië
met Pasen is nog niet betaald Ik
voel me door die regionale bestuur
ders in Italië bedrogen. Ik kan die f
(ADVERTENTIE)
wsewencHp
Ga eens met uw gezin naar het Evoluon in Eindhoven;
een permanente expositie gewijd aan de mens, natuur en techniek.
U kunt er kennis maken met de wonderen der
wetenschap en een blik werpen in de toekomst. Het is een
onvergetelijke ervaring voor jong en oud.
Het Evoluon staat in Eindhoven, direkt aan de rondweg
en is het hele jaar geopend (behalve op Ie Kerstdag en
Nieuwjaarsdag). Dagelijks van 10-18 uur.
Op zon-en feestdagen van 12-18 uur.
Er is een modern zelfbedieningsrestaurant,
„aktie expo", gesticht door Philips.
sj/zjii
Rector Fick met erikelen van zijn pupillen tijdens een repetitie.
een psychiater en breek je geen zaal
af. Ik wil kunst en geen krampen.
Dit is de eeuw van het lelijke
Is het begrip „lelijk" niet erg
rekbaar? En zijn die „krampen" vaak
niet te zien als een stuk emotionele
expressie, die vroeger verdrongen
werd?
„Ik ben gelukkig geen 25 jaar en
heb daarom een bezonken oordeel.
Bovendien zie ik concreet het nut
van mijn instituut op de vorming
van de jongens. Het levert degelijke
karakters af en geeft een godsdien
stige instelling mee. Ja, ik geloof,
dat ze allemaal katholiek zijn; op
recht godsvruchtig. Mijn levenside
aal is: een opvoedings-instituut.
Maar als ik „veel moeite doen" (en
dat moet bij ons) een pedagogisch
voordeel noem, roep ik al een bot
sing op. Ons doeleinde is vrij zeld
zaam geworden. Bij anderen is het
allemaal gemakkelijker.
Mijn basis daarbij is de muzikale
kunst; een stuk cultuur. Dat is nu
eenmaal mijn genre. Natuurlijk
deed frater Venantius in Vught ook
uitstekend werk met zijn. jongens
(daar hoor je ook al niets meer
van), maar die had een geheel ander
muzikaal uitgangspunt. Ik vind, dat
er op dit punt iets moet blijven
bestaan in deze rotwereld- Mijn
naam is Petrus (dat is rots); ik ben
onwrikbaar en ga niet opzij. Dan
maar failliet."
13.000 niet betalen. Een hypotheek
heb ik moeten nemen, waarvan ik
de rente dan ook nog eens moet
betalen. Van gemeente en 'provincie
heb ik nog nooit één cent gehad,
omdat ik waarschijnlijk niet in hun
stramien pas- We hebben wel een
stichting, maar die is éénhoofdig.
Dat ben ik".
Zou het niet verstandig zijn
toch naar vormen te zoeken, die aan
sluiting vinden bij dit stramien en
financiële garanties bieden? Zou het
koor bijvoorbeeld niet in te bouwen
zijn iii de Oosterhoutse muziekschool,
die bezig is te ontstaan?
„Ik ben een solist én ik voel me
in de steek gelaten. Zodra er een
bestuur naast me komt zal het min
der goed gaan. Gemeente en provin
cie willen besturen, die het werk
kapot maken. Wie van zo'n bestuur
zal zijn kapitaal en méér inzetten
zoals ik? Dat doet niemand Wie
heeft er f 150.000 voor over? Een
muziekschool haalt nooit het peil,
dat wij bereikten. Leerliragenconcer-
ten van zo'n school zijn stuntelig,
maar nuttig. Nuttig spel. Ik heb de
muziekschool' met graagte voorge
steld voor solfège een Nachtegalen-
klas te beginnen. Maar ik kreeg nog
geen reactie. Ik kan niemand vin
den, die mijn opzet wil handhaven.
Ik ben dan ook bang, dat waarheid
is wat je vaak hoort zeggen: Als
rector Fick et niet meer is, gaat het
toch kapot".
Wat zijn de hoogtepunten van
het koor in uW herinnering?
„De innige relatie van het koor
met de paus. We zijn er vijf keer
geweest en hebben zelfs een paus
mis gezongen. Verder natuurlijk de
talrijke concerten in Duitsland en
Italië- In Nederland weinig; ons
land is geen land voor deze muziek.
Als ik nog denk aan dat concert in
Perugia tijdens ëen zomeruniversi-
tei-t. Het internationale gezelschap
had niets dan lof. Als je daarnaast,
over hetzelfde programma, sommige
Nederlandse recenties leest, de toon
van bepaalde recenties voelt, denk
ik: Arme vrouw, die met deze re
censent getrouwd is".
Kunt u uw wensen voor de Oos
terhoutse Nachtegalen samenvatten?
„Op de allereerste plaats dat alle
jongens in de hemel komen. Dat zal
een aardig deel nog lukken ook, al
ken ik ook zware ontgoochelingen
Maar acht procent van de apostelen
van Christus toch wel een goed
pedagoog is grootste misdadiger
aller tijden geworden. Ik mag niet
klagen. Velen zullen wel denken:
Wat een zeveraar, want dergelijke
dingen mag je tegenwoordig niet
hardop meer zeggen. Op de tweede
plaats, dat het werk in stand blijft in
de geest zoals ik het opgebouwd
heb. Wie daarvoor moet zorgen? Al
lereerst Onzelieveheer. Da's natuur
lijk niet reëel: da''s wel reëel, da's
alles. Dan natuurlijk rijk, provincie
en gemeente, die ons financieel kun
nen redden. Maar daar heb ik wei
nig vertrouwen in. Verder een echte
opvolger en jeugd, die het de moeite
waard blijft vinden om lid te kun
nen zijn van dit koor"
Dezer dagen stapt rector Fick
weer in zijn auto om gedurende
een zestal weken in het buiten
land nieuwe toernees voor te be
reiden Behalve Duitsland en Ita
lië, staat nu ook Afrika op het
programma. „Ik ben gespeciali
seerd in dingen, die niet kun
nen," zegt hij. „Het is een poging
om de jongens van mijn koor in
Afrika iets te laten beleven, dat
voor de rest van hun leven een
bron van vreugde en ontwikke
ling kan zijn."
De rector moet zijn potje gaan
koken Met plezier. „Ik woon al
leen nu; kook, was en stof, wan
neer ik zelf wil. Ik ben een vrij
man." Dat laatste hoeft van hem
niet in de krant.
„HOE KOMT het toch, dat de
ellende steeds groter wordt ondanks
alle hulp? Kom, laat ons hierover
niet praten. Want als je uitgezonden
wordt in het kader van de Stichting
Nederlandse Vrijwilligers of van een
kerk of door één of andere nationale
of internationle organisate, dan mag
je wel de gevolgen bestrijden, ma-ar
niet de oorzaken", aldus drs. Bruno-
Paul de Roeck in CRITERIUM. Di'
blad van de Nederlandse Christelij
ke Plattelands Jongeren Bond
(CPJ) heeft zich een nieuwe jas
aangemeten. Het blad bevat verder
o.a. bijdragen van Jan Hanse over
Mens en massamedia; een aantal
zinnige gezelschapspelen van de
Stichting Sport en Spel en tips,
uitspraken, acties om jongeren be
wust te maken van hetgeen er in de
wereld aan de gang is.
CRITERIUM no 62 Stationsweg 65,
Ede 5x per jaar f 5.
„ONZE maatschappij heeft duide
lijk verplichtingen aan al deze men
sen; we moeten ze opvangen als ze
Hier komen, zodat ze zich hier een
beetje gelukkig kunnen voelen,
maar vooral, we moeten ze voorbe
reiden op hun terugkeer; ze moeten
teruggaan niet alleen met geld, maar
ook met de nodige kennis, om in
Turkije iets zinnings met dat geld te
kunnen doen. Het is de moeite
waard te onderzoeken welke rol de
volkshogescholen in dit alles kunnen
spreken". Dat is de conclusie van
Louis Kools in DE VOLKSHOGE
SCHOOL, nadat hij te gast was in
Turkije bij de gastarbeiders. Dit num
mer geeft bovendien een overzicht
van het cursuswerk in '69. „De Bra
bantse groei neemt in feite de totale
groei van het aantal cursisten op zijn
rekening. De absolute groei van ons
werk in '69 was gering".
DE V OKSHOGESCHOOL 25-2
Utreehtsweg 15, Amerfoort f5
per jg. (4x).
(Van onze kunstredactie)
DEN HAAG. Brancusi is een
van die zeldzame figuren in de
kunstgeschiedenis die een totale
verandering markeren die zich
blijvend heeft doorgezet. Om die
reden is hij de „vader van de mo
derne beeldhouwkunst" genoemd.
Hij is een halve eeuw werkzaam
geweest als beeldhouwer. Kun
stenaars van Hans Arp tot Hen
ry Moore, hebben gewerkt op
een wijze die ondenkbaar zou zijn
zonder juist die periode in Bran-
cusi's oeuvre. Het is gelukkig dat
de meest kenmerkende stukken
aanwezig zijn op de overzichts
tentoonstelling die het Haags
Gemeentemuseum (tot 29 novem
ber) van zijn werk biedt.
Constantin Brancusi werd op 19
februari geboren in een Roemeens
boerendorp.' Als li-jarige liep hij
van hu-is weg, werkte in Tirgu Jiu,
waar later zijp grote oorlogsmonu
ment verrijzen zou, in een kroeg.
Vijf jaak later verhuisde hij naar
Craiova, waar hij onderwijs volgde
aan een -kunstnijverheidsschool en
hij studeerde vervolgens aan de aca
demie te Boekarest. Uit die acade
mietijd is op de tentoonstelling een
werk te zien, Vitellius, dat zijn gro
te aanleg toont-
Hij werkte een aantal jaren in
Roemenië doch als alle kunstenaars
van zijn tijd verkoos hij Parijs als
woonplaats. Hij trok er in 1903
heen. Te voet, onderweg- de kost
verdienend als bordenwasser en
zanger. Eerst in de zomer van 1904
kwam hij in Parijs aan. Op de
tentoonstelling zijn enkele portret
ten uit zijn eerste Parijse jaren te
zien. Het is direct al ongewoon sterk
werk. Geen wonder dat Rodin geïn
teresseerd raakte in de jonge Roe
meen.
In dat merkwaardige jaar 1907
kreeg Brancusi een Roemeense op
dracht voor een grafmonument. Het
beeld, Gebed, stoelt ten dele nog op
Rodins traditie. Aan de andere kant
toont het al de reducerende werktij-
ze die zo kenmerkend zou worden
voor Brancusi's latere oeuvre.
Nog in hetzelfde jaar ontstaat het
beeld dat het sterkst de ommekeer
kenmerkt De Kus. Brancusi nam
het motief over van Rodins bekende
beeld, maar hij verstrakte -het tot
een sterke, massieve geslotenheid.
De Kus is door de kunstenaar nog
enkele malen herhaald Op de ten
toonstelling staat ook een versie uit
1925 Dat herhalen en uitdiepen van
eenmaal gevonden motieven is ken
merkend voor het werk van Bran
cusi. Hij is steeds geïnteresseerd
geweest in het weergeven van wat
essentieel was in het menselijke ge
zicht. In 1910 creëert hij zijn „Sla
pende Muzen". Hij ging voort met
steeds verder reduceren van zijn
vormen tot hij in plm. 1924 tot
nagenoeg een ei-vorm kwam in „Be
gin van de wereld".
Brancusi is nooit helemaal ab
stract gaan werken. Hij bleef zijn
motieven ontlenen aan de levende
wereld, op uitzondering na van de
„zuil zonder einde". Verder is zijn
vormentaal ontleend aam mens en
dier. al gaat hij in de abstractie
soms heel ver- Men kan dit zien aan
het portret dat hij maakte van Mele
Pogany, op de tentoonstelling in drie
versies aanwezig.
Ook dieren inspireerden, vogels
vooral. Van „Vogel in de ruimte"
bestaan 16 versies. De tentoonstel
ling toont er een uit 1915, die reeds
een sterke gestileerdheid heeft, en
een latere, in 1941 gegoten maar
veel eerder ontstaan Merkwaardi
gerwijs was het deze vogel die in
1926 leidde tot een proces in Ameri
ka. Toen het beeld daar werd inge
voerd eiste de douane invoerrechten
omdat dit „geen kunst was doch
alleen een stuk metaal". Het proces
duurde twee jaar, werd door Bran
cusi gewonnen en de publiciteit be
zorgde hem een grote naam in de
Verenigde Staten.
Merkwaardig onderdeel van het
werk vormen de houtsculpturen van
meestal groot formaat, waarvan
.Koning der koningen" de voor
naamste is.
Op de tentoonstellingen is ook een
aantal tekeningen te zien.
De staf van het museum heeft de
tentoonstelling voortreffelijk inge
richt. Waar bepaalde aspecten van
Brancusi's werk niet konden worden
getoond is dat opgevangen door zeer
instructieve foto-reeksen. Bovendien
geeft de prachtige catalogus, behalve
een goede beschrijving bij elk der
afgebeelde plastieken, extra infor
matie, o.m. door een studie van
Brancusi-specialist S Geist en een
zeer verhelderend artikel van P Co-
marnesco over de invloed van de
Roemeense volkskunst op het werk
van de kunstenaar.
In ons land, in heel West-
Eu-r-opa trouwens, is het werk
van Brancusi nooit eerder in een
overzichtstentoonstelling te zien
geweest Ook daarom is er alle
reden om de huidige tentoonstel
ling als een evenement van de
eerste orde te beschouweh.
NOS
10.45 SCHOOLTELEVISIE
12.00 SLUITING
NCRV
17.00 (kleur) DE LEEUW IS LOS
17.40 SLUITING
NOS
18.45 PIPO DE CLOWN
18.55 (kleur) JOURNAAL
19.04 DEN HAAG VANDAAG
19.09 PREMIèRE
Programma over filmkijken
en filmmaken.
CVK-IKOR-KRO/RKK
19.30 KENMERK
Wekelijkse informatierubriek
over kerk en samenleving.
NOS
20.00 (kleur) JOURNAAL
20.20 POLITIEKE UIT
ZENDING BR.
20.30 STICHTING SOCUTERA
Filmpje van het Leger des
Heils.
20.35 (kleur)THE EDDY DUCHIN-
STORY
Film over het leven van de
Amerikaanse pianist en
bandleider Eddy Duchin.
22.15 STUDIO SPORT
22.45 (kleur) JOURNAAL
22.50 SLUITING
De mogelijkheid bestaat, dat
het programma wordt gewijzigd
in verband met de voetbalwed
strijden voor de Europacup.
NOS
18.45 PIPO DE CLOWN
18.55 (kleur) JOURNAAL
NCRV
19.04 (kleur) EDDY READY GO
Medewerking aan dit licht mu
ziekprogramma verlenen: Jim
my Cliff, The Les Humphries
Singers, The Shuffles, Charlie
Toast, Samantha Jones e.a.
20,00 (kleur) JOURNAAL NOS
20.20 (kleur) SCHOONMOEDERS
Vanavond de laatste aflevering
van een serie televisiekluchten
onder de titel: „Wie de pruik
past".
20.45 (kleur) WIE IS
VICTOR VASARELY?
Filmportret van deze Hon
gaarse schilder.
21.15 HIER EN NU
21.40 (kleur) NIEUW LICHT IN
FRANKRIJK
Programma over schilders uit
de zeventiende eeuw. In deze
derde aflevering wordt een
filmportret gegeven van
Georges de Latour.
21.55 COM NU MET SANGH
22.05 (kleur) JOURNAAL NOS
TELEAC
22.10 DAMMEN VOOR
BEGINNERS (les 2)
22.40 SLUITING
17.30 JEVANJONG
19.25 ZANDMANNETJE
19.30 POLITIEKE TRIBUNE
De Partij voor Vrijheid en
Vooruitgang (PW).
19.45 HIER SPREEKT MEN
NEDERLANDS
19.30 ZOEKLICHT
19.55 MEDEDELINGEN EN DE
WEERMAN
20.00 JOURNAAL
20.25 SHOW VOOR JONGEREN
Optreden van The Pebbles
21.00 PANORAMA
21.45 THY MOTHER A LADY
LOVELY AND BRIGHT
Uit de Woj eek-serie van de
Canadese Televisie.
22.35 OPENBAAR KUNSTBEZIT
22.45 JOURNAAL
15.15, 15.45 EN 16.15
SCHOOLTELEVISIE
16.40 NIEUWS
16.45 FEU VERT
Gevarieerd programma voor
de jeugd.
18.20 RAYONS X
18.50 PLUM PLUM
Voor de kleuters
18.55 MON FILS
19.25 CONTACTS
De veiligheid op de weg.
Aansluitend weerbericht.
20.00 LES AIRS DE
EDITH PIAF
21.10 LES JEUNES ET LA
POLITIQUE COMMUNALE
22.10 KORTE TSJECHISCHE
FILMS
23.00 JOURNAAL
20.00 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: weerbericht
20.15 (kleur) AFRIKA '70 (1)
Reportage in vier delen over
de toekomst van Afrika.
21.00 (kleur) RECHT OF
ONRECHT?
De zaak Krumbholz.
Documentair spel.
22.30 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: commentaar en
weerbericht.
22.50 FILM-KRITISCH
Programma over het film
festival in Venetië.
23.35 (kleur) JOURNAAL
19.45 (kleur) HEUTE
Journaal en weerbericht.
20.15 (kleur) ZDF-MAGAZIN
Informaties en meningen over
actualiteiten. Aansluitend:
weerbericht.
21.00 (kleur) DE MARKIEZIN
VAN B.
22.20 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: weerbericht.
Woensdag 30 september
HILVERSUM I 402 M EN FM
VARA: 12.00 Stereo; Strijkorkest:
lichte muz. 12.25 Wereld Muziekcon
cours te Kerkrade: Carabinieri di
Roma (opn) 12.54 Voor het platte
land. 13.00 Nws. 13.11 Actualiteiten
13.25 Mod. kamermuz. (gr) 13.45
Gespr. portret. 1400 Lichte gramm.-
muz. NOS: 14.25 Reportage voetbal
wedstrijd UT Arad - Feijenoord.
16.18 Nws. VARA: 16.20 Sociëteit
Zestig minuten voor boven de zes
tig. NOS: 17.02 Onder de groene
linde: oude liedjes 17.20 Toerismo:
toeristische inform, uit binnen- en
buitenland. VARA: 17.40 Stereo:
Vierhandig pianospel (opn): semi-
klassieke muz. 17.55 Meded. 18.00
Nws. 18.11 Actualiteiten Politieke
Partijen: 18.20 Uitzending van de
Katholieke Volkspartij. VARA:
18.30 Stereo: Klink klaar, zonder
nonsens. 19.30 Nws, 19.35 Buiten
lands weekoverz. 19.45 Stereo: Licht
vocaal- en instrumentaal ensemble
met solisten. 20.10 Stereo: Da'nsor-
kest met. solisten 20.40 Stereo: Trio
plus: licht instrumentaal trio en so
listen 21.15 Stereo: Metropole or
kest: amusementsmuz. 21.45 Country
en Western muz. 22.00 Literaire her
inneringen- 22.30 Nws. 22.38 Meded.
22.43 Actualiteiten. 22.55 Stereo:
Contrasten (opn): mod muz. 23.55-
24.00 Nws
HILVERSUM U 298 M EN FM
KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot
twee, gevar. progr. (12.22 Wij van
het land; 12.26 Meded. t.b.v. land
en tuinbouw; 12.30 Nws; 12.41 Actu
aliteiten; 13.00-13.05 Raden maar....)
NCRV: 1410 Klassieke muz. (gr.).
15.00 In 't zilver: progr voor oudere
luisteraars. 16.00 Nws. 16.03 Jeugd-
progr 17.00 Stereo: Twien-Popradio
voor t(w)ieners, 17.50 Overheids-
voorl.: Samenwerking met ontwik
kelingslanden. 18.00 Stereo: Strictly
country style: country and western
rubriek. 18.30 Nws. 18.41 Hier en
Nu: Actualiteiten. NOS- 19.00 Open
baar Kunstbezit. 19.10 Morele Her
bewapening: Het bestel kraakt-
19.20 Stichting Interkerkelijke
Christen Gemeenschap Het nieuwe
Leven. 19.35 Stereo: Lichte gramm -
muz. 19.50 Progr. voor blinden en
slechtzienden, 20.00 Report van de
voetbalwedstr. Aja-x - Nenduri Tira
na en PSV - GolXwaidow '22.00 Ste
reo: Gevar gramm.muz. 22.30 Nw#.
22.38 Stereo: Cosa NOStra - ook Uw
zaak. 23.55-2400 Nws.
HILVERSUM III 240 M EN FM
AVRO: 12.00 Nws. 12.03 Zet 'm
op: vrolijk platenprogr. 13.00 Nws;
13.03-13.06 Radiojournaal) 14.00
Nws. 14.03 Gimmick: een duidelijk
herkenbaar platenprogr. 15.00 Nws.
15.03 Arbeidsvitaminen: popuiair
verz- progr. 16.00 Nws. 16.03-18 00
Lichte platen. (17.00 Nws; 17.02-
17.05 Radiojournaal).
BRUSSEL NERERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Muz.progr.
(12.40-12.48 Weerber., meded en
SOS-ber. voor schippers). 12.55 Bui
tenlands persoverz 13.00 Nws,
weerber., meded., dagklapper en
SOS-ber voor schippers. 13.20 Ta-
felmuz. 14.00 Nws. 14.03 Balletmuz.
15.00 Nws. 15.03 Wedstrijd Padio-
schoolkoor 1970. 15.15 Voor de kin
deren 16.00 Nws. 16.03 Beursber.
16.09 Folklore. 17.00 Nws, weeiber.
en meded. 17.15 Jazz voor de jpugd-
17.55 Weegschaal. 18.00 Nws. 18.03
Verzoekplaten. 28.20 Lekenmoraal
en -filosofie. 18,50 Sport. 18.57 Taai-
wenken 19.00 Nws. weerber. en ac
tualiteiten 19.40 Orkestmuz. 1945
Politieke ui-tz. 19.55 Intermezzo-
20.00 Operetteconcert. 22.00 Nws.,
ber. -en De Zeven Kunsten. 22.20
Lichte muz. (23.00-23.10 Nws.)
23.40-23.45 Nws.
Donderdag 1 oktober
HILVERSUM I 402 M EN FM
AVRO: 7.00 Nws 7.11 Oclitend-
gymn. 7.20 Stereo: Lichte gramm-
muz. 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal.
8.20 Stereo: Lichte gramm. muz.
(vervolg) (8.30-8.33 De groente
man). 8.50 Morgenwijding. 9.00
Klassieke kamermuz. (opn.). 9.35
Waterstanden- 9.40 Schoolradio.
10.00 Voor de kleuters 10.10 Ar
beidsvitaminen (gr.). (11.00-11.02
Nws.). 11.30 Rondom 12: progr. voor
de vrouw. (11.55 Beursber.).
HILVERSUM II 298 M EN FM
KRO: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord, 7.16 Stereo: Badinerie: klas
sieke muz. (730 Nws; 7.32 Actuali
teiten; 7.50 Overweging; 8.00-8.10
Nws.). 8.30 Nws. 8.32 Voor de huis
vrouw. (9.00-9.10 Gymn. voor de
huisvrouw). NOS: 10.00 Wat heeft
dat kind?, pedagogische kroniek.
10.20 Stereo: Muz. uit de Barok.
11.00 Nws. KRO: 11.03 Voor de
zieken. 11.55 Meded.
HILVERSUM III 240 M EN FM
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Terug van
weggeweest: muz. van toen voor
luisteraars van nu. 9.30 Zzzoef...!:
een instrumentaal progr. 10.00 Nws.
10.03 Muz. bij de koffie. (11.00
Nws).
(ADVERTENTIE)
Het lekkere zoetmiddel,
zonder bijsmaak.
w calorievrij zoet I
1 Goed zeg... leidtërzoctzeg... iialiitiriijk Nalrena!
V sons calories
cotartmrtj